Maar dat zijn in principe ook dingen die je bij de supermarkt haalt, dus misschien vermindert het de druk daar wel. Het funshoppen voor kerstartikelen en kleine prulletjes is wel over.quote:Op woensdag 16 december 2020 10:46 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Ben bang dat het begrip 'essentieel' nogal zal worden opgerekt. Want zijn bijvoorbeeld vuilniszakken of keukendoekjes essentieel?
Wat je op dit moment nog meer nodig hebt is een overheid die alle neuzen dezelfde kant op heeft. We doen er met zijn allen verbaasd over, maar MinEZ vond het goed, terwijl MinVWS en MinV&J het niet goed vonden. Dat is hetzelfde als papa die ja zegt, maar mama die nee zegt.quote:Op woensdag 16 december 2020 10:46 schreef Ringo het volgende:
Wat je vooral nodig hebt is een overheid die zich niet de les laat lezen door corporate winkelbazen. Of daar zelfs gezellig mee gaat koffie drinken.
Want daar is hier sprake van?quote:Op woensdag 16 december 2020 10:46 schreef Ringo het volgende:
[..]
Wat je vooral nodig hebt is een overheid die zich niet de les laat lezen door corporate winkelbazen. Of daar zelfs gezellig mee gaat koffie drinken.
Het huwelijk tussen grootbedrijf en liberale politiek is echt toxisch.
Morgen komt de Zeeman daar nog bij....quote:Op woensdag 16 december 2020 10:46 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]
Heel Nederland heeft deze zelfde discussie nu
https://nos.nl/artikel/23(...)ng-basisscholen.htmlquote:Kinderarts Karóly Illy, die tevens lid is van het Outbreak Managent Team (OMT), noemt het onbegrijpelijk dat het kabinet heeft besloten de basisscholen te sluiten. In het programma Spraakmakers op NPO Radio 1 zei Illy dat hij "stomverbaasd" was en dat de schade voor de jongste kinderen groot is.
Het OMT heeft in zijn besprekingen wel gesproken over de sluiting van scholen als een "allerlaatste stap", maar dat ging volgens hem niet over basisscholen. "Daar hebben we het überhaupt nooit over gehad."
Volgens Illy wordt het kinderrechtenverdrag "met voeten getreden". Hij vindt het vooral opmerkelijk dat het kabinet in zijn argumentatie aanvoert dat de maatregel ertoe moet leiden dat ouders thuis blijven. "Zo gaan we toch niet met kinderen om."
'Dit moeten we kinderen niet aandoen'
Het argument dat de dichte basisscholen voorkomen dat ouders bij het schoolplein met anderen in aanraking komen, verwerpt Illy. "Kinderen kunnen gewoon bij het schoolplein afgezet worden, ouders hoeven niet met elkaar te blijven kletsen."
Illy is ook niet gerustgesteld door het feit dat de kerstvakantie in de periode valt. "Kinderen hebben al lang thuisgezeten, de schade is emotioneel en lichamelijk veel te groot, en voor een deel blijvend."
"Scholen zijn daarnaast een veilige haven voor kinderen", stelt Illy. "Dit moeten we kinderen tot 12 jaar, die geen rol spelen bij de verspreiding van het virus, niet aandoen."
Toch kom je minder mensen tegen dat dat je in de supermarkt begeeft. Als je besluit een deel te laten bezorgen door de super en de rest wat de super niet heeft elders haalt, doe je weinig kwaad. Starre manier van denken. En ga nu niet beweren dat de super een zelfde kwaliteit aan vlees levert als de slager. Nee.quote:Op woensdag 16 december 2020 10:40 schreef Kyran het volgende:
[..]
Het gaat om het aantal bewegingen die men maakt.
Via de bakker, naar de slager, naar de notenbar, naar de supermarkt en dan via de drogist en cafetaria naar huis heeft niks te maken met een harde lockdown en/of het op slot gooien van een land. Dat is wat ik duidelijk wil maken.
Het is gewoon waanzin.
010quote:Op woensdag 16 december 2020 10:37 schreef SEMTEX het volgende:
Winkels die open zijn op de koopgoot:
[ afbeelding ]
Ff mijn superessentiele car hifi kopen, brb.
Dat zeg ik dusquote:Op woensdag 16 december 2020 10:40 schreef chratnox het volgende:
[..]
Maar dat is toch ook logisch? Als jij 120 mag op de snelweg ga je 120 rijden. Gegarandeerd dat je je stoort aan iemand die 90 rijdt. Je pakt de vrijheid die je hebt, dat doet iedereen.
Als de overheid niet vond dat je deze vrijheid moest hebben moesten ze consequent zijn. Rutte zei nog vrijwel letterlijk, koop je producten bij de kleine/lokale ondernemer. Je weet wel, die kaasboer die verse noten verkoopt.
Wil hij dat niet, dan moeten ze alles sluiten en mensen een voedselpakket thuis bezorgen. Eens kijken hoelang het duurt voor de 10 mensen die met pannen en fluitjes bij het torentje stonden er enkele duizenden worden.
Serieus, dit is verbaasd doen om het verbaasd doen.
Zelfde beeld hier iddquote:Op woensdag 16 december 2020 10:49 schreef F.Sinatra het volgende:
Vanochtend mijn dochtertje naar KDV gebracht (goedkeuring vanuit de organisatie ivm werk vrouw). Tijdens de 1e sluiting was het heel rustig. Nu leek het wel alsof iedereen gewoon z'n kind bracht. Echt normale drukte en groepen. Bijzonder.
Om mensen thuis te laten werken.....quote:Op woensdag 16 december 2020 10:49 schreef Janneke141 het volgende:
Tussen al het geleuter over het belang van de Action door weet een OMT-lid aan de NOS te melden dat het sluiten van basisscholen helemaal geen advies van het OMT was, maar dat Rutte en de Jonge daar zelf mee op de proppen gekomen zijn:"
[..]
https://nos.nl/artikel/23(...)ng-basisscholen.html
Als ik eigenaar van de Zeeman zou zijn zou ik hetzelfde doen. Anders kan ik zelf volgend jaar naar de voedselbank, omdat Ahold en Jumbo met hun vuist dieper in MinEZ zitten dan ik.quote:Op woensdag 16 december 2020 10:49 schreef Predator40 het volgende:
[..]
Morgen komt de Zeeman daar nog bij....
En het kind denkt vervolgens: fuck that shit, ik doe wat ik wil en speel ze tegen elkaar uit.quote:Op woensdag 16 december 2020 10:49 schreef chratnox het volgende:
[..]
Wat je op dit moment nog meer nodig hebt is een overheid die alle neuzen dezelfde kant op heeft. We doen er met zijn allen verbaasd over, maar MinEZ vond het goed, terwijl MinVWS en MinV&J het niet goed vonden. Dat is hetzelfde als papa die ja zegt, maar mama die nee zegt.
En dat lag gisteren volop bij de Lidl.quote:Op woensdag 16 december 2020 10:49 schreef Anton91 het volgende:
Het funshoppen voor kerstartikelen en kleine prulletjes is wel over.
Mooie proefballon, net als de corona app. Een van de zoveelste floppers van Hugo de Jonge.quote:Op woensdag 16 december 2020 10:49 schreef D_A het volgende:
Waarom staat die routekaart nog in de OP.
Raar dat ze daar zo mee buiten komt. Bovendien heb ik nog wel wat andere conclusies gezien voor dat laatste stukje.quote:Op woensdag 16 december 2020 10:49 schreef Janneke141 het volgende:
Tussen al het geleuter over het belang van de Action door weet een OMT-lid aan de NOS te melden dat het sluiten van basisscholen helemaal geen advies van het OMT was, maar dat Rutte en de Jonge daar zelf mee op de proppen gekomen zijn:"
[..]
Waarom mag je nog wel vazen kopen?quote:Op woensdag 16 december 2020 10:50 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]
Ik zag deze foto voorbij komen, weet niet of die uit België is een paar weken terug of Nederland nu, maar zo ziet het er nu uit.
Hier werd er ook al gepleit voor het sluiten van de basisscholen met precies dezelfde argumentatie, dat de ouders dan thuis moeten blijven. Tsja.quote:Op woensdag 16 december 2020 10:49 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dit jaquote:Op woensdag 16 december 2020 10:50 schreef F.Sinatra het volgende:
[..]
Om mensen thuis te laten werken.....
Sorryquote:Op woensdag 16 december 2020 10:41 schreef Vasilevski het volgende: [..] Eerlijk, ik stond ook op het punt te happen. En ik ben zelf al een paar keer op mijn bek gegaan met sarcastisch proberen te doen.
Maar goed er wordt hier al met droge ogen beweerd dat er straks mensen doodgaan omdat andere mensen nootjes willen kopen, dus niks verbaast me meer.
De vraag is: Hoe dan ?quote:Op woensdag 16 december 2020 10:51 schreef Molo het volgende:
[..]
Dit ja![]()
![]()
![]()
Dat had écht wel anders gekund, én gemoeten
Als er verder geen alternatieven zijn om het thuiswerken echt harder af te dwingen zul je op een gegeven moment toch wel iets moeten.quote:Op woensdag 16 december 2020 10:51 schreef VoMy het volgende:
[..]
Hier werd er ook al gepleit voor het sluiten van de basisscholen met precies dezelfde argumentatie, dat de ouders dan thuis moeten blijven. Tsja.
Dat is exact wat ik zeg. Jij zei in een eerdere post dat je het niet begreep en dat mensen kortzichtig waren (exacte woorden niet meer in mn hoofd, dus kan een ander woord zijn, maar kwam daarop neer in mijn hoofd). Mensen nemen de ruimte die hun geboden wordt, en terecht.quote:Op woensdag 16 december 2020 10:50 schreef Kyran het volgende:
[..]
Dat zeg ik dusMen neemt de vrijheid die men krijgt. Als je de vrijheid hebt om 120km/h te rijden dan is het niet zo gek dat je die neemt.
Als je nu de vrijheid krijgt om als Action open te gaan, dan neem je die gewoon. Niks solidariteit,dat is al een tijdje duidelijk. Er is een verschil tussen essentiële artikelen en essentiële winkels en dat verschil is nu helemaal weg.
Ik ben helemaal voor het steunen van kleine ondernemers. Doe dit zelf ook zoveel mogelijk. Alleen kan je niet roepen dat je in een harde lockdown gaat en dat Nederland op slot gaat, terwijl bijvoorbeeld 8 van die 10 winkels gewoon openblijven. Dat is geen harde lockdown.
Dat is waar ik over val. Het is toch niet zo gek dat ik verbaasd men dat men zegt "we gaan op slot" en ik dan zie dat behalve de kapper iedere winkel in ons winkelcentrum open is?
Dat is niet verbaasd doen om verbaasd doen, maar een lachwekkende situatie.
Zou toch verwachten dat het was in verband met werk beide ouders. Waarom zou papa niet kunnen oppassen.quote:Op woensdag 16 december 2020 10:49 schreef F.Sinatra het volgende:
Vanochtend mijn dochtertje naar KDV gebracht (goedkeuring vanuit de organisatie ivm werk vrouw). Tijdens de 1e sluiting was het heel rustig. Nu leek het wel alsof iedereen gewoon z'n kind bracht. Echt normale drukte en groepen. Bijzonder.
Ik ben het met je eens dat niet iedere expert zich op eigen titel moet melden in de media, en daar valt Illy ook onder. Maar dat doet niets af aan de zeer omstreden beslissing.quote:Op woensdag 16 december 2020 10:50 schreef Momo het volgende:
[..]
Raar dat ze daar zo mee buiten komt. Bovendien heb ik nog wel wat andere conclusies gezien voor dat laatste stukje.
Kleuterschool en rest van de basisschool hier was een heel erg klein clubje kinderen maar.quote:
Dan zal het wel weer gewoon ouderwets druk op de wegen zijn geweest vanmorgen.quote:
Met dit onderwerp zou het wel een eigen topic verdienen.quote:Op woensdag 16 december 2020 10:50 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]
Ik zag deze foto voorbij komen, weet niet of die uit België is een paar weken terug of Nederland nu, maar zo ziet het er nu uit.
Zij wordt natuurlijk gewoon gebeld, omdat het de meest omstreden maatregel is. Dat basisschoolkinderen een verwaarloosbare rol spelen in de coronaverspreiding lijkt me wel genoegzaam bekend.quote:Op woensdag 16 december 2020 10:50 schreef Momo het volgende:
[..]
Raar dat ze daar zo mee buiten komt. Bovendien heb ik nog wel wat andere conclusies gezien voor dat laatste stukje.
quote:Op woensdag 16 december 2020 10:51 schreef Kapitein_Schavuit het volgende:
[..]
Waarom mag je nog wel vazen kopen?![]()
Haha nee hoor, want zoals je ziet trekt men zich er geen reet van aan, het was en is nog steeds druk op de weg.quote:Op woensdag 16 december 2020 10:51 schreef Molo het volgende:
[..]
Dit ja![]()
![]()
![]()
Dat had écht wel anders gekund, én gemoeten
quote:Ook Wibra wil de deuren weer openen, blijkt uit een intern bericht dat ANP heeft ingezien. Afdelingen met diervoeding, etenswaren, schoonmaakmiddelen mogen openblijven, de rest wordt afgeschermd. ,,Wij doen het voor het spreiden van bezoekers en denken hiermee supermarkten in de drukke periode voor de feestdagen te kunnen ontlasten”, aldus topman Bas Duijsens. Hij benadrukt: ,,Het gaat ons niet om omzet, maar om klantenspreiding en veilig winkelen.”
Jep. Ik werk in de vitale infrastructuur, in een IT functie. Formeel mag ik dus mn dochter bij de opvang brengen (want er hoeft nu maar één ouder in de vitale sector te werken). Ik hou mn dochter gewoon thuis, maar ik hoorde idd bij de opvang wel gisteren dat de aanmeldingen hoger dan verwacht zijn.quote:Op woensdag 16 december 2020 10:50 schreef F.Sinatra het volgende:
[..]
Om mensen thuis te laten werken.....
Als ze gewoon een maandje geen salarissen en huur hoeven te betalen dan zullen ze het makkelijk redden.quote:Op woensdag 16 december 2020 10:49 schreef Nexum het volgende:
Belachelijk, echt belachelijk dat winkels zoals Action nog gewoon open gaan. Ik snap het echt wel hoor dat een maand dicht een grote impact heeft op je omzet, maar dit bewijst maar weer dat we in Nederland de economie altijd boven zorg voor onze medemensen zetten. En daarnaast, Action die red het echt wel, minute dat ze weer open zouden gaan staan er torenlange rijen
COR / Wat zijn nu wel/geen essentiële winkels? #2quote:Op woensdag 16 december 2020 10:53 schreef Xqtress het volgende:
[..]
Met dit onderwerp zou het wel een eigen topic verdienen.
quote:
Werkgevers dwingen, ook daadwerkelijk daar maatregelen op zetten ipv dreigen en niks doenquote:Op woensdag 16 december 2020 10:52 schreef Predator40 het volgende:
[..]
De vraag is: Hoe dan ?
De werkgevers werken ook niet meer echt mee....
de nederlander is stront eigenwijs, misschien dat je bepaald nederlands gedrag al opgevallen was toen je nog op vakantie wasquote:
Trein2000 heeft het al een aantal keer uitgelegd. Bedrijven sluiten door beperkte noodtoestand (of wat de formele naam ook is). Dan bedrijven die open mogen openen via toestemming burgemeester.quote:Op woensdag 16 december 2020 10:55 schreef Molo het volgende:
[..]
Werkgevers dwingen, ook daadwerkelijk daar maatregelen op zetten ipv dreigen en niks doen
Welk bedrijf is dichtgezet? Ondanks aangeven dat dit een optie was? Welk bedrijf heeft boetes gekregen omdat ze niet thuiswerken toelieten?
Alleen dreigementen over gehoord en níetssss verder
Daar had je echt verschil kunnen maken, weken of maanden geleden al.
Same herequote:Op woensdag 16 december 2020 10:49 schreef F.Sinatra het volgende:
Tja. Het kabinet neemt wel vaker hevigere besluiten dan wat het OMT aanraad. Volgens het OMT konden restaurants ook open blijven met maatregelen. Dat moest het kabinet in ieder geval uitzoeken, hebben ze ook niet gedaan.quote:Op woensdag 16 december 2020 10:49 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Krijgen ze nu toch niet meer voor elkaar.quote:Op woensdag 16 december 2020 10:55 schreef Tarado het volgende:
[..]ik zie ondernemers groot en klein die proberen te overleven door zoveel mogelijk aan damage control te doen, het is aan de overheid om de regels te verscherpen als die niet het gewenste resultaat opleveren.
Uiteindelijk is de basis natuurlijk dat de overheid het (weer) niet goed heeft geregeld. Mijn voorbeeld van de noten is natuurlijk overdreven, maar zo gaat het wel uiteindelijk.quote:Op woensdag 16 december 2020 10:52 schreef chratnox het volgende:
[..]
Dat is exact wat ik zeg. Jij zei in een eerdere post dat je het niet begreep en dat mensen kortzichtig waren (exacte woorden niet meer in mn hoofd, dus kan een ander woord zijn, maar kwam daarop neer). Mensen nemen de ruimte die hun geboden wordt, en terecht.
Wil het kabinet ze die ruimte niet geven, moeten ze die uitzonderingen niet geven.
Wat mij betreft is er hier maar één probleem. Dat probleem is dat MinEZ en MinVWS elkaars bloed wel lijken te kunnen drinken. Dat gaat de komende 3 maanden nog leuk worden dus.
Yep, dat dusquote:Op woensdag 16 december 2020 10:56 schreef chratnox het volgende:
[..]
Trein2000 heeft het al een aantal keer uitgelegd. Bedrijven sluiten door beperkte noodtoestand (of wat de formele naam ook is). Dan bedrijven die open mogen openen via toestemming burgemeester.
Maargoed, deze discussie hebben we met zn allen ook gehad toen de scholen dicht moesten, dat ze kantoren toch gewoon kunnen sluiten
Langer dan 3 maanden als ze geen nieuwe kabinet kunnen vormen.quote:Op woensdag 16 december 2020 10:52 schreef chratnox het volgende:
[..]
Dat is exact wat ik zeg. Jij zei in een eerdere post dat je het niet begreep en dat mensen kortzichtig waren (exacte woorden niet meer in mn hoofd, dus kan een ander woord zijn, maar kwam daarop neer in mijn hoofd). Mensen nemen de ruimte die hun geboden wordt, en terecht.
Wil het kabinet ze die ruimte niet geven, moeten ze die uitzonderingen niet geven.
Wat mij betreft is er hier maar één probleem. Dat probleem is dat MinEZ en MinVWS elkaars bloed wel lijken te kunnen drinken. Dat gaat de komende 3 maanden nog leuk worden dus.
Ze vergeten er alleen bij te vermelden dat die filialen wel dicht waren, maar de filialen net over de grens stervensdruk waren.quote:Op woensdag 16 december 2020 10:57 schreef Elan het volgende:
[..]
Krijgen ze nu toch niet meer voor elkaar.
Mag je toch wel als falen zien in je beleid of in elk geval de duiding van kaders, aangezien ze in België wel gewoon 2 weken dicht konden (incl Hema en Action)
Bijzonder dat er veel mensen dit ervaren. Al mijn collega's hebben hun kinderen ook gewoon gebracht zonder issues....quote:
Je trekt conclusies die je helemaal nog niet kan trekken, ook al is er een grijs gebied er zal een enorme afname zijn.quote:Op woensdag 16 december 2020 10:57 schreef Kyran het volgende:
Je hebt dan alsnog teveel reisbewegingen, teveel contacten, teveel interactie. Dat levert meer besmettingen op, waardoor de druk op de zorg nog meer gaat toenemen, waardoor er nog meer reguliere zorg wordt afgeschaald, waardoor er straks inderdaad mensen gaan sterven die anders gewoon zorg hadden kunnen krijgen.
Afhaalpuntenquote:Op woensdag 16 december 2020 10:59 schreef WheeledWarrior het volgende:
Gelukkig blijven de bibliotheken gewoon dicht.
Ik durf te wedden dat ze zeker die hele jonge gasten nu lekker bij opa en oma dumpen, volgens mij schiet je dan toch echt je doel voorbij.quote:Op woensdag 16 december 2020 10:57 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Tja. Het kabinet neemt wel vaker hevigere besluiten dan wat het OMT aanraad. Volgens het OMT konden restaurants ook open blijven met maatregelen. Dat moest het kabinet in ieder geval uitzoeken, hebben ze ook niet gedaan.
Ik ben ook wel verbaasd over basisscholen. Toen ik het over school sluitingen had had ik het voornamelijk over middelbare scholen. Maar ik snap hun motivatie wel.
Je merkt het alleen al bij stoplichten. Als die op rood staan, maar er komt geen verkeer aan, steekt de Nederlander over. Japanners doen dat niet,. Ook als er geen verkeer aankomt, blijven die wachten voor het rode licht. Als je daar bent, ga je je daar vanzelf aan aanpassen.quote:Op woensdag 16 december 2020 10:55 schreef christmastsunami het volgende:
[..]
de nederlander is stront eigenwijs, misschien dat je bepaald nederlands gedrag al opgevallen was toen je nog op vakantie was
ik weet dit want ook ik ben die hollander
Weet je zeker dat je dat mag kopen? Dat het niet alleen voor reparaties is?quote:Op woensdag 16 december 2020 10:37 schreef SEMTEX het volgende:
[ afbeelding ]
Welke conclusie klopt er niet dan?quote:Op woensdag 16 december 2020 10:59 schreef Tarado het volgende:
[..]
Je trekt conclusies die je helemaal nog niet kan trekken, ook al is er een grijs gebied er zal een enorme afname zijn.
Veel winkels hebben artikelen die in beide tarieven vallen.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:00 schreef Nielsch het volgende:
Dit was net m'n lapo; dus even opnieuw:
alles wat nu nog verkocht mag worden zou eigenlijk onder het lage btw-tarief moeten vallen, en alles wat niet verkocht mag worden onder het hoge tarief. Snap ook niet dat kappers en boeken wel onder het lage tarief vallen maar blijkbaar nu niet essentieel zijn. Het lage tarief is er juist voor essentiele zaken.
Goed, laten we die doortrekken. We kunnen ons verbazen over reisbewegingen. Ik ben van mening dat we eerst deze vragen moeten beantwoorden:quote:Op woensdag 16 december 2020 10:57 schreef Kyran het volgende:
[..]
Uiteindelijk is de basis natuurlijk dat de overheid het (weer) niet goed heeft geregeld. Mijn voorbeeld van de noten is natuurlijk overdreven, maar zo gaat het wel uiteindelijk.
Ik ga dan een pakketje afleveren, want leuk/lief voor FOK! actie. Iemand anders heeft trek in verse noten en die gaat verse noten halen. Een ander persoon gaat verse rookworst bij de HEMA halen, want "best thing evah". Ingrid wil niet ¤1.20 voor een flesje CIF betalen, dus die gaat naar de ACTION om daar ¤0.99 te betalen, etc. etc.
Je hebt dan alsnog teveel reisbewegingen, teveel contacten, teveel interactie. Dat levert meer besmettingen op, waardoor de druk op de zorg nog meer gaat toenemen, waardoor er nog meer reguliere zorg wordt afgeschaald, waardoor er straks inderdaad mensen gaan sterven die anders gewoon zorg hadden kunnen krijgen.
...dus je, indirect kan het halen van noten of het afleveren van een PostNL pakketje zeker voor doden zorgen. Hoe denkt men dat al die besmettingen ontstaan?
quote:‘Kabinet grijpt in: Action en Wibra mogen deuren niet openen’
De winkels van Action en Wibra mogen de deuren toch niet openen. Het kabinet zal later vandaag aankondigen dat zij gesloten moeten blijven. Dat melden bronnen rond het kabinet.
https://www.bndestem.nl/p(...)iet-openen~acac8f70/
ik kom nooit op de koopgoot, dus kan je niet vertellen hoe het in de praktijk werkt.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:01 schreef Morri2 het volgende:
[..]
Weet je zeker dat je dat mag kopen? Dat het niet alleen voor reparaties is?
Hier kun je bij de naaimachinehandel op specifieke tijden je naaimachine ter reparatie afleveren. De winkel ziet er 'open' uit. Het licht is aan en er loopt personeel rond. Maar naar binnen gaan en iets kopen kun je niet. Alleen de online shop is open, en het personeel dat er rond loopt doet de reparaties, organiseert de online bestellingen of ze lopen met camera's rond om eventueel demo's te geven of uitleg te geven over producten. Het ziet er uit als 'business as usual', maar dat is het niet.
Oh dat zal best, ik had het meer over dat de Action, Hema etc hier gewoon zijn deuren alweer opent terwijl we feitelijk een dag in lockdown zitten.quote:Op woensdag 16 december 2020 10:58 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ze vergeten er alleen bij te vermelden dat die filialen wel dicht waren, maar de filialen net over de grens stervensdruk waren.
Oftewel, Belgen deden hetzelfde als Nederlanders. Toen in DE alles dicht was kwamen die ook naar NL. Dit is echt niet uniek aan Nederlanders.
Dat er ondanks de maatregelen " alsnog teveel reisbewegingen, teveel contacten, teveel interactie." is.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:01 schreef Kyran het volgende:
[..]
Welke conclusie klopt er niet dan?
Dat meer contactmomenten resulteert in meer besmettingen?
Dat meer besmettingen resulteert in meer druk op de zorg?
Dat meer druk op de zorg resulteert in afschaling van reguliere zorg?
Dat afschaling van reguliere zorg resulteert in slechtere zorg met soms de dood tot gevolg?
Welke conclusie klopt niet?
Moeten niet beide ouders een vitaal beroep hebben?quote:Op woensdag 16 december 2020 10:58 schreef F.Sinatra het volgende:
[..]
Bijzonder dat er veel mensen dit ervaren. Al mijn collega's hebben hun kinderen ook gewoon gebracht zonder issues....
Toch sneller dan verwachtquote:
Deze man, helemaal mee eensquote:Op woensdag 16 december 2020 11:03 schreef chratnox het volgende:
[..]
Goed, laten we die doortrekken. We kunnen ons verbazen over reisbewegingen. Ik ben van mening dat we eerst deze vragen moeten beantwoorden:
- Hoe kan het dat in verzorgingstehuizen zoveel besmettingen zijn terwijl daar weinig bezoekers komen? Wordt het door personeel aan de bewoners gegeven? Indien ja, hoe kan dat? Niet voldoende beschermingsmiddelen?
- Hoe kan het dat ziekenhuispersoneel zoveel positief test? Te weinig beschermingsmiddelen? Andere verspreiding dan gedacht?
Waar vinden de meeste besmettingen momenteel plaats (behalve de verzamelbak 'thuis')? Supermarkt/winkel etc staat niet op die rij. Sterker nog, je kwam bij GGD altijd alleen naar voren als je meer dan 15 minuten op minder dan 1.5m afstand van iemand was geweest, wat in de supermarkt of welke andere winkel ook erg weinig voorkomt.
Het sluiten van de detailhandel is naar mijn idee niet meer dan een noodgreep, net als het sluiten van basisscholen en KDV's
Als je doel is reisbewegingen te verminderen/voorkomen moet je daar ingrijpen. Nu is reisbewegingen beperken een potentiële secundaire winst, terwijl dat je doel moet zijn.
Vuilniszakken vallen onder het hoge btw-tarief, dat wordt een zooi op straat. Hebben we straks ook nog een dysenterie epidemie.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:00 schreef Nielsch het volgende:
Dit was net m'n lapo; dus even opnieuw:
alles wat nu nog verkocht mag worden zou eigenlijk onder het lage btw-tarief moeten vallen, en alles wat niet verkocht mag worden onder het hoge tarief. Snap ook niet dat kappers en boeken wel onder het lage tarief vallen maar blijkbaar nu niet essentieel zijn. Het lage tarief is er juist voor essentiele zaken.
Of je moet kunnen kunnen beargumenteren (als maar één van beide een essentieel beroep heeft) dat je in je eigen netwerk geen oplossing kunt vinden.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:04 schreef KennyPowers het volgende:
[..]
Moeten niet beide ouders een vitaal beroep hebben?
Ja en in Frankrijk en Italië lopen ze ook door rood als er geen verkeer aankomt. In Napels zijn er sowieso amper voetgangerslichten en mag je het gewoon zelf uitvechten met alle auto's en scooters, gewoon recht van de sterkste.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:01 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Je merkt het alleen al bij stoplichten. Als die op rood staan, maar er komt geen verkeer aan, steekt de Nederlander over. Japanners doen dat niet,. Ook als er geen verkeer aankomt, blijven die wachten voor het rode licht. Als je daar bent, ga je je daar vanzelf aan aanpassen.
Nederlanders hebben er ook een handje van op de fiets tegen het verkeer in te rijden. Dat hoef je in Duitsland niet te proberen, daar wordt je keihard aangesproken daarop. Het zijn maar kleine voorbeelden. Bij maatregelen door de overheid zal de Duitser ook vragen: Hoe? En de Nederlander: waarom?
Misschien is die basis al gelegd in de Gouden Eeuw en het zal echt wel zijn voordelen hebben, maar op dit moment is onze eigenwijsheid een ontzettend nadeel.
dat is ook niet waar ik voor pleit of het punt dat ik wil maken... tis gewoon raar dat er nu zaken essentieel zijn die onder het reguliere (21%) tarief vallen en zaken die nu niet-essentieel zijn maar onder hat lage tarief vallen... dat lage tarief is voor eerste levensbehoeften.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:02 schreef Xqtress het volgende:
[..]
Veel winkels hebben artikelen die in beide tarieven vallen.
Dat lijkt me haast niet te doen. Het gaat leiden tot oeverloze discussies bij de kassa.
Juist nietquote:Op woensdag 16 december 2020 11:06 schreef kol7680 het volgende:
Haha winkels toch dicht. Kabinet maakt zich belachelijk.
ME inzetten wanneer ze niet luisterenquote:
quote:Op woensdag 16 december 2020 11:06 schreef Vasilevski het volgende:
Inmiddels is er door het kabinet gewoon met de vuist op tafel geslagen en gaat meneer A.C. Tion gewoon weer dicht.
Hehe, nu hopen dat ze nóg iets harder ingrijpen en ook de andere winkels zoals de HEMA op hun plek zetten.quote:
Heerlijk dit. Ben benieuwd wie dit naar buiten brengt. Als MinVWS het naar buiten brengt geven ze aan MinEZ te overrulen. Als MinEZ het naar buiten brengt geven ze aan dat ze het fout hadden. Als MinAZ het naar buiten brengt geven ze aan dat er ruzie tussen MinVWS en MinEZ is, dus dat zij het 'wel oplossen'quote:
Hier sowieso niet. Was in maart ook niet zo overigens.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:04 schreef KennyPowers het volgende:
[..]
Moeten niet beide ouders een vitaal beroep hebben?
Hoppa!!! En dan een lijst maken met de codes van winkels die wel open mogen. Elke winkel die zonder toestemming opent laten fluiten naar zijn compensatie. Wat een idioten.quote:
Bij onze opvang ook niet. Volgens mij is momenteel één ouder vitaal voldoende, dat is in elk geval wat me verteld werd.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:07 schreef F.Sinatra het volgende:
[..]
Hier sowieso niet. Was in maart ook niet zo overigens.
Benieuwd hoe ze dit gaan doen, voorlopig staat het volgende nog op de website:quote:
https://www.rijksoverheid(...)els-tijdens-lockdownquote:Bevat uw winkelfiliaal een (of meerdere) afdeling(en) gericht op (één van) de bovenstaande uitzonderingsgronden, en wordt daarmee minstens 30% van de omzet verdiend? Dan mag dat deel van de winkel open blijven.
Eerder bij die supermarktmanager in Noord-Deurningenquote:Op woensdag 16 december 2020 11:06 schreef Perrin het volgende:
[..]
ME inzetten wanneer ze niet luisteren
Als hier het KDV echt zou sluiten gaat ze ook naar de opa en oma ja.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:00 schreef Elan het volgende:
[..]
Ik durf te wedden dat ze zeker die hele jonge gasten nu lekker bij opa en oma dumpen, volgens mij schiet je dan toch echt je doel voorbij.
Je kunt toch ook gewoon niet productief werken met koters van zeg 5 en 7 constant de hele dag voor je voeten.
Precies dit dusquote:Op woensdag 16 december 2020 11:09 schreef Nielsch het volgende:
Overigens snap ik wel dat de HEMA open mag. Als student heb ik ooit in de binnenstad van Utrecht gewoond; een supermarkt lag niet echt op loopafstand maar de HEMA zeker wel. Dus voor wijn, snacks, bier, chips, koekjes en dergelijke ging ik vaak daar naartoe. Het zorgt toch een beetje voor spreiding voor klanten op zoek naar spullen die ze anders toch wel bij de supermarkt hadden gehaald. Zelfde geldt denk ik ook wel voor de Action met betrekking tot dingen als shampoo, zeep en conditioner.
Zag gisteren beelden op het RTL nieuws uit zo'n Hema maar alleen het voorportaal of achterportaal met voeding is open, de rest volledig afgeet, dus dat is gewoon een veredelde supermarkt. Op zich prima toch dat je daar ook je brood kan halen?quote:Op woensdag 16 december 2020 11:07 schreef Unmountable het volgende:
[..]
Hehe, nu hopen dat ze nóg iets harder ingrijpen en ook de andere winkels zoals de HEMA op hun plek zetten.
Kloptquote:Op woensdag 16 december 2020 11:08 schreef chratnox het volgende:
[..]
Bij onze opvang ook niet. Volgens mij is momenteel één ouder vitaal voldoende, dat is in elk geval wat me verteld werd.
Precies dit dus, daarom.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:09 schreef Elan het volgende:
[..]
dus dat is gewoon een veredelde supermarkt.
Ja want je leven is in gevaar als je niet naar de action kan. pfff.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:09 schreef Nielsch het volgende:
Overigens snap ik wel dat de HEMA open mag. Als student heb ik ooit in de binnenstad van Utrecht gewoond; een supermarkt lag niet echt op loopafstand maar de HEMA zeker wel. Dus voor wijn, snacks, bier, chips, koekjes en dergelijke ging ik vaak daar naartoe. Het zorgt toch een beetje voor spreiding voor klanten op zoek naar spullen die ze anders toch wel bij de supermarkt hadden gehaald. Zelfde geldt denk ik ook wel voor de Action met betrekking tot dingen als shampoo, zeep en conditioner.
Waarom niet serieus?quote:Op woensdag 16 december 2020 10:39 schreef Molo het volgende:
Het was niet serieus![]()
Dat mensen dit serieus al als optie zien is wel... Verdrietig![]()
Bij mij wordt het de laatste tijd meer een misantropiecrisis, eerlijk gezegd.quote:Op woensdag 16 december 2020 10:40 schreef WheeledWarrior het volgende:
Het begon als een medische crisis maar is intussen een maatregelencrisis.
Dat is echt zo irritant. Tuurlijk staat het ze vrij om dat te doen, maar bij elke minimale afwijking van hun advies zijn ze aan het janken in de media. Nu was er op zich wel een grote afwijking, maar dat is lang niet altijd zo geweest.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:10 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Die OMT leden moeten zich beperken tot een adviserende rol. Niet na afloop je gram proberen te halen via de media. Dat helpt niet.
Ik zie grote winkelketens zichzelf met hun ellebogen naar voren dringen om een uitzonderingspositie te bemachtigen en ik zie een overheid die daar niet tegen wil optreden; sterker, die de regels zo opstelt dat het bedrijf met de grootste bek en het slimste team juristen zich met een beetje kwade wil aan de regels kan onttrekken.quote:Op woensdag 16 december 2020 10:55 schreef Tarado het volgende:
ik zie ondernemers groot en klein die proberen te overleven door zoveel mogelijk aan damage control te doen, het is aan de overheid om de regels te verscherpen als die niet het gewenste resultaat opleveren.
Yep. Lijkt alsof het beleid minder streng is of wordt uitgevoerd. Ook kinderen die in maart/april niet welkom waren, liepen er nu gewoon rond. En nee, geen verandering van baan bij oudersquote:Op woensdag 16 december 2020 10:58 schreef F.Sinatra het volgende:
[..]
Bijzonder dat er veel mensen dit ervaren. Al mijn collega's hebben hun kinderen ook gewoon gebracht zonder issues....
lockdown in nedertownquote:
Dat is al maanden. Het OMT lijkt elke beslissing waar ze het niet mee eens zijn altijd van te zeggen: "Maar dat heb ik niet gedaan hoor"quote:Op woensdag 16 december 2020 11:10 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Die OMT leden moeten zich beperken tot een adviserende rol. Niet na afloop je gram proberen te halen via de media. Dat helpt niet.
Wat is je punt dan precies waarom ze volgens jou dicht zouden moeten als ze louter die rol vertegenwoordigen?quote:
quote:Op woensdag 16 december 2020 11:11 schreef Benny het volgende:
[..]
Zou een liedje over geschreven moeten worden
Ze zijn al terug geroepen, dus wat nu?quote:Op woensdag 16 december 2020 11:12 schreef Ringo het volgende:
[..]
Ik zie grote winkelketens zichzelf met hun ellebogen naar voren dringen om een uitzonderingspositie te bemachtigen en ik zie een overheid die daar niet tegen wil optreden, sterker, de regels zo opstelt dat het bedrijf met de grootste bek en het slimste team juristen zich daaraan kan onttrekken.
Heb al een paar keer een voorbeeld gegeven vanuit mijn eigen ervaring op werk. Bij ons is het gewoon onmogelijk om niet besmet te raken als een van de directe collega's het ook heeft.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:03 schreef chratnox het volgende:
[..]
Goed, laten we die doortrekken. We kunnen ons verbazen over reisbewegingen. Ik ben van mening dat we eerst deze vragen moeten beantwoorden:
- Hoe kan het dat in verzorgingstehuizen zoveel besmettingen zijn terwijl daar weinig bezoekers komen? Wordt het door personeel aan de bewoners gegeven? Indien ja, hoe kan dat? Niet voldoende beschermingsmiddelen?
- Hoe kan het dat ziekenhuispersoneel zoveel positief test? Te weinig beschermingsmiddelen? Andere verspreiding dan gedacht?
Waar vinden de meeste besmettingen momenteel plaats (behalve de verzamelbak 'thuis')? Supermarkt/winkel etc staat niet op die rij. Sterker nog, je kwam bij GGD altijd alleen naar voren als je meer dan 15 minuten op minder dan 1.5m afstand van iemand was geweest, wat in de supermarkt of welke andere winkel ook erg weinig voorkomt.
Het sluiten van de detailhandel is naar mijn idee niet meer dan een noodgreep, net als het sluiten van basisscholen en KDV's
Als je doel is reisbewegingen te verminderen/voorkomen moet je daar ingrijpen. Nu is reisbewegingen beperken een potentiële secundaire winst, terwijl dat je doel moet zijn.
Ideaal jaquote:Op woensdag 16 december 2020 11:11 schreef Salina het volgende:
[..]
Waarom niet serieus?
Even anecdootje. Ooit op vakantie geweest naar Cuba. Beetje rondlopen door Havana, je kent dat wel. Heerlijk om gewoon rond te kijken in die levendige straatjes. Winkels, mensen, muziek.
Op een hoek van een straat was nog een winkel waar je lekker naar binnen kon gluren. Althans, dat dacht ik. Toen men in de gaten had dat ik - blanke toerist - naar binnen gluurde, werden snel de deuren gesloten.
Bleek het zo'n "winkel" te zijn waar burgers met hun voedselbonnen hun dagelijkse/wekelijkse rantsoen konden ophalen. Je kent dat wel van de oorlog, alleen noodzakelijk spul. Bloem, rijst, suiker, zout enzo. Er stond ook erg weinig op de schappen. Vond het al zo leeg.
Lijkt me wel een ideetje hoor, geef mensen een wekelijkse bon om op vaste tijdstippen hun "rantsoen" op te halen.
Geen gezeur meer met wat open mag en wat niet. Geen onduidelijkheid. Vaste tijdsloten. Spreiding van bezoekers. Heerlijk. Ideale oplossing.
[..]
Bij mij wordt het de laatste tijd meer een misantropiecrisis, eerlijk gezegd.
Is er nog een plekje vrij in het vliegtuig naar Misantropië? Heb mijn visum al aangevraagd.
Nou, dat bedoel ik!quote:Op woensdag 16 december 2020 11:13 schreef Molo het volgende:
[..]
Ideaal ja
In Noord Korea hoor je er ook nooit iemand over klagen, en niemand heeft een depressie of overgewicht daar
Topland![]()
Laten we dat hier ook zo doen
Maar dan wel echt állemaal viesdik worden hé.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:12 schreef KennyPowers het volgende:
Nederland gaat zich viesdik eten deze kerst zonder andere afleiding
kabinet moet gewoon een lijst publiceren welke winkels open mogen (dat kan volgens mij op basis van nummers)quote:Op woensdag 16 december 2020 11:12 schreef Elan het volgende:
[..]
Wat is je punt dan precies waarom ze volgens jou dicht zouden moeten als ze louter die rol vertegenwoordigen?
Zijn wel onnozelere zaken open hoor, Leonidas bijvoorbeeld, of wat denk je van ijssalons midden in de winter.
Ze willen gewoon omzet draaien waarom zouden ze dat niet proberen als wettelijke kaders daar ruimte voor geven?quote:Op woensdag 16 december 2020 11:12 schreef Ringo het volgende:
[..]
Ik zie grote winkelketens zichzelf met hun ellebogen naar voren dringen om een uitzonderingspositie te bemachtigen en ik zie een overheid die daar niet tegen wil optreden; sterker, die de regels zo opstelt dat het bedrijf met de grootste bek en het slimste team juristen zich met een beetje kwade wil aan de regels kan onttrekken.
En je leven is wel in gevaar als je wel naar de Action kan? Serieus, wat is dat toch met die overreactie. Om naar voren te komen uit BCO is altijd het punt geweest dat je langer dan 15 minuten op minder dan 1.5m afstand van iemand die positief getest is bent geweest. 10 maanden in deze pandemie, en ineens gaan we panisch doen over een winkel?quote:Op woensdag 16 december 2020 11:11 schreef aartstyle het volgende:
[..]
Ja want je leven is in gevaar als je niet naar de action kan. pfff.
2x per week naar de supermarkt, 1x in de twee weken naar de apotheek/drogist en daarmee overleef je het wel.
Volledig eens.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:10 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Hier idem. En ik hoor het van al mijn collega's ook.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:12 schreef Luke83 het volgende:
[..]
Yep. Lijkt alsof het beleid minder streng is of wordt uitgevoerd. Ook kinderen die in maart/april niet welkom waren, liepen er nu gewoon rond. En nee, geen verandering van baan bij ouders
Als de HEMA een verkapte semi-supermarkt is, kan deze ook dicht en kan alleen de supermarkt open. Zo sluiten we alle niet-essentiële winkels (zoals de HEMA) en blijven de essentiële open (supermarkten).quote:Op woensdag 16 december 2020 11:12 schreef Elan het volgende:
[..]
Wat is je punt dan precies waarom ze volgens jou dicht zouden moeten als ze louter die rol vertegenwoordigen?
Zijn wel onnozelere zaken open hoor, Leonidas bijvoorbeeld, of wat denk je van ijssalons midden in de winter.
En wat me irriteert is: Het de kan wel mentaliteit, daarnaast hou die fucking scholen dicht, die kinderen werken als proxies, al dat gejammer: "maar ik kan neit met een kind thuiswerken", en dat gezeur over leerachterstanden, neem geen fucking kinderen als je de verantwoordelijkheid niet kan dragen.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:13 schreef Kyran het volgende:
Sleutel is gewon reisbewegingen en contactmomenten beperken. Dat mag toch duidelijk zijn na negen maanden. Snap niet dat men daar nog over wil discusseren.
Bij onze basisschool werd een werkgeversverklaring gevraagd, maar als je goed kijkt is de lijst met vitale processen zo lang dat een heel groot deel van Nederland in aanmerking komt voor de opvang.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:16 schreef F.Sinatra het volgende:
[..]
Hier idem. En ik hoor het van al mijn collega's ook.
Ieder kind mag gewoon gaan, mits vooraf (opnieuw) aangemeld.
het gaat erom dat je niet essentiele winkels gesloten worden. En de action is niet essentieel. Dat je gaat als hij open is snap ik nog steeds niet ,maar idd is dat je goed recht.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:15 schreef chratnox het volgende:
[..]
En je leven is wel in gevaar als je wel naar de Action kan? Serieus, wat is dat toch met die overreactie. Om naar voren te komen uit BCO is altijd het punt geweest dat je langer dan 15 minuten op minder dan 1.5m afstand van iemand die positief getest is bent geweest. 10 maanden in deze pandemie, en ineens gaan we panisch doen over een winkel?
Wie ben jij om te bepalen hoe vaak ik naar de supermarkt of drogist kan? Wie is wie dan ook om dat te bepalen, zelfs het kabinet. Als de winkel open is mag ik erheen, zo simpel is het.
Ik snap dat je potentieel besmet kan raken als je op korte afstand van een patiënt werkt, maar in een kleine ruimte met 3 tot 5 mensen werken waar geen van de 3 tot 5 een patiënt is die positief is, is gewoon not done. Net als ik niet op kantoor mag zitten in een ruimte waar je minder dan 1.5m afstand kunt houden.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:13 schreef Kyran het volgende:
[..]
Heb al een paar keer een voorbeeld gegeven vanuit mijn eigen ervaring op werk. Bij ons is het gewoon onmogelijk om niet besmet te raken als een van de directe collega's het ook heeft.
Ja, wij hebben mondkapjes op, maar wij kunnen simpelweg geen afstand bewaren. Een mondkapje is niet waterdicht en geeft geen 100% garantie. Ik hang soms 15cm boven het hoofd van een patiënt. Leuk dat ik dan een mondkapje op heb, maar als de patiënt besmet is is de kans redelijk aanwezig dat ik het ook krijg.
Zelfde geldt voor contact met mijn collega's. Wij zitten in een relatief kleine ruimte met 3 tot 5 man te werken. Had het al eerder genoemd volgens mij, maar een paar weken terug was een college verkouden, maar negatief gestest, dus kwam gewoon werken. De volgende week waren alle collega's waar zij mee had samengewerkt ook verkouden. Gelukkig ook allemaal negatief gestest.Dit laat zien dat je gewoon er niet onderuit gaat komen, ondaks het dragen van mondkapjes, na iedere patiënt ontsmetten van je handen en het treffen van extra maatregelen bij patiënten met klachten die passen bij COVID-19.
Daarnaast kunnen wij wel blijven roepen dat de meeste besmettingen thuis plaatsvinden, maar het virus komt niet door de schoorsteen naar binnen natuurlijk. Iemand brengt het mee naar huis en die heeft het dan wel op werk, supermarkt, school, sportschool, bakkerij, HEMA, notenbar of iets dergelijks opgelopen.
Sleutel is gewon reisbewegingen en contactmomenten beperken. Dat mag toch duidelijk zijn na negen maanden. Snap niet dat men daar nog over wil discusseren.
Zorgverleners maken er ook een potje van, daar zouden veel strengere en duidelijkere protocollen voor moeten gelden ook qua kleding.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:14 schreef Kyran het volgende:
Denk trouwens dat in het verzorgingshuizen net zo gaat als in ziekenhuizen. Je hebt veel en lang contact, dus als het eenmaal binnen is raakt een groot deel gewoon besmet, dus zo verbazingwekkend is het allemaal niet.
quote:Op woensdag 16 december 2020 11:18 schreef aartstyle het volgende:
[..]
het gaat erom datniet essentiele winkels gesloten worden. En de action is niet essentieel. Dat je gaat als hij open is snap ik nog steeds niet ,maar idd is dat je goed recht.
Alleen meneer action moet niet zo debiel doen dat hij denkt dat hij essentieel is. Maar goed, discussie gaat al nergen meer over, want kabinet heeft terecht ingegrepen.
Ah, dan snap ik het.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:04 schreef Tarado het volgende:
[..]
Dat er ondanks de maatregelen " alsnog teveel reisbewegingen, teveel contacten, teveel interactie." is.
Eerste stuk, helemaal waarquote:Op woensdag 16 december 2020 11:13 schreef Kyran het volgende:
[..]
Heb al een paar keer een voorbeeld gegeven vanuit mijn eigen ervaring op werk. Bij ons is het gewoon onmogelijk om niet besmet te raken als een van de directe collega's het ook heeft.
Ja, wij hebben mondkapjes op, maar wij kunnen simpelweg geen afstand bewaren. Een mondkapje is niet waterdicht en geeft geen 100% garantie. Ik hang soms 15cm boven het hoofd van een patiënt. Leuk dat ik dan een mondkapje op heb, maar als de patiënt besmet is is de kans redelijk aanwezig dat ik het ook krijg.
Zelfde geldt voor contact met mijn collega's. Wij zitten in een relatief kleine ruimte met 3 tot 5 man te werken. Had het al eerder genoemd volgens mij, maar een paar weken terug was een college verkouden, maar negatief gestest, dus kwam gewoon werken. De volgende week waren alle collega's waar zij mee had samengewerkt ook verkouden. Gelukkig ook allemaal negatief gestest.Dit laat zien dat je gewoon er niet onderuit gaat komen, ondaks het dragen van mondkapjes, na iedere patiënt ontsmetten van je handen en het treffen van extra maatregelen bij patiënten met klachten die passen bij COVID-19.
Daarnaast kunnen wij wel blijven roepen dat de meeste besmettingen thuis plaatsvinden, maar het virus komt niet door de schoorsteen naar binnen natuurlijk. Iemand brengt het mee naar huis en die heeft het dan wel op werk, supermarkt, school, sportschool, bakkerij, HEMA, notenbar of iets dergelijks opgelopen.
Bij het krijgen van kinderen hield niemand rekening met een pandemie 5 jaar geleden. Dat probleem van thuiswerken met kinderen had iedereen gewoon opgelost door de opvang af te nemen.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:17 schreef raptorix het volgende:
[..]
En wat me irriteert is: Het de kan wel mentaliteit, daarnaast hou die fucking scholen dicht, die kinderen werken als proxies, al dat gejammer: "maar ik kan neit met een kind thuiswerken", en dat gezeur over leerachterstanden, neem geen fucking kinderen als je de verantwoordelijkheid niet kan dragen.
Dat gefocus op een plek waar je maar een fractie van je dag doorbrengt...quote:Op woensdag 16 december 2020 11:15 schreef chratnox het volgende:
[..]
En je leven is wel in gevaar als je wel naar de Action kan? Serieus, wat is dat toch met die overreactie. Om naar voren te komen uit BCO is altijd het punt geweest dat je langer dan 15 minuten op minder dan 1.5m afstand van iemand die positief getest is bent geweest. 10 maanden in deze pandemie, en ineens gaan we panisch doen over een winkel?
Wie ben jij om te bepalen hoe vaak ik naar de supermarkt of drogist kan? Wie is wie dan ook om dat te bepalen, zelfs het kabinet. Als de winkel open is mag ik erheen, zo simpel is het.
Maar we willen de drukte ook spreiden, toch?quote:Op woensdag 16 december 2020 11:16 schreef Unmountable het volgende:
[..]
Als de HEMA een verkapte semi-supermarkt is, kan deze ook dicht en kan alleen de supermarkt open. Zo sluiten we alle niet-essentiële winkels (zoals de HEMA) en blijven de essentiële open (supermarkten).
Voelt wel een beetje als een paar kleutertjes die even terecht worden gewezen door de directeur van de school.quote:
Klopt, hoor dit overal. Een verbazend hoog percentage ook onder ouderen daar trouwens aan asymptomatische mensen.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:14 schreef Kyran het volgende:
Denk trouwens dat in het verzorgingshuizen net zo gaat als in ziekenhuizen. Je hebt veel en lang contact, dus als het eenmaal binnen is raakt een groot deel gewoon besmet, dus zo verbazingwekkend is het allemaal niet.
Je houd ook geen rekening dat je kind ernstig ziek zijn of een ongeluk krijgt, het kan wel gebeuren, kortom neem verantwoordelijkheid.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:19 schreef zalkc het volgende:
[..]
Bij het krijgen van kinderen hield niemand rekening met een pandemie 5 jaar geleden. Dat probleem van thuiswerken met kinderen had iedereen gewoon opgelost door de opvang af te nemen.
Nederland is op slot:quote:Op woensdag 16 december 2020 11:18 schreef Kyran het volgende:
[..]
Ah, dan snap ik het.
Snap je echter wel dat ik het raar vind dat men zegt "Nederland gaat op slot" en wij dan alsnog allerlei winkels gaan openen die niet bepaald essentieel zijn?
Wij hebben net vastgesteld, samen met @:chratnox, dat men de vrijheden die men krijgt ook pakt. Toch?
Als je dat aanneemt is het toch niet zo heel gek dat je aanneemt dat je meer reisbewegingen krijgt met de Action/HEMA/Wibra etc. open dan dat je zou hebben als die allemaal gesloten zouden zijn?
En daarom is het beter dat er heel veel winkels dicht zijnquote:Op woensdag 16 december 2020 11:15 schreef chratnox het volgende:
[..]
Dat funshoppen is wel een fenomeen, als ik ergens een hekel aan heb is het wel winkelen maar hoor blijkbaar dik bij de minderheid.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:19 schreef Predator40 het volgende:
alle niet essentieele spullen gewoon in beslag nemen bij elk winkelcentrum.
uitgangcontrole neerzetten, misschien leren die funshoppers het dan wel
p.s dit is niet 100% serieus
Hoezo "not done". Je hebt geen enkel idee wat voor werkzaamheden wij moeten verrichten en hoeveel man wij daarvoor nodig hebben. JIj denkt dat ik mijn werk alleen of met een collega extra kan doen? Wij mogen het niet eens met z'n tweeën doen, minimum is drie.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:18 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik snap dat je potentieel besmet kan raken als je op korte afstand van een patiënt werkt, maar in een kleine ruimte met 3 tot 5 mensen werken waar geen van de 3 tot 5 een patiënt is die positief is, is gewoon not done. Net als ik niet op kantoor mag zitten in een ruimte waar je minder dan 1.5m afstand kunt houden.
Je zegt nu dat iemand het op werk, supermarkt, school etc opgelopen heeft. Het risico van het oplopen van dit virus in de supermarkt, bakkerij, HEMA, notenbar etc wordt al 9 maanden van gezegd dat het verwaarloosbaar klein is. Dat we hier in maart panisch over deden snap ik, maar in december beginnen met panisch doen over iets wat we al 9 maanden zonder problemen doen, en dan zeggen dat dat is waar mensen dood aan gaan? Kom op.
Vind ik ook.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:07 schreef Unmountable het volgende:
[..]
Hehe, nu hopen dat ze nóg iets harder ingrijpen en ook de andere winkels zoals de HEMA op hun plek zetten.
Zodat we onze spulletjes allemaal in dezelfde winkel moeten kopenquote:Op woensdag 16 december 2020 11:21 schreef miss_sly het volgende:
[..]
En daarom is het beter dat er heel veel winkels dicht zijn
Kind dat ernstig is ziek rent en vliegt niet door de woonkamer terwijl jij met je laptop een deadline probeert te halenquote:Op woensdag 16 december 2020 11:20 schreef raptorix het volgende:
[..]
Je houd ook geen rekening dat je kind ernstig ziek zijn of een ongeluk krijgt, het kan wel gebeuren, kortom neem verantwoordelijkheid.
Eens, Action moet niet debiel doen over het zijn van wel/niet essentieel. Dat wordt echter mogelijk gemaakt door de rare regel die stelt dat x procent van je producten essentieel moet zijn, in plaats van bepaalde SBI codes. Dat heeft het kabinet dus zelf veroorzaakt. De ruimte die je krijgt pak je, want het alternatief is ook niet fijn.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:18 schreef aartstyle het volgende:
[..]
het gaat erom dat je niet essentiele winkels gesloten worden. En de action is niet essentieel. Dat je gaat als hij open is snap ik nog steeds niet ,maar idd is dat je goed recht.
Alleen meneer action moet niet zo debiel doen dat hij denkt dat hij essentieel is. Maar goed, discussie gaat al nergen meer over, want kabinet heeft terecht ingegrepen.
Er is helemaal geen drukte in supermarkten als mensen zich gewoon normaal gedragen, en zeker niet als die wijfen nou thuis gewoon eens een lijstje zouden maken en niet midden in het gangpad gaan bedenken wat ze eens zullen gaan eten.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:20 schreef Elan het volgende:
[..]
Maar we willen de drukte ook spreiden, toch?
In veel stadscentra in Nederland zit wel een Hema maar geen supermarkt op loopafstand.
Definieer 'teveel' en 'te druk'. Nogal subjectief lijkt me.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:21 schreef Predator40 het volgende:
[..]
Nederland is op slot:
vrijblijvend quarantaine advies
alle grenzen nog open
reizen nog toegestaan ( alleen afgeraden )
teveel winkels nog open
en nog steeds veel te druk op de weg en in kantoren
compleet gelul dus
Ik mis de ontbrekende avondklok van 24 uur per dagquote:Op woensdag 16 december 2020 11:21 schreef Predator40 het volgende:
[..]
Nederland is op slot:
vrijblijvend quarantaine advies
alle grenzen nog open
reizen nog toegestaan ( alleen afgeraden )
teveel winkels nog open
en nog steeds veel te druk op de weg en in kantoren
compleet gelul dus
Zorgverleners zijn absoluut niet heilig. Sta vaak genoeg verbaasd te kijken hoe men buiten het ziekenhuis met maatregelen omgaat hoor. Vaak genoeg flinke discussies gehad met enkele, vooral jongere, collega's.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:18 schreef Elan het volgende:
[..]
Zorgverleners maken er ook een potje van, daar zouden veel strengere en duidelijkere protocollen voor moeten gelden ook qua kleding.
Want zoals je terecht opmerkt is de ellende als het virus eenmaal binnen is in zo'n huis niet meer te beheersen. Zoals in Norg waar 13 bewoners om het leven kwamen in drie weken tijd.
Dit is nu precies waarom we in deze situatie zitten. Op alle mogelijke manier wordt er geredeneerd dat de regels niet voor X of Y of onszelf gelden want dat kunnen we zelf wel bepalen. Nu schat ik jou hoog in, maar deze houding wordt dus gedeeld door hordes mensen die het eigenlijk niet zelf kunnen bepalen of inschatten en dan gewoon maar achter de massa aanlopen.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:15 schreef chratnox het volgende:
[..]
Zeker willen we de drukte spreiden, maar dat kan ook op een andere manier geregeld worden. Strikter deurbeleid bijvoorbeeld. Het doel van de lockdown is om minder reisbewegingen te hebben. Dat heeft geen zin als er alsnog uitzonderingen worden gemaakt voor een HEMA of kaaswinkel. Lockdown is lockdown, dicht is dicht. Dan loop je maar wat verder voor een supermarkt.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:20 schreef Elan het volgende:
[..]
Maar we willen de drukte ook spreiden, toch?
In veel stadscentra in Nederland zit wel een Hema maar geen supermarkt op loopafstand.
ze komen hier gewoon voorrijden hoor 1 dag voor kerst met al onze boodschapjes.....en als ik wat lokale ondernemers bel komen ze het ook gewoon bezorgenquote:Op woensdag 16 december 2020 11:22 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Zodat we onze spulletjes allemaal in dezelfde winkel moeten kopen
Nou snap ik die winkels ook wel, want waarom mag je wel shampoo, toiletpapier, enz. kopen in de supermarkt, maar niet bij de action, wibra en andere lokale zaakjes.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:20 schreef D_A het volgende:
[..]
Voelt wel een beetje als een paar kleutertjes die even terecht worden gewezen door de directeur van de school.
Pas maar op met dit soort posts in 2020quote:Op woensdag 16 december 2020 11:22 schreef raptorix het volgende:
[..]
Er is helemaal geen drukte in supermarkten als mensen zich gewoon normaal gedragen, en zeker niet als die wijfen nou thuis gewoon eens een lijstje zouden maken en niet midden in het gangpad gaan bedenken wat ze eens zullen gaan eten.
Zijn we het toch nog eensquote:Op woensdag 16 december 2020 11:22 schreef chratnox het volgende:
[..]
Eens, Action moet niet debiel doen over het zijn van wel/niet essentieel. Dat wordt echter mogelijk gemaakt door de rare regel die stelt dat x procent van je producten essentieel moet zijn, in plaats van bepaalde SBI codes. Dat heeft het kabinet dus zelf veroorzaakt. De ruimte die je krijgt pak je, want het alternatief is ook niet fijn.
Ik snap uberhaupt niet dat winkels gesloten worden, maar dat is een andere discussie.
Nogmaals, het enige punt in deze hele discussie dat echt zorgelijk is, is het punt dat het kabinet verdeeld is. MinEZ ziet het anders dan MinVWS/MinAZ. Dat wisten we al eerder, maar daar acteerden ze niet op. Dat doen ze nu wel, en dat gaat de komende maanden niet positief zijn voor welke maatregel ook.
Nee, het beleid is gericht op het verminderen van bewegingen.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:19 schreef galantis het volgende:
[..]
Dat gefocus op een plek waar je maar een fractie van je dag doorbrengt...
Wel weer heel typerend voor het niveau van de discussies.
...en die kerels niet met het kroost het huis uit worden gewerkt en dan niet zelfstandig genoeg kunnen nadenken om te beslissen over welke soort mosterd en dus moeten bellen met de vrouw.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:22 schreef raptorix het volgende:
[..]
Er is helemaal geen drukte in supermarkten als mensen zich gewoon normaal gedragen, en zeker niet als die wijfen nou thuis gewoon eens een lijstje zouden maken en niet midden in het gangpad gaan bedenken wat ze eens zullen gaan eten.
Ook weer zoiets, alsof allebei de ouders continue tegelijk op de kinderen moeten letten, daarnaast verbaast het me hoe ongedisciplineerd men kinderen opvoed, ik heb het nu niet over peuters en kleuters, maar wel over jongere kinderen.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:22 schreef Elan het volgende:
[..]
Kind dat ernstig is ziek rent en vliegt niet door de woonkamer terwijl jij met je laptop een deadline probeert te halen
Alle supermarkten van NL komen als de grote winnaars uit de bus. Met plakkaat 'essentieel' en de horeca dicht is het lekker lopen cashen.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:23 schreef Houtenbeen het volgende:
[..]
Nou snap ik die winkels ook wel, want waarom mag je wel shampoo, toiletpapier, enz. kopen in de supermarkt, maar niet bij de action, wibra en andere lokale zaakjes.
zo moeilijk is het allemaal niet......quote:Op woensdag 16 december 2020 11:22 schreef Gia het volgende:
[..]
Vind ik ook.
Alleen supermarkten, apotheek, drogist, slager, bakker, slijter en groenteboer open. Weekmarkt alleen voeding.
Contactberoepen als schoonheidsspecialiste en kapper, e.d. dicht.
Rest alleen online bestellen en thuisbezorgen, niet afhalen.
Vroeger als ze traag waren met bessen plukken werden ze gewoon door een beer opgevroten, good timesquote:Op woensdag 16 december 2020 11:23 schreef Elan het volgende:
[..]
Pas maar op met dit soort posts in 2020![]()
Wel eens hoor, veel vrouwen hebben echt dwangmatig gedrag wat betreft winkelen
Dank voor die nuance, dat helpt. De manier waarop ik 't las kwam op mij over als 'kantoorwerk' waar anderen ook aanwezig zijn en je geen afstand kunt houden. Dan zat ik inderdaad fout met mijn post, sorry daarvoor.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:21 schreef Kyran het volgende:
[..]
Hoezo "not done". Je hebt geen enkel idee wat voor werkzaamheden wij moeten verrichten en hoeveel man wij daarvoor nodig hebben. JIj denkt dat ik mijn werk alleen of met een collega extra kan doen? Wij mogen het niet eens met z'n tweeën doen, minimum is drie.
De vierde of vijfde man is dan vaak een collega en/of leerling die ingewerkt wordt. Je weet wel, waarvan er gezegd wordt dat men meer mensen moet opleiding om de druk in de zorg te verlagen ... of mag dat toch niet meer omdat het niet in je verhaal past?
Je slaat de plank echt compleet mis hier.
En alleen naar buiten met een geldige reden en verklaringquote:Op woensdag 16 december 2020 11:23 schreef Unmountable het volgende:
[..]
Zeker willen we de drukte spreiden, maar dat kan ook op een andere manier geregeld worden. Strikter deurbeleid bijvoorbeeld. Het doel van de lockdown is om minder reisbewegingen te hebben. Dat heeft geen zin als er alsnog uitzonderingen worden gemaakt voor een HEMA of kaaswinkel. Lockdown is lockdown, dicht is dicht. Dan loop je maar wat verder voor een supermarkt.
Die kinderen kun je gewoon aan zo een hondenuitlaat paal in de tuin zetten.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:24 schreef Qarrad het volgende:
[..]
...en die kerels niet met het kroost het huis uit worden gewerkt en dan niet zelfstandig genoeg kunnen nadenken om te beslissen over welke soort mosterd en dus moeten bellen met de vrouw.
Dat is heel mooiquote:Op woensdag 16 december 2020 11:23 schreef Predator40 het volgende:
[..]
ze komen hier gewoon voorrijden hoor 1 dag voor kerst met al onze boodschapjes.....en als ik wat lokale ondernemers bel komen ze het ook gewoon bezorgen
wat zit jij nu weer dom te lullen manquote:Op woensdag 16 december 2020 11:25 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
En alleen naar buiten met een geldige reden en verklaring
Ook bij min 3?quote:Op woensdag 16 december 2020 11:25 schreef raptorix het volgende:
[..]
Die kinderen kun je gewoon aan zo een hondenuitlaat paal in de tuin zetten.
Dat je het niet kan verspreiden als je geen contactmomenten hebt is gewoon een feit. Het is niet zo'n gekke conclusie als je dan zegt dat je met minder contactmomenten minder besmettingen gaat krijgen.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:18 schreef Molo het volgende:
[..]
Eerste stuk, helemaal waar
Vetgedrukte stuk, neen, dat weet je niet, daar doe je hele grove aannames die op dit moment qua winkels en plekken waar hele korte contacten zijn iig niet onderbouwd worden door feiten.
Of ook maar logica.
Het heeft wel verstrekkende gevolgen, en wordt nu naar gewezen alsof ze 'de schuldige' zijn.
Dit soort maatregelen moet je doen op basis van onderbouwing met feiten, niet 'omdat iedereen zijn steentje moet bijdragen en gewoon alles dicht moet'.
Gaat het aantoonbaar wat opleveren? Goeie vraag, heb ik geen antwoord op, en wie eigenlijk wel?
Als HEMA de rest van de zaak sluit en alleen het gedeelte waar taarten, brood, gebak en zaken als nootjes opent is het gewoon exact hetzelfde concept als een supermarkt dus ik ben niet met je eens dat die dan dicht moet.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:23 schreef Unmountable het volgende:
[..]
Zeker willen we de drukte spreiden, maar dat kan ook op een andere manier geregeld worden. Strikter deurbeleid bijvoorbeeld. Het doel van de lockdown is om minder reisbewegingen te hebben. Dat heeft geen zin als er alsnog uitzonderingen worden gemaakt voor een HEMA of kaaswinkel. Lockdown is lockdown, dicht is dicht. Dan loop je maar wat verder voor een supermarkt.
Als je kind ernstig ziek is/wordt heb je zorgverlof. Dan werk je niet. Als je kind vanuit overheidswege meer dan een maand thuis moet blijven, kun je die maand niet werken. Die hoeveelheid vrije dagen hebben veel ouders niet, dus moeten ze dagen terugkopen. Dagen terugkopen kost veel geld, wat veel ouders ook niet beschikbaar hebben.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:20 schreef raptorix het volgende:
[..]
Je houd ook geen rekening dat je kind ernstig ziek zijn of een ongeluk krijgt, het kan wel gebeuren, kortom neem verantwoordelijkheid.
Winkelen is best leuk op de momenten dat een stad 'uitgestorven' is. Eigenlijk hetzelfde als met naar de dierentuin of een ander attractiepark gaanquote:Op woensdag 16 december 2020 11:21 schreef Tarado het volgende:
[..]
Dat funshoppen is wel een fenomeen, als ik ergens een hekel aan heb is het wel winkelen maar hoor blijkbaar dik bij de minderheid.
Als de besmettingen niet dalen en winkels blijven op deze manier morren zit dat er dik in.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:25 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
tuurlijk wel, gewoon een jas aanquote:
Het liefst wil ik ver van deze situatie blijven. Maar soms denk ik dat dat de enige mogelijkheid is. Kan het anders? ja zeker, als iedereen zijn gezonde verstand gebruikt. Maar dat is blijkbaar erg moeilijk.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:25 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
In Scandinavie hangen ze hun kinderen bij min 20 in een zak buiten, worden ze hard van.quote:
Had jij ze liever dicht gehad dan? Gelukkig vloeit er wat BTW terug in de staatskas.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:24 schreef galantis het volgende:
[..]
Alle supermarkten van NL komen als de grote winnaars uit de bus. Met plakkaat 'essentieel' en de horeca dicht is het lekker lopen cashen.
Niet-essentieel eruit, essentieel erin. 30% heb je zo gefikst.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:24 schreef Ronald het volgende:
Snel nog even wat pallets voedsel de winkel inrijden voordat er controle komt zodat je open mag blijven
Ja en zo is er altijd wel een excuus, exemplarish voor de huidige maatschappij waarbij ze nooit zelf verantwoording nemen, wel alles willen, en het probleem bij een ander leggen.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:26 schreef chratnox het volgende:
[..]
Als je kind ernstig ziek is/wordt heb je zorgverlof. Dan werk je niet. Als je kind vanuit overheidswege meer dan een maand thuis moet blijven, kun je die maand niet werken. Die hoeveelheid vrije dagen hebben veel ouders niet, dus moeten ze dagen terugkopen. Dagen terugkopen kost veel geld, wat veel ouders ook niet beschikbaar hebben.
is het virus gemuteerd nu kinderen wel opeens zeer besmettelijk zijn ?quote:Op woensdag 16 december 2020 11:27 schreef Mammietje het volgende:
Damn....
School van mijn dochter is vorige week donderdag met spoed 'gesloten' vanwege teveel besmettingen. Alleen de brugklassers moesten nog komen en jaargang 3 had een toetsweek die gewoon doorging, ondanks dat daar ook aardig wat besmettingen in de klas voorkomen.
Lees net de mail van gisteren door. Update van het weekend. In 3 dagen tijd maar liefst 30 nieuwe meldingen van besmettingen onder leerlingen alleen al in de bovenbouw!![]()
Man, ben ik blij dat ie nu helemaal dicht is zeg.![]()
Omdat de supermarkt toch al open is, en je daar bijna alles kan kopen.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:23 schreef Houtenbeen het volgende:
[..]
Nou snap ik die winkels ook wel, want waarom mag je wel shampoo, toiletpapier, enz. kopen in de supermarkt, maar niet bij de action, wibra en andere lokale zaakjes.
Ja, dat is heftig, maar niet onverwacht. Fijn dat het nu in iedergeval kerstvakantie is. Hopelijk verbeterd de situatie snel en kan men na de kerst of anders 11 januari weer naar school.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:27 schreef Mammietje het volgende:
Damn....
School van mijn dochter is vorige week donderdag met spoed 'gesloten' vanwege teveel besmettingen. Alleen de brugklassers moesten nog komen en jaargang 3 had een toetsweek die gewoon doorging, ondanks dat daar ook aardig wat besmettingen in de klas voorkomen.
Lees net de mail van gisteren door. Update van het weekend. In 3 dagen tijd maar liefst 30 nieuwe meldingen van besmettingen onder leerlingen alleen al in de bovenbouw!![]()
Ja, dan ook gewoon supermarkten dicht, een gelijk speelveld voor iedereen.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:28 schreef Tarado het volgende:
[..]
Had jij ze liever dicht gehad dan? Gelukkig vloeit er wat wat BTW terug in de staatskas.
Dat ging dus niet.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:27 schreef Bunyippie het volgende:
Nederland gaat op slot. *kijkt heel serieus*
Ben ff naar de Action. Zo terug, toch wel leuk om wat kerstpapier te halen nog.
Voor mijn gevoel zijn supermarkten en winkels ook niet zo'n groot probleem als men denkt. Contact is vluchtig, meestal wel afstand, de ruimte is groot, besmetting via voorwerpen is minder dan gedacht.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:18 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik snap dat je potentieel besmet kan raken als je op korte afstand van een patiënt werkt, maar in een kleine ruimte met 3 tot 5 mensen werken waar geen van de 3 tot 5 een patiënt is die positief is, is gewoon not done. Net als ik niet op kantoor mag zitten in een ruimte waar je minder dan 1.5m afstand kunt houden.
Je zegt nu dat iemand het op werk, supermarkt, school etc opgelopen heeft. Het risico van het oplopen van dit virus in de supermarkt, bakkerij, HEMA, notenbar etc wordt al 9 maanden van gezegd dat het verwaarloosbaar klein is. Dat we hier in maart panisch over deden snap ik, maar in december beginnen met panisch doen over iets wat we al 9 maanden zonder problemen doen, en dan zeggen dat dat is waar mensen dood aan gaan? Kom op.
Dank jequote:Op woensdag 16 december 2020 11:23 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Dit is nu precies waarom we in deze situatie zitten. Op alle mogelijke manier wordt er geredeneerd dat de regels niet voor X of Y of onszelf gelden want dat kunnen we zelf wel bepalen. Nu schat ik jou hoog in, maar deze houding wordt dus gedeeld door hordes mensen die het eigenlijk niet zelf kunnen bepalen of inschatten en dan gewoon maar achter de massa aanlopen.
En zo gek is dat niet, want het zwalkt ook allemaal wat en er is voortschrijdend inzicht dus wat eerst niet mocht of kan hoeft nu niet en andersom. "Ja ze doen ook maar wat daar!"
Nou, dat lijkt er wel op he?!quote:Op woensdag 16 december 2020 11:28 schreef Predator40 het volgende:
[..]
is het virus gemuteerd nu kinderen wel opeens zeer besmettelijk zijn ?
Ja, maar dat is toch oneerlijke concurrentie.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:28 schreef Gia het volgende:
[..]
Omdat de supermarkt toch al open is, en je daar bijna alles kan kopen.
met terugwerkende kracht, knap hoor als je dat lukt.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:28 schreef Nober het volgende:
[..]
Niet-essentieel eruit, essentieel erin. 30% heb je zo gefikst.
Peuters en kleuters mogen ook niet naar de opvang maar goed het is iets wat je pas begrijpt als je zelf een paar koters hebt lopen, ze moeten ook thuisonderwijs dus sterkte als je dat moet combineren met jouw fulltime baan die gewoon alle aandacht opeist omdat het werkt vanuit de basis dat je rustig individueel kunt werken op een kantoorlocatie.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:24 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ook weer zoiets, alsof allebei de ouders continue tegelijk op de kinderen moeten letten, daarnaast verbaast het me hoe ongedisciplineerd men kinderen opvoed, ik heb het nu niet over peuters en kleuters, maar wel over jongere kinderen.
Als het kabinet de lockdown wil laten werken en urgentie wil uitstralen met de lockdown dan zullen er toch grenzen getrokken moeten worden. Die grens is inderdaad vaag, totaal mee eens, maar de HEMA kan als niet essentieel worden bestempeld als die de zelfde functie van een supermarkt vervult. Dat is de HEMA niet en dus kan hij wat mij betreft dicht. Hoe minder winkels hoe beter.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:26 schreef Elan het volgende:
[..]
Als HEMA de rest van de zaak sluit en alleen het gedeelte waar taarten, brood, gebak en zaken als nootjes opent is het gewoon exact hetzelfde concept als een supermarkt dus ik ben niet met je eens dat die dan dicht moet.
Maar het is sowieso lastig hoor, want een Primera mag bijvoorbeeld geen tijdschriften en kranten verkopen (dat laatste snap ik ook niet, wat als je tv en/of computer stuk gaat. Hoe blijf je dan op de hoogte van het nieuws?) maar de supermarkten mogen wel diezelfde tijdschriften verkopen.
Zo, dat gaat hard.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:27 schreef Mammietje het volgende:
Damn....
Ik neem helemaal geen kinderen, en zoek zelf maar lekker een oplossing, gaat maar 1 van jullie niet werken en voor ze zorgen. Jouw kinderen, jouw probleem.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:30 schreef Elan het volgende:
[..]
Peuters en kleuters mogen ook niet naar de opvang maar goed het is iets wat je pas begrijpt als je zelf een paar koters hebt lopen, ze moeten ook thuisonderwijs dus sterkte als je dat moet combineren met jouw fulltime baan die gewoon alle aandacht opeist omdat het werkt vanuit de basis dat je rustig individueel kunt werken op een kantoorlocatie.
Klopt, maar welk gedeelte daarvan en welk kwantiteit risico heb je in winkels bezoeken?quote:Op woensdag 16 december 2020 11:26 schreef Kyran het volgende:
[..]
Dat je het niet kan verspreiden als je geen contactmomenten hebt is gewoon een feit. Het is niet zo'n gekke conclusie als je dan zegt dat je met minder contactmomenten minder besmettingen gaat krijgen.
Eerste lockdown hielp toch ook? Ik snap niet waarom het nu opeens anders zou moeten lopen?
Daarnaast is het toch 100% waar dat iemand het eerst buiten de deur moet oplopen om het daarna binnenshuis door te geven? Dat is toch gewoon logica, wat klopt daar niet aan dan?
Goed punt idd, max x aantal mensen binnen bij alleem essentiele winkels is beter dan meerdere winkels met kunst en vliegwerk open. Dan sta je maar wat langer in de rij. Voor die 1x pw is dat wel te overzien.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:23 schreef Unmountable het volgende:
[..]
Een collega van me heeft het altijd over haar "kindje". Zitten we te videobellen met de afdeling, komt er een jongen van een jaar of 10 in beeld. Begint ze ermee te praten alsof het een kleuter is: "Oh, heb jij een mooie ootoo gemaakt! Knap hoor! Maar nu is mamma even aan het bellen. Nee, mamma is aan het...Ja heel knap. Nee nu even..ja, mamma ziet het maar je moet nu even...Pietje, ik zeg nee! Blijf af van...ja heel knap..." Enzovoort.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:24 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ook weer zoiets, alsof allebei de ouders continue tegelijk op de kinderen moeten letten, daarnaast verbaast het me hoe ongedisciplineerd men kinderen opvoed, ik heb het nu niet over peuters en kleuters, maar wel over jongere kinderen.
Waarom mag de pandemie wel ondernemers in de portemonnee raken, maar kantoorpersoneel niet?quote:Op woensdag 16 december 2020 11:26 schreef chratnox het volgende:
Als je kind ernstig ziek is/wordt heb je zorgverlof. Dan werk je niet. Als je kind vanuit overheidswege meer dan een maand thuis moet blijven, kun je die maand niet werken. Die hoeveelheid vrije dagen hebben veel ouders niet, dus moeten ze dagen terugkopen. Dagen terugkopen kost veel geld, wat veel ouders ook niet beschikbaar hebben.
Die pakketpunten vind ik een lastig dilemma. Dat is (zeker in deze tijd) gewoon kritieke infrastructuur die beschikbaar moet blijven. En het doet heel raar aan dat je dan niet even een krant mag meenemen die bij Appie wel gewoon verkrijgbaar is. Dat is ook voor de ondernemer niet rendabel.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:30 schreef Unmountable het volgende:
[..]
Als het kabinet de lockdown wil laten werken en urgentie wil uitstralen met de lockdown dan zullen er toch grenzen getrokken moeten worden. Die grens is inderdaad vaag, totaal mee eens, maar de HEMA kan als niet essentieel worden bestempeld als die de zelfde functie van een supermarkt vervult. Dat is de HEMA niet en dus kan hij wat mij betreft dicht. Hoe minder winkels hoe beter.
Het is nou eenmaal zo dat supermarkten inderdaad meer verkopen dan brood, geluk voor de supermarkt, pech voor de Primera.
Bovendien is het altijd goed om een verschil in mening te hebben. Houd elkaar scherp
Ja maar.... als er geen schuldige is, kan je op niemand boos zijn, Kyran...quote:Op woensdag 16 december 2020 11:30 schreef Kyran het volgende:
Daarnaast is niemand "de schuldige".
Men probeert helemaal niks of niemand de schuldige te laten zijn. Men probeert contactmoment en reisbewegingen te voorkomen, zodat het virus zich niet kan verspreiden. Je pakt dan de plekken aan waar mensen bijelkaar komen.
Ik snap die verbazing echt niet meer hoor.
Winkels zijn het probleem niet, scholen zijn het probleem niet, sportscholen zijn het probleem niet, kappers ook niet, horeca ook niet...
Hoe verspreidt dit virus zich dan in godsnaam ....
Letterlijk of figuurlijk? 🤔quote:Op woensdag 16 december 2020 11:28 schreef raptorix het volgende:
[..]
In Scandinavie hangen ze hun kinderen bij min 20 in een zak buiten, worden ze hard van.
Ok. Bijzonder experiment wel.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:31 schreef Bunyippie het volgende:
[..]
Ik heb het getest en gedaan, ook bij de Kruidvat kon ik kerstpapier kopen.
Tja, op tv beklaagde de eigenaar van een boekwinkel met een postNL-pakketpunt in zijn winkel zich er ook over dat iemand geen boek bij hem mag kopen, maar datzelfde boek wel online mag bestellen en in zijn winkel ophalen.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:26 schreef Elan het volgende:
[..]
Als HEMA de rest van de zaak sluit en alleen het gedeelte waar taarten, brood, gebak en zaken als nootjes opent is het gewoon exact hetzelfde concept als een supermarkt dus ik ben niet met je eens dat die dan dicht moet.
Maar het is sowieso lastig hoor, want een Primera mag bijvoorbeeld geen tijdschriften en kranten verkopen (dat laatste snap ik ook niet, wat als je tv en/of computer stuk gaat. Hoe blijf je dan op de hoogte van het nieuws?) maar de supermarkten mogen wel diezelfde tijdschriften verkopen.
Ja, en zo is er altijd wel onbegrip. Exemplarisch voor de huidige maatschappij. Solidair zijn is een modewoord geworden zolang je met de rest meebeweegt.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:28 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ja en zo is er altijd wel een excuus, exemplarish voor de huidige maatschappij waarbij ze nooit zelf verantwoording nemen, wel alles willen, en het probleem bij een ander leggen.
Nee, gelukkig niet nee. Wel 2 vriendinnetjes besmet. Zaten vorige week nog in de klas.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:31 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Zo, dat gaat hard.
Je dochter geen klachten?
Zo zijn de vikingen ontstaan.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:28 schreef raptorix het volgende:
[..]
In Scandinavie hangen ze hun kinderen bij min 20 in een zak buiten, worden ze hard van.
Het is heel simplistisch, maar zo werkt het wel. Ik zou ook graag lekker kwaad kunnen worden op iemand. "Wanbeleid!" is toch gerichter dan "Ja, het is allemaal wat maar het is niet anders."quote:Op woensdag 16 december 2020 11:33 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Ja maar.... als er geen schuldige is, kan je op niemand boos zijn, Kyran...![]()
En dat frustreert....![]()
Tjah, wij hadden het vroeger behoorlijk arm thuis, mijn vader was arbeider, en mijn moeder is toen weer gaan studeren, in die tijd had je geen opvang, dus ik ging gewoon mee naar de moeder Mavo/Havo, en al mijn moeder dan les had moest ik me gewoon even 2 uurtjes zelf vermaken, het is echt niet zo dat een kind dood gaat als ie 2 uur zijn ouders niet ziet.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:33 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Een collega van me heeft het altijd over haar "kindje". Zitten we te videobellen met de afdeling, komt er een jongen van een jaar of 10 in beeld. Begint ze ermee te praten alsof het een kleuter is: "Oh, heb jij een mooie ootoo gemaakt! Knap hoor! Maar nu is mamma even aan het bellen. Nee, mamma is aan het...Ja heel knap. Nee nu even..ja, mamma ziet het maar je moet nu even...Pietje, ik zeg nee! Blijf af van...ja heel knap..." Enzovoort.
Iedereen hield een slag om de arm, want misschien had het een beperking, maar dat bleek bij subtiele navraag in de weken erna niet het geval te zijn.
Dat zeg ik toch niet? Ik geef alleen aan dat het niet kunnen brengen van je kind naar de opvang en niet kunnen werken geld kost.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:33 schreef Gia het volgende:
[..]
Waarom mag de pandemie wel ondernemers in de portemonnee raken, maar kantoorpersoneel niet?
Iedereen moet offers brengen.
Je moet als overheid zijnde gewoon een lijst vrijgeven met producten die essentieel zijn en die mogen winkels dan verkopen. Dan mogen de drogisterijen en de supermarkten ook alleen maar die producten op de lijst verkopen. probleem opgelost.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:33 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Die pakketpunten vind ik een lastig dilemma. Dat is (zeker in deze tijd) gewoon kritieke infrastructuur die beschikbaar moet blijven. En het doet heel raar aan dat je dan niet even een krant mag meenemen die bij Appie wel gewoon verkrijgbaar is. Dat is ook voor de ondernemer niet rendabel.
Anderzijds wil je zo min mogelijk uitzonderingen. Om dit soort gedoe te vermijden.
mensen snappen het gewoon niet......ik hoor zulke verhalen echt overal om mij heenquote:Op woensdag 16 december 2020 11:35 schreef aartstyle het volgende:
Van de week nog discussie met mijn baas. Hij gaat nog regelmatig naar kantoor (daarbuiten alleen contact met zijn vrouw). Vorige week ineens flinke koorts binnen drie uur. Hij in paniek, vervolgens meteen getest en gelukkig negatief. Tegelijkertijd 4 andere collega's ook grieperig en getest, ook zij allen negatief.
Nu is de baas hersteld, ik sprak hem vanmorgen. Zit hij op kantoor. Ik zeg wat doe jij nou? Antwoord: nee op kantoor is het veilig, we houden voldoende afstand..... Mijn antwoord: Hoe denk jij dat je aan de griep bent gekomen? Of is het toeval dat jullie met vier man tegelijk ziek waren?
Toen werd het heel stil aan de andere kant van de lijn.......
Dat is zeker een oplossing ja.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:36 schreef Houtenbeen het volgende:
[..]
Je moet als overheid zijnde gewoon een lijst vrijgeven met producten die essentieel zijn en die mogen winkels dan verkopen. Dan mogen de drogisterijen en de supermarkten ook alleen maar die producten op de lijst verkopen. probleem opgelost.
Dit idd.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:36 schreef Predator40 het volgende:
[..]
mensen snappen het gewoon niet......ik hoor zulke verhalen echt overal om mij heen
Omdat de andere maatregelen niet meer hielpen, het aantal besmettingen bleef stijgen, het aantal opnames bleef stijgen en men geen andere optie meer had. Er is gewoon geen tijd meer om maar wat aan te klopen en hopen dat het werkt.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:32 schreef Molo het volgende:
[..]
Klopt, maar welk gedeelte daarvan en welk kwantiteit risico heb je in winkels bezoeken?
Ik weet het niet.
Maar als het een miniemmmm risico is, waarom dan draconische maatregelen en daar fors op hameren?
Op werk collega's ontmoeten heeft enorm effect en risico weten we uit BCO, maar dat is nog steeds niet getackeld nu...
Ik word daar nijdig van, want je wéér dat, maar grijpt niet adequaat in
Eerste lockdown hielp zeker. Maar waardoor precies, weten we niet. Want álles was ineens anders. Dus welke zaken wel en niet daadwerkelijk hielpen, weten we gewoon niet of onvoldoende om nu op te kunnen leunen
Om mezelf dan maar te quotenquote:Op woensdag 16 december 2020 11:35 schreef F.Sinatra het volgende:
Ik snap overigens het issue niet zo. Als er alleen essentiele dingen verkocht kunnen worden, spreid je toch meer door meer winkels open te houden.
Ja, precies. Wel lekker om het ergens op af te reageren.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:35 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Het is heel simplistisch, maar zo werkt het wel. Ik zou ook graag lekker kwaad kunnen worden op iemand. "Wanbeleid!" is toch gerichter dan "Ja, het is allemaal wat maar het is niet anders."
Ik zit me heerlijk boos te maken op mijn medeburgers soms die zo nodig met het hele gezin moeten shoppen midden in een pandemie.
Maar ik niet, ik doe alles goed. Ik.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:36 schreef Predator40 het volgende:
[..]
mensen snappen het gewoon niet......ik hoor zulke verhalen echt overal om mij heen
Ik weet het, is ook heerlijk voor kinderen, deed dat zelf ook met mijn kleinequote:Op woensdag 16 december 2020 11:36 schreef raptorix het volgende:
[..]
https://www.partou.nl/act(...)ddagslaapje%20buiten.
Ik vind solidariteit helemaal geen probleem, ik heb meerdere collega's die ook met peuters/babies thuis zitten, en wat mij betreft mogen ze de meetings skippen, en overleggen we bijvoorbeeld buiten kantoortijd wanneer de kinderen slapen. Probleem is dat de zorg van kinderen dermate uitbesteed is dat ouders geen raad meer weten wanneer dat even weg valt.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:33 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ja, en zo is er altijd wel onbegrip. Exemplarisch voor de huidige maatschappij. Solidair zijn is een modewoord geworden zolang je met de rest meebeweegt.
Ik neem volle verantwoordelijkheid, mn dochter gaat t/m 19 januari niet naar de opvang. Daar heb ik een aantal vrije dagen voor moeten nemen. Geen probleem, doe ik graag. Er is wel een beperkte hoeveelheid vrije dagen die ik kan nemen, net als ieder ander.
Vrije dagen op, geld inleveren om vrij te zijn. Geld inleveren om vrij te zijn, minder inkomsten. Minder inkomsten, moeite rekeningen te betalen.
Dat is juist een schoolvoorbeeld van verantwoording nemen, want anders had ik wel met mn hand op gaan staan bij de overheid.
Dat is dus bij veel bedrijven zo. " we kunnen afstand houden" blijft het go to argument voor de wantrouwige micromanager waarom men niet thuis werkt terwijl het kan.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:35 schreef aartstyle het volgende:
Van de week nog discussie met mijn baas. Hij gaat nog regelmatig naar kantoor (daarbuiten alleen contact met zijn vrouw). Vorige week ineens flinke koorts binnen drie uur. Hij in paniek, vervolgens meteen getest en gelukkig negatief. Tegelijkertijd 4 andere collega's ook grieperig en getest, ook zij allen negatief.
Nu is de baas hersteld, ik sprak hem vanmorgen. Zit hij op kantoor. Ik zeg wat doe jij nou? Antwoord: nee op kantoor is het veilig, we houden voldoende afstand..... Mijn antwoord: Hoe denk jij dat je aan de griep bent gekomen? Of is het toeval dat jullie met vier man tegelijk ziek waren?
Toen werd het heel stil aan de andere kant van de lijn.......
Ik snap die kritiek wel. Anderzijds is het voor hun ook niet makkelijk natuurlijk. Ik kan me voorstellen dat zo iemand gewoon wordt gebeld door de media vanwege zijn expertise. Wat moet je dan zeggen?quote:Op woensdag 16 december 2020 11:10 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Als je echt urgentie wilt uitstralen moet je alle winkels behalve supermarkten sluiten, windowshopping is ook gewoon toegestaan en horeca open voor afhaal is ook niet noodzakelijk en lokt ook mensen de straat op. Even gezellig koffie halen bij de Starbucks om weg te zijn thuis jeweetz.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:30 schreef Unmountable het volgende:
[..]
Als het kabinet de lockdown wil laten werken en urgentie wil uitstralen met de lockdown dan zullen er toch grenzen getrokken moeten worden. Die grens is inderdaad vaag, totaal mee eens, maar de HEMA kan als niet essentieel worden bestempeld als die de zelfde functie van een supermarkt vervult. Dat is de HEMA niet en dus kan hij wat mij betreft dicht. Hoe minder winkels hoe beter.
Het is nou eenmaal zo dat supermarkten inderdaad meer verkopen dan brood, geluk voor de supermarkt, pech voor de Primera.
Bovendien is het altijd goed om een verschil in mening te hebben. Houdt elkaar scherp
Ben inderdaad benieuwd naar hun reactie en hoe ze het gaan tackelenquote:Op woensdag 16 december 2020 11:38 schreef F.Sinatra het volgende:
[..]
Om mezelf dan maar te quoten
Het lijkt haast wel alsof het kabinet/de besluitgroep hoort ' DE ACTION IS OPEN' en denkt 'ZE MOETEN DICHT' in plaats van even na te denken hoe/wat/waarom.
Het gaat niet om het spreiden in de winkels, het gaat erom dat mensen niet massaal de stad in gaan om winkels te bezoeken.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:35 schreef F.Sinatra het volgende:
Ik snap overigens het issue niet zo. Als er alleen essentiele dingen verkocht kunnen worden, spreid je toch meer door meer winkels open te houden.
Even een extra noot hierbij: In Duitse ziekenhuizen begint het nu ook serieus krap te worden dus als nu de boel explodeert hebben we ook niemand meer om op terug te vallen.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:37 schreef Kyran het volgende:
[..]
Omdat de andere maatregelen niet meer hielpen, het aantal besmettingen bleef stijgen, het aantal opnames bleef stijgen en men geen andere optie meer had. Er is gewoon geen tijd meer om maar wat aan te klopen en hopen dat het werkt.
Daarom moesten er nu dit soort maatregelen genomen worden. Als men zegt "werk zoveel mogelijk thuis" en je zit aan mobiliteitsdata dat men er gewoon een dikke middelvinger om geeft dan moet men niet zo verbaasd zijn met de huidige maatregelen omtrent scholen.
Als men zegt "blijft zoveel mogelijk thuis" en man gaat lekker kerstinkopen doen, moet men niet verbaasd doen dat nu bijna alle winkels dicht moeten.
Hoeveel % invloed het gaat hebben weten wij inderdaad niet, maar dat het invloed gaat hebben is wat mij betreft een feit, want je beperkt het aantal contactmomenten.
De situatie is gewoon dusdanig dat ieder procent nu telt, want anders gaan wij na negen maanden "voorbereiding" alsnog een nieuwe piek halen en dat is echt schandalig.
De Action essentieel noemen ondanks sommige prodcucten die ze verkopen is simpelweg belachelijk. Zeker nadat 'we' hebben bewezen ons toch niet te willen houden aan de regels. Dan moeten 'we' maar worden geholpen. Deze halve gare onzin helpt daar niet echt bij.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:38 schreef F.Sinatra het volgende:
[..]
Om mezelf dan maar te quoten
Het lijkt haast wel alsof het kabinet/de besluitgroep hoort ' DE ACTION IS OPEN' en denkt 'ZE MOETEN DICHT' in plaats van even na te denken hoe/wat/waarom.
Dat is ook mijn mening, alles dicht behalve supermarkt, drogist, apotheek en dierenwinkels.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:38 schreef Elan het volgende:
[..]
Als je echt urgentie wilt uitstralen moet je alle winkels behalve supermarkten sluiten, windowshopping is ook gewoon toegestaan en horeca open voor afhaal is ook niet noodzakelijk en lokt ook mensen de straat op. Even gezellig koffie halen bij de Starbucks om weg te zijn thuis jeweetz.
Laat staan zaken als Jamin, Dunkin Donuts, Multivlaai, Leonidas en slijterijen.
Dat is precies de giftige winstdoctrine die het probleem is. Winst ten koste van alles en iedereen, moraal of ethiek mag geen rol spelen. De risico’s afwentelen op personeel, klanten, de samenleving en zelf alleen dat ene heilige doel najagen. Gewoon, omdat het kan.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:15 schreef Elan het volgende:
Ze willen gewoon omzet draaien waarom zouden ze dat niet proberen als wettelijke kaders daar ruimte voor geven?
Kabinet had nooit met die 30%-regel moeten komen.
het is ook achterlijk dat de regering het zo gespeeld heeft dat die 1.5m heilig is en als je die afstand houd niet meer besmet kan raken.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:38 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Dat is dus bij veel bedrijven zo. " we kunnen afstand houden" blijft het go to argument voor de wantrouwige micromanager waarom men niet thuis werkt terwijl het kan.
Ja, dan gaan ze allemaal naar die ene AH die wel open is....quote:Op woensdag 16 december 2020 11:39 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het gaat niet om het spreiden in de winkels, het gaat erom dat mensen niet massaal de stad in gaan om winkels te bezoeken.
Hahah, ik ben zelf ook van de spartaanse opvoeding, mijn kachel was jarenlang stuk en eigenlijk niets gemistquote:Op woensdag 16 december 2020 11:38 schreef Molo het volgende:
[..]
Ik weet het, is ook heerlijk voor kinderen, deed dat zelf ook met mijn kleine
Je zin klonk alleen zo grappig
Prima. Met een goed deurbeleid is er niks aan de hand.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:40 schreef F.Sinatra het volgende:
[..]
Ja, dan gaan ze allemaal naar die ene AH die wel open is....
Gewoon alle dicht gooien, dat straalt pas urgentie uit.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:40 schreef Unmountable het volgende:
[..]
Dat is ook mijn mening, alles dicht behalve supermarkt, drogist, apotheek en dierenwinkels.
Da's een lijst van Alexandrium, niet de Koopgoot. En de car hifi zaak is een soort werkplaats voor auto-electronica die onder het winkelcentrum zit.quote:Op woensdag 16 december 2020 10:37 schreef SEMTEX het volgende:
[ afbeelding ]
Ze volgen een regel die omzet gerelateerd is. Dan had daar beter over nagedacht moeten worden.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:39 schreef Bunyippie het volgende:
[..]
De Action essentieel noemen ondanks sommige prodcucten die ze verkopen is simpelweg belachelijk. Zeker nadat 'we' hebben bewezen ons toch niet te willen houden aan de regels. Dan moeten 'we' maar worden geholpen. Deze halve gare onzin helpt daar niet echt bij.
Men gaat niet voor de lol naar de supermarkt, hoop ik. Ik niet in ieder geval.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:40 schreef F.Sinatra het volgende:
[..]
Het is niet zo dat je nu bij de Action kon gaan funshoppen.
En was het veel drukker in de AH de afgelopen periode?quote:Op woensdag 16 december 2020 11:40 schreef F.Sinatra het volgende:
[..]
Het is niet zo dat je nu bij de Action kon gaan funshoppen.
Lekkere insteek. Samen krijgen we Corona er onder.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:32 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik neem helemaal geen kinderen, en zoek zelf maar lekker een oplossing, gaat maar 1 van jullie niet werken en voor ze zorgen. Jouw kinderen, jouw probleem.
Dit is het dichtste wat erbij in de buurt komt:quote:Op woensdag 16 december 2020 11:41 schreef Benny het volgende:
Weet iemand een nice dashboard voor de besmettingen in Duitsland?
In Nederland hebben we een fanatieke datanerds die vette dashboards hebben gebouwd. Die moeten er voor Duitsland ook wel zijn, toch?
Ik heb misschien makkelijk praten, want ik kan redelijk eenvoudig mijn werktijden aanpassen zodat ik gewoon voor mn kind kan zorgen. Het is onhandig, maar meer dan dat is het niet. Mijn kind gaat normaal 2 dagen in de week naar de opvang. Één dag had genoeg geweest, maar dan had je ook te maken met dat ze één keer in de week ging en iedere week opnieuw moest wennen aan de opvang.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:38 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik vind solidariteit helemaal geen probleem, ik heb meerdere collega's die ook met peuters/babies thuis zitten, en wat mij betreft mogen ze de meetings skippen, en overleggen we bijvoorbeeld buiten kantoortijd wanneer de kinderen slapen. Probleem is dat de zorg van kinderen dermate uitbesteed is dat ouders geen raad meer weten wanneer dat even weg valt.
Ook meteen een teken dat opschalen van zorg geen langdurige oplossing is of kan zijn.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:39 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Even een extra noot hierbij: In Duitse ziekenhuizen begint het nu ook serieus krap te worden dus als nu de boel explodeert hebben we ook niemand meer om op terug te vallen.
Ja, dus? Ik gaf niemand de schuld die toch gaat shoppen.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:42 schreef F.Sinatra het volgende:
[..]
Ze volgen een regel die omzet gerelateerd is. Dan had daar beter over nagedacht moeten worden.
Mijn ouders geloven daar dan ook heilig in. Niet vanaf te brengen.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:40 schreef Predator40 het volgende:
[..]
het is ook achterlijk dat de regering het zo gespeeld heeft dat die 1.5m heilig is en als je die afstand houd niet meer besmet kan raken.
Op een vorige werkplek namen er weleens mensen hun kinderen mee als het niet anders kon. Geen enkel probleem want de meeste zaten zich stil te vermaken maar er was één collega die drie ongemanierde stukken vreten had die krijsend overal rondrenden, op willekeurige knoppen drukten en om snoep zeurden.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:35 schreef raptorix het volgende:
[..]
Tjah, wij hadden het vroeger behoorlijk arm thuis, mijn vader was arbeider, en mijn moeder is toen weer gaan studeren, in die tijd had je geen opvang, dus ik ging gewoon mee naar de moeder Mavo/Havo, en al mijn moeder dan les had moest ik me gewoon even 2 uurtjes zelf vermaken, het is echt niet zo dat een kind dood gaat als ie 2 uur zijn ouders niet ziet.
Och, jullie hebben in ieder geval niet van die extreem belachelijke openingsuren voor bejaarden. Die nog enigszins te vergoelijken zouden zijn indien dit dan ook daadwerkelijk de enige uren zouden zijn waarop zij toegang krijgen. Ik kom hier de supermarkt niet binnen tussen 08:30 en 10:30. Helemaal uitgestorven die krengen. Lijkt wel of de bejaarden het erom doen om precies die uren te mijden en alles daarvoor of daarna te willen doenquote:Op woensdag 16 december 2020 11:42 schreef Kyran het volgende:
[..]
Men gaat niet voor de lol naar de supermarkt, hoop ik. Ik niet in ieder geval.
Ze zouden wat mij betreft de supermarkten ook meteen langer moeten openen, zodat je inderdaad niet alsnog clusters krijgt.
En dat is precies wat ik zeg, verantwoordelijkheid lekker op een ander afschuiven, want beide ouders MOETEN full time werken, want dat huis van 4 ton moet betaald worden, en 2 auto's, en natuurlijk de 3 vakanties per jaar.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:42 schreef Elan het volgende:
[..]
Lekkere insteek. Samen krijgen we Corona er onder.
Gelukkig heb ik ze niet maar anders was ik gewoon lekker naar kantoor gegaan of had ze bij oma gedumpt. En dat is dus ook precies wat mensen doen en waarom basisscholen sluiten een achterlijk idee was.
Nee, maar ook niet naar de Action momenteel, want die kunnen niets anders verkopen.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:42 schreef Kyran het volgende:
[..]
Men gaat niet voor de lol naar de supermarkt, hoop ik. Ik niet in ieder geval.
Ze zouden wat mij betreft de supermarkten ook meteen langer moeten openen, zodat je inderdaad niet alsnog clusters krijgt.
Alexandrium is volledig overdekt toch? Zal sowieso veel eerder een brandhaard vormen voor Corona dan bijvoorbeeld een Koopgoot.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:42 schreef Nepthys het volgende:
[..]
Da's een lijst van Alexandrium, niet de Koopgoot. En de car hifi zaak is een soort werkplaats voor auto-electronica die onder het winkelcentrum zit.
En zo moet het, inderdaad.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:33 schreef chratnox het volgende:
Ja, en zo is er altijd wel onbegrip. Exemplarisch voor de huidige maatschappij. Solidair zijn is een modewoord geworden zolang je met de rest meebeweegt.
Ik neem volle verantwoordelijkheid, mn dochter gaat t/m 19 januari niet naar de opvang. Daar heb ik een aantal vrije dagen voor moeten nemen. Geen probleem, doe ik graag. Er is wel een beperkte hoeveelheid vrije dagen die ik kan nemen, net als ieder ander.
Vrije dagen op, geld inleveren om vrij te zijn. Geld inleveren om vrij te zijn, minder inkomsten. Minder inkomsten, moeite rekeningen te betalen.
Dat is juist een schoolvoorbeeld van verantwoording nemen, want anders had ik wel met mn hand op gaan staan bij de overheid.
De meeste mensen hier in de omgeving zeggen dat ze dat hun ouders (risicogroep vaak) niet aan gaan doen hoor.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:42 schreef Elan het volgende:
[..]
Lekkere insteek. Samen krijgen we Corona er onder.
Gelukkig heb ik ze niet maar anders was ik gewoon lekker naar kantoor gegaan of had ze bij oma gedumpt. En dat is dus ook precies wat mensen doen en waarom basisscholen sluiten een achterlijk idee was.
Het ging dan ook niet over de shoppers, maar over de winkeliers.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:43 schreef Bunyippie het volgende:
[..]
Ja, dus? Ik gaf niemand de schuld die toch gaat shoppen.
Dat weten we niet, omdat alle winkels open waren...quote:Op woensdag 16 december 2020 11:42 schreef raptorix het volgende:
[..]
En was het veel drukker in de AH de afgelopen periode?
Of dacht je dat als het kruidvat dicht is dat men allemaal massaal naar de AH rent?
Wat dat betreft mogen bedrijven ook wel proactiever zijn, nu zit ik zelf bij een hele grote organisatie die juist stimuleert om out of the box te denken. Jammer dat niet elk bedrijf er zo over denkt.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:43 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik heb misschien makkelijk praten, want ik kan redelijk eenvoudig mijn werktijden aanpassen zodat ik gewoon voor mn kind kan zorgen. Het is onhandig, maar meer dan dat is het niet. Mijn kind gaat normaal 2 dagen in de week naar de opvang. Één dag had genoeg geweest, maar dan had je ook te maken met dat ze één keer in de week ging en iedere week opnieuw moest wennen aan de opvang.
Er zijn zat collega's van me waar beide ouders een full-time baan hebben en de kinderen normaal gesproken naar school gaan. Die ouders hebben gewoon een probleem als die kinderen daar niet heen kunnen. Gevolg is dat die ouders óf 3 weken vrij moeten nemen, of dat ze om die tijden heen moeten werken, wat ook niet altijd kan.
Dat jij de mogelijkheid hebt op andere tijden te werken is top, en ik zou het ontzettend waarderen dat jij bereid bent om op andere tijden ook even te bellen, niet elk bedrijf kan dat.
Ja, dus? Die houden zich ook aan de regels. Het lijkt mij duidelijk wie die regels hebben bedacht toch?quote:Op woensdag 16 december 2020 11:46 schreef F.Sinatra het volgende:
[..]
Het ging dan ook niet over de shoppers, maar over de winkeliers.
Daar noem je ook een mooie knuppel voor in het hoenderhok...quote:Op woensdag 16 december 2020 11:44 schreef raptorix het volgende:
[..]
En dat is precies wat ik zeg, verantwoordelijkheid lekker op een ander afschuiven, want beide ouders MOETEN full time werken, want dat huis van 4 ton moet betaald worden, en 2 auto's, en natuurlijk de 3 vakanties per jaar.
Als de slagers en bakkers eens kraampjes zetten bij de supermarkten voor afhaal.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:38 schreef Elan het volgende:
Als je echt urgentie wilt uitstralen moet je alle winkels behalve supermarkten sluiten, windowshopping is ook gewoon toegestaan en horeca open voor afhaal is ook niet noodzakelijk en lokt ook mensen de straat op. Even gezellig koffie halen bij de Starbucks om weg te zijn thuis jeweetz.
Laat staan zaken als Jamin, Dunkin Donuts, Multivlaai, Leonidas en slijterijen.
Ja ik reageer op jouw post, dat je het begrip essentiele winkel niet fair vindt. Ik geef aan waar het op gebaseerd is. Niet meer, niet minder.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:47 schreef Bunyippie het volgende:
[..]
Ja, dus? Die houden zich ook aan de regels. Het lijkt mij duidelijk wie die regels hebben bedacht toch?
Is dit een cabaret topic?quote:Op woensdag 16 december 2020 11:47 schreef Dven het volgende:
Verder heeft de coronacrisis natuurlijk ook goed duidelijk gemaakt dat er een opvoedcrisis is waarbij ouders de verantwoordelijkheid op instanties afschuiven en zelf eigenlijk geen idee hebben waar ze mee bezig zijn. Wat natuurlijk problematisch is wanneer je opeens zelf de verantwoordelijkheid moet dragen en je ze niet meer gemakkelijk ergens anders kan dumpen of zelf kan ontwijken.
3 vakanties per jaar is wat weinig inderdaad.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:47 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Daar noem je ook een mooie knuppel voor in het hoenderhok...
Okee maar als ik vandaag naar de action ga om shampoo te halen en mijn buurman gaat naar de etos om shampoo te halen is er toch weer meer spreiding geweest dan wanneer we allebei naar die etos waren gegaan. Als je dat op grote schaal bekijkt draagt de action dan toch haar steentje bij.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:11 schreef aartstyle het volgende:
[..]
Ja want je leven is in gevaar als je niet naar de action kan. pfff.
2x per week naar de supermarkt, 1x in de twee weken naar de apotheek/drogist en daarmee overleef je het wel.
Haha ik heb ook een tijdje bij zo een bedrijf gewerkt, daar liepen ook altijd een stuk of 8 peuters en kleuters rond, net zoals dat we 2 katten hadden, nu was dit een beetje een alternatief bedrijf en vonden ze dat geweldig, werkdruk was ook heel laag, dus af en toe ging je gewoon even lekker 2 uur met die kinderen kleuren of voetballen. Was ook geweldige lokaties waar de werkvloer meer een binnen speeltuin was dan een kantoorquote:Op woensdag 16 december 2020 11:43 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Op een vorige werkplek namen er weleens mensen hun kinderen mee als het niet anders kon. Geen enkel probleem want de meeste zaten zich stil te vermaken maar er was één collega die drie ongemanierde stukken vreten had die krijsend overal rondrenden, op willekeurige knoppen drukten en om snoep zeurden.
Die collega begreep het niet toen er geklaagd werd. "Ja maar Klaasje en Hetty nemen ook hun kinderen mee!" en "Dat doen kinderen gewoon!" Nee, Trees, kinderen doen dat alleen als ze niet begrensd worden stelselmatig. Als je er eentje streng toesprak kon het wel luisteren (nadat ze riepen dat ze dat nooit hoefden van hun moeder).
Vond Trees dat ze wel bij mij mochten op kantoor want ik was er zo goed bij en bij mij luisterden ze zo goed. Ik: "Ik geef ze ook input om naar te luisteren, Trees." Was dat wijf nog naar de chef gelopen ook dat ik dat niet wilde doen (immers: ik was maar een uitzendkrachtje).
Maar goed, niks met Corona te maken behalve dat je nu dus dit soort ouders/kinderen niet ziet functioneren via Zoom.
Aha. Niet erg zinvol.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:48 schreef F.Sinatra het volgende:
[..]
Ja ik reageer op jouw post, dat je het begrip essentiele winkel niet fair vindt. Ik geef aan waar het op gebaseerd is. Niet meer, niet minder.
Dat geloof ik ook wel, even los van dat ik niet overtuigd ben dat een kort bezoekje aan de bakker, slager en supermarkt zo'n probleem is.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:45 schreef Gia het volgende:
[..]
En zo moet het, inderdaad.
Niet en masse de kinderen bij de grootouders dumpen, want als je zus en broer ook hun kinderen daar dumpen, zijn dat weer heel veel contacten die bij opa en oma terecht komen.
Ik denk ook niet dat het hem zit in één contactmonent, maar met vele.
Bijvoorbeeld, in de trein, op je werk, in de kantine, even naar de bakker, de slager, de supermarkt, nog even de kapper en dan de kinderen ophalen bij opa en oma. Je broer en zus zijn er ook voor hun kinderen. Even kopje koffie met z'n allen en naar huis.
's Avonds nog even naar de sportschool, thuis douchen en naar bed.
Weet je hoeveel contactmomenten dat zijn en met hoeveel mensen die weer contact hebben gehad.
Nah, dat is te kort door de bocht wat mij betreft.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:47 schreef Dven het volgende:
Verder heeft de coronacrisis natuurlijk ook goed duidelijk gemaakt dat er een opvoedcrisis is waarbij ouders de verantwoordelijkheid op instanties afschuiven en zelf eigenlijk geen idee hebben waar ze mee bezig zijn. Wat natuurlijk problematisch is wanneer je opeens zelf de verantwoordelijkheid moet dragen en je ze niet meer gemakkelijk ergens anders kan dumpen of zelf kan ontwijken.
En dan de terechte kanttekening dat een hoop mensen die rek niet hebben, helaas. Daarom vind ik het ook verrassend dat we massaal over de #wibra lopen te briesen, maar al die werkgevers die zonder noodzaak hun personeel ontbieden op kantoor of ze eerder gedwongen heeft om vrije dagen op te nemen geen hashtag kregen en krijgen.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:33 schreef chratnox het volgende:
[..]
Dus in plaats dat je nu zakdoekjes koopt bij het Kruitvat koop je ze nu als je langs de AH gaat, dat betekent niet dat het dan drukker gaat worden.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:46 schreef F.Sinatra het volgende:
[..]
Dat weten we niet, omdat alle winkels open waren...
Maar hoe meer winkels sluiten die essentiele producten verkopen, hoe meer toeloop je kunt verwachten in de open winkels met hetzelfde assortiment.
Het is ook echt zo dat het virus stopt op 1,50000000000001m en mensen besmet op 1,499999999999mquote:Op woensdag 16 december 2020 11:43 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Mijn ouders geloven daar dan ook heilig in. Niet vanaf te brengen.![]()
En met mondkapje schijnt zelfs dat niet meer zo belangrijk te zijn....
Niemand wordt natuurlijk geacht zoveel te werken dat er niet voor een kind gezorgd kan worden. Dat zijn uiteraard allemaal keuzes.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:49 schreef F.Sinatra het volgende:
[..]
Nah, dat is te kort door de bocht wat mij betreft.
De knel komt erin wanneer je EN voor een kind moet zorgen EN geacht wordt te werken. Dat gaat niet (afhankelijk van de leeftijd).
Dan kunnen de slagers en bakkers dus ook wel dicht. Gewoon allemaal bij de supermarkt halen, scheelt weer contactmomenten.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:50 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dus in plaats dat je nu zakdoekjes koopt bij het Kruitvat koop je ze nu als je langs de AH gaat, dat betekent niet dat het dan drukker gaat worden.
Daar komt het wel op neer.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:44 schreef raptorix het volgende:
[..]
En dat is precies wat ik zeg, verantwoordelijkheid lekker op een ander afschuiven, want beide ouders MOETEN full time werken, want dat huis van 4 ton moet betaald worden, en 2 auto's, en natuurlijk de 3 vakanties per jaar.
Dat doen ze hier in de buurt, bij de markt is een afhaal punt van buylocal, dus je bestelt online/telefonisch, en dan haal je het in 1 keer af.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:48 schreef Gia het volgende:
[..]
Als de slagers en bakkers eens kraampjes zetten bij de supermarkten voor afhaal.
Online bestellen, boodschappen doen bij de supermarkt en je tas ophalen bij de kramen buiten.
Doet nog wat kerstig aan ook.
Over wie? Hoe zijn die relevant? Hebben ze de regels bedacht?quote:Op woensdag 16 december 2020 11:46 schreef F.Sinatra het volgende:
[..]
Het ging dan ook niet over de shoppers, maar over de winkeliers.
Ja. Net als het virus kerken niet binnen komt en een horloge draagt. Daar is toch niets raars aan? Je hebt gewoon 'Rollex' horloges bij de Action geschikt hiervoor.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:50 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Het is ook echt zo dat het virus stopt op 1,50000000000001m en mensen besmet op 1,499999999999m
Ow, hoe langer het duurt, hoe kleiner die 1,5m. in de praktijk wordt. Ook nog eens...quote:Op woensdag 16 december 2020 11:50 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Het is ook echt zo dat het virus stopt op 1,50000000000001m en mensen besmet op 1,499999999999m
Dat bedrijf is failliet gegaan?quote:Op woensdag 16 december 2020 11:49 schreef raptorix het volgende:
[..]
Haha ik heb ook een tijdje bij zo een bedrijf gewerkt, daar liepen ook altijd een stuk of 8 peuters en kleuters rond, net zoals dat we 2 katten hadden, nu was dit een beetje een alternatief bedrijf en vonden ze dat geweldig, werkdruk was ook heel laag, dus af en toe ging je gewoon even lekker 2 uur met die kinderen kleuren of voetballen. Was ook geweldige lokaties waar de werkvloer meer een binnen speeltuin was dan een kantoor
Dat is ietwat kort door de bocht wmb.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:50 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dus in plaats dat je nu zakdoekjes koopt bij het Kruitvat koop je ze nu als je langs de AH gaat, dat betekent niet dat het dan drukker gaat worden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |