abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Forum Admin woensdag 16 december 2020 @ 10:48:27 #1
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_196760185
.

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Bij klachten, blijf thuis, en laat je testen!
Om een afspraak te maken voor een Coronatest bel je tussen 08:00 en 20:00 met 0800-1202.
Je kunt ook online een afspraak maken voor een Coronatest via https://coronatest.nl/, hier heb je wel een DigiD voor nodig.

Helpen?
https://www.makers4all.eu/nl/
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Informatie & achtergronden:
Wikipedia
Dhr.John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.
Simulaties over waarom social distancing werkt
Video: Wat is exponentiële groei en hoe werkt dat bij uitbraken
Video: Wat is dit coronavirus, wat doet het, wat zijn de maatregelen
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden
De wetenschappelijke basis achter het Nederlandse coronabeleid (RIVM)

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Besmettingen per gemeente (RIVM-kaartje)
arcgis kaart van NL
Corona-patiënten op de Nederlanders IC's
Reconstructie NRC
De Groene: Hoe Nederland werd overvallen door het virus
Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames (en IC-opnames)
Voor de dagrapporten van ziekenhuisopnames: MedischInfo
Zie ook BD Dataplan voor allerlei cijfers en statistieken, bv. per veiligheidsregio of gemeente.

Internationale organisaties:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation

Aantallen & Trackers:
Overzicht BD Dataplan Corona Locator Nederland
Overzicht The Netherlands Covid Analytics
Overzicht JHU
Overzicht Worldometers
Overzicht thebaselab
Overzicht WHO
Overzicht BNO News
Alle gevallen, in een lijst
Grafieken zelf maken of Alle grafieken t/m 13apr20
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Verzameling alle NL cijfers
Uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE

Timelapse:
Flourish

COVID-19 feiten
• vooral hoest- en niesdruppeltjes zorgen voor overdracht
• de besmetting is meer dan bij seizoensgriep, maar gelukkig minder dan bij mazelen (2 < R0 < 3)
• verreweg de meesten hebben lichte (griepachtige) klachten
• bijna alle sterfgevallen betreffen ouderen of al zieke mensen
Bron

Gedragsregels in dit topic:
• Probeer niet lollig te doen
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet off-topic
• Geen slowchat in dit topic
• Let een beetje op elkaar

Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)

Vermijd drukte! Blijf thuis!

Routekaart:

Handige kaart voor covid en andere aandoeningen:

''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_196760190
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2020 10:46 schreef LTVDK het volgende:

[..]

Ben bang dat het begrip 'essentieel' nogal zal worden opgerekt. Want zijn bijvoorbeeld vuilniszakken of keukendoekjes essentieel?
Maar dat zijn in principe ook dingen die je bij de supermarkt haalt, dus misschien vermindert het de druk daar wel. Het funshoppen voor kerstartikelen en kleine prulletjes is wel over.
pi_196760191
quote:
7s.gif Op woensdag 16 december 2020 10:46 schreef Ringo het volgende:
Wat je vooral nodig hebt is een overheid die zich niet de les laat lezen door corporate winkelbazen. Of daar zelfs gezellig mee gaat koffie drinken.

Wat je op dit moment nog meer nodig hebt is een overheid die alle neuzen dezelfde kant op heeft. We doen er met zijn allen verbaasd over, maar MinEZ vond het goed, terwijl MinVWS en MinV&J het niet goed vonden. Dat is hetzelfde als papa die ja zegt, maar mama die nee zegt.
  woensdag 16 december 2020 @ 10:49:04 #4
131800 Tarado
capô de fusca
pi_196760193
quote:
7s.gif Op woensdag 16 december 2020 10:46 schreef Ringo het volgende:

[..]

Wat je vooral nodig hebt is een overheid die zich niet de les laat lezen door corporate winkelbazen. Of daar zelfs gezellig mee gaat koffie drinken.

Het huwelijk tussen grootbedrijf en liberale politiek is echt toxisch.
Want daar is hier sprake van?
  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 16 december 2020 @ 10:49:15 #5
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_196760196
Waarom staat die routekaart nog in de OP.

:+
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
pi_196760197
quote:
10s.gif Op woensdag 16 december 2020 10:46 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]

Heel Nederland heeft deze zelfde discussie nu
Morgen komt de Zeeman daar nog bij....
woensdag 28 oktober 2020 15:54 schreef Kyran het volgende:[/b]
Even screenshot gemaakt van dit moment. Predator en sorry zeggen
pi_196760205
Vanochtend mijn dochtertje naar KDV gebracht (goedkeuring vanuit de organisatie ivm werk vrouw). Tijdens de 1e sluiting was het heel rustig. Nu leek het wel alsof iedereen gewoon z'n kind bracht. Echt normale drukte en groepen. Bijzonder.
  woensdag 16 december 2020 @ 10:49:52 #8
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_196760210
Tussen al het geleuter over het belang van de Action door weet een OMT-lid aan de NOS te melden dat het sluiten van basisscholen helemaal geen advies van het OMT was, maar dat Rutte en de Jonge daar zelf mee op de proppen gekomen zijn:"

quote:
Kinderarts Karóly Illy, die tevens lid is van het Outbreak Managent Team (OMT), noemt het onbegrijpelijk dat het kabinet heeft besloten de basisscholen te sluiten. In het programma Spraakmakers op NPO Radio 1 zei Illy dat hij "stomverbaasd" was en dat de schade voor de jongste kinderen groot is.

Het OMT heeft in zijn besprekingen wel gesproken over de sluiting van scholen als een "allerlaatste stap", maar dat ging volgens hem niet over basisscholen. "Daar hebben we het überhaupt nooit over gehad."

Volgens Illy wordt het kinderrechtenverdrag "met voeten getreden". Hij vindt het vooral opmerkelijk dat het kabinet in zijn argumentatie aanvoert dat de maatregel ertoe moet leiden dat ouders thuis blijven. "Zo gaan we toch niet met kinderen om."

'Dit moeten we kinderen niet aandoen'
Het argument dat de dichte basisscholen voorkomen dat ouders bij het schoolplein met anderen in aanraking komen, verwerpt Illy. "Kinderen kunnen gewoon bij het schoolplein afgezet worden, ouders hoeven niet met elkaar te blijven kletsen."

Illy is ook niet gerustgesteld door het feit dat de kerstvakantie in de periode valt. "Kinderen hebben al lang thuisgezeten, de schade is emotioneel en lichamelijk veel te groot, en voor een deel blijvend."

"Scholen zijn daarnaast een veilige haven voor kinderen", stelt Illy. "Dit moeten we kinderen tot 12 jaar, die geen rol spelen bij de verspreiding van het virus, niet aandoen."
https://nos.nl/artikel/23(...)ng-basisscholen.html
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_196760212
Belachelijk, echt belachelijk dat winkels zoals Action nog gewoon open gaan. Ik snap het echt wel hoor dat een maand dicht een grote impact heeft op je omzet, maar dit bewijst maar weer dat we in Nederland de economie altijd boven zorg voor onze medemensen zetten. En daarnaast, Action die red het echt wel, minute dat ze weer open zouden gaan staan er torenlange rijen
freedom comes when you learn to let go, creation comes when you learn to say no.
pi_196760213
Ik debk dat Rutte nu pislink op het Ministerie van Algemene Zaken rondloopt. :D
pi_196760214
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2020 10:40 schreef Kyran het volgende:

[..]

Het gaat om het aantal bewegingen die men maakt.

Via de bakker, naar de slager, naar de notenbar, naar de supermarkt en dan via de drogist en cafetaria naar huis heeft niks te maken met een harde lockdown en/of het op slot gooien van een land. Dat is wat ik duidelijk wil maken.

Het is gewoon waanzin.
Toch kom je minder mensen tegen dat dat je in de supermarkt begeeft. Als je besluit een deel te laten bezorgen door de super en de rest wat de super niet heeft elders haalt, doe je weinig kwaad. Starre manier van denken. En ga nu niet beweren dat de super een zelfde kwaliteit aan vlees levert als de slager. Nee.
  woensdag 16 december 2020 @ 10:50:00 #12
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_196760215

Ik zag deze foto voorbij komen, weet niet of die uit België is een paar weken terug of Nederland nu, maar zo ziet het er nu uit.
pi_196760216
quote:
10s.gif Op woensdag 16 december 2020 10:37 schreef SEMTEX het volgende:
Winkels die open zijn op de koopgoot:
[ afbeelding ]
Ff mijn superessentiele car hifi kopen, brb.
010 :')
  Moderator / Redactie Sport woensdag 16 december 2020 @ 10:50:02 #14
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_196760217
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2020 10:40 schreef chratnox het volgende:

[..]

Maar dat is toch ook logisch? Als jij 120 mag op de snelweg ga je 120 rijden. Gegarandeerd dat je je stoort aan iemand die 90 rijdt. Je pakt de vrijheid die je hebt, dat doet iedereen.

Als de overheid niet vond dat je deze vrijheid moest hebben moesten ze consequent zijn. Rutte zei nog vrijwel letterlijk, koop je producten bij de kleine/lokale ondernemer. Je weet wel, die kaasboer die verse noten verkoopt.

Wil hij dat niet, dan moeten ze alles sluiten en mensen een voedselpakket thuis bezorgen. Eens kijken hoelang het duurt voor de 10 mensen die met pannen en fluitjes bij het torentje stonden er enkele duizenden worden.

Serieus, dit is verbaasd doen om het verbaasd doen.
Dat zeg ik dus :) Men neemt de vrijheid die men krijgt. Als je de vrijheid hebt om 120km/h te rijden dan is het niet zo gek dat je die neemt.

Als je nu de vrijheid krijgt om als Action open te gaan, dan neem je die gewoon. Niks solidariteit,dat is al een tijdje duidelijk. Er is een verschil tussen essentiële artikelen en essentiële winkels en dat verschil is nu helemaal weg.

Ik ben helemaal voor het steunen van kleine ondernemers. Doe dit zelf ook zoveel mogelijk. Alleen kan je niet roepen dat je in een harde lockdown gaat en dat Nederland op slot gaat, terwijl bijvoorbeeld 8 van die 10 winkels gewoon openblijven. Dat is geen harde lockdown.

Dat is waar ik over val. Het is toch niet zo gek dat ik verbaasd men dat men zegt "we gaan op slot" en ik dan zie dat behalve de kapper iedere winkel in ons winkelcentrum open is?

Dat is niet verbaasd doen om verbaasd doen, maar een lachwekkende situatie.
  woensdag 16 december 2020 @ 10:50:05 #15
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_196760219
quote:
80s.gif Op woensdag 16 december 2020 10:49 schreef F.Sinatra het volgende:
Vanochtend mijn dochtertje naar KDV gebracht (goedkeuring vanuit de organisatie ivm werk vrouw). Tijdens de 1e sluiting was het heel rustig. Nu leek het wel alsof iedereen gewoon z'n kind bracht. Echt normale drukte en groepen. Bijzonder.
Zelfde beeld hier idd :Y
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_196760222
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2020 10:49 schreef Janneke141 het volgende:
Tussen al het geleuter over het belang van de Action door weet een OMT-lid aan de NOS te melden dat het sluiten van basisscholen helemaal geen advies van het OMT was, maar dat Rutte en de Jonge daar zelf mee op de proppen gekomen zijn:"
[..]

Om mensen thuis te laten werken.....
pi_196760223
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2020 10:49 schreef Predator40 het volgende:

[..]

Morgen komt de Zeeman daar nog bij....
Als ik eigenaar van de Zeeman zou zijn zou ik hetzelfde doen. Anders kan ik zelf volgend jaar naar de voedselbank, omdat Ahold en Jumbo met hun vuist dieper in MinEZ zitten dan ik.
  woensdag 16 december 2020 @ 10:50:25 #18
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_196760225
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2020 10:49 schreef chratnox het volgende:

[..]

Wat je op dit moment nog meer nodig hebt is een overheid die alle neuzen dezelfde kant op heeft. We doen er met zijn allen verbaasd over, maar MinEZ vond het goed, terwijl MinVWS en MinV&J het niet goed vonden. Dat is hetzelfde als papa die ja zegt, maar mama die nee zegt.
En het kind denkt vervolgens: fuck that shit, ik doe wat ik wil en speel ze tegen elkaar uit.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_196760229
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2020 10:49 schreef Anton91 het volgende:
Het funshoppen voor kerstartikelen en kleine prulletjes is wel over.
En dat lag gisteren volop bij de Lidl.
  woensdag 16 december 2020 @ 10:50:54 #20
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_196760232
quote:
10s.gif Op woensdag 16 december 2020 10:49 schreef D_A het volgende:
Waarom staat die routekaart nog in de OP.

:+
Mooie proefballon, net als de corona app. Een van de zoveelste floppers van Hugo de Jonge.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  woensdag 16 december 2020 @ 10:50:55 #21
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_196760233
quote:
[..]

Raar dat ze daar zo mee buiten komt. Bovendien heb ik nog wel wat andere conclusies gezien voor dat laatste stukje.
pi_196760242
Volgende week zijn gewoon alle winkels weer open :')
pi_196760244
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2020 10:50 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]

Ik zag deze foto voorbij komen, weet niet of die uit België is een paar weken terug of Nederland nu, maar zo ziet het er nu uit.
Waarom mag je nog wel vazen kopen? :')
  woensdag 16 december 2020 @ 10:51:20 #24
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_196760248
quote:
[..]

Hier werd er ook al gepleit voor het sluiten van de basisscholen met precies dezelfde argumentatie, dat de ouders dan thuis moeten blijven. Tsja.
  woensdag 16 december 2020 @ 10:51:40 #25
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_196760256
quote:
80s.gif Op woensdag 16 december 2020 10:50 schreef F.Sinatra het volgende:

[..]

Om mensen thuis te laten werken.....
Dit ja :r :r :r

Dat had écht wel anders gekund, én gemoeten
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo