abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 20 november 2020 @ 11:30:37 #1
432997 Ven1972
Man met humor
pi_196332446
.

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Bij klachten, blijf thuis, en laat je testen!
Om een afspraak te maken voor een Coronatest bel je tussen 08:00 en 20:00 met 0800-1202.
Je kunt ook online een afspraak maken voor een Coronatest via https://coronatest.nl/, hier heb je wel een DigiD voor nodig.

Helpen?
https://www.makers4all.eu/nl/
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Informatie & achtergronden:
Wikipedia
Dhr.John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.
Simulaties over waarom social distancing werkt
Video: Wat is exponentiële groei en hoe werkt dat bij uitbraken
Video: Wat is dit coronavirus, wat doet het, wat zijn de maatregelen
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden
De wetenschappelijke basis achter het Nederlandse coronabeleid (RIVM)

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Besmettingen per gemeente (RIVM-kaartje)
arcgis kaart van NL
Corona-patiënten op de Nederlanders IC's
Reconstructie NRC
De Groene: Hoe Nederland werd overvallen door het virus
Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames (en IC-opnames)
Voor de dagrapporten van ziekenhuisopnames: MedischInfo
Zie ook BD Dataplan voor allerlei cijfers en statistieken, bv. per veiligheidsregio of gemeente.

Internationale organisaties:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation

Aantallen & Trackers:
Overzicht BD Dataplan Corona Locator Nederland
Overzicht The Netherlands Covid Analytics
Overzicht JHU
Overzicht Worldometers
Overzicht thebaselab
Overzicht WHO
Overzicht BNO News
Alle gevallen, in een lijst
Grafieken zelf maken of Alle grafieken t/m 13apr20
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Verzameling alle NL cijfers
https://twitter.com/mzelst/status/1305541298619928576, uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE

Timelapse:
Flourish

COVID-19 feiten
• vooral hoest- en niesdruppeltjes zorgen voor overdracht
• de besmetting is meer dan bij seizoensgriep, maar gelukkig minder dan bij mazelen (2 < R0 < 3)
• verreweg de meesten hebben lichte (griepachtige) klachten
• bijna alle sterfgevallen betreffen ouderen of al zieke mensen
Bron

Gedragsregels in dit topic:
• Probeer niet lollig te doen
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet off-topic
• Geen slowchat in dit topic
• Let een beetje op elkaar

Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)

Vermijd drukte! Blijf thuis!

Routekaart:

Handige kaart voor covid en andere aandoeningen:

En door..
Humor, serieus en vrolijk!
  vrijdag 20 november 2020 @ 11:34:38 #2
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_196332510
In de meeste landen in Europa lijkt het weer een beetje onder controle. In de VS 1 miljoen positieve testen deze week en thanksgiving staat voor de deur.
  vrijdag 20 november 2020 @ 11:36:39 #3
432997 Ven1972
Man met humor
pi_196332555
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 11:34 schreef Momo het volgende:
In de meeste landen in Europa lijkt het weer een beetje onder controle. In de VS 1 miljoen positieve testen deze week en thanksgiving staat voor de deur.
Ja dat is voor VS extra risico dat ze veelvuldig besmet kunnen worden als ze bij iemand op bezoek gaat om thanksgiving te vieren./
Humor, serieus en vrolijk!
pi_196332740
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 10:54 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Kijk, onder andere hierom vind ik je een prettige user. Dank daarvoor. En voor de les, ik zou zulke posts wat vaker moeten kunnen opbrengen :)
[..]

Dat snap ik. Dat ervaar ik ook zo. Ik probeer dan informatie te vinden erover en kijk en luister wat mensen die er wel verstand van hebben erover te zeggen hebben.

Ik kwam bijvoorbeeld deze link tegen:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)rna-vaccins-a4020783

Kort, maar duidelijk, vond ik.

Ik vind bijdragen van Bosbeetle, Direstraits en Claudia_x daarom bijvoorbeeld ook fijn, omdat ze veel vaker dan veel mensen in dit topic heel concreet zijn en met minder aantijgingen, aannames en oordelen komen. Daar kan ik wat mee.
Dank je! Interessant artikel, dat helpt wel met 't beter begrijpen!

Helemaal eens met de users btw, met daarbij _serial_ en VoMy en vele anderen ook. Ik heb in de afgelopen maanden hier zo ontzettend veel geleerd :D
pi_196332780
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 11:34 schreef Momo het volgende:
De gelijkenis met de ons omringende landen vind ik fascinerend (boven België, midden Nederland, onder Duitsland):

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_196332978
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 11:48 schreef chratnox het volgende:

[..]

Dank je! Interessant artikel, dat helpt wel met 't beter begrijpen!

Helemaal eens met de users btw, met daarbij _serial_ en VoMy en vele anderen ook. Ik heb in de afgelopen maanden hier zo ontzettend veel geleerd :D
Ik vind zo en zo wel dat er hier op best hoog niveau wordt gediscussieerd, en dat is wel prettig. Als ik dat vergelijk met andere subfora, denk ik dat het hier over het algemeen een zeer boeiend en leerzaam subforum is met naar verhouding veel minder onprettig woordgebruik en botsingen onderling.
Ikzelf lees trouwens vaker mee doen dat ik meeschrijf de laatste tijd, heb er echt even geen puf meer voor om alles bij te houden en mee te doen aan discussies. Ik ben er vooral heel erg klaar mee. Ik vind het wel knap hoe een aantal mensen hier zo uitvoerig bezig is met statistieken, analyses en dergelijke. Dat houdt het niveau ook al zo hoog.

Eens met @miss_sly ook wel, dat over het algemeen veel mensen zich wel eens mogen beseffen dat men vaak lang niet van alles op de hoogte is of men er de juiste kennis over heeft en dat men daarom misschien beter enige terughoudendheid kan betrachten in het doen van uitspraken, aannames en dergelijke. Dat heb ik zelf ook wel eens gezegd en ik meen Dire Straits ook.
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
  vrijdag 20 november 2020 @ 12:13:37 #7
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_196333086
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 november 2020 02:24 schreef Gehrman het volgende:

[..]

De beoordeling loopt parallel aan het test traject waardoor de procedure versneld kan worden doorlopen.
Ja, dat klopt waarbij de vrijgave voor gebruik en productie van het vaccin in de versnelde procedure kennelijk maar alvast gelijk met autorisatie gebeurd. Hiermee verlies men het zicht wat de termijn effecten zijn. Autorisatie moet imo niet verward worden dat het dus veilig is voor algemene gebruik.
//--//
Vraag is ook... waarom moest het "vroeger" dan allemaal zo serieel als dit keuringstechnisch geen zinnig doel diende ? Dat wetenschap van BigPharma dat parallel werken wel uiterst zinnig vindt, is mij duidelijk... iets met schieten van hagel en hopen dat de jackpot sneller word getrokken.

Ik weet dat het seriële werken wel een zinnig doel diende omdat de volgordelijkheid eigenrichting voorkwam/voorkomt. Onderzoek is pas wanneer voorgaande fases op wetenschappelijk verantwoorde wijze zijn afgesloten.

Best lastig ook voor een EMA om gelijktijdig (zijn dat dezelfde mensen ?) in 3 tot 4 trajecten van één vaccin actief met/bij de fabrikant mee te kijken, dat geeft een behoorlijk contact-risico van verworden vriendjes die samenwerken.

Ook zomaar voorbij gaan aan gebruik van nieuwe technologie, genetische modificatie mRNA van vaccins, geeft mij ernstig te denken. Wel tegen hormonen zijn in vlees maar geen bezwaar gaan hebben voor geïnjecteerde vaccins, bizar dan deze bocht afsteken.

Deze kritische blik ook omdat ik ondanks diepgraven, (nog nergens en) niet kan achterhalen welke veiligheidscriteria worden aangelegd die ons zouden moeten vertellen dat de versnelde Covid19 vaccins veilig zijn...... veilig is ook een relatief beginsel met dan vooral voor wie.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_196333127
Sorry, niet gezien dat ik het topic sloot O-)
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  vrijdag 20 november 2020 @ 12:21:40 #9
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_196333195
Had hier al eens gelezen dat australie best wel rigoureus is in hun acties.. maar lees het nu ook.

https://www.ad.nl/buitenl(...)bfe601d91e9200bbf3b1
  vrijdag 20 november 2020 @ 12:21:42 #10
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_196333197
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 12:06 schreef Salina het volgende:

[..]

Ik vind zo en zo wel dat er hier op best hoog niveau wordt gediscussieerd, en dat is wel prettig. Als ik dat vergelijk met andere subfora, denk ik dat het hier over het algemeen een zeer boeiend en leerzaam subforum is met naar verhouding veel minder onprettig woordgebruik en botsingen onderling.
Ikzelf lees trouwens vaker mee doen dat ik meeschrijf de laatste tijd, heb er echt even geen puf meer voor om alles bij te houden en mee te doen aan discussies. Ik ben er vooral heel erg klaar mee. Ik vind het wel knap hoe een aantal mensen hier zo uitvoerig bezig is met statistieken, analyses en dergelijke. Dat houdt het niveau ook al zo hoog.

Eens met @:miss_sly ook wel, dat over het algemeen veel mensen zich wel eens mogen beseffen dat men vaak lang niet van alles op de hoogte is of men er de juiste kennis over heeft en dat men daarom misschien beter enige terughoudendheid kan betrachten in het doen van uitspraken, aannames en dergelijke. Dat heb ik zelf ook wel eens gezegd en ik meen Dire Straits ook.
Ik merk ook vaak dat mensen er een zwart-wit verhaal van proberen te maken. Iets werkt wel/werk niet, iets kan wel/kan niet, iets is een goed besluit/slecht besluit etc. Maar juist in deze coronacrisis spelen er zo veel er elementen mee met besluiten. Ook genoeg dingen waar wij geen weet van hebben.
pi_196333345
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 12:21 schreef Momo het volgende:

[..]

Ik merk ook vaak dat mensen er een zwart-wit verhaal van proberen te maken. Iets werkt wel/werk niet, iets kan wel/kan niet, iets is een goed besluit/slecht besluit etc. Maar juist in deze coronacrisis spelen er zo veel er elementen mee met besluiten. Ook genoeg dingen waar wij geen weet van hebben.
Ja, klopt. Veel mensen willen snelle, hapklare oplossingen denk ik. Of hebben snel een oordeel klaar. Dat is misschien ook wel mens eigen. Misschien is dat een psychologisch fenomeen. Ik denk zelf dat veel mensen op zoek zijn naar structuur en houvast. Dat verschaft misschien een soort gevoel van veiligheid en controle. Dat vinden ze dan in zwart/wit en ja/nee-denken. Of zoiets?
Ik merk het om me heen ook, met allerlei onderwerpen trouwens (niet per sé Corona-gerelateerd). Nuance en zaken breder bekijken is niet zo sexy denk ik. :)
Dat kost alleen maar tijd, moeite en is minder productief op de korte termijn. Dan maar zwart-wit ja/nee. Zoiets? Geen idee hoe mensen denken. Ikzelf ben wel voorzichtig altijd, met uitspraken, oordelen en dergelijke.
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_196333350
Het gevaar zit juist in de dingen die je wel denkt te weten of begrijpen. Is dat echt zo? Wat als je iets gemist hebt? Wat is echt?

Tijd voor weekend. :P
[quote][img]https://fokstatic.nl/p/7s.gif[/img] Op dinsdag 11 oktober 2022 12:04 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
wat ben je toch ook een zielig figuur :')
pi_196333586
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 10:46 schreef chratnox het volgende:

[..]

Maar het is niet helemaal zo hè. Voor de bewoner/koper duurt het één dag. Maar het bouwen van die prefab woning kost ook tijd.
Maar door parallel te opereren kan de doorlooptijd een stuk korter. Dat is het punt. Lange doorlooptijden ontstaan vaak door onnodige bureaucratie.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 20 november 2020 @ 12:58:46 #14
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_196333736
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 12:21 schreef Momo het volgende:

[..]

Soms komt het ook gewoon zo over, terwijl het helemaal niet zo zwart/wit is in de hoofd van de user. Merk het zelf ook.

In mijn hoofd ben ik dan veel genuanceerder, omdat ik context erbij heb. Terwijl mijn posts soms veel harder/directer kunnen overkomen. Zal vast niet de enige zijn.

Op een gegeven moment leer je de users beter kennen en snap je de nuances veel beter.
pi_196333752
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 12:33 schreef Salina het volgende:

[..]

Ja, klopt. Veel mensen willen snelle, hapklare oplossingen denk ik. Of hebben snel een oordeel klaar. Dat is misschien ook wel mens eigen. Misschien is dat een psychologisch fenomeen. Ik denk zelf dat veel mensen op zoek zijn naar structuur en houvast. Dat verschaft misschien een soort gevoel van veiligheid en controle. Dat vinden ze dan in zwart/wit en ja/nee-denken. Of zoiets?
Ik merk het om me heen ook, met allerlei onderwerpen trouwens (niet per sé Corona-gerelateerd). Nuance en zaken breder bekijken is niet zo sexy denk ik. :)
Dat kost alleen maar tijd, moeite en is minder productief op de korte termijn. Dan maar zwart-wit ja/nee. Zoiets? Geen idee hoe mensen denken. Ikzelf ben wel voorzichtig altijd, met uitspraken, oordelen en dergelijke.
Het is er met de maanden wel wat beter op geworden hier qua nuance. Zijn aardig wat users die ik ook echt in elke post hun best zie doen om wel genuanceerd te posten. Maar de definitie van nuance is voor iedereen natuurlijk ook anders. Ik kom ook regelmatig situaties tegen dat een post wel degelijk genuanceerd is in mijn ogen, maar dat andere users dat weer anders zien. Uiteindelijk heeft iedereen hier wel een mening die vaak beinvloed word door hun eigen persoonlijke visie/situatie en dat is ook gewoon prima. Heel lastig soms om genuanceerd te posten terwijl je zo''n duidelijke mening hebt. Merk ik bij mezelf, gok dat dat bij anderen ook zo werkt. Uiteindelijk willen we allemaal hetzelfde; zo snel mogelijk weg uit deze crisis. De users die echt post na post vullen met zwart/wit uitspraken vind ik de laatste tijd wel mee vallen gelukkig. Al zal iedereen wel wat users hebben waar hij/zij echt totaal niks mee heeft. Bij die users is het nog moeilijker om nuance te herkennen, omdat de meningen zo verschillen. Het komt dan ook wel eens voor mensen vooral nuance herkennen in posts van users wiens mening ze delen.

Begrijpelijk dat je tegenwoordig wat meer mee leest ipv mee post, snap die vermoeidheid wel, de situatie ben ik ook echt zat. Overigens post jij ook altijd erg fijn, dus fijn dat je af en toe nog post! :Y

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 20-11-2020 13:05:08 ]
pi_196333780
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 12:06 schreef Salina het volgende:

[..]

Eens met @:miss_sly ook wel, dat over het algemeen veel mensen zich wel eens mogen beseffen dat men vaak lang niet van alles op de hoogte is of men er de juiste kennis over heeft en dat men daarom misschien beter enige terughoudendheid kan betrachten in het doen van uitspraken, aannames en dergelijke. Dat heb ik zelf ook wel eens gezegd en ik meen Dire Straits ook.
Oh zeker, mee eens. Mis je zelfs de nachtelijke borrelpraat met Mammietje niet dan? Daar doen we 't toch voor? :P

Als ik naar mezelf kijk merk ik dat ik het inderdaad soms wat lastig te begrijpen vind. Ik kan me helemaal vinden in dat ik geen ervaring met epidemiologische gevolgen van iets heb, of hoe een virus zich gedraagt, maar het lijkt soms zo te zijn dat zelfs elementaire wiskundige zaken van gezegd wordt dat je daar niets over kan zeggen als je geen epidemioloog bent. Als voorbeeld, een groot deel van mijn werk bestaat uit (grote sets) data onderzoeken, analyseren en interpreteren en in veel gevallen gebruiken voor een conclusie. Die conclusie kan tot gevolg hebben dat iemand een strafrechtelijke vervolging aan zijn broek krijgt, dus ik durf best te zeggen dat ik met data interpreteren aardig uit de voeten kan :p

Waar ik soms moeite mee heb is dat we in deze pandemie dingen die geleerd zijn in andere vakgebieden niet meer kunnen/mogen gebruiken. Soms is dat terecht, maar soms slaat dat ook de discussie dood. Ik zie dat mensen als @VoMy, @DireStraits7, @_serial_, @ipa84, @Lenny_Leonard en @Claudia_x bijvoorbeeld ontzettend goed onderbouwde posts plaatsen, en het komt vrij vaak voor dat daar een onderbuikreactie op terug komt. Ik realiseer me volledig dat ik daar ook debet aan ben overigens.

Iets wat vaak gebruikt wordt tijdens deze pandemie is dat de mening van iemand die ergens expert in is meer 'waard' is als het over dat onderwerp gaat dan de mening van iemand die er niet in onderlegd is. We lijken te vergeten dat dat ook hier in het forum geldt. Hoewel we hier 'anoniem' discussies voeren is de kennis/ervaring en expertise wel op basis van de ervaring in het echte leven.

Dat is misschien ook wel wat ik het meeste mis in de gevestigde media. Je hebt de daadwerkelijke experts (Ann Vossen, Marion Koopmans, Andreas Voss en ga zo maar door) die de media lijken te willen vermijden, misschien wel omdat ze de discussies moe zijn. Aan de andere kant heb je de goedbedoelende amateurs in dit vakgebied (Marino, Bert etc van het Red Team), gebacked door een aantal experts die het anders zien (aantal leden van het Red Team bijvoorbeeld).

Ik vind het erg moeilijk vaak om mijn mening en beeld te vormen op basis van aan de ene kant een gebrekkig interview met een lid van het OMT en aan de andere kant een Red Team die het probeert te onderbouwen.Ik had gehoopt dat de overheid de bevolking meer aan de hand zou nemen en uitlegt wat ze doen, waarom ze 't doen en wat ze ermee proberen te bereiken. De technische briefings van Professor dr van Dissel ( ;) ) vind ik een verademing, maar die gaan maar over een beperkt stukje van de puzzel.

Overigens, ik ben team OMT, maar nog meer team #Fok!OMT. Zonder dit topic had ik echt zoekende geweest wat betreft informatie. Mezelf kennende had ik me dan helemaal gek gemaakt ook.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 20-11-2020 13:05:20 ]
pi_196333793
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 12:49 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Maar door parallel te opereren kan de doorlooptijd een stuk korter. Dat is het punt. Lange doorlooptijden ontstaan vaak door onnodige bureaucratie.
Naar aanleiding van je posting in de vorige reeks - ik moest tussendoor even weg om de griepprik te halen :s) - was ik nieuwsgierig naar de werkwijze van de EMA. Ik vond bijvoorbeeld dit artikel: Europa beoordeelt kankermedicijnen veel te traag, dit moet er volgens hoogleraar Carin Uyl-de Groot veranderen. Daarin wordt jouw en mijn beeld van bureaucratie en lange doorlooptijden bevestigd:

“Het lijkt erop dat er veel tijd verloren gaat aan bureaucratie. Er is altijd een periode van vraag en antwoord met de medicijnfabrikant, dat kost ook wel wat tijd, maar dat is niet in verhouding. En wanneer er een positief advies is, duurt het vaak nog weer 1 of 2 maanden voordat de daadwerkelijke goedkeuring er is. Dat moet toch op hetzelfde moment kunnen. Zo zijn er allerlei vlakken waar het sneller zou kunnen en zou moeten gaan. De FDA kan dat ook, waarom de EMA dan niet?”

En ik stuit ineens op een 'nieuw' probleem': De EMA zegt nu dat ze vanwege de coronacrisis geen tijd hebben om te reageren. Da's wel verontrustend, dat bijvoorbeeld de goedkeuring van kankermedicijnen nu door corona ook al langer gaat duren.
pi_196333876
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 13:01 schreef chratnox het volgende:

[..]

Soms is dat terecht, maar soms slaat dat ook de discussie dood. Ik zie dat mensen als @:VoMy, @:DireStraits7, @:_serial_, @:ipa84, @:Lenny_Leonard en @:Claudia_X bijvoorbeeld ontzettend goed onderbouwde posts plaatsen, en het komt vrij vaak voor dat daar een onderbuikreactie op terug komt. Ik realiseer me volledig dat ik daar ook debet aan ben overigens.

De definitie van een onderbuik reactie is voor iedereen ook anders natuurlijk. Ik zie het nog best vaak gebeuren dat een post word afgedaan als ''onderbuik'' enkel en alleen omdat die mening niet gedeeld word. Terwijl er in bepaalde gevallen wel degelijk onderbouwing in zitten. Zelfs de definitie van onderbouwing is voor veel users anders. Bronnen die niet goed genoeg zijn, e.d. Die bronnen worden dan dus wel gegeven, de nuance word ook gegeven, maar niet herkend omdat het een andere mening is. Zelfs bij de echte experts zijn er veel meningsverschillen te herkennen; voor elke mening is wel een onderbouwde bron te vinden. Soms is het meer een kwestie van welke bronnen je wil geloven en dan is het gewoon een meningsverschil i.p.v. dat iets een niet genuanceerde onderbuik gevoelens reactie is. Kleine kanttekening O+

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 20-11-2020 13:10:47 ]
pi_196333899
Je weet dat mensen corona-moe zijn als ze meta-discussies gaan voeren. :+
pi_196333901
quote:

[..]

Oh zeker, mee eens. Mis je zelfs de nachtelijke borrelpraat met Mammietje niet dan? Daar doen we 't toch voor? :P

Wil ik ook weten. }:| @Salina }:|

Alsof ik alleen maar borrelpraat heb... -O- o|O
Maar... toegegeven, afgelopen week me een beetje teruggetrokken van de verhitte discussies. Effies geen zin meer in, geen kracht meer voor. Zie dat een hoop mensen hier nuance toepassen, maar ook net zoveel mensen niet. Heb zelf veel moeite met het in het negatieve trekken soms. :{

[ Bericht 6% gewijzigd door Mammietje op 20-11-2020 13:18:14 ]
  vrijdag 20 november 2020 @ 13:13:48 #21
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_196333942
quote:
12s.gif Op vrijdag 20 november 2020 13:10 schreef Claudia_x het volgende:
Je weet dat mensen corona-moe zijn als ze meta-discussies gaan voeren. :+
Volgens mij is echt iedereen corona-moe, de een wat meer dan de ander.
pi_196334000
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 13:13 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Volgens mij is echt iedereen corona-moe, de een wat meer dan de ander.
Bestaat corona-kapot ook? Ik neig naar die versie.
Go hard or go home
pi_196334005
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 11:24 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

31 augustus gingen scholen pas weer helemaal open volgens https://www.rijksoverheid(...)le-scholen-weer-open
Scholen gingen begin mei alweer open, en vanaf 1 juni mochten alle scholen weer volledig open. Geen disinformatie verspreiden aub.
pi_196334024
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 13:10 schreef Mammietje het volgende:

[..]

Wil ik ook weten. }:|

Alsof ik alleen maar borrelpraat heb... -O- o|O
Maar... toegegeven, afgelopen week me een beetje teruggetrokken van de verhitte discussies. Effies geen zin meer in, geen kracht meer voor. Zie dat een hoop mensen hier nuance toepassen, maar ook net zoveel mensen niet. Heb zelf veel moeite met het in het negatieve trekken soms. :{
Ik vind het nog steeds heel spannende tijden. Toen ik jong was las ik zoals vele anderen Orwell en vroeg ik me af hoe een Big Brother-regime kan ontstaan en wat ikzelf zou doen. Het is alsof we zo'n gedachte-experiment nu doormaken. Er is een crisis gaande, er ontstaat een politieke reactie die een jaar geleden ondenkbaar was en je ziet dat een deel van de bevolking daarin meegaat (de mondkapjesplicht bijvoorbeeld) en een deel in verzet komt (de viruswaanzinaanhangers bijvoorbeeld).

Ik merk hoe moeilijk ik het zelf vind om aan te wijzen vanaf welk moment ik een politieke reactie niet meer proportioneel vind. De mondkapjesplicht vind ik bijvoorbeeld te ver gaan, maar ik kom niet in verzet. Een vaccinplicht zou ik daarentegen niet accepteren, maar zou dat over een jaar nog zo zijn als we in eenzelfde situatie zitten? Daarbij bemerk ik bij mezelf grote irritatie ten aanzien van mensen die zich boven de regels verheven voelen of er de noodzaak niet van voelen.

Wat ik er maar mee wil zeggen is dat ik dit niet allemaal ongemerkt voorbij wil laten gaan, maar dat ik de ontwikkelingen wil volgen en begrijpen. Daarom treedt bij mij nog geen vermoeidheid in.
pi_196334042
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 13:18 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Scholen gingen begin mei alweer open, en vanaf 1 juni mochten alle scholen weer volledig open. Geen disinformatie verspreiden aub.
De basisscholen gingen voor de zomervakantie met een halve bezetting open en er waren nog allerlei regels van toepassing die er nu niet meer zijn.
  vrijdag 20 november 2020 @ 13:21:52 #26
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_196334064
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 13:17 schreef Noek het volgende:

[..]

Bestaat corona-kapot ook? Ik neig naar die versie.
Denk dat veel mensen onderhand wel murw gebeukt zijn, ja.

Gelukkig ziet het er nu wel echt veelbelovend uit met die vaccins. Nog een jaar zonder uitzicht zou heel veel mensen echt te veel worden.
pi_196334079
quote:

[..]

Als het om feiten gaat: basisscholen gingen op 11 mei voor de helft open en op 8 juni volledig. Toen gingen bepaalde middelbare scholen deels open. Pas in augustus ging het primair en voortgezet onderwijs weer volledig open.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_196334082
quote:

[..]

Ik ging uit van dat artikel na een snelle google. Niet meteen met zo'n toon reageren, helemaal niet nodig.

Eind mei/begin juni wil nog steeds zeggen dat ze twee maanden dicht waren dus. Dat zou ik niet ''vrij snel'' noemen.

Overigens geef je geen antwoord op mijn vraag. Hoe komt het in jouw ogen dat de daling toen sneller ging vergeleken met nu?

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 20-11-2020 13:24:52 ]
pi_196334101
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 13:19 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik vind het nog steeds heel spannende tijden. Toen ik jong was las ik zoals vele anderen Orwell en vroeg ik me af hoe een Big Brother-regime kan ontstaan en wat ikzelf zou doen. Het is alsof we zo'n gedachte-experiment nu doormaken. Er is een crisis gaande, er ontstaat een politieke reactie die een jaar geleden ondenkbaar was en je ziet dat een deel van de bevolking daarin meegaat (de mondkapjesplicht bijvoorbeeld) en een deel in verzet komt (de viruswaanzinaanhangers bijvoorbeeld).

Ik merk hoe moeilijk ik het zelf vind om aan te wijzen vanaf welk moment ik een politieke reactie niet meer proportioneel vind. De mondkapjesplicht vind ik bijvoorbeeld te ver gaan, maar ik kom niet in verzet. Een vaccinplicht zou ik daarentegen niet accepteren, maar zou dat over een jaar nog zo zijn als we in eenzelfde situatie zitten? Daarbij bemerk ik bij mezelf grote irritatie ten aanzien van mensen die zich boven de regels verheven voelen of er de noodzaak niet van voelen.

Wat ik er maar mee wil zeggen is dat ik dit niet allemaal ongemerkt voorbij wil laten gaan, maar dat ik de ontwikkelingen wil volgen en begrijpen. Daarom treedt bij mij nog geen vermoeidheid in.
Dit. En vooral de laatste alinea.
  vrijdag 20 november 2020 @ 13:24:33 #30
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_196334102
quote:
7s.gif Op vrijdag 20 november 2020 13:08 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

De definitie van een onderbuik reactie is voor iedereen ook anders natuurlijk. Ik zie het nog best vaak gebeuren dat een post word afgedaan als ''onderbuik'' enkel en alleen omdat die mening niet gedeeld word. Terwijl er in bepaalde gevallen wel degelijk onderbouwing in zitten. Zelfs de definitie van onderbouwing is voor veel users anders. Bronnen die niet goed genoeg zijn, e.d. Die bronnen worden dan dus wel gegeven, de nuance word ook gegeven, maar niet herkend omdat het een andere mening is. Zelfs bij de echte experts zijn er veel meningsverschillen te herkennen; voor elke mening is wel een onderbouwde bron te vinden. Soms is het meer een kwestie van welke bronnen je wil geloven en dan is het gewoon een meningsverschil i.p.v. dat iets een niet genuanceerde onderbuik gevoelens reactie is. Kleine kanttekening O+
Dat, en het feit dat de discussie volledig onderbouwd voeren in dit topic voor de werkende mensch (lees ikzelf in dit geval) niet te doen is :P. Heb een aantal punten op de discussie van vanochtend die ik alleen kon bijlezen maar niet meer kon maken ;(

Ik weet van mezelf dat ik erg stellig kan zijn, maar onderbouw of waar ik de kennis vandaan heb of waar ik weet dat ik me niet verdiept heb.

Dan het ‘verwijt’ krijgen dat ik een onderzoeksproces niet onvoldoende kan doorgronden vind ik wat loos. Ik geef zelf al aan dat dit mijn mening is vanuit mijn ervaring met proces sturing en werken met mensen, die is niet opeens minder relevant in dit geheel dan de inhoudelijke ervaring met een onderzoekstraject. Het zijn namelijk beide onderdelen van het geheel.

Ik maak me zorgen over wat de druk doet met de objectieve beoordeling van mensen die die druk zeker weten opgelegd krijgen, en besef me dat alle resultaten gaan naar mensen zoals ik: die de inhoud toch niet zo goed snappen maar wel een mening vormen over wat ze voorgeschoteld krijgen.

Dat zorgt er dus ook voor dat beide profielen (de meer wetenschappelijke onderbouwde en oordeel pas als je het weet) en groepen die snel een mening vormen en keuzes maken ook in de hele uitvoering een rol hebben.

Beide ervaringen zijn dus wel heel nuttig en versterken wmb de discussie: mits we aan beide kanten wel open staan voor de andere inzichten.

Gelukkig lijkt dat goed te lukken :)
pi_196334106
quote:

[..]

Ik merk hoe moeilijk ik het zelf vind om aan te wijzen vanaf welk moment ik een politieke reacties niet meer proportioneel vind. De mondkapjesplicht vind ik bijvoorbeeld te ver gaan, maar ik kom niet in verzet. Een vaccinplicht zou ik daarentegen niet accepteren, maar zou dat over een jaar nog zo zijn als we in eenzelfde situatie zitten? Daarbij bemerk ik bij mezelf grote irritatie ten aanzien van mensen die zich boven de regels verheven voelen of er de noodzaak niet van voelen.

Kan me vanaf de eerste letter tot de laatste vinden in je post. :Y
Volg het ook allemaal nog want interesse, heb alleen niet altijd zin meer om de discussie met (minder genuanceerde) mensen aan te gaan! ;)
Gelukkig heb ik altijd mijn borrelpraat nog. :P
  vrijdag 20 november 2020 @ 13:26:41 #32
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_196334138
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 09:24 schreef IrishBastard het volgende:
[..]
Wel jammer dat het schematische plaatjes zijn waar geen gemiddelde tijdslijn bij staat. Dan had je ook een beeld van waar het nu echt sneller gaat.
Het normale plaatje is elke fase 2-3 jaar.....
Wanneer ik dat in verhouding projecteer kom ik voor Covid19-vaccin(s) it op de volgende afbeelding, ze zijn vliegend gestart omdat men al wat - neem ik dan maar aan - ervaring had/voor SARS/MERS. Resulaat is dat de makers in een jaar zijn geslaagd wat normaal 12-15 jaar neemt waarvan ca 3-5 jaar is verkort naar 0 omdat die test/acceptatie niet hoef te worden gedaan voor vrijgave algemeen gebruik.

Plaatje, in verhouding om aante geven waar de "tijdswinsten" vandaan komen en liggen.

quote:
Frappant genoeg lijkt er dan nu niets ‘fout’ te zijn in aanpak of product, want als je hier een foutje vindt tijdens test of review moet je vrijwel alles opnieuw doen.
Dat klopt niet helemaal..... de test-acceptatie fase voorafgaand aan vrijgave, vindt nu plaats tijdens vrijgave vaccin voor algemene gebruik.
quote:
Daarnaast ben ik benieuwd wat de normale tollgates inhouden, en waarom die dan op die manier ingericht zijn. Ik kan me voorstellen dat die extreem geënt zijn op risicobeheersing omdat het om menselijk gebruik gaat, waar je nu al tests uit fase drie uitvoert voor fase één überhaupt afgerond is.
Dat is ook mijn vraag.... de toll-gates zijn/waren er imo niet voor niets.... en zijn imo juist deel van bewaking en beheersing risico.
pi_196334142
quote:
7s.gif Op vrijdag 20 november 2020 13:22 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Ik ging uit van dat artikel na een snelle google. Niet meteen met zo'n toon reageren, helemaal niet nodig.
Betrek dat liever op jezelf. Je post nogal stellig over zaken waar je schijnbaar zelfs na een snelle google nog geen kennis over hebt.

quote:
Eind mei/begin juni wil nog steeds zeggen dat ze twee maanden dicht waren dus. Dat zou ik niet ''vrij snel'' noemen.
Begin mei. En ja, al met al waren de scholen anderhalve maand volledig gesloten. Een enorm slechte beslissing waarvan al snel bleek dat die niet gestoeld was op enige wetenschappelijke kennis.
pi_196334147
quote:

[..]

Ik zit er een beetje hetzelfde in. Ik ben moe van de dagcijfers en daar hou ik me niet heel erg meer mee bezig. Het een gedachtenexperiment noemen vind ik wel een interessante. De mondkapjesplicht heb ik schoorvoetend maar oké gevonden, ik draag 'm gewoon als 't moet.

Mezelf laten vaccineren laat ik ook gewoon doen, ik heb vooral heel veel moeite met het in mijn hoofd goedpraten voor mijn dochter. Nu is dat wellicht voorbarig want we weten nog niet eens of die gevaccineerd moeten worden of niet en zo ja wanneer. Dat merk ik eigenlijk wel vooral bij mezelf. Indien het om mijzelf gaat vind ik het wel best, maar wanneer het om mijn vrouw of kind gaat zit ik er veel harder in. Ik denk dat als ik een jaar of 5 geleden ditzelfde gesprek zou hebben gehad dat ik er heel anders in zou zitten.

Dat is voor mij denk ook de reden dat ik school zo belangrijk vind, ook al gaat ze daar nog niet heen. Wanneer ze wel naar school gaat wil ik dat er nog een goede school over is :)
pi_196334187
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 13:22 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Als het om feiten gaat: basisscholen gingen op 11 mei voor de helft open en op 8 juni volledig. Toen gingen bepaalde middelbare scholen deels open. Pas in augustus ging het primair en voortgezet onderwijs weer volledig open.
Het was inderdaad 8 en niet 1 juni :)
  vrijdag 20 november 2020 @ 13:30:45 #36
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_196334219
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 13:27 schreef chratnox het volgende:

[..]

Ik zit er een beetje hetzelfde in. Ik ben moe van de dagcijfers en daar hou ik me niet heel erg meer mee bezig. Het een gedachtenexperiment noemen vind ik wel een interessante. De mondkapjesplicht heb ik schoorvoetend maar oké gevonden, ik draag 'm gewoon als 't moet.

Mezelf laten vaccineren laat ik ook gewoon doen, ik heb vooral heel veel moeite met het in mijn hoofd goedpraten voor mijn dochter. Nu is dat wellicht voorbarig want we weten nog niet eens of die gevaccineerd moeten worden of niet en zo ja wanneer. Dat merk ik eigenlijk wel vooral bij mezelf. Indien het om mijzelf gaat vind ik het wel best, maar wanneer het om mijn vrouw of kind gaat zit ik er veel harder in. Ik denk dat als ik een jaar of 5 geleden ditzelfde gesprek zou hebben gehad dat ik er heel anders in zou zitten.

Dat is voor mij denk ook de reden dat ik school zo belangrijk vind, ook al gaat ze daar nog niet heen. Wanneer ze wel naar school gaat wil ik dat er nog een goede school over is :)
Bij die mondkapjes gaat het mij vooral om het feit dat ze helemaal niet ingevoerd worden omdat de regering denkt dat ze helpen, maar gewoon onder druk van wat schreeuwclubjes op Twitter en omdat ze geen zin hebben in discussies. Hadden ze het echt zo belangrijk gevonden voor de volksgezondheid dan waren ze in maart al geïntroduceerd.
pi_196334221
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 13:29 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Het was inderdaad 8 en niet 1 juni :)
En alleen basisscholen volledig.
pi_196334243
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 13:30 schreef miss_sly het volgende:

[..]

En alleen basisscholen volledig.
Er is niemand die iets anders beweerde :)
pi_196334257
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 13:26 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Betrek dat liever op jezelf. Je post nogal stellig over zaken waar je schijnbaar zelfs na een snelle google nog geen kennis over hebt.
[..]

Begin mei. En ja, al met al waren de scholen anderhalve maand volledig gesloten. Een enorm slechte beslissing waarvan al snel bleek dat die niet gestoeld was op enige wetenschappelijke kennis.
Waar is die toon telkens voor nodig, joh? Het volledige onderwijs (inclusief middelbaar en hoger (waar ik het over had)) ging pas eind augustus open. Daarvoor in stapjes ja. Als je enkel persoonlijke aanvallen wil maken wil ik je vriendelijk maken om mijn posts gewoon te negeren. Helemaal niet nodig namelijk. Meningsverschillen heb je hier nou eenmaal.

Overigens geef je nog steeds geen antwoord op mijn vraag. Ik ben oprecht benieuwd waardoor jij denkt dat we nu eigenlijk niet meer actief dalen/veel minder dalen vergeleken met het voorjaar. Als het niet door scholen komt, waar dan wel door?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 20-11-2020 13:33:04 ]
pi_196334307
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 13:31 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Er is niemand die iets anders beweerde :)
quote:

[..]

Misschien zou je zelf kunnen proberen duidelijker te zijn als je iets beweert, want jouw bewering hier over "alle scholen volledig open" is op z'n minst uit te leggen als PO en VO. Of je dat al dan niet bedoelt, is nogal schimmig.

Dus nogmaals, duidelijk zoals het was: 11 mei gingen basisscholen weer 50% open, 8 juni gingen basisscholen weer volledig open. VO ging op 8 juni voor zover scholen dat konden inrichten deels open. Pas in augustus gingen PO en VO beiden volledig open.
pi_196334315
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 13:30 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Bij die mondkapjes gaat het mij vooral om het feit dat ze helemaal niet ingevoerd worden omdat de regering denkt dat ze helpen, maar gewoon onder druk van wat schreeuwclubjes op Twitter en omdat ze geen zin hebben in discussies. Hadden ze het echt zo belangrijk gevonden voor de volksgezondheid dan waren ze in maart al geïntroduceerd.
In die nieuwe regeling nav mondkapjesplicht staat nu opeens letterlijk dat ze denken dat mondkapjes van "levensbelang' zijn tegen de verspreiding van het virus.

Erg geloofwaardig is het allemaal niet meer.
pi_196334348
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 13:30 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Dat is idd wat ik bedoelde met schoorvoetend. Ik heb die discussie gevolgd en toen er een verplichting kwam dacht ik: *zucht*, oke. Laat maar.
pi_196334396
quote:
7s.gif Op vrijdag 20 november 2020 13:32 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Waar is die toon telkens voor nodig, joh? Het volledige onderwijs (inclusief middelbaar en hoger (waar ik het over had)) ging pas eind augustus open. Daarvoor in stapjes ja. Als je enkel persoonlijke aanvallen wil maken wil ik je vriendelijk maken om mijn posts gewoon te negeren. Helemaal niet nodig namelijk. Meningsverschillen heb je hier nou eenmaal.
Omdat het geen kwestie van een meningsverschil is. Je zit fout maar durft dat niet toe te geven en blijft onterecht zonder enige onderbouwing de rol van scholen overschatten en de gevolgen van het sluiten van scholen onderschatten. Verder blijven er maar drogredenen komen. Doe eens wat beter je best.

quote:
Overigens geef je nog steeds geen antwoord op mijn vraag. Ik ben oprecht benieuwd waardoor jij denkt dat we nu eigenlijk niet meer actief dalen/veel minder dalen vergeleken met het voorjaar. Als het niet door scholen komt, waar dan wel door?
Die vraag kan ik niet beantwoorden want daar heb ik geen eenduidig antwoord op. Het is een zeer complex vraagstuk waar een simpel antwoord als 'het komt door de scholen' op geen enkele manier bevredigend is. Zeker niet als er geen bewijs voor is.
pi_196334420
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 13:35 schreef miss_sly het volgende:

[..]

[..]

Misschien zou je zelf kunnen proberen duidelijker te zijn als je iets beweert, want jouw bewering hier over "alle scholen volledig open" is op z'n minst uit te leggen als PO en VO. Of je dat al dan niet bedoelt, is nogal schimmig.

Dus nogmaals, duidelijk zoals het was: 11 mei gingen basisscholen weer 50% open, 8 juni gingen basisscholen weer volledig open. VO ging op 8 juni voor zover scholen dat konden inrichten deels open. Pas in augustus gingen PO en VO beiden volledig open.
Geen idee wat PO en VO allemaal betekenen, maar we hadden het hier over basisscholen ja.
  vrijdag 20 november 2020 @ 13:41:26 #45
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_196334432
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 13:40 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Geen idee wat PO en VO allemaal betekenen, maar we hadden het hier over basisscholen ja.
Primair Onderwijs, Voortgezet Onderwijs.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_196334440
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 13:39 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Omdat het geen kwestie van een meningsverschil is. Je zit fout maar durft dat niet toe te geven en blijft onterecht zonder enige onderbouwing de rol van scholen overschatten en de gevolgen van het sluiten van scholen onderschatten. Verder blijven er maar drogredenen komen. Doe eens wat beter je best.

Perfect voorbeeld van een user die een mening niet deelt en de andere mening weg zet als een mening zonder onderbouwing. Prima hoor, moet je zelf weten.

quote:

[..]

Nee, we hadden het over alle scholen. Ik in ieder geval. Wellicht daarom het misverstand.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 20-11-2020 13:42:39 ]
  vrijdag 20 november 2020 @ 13:41:43 #47
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_196334441
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 13:37 schreef chratnox het volgende:

[..]

Dat is idd wat ik bedoelde met schoorvoetend. Ik heb die discussie gevolgd en toen er een verplichting kwam dacht ik: *zucht*, oke. Laat maar.
Ik denk ook: had het gewoon gelaten bij een dringend advies. Als je ziet hoeveel mensen ze intussen overal dragen, is je doel al lang bereikt.

Het is allemaal van dat gepruts in de marge ook, net als dat gelul over met 2 of 4 mensen over straat lopen. Steek je tijd in nuttige zaken denk ik dan.
  Moderator vrijdag 20 november 2020 @ 13:41:59 #48
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_196334449
quote:

[..]

Voor iemand die die termen niet eens kan ontcijferen blaas je wel hoog van de toren, maar hey dat is slechts mijn bescheiden mening ;)
pi_196334454
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 13:41 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Primair Onderwijs, Voortgezet Onderwijs.
Op die fiets :)

Maar laten we niet uit het oog verliezen dat deze discussie begon met een pleidooi voor het volledig sluiten van alle scholen.
pi_196334461
quote:

Het is ook logisch dat we onze persoonlijke ervaringen meenemen in onze standpunten. Ik heb me vorig jaar moeten voorstellen hoe het voor mijn gezin zou zijn als ik er niet meer was. Dat was verschrikkelijk. Voor mij is zorgen dat ik er nog ben belangrijker dan zorgen dat mijn kinderen nu voltijd naar school kunnen gaan. Het verliezen van hun moeder zal een grotere impact hebben.

Dat klinkt melodramatisch, maar we hebben allemaal te maken met een situatie die heel onzeker is en waar we toch onze positie in moeten bepalen. Ik vind jouw reactie ten aanzien van een vaccin voor je dochter dus niet zo raar en ik denk ook dat die na verloop van tijd nog zal veranderen, net zoals ikzelf het risico van corona voor mezelf anders ben gaan wegen sinds het begin van de crisis.
pi_196334463
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 13:39 schreef MoreDakka het volgende:
. Doe eens wat beter je best.

:')

Oh jee, durft weer iemand iets te zeggen over de scholen.
13 hrs later...
Go hard or go home
pi_196334495
quote:
2s.gif Op vrijdag 20 november 2020 13:41 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Perfect voorbeeld van een user die een mening die deelt en de andere mening weg zet als een mening zonder onderbouwing. Prima hoor, moet je zelf weten.
Perfect voorbeeld van een user die een stelling poneert en die weigert te verdedigen met enige onderbouwing en dan maar persoonlijk wordt. Prima hoor, moet je zelf weten :)

Gelukkig zijn de mensen die wél bezig zijn met argumenten voor en tegen bepaalde maatregelen wat minder arrogant en pleiten voor het openhouden van scholen. Gebaseerd op wetenschappelijke onderbouwing en evaluatie van de vorige sluiting.
  vrijdag 20 november 2020 @ 13:47:32 #53
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_196334544
quote:
3s.gif Op vrijdag 20 november 2020 13:26 schreef Vallon het volgende:

[..]

Het normale plaatje is elke fase 2-3 jaar.....
Wanneer ik dat in verhouding projecteer kom ik voor Covid19-vaccin(s) it op de volgende afbeelding, ze zijn vliegend gestart omdat men al wat - neem ik dan maar aan - ervaring had/voor SARS/MERS. Resulaat is dat de makers in een jaar zijn geslaagd wat normaal 12-15 jaar neemt waarvan ca 3-5 jaar is verkort naar 0 omdat die test/acceptatie niet hoef te worden gedaan voor vrijgave algemeen gebruik.

[ afbeelding ]
Plaatje, in verhouding om aante geven waar de "tijdswinsten" vandaan komen en liggen.
[..]

Dat klopt niet helemaal..... de test-acceptatie fase voorafgaand aan vrijgave, vindt nu plaats tijdens vrijgave vaccin voor algemene gebruik.
[..]

Dat is ook mijn vraag.... de toll-gates zijn/waren er imo niet voor niets.... en zijn imo juist deel van bewaking en beheersing risico.
Ik snap je post niet zo heel goed (plaatje en tekst vind ik lastig te matchen) maar ben wel benieuwd of de onderzoek ervaringsdeskundigen hier kunnen aangeven wat er wel/niet klopt in je stuk als ze het wel snappen.

Ik snap bijvoorbeeld dat meer geld en meer onderzoek parallel doen helpt je kans op een goed resultaat te vergroten (binnen je onderzoeksopzet meer varianten testen, dus hagel ipv kogels) met een groter risico op verspilling, maar ik snap niet zo goed hoe die goedkeuring etc dan nu parallel kan gaan.

Of de onderzoeksopzet (die nu pas goedgekeurd wordt?) blijkt alsnog incorrect waardoor de hele boel opnieuw kan, of hij was briljant :7

Overigens vind ik dat punt van objectiviteit en samenwerken (en dus sociale verplichtingen voelen etc) wel erg valide. Dat is wel een risico dat optreedt als je nu tijdens het proces al betrokken bent. Zeker gegeven de externe druk etc.
  vrijdag 20 november 2020 @ 13:48:20 #54
346939 Janneke141
pi_196334558
Als je het voor kinderen zeer ingrijpende besluit wil nemen om scholen te gaan sluiten, dan heb je daar ten eerste een helder omschreven doel voor nodig en ten tweede een fatsoenlijk bewijs dat het middel werkt om je doel te bereiken. Het eerste is op zijn best vaag, het tweede ontbreekt in zijn geheel. Ergo: open houden de scholen. En wat mij betreft gaan ook de ROC's zo snel mogelijk weer volledig open.
pi_196334577
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 13:44 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Perfect voorbeeld van een user die een stelling poneert en die weigert te verdedigen met enige onderbouwing en dan maar persoonlijk wordt. Prima hoor, moet je zelf weten :)

Gelukkig zijn de mensen die wél bezig zijn met argumenten voor en tegen bepaalde maatregelen wat minder arrogant en pleiten voor het openhouden van scholen. Gebaseerd op wetenschappelijke onderbouwing en evaluatie van de vorige sluiting.
Ik denk toch echt dat je nu aan het spiegelen bent. Er is niemand die zo vaak persoonlijk wordt als jij volgens mij. En als je dat onderbouwd wil hebben, kan je misschien even je aantal verwijderde posts opvragen! :{
  vrijdag 20 november 2020 @ 13:50:45 #56
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_196334604
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 13:48 schreef Janneke141 het volgende:
Als je het voor kinderen zeer ingrijpende besluit wil nemen om scholen te gaan sluiten, dan heb je daar ten eerste een helder omschreven doel voor nodig en ten tweede een fatsoenlijk bewijs dat het middel werkt om je doel te bereiken. Het eerste is op zijn best vaag, het tweede ontbreekt in zijn geheel. Ergo: open houden de scholen. En wat mij betreft gaan ook de ROC's zo snel mogelijk weer volledig open.
Punt een ben ik het mee eens, punt twee is ook waar maar de vraag is hoe realistisch eigenlijk alle maatregelen nou echt te onderbouwen zijn...

Ik bedoel: we hebben nu de meeste zaken één keer gedaan, en vaak ook nog tegelijk. Dan is het niet makkelijk om dit soort dingen (voor en tegen) echt hard te maken ;(
pi_196334606
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 13:47 schreef IrishBastard het volgende:

[..]

Ik snap je post niet zo heel goed (plaatje en tekst vind ik lastig te matchen) maar ben wel benieuwd of de onderzoek ervaringsdeskundigen hier kunnen aangeven wat er wel/niet klopt in je stuk als ze het wel snappen.

Ik snap bijvoorbeeld dat meer geld en meer onderzoek parallel doen helpt je kans op een goed resultaat te vergroten (binnen je onderzoeksopzet meer varianten testen, dus hagel ipv kogels) met een groter risico op verspilling, maar ik snap niet zo goed hoe die goedkeuring etc dan nu parallel kan gaan.

Of de onderzoeksopzet (die nu pas goedgekeurd wordt?) blijkt alsnog incorrect waardoor de hele boel opnieuw kan, of hij was briljant :7

Overigens vind ik dat punt van objectiviteit en samenwerken (en dus sociale verplichtingen voelen etc) wel erg valide. Dat is wel een risico dat optreedt als je nu tijdens het proces al betrokken bent. Zeker gegeven de externe druk etc.
We hebben het hier in het vorige deel over gehad, maar neem nu de financiering voor onderzoek. Ik heb zelfs met een jaar (!) doorlooptijd te maken gehad tussen het aanvragen van een subsidie en het bekend worden van het al dan niet toekennen daarvan. Nu is financiering ineens geen enkel probleem mee; de coronasubsidies van NWO vliegen je bijvoorbeeld om de oren.
  vrijdag 20 november 2020 @ 13:51:31 #58
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_196334618
quote:
...
...
Gewetensvraag, ook in het algemeen, om aan te geven waar/om/op mijn verzet is gebaseerd bij vaccins.

Is het gerechtvaardigd dat een ouder zijn kinderen laat inenten omdat dit door anderen gewenst is ?
Vervolg hierop, breder, geldt dit ook voor volwassenen ? En zo ja, is oneingelijke groepsdruk rechtmatig ?

Hier vanuit gaan dat je kind (en ook zelf) geen risico heeft (of dat meent te hebben) en het dus "zelf" niet nodig heeft om gevaccineerd te worden. (Verre link is dit o.a. het Trolley probleem).

In de spoiler mijn overweging om die niet (te veel) de boventoon te laten voeren.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_196334636
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 13:42 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Op die fiets :)

Maar laten we niet uit het oog verliezen dat deze discussie begon met een pleidooi voor het volledig sluiten van alle scholen.
Het gesprek ging volgens jou over alle scholen volledig, en toen kwam je met alleen de opening van de basisscholen terug? Dat is niet heel logisch, toch? En als iemand je daarop wijst, dan moeten wij terug naar de discussie over alle scholen?

Ik ga de discussie met jou weer stoppen. Want hoewel je anderen van alles verwijt, vind ik jouw toon erg onaangenaam en vind je het zelf kennelijk erg moeilijk toe te geven dat er een misverstand was en je wellicht verkeerd zat. Kan gebeuren, hoor, dat gebeurt ons allemaal wel eens, maar je dat ook gewoon kunnen zeggen.
pi_196334675
quote:
De ROC's lopen nog tegen het probleem aan dat stages heel moeilijk te regelen zijn. Is dat niet nog een groter probleem dan alleen het al dan niet open zijn van scholen?
  vrijdag 20 november 2020 @ 13:55:55 #61
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_196334699
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 13:50 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

We hebben het hier in het vorige deel over gehad, maar neem nu de financiering voor onderzoek. Ik heb zelfs met een jaar (!) doorlooptijd te maken gehad tussen het aanvragen van een subsidie en het bekend worden van het al dan niet toekennen daarvan. Nu is financiering ineens geen enkel probleem mee; de coronasubsidies van NWO vliegen je bijvoorbeeld om de oren.
Het gaat me niet zo zeer om de doorlooptijd, die funding is een evident iets dat nu anders ligt, ben veel meer benieuwd naar de rest van de zaken waar echte risico’s uit voort komen :s)

Doorlooptijd is natuurlijk wel belangrijk in de lange termijn onderzoeken, maar dat is waar dat hele onderzoek om draait :D

En dat is, voor mij als leek, in het geval van een nieuwe technologie die voor het eerst (citation needed, ik las het alleen hier als stelling!) toegepast wordt wel erg relevant.

Dat is waar het eerdere vergelijk met huizenbouw ook volledig mank ging: huizenbouw is iets waar al decennialang ervaring in is. Dat verkorten naar een variant die maar een paar maanden duurt gaat dan ook alleen om het bouwproces, niet om de hele bouwmethode (!) die tegelijkertijd aangepast wordt. Oftewel: het kan wel werken als je een beproefde methode voor prefab huizen gebruikt die je verkort, maar je gaat niet een nieuwe prefabmethode ontwikkelen en inzetten. Daar is dan ook het risico te hoog. Oftewel: verschil tussen product ontwikkeling en productie.
pi_196334716
quote:
Het bewijs ontbreekt niet volledig. Deze maand verscheen bijvoorbeeld deze studie waarin een schoolsluiting als een effectieve maatregel naar voren kwam: Ranking the effectiveness of worldwide COVID-19 government interventions. Ik wil niet beweren dat dit de definitieve conclusie zal zijn, maar stellige uitspraken zoals die van jou slaan elke discussie erover dood. Let wel: zelfs Van Dissel geeft in zijn technische briefings aan dat een schoolsluiting bij zou dragen aan het beperken van de verspreiding van het virus, maar dat er een zwaarwegend maatschappelijk belang is dat maakt dat de scholen open worden gehouden.
pi_196334767
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 13:56 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Het bewijs ontbreekt niet volledig. Deze maand verscheen bijvoorbeeld deze studie waarin een schoolsluiting als een effectieve maatregel naar voren kwam: Ranking the effectiveness of worldwide COVID-19 government interventions. Ik wil niet beweren dat dit de definitieve conclusie zal zijn, maar stellige uitspraken zoals die van jou slaan elke discussie erover dood. Let wel: zelfs Van Dissel geeft in zijn technische briefings aan dat een schoolsluiting bij zou dragen aan het beperken van de verspreiding van het virus, maar dat er een zwaarwegend maatschappelijk belang is dat maakt dat de scholen open worden gehouden.
Amen, de discussie is niet zo zwart/wit als sommigen hier stellen inderdaad.
pi_196334770
quote:
5s.gif Op vrijdag 20 november 2020 13:51 schreef Vallon het volgende:

[..]

Gewetensvraag, ook in het algemeen, om aan te geven waar/om/op mijn verzet is gebaseerd bij vaccins.

Is het gerechtvaardigd dat een ouder zijn kinderen laat inenten omdat dit door anderen gewenst is ?
Vervolg hierop, breder, geldt dit ook voor volwassenen ? En zo ja, is oneingelijke groepsdruk rechtmatig ?

Hier vanuit gaan dat je kind (en ook zelf) geen risico heeft (of dat meent te hebben) en het dus "zelf" niet nodig heeft om gevaccineerd te worden. (Verre link is dit o.a. het Trolley probleem).

In de spoiler mijn overweging om die niet (te veel) de boventoon te laten voeren.
SPOILER
Ik kan je niet helemaal volgen, daarom de volgende vraag: hoe denk je over het rijksvaccinatieprogramma waarin de vaccinaties tegen difterie, kinkhoest, tetanus en polio, bof, mazelen en rode hond en hepatitus B en Hib zitten?
  vrijdag 20 november 2020 @ 13:59:58 #65
346939 Janneke141
pi_196334778
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 13:55 schreef miss_sly het volgende:

[..]

De ROC's lopen nog tegen het probleem aan dat stages heel moeilijk te regelen zijn. Is dat niet nog een groter probleem dan alleen het al dan niet open zijn van scholen?
Beide. Wat mij betreft is het een niet groter dan het ander. Of anders geformuleerd: dat de stages een probleem zijn, is geen argument om de praktijklessen op locatie dan ook maar niet door te laten gaan.
pi_196334783
quote:

[..]

Ook het OMT heeft, ondanks het voornemen de scholen niet meer te sluiten, het advies uitgebracht om er toch nog eens naar te kijken.
https://www.ad.nl/politie(...)olen-dicht~ad0d7e2b/
pi_196334842
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 13:55 schreef IrishBastard het volgende:

[..]

Het gaat me niet zo zeer om de doorlooptijd, die funding is een evident iets dat nu anders ligt, ben veel meer benieuwd naar de rest van de zaken waar echte risico’s uit voort komen :s)
Heb je dit artikel al gelezen dat in het vorige deel werd aangehaald?

quote:
Dat is waar het eerdere vergelijk met huizenbouw ook volledig mank ging: huizenbouw is iets waar al decennialang ervaring in is. Dat verkorten naar een variant die maar een paar maanden duurt gaat dan ook alleen om het bouwproces, niet om de hele bouwmethode (!) die tegelijkertijd aangepast wordt. Oftewel: het kan wel werken als je een beproefde methode voor prefab huizen gebruikt die je verkort, maar je gaat niet een nieuwe prefabmethode ontwikkelen en inzetten. Daar is dan ook het risico te hoog. Oftewel: verschil tussen product ontwikkeling en productie.
Ik vind de vergelijking met huizenbouw heel treffend. Ik heb zelf ooit een nieuwbouwwoning gekocht en weet hoeveel tijd er verloren gaat aan een aantal bureaucratische aspecten. Eerst moet bijvoorbeeld een bepaald percentage van de woningen zijn verkocht voor je zeker weet dat de woningen zullen worden gebouwd. En op het eind zit je vaak nog te wachten op nutsbedrijven (kan dat niet eerder?). Bij wetenschappelijk onderzoek zit je vaak ook te wachten en te wachten.

En we weten ook hoe gedegen wetenschappelijk onderzoek eruitziet, hè? Het vaccin mag dan wel nieuw zijn, maar de onderzoeksmethode is dat niet.
pi_196334845
quote:

Als ik naar mezelf kijk merk ik dat ik het inderdaad soms wat lastig te begrijpen vind. Ik kan me helemaal vinden in dat ik geen ervaring met epidemiologische gevolgen van iets heb, of hoe een virus zich gedraagt, maar het lijkt soms zo te zijn dat zelfs elementaire wiskundige zaken van gezegd wordt dat je daar niets over kan zeggen als je geen epidemioloog bent. Als voorbeeld, een groot deel van mijn werk bestaat uit (grote sets) data onderzoeken, analyseren en interpreteren en in veel gevallen gebruiken voor een conclusie. Die conclusie kan tot gevolg hebben dat iemand een strafrechtelijke vervolging aan zijn broek krijgt, dus ik durf best te zeggen dat ik met data interpreteren aardig uit de voeten kan :p

Waar ik soms moeite mee heb is dat we in deze pandemie dingen die geleerd zijn in andere vakgebieden niet meer kunnen/mogen gebruiken. Soms is dat terecht, maar soms slaat dat ook de discussie dood. Ik zie dat mensen als @:VoMy, @:DireStraits7, @:_serial_, @:ipa84, @:Lenny_Leonard en @:Claudia_X bijvoorbeeld ontzettend goed onderbouwde posts plaatsen, en het komt vrij vaak voor dat daar een onderbuikreactie op terug komt. Ik realiseer me volledig dat ik daar ook debet aan ben overigens.

Iets wat vaak gebruikt wordt tijdens deze pandemie is dat de mening van iemand die ergens expert in is meer 'waard' is als het over dat onderwerp gaat dan de mening van iemand die er niet in onderlegd is. We lijken te vergeten dat dat ook hier in het forum geldt. Hoewel we hier 'anoniem' discussies voeren is de kennis/ervaring en expertise wel op basis van de ervaring in het echte leven.

( )

Overigens, ik ben team OMT, maar nog meer team #Fok!OMT. Zonder dit topic had ik echt zoekende geweest wat betreft informatie. Mezelf kennende had ik me dan helemaal gek gemaakt ook.
Oh, zeker mis ik de nachtelijke praatjes van @Mammietje wel. Sterker nog, dat is een beetje het hoogtepunt van mijn dag. FOK-gewijs dan. :P

De mensen die je opnoemt zorgen voor goede posts, onderbouwing, discussies. En nog andere users. Ik merk vooral dat ik er zelf een beetje klaar mee ben, ik ben vooral erg moe. Niet Corona-moe, maar gewoon moe. Ik heb even geen puf meer om alles te volgen, ik ben al blij als ik eens een dag zonder concentratieproblemen en slecht slapen doorkom.
Waarom ben jij debet aan onderbuikgevoelens? Volgens mij behoor jij ook tot die groep goede users, hoor. Iedereen rijdt wel eens een scheve schaats of doet wel eens een iets minder gefundeerde uitspraak in de haast, niets vreemds aan. Jouw bijdragen zijn zeer welkom.
Eens dat er hier genoeg mensen rondlopen met nuttige kennis en ervaring. Dat merk je dan juist ook aan de inhoudelijke discussies.
Zelf heb ik over vaccins, virussen en dergelijke geen bal verstand, en ik ga me er ook niet meer zo in verdiepen. Vroeger had ik al een hekel aan biologie, scheikunde en natuurkunde, en dat is nooit veranderd. :D
Dat is mijn ding niet, maar als anderen zich er in willen verdiepen, prima.
Ik vind het sociale aspect dan wel weer interessant, hoe ondergaan/beleven mensen deze periode.

Ga zo door met het FOK!OMT, jij maakt er ook deel van uit net als de mensen die je noemt en nog anderen. ^O^

quote:
7s.gif Op vrijdag 20 november 2020 12:59 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Het is er met de maanden wel wat beter op geworden hier qua nuance. Zijn aardig wat users die ik ook echt in elke post hun best zie doen om wel genuanceerd te posten. Maar de definitie van nuance is voor iedereen natuurlijk ook anders. Ik kom ook regelmatig situaties tegen dat een post wel degelijk genuanceerd is in mijn ogen, maar dat andere users dat weer anders zien. Uiteindelijk heeft iedereen hier wel een mening die vaak beinvloed word door hun eigen persoonlijke visie/situatie en dat is ook gewoon prima. Heel lastig soms om genuanceerd te posten terwijl je zo''n duidelijke mening hebt. Merk ik bij mezelf, gok dat dat bij anderen ook zo werkt. Uiteindelijk willen we allemaal hetzelfde; zo snel mogelijk weg uit deze crisis. De users die echt post na post vullen met zwart/wit uitspraken vind ik de laatste tijd wel mee vallen gelukkig. Al zal iedereen wel wat users hebben waar hij/zij echt totaal niks mee heeft. Bij die users is het nog moeilijker om nuance te herkennen, omdat de meningen zo verschillen. Het komt dan ook wel eens voor mensen vooral nuance herkennen in posts van users wiens mening ze delen.

Begrijpelijk dat je tegenwoordig wat meer mee leest ipv mee post, snap die vermoeidheid wel, de situatie ben ik ook echt zat. Overigens post jij ook altijd erg fijn, dus fijn dat je af en toe nog post! :Y
Ik denk wel dat er de laatste maanden een en ander positief is veranderd inderdaad. Als ik me niet vergis, heb jij ook een tijdje minder gepost. De reden dat ik zelf weinig bijdraag aan discussies is dat ik dingen amper nog volg tegenwoordig. Geen briefings, geen wetenschappelijke onderzoeken of artikelen, eigenlijk amper nog nieuws. Nieuws over vaccins hou ik ook amper bij. Ik sla ook niets op, slechte concentratie vaak. Ik ben er even klaar mee en maak 's avonds tijd voor een goed boek. Dat zorgt voor meer ontspanning dan steeds maar alles willen volgen en weten. Ik zit ook veel te veel achter een scherm en heb mentaal even een dipje. Komt wel weer goed.

En, inderdaad, wat je later nog zegt tegen chratnox: soms is de scheidslijn tussen onderbuikgevoelens en nuance en onderbouwing niet zo makkelijk te bepalen. Uiteindelijk is het vaak ook "in the eye of the beholder". Ik denk dat het toch ook een beetje mens eigen is om te denken dat je gelijk hebt, dat jouw wereldbeeld het juiste is. En ergens is dat ook wel weer een beetje logisch. Filosofisch gezien is iedereen toch eigenlijk een beetje het middelpunt van het bestaan (van zijn/haar bestaan althans). Alleen hebben we er daar zeven miljard van.
Dat maakt het dan ook wel weer boeiend om discussies te volgen. Andere denkbeelden, invalshoeken.
pi_196334914
Ik zit klaar voor een daling.
- verwijderd door admin -
pi_196334917
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 13:59 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Beide. Wat mij betreft is het een niet groter dan het ander. Of anders geformuleerd: dat de stages een probleem zijn, is geen argument om de praktijklessen op locatie dan ook maar niet door te laten gaan.
Zo bedoel ik het ook niet. Ik bedoel dat dat een bijkomend en misschien ook wel groter probleem is, omdat ze uiteindelijk wel alle theoretische kennis opgedaan kunnen hebben, maar de stage(s) een belangrijk onderdeel van de totale opleiding is. En zolang bedrijven geen stages faciliteren, kunnen ze ondanks alle kennis die ze hebben opgedaan, hun opleiding dan niet afronden.

Dat was wat ik bedoelde.
pi_196334918
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:00 schreef Mammietje het volgende:

[..]

Ook het OMT heeft, ondanks het voornemen de scholen niet meer te sluiten, het advies uitgebracht om er toch nog eens naar te kijken.
https://www.ad.nl/politie(...)olen-dicht~ad0d7e2b/
Je zou haast gaan denken dat het kabinet geeft om de jongeren.
  vrijdag 20 november 2020 @ 14:06:42 #72
346939 Janneke141
pi_196334922
quote:

[..]

Er zijn onderzoeken die het nut aantonen. Er zijn onderzoeken die het nut helemaal niet kunnen aantonen. Ik zal mij herformuleren: het bewijs ontbreekt niet, het is inconclusive. En wat mij betreft niet overtuigend genoeg.

Van Dissel komt niet verder dan een mogelijke invloed van -0,04 op de R0. Het onderzoek dat jij linkt gebruikt een grote dataset uit maart-april uit een groot aantal landen, maar toen gold eigenlijk overal dat 1. veel maatregelen tegelijk werden genomen, en 2. de schrik er bij de mensen goed in zat, meer dan nu in elk geval. Een vlugge lezing laat me er niet uithalen hoe ze de verschillende maatregelen nu ranken in effectiviteit, maar ik zal er straks nog eens wat dieper induiken.
  vrijdag 20 november 2020 @ 14:08:05 #73
346939 Janneke141
pi_196334945
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:06 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Zo bedoel ik het ook niet. Ik bedoel dat dat een bijkomend en misschien ook wel groter probleem is, omdat ze uiteindelijk wel alle theoretische kennis opgedaan kunnen hebben, maar de stage(s) een belangrijk onderdeel van de totale opleiding is. En zolang bedrijven geen stages faciliteren, kunnen ze ondanks alle kennis die ze hebben opgedaan, hun opleiding dan niet afronden.

Dat was wat ik bedoelde.
Ah, zo. In dat geval: mee eens. Bij de praktische opleidingen gaan héél veel leerlingen/studenten vertraging oplopen. Zowel voor de studenten als voor de opleidingsinstellingen moet hier goed over worden nagedacht, want anders loopt alles vast.
pi_196334980

We zitten weer onder de 2000 *O*

Nieuwe opnames: 252
pi_196334990
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:03 schreef Salina het volgende:

[..]

Oh, zeker mis ik de nachtelijke praatjes van @:Mammietje wel. Sterker nog, dat is een beetje het hoogtepunt van mijn dag. FOK-gewijs dan. :P
:* *O*

quote:

De mensen die je opnoemt zorgen voor goede posts, onderbouwing, discussies. En nog andere users. Ik merk vooral dat ik er zelf een beetje klaar mee ben, ik ben vooral erg moe. Niet Corona-moe, maar gewoon moe. Ik heb even geen puf meer om alles te volgen, ik ben al blij als ik eens een dag zonder concentratieproblemen en slecht slapen doorkom.

Ik vind het sociale aspect dan wel weer interessant, hoe ondergaan/beleven mensen deze periode.

Ik zit ook veel te veel achter een scherm en heb mentaal even een dipje. Komt wel weer goed.

En, inderdaad, wat je later nog zegt tegen chratnox: soms is de scheidslijn tussen onderbuikgevoelens en nuance en onderbouwing niet zo makkelijk te bepalen. Uiteindelijk is het vaak ook "in the eye of the beholder". Ik denk dat het toch ook een beetje mens eigen is om te denken dat je gelijk hebt, dat jouw wereldbeeld het juiste is. En ergens is dat ook wel weer een beetje logisch. Filosofisch gezien is iedereen toch eigenlijk een beetje het middelpunt van het bestaan (van zijn/haar bestaan althans). Alleen hebben we er daar zeven miljard van.
Dat maakt het dan ook wel weer boeiend om discussies te volgen. Andere denkbeelden, invalshoeken.
Herkenbaar. :Y O+
  vrijdag 20 november 2020 @ 14:12:57 #76
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_196335038
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 13:47 schreef IrishBastard het volgende:
Doe ik zo mijn best :P ...... maar wellicht vertellen wat ik doe/deed, helpt. Dit vooral in antwoord als uitleg waarom het sneller is en waar de tijdswinst zit die je zelf van links naar rechts kunt aflezen.

Ik heb de twee plaatjes van de EMA-bron aangaande normale en versnelde (Covid19) tijdpaden (bron: EMA)
Normaal , snel:
• samengevoegd tot:

Alles in verhouding gebracht om zo duidelijk te maken waar de tijdwinst vandaan komt.
Twee getallen zijn hier van belang: het reguliere vaccin neemt normaal 12-15 jaar en Covid19 versnelling maakt (nu kennelijk) 8-12 maanden (zeg een jaar) mogelijk. De EMA stelt dat de faseringen exact dezelfde zijn.
Vervolgens kun je prima alles ineen en over elkaar schuiven.

Je ziet dan, zoals ook wordt verteld en aangegeven, dat men fases overlapt (ook omdat men meekijkt), in parallel, uitvoert, trajecten/doorloop verkort en sommige zaken pas doet nadat het Covid19 vaccin is vrijgegeven.
  vrijdag 20 november 2020 @ 14:14:51 #77
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_196335067
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:02 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Heb je dit artikel al gelezen dat in het vorige deel werd aangehaald?
[..]

Ik vind de vergelijking met huizenbouw heel treffend. Ik heb zelf ooit een nieuwbouwwoning gekocht en weet hoeveel tijd er verloren gaat aan een aantal bureaucratische aspecten. Eerst moet bijvoorbeeld een bepaald percentage van de woningen zijn verkocht voor je zeker weet dat de woningen zullen worden gebouwd. En op het eind zit je vaak nog te wachten op nutsbedrijven (kan dat niet eerder?). Bij wetenschappelijk onderzoek zit je vaak ook te wachten en te wachten.

En we weten ook hoe gedegen wetenschappelijk onderzoek eruitziet, hè? Het vaccin mag dan wel nieuw zijn, maar de onderzoeksmethode is dat niet.
Nou pak je weer de bureaucratische aspecten van het geheel, en niet de relevante risico beperkende elementen. Dat vind ik niet terecht.

Wat je nu in je vergelijking doet is dat je zegt:

We weten dat de volgordelijkheid van een huis bouwen fundering, muren, dak is (onderzoeksmethode) maar dat de inhoud (grotendeels onbekende bouwgrond, in ieder geval totaal nieuwe bouwmaterialen en dan ook nog eens in combinatie met de bouwgrond) volledig nieuw zijn, en dan het proces waarmee je controleert of het huis voldoet aan alle bouwnormen en dit goed controleert voor je de materialen breder laat gebruiken ook is aangepast.

Dan ben je op een aantal relevante vlakken risico’s aan het negeren omdat je zelf ervaring hebt met de bureaucratie van de vorige manier van bouwen.

Helpt dit om te duiden waar ik vind dat je soms onderdelen over het hoofd ziet? :D
pi_196335080
5.933 nieuwe positieve testen
217 nieuwe ziekenhuisopnames
35 nieuwe IC-opnames
51 nieuwe overlijdens
pi_196335091
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:06 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Er zijn onderzoeken die het nut aantonen. Er zijn onderzoeken die het nut helemaal niet kunnen aantonen. Ik zal mij herformuleren: het bewijs ontbreekt niet, het is inconclusive. En wat mij betreft niet overtuigend genoeg.

Van Dissel komt niet verder dan een mogelijke invloed van -0,04 op de R0. Het onderzoek dat jij linkt gebruikt een grote dataset uit maart-april uit een groot aantal landen, maar toen gold eigenlijk overal dat 1. veel maatregelen tegelijk werden genomen, en 2. de schrik er bij de mensen goed in zat, meer dan nu in elk geval. Een vlugge lezing laat me er niet uithalen hoe ze de verschillende maatregelen nu ranken in effectiviteit, maar ik zal er straks nog eens wat dieper induiken.
Nu ga je de discussie aan en dat vind ik een goede zaak. Want ja: het is nog steeds onduidelijk wat de bijdrage van kinderen is aan de verspreiding van het virus. En ja, onderwijs is voor veel kinderen heel belangrijk, vooral de kinderen die toch al kwetsbaarder zijn. Met mijn kinderen komt het wel goed, maar aan het kabinet de taak om rekening te houden met alle kinderen.

(Het collectieve belang is voor mij uiteindelijk een reden geweest om mijn kinderen gewoon naar school te laten gaan. Ik kan ze thuis prima helpen, maar op school vervullen ze in hun groepen een rol die gemist zou worden.)
pi_196335092
quote:
2s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:15 schreef Benny het volgende:
35 nieuwe IC-opnames
51 nieuwe overlijdens
-O-
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
pi_196335093
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:06 schreef groenen het volgende:
Ik zit klaar voor een daling.
Dat wordt em vandaaag helaas niet :P
pi_196335104
quote:
35 nieuwe IC-opnames
51 nieuwe overlijdens
Hmm... :{
pi_196335107
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 13:52 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Het gesprek ging volgens jou over alle scholen volledig, en toen kwam je met alleen de opening van de basisscholen terug? Dat is niet heel logisch, toch? En als iemand je daarop wijst, dan moeten wij terug naar de discussie over alle scholen?

Ik ga de discussie met jou weer stoppen. Want hoewel je anderen van alles verwijt, vind ik jouw toon erg onaangenaam en vind je het zelf kennelijk erg moeilijk toe te geven dat er een misverstand was en je wellicht verkeerd zat. Kan gebeuren, hoor, dat gebeurt ons allemaal wel eens, maar je dat ook gewoon kunnen zeggen.
Excuses als ik niet helemaal duidelijk was over de basisscholen.

Verder is toon niet zo interessant, maar als je het daar over wil hebben kun je beter je energie steken in posters die constant ongefundeerde stellingen poneren zonder enige onderbouwing en niet bereid zijn die te verdedigen.
  vrijdag 20 november 2020 @ 14:17:57 #84
3542 Gia
User under construction
pi_196335116
Weer een stijging. Damn.
pi_196335117
quote:
35 nieuwe IC-opnames
51 nieuwe overlijdens
Niet best.. toch nog besmettingen van eergisteren hier bij?
  vrijdag 20 november 2020 @ 14:18:20 #86
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_196335126
quote:
35 nieuwe IC-opnames
51 nieuwe overlijdens
Hmmm.. ik vind besmettingen en opnames toch nog wel hoog
  vrijdag 20 november 2020 @ 14:19:06 #87
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_196335140
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:18 schreef Momo het volgende:

[..]

Hmmm.. ik vind besmettingen en opnames toch nog wel hoog
Ik blijf me ook elke dag weer afvragen waar al die besmettingen nog steeds zo massaal worden opgelopen.

Zal wel ingewikkelder liggen dan ik denk.
pi_196335148
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:17 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Niet best.. toch nog besmettingen van eergisteren hier bij?
Denk het wel.
Er leek nog het één en ander te missen op pletdecurve.nl
pi_196335179
quote:
35 nieuwe IC-opnames
51 nieuwe overlijdens
Ah heel goed, met die vertraging erbij vlakt het mooi af zo :)
  vrijdag 20 november 2020 @ 14:21:40 #90
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_196335186
quote:
35 nieuwe IC-opnames
51 nieuwe overlijdens
Prima.
pi_196335188
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:21 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

?? als we niet opletten gaan we weer licht stijgen zo..
pi_196335189
quote:

[..]

Maar afvlakken is niet voldoende.
pi_196335205
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:19 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Ik blijf me ook elke dag weer afvragen waar al die besmettingen nog steeds zo massaal worden opgelopen.

Denk jij oprecht dat elke Nederland netjes braaf met max 2 gasten thuiszit?
  vrijdag 20 november 2020 @ 14:22:53 #94
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_196335208
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:21 schreef Scrummie het volgende:

[..]

De gewone zorg is nog steeds gedeeltelijk afgeschaald nu, dus we moeten nog iets zakken...
pi_196335220
Niet zo paniekerig. Zit nog deel van die 1000 erbij.
pi_196335221
quote:

[..]

Afvlakking op deze besmettingsaantallen betekent nog heel lang deze semi lockdown en extra maatregelen nodig.
pi_196335236
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:19 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Ja, dat vraag ik me ook nog steeds af! Ik wéét wel hoe het ongeveer moet gaan als ik afga op de bekende contexten van besmetting, maar ik kan me er moeilijk een voorstelling van maken. Zo is het volgens mij voor ons nog niet duidelijk of een bepaald type werkplek oververtegenwoordigd is in de besmettingsclusters. Vandaag was ik in het ziekenhuis en zag ik in een laboratorium mensen zonder mondkapjes over elkaar heen hangen. Zitten die elkaar fijn te besmetten?
pi_196335245
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:23 schreef Noordzijde het volgende:
Niet zo paniekerig. Zit nog deel van die 1000 erbij.
Bron?

Welke paniek?
pi_196335248
quote:
14s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:16 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Nu ga je de discussie aan en dat vind ik een goede zaak. Want ja: het is nog steeds onduidelijk wat de bijdrage van kinderen is aan de verspreiding van het virus. En ja, onderwijs is voor veel kinderen heel belangrijk, vooral de kinderen die toch al kwetsbaarder zijn. Met mijn kinderen komt het wel goed, maar aan het kabinet de taak om rekening te houden met alle kinderen.

(Het collectieve belang is voor mij uiteindelijk een reden geweest om mijn kinderen gewoon naar school te laten gaan. Ik kan ze thuis prima helpen, maar op school vervullen ze in hun groepen een rol die gemist zou worden.)
Je lijkt wederom een belangrijk punt te vergeten: het gaat bij het besluiten over scholen niet alleen over de gevolgen voor de kinderen maar ook over de gevolgen voor de maatschappij als geheel. Het sluiten van scholen heeft een sneeuwbaleffect voor de gehele maatschappij dat heel vaak onderschat wordt, ook nu weer.

Verder zie ik geen nieuwe inzichten, de afweging blijft hetzelfde: maatschappelijke schade die aangericht wordt door het sluiten van scholen staat niet in verhouding tot de geringen invloed die het zou kunnen hebben op besmettingen.
  vrijdag 20 november 2020 @ 14:25:00 #100
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_196335254
pi_196335256
#COVID19NL statistieken t.o.v. gisteren:

Positief getest: 5974
Totaal: 473190 (+5933 ivm -41 corr.)

Opgenomen*: 217
Huidig*: 1414 (-61)

Opgenomen op IC*: 35
Huidig*: 547 (-8)
* LCPS cijfers - lcps.nu

Overleden: 51
Totaal: 8822

Gemeentes met 10+ besmettingen:
335 Amsterdam
297 Rotterdam
149 Utrecht
145 's-Gravenhage
112 Tilburg
85 Westland
82 Almere
71 Eindhoven
69 's-Hertogenbosch
68 Haarlemmermeer
67 Amersfoort
61 Breda
57 Arnhem
56 Alphen aan den Rijn
56 Nissewaard
55 Schiedam
54 Zaanstad
51 Zoetermeer
50 Ede
50 Haarlem
50 Dordrecht
47 Vlaardingen
45 Helmond
42 Nijmegen
41 Groningen
40 Krimpenerwaard
38 Gouda
38 Leiden
35 Apeldoorn
35 Stichtse Vecht
34 Alkmaar
32 Deventer
31 Noordoostpolder
31 Barneveld
31 Capelle aan den IJssel
31 Delft
31 Maastricht
31 Meierijstad
30 Enschede
30 Urk
30 Veenendaal
30 Roosendaal
29 Venlo
29 Altena
28 Emmen
28 Heemskerk
28 Woerden
27 Vijfheerenlanden
26 Almelo
26 Bunschoten
26 Waalwijk
26 Lansingerland
25 Zeist
25 Horst aan de Maas
25 Midden-Groningen
SPOILER
Daarnaast zijn er :
11 gemeentes met 0 besmettingen
17 gemeentes met 1 besmetting
78 gemeentes met 2-5 besmettingen
63 gemeentes met 6-9 besmettingen
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  vrijdag 20 november 2020 @ 14:25:16 #102
3542 Gia
User under construction
pi_196335260
Kunnen we de Kerstvakantie niet een week eerder laten beginnen en dan 3 weken? Carnavalsweek kan overgeslagen worden, krokusvakantie van de rest van Nederland.

En dan weer een voorjaarsvakantie van 2 weken. En door naar de zomer.

Lijkt me heel goed, af en toe scholen iets langer dicht.
Een weekje heeft geen zin.
pi_196335273
Heel zorgwekkend dat we zelfs met al deze maatregelen nu zijn uitgekomen op een stabilisatie/lichte stijging.

De eerste paar dagen kon je het nog als een correctie op de wel heel snelle daling van daarvoor zien, maar inmiddels lijkt het iets structureels :{
  Miss 200.000.000! vrijdag 20 november 2020 @ 14:26:07 #104
367000 roos94
pi_196335282
Zeeland flikt het weer!
pi_196335283
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:21 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Waarvoor niet? De daling gaat uiteraard minder hard maar dat was te verwachten denk ik.
pi_196335291
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:25 schreef Breekfast het volgende:
Heel zorgwekkend dat we zelfs met al deze maatregelen nu zijn uitgekomen op een stabilisatie/lichte stijging.

De eerste paar dagen kon je het nog als een correctie op de wel heel snelle daling van daarvoor zien, maar inmiddels lijkt het iets structureels :{
Want het zijn zulke strenge maatregelen? Scholen moeten gewoon 2 weken dicht samen met de kerstvakantie. Dan ga je dalen.
pi_196335294
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:23 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Afvlakking op deze besmettingsaantallen betekent nog heel lang deze semi lockdown en extra maatregelen nodig.
Dat betekent het sowieso al, we zitten hier tot medio december aan vast.
  vrijdag 20 november 2020 @ 14:27:01 #108
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_196335297
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:24 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ja, dat vraag ik me ook nog steeds af! Ik wéét wel hoe het ongeveer moet gaan als ik afga op de bekende contexten van besmetting, maar ik kan me er moeilijk een voorstelling van maken. Zo is het volgens mij voor ons nog niet duidelijk of een bepaald type werkplek oververtegenwoordigd is in de besmettingsclusters. Vandaag was ik in het ziekenhuis en zag ik in een laboratorium mensen zonder mondkapjes over elkaar heen hangen. Zitten die elkaar fijn te besmetten?
Eens.

Of er lopen gewoon ontzettend veel asymptomatische mensen rond, dat kan ook. Die elkaar binnen de richtlijnen dus toch netjes aansteken.
pi_196335298
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:26 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Waarvoor niet?
Voor versoepeling.
pi_196335299
quote:

[..]

Waarvoor niet? De daling gaat uiteraard minder hard maar dat was te verwachten denk ik.
Ongedaan maken van afschaling van de zorg en versoepelen van de maatregelen.
  vrijdag 20 november 2020 @ 14:27:26 #111
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_196335309

Zit er niet een beetje een wekelijkse golfbeweging in de cijfers?
pi_196335311
quote:

[..]

Dat betekent het sowieso al, we zitten hier tot medio december aan vast.
Medio december vind ik zeer optimistisch. Denk eerder maart volgend jaar.
pi_196335315
quote:

[..]

Oh, zeker mis ik de nachtelijke praatjes van @:Mammietje wel. Sterker nog, dat is een beetje het hoogtepunt van mijn dag. FOK-gewijs dan. :P

Waarom ben jij debet aan onderbuikgevoelens? Volgens mij behoor jij ook tot die groep goede users, hoor. Iedereen rijdt wel eens een scheve schaats of doet wel eens een iets minder gefundeerde uitspraak in de haast, niets vreemds aan. Jouw bijdragen zijn zeer welkom.
Eens dat er hier genoeg mensen rondlopen met nuttige kennis en ervaring. Dat merk je dan juist ook aan de inhoudelijke discussies.
Zelf heb ik over vaccins, virussen en dergelijke geen bal verstand, en ik ga me er ook niet meer zo in verdiepen. Vroeger had ik al een hekel aan biologie, scheikunde en natuurkunde, en dat is nooit veranderd. :D
Dat is mijn ding niet, maar als anderen zich er in willen verdiepen, prima.

Ga zo door met het FOK!OMT, jij maakt er ook deel van uit net als de mensen die je noemt en nog anderen. ^O^
[..]

Ik denk wel dat er de laatste maanden een en ander positief is veranderd inderdaad. Als ik me niet vergis, heb jij ook een tijdje minder gepost. De reden dat ik zelf weinig bijdraag aan discussies is dat ik dingen amper nog volg tegenwoordig. Geen briefings, geen wetenschappelijke onderzoeken of artikelen, eigenlijk amper nog nieuws. Nieuws over vaccins hou ik ook amper bij. Ik sla ook niets op, slechte concentratie vaak. Ik ben er even klaar mee en maak 's avonds tijd voor een goed boek. Dat zorgt voor meer ontspanning dan steeds maar alles willen volgen en weten. Ik zit ook veel te veel achter een scherm en heb mentaal even een dipje. Komt wel weer goed.

Goede post ^O^

Ja, ik heb ook wel wat pauzes gehad. Ligt er ook een beetje aan welke zaken er besproken worden. Van bepaalde zaken heb ik écht geen verstand, dus dan zegt mijn toevoeging ook niet zo heel veel. Lees dan liever rustig mee. Maar soms was de sfeer in de reeks ook voor langere tijd echt niet gezellig en dan merk ik dat het me best veel negatieve energie kost. Dan is het wel even tijd om even een pauze in te lassen :+

Sterkte in ieder geval :* Zo'n mentale dip is nooit leuk. Goed dat je goed voor jezelf zorgt!
pi_196335316
Weer een stijging van het aantal besmettingen.
Eigenlijk zegt dit niet zo veel. Stel dat men steeds sneller geneest. Wat maakt het dan uit hoeveel besmettingen er bij komen. Een weekje binnenblijven. Je kunt gewoon verder met thuiswerken.
Het aantal dodelijke slachtoffers is weliswaar naar voor de nabestaanden, maar er zit vaak onderliggende andere ziektes bij, plus reeds een hoge leeftijd.

Ziekenhuisopnames is 64 en dus laag. En daar gaat het om.
Volgens mij daalden nog steeds de ziekenhuisbedbezettingen. Dus ik verwacht dat dit nu zo'n beetje beneden de 2000 wordt. En daar gaat het om.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_196335317
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:25 schreef Gia het volgende:
Kunnen we de Kerstvakantie niet een week eerder laten beginnen en dan 3 weken? Carnavalsweek kan overgeslagen worden, krokusvakantie van de rest van Nederland.

En dan weer een voorjaarsvakantie van 2 weken. En door naar de zomer.

Lijkt me heel goed, af en toe scholen iets langer dicht.
Een weekje heeft geen zin.
Heb ik ook al geopperd hier. Vanaf maandag 7 december kerstvakantie. Weet dat het praktisch lastig is voor velen, maar het zou een mooie proef kunnen zijn.
pi_196335326
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:27 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Voor versoepeling.
Dat zit er sowieso tot half december al niet in, dus als je daar op hoopte... :P
pi_196335328
quote:

Gewoon bovenbouw van middelbare scholen thuis digitaal laten tot na de kerst. Dan zie je de cijfers weer verdampen zoals na de herfstvakantie :)
pi_196335332
Als ik op pletdecurve.nl kijk lijkt het er in elk geval op dat 7 en 8 november onder de 5k zijn gegaan, maar vanaf die dag gaat het ook weer omhoog/stabiliseert het tussen de 5 en 6k. De dagen die nu onzeker zijn nog lijken ook allemaal boven de 5k te gaan eindigen.
pi_196335346
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:26 schreef Noordzijde het volgende:

[..]

Want het zijn zulke strenge maatregelen? Scholen moeten gewoon 2 weken dicht samen met de kerstvakantie. Dan ga je dalen.
En dan zijn we eind januari/begin februari weer terug bij af.
  vrijdag 20 november 2020 @ 14:28:53 #120
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_196335350
pi_196335351
quote:

Mensen lijken toch weer lakser te worden. Even wat strengere maatregelen en iedereen luistert er wel naar, maar een paar weken later spreekt iedereen toch weer af.
Bezoek aan familie en vrienden werd slechts uitgesteld, terwijl het afgezegd had moeten worden.
  vrijdag 20 november 2020 @ 14:29:18 #122
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_196335353
pi_196335355
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:28 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Dat zit er sowieso tot half december al niet in, dus als je daar op hoopte... :P
Nee, ná half December.
pi_196335360
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:28 schreef Twinkle20 het volgende:

[..]

En dan zijn we eind januari/begin februari weer terug bij af.
Dan komen de vaccins eraan. Je wilt toch kerst en O&N met weinig besmettingen in? Dan moet je gewoon de scholen sluiten tot kerstvakantie.
  vrijdag 20 november 2020 @ 14:29:39 #125
3542 Gia
User under construction
pi_196335361
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:27 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]
Maar afgelopen week een daling van slechts 3000 besmettingen vergeleken met de week ervoor
pi_196335369
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:29 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Nee, ná half December.
Daarvoor ziet het er goed uit zo met deze sterk dalende trend :)
pi_196335379
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:30 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Tja, nu ben je gewoon aan het trollen.
pi_196335380
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:30 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Sterk dalend, dat stadium zijn we inmiddels al dik een week voorbij.
  Miss 200.000.000! vrijdag 20 november 2020 @ 14:30:43 #129
367000 roos94
pi_196335386
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:29 schreef Noordzijde het volgende:

[..]

Dan komen de vaccins eraan. Je wilt toch kerst en O&N met weinig besmettingen in? Dan moet je gewoon de scholen sluiten tot kerstvakantie.
Dat kan niet, want de wereld gaat ten onder als scholen sluiten

Aldus Mark en consorten
  vrijdag 20 november 2020 @ 14:31:00 #130
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_196335393
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:19 schreef Mammietje het volgende:

[..]

Denk het wel.
Er leek nog het één en ander te missen op pletdecurve.nl
Dat kun je daar niet zo zien.
pi_196335396
quote:

[..]

Er is helemaal geen sprake meer van een daling.
  vrijdag 20 november 2020 @ 14:32:01 #132
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_196335414
Sluiting van musea en bibliotheken heeft toch niet het verwachtte effect gehad -O-
  vrijdag 20 november 2020 @ 14:32:29 #133
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_196335422
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:28 schreef Scrummie het volgende:
Als ik op pletdecurve.nl kijk lijkt het er in elk geval op dat 7 en 8 november onder de 5k zijn gegaan, maar vanaf die dag gaat het ook weer omhoog/stabiliseert het tussen de 5 en 6k. De dagen die nu onzeker zijn nog lijken ook allemaal boven de 5k te gaan eindigen.
Waarom zou je daar kijken als er hier gedetailleerdere en betere grafieken worden gemaakt, met uitleg over dag-weekpatroken en schommelingen?
pi_196335424
quote:
7s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:27 schreef AlwaysHappy het volgende:

Sterkte in ieder geval :* Zo'n mentale dip is nooit leuk. Goed dat je goed voor jezelf zorgt!
Hier sluit ik me bij aan!
pi_196335425
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:31 schreef Breekfast het volgende:

[..]

Wekelijks nog wel, dagcijfers zeggen nauwelijks iets. En belangrijker, de ziekenhuisopnames en bezetting. Besmettingscijfers alleen zijn vrij zinloos.
pi_196335431
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:31 schreef Breekfast het volgende:

[..]

Jup, eigenlijk al vanaf 10-11 november geen significante daling meer:

vrijdag 20 november 2020 @ 14:33:05 #137
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_196335434
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:27 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Heb ik ook al geopperd hier. Vanaf maandag 7 december kerstvakantie. Weet dat het praktisch lastig is voor velen, maar het zou een mooie proef kunnen zijn.
Ja, lekker dingen doen die amper effect hebben. Fantastisch idee.
pi_196335439
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:32 schreef VoMy het volgende:

[..]

Waarom zou je daar kijken als er hier gedetailleerdere en betere grafieken worden gemaakt, met uitleg over dag-weekpatroken en schommelingen?
Omdat ik er zin in heb.

Waarom moeten mensen zich altijd verantwoorden bij de grote VoMy als ze iets doen wat jij niet fijn lijkt te vinden?
pi_196335442
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:30 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Tja, nu ben je gewoon aan het trollen.
Nee hoor, bekijk gewoon de trend maar.
  vrijdag 20 november 2020 @ 14:33:31 #140
14505 OProg
A Life in Music
pi_196335445
Ik begin toch wel te vermoeden dat een school een week sluiten per regio een enorm verschil maakt. Ik zou graag eens wat experimenten willen zien met in een wat groter gebied bijvoorbeeld de bovenbouw een week thuisonderwijs laten doen.
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
  vrijdag 20 november 2020 @ 14:33:31 #141
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_196335446
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:12 schreef Vallon het volgende:

[..]

Doe ik zo mijn best :P ...... maar wellicht vertellen wat ik doe/deed, helpt. Dit vooral in antwoord als uitleg waarom het sneller is en waar de tijdswinst zit die je zelf van links naar rechts kunt aflezen.

Ik heb de twee plaatjes van de EMA-bron aangaande normale en versnelde (Covid19) tijdpaden (bron: EMA)
Normaal [ afbeelding ] , snel: [ afbeelding ]
• samengevoegd tot:
[ afbeelding ]
Alles in verhouding gebracht om zo duidelijk te maken waar de tijdwinst vandaan komt.
Twee getallen zijn hier van belang: het reguliere vaccin neemt normaal 12-15 jaar en Covid19 versnelling maakt (nu kennelijk) 8-12 maanden (zeg een jaar) mogelijk. De EMA stelt dat de faseringen exact dezelfde zijn.
Vervolgens kun je prima alles ineen en over elkaar schuiven.

Je ziet dan, zoals ook wordt verteld en aangegeven, dat men fases overlapt (ook omdat men meekijkt), in parallel, uitvoert, trajecten/doorloop verkort en sommige zaken pas doet nadat het Covid19 vaccin is vrijgegeven.
Nou is hij duidelijker. Mist nou alleen het deel wat vanuit oplossen van inefficientie (door geldissues of door een onhandig proces) of vanuit risicobeperking voort kwam. Dat hangt ook aan de beoordelingscriteria, zijn die ergens te vinden?
pi_196335449
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:33 schreef VoMy het volgende:

[..]

Ja, lekker dingen doen die amper effect hebben. Fantastisch idee.
Dat weten we niet, want we proberen het niet. Kap met dit geroeptoeter iedere keer, jouw standpunt is duidelijk.
  Redactie Frontpage vrijdag 20 november 2020 @ 14:33:48 #143
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_196335455
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:28 schreef BillDauterive het volgende:

[..]

Mensen lijken toch weer lakser te worden. Even wat strengere maatregelen en iedereen luistert er wel naar, maar een paar weken later spreekt iedereen toch weer af.
Bezoek aan familie en vrienden werd slechts uitgesteld, terwijl het afgezegd had moeten worden.
Ja het is overal gewoon weer druk op straat en in winkels. Zeker de komende periode voor de feestdagen zal dat een grote besmettingshaard gaan worden denk ik.
Op maandag 24 augustus 2015 11:34 schreef Yasmin23 het volgende:
Als je maar genoeg moeite doet past alles.
_____
TV / Het post-apocalyptische/dystopische film topic
pi_196335459
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:33 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Nee hoor, bekijk gewoon de trend maar.

Als jij dat nou eens deed...
pi_196335473
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:33 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Als jij dat nou eens deed...
Dat deed ik en ik zie een daling. Jij ook, als je eerlijk bent ;)

Niet zo sterk meer als voorheen, maar ook dat is niet zo gek natuurlijk. Verder denk ik dat grote versoepelingen er toch niet komen voor een vaccin, ook al blijft de trend dalende.
  vrijdag 20 november 2020 @ 14:34:49 #146
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_196335480
Jongens. Er was net een hele pagina onderbouwde discussie. Zullen we daar weer naar terug? :)
pi_196335487
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:29 schreef Noordzijde het volgende:

[..]

Liefste 0 besmettingen natuurlijk.

Maar daling/weinig besmettingen rondom Kerst en O&N betekent niet direct versoepeling dus ja.. of je er dan echt iets aan hebt?

Ik neig nog steeds naar team 'laat het maar gewoon gebeuren en we gaan het meemaken'.

Iedere keer op en neer met de maatregelen, wel van rechts maar niet naar links op de routekaart, licht ontvlambare samenleving .. het houdt ergens op. Dadelijk zijn we van corona af en hebben we een enorm verharde maatschappij.
pi_196335493
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:33 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Dat weten we niet, want we proberen het niet. Kap met dit geroeptoeter iedere keer, jouw standpunt is duidelijk.
We hebben al meerdere keren geexperimenteerd met schoolsluitingen.
  vrijdag 20 november 2020 @ 14:35:32 #149
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_196335495
quote:
[ afbeelding ]
Maar dan nog is situatie stabiel. En dat is niet goed met deze cijfers.

Ik vraag me af waarom ze niet plekken als Urk, Twente en diverse plekken in de randstad massaal laten testen. Op die manier zou je brandhaarden moeten aanpakken.
Géén kloon van tvlxd!
pi_196335498
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:35 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Niet in deze tweede golf.
pi_196335500
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:32 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Jup, eigenlijk al vanaf 10-11 november geen significante daling meer:

[ afbeelding ]
Flatten the curve.
- verwijderd door admin -
pi_196335514
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:35 schreef groenen het volgende:

[..]

Flatten the curve.
Die nu gewoon veels te hoog is.
pi_196335518
twitter
  Public Relations / Redactie Film vrijdag 20 november 2020 @ 14:36:36 #154
216132 crew  Roberto_BOZ
pi_196335519
quote:
[ afbeelding ]
Wie kan me helpen. Ziekenhuisopnames staat hier en op andere bronnen op 64.
Volgens LCPS zijn het er 217. Waar zit dit grote verschil in?

Er zijn 217 nieuwe coronapatiënten opgenomen op de verpleegafdelingen in het ziekenhuis, meldt het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS). Dat zijn 7 nieuwe opnames minder dan gisteren.
  vrijdag 20 november 2020 @ 14:36:50 #155
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_196335527
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:35 schreef groenen het volgende:

[..]

Flatten the curve.
Nog niet plat genoeg, ze hadden het toch over 1600 besmettingen per dag als een soort doel?
pi_196335531
quote:
10s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:34 schreef IrishBastard het volgende:
Jongens. Er was net een hele pagina onderbouwde discussie. Zullen we daar weer naar terug? :)
Sorry ik moet ook nog gewoon werken tussendoor en heb geen tijd om iedere keer allerlei wetenschappelijk onderbouwde bronnen op te snorren.

Er bestaat whatsapp als je je alleen met mensen wil omringen die dat wel kunnen?
pi_196335535
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:35 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Niet in deze tweede golf.
Waarom zouden de resultaten uit de eerste golf niet meer geldig zijn dan?
pi_196335544
quote:
Nee, want de dagcijfers zijn binnen. *O*
pi_196335553
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:36 schreef Momo het volgende:

[..]

Nog niet plat genoeg, ze hadden het toch over 1600 besmettingen per dag als een soort doel?
Op 8 december - over 18 dagen - willen ze op 3600 besmettingen zitten om mogelijk Kerst versoepeld te kunnen vieren. Zeer benieuwd of we dat gaan halen
pi_196335562
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:37 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Waarom zouden de resultaten uit de eerste golf niet meer geldig zijn dan?
Omdat leercurve, ander seizoen etc.
  vrijdag 20 november 2020 @ 14:39:09 #161
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_196335579
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:37 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Op 8 december - over 18 dagen - willen ze op 3600 besmettingen zitten om mogelijk Kerst versoepeld te kunnen vieren. Zeer benieuwd of we dat gaan halen
Maar wat is 'versoepeld' vieren? Restaurants open? Of een advies dat je ipv 2 nu 4 mensen mag ontvangen bij de kalkoen?
pi_196335580
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:36 schreef Momo het volgende:

[..]

1200
woensdag 28 oktober 2020 15:54 schreef Kyran het volgende:[/b]
Even screenshot gemaakt van dit moment. Predator en sorry zeggen
pi_196335590
Ook zeer benieuwd of dinsdag het percentage positief nog wil zakken. Heb het idee dat er niet significant meer getest wordt ondanks de capaciteitssprongen.
pi_196335596
quote:

[..]

Omdat leercurve, ander seizoen etc.
Dit is wel heel erg vaag, kun je misschien wat uitbreiden?
pi_196335604
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:34 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Dat deed ik en ik zie een daling. Jij ook, als je eerlijk bent ;)

Niet zo sterk meer als voorheen, maar ook dat is niet zo gek natuurlijk. Verder denk ik dat grote versoepelingen er toch niet komen voor een vaccin, ook al blijft de trend dalende.
Nee, ik denk dat jij ergens anders kijkt als jij daadwerkelijk een daling ziet.
  vrijdag 20 november 2020 @ 14:40:32 #166
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_196335615
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:33 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Omdat ik er zin in heb.

Waarom moeten mensen zich altijd verantwoorden bij de grote VoMy als ze iets doen wat jij niet fijn lijkt te vinden?
Watbik gewoon niet zo goed begrijp is waarom je naar een site gaat met wat cijfers om daar zomaar wat conclusies aan te verbinden en hier te plaatsen over het virus terwijl hier best wat mensen zich bezighouden met het inzichtelijk maken van van alles en nog wat rond de coronatrends en je daar amper op reageert.
pi_196335617
quote:
Sorry ik moet ook nog gewoon werken tussendoor en heb geen tijd om iedere keer allerlei wetenschappelijk onderbouwde bronnen op te snorren.

Er bestaat whatsapp als je je alleen met mensen wil omringen die dat wel kunnen?
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:27 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Niet alleen lastig. Financieel ook niet haalbaar. Mijn vakantieuren zijn er al doorheen gejast in april/mei en mijn bankrekening is helaas niet toereikend voor een periode van onbetaald verlof.
pi_196335627
quote:

[..]

Dat is toch nog veel te hoog om gewoon weer kerst te vieren met familie en de horeca open te gooien ???
half januari 3de golf ?.

kijken ze wel naar andere landen?
in canada is het na Thanksgiving niet echt best gegaan
pi_196335628
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:40 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Nee, ik denk dat jij ergens anders kijkt als jij daadwerkelijk een daling ziet.
COR / Het grote SARS-CoV-2 topic #1092 Toch gezelligheid oud en nieuw?

Je kunt het hier gewoon zien.
pi_196335631
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:39 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Dit is wel heel erg vaag, kun je misschien wat uitbreiden?
De scholen werden in het voorjaar mede door druk van de maatschappij snel gesloten toen we in de piek van de eerste golf zaten die ons giga snel overviel. Nu zijn we 3/4 jaar verder en hebben we veel geleerd over vormen van besmetting en is het griepseizoen (mogelijk) aanstaande. Lijkt me geen slecht idee om te bekijken wat het sluiten van scholen voor 3-4 weken kan doen met het aantal besmettingen.
pi_196335652
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:41 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

De scholen werden in het voorjaar mede door druk van de maatschappij snel gesloten toen we in de piek van de eerste golf zaten die ons giga snel overviel. Nu zijn we 3/4 jaar verder en hebben we veel geleerd over vormen van besmetting en is het griepseizoen (mogelijk) aanstaande. Lijkt me geen slecht idee om te bekijken wat het sluiten van scholen voor 3-4 weken kan doen met het aantal besmettingen.
Of twee weken misschien? :)
pi_196335655
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:41 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

De scholen werden in het voorjaar mede door druk van de maatschappij snel gesloten toen we in de piek van de eerste golf zaten die ons giga snel overviel. Nu zijn we 3/4 jaar verder en hebben we veel geleerd over vormen van besmetting
En wat we geleerd hebben is dat scholen sluiten nauwelijks invloed heeft maar wel enorme maatschappelijke kosten met zich mee brengt. Waarom negeer je dat?
pi_196335656
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:39 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Maar wat is 'versoepeld' vieren? Restaurants open? Of een advies dat je ipv 2 nu 4 mensen mag ontvangen bij de kalkoen?

Ik denk dat het blijft bij het OMT advies - max 6 gasten uitnodigen. Horeca open zie ik simpelweg niet gebeuren eigenlijk en zowel, dan zeer beperkt waardoor het voor veel ondernemers niet eens winstgevend zal zijn.
pi_196335658
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:40 schreef VoMy het volgende:

[..]

Watbik gewoon niet zo goed begrijp is waarom je naar een site gaat met wat cijfers om daar zomaar wat conclusies aan te verbinden en hier te plaatsen over het virus terwijl hier best wat mensen zich bezighouden met het inzichtelijk maken van van alles en nog wat rond de coronatrends en je daar amper op reageert.
Sorry, dat ik jullie niet de aandacht geef die jullie verdienen. Mijn excuses, dat ik gewoon liever zelf naar platte cijfertjes kijk omdat ik dat zelf interessant vind en daar dan zelf wat bij bedenk. Mijn excuses, oh grote VoMy, dat ik liever niet met jullie grootheden posts uitwissel, omdat elk woord dat jullie uitspreken tot grote irritaties lijden. VoMy, oh grote VoMy, mijn excuses voor al deze walgelijke misdaden tegen de mensheid. Excuus, excuus, excuus.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 20-11-2020 14:42:49 ]
pi_196335670
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:39 schreef Jor_Dii het volgende:
Ook zeer benieuwd of dinsdag het percentage positief nog wil zakken. Heb het idee dat er niet significant meer getest wordt ondanks de capaciteitssprongen.
Testrichtlijnen zijn ook hetzelfde gebleven natuurlijk. Pas recent iets verruimd, nu het ook het idee is dat je je test als je oppopt bij een BCO en je mag laten testen met de app.
  vrijdag 20 november 2020 @ 14:44:18 #176
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_196335689
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:42 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Ik denk dat het blijft bij het OMT advies - max 6 gasten uitnodigen. Horeca open zie ik simpelweg niet gebeuren eigenlijk en zowel, dan zeer beperkt waardoor het voor veel ondernemers niet eens winstgevend zal zijn.
Vergeet die horeca maar gewoon voor december.

Vrijwel iedereen om mij heen heeft het kerstplan en O&N-plan al klaar: in zeer select gezelschap in huiselijke kring. Daarom verwacht ik daar ook weinig problemen mee m.b.t. angstscenario's voor januari.
pi_196335692
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:42 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Sorry, dat ik jullie niet de aandacht geef die jullie verdienen. Mijn excuses, dat ik gewoon liever zelf naar platte cijfertjes kijk omdat ik dat zelf interessant vind en daar dan zelf wat bij bedenk. Mijn excuses, oh grote VoMy, dat ik liever niet met jullie grootheden posts uitwissel, omdat elk woord dat jullie uitspreken tot grote irritaties lijden. VoMy, oh grote VoMy, mijn excuses voor al deze walgelijke misdaden tegen de mensheid. Excuus, excuus, excuus.
Je klinkt wat bozig.
pi_196335696
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:42 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

dat word gewoon dus 6 gasten + kids 1ste kerstdag bij de eigen familie en dan de volgende dag bij de schoonfamilie _O-

top idee !!!

Half januari op zeker oplopende besmettingen, en we hebben al een voorbeeld hiervan gehad met Thanksgiving in Canada.
pi_196335715
quote:

[..]

Dat gaan we denk ik inderdaad niet halen mits er geen extra maatregelen bij komen. Helaas. Zie ons eerder verder stijgen (helemaal met sinterklaas binnenkort) dan dalen. Daar zijn gewoon maatregelen voor nodig die ze niet willen nemen.
  vrijdag 20 november 2020 @ 14:47:02 #180
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_196335735
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:42 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Sorry, dat ik jullie niet de aandacht geef die jullie verdienen.
Ik doe niks met dagcijfers.
pi_196335739
Wel grappig dat mensen bespiegelingen hebben over kerst, terwijl als iets duidelijk werd tijdens de afgelopen persconferenties het wel was dat dit pas later beslist kan worden a.d.h.v. de besmettingscijfers.
pi_196335745
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:42 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

En wat we geleerd hebben is dat scholen sluiten nauwelijks invloed heeft maar wel enorme maatschappelijke kosten met zich mee brengt. Waarom negeer je dat?
Wat is je bron dat het destijds niet heeft bijgedragen aan het 'flatten the curve' principe?
pi_196335764
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:44 schreef Predator40 het volgende:

[..]

dat word gewoon dus 6 gasten + kids 1ste kerstdag bij de eigen familie en dan de volgende dag bij de schoonfamilie _O-

top idee !!!

Half januari op zeker oplopende besmettingen, en we hebben al een voorbeeld hiervan gehad met Thanksgiving in Canada.

Leven gaat 'gewoon' door hoor. Logisch wanneer je na de feestdagen wat oplopende getallen ziet.
I'll give you something to do
pi_196335767
quote:
2s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:45 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Dat gaan we denk ik inderdaad niet halen mits er geen extra maatregelen bij komen. Helaas. Zie ons eerder verder stijgen (helemaal met sinterklaas binnenkort) dan dalen. Daar zijn gewoon maatregelen voor nodig die ze niet willen nemen.
En jij wel? Welke maatregelen?
pi_196335770
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:35 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

En elke keer dat ze dicht zaten gingen de besmettingen (hard) omlaag (voorjaar en herfstvakantie) of bleven ze laag (zomervakantie). Ik weet dat correlatie geen causatie is maar het is het proberen waard.
pi_196335784
Zijn er eigenlijk ook mensen die maatregelen willen die impact hebben op zichzelf? Of is men vooral voor maatregelen die impact hebben op andere groepen mensen?
pi_196335792
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:48 schreef galantis het volgende:

[..]

Leven gaat 'gewoon' door hoor. Logisch wanneer je na de feestdagen wat oplopende getallen ziet.
ik vind het allemaal prima, lekker blijven aanmodderen
ik vier kerst en oud en nieuwe lekker met de vrouw dit jaar niks mis mee.
pi_196335809
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:47 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Wat is je bron dat het destijds niet heeft bijgedragen aan het 'flatten the curve' principe?
Leef je uit: https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/kinderen

Overigens is het niet heel erg netjes om eerst ongefundeerd in het rond te roepen en dan om een bron vragen als iemand je vraagt om dingen te onderbouwen.
pi_196335824
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:48 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

En elke keer dat ze dicht zaten gingen de besmettingen (hard) omlaag (voorjaar en herfstvakantie) of bleven ze laag (zomervakantie). Ik weet dat correlatie geen causatie is maar het is het proberen waard.
Ook jij lijkt weer de maatschappelijke gevolgen van het sluiten van scholen te negeren.
pi_196335839
quote:
7s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:49 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Zijn er eigenlijk ook mensen die maatregelen willen die impact hebben op zichzelf? Of is men vooral voor maatregelen die impact hebben op andere groepen mensen?
wij isoleren al veel strenger dan alle adviezen, dat heeft best vrij veel "impact".
pi_196335850
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:44 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Je klinkt wat bozig.
Hooguit wat cynisch :).
pi_196335859
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:50 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Ook jij lijkt weer de maatschappelijke gevolgen van het sluiten van scholen te negeren.
De maatschappelijke gevolgen zijn heftig, het is dan ook de discussie wat het zwaarst weegt. Snap ook heel goed dat scholen een laatste uitvlucht moet zijn.
pi_196335860
Het is te hopen dat tijdens de feestdagen we een stuk lager zitten, want met zoveel besmette personen die rondlopen gaat dat een catastrofe worden. Misschien is een dag-en avondklok rond die dagen niet een gek idee als we rond de 10k besmettingen bivakkeren tegen die tijd. Het is de perfecte giftige cocktail.
pi_196335869
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:50 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Welke gevolgen zijn er als ze twee weken langer dicht zijn met de kerst en wat langer open zijn tijdens de zomer? Precies geen enkele.
pi_196335870
Wat aardig zou zijn om meer zicht te krijgen op het scholen-effect is dat er een geanonimiseerde dataset opgeleverd wordt waarin van alle besmettingsgevallen duidelijk wordt of het een gezin met schoolgaande kinderen is en of kind, ouder of allebei besmet zijn. Als je die vervolgens plot in de tijd en afzet tegen de schoolvakantie en rekening houdt met de incubatietijd dan kun je snel zien of het sluiten van de middelbare scholen veel op kan leveren. Ik denk dat er een effect zal zijn en deze data is neem ik aan voor het kabinet gewoon beschikbaar.
pi_196335888
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:44 schreef Predator40 het volgende:

[..]

Echt niet! :N
*O*
pi_196335889
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:52 schreef Confetti het volgende:
Het is te hopen dat tijdens de feestdagen we een stuk lager zitten, want met zoveel besmette personen die rondlopen gaat dat een catastrofe worden. Misschien is een dag-en avondklok rond die dagen niet een gek idee als we rond de 10k besmettingen bivakkeren tegen die tijd. Het is de perfecte giftige cocktail.
Een dagklok? Jij wil dat mensen overdag een straatverbod krijgen?
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_196335892
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:53 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Welke gevolgen zijn er als ze twee weken langer dicht zijn met de kerst en wat langer open zijn tijdens de zomer? Precies geen enkele.
Nee oké als jij dat zo zegt dan zal het wel kloppen :)
pi_196335899
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:53 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Dat ga ik echt niet nog een keer uitleggen als je dat niet zelf kan bedenken.
pi_196335916
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:53 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Nee oké als jij dat zo zegt dan zal het wel kloppen :)
Als dat al gevolgen heeft moet je de zomervakantie ook afschaffen. Zes tot acht hele weken vrij!! Dat kan niet. Heel slecht voor de kinderen.
pi_196335929
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:53 schreef Faraday01 het volgende:
Wat aardig zou zijn om meer zicht te krijgen op het scholen-effect is dat er een geanonimiseerde dataset opgeleverd wordt waarin van alle besmettingsgevallen duidelijk wordt of het een gezin met schoolgaande kinderen is en of kind, ouder of allebei besmet zijn. Als je die vervolgens plot in de tijd en afzet tegen de schoolvakantie en rekening houdt met de incubatietijd dan kun je snel zien of het sluiten van de middelbare scholen veel op kan leveren. Ik denk dat er een effect zal zijn en deze data is neem ik aan voor het kabinet gewoon beschikbaar.
De moeilijkheid is nou juist dat kinderen vaker asymptomatisch zijn en dat voor jonge kinderen een uitzondering is gemaakt op het testbeleid (die hoefden niet te worden getest bij verkoudheidsklachten - en nog steeds niet).

Je zegt heus niet iets wat de mensen van het RIVM zelf niet kunnen bedenken.
  vrijdag 20 november 2020 @ 14:55:41 #202
346939 Janneke141
pi_196335936
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:52 schreef Confetti het volgende:
Misschien is een dag-en avondklok rond die dagen niet een gek idee
Wat moet ik me daar nu weer bij voorstellen?
pi_196335946
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:53 schreef Mammietje het volgende:

[..]

Echt niet! :N
*O*
wij ook niet hoor.......we vieren het al jaren samen en doen wat WIJ zelf willen.
maar bij heel veel families gaat het wel zo.
pi_196335947
Dit gaat mis
Groot fan van User Wotte
  vrijdag 20 november 2020 @ 14:59:47 #205
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_196336004
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:56 schreef Tjacka het volgende:
Dit gaat mis
Wat?
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_196336009
Iemand een idee hoeveel het verschil meestal tussen DPL en DOO is?

Ik wil eigenlijk een analyse maken op DOO, maar dan mis ik een hoop data vanwege DPL. Hoeveel dagen correctie zit daar gemiddeld op? Dag of 3? Of is dat lastig te zeggen?
  vrijdag 20 november 2020 @ 15:00:09 #207
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_196336010
quote:
10s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:33 schreef IrishBastard het volgende:

[..]

Nou is hij duidelijker. Mist nou alleen het deel wat vanuit oplossen van inefficientie (door geldissues of door een onhandig proces) of vanuit risicobeperking voort kwam. Dat hangt ook aan de beoordelingscriteria, zijn die ergens te vinden?
Dat is nu precies ook mijn onderzoeksvraag... ik kan die beoordelingscriteria niet vinden en verzuip bij de EMA in een berg van indrukwekkende procesdocumenten.

//--//
Dat de tijdswinst wordt gehaald door bureaucreatie wat in te korten, gaat er bij mij niet in.
Ook bij de EMA zit een scala van deskundigen, hoewel formeel "ambtenaren", die echt niet afwachtend draaien met duimen. Geld lijkt mij sws geen enkel punt van discussie (BigParma betaald immers voor goedkeuring) en in deze multimiljardendans draait de EU er zomaar ¤2000 Miljard extra door het putje.

Primair is de tijdwinst/verkorting erg vloeibaar gemaakt door trajectmatig samen te werken met BigPharma, eisen (formeel) bij te stellen en daarin (totale?) prioritering waarbij andere lopende goedkeuringstrajecten maar FF moeten wachten.

Ik kan tot op heden met geen mogelijkheid achterhalen wat nu precies de criteria en veiligheidseisen zijn t.a.v. vaccins die procesmatig de weg volgen van medicijnen.

Ik weet dat dit genuanceerd ligt maar ik zou toch erg graag een feitelijk vinklijstje zien dat vertelt dat het mRNA zus+zo voldoet aan alle (welke?) criteria die er maar zijn. Acht mij redelijk in staat ook, de tekst tot mij te nemen.
Ik weet dat de publieke opinie vooral geïnteresseerd is in "effectiviteit" voor het maatschappelijke aspect waarbij wetenschap dat anders structureel anders betiteld met "doelmatigheid" voor de besmetting.

In de laatste wordt imo niet goed gekeken of dit ook geldig is voor een persoon die weliswaar besmet kan zijn/worden maar daar bv zelf 0,0 last noch symptomen van ondervindt. Ik zie ook niet hoe een huis/arts een dergelijke afweging kan maken. Al helemaal niet als die geen kennis heeft noch ervaringen kan delen omtrent gebruik.

Het "vaccin" kan dan - neem ik aan - effect geven, maar doelloos als crisisoplossing.
In geval dat het vaccin, gevolgen voorkomt wordt niet gekeken of in hoeverre dit relateert aan de eventuele, onderliggende aandoening.
pi_196336012
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:56 schreef Tjacka het volgende:
Dit gaat mis
Het is meer: het gaat niet goed genoeg.

Ze hebben wel degelijk ingegrepen (weliswaar een maand of wat te laat, maar goed), maar je gaat je toch afvragen wat er nou extra nodig is om het extra te doen laten dalen..
pi_196336022
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:48 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

En jij wel? Welke maatregelen?
Ik heb natuurlijk niet alle informatie, maar gebaseerd op de informatie die we hebben zou ik inderdaad wat verdere maatregelen treffen. Scholen rond kerst een week langer sluiten (en dat later in het jaar compenseren) om te kijken wat dat voor effect heeft op het aantal besmettingen. Mensen nog meer thuis laten werken. In het voorjaar voelde dat voor veel mensen veel dwingender dan nu. Maakt niet uit hoe vaak Rutte het blijft benoemen; zolang het geen verplichting is (of zo gebracht word) is die noodzaak bij veel mensen verdwenen. In het voorjaar ging de daling veel harder. Er zijn maar weinig verschillen met toen. Nu hebben we zelfs mondkapjes (die werken toch zo goed?) die we toen veel minder gebruikten.

quote:
Genoeg. Sommige mensen kiezen de maatregelen waarvan ze denken dat het ook daadwerkelijk wat toevoegt, het is echt niet altijd een kwestie van enkel maatregelen willen op plekken die die persoon zelf niet raakt. Ik ben dol op de horeca, maar snap nog enigszins dat die dicht zijn. Vooral kroegen en cafe's.
pi_196336026
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:55 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

De moeilijkheid is nou juist dat kinderen vaker asymptomatisch zijn en dat voor jonge kinderen een uitzondering is gemaakt op het testbeleid (die hoefden niet te worden getest bij verkoudheidsklachten - en nog steeds niet).

Je zegt heus niet iets wat de mensen van het RIVM zelf niet kunnen bedenken.
Natuurlijk niet en ik neem zelfs aan dat die informatie voor het kabinet beschikbaar is bij de besluitvorming. En ik begrijp ook dat er privacy aspecten aan zitten maar het zou wel helpen als daar meer en actiever informatie over verspreid wordt.

Jonge kinderen zijn waarschijnlijk niet het grootste probleem, ook omdat a-symptomatisceh besmetting meestal ook minder besmettelijk zijn. Het lijkt er wel op dat de middelbare scholen mogelijk een bron van besmetting en vooral indirect overdracht naar oudere groepen kunnen zijn.
En daar zou ik graag meer over lezen hoe dat zit. Er zijn hier namelijk een aantal mensen die nogal hard roepen dat de scholen sowieso en in elk geval open moeten blijven. En meer betrouwbare informatie is in dit soort gevallen altijd behulpzaam om daar meer genuanceerd een oordeel over te kunnen geven.
pi_196336048
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:56 schreef Predator40 het volgende:

[..]

wij ook niet hoor.......we vieren het al jaren samen en doen wat WIJ zelf willen.
maar bij heel veel families gaat het wel zo.
Wij doen het sowieso om en om, ieder jaar bij de andere familie.
En buiten het feit dat ik er dit jaar niet zoveel zin in heb ( :+ ), vind ik het ook iets tegennatuurlijks op dit moment. Hou het hele jaar al afstand van mijn schoonouders (Opa is zeer kwetsbaar) en dan op die dagen ineens met 13 man in één hok te kruipen waar je niet voldoende afstand kan houden, vind ik ronduit dom. Gaan we dus ook niet doen. :N
Nu nog ff aan de schoonfamilie melden. :+
pi_196336057
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 15:00 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Ze hebben wel degelijk ingegrepen (weliswaar een maand of wat te laat, maar goed), maar je gaat je toch afvragen wat er nou extra nodig is om het extra te doen laten dalen..
Scholen dicht.
pi_196336065
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 15:00 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Er zijn niet zo veel opties meer: afdwingen thuiswerken voor iedereen waar dat kan, maar dat lukt alleen als je een vorm van lock down met verplicht thuis blijven introduceert. Je kunt alle niet essentiële winkels (en pretparken :') ) sluiten en natuurlijk de middelbare scholen (gedeeltelijk) vanuit huis les geven.

Oh en natuurlijk de uitzonderingspositie van kerken en moskeeën beëindigen, zowel voor de aantallen als de mondkapjes.
pi_196336077
quote:
Het vervelende van sommige discussies is gewoon wanneer iemand niet herkent wanneer iets een daadwerkelijk meningsverschil is (zoals iedereen die heeft, privé en beroepsmatig), en wanneer bepaalde argumenten/redenaties aantoonbaar niet (of minder) valide zijn.

Ik kan prima aanvoeren dat roken niet schadelijk is, want 'mijn oma werd er ook 90 mee', maar dat is aantoonbaar een minder valide argument dan 'de gemiddelde roker sterft X jaar eerder'. Voor sommigen lijkt het geven van een bron gelijk te staan aan het geven van een goede bron.

Maar goed, verder een fijn en openhartig bericht. ^O^
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_196336087
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:54 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Als dat al gevolgen heeft moet je de zomervakantie ook afschaffen. Zes tot acht hele weken vrij!! Dat kan niet. Heel slecht voor de kinderen.
Kom op zeg, dit is toch geen niveau.
  vrijdag 20 november 2020 @ 15:05:48 #216
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_196336099
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:33 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Dat we iets niet weten is geen reden om het dus maar te proberen.
Er zal toch iets meer onderbouwing moeten zijn om zaken aan te lopen.
Zoiets als een vermoeden dat wordt bekeken op aspecten en argumenten wat losstaat van een mening.

Ook ik vraag mij contant af op grond waarvan men maatregelen neemt en neem geen genoegen dat dit te ingewikkeld is om (on/mij) uit te leggen (omdat men het feitelijk niet weet en maar wat doet: bieb dicht, 22u biertje, mondkapje, knuffelverbod).
pi_196336118
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 15:04 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Kom op zeg, dit is toch geen niveau.
toch even op doorredeneren. Als we echt een vaccin gaan krijgen binnen afzienbare tijd, waarom is het dan persé een slecht idee om nu de scholen 2 weken langer te sluiten met kerst en in de zomer 2 weken langer open? Baat het niet dan schaadt het niet en het is als alles goed gaat eenmalig.
pi_196336119
quote:

[..]

Uit onderzoek blijkt inderdaad dat de zomervakantie voor veel kinderen een nadelig effect heeft op hun ontwikkeling. Heel veel onderwijskundigen pleiten er dan ook voor om de zomervakantie in te korten. Daar kleven echter andere nadelen aan (het warme weer is niet bevorderlijk voor de concentratie, gaat ten koste van inhaalwerk van docenten etc.)

Vooral kwetsbare kinderen beginnen met een achterstand aan het schooljaar, lopen gedurende het schooljaar iets van die achterstand in, en komen daarna weer extra op achterstand gedurende de lange zomervakantie.
pi_196336121
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 15:00 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

En daar zou ik graag meer over lezen hoe dat zit. Er zijn hier namelijk een aantal mensen die nogal hard roepen dat de scholen sowieso en in elk geval open moeten blijven. En meer betrouwbare informatie is in dit soort gevallen altijd behulpzaam om daar meer genuanceerd een oordeel over te kunnen geven.
Voor de zoveelste keer: de scholen moeten open blijven om meerdere redenen die niet alleen te maken hebben hoe scholen bijdragen aan verspreiding van het virus. Dat is nou precies de nuance die een aantal mensen lijken te missen hier.
  vrijdag 20 november 2020 @ 15:08:50 #220
346939 Janneke141
pi_196336135
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 15:06 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

toch even op doorredeneren. Als we echt een vaccin gaan krijgen binnen afzienbare tijd, waarom is het dan persé een slecht idee om nu de scholen 2 weken langer te sluiten met kerst en in de zomer 2 weken langer open? Baat het niet dan schaadt het niet en het is als alles goed gaat eenmalig.
Het is nog niet echt aannemelijk dat dat vaccin op korte termijn beschikbaar komt voor schoolgaande kinderen.
  Moderator vrijdag 20 november 2020 @ 15:09:03 #221
5428 crew  miss_sly
pi_196336136
quote:

[..]

Nou, er zijn onderzoeken waaruit blijkt dat de zomervakantie, in ieder geval voor veel kinderen op de basisschool, een slechte invloed kan hebben. Zo hebben ze tot de vakantie veel gelezen en geschreven en gerekend en ineens doen ze 6 weken niets. Dat kan zeker wel van invloed zijn als ze weer starten het jaar erop, omdat oefenen en herhalen juist heel belangrijk is.
  vrijdag 20 november 2020 @ 15:09:18 #222
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_196336139
quote:

[..]

In de zomervakantie steeg het aantal besmettingen op het hoogste tempo. Maar herhaal dit fabeltje vooral nog een keer.
pi_196336143
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 15:00 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Iemand een idee hoeveel het verschil meestal tussen DPL en DOO is?

Ik wil eigenlijk een analyse maken op DOO, maar dan mis ik een hoop data vanwege DPL. Hoeveel dagen correctie zit daar gemiddeld op? Dag of 3? Of is dat lastig te zeggen?
@_serial_
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 20 november 2020 @ 15:09:39 #224
416575 crew  Evenstar
pi_196336144
Lekker je burgers voorhouden dat er versoepelingen kunnen komen, terwijl het echt onmogelijk lijkt met de huidige cijfers.

Ben echt benieuwd wat ze gaan de als volgende week blijkt dat het niet verder daalt en wij net onder die R=1 blijven hangen.
pi_196336147
Vooropgesteld: uiteraard is er een effect van dichte scholen. De vraag is hoe groot dat effect is. Als ik met een objectieve blik kijk naar de grafieken van de pdf van het RIVM, kan ik dat echt geen groot effect noemen. Dan zou je duidelijk moeten zien dat de grafieken in de regio's Friesland, Groningen, Drenthe, Overijssel, Noord-Holland en Flevoland eerder daalden dan de overige regio's. Dit lijkt enigszins het geval voor Friesland, Groningen en Drenthe, maar niet voor Overijssel, Noord-Holland en Flevoland.

Zou je dat als beleidsmaker voldoende vinden voor het sluiten van de scholen, als je experts zeggen dat het sluiten van scholen veel maatschappelijke impact heeft?
pi_196336152
quote:

Compleet onmogelijk dat je met maatregelen het aantal besmettingen kunt terug brengen van 11.000 naar 4.000 in een week tijd, en het dan stopt of zelfs oploopt met diezelfde maatregelen.
pi_196336155
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 15:09 schreef Kyran het volgende:
Lekker je burgers voorhouden dat er versoepelingen kunnen komen, terwijl het echt onmogelijk lijkt met de huidige cijfers.

Ben echt benieuwd wat ze gaan de als volgende week blijkt dat het niet verder daalt en wij net onder die R=1 blijven hangen.
Niks denk ik, want er komen cruciale weken aan voor ondernemers. Het enige wat ze zouden kunnen/willen doen is alle non-essentiële winkels sluiten om het aantal reisbewegingen nog verder te doen dalen en dat gaan ze niet doen.
  vrijdag 20 november 2020 @ 15:10:56 #228
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_196336157
quote:

[..]

In de zomervakantie steeg het aantal besmettingen op het hoogste tempo. Maar herhaal dit fabeltje vooral nog een keer.
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:49 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Leef je uit: https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/kinderen

Overigens is het niet heel erg netjes om eerst ongefundeerd in het rond te roepen en dan om een bron vragen als iemand je vraagt om dingen te onderbouwen.
Maar de onderbuik kan ook een heel overtuigende bron zijn.
  vrijdag 20 november 2020 @ 15:11:26 #229
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_196336171
quote:
De vraag stellen is hem beantwoorden :P .

Cognitieve dissonantie in afwegingen vind ik een uiterst vermakelijk (maar ook soms erg confronterend) gebeuren.
Iets gaan doen dat uiterst nuttig is maar je niet past en dan dat gaat uitstellen of afwijzen.
pi_196336172
quote:
De cijfers dat er vandaag weer 70 minder COVID-patiënten in de ziekenhuizen liggen bedoel je? De grootste daling sinds 12 november.
pi_196336181
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 15:11 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

De cijfers dat er vandaag weer 70 minder COVID-patiënten in de ziekenhuizen liggen bedoel je?
En dat er weer 250 nieuwe opnames waren bedoel je?
pi_196336187
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 15:08 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Het is nog niet echt aannemelijk dat dat vaccin op korte termijn beschikbaar komt voor schoolgaande kinderen.
Dat maakt natuurlijk niet uit als de risicogroepen wel gevaccineerd kunnen worden waardoor er een beheersbare situatie ontstaat.
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 15:07 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Voor de zoveelste keer: de scholen moeten open blijven om meerdere redenen die niet alleen te maken hebben hoe scholen bijdragen aan verspreiding van het virus. Dat is nou precies de nuance die een aantal mensen lijken te missen hier.
Dat begrijp ik prima en ik heb al zeker 10x gezegd dat het niet een maatregel is die je snel neemt. Tegelijkertijd blijft het een legitieme vraag wat te doen als de cijfers niet verder omlaag gaan. En dan is langere sluiting rondom kerst waarschijnlijk nog relatief haalbaar. Voor de ouders is het ontzettend lastig, maar dat is voor veel ouders 6 weken zomervakantie voor de kinderen ook. En als je die eenmalig verkort is het lange termijn effect echt wel te overzien.
pi_196336188
quote:

Wat is dit voor redenatie?

Er kunnen versoepelingen komen, als de cijfers dalen. Als de cijfers niet dalen, dan komen er geen versoepelingen.

Jij wil dat het kabinet in de toekomst kan kijken ofzo? :)
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 20 november 2020 @ 15:13:41 #234
416575 crew  Evenstar
pi_196336194
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 15:10 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Niks denk ik, want er komen cruciale weken aan voor ondernemers. Het enige wat ze zouden kunnen/willen doen is alle non-essentiële winkels sluiten om het aantal reisbewegingen nog verder te doen dalen en dat gaan ze niet doen.
Waar ik bang voor ben is dat de huidige maatregelen nog heel lang gaan blijven. Dat kan er voor zorgen dat steeds minder mensen zich er aan gaan houden en dan krijg je weer een stijging.

Er moet dan weer harder ingegrepen worden en dan moet je ingrijpen op plekken waar je liever niet ingrijpt.
  vrijdag 20 november 2020 @ 15:13:44 #235
346939 Janneke141
pi_196336197
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 15:12 schreef Faraday01 het volgende:
Dat maakt natuurlijk niet uit als de risicogroepen wel gevaccineerd kunnen worden waardoor er een beheersbare situatie ontstaat.
Dat ben ik geheel met je eens, maar dat lijkt niet de koers die de regering van plan is te gaan varen.
pi_196336198
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 15:09 schreef VoMy het volgende:

[..]

Ja maar dat had vooral als oorzaak dat iedereen weer los ging en alle maatregelen afgeschaald zijn/werden. Dat zou nu niet aan de orde zijn.
pi_196336205
Update van 20 November (vrijdag ) van het (zeker niet perfecte) grafiekje uit de dagelijkse update van open data van RIVM

Totaal : DOO+DPL+DON = aantal besmettingen, hier zit echter een onzekerheid in omdat bij DOO niet altijd zeker is of er al sprake is van Corona
DOO : Eerste ziektedag zoals gemeld door GGD. Let op: het is niet altijd bekend of deze eerste ziektedag ook echt al Covid-19 betrof.
DPL : Datum positieve labtest
DON : Datum waarop de melding bij de GGD is binnengekomen

En daarbij nog de DON/DPL/DOO correcties t.o.v. het bestand van gisteren.
Mutations : Totaal aantal mutaties t.o.v. gisteren
RIVM : Aantal besmettingen gemeld door RIVM

Piekdag staat nu op 19-10 met 9747besmettingen. (mutaties : 8) om op de voet gevolgd te worden door 20-10 (9676, mutaties 2) het is zeker dat 19-10 piekdag was

In heel oktober vonden nog 92 mutaties plaats (+34 t.o.v. gisteren)

Dag met grootste mutatie : 18-11, 1588 (56 minder dan de voorgaande dag met grootste mutatie)
Oudste mutatie : 3-8

Van de vandaag gemelde besmettingen zijn er 4292 (+283 t.o.v. gisteren) van de afgelopen 5 dagen, 1205 (+43 tov gisteren) t.o.v. gisteren) van de 5 dagen daarvoor, en de overige 278 (+44 t.o.v. gisteren) nog ouder. De datavertraging lijkt iets minder te worden, wat inherent is aan minder besmettingen, maar is duurt nog altijd z'n 10 dagen voor de meeste mutaties zijn verwerkt, in het weekend lijkt de vertraging weer verder op te lopen.

27-10 lijkt de dag dat de meeste mutaties zijn verwerkt, dit is 5 dagen later dan in de vorige update gemeld is.

De trend over de laatste dagen :
15-11 3426 (677 mutaties)
16-11 3179 (950 mutaties)
17-11 2521 (685 mutaties)
18-11 2251 (392 mutaties)
19-11 1853 (1588 mutaties)

De lijn van is redelijk stabiel en iets dalende de laatste dagen, de meeste mutaties vinden de eerste 5 dagen plaatst.

Er is in elk geval nog steeds geen dag geweest dat we 10K besmettingen hebben gehad.

Conclusie er worden nog steeds meer dan gemiddeld besmettingen over de afgelopen 10 dagen gemeld, dit is waarschijnlijk nog een effect van de storing

Er zit nog steeds een dalende lijn in de uiteindelijke cijfers
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_196336206
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 15:12 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

En dat er weer 250 nieuwe opnames waren bedoel je?
Het daalt nog steeds: https://medischinfo.nl/corona/nice/ziekenhuis/
pi_196336213
quote:

[..]

Scholen lopen een ander soort risico dan andere sectoren. Indien je de horeca sluit en voldoende compenseert zijn de negatieve gevolgen beperkt. In het geval van scholen kun je dat niet zomaar met geld oplossen, want je krijgt te maken met een (potentiële) leerachterstand. Ik weet niet hoe groot die achterstand is met 2 weken, maar er waren paar weken terug wat berichten over een onderzoek gedaan dat schoolgaande kinderen afgelopen schooljaar tot 25% minder progressie hebben gemaakt. Dit hadden ze onder andere onderzocht op basis van de scores op de CITO toets.

De uitdaging zit 'm er denk ik in dat als je de scholen sluit, het heel lastig is ze weer te openen. Wat als de cijfers nog niet goed genoeg zijn, ga je dan nog 2 weken wachten? Of ga je ze alsnog openen? Het risico dat je loopt is dat als je scholen nu sluit, je ze tot eind januari ofzo dicht moet houden om alles op een niveau te laten komen dat het goed te behappen is.
  vrijdag 20 november 2020 @ 15:15:31 #240
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_196336217
Ik ben eerder benieuwd wat er gaat gebeuren als je de niet essentiele winkels en alles sluit, dus geen pretparken, gee ikea, geen action, niet meer lekker shoppen.
Voor mijn gevoel gaat dan het aantal bewegingen van mensen een stuk omlaag.
pi_196336220
quote:

het is wel mogelijk maar tegen welke gevolgen ;)
pi_196336221
quote:
Maar wel heel minimaal. Als dit te lang duurt kun je nog altijd niet de normale zorg optimaal herstarten en blijf je aanmodderen. Dat wil men niet.
pi_196336232
quote:

[..]

Afhankelijk van welk onderwijsniveau je het hebt (PO, VO, TO) kan dat een behoorlijke wissel trekken op de ouders als je opeens voor twee weken extra opvang moet regelen.
pi_196336233
quote:

Dat begrijp ik prima en ik heb al zeker 10x gezegd dat het niet een maatregel is die je snel neemt. Tegelijkertijd blijft het een legitieme vraag wat te doen als de cijfers niet verder omlaag gaan. En dan is langere sluiting rondom kerst waarschijnlijk nog relatief haalbaar.
Hoe kom je tot die conclusie? Waarom zou het rond kerst ineens anders zijn?
pi_196336235
quote:
10s.gif Op vrijdag 20 november 2020 15:11 schreef Vallon het volgende:

[..]

De vraag stellen is hem beantwoorden :P .

Cognitieve dissonantie in afwegingen vind ik een uiterst vermakelijk (maar ook soms erg confronterend) gebeuren.
Iets gaan doen dat uiterst nuttig is maar je niet past en dan dat gaat uitstellen of afwijzen.
De stilte op die vraag was oorverdovend. Veel mensen hier roepen om sluiting scholen, maar ik vind het pas overtuigend als je zelf kinderen hebt en daar toch voor bent. (Nu zal iemand dat voor the sake of the argument wel gaan beweren uiteraard :+ ).

Een mening die in je eigen voordeel is, telt niet.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 20 november 2020 @ 15:17:13 #246
416575 crew  Evenstar
pi_196336237
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 15:13 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Wat is dit voor redenatie?

Er kunnen versoepelingen komen, als de cijfers dalen. Als de cijfers niet dalen, dan komen er geen versoepelingen.

Jij wil dat het kabinet in de toekomst kan kijken ofzo? :)
Ja, eigenlijk wel, want dat is een onderdeel van regeren. Vooruit denken, realistisch zijn en niet constant uitgaan van een "best case scenario".

Het gaat al een tijd lang niet snel genoeg naar beneden. Dan kan je zeggen dat je gaat versoepelen als het daalt, maar dat is gewoon een open deur. Tuurlijk kan je versoepelen als het daalt... Daar heb ik geen persco voor nodig.
pi_196336247
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 15:13 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
'De regering schetst geen langetermijnvisie en neemt ons niet mee!'
vs.
'De regering doet alsof de tweede golf alweer voorbij is!'
pi_196336250
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 15:16 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Afhankelijk van welk onderwijsniveau je het hebt (PO, VO, TO) kan dat een behoorlijke wissel trekken op de ouders als je opeens voor twee weken extra opvang moet regelen.
We moeten allemaal offers leveren. Hoe denk je dat het gaat met de mensen die een horecazaak hebben?
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 20 november 2020 @ 15:18:21 #249
416575 crew  Evenstar
pi_196336251
quote:
Klopt, maar gaat volgens mij wel veel trager dan men had verwacht.
pi_196336256
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 15:15 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Maar wel heel minimaal. Als dit te lang duurt kun je nog altijd niet de normale zorg optimaal herstarten en blijf je aanmodderen. Dat wil men niet.
En men wil wel de scholen dicht?
pi_196336259
quote:
14s.gif Op vrijdag 20 november 2020 15:17 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

De stilte op die vraag was oorverdovend. Veel mensen hier roepen om sluiting scholen, maar ik vind het pas overtuigend als je zelf kinderen hebt en daar toch voor bent. (Nu zal iemand dat voor the sake of the argument wel gaan beweren uiteraard :+ ).

Ik heb geen kinderen, maar ben absoluut tegen het sluiten van scholen. Ik heb helaas mensen werkloos moeten maken door die beslissing destijds.
  vrijdag 20 november 2020 @ 15:19:27 #252
445514 DonDruiper
FOK!off met je popup a(i)ds.
pi_196336265
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 15:13 schreef Kyran het volgende:

[..]

Waar ik bang voor ben is dat de huidige maatregelen nog heel lang gaan blijven. Dat kan er voor zorgen dat steeds minder mensen zich er aan gaan houden en dan krijg je weer een stijging.

Er moet dan weer harder ingegrepen worden en dan moet je ingrijpen op plekken waar je liever niet ingrijpt.
Je kunt maatregelen treffen wat je wilt, draagvlak is weg.
Zuiger van het FOK!-OMT
  vrijdag 20 november 2020 @ 15:19:54 #253
346939 Janneke141
pi_196336270
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 15:15 schreef chratnox het volgende:
De uitdaging zit 'm er denk ik in dat als je de scholen sluit, het heel lastig is ze weer te openen. Wat als de cijfers nog niet goed genoeg zijn, ga je dan nog 2 weken wachten? Of ga je ze alsnog openen? Het risico dat je loopt is dat als je scholen nu sluit, je ze tot eind januari ofzo dicht moet houden om alles op een niveau te laten komen dat het goed te behappen is.
Ja, dit is een belangrijk punt. Als je nu de scholen gaat sluiten dan gaat het er waarschijnlijk op neer komen dat je ze tot na de carnaval dichthoudt, omdat de cijfers onvoldoende aanleiding geven tot "versoepelingen". Vergelijk het maar met het tertiaire onderwijs, die nog steeds geen enkel vooruitzicht hebben.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 20 november 2020 @ 15:19:59 #254
416575 crew  Evenstar
pi_196336272
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 15:18 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Ook niet. Daarom ben ik benieuwd wat ze gaan doen. Niks doen is ook een optie natuurlijk.
pi_196336277
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 15:18 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

We moeten allemaal offers leveren. Hoe denk je dat het gaat met de mensen die een horecazaak hebben?
Horeca-ondernemers kun je financiële steun geven. Je kunt niet ouders twee weken van te voren vragen om even twee weken extra vrij te nemen.
  vrijdag 20 november 2020 @ 15:20:29 #256
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_196336280
quote:

[..]

Ik zou zelf ook pleiten voor hele jaar door onderwijs waarbij klassen bubbelen of om+om de school kunnen bezetten.

Nergens voor nodig dat allemaal op hetzelfde moment/periode gelijktijdig aan of afwezig te zijn. Kids hebben dan net als hun ouders 20-30 vakantiedagen waarvan 15 aaneensluitend, die zij naar behoefte opnemen.
Gaat een leraar op vakantie, dan neemt een collega zijn klas (mijn part online of verdeeld) over. Indien leerlingen op vakantie zijn dan lessen missen, halen ze dat in of kijken de registratie terug en/of duurt het doorlopende schooljaar maar wat langer.

Net als elders in de samenleving zal het onderwijs een 24/7/365 insteek moeten gaan krijgen.
pi_196336283
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 15:18 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Nee, dat denk ik niet. Daarom is de vraag wat men mogelijk zou willen doen mocht het bijvoorbeeld de komende week of 2 niet verder dalen en/of onverhoopt zelfs toenemen.
pi_196336292
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 15:18 schreef Kyran het volgende:

[..]

Klopt, maar gaat volgens mij wel veel trager dan men had verwacht.
Dat weet ik niet. Wat ik wel weet is dat het te vroeg is om wat zinnigs te zeggen over de langetermijntrend. Kijk naar het verloop in augustus. Toen leek het ook even goed te gaan en ging het opeens heel snel. Misschien gebeurt nu het tegenovergestelde?
pi_196336302
quote:

[..]

[..]

Dat begrijp ik prima en ik heb al zeker 10x gezegd dat het niet een maatregel is die je snel neemt. Tegelijkertijd blijft het een legitieme vraag wat te doen als de cijfers niet verder omlaag gaan. En dan is langere sluiting rondom kerst waarschijnlijk nog relatief haalbaar. Voor de ouders is het ontzettend lastig, maar dat is voor veel ouders 6 weken zomervakantie voor de kinderen ook. En als je die eenmalig verkort is het lange termijn effect echt wel te overzien.
Andere opties zijn:
- Strenger handhaven
- Harder optreden tegen winkels die niet genoeg doen
- Harder optreden tegen kantoren waar besmettingen plaatsvinden
- Meer testen vanuit de app of BKO
- (Gedeelte van) twee weken durende extra pakket weer toepassen
- Winkels dicht
pi_196336318
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 15:20 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Nee, dat denk ik niet. Daarom is de vraag wat men mogelijk zou willen doen mocht het bijvoorbeeld de komende week of 2 niet verder dalen en/of onverhoopt zelfs toenemen.
Dan komt alsnog de lockdown die 'de witte jassen' wilden.
  vrijdag 20 november 2020 @ 15:22:35 #261
346939 Janneke141
pi_196336321
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 15:19 schreef DonDruiper het volgende:

[..]

Je kunt maatregelen treffen wat je wilt, draagvlak is weg.
Toch blijft men een vrij grenzeloos vertrouwen houden in de maakbare samenleving, volgens mij.
pi_196336323
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 15:17 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Hoe kom je tot die conclusie? Waarom zou het rond kerst ineens anders zijn?
Omdat je de scholen dan toch al sluit voor twee weken en het dus - net als in Belgie - een verlengde vakantie wordt. Als je het nu aankondigt hebben de ouders samen met de werkgever wat tijd om een oplossing te zoeken. In de zomer zie je overigens ook al hetzelfde probleem dat sommige gezinnen last krijgen met 6 weken vakantie overbruggen. Dat ligt aan de leeftijd, de mate van zelfstandigheid en in dit geval speel daarbij nog mee dat de ouders waarschijnlijk thuis moeten werken. En de ouders krijgen er op langere termijn ook iets voor terug, namelijk een kortere zomervakantie. Hoewel daar ook ongetwijfeld weer over gezeurd wordt.

Dit moet je niet elk jaar doen maar voor een keer moet het kunnen. En laten we er niet te moeilijk over doen, in België hebben ze het met de herfstvakantie ook gedaan.
  vrijdag 20 november 2020 @ 15:23:03 #263
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_196336330
quote:
14s.gif Op vrijdag 20 november 2020 15:20 schreef Vallon het volgende:

[..]

Ik zou zelf ook pleiten voor hele jaar door onderwijs waarbij klassen bubbelen of om+om de school kunnen bezetten.

Nergens voor nodig dat allemaal op hetzelfde moment/periode gelijktijdig aan of afwezig te zijn. Kids hebben dan net als hun ouders 20-30 vakantiedagen waarvan 15 aaneensluitend, die zij naar behoefte opnemen.
Gaat een leraar op vakantie, dan neemt een collega zijn klas (mijn part online of verdeeld) over. Indien leerlingen op vakantie zijn dan lessen missen, halen ze dat in of kijken de registratie terug en/of duurt het doorlopende schooljaar maar wat langer.

Net als elders in de samenleving zal het onderwijs een 24/7/365 insteek moeten gaan krijgen.
:D

Nee dat gaat niet daar

Volg jij zelf weleens een cursus/opleiding? Dat werkt niet bij kennis/vaardigheidsoverdracht
pi_196336334
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 15:19 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Ik heb geen kinderen, maar ben absoluut tegen het sluiten van scholen. Ik heb helaas mensen werkloos moeten maken door die beslissing destijds.
Mooi, jouw mening telt :)

1-0 voor scholen open.
pi_196336345
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 15:20 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Horeca-ondernemers kun je financiële steun geven. Je kunt niet ouders twee weken van te voren vragen om even twee weken extra vrij te nemen.
Ook die ouders 2 weken extra vrij nemen is denk ik nog op te lossen. Ik maak me vooral zorgen over nog een verloren schooljaar, een schooljaar waarin die kinderen geen progressie maken. Die 2 weken vrij voor ouders zijn op te lossen door het bedrijf als overheid door te betalen of allerlei andere opties. Die leerachterstanden loop je niet meer in.
pi_196336349
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 15:22 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Dan komt alsnog de lockdown die 'de witte jassen' wilden.
Ik denk niet dat men bijvoorbeeld na Sinterklaas zou zeggen: we pakken door en gooien het land tot mid Januari op slot mocht het echt verkeerd gaan. Op de een of andere manier geloof ik daar simpelweg niet in.
  vrijdag 20 november 2020 @ 15:24:13 #267
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_196336356
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 november 2020 15:10 schreef Za het volgende:

[..]

Compleet onmogelijk dat je met maatregelen het aantal besmettingen kunt terug brengen van 11.000 naar 4.000 in een week tijd, en het dan stopt of zelfs oploopt met diezelfde maatregelen.
De Hamer is gevallen en nu is Het dansen is begonnnen.
pi_196336364
In België heeft het sluiten van de scholen met drie weken toch blijkbaar wel geholpen. Ze hebben daar nu minder besmettingen per dag dan hier.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 20 november 2020 @ 15:24:41 #269
416575 crew  Evenstar
pi_196336368
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 15:21 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Dat weet ik niet. Wat ik wel weet is dat het te vroeg is om wat zinnigs te zeggen over de langetermijntrend. Kijk naar het verloop in augustus. Toen leek het ook even goed te gaan en ging het opeens heel snel. Misschien gebeurt nu het tegenovergestelde?
Ik hoop het natuurlijk van harte. Ben misschien te pessimistisch hierin, maar in dit geval maakt het eigenlijk ook weinig uit.

Enige andere stap zou het nog een keer sluiten van musea etc. zijn. De scholen gaan ze niet aan komen en ook de niet essentiële winkels sluiten zie ik niet gebeuren.

Daarom is afwachten het enige wat ze als optie hebben.
pi_196336370
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 15:22 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Omdat je de scholen dan toch al sluit voor twee weken en het dus - net als in Belgie - een verlengde vakantie wordt. Als je het nu aankondigt hebben de ouders samen met de werkgever wat tijd om een oplossing te zoeken. In de zomer zie je overigens ook al hetzelfde probleem dat sommige gezinnen last krijgen met 6 weken vakantie overbruggen. Dat ligt aan de leeftijd, de mate van zelfstandigheid en in dit geval speel daarbij nog mee dat de ouders waarschijnlijk thuis moeten werken. En de ouders krijgen er op langere termijn ook iets voor terug, namelijk een kortere zomervakantie. Hoewel daar ook ongetwijfeld weer over gezeurd wordt.

Wederom ga je voorbij aan de andere gevolgen van zo'n beslissing. Werkgevers zit het water al aan de lippen. Denk je echt dat ik werknemers 2 weken zomaar kan missen? Het thuiswerken is nu al een enorme onderneming.
pi_196336374
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 november 2020 15:23 schreef Molo het volgende:

[..]

:D

Nee dat gaat niet daar

Volg jij zelf weleens een cursus/opleiding? Dat werkt niet bij kennis/vaardigheidsoverdracht
Nou, ik denk wel dat de vakanties in de toekomst flexibeler gaan worden. Zie bv. https://www.trouw.nl/nieu(...)itproberen~bec54f63/

Ook steeds meer bedrijven stappen af van de standaard vakantieregelingen, overigens.
pi_196336378
quote:
10s.gif Op vrijdag 20 november 2020 15:24 schreef Vallon het volgende:

[..]

De Hamer is gevallen en nu is Het dansen is begonnnen.
Deze hamer?

vrijdag 20 november 2020 @ 15:25:41 #273
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_196336381
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 15:19 schreef Kyran het volgende:

[..]

Ook niet. Daarom ben ik benieuwd wat ze gaan doen. Niks doen is ook een optie natuurlijk.
Lekker doormodderen, oudjes een prik zodra het kan, de iets minder oude oudjes een prik zodra beschikbaar en dan versoepelen maar
  vrijdag 20 november 2020 @ 15:25:41 #274
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_196336382
quote:
12s.gif Op vrijdag 20 november 2020 15:00 schreef Vallon het volgende:

[..]

Dat is nu precies ook mijn onderzoeksvraag... ik kan die beoordelingscriteria niet vinden en verzuip bij de EMA in een berg van indrukwekkende procesdocumenten.

//--//
Dat de tijdswinst wordt gehaald door bureaucreatie wat in te korten, gaat er bij mij niet in.
Ook bij de EMA zit een scala van deskundigen, hoewel formeel "ambtenaren", die echt niet afwachtend draaien met duimen. Geld lijkt mij sws geen enkel punt van discussie (BigParma betaald immers voor goedkeuring) en in deze multimiljardendans draait de EU er zomaar ¤2000 Miljard extra door het putje.

Primair is de tijdwinst/verkorting erg vloeibaar gemaakt door trajectmatig samen te werken met BigPharma, eisen (formeel) bij te stellen en daarin (totale?) prioritering waarbij andere lopende goedkeuringstrajecten maar FF moeten wachten.

Ik kan tot op heden met geen mogelijkheid achterhalen wat nu precies de criteria en veiligheidseisen zijn t.a.v. vaccins die procesmatig de weg volgen van medicijnen.

Ik weet dat dit genuanceerd ligt maar ik zou toch erg graag een feitelijk vinklijstje zien dat vertelt dat het mRNA zus+zo voldoet aan alle (welke?) criteria die er maar zijn. Acht mij redelijk in staat ook, de tekst tot mij te nemen.
Ik weet dat de publieke opinie vooral geïnteresseerd is in "effectiviteit" voor het maatschappelijke aspect waarbij wetenschap dat anders structureel anders betiteld met "doelmatigheid" voor de besmetting.

In de laatste wordt imo niet goed gekeken of dit ook geldig is voor een persoon die weliswaar besmet kan zijn/worden maar daar bv zelf 0,0 last noch symptomen van ondervindt. Ik zie ook niet hoe een huis/arts een dergelijke afweging kan maken. Al helemaal niet als die geen kennis heeft noch ervaringen kan delen omtrent gebruik.

Het "vaccin" kan dan - neem ik aan - effect geven, maar doelloos als crisisoplossing.
In geval dat het vaccin, gevolgen voorkomt wordt niet gekeken of in hoeverre dit relateert aan de eventuele, onderliggende aandoening.
Hear hear. Niets meer aan toe te voegen ^O^
pi_196336395
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 15:21 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Andere opties zijn:
- Strenger handhaven
- Harder optreden tegen winkels die niet genoeg doen
- Harder optreden tegen kantoren waar besmettingen plaatsvinden
- Meer testen vanuit de app of BKO
- (Gedeelte van) twee weken durende extra pakket weer toepassen
- Winkels dicht
Eens, het lastige is dat je niet kunt handhaven op de plaats waar het grootste probleem zit, de thuissituatie. Maar kleinere groepen, gebedshuizen dicht en deel van de winkels dicht zou ik ook allemaal eerder doen dan de scholen sluiten. Helaas liggen sommige zaken in de Nederlandse regering erg gevoelig terwijl er in Nederland ruim draagvlak voor is, zoals het opheffen van de uitzonderingspositie van gebedshuizen.
pi_196336397
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 15:24 schreef bloodymary1 het volgende:
In België heeft het sluiten van de scholen met drie weken toch blijkbaar wel geholpen. Ze hebben daar nu minder besmettingen per dag dan hier.
De cijfers zijn vrijwel gelijk en België had een veel hogere piek. Waardeloze analyse.
  vrijdag 20 november 2020 @ 15:27:29 #277
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_196336402
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:40 schreef Twinkle20 het volgende:

[..]

[..]
Zo. Dit was wel een onnodige opmerking zeg.
pi_196336407
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 15:23 schreef chratnox het volgende:
Die 2 weken vrij voor ouders zijn op te lossen door het bedrijf als overheid door te betalen of allerlei andere opties.
Als bedrijf heb je ook planningen. Niet ieder bedrijf kan die zomaar 'on hold' zetten voor 2 weken, omdat de helft van hun personeel thuis moet zijn voor de kinderen.
  vrijdag 20 november 2020 @ 15:28:17 #279
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_196336416
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 15:24 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Nou, ik denk wel dat de vakanties in de toekomst flexibeler gaan worden. Zie bv. https://www.trouw.nl/nieu(...)itproberen~bec54f63/

Ook steeds meer bedrijven stappen af van de standaard vakantieregelingen, overigens.
Gezien de stugheid van het onderwijs qua verandering/innovatie, gaat dit voorlopig iig binnen de mogelijkheden die er wél zijn, niet gebeuren. Gok ik.

Puur vanuit mijn ervaringen als ouder van schoolgaand kind en vriendin van meerdere medewerkers uit het onderwijs
pi_196336418
We weten al maandenlang welke regio's keer op keer ver bovenaan staan in de besmettingscijfers. Misschien wordt het tijd om daar een keer naar te kijken, ik zeg ook maar wat.
pi_196336421
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 15:20 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Waarom niet? Kunnen ze toch om en om doen, ieder. Is maar voor een paar dagen dan. Ze hebben wellicht nog vakantiedagen over dit jaar.
En wat die steun aan horeca-ondernemers betreft, ik denk dat veel mensen die daar niet in zitten zich daarop verkijken hoeveel dat is ten opzichte van de kosten die doorlopen. Verliezen van ¤ 20.000 per maand zijn heel normaal voor een eenmanszaak (en ja ik zie die cijfers).
pi_196336422
quote:
Volgens sommige mensen hier is het effect er niet tot nauwelijks ;(
pi_196336426
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 15:27 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Als bedrijf heb je ook planningen. Niet ieder bedrijf kan die zomaar 'on hold' zetten voor 2 weken, omdat de helft van hun personeel thuis moet zijn voor de kinderen.
Dat is waar, je krijgt effectief een beetje dezelfde situatie als in maart. Ik denk dat veel bedrijven prima bereid zijn eraan mee te werken, waar ze kunnen. De angst zit 'm (lijkt mij) vooral in de onduidelijkheid of 't dan bij 2 weken blijft.
pi_196336431
3de golf?
pi_196336434
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 15:28 schreef MoreDakka het volgende:
We weten al maandenlang welke regio's keer op keer ver bovenaan staan in de besmettingscijfers. Misschien wordt het tijd om daar een keer naar te kijken, ik zeg ook maar wat.
Volgens mij wisselt dat juist ontzettend.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 20-11-2020 15:29:24 ]
pi_196336435
quote:

[..]

Het is publiek geheim bij mij dat ik de middelbare scholen 50/50 online zou willen. Ik heb er 3 zitten.
Het is ook niet dat het nu zo ideaal is met een gatenkaas als rooster, vervangende leerkrachten of in de klas digitaal onderwijs krijgen, kinderen die zichzelf in de gaten moeten houden omdat er een besmet kind of leerkracht in de klas zat, kinderen die regelmatig getest moeten worden, hoestende kinderen in de klas en de stress die al deze dingen met zich mee brengen.
pi_196336439
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 15:17 schreef Kyran het volgende:

[..]

Ja, eigenlijk wel, want dat is een onderdeel van regeren. Vooruit denken, realistisch zijn en niet constant uitgaan van een "best case scenario".

Het gaat al een tijd lang niet snel genoeg naar beneden. Dan kan je zeggen dat je gaat versoepelen als het daalt, maar dat is gewoon een open deur. Tuurlijk kan je versoepelen als het daalt... Daar heb ik geen persco voor nodig.
Ik vond dat er een periode was dat Rutte de verantwoordelijkheid te veel bij de burger legde. Op dat moment lag er wat mij betreft ook verantwoordelijkheid bij de overheid, die ze mijns inziens te laat pakten.

Echter betekent dat niet dat er helemaal geen verantwoordelijkheid bij de burger ligt. Als wij ons collectief gedragen, zullen de cijfers dalen en zijn er mogelijkheden met kerst. Als dat niet gebeurt, dalen de cijfers niet en zijn er geen versoepelingen voor kerst. Wat mij betreft helemaal prima dat de overheid in het midden laat of de bevolking zich goed of slecht gaat conformeren aan de regels in de komende tijd. Als je denkt dat een regering dat goed accuraat kan voorspellen heb je te veel vertrouwen in sociale wetenschappen en onderschat je de onzekerheden, imo.
pi_196336441
quote:
De regio Twente is juist een 'nieuwe regio' die tot voor kort eigenlijk nooit echt opviel.
pi_196336442
quote:
Waar de meeste mensen wonen toch?
Raar zeg, tijd om een muur te bouwen.
  vrijdag 20 november 2020 @ 15:29:42 #290
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_196336444
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 15:29 schreef Nielsch het volgende:
3de golf?
pi_196336445
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 15:28 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Dat blijkt niet zomaar uit de cijfers. Waarom had België een veel hogere piek en waarom raken er nog steeds meer mensen besmet?
  vrijdag 20 november 2020 @ 15:30:06 #292
346939 Janneke141
pi_196336448
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 november 2020 15:28 schreef Molo het volgende:

[..]

Gezien de stugheid van het onderwijs qua verandering/innovatie, gaat dit voorlopig iig binnen de mogelijkheden die er wél zijn, niet gebeuren. Gok ik.

Puur vanuit mijn ervaringen als ouder van schoolgaand kind en vriendin van meerdere medewerkers uit het onderwijs
Ons onderwijssysteem is nu eenmaal voor een groot deel gebouwd op efficiency, en een groot deel van die efficiency wordt bereikt door min of meer homogene groepen tegelijkertijd hetzelfde te laten leren. Als iedere leerling zich "op een ander moment in het schooljaar" bevindt dan valt dat voordeel weg, waardoor je niet 1 klas van 24 leerlingen lesgeeft, maar 24 klasjes van 1 leerling. Dat is geen onwil, dat gaat gewoon niet.
pi_196336449
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 15:24 schreef Kyran het volgende:
Enige andere stap zou het nog een keer sluiten van musea etc. zijn. De scholen gaan ze niet aan komen en ook de niet essentiële winkels sluiten zie ik niet gebeuren.

Daarom is afwachten het enige wat ze als optie hebben.
Inderdaad het novemberpakket.
+ Sluiten sport
+ Hoger onderwijs/(bovenbouw) middelbare online
+ Eventueel niet-essentiële detailhandel sluiten (maar dat was in maart/april ook niet zo).
  vrijdag 20 november 2020 @ 15:30:07 #294
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_196336450
quote:
Zomaar wat zeggen over besmettingscijfers. Heb je enig idee waar je over praat of heb je even snel twee getallen naast elkaar gelegd?
pi_196336455
quote:
10s.gif Op vrijdag 20 november 2020 15:29 schreef IrishBastard het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Deze staat voor januari gepland. ^O^
  vrijdag 20 november 2020 @ 15:30:29 #296
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_196336456
quote:
2s.gif Op vrijdag 20 november 2020 15:15 schreef Cue_ het volgende:
Ik ben eerder benieuwd wat er gaat gebeuren als je de niet essentiele winkels en alles sluit, dus geen pretparken, gee ikea, geen action, niet meer lekker shoppen.
Voor mijn gevoel gaat dan het aantal bewegingen van mensen een stuk omlaag.
Zou kunnen maar ik zie liever wat meer onderbouwing dan een gevoel (of veronderstelling).
In mijn N=1 beleving zijn dat helemaal geen aantoonbare bronnen, ook omdat men daar overal aantallen vrij stringent reguleert (mandjes methode).

Ik vermoed dat het probleem van oplaaiende besmetting vooral intrinsiek het virus is dat als kenmerk heeft om zich voortdurend aan te passen (aan gewijzigde situaties/omstandigheden). Niet als intelligent design maar opleven/uitdoven waar het dan kan.
pi_196336458
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 15:28 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Ik denk dat de meesten hier het ermee eens zijn dat er een merkbaar verschil is, maar dat het niet duidelijk wat de oorzaak is. Zorgt het sluiten van de scholen direct voor minder besmettingen of is het een indirect gevolg omdat ouders thuis (moeten) blijven? Indien dat indirecte gevolg, zijn er geen andere manieren om hetzelfde te bereiken?
  vrijdag 20 november 2020 @ 15:31:01 #298
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_196336463
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 15:30 schreef Jed1Gam het volgende:

[..]

Deze staat voor januari gepland. ^O^
Zo zie je maar weer dat het allemaal zo hard wel niet zal gaan :')
  Moderator vrijdag 20 november 2020 @ 15:31:05 #299
5428 crew  miss_sly
pi_196336465
quote:

[..]

Ik heb voor mezelf en mijn partner de schoolsluiting in maart niet als lastig ervaren. Onze dochter (basisschool, toen groep 7) kon prima zelfstandig werken. Daarnaast heb ik haar heel erg goed kunnen helpen met bepaalde zaken waar ze wat moeite mee had. Dus in dat opzicht zie ik geen probleem bij weer een schoolsluiting.

Echter, ik zag ook hoe fijn ze het weer vond naar school te gaan. Ze is enig kind, dus haar sociale contacten zitten op school en bij de voetbalvereniging. In dat opzicht was ik erg blij dat de scholen weer open waren en hoop ik dat de scholen niet nog een keer hoeven sluiten. Bovendien zit ze nu in groep 8 en gaat ze eind van dit jaar de overstap maken naar de middelbare school. Ik zou het erg fijn vinden als dat soepel kan verlopen.

Ik weet niet of ik denk dat het sluiten van (basis)scholen wel of niet veel effect zou hebben. Het is moeilijk dat goed te bekijken, omdat bij de vorige sluiting er sprake was van een lockdown en er tegelijkertijd heel veel andere dingen sloten, heel veel ouders thuis gingen werken, etc.
Ik vind dat in het topic beide kampen die zo 100% zeker zijn van hun zaak dat sluiten of niet sluiten het enige juiste is, misschien wat nuance in zouden kunnen bouwen.
  vrijdag 20 november 2020 @ 15:31:31 #300
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_196336472
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 15:28 schreef chratnox het volgende:

[..]

Dat is waar, je krijgt effectief een beetje dezelfde situatie als in maart. Ik denk dat veel bedrijven prima bereid zijn eraan mee te werken, waar ze kunnen. De angst zit 'm (lijkt mij) vooral in de onduidelijkheid of 't dan bij 2 weken blijft.
Ik denk eigenlijk dat die bereidheid bij veel werkgevers er dus niet meer zo is.
In maart wel, nu niet meer.
pi_196336474
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 15:30 schreef VoMy het volgende:

[..]

Zomaar wat zeggen over besmettingscijfers. Heb je enig idee waar je over praat of heb je even snel twee getallen naast elkaar gelegd?
Vandaag is het sentiment: Scholen moeten dicht, check die cijfers :7
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')