De moeilijkheid is nou juist dat kinderen vaker asymptomatisch zijn en dat voor jonge kinderen een uitzondering is gemaakt op het testbeleid (die hoefden niet te worden getest bij verkoudheidsklachten - en nog steeds niet).quote:Op vrijdag 20 november 2020 14:53 schreef Faraday01 het volgende:
Wat aardig zou zijn om meer zicht te krijgen op het scholen-effect is dat er een geanonimiseerde dataset opgeleverd wordt waarin van alle besmettingsgevallen duidelijk wordt of het een gezin met schoolgaande kinderen is en of kind, ouder of allebei besmet zijn. Als je die vervolgens plot in de tijd en afzet tegen de schoolvakantie en rekening houdt met de incubatietijd dan kun je snel zien of het sluiten van de middelbare scholen veel op kan leveren. Ik denk dat er een effect zal zijn en deze data is neem ik aan voor het kabinet gewoon beschikbaar.

Wat moet ik me daar nu weer bij voorstellen?quote:Op vrijdag 20 november 2020 14:52 schreef Confetti het volgende:
Misschien is een dag-en avondklok rond die dagen niet een gek idee

wij ook niet hoor.......we vieren het al jaren samen en doen wat WIJ zelf willen.quote:

Dat is nu precies ook mijn onderzoeksvraag... ik kan die beoordelingscriteria niet vinden en verzuip bij de EMA in een berg van indrukwekkende procesdocumenten.quote:Op vrijdag 20 november 2020 14:33 schreef IrishBastard het volgende:
[..]
Nou is hij duidelijker. Mist nou alleen het deel wat vanuit oplossen van inefficientie (door geldissues of door een onhandig proces) of vanuit risicobeperking voort kwam. Dat hangt ook aan de beoordelingscriteria, zijn die ergens te vinden?

Het is meer: het gaat niet goed genoeg.quote:

Ik heb natuurlijk niet alle informatie, maar gebaseerd op de informatie die we hebben zou ik inderdaad wat verdere maatregelen treffen. Scholen rond kerst een week langer sluiten (en dat later in het jaar compenseren) om te kijken wat dat voor effect heeft op het aantal besmettingen. Mensen nog meer thuis laten werken. In het voorjaar voelde dat voor veel mensen veel dwingender dan nu. Maakt niet uit hoe vaak Rutte het blijft benoemen; zolang het geen verplichting is (of zo gebracht word) is die noodzaak bij veel mensen verdwenen. In het voorjaar ging de daling veel harder. Er zijn maar weinig verschillen met toen. Nu hebben we zelfs mondkapjes (die werken toch zo goed?) die we toen veel minder gebruikten.quote:Op vrijdag 20 november 2020 14:48 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
En jij wel? Welke maatregelen?
Genoeg. Sommige mensen kiezen de maatregelen waarvan ze denken dat het ook daadwerkelijk wat toevoegt, het is echt niet altijd een kwestie van enkel maatregelen willen op plekken die die persoon zelf niet raakt. Ik ben dol op de horeca, maar snap nog enigszins dat die dicht zijn. Vooral kroegen en cafe's.quote:Op vrijdag 20 november 2020 14:49 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Zijn er eigenlijk ook mensen die maatregelen willen die impact hebben op zichzelf? Of is men vooral voor maatregelen die impact hebben op andere groepen mensen?

Natuurlijk niet en ik neem zelfs aan dat die informatie voor het kabinet beschikbaar is bij de besluitvorming. En ik begrijp ook dat er privacy aspecten aan zitten maar het zou wel helpen als daar meer en actiever informatie over verspreid wordt.quote:Op vrijdag 20 november 2020 14:55 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
De moeilijkheid is nou juist dat kinderen vaker asymptomatisch zijn en dat voor jonge kinderen een uitzondering is gemaakt op het testbeleid (die hoefden niet te worden getest bij verkoudheidsklachten - en nog steeds niet).
Je zegt heus niet iets wat de mensen van het RIVM zelf niet kunnen bedenken.

Wij doen het sowieso om en om, ieder jaar bij de andere familie.quote:Op vrijdag 20 november 2020 14:56 schreef Predator40 het volgende:
[..]
wij ook niet hoor.......we vieren het al jaren samen en doen wat WIJ zelf willen.
maar bij heel veel families gaat het wel zo.

Scholen dicht.quote:Op vrijdag 20 november 2020 15:00 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Het is meer: het gaat niet goed genoeg.
Ze hebben wel degelijk ingegrepen (weliswaar een maand of wat te laat, maar goed), maar je gaat je toch afvragen wat er nou extra nodig is om het extra te doen laten dalen..

Er zijn niet zo veel opties meer: afdwingen thuiswerken voor iedereen waar dat kan, maar dat lukt alleen als je een vorm van lock down met verplicht thuis blijven introduceert. Je kunt alle niet essentiële winkels (en pretparkenquote:Op vrijdag 20 november 2020 15:00 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Het is meer: het gaat niet goed genoeg.
Ze hebben wel degelijk ingegrepen (weliswaar een maand of wat te laat, maar goed), maar je gaat je toch afvragen wat er nou extra nodig is om het extra te doen laten dalen..

Het vervelende van sommige discussies is gewoon wanneer iemand niet herkent wanneer iets een daadwerkelijk meningsverschil is (zoals iedereen die heeft, privé en beroepsmatig), en wanneer bepaalde argumenten/redenaties aantoonbaar niet (of minder) valide zijn.quote:Op vrijdag 20 november 2020 13:01 schreef chratnox het volgende:
Iets wat vaak gebruikt wordt tijdens deze pandemie is dat de mening van iemand die ergens expert in is meer 'waard' is als het over dat onderwerp gaat dan de mening van iemand die er niet in onderlegd is. We lijken te vergeten dat dat ook hier in het forum geldt. Hoewel we hier 'anoniem' discussies voeren is de kennis/ervaring en expertise wel op basis van de ervaring in het echte leven.

Kom op zeg, dit is toch geen niveau.quote:Op vrijdag 20 november 2020 14:54 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Als dat al gevolgen heeft moet je de zomervakantie ook afschaffen. Zes tot acht hele weken vrij!! Dat kan niet. Heel slecht voor de kinderen.

Dat we iets niet weten is geen reden om het dus maar te proberen.quote:Op vrijdag 20 november 2020 14:33 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Dat weten we niet, want we proberen het niet. Kap met dit geroeptoeter iedere keer, jouw standpunt is duidelijk.

toch even op doorredeneren. Als we echt een vaccin gaan krijgen binnen afzienbare tijd, waarom is het dan persé een slecht idee om nu de scholen 2 weken langer te sluiten met kerst en in de zomer 2 weken langer open? Baat het niet dan schaadt het niet en het is als alles goed gaat eenmalig.quote:Op vrijdag 20 november 2020 15:04 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Kom op zeg, dit is toch geen niveau.

Uit onderzoek blijkt inderdaad dat de zomervakantie voor veel kinderen een nadelig effect heeft op hun ontwikkeling. Heel veel onderwijskundigen pleiten er dan ook voor om de zomervakantie in te korten. Daar kleven echter andere nadelen aan (het warme weer is niet bevorderlijk voor de concentratie, gaat ten koste van inhaalwerk van docenten etc.)quote:Op vrijdag 20 november 2020 14:54 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Als dat al gevolgen heeft moet je de zomervakantie ook afschaffen. Zes tot acht hele weken vrij!! Dat kan niet. Heel slecht voor de kinderen.

Voor de zoveelste keer: de scholen moeten open blijven om meerdere redenen die niet alleen te maken hebben hoe scholen bijdragen aan verspreiding van het virus. Dat is nou precies de nuance die een aantal mensen lijken te missen hier.quote:Op vrijdag 20 november 2020 15:00 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
En daar zou ik graag meer over lezen hoe dat zit. Er zijn hier namelijk een aantal mensen die nogal hard roepen dat de scholen sowieso en in elk geval open moeten blijven. En meer betrouwbare informatie is in dit soort gevallen altijd behulpzaam om daar meer genuanceerd een oordeel over te kunnen geven.

Het is nog niet echt aannemelijk dat dat vaccin op korte termijn beschikbaar komt voor schoolgaande kinderen.quote:Op vrijdag 20 november 2020 15:06 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
toch even op doorredeneren. Als we echt een vaccin gaan krijgen binnen afzienbare tijd, waarom is het dan persé een slecht idee om nu de scholen 2 weken langer te sluiten met kerst en in de zomer 2 weken langer open? Baat het niet dan schaadt het niet en het is als alles goed gaat eenmalig.

Nou, er zijn onderzoeken waaruit blijkt dat de zomervakantie, in ieder geval voor veel kinderen op de basisschool, een slechte invloed kan hebben. Zo hebben ze tot de vakantie veel gelezen en geschreven en gerekend en ineens doen ze 6 weken niets. Dat kan zeker wel van invloed zijn als ze weer starten het jaar erop, omdat oefenen en herhalen juist heel belangrijk is.quote:Op vrijdag 20 november 2020 14:54 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]

In de zomervakantie steeg het aantal besmettingen op het hoogste tempo. Maar herhaal dit fabeltje vooral nog een keer.quote:Op vrijdag 20 november 2020 14:48 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
En elke keer dat ze dicht zaten gingen de besmettingen (hard) omlaag (voorjaar en herfstvakantie) of bleven ze laag (zomervakantie). Ik weet dat correlatie geen causatie is maar het is het proberen waard.

@_serial_quote:Op vrijdag 20 november 2020 15:00 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Iemand een idee hoeveel het verschil meestal tussen DPL en DOO is?
Ik wil eigenlijk een analyse maken op DOO, maar dan mis ik een hoop data vanwege DPL. Hoeveel dagen correctie zit daar gemiddeld op? Dag of 3? Of is dat lastig te zeggen?

Compleet onmogelijk dat je met maatregelen het aantal besmettingen kunt terug brengen van 11.000 naar 4.000 in een week tijd, en het dan stopt of zelfs oploopt met diezelfde maatregelen.quote:Op vrijdag 20 november 2020 14:25 schreef Breekfast het volgende:
Heel zorgwekkend dat we zelfs met al deze maatregelen nu zijn uitgekomen op een stabilisatie/lichte stijging.
De eerste paar dagen kon je het nog als een correctie op de wel heel snelle daling van daarvoor zien, maar inmiddels lijkt het iets structureels

Niks denk ik, want er komen cruciale weken aan voor ondernemers. Het enige wat ze zouden kunnen/willen doen is alle non-essentiële winkels sluiten om het aantal reisbewegingen nog verder te doen dalen en dat gaan ze niet doen.quote:Op vrijdag 20 november 2020 15:09 schreef Kyran het volgende:
Lekker je burgers voorhouden dat er versoepelingen kunnen komen, terwijl het echt onmogelijk lijkt met de huidige cijfers.
Ben echt benieuwd wat ze gaan de als volgende week blijkt dat het niet verder daalt en wij net onder die R=1 blijven hangen.

In de zomervakantie steeg het aantal besmettingen op het hoogste tempo. Maar herhaal dit fabeltje vooral nog een keer.quote:Op vrijdag 20 november 2020 14:48 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
En elke keer dat ze dicht zaten gingen de besmettingen (hard) omlaag (voorjaar en herfstvakantie) of bleven ze laag (zomervakantie). Ik weet dat correlatie geen causatie is maar het is het proberen waard.
Maar de onderbuik kan ook een heel overtuigende bron zijn.quote:Op vrijdag 20 november 2020 14:49 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Leef je uit: https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/kinderen
Overigens is het niet heel erg netjes om eerst ongefundeerd in het rond te roepen en dan om een bron vragen als iemand je vraagt om dingen te onderbouwen.

De vraag stellen is hem beantwoordenquote:Op vrijdag 20 november 2020 14:49 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Zijn er eigenlijk ook mensen die maatregelen willen die impact hebben op zichzelf? Of is men vooral voor maatregelen die impact hebben op andere groepen mensen?

De cijfers dat er vandaag weer 70 minder COVID-patiënten in de ziekenhuizen liggen bedoel je? De grootste daling sinds 12 november.quote:Op vrijdag 20 november 2020 15:09 schreef Kyran het volgende:
Lekker je burgers voorhouden dat er versoepelingen kunnen komen, terwijl het echt onmogelijk lijkt met de huidige cijfers.

En dat er weer 250 nieuwe opnames waren bedoel je?quote:Op vrijdag 20 november 2020 15:11 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
De cijfers dat er vandaag weer 70 minder COVID-patiënten in de ziekenhuizen liggen bedoel je?

Dat maakt natuurlijk niet uit als de risicogroepen wel gevaccineerd kunnen worden waardoor er een beheersbare situatie ontstaat.quote:Op vrijdag 20 november 2020 15:08 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het is nog niet echt aannemelijk dat dat vaccin op korte termijn beschikbaar komt voor schoolgaande kinderen.
Dat begrijp ik prima en ik heb al zeker 10x gezegd dat het niet een maatregel is die je snel neemt. Tegelijkertijd blijft het een legitieme vraag wat te doen als de cijfers niet verder omlaag gaan. En dan is langere sluiting rondom kerst waarschijnlijk nog relatief haalbaar. Voor de ouders is het ontzettend lastig, maar dat is voor veel ouders 6 weken zomervakantie voor de kinderen ook. En als je die eenmalig verkort is het lange termijn effect echt wel te overzien.quote:Op vrijdag 20 november 2020 15:07 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Voor de zoveelste keer: de scholen moeten open blijven om meerdere redenen die niet alleen te maken hebben hoe scholen bijdragen aan verspreiding van het virus. Dat is nou precies de nuance die een aantal mensen lijken te missen hier.

Wat is dit voor redenatie?quote:Op vrijdag 20 november 2020 15:09 schreef Kyran het volgende:
Ben echt benieuwd wat ze gaan de als volgende week blijkt dat het niet verder daalt en wij net onder die R=1 blijven hangen.

Waar ik bang voor ben is dat de huidige maatregelen nog heel lang gaan blijven. Dat kan er voor zorgen dat steeds minder mensen zich er aan gaan houden en dan krijg je weer een stijging.quote:Op vrijdag 20 november 2020 15:10 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Niks denk ik, want er komen cruciale weken aan voor ondernemers. Het enige wat ze zouden kunnen/willen doen is alle non-essentiële winkels sluiten om het aantal reisbewegingen nog verder te doen dalen en dat gaan ze niet doen.

Dat ben ik geheel met je eens, maar dat lijkt niet de koers die de regering van plan is te gaan varen.quote:Op vrijdag 20 november 2020 15:12 schreef Faraday01 het volgende:
Dat maakt natuurlijk niet uit als de risicogroepen wel gevaccineerd kunnen worden waardoor er een beheersbare situatie ontstaat.

Ja maar dat had vooral als oorzaak dat iedereen weer los ging en alle maatregelen afgeschaald zijn/werden. Dat zou nu niet aan de orde zijn.quote:Op vrijdag 20 november 2020 15:09 schreef VoMy het volgende:
[..]
In de zomervakantie steeg het aantal besmettingen op het hoogste tempo. Maar herhaal dit fabeltje vooral nog een keer.

Het daalt nog steeds: https://medischinfo.nl/corona/nice/ziekenhuis/quote:Op vrijdag 20 november 2020 15:12 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
En dat er weer 250 nieuwe opnames waren bedoel je?

Scholen lopen een ander soort risico dan andere sectoren. Indien je de horeca sluit en voldoende compenseert zijn de negatieve gevolgen beperkt. In het geval van scholen kun je dat niet zomaar met geld oplossen, want je krijgt te maken met een (potentiële) leerachterstand. Ik weet niet hoe groot die achterstand is met 2 weken, maar er waren paar weken terug wat berichten over een onderzoek gedaan dat schoolgaande kinderen afgelopen schooljaar tot 25% minder progressie hebben gemaakt. Dit hadden ze onder andere onderzocht op basis van de scores op de CITO toets.quote:Op vrijdag 20 november 2020 15:06 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
toch even op doorredeneren. Als we echt een vaccin gaan krijgen binnen afzienbare tijd, waarom is het dan persé een slecht idee om nu de scholen 2 weken langer te sluiten met kerst en in de zomer 2 weken langer open? Baat het niet dan schaadt het niet en het is als alles goed gaat eenmalig.

het is wel mogelijk maar tegen welke gevolgenquote:Op vrijdag 20 november 2020 15:09 schreef Kyran het volgende:

Maar wel heel minimaal. Als dit te lang duurt kun je nog altijd niet de normale zorg optimaal herstarten en blijf je aanmodderen. Dat wil men niet.quote:Op vrijdag 20 november 2020 15:14 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Het daalt nog steeds: https://medischinfo.nl/corona/nice/ziekenhuis/

Afhankelijk van welk onderwijsniveau je het hebt (PO, VO, TO) kan dat een behoorlijke wissel trekken op de ouders als je opeens voor twee weken extra opvang moet regelen.quote:Op vrijdag 20 november 2020 15:06 schreef Faraday01 het volgende:
[..]

Hoe kom je tot die conclusie? Waarom zou het rond kerst ineens anders zijn?quote:Op vrijdag 20 november 2020 15:12 schreef Faraday01 het volgende:
Dat begrijp ik prima en ik heb al zeker 10x gezegd dat het niet een maatregel is die je snel neemt. Tegelijkertijd blijft het een legitieme vraag wat te doen als de cijfers niet verder omlaag gaan. En dan is langere sluiting rondom kerst waarschijnlijk nog relatief haalbaar.

De stilte op die vraag was oorverdovend. Veel mensen hier roepen om sluiting scholen, maar ik vind het pas overtuigend als je zelf kinderen hebt en daar toch voor bent. (Nu zal iemand dat voor the sake of the argument wel gaan beweren uiteraardquote:Op vrijdag 20 november 2020 15:11 schreef Vallon het volgende:
[..]
De vraag stellen is hem beantwoorden.
Cognitieve dissonantie in afwegingen vind ik een uiterst vermakelijk (maar ook soms erg confronterend) gebeuren.
Iets gaan doen dat uiterst nuttig is maar je niet past en dan dat gaat uitstellen of afwijzen.

Ja, eigenlijk wel, want dat is een onderdeel van regeren. Vooruit denken, realistisch zijn en niet constant uitgaan van een "best case scenario".quote:Op vrijdag 20 november 2020 15:13 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Wat is dit voor redenatie?
Er kunnen versoepelingen komen, als de cijfers dalen. Als de cijfers niet dalen, dan komen er geen versoepelingen.
Jij wil dat het kabinet in de toekomst kan kijken ofzo?

'De regering schetst geen langetermijnvisie en neemt ons niet mee!'quote:Op vrijdag 20 november 2020 15:13 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Er kunnen versoepelingen komen, als de cijfers dalen. Als de cijfers niet dalen, dan komen er geen versoepelingen.

We moeten allemaal offers leveren. Hoe denk je dat het gaat met de mensen die een horecazaak hebben?quote:Op vrijdag 20 november 2020 15:16 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Afhankelijk van welk onderwijsniveau je het hebt (PO, VO, TO) kan dat een behoorlijke wissel trekken op de ouders als je opeens voor twee weken extra opvang moet regelen.

Klopt, maar gaat volgens mij wel veel trager dan men had verwacht.quote:Op vrijdag 20 november 2020 15:14 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Het daalt nog steeds: https://medischinfo.nl/corona/nice/ziekenhuis/

En men wil wel de scholen dicht?quote:Op vrijdag 20 november 2020 15:15 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Maar wel heel minimaal. Als dit te lang duurt kun je nog altijd niet de normale zorg optimaal herstarten en blijf je aanmodderen. Dat wil men niet.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |