ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. MTL, Sloopt wel eens echte treintjes FredvZ Eeuwig chagrijnige forens Maegrim Grote Pimpelwasser Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!
Ja maar om nou een blanco cheque te schrijven is wel een beetje overdreven natuurlijk.
Het gaat mij niet eens om salaris ofzo maar wat je nu opgeeft krijg je niet meer terug. Denk bijvoorbeeld aan voorkeursroosters, geen gebroken diensten. Starten en eindigen op eigen standplaats.
Ik doe nu wel eens diensten vanuit Dordrecht. Dan is de afspraak dat de dienst is aangepast zodat deze begint en eindigt in Rotterdam al dan niet doormiddel van Passagieren. Nu is Dordrecht voor mij niet zo’n issue want dat is qua reistijd net zo ver maar als ze dalijk opeens met diensten uit Den Haag of Roosendaal verdubbelt dat voor mij wel de reistijd die ook nog eens in eigen tijd zou moeten geschieden en van de rusttijd tussen 2 diensten af gaat.
Dat zijn dan ook zaken waar goede afspraken over moeten komen, maar niet direct voor mij als reiziger zijn.
Als je een reis maakt van Groningen naar Maastricht wil je toch regelmatig onderweg een HC treffen en niet tussen Groningen en Assen eentje zien en dan tot Maastricht niet meer.
Dat zijn dan ook zaken waar goede afspraken over moeten komen
klopt. Het grootste probleem aan dit ‘pact’ is dan ook dat er nog geen invulling bekend is. Ik neem aan dat jij ook geen goedkeuring geeft als je niet eens weet waar je goedkeuring aan geeft.
Het probleem lijkt te zijn dat NS allerlei plannen wil doordrukken die niks met corona te maken hebben, en dat de bonden daar niet in trappen. Daar heb je vakbonden voor. Heeft in dit geval niks met verwend zijn te maken.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op donderdag 1 oktober 2020 18:49 schreef Duvel het volgende: Het probleem lijkt te zijn dat NS allerlei plannen wil doordrukken die niks met corona te maken hebben, en dat de bonden daar niet in trappen. Daar heb je vakbonden voor. Heeft in dit geval niks met verwend zijn te maken.
klopt. Het grootste probleem aan dit ‘pact’ is dan ook dat er nog geen invulling bekend is. Ik neem aan dat jij ook geen goedkeuring geeft als je niet eens weet waar je goedkeuring aan geeft.
Zeker niet. Ik verwacht dan ook dat het lange en pittige onderhandelingen gaan worden.
Het andere deel dat ik noemde is wel een probleem waar goed naar gekeken moet worden.
Daar ben ik het wel mee eens. Als ik drie uur in één trein zit en ik de conducteur niet één keer zie, dan vraag ik me wel af wat de meerwaarde van een conducteur ís.
Ja maar om nou een blanco cheque te schrijven is wel een beetje overdreven natuurlijk.
Het gaat mij niet eens om salaris ofzo maar wat je nu opgeeft krijg je niet meer terug. Denk bijvoorbeeld aan voorkeursroosters, geen gebroken diensten. Starten en eindigen op eigen standplaats.
Ik doe nu wel eens diensten vanuit Dordrecht. Dan is de afspraak dat de dienst is aangepast zodat deze begint en eindigt in Rotterdam al dan niet doormiddel van Passagieren. Nu is Dordrecht voor mij niet zo’n issue want dat is qua reistijd net zo ver maar als ze dalijk opeens met diensten uit Den Haag of Roosendaal verdubbelt dat voor mij wel de reistijd die ook nog eens in eigen tijd zou moeten geschieden en van de rusttijd tussen 2 diensten af gaat.
En als je nu eens denkt aan het groter geheel? Snap niet waarom de NS-medewerkers zo dwars liggen. De NS heeft tot op heden ruim 700 miljoen belastinggeld ontvangen om alles in de benen te houden. In de plannen wordt afscheid genomen van mensen door natuurlijk verloop dus wellicht zullen mensen na herverdeling/-structurering een andere standplaats krijgen. Wat is het probleem? Deze bijzondere omstandigheden vragen nu eenmaal om offers. Nu kunnen de vakbonden en COR het wel hard willen spelen, maar de NS wil ook in 2021 steun. We hebben bij de KLM al gezien dat Hoekstra een tegenprestatie wil zien. En terecht, want het gaat om belastinggeld. Om dan te beginnen over voorkeursroosters en geprefereerde standplaatsen doet mij nogal wereldvreemd aan.
quote:
Op donderdag 1 oktober 2020 18:49 schreef Duvel het volgende: Het probleem lijkt te zijn dat NS allerlei plannen wil doordrukken die niks met corona te maken hebben, en dat de bonden daar niet in trappen. Daar heb je vakbonden voor. Heeft in dit geval niks met verwend zijn te maken.
Wat nergens vermeld word was dat met dit pact de vakbonden en OR voor 4 jaar zo goed als buiten spel gezet zouden worden. Dus men zou akkoord gaan met meer flexibiliteit waarvan nog niet eens precies bekend is hoe dat ingevuld gaat worden en mocht dat dan totaal anders zijn dan NS het voorhoudt dan is er geen bond of OR die er nog wat aan kan doen.
Vind je het gek dat er massaal tegen gestemd is
Op donderdag 12 maart 2009 22:55 schreef Adelante het volgende: Welkom vader renwan ^O^ Uw zoon is een modeluser in KLB, waar velen een voorbeeld aan zouden moeten nemen.
En als je nu eens denkt aan het groter geheel? Snap niet waarom de NS-medewerkers zo dwars liggen. De NS heeft tot op heden ruim 700 miljoen belastinggeld ontvangen om alles in de benen te houden. In de plannen wordt afscheid genomen van mensen door natuurlijk verloop dus wellicht zullen mensen na herverdeling/-structurering een andere standplaats krijgen. Wat is het probleem? Deze bijzondere omstandigheden vragen nu eenmaal om offers. Nu kunnen de vakbonden en COR het wel hard willen spelen, maar de NS wil ook in 2021 steun. We hebben bij de KLM al gezien dat Hoekstra een tegenprestatie wil zien. En terecht, want het gaat om belastinggeld. Om dan te beginnen over voorkeursroosters en geprefereerde standplaatsen doet mij nogal wereldvreemd aan. [..]
omdat de flexibiliteit gevraagd wordt van mensen die nu juist het afgelopen half jaar de boel rijdend hebben gehouden en in de eerste maanden met weinig tot geen beschermende maatregelen. Flexibiliteit die gevraagd word door mensen die zelf al een half jaar met een vorstelijk salaris thuis werken en elke dag om 18:00 met hun prakkie op schoot op de bank naar het journaal zit te kijken.
Willen ze als organisatie krimpen en efficiënter gaan werken? Laat ze bij zichzelf beginnen want ik heb geen idee waarom NS 50 verschillende directeuren nodig heeft want als ze thuis zitten blijven de treinen ook gewoon rijden hebben we gezien.
Dat zou niet rechtsgeldig zijn geweest dus dat lijkt mij eerder het vaatje fake news dan de waarheid. Wel zat natuurlijk een verlenging van de huidige (verlopen) CAO van ik meen 2 jaar in het pact. Dus op dat punt zouden de bonden even niets kunnen roepen, maar dat is met het tweejaarlijks vaststellen van een CAO sowieso het geval.
Voor wat betreft de "oude plannen doordrukken" vraag ik mij wel af of dat niet het gevolg is van dat het voorstel de onderbuik is ingeschoten bij de voormensen van drie van de vier vakbonden. Die plannen hielden dingen in waar je sowieso al het eerste aan zou denken: Meer automatiseren op kantoor waar mogelijk, mensen sneller herplaatsen als ze niet nodig zijn op de plek waar ze zitten en er elders (in de organisatie of andere werkplek) wel werk is en ja, minder HC's.
Nu zal dat herplaatsen in de praktijk niet zo'n vaart lopen. In de cijfers van pensionering zijn geen mensen meegerekend die nog niet aan de AOW-leeftijd zouden zitten maar uit eigen beweging vervroegd met pensioen zouden gaan. Daarvan zijn er héél veel bij NS omdat bij velen op de AOW-leeftijd het inkomen na pensionering hoger zou zijn dan daarvoor. Dat kan minder, daarvan kan je met pensioen.
Tjah, dan rest de invulling en hoe je daar afspraken over maakt. De vakbonden hadden naast een simpel "eens" of "oneens" ook kunnen vragen of iemand het eens was met "Eerst nadere invulling nodig". Deze mensen moesten nu voor of tegen stemmen.
Voor wat betreft de "oude plannen doordrukken" vraag ik mij wel af of dat niet het gevolg is van dat het voorstel de onderbuik is ingeschoten bij de voormensen van drie van de vier vakbonden.
Er zijn tijdens gesprekken tussen bonden en directie een aantal zaken genoemd waar ik inhoudelijk in dit topic niet verder op in wil gaan maar waarvan de bonden aangaven dat deze zaken bekend in de oren klonken. Daarvan heeft de directie al toegegeven dat dit zaken waren die al uit het verleden, (ver) voordat iemand ooit van Corona gehoord had, in de kast lagen en die toentertijd al geschrapt zijn.
Het pact is afgewezen omdat er inhoudelijk geen duidelijkheid is. Bonden, OR en directie kijken nu hoe verder. Niemand die bij zijn gezonde verstand is zal akkoord gaan met een pact waarvan men niet weet wat de maatregelen inhouden.
Laat ze maar duidelijk specificeren wat de gevraagde flexibiliteit inhoud dan kunnen we verder praten.
En als je nu eens denkt aan het groter geheel? Snap niet waarom de NS-medewerkers zo dwars liggen. De NS heeft tot op heden ruim 700 miljoen belastinggeld ontvangen om alles in de benen te houden. In de plannen wordt afscheid genomen van mensen door natuurlijk verloop dus wellicht zullen mensen na herverdeling/-structurering een andere standplaats krijgen. Wat is het probleem? Deze bijzondere omstandigheden vragen nu eenmaal om offers. Nu kunnen de vakbonden en COR het wel hard willen spelen, maar de NS wil ook in 2021 steun. We hebben bij de KLM al gezien dat Hoekstra een tegenprestatie wil zien. En terecht, want het gaat om belastinggeld. Om dan te beginnen over voorkeursroosters en geprefereerde standplaatsen doet mij nogal wereldvreemd aan.
De KLM opereert in een vrije markt, NS niet. KLM zou duurzaamheidsdoelstellingen gekregen moeten hebben, bij NS minder nodig. En NS is gevraagd om door te rijden. Op basis van het aantal reizigers zou je de dienstregeling langer hebben moeten inkrimpen, maar dat is op verzoek niet gebeurd.
quote:
Kom eens met voorbeelden dan?
Stond in nieuwsbrieven van de bond volgens mij, maar die staan niet openbaar. Zie verder de post boven me.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Herinneren jullie je dat verhaal nog van die trein die een aan een viaduct hangend putdeksel geraakt had? De machinist van die trein is nu tot 1 jaar en 9 maanden celstraf veroordeeld omdat ie hem zelf opgehangen had.....
omdat de flexibiliteit gevraagd wordt van mensen die nu juist het afgelopen half jaar de boel rijdend hebben gehouden en in de eerste maanden met weinig tot geen beschermende maatregelen. Flexibiliteit die gevraagd word door mensen die zelf al een half jaar met een vorstelijk salaris thuis werken en elke dag om 18:00 met hun prakkie op schoot op de bank naar het journaal zit te kijken.
Dat is natuurlijk ook enkel een kwestie van perspectief. Je zou ook kunnen stellen dat het rijdend personeel de boel rijdend heeft gehouden door 1e klasse coupés te claimen. Met tot gevolg dat de reizigers nog minder ruimte hadden in de trein en dus meer risico liepen. Terwijl de vertrekprocedure in menig trein prima door de machinist uitgevoerd kon worden. De overtreffende trap is dan om dat gedrag te linken aan 'verwende kinderen' die halsstarrig vasthouden aan verworven rechten. Nu lijkt me dat beeld geen recht doen aan de werkelijkheid. Maar afijn. Suggeren dat kantoorpersoneel het maar makkelijk heeft want thuiswerken is ook een oversimplificering.
Ik denk dat dit soort zwart-wit frames vooral tegenstellingen benadrukt en uiteindelijk niet bijdraagt aan een oplossing.
[ Bericht 0% gewijzigd door Eix op 05-10-2020 19:22:16 ]
Most people keep their brains Between their legs (Don't you find ?)
Bwooh, afgelopen weekend spontaan een weekendje Ameland gedaan. De fans weten mijn TRV topic wel te vinden. Maar wat ook gebeurd is Voor het eerst sinds kleurentelevisie weer eens een bordje gescoord
Zozo, het lijkt er op dat zowaar ook inmiddels een nieuwe OBIS versie naar VIRM wordt uitgerold Ik zag net dat hippe kaartje van de actuele positie en een overzicht met de huidige snelheid voorbij komen op het scherm.
[ Bericht 0% gewijzigd door MTL op 06-10-2020 08:55:39 ]
Op dinsdag 6 oktober 2020 08:47 schreef MTL het volgende: Zozo, het lijkt er op dat zowaar ook inmiddels een nieuwe OBIS versie naar VIRM wordt uitgerold Ik zag net dat hippe kaartje van de actuele positie en een overzicht met de huidige snelheid voorbij komen op het scherm.
Heb je een OBIS-scherm in de cabine?
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Woon-werkverkeer met keurig ingecheckt 1e klas abonnement. En ik was inderdaad de enige in die in de 1e klas daar zat. De jongeman die er zat vluchtte de 1e klas uit toen ik binnenkwam. Geen idee waarom. Het zal vast mijn slechte adem wel zijn
omdat de flexibiliteit gevraagd wordt van mensen die nu juist het afgelopen half jaar de boel rijdend hebben gehouden en in de eerste maanden met weinig tot geen beschermende maatregelen. Flexibiliteit die gevraagd word door mensen die zelf al een half jaar met een vorstelijk salaris thuis werken en elke dag om 18:00 met hun prakkie op schoot op de bank naar het journaal zit te kijken.
Willen ze als organisatie krimpen en efficiënter gaan werken? Laat ze bij zichzelf beginnen want ik heb geen idee waarom NS 50 verschillende directeuren nodig heeft want als ze thuis zitten blijven de treinen ook gewoon rijden hebben we gezien.
Weet je wat het is. De reizigersvraag zal waarschijnlijk vele malen lager zijn dan we begin dit jaar voor mogelijk achten. De teruggang is passagiers is reeds voor NS de reden om met meer flexibele abonnementen te komen waarbij je niet bij meer dan 4 retouren per week een trajectkaart wilt maar al een specifiek abonnement als je 2 of 3 keer per week reist. Daarbij kan je nog de kanttekening zetten dat het maar de vraag is of de reizigersvraag ooit zal terugkeren op het niveau dat voor Corona was.
Ik snap dat I&W verzocht heeft om langer door te rijden op volle capaciteit maar ik denk dat men wijs met belastinggeld moet omgaan en uiteindelijk de dienstregeling zal moeten terugschroeven. Leuk dat zes treinen per uur, ga eerst maar terug naar vier etc. Uiteindelijk kom je op een wegschaal terecht. Of er zullen gedwongen mensen NS moeten verlaten of NS zal met een heel goed herstructureringsplan moeten komen waarbij personeel behouden kan blijven; beide bij vraaguitval.
Ik kan niet in een glazen bol kijken, wat ik wel kan is om mij heen kijken en zien dat het gros van de klanten van NS die in de spits de vraag zo hoog maken in de afgelopen maanden allemaal gezien hebben dat (deels) thuiswerken een uitstekende mogelijkheid is. Studenten zullen blijven, allicht kunnen de lestijden weer naar pre hyperspits.
NS staat voor een verandering die een decennium aan groei in 1 kwartaal zag verdampen.
Daar zit je in ieder geval beter dan verkrampt thuiswerkend met de laptop vanachter de keukentafel. De 1e klas met stilteruimte is helemaal een pré met kinderen thuis in plaats van op school.
Most people keep their brains Between their legs (Don't you find ?)
De teruggang is passagiers is reeds voor NS de reden om met meer flexibele abonnementen te komen waarbij je niet bij meer dan 4 retouren per week een trajectkaart wilt maar al een specifiek abonnement als je 2 of 3 keer per week reist.
Op dinsdag 6 oktober 2020 17:25 schreef b2py het volgende: Ik kan niet in een glazen bol kijken, wat ik wel kan is om mij heen kijken en zien dat het gros van de klanten van NS die in de spits de vraag zo hoog maken in de afgelopen maanden allemaal gezien hebben dat (deels) thuiswerken een uitstekende mogelijkheid is. Studenten zullen blijven, allicht kunnen de lestijden weer naar pre hyperspits.
NS staat voor een verandering die een decennium aan groei in 1 kwartaal zag verdampen.
Het was in de zomer dat de reizigers die het meest voor het kaartje betalen (de forensen in de spits) dat die het meeste wegbleven. Dat heeft natuurlijk alles van doen met thuiswerken. Dat thuiswerken gaat een blijvertje zijn omdat veel mensen het wel op prijs stellen minder reistijd te hebben en je actiepunten sneller kunt afhandelen. Tegelijkertijd zullen als corona voorbij is ook veel mensen wel terugkomen voor minimaal meerdere dagen per week. Niet al het werk gaat handig op afstand en vaak is afstemming belangrijk en dat gaat bij een fysiek samenzijn toch makkelijker.
Landelijk gaan we daarmee wel zien dat de spitspiek vlak na corona minder hoog is en mogelijk worden de klassieke rustige dagen (woensdag en vrijdag) nog rustiger dan ze altijd al waren. Tegelijkertijd moeten we niet vergeten dat met name in de Randstad én de ruime omgeving het woningtekort erg hoog blijft. In de grote steden wordt dat opgevangen door in hoge dichtheden te bouwen zonder de mogelijkheid om massaal auto's aan te houden. Daarnaast zullen mensen meer op afstand van hun werk wonen. Veel kantoorplekken zullen eerst niet optimaal benut worden maar later wordt de ruimte meer geoptimaliseerd op de bezetting en dan zijn parkeerplaatsen en bereikbaarheid per auto vanzelf weer een issue. Dat zijn drijvers die de trein wel weer aantrekkelijk maken. Maar dan moet de hele toko in de tussentijd niet zijn omgevallen.
Ik denk dat we er rustig vanuit kunnen gaan dat de steun gedurende de maatregelen zal blijven. Maar die steun is niet genoeg om de vervoersbedrijven op de been te houden. Bovendien gaan de bedrijven niet meteen cashen nadat corona voorbij is. Het zal nog jaren duren voor het weer druk is. Besparen is onvermijdelijk en de manier omdat zonder ontslagen te doen is met natuurlijk verloop en flexibiliteit. Nu is natuurlijk wel de vraag wat die flexibiliteit inhoud.
Vragen of je bij een overformatie op een standplaats bij een tekort op een standplaats met een half uur reistijd je daarheen zou willen gaan lijkt mij nogal redelijk. Van géén gebroken diensten naar heel veel gebroken diensten is dat al een stuk minder omdat dat ook weer ingrijpt in de privésituatie. Aan de andere kant: Bij de regionale vervoerders gebeurt het ook, je kan dan mooi even boodschappen doen, koken voorbereiden of het huis op orde maken. Misschien kunnen er ook wel hybride-functies worden gecreëerd, één halve dienst buiten, de rest van de dag op kantoor ('s ochtends of 's middags). Nu lijkt het mij heel redelijk om daarover te gaan onderhandelen met het uitgangspunt dat er wel iets in die trant te doen. Het alternatief: Mensen bij overformatie laten solliciteren op hun eigen functie, wie niet wordt aangenomen kan naar de interne vacaturebank, lukt dat ook niet? Definitief ontslag. Dat is hoe het bij veel grote bedrijven gaat. NS heeft dat nog nooit gedaan.
Vragen of je bij een overformatie op een standplaats bij een tekort op een standplaats met een half uur reistijd je daarheen zou willen gaan lijkt mij nogal redelijk. Van géén gebroken diensten naar heel veel gebroken diensten is dat al een stuk minder omdat dat ook weer ingrijpt in de privésituatie. Aan de andere kant: Bij de regionale vervoerders gebeurt het ook, je kan dan mooi even boodschappen doen, koken voorbereiden of het huis op orde maken. Misschien kunnen er ook wel hybride-functies worden gecreëerd, één halve dienst buiten, de rest van de dag op kantoor ('s ochtends of 's middags). Nu lijkt het mij heel redelijk om daarover te gaan onderhandelen met het uitgangspunt dat er wel iets in die trant te doen. Het alternatief: Mensen bij overformatie laten solliciteren op hun eigen functie, wie niet wordt aangenomen kan naar de interne vacaturebank, lukt dat ook niet? Definitief ontslag. Dat is hoe het bij veel grote bedrijven gaat. NS heeft dat nog nooit gedaan.
Puur omdat iets bij regionale vervoerders gebeurt, of omdat het bij andere bedrijven op een bepaalde manier gaat wil niet zeggen dat het bij de NS dan óók maar moet gebeuren. Zo kan je als werkgever natuurlijk altijd alle voorwaardes wel slechter blijven maken.
In het midden oosten werkt men met gastarbeiders die worden behandeld als slaven, laten we vooral met z'n allen ook daarnaartoe werken. Immers gebeurt het daar ook al En nu vind je dat misschien geen goede vergelijking, maar bedenk je wel dat bij iedere kuil in de weg voorwaardes makkelijk versoberd worden, maar ze worden zelden tot nooit meer teruggedraaid...
Nou, mijn punt is dus niet dat alles moet kunnen omdat het elders ook kan maar mijn punt is wel dat je het niet te snel opzij moet leggen. Het moet wel ergens vandaan komen. Het ene is erger dan het andere en vooralsnog is er wel sprake van baanzekerheid gegeven verloop en vergrijzing. Dat zie ik de mensen in de podiumkunsten of evenementenindustrie nog niet nazeggen.
Op donderdag 1 oktober 2020 22:18 schreef James1988 het volgende: Daar ben ik het wel mee eens. Als ik drie uur in één trein zit en ik de conducteur niet één keer zie, dan vraag ik me wel af wat de meerwaarde van een conducteur ís.
Het was in de zomer dat de reizigers die het meest voor het kaartje betalen (de forensen in de spits) dat die het meeste wegbleven. Dat heeft natuurlijk alles van doen met thuiswerken. Dat thuiswerken gaat een blijvertje zijn omdat veel mensen het wel op prijs stellen minder reistijd te hebben en je actiepunten sneller kunt afhandelen. Tegelijkertijd zullen als corona voorbij is ook veel mensen wel terugkomen voor minimaal meerdere dagen per week. Niet al het werk gaat handig op afstand en vaak is afstemming belangrijk en dat gaat bij een fysiek samenzijn toch makkelijker.
Landelijk gaan we daarmee wel zien dat de spitspiek vlak na corona minder hoog is en mogelijk worden de klassieke rustige dagen (woensdag en vrijdag) nog rustiger dan ze altijd al waren. Tegelijkertijd moeten we niet vergeten dat met name in de Randstad én de ruime omgeving het woningtekort erg hoog blijft. In de grote steden wordt dat opgevangen door in hoge dichtheden te bouwen zonder de mogelijkheid om massaal auto's aan te houden. Daarnaast zullen mensen meer op afstand van hun werk wonen. Veel kantoorplekken zullen eerst niet optimaal benut worden maar later wordt de ruimte meer geoptimaliseerd op de bezetting en dan zijn parkeerplaatsen en bereikbaarheid per auto vanzelf weer een issue. Dat zijn drijvers die de trein wel weer aantrekkelijk maken. Maar dan moet de hele toko in de tussentijd niet zijn omgevallen.
Ik denk dat we er rustig vanuit kunnen gaan dat de steun gedurende de maatregelen zal blijven. Maar die steun is niet genoeg om de vervoersbedrijven op de been te houden. Bovendien gaan de bedrijven niet meteen cashen nadat corona voorbij is. Het zal nog jaren duren voor het weer druk is. Besparen is onvermijdelijk en de manier omdat zonder ontslagen te doen is met natuurlijk verloop en flexibiliteit. Nu is natuurlijk wel de vraag wat die flexibiliteit inhoud.
Vragen of je bij een overformatie op een standplaats bij een tekort op een standplaats met een half uur reistijd je daarheen zou willen gaan lijkt mij nogal redelijk. Van géén gebroken diensten naar heel veel gebroken diensten is dat al een stuk minder omdat dat ook weer ingrijpt in de privésituatie. Aan de andere kant: Bij de regionale vervoerders gebeurt het ook, je kan dan mooi even boodschappen doen, koken voorbereiden of het huis op orde maken. Misschien kunnen er ook wel hybride-functies worden gecreëerd, één halve dienst buiten, de rest van de dag op kantoor ('s ochtends of 's middags). Nu lijkt het mij heel redelijk om daarover te gaan onderhandelen met het uitgangspunt dat er wel iets in die trant te doen. Het alternatief: Mensen bij overformatie laten solliciteren op hun eigen functie, wie niet wordt aangenomen kan naar de interne vacaturebank, lukt dat ook niet? Definitief ontslag. Dat is hoe het bij veel grote bedrijven gaat. NS heeft dat nog nooit gedaan.
Tegen de tijd dat die woningbouw effect gaat hebben zijn de meeste 50'ers bij NS alweer met pensioen. Dat is te ver vooruit om positief effect te hebben op NS.
Puur omdat iets bij regionale vervoerders gebeurt, of omdat het bij andere bedrijven op een bepaalde manier gaat wil niet zeggen dat het bij de NS dan óók maar moet gebeuren. Zo kan je als werkgever natuurlijk altijd alle voorwaardes wel slechter blijven maken.
In het midden oosten werkt men met gastarbeiders die worden behandeld als slaven, laten we vooral met z'n allen ook daarnaartoe werken. Immers gebeurt het daar ook al En nu vind je dat misschien geen goede vergelijking, maar bedenk je wel dat bij iedere kuil in de weg voorwaardes makkelijk versoberd worden, maar ze worden zelden tot nooit meer teruggedraaid...
Goed punt! De laatste jaren zie je dat arbeidsvoorwaarden alleen maar versoberd worden. Om de pijn te verzachten, houden de huidige merknemers dan hun bestaande rechten maar uiteindelijk gaat gemiddeld genomen iedereen op achteruit. En dat is zorgelijk, want je holt er de koopkracht mee uit en het is een race naar de bodem waar uiteindelijk alleen werkgevers en aandeelhouders van profiteren.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op woensdag 7 oktober 2020 16:45 schreef Duvel het volgende: Goed punt! De laatste jaren zie je dat arbeidsvoorwaarden alleen maar versoberd worden. Om de pijn te verzachten, houden de huidige merknemers dan hun bestaande rechten maar uiteindelijk gaat gemiddeld genomen iedereen op achteruit. En dat is zorgelijk, want je holt er de koopkracht mee uit en het is een race naar de bodem waar uiteindelijk alleen werkgevers en aandeelhouders van profiteren.
Blijkbaar vinden de werknemers die versoberde voorwaarden geen probleem, anders waren ze wel ander werk gaan doen.
Treinconducteur en op langere termijn machinist zijn gewoon uitstervende beroepen. Dat kan je leuk vinden of niet, maar het gaat gewoon gebeuren. Reizigers hebben geen behoefte meer aan een conducteur: er zijn andere bronnen die sneller en betrouwbaarder relevante info kunnen geven.
Het vervoersbedrijf heeft er ook geen behoefte aan: de kaartcontrole is geautomatiseerd.
Blijkbaar vinden de werknemers die versoberde voorwaarden geen probleem, anders waren ze wel ander werk gaan doen.
Treinconducteur en op langere termijn machinist zijn gewoon uitstervende beroepen. Dat kan je leuk vinden of niet, maar het gaat gewoon gebeuren. Reizigers hebben geen behoefte meer aan een conducteur: er zijn andere bronnen die sneller en betrouwbaarder relevante info kunnen geven.
Het vervoersbedrijf heeft er ook geen behoefte aan: de kaartcontrole is geautomatiseerd.
Kijk naar de Docklands Lightrail in London. Daar is wel een personeelslid dat de deuren sluit en kaartjes controleert. Maar verder rijdt het ding automatisch. Lijkt me een prima werkwijze.
De DLR is niet echt een goed voorbeeld, dat ding kan niet rijden zonder die medewerker. Die vervult een veiligheidsfunctie, omdat hij het vertrekproces in de gaten houdt.
Wat denk ik wel vaker zal gaan gebeuren is rijden zonder conducteur. De regionale vervoerders doen het in ons land al, en in de ons omringende landen is het heel normaal dat dat zelfs op langeafstandsverbindingen gebeurt.
Of met heel lange treinen, zoals bijvoorbeeld op Thameslink waar de machinist al 30 jaar het enige personeelslid is en die tegenwoordig zelfs 12 bakken (240 meter) lang zijn. Kaartcontrole gebeurt daar door vliegende controleteams, en op risicotreinen rijdt wat beveiliging mee. Maar de machinist is als enige verantwoordelijk voor de trein.
Op woensdag 7 oktober 2020 19:45 schreef James1988 het volgende: De DLR is niet echt een goed voorbeeld, dat ding kan niet rijden zonder die medewerker. Die vervult een veiligheidsfunctie, omdat hij het vertrekproces in de gaten houdt.
Wat denk ik wel vaker zal gaan gebeuren is rijden zonder conducteur. De regionale vervoerders doen het in ons land al, en in de ons omringende landen is het heel normaal dat dat zelfs op langeafstandsverbindingen gebeurt.
Of met heel lange treinen, zoals bijvoorbeeld op Thameslink waar de machinist al 30 jaar het enige personeelslid is en die tegenwoordig zelfs 12 bakken (240 meter) lang zijn. Kaartcontrole gebeurt daar door vliegende controleteams, en op risicotreinen rijdt wat beveiliging mee. Maar de machinist is als enige verantwoordelijk voor de trein.
Die veiligheidsfunctie lijkt me goedkoper dan alle perrons aanpassen met deuren, camera's ophangen en alles vanuit een meldkamer bedienen..
Het is wel iemand die kan gaan staken en een forse loonsverhoging eist. Terwijl je wel de kosten hebt voor het automatisch rijden, monitoren, enzovoorts.
Op dinsdag 6 oktober 2020 08:47 schreef MTL het volgende: Zozo, het lijkt er op dat zowaar ook inmiddels een nieuwe OBIS versie naar VIRM wordt uitgerold Ik zag net dat hippe kaartje van de actuele positie en een overzicht met de huidige snelheid voorbij komen op het scherm.
Al een paar maanden geleden zag ik die al. Ik zag wel dat de temperatuur en de snelheid geen waarde aangaven Wordt eigenlijk ook eens tijd voor OBIS in de SLT, die RIS-schermen zijn ook behoorlijk brak: - Of ze doen het niet en geven een zwart/wit scherm - Of ze artifacten als een malle - En in de eerste klas hebben ze wat schermen eruit gehaald om wat extra voorraad te hebben nu de leverancier allang failliet is. - En beperkte informatie omdat het statische informatie is.
Op woensdag 7 oktober 2020 20:48 schreef James1988 het volgende: Het is wel iemand die kan gaan staken en een forse loonsverhoging eist. Terwijl je wel de kosten hebt voor het automatisch rijden, monitoren, enzovoorts.
Scheelt al 1 persoon per trein. Levert veel meer op
Als je de volledige infrastructuur voor automatisch rijden aanlegt maar vervolgens alsnog een persoon aan boord moet hebben om de veiligheid te garanderen, is het voordeel wel weg.
Als je dan één FTE per trein wil wegbezuinigen kun je beter werk maken van éénmansbediening.
Pfoe, dat is 38% langere reistijd en 8 extra stops. In een trein die een stuk minder comfortabel is. Dat maakt de verbinding voor Hilversum naar Amsterdam ook een stuk slechter.
Amsterdam Centraal wordt een minder belangrijk station met de verbouwing. Heel veel ICs gaan naar Amsterdam Zuid, waaronder dus ook deze. Schat in dat er te weinig ruimte is om naar Amsterdam C te rijden of om daar te keren voor deze IC.
[ Bericht 7% gewijzigd door MTL op 08-10-2020 09:49:26 ]
Da's makkelijk tijdens de coronapandemie. Frisse wind door de trein
misschien speelt 't incident met de Buffel-explosie een rol dat die deuren er zo snel uit moeten? in Nijmegen was vorig jaar een persoon om het leven gekomen door een explosie in een afgedankte Buffel. 't zal niet voor 't eerst zijn dat zwervers hun intrek doen in een oude trein. zonder deuren is dat een stuk minder aantrekkelijk.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
misschien speelt 't incident met de Buffel-explosie een rol dat die deuren er zo snel uit moeten? in Nijmegen was vorig jaar een persoon om het leven gekomen door een explosie in een afgedankte Buffel. 't zal niet voor 't eerst zijn dat zwervers hun intrek doen in een oude trein. zonder deuren is dat een stuk minder aantrekkelijk.
Reserve onderdelen? Wel gek dat ze de boel niet dichtmaken eigenlijk. Spul wordt op Dijksgracht geparkeerd dat niet echt makkelijk toegankelijk is.
Tweetjes worden gestript voor reserveondelen om drietjes rijvaardig te houden. Die blijven ook nog even achter de hand heb ik begrepen als backup mocht door weersomstandigheden materieel uitvallen.
Sommige onderdelen zouden ook nog al dan niet met kleine aanpassingen voor icm gebruikt kunnen worden.
Komt erop neer dat het oorspronkelijke model voor SAAL (Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad) niet uitgevoerd kan worden door gebrek aan ERTMS/ETCS en het niet (op papier) verdwijnen van goederentreinen.
Als alternatief zijn er nu eigenlijk twee modellen: eentje waarbij de sprinters de voorkeur krijgen met een korte stop in Weesp (en de IC's daarbij soms fors uitgebogen moeten worden) en eentje met voorkeur voor de IC's (met lange stops voor de sprinters die soms juist ook stations over moeten slaan).
er is een aanbesteding voor het verplaatsen van materieel wat voor sloop bestemd is. Het lijkt mij dat Volkerrail daar op inschrijft. weet niet of dit werk is wat de nieuwe partij 'dc tractie' kan en wil uitvoeren. dit betreft specifiek het verplaatsen van sloop materieel en conditieritten. de opdrachtnemer dient in het bezit te zijn van een locomotief en machinist.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Komt erop neer dat het oorspronkelijke model voor SAAL (Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad) niet uitgevoerd kan worden door gebrek aan ERTMS/ETCS en het niet (op papier) verdwijnen van goederentreinen.
Als alternatief zijn er nu eigenlijk twee modellen: eentje waarbij de sprinters de voorkeur krijgen met een korte stop in Weesp (en de IC's daarbij soms fors uitgebogen moeten worden) en eentje met voorkeur voor de IC's (met lange stops voor de sprinters die soms juist ook stations over moeten slaan).
Buiten kijf staat dat het eerder bedachte model F' wat niet bleek te passen het beste is. Mooie tijdliggingen, alle verbindingen, ook nog frequentieverhogingen. Het nadeel is, dat daar extra infra voor nodig bleek te zijn waarvoor geen geld beschikbaar is, we hebben het dan over grote viersporigheden in Almere, tussen Weesp en Amsterdam Centraal en bij Diemen Zuid.
Wat de modellen I(A of B of A-spits) doen is eigenlijk de huidige dienstregeling over een andere infra in Weesp duwen, de volgorde wisselen van de IC's uit Flevoland en het Gooi en daar weer wat extra treinen in proppen. Dat heeft een paar gevolgen: Alle sprinters van/naar Flevoland worden door 2 IC's ingehaald terwijl er nu maximaal 2 minuten stilstand is voor de relatie Flevoland-Amsterdam Centraal en dat ook twee van de vier keer het geval is voor de reizigers uit het Gooi naar Amsterdam Centraal. De sprinterreizigers gaan er dus op achteruit in welke vorm van I dan ook.
De 5e en 6e IC Almere-Amsterdam Zuid zou daarnaast uit Almere 3 minuten na de voorgaande IC naar Amsterdam Zuid gaan vertrekken. Nu stopt de eerste niet meer in Duivendrecht en de tweede nog wel maar ze zitten allebei in het kwartier waar de drukste trein niet zit: De intercity van NoordNL naar Zuid. Want drie minuten na die drukste trein vertrekt de IC naar Amsterdam Centraal. Die drukste trein knalt in alle prognoses door het dak. De 5e en 6e trein zullen daarentegen vrijwel altijd leeg rondrijden. Dat kost geld maar levert weinig op. Dat geldt nog sterker voor de 7e en 8e IC in de spitsvariant.
Verder heeft elke variant van model I een probleem: De geprognosticeerde groei van de verbinding Amersfoort-Amsterdam Zuid past niet in twee treinen per uur. Volgens de modellen was dat pas ver in de toekomst met ICNG maar in de praktijk van 2019 pasten de drukste treinen eigenlijk al niet meer in 12 bakken DDZ tussen Duivendrecht en Hilversum.
Model II lost al deze problemen op maar heeft wel nadelen: Sprinters staan kort stil, betere spreiding van de drukte op Almere-Amsterdam Zuid, extra treinen Amersfoort-Amsterdam Zuid maar daarvoor vervallen wel de IC Amersfoort-Amsterdam Centraal (die is écht wel vervelend) en de IC Almere-Amsterdam Centraal (maar hogere frequenties en qua reistijd valt het wel mee).
Spoorcapaciteit, dienstregelingsmodellen en vervoerprognoses zijn van ProRail zelf die daarvoor afstemt met diverse partijen waaronder ook vervoerders. Voor infraontwerp, kostenramingen en milieustudies is ProRail wel afhankelijk van de bekende vier IB's die dat ingtegraal kunnen oppakken. ProRail is voor het geheel opdrachtnemer van het ministerie van I&W.
Is verdubbeling van Duivendrecht/Muiderpoort-Gaasperdammerweg aansluiting eigenlijk al eens besproken? IC's kunnen dan al bij Diemen (Zuid) de sprinters voorbij rijden waardoor Weesp minder een knelpunt wordt. Ook een ongelijkvloerse aansluiting vanaf de Watergraafsmeer zou flink kunnen schelen.
Overigens snap ik ook niet waarom men steeds stations in Almere over wil slaan met de trein naar Utrecht: ik zou eerder gaan voor het schrappen van Naarden-Bussum dat al een trein naar Utrecht heeft. Mocht het reizigersaantal vanaf Naarden-Bussum dusdanig groot zijn dat het niet in die 2 sprinters per uur past zou je eventueel de IC Amsterdam C-Amersfoort er extra kunnen laten stoppen.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op vrijdag 9 oktober 2020 14:07 schreef dennistd het volgende: Is verdubbeling van Duivendrecht/Muiderpoort-Gaasperdammerweg aansluiting eigenlijk al eens besproken? IC's kunnen dan al bij Diemen (Zuid) de sprinters voorbij rijden waardoor Weesp minder een knelpunt wordt. Ook een ongelijkvloerse aansluiting vanaf de Watergraafsmeer zou flink kunnen schelen.
Overigens snap ik ook niet waarom men steeds stations in Almere over wil slaan met de trein naar Utrecht: ik zou eerder gaan voor het schrappen van Naarden-Bussum dat al een trein naar Utrecht heeft. Mocht het reizigersaantal vanaf Naarden-Bussum dusdanig groot zijn dat het niet in die 2 sprinters per uur past zou je eventueel de IC Amsterdam C-Amersfoort er extra kunnen laten stoppen.
Nou.. Ze slaan Muziekwijk over omdat er tussen een IC en sneltrein te weinig tijd zit om met alle treinen twee keer te stoppen. Het past maar anderhalf keer per trein. Op acht treinen (zes naar Weesp, twee naar Hilversum) stoppen er vier wel op Muziekwijk, vier niet. De verdeling wordt dan 7 om 8 minuten tussen Weesp en Almere Centrum voor de IC's en sneltreinen onderling. Naarden-Bussum overslaan lost verkeerskundig niets op hoewel dat vervoerkundig waarschijnlijk beter zou zijn.
Heej lieve mensen, de komende 2 weken moet ik dagelijks om 17:00 van amsterdam centraal naar den haag centraal. En natuurlijk moet dit zo goedkoop mogelijk
Ik heb een Dal vrij abbo en een bahncard25. Heb nu een route voor ¤5 waar ik naar amsterdam zuid/schiphol reis op saldo en dan met een intl ticket van weener naar Den Haag CS reis.
Nu is mijn vraag, zijn er nog andere routes die ik kan gebruiken? Zat ook nog te denken om een kaartje van amsterdam centraal naar Essen(Belgie) te nemen, maar dan vraag ik me af of je de route die niet over de HSL gaat mag gebruiken. Dit zou me de stuk op saldo bespraren tussen zuid en CS :^)
Alles gratis op bol.com? Coupon: ███████████ <-- wegkrassen met sleutels, werkt het beste op mooie puntgafe glazen aanraakschermen
Op vrijdag 9 oktober 2020 21:33 schreef ikweetnietwat het volgende: Heej lieve mensen, de komende 2 weken moet ik dagelijks om 17:00 van amsterdam centraal naar den haag centraal. En natuurlijk moet dit zo goedkoop mogelijk
Blijf thuis. Grote kans dat je dat sowieso moet vanaf dinsdag.
Nvm, heb het al gevonden. De IC Amsterdam-Roosendaal komt gelukkig uit de internationale reisplanner rollen met een prijskaartje van ¤2,60. Dat icm het ontbreken van de middagspits zorgt er toch nog voor dat ik lekker goedkoop met mijn dal vrij naar den haag kan
Alles gratis op bol.com? Coupon: ███████████ <-- wegkrassen met sleutels, werkt het beste op mooie puntgafe glazen aanraakschermen
Er is een overweg op het traject Alkmaar - Uitgeest die met spoed hersteld moet worden. Vanaf dinsdagmiddag 12:00 tot woensdagochtend 05:00 geen treinverkeer tussen Alkmaar en Uitgeest. Er worden bussen ingezet. weer een breuk in de spoorstaaf zoals in Castricum enige tijd geleden?
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Bij het controleren van een Italiaanse F-35 zijn afwijkingen gevonden in de lengte van bouten. Hiermee worden panelen aan het toestel bevestigd. Een steekproef op de andere toestellen van de Italiaanse productielocatie bracht dezelfde afwijkingen aan het licht.
Dit werk wordt blijkbaar gedaan door Leonardo Aircraft, een dochterbedrijf van Finmeccanica dat weer het moederbedrijf was van AnsaldoBreda..... Ze leren het ook nooit daar
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Dit werk wordt blijkbaar gedaan door Leonardo Aircraft, een dochterbedrijf van Finmeccanica dat weer het moederbedrijf was van AnsaldoBreda..... Ze leren het ook nooit daar
Wel consistent blijkbaar. De Fyra had toch bij ieder treinstel andere mankementen?
Overigens, ik zag dat er vanaf komende vrijdag werkzaamheden zijn tussen Weert en Sittard. Maar wat een armoe: in plaats van een directe bus via de snelweg A2 zonder tussenstop in Roermond ben je in het weekend dus als doorgaande reiziger een uur en dertien minuten onderweg.
Most people keep their brains Between their legs (Don't you find ?)
Uit de berichten over SGMm begrijp ik dat er even geen SNG bij CAF uit de fabriek is gekomen. Daardoor is het uit dienst gaan van SGMm ook even uitgesteld. In December verwacht men weer door te gaan met het uitfaseren van SGMm.
Er staan nog meer dan genoeg SNGs te wachten op inzet, maar door corona (en andere dingen) hebben de afnameritten van NS zelf vertraging opgelopen. Inmiddels is CAF al begonnen met de aflevering van de tweede serie SNG en zijn de eerste 118 treinstellen daarmee afgeleverd, maar door wijzigingen aan die serie moeten er opnieuw een aantal testritten gereden worden voordat ook die tweede serie voor de reizigersdienst gebruikt mag worden..
DB Netze meldt overigens ook dat het om een roodseinpassage gaat:
quote:
Vorbeifahrt am Haltbegriff im Bf. Dreileben-Drackenstedt. Zug ist an mehreren haltzeigenden Signalen unzulässig vorbeigefahren. Nmg verständigt. BPol verständigt. Oberleitung wurde beschädigt, Zugverkehr im Bf. Dreileben aktuell bis zur abgeschlossenen Lageerkundung eingestellt Triebfahrzeug entgleist und umgestürzt und ein weiteres Fahrzeug entgleist. Oberleitung und 1 OL-Mast beschädigt.
betriebl. Maßnahmen: SPNV: RB 40 wendet in LEI und LNR SPFV: L55 + 56 Umleitung über LS SGV: über geeignete Strecken, vorrangig über HGV und HEBG
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2020 14:38 schreef b2py het volgende: Ongelukkige situatie zo, is het normaal dat een trein na roodpassage zo naast de baan eindigt?
Het lijkt erop dat de trein een stootjuk aan gort heeft gereden.
De machinist van die loc mag echt van geluk spreken! Ben benieuwd naar de uitkomst van het onderzoek naar de toedracht. Ik lees hierboven al diverse mogelijkheden en speculatie, maar op dit moment weet Alstom (en NS) nog niks over de exacte toedracht.
Op vrijdag 16 oktober 2020 16:05 schreef MTL het volgende: De machinist van die loc mag echt van geluk spreken! Ben benieuwd naar de uitkomst van het onderzoek naar de toedracht. Ik lees hierboven al diverse mogelijkheden en speculatie, maar op dit moment weet Alstom (en NS) nog niks over de exacte toedracht.
De directe oorzaak van een ongeluk is vaak al vrij snel vast te stellen. Iemand komt ter plaatse en ziet iets dat niet klopt, zoals een gesloten remkraan. Dan is 1+1 al heel snel 2.
De toedracht daarvan is echter een heel ander verhaal, daar kunnen vele maanden aan onderzoek overheen gaan.
komende zondag is de 23 076 van de VSM weer in het wild te spotten. Tussen 10:50 en 11:10 en tussen 14:20 en 14:40 wordt een kering te Dieren verwacht. Doe er uw voordeel mee.
Vanaf a.s. maandag rijdt NS weer minder treinen, net als aan het begin van de coronacrisis. Dit i.v.m. een flinke daling van de reizigersaantallen. Concreet betekent het dat bepaalde spitstreinen niet rijden, en sommige nachtnettreinen evenmin.
Kort samengevat: de verwarming in de trein werkt door middel van een verwarmingselement dat water verwarmt wat vervolgens als stoom door het rijtuig de warmte afgeeft. Alleen was de hoofdschakelaar verkleefd waardoor het element niet meer uitgeschakeld werd. Daardoor ontstond er steeds meer hitte waarbij er dus ook water uit het systeem verdween. Wat niet verdween wat de antivries (hoger kookpunt blijkbaar), waardoor het gehalte hiervan steeds hoger werd. Uiteindelijk bij bijna 200 graden is dit ook een gaswolk gaan vormen die vervolgens door een omgezette lichtschakelaar in een coupé tot ontploffing is gekomen.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Kort samengevat: de verwarming in de trein werkt door middel van een verwarmingselement dat water verwarmt wat vervolgens als stoom door het rijtuig de warmte afgeeft. Alleen was de hoofdschakelaar verkleefd waardoor het element niet meer uitgeschakeld werd. Daardoor ontstond er steeds meer hitte waarbij er dus ook water uit het systeem verdween. Wat niet verdween wat de antivries (hoger kookpunt blijkbaar), waardoor het gehalte hiervan steeds hoger werd. Uiteindelijk bij bijna 200 graden is dit ook een gaswolk gaan vormen die vervolgens door een omgezette lichtschakelaar in een coupé tot ontploffing is gekomen.
Klinkt als een mooie aflevering voor 'traincrash investigation: seconds from disaster'.
Diegene die in die coupé het licht aandeed moet nu toch wel een trauma voor lichtschakelaars hebben...
Most people keep their brains Between their legs (Don't you find ?)
Ik zag dat bij het onderstation in Hilversum nog steeds een noodvoorziening in de vorm van een vrachtwagen staat. Die brand was al in juli 2018, hebben ze dat nou nog steeds niet gerepareerd?
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Gisteren werd door RailExperts 9902 een Plan V van Eindhoven naar Utrecht gebracht. Vermoedelijk stel 904, wat in Eindhoven op de kuilwielenbank een onderhoud gehad heeft.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Op vrijdag 30 oktober 2020 14:10 schreef MTL het volgende: Op Rijswijk zijn twee sprinters op iewat onconventionele wijze ontkoppeld: [ twitter ] Het is maar goed dat die meuk er volgend jaar uit gaat
Op maandag 2 november 2020 07:15 schreef Pino112 het volgende: Het kunstwerk is van kunststof, maar leunt het er net op of zit er nog wat ruimte tussen?
Rijnmond update telkens de informatie en is ter plekke met allemaal interviews, o.a. met de architect die vertelde dat de staarten er vooral waren op verzoek van omwonenden om het viaduct op te leuken.
Voornamelijk bijzonder dat het op hoogte gebeurde.
Vergelijkbaar vind ik de slijptrein dwars door de watersportwinkel in Stavoren of de wadlopers die in Tytsjerk de sloot opzochten na een botsing met koeien.
En NS gaat de dienstregeling wederom aanpassen, i.v.m. teruglopende reizigersaantallen en in een poging om het moeten schrappen van treinen door toenemend ziekteverzuim voor te blijven.
Heb vandaag even het boek Ongevallen op het Nederlands spoor doorgebladerd en er waren toch 2 wel bijzondere. De eerste was in Zeeland waar in 1971 door blikseminslag een coupuredeur sloot en waar een intercity tegenaan botste en flink beschadigd raakte.
De tweede was in 1996 toen een DDAR van de trein Enkhuizen - Amersfoort in Amersfoort op zakspoor 22 door het juk ging, het perron op kwam, omhoog ging en de voetgangersbrug ramde. Ze hebben een schans moeten bouwen om de voorste bak weg te kunnen halen.
De tweede was in 1996 toen een DDAR van de trein Enkhuizen - Amersfoort in Amersfoort op zakspoor 22 door het juk ging, het perron op kwam, omhoog ging en de voetgangersbrug ramde. Ze hebben een schans moeten bouwen om de voorste bak weg te kunnen halen.
De foto's krijg ik hier niet geplaatst, maar hier staan 2 foto's van het ongeval:
Dat was Bvk 270 7016, nog jarenlang herkenbaar aan de gele voorkant die niet verkleurde. Deze bak is niet gebruikt voor DDZ en in 2018 gesloopt. Dat is op zich slimmer dan wat ze met de 270 7061 gedaan hebben. Die kwam binnen voor revisie en halverwege kwamen ze er achter dat ie nog krom was van de ontsporing/aanrijding met een viaduct in Zaandam (1993).
In het kader van de wet van behoud van ellende: de kop van de 270 7061 is uiteindelijk gebruikt voor het herstel van de mBk van de 7524. Deze stam is uiteindelijk na jaren terzijde gestaan te hebben, definitief uit het bestand verwijderd. De Bv en ABv zitten nu in de 7621, de ABvk en mBk zijn onthoofd en gesloopt.
[ Bericht 37% gewijzigd door Duvel op 09-11-2020 11:15:07 ]
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
nog voor de baanruimer is in Zaandam is op kerstavond in 1993 een botsing geweest waardoor drie wagons ontspoorde. een automobilist haalde met hoge snelheid een aantal auto's in die stonden te wachten voor de spoorwegbomen en raakte daarna de trein vol in de flank. de overgang in Zaandam was een van de gevaarlijkste van heel Nederland.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Alleen voor verlichting en andere secundaire systemen, niet voor tractie.
De Britten hebben om die reden de elektrische treinstellen van het type 'Class 801' alsnog van één dieselmotor laten voorzien. Mocht zo'n trein ergens belanden waar geen bovenleiding is, of de bovenleiding is uitgeschakeld, dan kan een "801" op eigen kracht wegkomen. Als ik het me goed herinner is de snelheid in dat geval beperkt tot 30 mph (50 km/h).
De bimode-zusjes van het type Class 800 en Class 802 kunnen zowel elektrisch als met dieselaandrijving rijden. En die hebben zelfs nog zoveel vermogen over dat ze een elektrisch treinstel op sleep kunnen meenemen.
Als de East Coast Main Line is gesloten tussen Newcastle en Edinburgh worden treinen naar Schotland omgeleid via Carlisle. De spoorlijn tussen Newcastle en Carlisle is niet geëlektrificeerd, maar dat maakt niet uit. LNER rijdt daar dan met treinen samengesteld uit een vijfdelige 800 (bimode) die een vijfdelige 801 (elektrisch) meesleept aan baanvaksnelheid (60-65 mph, zo'n 100 km/u). Eenmaal in Carlisle gaan de stroomafnemers weer omhoog, en rijdt men elektrisch verder naar Schotland.
Het lijkt er op dat de ICNG die is ontspoord is in Duitsland, opnieuw is ontspoord aldus een bericht op Drehscheibe:
quote:
Moin! Alstom ist mit dem Tw, den se aus Dreileben geholt han zw Helmstedt und Frellstedt entgleist! Ab km 33.4 bis Einfahrweiche Frellstedt alle Schwellen kaputt, bzw beschädigt. Inner Einfahrweiche Frellstedt hat sich der Zug wedder eingegleist. Zug steht im durchg. Hgl. in Frellstedt. Das wird wohl richtig teuer für Alstom...
Op zaterdag 14 november 2020 09:52 schreef boriq het volgende: Het lijkt er op dat de ICNG die is ontspoord is in Duitsland, opnieuw is ontspoord aldus een bericht op Drehscheibe: [..]
De Britten hebben om die reden de elektrische treinstellen van het type 'Class 801' alsnog van één dieselmotor laten voorzien. Mocht zo'n trein ergens belanden waar geen bovenleiding is, of de bovenleiding is uitgeschakeld, dan kan een "801" op eigen kracht wegkomen. Als ik het me goed herinner is de snelheid in dat geval beperkt tot 30 mph (50 km/h).
De bimode-zusjes van het type Class 800 en Class 802 kunnen zowel elektrisch als met dieselaandrijving rijden. En die hebben zelfs nog zoveel vermogen over dat ze een elektrisch treinstel op sleep kunnen meenemen.
Als de East Coast Main Line is gesloten tussen Newcastle en Edinburgh worden treinen naar Schotland omgeleid via Carlisle. De spoorlijn tussen Newcastle en Carlisle is niet geëlektrificeerd, maar dat maakt niet uit. LNER rijdt daar dan met treinen samengesteld uit een vijfdelige 800 (bimode) die een vijfdelige 801 (elektrisch) meesleept aan baanvaksnelheid (60-65 mph, zo'n 100 km/u). Eenmaal in Carlisle gaan de stroomafnemers weer omhoog, en rijdt men elektrisch verder naar Schotland.
Dat is een keuze, voor Nederland niet een heel logische omdat het aandeel geëlektrificeerd hier veel hoger is.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
In veel gevallen mogen de Britten blij zijn dat er überhaupt nog een spoorlijn ligt en er zo nu en dan een trein overheen rijdt. Afgezien van de Londense regio is spoorvervoer al tientallen jaren een ondergeschoven kindje.
Dat is wel wat kort door de bocht. In de stevig verstedelijkte gebieden zoals rondom Manchester, Glasgow en Edinburgh barst het netwerk ook uit zn voegen. Met name daar waar regionaal en langeafstandsverkeer elkaar tegenkomen.
Op dinsdag 17 november 2020 15:07 schreef Salatrel het volgende: Ehhh geld teveel ofzo? Gaan ze de reeds gedane stellen nog eens dunnetjes overdoen of wat?
Waarschijnlijk heeft iemand bedacht dat het voor de reiziger wel duidelijk moet zijn aan de buitenzijde dat hij USB-stopcontacten kan verwachten
Met andere VIRMm die net vers in de prachtige 1970-huisstijl is gestoken blijven er nog 20 jaar lelijke combinaties rondrijden van twee huisstijlen. Tenzij het lukt om beide huisstijlen separaat te houden in omlopen. Maar dan ga je weer meer rederve nodig hebben en soms kortere treinen (ja verderop staat nog een virm die we kunnen aankoppelen maar dat mag niet van commercie ivm ander kleurtje)
Jammer dat het met uitfasering DDAR en 1700 net was gelukt waa om strak in de huisstijlen te zitten en dat dat nu weer doorbroken wordt.
[ Bericht 17% gewijzigd door Bitlord op 17-11-2020 19:39:26 ]
Op dinsdag 17 november 2020 21:27 schreef Bitlord het volgende: Vroeger lukte het best aardig om de Citypendels separaat in te zetten op de Zoetermeer Stadslijn en Hofpleinlijn met de driedelige stelletjes elders.
Op dinsdag 17 november 2020 15:07 schreef Salatrel het volgende: Ehhh geld teveel ofzo? Gaan ze de reeds gedane stellen nog eens dunnetjes overdoen of wat?
Nee dit is alleen VIRM2/3.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Wat een afschuwelijk lelijk ontwerp. Ik dacht dat ze de kop blauw hadden gemaakt om aan de kleur constrast eisen te voldoen maar daar is niks van te zien bij de ander deuren.
dat is een still uit NS Weekly. het leek mij een grap of proef. uit NS Weekly begrijp ik dat dit het nieuwe ontwerp is voor de revisie van VIRM2 en VIRM3. Als ik het goed begrijp is de revisie van VIRM1 daarmee afgerond.
Ik heb jaren op de Hofpleinlijn gereisd. Er was een heel oud normaal treinstel ipv de citypendel die regelmatig werd ingezet. Conducteurs die normaal niet op die lijn zaten, spraken je dan aan: u heeft geen eerste klas kaart, dit is de eerste klas. Ja maar die bestaat niet op de Hofpleinlijn..... Sommigen bleven wel echt heel stelselmatig volhouden dat iedereen die coupé uit moest.
dat is een still uit NS Weekly. het leek mij een grap of proef. uit NS Weekly begrijp ik dat dit het nieuwe ontwerp is voor de revisie van VIRM2 en VIRM3. Als ik het goed begrijp is de revisie van VIRM1 daarmee afgerond.
Maar dit kan je toch niet maken? Gaan ze echt alle VIRM2 en VIRM2 zo spuiten? Zo spuuglelijk? Ik neem aan dat ze die toch de baan op willen sturen.
Het enige wat ik mij kan bedenken is dat het tegen graffiti wat helpt. de graffitispuiters zullen denken dat 'ie al lelijk genoeg is zo. Of is dit een bizarre methode om mensen de trein in te krijgen. Eenmaal in de trein heb je er geen last van.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Op donderdag 19 november 2020 19:28 schreef WcPot het volgende: En nu ze de VIRM2/3 gaan renoveren. Gaan ze dan ook ERTMS inbouwen. Of zat de voorbereiding er al in?
Het is makkelijker om het in één keer goed te doen en met een kaal gestripte trein kan je overal makkelijk bij.
Eens, maar in dit geval moest gewacht worden tot de specificaties van ERTMS vastgesteld waren. Dat is pas begin dit jaar gebeurd, dus toen was het te laat om het mee te nemen. Daarnaast zal de inbouw ook in ander materieel plaatsvinden uiteraard en moeten de rest van de VIRMs ook omgebouwd worden. Ik geloof dat ze zelfs specifiek met de VIRM4 deelserie beginnen voor de inbouw. Waarom dat is durf ik niet te zeggen. Wellicht eerst een kleine deelserie als test voordat de andere treinen omgebouwd worden.
Eens, maar in dit geval moest gewacht worden tot de specificaties van ERTMS vastgesteld waren. Dat is pas begin dit jaar gebeurd, dus toen was het te laat om het mee te nemen. Daarnaast zal de inbouw ook in ander materieel plaatsvinden uiteraard en moeten de rest van de VIRMs ook omgebouwd worden. Ik geloof dat ze zelfs specifiek met de VIRM4 deelserie beginnen voor de inbouw. Waarom dat is durf ik niet te zeggen. Wellicht eerst een kleine deelserie als test voordat de andere treinen omgebouwd worden.
En de eerste (V)IRM en de laatste VIRM zitten nog wel en paar jaartjes tussen. Zal de leeftijd van de treinstellen er ook nog iets mee te maken hebben.
26-08-2016 never forget de zesde meet met Studiotje. O+
Eens, maar in dit geval moest gewacht worden tot de specificaties van ERTMS vastgesteld waren. Dat is pas begin dit jaar gebeurd, dus toen was het te laat om het mee te nemen. Daarnaast zal de inbouw ook in ander materieel plaatsvinden uiteraard en moeten de rest van de VIRMs ook omgebouwd worden. Ik geloof dat ze zelfs specifiek met de VIRM4 deelserie beginnen voor de inbouw. Waarom dat is durf ik niet te zeggen. Wellicht eerst een kleine deelserie als test voordat de andere treinen omgebouwd worden.
Daar is reeds ruimte gereserveerd voor de inbouw van ERTMS bij de eerste levering.
En de eerste (V)IRM en de laatste VIRM zitten nog wel en paar jaartjes tussen. Zal de leeftijd van de treinstellen er ook nog iets mee te maken hebben.
Het lijkt wel logisch met de jongste te beginnen, dan heb je het langste profijt van de investering. Voor de oudere is inbouwen misschien niet eens nodig, tegen de tijd dat ERTMS landelijk is uitgerold zijn de oudste VIRMs allang afgevoerd.
Op donderdag 19 november 2020 19:33 schreef spectrumanalyser het volgende: Maar dit kan je toch niet maken? Gaan ze echt alle VIRM2 en VIRM2 zo spuiten? Zo spuuglelijk? Ik neem aan dat ze die toch de baan op willen sturen.
Het enige wat ik mij kan bedenken is dat het tegen graffiti wat helpt. de graffitispuiters zullen denken dat 'ie al lelijk genoeg is zo. Of is dit een bizarre methode om mensen de trein in te krijgen. Eenmaal in de trein heb je er geen last van.
Je kunt ook overdrijven...
Smaken verschillen, de één vindt het mooi en de ander vindt het niks. Ik vind het wel wat hebben, een mooie refresh van de huisstijl terwijl ze trouw blijven aan de kleuren die we al decennia kennen.
Wat mij betreft stoppen ze de ICNG ook meteen in dezelfde stijl, een blauwe neus staat denk ik beter op dat ding dan een gele.
Smaken verschillen, de één vindt het mooi en de ander vindt het niks. Ik vind het wel wat hebben, een mooie refresh van de huisstijl terwijl ze trouw blijven aan de kleuren die we al decennia kennen.
Wat mij betreft stoppen ze de ICNG ook meteen in dezelfde stijl, een blauwe neus staat denk ik beter op dat ding dan een gele.
Ik denk dat die volledig blauwe neus van VIRMm23 nog wel gewijzigd gaat worden.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op dinsdag 24 november 2020 18:11 schreef James1988 het volgende: Heeft er iemand zin om met een Pacer te rijden? Kost je £200 voor een rit van 2 uur, of £300 als je het samen met iemand anders wilt doen.
Leuk. NS heeft altijd beweerd geen onderdelen te willen verkopen. Totdat de Sprinter in onderdelen te koop kwam. met een complete menukaart van wat je kon bestellen.
Dit lijkt op de foto's in goede staat te zijn. Materialen uit Plan V 955, ICM en SGM. op de stickers staan jaartallen ontvangst 2006 en 2007. Alles ligt al in de loods van BVA Auctions in Amersfoort. de kijkdag was gisteren.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Op dinsdag 1 december 2020 13:20 schreef Duvel het volgende: Beetje jammer dat je hem niet gewoon "trein groningen friesland" mag noemen. Dat zou beter passen in het huidige tijdsbeeld.
Net zo origineel als "Zeesluis IJmuiden" bedoel je?
Misschien een rare vraag hier. Maar weet iemand hoe vrijgave van onaanmerkelijk gewijzigd spoor gebeurde voor de Spoorwegwet 2003 maar na de splitsing van NS in NedRail (en later Prorail)?
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
Ik weet niet precies welke richting jij op wilt met jouw vraag? Daarom alvast wat van belang zijnde zaken:
Lange tijd geleden al weer, maar organisatorisch gezien viel alles tot en met juni 2002 onder de NS, al was Railinfratrust BV met dochters NS Railinfrabeheer, Railned en NS verkeersleiding wel een zelfstandig onderdeel dat min of meer onder het ministerie viel.
in diezelfde periode is er in gezet op het realiseren van de Centrale VerkeersLeiding en het werken met computers voor de bediening van alles. Hengelo was in 2002 de laatste waar het NX-tableau uitgefaseerd is.
Sinds begin jaren '80 werd het treinnummer volgsysteem gebruikt, zodat duidelijk werd welke trein zich aandiende en op basis daarvan een rijweg ingesteld kon worden. Hierdoor kon de treindienstleider op de lokale post beter inschatten welk spoor vrijgegeven moest worden, ook al was dat niet het geplande spoor.
Bij de centralisatie is ook de automatische rijweginstelling uitgerold. ARI geeft de rijwegen vrij, maar een treindienstleider kan ook handmatig ingrijpen. Aangezien de automatisering stapje voor stapje ging was het van 1995 tot 2002 niet overal in het land hetzelfde.
Op dinsdag 1 december 2020 23:12 schreef Peterselieman het volgende: Ik weet niet precies welke richting jij op wilt met jouw vraag? Daarom alvast wat van belang zijnde zaken:
Lange tijd geleden al weer, maar organisatorisch gezien viel alles tot en met juni 2002 onder de NS, al was Railinfratrust BV met dochters NS Railinfrabeheer, Railned en NS verkeersleiding wel een zelfstandig onderdeel dat min of meer onder het ministerie viel.
in diezelfde periode is er in gezet op het realiseren van de Centrale VerkeersLeiding en het werken met computers voor de bediening van alles. Hengelo was in 2002 de laatste waar het NX-tableau uitgefaseerd is.
Sinds begin jaren '80 werd het treinnummer volgsysteem gebruikt, zodat duidelijk werd welke trein zich aandiende en op basis daarvan een rijweg ingesteld kon worden. Hierdoor kon de treindienstleider op de lokale post beter inschatten welk spoor vrijgegeven moest worden, ook al was dat niet het geplande spoor.
Bij de centralisatie is ook de automatische rijweginstelling uitgerold. ARI geeft de rijwegen vrij, maar een treindienstleider kan ook handmatig ingrijpen. Aangezien de automatisering stapje voor stapje ging was het van 1995 tot 2002 niet overal in het land hetzelfde.
Het gaat om de grand father rights van een wissel tussen NS/Prorail-spoor en het areaal van een andere beheerder. Dus dat het wissel er al legaal voor de Spoorwegwet 2003 zat en niet opnieuw bekeken/vergund hoeft te te worden. Het oorspronkelijke wissel is eind jaren 70 geplaatst - daarvan kan ik alle correspondentie herleiden - en rond 2001 is het een aantal meter verplaatst. Van de verplaatsing kan ik wel aan 'mijn' kant van het spoor wel alle vrijgaves terugvinden (vrijgegeven door een inspecteur met mandaat van de directeur van de vervoerder. De betreffende vervoerder was destijds ook de strategisch en operationeel beheerder, à la spoorwegwet 1875.) Maar aan de hoofdspoorkant ben ik in een zoektocht tussen van Prorail, NS en procesaannemer terecht gekomen.
Vandaar dat ik benieuwd ben of hier iemand weet hoe dit proces er in de periode vlak voor de spoorwegwet 2003 in praktijk uitzag.
[ Bericht 0% gewijzigd door stavromulabeta op 02-12-2020 08:22:06 ]
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
Op dinsdag 1 december 2020 22:32 schreef stavromulabeta het volgende: Misschien een rare vraag hier. Maar weet iemand hoe vrijgave van onaanmerkelijk gewijzigd spoor gebeurde voor de Spoorwegwet 2003 maar na de splitsing van NS in NedRail (en later Prorail)?
Wat is onaanmerkelijk spoor? NS is destijds gesplitst in NS, Railned en Railinfrabeheer. Delen van Railned zijn bij ProRail terechtgekomen, andere delen bij ILT.
Zat zo'n wissels destijds niet bij NS Spooraansluitingen in het areaal?
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Dat is een wijziging die voldoende klein en overzichtelijk is om zonder een indienststellingsvergunning en met een beperkte hoeveelheid bewijsvoering te doen. Bijvoorbeeld houten dwarsliggers vervangen door betonnen dwarsliggers die al elders in gebruik zijn, een opstelspoor 5 m verlengen, dat soort dingen.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
Nooit gedacht dat ik ooit hier nog eens zou posten; maar ik vroeg mij af wat voor trein dit is die hier op de foto staat en hoelang die eigenlijk in dienst geweest zijn.
Oh, en ik weet dat het een passagierstrein van de NS is, dat hij geel is en dat de foto omstreeks 1980 gemaakt is ergens in het oosten van het land ; het is geloof ik een diesel. Maar uit al die namen en afkortingen die NS gebruikt in zijn spoorwegmaterieel heb ik geen idee wat dit nu precies is..
Op woensdag 2 december 2020 19:27 schreef Vonkenboer het volgende: Nooit gedacht dat ik ooit hier nog eens zou posten; maar ik vroeg mij af wat voor trein dit is die hier op de foto staat en hoelang die eigenlijk in dienst geweest zijn.
Oh, en ik weet dat het een passagierstrein van de NS is, dat hij geel is en dat de foto omstreeks 1980 gemaakt is ergens in het oosten van het land ; het is geloof ik een diesel. Maar uit al die namen en afkortingen die NS gebruikt in zijn spoorwegmaterieel heb ik geen idee wat dit nu precies is..
Dieseltreintje DE2, de laatste heeft het tot rond de eeuwwisseling volgehouden
Op woensdag 2 december 2020 19:27 schreef Vonkenboer het volgende: Nooit gedacht dat ik ooit hier nog eens zou posten; maar ik vroeg mij af wat voor trein dit is die hier op de foto staat en hoelang die eigenlijk in dienst geweest zijn.
Oh, en ik weet dat het een passagierstrein van de NS is, dat hij geel is en dat de foto omstreeks 1980 gemaakt is ergens in het oosten van het land ; het is geloof ik een diesel. Maar uit al die namen en afkortingen die NS gebruikt in zijn spoorwegmaterieel heb ik geen idee wat dit nu precies is..
En vanwaar de vraag? Maar zoals gezegd, een DE2/Plan X
En vanwaar de vraag? Maar zoals gezegd, een DE2/Plan X
Ik heb zelf nooit met de trein gereisd dus ik heb echt geen idee waar ik over praat , de benamingen voor alles vind ik als leek maar vrij warrig. Ik ben voor iemand als verrassing wat aan het maken; trein gerelateerd..
Waren die in verschillende kleurstellingen dan ? Dus dan is een DE5 eenzelfde trein ? Is dit dan een blauwe engel ?
De DE5 was veel ouder, namelijk van 1940. De dieselvijf was een trein bedoeld voor de intercitydiensten in een tijd dat het nog lang niet overal geëlektrificeerd was.
De Blauwe Engel/Plan X/DE1 en DE2 lijkt wel op de voorgangers zoals de dieselvijf en het elektrische stroomlijnmaterieel Mat'46. Het was een treinstel bedoeld voor de stoptreinlijnen her en der in het land waar nog geen bovenleiding hing.
Er waren verschillende kleurstellingen, eerst blauw, daarna rood. Later is het materieel NS geel geworden.
Op woensdag 2 december 2020 20:02 schreef Peterselieman het volgende: De DE5 was veel ouder, namelijk van 1940. De dieselvijf was een trein bedoeld voor de intercitydiensten in een tijd dat het nog lang niet overal geëlektrificeerd was.
Dit is dus een Dieselvijf ? Bij de foto word gesuggereerd dat hij gemaakt is ergens langs het spoor in 1971.
Maar bij de tweede foto staat in de bestandsnaam dat het een rode blauwe engel is ?
De Blauwe Engel/Plan X/DE1 en DE2 lijkt wel op de voorgangers zoals de dieselvijf en het elektrische stroomlijnmaterieel Mat'46. Het was een treinstel bedoeld voor de stoptreinlijnen her en der in het land waar nog geen bovenleiding hing.
Er waren verschillende kleurstellingen, eerst blauw, daarna rood. Later is het materieel NS geel geworden.
Dus van de buitenkant is het eigenlijk niet vast te stellen of het daadwerkelijk klopt ? In een DE5 bleek na wat googlen een glazen wand te zitten tussen passagiers en machinist zodat je mee kon kijken.. bleek achteraf toch niet zo'n succes nadat er ongevallen gebeurden die alle passagiers konden zien gebeuren
Dat is een wijziging die voldoende klein en overzichtelijk is om zonder een indienststellingsvergunning en met een beperkte hoeveelheid bewijsvoering te doen. Bijvoorbeeld houten dwarsliggers vervangen door betonnen dwarsliggers die al elders in gebruik zijn, een opstelspoor 5 m verlengen, dat soort dingen.
Pfoeh, NS heeft het een hele lange tijd zelf gedaan onder de naam NS Spooraansluitingen, volgens mij is dat deel nooit over gegaan naar ProRail. Paar jaar terug is dat Strukton Shortline geworden.
klopt. De lengte (het aantal bakken) zegt het in dit geval.
Een blauwe engel noemt men dus DE1 en DE2; dit heet in jargon dus een treinstel ? De onderste is een locomotief met "losse" bakken een DE5; een voorloper van de intercity voor verbindingen tussen grote steden onderling. Terwijl de DE1 en DE2 meer voor de regionale verbindingen waren ?
Een blauwe engel kan dus ook best rood gespoten zijn omdat dit een kleur is die alle diesel locomotieven van de NS schijnbaar kregen ? Interieur zou in die tijd wel een beetje gestandaardiseerd zijn over alle dieseltreinen.
Ik heb een stapel foto's gekregen van iemand die wil graag dat ik ze digitaal maak en verwerk in een klein album. Dan is het wel handig dat ik weet wat ik nou eigenlijk digitaliseer
Een blauwe engel noemt men dus DE1 en DE2; dit heet in jargon dus een treinstel ? De onderste is een locomotief met "losse" bakken een DE5; een voorloper van de intercity voor verbindingen tussen grote steden onderling. Terwijl de DE1 en DE2 meer voor de regionale verbindingen waren ?
Een blauwe engel kan dus ook best rood gespoten zijn omdat dit een kleur is die alle diesel locomotieven van de NS schijnbaar kregen ? Interieur zou in die tijd wel een beetje gestandaardiseerd zijn over alle dieseltreinen.
Ik heb een stapel foto's gekregen van iemand die wil graag dat ik ze digitaal maak en verwerk in een klein album. Dan is het wel handig dat ik weet wat ik nou eigenlijk digitaliseer
Je antwoorden waardeer ik zeer zeker !
Misschien is hier wel een aardig overzicht te vinden:
Het menu links is ellendig lang, maar onder Nederlands Materieel staat ook een overzicht van dieseltreinstellen. Inclusief het verschil tussen DE3/DE5/Blauwe Engel en nog wat exoten die erop lijken.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Op woensdag 2 december 2020 19:27 schreef Vonkenboer het volgende: Nooit gedacht dat ik ooit hier nog eens zou posten; maar ik vroeg mij af wat voor trein dit is die hier op de foto staat en hoelang die eigenlijk in dienst geweest zijn.
Oh, en ik weet dat het een passagierstrein van de NS is, dat hij geel is en dat de foto omstreeks 1980 gemaakt is ergens in het oosten van het land ; het is geloof ik een diesel. Maar uit al die namen en afkortingen die NS gebruikt in zijn spoorwegmaterieel heb ik geen idee wat dit nu precies is..
de DDZ-vloot aan de kant vanwege trillingen op hoge snelheid?
quote:
NS haalt uit voorzorg 49 treinen van het type DDZ van het spoor. Treinpersoneel klaagt over trillingen als deze dubbeldekkers een hoge snelheid bereiken. Onderzoek heeft nog geen oorzaak opgeleverd.
Daarom komt er een vervolgonderzoek. In afwachting van de uitkomst zijn alle DDZ-treinstellen per direct uit de dienstregeling gehaald. NS heeft in totaal zo'n 750 treinstellen in gebruik. Dat is voldoende om het wegvallen van de DDZ-treinen op te vangen.
DDZ-treinen zijn stoptreinstellen uit de jaren 90 die tussen 2009 en 2014 zijn verbouwd voor intercitydiensten. Dit jaar is een aanbesteding gestart om ze in 2027 te vervangen voor een combinatie van enkel- en dubbeldeksrijtuigen die geschikt moeten zijn voor snelheden tot 160 kilometer per uur.
In januari ontspoorde een DDZ-trein bij Den Haag Centraal. Dat kwam doordat twee wielen door een probleem met het remsysteem beschadigd waren geraakt, bleek in juli.
Op woensdag 2 december 2020 19:27 schreef Vonkenboer het volgende: Nooit gedacht dat ik ooit hier nog eens zou posten; maar ik vroeg mij af wat voor trein dit is die hier op de foto staat en hoelang die eigenlijk in dienst geweest zijn.
Oh, en ik weet dat het een passagierstrein van de NS is, dat hij geel is en dat de foto omstreeks 1980 gemaakt is ergens in het oosten van het land ; het is geloof ik een diesel. Maar uit al die namen en afkortingen die NS gebruikt in zijn spoorwegmaterieel heb ik geen idee wat dit nu precies is..
Dit is de trein waar ik veel mee gereisd heb Tot 1983 kwam ik ze nog wel eens tegen als rode duivel, maar sindsdien heb ik ze alleen in het geel gezien. Het dieselmotorgeluid van de rode duivel was vergelijkbaar met die van een enorme bromvlieg, onvergetelijk Binnen hing een heerlijke dieselgeur, al dan niet aangevuld met sigarettenrook vanuit de rokerscoupé of balkon, want ook daar werd gewoon gerookt De deuren kon je bij het naderen van het station makkelijk openschuiven omdat de druk op het mechanisme minder werd. Bovenstaand station is inderdaad Delden in de richting van Hengelo. Van station Goor is een filmpje uit c.a. 1983 met nog de handbediening van seinen en overwegen. Op het einde hoor je het geluid van de rode duivel. Eind jaren '80 kwamen er voornamelijk DE3 (Plan U) te rijden, maar de DE2 heeft het tot eind jaren '90 volgehouden op het traject Zutphen - Enschede.
Het zal er vast van afhangen hoe lang het onderzoek gaat duren en wat de uitkomst is. Als binnen nu en enkele weken blijkt dat het wel meevalt met het issue en DDZ gewoon weer de dienst in kan, dan is het ook hooguit enkele weken langer. Als het issue niet mee lijkt te vallen en er (grote) constructiewijzigingen nodig zijn, dan zou dat best wel eens kunnen betekenen dat inderdaad SGM langer op de baan blijft tot er voldoende SNG is om ook die diensten op te vangen. Inmiddels is de levering van de tweede deelserie SNG al aan de gang en worden er momenteel ook regelmatig testritten gereden om ook de tweede deelserie toegelaten te krijgen met de wijzigingen in het ontwerp.
Op zondag 6 december 2020 13:09 schreef spectrumanalyser het volgende: Ik vraag mij af of de SGM nu ietsjes langer op de baan blijft. Voor zover ik kan zien neemt SGM de diensten van DDZ over.
Op de 8800 Utrecht C. - Leiden is ook SNG te zien ipv DDZ (niet alle omlopen trouwens)
Op zondag 6 december 2020 15:20 schreef Dr_Flash het volgende: SGM kan op zich heus nog wel een jaar of 10 mee lijkt me. Of zolang tot er iemand persweeën krijgt van treinen waarin ramen open kunnen natuurlijk
Nee, volgens mij vallen de gaten dan in de bak.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op zondag 6 december 2020 13:32 schreef MTL het volgende: Het zal er vast van afhangen hoe lang het onderzoek gaat duren en wat de uitkomst is. Als binnen nu en enkele weken blijkt dat het wel meevalt met het issue en DDZ gewoon weer de dienst in kan, dan is het ook hooguit enkele weken langer. Als het issue niet mee lijkt te vallen en er (grote) constructiewijzigingen nodig zijn, dan zou dat best wel eens kunnen betekenen dat inderdaad SGM langer op de baan blijft tot er voldoende SNG is om ook die diensten op te vangen. Inmiddels is de levering van de tweede deelserie SNG al aan de gang en worden er momenteel ook regelmatig testritten gereden om ook de tweede deelserie toegelaten te krijgen met de wijzigingen in het ontwerp.
Zijn er veel wijzigingen in de tweede deelserie van de SNG?
26-08-2016 never forget de zesde meet met Studiotje. O+
Op donderdag 10 december 2020 21:08 schreef Dr_Flash het volgende: Wauw Ook weer zoiets wat ik helaas net niet meer meegemaakt heb. Net als de internationale verbinding Maastricht - Aachen en zo.
Op donderdag 10 december 2020 21:08 schreef Dr_Flash het volgende: Wauw Ook weer zoiets wat ik helaas net niet meer meegemaakt heb. Net als de internationale verbinding Maastricht - Aachen en zo.
Vanochtend weer eens met de trein gereisd en ik trof in Groningen toevallig de volledig gereviseerde GTW 10327, beter bekend als het treinstel dat enkele jaren geleden half in de sloot lag bij Winsum nadat er een vrachtwagen tegenaan gereden was.
Van de buitenkant ziet het er mooi uit, van de binnenkant is het niet bijzonder. Wel handig was dat onderweg alle stations omgeroepen werden, ook waar niet gestopt werd
Nog opvallender: in Leeuwarden zijn in de Merodestraat (nabij voormalig station Achter de Hoven) verkeerslichten geplaatst bij de fabrieksoverweg van de zuivelfabriek. Op die overweg ging vorig jaar een trein dwars door een trailer met melkpoeder heen.
Even een vraagje over treinvervangend vervoer: is het anderen ook opgevallen dat er nog maar amper snel- of directbussen worden ingezet? Eerder werden bij werkzaamheden tussen Sittard en Weert ook wel eens 'directbussen' via de A2 zonder tussenstop in Roermond ingezet. Afgelopen werkweekenden enkel snelbussen. Maar afijn, die bus stopt dan in ieder geval nog niet bij ieder gehucht.
Bij werkzaamheden rondom Gouda is het daarentegen nog een stukje matiger. Laatst enkel stopbussen Den Haag - Gouda. En dit weekend enkel stopbussen Gouda - Utrecht. Waardoor de reistijd meer dan een uur is.
Is het geld voor busvervoer op?
Most people keep their brains Between their legs (Don't you find ?)
Volgens mij zet NS altijd meerdere bussen in per trein. Dan moet het toch niet zo heel moeilijk zijn om een deel daarvan als snelbus te laten gaan?
Voorbeeldje van Keolis van eerder dit jaar, op zondagmiddag/-avond tussen Zwolle en Raalte: normaal rijdt er één stopbus per trein in het weekend, maar omdat het drukker was is ook de reservebus (een gelede NZH-Duvedec museumbus) ingezet. Deze is als snelbus gaan rijden: hij is minder tijd kwijt en er wil toch vrijwel niemand naar Heino.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op zondag 13 december 2020 12:35 schreef dennistd het volgende: Volgens mij zet NS altijd meerdere bussen in per trein. Dan moet het toch niet zo heel moeilijk zijn om een deel daarvan als snelbus te laten gaan?
Voorbeeldje van Keolis van eerder dit jaar, op zondagmiddag/-avond tussen Zwolle en Raalte: normaal rijdt er één stopbus per trein in het weekend, maar omdat het drukker was is ook de reservebus (een gelede NZH-Duvedec museumbus) ingezet. Deze is als snelbus gaan rijden: hij is minder tijd kwijt en er wil toch vrijwel niemand naar Heino.
Op zondag 13 december 2020 10:48 schreef Eix het volgende: Even een vraagje over treinvervangend vervoer: is het anderen ook opgevallen dat er nog maar amper snel- of directbussen worden ingezet? Eerder werden bij werkzaamheden tussen Sittard en Weert ook wel eens 'directbussen' via de A2 zonder tussenstop in Roermond ingezet. Afgelopen werkweekenden enkel snelbussen. Maar afijn, die bus stopt dan in ieder geval nog niet bij ieder gehucht.
Bij werkzaamheden rondom Gouda is het daarentegen nog een stukje matiger. Laatst enkel stopbussen Den Haag - Gouda. En dit weekend enkel stopbussen Gouda - Utrecht. Waardoor de reistijd meer dan een uur is.
Is het geld voor busvervoer op?
Net irritant, want omreizen vanuit Rotterdam of Den Haag is sneller over Schiphol dan in Gouda met de bus, dan mis je een stroom mensen die het anders wel had gerechtvaardigd.
En of het geld op is, NS ligt al aan het infuus dus allicht ja
Op zondag 13 december 2020 10:48 schreef Eix het volgende: Bij werkzaamheden rondom Gouda is het daarentegen nog een stukje matiger. Laatst enkel stopbussen Den Haag - Gouda. En dit weekend enkel stopbussen Gouda - Utrecht. Waardoor de reistijd meer dan een uur is.
Is het geld voor busvervoer op?
Doorgaande reizigers worden via Schiphol gestuurd, dat is met de trein sneller dan met een snelbus tussen Gouda en Utrecht.
Klopt, maar dat zei ik ook niet. Je kunt altijd ter plekke besluiten om een deel van de bussen als snelbus te laten gaan rijden. Alleen ontbreekt het bij NS volledig aan flexibiliteit op dat gebied.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven