abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Sport dinsdag 6 oktober 2020 @ 15:30:18 #26
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_195466140
Had ik laatst ook: ik stap de bus in, stapt de enige passagier direct weer uit. Blijkbaar kende ie mijn rijstijl al O-)
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_195468144
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 09:16 schreef Salatrel het volgende:

[..]

omdat de flexibiliteit gevraagd wordt van mensen die nu juist het afgelopen half jaar de boel rijdend hebben gehouden en in de eerste maanden met weinig tot geen beschermende maatregelen. Flexibiliteit die gevraagd word door mensen die zelf al een half jaar met een vorstelijk salaris thuis werken en elke dag om 18:00 met hun prakkie op schoot op de bank naar het journaal zit te kijken.

Willen ze als organisatie krimpen en efficiënter gaan werken? Laat ze bij zichzelf beginnen want ik heb geen idee waarom NS 50 verschillende directeuren nodig heeft want als ze thuis zitten blijven de treinen ook gewoon rijden hebben we gezien.
Weet je wat het is. De reizigersvraag zal waarschijnlijk vele malen lager zijn dan we begin dit jaar voor mogelijk achten. De teruggang is passagiers is reeds voor NS de reden om met meer flexibele abonnementen te komen waarbij je niet bij meer dan 4 retouren per week een trajectkaart wilt maar al een specifiek abonnement als je 2 of 3 keer per week reist. Daarbij kan je nog de kanttekening zetten dat het maar de vraag is of de reizigersvraag ooit zal terugkeren op het niveau dat voor Corona was.

Ik snap dat I&W verzocht heeft om langer door te rijden op volle capaciteit maar ik denk dat men wijs met belastinggeld moet omgaan en uiteindelijk de dienstregeling zal moeten terugschroeven. Leuk dat zes treinen per uur, ga eerst maar terug naar vier etc. Uiteindelijk kom je op een wegschaal terecht. Of er zullen gedwongen mensen NS moeten verlaten of NS zal met een heel goed herstructureringsplan moeten komen waarbij personeel behouden kan blijven; beide bij vraaguitval.

Ik kan niet in een glazen bol kijken, wat ik wel kan is om mij heen kijken en zien dat het gros van de klanten van NS die in de spits de vraag zo hoog maken in de afgelopen maanden allemaal gezien hebben dat (deels) thuiswerken een uitstekende mogelijkheid is. Studenten zullen blijven, allicht kunnen de lestijden weer naar pre hyperspits.

NS staat voor een verandering die een decennium aan groei in 1 kwartaal zag verdampen.
  dinsdag 6 oktober 2020 @ 18:21:00 #28
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_195469311
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 13:15 schreef Salatrel het volgende:

[..]

Nee hij zag dat terwijl hij tijdens het passagieren een 1e klas coupe claimde.
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 13:17 schreef Salatrel het volgende:
Dat was overigens een enigszins sarcastische verwijzing naar de post van eix.
Daar zit je in ieder geval beter dan verkrampt thuiswerkend met de laptop vanachter de keukentafel. De 1e klas met stilteruimte is helemaal een pré met kinderen thuis in plaats van op school. 8-)
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
  dinsdag 6 oktober 2020 @ 21:07:13 #29
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_195473256
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 17:25 schreef b2py het volgende:

[..]

De teruggang is passagiers is reeds voor NS de reden om met meer flexibele abonnementen te komen waarbij je niet bij meer dan 4 retouren per week een trajectkaart wilt maar al een specifiek abonnement als je 2 of 3 keer per week reist.
Is daar eigenlijk al iets concreets over bekend?
pi_195473520
Neen
  woensdag 7 oktober 2020 @ 09:22:53 #31
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_195480753
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 17:25 schreef b2py het volgende:
Ik kan niet in een glazen bol kijken, wat ik wel kan is om mij heen kijken en zien dat het gros van de klanten van NS die in de spits de vraag zo hoog maken in de afgelopen maanden allemaal gezien hebben dat (deels) thuiswerken een uitstekende mogelijkheid is. Studenten zullen blijven, allicht kunnen de lestijden weer naar pre hyperspits.

NS staat voor een verandering die een decennium aan groei in 1 kwartaal zag verdampen.
Het was in de zomer dat de reizigers die het meest voor het kaartje betalen (de forensen in de spits) dat die het meeste wegbleven. Dat heeft natuurlijk alles van doen met thuiswerken. Dat thuiswerken gaat een blijvertje zijn omdat veel mensen het wel op prijs stellen minder reistijd te hebben en je actiepunten sneller kunt afhandelen. Tegelijkertijd zullen als corona voorbij is ook veel mensen wel terugkomen voor minimaal meerdere dagen per week. Niet al het werk gaat handig op afstand en vaak is afstemming belangrijk en dat gaat bij een fysiek samenzijn toch makkelijker.

Landelijk gaan we daarmee wel zien dat de spitspiek vlak na corona minder hoog is en mogelijk worden de klassieke rustige dagen (woensdag en vrijdag) nog rustiger dan ze altijd al waren. Tegelijkertijd moeten we niet vergeten dat met name in de Randstad én de ruime omgeving het woningtekort erg hoog blijft. In de grote steden wordt dat opgevangen door in hoge dichtheden te bouwen zonder de mogelijkheid om massaal auto's aan te houden. Daarnaast zullen mensen meer op afstand van hun werk wonen. Veel kantoorplekken zullen eerst niet optimaal benut worden maar later wordt de ruimte meer geoptimaliseerd op de bezetting en dan zijn parkeerplaatsen en bereikbaarheid per auto vanzelf weer een issue. Dat zijn drijvers die de trein wel weer aantrekkelijk maken. Maar dan moet de hele toko in de tussentijd niet zijn omgevallen.

Ik denk dat we er rustig vanuit kunnen gaan dat de steun gedurende de maatregelen zal blijven. Maar die steun is niet genoeg om de vervoersbedrijven op de been te houden. Bovendien gaan de bedrijven niet meteen cashen nadat corona voorbij is. Het zal nog jaren duren voor het weer druk is. Besparen is onvermijdelijk en de manier omdat zonder ontslagen te doen is met natuurlijk verloop en flexibiliteit. Nu is natuurlijk wel de vraag wat die flexibiliteit inhoud.

Vragen of je bij een overformatie op een standplaats bij een tekort op een standplaats met een half uur reistijd je daarheen zou willen gaan lijkt mij nogal redelijk. Van géén gebroken diensten naar heel veel gebroken diensten is dat al een stuk minder omdat dat ook weer ingrijpt in de privésituatie. Aan de andere kant: Bij de regionale vervoerders gebeurt het ook, je kan dan mooi even boodschappen doen, koken voorbereiden of het huis op orde maken. Misschien kunnen er ook wel hybride-functies worden gecreëerd, één halve dienst buiten, de rest van de dag op kantoor ('s ochtends of 's middags). Nu lijkt het mij heel redelijk om daarover te gaan onderhandelen met het uitgangspunt dat er wel iets in die trant te doen. Het alternatief: Mensen bij overformatie laten solliciteren op hun eigen functie, wie niet wordt aangenomen kan naar de interne vacaturebank, lukt dat ook niet? Definitief ontslag. Dat is hoe het bij veel grote bedrijven gaat. NS heeft dat nog nooit gedaan.
pi_195483000
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 09:22 schreef Mr_Klaasje het volgende:

Vragen of je bij een overformatie op een standplaats bij een tekort op een standplaats met een half uur reistijd je daarheen zou willen gaan lijkt mij nogal redelijk. Van géén gebroken diensten naar heel veel gebroken diensten is dat al een stuk minder omdat dat ook weer ingrijpt in de privésituatie. Aan de andere kant: Bij de regionale vervoerders gebeurt het ook, je kan dan mooi even boodschappen doen, koken voorbereiden of het huis op orde maken. Misschien kunnen er ook wel hybride-functies worden gecreëerd, één halve dienst buiten, de rest van de dag op kantoor ('s ochtends of 's middags). Nu lijkt het mij heel redelijk om daarover te gaan onderhandelen met het uitgangspunt dat er wel iets in die trant te doen. Het alternatief: Mensen bij overformatie laten solliciteren op hun eigen functie, wie niet wordt aangenomen kan naar de interne vacaturebank, lukt dat ook niet? Definitief ontslag. Dat is hoe het bij veel grote bedrijven gaat. NS heeft dat nog nooit gedaan.
Puur omdat iets bij regionale vervoerders gebeurt, of omdat het bij andere bedrijven op een bepaalde manier gaat wil niet zeggen dat het bij de NS dan óók maar moet gebeuren. Zo kan je als werkgever natuurlijk altijd alle voorwaardes wel slechter blijven maken.

In het midden oosten werkt men met gastarbeiders die worden behandeld als slaven, laten we vooral met z'n allen ook daarnaartoe werken. Immers gebeurt het daar ook al :')
En nu vind je dat misschien geen goede vergelijking, maar bedenk je wel dat bij iedere kuil in de weg voorwaardes makkelijk versoberd worden, maar ze worden zelden tot nooit meer teruggedraaid...
  woensdag 7 oktober 2020 @ 12:40:09 #33
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_195483926
Nou, mijn punt is dus niet dat alles moet kunnen omdat het elders ook kan maar mijn punt is wel dat je het niet te snel opzij moet leggen. Het moet wel ergens vandaan komen. Het ene is erger dan het andere en vooralsnog is er wel sprake van baanzekerheid gegeven verloop en vergrijzing. Dat zie ik de mensen in de podiumkunsten of evenementenindustrie nog niet nazeggen.
pi_195483970
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 22:18 schreef James1988 het volgende:
Daar ben ik het wel mee eens. Als ik drie uur in één trein zit en ik de conducteur niet één keer zie, dan vraag ik me wel af wat de meerwaarde van een conducteur ís.
Deur open en weer dicht doen.
pi_195484077
Gisteren gingen twee stellen SGMm ontdaan van o.a. alle deuren van Eindhoven naar de Dijksgracht

de foto is van Floris de Leeuw
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_195487675
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 09:22 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Het was in de zomer dat de reizigers die het meest voor het kaartje betalen (de forensen in de spits) dat die het meeste wegbleven. Dat heeft natuurlijk alles van doen met thuiswerken. Dat thuiswerken gaat een blijvertje zijn omdat veel mensen het wel op prijs stellen minder reistijd te hebben en je actiepunten sneller kunt afhandelen. Tegelijkertijd zullen als corona voorbij is ook veel mensen wel terugkomen voor minimaal meerdere dagen per week. Niet al het werk gaat handig op afstand en vaak is afstemming belangrijk en dat gaat bij een fysiek samenzijn toch makkelijker.

Landelijk gaan we daarmee wel zien dat de spitspiek vlak na corona minder hoog is en mogelijk worden de klassieke rustige dagen (woensdag en vrijdag) nog rustiger dan ze altijd al waren. Tegelijkertijd moeten we niet vergeten dat met name in de Randstad én de ruime omgeving het woningtekort erg hoog blijft. In de grote steden wordt dat opgevangen door in hoge dichtheden te bouwen zonder de mogelijkheid om massaal auto's aan te houden. Daarnaast zullen mensen meer op afstand van hun werk wonen. Veel kantoorplekken zullen eerst niet optimaal benut worden maar later wordt de ruimte meer geoptimaliseerd op de bezetting en dan zijn parkeerplaatsen en bereikbaarheid per auto vanzelf weer een issue. Dat zijn drijvers die de trein wel weer aantrekkelijk maken. Maar dan moet de hele toko in de tussentijd niet zijn omgevallen.

Ik denk dat we er rustig vanuit kunnen gaan dat de steun gedurende de maatregelen zal blijven. Maar die steun is niet genoeg om de vervoersbedrijven op de been te houden. Bovendien gaan de bedrijven niet meteen cashen nadat corona voorbij is. Het zal nog jaren duren voor het weer druk is. Besparen is onvermijdelijk en de manier omdat zonder ontslagen te doen is met natuurlijk verloop en flexibiliteit. Nu is natuurlijk wel de vraag wat die flexibiliteit inhoud.

Vragen of je bij een overformatie op een standplaats bij een tekort op een standplaats met een half uur reistijd je daarheen zou willen gaan lijkt mij nogal redelijk. Van géén gebroken diensten naar heel veel gebroken diensten is dat al een stuk minder omdat dat ook weer ingrijpt in de privésituatie. Aan de andere kant: Bij de regionale vervoerders gebeurt het ook, je kan dan mooi even boodschappen doen, koken voorbereiden of het huis op orde maken. Misschien kunnen er ook wel hybride-functies worden gecreëerd, één halve dienst buiten, de rest van de dag op kantoor ('s ochtends of 's middags). Nu lijkt het mij heel redelijk om daarover te gaan onderhandelen met het uitgangspunt dat er wel iets in die trant te doen. Het alternatief: Mensen bij overformatie laten solliciteren op hun eigen functie, wie niet wordt aangenomen kan naar de interne vacaturebank, lukt dat ook niet? Definitief ontslag. Dat is hoe het bij veel grote bedrijven gaat. NS heeft dat nog nooit gedaan.
Tegen de tijd dat die woningbouw effect gaat hebben zijn de meeste 50'ers bij NS alweer met pensioen. Dat is te ver vooruit om positief effect te hebben op NS.
  woensdag 7 oktober 2020 @ 16:45:11 #37
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_195488468
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 11:57 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Puur omdat iets bij regionale vervoerders gebeurt, of omdat het bij andere bedrijven op een bepaalde manier gaat wil niet zeggen dat het bij de NS dan óók maar moet gebeuren. Zo kan je als werkgever natuurlijk altijd alle voorwaardes wel slechter blijven maken.

In het midden oosten werkt men met gastarbeiders die worden behandeld als slaven, laten we vooral met z'n allen ook daarnaartoe werken. Immers gebeurt het daar ook al :')
En nu vind je dat misschien geen goede vergelijking, maar bedenk je wel dat bij iedere kuil in de weg voorwaardes makkelijk versoberd worden, maar ze worden zelden tot nooit meer teruggedraaid...
Goed punt! De laatste jaren zie je dat arbeidsvoorwaarden alleen maar versoberd worden. Om de pijn te verzachten, houden de huidige merknemers dan hun bestaande rechten maar uiteindelijk gaat gemiddeld genomen iedereen op achteruit. En dat is zorgelijk, want je holt er de koopkracht mee uit en het is een race naar de bodem waar uiteindelijk alleen werkgevers en aandeelhouders van profiteren.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_195490924
quote:
2s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 16:45 schreef Duvel het volgende:
Goed punt! De laatste jaren zie je dat arbeidsvoorwaarden alleen maar versoberd worden. Om de pijn te verzachten, houden de huidige merknemers dan hun bestaande rechten maar uiteindelijk gaat gemiddeld genomen iedereen op achteruit. En dat is zorgelijk, want je holt er de koopkracht mee uit en het is een race naar de bodem waar uiteindelijk alleen werkgevers en aandeelhouders van profiteren.
Blijkbaar vinden de werknemers die versoberde voorwaarden geen probleem, anders waren ze wel ander werk gaan doen.

Treinconducteur en op langere termijn machinist zijn gewoon uitstervende beroepen. Dat kan je leuk vinden of niet, maar het gaat gewoon gebeuren.
Reizigers hebben geen behoefte meer aan een conducteur: er zijn andere bronnen die sneller en betrouwbaarder relevante info kunnen geven.

Het vervoersbedrijf heeft er ook geen behoefte aan: de kaartcontrole is geautomatiseerd.
So we just called him Fred too
pi_195491631
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 19:00 schreef Fred2 het volgende:

[..]

Blijkbaar vinden de werknemers die versoberde voorwaarden geen probleem, anders waren ze wel ander werk gaan doen.

Treinconducteur en op langere termijn machinist zijn gewoon uitstervende beroepen. Dat kan je leuk vinden of niet, maar het gaat gewoon gebeuren.
Reizigers hebben geen behoefte meer aan een conducteur: er zijn andere bronnen die sneller en betrouwbaarder relevante info kunnen geven.

Het vervoersbedrijf heeft er ook geen behoefte aan: de kaartcontrole is geautomatiseerd.
Kijk naar de Docklands Lightrail in London.
Daar is wel een personeelslid dat de deuren sluit en kaartjes controleert. Maar verder rijdt het ding automatisch. Lijkt me een prima werkwijze.
dag
  woensdag 7 oktober 2020 @ 19:45:10 #40
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_195491937
De DLR is niet echt een goed voorbeeld, dat ding kan niet rijden zonder die medewerker. Die vervult een veiligheidsfunctie, omdat hij het vertrekproces in de gaten houdt.

Wat denk ik wel vaker zal gaan gebeuren is rijden zonder conducteur. De regionale vervoerders doen het in ons land al, en in de ons omringende landen is het heel normaal dat dat zelfs op langeafstandsverbindingen gebeurt.

Of met heel lange treinen, zoals bijvoorbeeld op Thameslink waar de machinist al 30 jaar het enige personeelslid is en die tegenwoordig zelfs 12 bakken (240 meter) lang zijn. Kaartcontrole gebeurt daar door vliegende controleteams, en op risicotreinen rijdt wat beveiliging mee. Maar de machinist is als enige verantwoordelijk voor de trein.
pi_195492903
quote:
1s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 19:45 schreef James1988 het volgende:
De DLR is niet echt een goed voorbeeld, dat ding kan niet rijden zonder die medewerker. Die vervult een veiligheidsfunctie, omdat hij het vertrekproces in de gaten houdt.

Wat denk ik wel vaker zal gaan gebeuren is rijden zonder conducteur. De regionale vervoerders doen het in ons land al, en in de ons omringende landen is het heel normaal dat dat zelfs op langeafstandsverbindingen gebeurt.

Of met heel lange treinen, zoals bijvoorbeeld op Thameslink waar de machinist al 30 jaar het enige personeelslid is en die tegenwoordig zelfs 12 bakken (240 meter) lang zijn. Kaartcontrole gebeurt daar door vliegende controleteams, en op risicotreinen rijdt wat beveiliging mee. Maar de machinist is als enige verantwoordelijk voor de trein.
Die veiligheidsfunctie lijkt me goedkoper dan alle perrons aanpassen met deuren, camera's ophangen en alles vanuit een meldkamer bedienen..
dag
  woensdag 7 oktober 2020 @ 20:48:17 #42
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_195493611
Het is wel iemand die kan gaan staken en een forse loonsverhoging eist. Terwijl je wel de kosten hebt voor het automatisch rijden, monitoren, enzovoorts.
  woensdag 7 oktober 2020 @ 20:50:16 #43
418311 Claude_Viole
Loopt te kloten...
pi_195493670
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 12:47 schreef spectrumanalyser het volgende:
Gisteren gingen twee stellen SGMm ontdaan van o.a. alle deuren van Eindhoven naar de Dijksgracht

de foto is van Floris de Leeuw
[ afbeelding ]
Da's makkelijk tijdens de coronapandemie. Frisse wind door de trein :+
  woensdag 7 oktober 2020 @ 20:52:36 #44
418311 Claude_Viole
Loopt te kloten...
pi_195493725
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 08:47 schreef MTL het volgende:
Zozo, het lijkt er op dat zowaar ook inmiddels een nieuwe OBIS versie naar VIRM wordt uitgerold :)
Ik zag net dat hippe kaartje van de actuele positie en een overzicht met de huidige snelheid voorbij komen op het scherm. _O_
Al een paar maanden geleden zag ik die al. Ik zag wel dat de temperatuur en de snelheid geen waarde aangaven :P
Wordt eigenlijk ook eens tijd voor OBIS in de SLT, die RIS-schermen zijn ook behoorlijk brak:
- Of ze doen het niet en geven een zwart/wit scherm
- Of ze artifacten als een malle
- En in de eerste klas hebben ze wat schermen eruit gehaald om wat extra voorraad te hebben nu de leverancier allang failliet is.
- En beperkte informatie omdat het statische informatie is.
pi_195495870
quote:
1s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 20:48 schreef James1988 het volgende:
Het is wel iemand die kan gaan staken en een forse loonsverhoging eist. Terwijl je wel de kosten hebt voor het automatisch rijden, monitoren, enzovoorts.
Scheelt al 1 persoon per trein. Levert veel meer op :Y
dag
  donderdag 8 oktober 2020 @ 00:32:09 #46
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_195498060
Als je de volledige infrastructuur voor automatisch rijden aanlegt maar vervolgens alsnog een persoon aan boord moet hebben om de veiligheid te garanderen, is het voordeel wel weg.

Als je dan één FTE per trein wil wegbezuinigen kun je beter werk maken van éénmansbediening.
pi_195499929
quote:
Pfoe, dat is 38% langere reistijd en 8 extra stops. In een trein die een stuk minder comfortabel is. Dat maakt de verbinding voor Hilversum naar Amsterdam ook een stuk slechter.
pi_195501225
quote:
Amsterdam Centraal wordt een minder belangrijk station met de verbouwing. Heel veel ICs gaan naar Amsterdam Zuid, waaronder dus ook deze. Schat in dat er te weinig ruimte is om naar Amsterdam C te rijden of om daar te keren voor deze IC.

[ Bericht 7% gewijzigd door MTL op 08-10-2020 09:49:26 ]
pi_195501724
quote:
99s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 20:50 schreef Claude_Viole het volgende:

[..]

Da's makkelijk tijdens de coronapandemie. Frisse wind door de trein :+
misschien speelt 't incident met de Buffel-explosie een rol dat die deuren er zo snel uit moeten?
in Nijmegen was vorig jaar een persoon om het leven gekomen door een explosie in een afgedankte Buffel.
't zal niet voor 't eerst zijn dat zwervers hun intrek doen in een oude trein. zonder deuren is dat een stuk minder aantrekkelijk.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')