Deur open en weer dicht doen.quote:Op donderdag 1 oktober 2020 22:18 schreef James1988 het volgende:
Daar ben ik het wel mee eens. Als ik drie uur in één trein zit en ik de conducteur niet één keer zie, dan vraag ik me wel af wat de meerwaarde van een conducteur ís.
Tegen de tijd dat die woningbouw effect gaat hebben zijn de meeste 50'ers bij NS alweer met pensioen. Dat is te ver vooruit om positief effect te hebben op NS.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 09:22 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Het was in de zomer dat de reizigers die het meest voor het kaartje betalen (de forensen in de spits) dat die het meeste wegbleven. Dat heeft natuurlijk alles van doen met thuiswerken. Dat thuiswerken gaat een blijvertje zijn omdat veel mensen het wel op prijs stellen minder reistijd te hebben en je actiepunten sneller kunt afhandelen. Tegelijkertijd zullen als corona voorbij is ook veel mensen wel terugkomen voor minimaal meerdere dagen per week. Niet al het werk gaat handig op afstand en vaak is afstemming belangrijk en dat gaat bij een fysiek samenzijn toch makkelijker.
Landelijk gaan we daarmee wel zien dat de spitspiek vlak na corona minder hoog is en mogelijk worden de klassieke rustige dagen (woensdag en vrijdag) nog rustiger dan ze altijd al waren. Tegelijkertijd moeten we niet vergeten dat met name in de Randstad én de ruime omgeving het woningtekort erg hoog blijft. In de grote steden wordt dat opgevangen door in hoge dichtheden te bouwen zonder de mogelijkheid om massaal auto's aan te houden. Daarnaast zullen mensen meer op afstand van hun werk wonen. Veel kantoorplekken zullen eerst niet optimaal benut worden maar later wordt de ruimte meer geoptimaliseerd op de bezetting en dan zijn parkeerplaatsen en bereikbaarheid per auto vanzelf weer een issue. Dat zijn drijvers die de trein wel weer aantrekkelijk maken. Maar dan moet de hele toko in de tussentijd niet zijn omgevallen.
Ik denk dat we er rustig vanuit kunnen gaan dat de steun gedurende de maatregelen zal blijven. Maar die steun is niet genoeg om de vervoersbedrijven op de been te houden. Bovendien gaan de bedrijven niet meteen cashen nadat corona voorbij is. Het zal nog jaren duren voor het weer druk is. Besparen is onvermijdelijk en de manier omdat zonder ontslagen te doen is met natuurlijk verloop en flexibiliteit. Nu is natuurlijk wel de vraag wat die flexibiliteit inhoud.
Vragen of je bij een overformatie op een standplaats bij een tekort op een standplaats met een half uur reistijd je daarheen zou willen gaan lijkt mij nogal redelijk. Van géén gebroken diensten naar heel veel gebroken diensten is dat al een stuk minder omdat dat ook weer ingrijpt in de privésituatie. Aan de andere kant: Bij de regionale vervoerders gebeurt het ook, je kan dan mooi even boodschappen doen, koken voorbereiden of het huis op orde maken. Misschien kunnen er ook wel hybride-functies worden gecreëerd, één halve dienst buiten, de rest van de dag op kantoor ('s ochtends of 's middags). Nu lijkt het mij heel redelijk om daarover te gaan onderhandelen met het uitgangspunt dat er wel iets in die trant te doen. Het alternatief: Mensen bij overformatie laten solliciteren op hun eigen functie, wie niet wordt aangenomen kan naar de interne vacaturebank, lukt dat ook niet? Definitief ontslag. Dat is hoe het bij veel grote bedrijven gaat. NS heeft dat nog nooit gedaan.
Goed punt! De laatste jaren zie je dat arbeidsvoorwaarden alleen maar versoberd worden. Om de pijn te verzachten, houden de huidige merknemers dan hun bestaande rechten maar uiteindelijk gaat gemiddeld genomen iedereen op achteruit. En dat is zorgelijk, want je holt er de koopkracht mee uit en het is een race naar de bodem waar uiteindelijk alleen werkgevers en aandeelhouders van profiteren.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 11:57 schreef GlenSpey het volgende:
[..]
Puur omdat iets bij regionale vervoerders gebeurt, of omdat het bij andere bedrijven op een bepaalde manier gaat wil niet zeggen dat het bij de NS dan óók maar moet gebeuren. Zo kan je als werkgever natuurlijk altijd alle voorwaardes wel slechter blijven maken.
In het midden oosten werkt men met gastarbeiders die worden behandeld als slaven, laten we vooral met z'n allen ook daarnaartoe werken. Immers gebeurt het daar ook al![]()
En nu vind je dat misschien geen goede vergelijking, maar bedenk je wel dat bij iedere kuil in de weg voorwaardes makkelijk versoberd worden, maar ze worden zelden tot nooit meer teruggedraaid...
Blijkbaar vinden de werknemers die versoberde voorwaarden geen probleem, anders waren ze wel ander werk gaan doen.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 16:45 schreef Duvel het volgende:
Goed punt! De laatste jaren zie je dat arbeidsvoorwaarden alleen maar versoberd worden. Om de pijn te verzachten, houden de huidige merknemers dan hun bestaande rechten maar uiteindelijk gaat gemiddeld genomen iedereen op achteruit. En dat is zorgelijk, want je holt er de koopkracht mee uit en het is een race naar de bodem waar uiteindelijk alleen werkgevers en aandeelhouders van profiteren.
Kijk naar de Docklands Lightrail in London.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 19:00 schreef Fred2 het volgende:
[..]
Blijkbaar vinden de werknemers die versoberde voorwaarden geen probleem, anders waren ze wel ander werk gaan doen.
Treinconducteur en op langere termijn machinist zijn gewoon uitstervende beroepen. Dat kan je leuk vinden of niet, maar het gaat gewoon gebeuren.
Reizigers hebben geen behoefte meer aan een conducteur: er zijn andere bronnen die sneller en betrouwbaarder relevante info kunnen geven.
Het vervoersbedrijf heeft er ook geen behoefte aan: de kaartcontrole is geautomatiseerd.
Die veiligheidsfunctie lijkt me goedkoper dan alle perrons aanpassen met deuren, camera's ophangen en alles vanuit een meldkamer bedienen..quote:Op woensdag 7 oktober 2020 19:45 schreef James1988 het volgende:
De DLR is niet echt een goed voorbeeld, dat ding kan niet rijden zonder die medewerker. Die vervult een veiligheidsfunctie, omdat hij het vertrekproces in de gaten houdt.
Wat denk ik wel vaker zal gaan gebeuren is rijden zonder conducteur. De regionale vervoerders doen het in ons land al, en in de ons omringende landen is het heel normaal dat dat zelfs op langeafstandsverbindingen gebeurt.
Of met heel lange treinen, zoals bijvoorbeeld op Thameslink waar de machinist al 30 jaar het enige personeelslid is en die tegenwoordig zelfs 12 bakken (240 meter) lang zijn. Kaartcontrole gebeurt daar door vliegende controleteams, en op risicotreinen rijdt wat beveiliging mee. Maar de machinist is als enige verantwoordelijk voor de trein.
Da's makkelijk tijdens de coronapandemie. Frisse wind door de treinquote:Op woensdag 7 oktober 2020 12:47 schreef spectrumanalyser het volgende:
Gisteren gingen twee stellen SGMm ontdaan van o.a. alle deuren van Eindhoven naar de Dijksgracht
de foto is van Floris de Leeuw
[ afbeelding ]
Al een paar maanden geleden zag ik die al. Ik zag wel dat de temperatuur en de snelheid geen waarde aangavenquote:Op dinsdag 6 oktober 2020 08:47 schreef MTL het volgende:
Zozo, het lijkt er op dat zowaar ook inmiddels een nieuwe OBIS versie naar VIRM wordt uitgerold
Ik zag net dat hippe kaartje van de actuele positie en een overzicht met de huidige snelheid voorbij komen op het scherm.
Scheelt al 1 persoon per trein. Levert veel meer opquote:Op woensdag 7 oktober 2020 20:48 schreef James1988 het volgende:
Het is wel iemand die kan gaan staken en een forse loonsverhoging eist. Terwijl je wel de kosten hebt voor het automatisch rijden, monitoren, enzovoorts.
Pfoe, dat is 38% langere reistijd en 8 extra stops. In een trein die een stuk minder comfortabel is. Dat maakt de verbinding voor Hilversum naar Amsterdam ook een stuk slechter.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 07:13 schreef b2py het volgende:
https://www.ad.nl/amersfo(...)e-sprinter~a7f00810/
Iemand meer context?
Amsterdam Centraal wordt een minder belangrijk station met de verbouwing. Heel veel ICs gaan naar Amsterdam Zuid, waaronder dus ook deze. Schat in dat er te weinig ruimte is om naar Amsterdam C te rijden of om daar te keren voor deze IC.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 07:13 schreef b2py het volgende:
https://www.ad.nl/amersfo(...)e-sprinter~a7f00810/
Iemand meer context?
misschien speelt 't incident met de Buffel-explosie een rol dat die deuren er zo snel uit moeten?quote:Op woensdag 7 oktober 2020 20:50 schreef Claude_Viole het volgende:
[..]
Da's makkelijk tijdens de coronapandemie. Frisse wind door de trein
Je mist het punt over verworven rechten.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 19:00 schreef Fred2 het volgende:
[..]
Blijkbaar vinden de werknemers die versoberde voorwaarden geen probleem, anders waren ze wel ander werk gaan doen.
Reserve onderdelen? Wel gek dat ze de boel niet dichtmaken eigenlijk. Spul wordt op Dijksgracht geparkeerd dat niet echt makkelijk toegankelijk is.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 10:11 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
misschien speelt 't incident met de Buffel-explosie een rol dat die deuren er zo snel uit moeten?
in Nijmegen was vorig jaar een persoon om het leven gekomen door een explosie in een afgedankte Buffel.
't zal niet voor 't eerst zijn dat zwervers hun intrek doen in een oude trein. zonder deuren is dat een stuk minder aantrekkelijk.
Dat suggereert dat bij HKS Metals alles de shredder in gaat, wat altijd hardnekkig tegengesproken wordt.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 10:55 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Reserve onderdelen? Wel gek dat ze de boel niet dichtmaken eigenlijk. Spul wordt op Dijksgracht geparkeerd dat niet echt makkelijk toegankelijk is.
Duidelijk. Ik meen dat er wel sloopcontracten aanbesteed zijn de afgelopen tijd, alleen weet niet of het SGMm daar bij zat.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 11:06 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Dat suggereert dat bij HKS Metals alles de shredder in gaat, wat altijd hardnekkig tegengesproken wordt.
Er is een lijst waar de te demonteren onderdelen van de Sprinter op staan. Men noemt het een oogstkaart.
https://www.ns.nl/binarie(...)ns-augustus-2019.pdf
https://nieuws.ns.nl/ns-verkoopt-losse-onderdelen-oude-sprinters/
Dichtmaken kan teveel tijd en geld vergen en is niet nodig. Een Sprinter plukken kan nu binnen een dag.
Komt erop neer dat het oorspronkelijke model voor SAAL (Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad) niet uitgevoerd kan worden door gebrek aan ERTMS/ETCS en het niet (op papier) verdwijnen van goederentreinen.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 07:13 schreef b2py het volgende:
https://www.ad.nl/amersfo(...)e-sprinter~a7f00810/
Iemand meer context?
Inmiddels heeft het Locov nog een extra document online gezet: het volledige onderzoek naar alle modellen, te vinden op https://www.locov.nl/bina(...)eningsmodel%202.0%20(A)_tcm118-467012.pdfquote:Op donderdag 8 oktober 2020 13:56 schreef dennistd het volgende:
[..]
Komt erop neer dat het oorspronkelijke model voor SAAL (Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad) niet uitgevoerd kan worden door gebrek aan ERTMS/ETCS en het niet (op papier) verdwijnen van goederentreinen.
Als alternatief zijn er nu eigenlijk twee modellen: eentje waarbij de sprinters de voorkeur krijgen met een korte stop in Weesp (en de IC's daarbij soms fors uitgebogen moeten worden) en eentje met voorkeur voor de IC's (met lange stops voor de sprinters die soms juist ook stations over moeten slaan).
https://www.locov.nl/Actu(...)odellen-ov-saal.aspx
https://www.regiogv.nl/wp(...)ooilijn-20200803.pdf
Dit is in het verleden allemaal onderzocht: https://www.rijksoverheid(...)2013-versie-2-lr.pdfquote:Op vrijdag 9 oktober 2020 14:07 schreef dennistd het volgende:
Is verdubbeling van Duivendrecht/Muiderpoort-Gaasperdammerweg aansluiting eigenlijk al eens besproken? IC's kunnen dan al bij Diemen (Zuid) de sprinters voorbij rijden waardoor Weesp minder een knelpunt wordt. Ook een ongelijkvloerse aansluiting vanaf de Watergraafsmeer zou flink kunnen schelen.
Nou.. Ze slaan Muziekwijk over omdat er tussen een IC en sneltrein te weinig tijd zit om met alle treinen twee keer te stoppen. Het past maar anderhalf keer per trein. Op acht treinen (zes naar Weesp, twee naar Hilversum) stoppen er vier wel op Muziekwijk, vier niet. De verdeling wordt dan 7 om 8 minuten tussen Weesp en Almere Centrum voor de IC's en sneltreinen onderling. Naarden-Bussum overslaan lost verkeerskundig niets op hoewel dat vervoerkundig waarschijnlijk beter zou zijn.quote:Overigens snap ik ook niet waarom men steeds stations in Almere over wil slaan met de trein naar Utrecht: ik zou eerder gaan voor het schrappen van Naarden-Bussum dat al een trein naar Utrecht heeft. Mocht het reizigersaantal vanaf Naarden-Bussum dusdanig groot zijn dat het niet in die 2 sprinters per uur past zou je eventueel de IC Amsterdam C-Amersfoort er extra kunnen laten stoppen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |