ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. MTL, Sloopt wel eens echte treintjes FredvZ Eeuwig chagrijnige forens Maegrim Grote Pimpelwasser Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!
Ja maar om nou een blanco cheque te schrijven is wel een beetje overdreven natuurlijk.
Het gaat mij niet eens om salaris ofzo maar wat je nu opgeeft krijg je niet meer terug. Denk bijvoorbeeld aan voorkeursroosters, geen gebroken diensten. Starten en eindigen op eigen standplaats.
Ik doe nu wel eens diensten vanuit Dordrecht. Dan is de afspraak dat de dienst is aangepast zodat deze begint en eindigt in Rotterdam al dan niet doormiddel van Passagieren. Nu is Dordrecht voor mij niet zo’n issue want dat is qua reistijd net zo ver maar als ze dalijk opeens met diensten uit Den Haag of Roosendaal verdubbelt dat voor mij wel de reistijd die ook nog eens in eigen tijd zou moeten geschieden en van de rusttijd tussen 2 diensten af gaat.
Dat zijn dan ook zaken waar goede afspraken over moeten komen, maar niet direct voor mij als reiziger zijn.
Als je een reis maakt van Groningen naar Maastricht wil je toch regelmatig onderweg een HC treffen en niet tussen Groningen en Assen eentje zien en dan tot Maastricht niet meer.
Dat zijn dan ook zaken waar goede afspraken over moeten komen
klopt. Het grootste probleem aan dit ‘pact’ is dan ook dat er nog geen invulling bekend is. Ik neem aan dat jij ook geen goedkeuring geeft als je niet eens weet waar je goedkeuring aan geeft.
Het probleem lijkt te zijn dat NS allerlei plannen wil doordrukken die niks met corona te maken hebben, en dat de bonden daar niet in trappen. Daar heb je vakbonden voor. Heeft in dit geval niks met verwend zijn te maken.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op donderdag 1 oktober 2020 18:49 schreef Duvel het volgende: Het probleem lijkt te zijn dat NS allerlei plannen wil doordrukken die niks met corona te maken hebben, en dat de bonden daar niet in trappen. Daar heb je vakbonden voor. Heeft in dit geval niks met verwend zijn te maken.
klopt. Het grootste probleem aan dit ‘pact’ is dan ook dat er nog geen invulling bekend is. Ik neem aan dat jij ook geen goedkeuring geeft als je niet eens weet waar je goedkeuring aan geeft.
Zeker niet. Ik verwacht dan ook dat het lange en pittige onderhandelingen gaan worden.
Het andere deel dat ik noemde is wel een probleem waar goed naar gekeken moet worden.
Daar ben ik het wel mee eens. Als ik drie uur in één trein zit en ik de conducteur niet één keer zie, dan vraag ik me wel af wat de meerwaarde van een conducteur ís.
Ja maar om nou een blanco cheque te schrijven is wel een beetje overdreven natuurlijk.
Het gaat mij niet eens om salaris ofzo maar wat je nu opgeeft krijg je niet meer terug. Denk bijvoorbeeld aan voorkeursroosters, geen gebroken diensten. Starten en eindigen op eigen standplaats.
Ik doe nu wel eens diensten vanuit Dordrecht. Dan is de afspraak dat de dienst is aangepast zodat deze begint en eindigt in Rotterdam al dan niet doormiddel van Passagieren. Nu is Dordrecht voor mij niet zo’n issue want dat is qua reistijd net zo ver maar als ze dalijk opeens met diensten uit Den Haag of Roosendaal verdubbelt dat voor mij wel de reistijd die ook nog eens in eigen tijd zou moeten geschieden en van de rusttijd tussen 2 diensten af gaat.
En als je nu eens denkt aan het groter geheel? Snap niet waarom de NS-medewerkers zo dwars liggen. De NS heeft tot op heden ruim 700 miljoen belastinggeld ontvangen om alles in de benen te houden. In de plannen wordt afscheid genomen van mensen door natuurlijk verloop dus wellicht zullen mensen na herverdeling/-structurering een andere standplaats krijgen. Wat is het probleem? Deze bijzondere omstandigheden vragen nu eenmaal om offers. Nu kunnen de vakbonden en COR het wel hard willen spelen, maar de NS wil ook in 2021 steun. We hebben bij de KLM al gezien dat Hoekstra een tegenprestatie wil zien. En terecht, want het gaat om belastinggeld. Om dan te beginnen over voorkeursroosters en geprefereerde standplaatsen doet mij nogal wereldvreemd aan.
quote:
Op donderdag 1 oktober 2020 18:49 schreef Duvel het volgende: Het probleem lijkt te zijn dat NS allerlei plannen wil doordrukken die niks met corona te maken hebben, en dat de bonden daar niet in trappen. Daar heb je vakbonden voor. Heeft in dit geval niks met verwend zijn te maken.
Wat nergens vermeld word was dat met dit pact de vakbonden en OR voor 4 jaar zo goed als buiten spel gezet zouden worden. Dus men zou akkoord gaan met meer flexibiliteit waarvan nog niet eens precies bekend is hoe dat ingevuld gaat worden en mocht dat dan totaal anders zijn dan NS het voorhoudt dan is er geen bond of OR die er nog wat aan kan doen.
Vind je het gek dat er massaal tegen gestemd is
Op donderdag 12 maart 2009 22:55 schreef Adelante het volgende: Welkom vader renwan ^O^ Uw zoon is een modeluser in KLB, waar velen een voorbeeld aan zouden moeten nemen.
En als je nu eens denkt aan het groter geheel? Snap niet waarom de NS-medewerkers zo dwars liggen. De NS heeft tot op heden ruim 700 miljoen belastinggeld ontvangen om alles in de benen te houden. In de plannen wordt afscheid genomen van mensen door natuurlijk verloop dus wellicht zullen mensen na herverdeling/-structurering een andere standplaats krijgen. Wat is het probleem? Deze bijzondere omstandigheden vragen nu eenmaal om offers. Nu kunnen de vakbonden en COR het wel hard willen spelen, maar de NS wil ook in 2021 steun. We hebben bij de KLM al gezien dat Hoekstra een tegenprestatie wil zien. En terecht, want het gaat om belastinggeld. Om dan te beginnen over voorkeursroosters en geprefereerde standplaatsen doet mij nogal wereldvreemd aan. [..]
omdat de flexibiliteit gevraagd wordt van mensen die nu juist het afgelopen half jaar de boel rijdend hebben gehouden en in de eerste maanden met weinig tot geen beschermende maatregelen. Flexibiliteit die gevraagd word door mensen die zelf al een half jaar met een vorstelijk salaris thuis werken en elke dag om 18:00 met hun prakkie op schoot op de bank naar het journaal zit te kijken.
Willen ze als organisatie krimpen en efficiënter gaan werken? Laat ze bij zichzelf beginnen want ik heb geen idee waarom NS 50 verschillende directeuren nodig heeft want als ze thuis zitten blijven de treinen ook gewoon rijden hebben we gezien.
Dat zou niet rechtsgeldig zijn geweest dus dat lijkt mij eerder het vaatje fake news dan de waarheid. Wel zat natuurlijk een verlenging van de huidige (verlopen) CAO van ik meen 2 jaar in het pact. Dus op dat punt zouden de bonden even niets kunnen roepen, maar dat is met het tweejaarlijks vaststellen van een CAO sowieso het geval.
Voor wat betreft de "oude plannen doordrukken" vraag ik mij wel af of dat niet het gevolg is van dat het voorstel de onderbuik is ingeschoten bij de voormensen van drie van de vier vakbonden. Die plannen hielden dingen in waar je sowieso al het eerste aan zou denken: Meer automatiseren op kantoor waar mogelijk, mensen sneller herplaatsen als ze niet nodig zijn op de plek waar ze zitten en er elders (in de organisatie of andere werkplek) wel werk is en ja, minder HC's.
Nu zal dat herplaatsen in de praktijk niet zo'n vaart lopen. In de cijfers van pensionering zijn geen mensen meegerekend die nog niet aan de AOW-leeftijd zouden zitten maar uit eigen beweging vervroegd met pensioen zouden gaan. Daarvan zijn er héél veel bij NS omdat bij velen op de AOW-leeftijd het inkomen na pensionering hoger zou zijn dan daarvoor. Dat kan minder, daarvan kan je met pensioen.
Tjah, dan rest de invulling en hoe je daar afspraken over maakt. De vakbonden hadden naast een simpel "eens" of "oneens" ook kunnen vragen of iemand het eens was met "Eerst nadere invulling nodig". Deze mensen moesten nu voor of tegen stemmen.
Voor wat betreft de "oude plannen doordrukken" vraag ik mij wel af of dat niet het gevolg is van dat het voorstel de onderbuik is ingeschoten bij de voormensen van drie van de vier vakbonden.
Er zijn tijdens gesprekken tussen bonden en directie een aantal zaken genoemd waar ik inhoudelijk in dit topic niet verder op in wil gaan maar waarvan de bonden aangaven dat deze zaken bekend in de oren klonken. Daarvan heeft de directie al toegegeven dat dit zaken waren die al uit het verleden, (ver) voordat iemand ooit van Corona gehoord had, in de kast lagen en die toentertijd al geschrapt zijn.
Het pact is afgewezen omdat er inhoudelijk geen duidelijkheid is. Bonden, OR en directie kijken nu hoe verder. Niemand die bij zijn gezonde verstand is zal akkoord gaan met een pact waarvan men niet weet wat de maatregelen inhouden.
Laat ze maar duidelijk specificeren wat de gevraagde flexibiliteit inhoud dan kunnen we verder praten.
En als je nu eens denkt aan het groter geheel? Snap niet waarom de NS-medewerkers zo dwars liggen. De NS heeft tot op heden ruim 700 miljoen belastinggeld ontvangen om alles in de benen te houden. In de plannen wordt afscheid genomen van mensen door natuurlijk verloop dus wellicht zullen mensen na herverdeling/-structurering een andere standplaats krijgen. Wat is het probleem? Deze bijzondere omstandigheden vragen nu eenmaal om offers. Nu kunnen de vakbonden en COR het wel hard willen spelen, maar de NS wil ook in 2021 steun. We hebben bij de KLM al gezien dat Hoekstra een tegenprestatie wil zien. En terecht, want het gaat om belastinggeld. Om dan te beginnen over voorkeursroosters en geprefereerde standplaatsen doet mij nogal wereldvreemd aan.
De KLM opereert in een vrije markt, NS niet. KLM zou duurzaamheidsdoelstellingen gekregen moeten hebben, bij NS minder nodig. En NS is gevraagd om door te rijden. Op basis van het aantal reizigers zou je de dienstregeling langer hebben moeten inkrimpen, maar dat is op verzoek niet gebeurd.
quote:
Kom eens met voorbeelden dan?
Stond in nieuwsbrieven van de bond volgens mij, maar die staan niet openbaar. Zie verder de post boven me.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Herinneren jullie je dat verhaal nog van die trein die een aan een viaduct hangend putdeksel geraakt had? De machinist van die trein is nu tot 1 jaar en 9 maanden celstraf veroordeeld omdat ie hem zelf opgehangen had.....
omdat de flexibiliteit gevraagd wordt van mensen die nu juist het afgelopen half jaar de boel rijdend hebben gehouden en in de eerste maanden met weinig tot geen beschermende maatregelen. Flexibiliteit die gevraagd word door mensen die zelf al een half jaar met een vorstelijk salaris thuis werken en elke dag om 18:00 met hun prakkie op schoot op de bank naar het journaal zit te kijken.
Dat is natuurlijk ook enkel een kwestie van perspectief. Je zou ook kunnen stellen dat het rijdend personeel de boel rijdend heeft gehouden door 1e klasse coupés te claimen. Met tot gevolg dat de reizigers nog minder ruimte hadden in de trein en dus meer risico liepen. Terwijl de vertrekprocedure in menig trein prima door de machinist uitgevoerd kon worden. De overtreffende trap is dan om dat gedrag te linken aan 'verwende kinderen' die halsstarrig vasthouden aan verworven rechten. Nu lijkt me dat beeld geen recht doen aan de werkelijkheid. Maar afijn. Suggeren dat kantoorpersoneel het maar makkelijk heeft want thuiswerken is ook een oversimplificering.
Ik denk dat dit soort zwart-wit frames vooral tegenstellingen benadrukt en uiteindelijk niet bijdraagt aan een oplossing.
[ Bericht 0% gewijzigd door Eix op 05-10-2020 19:22:16 ]
Most people keep their brains Between their legs (Don't you find ?)
Bwooh, afgelopen weekend spontaan een weekendje Ameland gedaan. De fans weten mijn TRV topic wel te vinden. Maar wat ook gebeurd is Voor het eerst sinds kleurentelevisie weer eens een bordje gescoord
Zozo, het lijkt er op dat zowaar ook inmiddels een nieuwe OBIS versie naar VIRM wordt uitgerold Ik zag net dat hippe kaartje van de actuele positie en een overzicht met de huidige snelheid voorbij komen op het scherm.
[ Bericht 0% gewijzigd door MTL op 06-10-2020 08:55:39 ]
Op dinsdag 6 oktober 2020 08:47 schreef MTL het volgende: Zozo, het lijkt er op dat zowaar ook inmiddels een nieuwe OBIS versie naar VIRM wordt uitgerold Ik zag net dat hippe kaartje van de actuele positie en een overzicht met de huidige snelheid voorbij komen op het scherm.
Heb je een OBIS-scherm in de cabine?
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Woon-werkverkeer met keurig ingecheckt 1e klas abonnement. En ik was inderdaad de enige in die in de 1e klas daar zat. De jongeman die er zat vluchtte de 1e klas uit toen ik binnenkwam. Geen idee waarom. Het zal vast mijn slechte adem wel zijn
omdat de flexibiliteit gevraagd wordt van mensen die nu juist het afgelopen half jaar de boel rijdend hebben gehouden en in de eerste maanden met weinig tot geen beschermende maatregelen. Flexibiliteit die gevraagd word door mensen die zelf al een half jaar met een vorstelijk salaris thuis werken en elke dag om 18:00 met hun prakkie op schoot op de bank naar het journaal zit te kijken.
Willen ze als organisatie krimpen en efficiënter gaan werken? Laat ze bij zichzelf beginnen want ik heb geen idee waarom NS 50 verschillende directeuren nodig heeft want als ze thuis zitten blijven de treinen ook gewoon rijden hebben we gezien.
Weet je wat het is. De reizigersvraag zal waarschijnlijk vele malen lager zijn dan we begin dit jaar voor mogelijk achten. De teruggang is passagiers is reeds voor NS de reden om met meer flexibele abonnementen te komen waarbij je niet bij meer dan 4 retouren per week een trajectkaart wilt maar al een specifiek abonnement als je 2 of 3 keer per week reist. Daarbij kan je nog de kanttekening zetten dat het maar de vraag is of de reizigersvraag ooit zal terugkeren op het niveau dat voor Corona was.
Ik snap dat I&W verzocht heeft om langer door te rijden op volle capaciteit maar ik denk dat men wijs met belastinggeld moet omgaan en uiteindelijk de dienstregeling zal moeten terugschroeven. Leuk dat zes treinen per uur, ga eerst maar terug naar vier etc. Uiteindelijk kom je op een wegschaal terecht. Of er zullen gedwongen mensen NS moeten verlaten of NS zal met een heel goed herstructureringsplan moeten komen waarbij personeel behouden kan blijven; beide bij vraaguitval.
Ik kan niet in een glazen bol kijken, wat ik wel kan is om mij heen kijken en zien dat het gros van de klanten van NS die in de spits de vraag zo hoog maken in de afgelopen maanden allemaal gezien hebben dat (deels) thuiswerken een uitstekende mogelijkheid is. Studenten zullen blijven, allicht kunnen de lestijden weer naar pre hyperspits.
NS staat voor een verandering die een decennium aan groei in 1 kwartaal zag verdampen.
Daar zit je in ieder geval beter dan verkrampt thuiswerkend met de laptop vanachter de keukentafel. De 1e klas met stilteruimte is helemaal een pré met kinderen thuis in plaats van op school.
Most people keep their brains Between their legs (Don't you find ?)
De teruggang is passagiers is reeds voor NS de reden om met meer flexibele abonnementen te komen waarbij je niet bij meer dan 4 retouren per week een trajectkaart wilt maar al een specifiek abonnement als je 2 of 3 keer per week reist.
Op dinsdag 6 oktober 2020 17:25 schreef b2py het volgende: Ik kan niet in een glazen bol kijken, wat ik wel kan is om mij heen kijken en zien dat het gros van de klanten van NS die in de spits de vraag zo hoog maken in de afgelopen maanden allemaal gezien hebben dat (deels) thuiswerken een uitstekende mogelijkheid is. Studenten zullen blijven, allicht kunnen de lestijden weer naar pre hyperspits.
NS staat voor een verandering die een decennium aan groei in 1 kwartaal zag verdampen.
Het was in de zomer dat de reizigers die het meest voor het kaartje betalen (de forensen in de spits) dat die het meeste wegbleven. Dat heeft natuurlijk alles van doen met thuiswerken. Dat thuiswerken gaat een blijvertje zijn omdat veel mensen het wel op prijs stellen minder reistijd te hebben en je actiepunten sneller kunt afhandelen. Tegelijkertijd zullen als corona voorbij is ook veel mensen wel terugkomen voor minimaal meerdere dagen per week. Niet al het werk gaat handig op afstand en vaak is afstemming belangrijk en dat gaat bij een fysiek samenzijn toch makkelijker.
Landelijk gaan we daarmee wel zien dat de spitspiek vlak na corona minder hoog is en mogelijk worden de klassieke rustige dagen (woensdag en vrijdag) nog rustiger dan ze altijd al waren. Tegelijkertijd moeten we niet vergeten dat met name in de Randstad én de ruime omgeving het woningtekort erg hoog blijft. In de grote steden wordt dat opgevangen door in hoge dichtheden te bouwen zonder de mogelijkheid om massaal auto's aan te houden. Daarnaast zullen mensen meer op afstand van hun werk wonen. Veel kantoorplekken zullen eerst niet optimaal benut worden maar later wordt de ruimte meer geoptimaliseerd op de bezetting en dan zijn parkeerplaatsen en bereikbaarheid per auto vanzelf weer een issue. Dat zijn drijvers die de trein wel weer aantrekkelijk maken. Maar dan moet de hele toko in de tussentijd niet zijn omgevallen.
Ik denk dat we er rustig vanuit kunnen gaan dat de steun gedurende de maatregelen zal blijven. Maar die steun is niet genoeg om de vervoersbedrijven op de been te houden. Bovendien gaan de bedrijven niet meteen cashen nadat corona voorbij is. Het zal nog jaren duren voor het weer druk is. Besparen is onvermijdelijk en de manier omdat zonder ontslagen te doen is met natuurlijk verloop en flexibiliteit. Nu is natuurlijk wel de vraag wat die flexibiliteit inhoud.
Vragen of je bij een overformatie op een standplaats bij een tekort op een standplaats met een half uur reistijd je daarheen zou willen gaan lijkt mij nogal redelijk. Van géén gebroken diensten naar heel veel gebroken diensten is dat al een stuk minder omdat dat ook weer ingrijpt in de privésituatie. Aan de andere kant: Bij de regionale vervoerders gebeurt het ook, je kan dan mooi even boodschappen doen, koken voorbereiden of het huis op orde maken. Misschien kunnen er ook wel hybride-functies worden gecreëerd, één halve dienst buiten, de rest van de dag op kantoor ('s ochtends of 's middags). Nu lijkt het mij heel redelijk om daarover te gaan onderhandelen met het uitgangspunt dat er wel iets in die trant te doen. Het alternatief: Mensen bij overformatie laten solliciteren op hun eigen functie, wie niet wordt aangenomen kan naar de interne vacaturebank, lukt dat ook niet? Definitief ontslag. Dat is hoe het bij veel grote bedrijven gaat. NS heeft dat nog nooit gedaan.
Vragen of je bij een overformatie op een standplaats bij een tekort op een standplaats met een half uur reistijd je daarheen zou willen gaan lijkt mij nogal redelijk. Van géén gebroken diensten naar heel veel gebroken diensten is dat al een stuk minder omdat dat ook weer ingrijpt in de privésituatie. Aan de andere kant: Bij de regionale vervoerders gebeurt het ook, je kan dan mooi even boodschappen doen, koken voorbereiden of het huis op orde maken. Misschien kunnen er ook wel hybride-functies worden gecreëerd, één halve dienst buiten, de rest van de dag op kantoor ('s ochtends of 's middags). Nu lijkt het mij heel redelijk om daarover te gaan onderhandelen met het uitgangspunt dat er wel iets in die trant te doen. Het alternatief: Mensen bij overformatie laten solliciteren op hun eigen functie, wie niet wordt aangenomen kan naar de interne vacaturebank, lukt dat ook niet? Definitief ontslag. Dat is hoe het bij veel grote bedrijven gaat. NS heeft dat nog nooit gedaan.
Puur omdat iets bij regionale vervoerders gebeurt, of omdat het bij andere bedrijven op een bepaalde manier gaat wil niet zeggen dat het bij de NS dan óók maar moet gebeuren. Zo kan je als werkgever natuurlijk altijd alle voorwaardes wel slechter blijven maken.
In het midden oosten werkt men met gastarbeiders die worden behandeld als slaven, laten we vooral met z'n allen ook daarnaartoe werken. Immers gebeurt het daar ook al En nu vind je dat misschien geen goede vergelijking, maar bedenk je wel dat bij iedere kuil in de weg voorwaardes makkelijk versoberd worden, maar ze worden zelden tot nooit meer teruggedraaid...
Nou, mijn punt is dus niet dat alles moet kunnen omdat het elders ook kan maar mijn punt is wel dat je het niet te snel opzij moet leggen. Het moet wel ergens vandaan komen. Het ene is erger dan het andere en vooralsnog is er wel sprake van baanzekerheid gegeven verloop en vergrijzing. Dat zie ik de mensen in de podiumkunsten of evenementenindustrie nog niet nazeggen.
Op donderdag 1 oktober 2020 22:18 schreef James1988 het volgende: Daar ben ik het wel mee eens. Als ik drie uur in één trein zit en ik de conducteur niet één keer zie, dan vraag ik me wel af wat de meerwaarde van een conducteur ís.
Het was in de zomer dat de reizigers die het meest voor het kaartje betalen (de forensen in de spits) dat die het meeste wegbleven. Dat heeft natuurlijk alles van doen met thuiswerken. Dat thuiswerken gaat een blijvertje zijn omdat veel mensen het wel op prijs stellen minder reistijd te hebben en je actiepunten sneller kunt afhandelen. Tegelijkertijd zullen als corona voorbij is ook veel mensen wel terugkomen voor minimaal meerdere dagen per week. Niet al het werk gaat handig op afstand en vaak is afstemming belangrijk en dat gaat bij een fysiek samenzijn toch makkelijker.
Landelijk gaan we daarmee wel zien dat de spitspiek vlak na corona minder hoog is en mogelijk worden de klassieke rustige dagen (woensdag en vrijdag) nog rustiger dan ze altijd al waren. Tegelijkertijd moeten we niet vergeten dat met name in de Randstad én de ruime omgeving het woningtekort erg hoog blijft. In de grote steden wordt dat opgevangen door in hoge dichtheden te bouwen zonder de mogelijkheid om massaal auto's aan te houden. Daarnaast zullen mensen meer op afstand van hun werk wonen. Veel kantoorplekken zullen eerst niet optimaal benut worden maar later wordt de ruimte meer geoptimaliseerd op de bezetting en dan zijn parkeerplaatsen en bereikbaarheid per auto vanzelf weer een issue. Dat zijn drijvers die de trein wel weer aantrekkelijk maken. Maar dan moet de hele toko in de tussentijd niet zijn omgevallen.
Ik denk dat we er rustig vanuit kunnen gaan dat de steun gedurende de maatregelen zal blijven. Maar die steun is niet genoeg om de vervoersbedrijven op de been te houden. Bovendien gaan de bedrijven niet meteen cashen nadat corona voorbij is. Het zal nog jaren duren voor het weer druk is. Besparen is onvermijdelijk en de manier omdat zonder ontslagen te doen is met natuurlijk verloop en flexibiliteit. Nu is natuurlijk wel de vraag wat die flexibiliteit inhoud.
Vragen of je bij een overformatie op een standplaats bij een tekort op een standplaats met een half uur reistijd je daarheen zou willen gaan lijkt mij nogal redelijk. Van géén gebroken diensten naar heel veel gebroken diensten is dat al een stuk minder omdat dat ook weer ingrijpt in de privésituatie. Aan de andere kant: Bij de regionale vervoerders gebeurt het ook, je kan dan mooi even boodschappen doen, koken voorbereiden of het huis op orde maken. Misschien kunnen er ook wel hybride-functies worden gecreëerd, één halve dienst buiten, de rest van de dag op kantoor ('s ochtends of 's middags). Nu lijkt het mij heel redelijk om daarover te gaan onderhandelen met het uitgangspunt dat er wel iets in die trant te doen. Het alternatief: Mensen bij overformatie laten solliciteren op hun eigen functie, wie niet wordt aangenomen kan naar de interne vacaturebank, lukt dat ook niet? Definitief ontslag. Dat is hoe het bij veel grote bedrijven gaat. NS heeft dat nog nooit gedaan.
Tegen de tijd dat die woningbouw effect gaat hebben zijn de meeste 50'ers bij NS alweer met pensioen. Dat is te ver vooruit om positief effect te hebben op NS.
Puur omdat iets bij regionale vervoerders gebeurt, of omdat het bij andere bedrijven op een bepaalde manier gaat wil niet zeggen dat het bij de NS dan óók maar moet gebeuren. Zo kan je als werkgever natuurlijk altijd alle voorwaardes wel slechter blijven maken.
In het midden oosten werkt men met gastarbeiders die worden behandeld als slaven, laten we vooral met z'n allen ook daarnaartoe werken. Immers gebeurt het daar ook al En nu vind je dat misschien geen goede vergelijking, maar bedenk je wel dat bij iedere kuil in de weg voorwaardes makkelijk versoberd worden, maar ze worden zelden tot nooit meer teruggedraaid...
Goed punt! De laatste jaren zie je dat arbeidsvoorwaarden alleen maar versoberd worden. Om de pijn te verzachten, houden de huidige merknemers dan hun bestaande rechten maar uiteindelijk gaat gemiddeld genomen iedereen op achteruit. En dat is zorgelijk, want je holt er de koopkracht mee uit en het is een race naar de bodem waar uiteindelijk alleen werkgevers en aandeelhouders van profiteren.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op woensdag 7 oktober 2020 16:45 schreef Duvel het volgende: Goed punt! De laatste jaren zie je dat arbeidsvoorwaarden alleen maar versoberd worden. Om de pijn te verzachten, houden de huidige merknemers dan hun bestaande rechten maar uiteindelijk gaat gemiddeld genomen iedereen op achteruit. En dat is zorgelijk, want je holt er de koopkracht mee uit en het is een race naar de bodem waar uiteindelijk alleen werkgevers en aandeelhouders van profiteren.
Blijkbaar vinden de werknemers die versoberde voorwaarden geen probleem, anders waren ze wel ander werk gaan doen.
Treinconducteur en op langere termijn machinist zijn gewoon uitstervende beroepen. Dat kan je leuk vinden of niet, maar het gaat gewoon gebeuren. Reizigers hebben geen behoefte meer aan een conducteur: er zijn andere bronnen die sneller en betrouwbaarder relevante info kunnen geven.
Het vervoersbedrijf heeft er ook geen behoefte aan: de kaartcontrole is geautomatiseerd.
Blijkbaar vinden de werknemers die versoberde voorwaarden geen probleem, anders waren ze wel ander werk gaan doen.
Treinconducteur en op langere termijn machinist zijn gewoon uitstervende beroepen. Dat kan je leuk vinden of niet, maar het gaat gewoon gebeuren. Reizigers hebben geen behoefte meer aan een conducteur: er zijn andere bronnen die sneller en betrouwbaarder relevante info kunnen geven.
Het vervoersbedrijf heeft er ook geen behoefte aan: de kaartcontrole is geautomatiseerd.
Kijk naar de Docklands Lightrail in London. Daar is wel een personeelslid dat de deuren sluit en kaartjes controleert. Maar verder rijdt het ding automatisch. Lijkt me een prima werkwijze.
De DLR is niet echt een goed voorbeeld, dat ding kan niet rijden zonder die medewerker. Die vervult een veiligheidsfunctie, omdat hij het vertrekproces in de gaten houdt.
Wat denk ik wel vaker zal gaan gebeuren is rijden zonder conducteur. De regionale vervoerders doen het in ons land al, en in de ons omringende landen is het heel normaal dat dat zelfs op langeafstandsverbindingen gebeurt.
Of met heel lange treinen, zoals bijvoorbeeld op Thameslink waar de machinist al 30 jaar het enige personeelslid is en die tegenwoordig zelfs 12 bakken (240 meter) lang zijn. Kaartcontrole gebeurt daar door vliegende controleteams, en op risicotreinen rijdt wat beveiliging mee. Maar de machinist is als enige verantwoordelijk voor de trein.
Op woensdag 7 oktober 2020 19:45 schreef James1988 het volgende: De DLR is niet echt een goed voorbeeld, dat ding kan niet rijden zonder die medewerker. Die vervult een veiligheidsfunctie, omdat hij het vertrekproces in de gaten houdt.
Wat denk ik wel vaker zal gaan gebeuren is rijden zonder conducteur. De regionale vervoerders doen het in ons land al, en in de ons omringende landen is het heel normaal dat dat zelfs op langeafstandsverbindingen gebeurt.
Of met heel lange treinen, zoals bijvoorbeeld op Thameslink waar de machinist al 30 jaar het enige personeelslid is en die tegenwoordig zelfs 12 bakken (240 meter) lang zijn. Kaartcontrole gebeurt daar door vliegende controleteams, en op risicotreinen rijdt wat beveiliging mee. Maar de machinist is als enige verantwoordelijk voor de trein.
Die veiligheidsfunctie lijkt me goedkoper dan alle perrons aanpassen met deuren, camera's ophangen en alles vanuit een meldkamer bedienen..
Het is wel iemand die kan gaan staken en een forse loonsverhoging eist. Terwijl je wel de kosten hebt voor het automatisch rijden, monitoren, enzovoorts.
Op dinsdag 6 oktober 2020 08:47 schreef MTL het volgende: Zozo, het lijkt er op dat zowaar ook inmiddels een nieuwe OBIS versie naar VIRM wordt uitgerold Ik zag net dat hippe kaartje van de actuele positie en een overzicht met de huidige snelheid voorbij komen op het scherm.
Al een paar maanden geleden zag ik die al. Ik zag wel dat de temperatuur en de snelheid geen waarde aangaven Wordt eigenlijk ook eens tijd voor OBIS in de SLT, die RIS-schermen zijn ook behoorlijk brak: - Of ze doen het niet en geven een zwart/wit scherm - Of ze artifacten als een malle - En in de eerste klas hebben ze wat schermen eruit gehaald om wat extra voorraad te hebben nu de leverancier allang failliet is. - En beperkte informatie omdat het statische informatie is.
Op woensdag 7 oktober 2020 20:48 schreef James1988 het volgende: Het is wel iemand die kan gaan staken en een forse loonsverhoging eist. Terwijl je wel de kosten hebt voor het automatisch rijden, monitoren, enzovoorts.
Scheelt al 1 persoon per trein. Levert veel meer op
Als je de volledige infrastructuur voor automatisch rijden aanlegt maar vervolgens alsnog een persoon aan boord moet hebben om de veiligheid te garanderen, is het voordeel wel weg.
Als je dan één FTE per trein wil wegbezuinigen kun je beter werk maken van éénmansbediening.
Pfoe, dat is 38% langere reistijd en 8 extra stops. In een trein die een stuk minder comfortabel is. Dat maakt de verbinding voor Hilversum naar Amsterdam ook een stuk slechter.
Amsterdam Centraal wordt een minder belangrijk station met de verbouwing. Heel veel ICs gaan naar Amsterdam Zuid, waaronder dus ook deze. Schat in dat er te weinig ruimte is om naar Amsterdam C te rijden of om daar te keren voor deze IC.
[ Bericht 7% gewijzigd door MTL op 08-10-2020 09:49:26 ]
Da's makkelijk tijdens de coronapandemie. Frisse wind door de trein
misschien speelt 't incident met de Buffel-explosie een rol dat die deuren er zo snel uit moeten? in Nijmegen was vorig jaar een persoon om het leven gekomen door een explosie in een afgedankte Buffel. 't zal niet voor 't eerst zijn dat zwervers hun intrek doen in een oude trein. zonder deuren is dat een stuk minder aantrekkelijk.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
misschien speelt 't incident met de Buffel-explosie een rol dat die deuren er zo snel uit moeten? in Nijmegen was vorig jaar een persoon om het leven gekomen door een explosie in een afgedankte Buffel. 't zal niet voor 't eerst zijn dat zwervers hun intrek doen in een oude trein. zonder deuren is dat een stuk minder aantrekkelijk.
Reserve onderdelen? Wel gek dat ze de boel niet dichtmaken eigenlijk. Spul wordt op Dijksgracht geparkeerd dat niet echt makkelijk toegankelijk is.
Tweetjes worden gestript voor reserveondelen om drietjes rijvaardig te houden. Die blijven ook nog even achter de hand heb ik begrepen als backup mocht door weersomstandigheden materieel uitvallen.
Sommige onderdelen zouden ook nog al dan niet met kleine aanpassingen voor icm gebruikt kunnen worden.
Komt erop neer dat het oorspronkelijke model voor SAAL (Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad) niet uitgevoerd kan worden door gebrek aan ERTMS/ETCS en het niet (op papier) verdwijnen van goederentreinen.
Als alternatief zijn er nu eigenlijk twee modellen: eentje waarbij de sprinters de voorkeur krijgen met een korte stop in Weesp (en de IC's daarbij soms fors uitgebogen moeten worden) en eentje met voorkeur voor de IC's (met lange stops voor de sprinters die soms juist ook stations over moeten slaan).
er is een aanbesteding voor het verplaatsen van materieel wat voor sloop bestemd is. Het lijkt mij dat Volkerrail daar op inschrijft. weet niet of dit werk is wat de nieuwe partij 'dc tractie' kan en wil uitvoeren. dit betreft specifiek het verplaatsen van sloop materieel en conditieritten. de opdrachtnemer dient in het bezit te zijn van een locomotief en machinist.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Komt erop neer dat het oorspronkelijke model voor SAAL (Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad) niet uitgevoerd kan worden door gebrek aan ERTMS/ETCS en het niet (op papier) verdwijnen van goederentreinen.
Als alternatief zijn er nu eigenlijk twee modellen: eentje waarbij de sprinters de voorkeur krijgen met een korte stop in Weesp (en de IC's daarbij soms fors uitgebogen moeten worden) en eentje met voorkeur voor de IC's (met lange stops voor de sprinters die soms juist ook stations over moeten slaan).
Buiten kijf staat dat het eerder bedachte model F' wat niet bleek te passen het beste is. Mooie tijdliggingen, alle verbindingen, ook nog frequentieverhogingen. Het nadeel is, dat daar extra infra voor nodig bleek te zijn waarvoor geen geld beschikbaar is, we hebben het dan over grote viersporigheden in Almere, tussen Weesp en Amsterdam Centraal en bij Diemen Zuid.
Wat de modellen I(A of B of A-spits) doen is eigenlijk de huidige dienstregeling over een andere infra in Weesp duwen, de volgorde wisselen van de IC's uit Flevoland en het Gooi en daar weer wat extra treinen in proppen. Dat heeft een paar gevolgen: Alle sprinters van/naar Flevoland worden door 2 IC's ingehaald terwijl er nu maximaal 2 minuten stilstand is voor de relatie Flevoland-Amsterdam Centraal en dat ook twee van de vier keer het geval is voor de reizigers uit het Gooi naar Amsterdam Centraal. De sprinterreizigers gaan er dus op achteruit in welke vorm van I dan ook.
De 5e en 6e IC Almere-Amsterdam Zuid zou daarnaast uit Almere 3 minuten na de voorgaande IC naar Amsterdam Zuid gaan vertrekken. Nu stopt de eerste niet meer in Duivendrecht en de tweede nog wel maar ze zitten allebei in het kwartier waar de drukste trein niet zit: De intercity van NoordNL naar Zuid. Want drie minuten na die drukste trein vertrekt de IC naar Amsterdam Centraal. Die drukste trein knalt in alle prognoses door het dak. De 5e en 6e trein zullen daarentegen vrijwel altijd leeg rondrijden. Dat kost geld maar levert weinig op. Dat geldt nog sterker voor de 7e en 8e IC in de spitsvariant.
Verder heeft elke variant van model I een probleem: De geprognosticeerde groei van de verbinding Amersfoort-Amsterdam Zuid past niet in twee treinen per uur. Volgens de modellen was dat pas ver in de toekomst met ICNG maar in de praktijk van 2019 pasten de drukste treinen eigenlijk al niet meer in 12 bakken DDZ tussen Duivendrecht en Hilversum.
Model II lost al deze problemen op maar heeft wel nadelen: Sprinters staan kort stil, betere spreiding van de drukte op Almere-Amsterdam Zuid, extra treinen Amersfoort-Amsterdam Zuid maar daarvoor vervallen wel de IC Amersfoort-Amsterdam Centraal (die is écht wel vervelend) en de IC Almere-Amsterdam Centraal (maar hogere frequenties en qua reistijd valt het wel mee).
Spoorcapaciteit, dienstregelingsmodellen en vervoerprognoses zijn van ProRail zelf die daarvoor afstemt met diverse partijen waaronder ook vervoerders. Voor infraontwerp, kostenramingen en milieustudies is ProRail wel afhankelijk van de bekende vier IB's die dat ingtegraal kunnen oppakken. ProRail is voor het geheel opdrachtnemer van het ministerie van I&W.
Is verdubbeling van Duivendrecht/Muiderpoort-Gaasperdammerweg aansluiting eigenlijk al eens besproken? IC's kunnen dan al bij Diemen (Zuid) de sprinters voorbij rijden waardoor Weesp minder een knelpunt wordt. Ook een ongelijkvloerse aansluiting vanaf de Watergraafsmeer zou flink kunnen schelen.
Overigens snap ik ook niet waarom men steeds stations in Almere over wil slaan met de trein naar Utrecht: ik zou eerder gaan voor het schrappen van Naarden-Bussum dat al een trein naar Utrecht heeft. Mocht het reizigersaantal vanaf Naarden-Bussum dusdanig groot zijn dat het niet in die 2 sprinters per uur past zou je eventueel de IC Amsterdam C-Amersfoort er extra kunnen laten stoppen.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op vrijdag 9 oktober 2020 14:07 schreef dennistd het volgende: Is verdubbeling van Duivendrecht/Muiderpoort-Gaasperdammerweg aansluiting eigenlijk al eens besproken? IC's kunnen dan al bij Diemen (Zuid) de sprinters voorbij rijden waardoor Weesp minder een knelpunt wordt. Ook een ongelijkvloerse aansluiting vanaf de Watergraafsmeer zou flink kunnen schelen.
Overigens snap ik ook niet waarom men steeds stations in Almere over wil slaan met de trein naar Utrecht: ik zou eerder gaan voor het schrappen van Naarden-Bussum dat al een trein naar Utrecht heeft. Mocht het reizigersaantal vanaf Naarden-Bussum dusdanig groot zijn dat het niet in die 2 sprinters per uur past zou je eventueel de IC Amsterdam C-Amersfoort er extra kunnen laten stoppen.
Nou.. Ze slaan Muziekwijk over omdat er tussen een IC en sneltrein te weinig tijd zit om met alle treinen twee keer te stoppen. Het past maar anderhalf keer per trein. Op acht treinen (zes naar Weesp, twee naar Hilversum) stoppen er vier wel op Muziekwijk, vier niet. De verdeling wordt dan 7 om 8 minuten tussen Weesp en Almere Centrum voor de IC's en sneltreinen onderling. Naarden-Bussum overslaan lost verkeerskundig niets op hoewel dat vervoerkundig waarschijnlijk beter zou zijn.
Heej lieve mensen, de komende 2 weken moet ik dagelijks om 17:00 van amsterdam centraal naar den haag centraal. En natuurlijk moet dit zo goedkoop mogelijk
Ik heb een Dal vrij abbo en een bahncard25. Heb nu een route voor ¤5 waar ik naar amsterdam zuid/schiphol reis op saldo en dan met een intl ticket van weener naar Den Haag CS reis.
Nu is mijn vraag, zijn er nog andere routes die ik kan gebruiken? Zat ook nog te denken om een kaartje van amsterdam centraal naar Essen(Belgie) te nemen, maar dan vraag ik me af of je de route die niet over de HSL gaat mag gebruiken. Dit zou me de stuk op saldo bespraren tussen zuid en CS :^)
Alles gratis op bol.com? Coupon: ███████████ <-- wegkrassen met sleutels, werkt het beste op mooie puntgafe glazen aanraakschermen
Op vrijdag 9 oktober 2020 21:33 schreef ikweetnietwat het volgende: Heej lieve mensen, de komende 2 weken moet ik dagelijks om 17:00 van amsterdam centraal naar den haag centraal. En natuurlijk moet dit zo goedkoop mogelijk
Blijf thuis. Grote kans dat je dat sowieso moet vanaf dinsdag.
Nvm, heb het al gevonden. De IC Amsterdam-Roosendaal komt gelukkig uit de internationale reisplanner rollen met een prijskaartje van ¤2,60. Dat icm het ontbreken van de middagspits zorgt er toch nog voor dat ik lekker goedkoop met mijn dal vrij naar den haag kan
Alles gratis op bol.com? Coupon: ███████████ <-- wegkrassen met sleutels, werkt het beste op mooie puntgafe glazen aanraakschermen
Er is een overweg op het traject Alkmaar - Uitgeest die met spoed hersteld moet worden. Vanaf dinsdagmiddag 12:00 tot woensdagochtend 05:00 geen treinverkeer tussen Alkmaar en Uitgeest. Er worden bussen ingezet. weer een breuk in de spoorstaaf zoals in Castricum enige tijd geleden?
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Bij het controleren van een Italiaanse F-35 zijn afwijkingen gevonden in de lengte van bouten. Hiermee worden panelen aan het toestel bevestigd. Een steekproef op de andere toestellen van de Italiaanse productielocatie bracht dezelfde afwijkingen aan het licht.
Dit werk wordt blijkbaar gedaan door Leonardo Aircraft, een dochterbedrijf van Finmeccanica dat weer het moederbedrijf was van AnsaldoBreda..... Ze leren het ook nooit daar
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Dit werk wordt blijkbaar gedaan door Leonardo Aircraft, een dochterbedrijf van Finmeccanica dat weer het moederbedrijf was van AnsaldoBreda..... Ze leren het ook nooit daar
Wel consistent blijkbaar. De Fyra had toch bij ieder treinstel andere mankementen?
Overigens, ik zag dat er vanaf komende vrijdag werkzaamheden zijn tussen Weert en Sittard. Maar wat een armoe: in plaats van een directe bus via de snelweg A2 zonder tussenstop in Roermond ben je in het weekend dus als doorgaande reiziger een uur en dertien minuten onderweg.
Most people keep their brains Between their legs (Don't you find ?)
Uit de berichten over SGMm begrijp ik dat er even geen SNG bij CAF uit de fabriek is gekomen. Daardoor is het uit dienst gaan van SGMm ook even uitgesteld. In December verwacht men weer door te gaan met het uitfaseren van SGMm.
Er staan nog meer dan genoeg SNGs te wachten op inzet, maar door corona (en andere dingen) hebben de afnameritten van NS zelf vertraging opgelopen. Inmiddels is CAF al begonnen met de aflevering van de tweede serie SNG en zijn de eerste 118 treinstellen daarmee afgeleverd, maar door wijzigingen aan die serie moeten er opnieuw een aantal testritten gereden worden voordat ook die tweede serie voor de reizigersdienst gebruikt mag worden..
DB Netze meldt overigens ook dat het om een roodseinpassage gaat:
quote:
Vorbeifahrt am Haltbegriff im Bf. Dreileben-Drackenstedt. Zug ist an mehreren haltzeigenden Signalen unzulässig vorbeigefahren. Nmg verständigt. BPol verständigt. Oberleitung wurde beschädigt, Zugverkehr im Bf. Dreileben aktuell bis zur abgeschlossenen Lageerkundung eingestellt Triebfahrzeug entgleist und umgestürzt und ein weiteres Fahrzeug entgleist. Oberleitung und 1 OL-Mast beschädigt.
betriebl. Maßnahmen: SPNV: RB 40 wendet in LEI und LNR SPFV: L55 + 56 Umleitung über LS SGV: über geeignete Strecken, vorrangig über HGV und HEBG
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2020 14:38 schreef b2py het volgende: Ongelukkige situatie zo, is het normaal dat een trein na roodpassage zo naast de baan eindigt?
Het lijkt erop dat de trein een stootjuk aan gort heeft gereden.
De machinist van die loc mag echt van geluk spreken! Ben benieuwd naar de uitkomst van het onderzoek naar de toedracht. Ik lees hierboven al diverse mogelijkheden en speculatie, maar op dit moment weet Alstom (en NS) nog niks over de exacte toedracht.
Op vrijdag 16 oktober 2020 16:05 schreef MTL het volgende: De machinist van die loc mag echt van geluk spreken! Ben benieuwd naar de uitkomst van het onderzoek naar de toedracht. Ik lees hierboven al diverse mogelijkheden en speculatie, maar op dit moment weet Alstom (en NS) nog niks over de exacte toedracht.
De directe oorzaak van een ongeluk is vaak al vrij snel vast te stellen. Iemand komt ter plaatse en ziet iets dat niet klopt, zoals een gesloten remkraan. Dan is 1+1 al heel snel 2.
De toedracht daarvan is echter een heel ander verhaal, daar kunnen vele maanden aan onderzoek overheen gaan.
komende zondag is de 23 076 van de VSM weer in het wild te spotten. Tussen 10:50 en 11:10 en tussen 14:20 en 14:40 wordt een kering te Dieren verwacht. Doe er uw voordeel mee.
Vanaf a.s. maandag rijdt NS weer minder treinen, net als aan het begin van de coronacrisis. Dit i.v.m. een flinke daling van de reizigersaantallen. Concreet betekent het dat bepaalde spitstreinen niet rijden, en sommige nachtnettreinen evenmin.
Kort samengevat: de verwarming in de trein werkt door middel van een verwarmingselement dat water verwarmt wat vervolgens als stoom door het rijtuig de warmte afgeeft. Alleen was de hoofdschakelaar verkleefd waardoor het element niet meer uitgeschakeld werd. Daardoor ontstond er steeds meer hitte waarbij er dus ook water uit het systeem verdween. Wat niet verdween wat de antivries (hoger kookpunt blijkbaar), waardoor het gehalte hiervan steeds hoger werd. Uiteindelijk bij bijna 200 graden is dit ook een gaswolk gaan vormen die vervolgens door een omgezette lichtschakelaar in een coupé tot ontploffing is gekomen.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Kort samengevat: de verwarming in de trein werkt door middel van een verwarmingselement dat water verwarmt wat vervolgens als stoom door het rijtuig de warmte afgeeft. Alleen was de hoofdschakelaar verkleefd waardoor het element niet meer uitgeschakeld werd. Daardoor ontstond er steeds meer hitte waarbij er dus ook water uit het systeem verdween. Wat niet verdween wat de antivries (hoger kookpunt blijkbaar), waardoor het gehalte hiervan steeds hoger werd. Uiteindelijk bij bijna 200 graden is dit ook een gaswolk gaan vormen die vervolgens door een omgezette lichtschakelaar in een coupé tot ontploffing is gekomen.
Klinkt als een mooie aflevering voor 'traincrash investigation: seconds from disaster'.
Diegene die in die coupé het licht aandeed moet nu toch wel een trauma voor lichtschakelaars hebben...
Most people keep their brains Between their legs (Don't you find ?)
Ik zag dat bij het onderstation in Hilversum nog steeds een noodvoorziening in de vorm van een vrachtwagen staat. Die brand was al in juli 2018, hebben ze dat nou nog steeds niet gerepareerd?
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Gisteren werd door RailExperts 9902 een Plan V van Eindhoven naar Utrecht gebracht. Vermoedelijk stel 904, wat in Eindhoven op de kuilwielenbank een onderhoud gehad heeft.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Op vrijdag 30 oktober 2020 14:10 schreef MTL het volgende: Op Rijswijk zijn twee sprinters op iewat onconventionele wijze ontkoppeld: [ twitter ] Het is maar goed dat die meuk er volgend jaar uit gaat
Op maandag 2 november 2020 07:15 schreef Pino112 het volgende: Het kunstwerk is van kunststof, maar leunt het er net op of zit er nog wat ruimte tussen?
Rijnmond update telkens de informatie en is ter plekke met allemaal interviews, o.a. met de architect die vertelde dat de staarten er vooral waren op verzoek van omwonenden om het viaduct op te leuken.
Voornamelijk bijzonder dat het op hoogte gebeurde.
Vergelijkbaar vind ik de slijptrein dwars door de watersportwinkel in Stavoren of de wadlopers die in Tytsjerk de sloot opzochten na een botsing met koeien.