abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Sport donderdag 1 oktober 2020 @ 15:41:26 #1
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_195366410


danica.jpg ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
GNER-60.png James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
_MG_7097-2.jpg greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
U55..jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
Darkwing.jpg Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft.
ZZYPfes.png b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails)
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fantacolist, civiel vervoer.
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt
ceilingdog.JPG JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( O+ )
Fok_UI.png Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn.
avatardeadlock.png DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy
le-creuset.jpg derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben
vogeltje.jpg Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is.
lock.gif MTL, Sloopt wel eens echte treintjes *O*
eye.jpg FredvZ Eeuwig chagrijnige forens
x.jpg Maegrim Grote Pimpelwasser
UISTR.jpg Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal


In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft.
Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.

Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk.
Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.

Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.
Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.



SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!

PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 1 oktober 2020 @ 16:29:20 #2
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_195367333
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 15:08 schreef Salatrel het volgende:

[..]

Ja maar om nou een blanco cheque te schrijven is wel een beetje overdreven natuurlijk.

Het gaat mij niet eens om salaris ofzo maar wat je nu opgeeft krijg je niet meer terug. Denk bijvoorbeeld aan voorkeursroosters, geen gebroken diensten. Starten en eindigen op eigen standplaats.

Ik doe nu wel eens diensten vanuit Dordrecht. Dan is de afspraak dat de dienst is aangepast zodat deze begint en eindigt in Rotterdam al dan niet doormiddel van Passagieren. Nu is Dordrecht voor mij niet zo’n issue want dat is qua reistijd net zo ver maar als ze dalijk opeens met diensten uit Den Haag of Roosendaal verdubbelt dat voor mij wel de reistijd die ook nog eens in eigen tijd zou moeten geschieden en van de rusttijd tussen 2 diensten af gaat.
Dat zijn dan ook zaken waar goede afspraken over moeten komen, maar niet direct voor mij als reiziger zijn.

Als je een reis maakt van Groningen naar Maastricht wil je toch regelmatig onderweg een HC treffen en niet tussen Groningen en Assen eentje zien en dan tot Maastricht niet meer.
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 1 oktober 2020 @ 17:07:50 #3
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_195368066
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 14:46 schreef b2py het volgende:
Eens verwend altijd verwend
Rot op als je niks zinnigs te melden hebt.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_195368955
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 16:29 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Dat zijn dan ook zaken waar goede afspraken over moeten komen
klopt. Het grootste probleem aan dit ‘pact’ is dan ook dat er nog geen invulling bekend is. Ik neem aan dat jij ook geen goedkeuring geeft als je niet eens weet waar je goedkeuring aan geeft.
  donderdag 1 oktober 2020 @ 18:49:42 #5
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_195370049
Het probleem lijkt te zijn dat NS allerlei plannen wil doordrukken die niks met corona te maken hebben, en dat de bonden daar niet in trappen. Daar heb je vakbonden voor. Heeft in dit geval niks met verwend zijn te maken.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_195370157
quote:
3s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 18:49 schreef Duvel het volgende:
Het probleem lijkt te zijn dat NS allerlei plannen wil doordrukken die niks met corona te maken hebben, en dat de bonden daar niet in trappen. Daar heb je vakbonden voor. Heeft in dit geval niks met verwend zijn te maken.
Ook dat idd.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 1 oktober 2020 @ 19:24:19 #7
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_195370722
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 17:56 schreef Salatrel het volgende:

[..]

klopt. Het grootste probleem aan dit ‘pact’ is dan ook dat er nog geen invulling bekend is. Ik neem aan dat jij ook geen goedkeuring geeft als je niet eens weet waar je goedkeuring aan geeft.
Zeker niet. Ik verwacht dan ook dat het lange en pittige onderhandelingen gaan worden.

Het andere deel dat ik noemde is wel een probleem waar goed naar gekeken moet worden.
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 1 oktober 2020 @ 22:18:54 #8
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_195374883
Daar ben ik het wel mee eens. Als ik drie uur in één trein zit en ik de conducteur niet één keer zie, dan vraag ik me wel af wat de meerwaarde van een conducteur ís.
  vrijdag 2 oktober 2020 @ 00:25:58 #9
293744 RichardHammond
Tante van Jan en Monique
pi_195377071
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 15:08 schreef Salatrel het volgende:

[..]

Ja maar om nou een blanco cheque te schrijven is wel een beetje overdreven natuurlijk.

Het gaat mij niet eens om salaris ofzo maar wat je nu opgeeft krijg je niet meer terug. Denk bijvoorbeeld aan voorkeursroosters, geen gebroken diensten. Starten en eindigen op eigen standplaats.

Ik doe nu wel eens diensten vanuit Dordrecht. Dan is de afspraak dat de dienst is aangepast zodat deze begint en eindigt in Rotterdam al dan niet doormiddel van Passagieren. Nu is Dordrecht voor mij niet zo’n issue want dat is qua reistijd net zo ver maar als ze dalijk opeens met diensten uit Den Haag of Roosendaal verdubbelt dat voor mij wel de reistijd die ook nog eens in eigen tijd zou moeten geschieden en van de rusttijd tussen 2 diensten af gaat.
En als je nu eens denkt aan het groter geheel? Snap niet waarom de NS-medewerkers zo dwars liggen. De NS heeft tot op heden ruim 700 miljoen belastinggeld ontvangen om alles in de benen te houden. In de plannen wordt afscheid genomen van mensen door natuurlijk verloop dus wellicht zullen mensen na herverdeling/-structurering een andere standplaats krijgen. Wat is het probleem? Deze bijzondere omstandigheden vragen nu eenmaal om offers. Nu kunnen de vakbonden en COR het wel hard willen spelen, maar de NS wil ook in 2021 steun. We hebben bij de KLM al gezien dat Hoekstra een tegenprestatie wil zien. En terecht, want het gaat om belastinggeld. Om dan te beginnen over voorkeursroosters en geprefereerde standplaatsen doet mij nogal wereldvreemd aan.

quote:
3s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 18:49 schreef Duvel het volgende:
Het probleem lijkt te zijn dat NS allerlei plannen wil doordrukken die niks met corona te maken hebben, en dat de bonden daar niet in trappen. Daar heb je vakbonden voor. Heeft in dit geval niks met verwend zijn te maken.
Kom eens met voorbeelden dan?
pi_195379755
Wat nergens vermeld word was dat met dit pact de vakbonden en OR voor 4 jaar zo goed als buiten spel gezet zouden worden. Dus men zou akkoord gaan met meer flexibiliteit waarvan nog niet eens precies bekend is hoe dat ingevuld gaat worden en mocht dat dan totaal anders zijn dan NS het voorhoudt dan is er geen bond of OR die er nog wat aan kan doen.

Vind je het gek dat er massaal tegen gestemd is :')
Op donderdag 12 maart 2009 22:55 schreef Adelante het volgende:
Welkom vader renwan ^O^
Uw zoon is een modeluser in KLB, waar velen een voorbeeld aan zouden moeten nemen.
pi_195380571
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 00:25 schreef RichardHammond het volgende:

[..]

En als je nu eens denkt aan het groter geheel? Snap niet waarom de NS-medewerkers zo dwars liggen. De NS heeft tot op heden ruim 700 miljoen belastinggeld ontvangen om alles in de benen te houden. In de plannen wordt afscheid genomen van mensen door natuurlijk verloop dus wellicht zullen mensen na herverdeling/-structurering een andere standplaats krijgen. Wat is het probleem? Deze bijzondere omstandigheden vragen nu eenmaal om offers. Nu kunnen de vakbonden en COR het wel hard willen spelen, maar de NS wil ook in 2021 steun. We hebben bij de KLM al gezien dat Hoekstra een tegenprestatie wil zien. En terecht, want het gaat om belastinggeld. Om dan te beginnen over voorkeursroosters en geprefereerde standplaatsen doet mij nogal wereldvreemd aan.
[..]
omdat de flexibiliteit gevraagd wordt van mensen die nu juist het afgelopen half jaar de boel rijdend hebben gehouden en in de eerste maanden met weinig tot geen beschermende maatregelen. Flexibiliteit die gevraagd word door mensen die zelf al een half jaar met een vorstelijk salaris thuis werken en elke dag om 18:00 met hun prakkie op schoot op de bank naar het journaal zit te kijken.

Willen ze als organisatie krimpen en efficiënter gaan werken? Laat ze bij zichzelf beginnen want ik heb geen idee waarom NS 50 verschillende directeuren nodig heeft want als ze thuis zitten blijven de treinen ook gewoon rijden hebben we gezien.
  vrijdag 2 oktober 2020 @ 09:25:17 #12
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_195380704
Dat zou niet rechtsgeldig zijn geweest dus dat lijkt mij eerder het vaatje fake news dan de waarheid. Wel zat natuurlijk een verlenging van de huidige (verlopen) CAO van ik meen 2 jaar in het pact. Dus op dat punt zouden de bonden even niets kunnen roepen, maar dat is met het tweejaarlijks vaststellen van een CAO sowieso het geval.

Voor wat betreft de "oude plannen doordrukken" vraag ik mij wel af of dat niet het gevolg is van dat het voorstel de onderbuik is ingeschoten bij de voormensen van drie van de vier vakbonden. Die plannen hielden dingen in waar je sowieso al het eerste aan zou denken: Meer automatiseren op kantoor waar mogelijk, mensen sneller herplaatsen als ze niet nodig zijn op de plek waar ze zitten en er elders (in de organisatie of andere werkplek) wel werk is en ja, minder HC's.

Nu zal dat herplaatsen in de praktijk niet zo'n vaart lopen. In de cijfers van pensionering zijn geen mensen meegerekend die nog niet aan de AOW-leeftijd zouden zitten maar uit eigen beweging vervroegd met pensioen zouden gaan. Daarvan zijn er héél veel bij NS omdat bij velen op de AOW-leeftijd het inkomen na pensionering hoger zou zijn dan daarvoor. Dat kan minder, daarvan kan je met pensioen.

Tjah, dan rest de invulling en hoe je daar afspraken over maakt. De vakbonden hadden naast een simpel "eens" of "oneens" ook kunnen vragen of iemand het eens was met "Eerst nadere invulling nodig". Deze mensen moesten nu voor of tegen stemmen.
pi_195381309
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 09:25 schreef Mr_Klaasje het volgende:

Voor wat betreft de "oude plannen doordrukken" vraag ik mij wel af of dat niet het gevolg is van dat het voorstel de onderbuik is ingeschoten bij de voormensen van drie van de vier vakbonden.
Er zijn tijdens gesprekken tussen bonden en directie een aantal zaken genoemd waar ik inhoudelijk in dit topic niet verder op in wil gaan maar waarvan de bonden aangaven dat deze zaken bekend in de oren klonken. Daarvan heeft de directie al toegegeven dat dit zaken waren die al uit het verleden, (ver) voordat iemand ooit van Corona gehoord had, in de kast lagen en die toentertijd al geschrapt zijn.

Het pact is afgewezen omdat er inhoudelijk geen duidelijkheid is. Bonden, OR en directie kijken nu hoe verder. Niemand die bij zijn gezonde verstand is zal akkoord gaan met een pact waarvan men niet weet wat de maatregelen inhouden.

Laat ze maar duidelijk specificeren wat de gevraagde flexibiliteit inhoud dan kunnen we verder praten.
  vrijdag 2 oktober 2020 @ 10:39:16 #14
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_195382105
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 00:25 schreef RichardHammond het volgende:

[..]

En als je nu eens denkt aan het groter geheel? Snap niet waarom de NS-medewerkers zo dwars liggen. De NS heeft tot op heden ruim 700 miljoen belastinggeld ontvangen om alles in de benen te houden. In de plannen wordt afscheid genomen van mensen door natuurlijk verloop dus wellicht zullen mensen na herverdeling/-structurering een andere standplaats krijgen. Wat is het probleem? Deze bijzondere omstandigheden vragen nu eenmaal om offers. Nu kunnen de vakbonden en COR het wel hard willen spelen, maar de NS wil ook in 2021 steun. We hebben bij de KLM al gezien dat Hoekstra een tegenprestatie wil zien. En terecht, want het gaat om belastinggeld. Om dan te beginnen over voorkeursroosters en geprefereerde standplaatsen doet mij nogal wereldvreemd aan.
De KLM opereert in een vrije markt, NS niet. KLM zou duurzaamheidsdoelstellingen gekregen moeten hebben, bij NS minder nodig. En NS is gevraagd om door te rijden. Op basis van het aantal reizigers zou je de dienstregeling langer hebben moeten inkrimpen, maar dat is op verzoek niet gebeurd.
quote:
Kom eens met voorbeelden dan?
Stond in nieuwsbrieven van de bond volgens mij, maar die staan niet openbaar. Zie verder de post boven me.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_195390268
In Z-afrika is tijdens de lockdown het halve spoorwegennet gestolen 🤣

https://www.dailymaverick(...)gs-rail-network/amp/

[ Bericht 0% gewijzigd door toblorone op 02-10-2020 17:53:40 ]
  Redactie Sport zaterdag 3 oktober 2020 @ 00:45:40 #16
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_195398712
Herinneren jullie je dat verhaal nog van die trein die een aan een viaduct hangend putdeksel geraakt had? De machinist van die trein is nu tot 1 jaar en 9 maanden celstraf veroordeeld omdat ie hem zelf opgehangen had.....

https://bahnblogstelle.ne(...)hlag-ins-gefaengnis/
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_195440941
Er zijn vijf stuks ex-NS 1700 locs overgenomen door DC Tractie B.V.
Dit bedrijf uit Rijswijk is opgericht in Juli van dit jaar.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  maandag 5 oktober 2020 @ 19:15:07 #18
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_195450569
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 09:16 schreef Salatrel het volgende:

[..]

omdat de flexibiliteit gevraagd wordt van mensen die nu juist het afgelopen half jaar de boel rijdend hebben gehouden en in de eerste maanden met weinig tot geen beschermende maatregelen. Flexibiliteit die gevraagd word door mensen die zelf al een half jaar met een vorstelijk salaris thuis werken en elke dag om 18:00 met hun prakkie op schoot op de bank naar het journaal zit te kijken.
Dat is natuurlijk ook enkel een kwestie van perspectief. Je zou ook kunnen stellen dat het rijdend personeel de boel rijdend heeft gehouden door 1e klasse coupés te claimen. Met tot gevolg dat de reizigers nog minder ruimte hadden in de trein en dus meer risico liepen. Terwijl de vertrekprocedure in menig trein prima door de machinist uitgevoerd kon worden. De overtreffende trap is dan om dat gedrag te linken aan 'verwende kinderen' die halsstarrig vasthouden aan verworven rechten. Nu lijkt me dat beeld geen recht doen aan de werkelijkheid. Maar afijn. Suggeren dat kantoorpersoneel het maar makkelijk heeft want thuiswerken is ook een oversimplificering.

Ik denk dat dit soort zwart-wit frames vooral tegenstellingen benadrukt en uiteindelijk niet bijdraagt aan een oplossing.

[ Bericht 0% gewijzigd door Eix op 05-10-2020 19:22:16 ]
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
pi_195454325
Bwooh, afgelopen weekend spontaan een weekendje Ameland gedaan. De fans weten mijn TRV topic wel te vinden. Maar wat ook gebeurd is :o Voor het eerst sinds kleurentelevisie weer eens een bordje gescoord *O* _O_

Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_195460437
Zozo, het lijkt er op dat zowaar ook inmiddels een nieuwe OBIS versie naar VIRM wordt uitgerold :)
Ik zag net dat hippe kaartje van de actuele positie en een overzicht met de huidige snelheid voorbij komen op het scherm. _O_

[ Bericht 0% gewijzigd door MTL op 06-10-2020 08:55:39 ]
  Redactie Sport dinsdag 6 oktober 2020 @ 13:00:27 #21
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_195463779
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 08:47 schreef MTL het volgende:
Zozo, het lijkt er op dat zowaar ook inmiddels een nieuwe OBIS versie naar VIRM wordt uitgerold :)
Ik zag net dat hippe kaartje van de actuele positie en een overzicht met de huidige snelheid voorbij komen op het scherm. _O_
Heb je een OBIS-scherm in de cabine? :+
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_195463995
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 13:00 schreef dennistd het volgende:

[..]

Heb je een OBIS-scherm in de cabine? :+
Nee hij zag dat terwijl hij tijdens het passagieren een 1e klas coupe claimde.
pi_195464032
Dat was overigens een enigszins sarcastische verwijzing naar de post van eix.
  Redactie Sport dinsdag 6 oktober 2020 @ 14:11:55 #24
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_195464871
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 13:15 schreef Salatrel het volgende:

[..]

Nee hij zag dat terwijl hij tijdens het passagieren een 1e klas coupe claimde.
De enige coupés die ik ken (ICR, ICM en Pimpel) hebben geen OBIS op die plaatsen O-)
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_195466045
Woon-werkverkeer met keurig ingecheckt 1e klas abonnement. En ik was inderdaad de enige in die in de 1e klas daar zat. De jongeman die er zat vluchtte de 1e klas uit toen ik binnenkwam. Geen idee waarom. Het zal vast mijn slechte adem wel zijn :')
  Redactie Sport dinsdag 6 oktober 2020 @ 15:30:18 #26
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_195466140
Had ik laatst ook: ik stap de bus in, stapt de enige passagier direct weer uit. Blijkbaar kende ie mijn rijstijl al O-)
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_195468144
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 09:16 schreef Salatrel het volgende:

[..]

omdat de flexibiliteit gevraagd wordt van mensen die nu juist het afgelopen half jaar de boel rijdend hebben gehouden en in de eerste maanden met weinig tot geen beschermende maatregelen. Flexibiliteit die gevraagd word door mensen die zelf al een half jaar met een vorstelijk salaris thuis werken en elke dag om 18:00 met hun prakkie op schoot op de bank naar het journaal zit te kijken.

Willen ze als organisatie krimpen en efficiënter gaan werken? Laat ze bij zichzelf beginnen want ik heb geen idee waarom NS 50 verschillende directeuren nodig heeft want als ze thuis zitten blijven de treinen ook gewoon rijden hebben we gezien.
Weet je wat het is. De reizigersvraag zal waarschijnlijk vele malen lager zijn dan we begin dit jaar voor mogelijk achten. De teruggang is passagiers is reeds voor NS de reden om met meer flexibele abonnementen te komen waarbij je niet bij meer dan 4 retouren per week een trajectkaart wilt maar al een specifiek abonnement als je 2 of 3 keer per week reist. Daarbij kan je nog de kanttekening zetten dat het maar de vraag is of de reizigersvraag ooit zal terugkeren op het niveau dat voor Corona was.

Ik snap dat I&W verzocht heeft om langer door te rijden op volle capaciteit maar ik denk dat men wijs met belastinggeld moet omgaan en uiteindelijk de dienstregeling zal moeten terugschroeven. Leuk dat zes treinen per uur, ga eerst maar terug naar vier etc. Uiteindelijk kom je op een wegschaal terecht. Of er zullen gedwongen mensen NS moeten verlaten of NS zal met een heel goed herstructureringsplan moeten komen waarbij personeel behouden kan blijven; beide bij vraaguitval.

Ik kan niet in een glazen bol kijken, wat ik wel kan is om mij heen kijken en zien dat het gros van de klanten van NS die in de spits de vraag zo hoog maken in de afgelopen maanden allemaal gezien hebben dat (deels) thuiswerken een uitstekende mogelijkheid is. Studenten zullen blijven, allicht kunnen de lestijden weer naar pre hyperspits.

NS staat voor een verandering die een decennium aan groei in 1 kwartaal zag verdampen.
  dinsdag 6 oktober 2020 @ 18:21:00 #28
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_195469311
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 13:15 schreef Salatrel het volgende:

[..]

Nee hij zag dat terwijl hij tijdens het passagieren een 1e klas coupe claimde.
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 13:17 schreef Salatrel het volgende:
Dat was overigens een enigszins sarcastische verwijzing naar de post van eix.
Daar zit je in ieder geval beter dan verkrampt thuiswerkend met de laptop vanachter de keukentafel. De 1e klas met stilteruimte is helemaal een pré met kinderen thuis in plaats van op school. 8-)
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
  dinsdag 6 oktober 2020 @ 21:07:13 #29
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_195473256
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 17:25 schreef b2py het volgende:

[..]

De teruggang is passagiers is reeds voor NS de reden om met meer flexibele abonnementen te komen waarbij je niet bij meer dan 4 retouren per week een trajectkaart wilt maar al een specifiek abonnement als je 2 of 3 keer per week reist.
Is daar eigenlijk al iets concreets over bekend?
pi_195473520
Neen
  woensdag 7 oktober 2020 @ 09:22:53 #31
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_195480753
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 17:25 schreef b2py het volgende:
Ik kan niet in een glazen bol kijken, wat ik wel kan is om mij heen kijken en zien dat het gros van de klanten van NS die in de spits de vraag zo hoog maken in de afgelopen maanden allemaal gezien hebben dat (deels) thuiswerken een uitstekende mogelijkheid is. Studenten zullen blijven, allicht kunnen de lestijden weer naar pre hyperspits.

NS staat voor een verandering die een decennium aan groei in 1 kwartaal zag verdampen.
Het was in de zomer dat de reizigers die het meest voor het kaartje betalen (de forensen in de spits) dat die het meeste wegbleven. Dat heeft natuurlijk alles van doen met thuiswerken. Dat thuiswerken gaat een blijvertje zijn omdat veel mensen het wel op prijs stellen minder reistijd te hebben en je actiepunten sneller kunt afhandelen. Tegelijkertijd zullen als corona voorbij is ook veel mensen wel terugkomen voor minimaal meerdere dagen per week. Niet al het werk gaat handig op afstand en vaak is afstemming belangrijk en dat gaat bij een fysiek samenzijn toch makkelijker.

Landelijk gaan we daarmee wel zien dat de spitspiek vlak na corona minder hoog is en mogelijk worden de klassieke rustige dagen (woensdag en vrijdag) nog rustiger dan ze altijd al waren. Tegelijkertijd moeten we niet vergeten dat met name in de Randstad én de ruime omgeving het woningtekort erg hoog blijft. In de grote steden wordt dat opgevangen door in hoge dichtheden te bouwen zonder de mogelijkheid om massaal auto's aan te houden. Daarnaast zullen mensen meer op afstand van hun werk wonen. Veel kantoorplekken zullen eerst niet optimaal benut worden maar later wordt de ruimte meer geoptimaliseerd op de bezetting en dan zijn parkeerplaatsen en bereikbaarheid per auto vanzelf weer een issue. Dat zijn drijvers die de trein wel weer aantrekkelijk maken. Maar dan moet de hele toko in de tussentijd niet zijn omgevallen.

Ik denk dat we er rustig vanuit kunnen gaan dat de steun gedurende de maatregelen zal blijven. Maar die steun is niet genoeg om de vervoersbedrijven op de been te houden. Bovendien gaan de bedrijven niet meteen cashen nadat corona voorbij is. Het zal nog jaren duren voor het weer druk is. Besparen is onvermijdelijk en de manier omdat zonder ontslagen te doen is met natuurlijk verloop en flexibiliteit. Nu is natuurlijk wel de vraag wat die flexibiliteit inhoud.

Vragen of je bij een overformatie op een standplaats bij een tekort op een standplaats met een half uur reistijd je daarheen zou willen gaan lijkt mij nogal redelijk. Van géén gebroken diensten naar heel veel gebroken diensten is dat al een stuk minder omdat dat ook weer ingrijpt in de privésituatie. Aan de andere kant: Bij de regionale vervoerders gebeurt het ook, je kan dan mooi even boodschappen doen, koken voorbereiden of het huis op orde maken. Misschien kunnen er ook wel hybride-functies worden gecreëerd, één halve dienst buiten, de rest van de dag op kantoor ('s ochtends of 's middags). Nu lijkt het mij heel redelijk om daarover te gaan onderhandelen met het uitgangspunt dat er wel iets in die trant te doen. Het alternatief: Mensen bij overformatie laten solliciteren op hun eigen functie, wie niet wordt aangenomen kan naar de interne vacaturebank, lukt dat ook niet? Definitief ontslag. Dat is hoe het bij veel grote bedrijven gaat. NS heeft dat nog nooit gedaan.
pi_195483000
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 09:22 schreef Mr_Klaasje het volgende:

Vragen of je bij een overformatie op een standplaats bij een tekort op een standplaats met een half uur reistijd je daarheen zou willen gaan lijkt mij nogal redelijk. Van géén gebroken diensten naar heel veel gebroken diensten is dat al een stuk minder omdat dat ook weer ingrijpt in de privésituatie. Aan de andere kant: Bij de regionale vervoerders gebeurt het ook, je kan dan mooi even boodschappen doen, koken voorbereiden of het huis op orde maken. Misschien kunnen er ook wel hybride-functies worden gecreëerd, één halve dienst buiten, de rest van de dag op kantoor ('s ochtends of 's middags). Nu lijkt het mij heel redelijk om daarover te gaan onderhandelen met het uitgangspunt dat er wel iets in die trant te doen. Het alternatief: Mensen bij overformatie laten solliciteren op hun eigen functie, wie niet wordt aangenomen kan naar de interne vacaturebank, lukt dat ook niet? Definitief ontslag. Dat is hoe het bij veel grote bedrijven gaat. NS heeft dat nog nooit gedaan.
Puur omdat iets bij regionale vervoerders gebeurt, of omdat het bij andere bedrijven op een bepaalde manier gaat wil niet zeggen dat het bij de NS dan óók maar moet gebeuren. Zo kan je als werkgever natuurlijk altijd alle voorwaardes wel slechter blijven maken.

In het midden oosten werkt men met gastarbeiders die worden behandeld als slaven, laten we vooral met z'n allen ook daarnaartoe werken. Immers gebeurt het daar ook al :')
En nu vind je dat misschien geen goede vergelijking, maar bedenk je wel dat bij iedere kuil in de weg voorwaardes makkelijk versoberd worden, maar ze worden zelden tot nooit meer teruggedraaid...
  woensdag 7 oktober 2020 @ 12:40:09 #33
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_195483926
Nou, mijn punt is dus niet dat alles moet kunnen omdat het elders ook kan maar mijn punt is wel dat je het niet te snel opzij moet leggen. Het moet wel ergens vandaan komen. Het ene is erger dan het andere en vooralsnog is er wel sprake van baanzekerheid gegeven verloop en vergrijzing. Dat zie ik de mensen in de podiumkunsten of evenementenindustrie nog niet nazeggen.
pi_195483970
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 22:18 schreef James1988 het volgende:
Daar ben ik het wel mee eens. Als ik drie uur in één trein zit en ik de conducteur niet één keer zie, dan vraag ik me wel af wat de meerwaarde van een conducteur ís.
Deur open en weer dicht doen.
pi_195484077
Gisteren gingen twee stellen SGMm ontdaan van o.a. alle deuren van Eindhoven naar de Dijksgracht

de foto is van Floris de Leeuw
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_195487675
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 09:22 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Het was in de zomer dat de reizigers die het meest voor het kaartje betalen (de forensen in de spits) dat die het meeste wegbleven. Dat heeft natuurlijk alles van doen met thuiswerken. Dat thuiswerken gaat een blijvertje zijn omdat veel mensen het wel op prijs stellen minder reistijd te hebben en je actiepunten sneller kunt afhandelen. Tegelijkertijd zullen als corona voorbij is ook veel mensen wel terugkomen voor minimaal meerdere dagen per week. Niet al het werk gaat handig op afstand en vaak is afstemming belangrijk en dat gaat bij een fysiek samenzijn toch makkelijker.

Landelijk gaan we daarmee wel zien dat de spitspiek vlak na corona minder hoog is en mogelijk worden de klassieke rustige dagen (woensdag en vrijdag) nog rustiger dan ze altijd al waren. Tegelijkertijd moeten we niet vergeten dat met name in de Randstad én de ruime omgeving het woningtekort erg hoog blijft. In de grote steden wordt dat opgevangen door in hoge dichtheden te bouwen zonder de mogelijkheid om massaal auto's aan te houden. Daarnaast zullen mensen meer op afstand van hun werk wonen. Veel kantoorplekken zullen eerst niet optimaal benut worden maar later wordt de ruimte meer geoptimaliseerd op de bezetting en dan zijn parkeerplaatsen en bereikbaarheid per auto vanzelf weer een issue. Dat zijn drijvers die de trein wel weer aantrekkelijk maken. Maar dan moet de hele toko in de tussentijd niet zijn omgevallen.

Ik denk dat we er rustig vanuit kunnen gaan dat de steun gedurende de maatregelen zal blijven. Maar die steun is niet genoeg om de vervoersbedrijven op de been te houden. Bovendien gaan de bedrijven niet meteen cashen nadat corona voorbij is. Het zal nog jaren duren voor het weer druk is. Besparen is onvermijdelijk en de manier omdat zonder ontslagen te doen is met natuurlijk verloop en flexibiliteit. Nu is natuurlijk wel de vraag wat die flexibiliteit inhoud.

Vragen of je bij een overformatie op een standplaats bij een tekort op een standplaats met een half uur reistijd je daarheen zou willen gaan lijkt mij nogal redelijk. Van géén gebroken diensten naar heel veel gebroken diensten is dat al een stuk minder omdat dat ook weer ingrijpt in de privésituatie. Aan de andere kant: Bij de regionale vervoerders gebeurt het ook, je kan dan mooi even boodschappen doen, koken voorbereiden of het huis op orde maken. Misschien kunnen er ook wel hybride-functies worden gecreëerd, één halve dienst buiten, de rest van de dag op kantoor ('s ochtends of 's middags). Nu lijkt het mij heel redelijk om daarover te gaan onderhandelen met het uitgangspunt dat er wel iets in die trant te doen. Het alternatief: Mensen bij overformatie laten solliciteren op hun eigen functie, wie niet wordt aangenomen kan naar de interne vacaturebank, lukt dat ook niet? Definitief ontslag. Dat is hoe het bij veel grote bedrijven gaat. NS heeft dat nog nooit gedaan.
Tegen de tijd dat die woningbouw effect gaat hebben zijn de meeste 50'ers bij NS alweer met pensioen. Dat is te ver vooruit om positief effect te hebben op NS.
  woensdag 7 oktober 2020 @ 16:45:11 #37
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_195488468
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 11:57 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Puur omdat iets bij regionale vervoerders gebeurt, of omdat het bij andere bedrijven op een bepaalde manier gaat wil niet zeggen dat het bij de NS dan óók maar moet gebeuren. Zo kan je als werkgever natuurlijk altijd alle voorwaardes wel slechter blijven maken.

In het midden oosten werkt men met gastarbeiders die worden behandeld als slaven, laten we vooral met z'n allen ook daarnaartoe werken. Immers gebeurt het daar ook al :')
En nu vind je dat misschien geen goede vergelijking, maar bedenk je wel dat bij iedere kuil in de weg voorwaardes makkelijk versoberd worden, maar ze worden zelden tot nooit meer teruggedraaid...
Goed punt! De laatste jaren zie je dat arbeidsvoorwaarden alleen maar versoberd worden. Om de pijn te verzachten, houden de huidige merknemers dan hun bestaande rechten maar uiteindelijk gaat gemiddeld genomen iedereen op achteruit. En dat is zorgelijk, want je holt er de koopkracht mee uit en het is een race naar de bodem waar uiteindelijk alleen werkgevers en aandeelhouders van profiteren.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_195490924
quote:
2s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 16:45 schreef Duvel het volgende:
Goed punt! De laatste jaren zie je dat arbeidsvoorwaarden alleen maar versoberd worden. Om de pijn te verzachten, houden de huidige merknemers dan hun bestaande rechten maar uiteindelijk gaat gemiddeld genomen iedereen op achteruit. En dat is zorgelijk, want je holt er de koopkracht mee uit en het is een race naar de bodem waar uiteindelijk alleen werkgevers en aandeelhouders van profiteren.
Blijkbaar vinden de werknemers die versoberde voorwaarden geen probleem, anders waren ze wel ander werk gaan doen.

Treinconducteur en op langere termijn machinist zijn gewoon uitstervende beroepen. Dat kan je leuk vinden of niet, maar het gaat gewoon gebeuren.
Reizigers hebben geen behoefte meer aan een conducteur: er zijn andere bronnen die sneller en betrouwbaarder relevante info kunnen geven.

Het vervoersbedrijf heeft er ook geen behoefte aan: de kaartcontrole is geautomatiseerd.
So we just called him Fred too
pi_195491631
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 19:00 schreef Fred2 het volgende:

[..]

Blijkbaar vinden de werknemers die versoberde voorwaarden geen probleem, anders waren ze wel ander werk gaan doen.

Treinconducteur en op langere termijn machinist zijn gewoon uitstervende beroepen. Dat kan je leuk vinden of niet, maar het gaat gewoon gebeuren.
Reizigers hebben geen behoefte meer aan een conducteur: er zijn andere bronnen die sneller en betrouwbaarder relevante info kunnen geven.

Het vervoersbedrijf heeft er ook geen behoefte aan: de kaartcontrole is geautomatiseerd.
Kijk naar de Docklands Lightrail in London.
Daar is wel een personeelslid dat de deuren sluit en kaartjes controleert. Maar verder rijdt het ding automatisch. Lijkt me een prima werkwijze.
dag
  woensdag 7 oktober 2020 @ 19:45:10 #40
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_195491937
De DLR is niet echt een goed voorbeeld, dat ding kan niet rijden zonder die medewerker. Die vervult een veiligheidsfunctie, omdat hij het vertrekproces in de gaten houdt.

Wat denk ik wel vaker zal gaan gebeuren is rijden zonder conducteur. De regionale vervoerders doen het in ons land al, en in de ons omringende landen is het heel normaal dat dat zelfs op langeafstandsverbindingen gebeurt.

Of met heel lange treinen, zoals bijvoorbeeld op Thameslink waar de machinist al 30 jaar het enige personeelslid is en die tegenwoordig zelfs 12 bakken (240 meter) lang zijn. Kaartcontrole gebeurt daar door vliegende controleteams, en op risicotreinen rijdt wat beveiliging mee. Maar de machinist is als enige verantwoordelijk voor de trein.
pi_195492903
quote:
1s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 19:45 schreef James1988 het volgende:
De DLR is niet echt een goed voorbeeld, dat ding kan niet rijden zonder die medewerker. Die vervult een veiligheidsfunctie, omdat hij het vertrekproces in de gaten houdt.

Wat denk ik wel vaker zal gaan gebeuren is rijden zonder conducteur. De regionale vervoerders doen het in ons land al, en in de ons omringende landen is het heel normaal dat dat zelfs op langeafstandsverbindingen gebeurt.

Of met heel lange treinen, zoals bijvoorbeeld op Thameslink waar de machinist al 30 jaar het enige personeelslid is en die tegenwoordig zelfs 12 bakken (240 meter) lang zijn. Kaartcontrole gebeurt daar door vliegende controleteams, en op risicotreinen rijdt wat beveiliging mee. Maar de machinist is als enige verantwoordelijk voor de trein.
Die veiligheidsfunctie lijkt me goedkoper dan alle perrons aanpassen met deuren, camera's ophangen en alles vanuit een meldkamer bedienen..
dag
  woensdag 7 oktober 2020 @ 20:48:17 #42
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_195493611
Het is wel iemand die kan gaan staken en een forse loonsverhoging eist. Terwijl je wel de kosten hebt voor het automatisch rijden, monitoren, enzovoorts.
  woensdag 7 oktober 2020 @ 20:50:16 #43
418311 Claude_Viole
Loopt te kloten...
pi_195493670
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 12:47 schreef spectrumanalyser het volgende:
Gisteren gingen twee stellen SGMm ontdaan van o.a. alle deuren van Eindhoven naar de Dijksgracht

de foto is van Floris de Leeuw
[ afbeelding ]
Da's makkelijk tijdens de coronapandemie. Frisse wind door de trein :+
  woensdag 7 oktober 2020 @ 20:52:36 #44
418311 Claude_Viole
Loopt te kloten...
pi_195493725
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 08:47 schreef MTL het volgende:
Zozo, het lijkt er op dat zowaar ook inmiddels een nieuwe OBIS versie naar VIRM wordt uitgerold :)
Ik zag net dat hippe kaartje van de actuele positie en een overzicht met de huidige snelheid voorbij komen op het scherm. _O_
Al een paar maanden geleden zag ik die al. Ik zag wel dat de temperatuur en de snelheid geen waarde aangaven :P
Wordt eigenlijk ook eens tijd voor OBIS in de SLT, die RIS-schermen zijn ook behoorlijk brak:
- Of ze doen het niet en geven een zwart/wit scherm
- Of ze artifacten als een malle
- En in de eerste klas hebben ze wat schermen eruit gehaald om wat extra voorraad te hebben nu de leverancier allang failliet is.
- En beperkte informatie omdat het statische informatie is.
pi_195495870
quote:
1s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 20:48 schreef James1988 het volgende:
Het is wel iemand die kan gaan staken en een forse loonsverhoging eist. Terwijl je wel de kosten hebt voor het automatisch rijden, monitoren, enzovoorts.
Scheelt al 1 persoon per trein. Levert veel meer op :Y
dag
  donderdag 8 oktober 2020 @ 00:32:09 #46
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_195498060
Als je de volledige infrastructuur voor automatisch rijden aanlegt maar vervolgens alsnog een persoon aan boord moet hebben om de veiligheid te garanderen, is het voordeel wel weg.

Als je dan één FTE per trein wil wegbezuinigen kun je beter werk maken van éénmansbediening.
pi_195499929
quote:
Pfoe, dat is 38% langere reistijd en 8 extra stops. In een trein die een stuk minder comfortabel is. Dat maakt de verbinding voor Hilversum naar Amsterdam ook een stuk slechter.
pi_195501225
quote:
Amsterdam Centraal wordt een minder belangrijk station met de verbouwing. Heel veel ICs gaan naar Amsterdam Zuid, waaronder dus ook deze. Schat in dat er te weinig ruimte is om naar Amsterdam C te rijden of om daar te keren voor deze IC.

[ Bericht 7% gewijzigd door MTL op 08-10-2020 09:49:26 ]
pi_195501724
quote:
99s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 20:50 schreef Claude_Viole het volgende:

[..]

Da's makkelijk tijdens de coronapandemie. Frisse wind door de trein :+
misschien speelt 't incident met de Buffel-explosie een rol dat die deuren er zo snel uit moeten?
in Nijmegen was vorig jaar een persoon om het leven gekomen door een explosie in een afgedankte Buffel.
't zal niet voor 't eerst zijn dat zwervers hun intrek doen in een oude trein. zonder deuren is dat een stuk minder aantrekkelijk.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  donderdag 8 oktober 2020 @ 10:14:40 #51
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_195501777
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 19:00 schreef Fred2 het volgende:

[..]

Blijkbaar vinden de werknemers die versoberde voorwaarden geen probleem, anders waren ze wel ander werk gaan doen.

Je mist het punt over verworven rechten.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 8 oktober 2020 @ 10:55:58 #52
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_195502499
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 10:11 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]

misschien speelt 't incident met de Buffel-explosie een rol dat die deuren er zo snel uit moeten?
in Nijmegen was vorig jaar een persoon om het leven gekomen door een explosie in een afgedankte Buffel.
't zal niet voor 't eerst zijn dat zwervers hun intrek doen in een oude trein. zonder deuren is dat een stuk minder aantrekkelijk.
Reserve onderdelen? Wel gek dat ze de boel niet dichtmaken eigenlijk. Spul wordt op Dijksgracht geparkeerd dat niet echt makkelijk toegankelijk is.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_195502685
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 10:55 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Reserve onderdelen? Wel gek dat ze de boel niet dichtmaken eigenlijk. Spul wordt op Dijksgracht geparkeerd dat niet echt makkelijk toegankelijk is.
Dat suggereert dat bij HKS Metals alles de shredder in gaat, wat altijd hardnekkig tegengesproken wordt.

Er is een lijst waar de te demonteren onderdelen van de Sprinter op staan. Men noemt het een oogstkaart.
https://www.ns.nl/binarie(...)ns-augustus-2019.pdf
https://nieuws.ns.nl/ns-verkoopt-losse-onderdelen-oude-sprinters/

Dichtmaken kan teveel tijd en geld vergen en is niet nodig. Een Sprinter plukken kan nu binnen een dag.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 8 oktober 2020 @ 11:20:20 #54
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_195502962
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 11:06 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]

Dat suggereert dat bij HKS Metals alles de shredder in gaat, wat altijd hardnekkig tegengesproken wordt.

Er is een lijst waar de te demonteren onderdelen van de Sprinter op staan. Men noemt het een oogstkaart.
https://www.ns.nl/binarie(...)ns-augustus-2019.pdf
https://nieuws.ns.nl/ns-verkoopt-losse-onderdelen-oude-sprinters/

Dichtmaken kan teveel tijd en geld vergen en is niet nodig. Een Sprinter plukken kan nu binnen een dag.
Duidelijk. Ik meen dat er wel sloopcontracten aanbesteed zijn de afgelopen tijd, alleen weet niet of het SGMm daar bij zat.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_195502985
Tweetjes worden gestript voor reserveondelen om drietjes rijvaardig te houden. Die blijven ook nog even achter de hand heb ik begrepen als backup mocht door weersomstandigheden materieel uitvallen.

Sommige onderdelen zouden ook nog al dan niet met kleine aanpassingen voor icm gebruikt kunnen worden.
  Redactie Sport donderdag 8 oktober 2020 @ 13:56:43 #56
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_195505505
quote:
Komt erop neer dat het oorspronkelijke model voor SAAL (Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad) niet uitgevoerd kan worden door gebrek aan ERTMS/ETCS en het niet (op papier) verdwijnen van goederentreinen.

Als alternatief zijn er nu eigenlijk twee modellen: eentje waarbij de sprinters de voorkeur krijgen met een korte stop in Weesp (en de IC's daarbij soms fors uitgebogen moeten worden) en eentje met voorkeur voor de IC's (met lange stops voor de sprinters die soms juist ook stations over moeten slaan).

https://www.locov.nl/Actu(...)odellen-ov-saal.aspx

https://www.regiogv.nl/wp(...)ooilijn-20200803.pdf
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_195506468
er is een aanbesteding voor het verplaatsen van materieel wat voor sloop bestemd is. Het lijkt mij dat Volkerrail daar op inschrijft. weet niet of dit werk is wat de nieuwe partij 'dc tractie' kan en wil uitvoeren.
dit betreft specifiek het verplaatsen van sloop materieel en conditieritten. de opdrachtnemer dient in het bezit te zijn van een locomotief en machinist.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  Redactie Sport donderdag 8 oktober 2020 @ 23:29:07 #58
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_195518173
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 13:56 schreef dennistd het volgende:

[..]

Komt erop neer dat het oorspronkelijke model voor SAAL (Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad) niet uitgevoerd kan worden door gebrek aan ERTMS/ETCS en het niet (op papier) verdwijnen van goederentreinen.

Als alternatief zijn er nu eigenlijk twee modellen: eentje waarbij de sprinters de voorkeur krijgen met een korte stop in Weesp (en de IC's daarbij soms fors uitgebogen moeten worden) en eentje met voorkeur voor de IC's (met lange stops voor de sprinters die soms juist ook stations over moeten slaan).

https://www.locov.nl/Actu(...)odellen-ov-saal.aspx

https://www.regiogv.nl/wp(...)ooilijn-20200803.pdf
Inmiddels heeft het Locov nog een extra document online gezet: het volledige onderzoek naar alle modellen, te vinden op https://www.locov.nl/bina(...)eningsmodel%202.0%20(A)_tcm118-467012.pdf

Ik zie eigenlijk vooral nadelen in Model II. Het meest zie ik in Model IB of IA spits.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:49:24 #59
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_195522428
Buiten kijf staat dat het eerder bedachte model F' wat niet bleek te passen het beste is. Mooie tijdliggingen, alle verbindingen, ook nog frequentieverhogingen. Het nadeel is, dat daar extra infra voor nodig bleek te zijn waarvoor geen geld beschikbaar is, we hebben het dan over grote viersporigheden in Almere, tussen Weesp en Amsterdam Centraal en bij Diemen Zuid.

Wat de modellen I(A of B of A-spits) doen is eigenlijk de huidige dienstregeling over een andere infra in Weesp duwen, de volgorde wisselen van de IC's uit Flevoland en het Gooi en daar weer wat extra treinen in proppen. Dat heeft een paar gevolgen: Alle sprinters van/naar Flevoland worden door 2 IC's ingehaald terwijl er nu maximaal 2 minuten stilstand is voor de relatie Flevoland-Amsterdam Centraal en dat ook twee van de vier keer het geval is voor de reizigers uit het Gooi naar Amsterdam Centraal. De sprinterreizigers gaan er dus op achteruit in welke vorm van I dan ook.

De 5e en 6e IC Almere-Amsterdam Zuid zou daarnaast uit Almere 3 minuten na de voorgaande IC naar Amsterdam Zuid gaan vertrekken. Nu stopt de eerste niet meer in Duivendrecht en de tweede nog wel maar ze zitten allebei in het kwartier waar de drukste trein niet zit: De intercity van NoordNL naar Zuid. Want drie minuten na die drukste trein vertrekt de IC naar Amsterdam Centraal. Die drukste trein knalt in alle prognoses door het dak. De 5e en 6e trein zullen daarentegen vrijwel altijd leeg rondrijden. Dat kost geld maar levert weinig op. Dat geldt nog sterker voor de 7e en 8e IC in de spitsvariant.

Verder heeft elke variant van model I een probleem: De geprognosticeerde groei van de verbinding Amersfoort-Amsterdam Zuid past niet in twee treinen per uur. Volgens de modellen was dat pas ver in de toekomst met ICNG maar in de praktijk van 2019 pasten de drukste treinen eigenlijk al niet meer in 12 bakken DDZ tussen Duivendrecht en Hilversum.

Model II lost al deze problemen op maar heeft wel nadelen: Sprinters staan kort stil, betere spreiding van de drukte op Almere-Amsterdam Zuid, extra treinen Amersfoort-Amsterdam Zuid maar daarvoor vervallen wel de IC Amersfoort-Amsterdam Centraal (die is écht wel vervelend) en de IC Almere-Amsterdam Centraal (maar hogere frequenties en qua reistijd valt het wel mee).
  vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:13:49 #60
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_195525847
Worden dit soort studies nou door ProRail zelf uitgevoerd, of zit daar één van de bekende IB's achter?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:30:21 #61
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_195526107
Spoorcapaciteit, dienstregelingsmodellen en vervoerprognoses zijn van ProRail zelf die daarvoor afstemt met diverse partijen waaronder ook vervoerders. Voor infraontwerp, kostenramingen en milieustudies is ProRail wel afhankelijk van de bekende vier IB's die dat ingtegraal kunnen oppakken. ProRail is voor het geheel opdrachtnemer van het ministerie van I&W.
  Redactie Sport vrijdag 9 oktober 2020 @ 14:07:23 #62
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_195526833
Is verdubbeling van Duivendrecht/Muiderpoort-Gaasperdammerweg aansluiting eigenlijk al eens besproken? IC's kunnen dan al bij Diemen (Zuid) de sprinters voorbij rijden waardoor Weesp minder een knelpunt wordt. Ook een ongelijkvloerse aansluiting vanaf de Watergraafsmeer zou flink kunnen schelen.

Overigens snap ik ook niet waarom men steeds stations in Almere over wil slaan met de trein naar Utrecht: ik zou eerder gaan voor het schrappen van Naarden-Bussum dat al een trein naar Utrecht heeft. Mocht het reizigersaantal vanaf Naarden-Bussum dusdanig groot zijn dat het niet in die 2 sprinters per uur past zou je eventueel de IC Amsterdam C-Amersfoort er extra kunnen laten stoppen.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_195526855
Het is weer zo’n dat... militairen langs het spoor met volledige camo kleding en een geel hesje.... willen ze nou gezien worden of niet..
  vrijdag 9 oktober 2020 @ 16:00:04 #64
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_195528908
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 14:07 schreef dennistd het volgende:
Is verdubbeling van Duivendrecht/Muiderpoort-Gaasperdammerweg aansluiting eigenlijk al eens besproken? IC's kunnen dan al bij Diemen (Zuid) de sprinters voorbij rijden waardoor Weesp minder een knelpunt wordt. Ook een ongelijkvloerse aansluiting vanaf de Watergraafsmeer zou flink kunnen schelen.
Dit is in het verleden allemaal onderzocht: https://www.rijksoverheid(...)2013-versie-2-lr.pdf

quote:
Overigens snap ik ook niet waarom men steeds stations in Almere over wil slaan met de trein naar Utrecht: ik zou eerder gaan voor het schrappen van Naarden-Bussum dat al een trein naar Utrecht heeft. Mocht het reizigersaantal vanaf Naarden-Bussum dusdanig groot zijn dat het niet in die 2 sprinters per uur past zou je eventueel de IC Amsterdam C-Amersfoort er extra kunnen laten stoppen.
Nou.. Ze slaan Muziekwijk over omdat er tussen een IC en sneltrein te weinig tijd zit om met alle treinen twee keer te stoppen. Het past maar anderhalf keer per trein. Op acht treinen (zes naar Weesp, twee naar Hilversum) stoppen er vier wel op Muziekwijk, vier niet. De verdeling wordt dan 7 om 8 minuten tussen Weesp en Almere Centrum voor de IC's en sneltreinen onderling. Naarden-Bussum overslaan lost verkeerskundig niets op hoewel dat vervoerkundig waarschijnlijk beter zou zijn.
pi_195535466
Heej lieve mensen, de komende 2 weken moet ik dagelijks om 17:00 van amsterdam centraal naar den haag centraal. En natuurlijk moet dit zo goedkoop mogelijk :)

Ik heb een Dal vrij abbo en een bahncard25. Heb nu een route voor ¤5 waar ik naar amsterdam zuid/schiphol reis op saldo en dan met een intl ticket van weener naar Den Haag CS reis.

Nu is mijn vraag, zijn er nog andere routes die ik kan gebruiken? Zat ook nog te denken om een kaartje van amsterdam centraal naar Essen(Belgie) te nemen, maar dan vraag ik me af of je de route die niet over de HSL gaat mag gebruiken. Dit zou me de stuk op saldo bespraren tussen zuid en CS :^)
Alles gratis op bol.com? Coupon: ███████████ <-- wegkrassen met sleutels, werkt het beste op mooie puntgafe glazen aanraakschermen
pi_195535506
Tegen je baas zeggen dat je moet thuiswerken is nog goedkoper
pi_195537749
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 21:33 schreef ikweetnietwat het volgende:
Heej lieve mensen, de komende 2 weken moet ik dagelijks om 17:00 van amsterdam centraal naar den haag centraal. En natuurlijk moet dit zo goedkoop mogelijk :)
Blijf thuis. Grote kans dat je dat sowieso moet vanaf dinsdag.
So we just called him Fred too
  Moderator zaterdag 10 oktober 2020 @ 00:11:41 #68
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_195539108
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 23:09 schreef Fred2 het volgende:

[..]

Blijf thuis. Grote kans dat je dat sowieso moet vanaf dinsdag.
Niet iedereen heeft werk dat je vanaf een laptopje thuis kunt doen.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_195539455
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 11:06 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]

Dat suggereert dat bij HKS Metals alles de shredder in gaat, wat altijd hardnekkig tegengesproken wordt.

Er is een lijst waar de te demonteren onderdelen van de Sprinter op staan. Men noemt het een oogstkaart.
https://www.ns.nl/binarie(...)ns-augustus-2019.pdf
https://nieuws.ns.nl/ns-verkoopt-losse-onderdelen-oude-sprinters/

Dichtmaken kan teveel tijd en geld vergen en is niet nodig. Een Sprinter plukken kan nu binnen een dag.
Altijd gedacht dat de stoelen 1e klasse buiten een ander stofje precies herhezelfde waren als de 2e klasse. Of zou er sprake zijn van meetfouten.
pi_195539614
Nope, de stoelen zijn daadwerkelijk ietsjes anders. Niet dat je er ook maar iets van merkt overigens.
pi_195540849
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 oktober 2020 00:11 schreef derLudolf het volgende:
Niet iedereen heeft werk dat je vanaf een laptopje thuis kunt doen.
Ik lees nergens dat het voor werk is en zeg ook niet dat er thuis gewerkt moet worden...
So we just called him Fred too
  zaterdag 10 oktober 2020 @ 08:33:19 #72
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_195541848
Begin je reis na 18:25 of voor 16:05.. Dal Vrij...
pi_195549984
Nvm, heb het al gevonden. De IC Amsterdam-Roosendaal komt gelukkig uit de internationale reisplanner rollen met een prijskaartje van ¤2,60. Dat icm het ontbreken van de middagspits zorgt er toch nog voor dat ik lekker goedkoop met mijn dal vrij naar den haag kan :)
Alles gratis op bol.com? Coupon: ███████████ <-- wegkrassen met sleutels, werkt het beste op mooie puntgafe glazen aanraakschermen
pi_195584732
Er is een overweg op het traject Alkmaar - Uitgeest die met spoed hersteld moet worden.
Vanaf dinsdagmiddag 12:00 tot woensdagochtend 05:00 geen treinverkeer tussen Alkmaar en Uitgeest.
Er worden bussen ingezet.
weer een breuk in de spoorstaaf zoals in Castricum enige tijd geleden?
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  Redactie Sport maandag 12 oktober 2020 @ 16:36:06 #75
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_195590441
quote:
Bij het controleren van een Italiaanse F-35 zijn afwijkingen gevonden in de lengte van bouten. Hiermee worden panelen aan het toestel bevestigd. Een steekproef op de andere toestellen van de Italiaanse productielocatie bracht dezelfde afwijkingen aan het licht.
Productieprobleem vertraagt levering F-35‘s

Dit werk wordt blijkbaar gedaan door Leonardo Aircraft, een dochterbedrijf van Finmeccanica dat weer het moederbedrijf was van AnsaldoBreda..... Ze leren het ook nooit daar
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Moderator maandag 12 oktober 2020 @ 20:19:33 #76
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_195595413
quote:
1s.gif Op maandag 12 oktober 2020 16:36 schreef dennistd het volgende:

[..]

Productieprobleem vertraagt levering F-35‘s

Dit werk wordt blijkbaar gedaan door Leonardo Aircraft, een dochterbedrijf van Finmeccanica dat weer het moederbedrijf was van AnsaldoBreda..... Ze leren het ook nooit daar
Prutsers :')
Kranplätze müssen verdichtet sein
  woensdag 14 oktober 2020 @ 19:56:35 #77
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_195640309
quote:
1s.gif Op maandag 12 oktober 2020 20:19 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Prutsers :')
Wel consistent blijkbaar. :') De Fyra had toch bij ieder treinstel andere mankementen? :X

Overigens, ik zag dat er vanaf komende vrijdag werkzaamheden zijn tussen Weert en Sittard. Maar wat een armoe: in plaats van een directe bus via de snelweg A2 zonder tussenstop in Roermond ben je in het weekend dus als doorgaande reiziger een uur en dertien minuten onderweg. 8)7
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 14 oktober 2020 @ 19:58:38 #78
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_195640356
quote:
1s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 19:56 schreef Eix het volgende:

[..]

Wel consistent blijkbaar. :') De Fyra had toch bij ieder treinstel andere mankementen? :X
het waren 19 verschillende deelseries
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 14 oktober 2020 @ 20:04:53 #79
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_195640519
Betekent de sluiting van horeca nou trouwens ook dat de BordBistro in de pimpel en ICE dicht is?
  Redactie Sport woensdag 14 oktober 2020 @ 20:27:26 #80
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_195641076
Horeca achter de paspoortcontrole op Schiphol blijft ook open, waarom horeca in de trein (waarvoor je ook een ticket moet hebben) niet dan?
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_195643801
Omdat een ticket blijkbaar niet het criterium is
  donderdag 15 oktober 2020 @ 08:32:20 #82
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_195649630
Het alternatief is het criterium. Je mag bijna geen drinken door de security meenemen op het vliegveld.
pi_195660591
Spinter Apeldoorn - Enschede blijft bij de NS. https://www.treinreiziger(...)chede-blijft-bij-ns/
pi_195661439
Uit de berichten over SGMm begrijp ik dat er even geen SNG bij CAF uit de fabriek is gekomen. Daardoor is het uit dienst gaan van SGMm ook even uitgesteld. In December verwacht men weer door te gaan met het uitfaseren van SGMm.

bron:
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_195662102
Er staan nog meer dan genoeg SNGs te wachten op inzet, maar door corona (en andere dingen) hebben de afnameritten van NS zelf vertraging opgelopen.
Inmiddels is CAF al begonnen met de aflevering van de tweede serie SNG en zijn de eerste 118 treinstellen daarmee afgeleverd, maar door wijzigingen aan die serie moeten er opnieuw een aantal testritten gereden worden voordat ook die tweede serie voor de reizigersdienst gebruikt mag worden..
  vrijdag 16 oktober 2020 @ 14:36:20 #87
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_195675133
Volgens de eerste berichten op Drehscheibe zou de machinist door rood zijn gereden.
pi_195675168
Ongelukkige situatie zo, is het normaal dat een trein na roodpassage zo naast de baan eindigt?
  vrijdag 16 oktober 2020 @ 14:55:19 #89
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_195675437
DB Netze meldt overigens ook dat het om een roodseinpassage gaat:
quote:
Vorbeifahrt am Haltbegriff im Bf. Dreileben-Drackenstedt. Zug ist an mehreren haltzeigenden Signalen unzulässig vorbeigefahren.
Nmg verständigt. BPol verständigt.
Oberleitung wurde beschädigt, Zugverkehr im Bf. Dreileben aktuell bis zur abgeschlossenen Lageerkundung eingestellt
Triebfahrzeug entgleist und umgestürzt und ein weiteres Fahrzeug entgleist.
Oberleitung und 1 OL-Mast beschädigt.

betriebl. Maßnahmen:
SPNV: RB 40 wendet in LEI und LNR
SPFV: L55 + 56 Umleitung über LS
SGV: über geeignete Strecken, vorrangig über HGV und HEBG
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 oktober 2020 14:38 schreef b2py het volgende:
Ongelukkige situatie zo, is het normaal dat een trein na roodpassage zo naast de baan eindigt?
Het lijkt erop dat de trein een stootjuk aan gort heeft gereden.
  vrijdag 16 oktober 2020 @ 15:12:34 #90
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_195675640
Ik vroeg me al af waar de loc was :X

pi_195675652
De ICNG werd getrokken door de loc die je nu op de foto ziet liggen. De ICNG reed dus niet zelfstandig.

Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  vrijdag 16 oktober 2020 @ 15:18:32 #92
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_195675704
Op die eerste foto's herkende ik het niet als loc...

Zelfstandig rijden had ik niet verwacht, ICNG lust geen 15 kV.
  Redactie Sport vrijdag 16 oktober 2020 @ 15:18:58 #93
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_195675707
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 oktober 2020 14:55 schreef James1988 het volgende:
DB Netze meldt overigens ook dat het om een roodseinpassage gaat:
[..]

[..]

Het lijkt erop dat de trein een stootjuk aan gort heeft gereden.
Zo te zien wel: https://www.google.com/ma(...)9,175m/data=!3m1!1e3
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  vrijdag 16 oktober 2020 @ 15:42:37 #94
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_195676110
Drehscheibe:
quote:
Den Gerüchten nach, hat das Gefährt nicht gebremst, die Hähne waren wohl zu.
"Volgens de geruchten reed het konvooi ongeremd, omdat de afsluitkranen waren gesloten."
  Redactie Sport vrijdag 16 oktober 2020 @ 15:44:57 #95
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_195676157
:X
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_195676180
Het betreft twee ICNGs. Op de foto zie je het tweede stel nog wel op het spoor staan. Het tweede stel is volgens een woordvoerder van NS onbeschadigd.

bron: https://www.spoorpro.nl/m(...)poring-in-duitsland/
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_195676191
Duur geintje voor Alstom zo
pi_195676594
De machinist van die loc mag echt van geluk spreken! Ben benieuwd naar de uitkomst van het onderzoek naar de toedracht. Ik lees hierboven al diverse mogelijkheden en speculatie, maar op dit moment weet Alstom (en NS) nog niks over de exacte toedracht.
pi_195677359
Maakt niet uit bestellen ze maar weer een nieuwe
26-08-2016 never forget de zesde meet met Studiotje. O+
pi_195677505
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 oktober 2020 16:05 schreef MTL het volgende:
De machinist van die loc mag echt van geluk spreken! Ben benieuwd naar de uitkomst van het onderzoek naar de toedracht. Ik lees hierboven al diverse mogelijkheden en speculatie, maar op dit moment weet Alstom (en NS) nog niks over de exacte toedracht.
We zullen voortaan niets meer suggereren.
  vrijdag 16 oktober 2020 @ 17:01:13 #101
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_195677589
De directe oorzaak van een ongeluk is vaak al vrij snel vast te stellen. Iemand komt ter plaatse en ziet iets dat niet klopt, zoals een gesloten remkraan. Dan is 1+1 al heel snel 2.

De toedracht daarvan is echter een heel ander verhaal, daar kunnen vele maanden aan onderzoek overheen gaan.
  vrijdag 16 oktober 2020 @ 17:05:59 #102
418311 Claude_Viole
Loopt te kloten...
pi_195677669
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 oktober 2020 16:46 schreef WcPot het volgende:
Maakt niet uit bestellen ze maar weer een nieuwe
Een nieuw ICNG? Die bestelt Alstom niet, die maken ze :P
NS staat hier verder gewoon buiten, gezien het op papier hun treinstel nog niet is.
  vrijdag 16 oktober 2020 @ 17:08:53 #103
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_195677713
Vaak worden niet-toegelaten treinstellen onberemd vervoerd. Dan zitten er remwagens achteraan het konvooi.
pi_195678622
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 oktober 2020 16:55 schreef b2py het volgende:

[..]

We zullen voortaan niets meer suggereren.
Suggereer een eind weg. Ik geef alleen de officiële status van het onderzoek op dat moment weer.
pi_195679147
Ik hoorde dat het een machinist uit Rotterdam was
pi_195679582
Ik weet van niks. Ik was op dat moment een SNG aan het slopen :+
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 16 oktober 2020 @ 19:13:19 #107
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_195679616
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 oktober 2020 19:11 schreef MTL het volgende:
Ik weet van niks. Ik was op dat moment een SNG aan het slopen :+
als het de stoelen zijn mag het. Passagierscomfort moet namelijk terugkeren
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 16 oktober 2020 @ 19:14:13 #108
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_195679627
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_195679672
quote:
14s.gif Op vrijdag 16 oktober 2020 19:13 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

als het de stoelen zijn mag het. Passagierscomfort moet namelijk terugkeren
_O-
pi_195682045
quote:
10s.gif Op vrijdag 16 oktober 2020 18:41 schreef Maegrim het volgende:
Ik hoorde dat het een machinist uit Rotterdam was
Uw moeke
  vrijdag 16 oktober 2020 @ 21:10:16 #111
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_195682080
komende zondag is de 23 076 van de VSM weer in het wild te spotten. Tussen 10:50 en 11:10 en tussen 14:20 en 14:40 wordt een kering te Dieren verwacht. Doe er uw voordeel mee.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_195683305
twitter

Mooi treintje!
pi_195685690
Zonder het woord van God is er alleen duisternis.
pi_195689807
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 oktober 2020 15:13 schreef spectrumanalyser het volgende:
De ICNG werd getrokken door de loc die je nu op de foto ziet liggen. De ICNG reed dus niet zelfstandig.

[ afbeelding ]
Loc-down

(Dat nog niemand deze flauwe grap gemaakt heeft)
pi_195689819
Als ie leuk was had dat gekund
  zaterdag 17 oktober 2020 @ 14:57:48 #116
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_195693539
Ik moest wel even glimlachen :)
So we just called him Fred
pi_195694786
Mijn mondhoeken krulden ook zeker wat omhoog
  zondag 18 oktober 2020 @ 02:42:03 #118
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_195706031
Vanaf a.s. maandag rijdt NS weer minder treinen, net als aan het begin van de coronacrisis. Dit i.v.m. een flinke daling van de reizigersaantallen. Concreet betekent het dat bepaalde spitstreinen niet rijden, en sommige nachtnettreinen evenmin.
  Moderator zondag 18 oktober 2020 @ 12:16:40 #119
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_195710106
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_195723447
26-08-2016 never forget de zesde meet met Studiotje. O+
  Redactie Sport maandag 19 oktober 2020 @ 00:59:39 #121
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_195723583
Als je dit zo ziet is het toch een wonder dat de machinist van de loc er met lichte verwondingen vanaf is gekomen...
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_195736544
https://www.treinreiziger.nl/video-icng-herspoord/

Treintje weer terug op het spoor, mooi fimpje!
  Redactie Sport vrijdag 23 oktober 2020 @ 02:40:36 #123
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_195799153
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2019 00:55 schreef dennistd het volgende:
Flinke brand in een Centralbahn-rijtuig van een voetbaltrein in Berlijn: https://www.bild.de/regio(...)s-65459212.bild.html
De oorzaak van deze brand is inmiddels bekend: https://www.eisenbahn-unf(...)_Hbf.html?nn=2172098

Kort samengevat: de verwarming in de trein werkt door middel van een verwarmingselement dat water verwarmt wat vervolgens als stoom door het rijtuig de warmte afgeeft. Alleen was de hoofdschakelaar verkleefd waardoor het element niet meer uitgeschakeld werd. Daardoor ontstond er steeds meer hitte waarbij er dus ook water uit het systeem verdween. Wat niet verdween wat de antivries (hoger kookpunt blijkbaar), waardoor het gehalte hiervan steeds hoger werd. Uiteindelijk bij bijna 200 graden is dit ook een gaswolk gaan vormen die vervolgens door een omgezette lichtschakelaar in een coupé tot ontploffing is gekomen.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  zondag 25 oktober 2020 @ 09:03:31 #124
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_195839858
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 02:40 schreef dennistd het volgende:

[..]

De oorzaak van deze brand is inmiddels bekend: https://www.eisenbahn-unf(...)_Hbf.html?nn=2172098

Kort samengevat: de verwarming in de trein werkt door middel van een verwarmingselement dat water verwarmt wat vervolgens als stoom door het rijtuig de warmte afgeeft. Alleen was de hoofdschakelaar verkleefd waardoor het element niet meer uitgeschakeld werd. Daardoor ontstond er steeds meer hitte waarbij er dus ook water uit het systeem verdween. Wat niet verdween wat de antivries (hoger kookpunt blijkbaar), waardoor het gehalte hiervan steeds hoger werd. Uiteindelijk bij bijna 200 graden is dit ook een gaswolk gaan vormen die vervolgens door een omgezette lichtschakelaar in een coupé tot ontploffing is gekomen.
Klinkt als een mooie aflevering voor 'traincrash investigation: seconds from disaster'.

Diegene die in die coupé het licht aandeed moet nu toch wel een trauma voor lichtschakelaars hebben... :X
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
  Redactie Sport zondag 25 oktober 2020 @ 11:03:49 #125
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_195841139
Ik zag dat bij het onderstation in Hilversum nog steeds een noodvoorziening in de vorm van een vrachtwagen staat. Die brand was al in juli 2018, hebben ze dat nou nog steeds niet gerepareerd? :o
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_195844946
Weet niet of het hier al voorbij gekomen is, maar DB heeft een aanbieding waarbij je gedurende de maand oktober een Bahncard25 met een jaar geldigheid voor ¤24,90 kan kopen:
https://www.bahn.de/p/view/bahncard/ueberblick/bahncard25.shtml
pi_195857834
Tsja..
pi_195912543
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 14:23 schreef J.B. het volgende:
Weet niet of het hier al voorbij gekomen is, maar DB heeft een aanbieding waarbij je gedurende de maand oktober een Bahncard25 met een jaar geldigheid voor ¤24,90 kan kopen:
https://www.bahn.de/p/view/bahncard/ueberblick/bahncard25.shtml
Ook geldig i.c.m. Sparpreise
  woensdag 28 oktober 2020 @ 21:02:07 #129
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_195912581
Een paar dagen geleden vroeg ik hier of het BordRestaurant nog open is tijdens deze halve lockdown. Ik weet inmiddels het antwoord: ja.

Dit was afgelopen zondag mijn avondeten:


:)
pi_195917824
quote:
7s.gif Op woensdag 28 oktober 2020 21:02 schreef James1988 het volgende:
ens deze halve lockdown. Ik weet inmiddels het antwoord: ja.
25 euro armer en nog honger?
pi_195919831
Gisteren werd door RailExperts 9902 een Plan V van Eindhoven naar Utrecht gebracht. Vermoedelijk stel 904, wat in Eindhoven op de kuilwielenbank een onderhoud gehad heeft.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  donderdag 29 oktober 2020 @ 15:38:30 #132
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_195925933
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 07:24 schreef Isane het volgende:

[..]

25 euro armer en nog honger?
¤ 12,90 en het smaakte me allemaal prima. :Y
pi_195944714
Op Rijswijk zijn twee sprinters op iewat onconventionele wijze ontkoppeld:
twitter

Het is maar goed dat die meuk er volgend jaar uit gaat _O-
pi_195945302
Maegrim en z’n Aliexpress boutjes
pi_195951412
waar zit de -1 knop?
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 30 oktober 2020 @ 19:55:43 #136
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_195951485
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 14:10 schreef MTL het volgende:
Op Rijswijk zijn twee sprinters op iewat onconventionele wijze ontkoppeld: [ twitter ]
Het is maar goed dat die meuk er volgend jaar uit gaat _O-
is weer eens wat anders _O-
Altijd onderweg naar het avontuur
  Moderator vrijdag 30 oktober 2020 @ 20:57:58 #137
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_195952809
_O-
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_195956422
Het is zo uitgestorven op Adam CS op dit tijdstip, angstaanjagend..
  Redactie Sport maandag 2 november 2020 @ 03:04:41 #139
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_195994051
Saved by the bell walvis

twitter


twitter
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Sport / Supervogel maandag 2 november 2020 @ 07:15:37 #140
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_195995053
Het kunstwerk is van kunststof, maar leunt het er net op of zit er nog wat ruimte tussen?
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL maandag 2 november 2020 @ 07:22:14 #141
147316 crew  DJMO
#trut
pi_195995104
quote:
0s.gif Op maandag 2 november 2020 03:04 schreef dennistd het volgende:
Saved by the bell walvis

[ twitter ]

[ twitter ]
Ziet er best spectaculair uit :X
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  maandag 2 november 2020 @ 12:13:14 #142
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_195998665
quote:
10s.gif Op maandag 2 november 2020 07:15 schreef Pino112 het volgende:
Het kunstwerk is van kunststof, maar leunt het er net op of zit er nog wat ruimte tussen?
Hij leunt echt op het kunstwerk.

quote:
0s.gif Op maandag 2 november 2020 03:04 schreef dennistd het volgende:
Saved by the bell walvis

[ twitter ]

[ twitter ]
Dat gaat nog een staartje krijgen...
So we just called him Fred
pi_195999524
Rijnmond update telkens de informatie en is ter plekke met allemaal interviews, o.a. met de architect die vertelde dat de staarten er vooral waren op verzoek van omwonenden om het viaduct op te leuken.

https://www.rijnmond.nl/n(...)geluk-in-Spijkenisse
  maandag 2 november 2020 @ 21:28:17 #144
419487 Wertha
Te midden van het moeras
pi_196009532
Dit is toch wel een van de meest bijzondere ongelukken ooit, me dunkt.
pi_196010118
Komt idd niet heel vaak voor. Valt in dezelfde categorie als deze:
Trein rijdt winkel binnen

En deze:
https://www.zalig-zeeland(...)inongeval-vlissingen

En Stavoren:
https://nl.m.wikipedia.or(...)twee%20lichtgewonden.

Ik me zo 1-2-3 geen ander ongeluk voor de geest halen in Nederland waar een trein bij een kopstation doorreed.
So we just called him Fred too
  Redactie Frontpage / Sport maandag 2 november 2020 @ 21:54:40 #146
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_196010146
quote:
0s.gif Op maandag 2 november 2020 21:28 schreef Vriezzer het volgende:
Dit is toch wel een van de meest bijzondere ongelukken ooit, me dunkt.
Voornamelijk bijzonder dat het op hoogte gebeurde.

Vergelijkbaar vind ik de slijptrein dwars door de watersportwinkel in Stavoren of de wadlopers die in Tytsjerk de sloot opzochten na een botsing met koeien.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_196010242
quote:
0s.gif Op maandag 2 november 2020 21:53 schreef Fred2 het volgende:
Komt idd niet heel vaak voor. Valt in dezelfde categorie als deze:
Trein rijdt winkel binnen

En deze:
https://www.zalig-zeeland(...)inongeval-vlissingen

Ik me zo 1-2-3 geen ander ongeluk voor de geest halen in Nederland waar een trein bij een kopstation doorreed.
Niet zozeer bij een kopstation maar wel door een ander eindpunt zoals een stootblok:

https://www.ad.nl/binnenl(...)n-nijmegen~ae74dcb0/
https://www.oogtv.nl/2020(...)-naast-hoofdstation/
https://112fryslan.nl/202(...)tijdens-dichte-mist/
https://www.ovpro.nl/trei(...)ok-station-nijmegen/
https://www.rijnmond.nl/n(...)tootblok-Dordt-omver
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_196010266
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  maandag 2 november 2020 @ 22:12:33 #149
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_196010498
quote:
14s.gif Op maandag 2 november 2020 21:54 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Voornamelijk bijzonder dat het op hoogte gebeurde.
Dat hebben ze lang geleden in Parijs ook al eens geprobeerd


https://nl.wikipedia.org/wiki/Treinongeval_op_Gare_Montparnasse
  Redactie Sport dinsdag 3 november 2020 @ 02:24:54 #150
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_196013599
quote:
2x zelfs, dit was een maandje later....
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/203414/
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_196070474
NS spreekt over het verkopen van de Buffels aan Polen.
https://www.treinenweb.nl(...)ffels-aan-polen.html
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')