ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. MTL, Sloopt wel eens echte treintjes FredvZ Eeuwig chagrijnige forens Maegrim Grote Pimpelwasser Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!
Ja maar om nou een blanco cheque te schrijven is wel een beetje overdreven natuurlijk.
Het gaat mij niet eens om salaris ofzo maar wat je nu opgeeft krijg je niet meer terug. Denk bijvoorbeeld aan voorkeursroosters, geen gebroken diensten. Starten en eindigen op eigen standplaats.
Ik doe nu wel eens diensten vanuit Dordrecht. Dan is de afspraak dat de dienst is aangepast zodat deze begint en eindigt in Rotterdam al dan niet doormiddel van Passagieren. Nu is Dordrecht voor mij niet zo’n issue want dat is qua reistijd net zo ver maar als ze dalijk opeens met diensten uit Den Haag of Roosendaal verdubbelt dat voor mij wel de reistijd die ook nog eens in eigen tijd zou moeten geschieden en van de rusttijd tussen 2 diensten af gaat.
Dat zijn dan ook zaken waar goede afspraken over moeten komen, maar niet direct voor mij als reiziger zijn.
Als je een reis maakt van Groningen naar Maastricht wil je toch regelmatig onderweg een HC treffen en niet tussen Groningen en Assen eentje zien en dan tot Maastricht niet meer.
Dat zijn dan ook zaken waar goede afspraken over moeten komen
klopt. Het grootste probleem aan dit ‘pact’ is dan ook dat er nog geen invulling bekend is. Ik neem aan dat jij ook geen goedkeuring geeft als je niet eens weet waar je goedkeuring aan geeft.
Het probleem lijkt te zijn dat NS allerlei plannen wil doordrukken die niks met corona te maken hebben, en dat de bonden daar niet in trappen. Daar heb je vakbonden voor. Heeft in dit geval niks met verwend zijn te maken.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op donderdag 1 oktober 2020 18:49 schreef Duvel het volgende: Het probleem lijkt te zijn dat NS allerlei plannen wil doordrukken die niks met corona te maken hebben, en dat de bonden daar niet in trappen. Daar heb je vakbonden voor. Heeft in dit geval niks met verwend zijn te maken.
klopt. Het grootste probleem aan dit ‘pact’ is dan ook dat er nog geen invulling bekend is. Ik neem aan dat jij ook geen goedkeuring geeft als je niet eens weet waar je goedkeuring aan geeft.
Zeker niet. Ik verwacht dan ook dat het lange en pittige onderhandelingen gaan worden.
Het andere deel dat ik noemde is wel een probleem waar goed naar gekeken moet worden.
Daar ben ik het wel mee eens. Als ik drie uur in één trein zit en ik de conducteur niet één keer zie, dan vraag ik me wel af wat de meerwaarde van een conducteur ís.
Ja maar om nou een blanco cheque te schrijven is wel een beetje overdreven natuurlijk.
Het gaat mij niet eens om salaris ofzo maar wat je nu opgeeft krijg je niet meer terug. Denk bijvoorbeeld aan voorkeursroosters, geen gebroken diensten. Starten en eindigen op eigen standplaats.
Ik doe nu wel eens diensten vanuit Dordrecht. Dan is de afspraak dat de dienst is aangepast zodat deze begint en eindigt in Rotterdam al dan niet doormiddel van Passagieren. Nu is Dordrecht voor mij niet zo’n issue want dat is qua reistijd net zo ver maar als ze dalijk opeens met diensten uit Den Haag of Roosendaal verdubbelt dat voor mij wel de reistijd die ook nog eens in eigen tijd zou moeten geschieden en van de rusttijd tussen 2 diensten af gaat.
En als je nu eens denkt aan het groter geheel? Snap niet waarom de NS-medewerkers zo dwars liggen. De NS heeft tot op heden ruim 700 miljoen belastinggeld ontvangen om alles in de benen te houden. In de plannen wordt afscheid genomen van mensen door natuurlijk verloop dus wellicht zullen mensen na herverdeling/-structurering een andere standplaats krijgen. Wat is het probleem? Deze bijzondere omstandigheden vragen nu eenmaal om offers. Nu kunnen de vakbonden en COR het wel hard willen spelen, maar de NS wil ook in 2021 steun. We hebben bij de KLM al gezien dat Hoekstra een tegenprestatie wil zien. En terecht, want het gaat om belastinggeld. Om dan te beginnen over voorkeursroosters en geprefereerde standplaatsen doet mij nogal wereldvreemd aan.
quote:
Op donderdag 1 oktober 2020 18:49 schreef Duvel het volgende: Het probleem lijkt te zijn dat NS allerlei plannen wil doordrukken die niks met corona te maken hebben, en dat de bonden daar niet in trappen. Daar heb je vakbonden voor. Heeft in dit geval niks met verwend zijn te maken.
Wat nergens vermeld word was dat met dit pact de vakbonden en OR voor 4 jaar zo goed als buiten spel gezet zouden worden. Dus men zou akkoord gaan met meer flexibiliteit waarvan nog niet eens precies bekend is hoe dat ingevuld gaat worden en mocht dat dan totaal anders zijn dan NS het voorhoudt dan is er geen bond of OR die er nog wat aan kan doen.
Vind je het gek dat er massaal tegen gestemd is
Op donderdag 12 maart 2009 22:55 schreef Adelante het volgende: Welkom vader renwan ^O^ Uw zoon is een modeluser in KLB, waar velen een voorbeeld aan zouden moeten nemen.
En als je nu eens denkt aan het groter geheel? Snap niet waarom de NS-medewerkers zo dwars liggen. De NS heeft tot op heden ruim 700 miljoen belastinggeld ontvangen om alles in de benen te houden. In de plannen wordt afscheid genomen van mensen door natuurlijk verloop dus wellicht zullen mensen na herverdeling/-structurering een andere standplaats krijgen. Wat is het probleem? Deze bijzondere omstandigheden vragen nu eenmaal om offers. Nu kunnen de vakbonden en COR het wel hard willen spelen, maar de NS wil ook in 2021 steun. We hebben bij de KLM al gezien dat Hoekstra een tegenprestatie wil zien. En terecht, want het gaat om belastinggeld. Om dan te beginnen over voorkeursroosters en geprefereerde standplaatsen doet mij nogal wereldvreemd aan. [..]
omdat de flexibiliteit gevraagd wordt van mensen die nu juist het afgelopen half jaar de boel rijdend hebben gehouden en in de eerste maanden met weinig tot geen beschermende maatregelen. Flexibiliteit die gevraagd word door mensen die zelf al een half jaar met een vorstelijk salaris thuis werken en elke dag om 18:00 met hun prakkie op schoot op de bank naar het journaal zit te kijken.
Willen ze als organisatie krimpen en efficiënter gaan werken? Laat ze bij zichzelf beginnen want ik heb geen idee waarom NS 50 verschillende directeuren nodig heeft want als ze thuis zitten blijven de treinen ook gewoon rijden hebben we gezien.
Dat zou niet rechtsgeldig zijn geweest dus dat lijkt mij eerder het vaatje fake news dan de waarheid. Wel zat natuurlijk een verlenging van de huidige (verlopen) CAO van ik meen 2 jaar in het pact. Dus op dat punt zouden de bonden even niets kunnen roepen, maar dat is met het tweejaarlijks vaststellen van een CAO sowieso het geval.
Voor wat betreft de "oude plannen doordrukken" vraag ik mij wel af of dat niet het gevolg is van dat het voorstel de onderbuik is ingeschoten bij de voormensen van drie van de vier vakbonden. Die plannen hielden dingen in waar je sowieso al het eerste aan zou denken: Meer automatiseren op kantoor waar mogelijk, mensen sneller herplaatsen als ze niet nodig zijn op de plek waar ze zitten en er elders (in de organisatie of andere werkplek) wel werk is en ja, minder HC's.
Nu zal dat herplaatsen in de praktijk niet zo'n vaart lopen. In de cijfers van pensionering zijn geen mensen meegerekend die nog niet aan de AOW-leeftijd zouden zitten maar uit eigen beweging vervroegd met pensioen zouden gaan. Daarvan zijn er héél veel bij NS omdat bij velen op de AOW-leeftijd het inkomen na pensionering hoger zou zijn dan daarvoor. Dat kan minder, daarvan kan je met pensioen.
Tjah, dan rest de invulling en hoe je daar afspraken over maakt. De vakbonden hadden naast een simpel "eens" of "oneens" ook kunnen vragen of iemand het eens was met "Eerst nadere invulling nodig". Deze mensen moesten nu voor of tegen stemmen.
Voor wat betreft de "oude plannen doordrukken" vraag ik mij wel af of dat niet het gevolg is van dat het voorstel de onderbuik is ingeschoten bij de voormensen van drie van de vier vakbonden.
Er zijn tijdens gesprekken tussen bonden en directie een aantal zaken genoemd waar ik inhoudelijk in dit topic niet verder op in wil gaan maar waarvan de bonden aangaven dat deze zaken bekend in de oren klonken. Daarvan heeft de directie al toegegeven dat dit zaken waren die al uit het verleden, (ver) voordat iemand ooit van Corona gehoord had, in de kast lagen en die toentertijd al geschrapt zijn.
Het pact is afgewezen omdat er inhoudelijk geen duidelijkheid is. Bonden, OR en directie kijken nu hoe verder. Niemand die bij zijn gezonde verstand is zal akkoord gaan met een pact waarvan men niet weet wat de maatregelen inhouden.
Laat ze maar duidelijk specificeren wat de gevraagde flexibiliteit inhoud dan kunnen we verder praten.
En als je nu eens denkt aan het groter geheel? Snap niet waarom de NS-medewerkers zo dwars liggen. De NS heeft tot op heden ruim 700 miljoen belastinggeld ontvangen om alles in de benen te houden. In de plannen wordt afscheid genomen van mensen door natuurlijk verloop dus wellicht zullen mensen na herverdeling/-structurering een andere standplaats krijgen. Wat is het probleem? Deze bijzondere omstandigheden vragen nu eenmaal om offers. Nu kunnen de vakbonden en COR het wel hard willen spelen, maar de NS wil ook in 2021 steun. We hebben bij de KLM al gezien dat Hoekstra een tegenprestatie wil zien. En terecht, want het gaat om belastinggeld. Om dan te beginnen over voorkeursroosters en geprefereerde standplaatsen doet mij nogal wereldvreemd aan.
De KLM opereert in een vrije markt, NS niet. KLM zou duurzaamheidsdoelstellingen gekregen moeten hebben, bij NS minder nodig. En NS is gevraagd om door te rijden. Op basis van het aantal reizigers zou je de dienstregeling langer hebben moeten inkrimpen, maar dat is op verzoek niet gebeurd.
quote:
Kom eens met voorbeelden dan?
Stond in nieuwsbrieven van de bond volgens mij, maar die staan niet openbaar. Zie verder de post boven me.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Herinneren jullie je dat verhaal nog van die trein die een aan een viaduct hangend putdeksel geraakt had? De machinist van die trein is nu tot 1 jaar en 9 maanden celstraf veroordeeld omdat ie hem zelf opgehangen had.....
omdat de flexibiliteit gevraagd wordt van mensen die nu juist het afgelopen half jaar de boel rijdend hebben gehouden en in de eerste maanden met weinig tot geen beschermende maatregelen. Flexibiliteit die gevraagd word door mensen die zelf al een half jaar met een vorstelijk salaris thuis werken en elke dag om 18:00 met hun prakkie op schoot op de bank naar het journaal zit te kijken.
Dat is natuurlijk ook enkel een kwestie van perspectief. Je zou ook kunnen stellen dat het rijdend personeel de boel rijdend heeft gehouden door 1e klasse coupés te claimen. Met tot gevolg dat de reizigers nog minder ruimte hadden in de trein en dus meer risico liepen. Terwijl de vertrekprocedure in menig trein prima door de machinist uitgevoerd kon worden. De overtreffende trap is dan om dat gedrag te linken aan 'verwende kinderen' die halsstarrig vasthouden aan verworven rechten. Nu lijkt me dat beeld geen recht doen aan de werkelijkheid. Maar afijn. Suggeren dat kantoorpersoneel het maar makkelijk heeft want thuiswerken is ook een oversimplificering.
Ik denk dat dit soort zwart-wit frames vooral tegenstellingen benadrukt en uiteindelijk niet bijdraagt aan een oplossing.
[ Bericht 0% gewijzigd door Eix op 05-10-2020 19:22:16 ]
Most people keep their brains Between their legs (Don't you find ?)
Bwooh, afgelopen weekend spontaan een weekendje Ameland gedaan. De fans weten mijn TRV topic wel te vinden. Maar wat ook gebeurd is Voor het eerst sinds kleurentelevisie weer eens een bordje gescoord
Zozo, het lijkt er op dat zowaar ook inmiddels een nieuwe OBIS versie naar VIRM wordt uitgerold Ik zag net dat hippe kaartje van de actuele positie en een overzicht met de huidige snelheid voorbij komen op het scherm.
[ Bericht 0% gewijzigd door MTL op 06-10-2020 08:55:39 ]
Op dinsdag 6 oktober 2020 08:47 schreef MTL het volgende: Zozo, het lijkt er op dat zowaar ook inmiddels een nieuwe OBIS versie naar VIRM wordt uitgerold Ik zag net dat hippe kaartje van de actuele positie en een overzicht met de huidige snelheid voorbij komen op het scherm.
Heb je een OBIS-scherm in de cabine?
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Woon-werkverkeer met keurig ingecheckt 1e klas abonnement. En ik was inderdaad de enige in die in de 1e klas daar zat. De jongeman die er zat vluchtte de 1e klas uit toen ik binnenkwam. Geen idee waarom. Het zal vast mijn slechte adem wel zijn
omdat de flexibiliteit gevraagd wordt van mensen die nu juist het afgelopen half jaar de boel rijdend hebben gehouden en in de eerste maanden met weinig tot geen beschermende maatregelen. Flexibiliteit die gevraagd word door mensen die zelf al een half jaar met een vorstelijk salaris thuis werken en elke dag om 18:00 met hun prakkie op schoot op de bank naar het journaal zit te kijken.
Willen ze als organisatie krimpen en efficiënter gaan werken? Laat ze bij zichzelf beginnen want ik heb geen idee waarom NS 50 verschillende directeuren nodig heeft want als ze thuis zitten blijven de treinen ook gewoon rijden hebben we gezien.
Weet je wat het is. De reizigersvraag zal waarschijnlijk vele malen lager zijn dan we begin dit jaar voor mogelijk achten. De teruggang is passagiers is reeds voor NS de reden om met meer flexibele abonnementen te komen waarbij je niet bij meer dan 4 retouren per week een trajectkaart wilt maar al een specifiek abonnement als je 2 of 3 keer per week reist. Daarbij kan je nog de kanttekening zetten dat het maar de vraag is of de reizigersvraag ooit zal terugkeren op het niveau dat voor Corona was.
Ik snap dat I&W verzocht heeft om langer door te rijden op volle capaciteit maar ik denk dat men wijs met belastinggeld moet omgaan en uiteindelijk de dienstregeling zal moeten terugschroeven. Leuk dat zes treinen per uur, ga eerst maar terug naar vier etc. Uiteindelijk kom je op een wegschaal terecht. Of er zullen gedwongen mensen NS moeten verlaten of NS zal met een heel goed herstructureringsplan moeten komen waarbij personeel behouden kan blijven; beide bij vraaguitval.
Ik kan niet in een glazen bol kijken, wat ik wel kan is om mij heen kijken en zien dat het gros van de klanten van NS die in de spits de vraag zo hoog maken in de afgelopen maanden allemaal gezien hebben dat (deels) thuiswerken een uitstekende mogelijkheid is. Studenten zullen blijven, allicht kunnen de lestijden weer naar pre hyperspits.
NS staat voor een verandering die een decennium aan groei in 1 kwartaal zag verdampen.
Daar zit je in ieder geval beter dan verkrampt thuiswerkend met de laptop vanachter de keukentafel. De 1e klas met stilteruimte is helemaal een pré met kinderen thuis in plaats van op school.
Most people keep their brains Between their legs (Don't you find ?)
De teruggang is passagiers is reeds voor NS de reden om met meer flexibele abonnementen te komen waarbij je niet bij meer dan 4 retouren per week een trajectkaart wilt maar al een specifiek abonnement als je 2 of 3 keer per week reist.
Op dinsdag 6 oktober 2020 17:25 schreef b2py het volgende: Ik kan niet in een glazen bol kijken, wat ik wel kan is om mij heen kijken en zien dat het gros van de klanten van NS die in de spits de vraag zo hoog maken in de afgelopen maanden allemaal gezien hebben dat (deels) thuiswerken een uitstekende mogelijkheid is. Studenten zullen blijven, allicht kunnen de lestijden weer naar pre hyperspits.
NS staat voor een verandering die een decennium aan groei in 1 kwartaal zag verdampen.
Het was in de zomer dat de reizigers die het meest voor het kaartje betalen (de forensen in de spits) dat die het meeste wegbleven. Dat heeft natuurlijk alles van doen met thuiswerken. Dat thuiswerken gaat een blijvertje zijn omdat veel mensen het wel op prijs stellen minder reistijd te hebben en je actiepunten sneller kunt afhandelen. Tegelijkertijd zullen als corona voorbij is ook veel mensen wel terugkomen voor minimaal meerdere dagen per week. Niet al het werk gaat handig op afstand en vaak is afstemming belangrijk en dat gaat bij een fysiek samenzijn toch makkelijker.
Landelijk gaan we daarmee wel zien dat de spitspiek vlak na corona minder hoog is en mogelijk worden de klassieke rustige dagen (woensdag en vrijdag) nog rustiger dan ze altijd al waren. Tegelijkertijd moeten we niet vergeten dat met name in de Randstad én de ruime omgeving het woningtekort erg hoog blijft. In de grote steden wordt dat opgevangen door in hoge dichtheden te bouwen zonder de mogelijkheid om massaal auto's aan te houden. Daarnaast zullen mensen meer op afstand van hun werk wonen. Veel kantoorplekken zullen eerst niet optimaal benut worden maar later wordt de ruimte meer geoptimaliseerd op de bezetting en dan zijn parkeerplaatsen en bereikbaarheid per auto vanzelf weer een issue. Dat zijn drijvers die de trein wel weer aantrekkelijk maken. Maar dan moet de hele toko in de tussentijd niet zijn omgevallen.
Ik denk dat we er rustig vanuit kunnen gaan dat de steun gedurende de maatregelen zal blijven. Maar die steun is niet genoeg om de vervoersbedrijven op de been te houden. Bovendien gaan de bedrijven niet meteen cashen nadat corona voorbij is. Het zal nog jaren duren voor het weer druk is. Besparen is onvermijdelijk en de manier omdat zonder ontslagen te doen is met natuurlijk verloop en flexibiliteit. Nu is natuurlijk wel de vraag wat die flexibiliteit inhoud.
Vragen of je bij een overformatie op een standplaats bij een tekort op een standplaats met een half uur reistijd je daarheen zou willen gaan lijkt mij nogal redelijk. Van géén gebroken diensten naar heel veel gebroken diensten is dat al een stuk minder omdat dat ook weer ingrijpt in de privésituatie. Aan de andere kant: Bij de regionale vervoerders gebeurt het ook, je kan dan mooi even boodschappen doen, koken voorbereiden of het huis op orde maken. Misschien kunnen er ook wel hybride-functies worden gecreëerd, één halve dienst buiten, de rest van de dag op kantoor ('s ochtends of 's middags). Nu lijkt het mij heel redelijk om daarover te gaan onderhandelen met het uitgangspunt dat er wel iets in die trant te doen. Het alternatief: Mensen bij overformatie laten solliciteren op hun eigen functie, wie niet wordt aangenomen kan naar de interne vacaturebank, lukt dat ook niet? Definitief ontslag. Dat is hoe het bij veel grote bedrijven gaat. NS heeft dat nog nooit gedaan.
Vragen of je bij een overformatie op een standplaats bij een tekort op een standplaats met een half uur reistijd je daarheen zou willen gaan lijkt mij nogal redelijk. Van géén gebroken diensten naar heel veel gebroken diensten is dat al een stuk minder omdat dat ook weer ingrijpt in de privésituatie. Aan de andere kant: Bij de regionale vervoerders gebeurt het ook, je kan dan mooi even boodschappen doen, koken voorbereiden of het huis op orde maken. Misschien kunnen er ook wel hybride-functies worden gecreëerd, één halve dienst buiten, de rest van de dag op kantoor ('s ochtends of 's middags). Nu lijkt het mij heel redelijk om daarover te gaan onderhandelen met het uitgangspunt dat er wel iets in die trant te doen. Het alternatief: Mensen bij overformatie laten solliciteren op hun eigen functie, wie niet wordt aangenomen kan naar de interne vacaturebank, lukt dat ook niet? Definitief ontslag. Dat is hoe het bij veel grote bedrijven gaat. NS heeft dat nog nooit gedaan.
Puur omdat iets bij regionale vervoerders gebeurt, of omdat het bij andere bedrijven op een bepaalde manier gaat wil niet zeggen dat het bij de NS dan óók maar moet gebeuren. Zo kan je als werkgever natuurlijk altijd alle voorwaardes wel slechter blijven maken.
In het midden oosten werkt men met gastarbeiders die worden behandeld als slaven, laten we vooral met z'n allen ook daarnaartoe werken. Immers gebeurt het daar ook al En nu vind je dat misschien geen goede vergelijking, maar bedenk je wel dat bij iedere kuil in de weg voorwaardes makkelijk versoberd worden, maar ze worden zelden tot nooit meer teruggedraaid...
Nou, mijn punt is dus niet dat alles moet kunnen omdat het elders ook kan maar mijn punt is wel dat je het niet te snel opzij moet leggen. Het moet wel ergens vandaan komen. Het ene is erger dan het andere en vooralsnog is er wel sprake van baanzekerheid gegeven verloop en vergrijzing. Dat zie ik de mensen in de podiumkunsten of evenementenindustrie nog niet nazeggen.
Op donderdag 1 oktober 2020 22:18 schreef James1988 het volgende: Daar ben ik het wel mee eens. Als ik drie uur in één trein zit en ik de conducteur niet één keer zie, dan vraag ik me wel af wat de meerwaarde van een conducteur ís.
Het was in de zomer dat de reizigers die het meest voor het kaartje betalen (de forensen in de spits) dat die het meeste wegbleven. Dat heeft natuurlijk alles van doen met thuiswerken. Dat thuiswerken gaat een blijvertje zijn omdat veel mensen het wel op prijs stellen minder reistijd te hebben en je actiepunten sneller kunt afhandelen. Tegelijkertijd zullen als corona voorbij is ook veel mensen wel terugkomen voor minimaal meerdere dagen per week. Niet al het werk gaat handig op afstand en vaak is afstemming belangrijk en dat gaat bij een fysiek samenzijn toch makkelijker.
Landelijk gaan we daarmee wel zien dat de spitspiek vlak na corona minder hoog is en mogelijk worden de klassieke rustige dagen (woensdag en vrijdag) nog rustiger dan ze altijd al waren. Tegelijkertijd moeten we niet vergeten dat met name in de Randstad én de ruime omgeving het woningtekort erg hoog blijft. In de grote steden wordt dat opgevangen door in hoge dichtheden te bouwen zonder de mogelijkheid om massaal auto's aan te houden. Daarnaast zullen mensen meer op afstand van hun werk wonen. Veel kantoorplekken zullen eerst niet optimaal benut worden maar later wordt de ruimte meer geoptimaliseerd op de bezetting en dan zijn parkeerplaatsen en bereikbaarheid per auto vanzelf weer een issue. Dat zijn drijvers die de trein wel weer aantrekkelijk maken. Maar dan moet de hele toko in de tussentijd niet zijn omgevallen.
Ik denk dat we er rustig vanuit kunnen gaan dat de steun gedurende de maatregelen zal blijven. Maar die steun is niet genoeg om de vervoersbedrijven op de been te houden. Bovendien gaan de bedrijven niet meteen cashen nadat corona voorbij is. Het zal nog jaren duren voor het weer druk is. Besparen is onvermijdelijk en de manier omdat zonder ontslagen te doen is met natuurlijk verloop en flexibiliteit. Nu is natuurlijk wel de vraag wat die flexibiliteit inhoud.
Vragen of je bij een overformatie op een standplaats bij een tekort op een standplaats met een half uur reistijd je daarheen zou willen gaan lijkt mij nogal redelijk. Van géén gebroken diensten naar heel veel gebroken diensten is dat al een stuk minder omdat dat ook weer ingrijpt in de privésituatie. Aan de andere kant: Bij de regionale vervoerders gebeurt het ook, je kan dan mooi even boodschappen doen, koken voorbereiden of het huis op orde maken. Misschien kunnen er ook wel hybride-functies worden gecreëerd, één halve dienst buiten, de rest van de dag op kantoor ('s ochtends of 's middags). Nu lijkt het mij heel redelijk om daarover te gaan onderhandelen met het uitgangspunt dat er wel iets in die trant te doen. Het alternatief: Mensen bij overformatie laten solliciteren op hun eigen functie, wie niet wordt aangenomen kan naar de interne vacaturebank, lukt dat ook niet? Definitief ontslag. Dat is hoe het bij veel grote bedrijven gaat. NS heeft dat nog nooit gedaan.
Tegen de tijd dat die woningbouw effect gaat hebben zijn de meeste 50'ers bij NS alweer met pensioen. Dat is te ver vooruit om positief effect te hebben op NS.
Puur omdat iets bij regionale vervoerders gebeurt, of omdat het bij andere bedrijven op een bepaalde manier gaat wil niet zeggen dat het bij de NS dan óók maar moet gebeuren. Zo kan je als werkgever natuurlijk altijd alle voorwaardes wel slechter blijven maken.
In het midden oosten werkt men met gastarbeiders die worden behandeld als slaven, laten we vooral met z'n allen ook daarnaartoe werken. Immers gebeurt het daar ook al En nu vind je dat misschien geen goede vergelijking, maar bedenk je wel dat bij iedere kuil in de weg voorwaardes makkelijk versoberd worden, maar ze worden zelden tot nooit meer teruggedraaid...
Goed punt! De laatste jaren zie je dat arbeidsvoorwaarden alleen maar versoberd worden. Om de pijn te verzachten, houden de huidige merknemers dan hun bestaande rechten maar uiteindelijk gaat gemiddeld genomen iedereen op achteruit. En dat is zorgelijk, want je holt er de koopkracht mee uit en het is een race naar de bodem waar uiteindelijk alleen werkgevers en aandeelhouders van profiteren.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op woensdag 7 oktober 2020 16:45 schreef Duvel het volgende: Goed punt! De laatste jaren zie je dat arbeidsvoorwaarden alleen maar versoberd worden. Om de pijn te verzachten, houden de huidige merknemers dan hun bestaande rechten maar uiteindelijk gaat gemiddeld genomen iedereen op achteruit. En dat is zorgelijk, want je holt er de koopkracht mee uit en het is een race naar de bodem waar uiteindelijk alleen werkgevers en aandeelhouders van profiteren.
Blijkbaar vinden de werknemers die versoberde voorwaarden geen probleem, anders waren ze wel ander werk gaan doen.
Treinconducteur en op langere termijn machinist zijn gewoon uitstervende beroepen. Dat kan je leuk vinden of niet, maar het gaat gewoon gebeuren. Reizigers hebben geen behoefte meer aan een conducteur: er zijn andere bronnen die sneller en betrouwbaarder relevante info kunnen geven.
Het vervoersbedrijf heeft er ook geen behoefte aan: de kaartcontrole is geautomatiseerd.
Blijkbaar vinden de werknemers die versoberde voorwaarden geen probleem, anders waren ze wel ander werk gaan doen.
Treinconducteur en op langere termijn machinist zijn gewoon uitstervende beroepen. Dat kan je leuk vinden of niet, maar het gaat gewoon gebeuren. Reizigers hebben geen behoefte meer aan een conducteur: er zijn andere bronnen die sneller en betrouwbaarder relevante info kunnen geven.
Het vervoersbedrijf heeft er ook geen behoefte aan: de kaartcontrole is geautomatiseerd.
Kijk naar de Docklands Lightrail in London. Daar is wel een personeelslid dat de deuren sluit en kaartjes controleert. Maar verder rijdt het ding automatisch. Lijkt me een prima werkwijze.
De DLR is niet echt een goed voorbeeld, dat ding kan niet rijden zonder die medewerker. Die vervult een veiligheidsfunctie, omdat hij het vertrekproces in de gaten houdt.
Wat denk ik wel vaker zal gaan gebeuren is rijden zonder conducteur. De regionale vervoerders doen het in ons land al, en in de ons omringende landen is het heel normaal dat dat zelfs op langeafstandsverbindingen gebeurt.
Of met heel lange treinen, zoals bijvoorbeeld op Thameslink waar de machinist al 30 jaar het enige personeelslid is en die tegenwoordig zelfs 12 bakken (240 meter) lang zijn. Kaartcontrole gebeurt daar door vliegende controleteams, en op risicotreinen rijdt wat beveiliging mee. Maar de machinist is als enige verantwoordelijk voor de trein.
Op woensdag 7 oktober 2020 19:45 schreef James1988 het volgende: De DLR is niet echt een goed voorbeeld, dat ding kan niet rijden zonder die medewerker. Die vervult een veiligheidsfunctie, omdat hij het vertrekproces in de gaten houdt.
Wat denk ik wel vaker zal gaan gebeuren is rijden zonder conducteur. De regionale vervoerders doen het in ons land al, en in de ons omringende landen is het heel normaal dat dat zelfs op langeafstandsverbindingen gebeurt.
Of met heel lange treinen, zoals bijvoorbeeld op Thameslink waar de machinist al 30 jaar het enige personeelslid is en die tegenwoordig zelfs 12 bakken (240 meter) lang zijn. Kaartcontrole gebeurt daar door vliegende controleteams, en op risicotreinen rijdt wat beveiliging mee. Maar de machinist is als enige verantwoordelijk voor de trein.
Die veiligheidsfunctie lijkt me goedkoper dan alle perrons aanpassen met deuren, camera's ophangen en alles vanuit een meldkamer bedienen..
Het is wel iemand die kan gaan staken en een forse loonsverhoging eist. Terwijl je wel de kosten hebt voor het automatisch rijden, monitoren, enzovoorts.
Op dinsdag 6 oktober 2020 08:47 schreef MTL het volgende: Zozo, het lijkt er op dat zowaar ook inmiddels een nieuwe OBIS versie naar VIRM wordt uitgerold Ik zag net dat hippe kaartje van de actuele positie en een overzicht met de huidige snelheid voorbij komen op het scherm.
Al een paar maanden geleden zag ik die al. Ik zag wel dat de temperatuur en de snelheid geen waarde aangaven Wordt eigenlijk ook eens tijd voor OBIS in de SLT, die RIS-schermen zijn ook behoorlijk brak: - Of ze doen het niet en geven een zwart/wit scherm - Of ze artifacten als een malle - En in de eerste klas hebben ze wat schermen eruit gehaald om wat extra voorraad te hebben nu de leverancier allang failliet is. - En beperkte informatie omdat het statische informatie is.
Op woensdag 7 oktober 2020 20:48 schreef James1988 het volgende: Het is wel iemand die kan gaan staken en een forse loonsverhoging eist. Terwijl je wel de kosten hebt voor het automatisch rijden, monitoren, enzovoorts.
Scheelt al 1 persoon per trein. Levert veel meer op
Als je de volledige infrastructuur voor automatisch rijden aanlegt maar vervolgens alsnog een persoon aan boord moet hebben om de veiligheid te garanderen, is het voordeel wel weg.
Als je dan één FTE per trein wil wegbezuinigen kun je beter werk maken van éénmansbediening.
Pfoe, dat is 38% langere reistijd en 8 extra stops. In een trein die een stuk minder comfortabel is. Dat maakt de verbinding voor Hilversum naar Amsterdam ook een stuk slechter.
Amsterdam Centraal wordt een minder belangrijk station met de verbouwing. Heel veel ICs gaan naar Amsterdam Zuid, waaronder dus ook deze. Schat in dat er te weinig ruimte is om naar Amsterdam C te rijden of om daar te keren voor deze IC.
[ Bericht 7% gewijzigd door MTL op 08-10-2020 09:49:26 ]
Da's makkelijk tijdens de coronapandemie. Frisse wind door de trein
misschien speelt 't incident met de Buffel-explosie een rol dat die deuren er zo snel uit moeten? in Nijmegen was vorig jaar een persoon om het leven gekomen door een explosie in een afgedankte Buffel. 't zal niet voor 't eerst zijn dat zwervers hun intrek doen in een oude trein. zonder deuren is dat een stuk minder aantrekkelijk.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32