Het gaat om de grand father rights van een wissel tussen NS/Prorail-spoor en het areaal van een andere beheerder. Dus dat het wissel er al legaal voor de Spoorwegwet 2003 zat en niet opnieuw bekeken/vergund hoeft te te worden. Het oorspronkelijke wissel is eind jaren 70 geplaatst - daarvan kan ik alle correspondentie herleiden - en rond 2001 is het een aantal meter verplaatst. Van de verplaatsing kan ik wel aan 'mijn' kant van het spoor wel alle vrijgaves terugvinden (vrijgegeven door een inspecteur met mandaat van de directeur van de vervoerder. De betreffende vervoerder was destijds ook de strategisch en operationeel beheerder, à la spoorwegwet 1875.)quote:Op dinsdag 1 december 2020 23:12 schreef Peterselieman het volgende:
Ik weet niet precies welke richting jij op wilt met jouw vraag? Daarom alvast wat van belang zijnde zaken:
Lange tijd geleden al weer, maar organisatorisch gezien viel alles tot en met juni 2002 onder de NS, al was Railinfratrust BV met dochters NS Railinfrabeheer, Railned en NS verkeersleiding wel een zelfstandig onderdeel dat min of meer onder het ministerie viel.
in diezelfde periode is er in gezet op het realiseren van de Centrale VerkeersLeiding en het werken met computers voor de bediening van alles. Hengelo was in 2002 de laatste waar het NX-tableau uitgefaseerd is.
Sinds begin jaren '80 werd het treinnummer volgsysteem gebruikt, zodat duidelijk werd welke trein zich aandiende en op basis daarvan een rijweg ingesteld kon worden. Hierdoor kon de treindienstleider op de lokale post beter inschatten welk spoor vrijgegeven moest worden, ook al was dat niet het geplande spoor.
Bij de centralisatie is ook de automatische rijweginstelling uitgerold. ARI geeft de rijwegen vrij, maar een treindienstleider kan ook handmatig ingrijpen. Aangezien de automatisering stapje voor stapje ging was het van 1995 tot 2002 niet overal in het land hetzelfde.
Wat is onaanmerkelijk spoor? NS is destijds gesplitst in NS, Railned en Railinfrabeheer. Delen van Railned zijn bij ProRail terechtgekomen, andere delen bij ILT.quote:Op dinsdag 1 december 2020 22:32 schreef stavromulabeta het volgende:
Misschien een rare vraag hier. Maar weet iemand hoe vrijgave van onaanmerkelijk gewijzigd spoor gebeurde voor de Spoorwegwet 2003 maar na de splitsing van NS in NedRail (en later Prorail)?
Dat is een wijziging die voldoende klein en overzichtelijk is om zonder een indienststellingsvergunning en met een beperkte hoeveelheid bewijsvoering te doen. Bijvoorbeeld houten dwarsliggers vervangen door betonnen dwarsliggers die al elders in gebruik zijn, een opstelspoor 5 m verlengen, dat soort dingen.quote:
Dieseltreintje DE2, de laatste heeft het tot rond de eeuwwisseling volgehoudenquote:Op woensdag 2 december 2020 19:27 schreef Vonkenboer het volgende:
Nooit gedacht dat ik ooit hier nog eens zou posten; maar ik vroeg mij af wat voor trein dit is die hier op de foto staat en hoelang die eigenlijk in dienst geweest zijn.
[ afbeelding ]
Oh, en ik weet dat het een passagierstrein van de NS is, dat hij geel is en dat de foto omstreeks 1980 gemaakt is ergens in het oosten van het land; het is geloof ik een diesel. Maar uit al die namen en afkortingen die NS gebruikt in zijn spoorwegmaterieel heb ik geen idee wat dit nu precies is..
2002 zelfs op Almelo - Mariënberg. Plan X heeft vanaf 1953 rondgereden.quote:Op woensdag 2 december 2020 19:41 schreef GlenSpey het volgende:
[..]
Dieseltreintje DE2, de laatste heeft het tot rond de eeuwwisseling volgehouden
En vanwaar de vraag?quote:Op woensdag 2 december 2020 19:27 schreef Vonkenboer het volgende:
Nooit gedacht dat ik ooit hier nog eens zou posten; maar ik vroeg mij af wat voor trein dit is die hier op de foto staat en hoelang die eigenlijk in dienst geweest zijn.
[ afbeelding ]
Oh, en ik weet dat het een passagierstrein van de NS is, dat hij geel is en dat de foto omstreeks 1980 gemaakt is ergens in het oosten van het land; het is geloof ik een diesel. Maar uit al die namen en afkortingen die NS gebruikt in zijn spoorwegmaterieel heb ik geen idee wat dit nu precies is..
Waren die in verschillende kleurstellingen dan ? Dus dan is een DE5 eenzelfde trein ?quote:Op woensdag 2 december 2020 19:41 schreef GlenSpey het volgende:
[..]
Dieseltreintje DE2, de laatste heeft het tot rond de eeuwwisseling volgehouden
Ik heb zelf nooit met de trein gereisd dus ik heb echt geen idee waar ik over praatquote:Op woensdag 2 december 2020 19:47 schreef derLudolf het volgende:
[..]
En vanwaar de vraag?![]()
Maar zoals gezegd, een DE2/Plan X
De DE5 was veel ouder, namelijk van 1940. De dieselvijf was een trein bedoeld voor de intercitydiensten in een tijd dat het nog lang niet overal geëlektrificeerd was.quote:Op woensdag 2 december 2020 19:55 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Waren die in verschillende kleurstellingen dan ? Dus dan is een DE5 eenzelfde trein ?![]()
Is dit dan een blauwe engel ?
Dit is dus een Dieselvijf ? Bij de foto word gesuggereerd dat hij gemaakt is ergens langs het spoor in 1971.quote:Op woensdag 2 december 2020 20:02 schreef Peterselieman het volgende:
De DE5 was veel ouder, namelijk van 1940. De dieselvijf was een trein bedoeld voor de intercitydiensten in een tijd dat het nog lang niet overal geëlektrificeerd was.
Dus van de buitenkant is het eigenlijk niet vast te stellen of het daadwerkelijk klopt ? In een DE5 bleek na wat googlen een glazen wand te zitten tussen passagiers en machinist zodat je mee kon kijken.. bleek achteraf toch niet zo'n succes nadat er ongevallen gebeurden die alle passagiers konden zien gebeurenquote:Op woensdag 2 december 2020 20:02 schreef Peterselieman het volgende:
De Blauwe Engel/Plan X/DE1 en DE2 lijkt wel op de voorgangers zoals de dieselvijf en het elektrische stroomlijnmaterieel Mat'46. Het was een treinstel bedoeld voor de stoptreinlijnen her en der in het land waar nog geen bovenleiding hing.
Er waren verschillende kleurstellingen, eerst blauw, daarna rood. Later is het materieel NS geel geworden.
Dat heeft dan te maken met de lengte van de trein of waar kun je dat dan aan zien ?quote:Op woensdag 2 december 2020 21:46 schreef Peterselieman het volgende:
Die bovenste is een Blauwe Engel, die onderste een dieselvijf
klopt. De lengte (het aantal bakken) zegt het in dit geval.quote:Op woensdag 2 december 2020 22:15 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Dat heeft dan te maken met de lengte van de trein of waar kun je dat dan aan zien ?![]()
Mijn ongetrainde oog ziet namelijk twee exact dezelfde treinen..
Pfoeh, NS heeft het een hele lange tijd zelf gedaan onder de naam NS Spooraansluitingen, volgens mij is dat deel nooit over gegaan naar ProRail. Paar jaar terug is dat Strukton Shortline geworden.quote:Op woensdag 2 december 2020 15:37 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Dat is een wijziging die voldoende klein en overzichtelijk is om zonder een indienststellingsvergunning en met een beperkte hoeveelheid bewijsvoering te doen. Bijvoorbeeld houten dwarsliggers vervangen door betonnen dwarsliggers die al elders in gebruik zijn, een opstelspoor 5 m verlengen, dat soort dingen.
Een blauwe engel noemt men dus DE1 en DE2; dit heet in jargon dus een treinstel ?quote:Op woensdag 2 december 2020 22:18 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
klopt. De lengte (het aantal bakken) zegt het in dit geval.
Misschien is hier wel een aardig overzicht te vinden:quote:Op woensdag 2 december 2020 22:30 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Een blauwe engel noemt men dus DE1 en DE2; dit heet in jargon dus een treinstel ?
De onderste is een locomotief met "losse" bakken een DE5; een voorloper van de intercity voor verbindingen tussen grote steden onderling. Terwijl de DE1 en DE2 meer voor de regionale verbindingen waren ?
Een blauwe engel kan dus ook best rood gespoten zijn omdat dit een kleur is die alle diesel locomotieven van de NS schijnbaar kregen ? Interieur zou in die tijd wel een beetje gestandaardiseerd zijn over alle dieseltreinen.
Ik heb een stapel foto's gekregen van iemand die wil graag dat ik ze digitaal maak en verwerk in een klein album. Dan is het wel handig dat ik weet wat ik nou eigenlijk digitaliseer
Je antwoorden waardeer ik zeer zeker !![]()
Het is in elk geval station Delden zo te zien. En de foto moet van 1986 of vroeger zijn, want toen is de klassieke beveiliging daar verdwenen: https://www.klassiekebeveiliging.com/seinhuizenDdn.htmquote:Op woensdag 2 december 2020 19:27 schreef Vonkenboer het volgende:
Nooit gedacht dat ik ooit hier nog eens zou posten; maar ik vroeg mij af wat voor trein dit is die hier op de foto staat en hoelang die eigenlijk in dienst geweest zijn.
[ afbeelding ]
Oh, en ik weet dat het een passagierstrein van de NS is, dat hij geel is en dat de foto omstreeks 1980 gemaakt is ergens in het oosten van het land; het is geloof ik een diesel. Maar uit al die namen en afkortingen die NS gebruikt in zijn spoorwegmaterieel heb ik geen idee wat dit nu precies is..
quote:NS haalt uit voorzorg 49 treinen van het type DDZ van het spoor. Treinpersoneel klaagt over trillingen als deze dubbeldekkers een hoge snelheid bereiken. Onderzoek heeft nog geen oorzaak opgeleverd.
Daarom komt er een vervolgonderzoek. In afwachting van de uitkomst zijn alle DDZ-treinstellen per direct uit de dienstregeling gehaald. NS heeft in totaal zo'n 750 treinstellen in gebruik. Dat is voldoende om het wegvallen van de DDZ-treinen op te vangen.
DDZ-treinen zijn stoptreinstellen uit de jaren 90 die tussen 2009 en 2014 zijn verbouwd voor intercitydiensten. Dit jaar is een aanbesteding gestart om ze in 2027 te vervangen voor een combinatie van enkel- en dubbeldeksrijtuigen die geschikt moeten zijn voor snelheden tot 160 kilometer per uur.
In januari ontspoorde een DDZ-trein bij Den Haag Centraal. Dat kwam doordat twee wielen door een probleem met het remsysteem beschadigd waren geraakt, bleek in juli.
bron: https://nos.nl/artikel/23(...)beldekkers-stil.html
Hmm, dat heb ik nooit vernomen eigenlijk. Wel jammer, vind het comfortable treinen.quote:Op donderdag 3 december 2020 14:53 schreef spectrumanalyser het volgende:
de DDZ-vloot aan de kant vanwege trillingen op hoge snelheid?
[..]
Dit is de trein waar ik veel mee gereisd hebquote:Op woensdag 2 december 2020 19:27 schreef Vonkenboer het volgende:
Nooit gedacht dat ik ooit hier nog eens zou posten; maar ik vroeg mij af wat voor trein dit is die hier op de foto staat en hoelang die eigenlijk in dienst geweest zijn.
[ afbeelding ]
Oh, en ik weet dat het een passagierstrein van de NS is, dat hij geel is en dat de foto omstreeks 1980 gemaakt is ergens in het oosten van het land; het is geloof ik een diesel. Maar uit al die namen en afkortingen die NS gebruikt in zijn spoorwegmaterieel heb ik geen idee wat dit nu precies is..
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |