abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 1 december 2020 @ 23:12:03 #251
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_196508525
Ik weet niet precies welke richting jij op wilt met jouw vraag? Daarom alvast wat van belang zijnde zaken:

Lange tijd geleden al weer, maar organisatorisch gezien viel alles tot en met juni 2002 onder de NS, al was Railinfratrust BV met dochters NS Railinfrabeheer, Railned en NS verkeersleiding wel een zelfstandig onderdeel dat min of meer onder het ministerie viel.

in diezelfde periode is er in gezet op het realiseren van de Centrale VerkeersLeiding en het werken met computers voor de bediening van alles. Hengelo was in 2002 de laatste waar het NX-tableau uitgefaseerd is.

Sinds begin jaren '80 werd het treinnummer volgsysteem gebruikt, zodat duidelijk werd welke trein zich aandiende en op basis daarvan een rijweg ingesteld kon worden. Hierdoor kon de treindienstleider op de lokale post beter inschatten welk spoor vrijgegeven moest worden, ook al was dat niet het geplande spoor.

Bij de centralisatie is ook de automatische rijweginstelling uitgerold. ARI geeft de rijwegen vrij, maar een treindienstleider kan ook handmatig ingrijpen. Aangezien de automatisering stapje voor stapje ging was het van 1995 tot 2002 niet overal in het land hetzelfde.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_196509241
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 23:12 schreef Peterselieman het volgende:
Ik weet niet precies welke richting jij op wilt met jouw vraag? Daarom alvast wat van belang zijnde zaken:

Lange tijd geleden al weer, maar organisatorisch gezien viel alles tot en met juni 2002 onder de NS, al was Railinfratrust BV met dochters NS Railinfrabeheer, Railned en NS verkeersleiding wel een zelfstandig onderdeel dat min of meer onder het ministerie viel.

in diezelfde periode is er in gezet op het realiseren van de Centrale VerkeersLeiding en het werken met computers voor de bediening van alles. Hengelo was in 2002 de laatste waar het NX-tableau uitgefaseerd is.

Sinds begin jaren '80 werd het treinnummer volgsysteem gebruikt, zodat duidelijk werd welke trein zich aandiende en op basis daarvan een rijweg ingesteld kon worden. Hierdoor kon de treindienstleider op de lokale post beter inschatten welk spoor vrijgegeven moest worden, ook al was dat niet het geplande spoor.

Bij de centralisatie is ook de automatische rijweginstelling uitgerold. ARI geeft de rijwegen vrij, maar een treindienstleider kan ook handmatig ingrijpen. Aangezien de automatisering stapje voor stapje ging was het van 1995 tot 2002 niet overal in het land hetzelfde.
Het gaat om de grand father rights van een wissel tussen NS/Prorail-spoor en het areaal van een andere beheerder. Dus dat het wissel er al legaal voor de Spoorwegwet 2003 zat en niet opnieuw bekeken/vergund hoeft te te worden. Het oorspronkelijke wissel is eind jaren 70 geplaatst - daarvan kan ik alle correspondentie herleiden - en rond 2001 is het een aantal meter verplaatst. Van de verplaatsing kan ik wel aan 'mijn' kant van het spoor wel alle vrijgaves terugvinden (vrijgegeven door een inspecteur met mandaat van de directeur van de vervoerder. De betreffende vervoerder was destijds ook de strategisch en operationeel beheerder, à la spoorwegwet 1875.)
Maar aan de hoofdspoorkant ben ik in een zoektocht tussen van Prorail, NS en procesaannemer terecht gekomen.

Vandaar dat ik benieuwd ben of hier iemand weet hoe dit proces er in de periode vlak voor de spoorwegwet 2003 in praktijk uitzag.

[ Bericht 0% gewijzigd door stavromulabeta op 02-12-2020 08:22:06 ]
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  woensdag 2 december 2020 @ 14:29:50 #253
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_196516301
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 22:32 schreef stavromulabeta het volgende:
Misschien een rare vraag hier. Maar weet iemand hoe vrijgave van onaanmerkelijk gewijzigd spoor gebeurde voor de Spoorwegwet 2003 maar na de splitsing van NS in NedRail (en later Prorail)?
Wat is onaanmerkelijk spoor? NS is destijds gesplitst in NS, Railned en Railinfrabeheer. Delen van Railned zijn bij ProRail terechtgekomen, andere delen bij ILT.

Zat zo'n wissels destijds niet bij NS Spooraansluitingen in het areaal?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_196517375
quote:
2s.gif Op woensdag 2 december 2020 14:29 schreef Duvel het volgende:

[..]

Wat is onaanmerkelijk spoor?
Dat is een wijziging die voldoende klein en overzichtelijk is om zonder een indienststellingsvergunning en met een beperkte hoeveelheid bewijsvoering te doen. Bijvoorbeeld houten dwarsliggers vervangen door betonnen dwarsliggers die al elders in gebruik zijn, een opstelspoor 5 m verlengen, dat soort dingen.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_196518655
Wat is onaanmerkelijk gewijzigd spoor?
  Moderator woensdag 2 december 2020 @ 19:27:30 #256
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_196520876
Nooit gedacht dat ik ooit hier nog eens zou posten; maar ik vroeg mij af wat voor trein dit is die hier op de foto staat en hoelang die eigenlijk in dienst geweest zijn.



Oh, en ik weet dat het een passagierstrein van de NS is, dat hij geel is en dat de foto omstreeks 1980 gemaakt is ergens in het oosten van het land ;); het is geloof ik een diesel. Maar uit al die namen en afkortingen die NS gebruikt in zijn spoorwegmaterieel heb ik geen idee wat dit nu precies is..

:)
  woensdag 2 december 2020 @ 19:40:35 #257
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_196521110
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 19:27 schreef Vonkenboer het volgende:
Nooit gedacht dat ik ooit hier nog eens zou posten; maar ik vroeg mij af wat voor trein dit is die hier op de foto staat en hoelang die eigenlijk in dienst geweest zijn.

[ afbeelding ]

Oh, en ik weet dat het een passagierstrein van de NS is, dat hij geel is en dat de foto omstreeks 1980 gemaakt is ergens in het oosten van het land ;); het is geloof ik een diesel. Maar uit al die namen en afkortingen die NS gebruikt in zijn spoorwegmaterieel heb ik geen idee wat dit nu precies is..

:)
Dieseltreintje DE2, de laatste heeft het tot rond de eeuwwisseling volgehouden
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 2 december 2020 @ 19:42:53 #259
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_196521128
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 19:41 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Dieseltreintje DE2, de laatste heeft het tot rond de eeuwwisseling volgehouden
2002 zelfs op Almelo - Mariënberg. Plan X heeft vanaf 1953 rondgereden.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Moderator woensdag 2 december 2020 @ 19:47:49 #260
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_196521211
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 19:27 schreef Vonkenboer het volgende:
Nooit gedacht dat ik ooit hier nog eens zou posten; maar ik vroeg mij af wat voor trein dit is die hier op de foto staat en hoelang die eigenlijk in dienst geweest zijn.

[ afbeelding ]

Oh, en ik weet dat het een passagierstrein van de NS is, dat hij geel is en dat de foto omstreeks 1980 gemaakt is ergens in het oosten van het land ;); het is geloof ik een diesel. Maar uit al die namen en afkortingen die NS gebruikt in zijn spoorwegmaterieel heb ik geen idee wat dit nu precies is..

:)
En vanwaar de vraag? :)
Maar zoals gezegd, een DE2/Plan X
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator woensdag 2 december 2020 @ 19:55:18 #261
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_196521325
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 19:41 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Dieseltreintje DE2, de laatste heeft het tot rond de eeuwwisseling volgehouden
Waren die in verschillende kleurstellingen dan ? Dus dan is een DE5 eenzelfde trein ? :?
Is dit dan een blauwe engel ? :@

quote:
1s.gif Op woensdag 2 december 2020 19:47 schreef derLudolf het volgende:

[..]

En vanwaar de vraag? :)
Maar zoals gezegd, een DE2/Plan X
Ik heb zelf nooit met de trein gereisd dus ik heb echt geen idee waar ik over praat _O-, de benamingen voor alles vind ik als leek maar vrij warrig. Ik ben voor iemand als verrassing wat aan het maken; trein gerelateerd.. ;)
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 2 december 2020 @ 20:02:21 #262
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_196521443
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 19:55 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Waren die in verschillende kleurstellingen dan ? Dus dan is een DE5 eenzelfde trein ? :?
Is dit dan een blauwe engel ? :@
De DE5 was veel ouder, namelijk van 1940. De dieselvijf was een trein bedoeld voor de intercitydiensten in een tijd dat het nog lang niet overal geëlektrificeerd was.

De Blauwe Engel/Plan X/DE1 en DE2 lijkt wel op de voorgangers zoals de dieselvijf en het elektrische stroomlijnmaterieel Mat'46. Het was een treinstel bedoeld voor de stoptreinlijnen her en der in het land waar nog geen bovenleiding hing.

Er waren verschillende kleurstellingen, eerst blauw, daarna rood. Later is het materieel NS geel geworden.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Moderator woensdag 2 december 2020 @ 21:33:23 #263
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_196523079
quote:
14s.gif Op woensdag 2 december 2020 20:02 schreef Peterselieman het volgende:
De DE5 was veel ouder, namelijk van 1940. De dieselvijf was een trein bedoeld voor de intercitydiensten in een tijd dat het nog lang niet overal geëlektrificeerd was.
Dit is dus een Dieselvijf ? Bij de foto word gesuggereerd dat hij gemaakt is ergens langs het spoor in 1971.




Maar bij de tweede foto staat in de bestandsnaam dat het een rode blauwe engel is ? :?

quote:
14s.gif Op woensdag 2 december 2020 20:02 schreef Peterselieman het volgende:

De Blauwe Engel/Plan X/DE1 en DE2 lijkt wel op de voorgangers zoals de dieselvijf en het elektrische stroomlijnmaterieel Mat'46. Het was een treinstel bedoeld voor de stoptreinlijnen her en der in het land waar nog geen bovenleiding hing.

Er waren verschillende kleurstellingen, eerst blauw, daarna rood. Later is het materieel NS geel geworden.
Dus van de buitenkant is het eigenlijk niet vast te stellen of het daadwerkelijk klopt ? In een DE5 bleek na wat googlen een glazen wand te zitten tussen passagiers en machinist zodat je mee kon kijken.. bleek achteraf toch niet zo'n succes nadat er ongevallen gebeurden die alle passagiers konden zien gebeuren :X
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 2 december 2020 @ 21:46:41 #264
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_196523347
Die bovenste is een Blauwe Engel, die onderste een dieselvijf
Altijd onderweg naar het avontuur
  Moderator woensdag 2 december 2020 @ 22:15:28 #265
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_196523867
quote:
14s.gif Op woensdag 2 december 2020 21:46 schreef Peterselieman het volgende:
Die bovenste is een Blauwe Engel, die onderste een dieselvijf
Dat heeft dan te maken met de lengte van de trein of waar kun je dat dan aan zien ? :)
Mijn ongetrainde oog ziet namelijk twee exact dezelfde treinen..
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 2 december 2020 @ 22:18:38 #266
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_196523940
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 22:15 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Dat heeft dan te maken met de lengte van de trein of waar kun je dat dan aan zien ? :)
Mijn ongetrainde oog ziet namelijk twee exact dezelfde treinen..
klopt. De lengte (het aantal bakken) zegt het in dit geval.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_196524029
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 15:37 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Dat is een wijziging die voldoende klein en overzichtelijk is om zonder een indienststellingsvergunning en met een beperkte hoeveelheid bewijsvoering te doen. Bijvoorbeeld houten dwarsliggers vervangen door betonnen dwarsliggers die al elders in gebruik zijn, een opstelspoor 5 m verlengen, dat soort dingen.
Pfoeh, NS heeft het een hele lange tijd zelf gedaan onder de naam NS Spooraansluitingen, volgens mij is dat deel nooit over gegaan naar ProRail. Paar jaar terug is dat Strukton Shortline geworden.
  Moderator woensdag 2 december 2020 @ 22:30:06 #268
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_196524168
quote:
14s.gif Op woensdag 2 december 2020 22:18 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

klopt. De lengte (het aantal bakken) zegt het in dit geval.
Een blauwe engel noemt men dus DE1 en DE2; dit heet in jargon dus een treinstel ?
De onderste is een locomotief met "losse" bakken een DE5; een voorloper van de intercity voor verbindingen tussen grote steden onderling. Terwijl de DE1 en DE2 meer voor de regionale verbindingen waren ?

Een blauwe engel kan dus ook best rood gespoten zijn omdat dit een kleur is die alle diesel locomotieven van de NS schijnbaar kregen ? Interieur zou in die tijd wel een beetje gestandaardiseerd zijn over alle dieseltreinen.

Ik heb een stapel foto's gekregen van iemand die wil graag dat ik ze digitaal maak en verwerk in een klein album. Dan is het wel handig dat ik weet wat ik nou eigenlijk digitaliseer :+

Je antwoorden waardeer ik zeer zeker ! ^O^
  woensdag 2 december 2020 @ 22:49:34 #269
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_196524511
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 22:30 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Een blauwe engel noemt men dus DE1 en DE2; dit heet in jargon dus een treinstel ?
De onderste is een locomotief met "losse" bakken een DE5; een voorloper van de intercity voor verbindingen tussen grote steden onderling. Terwijl de DE1 en DE2 meer voor de regionale verbindingen waren ?

Een blauwe engel kan dus ook best rood gespoten zijn omdat dit een kleur is die alle diesel locomotieven van de NS schijnbaar kregen ? Interieur zou in die tijd wel een beetje gestandaardiseerd zijn over alle dieseltreinen.

Ik heb een stapel foto's gekregen van iemand die wil graag dat ik ze digitaal maak en verwerk in een klein album. Dan is het wel handig dat ik weet wat ik nou eigenlijk digitaliseer :+

Je antwoorden waardeer ik zeer zeker ! ^O^
Misschien is hier wel een aardig overzicht te vinden:

http://www.nicospilt.com/index/index.htm

Het menu links is ellendig lang, maar onder Nederlands Materieel staat ook een overzicht van dieseltreinstellen. Inclusief het verschil tussen DE3/DE5/Blauwe Engel en nog wat exoten die erop lijken.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Redactie Sport woensdag 2 december 2020 @ 23:00:31 #270
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_196524670
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 19:27 schreef Vonkenboer het volgende:
Nooit gedacht dat ik ooit hier nog eens zou posten; maar ik vroeg mij af wat voor trein dit is die hier op de foto staat en hoelang die eigenlijk in dienst geweest zijn.

[ afbeelding ]

Oh, en ik weet dat het een passagierstrein van de NS is, dat hij geel is en dat de foto omstreeks 1980 gemaakt is ergens in het oosten van het land ;); het is geloof ik een diesel. Maar uit al die namen en afkortingen die NS gebruikt in zijn spoorwegmaterieel heb ik geen idee wat dit nu precies is..

:)
Het is in elk geval station Delden zo te zien. En de foto moet van 1986 of vroeger zijn, want toen is de klassieke beveiliging daar verdwenen: https://www.klassiekebeveiliging.com/seinhuizenDdn.htm
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_196532469
de DDZ-vloot aan de kant vanwege trillingen op hoge snelheid?

quote:
NS haalt uit voorzorg 49 treinen van het type DDZ van het spoor. Treinpersoneel klaagt over trillingen als deze dubbeldekkers een hoge snelheid bereiken. Onderzoek heeft nog geen oorzaak opgeleverd.

Daarom komt er een vervolgonderzoek. In afwachting van de uitkomst zijn alle DDZ-treinstellen per direct uit de dienstregeling gehaald. NS heeft in totaal zo'n 750 treinstellen in gebruik. Dat is voldoende om het wegvallen van de DDZ-treinen op te vangen.

DDZ-treinen zijn stoptreinstellen uit de jaren 90 die tussen 2009 en 2014 zijn verbouwd voor intercitydiensten. Dit jaar is een aanbesteding gestart om ze in 2027 te vervangen voor een combinatie van enkel- en dubbeldeksrijtuigen die geschikt moeten zijn voor snelheden tot 160 kilometer per uur.

In januari ontspoorde een DDZ-trein bij Den Haag Centraal. Dat kwam doordat twee wielen door een probleem met het remsysteem beschadigd waren geraakt, bleek in juli.

bron: https://nos.nl/artikel/23(...)beldekkers-stil.html
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 3 december 2020 @ 20:38:45 #272
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_196538711
schijnt de vetergang te zijn, oftewel zijwaartse bewegingen op hoge snelheid en dan met name bij de stuurstand (de kopbak die geen motorrijtuig is)
Altijd onderweg naar het avontuur
  Moderator donderdag 3 december 2020 @ 20:52:29 #273
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_196539057
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2020 14:53 schreef spectrumanalyser het volgende:
de DDZ-vloot aan de kant vanwege trillingen op hoge snelheid?
[..]

Hmm, dat heb ik nooit vernomen eigenlijk. Wel jammer, vind het comfortable treinen.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zaterdag 5 december 2020 @ 18:49:54 #274
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_196568225
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 19:27 schreef Vonkenboer het volgende:
Nooit gedacht dat ik ooit hier nog eens zou posten; maar ik vroeg mij af wat voor trein dit is die hier op de foto staat en hoelang die eigenlijk in dienst geweest zijn.

[ afbeelding ]

Oh, en ik weet dat het een passagierstrein van de NS is, dat hij geel is en dat de foto omstreeks 1980 gemaakt is ergens in het oosten van het land ;); het is geloof ik een diesel. Maar uit al die namen en afkortingen die NS gebruikt in zijn spoorwegmaterieel heb ik geen idee wat dit nu precies is..

:)
Dit is de trein waar ik veel mee gereisd heb O+ Tot 1983 kwam ik ze nog wel eens tegen als rode duivel, maar sindsdien heb ik ze alleen in het geel gezien. Het dieselmotorgeluid van de rode duivel was vergelijkbaar met die van een enorme bromvlieg, onvergetelijk _O_ Binnen hing een heerlijke dieselgeur, al dan niet aangevuld met sigarettenrook vanuit de rokerscoupé of balkon, want ook daar werd gewoon gerookt :7 De deuren kon je bij het naderen van het station makkelijk openschuiven omdat de druk op het mechanisme minder werd. Bovenstaand station is inderdaad Delden in de richting van Hengelo. Van station Goor is een filmpje uit c.a. 1983 met nog de handbediening van seinen en overwegen. Op het einde hoor je het geluid van de rode duivel. Eind jaren '80 kwamen er voornamelijk DE3 (Plan U) te rijden, maar de DE2 heeft het tot eind jaren '90 volgehouden op het traject Zutphen - Enschede.

Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_196579673
Ik vraag mij af of de SGM nu ietsjes langer op de baan blijft.
Voor zover ik kan zien neemt SGM de diensten van DDZ over.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')