De vraagstelling was op z'n FOK!s.quote:Op woensdag 29 juli 2020 19:37 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Want je kunt de ministers alleen maar hier leren kennen? En nogmaals: het gaat er niet om dat je de minister niet kent (ze zit er ook pas een paar weken), het ging om de vraagstelling.
Rotterdam en Amsterdam zijn toch twee aparte landen binnen Nederland met eigen wetten, eigen regels dus dit past prima daar. Succesquote:Op woensdag 29 juli 2020 19:37 schreef tesssssssss het volgende: Ik snap er niks meer van. Mondkapjes helpen niet, volgens de wetenschap, maar mischien komt er in Rotterdam en Amsterdam een mondkapjesplicht.
Tja, de scholen gingen ook dicht zonder wetenschappelijke fundering.quote:Op woensdag 29 juli 2020 19:37 schreef tesssssssss het volgende:
Ik snap er niks meer van. Mondkapjes helpen niet, volgens de wetenschap, maar mischien komt er in Rotterdam en Amsterdam een mondkapjesplicht.
Ja gewoon onderbuikgevoelbeleid.quote:Op woensdag 29 juli 2020 19:40 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Tja, de scholen gingen ook dicht zonder wetenschappelijke fundering.
De antwoorden ook.quote:
hebben wij toch andere ideeën van vertierquote:Op woensdag 29 juli 2020 19:37 schreef Tjacka het volgende:
[..]
precies vreselijk dat mensen op zoek zijn naar vertier
Ik ben dan ook een simpele boerquote:Op woensdag 29 juli 2020 19:41 schreef Evertjan het volgende:
[..]
hebben wij toch andere ideeën van vertier
*gebarentolkquote:Op woensdag 29 juli 2020 19:42 schreef Pino112 het volgende:
Waarom is er geen tolk eigenlijk?
(Is de vraagstelling zo goed?)
Dat was in begin tijd toen wist men nog niet genoeg, met de kennis van nu zou dat niet meer zo snel gedaan wordenquote:
Ik moet af en toe zuipen in een kroeg.quote:Op woensdag 29 juli 2020 19:42 schreef Evertjan het volgende:
[..]
ik ook daarom zoek ik ook de rust van de natuur op
Daar hoef je niet snel een mondkapje op verwacht ik hoor.quote:Op woensdag 29 juli 2020 19:43 schreef Tjacka het volgende:
[..]
Ik moet af en toe zuipen in een kroeg.
als ik een tip mag geven zoek hulp voor je alcoholverslaving.quote:Op woensdag 29 juli 2020 19:43 schreef Tjacka het volgende:
[..]
Ik moet af en toe zuipen in een kroeg.
Maar mondkapjes in het OV zijn verplicht.quote:Op woensdag 29 juli 2020 19:42 schreef Van_Poppel het volgende:
Mooi dat Jaap voet bij stuk houdt; je kunt niet iets verplichten waarvan de werking niet is bewezen.
Ik durf niet het niet te posten, maar best wel een GOD.quote:Op woensdag 29 juli 2020 19:42 schreef Van_Poppel het volgende:
Mooi dat Jaap voet bij stuk houdt; je kunt niet iets verplichten waarvan de werking niet is bewezen.
wel op het Leidseplein toch. Of ben ik serieus verstandelijk beperkt.quote:Op woensdag 29 juli 2020 19:43 schreef maxi-mus het volgende:
[..]
Daar hoef je niet snel een mondkapje op verwacht ik hoor.
daar kan je toch ook niet altijd de 1 1/2 meter afstand handhavenquote:Op woensdag 29 juli 2020 19:44 schreef Coco. het volgende:
[..]
Maar mondkapjes in het OV zijn verplicht.
Rare reactie vriend.quote:Op woensdag 29 juli 2020 19:44 schreef Evertjan het volgende:
[..]
als ik een tip mag geven zoek hulp voor je alcoholverslaving.
Dan mag hij gewoon af als je aan het drinken bent. Dus gewoon een beetje doordrinken.quote:Op woensdag 29 juli 2020 19:44 schreef Tjacka het volgende:
[..]
wel op het Leidseplein toch. Of ben ik serieus verstandelijk beperkt.
Nee.quote:Op woensdag 29 juli 2020 19:45 schreef Michie_ het volgende:
Maar worden mondkapjes nou verplicht in heel Rotterdam? Ik kan het niet live kijken
Een gebarentolk is niet bij iedere persconferentie. En blijkbaar is deze niet belangrijk genoeg. Evenals deze dus niet live op NPO1 uitgezonden wordt.quote:Op woensdag 29 juli 2020 19:42 schreef Pino112 het volgende:
Waarom is er geen tolk eigenlijk?
(Is de vraagstelling zo goed?)
Amsterdam oke, maar waarom denk je dat van Rotterdam?quote:Op woensdag 29 juli 2020 19:40 schreef AlwaysConnected het volgende:
[..]
Rotterdam en Amsterdam zijn toch twee aparte landen binnen Nederland met eigen wetten, eigen regels dus dit past prima daar. Succes
Mischien wel met mondkapjes-training.quote:Op woensdag 29 juli 2020 19:45 schreef Michie_ het volgende:
Maar worden mondkapjes nou verplicht in heel Rotterdam? Ik kan het niet live kijken
Ik mist de tijd van het wc-papier hamsteren.quote:Op woensdag 29 juli 2020 19:46 schreef Rlz12 het volgende:
In liveblog van het AD staat "Experimenten en lokaal maatwerk om gedrag van mensen te beïnvloeden." Misschien spijkers op laag water zoeken, maar hier gaan mijn haren recht van overeind staan.
Omdat Rotterdam inmiddels één groot buitenland binnen Nederland is.quote:Op woensdag 29 juli 2020 19:46 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Amsterdam oke, maar waarom denk je dat van Rotterdam?
Nou als ik die pers-conferentie zo volg, hoef je daar waarschijnlijk niet zo lang meer op te wachten.quote:Op woensdag 29 juli 2020 19:47 schreef Coco. het volgende:
[..]
Ik mist de tijd van het wc-papier hamsteren.
quote:Op woensdag 29 juli 2020 19:47 schreef Coco. het volgende:
[..]
Ik mist de tijd van het wc-papier hamsteren.
Klinkt als een goed idee.quote:Op woensdag 29 juli 2020 19:36 schreef Tjacka het volgende:
[..]
fa cup finale en finale van ligo NOS
ik ga lam in een sportbar!?
Iets meer dan de helft van de inwoners heeft een andere achtergrond. Dat aantal is trouwens al aan het dalen vanwege de Rotterdamwet.quote:Op woensdag 29 juli 2020 19:47 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Omdat Rotterdam inmiddels één groot buitenland binnen Nederland is.
Hoe durven ze duizenden levens te redden?quote:Op woensdag 29 juli 2020 19:48 schreef Confetti het volgende:
Een mondkapjesplicht zonder een noodwet is ongrondwettelijk, maar deze veiligheidsregio's hebben zich tot nu toe geen moment bekommerd over de rechtsstaat. Eigenlijk is het een illegaal clubje dat als een soort dictatuur bij decreet regeert. Echt absurde situatie dat ze zoveel macht hebben zonder wettelijke grondslag.
Uit het feit dat je 'we' zegt ga ik ervan uit dat je in Rotterdam woont en dus geen enkel idee hebt van het beleid en leven in Amsterdam.quote:Op woensdag 29 juli 2020 19:52 schreef voetbalmanager2 het volgende:
We hebben een hele nuchtere burgemeester (ipv een Halsema achtige) en een heel gemengde gemeenteraad.
ik denk dat het handhaven van de 1 1/2 meter afstand meer levens zou reddenquote:Op woensdag 29 juli 2020 19:52 schreef ikbennieuwopfok het volgende:
[..]
Hoe durven ze duizenden levens te redden?Vuile dictatuur ook!
Ik kom vaak genoeg in Amsterdam. Mijn zus woont er.quote:Op woensdag 29 juli 2020 19:53 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Uit het feit dat je 'we' zegt ga ik ervan uit dat je in Rotterdam woont en dus geen enkel idee hebt van het beleid en leven in Amsterdam.
Dit is taal wat je niet moet horen inderdaad.quote:Op woensdag 29 juli 2020 19:46 schreef Rlz12 het volgende:
In liveblog van het AD staat "Experimenten en lokaal maatwerk om gedrag van mensen te beïnvloeden." Misschien spijkers op laag water zoeken, maar hier gaan mijn haren recht van overeind staan.
Vroeger was er meer in het leven dan covid-19. Tegenwoordig is dat nog het enige wat telt voor de volksgezondheid. Helaas zijn schadelijke gezondheidseffecten van de maatregelen op de korte, maar vooral lange termijn niet te vangen in een kek dashboard, dus niet relevant.quote:Op woensdag 29 juli 2020 19:52 schreef ikbennieuwopfok het volgende:
[..]
Hoe durven ze duizenden levens te redden?Vuile dictatuur ook!
En dan ken je de ins en outs van het Amsterdamse beleid, en dan ook nog eens in hoeverre dat te danken/wijten is aan Halsema (tip: de meeste mensen roepen maar wat).quote:Op woensdag 29 juli 2020 19:53 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Ik kom vaak genoeg in Amsterdam. Mijn zus woont er.
Maak mij niet zo druk. Je mag toch met 5k mensen op de dam staanquote:Op woensdag 29 juli 2020 19:54 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
En dan ken je de ins en outs van het Amsterdamse beleid, en dan ook nog eens in hoeverre dat te danken/wijten is aan Halsema (tip: de meeste mensen roepen maar wat).
Waarom niet? Handhaving is ook gewoon een manier om gedrag te beïnvloeden.quote:Op woensdag 29 juli 2020 19:53 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dit is taal wat je niet moet horen inderdaad.
Ranzigheid ten top.
Ik weet er genoeg van om die mening te hebben. En het is subjectief he. Andere mensen vinden het geweldig zoals het gaat in 020.quote:Op woensdag 29 juli 2020 19:54 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
En dan ken je de ins en outs van het Amsterdamse beleid, en dan ook nog eens in hoeverre dat te danken/wijten is aan Halsema (tip: de meeste mensen roepen maar wat).
De ziekenhuizen draaien weer zoals normaal hoor?quote:Op woensdag 29 juli 2020 19:54 schreef Rlz12 het volgende:
[..]
Vroeger was er meer in het leven dan covid-19. Tegenwoordig is dat nog het enige wat telt voor de volksgezondheid. Helaas zijn schadelijke gezondheidseffecten van de maatregelen op de korte, maar vooral lange termijn niet te vangen in een kek dashboard, dus niet relevant.
QEDquote:Op woensdag 29 juli 2020 19:55 schreef Tjacka het volgende:
[..]
Maak mij niet zo druk. Je mag toch met 5k mensen op de dam staan
Google is je vriend.quote:
Naturlijk kun wel iets verplichten waarvan de werking en bedoeling, vaag van is. Kwestie van politiek, wetjes maken en die goedkeuren. Grote kans echter dat je bij dit soort onzin, tegen een muur van burgelijke ongehoorzaamheid aanloopt en de handhaving een gedrocht wordt.quote:Op woensdag 29 juli 2020 19:42 schreef Van_Poppel het volgende:
Gaat om het bewust kiezen van dit soort uitingen en de onderliggende boodschap die perfect aansluit op de goed uitgekiende retoriek van de beleidsbepalers. Had hij gezegd: we gaan strikter handhaven op de maatregelen en kijken naar mogelijkheden om drukte te beperken, dan is de boodschap al heel anders. Experimenteren en normaal sociaal menselijk gedrag beïnvloeden (en ja, ik weet dat dit al op tig manieren gebeurd), is op zijn minst twijfelachtig.quote:Op woensdag 29 juli 2020 19:55 schreef Monolith het volgende:
[..]
Waarom niet? Handhaving is ook gewoon een manier om gedrag te beïnvloeden.
Ach dat is niet zo vreemd tochquote:Op woensdag 29 juli 2020 20:01 schreef tesssssssss het volgende:
Dus overal in Europa worden mondkapjes verplicht, behalve in Nederland, als ik het goed begrijp?
Klopt, 'dat wat bewezen moet worden [dat de meeste mensen maar wat roepen], is bewezen'.quote:
Hell yeahquote:Op woensdag 29 juli 2020 20:01 schreef tesssssssss het volgende:
Dus overal in Europa worden mondkapjes verplicht, behalve in Nederland, als ik het goed begrijp?
Welnee, dat virus stopt toch bij de Nederlandse grens.quote:
Repressie, agressie en onderdrukking ook.quote:Op woensdag 29 juli 2020 19:55 schreef Monolith het volgende:
[..]
Waarom niet? Handhaving is ook gewoon een manier om gedrag te beïnvloeden.
Nee hoor, ook in Scandinavië zijn ze niet verplicht.quote:Op woensdag 29 juli 2020 20:01 schreef tesssssssss het volgende:
Neu, dat is gewoon de kern van beleid. Accijnzen, rookverboden, snelheidsboetes, reclamespotjes en ga zo maar door zijn allemaal vrij duidelijke manieren om gedrag te sturen. Misschien dat er de laatste jaren wat meer sprake is van wat gedragseconomen "nudging" noemen, maar dat is niets anders dan een wat subtielere manier van gedragsbeïnvloeding dan handhaving.quote:Op woensdag 29 juli 2020 20:00 schreef Rlz12 het volgende:
[..]
Gaat om het bewust kiezen van dit soort uitingen en de onderliggende boodschap die perfect aansluit op de goed uitgekiende retoriek van de beleidsbepalers. Had hij gezegd: we gaan strikter handhaven op de maatregelen en kijken naar mogelijkheden om drukte te beperken, dan is de boodschap al heel anders. Experimenteren en normaal sociaal menselijk gedrag beïnvloeden (en ja, ik weet dat dit al op tig manieren gebeurd), is op zijn minst twijfelachtig.
Waarom ook?quote:Op woensdag 29 juli 2020 20:01 schreef tesssssssss het volgende:
Ja maar als ze hier niet verplicht worden, kiezen ze dus voor strengere handhaving als dat virus zich toch blijft verspreiden.quote:Op woensdag 29 juli 2020 20:04 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Nee hoor, ook in Scandinavië zijn ze niet verplicht.
https://www.nu.nl/coronav(...)egels-in-europa.html
Daar kunnen ze ook voor kiezen als mondkapjes wel verplicht worden.quote:Op woensdag 29 juli 2020 20:05 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ja maar als ze hier niet verplicht worden, kiezen ze dus voor strengere handhaving als dat virus zich toch blijft verspreiden.
Ik weet eigenlijk niet of dat zo een vooruitgang is.
Ja. Klopt.quote:Op woensdag 29 juli 2020 20:06 schreef Noppie2000 het volgende:
[..]
Daar kunnen ze ook voor kiezen als mondkapjes wel verplicht worden.
Door ditquote:Op woensdag 29 juli 2020 19:46 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Amsterdam oke, maar waarom denk je dat van Rotterdam?
Begint een beetje op Molenhoek van Brussel Noord te lijkenquote:Op woensdag 29 juli 2020 19:47 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Omdat Rotterdam inmiddels één groot buitenland binnen Nederland is.
Nee. De vrije wil van mensen beïnvloeden en jouw wil opleggen aan hun is per definitie fout.quote:Op woensdag 29 juli 2020 20:04 schreef Monolith het volgende:
[..]
Neu, dat is gewoon de kern van beleid. Accijnzen, rookverboden, snelheidsboetes, reclamespotjes en ga zo maar door zijn allemaal vrij duidelijke manieren om gedrag te sturen. Misschien dat er de laatste jaren wat meer sprake is van wat gedragseconomen "nudging" noemen, maar dat is niets anders dan een wat subtielere manier van gedragsbeïnvloeding dan handhaving.
Ook met mondkapjes moet je die anderhalve meter afstand strenger handhaven als het hier mis gaat. Het gevaar is juist dat mensen zich onsterfelijk voelen met een cheapass mondkapje van de Action.quote:Op woensdag 29 juli 2020 20:05 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ja maar als ze hier niet verplicht worden, kiezen ze dus voor strengere handhaving als dat virus zich toch blijft verspreiden.
Ik weet eigenlijk niet of dat zo een vooruitgang is.
Je kan door die strengere handhaving ook gewoon je wil aan mensen opleggen hoor?quote:Op woensdag 29 juli 2020 20:08 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Nee. De vrije wil van mensen beïnvloeden en jouw wil opleggen aan hun is per definitie fout.
Het is geen city17 of 1984 hier. Voor de rest wat in die post staat waarop je reageert.
Ja.quote:Op woensdag 29 juli 2020 20:09 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Ook met mondkapjes moet je die anderhalve meter afstand strenger handhaven als het hier mis gaat. Het gevaar is juist dat mensen zich onsterfelijk voelen met een cheapass mondkapje van de Action.
volgens mij werkt het zeker wel om verspreiding tegen te gaan. ze zeggen dat hongkong zo weinig besmettingen heeft, omdat vrijwel iedereen zich streng aan de mondkapjes houdt.quote:Op woensdag 29 juli 2020 20:16 schreef Nober het volgende:
Niet medische mondkapjes werken niet dus die verplichting in het OV kan ook weer de prullenbak in.
Jaap is mijn Heiland.quote:
Volgens mij is het al sinds februari duidelijk dat de Chinese cijfers (dus ook die van Hongkong) niet betrouwbaar zijn.quote:Op woensdag 29 juli 2020 20:25 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
volgens mij werkt het zeker wel om verspreiding tegen te gaan. ze zeggen dat hongkong zo weinig besmettingen heeft, omdat vrijwel iedereen zich streng aan de mondkapjes houdt.
Je bedoelt denk ik Molenbeek.quote:Op woensdag 29 juli 2020 20:07 schreef AlwaysConnected het volgende:
[..]
Door dit
[..]
Begint een beetje op Molenhoek van Brussel Noord te lijken
Da's generaliseren. Er is wel degeijk een effectieve methode om besmetting te voorkomen: thuisblijven wanneer je symptomen heb en afstandhouden. Voor kwetsbaren en beroepuitoefenaars kan je daar nog wel effectieve beschermingsmiddelen aan toevoegen.quote:Op woensdag 29 juli 2020 20:11 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ja.
Je kunt samenvattend eigenlijk het best zeggen dat er geen effectieve methode is.
Ik hoor de verslagen burgerhoeders iets zeggen om zo dan het gedrag te kunnen sturen. Wat je ook kunt bereiken door mensen een groen hoedje of rood sterretje te laten dragen.quote:Op woensdag 29 juli 2020 20:16 schreef Nober het volgende:
Niet medische mondkapjes werken niet dus die verplichting in het OV kan ook weer de prullenbak in.
Mensen sterretjes laten dragen ligt politiek nogal gevoelig.quote:Op woensdag 29 juli 2020 20:34 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ik hoor de verslagen burgerhoeders iets zeggen om zo dan het gedrag te kunnen sturen. Wat je ook kunt bereiken door mensen een groen hoedje of rood sterretje te laten dragen.
Wel weer genoeg voer voor psychologen die het zo gewenste schuldenaarsgedrag kunnen verklaren zodat de dragers zIch schuldeloos kunnen ontrekken aan beperkingen.
Ohw ja Molenbeek dat bedoel ik IPV Molenhoekquote:Op woensdag 29 juli 2020 20:28 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Je bedoelt denk ik Molenbeek.
Molenhoek is een klein en welvarend dorpje vlakbij Nijmegen.
Vervoersbedrijven mogen natuurlijk zelf bepalen mits dit past is binnen de RIVM regels zonder onderscheid van ras, geloof etc.etc. en er wordt voldaan aan de wettelijke vervoersplicht.quote:Op woensdag 29 juli 2020 20:16 schreef Nober het volgende:
In je laatste zin zit wat mij betreft ook een prachtige paradox. Mensen die die de jeugd (of overtreders van de regels in het algemeen) de maat nemen over het overtreden van regels en roepen dat ze niet onsterfelijk zijn, maar zelf alle regels klakkeloos accepteren en opvolgen, omdat ze sterfelijkheid niet kunnen accepteren.quote:Op woensdag 29 juli 2020 20:09 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Ook met mondkapjes moet je die anderhalve meter afstand strenger handhaven als het hier mis gaat. Het gevaar is juist dat mensen zich onsterfelijk voelen met een cheapass mondkapje van de Action.
Wie is 'ze'? En Hongkong gaat helemaal niet zo goed.quote:Op woensdag 29 juli 2020 20:25 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
volgens mij werkt het zeker wel om verspreiding tegen te gaan. ze zeggen dat hongkong zo weinig besmettingen heeft, omdat vrijwel iedereen zich streng aan de mondkapjes houdt.
Officieel zit China nog steeds zo'n beetje op dezelfde aantallen besmettingen als eind februariquote:Op woensdag 29 juli 2020 20:27 schreef Nober het volgende:
[..]
Volgens mij is het al sinds februari duidelijk dat de Chinese cijfers (dus ook die van Hongkong) niet betrouwbaar zijn.
Dat virus kan zich 8 meter verspreidien. Niet altijd maar onder de ideale omstandigheden ( voor dat virus dus) wel.quote:Op woensdag 29 juli 2020 20:30 schreef Vallon het volgende:
[..]
Da's generaliseren. Er is wel degeijk een effectieve methode om besmetting te voorkomen: thuisblijven wanneer je symptomen heb en afstandhouden. Voor kwetsbaren en beroepuitoefenaars kan je daar nog wel effectieve beschermingsmiddelen aan toevoegen.
Die ffp2 en ffp3 werken gewoon goed, hoor?quote:Op woensdag 29 juli 2020 22:08 schreef ozzietukker het volgende:
Wat RIVM heel duidelijk zegt is dat een mondkapje 1 op 200.000 besmettingen kan voorkomen. En dan ook nog eens bij juist gebruik.
Als je dat doorrekent dan kom je erop uit dat je circa 80-90 besmettingen in Nederland kan voorkomen, met de wetenschap dat er 98% geen of milde symptomen heeft kom je dan uit op 1 of 2 ziekenhuisopnames / doden.
Om die reden is een algehele mondkapjes plicht dus schieten als een mug op een olifant.
Wat er bij de hardst gillende groep voor strengere maatregelen maar niet in wil is dat men echt niet elke besmetting kan en wil gaan voorkomen in Nederland, het beleid is op marco niveau en niet op micro niveau. minder dan 100 te voorkomen besmettingen en enkele doden is niet iets waar je beleid op maakt. En nee, niet iedere dode is er 1 teveel, het gaat uiteindelijk om de beste maatregelen voor de grootste groep.
Gelukkig wordt RIVM gestaafd door resultaten in Nederland en vooral andere Scandinavische landen dat de besmettingen plaatsvinden op feestjes zowel thuis of in zaaltjes, in horeca door groepen bij elkaar, of eventuele religieuze bijeenkomsten, allemaal plekken waar men langer samen is in besloten kring, dus nooit mondkapjes zal dragen, of op plekken waardoor het feit dat men consumpties nuttigt het mondkapje nooit verplicht zal zijn waardoor je dus maar zeer beperkt besmettingen zal voorkomen.
En voor de groep mondkapjesfundamentalisten, je mag er zelf één dragen, en je zal dan ook zelf moeite moeten doen om wel een goed werkend medisch exemplaar te bemachtigen, want uiteindelijk zal je zelf moeten zorgen voor je eigen veiligheid, het is vooral egoïstisch om te denken dat een ander dat voor jouw zal moeten doen!
Het zit in het woord je "kan" dat alles mogelijk maakt in een voorstelling.quote:Op woensdag 29 juli 2020 21:56 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Dat virus kan zich 8 meter verspreidien. Niet altijd maar onder de ideale omstandigheden ( voor dat virus dus) wel.
Dan moet je je voorstellen wat er in een volle moskee of kerk gebeurd.. Ondanks die 1,5 afstand.
https://pbs.twimg.com/med(...)mat=png&name=900x900
Hoe stel je je dat voor in Nederland ? En wie moet en kan die versies (ver)dragen ?quote:Op woensdag 29 juli 2020 22:10 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Die ffp2 en ffp3 werken gewoon goed, hoor?
Ja, je hebt wel gelijk.quote:Op woensdag 29 juli 2020 22:31 schreef Vallon het volgende:
[..]
Het zit in het woord je "kan" dat alles mogelijk maakt in een voorstelling.
Natuurlijk moet je de omstandigheden in ogenschouw nemen. Verder gaat het om adviezen waarbij de 1 tot 2 meter afstand statistisch gezien doorgaans voldoende omdat druppels over die afstand voldoende ter aarde zijn gestort.
Vraag is vooral wat je als "samenleving" wilt bereiken? Het doel van niet medische mondkapjes, is hooguit om vocht/druppels tegen te kunnen houden.
Mondkapjes generiek daarom verplicht stellen getuigt van doorgeslagen idiotie om dan die (in verhouding) "paar" druppels; die mogelijk soms toch verder komen dan die 1.5m, te blokkeren.
De 1.5m is niet alleen voor de vochtdruppels maar voorkomt ook direct contact omdat je elkaar dan niet snel (of per ongeluk) zult aanraken. Daarnaast zullen aerosolen over die afstand, relatief gezien al flink verdund zijn wat de kans op een succesvolle besmetting verminderd.
Alles samen geen garantie voor het individu maar wel om over het totaal het risico van grootschalige verspreiding te beperken. Nogmaals het doel is niet om verspreiding te kunnen voorkomen maar de kans daarvan sterk te verminderen. Het is een afweging tussen alles en niets doen.
Die moet niemand van mij dragen, alleen als je zoals ik in Brabant woont, dan heb je er wel een paar in huis.quote:Op woensdag 29 juli 2020 22:37 schreef Vallon het volgende:
[..]
Hoe stel je je dat voor in Nederland ? En wie moet en kan die versies (ver)dragen ?
Het is symboolpolitiek wanneer je bv kinderen of sporters dan van het dragen vrijstelt.
En dan ook weten dat je die kapjes elke 2 tot 4 uur sws moet vervangen, wil het de gecertificeerde effectiviteit behouden. Natuurlijk moet je ze dan goed gebruiken wat best nog een hele procedure is van uitpakken, gebruiken en ook op verantwoorde wijze weggooien.
En zelfs binnen die grote steden zijn er grote verschillen. Ik fietste vandaag over De Dam en daar is het wel echt druk (niet zo druk als normaal rond deze periode, maar wel druk ivm een tijdje terug). Echter zijn er tal van stukken waar ik langs fietste waar het helemaal niet zo druk is en/of waar de afstand prima bewaard werd.quote:Op woensdag 29 juli 2020 22:37 schreef tesssssssss het volgende:
Alleen het vervelende is dat een heel groot deel van de mensen die die 1,5 meter gewoon niet in acht neemt, en vooral als je in een grote stad woont pakt dat vaak slecht uit.
quote:Op woensdag 29 juli 2020 20:27 schreef Nober het volgende:
[..]
Volgens mij is het al sinds februari duidelijk dat de Chinese cijfers (dus ook die van Hongkong) niet betrouwbaar zijn.
okee even gelezen, ze hebben inderdaad sinds een maand een enorme piek in besmettingen. het was een hele tijd opvallend laag.quote:Op woensdag 29 juli 2020 20:51 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Wie is 'ze'? En Hongkong gaat helemaal niet zo goed.
Kortom het probleem is gedrag en dat los je alleen op door duidelijke richtlijnen en onderbouwing.quote:Op woensdag 29 juli 2020 22:37 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ja, je hebt wel gelijk.
Alleen het vervelende is dat een heel groot deel van de mensen die die 1,5 meter gewoon niet in acht neemt, en vooral als je in een grote stad woont pakt dat vaak slecht uit.
In dat gehuchtje waar ik woon, valt dat nog wel mee. Bovendien is hier ook meer sociale controle.
Binnenshuis kan je toch niks controleren..quote:Op woensdag 29 juli 2020 23:13 schreef Michie_ het volgende:
Ik snap niet zo goed dat er zo veel focus legt op drukke winkel straten terwijl het merendeel van de besmettingen binnenshuis wordt opgelopen.
wij zitten al een paar dagen in De Pijp en echt wel rustig hier, ook op de albert cuypmarkt en de parken.quote:Op woensdag 29 juli 2020 22:40 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
En zelfs binnen die grote steden zijn er grote verschillen. Ik fietste vandaag over De Dam en daar is het wel echt druk (niet zo druk als normaal rond deze periode, maar wel druk ivm een tijdje terug). Echter zijn er tal van stukken waar ik langs fietste waar het helemaal niet zo druk is en/of waar de afstand prima bewaard werd.
Overigens stonden er ook twee dozijn mensen (op 1,5 meter) te wachten om de fucking Bijenkorf in te mogen.
Exact, city17 en 1984.quote:Op woensdag 29 juli 2020 20:09 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Je kan door die strengere handhaving ook gewoon je wil aan mensen opleggen hoor?
"Owh U houdt maar 1 meter afstand das dan 500 euro boete."
quote:Op woensdag 29 juli 2020 23:23 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Exact, city17 en 1984.
Niet wat ik wil in dit land.
Al vaker proberen uit te leggen.quote:Op woensdag 29 juli 2020 23:13 schreef Michie_ het volgende:
Ik snap niet zo goed dat er zo veel focus legt op drukke winkel straten terwijl het merendeel van de besmettingen binnenshuis wordt opgelopen.
Het is wel degelijk interessant om die verhouding te kennen, daarmee kun je namelijk een beter beeld krijgen van hoeveel mensen het virus momenteel 'extern' oplopen. Dat het fijner zou zijn als het er minder zijn lijkt me evident.quote:Op woensdag 29 juli 2020 23:51 schreef Kyran het volgende:
[..]
Al vaker proberen uit te leggen.
Als IK het ergens oploop (cafe, bar, restaurant, supermarkt, bouwmarkt, winkelstraat etc.) dan kan ik het meenemen naar huis en daar nog eens twee personen aansteken. Dan laten de statistieken zien dat 66% (2 van de 3) binnenshuis besmet zijn geraakt, maar het komt dan nog steeds door mij ... en ik heb het dan wel buiten opgelopen. Dat hele binnenshuis statistiek slaat nergens op. Tuurlijk zijn de meeste besmettingen binnenshuis.
Besmettingen buitenshuis moeten worden teruggedrongen, zodat binnenshuis geen besmetting kan ontstaan.
Kortom, voordat je ergens binnentreedt jezelf omkleden en ontsmetten.quote:Op woensdag 29 juli 2020 23:51 schreef Kyran het volgende:
[..]
Als IK het ergens oploop (cafe, bar, restaurant, supermarkt, bouwmarkt, winkelstraat etc.) dan kan ik het meenemen naar huis en daar nog eens twee personen aansteken. Dan laten de statistieken zien dat 66% (2 van de 3) binnenshuis besmet zijn geraakt, maar het komt dan nog steeds door mij ... en ik heb het dan wel buiten opgelopen. Dat hele binnenshuis statistiek slaat nergens op. Tuurlijk zijn de meeste besmettingen binnenshuis.
Besmettingen buitenshuis moeten worden teruggedrongen, zodat binnenshuis geen besmetting kan ontstaan.
Waar valt onder als ik besmet ben (zonder het te weten) en nodig me hele vriendengroep thuis uit en die vervolgens besmet?quote:Op woensdag 29 juli 2020 23:51 schreef Kyran het volgende:
[..]
Logica.quote:Op woensdag 29 juli 2020 23:14 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Binnenshuis kan je toch niks controleren..
Je kan binnen bij wijze van spreken met 50 mensen in je huiskamer gaan zitten.
Ow, jij wil dus in een repressionele dictatuur wonen waar iedere maand de regels veranderen.quote:
Kansloosheid ten top inderdaad.quote:Op donderdag 30 juli 2020 00:23 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Logica.
Binnen kan er niet goed genoeg gecontroleerd worden, dus dan maar buiten onnodige regeltjes gebruiken. Ook al vinden er buiten dus amper besmettingen plaats.
Echt alleen maar voor de sier op die manier.
Laat maar onderzoeken inderdaad. Komen we er gelijk achter dat buiten maskers geen waarde hebben.quote:Op woensdag 29 juli 2020 23:51 schreef Kyran het volgende:
[..]
Omgekeerd geldt eigenlijk hetzelfde: als binnenshuis besmettingen worden teruggedrongen, kan er buitenshuis ook minder ontstaan.quote:Op woensdag 29 juli 2020 23:51 schreef Kyran het volgende:
[..]
Zo wil en ga ik niet leven.quote:Op woensdag 29 juli 2020 23:51 schreef Kyran het volgende:
[..]
Hoe dan? Ik kan alleen maar draconische maatregelen bedenken, en daar vallen mondkapjes en anderhalve meter afstand bij in het niet.quote:Op donderdag 30 juli 2020 00:38 schreef galantis het volgende:
[..]
Maar uiteindelijk neemt het niet weg dat feitelijk het terugdringen van besmettingen binnenshuis wel degelijk effectief kan zijn.
Ja, van die maatregelen die Italie heeft getroffen zou het enige zijn wat een beetje zou kunnen helpen vermoed ik.quote:Op donderdag 30 juli 2020 07:33 schreef Montov het volgende:
[..]
Hoe dan? Ik kan alleen maar draconische maatregelen bedenken, en daar vallen mondkapjes en anderhalve meter afstand bij in het niet.
Het gaat serieus echt compleet de verkeerde kant op in België..quote:
Stoer.quote:Op donderdag 30 juli 2020 07:06 schreef DonDruiper het volgende:
[..]
Zo wil en ga ik niet leven.
Overigens is hier in Friesland helemaal niks aan de hand en houdt eigenlijk niemand zich aan de 1,5 meter regel.
Zelfs het virus wil niet naar Friesland komen.quote:Op donderdag 30 juli 2020 07:06 schreef DonDruiper het volgende:
[..]
Overigens is hier in Friesland helemaal niks aan de hand en houdt eigenlijk niemand zich aan de 1,5 meter regel.
En dat vinden wij helemaal prima. Blijf maar lekker in het westen. Inclusief de arrogante Hollandersquote:Op donderdag 30 juli 2020 07:51 schreef Monolith het volgende:
[..]
Zelfs het virus wil niet naar Friesland komen.
Waarom zou Brabant in een regionale lockdown moeten? Het speelt met name in Zuid Holland momenteel..quote:Op donderdag 30 juli 2020 07:53 schreef tesssssssss het volgende:
Als Brabantt straks in regionale lockdown gaat mogen wij dan nog op vakantie?
Omdat ik zo zat te denken dat iedereen uit Belgie nu hier komt stappen.quote:Op donderdag 30 juli 2020 07:57 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Waarom zou Brabant in een regionale lockdown moeten? Het speelt met name in Zuid Holland momenteel..
Toendertijd, toen in België de horeca op slot was (en hier nog niet), kwamen de Belgen ook massaal naar Zeeland en Brabant.quote:Op donderdag 30 juli 2020 07:59 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Omdat ik zo zat te denken dat iedereen uit Belgie nu hier komt stappen.
Vooral in Antwerpen met die klolk. Avondklok.
In Antwerpen is het tot 11 open hier tot 1, daar gaan ze echt niet voor rijden hoor.quote:Op donderdag 30 juli 2020 08:01 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Toendertijd, toen in België de horeca op slot was (en hier nog niet), kwamen de Belgen ook massaal naar Zeeland en Brabant.
Hoe zit at nu eigenlijk?
Net als in Groningen, Drenthe.quote:Op donderdag 30 juli 2020 07:06 schreef DonDruiper het volgende:
[..]
Nederland is nu code oranje voor de belgen.quote:Op donderdag 30 juli 2020 07:59 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Iddquote:Op donderdag 30 juli 2020 08:03 schreef Remco het volgende:
[..]
In Antwerpen is het tot 11 open hier tot 1, daar gaan ze echt niet voor rijden hoor.
En stiekem wel over de grens voor internet..quote:Op donderdag 30 juli 2020 07:55 schreef DonDruiper het volgende:
[..]
En dat vinden wij helemaal prima. Blijf maar lekker in het westen. Inclusief de arrogante Hollanders
quote:Op donderdag 30 juli 2020 08:03 schreef Remco het volgende:
[..]
In Antwerpen is het tot 11 open hier tot 1, daar gaan ze echt niet voor rijden hoor.
quote:Op donderdag 30 juli 2020 08:04 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Nederland is nu code oranje voor de belgen.
Dank jullie wel.quote:Op donderdag 30 juli 2020 08:04 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Idd![]()
Of hooguit de echte diehards
Het is je vergevenquote:Op donderdag 30 juli 2020 08:06 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
[..]
[..]
Dank jullie wel.
Ik wil niet egoistisch overkomen, maar ik heb echt zin in die vakantie.
Lijkt me wel, immers komen al die Antwerpenaren nu ook naar Brabant.quote:Op donderdag 30 juli 2020 07:53 schreef tesssssssss het volgende:
Als Brabantt straks in regionale lockdown gaat mogen wij dan nog op vakantie?
Hoe kom je daar dan bij? Lijkt me ook wenselijk gezien de schade die het virus aan kan richten in je lichaam.quote:Op donderdag 30 juli 2020 00:07 schreef mthecatlover het volgende:
Besmet is niet ziek. Dacht dat we zoveel mogelijk mensen zouden besmetten...
Klopt, die komen normaal altijd stappen in Breda.quote:Op donderdag 30 juli 2020 07:59 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Apart zeg, je zou zeggen dat ze het daar enorm onder controle hebben..quote:Op donderdag 30 juli 2020 08:18 schreef Salina het volgende:
Japan had gisteren ook 1100 gevallen opeens. Hoogste aantal van de gehele Corona-periode. Niets over gelezen hier volgens mij.
Japan meld zelfs records nu, landelijk en in Tokyo.quote:Op donderdag 30 juli 2020 07:37 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Australië 716 nieuwe besmettingen en 13 doden. Zo snel kan het gaan dus
Dat is hier andersom net zo.quote:Op donderdag 30 juli 2020 08:42 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
De meeste test locaties worden trouwens gesloten voor zeker 5 dagen, in Florida, vanwege een naderende Orkaan...
Let op hoe men gaat lopen pronken met dalende cases
[ twitter ]
Hier gaan ze open als er een orkaan aankomt?quote:
Het waren er nog meer. 1237 lees ik.quote:Op donderdag 30 juli 2020 08:22 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Apart zeg, je zou zeggen dat ze het daar enorm onder controle hebben..
quote:Op donderdag 30 juli 2020 08:52 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Hier gaan ze open als er een orkaan aankomt?
[..]
Inderdaad.quote:Op donderdag 30 juli 2020 08:52 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Goed plan, mondkapjes voor de psychologische druk. Angst en stress voor het virus aanwakkeren, terwijl angst en stress funest zijn voor je gezondheid en immuunsysteem. Al die experts zouden ook eens de enorme positieve gezondheidseffecten kunnen benoemen van de verminderde angst in de samenleving, maar helaas wordt de eenzijdige blik op enkel covid-19 meer en meer.quote:Op donderdag 30 juli 2020 08:16 schreef DustPuppy het volgende:
Net op Radio 1 een hoogleraar psychologie die zegt dat het OMT compleet de psychologische kant van mondkapjes negeert en dat het juist die kant is die ervoor zorgt dat mondkapjes wel effectief zijn.
Vind het ook een heel raar verhaal dat het OMT zegt dat het niet werkt terwijl alle studies die ik voorbij zie komen (die naar het globale effect kijken en niet alleen het medische) zeggen dat het infecties met gemiddeld 80% verminderd.
Lol. Blijft vermakelijk dit.quote:Op donderdag 30 juli 2020 08:54 schreef Rlz12 het volgende:
[..]
Goed plan, mondkapjes voor de psychologische druk. Angst en stress voor het virus aanwakkeren, terwijl angst en stress funest zijn voor je gezien het immuunsysteem.
Lees dat ze erg weinig testen, wat wel vreemd is. Met hun enorm vergrijsde populatie en overvolle treinen kan het snel uit de hand lopen.quote:Op donderdag 30 juli 2020 08:52 schreef Salina het volgende:
[..]
Het waren er nog meer. 1237 lees ik.
Nu in alle (47) prefecturen besmettingen.
80%? Dat wil ik wel zienquote:Op donderdag 30 juli 2020 08:16 schreef DustPuppy het volgende:
Net op Radio 1 een hoogleraar psychologie die zegt dat het OMT compleet de psychologische kant van mondkapjes negeert en dat het juist die kant is die ervoor zorgt dat mondkapjes wel effectief zijn.
Vind het ook een heel raar verhaal dat het OMT zegt dat het niet werkt terwijl alle studies die ik voorbij zie komen (die naar het globale effect kijken en niet alleen het medische) zeggen dat het infecties met gemiddeld 80% verminderd.
Mogelijk doelde hij hier opquote:
[..]
Mooie is ook dat uit een onderzoek in 2008 , waar het RIVM zelf aan heeft meegewerkt, gewoon is gebleken dat zelfs een theedoek voor je mond kan helpen bij verspreiding. Ondertussen blijven ze roepen dat het niks toevoegd.quote:Op donderdag 30 juli 2020 08:16 schreef DustPuppy het volgende:
Ik zat naar die van Forbes te kijken idd.quote:Op donderdag 30 juli 2020 09:06 schreef Dven het volgende:
[..]
Mogelijk doelde hij hier op
https://www.forbes.com/si(...)e-in-covid-19-cases/
Of vergiste hij zich met
https://www.foxnews.com/s(...)0-percent-wore-masks
Of misschien was het dit wel
https://www.livescience.c(...)d-19-prevention.html
Welk item was dat want ik heb net dat item gemist?quote:Op donderdag 30 juli 2020 08:16 schreef DustPuppy het volgende:
Het zou toch idioot zijn als ze maar stug vol blijven houden aan een eerste mening terwijl het tegendeel is bewezen? Het is logisch dat bij bewijs ze van advies veranderen.quote:Op donderdag 30 juli 2020 09:31 schreef Kyran het volgende:
[..]
Mooie is ook dat uit een onderzoek in 2008 , waar het RIVM zelf aan heeft meegewerkt, gewoon is gebleken dat zelfs een theedoek voor je mond kan helpen bij verspreiding. Ondertussen blijven ze roepen dat het niks toevoegd.
Ze zeggen eigenlijk ook steeds heel slim niet "het helpt niet", maar "het is niet voldoende bewezen". Kunnen ze er altijd op terugvallen wanneer er echt poep en ventilator bijelkaar komen.
Niemand hoopt dat.quote:Op donderdag 30 juli 2020 08:14 schreef F.Sinatra het volgende:
Nog 1 week voordat de hier zo verwachte (en gehoopte?) IC piek....
Ik begrijp de angst wel. Dat mensen denken dat als ze maar mondkapjes dragen ze gewoon als er kunnen doen en die 1,5 meter minder belangrijk is.quote:Op donderdag 30 juli 2020 09:31 schreef Kyran het volgende:
[..]
Mooie is ook dat uit een onderzoek in 2008 , waar het RIVM zelf aan heeft meegewerkt, gewoon is gebleken dat zelfs een theedoek voor je mond kan helpen bij verspreiding. Ondertussen blijven ze roepen dat het niks toevoegd.
Ze zeggen eigenlijk ook steeds heel slim niet "het helpt niet", maar "het is niet voldoende bewezen". Kunnen ze er altijd op terugvallen wanneer er echt poep en ventilator bijelkaar komen.
Is het tegendeel bewezen?quote:Op donderdag 30 juli 2020 09:43 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Het zou toch idioot zijn als ze maar stug vol blijven houden aan een eerste mening terwijl het tegendeel is bewezen? Het is logisch dat bij bewijs ze van advies veranderen.
Waarom denken ze daar in de rest van de wereld dan zo anders over?quote:Op donderdag 30 juli 2020 09:44 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ik begrijp de angst wel. Dat mensen denken dat als ze maar mondkapjes dragen ze gewoon als er kunnen doen en die 1,5 meter minder belangrijk is.
Geen idee ik hou me daar niet mee bezig. Dat kost me teveel tijd en ik heb de kennis niet.quote:
'Alle studies'quote:Op donderdag 30 juli 2020 09:38 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Ik zat naar die van Forbes te kijken idd.
Nederlanders denken over veel dingen anders dan de rest van de wereld.quote:Op donderdag 30 juli 2020 09:45 schreef Tijn het volgende:
[..]
Waarom denken ze daar in de rest van de wereld dan zo anders over?
Zelfde reden als wat wij hier doen? (stug volhouden).quote:Op donderdag 30 juli 2020 09:45 schreef Tijn het volgende:
[..]
Waarom denken ze daar in de rest van de wereld dan zo anders over?
Maar waar komt die angst vandaan? Waar is het op gebaseerd?quote:Op donderdag 30 juli 2020 09:44 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ik begrijp de angst wel. Dat mensen denken dat als ze maar mondkapjes dragen ze gewoon als er kunnen doen en die 1,5 meter minder belangrijk is.
Ik geloof niet dat in andere Europese landen de 1,5 meter minder belangrijk wordt gevonden, terwijl daar ook veel mondkapjes worden gedragen.quote:Op donderdag 30 juli 2020 09:49 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Hier zijn wij enorm gericht op de social distancing en de 1,5 meter, dat is op veel plekken minder van belang.
Op aantal plekken zijn mondkapjes verplicht en toch stijgt het aantal besmettingen keihard.quote:Op donderdag 30 juli 2020 09:55 schreef Kyran het volgende:
[..]
Maar waar komt die angst vandaan? Waar is het op gebaseerd?
Gebeurt het in de rest van de wereld?
Ja, maar er zijn meerdere wetenschappelijke onderzoeken die aantonen dat het wel kan helpen.quote:Op donderdag 30 juli 2020 10:00 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Op aantal plekken zijn mondkapjes verplicht en toch stijgt het aantal besmettingen keihard.
Het tegendeel is 'dus' ook niet per se waar. En kon ook niet anders, anders was het allang wetenschappelijk aangetoond en stond Van Dissel bij voorbaat al voor paal
Dat doen mensen allang zelf, veel ouderen of mensen in een rolstoel/rolator in mijn wijk (ik woon in een wijk met veel ouderen en bejaardencentra) lopen met een mondkapje over straat.quote:Op donderdag 30 juli 2020 10:12 schreef Jor_Dii het volgende:
Vraag me wel af of meer mensen nu zelf hun keuzes gaan maken vwb het dragen van een mondmasker. Je ziet het toch vaker in het straatbeeld en met de discussie die nu gaande is zullen ook best veel mensen denken: "ik ga het toch preventief dragen.." (zeker ouderen).
Klopt, maar zie ook de maatregelen die ze genomen hebben. Bv. de scholen zijn heel lang dicht geweest en relatief snel nadat ze weer open gingen moesten ze weer dicht een paar weken terug. Kortom, tegen welke prijs?quote:Op woensdag 29 juli 2020 22:51 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
[..]
okee even gelezen, ze hebben inderdaad sinds een maand een enorme piek in besmettingen. het was een hele tijd opvallend laag.
maar nog steeds maar 23 doden.
hongkong is wel china, maar toch echt wel iets anders, voor zolang het nog duurt.
ik lees dat ze gingen versoepelen, en nu gaat het mis, met besmetting die uit china en het buitenland komen.
https://www.bbc.com/news/world-asia-china-53575875
Maar het is vooral effectief als anderen het dragen. Jij kan het als niet geïnfecteerde oudere wel dragen, maar als een besmette twintiger dat niet doet, heeft het weinig nut.quote:Op donderdag 30 juli 2020 10:12 schreef Jor_Dii het volgende:
Vraag me wel af of meer mensen nu zelf hun keuzes gaan maken vwb het dragen van een mondmasker. Je ziet het toch vaker in het straatbeeld en met de discussie die nu gaande is zullen ook best veel mensen denken: "ik ga het toch preventief dragen.." (zeker ouderen).
Mensen muilkorven is het beste inderdaad om te onderdrukken en de wil op te leggen.quote:Op donderdag 30 juli 2020 08:16 schreef DustPuppy het volgende:
Mondkapjes in de horeca? Kan dat?quote:Op donderdag 30 juli 2020 10:04 schreef Kyran het volgende:
[..]
Ja, maar er zijn meerdere wetenschappelijke onderzoeken die aantonen dat het wel kan helpen.
Enige weerwoord is dan "het is niet met zekerheid aangetoond" en "ja, maar land X heeft het ook en daar stijgt het aantal besmettingen alsnog".
Is het dan echt zo moeilijk om burgers te overtuigen dat 1.5m + mondkapjes heel veel zou kunnen opleveren? Een maandje proberen en kijken wat er gebeurt? Als het werk kan men namelijk veel meer dingen wat loslaten en zou het zelfs horeca kunnen helpen.
Ik zie het meer als "wij hebben niks te verliezen als we mondkapjes zouden dragen". Het zou zelfs kunnen helpen.
Ah, een percentage van een willekeurige beroepstwitteraar. Daar hebben we echt veel aan.quote:Op donderdag 30 juli 2020 06:34 schreef Jor_Dii het volgende:
Marino van Zelst heeft gister uiteengezet dat slechts 15-30% van de besmettingen thuis plaats vind (@:mzelst).
Tegen iedere boete bezwaar maken.quote:Op donderdag 30 juli 2020 10:23 schreef opgebaarde het volgende:
Lokaal gaan kapjes verplicht worden en dit is bijzonder want het gaat tegen de grondwet in
Niet bepaald: https://twitter.com/mzelstquote:Op donderdag 30 juli 2020 10:24 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Ah, een percentage van een willekeurige beroepstwitteraar. Daar hebben we echt veel aan.
Rechter kan niet aan de grondwet toetsenquote:Op donderdag 30 juli 2020 10:25 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Tegen iedere boete bezwaar maken.
Prima.
Als je even kijkt zie je een tweede studie die het over 85% heeft.quote:
Zeker wel. Dat hij toevallig wat dagelijks statistiekjes bij elkaar harkt en promovendus is in social behavior maakt hem absoluut geen kenner over waar besmettingen daadwerkelijk worden opgedaan.quote:Op donderdag 30 juli 2020 10:25 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Niet bepaald: https://twitter.com/mzelst
[ twitter ]
Ik weet niet wat voor een masker jij aan denkt, maar ik ben nog prima te verstaan met zo'n ding op.quote:Op donderdag 30 juli 2020 10:23 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Mensen muilkorven is het beste inderdaad om te onderdrukken en de wil op te leggen.
Maar vertel mij even welk effect maskers hebben in de openbare ruimte? Hebben we dat in maart/april/mei ook nodig gehad?
Het zou inderdaad raar zijn als het tegendeel bewezen is. Dat is het alleen niet. Het feit dat men één studie aanhaalt (en alle caveats bij die studie negeert) als zijnde 'het tegendeel is bewezen' geeft wel weer aan hoe slecht men doorheeft hoe wetenschap werkt.quote:Op donderdag 30 juli 2020 09:43 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Het zou toch idioot zijn als ze maar stug vol blijven houden aan een eerste mening terwijl het tegendeel is bewezen? Het is logisch dat bij bewijs ze van advies veranderen.
Hij presenteert gewoon feitelijk cijfers, misschien eens die oogkleppen af doen en daadwerkelijk lezen?quote:Op donderdag 30 juli 2020 10:27 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Zeker wel. Dat hij toevallig wat dagelijks statistiekjes bij elkaar harkt en promovendus is in social behavior maakt hem absoluut geen kenner over waar besmettingen daadwerkelijk worden opgedaan.
Newsflash : dat is niet de buitenruimte
Hij geeft ook zelf aan dat hij speculeert.quote:Op donderdag 30 juli 2020 10:27 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Zeker wel. Dat hij toevallig wat dagelijks statistiekjes bij elkaar harkt en promovendus is in social behavior maakt hem absoluut geen kenner over waar besmettingen daadwerkelijk worden opgedaan.
Newsflash : dat is niet de buitenruimte
Ik heb het gelezen ja. Bierviltjesstatistiek van iemand die een basiscursus statistiek gehad heeft. Met alle respect, maar ik kan datzelfde ook doen, er net een twist aangeven en op diametrale conclusies uitkomen.quote:Op donderdag 30 juli 2020 10:25 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Niet bepaald: https://twitter.com/mzelst
[ twitter ]
Hij interpreteert feitelijke cijfers, gooit er wat aannames overheen en komt zo op een semi-arbitrair betrouwbaarheidsinterval. Dat is echt wat anders.quote:Op donderdag 30 juli 2020 10:29 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Hij presenteert gewoon feitelijk cijfers, misschien eens die oogkleppen af doen en daadwerkelijk lezen?
Psychologisch effect moet je niet onderschatten. Zeker niet als het hele straatbeeld zo er uit ziet.quote:Op donderdag 30 juli 2020 10:28 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Ik weet niet wat voor een masker jij aan denkt, maar ik ben nog prima te verstaan met zo'n ding op.
Het gaat er dan ook om dat je het in winkels etc. gaat dragen.quote:Op donderdag 30 juli 2020 10:33 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Terwijl, nogmaals, buiten het weinig positief effect heeft.
Welke toegevoegde waarde had dat in maart/april/mei dan?quote:Op donderdag 30 juli 2020 10:37 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Het gaat er dan ook om dat je het in winkels etc. gaat dragen.
Correlatie =/= causaliteit...quote:Op donderdag 30 juli 2020 10:38 schreef Red_85 het volgende:
Welke toegevoegde waarde had dat in maart/april/mei dan?
Die curve is ook afgevlakt geweest, tot 2 weken terug. Conclusie : voegt niets toe.
Ter info: in die maanden waren stadscentra leeg of een stuk leger (mede door sluiting horeca) - je kon er soms een kanon afschieten.quote:Op donderdag 30 juli 2020 10:38 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Die curve is ook afgevlakt geweest, tot 2 weken terug. Conclusie : voegt niets toe.
Toen kwamen we ook nauwelijks op straat. Gingen we niet met het hele gezin de supermarkt in. etc etcquote:Op donderdag 30 juli 2020 10:38 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ja maar nu is het zomer en het virus kan niet tegen hitte en UV-licht dus niets aan de hand meerquote:Op donderdag 30 juli 2020 10:40 schreef ondeugend het volgende:
[..]
Toen kwamen we ook nauwelijks op straat. Gingen we niet met het hele gezin de supermarkt in. etc etc
De effectiviteit van mondkapjes buiten beschouwing gelaten is dit natuurlijk een drogreden. Dat andere maatregelen ook effect hebben betekent niet dat die ene maatregel dan maar weggelaten moet worden.quote:Op donderdag 30 juli 2020 10:38 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Airbags hebben bewezen effect. Zelfs in de meest veilige dikke volvo's.quote:Op donderdag 30 juli 2020 10:42 schreef Jazeg het volgende:
[..]
De effectiviteit van mondkapjes buiten beschouwing gelaten is dit natuurlijk een drogreden. Dat andere maatregelen ook effect hebben betekent niet dat die ene maatregel dan maar weggelaten moet worden.
Airbags worden ook niet weggelaten omdat de constructie van de auto veiliger is geworden om maar iets te noemen.
Eerst zeiden alle expert dat het in de zomer wel minder ging worden.quote:Op donderdag 30 juli 2020 10:41 schreef Dven het volgende:
[..]
Ja maar nu is het zomer en het virus kan niet tegen hitte en UV-licht dus niets aan de hand meer
quote:WHO: geen tekenen dat coronavirus seizoensgebonden is
Terwijl de geleerden het effect nog steeds in twijfel trekken. Ja.quote:Op donderdag 30 juli 2020 10:39 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Correlatie =/= causaliteit...
Misschien was het met mondkapjes wel nóg sneller afgevlakt?
quote:Op donderdag 30 juli 2020 10:40 schreef ondeugend het volgende:
[..]
Toen kwamen we ook nauwelijks op straat. Gingen we niet met het hele gezin de supermarkt in. etc etc
En waren er ook geen blm demo's. Toch?quote:Op donderdag 30 juli 2020 10:39 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Ter info: in die maanden waren stadscentra leeg of een stuk leger (mede door sluiting horeca) - je kon er soms een kanon afschieten.
Ja maar die hadden maskers op natuurlijk!quote:Op donderdag 30 juli 2020 10:53 schreef Red_85 het volgende:
[..]
[..]
En waren er ook geen blm demo's. Toch?
Geen idee wat dat er mee te maken heeft..quote:Op donderdag 30 juli 2020 10:53 schreef Red_85 het volgende:
[..]
[..]
En waren er ook geen blm demo's. Toch?
Nederlanders zijn zo ongeveer ook nog de enige stugge mensen die het samen met de rednecks pertinent vol blijven houden.quote:Op donderdag 30 juli 2020 11:00 schreef DustPuppy het volgende:
NRC: ‘Er is te lang gezegd: mondkapjes werken niet’
Walgelijk inderdaad. Keuzevrijheid was ooit een groot goed, maar onder het mom van volksgezondheid en een vals gevoel van solidariteit wordt alles aan de kant geschoven.quote:Op donderdag 30 juli 2020 11:04 schreef _serial_ het volgende:
De pers is gewoon continue aan het pushen tot mondkapjes![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Eerst experts vragen. Is het antwoord niet wat de media wil horen? Laten ze dan 3 'random' mensen op straat vragen die allemaal mondkapjes willen.quote:Op donderdag 30 juli 2020 11:06 schreef Rlz12 het volgende:
[..]
Walgelijk inderdaad. Keuzevrijheid was ooit een groot goed, maar onder het mom van volksgezondheid en een vals gevoel van solidariteit wordt alles aan de kant geschoven.
Typisch ook dat het land dat het misschien wel het beste tot nu toe doet, Denemarken, constant genegeerd wordt. Of, niet geheel toevallig, want geen mondkapjes, dus past niet in het nieuwe narratief van het wondermiddel mondkapjesplicht.
misschien hebben denen wel een hoger IQ of is social distancing normaal daar ( net zoals in zweden )quote:Op donderdag 30 juli 2020 11:06 schreef Rlz12 het volgende:
[..]
Walgelijk inderdaad. Keuzevrijheid was ooit een groot goed, maar onder het mom van volksgezondheid en een vals gevoel van solidariteit wordt alles aan de kant geschoven.
Typisch ook dat het land dat het misschien wel het beste tot nu toe doet, Denemarken, constant genegeerd wordt. Of, niet geheel toevallig, want geen mondkapjes, dus past niet in het nieuwe narratief van het wondermiddel mondkapjesplicht.
ik snap het ook niet aangezien iedereen dit virus toch onder controle wilt houden ?quote:Op donderdag 30 juli 2020 11:20 schreef Oostblokkert het volgende:
Snap de boosheid soms niet helemaal over de mondkapjes en 1,5metert. Er wordt zelden op gehandhaafd.
Je bent het er niet mee eens, dat is wat anders.quote:Op donderdag 30 juli 2020 10:58 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Geen idee wat dat er mee te maken heeft..
Niveautje is hier weer hoog hoor
2 weken na ieder weekend zou er een piek zijn.quote:Op donderdag 30 juli 2020 10:58 schreef WheeledWarrior het volgende:
Winkelstraten en andere plekken waren in b.v. mei ook al behoorlijk druk anders. Toen werd hier ook elke dag geroepen dat de volgende piek er aan zat te komen.
Hoeveel gaan die mondkapjes op straat precies tegenhouden? Ik leef mijn leven de komende jaren namelijk niet graag gemuilkorfd.quote:Op donderdag 30 juli 2020 11:23 schreef Predator40 het volgende:
[..]
ik snap het ook niet aangezien iedereen dit virus toch onder controle wilt houden ?
een beetje lopen janken over de economie en werkloosheid en wat het allemaal aanricht maar de maatregelen absurd vinden
Inderdaad. Als ik een mondkapje zou krijgen voor elke keer dat ik hier ‘Nou we merken het wel als we over twee weken weer in lockdown gaan!!’ heb gelezen de afgelopen anderhalve maand, dan zouden de ziekenhuizen weer met tekorten zitten.quote:Op donderdag 30 juli 2020 11:24 schreef Red_85 het volgende:
[..]
2 weken na ieder weekend zou er een piek zijn.
Pasen, pinksteren, hemelvaart, koningsdag.
volgens mij is iedereen het er wel over eens dat het buiten geen zak uitmaakt.quote:Op donderdag 30 juli 2020 11:27 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Hoeveel gaan die mondkapjes op straat precies tegenhouden? Ik leef mijn leven de komende jaren namelijk niet graag gemuilkorfd.
Precies, niemand heeft het graag, dus we voeren het pas in als de noodzaak er is en als duidelijk is dat het ook helpt.quote:Op donderdag 30 juli 2020 11:29 schreef Predator40 het volgende:
[..]
volgens mij is iedereen het er wel over eens dat het buiten geen zak uitmaakt.
niemand heeft graag een mondkapje op, niemand heeft graag dat er geen festivals meer zijn en geen sportwedstrijden etc etc, het is nu eenmaal zo .....
als het RIVM ( de experts ) het fout mogen hebben dan mogen de normale burgers het ook weleens fout hebben.quote:Op donderdag 30 juli 2020 11:28 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Inderdaad. Als ik een mondkapje zou krijgen voor elke keer dat ik hier ‘Nou we merken het wel als we over twee weken weer in lockdown gaan!!’ heb gelezen de afgelopen anderhalve maand, dan zouden de ziekenhuizen weer met tekorten zitten.
idem hier, gisteren een half uurtje in de bus gezeten met zo'n ding, benauwend.quote:Op donderdag 30 juli 2020 11:27 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Hoeveel gaan die mondkapjes op straat precies tegenhouden? Ik leef mijn leven de komende jaren namelijk niet graag gemuilkorfd.
Ga je mee?quote:Op donderdag 30 juli 2020 11:23 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Je bent het er niet mee eens, dat is wat anders.
Cursusje leren discussiëren?
Nee, dat mag ook absoluut. Maar daarom is het belangrijk om niet op allerlei aannames nieuwe maatregelen in te voeren.quote:Op donderdag 30 juli 2020 11:31 schreef Predator40 het volgende:
[..]
als het RIVM ( de experts ) het fout mogen hebben dan mogen de normale burgers het ook weleens fout hebben.
met de kennis van nu () weet iedereen dat het buiten 99.99999% veilig is, of je moet elkaar vol op de bek pakken.
Maar we moeten wel aan de mondkapjes, want doen ze in zoveel anderen landen...quote:Op donderdag 30 juli 2020 11:21 schreef Predator40 het volgende:
[..]
misschien hebben denen wel een hoger IQ of is social distancing normaal daar ( net zoals in zweden )
je kan niet zomaar landen met elkaar vergelijken .....en vooral niet omdat ze een ding niet doen wat jij liever niet ziet gebeuren.
Ja, want daar gaat het goed!!quote:Op woensdag 29 juli 2020 20:37 schreef Verbruikersnaam het volgende:
Wel raar dat eerst iedereen tegen het RIVM was en nu zijn ze opeens 'goden', nee Nederland weet het natuurlijk weer beter.
Gewoon Duitsland volgen.![]()
quote:Op donderdag 30 juli 2020 11:32 schreef Predator40 het volgende:
ik heb serieus gezien dan mensen mondkapjes met elkaar uitwisselden voor het OV......
zo werkt het natuurlijk niet ....
Nee, dat is een politieke beslissing, dat 'is niet nu eenmaal zo'. De zon schijnt, dat 'is nu eenmaal zo', maatregelen kun je nemen of niet.quote:Op donderdag 30 juli 2020 11:29 schreef Predator40 het volgende:
[..]
volgens mij is iedereen het er wel over eens dat het buiten geen zak uitmaakt.
niemand heeft graag een mondkapje op, niemand heeft graag dat er geen festivals meer zijn en geen sportwedstrijden etc etc, het is nu eenmaal zo .....
In twijfel trekken is niet hetzelfde als zeggen dat er geen effect is.quote:Op donderdag 30 juli 2020 10:52 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Terwijl de geleerden het effect nog steeds in twijfel trekken. Ja.
NRC en Nieuwsuur hebben gewoon kleur bekend.quote:Op donderdag 30 juli 2020 11:04 schreef _serial_ het volgende:
De pers is gewoon continue aan het pushen tot mondkapjes![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
het virus is een politieke beslissing ?quote:Op donderdag 30 juli 2020 11:34 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Nee, dat is een politieke beslissing, dat 'is niet nu eenmaal zo'. De zon schijnt, dat 'is nu eenmaal zo', maatregelen kun je nemen of niet.
Virologen zijn daar meer serieus te nemen en over het algemeen is het veel beter (geweest) dan in Nederland.quote:
Gelukkig zitten er mensen aan het roer die daadwerkelijk kijken naar de robuustheid van de onderzoeken en niet domweg wat kekke one-liners uit abstracts bijeenzoeken die passen in het eigen narratief.quote:
HeT ViRuS iS eEn CoMplOtquote:Op donderdag 30 juli 2020 11:36 schreef Predator40 het volgende:
[..]
het virus is een politieke beslissing ?![]()
jij wilt dus geen maatregelen die het in toom houden ?
Neequote:Op donderdag 30 juli 2020 11:36 schreef Predator40 het volgende:
[..]
het virus is een politieke beslissing ?![]()
Ik vind maatregelen om het in toom te houden prima, maar ik wil niet ten koste van heel veel genot een paar additionele levens behouden en het is ook geen baat het niet dan schaadt het niet, mijn levensgenot wordt namelijk geschaad.quote:jij wilt dus geen maatregelen die het in toom houden ?
Ahh gaat het?quote:Op donderdag 30 juli 2020 11:37 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Nee
[..]
Ik vind maatregelen om het in toom te houden prima, maar niet ten koste van alles en het is ook geen baat het niet dan schaadt het niet, mijn levensgenot wordt namelijk geschaad.
Pak aan, Maurice!quote:Op donderdag 30 juli 2020 11:37 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Gelukkig zitten er mensen aan het roer die daadwerkelijk kijken naar de robuustheid van de onderzoeken en niet domweg wat kekke one-liners uit abstracts bijeenzoeken die passen in het eigen narratief.
Kut voor zequote:Op donderdag 30 juli 2020 11:39 schreef Verbruikersnaam het volgende:
[..]
Ahh gaat het?
Sommige liggen dood te gaan.
Moet je nou ook al online een masker op?quote:
Uit het advies van twee dagen terug:quote:
quote:Het OMT heeft op verzoek van VWS de indicatie voor gebruik van niet-medische mondneusmaskers in de openbare ruimte opnieuw tegen het licht gehouden, gebruik makend van recent beschikbaar gekomen wetenschappelijke kennis en de beschikbare informatie vanuit de ‘RIVM Corona Gedragsunit’.
Wat betreft het effect op de transmissie van infectieuze druppels zijn er geen nieuwe data bekend die er toe zouden leiden dat de inhoudelijke afweging uit de eerdere OMT-adviezen moet worden aangepast. Onderzoek onder strikt gecontroleerde laboratoriumomstandigheden levert soms een licht gunstig effect op wanneer materiaal en constructie van de niet-medische mondneuskapjes optimaal gekozen is (bijv. met meerlagig hybride opbouw), en bij juist gebruik, met name door verminderen van de overdracht van virussen vanuit de bron. In de dagelijkse praktijk voldoen veel stoffen mondneuskapjes niet aan dergelijke constructiekarakteristieken. Onomstreden bewijs dat niet-medische mondneuskapjes bescherming bieden tegen de verspreiding van COVID-19 ontbreekt.
Wat betreft gebruik van chirurgische mondneuskapjes zijn er aanwijzingen voor een gering positief effect bij gebruik in de publieke ruimte. De orde van grootte van het effect is echter beperkt, tot zo’n 6% afname van besmettingen in enkele onderzoeken uitgevoerd in omstandigheden waarin andere studies geen effect laten zien. Het Noorse Instituut voor Publieke Gezondheid heeft uitgerekend dat – afhankelijk van de epidemiologische situatie en aangenomen effectiviteit – van 30.000 tot ruim een miljoen personen één week lang een chirurgisch mondneuskapje moeten gebruiken om bij één persoon een besmetting met COVID-19 te voorkómen. Dat betrof een conservatieve schatting. Voor stoffen niet-medische mondneusmaskers, die in gecontroleerde laboratoriumomstandigheden altijd slechter presteren dan de chirurgische mondneusmaskers, zelfs bij juiste constructie, ligt dit ‘number needed to mask’ om bij één persoon een besmetting met COVID-19 te voorkómen nog ongunstiger.
quote:grond van de huidige stand van de wetenschap:
- er om verspreiding van SARS-CoV-2 tegen te gaan geen steun is voor
algemeen gebruik van niet-medische mondneuskapjes in de publieke ruimte.
- gebruik van niet-medische mondneuskapjes geen substitutie is voor de
anderhalve meter afstand regel;
- er dit moment een opleving is van de verspreiding van COVID-19 die met
name berust op overdracht in de gezinssituatie en op feestjes. Daarop zullen
mondneusmaskers geen effect hebben;
- voor gebruik van niet-medische mondneuskapjes in settings waar het niet
mogelijk is om de anderhalve meter te bewaren en waarbij het niet mogelijk
is om triage toe te passen, het OMT vanwege het gebrek aan een eenduidig
bewijs van positief effect van niet-medische mondneuskapjes, geen
richtinggevend positief advies kan uitbrengen.
- Het OMT stelt echter dat gebruik van niet-medische mondneusmaskers
overwogen kan worden in die settings waar het niet mogelijk is om
anderhalve meter afstand te houden en triage toe te passen.
De meeste mensen wel, Linux-gebruikers zijn echter immuun.quote:Op donderdag 30 juli 2020 11:41 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Moet je nou ook al online een masker op?
Deel 1 van je reactie is een mening. Deel 2 is geen vergelijk. Je moet Nederland vergelijken met NRW.quote:Op donderdag 30 juli 2020 11:36 schreef Verbruikersnaam het volgende:
[..]
Virologen zijn daar meer serieus te nemen en over het algemeen is het veel beter (geweest) dan in Nederland.
Ja want die komen hun zolderkamer niet af en ontvangen geen bezoekquote:Op donderdag 30 juli 2020 11:43 schreef -XOR- het volgende:
[..]
De meeste mensen wel, Linux-gebruikers zijn echter immuun.
Iedereen? Je brengt het als een vaststaand feit, maar lijkt me twijfelachtig. Zit ook een verschil tussen maatregelen om het in toom te houden en constant maar meer maatregelen nemen bij een kleine opleving.quote:Op donderdag 30 juli 2020 11:23 schreef Predator40 het volgende:
[..]
ik snap het ook niet aangezien iedereen dit virus toch onder controle wilt houden ?
een beetje lopen janken over de economie en werkloosheid en wat het allemaal aanricht maar de maatregelen absurd vinden
Die al maanden lang met voeten getreden wordt en waar amper op gehandhaafd wordtquote:Op donderdag 30 juli 2020 11:49 schreef THEFXR het volgende:
[..]
nou, ze willen wel die 1,5m gewoon forever houden
En desondanks gaat het beter dan in (sommige) landen waar ze met harde hand optreden.quote:Op donderdag 30 juli 2020 11:50 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Die al maanden lang met voeten getreden wordt en waar amper op gehandhaafd wordt
Laten we even de geschiedenis van het RKI vergelijken met het RIVM.quote:Op donderdag 30 juli 2020 11:43 schreef Multatilu het volgende:
[..]
Deel 1 van je reactie is een mening. Deel 2 is geen vergelijk. Je moet Nederland vergelijken met NRW.
Godzijdank wel, helaas blijft er een aanhoudende roep van een groepje om immer meer maatregelen. Die mensen zouden ook zelf gewoon risico's kunnen mijden of zichzelf beschermen. Ware het niet dat ze verblind zijn door het adagium "je doet het niet voor jezelf, maar voor een ander".quote:Op donderdag 30 juli 2020 11:52 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
En desondanks gaat het beter dan in landen waar ze met harde hand optreden.
Godzijdank wordt er hier niet geregeerd met het adagium 'Befehl ist Befehl'...
Jezusquote:Op donderdag 30 juli 2020 11:53 schreef Jor_Dii het volgende:
10% economische krimp voor Duitsland in 2e kwartaal:
https://nos.nl/l/2342290
Ben zelf meerdere malen in Tokyo geweest en afstand houden is daar gewoon vrijwel onmogelijk. Heel veel restaurants, kroegen en andere winkels zijn echt super tiny. Dus snap best dat zij aardig in paniek raken wanneer de besmettingen toenemen. Als je het daar niet onder controle hebt dan heb je een zeer groot probleem, groot Tokyo heeft geloof ik inderdaad rond de 40 miljoen inwoners.quote:Op donderdag 30 juli 2020 08:36 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Japan meld zelfs records nu, landelijk en in Tokyo.
Toch wel goed dat de olympische spelen niet doorgaan, denk ik
Edit: ben nog te laat ook
Maar die japanners panieken nog veel meer dan wij. Vandaag 367 cases in Tokyo, maar die stad met omliggende delen heeft 40 miljoen mensen....
Slechts nieuws - ook voor Nederland.quote:
Dan is er maar een oplossing, de Einkommensteuer verhogen op meerverdieners, wel zo eerlijk als je het verschil met arm en rijk ziet.quote:Op donderdag 30 juli 2020 11:53 schreef Jor_Dii het volgende:
Gemuilkorfdquote:Op donderdag 30 juli 2020 11:27 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ja dat is te zien in België met bijvoorbeeld een sociale bubbel van 15 personen die geen afstand hoeven houden, en elke week weer een nieuwe bubbel van 15 personen, dat is tot 60 personen per maand die heel erg dichtbij mogen komen.quote:Op donderdag 30 juli 2020 11:36 schreef Verbruikersnaam het volgende:
[..]
Virologen zijn daar meer serieus te nemen en over het algemeen is het veel beter (geweest) dan in Nederland.
valt meequote:Op donderdag 30 juli 2020 11:53 schreef Jor_Dii het volgende:
Top! Gewoon zo doorgaan met het beleid. Mondkappen overal verplichtenquote:Op donderdag 30 juli 2020 11:53 schreef Jor_Dii het volgende:
Niet bepaald. Duitsland is bepalend voor Nederland en Europa.quote:
Nee, ik heb een vrijheidsminnende inborst.quote:Op donderdag 30 juli 2020 12:03 schreef Dven het volgende:
[..]
GemuilkorfdMeid toch. Drama gestudeerd zeker?
Nou ja, het tweede kwartaal was sowieso het meest beroerde kwartaal qua corona, dus als het derde en vierde kwartaal een beetje meevallen kom je wel ongeveer uit op de ramingen toch?quote:
Zeur niet zo, het is enkel de economie en werkloosheid. Covid-19 is het enige wat telt. Eerst het aantal doden en ic-opnames, toen ging het om ziekenhuisopnames, nu de besmettingen en als die ook geen verschil maken dan verzint men wel wat nieuws (restschade van het virus waarschijnlijk, maar dat gebeurt nu al).quote:Op donderdag 30 juli 2020 12:09 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Top! Gewoon zo doorgaan met het beleid. Mondkappen overal verplichtenAlles om corona in te dammen
Oke meid.quote:Op donderdag 30 juli 2020 12:12 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Nee, ik heb een vrijheidsminnende inborst.
dit, maar we moeten allemaal met de wolven meehuilenquote:Op donderdag 30 juli 2020 12:12 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nou ja, het tweede kwartaal was sowieso het meest beroerde kwartaal qua corona, dus als het derde en vierde kwartaal een beetje meevallen kom je wel ongeveer uit op de ramingen toch?
Heb juist eerder het gevoel dat men corona de schuld gaat geven van de aankomende crisis, die eigenlijk al min of meer voorspeld was (gezien de natuurlijke golfbeweging van de beurs in het verleden)quote:Op donderdag 30 juli 2020 12:12 schreef Rlz12 het volgende:
[..]
Zeur niet zo, het is enkel de economie en werkloosheid. Covid-19 is het enige wat telt. Eerst het aantal doden en ic-opnames, toen ging het om ziekenhuisopnames, nu de besmettingen en als die ook geen verschil maken dan verzint men wel wat nieuws (restschade van het virus waarschijnlijk, maar dat gebeurt nu al).
10% is ook zo'n slecht cijfer niet maar goed, je zou maar eens verder moeten kijken dan je neus lang is.quote:Op donderdag 30 juli 2020 12:14 schreef Tarado het volgende:
[..]
dit, maar we moeten allemaal met de wolven meehuilen
quote:Op donderdag 30 juli 2020 12:06 schreef _serial_ het volgende:
Maar ik ben echt wel een klein beetje klaar met de mondkapjesdiscussie. Het is gewoon niet het heilige middel tot het oplossen van besmettingen, maar men blijft er over bezig.
Die 10% is alleen ook de meest voorspelbare geweest, vraag is nu of de economische krimp gigantisch doorzet of juist redelijk aantrekt. Daar hebben we nu allerlei verschillende verhalen en theorieën over gehoord.quote:Op donderdag 30 juli 2020 12:14 schreef Tarado het volgende:
[..]
dit, maar we moeten allemaal met de wolven meehuilen
ja nu strengere maatregelen dan ooit... het is afzien. maar we proberen nog steeds het virus zo veel mogelijk te stoppen. ik snap het wel, als je een stad(staat) bent waar het virus nog vrijwel niet rondging, dna probeer je die situatie weer te herstellen. het zal vele doden schelen, als dat lukt.quote:Op donderdag 30 juli 2020 10:20 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Klopt, maar zie ook de maatregelen die ze genomen hebben. Bv. de scholen zijn heel lang dicht geweest en relatief snel nadat ze weer open gingen moesten ze weer dicht een paar weken terug. Kortom, tegen welke prijs?
Zoals het nieuwsbericht zegt: Duitsland verwacht pas in 2022 break even te zijn. Dit zal een flinke nasleep hebben.quote:Op donderdag 30 juli 2020 12:17 schreef Adames het volgende:
[..]
Die 10% is alleen ook de meest voorspelbare geweest, vraag is nu of de economische krimp gigantisch doorzet of juist redelijk aantrekt. Daar hebben we nu allerlei verschillende verhalen en theorieën over gehoord.
Een crisis biedt gelukkig ook nieuwe kansen, dus ik zie het allemaal niet zo somber in.quote:Op donderdag 30 juli 2020 12:19 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Zoals het nieuwsbericht zegt: Duitsland verwacht pas in 2022 break even te zijn. Dit zal een flinke nasleep hebben.
Buiten dat valt binnen 2 jaar weer break even draaien voor zogenaamd de grootste economische crisis die ons ooit gaat overkomen nog best mee.quote:Op donderdag 30 juli 2020 12:20 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Een crisis biedt gelukkig ook nieuwe kansen, dus ik zie het allemaal niet zo somber in.
jij bent niet optimistisch geboren hèquote:Op donderdag 30 juli 2020 12:19 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Zoals het nieuwsbericht zegt: Duitsland verwacht pas in 2022 break even te zijn. Dit zal een flinke nasleep hebben.
Ja, als ik me niet vergis zijn we op sommige vlakken nog steeds niet, of net pas uit de crisis van 2008.quote:Op donderdag 30 juli 2020 12:21 schreef Dven het volgende:
[..]
Buiten dat valt binnen 2 jaar weer break even draaien voor zogenaamd de grootste economische crisis die ons ooit gaat overkomen nog best mee.
Ik ben er wel van overtuigd dat de (Europese) economie zich snel kan herstellen, maar dat is afhankelijk van vele factoren en dan met name een vaccin en/of het uitblijven van een tweede/derde coronagolf.quote:Op donderdag 30 juli 2020 12:21 schreef Tarado het volgende:
[..]
jij bent niet optimistisch geboren hè
quote:Op donderdag 30 juli 2020 12:12 schreef Rlz12 het volgende:
[..]
Zeur niet zo, het is enkel de economie en werkloosheid. Covid-19 is het enige wat telt. Eerst het aantal doden en ic-opnames, toen ging het om ziekenhuisopnames, nu de besmettingen en als die ook geen verschil maken dan verzint men wel wat nieuws (restschade van het virus waarschijnlijk, maar dat gebeurt nu al).
Ja, want iederee is uit om de economie naar de klote te helpen. Enige wat telt ... want dat is goed voor .... Ja, waarvoor eigenlijk?quote:Op donderdag 30 juli 2020 12:12 schreef Rlz12 het volgende:
[..]
Zodat de 1% rijker kan worden! En vast iets met nanochip technologie en 1984 van George Orwellquote:Op donderdag 30 juli 2020 12:28 schreef Kyran het volgende:
[..]
Ja, want iederee is uit om de economie naar de klote te helpen. Enige wat telt ... want dat is goed voor .... Ja, waarvoor eigenlijk?
Daar hebben ze geen antwoord op inderdaad.quote:Op donderdag 30 juli 2020 12:28 schreef Kyran het volgende:
[..]
Ja, want iederee is uit om de economie naar de klote te helpen. Enige wat telt ... want dat is goed voor .... Ja, waarvoor eigenlijk?
Nou ja, het probleem ligt in mijn ogen eerder aan het feit dat men de maatregelen tegen corona toeschrijft. Deze crisis is heel duidelijk het gevolg van de corona. Dat is deels omdat er maatregelen zijn getroffen om de economie te sluiten, maar ook gewoon omdat zo'n epidemie van zichzelf al heel veel lamlegt. In de VS wenst de president het virus ook weg en dat werkt ook niet bepaald. Mondkapjes zijn verder misschien irritant, maar ik zie er niet direct een economisch negatief effect vanuit gaan bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 30 juli 2020 12:15 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Heb juist eerder het gevoel dat men corona de schuld gaat geven van de aankomende crisis, die eigenlijk al min of meer voorspeld was (gezien de natuurlijke golfbeweging van de beurs in het verleden)
Omdat het het enige is wat lijkt te tellen hoeft het nog niet per se ergens goed voor te zijn. Het is gewoon het gevolg van sensatiebeluste media en massahysterie erachteraan. Nu moet ik wel zeggen dat dat in NL mee lijkt te vallen.quote:Op donderdag 30 juli 2020 12:28 schreef Kyran het volgende:
[..]
Rutte vindt het leuk om zijn achterban te pesten ofzo ..... Als men stemmen/zieltjes wil winnen moet men juist zorgen voor een sterke economie, prima zorg, goede aanpak van noodsituaties etc. en niet de economie naar de klote helpen. Beweren dat men opzettelijk economie loopt te verneuken is gewoon totale onzin.quote:Op donderdag 30 juli 2020 12:30 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Daar hebben ze geen antwoord op inderdaad.
Dat maak jij er van. Hoezo is het enige wat telt het verneukek van de economie? Is het voorkomen van een grotere uitbraak dan zo slecht voor ons? Jij wil wel het liefst een zo'n groot mogelijke kans lopen op littekenweefsel in je longen of hart?quote:Op donderdag 30 juli 2020 12:33 schreef galantis het volgende:
[..]
Omdat het het enige is wat lijkt te tellen hoeft het nog niet per se ergens goed voor te zijn. Het is gewoon het gevolg van sensatiebeluste media en massahysterie erachteraan. Nu moet ik wel zeggen dat dat in NL mee lijkt te vallen.
Ze mogen nu wel aansluiten bij het ministeriele overleg vwb het corona dashboard dus zo’n onzin presenteren ze niet.quote:Op donderdag 30 juli 2020 10:30 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Ik heb het gelezen ja. Bierviltjesstatistiek van iemand die een basiscursus statistiek gehad heeft. Met alle respect, maar ik kan datzelfde ook doen, er net een twist aangeven en op diametrale conclusies uitkomen.
Nee ik heb het over dat corona het enige is wat lijkt te tellen.quote:Op donderdag 30 juli 2020 12:36 schreef Kyran het volgende:
[..]
Dat maak jij er van. Hoezo is het enige wat telt het verneukek van de economie? Is het voorkomen van een grotere uitbraak dan zo slecht voor ons? Jij wil wel het liefst een zo'n groot mogelijke kans lopen op littekenweefsel in je longen of hart?
Er zijn nog zoveel vraagtekens bij dit virus. Waarom is het toch zo'n issue als men relatief voorzichtig wil doen. Economie trekt wel weer bij, als het niet morgen is dan wel volgend jaar of jaar er op. Littekenweefsel in je hart komt nooit meer goed .....
Vreemde insinuaties die je maakt. Nergens beweer ik opzet van welke partij dan ook, dus geen idee waarom je dat erbij moet betrekken?quote:Op donderdag 30 juli 2020 12:34 schreef Kyran het volgende:
[..]
Rutte vindt het leuk om zijn achterban te pesten ofzo ..... Als men stemmen/zieltjes wil winnen moet men juist zorgen voor een sterke economie, prima zorg, goede aanpak van noodsituaties etc. en niet de economie naar de klote helpen. Beweren dat men opzettelijk economie loopt te verneuken is gewoon totale onzin.
Niemand wordt hier beter van. Ook niet diegenen die om een betere aanpak van COVID-19 willen, want een slechtere economie betekent ook automatisch minder beschikbaar geld voor de gezondheidszorg.
Maar waar haal je dat soort onzin dan toch vandaan? Het overgrote deel van de Nederlandse economie is gewoon blijven draaien. Het is mensen niet verboden om naar hun werk te gaan, niet-essentiële winkels mochten gewoon grotendeels openblijven en ga zo maar door. Ja sectoren als de horeca en evenementenbranch worden hard geraakt, maar feitelijk zijn de maatregelen daar nu niet anders dan het veelgeroemde Zweden.quote:Op donderdag 30 juli 2020 12:40 schreef galantis het volgende:
[..]
Nee ik heb het over dat corona het enige is wat lijkt te tellen.
Tuurlijk is niemand erop uit om de economie om zeep te helpen.
Maar men lijkt te onnozel om te zien wat voor desastreuze effecten economische achteruitgang hebben op jawel, de volksgezondheid. Voor ieder extra persoon op bijstandsniveau is X aantal verloren levensjaren. Deze balans wordt door niemand opgemaakt.
Mondkapjes zouden ook gewoon een non issue moeten zijn. Dat is deels een fout van de overheid. In Korea gaf de overheid mondkapjes aan elke burger, elke week volgens mij opnieuw zelfs. Gratis.quote:Op donderdag 30 juli 2020 12:45 schreef Rlz12 het volgende:
[..]
Vreemde insinuaties die je maakt. Nergens beweer ik opzet van welke partij dan ook, dus geen idee waarom je dat erbij moet betrekken?
De doorgeslagen mondkapjesdiscussie is het zoveelste teken van tunnelvisie op covid-19, maar goed, als mensen dat graag willen voor een gevoel van veiligheid prima. Val alleen de rest van Nederland er niet mee lastig, waarvan een deel probeert zich al vier maanden lang zo goed en kwaad als het kan te houden aan de regels. Meer dan 100 gemeenten die al sinds 1 juli geen nieuw positieve test hebben en die zouden dan opeens met strenge maatregelen te maken krijgen. Lijkt me nogal rigoureus en absurd.
Ik ben voor proportionele maatregelen om de zorg te ontlasten en het aantal gevallen te beperken. Ik ben tegen draconische maatregelen voor 17 miljoen Nederlanders, omdat er een kleine opleving is in voornamelijk de twee grootste steden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |