abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_194319589
Komt Amsterdam vandaag met nieuwe maatregelen omtrent mondkapjes (in het drukke centrum)? Meen dat Halsema dat gisteren zei..
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  Moderator / Redactie Sport donderdag 30 juli 2020 @ 09:55:44 #177
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_194319672
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juli 2020 09:44 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Ik begrijp de angst wel. Dat mensen denken dat als ze maar mondkapjes dragen ze gewoon als er kunnen doen en die 1,5 meter minder belangrijk is.
Maar waar komt die angst vandaan? Waar is het op gebaseerd?

Gebeurt het in de rest van de wereld?
  donderdag 30 juli 2020 @ 09:58:54 #178
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_194319706
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juli 2020 09:49 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Hier zijn wij enorm gericht op de social distancing en de 1,5 meter, dat is op veel plekken minder van belang.
Ik geloof niet dat in andere Europese landen de 1,5 meter minder belangrijk wordt gevonden, terwijl daar ook veel mondkapjes worden gedragen.
pi_194319738
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 09:55 schreef Kyran het volgende:

[..]

Maar waar komt die angst vandaan? Waar is het op gebaseerd?

Gebeurt het in de rest van de wereld?
Op aantal plekken zijn mondkapjes verplicht en toch stijgt het aantal besmettingen keihard.
Het tegendeel is 'dus' ook niet per se waar. En kon ook niet anders, anders was het allang wetenschappelijk aangetoond en stond Van Dissel bij voorbaat al voor paal
  Moderator / Redactie Sport donderdag 30 juli 2020 @ 10:04:02 #180
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_194319785
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juli 2020 10:00 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Op aantal plekken zijn mondkapjes verplicht en toch stijgt het aantal besmettingen keihard.
Het tegendeel is 'dus' ook niet per se waar. En kon ook niet anders, anders was het allang wetenschappelijk aangetoond en stond Van Dissel bij voorbaat al voor paal
Ja, maar er zijn meerdere wetenschappelijke onderzoeken die aantonen dat het wel kan helpen.

Enige weerwoord is dan "het is niet met zekerheid aangetoond" en "ja, maar land X heeft het ook en daar stijgt het aantal besmettingen alsnog".

Is het dan echt zo moeilijk om burgers te overtuigen dat 1.5m + mondkapjes heel veel zou kunnen opleveren? Een maandje proberen en kijken wat er gebeurt? Als het werk kan men namelijk veel meer dingen wat loslaten en zou het zelfs horeca kunnen helpen.

Ik zie het meer als "wij hebben niks te verliezen als we mondkapjes zouden dragen". Het zou zelfs kunnen helpen.
  donderdag 30 juli 2020 @ 10:10:33 #181
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_194319873
Vraag me wel af of meer mensen nu zelf hun keuzes gaan maken vwb het dragen van een mondmasker. Je ziet het toch vaker in het straatbeeld en met de discussie die nu gaande is zullen ook best veel mensen denken: "ik ga het toch preventief dragen.." (zeker ouderen).
pi_194319914
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 10:12 schreef Jor_Dii het volgende:
Vraag me wel af of meer mensen nu zelf hun keuzes gaan maken vwb het dragen van een mondmasker. Je ziet het toch vaker in het straatbeeld en met de discussie die nu gaande is zullen ook best veel mensen denken: "ik ga het toch preventief dragen.." (zeker ouderen).
Dat doen mensen allang zelf, veel ouderen of mensen in een rolstoel/rolator in mijn wijk (ik woon in een wijk met veel ouderen en bejaardencentra) lopen met een mondkapje over straat.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_194319978
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 22:51 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

[..]

okee even gelezen, ze hebben inderdaad sinds een maand een enorme piek in besmettingen. het was een hele tijd opvallend laag.
maar nog steeds maar 23 doden.

hongkong is wel china, maar toch echt wel iets anders, voor zolang het nog duurt.
ik lees dat ze gingen versoepelen, en nu gaat het mis, met besmetting die uit china en het buitenland komen.
https://www.bbc.com/news/world-asia-china-53575875
Klopt, maar zie ook de maatregelen die ze genomen hebben. Bv. de scholen zijn heel lang dicht geweest en relatief snel nadat ze weer open gingen moesten ze weer dicht een paar weken terug. Kortom, tegen welke prijs?
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_194320016
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 10:12 schreef Jor_Dii het volgende:
Maar het is vooral effectief als anderen het dragen. Jij kan het als niet geïnfecteerde oudere wel dragen, maar als een besmette twintiger dat niet doet, heeft het weinig nut.
  donderdag 30 juli 2020 @ 10:23:51 #186
168739 Red_85
'echt wel'
pi_194320025
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 08:16 schreef DustPuppy het volgende:
Net op Radio 1 een hoogleraar psychologie die zegt dat het OMT compleet de psychologische kant van mondkapjes negeert en dat het juist die kant is die ervoor zorgt dat mondkapjes wel effectief zijn.

Vind het ook een heel raar verhaal dat het OMT zegt dat het niet werkt terwijl alle studies die ik voorbij zie komen (die naar het globale effect kijken en niet alleen het medische) zeggen dat het infecties met gemiddeld 80% verminderd.
Mensen muilkorven is het beste inderdaad om te onderdrukken en de wil op te leggen.

Maar vertel mij even welk effect maskers hebben in de openbare ruimte? Hebben we dat in maart/april/mei ook nodig gehad?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_194320026
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 10:04 schreef Kyran het volgende:

[..]

Ja, maar er zijn meerdere wetenschappelijke onderzoeken die aantonen dat het wel kan helpen.

Enige weerwoord is dan "het is niet met zekerheid aangetoond" en "ja, maar land X heeft het ook en daar stijgt het aantal besmettingen alsnog".

Is het dan echt zo moeilijk om burgers te overtuigen dat 1.5m + mondkapjes heel veel zou kunnen opleveren? Een maandje proberen en kijken wat er gebeurt? Als het werk kan men namelijk veel meer dingen wat loslaten en zou het zelfs horeca kunnen helpen.

Ik zie het meer als "wij hebben niks te verliezen als we mondkapjes zouden dragen". Het zou zelfs kunnen helpen.
Mondkapjes in de horeca? Kan dat?

Wat ik hoorde, op radio 1. Is dat mondkapjes zeker veiliger zijn, alleen dat het niet globaal onderzocht is en set onduidelijk is wat de gevolgen zijn als men de kapjes gaan dragen.

Maar gelukkig krijg je zin want ze gaan doen wat jij voorstelt, ze gaan het proberen. Lokaal gaan kapjes verplicht worden en dit is bijzonder want het gaat tegen de grondwet in
pi_194320033
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 06:34 schreef Jor_Dii het volgende:
Marino van Zelst heeft gister uiteengezet dat slechts 15-30% van de besmettingen thuis plaats vind (@:mzelst).
Ah, een percentage van een willekeurige beroepstwitteraar. Daar hebben we echt veel aan.
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  donderdag 30 juli 2020 @ 10:25:10 #189
168739 Red_85
'echt wel'
pi_194320041
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juli 2020 10:23 schreef opgebaarde het volgende:
Lokaal gaan kapjes verplicht worden en dit is bijzonder want het gaat tegen de grondwet in
Tegen iedere boete bezwaar maken.

Prima.
1947-2016
pi_194320045
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 10:24 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Ah, een percentage van een willekeurige beroepstwitteraar. Daar hebben we echt veel aan.
Niet bepaald: https://twitter.com/mzelst

twitter
  donderdag 30 juli 2020 @ 10:25:41 #191
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_194320049
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 10:25 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Tegen iedere boete bezwaar maken.

Prima.
Rechter kan niet aan de grondwet toetsen ;)
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  donderdag 30 juli 2020 @ 10:26:59 #192
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_194320067
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 09:47 schreef Rlz12 het volgende:

[..]

'Alle studies'
Als je even kijkt zie je een tweede studie die het over 85% heeft.

En zo komen er op reddit nog meer voorbij van langer geleden die ongeveer op datzelfde percentage zitten.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_194320076
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 10:25 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

[ twitter ]
Zeker wel. Dat hij toevallig wat dagelijks statistiekjes bij elkaar harkt en promovendus is in social behavior maakt hem absoluut geen kenner over waar besmettingen daadwerkelijk worden opgedaan.

Newsflash : dat is niet de buitenruimte
En dat het niet thuis opgedaan wordt, kan zijn, maar de privesfeer is ook een feestje / bruiloft / familie
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  donderdag 30 juli 2020 @ 10:28:44 #194
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_194320090
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 10:23 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Mensen muilkorven is het beste inderdaad om te onderdrukken en de wil op te leggen.

Maar vertel mij even welk effect maskers hebben in de openbare ruimte? Hebben we dat in maart/april/mei ook nodig gehad?
Ik weet niet wat voor een masker jij aan denkt, maar ik ben nog prima te verstaan met zo'n ding op.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_194320099
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 09:43 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Het zou toch idioot zijn als ze maar stug vol blijven houden aan een eerste mening terwijl het tegendeel is bewezen? Het is logisch dat bij bewijs ze van advies veranderen.
Het zou inderdaad raar zijn als het tegendeel bewezen is. Dat is het alleen niet. Het feit dat men één studie aanhaalt (en alle caveats bij die studie negeert) als zijnde 'het tegendeel is bewezen' geeft wel weer aan hoe slecht men doorheeft hoe wetenschap werkt. 8)7
pi_194320101
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 10:27 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Zeker wel. Dat hij toevallig wat dagelijks statistiekjes bij elkaar harkt en promovendus is in social behavior maakt hem absoluut geen kenner over waar besmettingen daadwerkelijk worden opgedaan.

Hij presenteert gewoon feitelijk cijfers, misschien eens die oogkleppen af doen en daadwerkelijk lezen?
  donderdag 30 juli 2020 @ 10:29:34 #197
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_194320102
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 10:27 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Hij geeft ook zelf aan dat hij speculeert.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_194320113
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 10:25 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

[ twitter ]
Ik heb het gelezen ja. Bierviltjesstatistiek van iemand die een basiscursus statistiek gehad heeft. Met alle respect, maar ik kan datzelfde ook doen, er net een twist aangeven en op diametrale conclusies uitkomen.
pi_194320137
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 10:29 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Hij presenteert gewoon feitelijk cijfers, misschien eens die oogkleppen af doen en daadwerkelijk lezen?
Hij interpreteert feitelijke cijfers, gooit er wat aannames overheen en komt zo op een semi-arbitrair betrouwbaarheidsinterval. Dat is echt wat anders.
  donderdag 30 juli 2020 @ 10:33:11 #200
168739 Red_85
'echt wel'
pi_194320143
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 10:28 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Ik weet niet wat voor een masker jij aan denkt, maar ik ben nog prima te verstaan met zo'n ding op.
Psychologisch effect moet je niet onderschatten. Zeker niet als het hele straatbeeld zo er uit ziet.

Terwijl, nogmaals, buiten het weinig positief effect heeft.
1947-2016
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')