Het zal veel mensen een vorm van schijnveiligheid geven. Ik heb de app dus hoef me niet aan maatregelen te houden. Beetje zelfde als bij mondkapjesquote:Op woensdag 22 april 2020 09:49 schreef Momo het volgende: Toch opvallend dat de experts sowieso niet enthousiast zijn voor een app, ookal zou die goed werken.
Dat kan. Niets aan te doen.quote:Op woensdag 22 april 2020 09:44 schreef influcted het volgende:
Als dit tot na juni aan houdt (wat logisch zou zijn) zullen veel horecazaken/kappers/watersport e.d helaas failliet gaan.
Nou is dat achteraf natuurlijk makkelijk enne ..... Azië is er zeker ook nog niet en verder totaal onvergelijkbaar.quote:Op woensdag 22 april 2020 09:50 schreef Scrummie2.1 het volgende:
Die Creemers sloopte Europa even in een paar zinnen voor wat betreft aanpak crisis in februari.
Nog wel meer hoor. Men focust zich vnl op horeca en recreatie. Vervolgens rolt er amper nog een vrachtwagen vd band omdat er geen onderdelen meer zijn en niet geleverd worden en worden werknemers naar huis gestuurd. Maar ja, zo’n bedrijf moet maar creatief zijn en halve vrachtwagens gaan bezorgen voor moederdag.quote:Op woensdag 22 april 2020 09:44 schreef influcted het volgende: Als dit tot na juni aan houdt (wat logisch zou zijn) zullen veel horecazaken/kappers/watersport e.d helaas failliet gaan.
Echter schat ik het zelf in (en dit is puur afgaand op mijn clientèle) dat mocht het tot na juli zelfs zijn dat het 40 á 50% aan faillissementen betreft.quote:Op woensdag 22 april 2020 09:52 schreef Pumpalov het volgende:
[..]
Dat kan. Niets aan te doen.
Nu is er toch al best een wildgroei aan horeca dus dat een gedeelte daarvan afsterft lijkt me niet erg kwaliteit/kwantiteit is niet altijd even goed in balans. Buiten dat zal er na de crisis normaliter weer geholpen worden met op te starten.
Kappers idem joh.
Ja, achteraf is het makkelijk. Het was alleen dezelfde kritiek die je toen ook al hoorde.quote:Op woensdag 22 april 2020 09:53 schreef Vallon het volgende:
[..]
Nou is dat achteraf natuurlijk makkelijk enne ..... Azië is er zeker ook nog niet en verder totaal onvergelijkbaar.
Dat doe ik dan ook nietquote:Op woensdag 22 april 2020 09:46 schreef Da_Sandman het volgende: [..] Het was ook alleen maar om aan te tonen dat jouw oplossing kant noch wal raakte. Het gebeurt, zeker, maar om nou de hele horecasector af te doen als grotendeels (thuiswonende) jongeren die we wel ergens anders kunnen wegzetten is echt zo verschrikkelijk te kort door de bocht.
Yep, de ketengevolgen zullen de komende maanden zich gaan wreken wanneer de buffervoorraden, als die er al zijn, minder wordenquote:Op woensdag 22 april 2020 09:54 schreef Noek het volgende:
[..]
Nog wel meer hoor. Men focust zich vnl op horeca en recreatie. Vervolgens rolt er amper nog een vrachtwagen vd band omdat er geen onderdelen meer zijn en niet geleverd worden en worden werknemers naar huis gestuurd. Maar ja, zo’n bedrijf moet maar creatief zijn en halve vrachtwagens gaan bezorgen voor moederdag.
deze week is de productie vd vrachtwagens weer gestart hoorquote:Op woensdag 22 april 2020 09:54 schreef Noek het volgende:
[..]
Nog wel meer hoor. Men focust zich vnl op horeca en recreatie. Vervolgens rolt er amper nog een vrachtwagen vd band omdat er geen onderdelen meer zijn en niet geleverd worden en worden werknemers naar huis gestuurd. Maar ja, zo’n bedrijf moet maar creatief zijn en halve vrachtwagens gaan bezorgen voor moederdag.
Omdat het RIVM een blunder maakt dragen andere landen mondkapjes? Het is een leerproces. Wat scholen sluiten betreft zat Nederland er juist weer beter bij qua kennis,quote:Op woensdag 22 april 2020 08:23 schreef Tarado het volgende:
[..]
het feit dat de RIVM eerst bij hoog en bij laag beweerde dat je symptomen moet hebben om het virus te verspreiden en nu daar op terug komt maar op een manier dat ze niet helemaal voor lul staan zegt toch wel wat en het is ook de voornaamste reden waarom onze buurlanden mondkapjes adviseren.
De man propageerde dat de Chinese/Koreaanse aanpak betere vruchten afwierp dan wat Europa deed. Of anders begrijp ik je insteek niet met je suggestieve twijfel.. Verder was er toen geen andere kritiek en kom niet aan met een stel "zieners" die het allemaal wel wisten. Niemand van enige statuur zag en kon dit onderbouwd verwachten.quote:Op woensdag 22 april 2020 09:55 schreef Scrummie2.1 het volgende:
[..]
Ja, achteraf is het makkelijk. Het was alleen dezelfde kritiek die je toen ook al hoorde.
Waarom je gaat vergelijken met Azie is mij een raadsel, dat deed die man ook niet volgens mij, of ik heb het gemist.
Praktijkvoorbeelden van een selecte groep die je flink noemt, waar ik inderdaad ten onrechte grotendeels de hele sector van heb gemaakt. Wat overeind blijft is dat de horecasector als geen andere sector een diverse samenstelling heeft die zich echt niet makkelijk weg laat zetten. Praktijkvoorbeelden van voor de coronacrisis zijn niet zo waardevol, juist nu komen de horecamedewerkers op straat die anders hun hele leven in de horeca hadden doorgebracht.quote:Op woensdag 22 april 2020 09:56 schreef FYazz het volgende:
[..]
Dat doe ik dan ook niet, maar ja, mensen hier vinden lezen en nuance nogal moeilijk en moeten altijd op het scherpst reageren. Totaal niet constructief of prettige wijze om te discussiëren.
1. Iemand stelde dat je horecapersoneel niet weggezet krijgt -> ik nuanceer dit alleen maar en geef praktijkvoorbeelden.
2. ik nuanceer en specifieer "die groep" en "flink deel" -> jij maakt hiervan "hele sector" en "grotendeels".
We wachten de parlementaire enquete wel af. Verder geen zin in die discussie.quote:Op woensdag 22 april 2020 09:59 schreef Vallon het volgende:
[..]
De man propageerde dat de Chinese/Koreaanse aanpak betere vruchten afwierp dan wat Europa deed. Of anders begrijp ik je insteek niet met je suggestieve twijfel.. Verder was er toen geen andere kritiek en kom niet aan met een stel "zieners" die het allemaal wel wisten. Niemand van enige statuur zag en kon dit onderbouwd verwachten.
nee in andere landen dragen ze mondkapjes omdat mensen zonder symptomen anderen kunnen besmetten en dat gevaar beperk je daarmee.quote:Op woensdag 22 april 2020 09:59 schreef Elan het volgende:
[..]
Omdat het RIVM een blunder maakt dragen andere landen mondkapjes? Het is een leerproces. Wat scholen sluiten betreft zat Nederland er juist weer beter bij qua kennis,
Iedereen een stoffen mondkapje tegen pollen en het scheelt al enorm. Die dingen kan je overal bestellen en heb je binnen een dag in de bus liggen.quote:Op woensdag 22 april 2020 10:00 schreef raptorix het volgende:
Je kunt moeilijk mondkapjes adviseren als ze nauwelijks aanwezig zijn.
Pardon? Hallo!!quote:Op woensdag 22 april 2020 09:59 schreef Vallon het volgende:
Niemand van enige statuur zag en kon dit onderbouwd verwachten.
En op basis van welke onderzoeken, cijfers of jarenlange beroepservaring doe jij de aanname dat je horecapersoneel niet weggezet krijgt?quote:Op woensdag 22 april 2020 10:00 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Praktijkvoorbeelden van een selecte groep die je flink noemt, waar ik inderdaad ten onrechte grotendeels de hele sector van heb gemaakt. Wat overeind blijft is dat de horecasector als geen andere sector een diverse samenstelling heeft die zich echt niet makkelijk weg laat zetten. Praktijkvoorbeelden van voor de coronacrisis zijn niet zo waardevol, juist nu komen de horecamedewerkers op straat die anders hun hele leven in de horeca hadden doorgebracht.
Het zou ze sieren als ze dat gewoon eerlijk zouden zeggen. Daar is toch niks mis mee?quote:Op woensdag 22 april 2020 10:03 schreef Tarado het volgende:
Hier wordt volgehouden dat mondkapjes niet helpen maar dat is gewoon politiek ipv rationeel want ze zijn er niet.
En preventief ook nog steeds een werking hebben. Dus besmet persoon kapje en niet besmet persoon een kapje : zeer lage kans op besmetting, al zeker qua virale lading.quote:Op woensdag 22 april 2020 10:03 schreef Tarado het volgende:
[..]
nee in andere landen dragen ze mondkapjes omdat mensen zonder symptomen anderen kunnen besmetten en dat gevaar beperk je daarmee.
Hier wordt volgehouden dat mondkapjes niet helpen maar dat is gewoon politiek ipv rationeel want ze zijn er niet.
Is dat wel zo?quote:Op woensdag 22 april 2020 10:03 schreef Tarado het volgende:
[..]
nee in andere landen dragen ze mondkapjes omdat mensen zonder symptomen anderen kunnen besmetten en dat gevaar beperk je daarmee.
Als ze dat nu zeggen zal de zwarte markt voor mondkapjes floreren. Al is die zwarte markt er nu ook al als ik de vele veelal Aziatische en Turkse mondkapjesdragers hier zie.quote:Op woensdag 22 april 2020 10:05 schreef vosss het volgende:
[..]
Het zou ze sieren als ze dat gewoon eerlijk zouden zeggen. Daar is toch niks mis mee?
Dan moet je die ook niet beginnen met die repliek.quote:Op woensdag 22 april 2020 10:00 schreef Scrummie2.1 het volgende:
[..]
We wachten de parlementaire enquete wel af. Verder geen zin in die discussie.
Op het moment dat was gezegd "ja ze werken , maar doe het niet want er is geen capaciteit" dan zou alsnog iedereen het gaan in slaan.quote:Op woensdag 22 april 2020 10:00 schreef raptorix het volgende:
Je kunt moeilijk mondkapjes adviseren als ze nauwelijks aanwezig zijn.
Ow maar die gaat er hoe dan ook wel komen hoor.quote:Op woensdag 22 april 2020 10:08 schreef Vallon het volgende:
Verder heeft een Parlementaire Enquête hier geen toevoegende waarde.
Nee, als ik dit artikel mag geloven, heeft "de wetenschap" weinig vertrouwen in mondkapjes.quote:Op woensdag 22 april 2020 10:05 schreef vosss het volgende:
[..]
Het zou ze sieren als ze dat gewoon eerlijk zouden zeggen. Daar is toch niks mis mee?
In andere landen wordt volgehouden dat, zonder onderbouwing, mondkapjes wel helpen; hoeveel is dan onbekend maar omdat het helpt moet het worden verplicht.quote:Op woensdag 22 april 2020 10:03 schreef Tarado het volgende:
[..]
Kans dat we dat hier ook nog gaan krijgen met de Oosteuropeanen die hier komen werken in de tuinbouw. Die mochten (met minder dan 1,5m afstand) wel ingevlogen en gehuisvest worden.quote:Op woensdag 22 april 2020 09:57 schreef Noek het volgende:
Singapore:
Migranten in wooncomplexen
https://nos.nl/artikel/23(...)anten-getroffen.html
Dat is het probleem.
Ja, lekker ook tegenwoordig, met die korte mouwen.quote:Op woensdag 22 april 2020 10:06 schreef Elan het volgende:
Of bijvoorbeeld in de elleboog, wat men hier dan weer adviseert.
Blijft een discussiepunt. Net als de definitie van een mondkapje. Het advies gaat aldaar vaak niet over FP2 maskers maar een op maat geknipte theedoek zou ook kunnen volstaan, omdat ook daar schaarste is aan kwaliteitsmaskers.quote:
Rustig maar hoorquote:Op woensdag 22 april 2020 10:04 schreef FYazz het volgende:
[..]
En op basis van welke onderzoeken, cijfers of jarenlange beroepservaring doe jij de aanname dat je horecapersoneel niet weggezet krijgt?
En wie zegt dat voorbeelden van voor de crisis niet meegenomen kunnen worden in de oplossing?
Je blaast tegen mij hoog van de toren, maar vooralsnog ben jij hier degene die zomaar wat roept, generaliseert en geen onderbouwing geeft.
Shawls overigens ook. In ieder geval hier en in Slowakije en Oostenrijk voor zover ik weet.quote:Op woensdag 22 april 2020 10:15 schreef Elan het volgende:
[..]
Blijft een discussiepunt. Net als de definitie van een mondkapje. Het advies gaat aldaar vaak niet over FP2 maskers maar een op maat geknipte theedoek zou ook kunnen volstaan, omdat ook daar schaarste is aan kwaliteitsmaskers.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)lgie-corona-covid-19
is toch allang bewezen dat het helpt, maar goed loop jij maar achter de regering en dus de feiten aanquote:Op woensdag 22 april 2020 10:15 schreef Elan het volgende:
[..]
Blijft een discussiepunt. Net als de definitie van een mondkapje. Het advies gaat aldaar vaak niet over FP2 maskers maar een op maat geknipte theedoek zou ook kunnen volstaan, omdat ook daar schaarste is aan kwaliteitsmaskers.
Daarmee ligt schijnveiligheid ook weer op de loer.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)lgie-corona-covid-19
Inclusief seizoenskrachten, zeker.quote:Op woensdag 22 april 2020 10:04 schreef FYazz het volgende:
Overigens zijn jongeren, volgens de werkelijke cijfers, geen selecte groep zoals je stelt maar procentueel de grootste groep.
De groep boven 55+ en die misschien hun hele leven in de horeca hebben gewerkt (want dat weet je helemaal niet) is nog geen 10%. Ik zeg daarmee niet dat dit niks is, ik nuanceer alleen.
Doe ik ook om tegenwoordig ja, onder de huidige weersomstandigheden sowieso geen overbodige luxe.quote:Op woensdag 22 april 2020 10:17 schreef Pumpalov het volgende:
[..]
Shawls overigens ook. In ieder geval hier en in Slowakije en Oostenrijk voor zover ik weet.
Zijn ook voor haar spannende tijden.quote:Op woensdag 22 april 2020 10:21 schreef Cue_ het volgende:
"uh uh uh uh uh" men.. die voorzitster zegt zowat voordat ze elke zin begint "uh"![]()
![]()
Ach ja, want in België doen ze het zo goed natuurlijk. Gaat veel meer om het totaalpakket aan maatregelen dan wel of geen mondbekking, net als die foto van een week of wat terug van duizenden Chinezen in een park die allemaal keurig een mondkapje droegen.quote:Op woensdag 22 april 2020 10:20 schreef Tarado het volgende:
[..]
is toch allang bewezen dat het helpt, maar goed loop jij maar achter de regering en dus de feiten aan
Ze doet dit ondertussen elke week, meerdere malen, dus slaat nergens op. Gewoon gewenning die heel irritant is.quote:
Omdat het wederom iets is dat veel effectiever is wanneer breed gedragen. Zeker indien ergens binnenquote:Op woensdag 22 april 2020 10:25 schreef Apotheose het volgende:
snap niet dat velen zo'n punt maken van mondkapjes. Als jij er een wilt dragen - dan flans je een mondkapje in elkaar en klaar. Problem solved.
Ik zeg dan ook nergens dat deze crisis te vergelijken is met een andere, maar dat betekent nog steeds niet dat je oplossingen van voor de crisis niet mee kunt nemen.quote:Op woensdag 22 april 2020 10:17 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Rustig maar hoor.
Geef me maar een praktijkvoorbeeld van een horecacrisis van de omvang die we nu hebben. Het is domweg nog niet te vergelijken met wat we voor deze crisis hebben meegemaakt. Ik begrijp best dat een gedeelte van het horecapersoneel zo ergens anders aan de slag kan. Sterker, dat gaat de redding zijn voor genoeg andere bedrijven en misschien zelfs hele sectoren. Maar er is ook een héle grote groep die je niet zomaar ergens anders weg kan zetten als inderdaad 1 op de 3 horecazaken om gaat vallen.
Die reserves gaan gewoon naar Zuid-Europa hoor. Maak je daar maar vast geen enkele illusies over.quote:Op woensdag 22 april 2020 10:28 schreef FYazz het volgende:
maar we houden ook wat reserves aan om de economie te kunnen aanjagen en faciliteren zodra we weer enigszins naar normaal kunnen.
Bah, wat is dit toch een naar forum geworden.quote:Op woensdag 22 april 2020 10:29 schreef vosss het volgende:
[..]
Die reserves gaan gewoon naar Zuid-Europa hoor. Maak je daar maar vast geen enkele illusies over.
Donatello Piras deed het wel erg goed tijdens de APP- aton.quote:Op woensdag 22 april 2020 10:22 schreef Zeroku het volgende:
[..]
Zijn ook voor haar spannende tijden.
Dit inderdaad, en de mensen naar de zorg verplaatsen, goed voor de zorg dat zeker.quote:Op woensdag 22 april 2020 10:17 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Rustig maar hoor.
Geef me maar een praktijkvoorbeeld van een horecacrisis van de omvang die we nu hebben. Het is domweg nog niet te vergelijken met wat we voor deze crisis hebben meegemaakt. Ik begrijp best dat een gedeelte van het horecapersoneel zo ergens anders aan de slag kan. Sterker, dat gaat de redding zijn voor genoeg andere bedrijven en misschien zelfs hele sectoren. Maar er is ook een héle grote groep die je niet zomaar ergens anders weg kan zetten als inderdaad 1 op de 3 horecazaken om gaat vallen.
Pardon?quote:Op woensdag 22 april 2020 10:31 schreef FYazz het volgende:
[..]
Bah, wat is dit toch een naar forum geworden.
Elke normale discussie wordt gekaapt met dit soort reacties.
Ik kan niet zo goed tegen het 'ach ja horecapersoneel, dat zetten we wel even ergens anders weg' idee. De seizoenskrachten, zeker. Maar daar doe je gewoon de hele branche mee tekort. Ik begrijp niet waarom je steeds met 55+ komt, want daar heb ik het helemaal niet over. Wel over de groep vaste horecamedewerkers die nu in het gedrang komt en waar het idioot is om van te denken die kunnen we wel even omscholen naar de transportsector omdat 'ze wel van aanpakken weten en gewend zijn aan onregelmatige werktijden'.quote:Op woensdag 22 april 2020 10:28 schreef FYazz het volgende:
[..]
Ik zeg dan ook nergens dat deze crisis te vergelijken is met een andere, maar dat betekent nog steeds niet dat je oplossingen van voor de crisis niet mee kunt nemen.
In de zorg zijn nog altijd personeelstekorten dus omscholing naar deze sector is zeker iets wat meegenomen kan worden.
Daarbij heb je het steeds over een hele grote groep, maar wees eens concreet. Over welke groep heb je het? De grootste groep horecapersoneel zijn de jongeren in de leeftijdscategorie tot 20 jaar en daarna de groep jongeren tussen de 20 en 25 jaar.
Aantal 55-plussers is in deze sector minimaal, nog geen 10%. Dat valt niet onder de definitie "een hele grote groep".
En ja, voor een bepaalde groep zal er niet op korte termijn ander werk zijn. Dat is voor wel meer sectoren van toepassing.
Vandaar ook mijn standpunt dat open en transparant zijn hierover het beste is.
Ja we gaan saneren en niet alle zaken redden, ja de werkloosheid stijgt, maar we houden ook wat reserves aan om de economie te kunnen aanjagen en faciliteren zodra we weer enigszins naar normaal kunnen.
Schatkist kan simpelweg niet een hele horecasector maanden van geld voorzien.
99% van NL snapt dat nietquote:Op woensdag 22 april 2020 10:06 schreef Pumpalov het volgende:
[..]
En preventief ook nog steeds een werking hebben. Dus besmet persoon kapje en niet besmet persoon een kapje : zeer lage kans op besmetting, al zeker qua virale lading.
Bron? en wellicht handiger deze drijfdiscussie te kappen.quote:
Gaat niet gebeuren en dat weet de heer Filippini ook.quote:Op woensdag 22 april 2020 10:34 schreef MichaelScott het volgende:
"Wij willen niet terug naar het nieuwe normaal, wij willen terug naar het oude normaal."
- Filippini
Vorig jaar al naar chersonissos geweest, dus mweh.quote:Op woensdag 22 april 2020 10:29 schreef Pumpalov het volgende:
Griekenland doet er overigens alles aan om toerisme weer mogelijk te maken, desnoods met 'gezondheidspaspoort' waarbij mensen verplicht getest moeten zijn voor ze het land mogen betreden.
Gaan hier volgende week meer bekend over maken dus mogelijk toch nog 'geluk' voor de mensen die om een buitenlandse vakantie staan te springen.
Ook niet zo gek, aangezien toerisme voor Griekenland echt een must is om nog iets van de economie te kunnen maken.quote:Op woensdag 22 april 2020 10:29 schreef Pumpalov het volgende:
Griekenland doet er overigens alles aan om toerisme weer mogelijk te maken, desnoods met 'gezondheidspaspoort' waarbij mensen verplicht getest moeten zijn voor ze het land mogen betreden.
Gaan hier volgende week meer bekend over maken dus mogelijk toch nog 'geluk' voor de mensen die om een buitenlandse vakantie staan te springen.
Geloof niet erg Nederlandereigen maar meer menseigen. Hier wordt er ook door een gedeelte van de bevolking laks mee omgegaan ondanks de verplichting. Frappant genoeg met name onder de oudere bevolking.quote:
Wie is dat eigenlijk?quote:Op woensdag 22 april 2020 10:56 schreef wokkelfok het volgende:
Haha, de heer Filippini gaat even hard op zijn bek. Weet de feiten van het gebruik in andere landen niet.
Van Privacy First. Fijne organisatie, maar niet voor een constructieve samenwerking. Beetje schreeuwen, maar het niet kunnen onderbouwen. Snap ook niet waarom die man dan ook is uitgenodigd.quote:
Ook een keuze natuurlijk. Alhoewel daar nog veel meer het geval, is voor Bulgarije de toerismesector ook erg belangrijk. Maar de focus gaat meer verlegd worden naar binnenlands toerisme. Zijn bijvoorbeeld al aan het overleggen om iedere inwoner een voucher te geven voor twee of drie dagen gratis verblijf aan bijvoorbeeld de kust die te gebruiken is wanneer je voor een week boekt.quote:Op woensdag 22 april 2020 10:55 schreef Zeroku het volgende:
[..]
Ook niet zo gek, aangezien toerisme voor Griekenland echt een must is om nog iets van de economie te kunnen maken.
Ah, lekker een beetje cultuur (op)snuiven.quote:Op woensdag 22 april 2020 10:54 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Vorig jaar al naar chersonissos geweest, dus mweh.
Beetje context is wel prettig. Nu denk ik nog dat je dit gewoon rechtstreeks van je BNW-matties hebt doorgestuurd gekregen, dus ga ik niet eens moeite doen het op te zoeken.quote:Op woensdag 22 april 2020 10:55 schreef THEFXR het volgende:
deze docu is wel goed.
Coronavirus.2020.720p.XviD.AAC-FVR [ANT]
En dat was dan Dutch finest op het gebied van journalistiekquote:Op woensdag 22 april 2020 11:00 schreef Vjenne12345 het volgende:
Wat een intens domme vragen vroegen ze aan Rutten gisteren, man man man.
Het schijnt dat John de Mol gaat proberen Rutte naar SBS te halen...quote:Rutte vestigt kijkcijferrecord met persconferentie
Jij denkt dat de kous nu af is wat betreft steun naar andere EU-landen?quote:Op woensdag 22 april 2020 10:31 schreef FYazz het volgende:
[..]
Bah, wat is dit toch een naar forum geworden.
Elke normale discussie wordt gekaapt met dit soort reacties.
die aaname klopt niet, de docu gaat over wuhan, met echte beelden in de stad zijn gefilmd, best schokkendquote:Op woensdag 22 april 2020 11:02 schreef erkel het volgende:
[..]
Beetje context is wel prettig. Nu denk ik nog dat je dit gewoon rechtstreeks van je BNW-matties hebt doorgestuurd gekregen, dus ga ik niet eens moeite doen het op te zoeken.
het internet is de bron, van die feesbook gekkiesquote:Op woensdag 22 april 2020 10:50 schreef Vallon het volgende:
[..]
Bron? en wellicht handiger deze drijfdiscussie te kappen.
"Dit besluit werd u aangeboden door de Keuken Concurrent"quote:Op woensdag 22 april 2020 11:05 schreef OProg het volgende:
[..]
Het schijnt dat John de Mol gaat proberen Rutte naar SBS te halen...
Heel triest.quote:Op woensdag 22 april 2020 11:04 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
En dat was dan Dutch finest op het gebied van journalistiek
Vanaf nu graag alle vragen alleen aan Austin.quote:Op woensdag 22 april 2020 11:12 schreef Themeparktommy het volgende:
Die Mevr. Austin mag mijn privacy wel schenden hoor
https://www.bitsoffreedom.nl/mensen/evelyn-austin/quote:Op woensdag 22 april 2020 11:13 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Vanaf nu graag alle vragen alleen aan Austin.
“Het gereedschap dat we hebben, is bepalend voor wat we doen.”quote:Op woensdag 22 april 2020 11:15 schreef Themeparktommy het volgende:
[..]
https://www.bitsoffreedom.nl/mensen/evelyn-austin/
https://twitter.com/chickpurchasequote:Op woensdag 22 april 2020 11:21 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
“Het gereedschap dat we hebben, is bepalend voor wat we doen.”
Ik heb uitstekend gereedschap voor haar.
het is een experimentquote:Op woensdag 22 april 2020 11:25 schreef zoost het volgende:
Wat baal ik van de maatregelen van Rutte. Waarom niet de lagere scholen helemaal open? Wat is dat voor dom gedoe met half open? En is die 1,5 meter, is dat 1,5 van elkaar, of 1,5 meter van de leraar? Dat half open is een compromis tussen de wetenschappers. Dat moet je niet echt implementeren dommie!
En ik heb geeneens kinderen in de basis school leeftijd!
Weet je wie ook op de IC ligt? De economie en de levensvreugde. Wanneer mogen zij er vanaf?
gewoon die van Azië nemen en daar wat privacy in gooienquote:Op woensdag 22 april 2020 11:25 schreef raptorix het volgende:
Het hele idee om binnen 4 weken een werkende veilige app te maken is volslagen onzin, ik heb heel wat IT projecten in mijn leven gedaan, maar een project duurt nooit 4 weken, zeker niet als het extreem veilig en in 1 keer goed moet zijn.
Is uitgelegdquote:Op woensdag 22 april 2020 11:25 schreef zoost het volgende:
Wat baal ik van de maatregelen van Rutte. Waarom niet de lagere scholen helemaal open? Wat is dat voor dom gedoe met half open?
Wat denk je zelf?quote:En is die 1,5 meter, is dat 1,5 van elkaar, of 1,5 meter van de leraar?
Ah. Aap komt uit de mouw. Meneer zijn levensvreugde. Maar goed, dat is natuurlijk al een tijdje duidelijk dat het jou daarom draaitquote:Dat half open is een compromis tussen de wetenschappers. Dat moet je niet echt implementeren dommie!
Weet je wie ook op de IC ligt? De economie en de levensvreugde. Wanneer mogen zij er vanaf?
In de Kamerbrief staat het vaak veel duidelijker verwoord, weet niet of die inmiddels al op de site van de Tweede Kamer te vinden is?quote:Op woensdag 22 april 2020 11:25 schreef zoost het volgende:
Wat baal ik van de maatregelen van Rutte. Waarom niet de lagere scholen helemaal open? Wat is dat voor dom gedoe met half open? En is die 1,5 meter, is dat 1,5 van elkaar, of 1,5 meter van de leraar? Dat half open is een compromis tussen de wetenschappers. Dat moet je niet echt implementeren dommie!
//--//quote:Blok 4: 11:30 - 12:25 uur juridisch & bedrijfsleven
Ronald Prins, Lid Toetsingscommissie Inzet Bevoegdheden Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten (TIB), Buitengewoon Raadslid OVV
Sijmen Ruwhof, Freelance IT Security Consultant/Ethisch Hacker
Jeroen Terstegge, partner bij Privacy Management Partners
Zal me ergens niks verbazen als blijkt dat hij basisscholen nu enkel voor de helft opent om in mei te kunnen zeggen dat we weer een versoepeling verdiend hebben: de basisscholen gaan nu helemaal open! Terwijl ze de rest weer een maand verlengen.quote:Op woensdag 22 april 2020 11:25 schreef zoost het volgende:
Die hele app is sowieso gewoon bullshit.quote:Op woensdag 22 april 2020 11:25 schreef raptorix het volgende:
Het hele idee om binnen 4 weken een werkende veilige app te maken is volslagen onzin, ik heb heel wat IT projecten in mijn leven gedaan, maar een project duurt nooit 4 weken, zeker niet als het extreem veilig en in 1 keer goed moet zijn.
Erg verleidelijk om nu naar een vakantie in Zweden te kijken als de situatie daar niet extreem veranderd de komende maand/twee maanden. Volgens mij is het grootste probleem dat je daar nu twee weken in quarantine moet als je aan komt. Of is dat alleen in de NL, omdat Schiphol nu een risico vliegveld is? Plus dat je een gezondheidsverklaring nodig hebt nu volgens mij.quote:Op woensdag 22 april 2020 11:01 schreef Pumpalov het volgende:
[..]
Ook een keuze natuurlijk. Alhoewel daar nog veel meer het geval, is voor Bulgarije de toerismesector ook erg belangrijk. Maar de focus gaat meer verlegd worden naar binnenlands toerisme. Zijn bijvoorbeeld al aan het overleggen om iedere inwoner een voucher te geven voor twee of drie dagen gratis verblijf aan bijvoorbeeld de kust die te gebruiken is wanneer je voor een week boekt.
Turkije mikte op binnenlands toerisme in mei en juni om buitenlands toerisme weer in juli op te starten. Maar ik betwijfel of dat haalbaar gaat zijn aangezien de situatie daar in tegenstelling tot in Griekenland (die het best aardig doen buiten de migrantenkampen om) en Bulgarije volledig uit de hand is gelopen.
Kan misschien altijd nog naar Zweden. Mijn vader ontving voor zover ik weet in ieder geval nog tot een week of wat terug buitenlandse gasten.
Dat valt wel mee. De meeste bestanden bestaan uit een paar pagina's.quote:Op woensdag 22 april 2020 11:28 schreef Vallon het volgende:
[..]
//--//
Wel mijn complimentenvoor al die Tweede Kamerleden die namens ons toch even een zooi papers moeten doorwerken om gerichte vragen te kunnen stellen. Ik ben redelijk snel met lezen maar dit is toch best een inhoudelijk bulk.
https://www.tweedekamer.n(...)etails?id=2020A01700
Niks mis mee toch.. dit is een test en eind mei zal blijken hoe gaat dat gaat.quote:Op woensdag 22 april 2020 11:33 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Zal me ergens niks verbazen als blijkt dat hij basisscholen nu enkel voor de helft opent om in mei te kunnen zeggen dat we weer een versoepeling verdiend hebben: de basisscholen gaan nu helemaal open! Terwijl ze de rest weer een maand verlengen.
Heeft dat ook niet met bezetting te maken? Dus mensen die niet kunnen werken want risicogroep en/of andere thuisblijvers / zieken / mogelijk zieken?quote:Op woensdag 22 april 2020 11:25 schreef zoost het volgende:
Waarom niet de lagere scholen helemaal open?
Als je slim bent Google je even op Tomas Pueyo.quote:Op woensdag 22 april 2020 11:25 schreef zoost het volgende:
Eens.quote:Op woensdag 22 april 2020 11:35 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Niks mis mee toch.. dit is een test en eind mei zal blijken hoe gaat dat gaat.
Sportenquote:Voor het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) en het hoger onderwijs geldt dat
niet en worden de maatregelen in ieder geval verlengd tot 20 mei. In de week
voorafgaand aan 20 mei zal worden bekeken of en hoe het mbo en hoger
onderwijs weer fysiek onderwijs kan aanbieden. Het OMT schat op dit moment in
dat het toestaan van fysiek onderwijs in het middelbaar beroepsonderwijs en het
hoger onderwijs een reëel risico vormt op verdere, te brede of te snelle
verspreiding van het virus.
De volgende fasequote:Het kabinet heeft gemeenten gevraagd sportactiviteiten via buurtsportcoaches
en/of via verenigingen te faciliteren en te organiseren. Het is de bedoeling dat
zoveel mogelijk kinderen en jongeren de kans krijgen om mee te doen, dus ook de
niet-leden van een vereniging. Sanitaire faciliteiten, kleedkamers en kantines bij
sportclubs blijven nog wel gesloten. Ook is het niet de bedoeling dat ouders langs
de lijn staan.
Voor iedereen boven de 18 jaar verandert niets. Voor hen geldt dat zij nog geen
georganiseerde sportactiviteiten kunnen doen. Wel kunnen zij individueel blijven
trainen in de openbare ruimte door bijvoorbeeld een rondje te gaan hardlopen of
fietsen met gepaste afstand tot anderen.
i. Topsporters
Topsporters mogen vanaf 29 april trainen op aangewezen trainingslocaties, in
overleg met NOC-NSF en de KNVB. Dit kan alleen als daarbij anderhalve meter
afstand en de hygiënemaatregelen van het RIVM in acht worden genomen. Ook
hier zijn officiële wedstrijden niet mogelijk.
Luchtbrug met Aziëquote:Het deskundigenadvies van het Outbreak Management Team blijft een cruciale rol
vervullen in de afweging die het kabinet maakt. Daarnaast is het van belang dat
we ook de economische en sociaal-maatschappelijke invalshoek een duidelijke
plek geven.
Productie in Nederlandquote:Via de speciaal opgezette luchtbrug met Azië komt nu vrijwel dagelijks een
vliegtuig binnen met daarin persoonlijke beschermingsmiddelen voor de
Nederlandse zorg. Het LCH geeft aan dat er de komende week bijna 2,75 miljoen
FFP2 maskers in Nederland aankomen, samen met nog eens 13 miljoen
chirurgische maskers. Bij de levering voor de komende dagen zitten meer dan 7
miljoen handschoenen en 1,8 miljoen isolatiejassen.
Bijdrage mondmaskers aan een verantwoorde exit-strategiequote:Auping is deze week met haar eerste test run van mondmaskers gestart. Afpro is
in afwachting van de machines waarmee zij wil gaan produceren en is bezig met
de noodzakelijke certificering van haar mondkapjes. Tijdens het vorige debat
stelde het lid Jetten (D66) de vraag of de besluitvorming rond de productie van
het bedrijf Afpro sneller had gekund. De eerste contacten met Afpro vonden plaats
op 19 maart jl. Het productieteam bij het LCH heeft het bedrijf sindsdien
geïnformeerd over productspecificaties, ondersteund door te helpen de benodigde
machine en grondstoffen uit China naar Nederland te krijgen en door 3 april jl. een
toezegging te doen voor een eerste order. Ik concludeer dan ook dat er
redelijkerwijs niet eerder tot productie gekomen had kunnen worden.
Vorige week zijn de laatste technische, preklinische en klinische testen uitgevoerd
met beademingsapparatuur die de afgelopen weken door Demcon is ontwikkeld.
Deze testen zijn positief verlopen. Daarnaast is door de notified body Dekra een
rapportage uitgebracht over de technische specificaties van het apparaat. Ook dit
rapport was positief, evenals de ‘expert opinie’ van het IC-expertteam. Samen met
de IGJ heeft het ministerie van VWS naar deze bevindingen gekeken en op grond
daarvan is de conclusie getrokken om Demcon over te laten gaan tot levering van
de door het ministerie van VWS bestelde 500 apparaten voor Nederland. Omdat
de voorkeur blijft uitgaan naar beademingsapparatuur met een CE-certificaat zal
de Demcon-apparatuur, conform het advies van het IC-expertteam, uitsluitend in
noodsituaties worden ingezet.
Bij de ontwikkeling van productie in Nederland willen we voortvarend, maar ook
zorgvuldig, te werk gaan. Het doel hierbij is om schaarse hulp- en
beschermingsmiddelen, zoals bijvoorbeeld mondkapjes, in Nederland te
produceren waarbij we ook verzekerd zijn van voldoende aanvoer van materialen
en grondstoffen. Soms kan het daarom nodig zijn om met combinaties van
bedrijven te werken. Om risico’s te spreiden is het bij het opzetten van
Nederlandse productie verder van belang om in te zetten op verschillende
productielijnen.
Tekort aan hulpmiddelen?quote:Ik heb, conform de motie van de leden Dijkhoff en Klaver, het Outbreak Management Team gevraagd in kaart te brengen of en op welke wijze de inzet van mondkapjes kan bijdragen aan een verantwoorde exit-strategie. Het OMT heeft aangegeven dat er, in afwachting van het afwegingskader voor contactberoepen, nog geen voldoende duidelijkheid is over het gebruik van adembescherming buiten de zorg. Dit vraagstuk zal in het eerstvolgende OMT nader uitgewerkt en besproken worden.
Productie van buffers, plastic well plates, swabs,quote:Tussen 14 en 17 april jl. heeft de IGJ 27 signalen ontvangen over persoonlijke beschermingsmiddelen en 21 signalen ontvangen over testbeleid. Alle meldingen zijn met de betrokkenen besproken en er is op passende wijze actie genomen. Ik blijf hierover in contact
met de inspectie SZW en IGJ.
Testen van zorgverlenersquote:Met dank aan inspanningen van de Speciaal Gezant hebben de grootste
leveranciers van laboratoriummaterialen (Roche, ThermoFisher, Qiagen en
Biomerieux) duidelijke toezeggingen gedaan voor de komende maanden. Dit geeft
mij het vertrouwen dat de laboratoria in staat zullen zijn structureel meer testen
uit te voeren. Ook verwacht ik dat komende weken kan worden gestart met de
productie van enkele kritische producten zoals de lysisbuffer en de plastic well
plates. Dit gebeurt in nauwe samenwerking met Roche en andere partijen.
Daarnaast wordt dankzij inspanningen van de Speciaal Gezant komende week
gestart met de productie van afnamemateriaal. Het betreffen de swabs
(wattenstokjes) die onderdeel zijn van de afname kit. Dinsdag 21 april is de eerste
batch in Nederland geproduceerde swabs opgeleverd. De huidige productie staat
op 17.500 swabs per dag, en eind april zal dit opgeschaald zijn naar 30.000 per
dag. Tegelijkertijd wordt er nog een neus en keelswab model bij het RIVM
gevalideerd. Na een positieve evaluatie van het RIVM, kunnen deze modellen
vanaf komende week ook geproduceerd kunnen worden. Gezamenlijk zullen deze
productielijnen de bevoorrading van swabs veiligstellen. Ik ben verheugd met dit
resultaat.
Serologisch testenquote:De doorlooptijd van het proces tussen triage door de arts, monsterafname,
uitvoeren van de test en terugkoppeling van het resultaat moet wat mij betreft zo
soepel en snel mogelijk verlopen. Er moet geen enkele belemmering zijn in het
testen van zorgverleners. Dat vraagt om duidelijkheid over rollen en
financieringsaspecten. Ik heb daarom alle betrokken zorgkoepels hier een brief
over gestuurd om meer duidelijkheid te scheppen. In deze brief geef ik onder
andere aan dat het testen van zorgmedewerkers op welke besmetting dan ook in
principe een werkgeversverantwoordelijkheid is. In het geval van COVID-19 is,
vanwege de bijzondere situatie, ervoor gekozen om de GGD te vragen de
organisatie voor testen van medewerkers buiten het ziekenhuis op zich te nemen.
Bedrijfsartsen en instellingsartsen kunnen de triage uitvoeren en doorverwijzen
naar de GGD voor de test. GGD’en zijn bereid de triage te doen als er geen andere
arts beschikbaar is. Dit kan het geval zijn bij kleinere zorginstellingen. Zij kunnen
hierover met de GGD in hun regio afspraken maken. In mijn opdracht wordt
gewerkt aan een IT-systeem dat de keten van triage, aanvraag tot terugkoppeling
uitslag van de test, automatiseert en vergemakkelijkt.
Cijfers verpleeghuizenquote:Ik heb de Taskforce Serologie gevraagd mij te adviseren over de strategie rond
serologisch testen. Ik verwacht dat zij daarbij ingaat op nut en noodzaak van
serologisch onderzoek op het niveau van de bevolking, specifieke doelgroepen en
individuele diagnostiek. Daarbij neem ik ook mijn toezegging aan het lid Baudet
(FvD) mee om het RIVM te vragen of het juiste onderzoek wordt gedaan om een
uitspraak te kunnen doen over de hoeveelheid mensen in Nederland die een
besmetting hebben doorgemaakt, of een grotere steekproef toegevoegde waarde
kan hebben.
Ten slotte adviseert het OMT over de inzet van sneltesten op antilichamen. Na
onderzoeken naar 16 verschillende sneltesten, concludeert het OMT dat deze
sneltesten niet geschikt zijn om in te zetten voor individuele diagnostiek.
Aangezien ik het belangrijk vind dat de betrouwbaarheid voldoende hoog is, neem
ik dit advies van het OMT over. Uiteraard volg ik de ontwikkelingen op de voet en
zal ik dit besluit heroverwegen als er betrouwbaarder sneltesten beschikbaar
komen.
Bezoekregelingquote:Het beeld van het aantal COVID-19 besmettingen en COVID-19 sterfte in
verpleeghuizen van de afgelopen week ziet er als volgt uit:
- Het RIVM (peildatum 20 april) schat dat tot nu toe bij ongeveer 5.300
bewoners van verpleeghuizen een COVID-19-besmetting is bevestigd,
waarvan ongeveer 1.430 mensen als overleden zijn gemeld.13 Er wonen
momenteel circa 120.000 zeer kwetsbare mensen in een verpleeghuis. Dit
betekent dat bij ongeveer 4% van de bewoners COVID-19 is bevestigd en
ruim 1% van de bewoners is overleden. Er zijn gelukkig ook honderden
mensen die inmiddels zijn hersteld nadat COVID-19 werd vastgesteld.
- Het aantal meldingen van een bevestigde COVID-19 besmetting door “nieuwe
verpleeghuislocaties” neemt af sinds de week 13 (24-29 maart), een week na
de start van bezoekregeling. Daarbij is wel sprake van een divers beeld;
uitzondering op deze trend zijn de provincies Zuid-Holland, Noord-Holland en
Overijssel.
- Naast de cijfers van het RIVM biedt informatie uit de Elektronische Patiënt
Dossiers (EPD’s) inzicht in het aantal verdenkingen van een COVID-19-
besmetting in een verpleeghuis. Op 20 april bedroeg het aantal verdenkingen
bijna 3600. Ook hier is sprake van onderrapportage, omdat de registratie van
COVID-19 vooralsnog in ongeveer 2/3 van alle EPD’s plaatsvindt.
Cijfers gehandicaptenzorgquote:Het kabinet heeft besloten verpleeghuizen te sluiten voor bezoek aan bewoners.
Dit was en is noodzakelijk om bewoners, bezoekers en zorgverleners te
beschermen tegen COVID-19, en om besmetting en verspreiding van het virus op
verpleeghuislocaties te voorkomen. Het RIVM en het OMT constateren dat de
bezoekregeling in combinatie met de overige maatregelen effect heeft. Het
kabinet neemt het OMT-advies over de bezoekregeling in deze vorm te
handhaven, in het belang van de bescherming van kwetsbare mensen, maar ook
in het besef dat voor bewoners en hun naasten heel zwaar is om dit vol te
houden. Tegelijkertijd wil het kabinet – in lijn met het OMT-advies - perspectief
bieden op een verantwoorde aanpassing van de bezoekregeling.
Het OMT oordeelt dat nader inzicht in de situatie in de verpleeghuizen nodig is,
onder meer door gebruik te maken van de nu beschikbare testcapaciteit. Daartoe
bereidt een aantal experts gericht onderzoek voor dat op zeer korte termijn wordt
uitgevoerd. In dit onderzoek worden alle bewoners en medewerkers van twee
verschillende locaties frequent getest. Het doel is om de prevalentie van het aantal
besmettingen naar de daarbij behorende verschijnselen vast te stellen, alsook op
welke wijze waarop de introductie en transmissie van het virus in verpleeghuizen
plaatsvindt.
Daarnaast neemt het kabinet het OMT-advies over om een aantal kleinschalige
pilots uit te voeren waar een verantwoorde versoepeling van de bezoekregeling
plaatsvindt. Ook deze route biedt noodzakelijk inzicht en ervaring. Een voorstel
voor deze pilots is in voorbereiding door zes samenwerkende academische
werkplaatsen ouderenzorg. Ik heb een groep bestaande uit bestuurders,
professionals, wetenschappers, ethici en vertegenwoordigers van bewoners en
naasten, gevraagd met me mee te denken over een aanpassing van de
bezoekregeling.
Gebruikmakend van deze inzichten en op basis van de feitelijke ontwikkelingen in
verpleeghuizen wil ik in de komende weken een besluit nemen over een bredere aanpassing van de bezoekregeling. Ik kom hierop in mijn volgende brief over de stand van zaken terug.
Acute non-COVID-19-zorg in Caribisch Nederlandquote:Het beeld van het aantal COVID-besmettingen en sterfte in
gehandicapteninstellingen ziet er deze week als volgt uit.
- Het RIVM (peildatum 20 april) schat in dat tot nu toe bij zo’n 810 bewoners
van gehandicapteninstellingen sprake is van een bevestigde COVID-19
besmetting, waarvan ongeveer 150 mensen zijn overleden15
Het aantal gehandicaptenzorglocaties waar sprake is van ten minste één
bevestigde COVID-19 besmetting ongeveer 260.16 Dit is ongeveer 10% van
het totaal aantal locaties.
- Uit de onlinedatabase van het Radboud UMC, waaraan 60 organisaties
deelnemen, blijkt dat AVG-artsen 799 verdenkingen hebben gemeld en dat bij
281 patiënten COVID-19 met een test is vastgesteld. Het aantal mensen dat is
overleden en waar COVID-19 is bevestigd, is 29.
- Om nog beter zicht te krijgen op de ontwikkelingen zijn afspraken gemaakt
dat de registraties over een (verdenking van) COVID-19 besmetting uit de
onlinedatabase gedeeld gaan worden met het RIVM.
Het aantal bevestigde COVID-19 besmettingen in de gehandicaptenzorg is
toegenomen ten opzichte van vorige week. Ook voor gehandicapteninstellingen
geldt dat mensen vaak dichtbij elkaar leven, waardoor de kans op een snelle
verspreiding van het virus op een afdeling of locatie groot is. Daarnaast is het
bemoedigend dat het aantal meldingen per dag van “nieuwe
gehandicaptenlocaties met COVID-19” niet is toegenomen. Daarop lijkt ook hier
het samenspel van de in de afgelopen periode genomen maatregelen effect te
sorteren.
Werving extra zorgpersoneelquote:De ziekenhuizen in Caribisch Nederland en de ziekenhuizen in de drie landen
zetten zich in om onderling de acute en essentiële zorg te waarborgen. Hiertoe
zijn de zorgmogelijkheden in het ziekenhuis in Curaçao vergroot. Voor zeer
specialistische acute zorg die niet beschikbaar is in het Caribisch deel van het
Koninkrijk worden incidenteel artsen vanuit Nederland ingevlogen. Normaliter
gaan deze patiënten naar Colombia. Dat is op dit moment, met uitzondering van
prematuur geborenen, niet mogelijk omdat de grenzen van Colombia zijn
gesloten. Daarom wordt een andere optie in de regio onderzocht.
De appquote:Ik heb de Chief Nursing Officer (CNO) gevraagd om mij te
adviseren over de transitie naar reguliere zorg met daarbij in het bijzonder
aandacht voor de draagkracht van verpleegkundigen en de positionering van
verpleegkundigen binnen ziekenhuizen. Ik leg voor wat betreft het uitrusten en
herstel van de huidige zorgverleners ook expliciet de verbinding met
extrahandenvoordezorg.nl waar zich heel veel mensen hebben gemeld om als
zorgprofessional te helpen. In dit kader wordt op dit moment een uitvraag
voorbereid aan alle in de database opgenomen personen om te inventariseren of
zij op de middellange en langere termijn nog beschikbaar zijn om bij te springen
in de (reguliere) zorg.
Ruim 21,5 duizend mensen hebben zich gemeld bij
www.extrahandenvoordezorg.nl. Daarvan zijn er ruim 15 duizend gebeld, bijna 6
duizend mensen zijn voorgesteld aan zorgorganisaties en daarvan zijn minimaal
1821 ook daadwerkelijk ingezet door zorgorganisaties. Daarnaast is de Nationale
Zorgklas – waarmee we uitvoering geven aan de motie Krol - van start gegaan
met de eerste 62 personen vanuit onder andere KLM, maar ook vanuit
zorgorganisaties Florence, Laurens, BrabantZorg en Zorggroep Elde Maasduijnen.
Met de Nationale Zorgklas zetten we in op het snel mobiliseren en inzetbaar
maken van extra personeel van buiten de zorg.
Effectieve R0 = 0,3?quote:De zichtbare inzet van alle betrokkenen in aanloop naar en tijdens de appathon
heeft geleid tot een breed maatschappelijk debat, en daar ben ik blij mee. Ook
met de kritische noten die gekraakt werden. Ik denk niet licht over de invoering
van digitale ondersteuning van bron- en contactopsporing. Ik zal geen concessies
doen aan de randvoorwaarden. De eventuele invoering van apps, zo meldde ik u
vorige week al, zal gepaard moeten gaan met wetenschappelijk onderzoek.
Daarom ben ik ook blij met de discussie en opvolgend verslag33 van de
Gezondheidsraad waar wetenschappelijke thema’s staan benoemd met betrekking
tot het gebruik van een dergelijke app. Ik deel de conclusie dat niet de
technologie zelf de uitweg uit de lockdown zal bieden, maar het gedrag van de
mensen in de samenleving.
(...)
Hoe verder?
De conclusie van de appathon is dat de getoonde apps nog niet aan alle gestelde
eisen voldoen. Ook de uitkomsten van het broncode onderzoek en de pentesten,
het oordeel van de Autoriteit Persoonsgegevens35 en de privacy-analyse van de
Landsadvocaat tonen dit aan. De publieke beproeving heeft duidelijk gemaakt
wat ons nog te doen staat. Daarnaast is ook duidelijk geworden dat de eisen die
de GGD stelt aan digitale ondersteuning van bron- en contactonderzoek nog
preciezer moeten worden, dat er terechte waarborgen nodig zijn voor
eerdergenoemde randvoorwaarden en dat gedragswetenschappelijke begeleiding
bij het succesvol introduceren van eventuele apps cruciaal is.
Ik zet daarom de volgende stappen, die gelijktijdig en uiteraard in nauwe
afstemming en samenhang worden gezet:
Precisering van de epidemiologische eisen van digitale ondersteuning
De GGD richt op mijn verzoek een taskforce in die de epidemiologische eisen
formuleert aan digitale ondersteuning van de verschillende fasen. Daarin
zullen tenminste het RIVM, de GGD, virologen en epidemiologen zitting
hebben. Deze week zullen zij de nadere eisen aan digitale ondersteuning van
bron- en contactopsporing opleveren, zodat eventuele bouw kan starten.
Daarmee geef ik ook invulling aan het advies van de AP, dat de eisen die de
overheid stelt klip en klaar moeten zijn en de kaders duidelijk.
In het licht van een fasegewijze strategie is ook al eerder het belang genoemd
van digitale thuisrapportage en van begeleiding door medici op afstand. Ik heb
de taskforce daarom meegegeven de in de marktconsultatie tot nu toe
opgehaalde voorstellen te beschouwen die zien op thuis rapporteren, op
begeleiding van patiënten op afstand en op andere manieren van digitale
ondersteuning. Daarbij heb ik de taskforce gevraagd te komen met voorstellen
voor de inpassing in het proces en implementatie daarvan. Bij dit alles is er
ook een samenhang tussen invoering van digitale ondersteuning van bron- en
contactonderzoek en testcapaciteit. Immers, hoe meer mensen getest worden,
hoe meer mensen een melding van mogelijke besmetting krijgen en daarmee
handelingsadvies nodig hebben. En hoe meer mensen gevolgd en (wellicht)
getest zullen moeten worden. Ik heb de taskforce meegegeven de digitale
ondersteuning van de volgende fase daarom in samenhang met het testbeleid
en de testcapaciteit te ontwikkelen.
De juiste mensen samenbrengen om te komen tot goede, open source,
software
Mede op basis van de conclusies van KPMG, de Landsadvocaat, het college
van de Rechten van de Mens en de AP, heb ik besloten nu geen opdracht te
geven voor de inzet van een of meer specifieke oplossingen zoals die tot nu
toe zijn ingediend. Ik ben echter wel onder de indruk van de kracht van alle
app-bouwers die ik aan het werk heb gezien en van hun lef om op zo korte
termijn deel te nemen aan een publieke beproeving van hun voorstellen. Ik
heb ook geconstateerd dat er een goede basis in kennis en vergevorderde
oplossingen is om verder op te bouwen. Daarom is het mijn inzet om snel te
kunnen beschikken over een team met de juiste bouwers en ook met experts
op het gebied van onder andere informatieveiligheid, privacy, grondrechten,
nationale veiligheid en inclusie. Mensen die in staat zijn om samen de digitale
ondersteuning te realiseren die nodig is volgens epidemiologen en die voldoet
aan alle randvoorwaarden.
Ik wil komen tot het juiste team, met de juiste mensen. Ik onderzoek nog de
passende wijze om te komen tot een dergelijk team. De opdracht die ik zal
meegeven aan dat team is om een digitale toepassing te realiseren om bronen contactopsporing te ondersteunen.
Vorige week in het debat meldde ik u dat ik openbare broncode eis. Ik heb
besloten nog een stap verder te gaan. Het team dat aan het werk zal gaan
krijgt de opdracht mee om alle oplossingen die ze maken open source te doen
zijn.
Zorg dragen voor waarborgen ten aanzien van informatieveiligheid, privacy,
grondrechten en nationale veiligheid
Informatieveiligheid, privacy, grondrechten en nationale veiligheid zijn uiterst
belangrijke randvoorwaarden bij de ontwikkeling en de toepassing van dit
soort applicaties. Ik zorg voor voldoende checks op dit proces. Want snelheid
en zorgvuldigheid moeten blijven samengaan. Dat betekent dat de relevante
partijen (de AP, het College voor de Rechten van de Mens, het NCSC en de
NCTV) nauw betrokken blijven. Niet alleen nu bij het formuleren van de eisen
en de beoordeling van de stappen die ik zet en de voorstellen die ik doe, maar
ook bij de stappen daarna. Zo worden de apps voordat deze beschikbaar
komen voor het publiek ook getoetst op de gevolgen voor de nationale
veiligheid en de grondrechten van burgers.
Door aan de voorkant rekening te houden met dergelijke risico’s wordt
bijgedragen aan het creëren van het noodzakelijke draagvlak en een solide
implementatie op basis van geldende wet- en regelgeving. Vertrouwen in de
toegevoegde waarde en de aanpak van bron- en contactopsporing is
essentieel voor het kunnen realiseren van een bijdrage aan de gezondheid en
veiligheid door de inzet van mobiele applicaties. Wanneer het vertrouwen
wegvalt als gevolg van breder gebruik van de data, veiligheidsincidenten of
misbruik zal de app niet meer gebruikt worden en wordt het vertrouwen in de
overheid ondermijnd.
Binnen die context zijn randvoorwaarden en beveiligingsvereisten
geformuleerd waaraan de applicaties moeten voldoen om de risico’s voor de
nationale veiligheid en informatieveiligheid te beperken. Deze criteria zijn
meegenomen in de marktconsultatie en worden betrokken in het verdere
selectieproces. Ook zullen criteria op het gebied van digitale inclusie worden
meegenomen, dit houdt in dat de apps begrijpelijk en toegankelijk moeten zijn
voor zoveel mogelijk mensen. Ik zal op deze en de eerdergenoemde eisen ook
weer het publiek en experts betrekken.
Nader uitwerken wat er gedragskundig nodig is voor zinvolle toepassing
Nog duidelijker is geworden dat gedragswetenschappelijke begeleiding nodig
is om een goed beeld te hebben bij ongewenste neveneffecten en die waar
mogelijk van maatregelen te voorzien. Gezien dit belang richt ik ook hier een
taskforce voor in. Ik heb het RIVM bereid gevonden om deze taskforce samen
te stellen en daarbij gevraagd wetenschappers te betrekken. Naar aanleiding
van de adviezen van de AP en het College voor de Rechten van de Mens
overweeg ik, onder meer om ongewenste neveneffecten tegen te gaan, ook de
wettelijke verankering van een verbod op verplichting door derden van het
gebruik van apps die bedoeld zijn ter ondersteuning van de volgende fase.
Het is mijn voornemen u volgende week nader te informeren over het vervolg.
Mijn verwachting is dat over vier weken een goed vervolgbesluit zal kunnen
nemen over of en hoe apps kunnen worden ingezet ter ondersteuning van bronen contactonderzoek en op welke wijze deze dan eventueel kan worden
geïntroduceerd.
quote:Ik heb uw Kamer toegezegd terug te komen op de vraag uit het plenair debat
(d.d. 16 april) over het reproductiegetal uit de technische briefing van 1 april jl. Ik
heb voor u de sheets van de technische briefing bekeken. Tijdens het debat heb
ik u ook aangegeven dat de technische briefing nog te bekijken is. De heer van
Dissel heeft geen specifiek reproductiegetal genoemd maar op basis van de
grafiek, die voortkomt uit modellen en dus per definitie omgeven is met
onzekerheden, kan ik me voorstellen dat de indruk bij externen is ontstaan dat de
R0 op dat moment rond de 0.3 zou zijn. De heer van Dissel heeft dat echter niet
gezegd.
Niet zozeer het vertrouwen, maar dat men te weinig test capaciteit heeft.quote:Op woensdag 22 april 2020 11:34 schreef S95Sedan het volgende:
[..]
Die hele app is sowieso gewoon bullshit.
Uiteindelijk is die straks uit en dan gaat men blind vertrouwen op wat zoiets aangeeft in plaats van zelf nadenken.
En dan wordt het gebracht "met de kennis van nu".quote:Op woensdag 22 april 2020 11:41 schreef Jor_Dii het volgende:
Zodra er voldoende mondkapjes geleverd kunnen gaan worden vanuit Azië denk ik wel dat het strenge advies zal komen om deze buitenshuis te gaan dragen of tenminste op bepaalde plekken als supermarkten bijvoorbeeld.
Ze geven het nu al aan om het evt in te zetten bij contactberoepen.quote:Op woensdag 22 april 2020 11:42 schreef StateOfMind het volgende:
En dan wordt het gebracht "met de kennis van nu".
Mark my words.
Thx4summary..... het is en blijft een fors onderwerp.quote:Op woensdag 22 april 2020 11:38 schreef houdafstand het volgende:
De Kamerbrief van deze week:
https://www.rijksoverheid(...)aken/PG-204449+A.pdf
De highlights:
MBO en HBO/WO
Sporten
De volgende fase
Luchtbrug met Azië
Productie in Nederland
Bijdrage mondmaskers aan een verantwoorde exit-strategie
Tekort aan hulpmiddelen?
Productie van buffers, plastic well plates, swabs,
Testen van zorgverleners
Serologisch testen
Cijfers verpleeghuizen
Bezoekregeling
Cijfers gehandicaptenzorg
Acute non-COVID-19-zorg in Caribisch Nederland
Werving extra zorgpersoneel
De app
Effectieve R0 = 0,3?
Kap daar gewoon mee zou ik zeggen, maar okay. Voed de angst nog meer.quote:Op woensdag 22 april 2020 11:39 schreef polderturk het volgende:
Spatschermen op school
https://www.nu.nl/280342/(...)ming.html?redirect=1
quote of the yearquote:Op woensdag 22 april 2020 10:34 schreef MichaelScott het volgende:
"Wij willen niet terug naar het nieuwe normaal, wij willen terug naar het oude normaal."
- Filippini
Thanks! Mooi uiteengezet zo. Ik ga het eens rustig doornemenquote:Op woensdag 22 april 2020 11:38 schreef houdafstand het volgende:
De Kamerbrief van deze week:
https://www.rijksoverheid(...)aken/PG-204449+A.pdf
De highlights:
MBO en HBO/WO
[..]
Sporten
[..]
De volgende fase
[..]
Luchtbrug met Azië
[..]
Productie in Nederland
[..]
Bijdrage mondmaskers aan een verantwoorde exit-strategie
[..]
Tekort aan hulpmiddelen?
[..]
Productie van buffers, plastic well plates, swabs,
[..]
Testen van zorgverleners
[..]
Serologisch testen
[..]
Cijfers verpleeghuizen
[..]
Bezoekregeling
[..]
Cijfers gehandicaptenzorg
[..]
Acute non-COVID-19-zorg in Caribisch Nederland
[..]
Werving extra zorgpersoneel
[..]
De app
[..]
Effectieve R0 = 0,3?
[..]
Wil je ophouden mijn opmerkingen uit het verband te halen alsook ze als idioot te bestempelen. Nergens stel ik dat iedereen maar even omgeschoold kan worden, verder nuanceer ik het nog door aan te geven dat ook een groep niet op korte termijn aan het werk gezet kan worden.quote:Op woensdag 22 april 2020 10:33 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Ik kan niet zo goed tegen het 'ach ja horecapersoneel, dat zetten we wel even ergens anders weg' idee. De seizoenskrachten, zeker. Maar daar doe je gewoon de hele branche mee tekort. Ik begrijp niet waarom je steeds met 55+ komt, want daar heb ik het helemaal niet over. Wel over de groep vaste horecamedewerkers die nu in het gedrang komt en waar het idioot is om van te denken die kunnen we wel even omscholen naar de transportsector omdat 'ze wel van aanpakken weten en gewend zijn aan onregelmatige werktijden'.
Binnenshuis gaat het gewoon een stuk sneller.quote:Op woensdag 22 april 2020 11:40 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Toch vind ik het verwarrend hoe besmettelijk het virus nou echt is.
Je hoort verhalen van mensen die in ziekenhuizen werken, elke dag met ov, amper mondkapjes op en nergens last van tot verhalen van mensen die praktisch opgesloten zitten en het krijgen.
Het is irritant dat we nu al 4 maanden ermee te maken hebben en er mog steeds zoveel tegenstrijdigheden zijn over hoe besmettelijk is en hoe het over gedragen wordt.
Mensen raken niet of nauwelijks besmet in de super. Schijnt voornamelijk ziekenhuizen / verpleeghuizen / binnenshuis te zijn. "Heb ik ergens opgevangen" heb dus geen bron voor je.quote:Op woensdag 22 april 2020 11:41 schreef Jor_Dii het volgende:
Zodra er voldoende mondkapjes geleverd kunnen gaan worden vanuit Azië denk ik wel dat het strenge advies zal komen om deze buitenshuis te gaan dragen of tenminste op bepaalde plekken als supermarkten bijvoorbeeld.
Er is helemaal niet veel onduidelijkheid over. Besmetting gaat via aerosolen en oppervlakken. Sommige mensen hebben een zwakkere afweer en worden flink ziek tot aan IC-bezoek aan toe en andere mensen (lees: jongeren) komen er met een mild kuchje vanaf. Asymptomatische verspreiding speelt geen grote rol en vandaar dat de basisscholen weer deels opengaan. Het is meer jouw angst hiervoor wat jouw beeld over de ziekte en het virus vertroebeld.quote:Op woensdag 22 april 2020 11:40 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Je hoort verhalen van mensen die in ziekenhuizen werken, elke dag met ov, amper mondkapjes op en nergens last van tot verhalen van mensen die praktisch opgesloten zitten en het krijgen.
Het is irritant dat we nu al 4 maanden ermee te maken hebben en er mog steeds zoveel tegenstrijdigheden zijn over hoe besmettelijk is en hoe het over gedragen wordt.
Laat daar geen misverstand over bestaan: het is zeer besmettelijk en de schatting is dat >95% bevolking het krijgt mits in contact staand... waar je ws op doelt hoeveel mensen er in welke mate dan gevolgen ondervinden.quote:Op woensdag 22 april 2020 11:40 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Kan ik beter aan jou vragen.quote:
Dacht dat ze het hadden over groepsimmuniteit vanaf een procentje of 60.quote:Op woensdag 22 april 2020 11:52 schreef Vallon het volgende:
Laat daar geen misverstand over bestaan: het is zeer besmettelijk en de schatting is dat >95% bevolking het krijgt mits in contact staand... waar je ws op doelt hoeveel mensen er in welke mate dan gevolgen ondervinden.
Voor zover ik weet kan je Zweden nog wel in. Met de auto via Denemarken wordt daarentegen lastig omdat die nog wel dicht zijn.quote:Op woensdag 22 april 2020 11:35 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Erg verleidelijk om nu naar een vakantie in Zweden te kijken als de situatie daar niet extreem veranderd de komende maand/twee maanden. Volgens mij is het grootste probleem dat je daar nu twee weken in quarantine moet als je aan komt. Of is dat alleen in de NL, omdat Schiphol nu een risico vliegveld is? Plus dat je een gezondheidsverklaring nodig hebt nu volgens mij.
ik dacht ook van niet, zag nog die Sander S berichten vanuit Zweden afgelopen weekend dus blijkbaar kan dat nog gewoonquote:Op woensdag 22 april 2020 11:53 schreef Pumpalov het volgende:
[..]
Voor zover ik weet kan je Zweden nog wel in. Met de auto via Denemarken wordt daarentegen lastig omdat die nog wel dicht zijn.
Volgens mij doet Zweden niet aan quarantaines?
Hoe werkt dit dan? Denk je?quote:Op woensdag 22 april 2020 11:36 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Heeft dat ook niet met bezetting te maken? Dus mensen die niet kunnen werken want risicogroep en/of andere thuisblijvers / zieken / mogelijk zieken?
Nee, door het half open te doen wordt de werkdruk juist hoger voor de leraren. klassen moeten opgesplitst worden.quote:Op woensdag 22 april 2020 11:36 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Heeft dat ook niet met bezetting te maken? Dus mensen die niet kunnen werken want risicogroep en/of andere thuisblijvers / zieken / mogelijk zieken?
Heeft die geen verblijfsvergunning daar?quote:Op woensdag 22 april 2020 11:56 schreef Tarado het volgende:
[..]
ik dacht ook van niet, zag nog die Sander S berichten vanuit Zweden afgelopen weekend dus blijkbaar kan dat nog gewoon
Ja, dus wat zeg je nu, het schort aan rationeel denkvermogen ergens?quote:Op woensdag 22 april 2020 11:57 schreef Blik het volgende:
[..]
Nee, door het half open te doen wordt de werkdruk juist hoger voor de leraren. klassen moeten opgesplitst worden.
Ik vind zelf de combinatie van kinderen die weer mogen sporten met hun sporten en scholen die half open gaan toch een beetje vreemde combinatie. Juist door het sporten weer te herintroduceren vergroot je de persoonlijke contacten van alle kinderen juist, want dat zijn ook kinderen van andere scholen. Het had mij dan ook logischer geleken als de scholen gewoon volledig open werden gegooid en het sporten nog even niet (sporten kan tenslotte ook op school)
Hoe verneuk je een generatie.quote:Op woensdag 22 april 2020 11:48 schreef ludovico het volgende:
[..]
Kap daar gewoon mee zou ik zeggen, maar okay. Voed de angst nog meer.
dat weet ik niet, hij heeft wel een Zweeds neukertjequote:Op woensdag 22 april 2020 11:57 schreef ludovico het volgende:
[..]
Heeft die geen verblijfsvergunning daar?
Nee, denk ik niet. Ging de hele discussie ook niet over, dat is nu juist mijn punt. Het ging niet om de EU of steun aan andere landen, het ging om de horeca.quote:Op woensdag 22 april 2020 11:07 schreef ikbennieuwopfok het volgende:
[..]
Jij denkt dat de kous nu af is wat betreft steun naar andere EU-landen?
We zijn er nog lang niet, en ze gaan allemaal weer aan de bel trekken.
Ja, ik vind het ook merkwaardig. Een reden die ik kan bedenken is dat dit een experiment is en de impact minder groot is als het experiment negatief uitpakt.quote:Op woensdag 22 april 2020 11:57 schreef Blik het volgende:
[..]
Nee, door het half open te doen wordt de werkdruk juist hoger voor de leraren. klassen moeten opgesplitst worden.
Ik vind zelf de combinatie van kinderen die weer mogen sporten met hun sporten en scholen die half open gaan toch een beetje vreemde combinatie. Juist door het sporten weer te herintroduceren vergroot je de persoonlijke contacten van alle kinderen juist, want dat zijn ook kinderen van andere scholen. Het had mij dan ook logischer geleken als de scholen gewoon volledig open werden gegooid en het sporten nog even niet (sporten kan tenslotte ook op school)
Website van hun overheid is wat onduidelijk maar wat ik eruit opmaak is dat er technisch een ban is voor alle niet-essentiële reizen en sowieso een ban voor mensen van buiten de EU + een aantal andere landen maar indien je EU inwoner bent je wel binnengelaten wordt.quote:Op woensdag 22 april 2020 11:56 schreef Tarado het volgende:
[..]
ik dacht ook van niet, zag nog die Sander S berichten vanuit Zweden afgelopen weekend dus blijkbaar kan dat nog gewoon
Het is wel een beetje eng aan het worden.quote:Op woensdag 22 april 2020 11:58 schreef Nicksanders het volgende:
[..]
Hoe verneuk je een generatie.
Eerst aanpraten ja als je ouders niet op groenlinks stemmen zijn ze tegen het milieu en ben je over 20 jaar dood.
Nu weer dit
Leuk tochquote:Op woensdag 22 april 2020 11:58 schreef Tarado het volgende:
[..]
dat weet ik niet, hij heeft wel een Zweeds neukertje
Journalist, dan heb je in Zweden sowieso al veel vrijheden natuurlijk.quote:Op woensdag 22 april 2020 11:56 schreef Tarado het volgende:
[..]
Wij hoeven niet tot een oplossing te komen. Dat is helemaal niet aan ons.quote:Op woensdag 22 april 2020 11:58 schreef FYazz het volgende:
[..]
Nee, denk ik niet. Ging de hele discussie ook niet over, dat is nu juist mijn punt. Het ging niet om de EU of steun aan andere landen, het ging om de horeca.
Als we bij elke inhoudelijke discussie over 1 specifiek onderwerp of bij elke mogelijke oplossing de destructieve opmerking maken "maar de reserves gaan toch naar de EU", dan heeft praten en nadenken geen zin meer.
Tuurlijk is het een factor die we in het achterhoofd moeten houden, maar doen alsof alle reserves die NL opbouwt toch wel naar andere landen gaan is onzin en het helpt op geen enkele wijze om tot een oplossing te komen voor het specifieke probleem waarover de discussie ging.
Ik denk dat het kabinet het overlaat aan de scholen zelf. De eis is minimaal voor de helft open, als je dat niet kan bolwerken mag het ook meer. Ik verwacht dat er scholen gaan zijn die, indien gesteund door genoeg ouders via de MR, volledig open gaan.quote:Op woensdag 22 april 2020 11:57 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ja, dus wat zeg je nu, het schort aan rationeel denkvermogen ergens?
Anderzijds, je blokkeert wel effectief 50% van de overdracht als het steeds dezelfde groepen zijn![]()
Lopen zo +500.000 (als je die 3% immuniteitsstoffen aangemaakt extrapoleert) rond zonder klachten, dan krijg je zoiets, voor 80% is het mild. Zelfs op een onderzeeër was er uitbraak.quote:Op woensdag 22 april 2020 11:40 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Een beetje dwang is ook wel lekker af en toe.quote:Op woensdag 22 april 2020 12:03 schreef Blik het volgende:
[..]
Ik denk dat het kabinet het overlaat aan de scholen zelf. De eis is minimaal voor de helft open, als je dat niet kan bolwerken mag het ook meer. Ik verwacht dat er scholen gaan zijn die, indien gesteund door genoeg ouders via de MR, volledig open gaan.
Maar dan heeft de regering de scholen in ieder geval niet gedwongen
5G!quote:Op woensdag 22 april 2020 12:04 schreef Jed1Gam het volgende:
Zelfs op een onderzeeër was er uitbraak.
schijnt gewoon te kunnen zonder restricties, klm vliegt er gewoon opquote:Op woensdag 22 april 2020 12:01 schreef Pumpalov het volgende:
[..]
Journalist, dan heb je in Zweden sowieso al veel vrijheden natuurlijk.
Ja 1 gast is genoeg, waarschijnlijk niets gemerkt, fitte lui volgens mij.quote:Op woensdag 22 april 2020 12:05 schreef ludovico het volgende:
[..]
5G!
Neem aan dat ze ergens wel in aanraking zijn geweest met de buitenwereld...
Dat klinkt wel plausibel.quote:Op woensdag 22 april 2020 12:03 schreef Blik het volgende:
[..]
Ik denk dat het kabinet het overlaat aan de scholen zelf. De eis is minimaal voor de helft open, als je dat niet kan bolwerken mag het ook meer. Ik verwacht dat er scholen gaan zijn die, indien gesteund door genoeg ouders via de MR, volledig open gaan.
Zoals ik zei, hun overheid is er op hun eigen website niet echt eenduidig over.quote:Op woensdag 22 april 2020 12:05 schreef Tarado het volgende:
[..]
schijnt gewoon te kunnen zonder restricties, klm vliegt er gewoon op
Ik dacht te hebben gelezen dat je wel mag reizen naar Zweden, maar dat dan geadviseerd (niet verplicht volgens mij) word om twee weken binnen te blijven. Plus gezondheidsverklaring als je vliegt vanaf een risico vliegveld waaronder Schiphol.quote:Op woensdag 22 april 2020 11:53 schreef Pumpalov het volgende:
[..]
Voor zover ik weet kan je Zweden nog wel in. Met de auto via Denemarken wordt daarentegen lastig omdat die nog wel dicht zijn.
Volgens mij doet Zweden niet aan quarantaines?
Dan wordt het nog drukker voor leraren, want ook de leerlingen die het minder hard nodig hebben, hebben recht op scholing en hebben leerplicht. Dus dat betekent alsnog lesstof voorbereiden voor alle kinderenquote:Op woensdag 22 april 2020 12:07 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat klinkt wel plausibel.
Ik vroeg me ook nog af of 'voor de helft open' kan betekenen dat de school alleen opengaat voor de leerlingen die het het hardst nodig hebben. Mijn indruk was van niet, maar ik heb niet expliciet gehoord dat de bedoeling is dat scholen álle leerlingen weer ontvangen (voor minstens de helft van de tijd).
Het is een verspilling van belastinggeld, want niemand heeft zin in die app. En wat willen ze? Dat supermarkt medewerkers massaal thuis gaan blijven straks? Want dat is het enige wat je effectief zult zien.quote:Op woensdag 22 april 2020 11:34 schreef S95Sedan het volgende:
[..]
Die hele app is sowieso gewoon bullshit.
Uiteindelijk is die straks uit en dan gaat men blind vertrouwen op wat zoiets aangeeft in plaats van zelf nadenken.
Dat laatste inderdaad, althans zo gaat het bij ons. Elk kind gaat de ene dag de ochtend, andere dag de middagquote:Op woensdag 22 april 2020 12:07 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat klinkt wel plausibel.
Ik vroeg me ook nog af of 'voor de helft open' kan betekenen dat de school alleen opengaat voor de leerlingen die het het hardst nodig hebben. Mijn indruk was van niet, maar ik heb niet expliciet gehoord dat de bedoeling is dat scholen álle leerlingen weer ontvangen (voor minstens de helft van de tijd).
Percentages zijn percentages.quote:Op woensdag 22 april 2020 11:53 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dacht dat ze het hadden over groepsimmuniteit vanaf een procentje of 60.
hoe dan ook, niet zo slim van hem omdat er altijd mensen zullen zijn die daardoor een weekendje zweden boekenquote:Op woensdag 22 april 2020 12:08 schreef Pumpalov het volgende:
[..]
Zoals ik zei, hun overheid is er op hun eigen website niet echt eenduidig over.
Klinkt een beetje als het gedoogbegeleid in Nederland. Het mag niet maar toch mag het wel indien....
Zal het m'n vader vanmiddag eens vragen.
Ze gaan toch door in de zomervakantie?quote:Op woensdag 22 april 2020 12:09 schreef Blik het volgende:
[..]
Dan wordt het nog drukker voor leraren, want ook de leerlingen die het minder hard nodig hebben, hebben recht op scholing en hebben leerplicht. Dus dat betekent alsnog lesstof voorbereiden voor alle kinderen
En de tekst op de website is toch wat duidelijker:quote:Op woensdag 22 april 2020 12:09 schreef Blik het volgende:
[..]
Dan wordt het nog drukker voor leraren, want ook de leerlingen die het minder hard nodig hebben, hebben recht op scholing en hebben leerplicht. Dus dat betekent alsnog lesstof voorbereiden voor alle kinderen
Dat valt reuze mee, hoeveel % gaat normaliter dood in de leeftijdscategorie waar de doden vallen?quote:Op woensdag 22 april 2020 12:10 schreef Vallon het volgende:
Hoeveel procenten is ook weer afhankelijk in welke mate mensen zorg krijgen. Ongeacht zal , ik doe een gooi, ca 0.2%-0.8% aan gevolgen overlijden en dan praat je - wereldwijd - snel over tientallen miljoenen mensen. Laat je door de schijnbare lage percentages, niet verblinden dat het dus wel meevalt.
Dat is zeker wel voor een deel aan ons. De regering hoeft niet alles op te lossen voor ons en heeft ook een beroep gedaan op ons om zelf met initiatieven te komen.quote:Op woensdag 22 april 2020 12:02 schreef vosss het volgende:
[..]
Wij hoeven niet tot een oplossing te komen. Dat is helemaal niet aan ons.
Ik heb daar niks over gehoord gisterenquote:Op woensdag 22 april 2020 12:10 schreef the-eye het volgende:
[..]
Ze gaan toch door in de zomervakantie?
Ja als een virus minder besmettelijk is uit zichzelf houdt het sneller op met bestaan, dus zo een mazelen heeft 95%+ nodig, bij Corona was de schatting toch beduidend lager geloof ik, maar okay er gaan ook verwachtingen rond dat het een nieuw soort griepachtig virus wordt dat jaarlijks terug komt met kleine mutaties. Dan blijft het een beetje rondspoken ieder jaar.quote:Op woensdag 22 april 2020 12:10 schreef Vallon het volgende:
Groepsimmuniteit is vooral een statistisch model waarbij er minder kans is dat iemand - het doel bij ons: de kwetsbaren - een besmetting oploopt wanneer de omgeving grotendeels niet besmettelijk (cq reeds, immuun geworden) is.
Ok, dat is inderdaad weer een andere nuance dan tijdens de persco gisteren.quote:Op woensdag 22 april 2020 12:11 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
En de tekst op de website is toch wat duidelijker:
"Basisscholen halveren de groepsgrootte in de klas; kinderen gaan daarbij 50% van de tijd naar school. De dag dat de leerlingen niet op school verblijven, wordt op een andere wijze ingevuld. Die invulling wordt bepaald door de school en de leraren."
Het was opvallend dat daar niks over werd gezegd.quote:Op woensdag 22 april 2020 12:14 schreef Blik het volgende:
[..]
Ik heb daar niks over gehoord gisteren
Waarom, vakantie is vakantie. Waarom zou daar aan getornd moeten worden nu opvang en BSO weer open zijn, ook tijdens de vakantie.quote:Op woensdag 22 april 2020 12:15 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Het was opvallend dat daar niks over werd gezegd.
Omdat er veel geruchten over de ronde deden.quote:Op woensdag 22 april 2020 12:18 schreef Blik het volgende:
[..]
Waarom, vakantie is vakantie. Waarom zou daar aan getornd moeten worden nu opvang en BSO weer open zijn, ook tijdens de vakantie.
Ik zie geen enkele reden om kinderen, of ze nou veel of weinig werk hebben gedaan de afgelopen weken, om die kinderen dan ook nog eens extra school te geven in hun vakantie. Uiteindelijk is het maar 5 weken school geweest, dat valt over een periode van 12 jaar school best te overzien
Dat idd, en volgens mij hebben ze nergens gezegd dat ze niet volledig mochten draaien als dat kon.quote:Op woensdag 22 april 2020 11:56 schreef ludovico het volgende:
Hoe werkt dit dan? Denk je?
Of bedoel je leerkrachten die thuis zijn ofzo?
Pot, ketel, zwart.quote:Op woensdag 22 april 2020 11:49 schreef FYazz het volgende:
[..]
Wil je ophouden mijn opmerkingen uit het verband te halen alsook ze als idioot te bestempelen. Nergens stel ik dat iedereen maar even omgeschoold kan worden, verder nuanceer ik het nog door aan te geven dat ook een groep niet op korte termijn aan het werk gezet kan worden.
En nogmaals, het is geen mening, maar een feit. Jij kunt het gras blauw vinden, het blijft groen. Horecapersoneel wordt regelmatig omgeschoold of weggezet in andere sectoren waar personeelstekort is, die sectoren zijn er nog steeds en dus kun je dit als één van de oplossingen (niet dé of de enige) meenemen.
Niet meer, niet minder dus maak er ook niet iets anders van.
Het is niet aan de overheid om te reageren op geruchten, er is niks over gezegd dus is het ook niet aan de ordequote:Op woensdag 22 april 2020 12:19 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Omdat er veel geruchten over de ronde deden.
Rutte reageert juist voortdurend op wat er in de samenleving gonst.quote:Op woensdag 22 april 2020 12:21 schreef Blik het volgende:
[..]
Het is niet aan de overheid om te reageren op geruchten, er is niks over gezegd dus is het ook niet aan de orde
quote:Op woensdag 22 april 2020 10:58 schreef Adrie072 het volgende:
Is al iets meer bekend over het grensbeleid van Belgie?
https://www.telegraaf.nl/(...)de-mensen-toegestaanquote:Advies: etentje tot 10 (dezelfde) mensen toegestaan
BRUSSEL - De Nationale Veiligheidsraad in België wil de teugels verder laten vieren. Het wordt toegestaan om thuis in het weekend etentjes te organiseren voor maximaal tien man. En dat moet elke week dezelfde groep zijn.
Dat blijkt uit een eerste uitgelekte versie van een rapport van de raad waarover Le Soir schrijft.
Vanaf 4 mei zouden de nu veelal gesloten bedrijven en winkels weer open moeten kunnen. De scholen volgen dan op 18 mei. Bedrijven als banken en verzekeraars zouden hun personeel wel thuis moeten laten werken.
De Raad vindt dat het tijd wordt dat ’we’ weer onder vrienden kunnen komen en stelt een groep van maximaal tien mensen voor. De experts pleiten ook voor de heropening van parken en speelpleinen en voor het opnieuw toelaten van bepaalde buitensporten zoals bijvoorbeeld tennis, vissen of golf, met maximaal twee personen.
In tegenstelling tot Nederland wil de Raad de kleuters nog thuis houden, maar de basisscholen wel openen. Eerst moeten de hoogste klassen open, en daarna telkens een lager.
De restaurants en cafés zouden volgens het advies gesloten blijven.
De versoepeling wordt onder meer gekoppeld aan de beschikbaarheid van mondkapjes en het uitvoeren van 40.000 tests per dag. Ov-bedrijven in België pleiten voor verplichte mond- en neusbedekking in treinen en bussen.
Niet op onterechte geruchten uit de pers, en uiteindelijk is het maar 1 persbericht komen te staan. Als de overheid op ieder gerucht moet reageren komen ze nergens meer aan toe. Dus ik vind het logisch dat het niet benoemd isquote:Op woensdag 22 april 2020 12:22 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Rutte reageert juist voortdurend op wat er in de samenleving gonst.
Zal toch wel meevallen... Hoeveel mensen zijn nou ziek........ Dat is echt een fractie.quote:Op woensdag 22 april 2020 12:20 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Dat idd, en volgens mij hebben ze nergens gezegd dat ze niet volledig mochten draaien als dat kon.
Ik zeg toch ook niet enkel dat ze zelf ziek zijn.quote:Op woensdag 22 april 2020 12:24 schreef ludovico het volgende:
Zal toch wel meevallen... Hoeveel mensen zijn nou ziek........ Dat is echt een fractie.
Okiquote:Op woensdag 22 april 2020 12:25 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Ik zeg toch ook niet enkel dat ze zelf ziek zijn.
of ze zijn een risicogroep (ouder bv)
of ze hebben gezinsleden die ziek zijn / risico zijn, etc. Dan mochten ze evt thuisblijven van Rutte.
En dan is vaak op 100% draaien voor scholen niet mogelijk.
striktere lockdown gehad, vraagt ook weer eerder voor verregaande versoepeling. Vraag me af of het slim is. België is echt wel een tikkeltje harder getroffen als Nederland qua doden (ook als je kijkt naar oversterfte), vraag me af of dit niet weer een hogere piek gaat veroorzaken in Belgiëquote:Op woensdag 22 april 2020 12:23 schreef Smack10 het volgende:
[..]
[..]
https://www.telegraaf.nl/(...)de-mensen-toegestaan
40000 testen per dag in België
En weer met maximaal 10 vrienden afspreken?
Versoepeling maatregelen gekoppeld aan beschikbaarheid mondkapjes..
Wat een verschil met Nederland..
Volgen wij ook dit beleid als we voldoende mondkapjes hebben of hoe zit dit?
En dan steeds dezelfde! Dus dat de politie aanbelt en ineens moet constateren: "Maar allee, Sjarel was er vorige keer niet bij he? Waar is Sjefke?"quote:Op woensdag 22 april 2020 12:23 schreef Smack10 het volgende:
[..]
[..]
https://www.telegraaf.nl/(...)de-mensen-toegestaan
En weer met maximaal 10 vrienden afspreken?
Toch niet, trouwens:quote:Op woensdag 22 april 2020 12:03 schreef Blik het volgende:
[..]
Maar dan heeft de regering de scholen in ieder geval niet gedwongen
Vandaag weer debat om 1400?quote:Op woensdag 22 april 2020 11:13 schreef Scrummie2.1 het volgende:
Als ik de vragen en antwoorden zo hoor gaat dat debat vanmiddag best leuk worden.
Sjefke was vorige keer Sjarel, wisselt per week van geslacht.quote:Op woensdag 22 april 2020 12:27 schreef Qarrad het volgende:
[..]
En dan steeds dezelfde! Dus dat de politie aanbelt en ineens moet constateren: "Maar allee, Sjarel was er vorige keer niet bij he? Waar is Sjefke?"
Yes.quote:
Als al die doden vallen in je verpleeghuizen waar al niemand mag komen... Maakt wat de rest van de samenleving ook niet uit wat zij doen op die doden.quote:Op woensdag 22 april 2020 12:26 schreef Blik het volgende:
[..]
striktere lockdown gehad, vraagt ook weer eerder voor verregaande versoepeling. Vraag me af of het slim is. België is echt wel een tikkeltje harder getroffen als Nederland qua doden (ook als je kijkt naar oversterfte), vraag me af of dit niet weer een hogere piek gaat veroorzaken in België
Een collega van me is vorige week een implementatie gestart voor een zorgverlenerquote:Op woensdag 22 april 2020 12:18 schreef RipCity het volgende:
Apart altijd dat dit soort dingen in 3de wereld landen wel kunnen en hier met een tu Delft en eindhoven niet: https://www.thejakartapos(...)vid-19-patients.html
Zou voor veel verzorgingshuizen ook uitkomst zijn.
Dat is jouw aanname.quote:Op woensdag 22 april 2020 12:10 schreef Tarado het volgende:
[..]
hoe dan ook, niet zo slim van hem omdat er altijd mensen zullen zijn die daardoor een weekendje zweden boeken
Je kunt wel maar beter niet vergelijken. Wat o.a. meespeelt is de incubatietijd voordat symptomen en de periode vooraf besmettelijk bent en wanneer de symptomen optreden.quote:Op woensdag 22 april 2020 12:14 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ja als een virus minder besmettelijk is uit zichzelf houdt het sneller op met bestaan, dus zo een mazelen heeft 95%+ nodig, bij Corona was de schatting toch beduidend lager geloof ik, maar okay er gaan ook verwachtingen rond dat het een nieuw soort griepachtig virus wordt dat jaarlijks terug komt met kleine mutaties. Dan blijft het een beetje rondspoken ieder jaar.
En als dat gebeurd zal Rutte dat zeker aangrijpen als voorbeeld waarom wij in NL ook niet verder kunnen versoepelen op dat moment. Hij wil eerst weten hoe het in andere landen gaat voordat hij de stap zelf durft te zetten; volgens mij beseft hij niet goed genoeg dat elk land anders is. Pessimistisch, I know, past niet bij mijn username eigenlijkquote:Op woensdag 22 april 2020 12:26 schreef Blik het volgende:
[..]
striktere lockdown gehad, vraagt ook weer eerder voor verregaande versoepeling. Vraag me af of het slim is. België is echt wel een tikkeltje harder getroffen als Nederland qua doden (ook als je kijkt naar oversterfte), vraag me af of dit niet weer een hogere piek gaat veroorzaken in België
Voor de app er is, is het al te laat. Je had dit meteen moeten doen om op tijd te zijn.quote:Op woensdag 22 april 2020 11:25 schreef raptorix het volgende:
Nu Jaap briefing.quote:
Waarom ben jij zo bang voor een griepje?quote:Op woensdag 22 april 2020 12:35 schreef Vallon het volgende:
Het verhaal van mutatie speelt vooral t.a.v. herbesmetting en werkzaamheid vaccins.
Het is serieus denkbaar dat SARS-Cov-2 zich gaat voordoen als een muterend seizoensgebeuren. En dan zijn we echt FUBAR.
Waar zeg ik, als je dat al zo moet vragen, dat ik bang ben ?quote:Op woensdag 22 april 2020 12:38 schreef ludovico het volgende:
[..]
Waarom ben jij zo bang voor een griepje?
Hij heeft het niet over een griepje maar over Covid-19quote:Op woensdag 22 april 2020 12:38 schreef ludovico het volgende:
[..]
Waarom ben jij zo bang voor een griepje?
Je zegt FUBAR, dat is een uiting van een vrees.quote:Op woensdag 22 april 2020 12:39 schreef Vallon het volgende:
[..]
Waar zeg ik, als je dat al zo moet vragen, dat ik bang ben ?
Niet doen
Nou verschrikkelijk zeg. En daarmee bedoel ik wat voor een ontzettende drama queen jij bent.quote:Op woensdag 22 april 2020 11:58 schreef Nicksanders het volgende:
[..]
Hoe verneuk je een generatie.
Eerst aanpraten ja als je ouders niet op groenlinks stemmen zijn ze tegen het milieu en ben je over 20 jaar dood.
Nu weer dit
Griepje XL zolang mensen geen antistoffen hebben. Als mensen enigszins op een variant antistoffen zullen hebben zal het allemaal nog meer mee gaan vallen, ik voorspel zomaar niet meer of minder bijzonder dan een goede griep.quote:Op woensdag 22 april 2020 12:42 schreef mazaru het volgende:
[..]
Hij heeft het niet over een griepje maar over Covid-19
Pak de CBS cijfers er eens bij.quote:Op woensdag 22 april 2020 12:45 schreef Remco het volgende:
Laagste R0 getal van Europa samen met Denemarken.
Jaap
Heeft hij inmiddels al het 'geen symptomen = geen transmissie' verhaal bijgesteld of...?quote:Op woensdag 22 april 2020 12:45 schreef Remco het volgende:
Laagste R0 getal van Europa samen met Denemarken.
Jaap
Slechts een griepje, alleen mensen zijn extra vatbaar want geen antistoffen.quote:Op woensdag 22 april 2020 12:46 schreef mazaru het volgende:
Mensen die nu nog keihard durven te beweren dat het slechts een griepje is
Ik ken weinig 'griepjes' die permanente longschade achterlaten, maar ook.quote:Op woensdag 22 april 2020 12:47 schreef ludovico het volgende:
[..]
Slechts een griepje, alleen mensen zijn extra vatbaar want geen antistoffen.
Mensen die beweren dat het besmettelijk kanker is zijn net zo erg.quote:Op woensdag 22 april 2020 12:46 schreef mazaru het volgende:
Er zijn mensen die het goed te pakken hebben, maar de griep die hier normaal rondwaard hebben we grotendeels al antistoffen voor opgebouwd, het lichaam kent die indringers beter en het zou me niet verbazen dat dat heel veel scheelt in hoe erg het griep virus is voor ons.quote:Op woensdag 22 april 2020 12:48 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Ik ken weinig 'griepjes' die permanente longschade achterlaten, maar ook.
Ik ken ook maar weinig 'griepjes' waar de hele wereld van op slot gaat.quote:Op woensdag 22 april 2020 12:48 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Ik ken weinig 'griepjes' die permanente longschade achterlaten, maar ook.
Ja leuk en aardig allemaal, maar onder de streep gaat het geld gewoon naar Zuid-Europa.quote:Op woensdag 22 april 2020 12:13 schreef FYazz het volgende:
Overigens reageer je nu weer met een reactie die ik op een ander heb gegeven en weer reageer je met een oneliner gebaseerd op een verkeerde aanname.
Als je geen passende reactie kunt geven op de inhoudelijke discussie, doe het dan gewoon niet is mijn visie.
Dat we kunnen reageren op alles betekent niet dat we dit ook altijd moeten of dat het gewenst is.
Want wees eerlijk, wat hebben de 2 oneliners die je maakt bijgedragen aan een constructieve discussie over hoe om te gaan met de specifieke sector horeca ... niets.
Kut, de Zweedse costa's zullen volgende week wel bezaaid liggen.quote:Op woensdag 22 april 2020 12:50 schreef Tarado het volgende:
[..]
net even gekeken, tickets zijn omhoog gegaan
"het is gewoon zo"quote:Op woensdag 22 april 2020 12:50 schreef vosss het volgende:
[..]
Ja leuk en aardig allemaal, maar onder de streep gaat het geld gewoon naar Zuid-Europa.
Bovendien doe ik geen verkeerde aanname. Wij besturen het land niet, dus de oplossing is niet aan ons.
Daar kan je het niet mee eens zijn, of wel, dat maakt geen flikker uit verder; het is gewoon zo.
En zelfs daar ben ik niet bang voor noch van. Ik ben zelf van onder/ga verder en zeer bereid mij aan te passen aan andere belangen.quote:Op woensdag 22 april 2020 12:42 schreef mazaru het volgende:
[..]
Hij heeft het niet over een griepje maar over Covid-19
Dat denk ik. Maar die 4x is nu, als mensen het totaal nog niet hebben meegemaakt. Ik ben geen viroloog maar ik heb toch het vermoeden dat de griep minder schadelijk is als je hem al eerder hebt meegemaakt en je maakt hem na een kleine mutatie nog een keer mee.quote:Op woensdag 22 april 2020 12:49 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Mensen die beweren dat het besmettelijk kanker is zijn net zo erg.
Het is waarschijnlijk net zo besmettelijk als griep/verkoudheid, en 4x zo dodelijk. Daarom krijg je het niet ingedamt, mild met sterke uitschieters aan de zwakke zijde van het spectrum.
Echt, kappen nou hoor.quote:Op woensdag 22 april 2020 12:21 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Pot, ketel, zwart.
Het is geen feit. Je brengt jouw mening als een feit, dat is nogal een wezenlijk verschil. Nogmaals, en dan hou ik er maar over op, als daadwerkelijk 1 op de 3 horecagelegenheden om gaat vallen (wat ik waag te betwijfelen, maar goed, dat is het scenario dat geschetst wordt) dan is het te makkelijk om te zeggen dat een flinke groep omgeschoold kan worden omdat ze gewend zijn aan onregelmatige uren, klantvriendelijk zijn en van aanpakken weten. Dat is in geen enkel geval te vergelijken met wat er voor deze crisis is gebeurd.
quote:Op woensdag 22 april 2020 12:49 schreef Za het volgende:
No evidence' antibodies give coronavirus survivors immunity, according to WHO
WHO health experts say "nobody is sure" if humans with coronavirus antibodies could be reinfected.
The World Health Organization issued a warning that there is currently no evidence that people who recovered from the coronavirus and have antibodies in their blood plasma will be immune to the deadly virus, which suggests that people who have contracted the disease once might not be immune from being reinfected by the virus.
https://www.theblaze.com/(...)y-tests-immunity-who
Trump heeft zo gelijk deze club niet meer te willen sponsoren.
Journalisten verneuken titels om het spraakmakend te maken.quote:"Nobody is sure whether someone with antibodies is fully protected against having the disease or being exposed again,"
https://nl.wikipedia.org/wiki/FUBARquote:Op woensdag 22 april 2020 12:44 schreef ludovico het volgende:
[..]
Je zegt FUBAR, dat is een uiting van een vrees.
het zal je verbazen hoeveel mensen een stedentripje hebben geboekt nu alles daar open blijftquote:Op woensdag 22 april 2020 12:51 schreef Pumpalov het volgende:
[..]
Kut, de Zweedse costa's zullen volgende week wel bezaaid liggen.
Er zijn alsnog weinig 'griepjes' die permanente schade achterlaten bij de genezen individuen.quote:Op woensdag 22 april 2020 12:50 schreef ludovico het volgende:
[..]
Er zijn mensen die het goed te pakken hebben, maar de griep die hier normaal rondwaard hebben we grotendeels al antistoffen voor opgebouwd, het lichaam kent die indringers beter en het zou me niet verbazen dat dat heel veel scheelt in hoe erg het griep virus is voor ons.
Kijk naar die verhalen dat in Amerika de bevolking keihard ziek werd van Europese ziektes toen Columbus daar ging chille bijvoorbeeld.
Jij geloof er niet in dat als je het eenmaal hebt gehad dat een volgende besmetting minimaal sterk minder heftig zal zijn?quote:Op woensdag 22 april 2020 12:52 schreef Vallon het volgende:
Het gevaar en zo ja de zorg is dan dat het virus vooral kwetsbaren blijft treffen en/of daarmee onze zorg structureel zal (over)belasten wat onze manier van - angstig - samenleven en zorgzaamheid zal beïnvloeden. Grote kans ook dat in de maatschappij dan een soort van tweedeling zal krijgen: de overlevers en de onvermijdelijke zieken die daarmee veroordeeld zijn.
Griepje zou ik het niet noemen , maar de vergelijkingen met de griep (influenza) zijn zeker niet ver gezocht.quote:Op woensdag 22 april 2020 12:46 schreef mazaru het volgende:
Mooie duim wel, model Italië zeker. Je reinste verkoopsretoriek, waarom in Belgie dan niet wat meer open.quote:Op woensdag 22 april 2020 12:55 schreef NaturalScience het volgende:
Van Dissel: 23.000 IC-opnames zonder maatregelen
Zonder de genomen coronamaatregelen zouden naar schatting 23.354 (tussen de 20.640 en 25.747) extra IC-opnames nodig zijn geweest. Dat legt RIVM-directeur Jaap van Dissel uit aan de Tweede Kamer in zijn wekelijkse technische briefing. De maatregelen hebben 90 procent van IC-opnames voor covid-19 voorkomen.
Bron: NOS
Omdat er dus al bepaalde immuniteit is, daarnaast geloof ik ook zeker wel dat Corona de XL variant is, maar qua dodelijkheid wordt het wel enigszins overschat.quote:Op woensdag 22 april 2020 12:55 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Er zijn alsnog weinig 'griepjes' die permanente schade achterlaten bij de genezen individuen.
De Q-koorts deed dit ook bijvoorbeeld.
Geen evenementen + geen horeca + 1.5 meter zorgt naar schatting voor hoeveel %van de daling? Mooi dan kunnen de scholen wel openquote:Op woensdag 22 april 2020 12:55 schreef NaturalScience het volgende:
Zonder de genomen coronamaatregelen zouden naar schatting 23.354 (tussen de 20.640 en 25.747) extra IC-opnames nodig zijn geweest. Dat legt RIVM-directeur Jaap van Dissel uit aan de Tweede Kamer in zijn wekelijkse technische briefing. De maatregelen hebben 90 procent van IC-opnames voor covid-19 voorkomen.
Nee, dat heeft niks met 'al bepaalde immuniteit' te maken.quote:Op woensdag 22 april 2020 12:57 schreef ludovico het volgende:
[..]
Omdat er dus al bepaalde immuniteit is, daarnaast geloof ik ook zeker wel dat Corona de XL variant is, maar qua dodelijkheid wordt het wel enigszins overschat.
Misschien moet je, als je zo graag constructief en op een prettige wijze wil discussiëren, me niet in iedere post opdragen wat ik wel of niet moet doen.quote:Op woensdag 22 april 2020 12:53 schreef FYazz het volgende:
[..]
Echt, kappen nou hoor.
Hoe vaak moet ik nog zeggen dat het 1 van de mogelijke oplossingen is en niet dé of de enige
Maar blijf vooral alleen maar in negativiteit denken ipv in oplossingen, dat zal de mensen helpen.
Los van het feit dat Zweden de helft van de Nederlandse populatie heeft op een oppervlakte dat vele malen groter is dan Nederland, zijn de cijfers in de Zweden de afgelopen twee dagen ronduit slecht te noemen....quote:Op woensdag 22 april 2020 12:58 schreef ludovico het volgende:
[..]
Geen evenementen + geen horeca + 1.5 meter zorgt naar schatting voor hoeveel %van de daling? Mooi dan kunnen de scholen wel open
Overigens, als je kijkt hoe het gaat in Zweden, denk ik dat deze cijfers een beetje flauwekul zijn. Het "zonder maatregelen" scenario bestaat niet.
Oké, prima. Als het zo gaat, laten we dan maar gelijk stoppen met nadenken en praten.quote:Op woensdag 22 april 2020 12:50 schreef vosss het volgende:
[..]
Ja leuk en aardig allemaal, maar onder de streep gaat het geld gewoon naar Zuid-Europa.
Bovendien doe ik geen verkeerde aanname. Wij besturen het land niet, dus de oplossing is niet aan ons.
Daar kan je het niet mee eens zijn, of wel, dat maakt geen flikker uit verder; het is gewoon zo.
In de grafiek is te zien dat de sluiting van de horeca samenvalt met sluiting van de scholen. Horeca kan dus wel weer open?quote:Op woensdag 22 april 2020 12:58 schreef ludovico het volgende:
[..]
Geen evenementen + geen horeca + 1.5 meter zorgt naar schatting voor hoeveel %van de daling? Mooi dan kunnen de scholen wel open
De Spaanse griep pakte juist gezonde mensen, overreactie van immuunsysteem. In dat optiek was de Spaanse griep een stuk erger dan dit Corona virus.quote:Op woensdag 22 april 2020 12:56 schreef JANdeDERDE het volgende:
[..]
Griepje zou ik het niet noemen , maar de vergelijkingen met de griep (influenza) zijn zeker niet ver gezocht.
Ook de griep zorgt voor vele doden elk jaar en heeft pieken (Spaanse griep o.a) die door het dak heen gaan.
Het is maar hoe je het bekijkt, de besmetting kan je niet tegen houden namelijk, enkel vertragen. Zolang de zorg niet overbelast wordt bouw je zo de meeste groepsimmuniteit op in de kortste tijd.quote:Op woensdag 22 april 2020 13:00 schreef NaturalScience het volgende:
[..]
Los van het feit dat Zweden de helft van de Nederlandse populatie heeft op een oppervlakte dat vele malen groter is dan Nederland, zijn de cijfers in de Zweden de afgelopen twee dagen ronduit slecht te noemen....
Op hoeveel % zitten zij van de IC capacity? Hoezo "slecht"?quote:Op woensdag 22 april 2020 13:00 schreef NaturalScience het volgende:
[..]
Los van het feit dat Zweden de helft van de Nederlandse populatie heeft op een oppervlakte dat vele malen groter is dan Nederland, zijn de cijfers in de Zweden de afgelopen twee dagen ronduit slecht te noemen....
Ik snap de redenatie die mank gaat omdat SARS een serieus ander virus(gedrag heeft en) is dan Influenza (griep).quote:Op woensdag 22 april 2020 12:52 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dat denk ik. Maar die 4x is nu, als mensen het totaal nog niet hebben meegemaakt. Ik ben geen viroloog maar ik heb toch het vermoeden dat de griep minder schadelijk is als je hem al eerder hebt meegemaakt en je maakt hem na een kleine mutatie nog een keer mee.
Op hoeveel % van hun IC capaciteit weet ik niet.quote:Op woensdag 22 april 2020 13:03 schreef ludovico het volgende:
[..]
Op hoeveel % zitten zij van de IC capacity? Hoezo "slecht"?
Ten eerste is de vraag wat deze mensen bedoelen met een griepje. Veel mensen melden bij een verkoudheid/dufheid: "Ik heb griep/ben grieperig geweest." Als jij die mensen test op de aanwezigheid van het influenzavirus, dan zijn ze waarschijnlijk ook schoon. Een echter influenzabesmetting kan ook ernstig zijn. Probleem nu is dat niemand antistoffen heeft.quote:Op woensdag 22 april 2020 12:46 schreef mazaru het volgende:
Dat zegt natuurlijk net zo weinig als dat het hier in Nederland zegt.quote:Op woensdag 22 april 2020 13:05 schreef NaturalScience het volgende:
[..]
Op hoeveel % van hun IC capaciteit weet ik niet.
Maar het aantal positief geteste mensen per dag gaat niet omlaag in Zweden en gisteren is daar zelfs het hoogste aantal overleden mensen tot nu toe gemeld.
Touché, voor een deel.quote:Op woensdag 22 april 2020 13:00 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Misschien moet je, als je zo graag constructief en op een prettige wijze wil discussiëren, me niet in iedere post opdragen wat ik wel of niet moet doen.
Mijn punt is dat als mensen het eenmaal gehad hebben dat de symptomen van het virus minder heftig worden bij een volgende besmetting. Dus ook als iedereen een vaccin heeft gehad bijv.quote:Op woensdag 22 april 2020 13:04 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ik snap de redenatie die mank gaat omdat SARS een serieus ander virus(gedrag heeft en) is dan Influenza (griep).
Voortwoekerende Covid19 kan resulteren in een acuut ademhalings syndroom die je, zeg maar nofi, uiteindelijk kan doen verzuipen in je eigen longvocht. Dit omdat je afweersysteem het eigen lichaam hulpeloos aan het vernietigen is met orgaanuitval. Dit laatste kan ook gebeuren door griep vanwege een maar is daarvan zeker geen hoofdkenmerk.
Je mag/kunt "Covid19" hooguit vergelijken met "Griep" qua algemeen virusgedrag en dus niet op werking, uitvoering of gevolg.
Het is geen kwestie van geloof maar daar is geen onderbouwend bewijs voor en moet je dus ook niet stellen, laat staan aannemen als (afgezwakte beleids) oplossing.quote:Op woensdag 22 april 2020 12:56 schreef ludovico het volgende:
[..]
Jij geloof er niet in dat als je het eenmaal hebt gehad dat een volgende besmetting minimaal sterk minder heftig zal zijn?
Wat maakt het uit, er gaan mensen dood, zeker totdat er een vaccin komt.quote:Op woensdag 22 april 2020 13:05 schreef NaturalScience het volgende:
[..]
Op hoeveel % van hun IC capaciteit weet ik niet.
Maar het aantal positief geteste mensen per dag gaat niet omlaag in Zweden en gisteren is daar zelfs het hoogste aantal overleden mensen tot nu toe gemeld.
Dat lijkt mij een boute stelling.quote:Op woensdag 22 april 2020 13:07 schreef Vallon het volgende:
[..]
Het is geen kwestie van geloof maar daar is geen onderbouwend bewijs voor en moet je dus ook niet stellen, laat staan aannemen als (afgezwakte beleids) oplossing.
Heeft niks met duim te maken. Gewoon extrapolatie van data.quote:Op woensdag 22 april 2020 12:57 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Mooie duim wel, model Italië zeker. Je reinste verkoopsretoriek, waarom in Belgie dan niet wat meer open.
Ik zou zeggen , lees je iets beter in want je gaat nu van alles anders er bij halen om Covid19 af te kunnen doen als "niets" dat onzin is. Ja alles is mogelijk maar laten we kijken naar wat is.quote:Op woensdag 22 april 2020 13:02 schreef ludovico het volgende:
[..]
De Spaanse griep pakte juist gezonde mensen, overreactie van immuunsysteem. In dat optiek was de Spaanse griep een stuk erger dan dit Corona virus.
En dan nog, het is misschien wel goed dat de overheid hier nu over nadenkt, want ze falen keihard, bij een nieuw soort builenpest zijn we echt fucked, dit virus stelt serieus geen ene drol voor, als je denkt van wel heb je te weinig voorstellingsvermogen. Waarom zou een nieuw soort builenpest in de vorm van een virus niet mogelijk zijn?
Het stelt inderdaad niks voor, en ja het zorgt wel voor een schrikbeeld op de IC, en al zou het jaarlijks terugkomen zou het wss een minder heftig beeld veroorzaken en ook zeker minder meldingen op de IC. Dus, nee, ik geloof niet dat dit het ergste virus ooit is.quote:Op woensdag 22 april 2020 13:14 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ik zou zeggen , lees je iets beter in want je gaat nu van alles anders er bij halen om Covid19 af te kunnen doen als "niets" dat onzin is. Ja alles is mogelijk maar laten we kijken naar wat is.
* Vallon vraagt zich af of dit nog een inhoudelijke discussie is of een overreactie in communicatie.
Ze heeft wel heel veel goed werk gedaan op het punt van misstanden in de zorg.quote:Op woensdag 22 april 2020 13:17 schreef TheVulture het volgende:
Fleur is net als Geert van nature bozig en verontwaardigd
Ik ga daar vanuit.... eurobonds waren even afgeweerd en onderhuids gaat dat weer snel door etteren. Overigens waren we al failliet in de gedachte dat we via een handels -en monetaire unie wel even een politiek unie konden vormen om tot een Federaal geleid Europa te komen.quote:Op woensdag 22 april 2020 13:12 schreef Dimachaerus het volgende:
Als geld naar Zuid Europa gaat zijn we failliet..
Data "eindewereldmodel", lijntjes doortrekken.quote:Op woensdag 22 april 2020 13:13 schreef franske19 het volgende:
[..]
Heeft niks met duim te maken. Gewoon extrapolatie van data.
Volgens de Jorts en de Marianne Zwagermans was dit het betere alternatief geweest want dan kon tenminste hun onderneming open blijven.quote:Op woensdag 22 april 2020 12:55 schreef NaturalScience het volgende:
dit virus lijkt mij een economic hitman, ipv een dodelijk viusquote:Op woensdag 22 april 2020 13:02 schreef ludovico het volgende:
[..]
De Spaanse griep pakte juist gezonde mensen, overreactie van immuunsysteem. In dat optiek was de Spaanse griep een stuk erger dan dit Corona virus.
En dan nog, het is misschien wel goed dat de overheid hier nu over nadenkt, want ze falen keihard, bij een nieuw soort builenpest zijn we echt fucked, dit virus stelt serieus geen ene drol voor, als je denkt van wel heb je te weinig voorstellingsvermogen. Waarom zou een nieuw soort builenpest in de vorm van een virus niet mogelijk zijn?
Momenteel iets met te weinig testen.... wordt wel onderkend en gebeurd zodra dit effectief mogelijk is.quote:Op woensdag 22 april 2020 13:21 schreef Daarnaast het volgende:
Waarom wordt personeel van verzorgingstehuizen niet preventief getest?
quote:Op dinsdag 21 april 2020 21:06 schreef Sucuk het volgende:
[..]
Voorspelling:
Ouders: initieel blij omdat ze nu zgn. productiever kunnen thuiswerken. Later klagen dat hun kind geen proefkonijn moet zijn in de versoepeling van de maatregelen, want ''het is allemaal nog onzeker rondom het virus. Enkel dat data tot nu aangeeft dat kinderen niet een groot deel uitmaken van de data. Meer niet.''
Leraren: wilden dat scholen opengingen onder het mom van ''kinderen moeten geen achterstand opbouwen''. Nu is een veiligheidsgevoel rondom baanzekerheid enigszins bevredigd, en nu zullen ze zich opeens en achteraf zorgen maken vanuit veiligheidsgevoel rondom gezondheid. Dus, meer ziekmeldingen en weer geklaag ''want ja kinderen zijn mogelijk weerbaarder maar ze kunnen het nog steeds overdragen op volwassenen''
Ikke ikke ikke en de rest kan stikken.quote:Op woensdag 22 april 2020 13:25 schreef Gehrman het volgende:
[..]
Volgens de Jorts en de Marianne Zwagermans was dit het betere alternatief geweest want dan kon tenminste hun onderneming open blijven.
rellen tegen de regeringquote:Op woensdag 22 april 2020 13:26 schreef Sucuk het volgende:
Ik wil even pronken met mijn voorspellingskracht:
[..]
[ afbeelding ]
Men vergeet dat de daling het resultaat is van de maatregelen.quote:Op woensdag 22 april 2020 13:25 schreef Gehrman het volgende:
[..]
Volgens de Jorts en de Marianne Zwagermans was dit het betere alternatief geweest want dan kon tenminste hun onderneming open blijven.
Er is natuurlijk een verschil tussen niks doen en hetgeen wij nu doen. Een paar grote maatregelen massa-evenementen, voetbal, bepaalde horeca (of lagere bezetting, bijvoorbeeld bioscoop) had ook al iets opgeleverd. De vraag is alleen hoeveel. Dat jij je twijfels hebt bij hetgeen er nu gebeurd, wil niet zeggen dat je niks wil doen.quote:Op woensdag 22 april 2020 13:25 schreef Gehrman het volgende:
[..]
Ik moet er nog even goed naar kijken maar de extrapolatie lijkt me vrij extreem: vlak voor de eerste maatregelen was het tenslotte carnaval geweest. Als carnaval het hele jaar dag en nacht zou doorgaan in heel het land en iedereen met corona tot vandaag de polonaise had gelopen had je nu misschien op 23.000 gezeten.quote:Op woensdag 22 april 2020 12:58 schreef ludovico het volgende:
[..]
Overigens, als je kijkt hoe het gaat in Zweden, denk ik dat deze cijfers een beetje flauwekul zijn. Het "zonder maatregelen" scenario bestaat niet.
knap hoor, heb je dat gisteren helemaal alleen bedacht?quote:Op woensdag 22 april 2020 13:26 schreef Sucuk het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Geef ze groot gelijk.quote:Op woensdag 22 april 2020 13:26 schreef Sucuk het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Ik vind ze eerder manisch. Ze wilden toch dat kinderen geen achterstand zouden opbouwen etc. etc.?quote:
luie bange gasten, en dat moet de jeugd opleiden.quote:Op woensdag 22 april 2020 13:26 schreef Sucuk het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Ja, goed héquote:Op woensdag 22 april 2020 13:34 schreef Tarado het volgende:
[..]
knap hoor, heb je dat gisteren helemaal alleen bedacht?
Ik wil ook weleens dingen, maar er zijn er maar weinig waarvoor ik mijn gezondheid of die van mijn geliefden op het spel zou zetten.quote:Op woensdag 22 april 2020 13:35 schreef Sucuk het volgende:
[..]
Ik vind ze eerder manisch. Ze wilden toch dat kinderen geen achterstand zouden opbouwen etc. etc.?
Verschillende leraren hebben verschillende meningen. "Ze" willen niet allemaal hetzelfde.quote:Op woensdag 22 april 2020 13:35 schreef Sucuk het volgende:
[..]
Ik vind ze eerder manisch. Ze wilden toch dat kinderen geen achterstand zouden opbouwen etc. etc.?
Ik zet mijn gezondheid helemaal niet op het spel. Ik neem liever ontslag. Alleen ik ben consistent. Het is niet dat ik weken geleden naar kantoor wilde, en nu opeens niet. Ik wilde toen niet naar kantoor, nu niet en straks ook niet. Totdat het virus weg is, of niet meer hard verspreid.quote:Op woensdag 22 april 2020 13:36 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Ik wil ook weleens dingen, maar er zijn er maar weinig waarvoor ik mijn gezondheid of die van mijn geliefden op het spel zou zetten.
Tuurlijk! Dit kan toch niemand serieus nemenquote:Zonder de maatregelen waren er ruim 23.000 extra ic-opnames nodig geweest, zo liet Jaap van Dissel zien:
Manisch betekent niet wat jij denkt dat het betekent.quote:Op woensdag 22 april 2020 13:39 schreef Sucuk het volgende:
[..]
Ik zet mijn gezondheid helemaal niet op het spel. Ik neem liever ontslag. Alleen ik ben consistent. Het is niet dat ik weken geleden naar kantoor wilde, en nu opeens niet. Ik wilde toen niet naar kantoor, nu niet en straks ook niet. Totdat het virus weg is, of niet meer hard verspreid.
De leraren zijn hypocriet. Eerst open, nu dicht. Het kabinet kan geen spelletje spelen met hun manische gedrag.
Nieuwe voorspelling: ze zullen toch wel open moeten en gehoor geven aan de oproep. Dus willen ze straks een bonus of extra salarisverhoging. Weer klagen over salaris. Voordat we het weten verdienen de leraren buitenproportioneel.
Kom eens met argumenten.quote:Op woensdag 22 april 2020 13:40 schreef zoost het volgende:
[..]
Tuurlijk! Dit kan toch niemand serieus nemen
Is eigenlijk ook een boomer-virusquote:Op woensdag 22 april 2020 13:41 schreef DireStraits7 het volgende:
Terwijl de boomers hier zich boosmaken over de jongeren blijken het gewoon de boomers zelf zijn die elkaar (en hun kinderen) besmetten.
In het leven kan je veiligheid niet voor je gewaarborgd worden, zelfs als je hele leven in bed blijft heb je nog 33% kans dat je kanker oploopt in je leven.quote:Op woensdag 22 april 2020 13:42 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Manisch betekent niet wat jij denkt dat het betekent.
En het standpunt van de meeste leraren is niet veranderd, ze willen best les geven als hun veiligheid gewaarborgd kan worden. En dat kan nu simpelweg niet.
Als Jaap dit brengt in het OMT gelooft Rutte het, klopt zichzelf op de borst met de 90% voorkomen gevallen en blijven de maatregelen ongewijzigd. Ik vermoed dus dat de snelle verspreiding van carnaval geëxtrapoleerd is in deze cijfers, alsof het altijd carnaval is.quote:Op woensdag 22 april 2020 13:40 schreef zoost het volgende:
[..]
Om dat er verder op gereageerd wordt..... wat is hier de bron of onderbouwing voor of is dit een mening ?quote:Op woensdag 22 april 2020 13:40 schreef zoost het volgende:
[..]
Volgens mij betekent het wel wat ik denk dat het betekent. Ik wil het je best uitleggen. Het is een stemmingsstoornis. Hun stemming varieert enorm en is niet in lijn met wat ze uitspreken vóór en ná een kabinetsbesluit. Ze wilden de scholen toch weer zsm open, dan moet je nadenken voor je gaat roepen voor het zsm openen van scholen.quote:Op woensdag 22 april 2020 13:42 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Manisch betekent niet wat jij denkt dat het betekent.
En het standpunt van de meeste leraren is niet veranderd, ze willen best les geven als hun veiligheid gewaarborgd kan worden. En dat kan nu simpelweg niet.
Het mooie is, dit valt nooit te bewijzen (of te ontkennen) want dit is allemaal gebaseerd op een model met heel veel parameters die nooit zijn gevalideerd (want we kennen dit virus nauwelijk). Maar het is natuurlijk fantastisch als je eigen model (waar je zelf voor verantwoordelijk bent) je verteld dat je volgens het model heel goed bezig bent.quote:
Maar je hoeft het niet op te zoekenquote:Op woensdag 22 april 2020 13:44 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
In het leven kan je veiligheid niet voor je gewaarborgd worden, zelfs als je hele leven in bed blijft heb je nog 33% kans dat je kanker oploopt in je leven.
De kans op kanker is (deels) genetisch. Dus logisch dat je een vaste base prediction hebt. Maar dan hoef je het nog steeds niet op te zoeken (risico- en kansverhogend).quote:Op woensdag 22 april 2020 13:44 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
In het leven kan je veiligheid niet voor je gewaarborgd worden, zelfs als je hele leven in bed blijft heb je nog 33% kans dat je kanker oploopt in je leven.
Nee het komt jou opzoeken, net als iedereen, als je zwak/oud en ongezond bent vaker.quote:Op woensdag 22 april 2020 13:49 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Maar je hoeft het niet op te zoeken
Dat wilden ze natuurlijk niet allemaal. Zoveel mensen, zoveel meningen.quote:Op woensdag 22 april 2020 13:46 schreef Sucuk het volgende:
[..]
Ze wilden de scholen toch weer zsm open
Dat is manisch/depressief.quote:Op woensdag 22 april 2020 13:46 schreef Sucuk het volgende:
[..]
Volgens mij betekent het wel wat ik denk dat het betekent. Ik wil het je best uitleggen. Het is een stemmingsstoornis. Hun stemming varieert enorm en is niet in lijn met wat ze uitspreken vóór en ná een kabinetsbesluit. Ze wilden de scholen toch weer zsm open, dan moet je nadenken voor je gaat roepen voor het zsm openen van scholen.
Ik begrijp heel goed de angst rondom gezondheid. Terechte zorg van leraren die gehoord moet worden. Alleen de leraren waren naar mijn mening moreel verplicht om hier vooraf aan te denken. Nu is het kansloos om achteraf te piepen dat het allemaal te snel wordt geopend.
Manisch-depressief is ook een vorm van manisch. Subonderdeel. Na een manische periode kan een depressie (periode) volgen.quote:Op woensdag 22 april 2020 13:51 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Dat is manisch/depressief.
Iemand die manisch is reageert gewoon overdreven enthousiast en positief op zaken.
Volgens mij haal je ook de PO-raad en de LIA door elkaar.
Ik snap sowieso niet dat ze ouderen niet wat meer opsluiten en gezonde jongeren wat meer vrijheid geven. Daarvan komt onder de 40 toch vrijwel niemand op de IC. Ik zie buiten meer oudjes dan jongeren... en afstand houden, yolo, lijkt ze echt niet te boeien.quote:Op woensdag 22 april 2020 13:41 schreef DireStraits7 het volgende:
Terwijl de boomers hier zich boosmaken over de jongeren blijken het gewoon de boomers zelf zijn die elkaar (en hun kinderen) besmetten.
Werkt in beide richtingen, ook negatief/boos. Als je de verbindingen tussen gevoelens+acties en de realiteit verliest.quote:Op woensdag 22 april 2020 13:51 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Dat is manisch/depressief.
Iemand die manisch is reageert gewoon overdreven enthousiast en positief op zaken.
Volgens mij haal je ook de PO-raad en de LIA door elkaar.
Klopt wat je zegt, maar je kunt met de beschikbare modellen vast wel een plausibele berekening er op los laten hoeveel mensen in risicogroepen procentueel extra besmet zouden zijn geraakt en dus op de IC zouden kunnen belanden. Ik bedoel, het is echt niet zo dat 23.000 ineens een heel gek cijfer is toch op basis van 17 miljoen Nederlanders waarvan 7 miljoen 50+ers. (in 2019 volgens het CBS).quote:Op woensdag 22 april 2020 13:48 schreef zoost het volgende:
[..]
Het mooie is, dit valt nooit te bewijzen (of te ontkennen) want dit is allemaal gebaseerd op een model met heel veel parameters die nooit zijn gevalideerd (want we kennen dit virus nauwelijk). Maar het is natuurlijk fantastisch als je eigen model (waar je zelf voor verantwoordelijk bent) je verteld dat je volgens het model heel goed bezig bent.
Kijk naar Zweden, hebben ze daar 23.000 opnames? Nee, precies.
Ik vind dat de jongeren relatief gezien de regels netjes opvolgen. Beter dan ik verwacht had. Althans in mijn woonplaats. Ben ook verbaast over de oudjes en de 40+ers. Zij zouden met meer ervaring en meer ontwikkelde hersenen toch wel beter moeten weten, en beter moeten presteren dan jongeren wat betreft opvolgen van regels.quote:Op woensdag 22 april 2020 13:53 schreef alors het volgende:
[..]
Ik snap sowieso niet dat ze ouderen niet wat meer opsluiten en gezonde jongeren wat meer vrijheid geven. Daarvan komt onder de 40 toch vrijwel niemand op de IC. Ik zie buiten meer oudjes dan jongeren... en afstand houden, yolo, lijkt ze echt niet te boeien.
Hebben ze in de USA nu geen 45.000 doden en een veelvoud aan ziekenhuis gevallen ?quote:Op woensdag 22 april 2020 13:48 schreef zoost het volgende:
[..]
Het mooie is, dit valt nooit te bewijzen (of te ontkennen) want dit is allemaal gebaseerd op een model met heel veel parameters die nooit zijn gevalideerd (want we kennen dit virus nauwelijk). Maar het is natuurlijk fantastisch als je eigen model (waar je zelf voor verantwoordelijk bent) je verteld dat je volgens het model heel goed bezig bent.
Kijk naar Zweden, hebben ze daar 23.000 opnames? Nee, precies.
Landen onderling kun je niet vergelijken. Hoe het land is opgebouwd en hoe het samenleeft verschilt gewoon enorm van de ander. Kwestie van (inter)regionale verschillen. Ook culturele verschillen wat kan betekenen dat genetisch dingen ook anders kunnen zijn.quote:Op woensdag 22 april 2020 13:58 schreef Vallon het volgende:
[..]
Hebben ze in de USA nu geen 45.000 doden en een veelvoud aan ziekenhuis gevallen ?
Juist. dit als retoriek.
Uitkijken met landen vergelijken om daarmee een gevoel als argument in te zetten en dat zo kracht bij te zetten. Verder weten we heel veel van het virus en wat we idd niet weten hoe we balans vinden tussen verspreiding en beheersing gevolgen.
Hoe stel je je dat opsluiten van ouderen voor?quote:Op woensdag 22 april 2020 13:53 schreef alors het volgende:
[..]
Ik snap sowieso niet dat ze ouderen niet wat meer opsluiten en gezonde jongeren wat meer vrijheid geven. Daarvan komt onder de 40 toch vrijwel niemand op de IC. Ik zie buiten meer oudjes dan jongeren... en afstand houden, yolo, lijkt ze echt niet te boeien.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |