abonnement Unibet Coolblue
pi_192122040
Hoi allemaal,

Wij kunnen maandag een koopcontract tekenen, en zouden daarna ons huis moeten verkopen.

Zouden jullie dit doen? De makelaar is natuurlijk nog steeds positief en zei vrijdag nog dat dit geen enkel probleem moet zijn.

We willen niet met 2 huizen komen te zitten...
pi_192122053
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 16:16 schreef Sunri5e het volgende:
Aha, heel toevallig stuurt onze branchevereniging de NVM ook een bericht naar ons door dat er veel vragen binnen komen over Corona artikelen.
Ja, dat snap ik wel! Wat denk jij dat er gaat gebeuren de komende weken en maanden?
  woensdag 18 maart 2020 @ 16:30:23 #3
406944 SugeLucky
Heeft een snoeiharde ripple
pi_192122100
Ik zou momenteel liever eerst m'n eigen huis verkopen en dan iets kopen. Met een beetje geluk verkoop je je eigen huis nog voor een goede prijs en kan je over een tijd een huis terugkopen voor een lagere prijs mocht de markt in elkaar storten.
  woensdag 18 maart 2020 @ 16:31:18 #4
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_192122128
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 16:28 schreef kamehameha het volgende:

[..]

Ja, dat snap ik wel! Wat denk jij dat er gaat gebeuren de komende weken en maanden?
Ik heb werkelijk geen idee. Ik merk dat er erg veel stress en veel zenuwachtige mensen op dit moment aanwezig zijn in de markt. Ik kreeg veel vragen van klanten over wat ze het beste kunnen doen. Ik heb er geen antwoord op. Dat dit de markt niet te goede komt lijkt mij duidelijk. Maar of hierdoor op termijn ook de prijzen gaan dalen betwijfel ik.
  woensdag 18 maart 2020 @ 16:33:33 #5
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_192122193
Het bedrijf dat de foto's en plattegronden van de woningen die wij in verkoop krijgen maakt komt al niet meer langs als de verkopers thuis zijn. Iemand van ons kantoor moet erbij zijn. Dit is haast niet te doen. Dit gaat absoluut voor problemen zorgen.
pi_192122382
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 16:33 schreef Sunri5e het volgende:
Het bedrijf dat de foto's en plattegronden van de woningen die wij in verkoop krijgen maakt komt al niet meer langs als de verkopers thuis zijn. Iemand van ons kantoor moet erbij zijn. Dit is haast niet te doen. Dit gaat absoluut voor problemen zorgen.
Bizar, desnoods gaan de bewoners toch gewoon een uurtje wandelen?

Als zulke zaken al roet in het eten gaan gooien...
  Moderator woensdag 18 maart 2020 @ 16:43:16 #7
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_192122416
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 16:27 schreef kamehameha het volgende:
Hoi allemaal,

Wij kunnen maandag een koopcontract tekenen, en zouden daarna ons huis moeten verkopen.

Zouden jullie dit doen? De makelaar is natuurlijk nog steeds positief en zei vrijdag nog dat dit geen enkel probleem moet zijn.

We willen niet met 2 huizen komen te zitten...
Dan moet je eerst je huis verkopen voor je iets nieuws koopt.
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 18 maart 2020 @ 16:47:05 #8
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_192122502
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 16:41 schreef kamehameha het volgende:

[..]

Bizar, desnoods gaan de bewoners toch gewoon een uurtje wandelen?

Als zulke zaken al roet in het eten gaan gooien...
Er moet iemand verzekeringstechnisch aanwezig zijn.
pi_192122547
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 16:43 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Dan moet je eerst je huis verkopen voor je iets nieuws koopt.
Ja, mee eens hoor. Zo zou het moeten. Maar dat was de afgelopen periode juist totaal niet nodig. Ik ken niemand eigenlijk die het nog zo deed, iedereen kocht en verkocht dan pas. Makelaar adviseerde ons ook: koop maar eerst, jullie huis gaat in een maandje de deur uit.

Zou zonder het virus nu nog steeds zo gaan, wsl.
pi_192122558
Blij dat m'n ouders hun huis hebben weten te verkopen vlak voordat de Corona echt toesloeg.
Nieuwe eigenaar belde al, of er niks te regelen viel en de koop ontbonden kon worden, maar contracten waren de week ervoor al getekend, en geen clausules in het contract.

Sommige kopers zijn dus idd erg onrustig nu.
pi_192122576
[/quote]
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 16:27 schreef kamehameha het volgende:
Hoi allemaal,

Wij kunnen maandag een koopcontract tekenen, en zouden daarna ons huis moeten verkopen.

Zouden jullie dit doen? De makelaar is natuurlijk nog steeds positief en zei vrijdag nog dat dit geen enkel probleem moet zijn.

We willen niet met 2 huizen komen te zitten...
Makelaars. :')

Het zijn meestal laagopgeleiden die het maar zijn gaan doen. Net zo'n non baantje als recruiter. Ik zou er toch goed over nadenken. Ik hoorde vandaag bij een bezichtiging dat een kwart van de mensen niet zijn komen kijken. Dat is toch flink en misschien is het wel erger.
pi_192122735
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 16:50 schreef Craptacular het volgende:
[..]

Makelaars. :')

Het zijn meestal laagopgeleiden die het maar zijn gaan doen. Net zo'n non baantje als recruiter. Ik zou er toch goed over nadenken. Ik hoorde vandaag bij een bezichtiging dat een kwart van de mensen niet zijn komen kijken. Dat is toch flink en misschien is het wel erger.
Haha, makelaars zijn natuurlijk gebaat bij rust, dus zo lang de vlammen niet uit het huis komen, is er geen vuurtje. Ik snap het wel hoor, de meesten herinneren zich 2008 nog wel :(

We kunnen het nog even aankijken voor we moeten tekenen, en dan zou een voorwaarde voor verkoop eigen woning mogelijk moeten zijn, liet de verkoopmakelaar weten. Dan lopen we alleen wat opstartkosten voor de verkoop van onze woning mis, dat is wel een gok die we kunnen nemen.
pi_192123013
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 16:49 schreef Carlos93 het volgende:
Blij dat m'n ouders hun huis hebben weten te verkopen vlak voordat de Corona echt toesloeg.
Nieuwe eigenaar belde al, of er niks te regelen viel en de koop ontbonden kon worden, maar contracten waren de week ervoor al getekend, en geen clausules in het contract.

Sommige kopers zijn dus idd erg onrustig nu.
No shit. :o

Ik merk ook zelf dat ik wel even in afwacht modus ga. Ik bedoel de markt is oververhit en mensen gaan hun baan verliezen waardoor verkopen zich zullen opstapelen en kopers kunnen toeslaan. :Y
  woensdag 18 maart 2020 @ 17:20:37 #14
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_192123361
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 16:49 schreef Carlos93 het volgende:
Blij dat m'n ouders hun huis hebben weten te verkopen vlak voordat de Corona echt toesloeg.
Nieuwe eigenaar belde al, of er niks te regelen viel en de koop ontbonden kon worden, maar contracten waren de week ervoor al getekend, en geen clausules in het contract.

Sommige kopers zijn dus idd erg onrustig nu.
Domme vraag natuurlijk. Welke verkoper gaat daar nou akkoord op geven? :')
  woensdag 18 maart 2020 @ 17:21:58 #15
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_192123392
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 16:27 schreef kamehameha het volgende:
Hoi allemaal,

Wij kunnen maandag een koopcontract tekenen, en zouden daarna ons huis moeten verkopen.

Zouden jullie dit doen? De makelaar is natuurlijk nog steeds positief en zei vrijdag nog dat dit geen enkel probleem moet zijn.

We willen niet met 2 huizen komen te zitten...
Ik weet niet in welk gebied je woont? Natuurlijk kan dat nog steeds in de gebieden waar kopers over elkaar heen vallen. Als je voorheen 40 bezichtigingen zou hebben en nu 20 dan verkoop je de woning nog steeds enorm snel. Het is niet zo dat er opeens geen kopers meer zijn.
pi_192123393
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 17:20 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Domme vraag natuurlijk. Welke verkoper gaat daar nou akkoord op geven? :')
Haha inderdaad, niemand die dat nog zou accepteren. Maar hij wilde het toch eventjes proberen.
pi_192123513
Hoop dat die huisprijzen heel snel naar beneden kelderen. Zal vast gebeuren.
pi_192123576
Zoals ik gisteren al voorspelde is de kapitaalmarktrente snel aan het stijgen:



De eerste hypotheekverstrekkers hebben hun rentes inmiddels omhoog gegooid.


https://www.rtlz.nl/life/(...)gende-hypotheekrente
blablablabla
pi_192123595
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 17:26 schreef Mar_an het volgende:
Hoop dat die huisprijzen heel snel naar beneden kelderen. Zal vast gebeuren.
Hoop van niet.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_192123860
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2020 17:28 schreef Elan het volgende:
Zoals ik gisteren al voorspelde is de kapitaalmarktrente snel aan het stijgen:

[ afbeelding ]

De eerste hypotheekverstrekkers hebben hun rentes inmiddels omhoog gegooid.


https://www.rtlz.nl/life/(...)gende-hypotheekrente
Dit is lang niet ongezond. Dit betekent dat geld weer iets waard wordt
pi_192123960
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2020 17:28 schreef Elan het volgende:
Zoals ik gisteren al voorspelde is de kapitaalmarktrente snel aan het stijgen:

[ afbeelding ]

De eerste hypotheekverstrekkers hebben hun rentes inmiddels omhoog gegooid.


https://www.rtlz.nl/life/(...)gende-hypotheekrente
Dat kan dan een push geven voor de mensen die nog snel van de lage rente willen profiteren en toch kopen.

We moeten gewoon hopen dat over 3 weken de maatregelen hun effect hebben gehad, en de draad weer opgepakt kan worden. Dan zijn dit gewoon korte termijn fluctuaties geweest, maar op de lange termijn is er dan nog steeds een stijgende lijn. Gezien de maatregelen van de overheid gaan ze hier op dit moment ook nog vanuit, want je hoort geen berichten over bezuinigingen maar over steunmaatregelen.

In China heeft het ook de schijn van korte termijn tegenslag want er verschijnen de laatste dagen allerlei filmpjes waarin afscheid wordt genomen van verpleegkundigen en doctoren die 2 maanden geleden van elders werden opgetrommeld.
Your life is your life: go all the way
https://youtu.be/2lK4LrD8Ii4
  woensdag 18 maart 2020 @ 18:13:31 #22
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_192124691
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 17:26 schreef Mar_an het volgende:
Hoop dat die huisprijzen heel snel naar beneden kelderen. Zal vast gebeuren.
Maar de hypotheekrente gaat ook stijgen dus je schiet er totaal niets mee op.
pi_192124782
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2020 17:42 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]

Dit is lang niet ongezond. Dit betekent dat geld weer iets waard wordt
Precies, en dat mensen bij een huis van 3 ton ook weer een maandbedrag betalen dat conform die waarde is.

En rente op je spaargeld *O*
blablablabla
  woensdag 18 maart 2020 @ 18:18:25 #24
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_192124805
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2020 18:17 schreef Elan het volgende:

[..]

Precies, en dat mensen bij een huis van 3 ton ook weer een maandbedrag betalen dat conform die waarde is.

En rente op je spaargeld *O*
En wat is volgens jou "conform die waarde"?
  woensdag 18 maart 2020 @ 18:21:37 #25
139330 TNA
For the stars that shine
pi_192124870
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2020 17:46 schreef Koral het volgende:

[..]

Dat kan dan een push geven voor de mensen die nog snel van de lage rente willen profiteren en toch kopen.

We moeten gewoon hopen dat over 3 weken de maatregelen hun effect hebben gehad, en de draad weer opgepakt kan worden. Dan zijn dit gewoon korte termijn fluctuaties geweest, maar op de lange termijn is er dan nog steeds een stijgende lijn. Gezien de maatregelen van de overheid gaan ze hier op dit moment ook nog vanuit, want je hoort geen berichten over bezuinigingen maar over steunmaatregelen.
Het lijkt me uitgesloten dat over drie weken de draad weer kan worden opgepakt, dan zouden de besmettingen direct door het dak schieten
quote:
In China heeft het ook de schijn van korte termijn tegenslag want er verschijnen de laatste dagen allerlei filmpjes waarin afscheid wordt genomen van verpleegkundigen en doctoren die 2 maanden geleden van elders werden opgetrommeld.
China is vooral heel goed in propaganda. Wuhan zit nog steeds in een lockdown en zodra die wordt opgeheven kan het virus weer toeslaan.
pi_192124872
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 18:18 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

En wat is volgens jou "conform die waarde"?
In elk geval meer dan de 600 euro die het nu is per maand.
blablablabla
  woensdag 18 maart 2020 @ 18:24:57 #27
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_192124947
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 18:21 schreef Elan het volgende:

[..]

In elk geval meer dan de 600 euro die het nu is per maand.
600 euro is wel veel voor een woning van 300k. Ik betaal 425 euro voor een woning van 410k.
pi_192125021
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 18:24 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

600 euro is wel veel voor een woning van 300k. Ik betaal 425 euro voor een woning van 410k.
Dat kan maar dan heb je al behoorlijk afgelost.

Een snel stijgende rente kan de woningmarkt wel degelijk een klap geven is de verwachting van economen. Meer dan dat virus en de economische gevolgen er van (al is een substantiële kapitaalmarktrentestijging, leuk woord voor Scrabble ook een direct gevolg van deze crisis :P )
blablablabla
pi_192125452
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2020 18:28 schreef Elan het volgende:

[..]

Dat kan maar dan heb je al behoorlijk afgelost.

Een snel stijgende rente kan de woningmarkt wel degelijk een klap geven is de verwachting van economen. Meer dan dat virus en de economische gevolgen er van (al is een substantiële kapitaalmarktrentestijging, leuk woord voor Scrabble ook een direct gevolg van deze crisis :P )
Of hij heeft het alleen over de rente. Hoe dan ook is het wel onduidelijk :')
pi_192125622
Ik heb ook een paar weken geleden een huis gekocht. Timing is verre van ideaal maar ik heb geen spijt vanwege het feit dat ik ook gewoon een andere woning nodig had. Gelukkig heb ik de woning bijna 10% onder de taxatiewaarde weten te bemachtigen omdat de verkopende partij financiële problemen had. Neemt niet weg dat een neerwaartse correctie mij ook pijn gaat doen.
One man's trash, another man's treasure.
pi_192127092
Hier ook twijfel, zie: WGR / Nieuwbouwhuis kopen in deze tijd

Bij mij vooral omdat ik voor een nieuwbouwhuis bezig ben waarbij de oplevering pas over 1.5 tot 2 jaar gaat zijn. Dus dat zou betekenen nu kopen en pas over ca. een jaar kunnen verkopen. :{
pi_192127290
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 19:43 schreef Schuifpui het volgende:
Hier ook twijfel, zie: WGR / Nieuwbouwhuis kopen in deze tijd

Bij mij vooral omdat ik voor een nieuwbouwhuis bezig ben waarbij de oplevering pas over 1.5 tot 2 jaar gaat zijn. Dus dat zou betekenen nu kopen en pas over ca. een jaar kunnen verkopen. :{
Als je de overwaarde van je huidige huis nodig hebt voor je nieuwe huis en je je geen daling kunt permiteren zou ik het in ieder geval absoluut niet aandurven. Ik verwacht een behoorlijke daling de komende tijd.
pi_192127827
Het ligt eraan hoe de reële economie wordt geraakt, maar meteen vanaf nu een keiharde crash zie ik niet gebeuren.
pi_192128040
De huizenmarkt heeft ook 9/11 overleefd, bijvoorbeeld.
pi_192128132
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 18:13 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Maar de hypotheekrente gaat ook stijgen dus je schiet er totaal niets mee op.
Je schiet daar wel degelijk iets mee op. Je hebt een veel lagere schuld dan.

Het misverstand zoals jij het ook weer ziet blijkbaar komt doordat men deze zaken enkel nog in "maandlast" uitdrukt. Dat is een volstrekt verkeerde benadering van schuld.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_192128156
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 18:24 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

600 euro is wel veel voor een woning van 300k. Ik betaal 425 euro voor een woning van 410k.
Zie hier het bewijs. :) Als e.e.a instort zit je met een gigantische schuld waar je nooit meer uitkomt.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_192128647
Het is gewoon heel lastig te zeggen. Er is een tekort aan woningen, maar met een slappere economie slinkt dat tekort ook, minder expats en vergis je niet, als men twee jaar het kopen van de eerste woning uitstelt is dat een behoorlijke vraaguitval.

Het ligt eraan hoe snel men dat virus onder controle krijgt, en vooral of er andere mechanismes gaan spelen, of dat een bepaalde economische rot zichtbaar is. Dat als gevolg de rente snel stijgt, bijvoorbeeld.
  woensdag 18 maart 2020 @ 21:27:36 #38
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_192129746
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 20:20 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Je schiet daar wel degelijk iets mee op. Je hebt een veel lagere schuld dan.

Het misverstand zoals jij het ook weer ziet blijkbaar komt doordat men deze zaken enkel nog in "maandlast" uitdrukt. Dat is een volstrekt verkeerde benadering van schuld.
Dus jij denkt dat het beter is dat je 1100 euro betaald voor een woning van 300k dan 425 euro voor een woning van 410k? Dat maandbedrag moet je elke maand betalen hè? Waarom denk je dat het in 2008 zo fout ging? Omdat mensen door de hoge rente de hypotheek niet meer konden betalen.

Stel ik zou in de bijstand komen te zitten. Dan zegt de gemeente dat ik lekker in mijn woning mag blijven zitten omdat de maandlasten voor sociale huur duurder is.

Alles draait om maandlasten.
pi_192129778
Sterker nog, ik ben van plan te gaan verkopen!
pi_192135716
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 16:49 schreef Carlos93 het volgende:
Blij dat m'n ouders hun huis hebben weten te verkopen vlak voordat de Corona echt toesloeg.
Nieuwe eigenaar belde al, of er niks te regelen viel en de koop ontbonden kon worden, maar contracten waren de week ervoor al getekend, en geen clausules in het contract.

Sommige kopers zijn dus idd erg onrustig nu.
Dus sleuteloverdracht bij de notaris is al geweest en je ouders zijn t huis uit? Wat bij de makelaar wordt ondertekend en je periode hebt om financiering rond te krijgen kun je gewoon onderuit komen. Ja het kost je een boete maar nog steeds gewoon onderuit te komen
pi_192135767
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 20:20 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Zie hier het bewijs. :) Als e.e.a instort zit je met een gigantische schuld waar je nooit meer uitkomt.
Zolang je niet hoeft te verhuizen en je je maandlasten kunt betalen is er niet zo veel aan de hand.
pi_192135813
quote:
1s.gif Op donderdag 19 maart 2020 07:48 schreef Linkse_krijger het volgende:

[..]

Zolang je niet hoeft te verhuizen en je je maandlasten kunt betalen is er niet zo veel aan de hand.
Het gaat erom dat je absoluut gezien een veel grotere schuld hebt terwijl je onderpand niet waardevast is. Een schuld van 4 ton weegt dan veel zwaarder dan een schuld van 2 ton. Het is toch echt eenvoudig maar dat principe wordt blijkbaar niet begrepen.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_192135867
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 07:51 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Het gaat erom dat je absoluut gezien een veel grotere schuld hebt terwijl je onderpand niet waardevast is. Een schuld van 4 ton weegt dan veel zwaarder dan een schuld van 2 ton. Het is toch echt eenvoudig maar dat principe wordt blijkbaar niet begrepen.
Dat dat op papier niet goed staat begrijp ik ook wel, maar het scheelt dat vrijwel iedereen tegenwoordig aflost. Dus als je je maandlasten kunt blijven betalen verdwijnt die schuld wel. Ben alleen wel bang dat er een hoop mensen in de problemen gaan komen ivm baan verliezen -> hypotheek niet meer kunnen betalen -> dikke restschuld.
  donderdag 19 maart 2020 @ 08:46:12 #44
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_192136390
De hypotheekadviseur (die mij overigens geen hypotheek hoeft te slijten) geeft aan dat hij verwacht dat de hypotheekrente op korte termijn 1 procent kan gaan stijgen.
pi_192136436
Dat is puur koffiedik kijken van die beste man, als het in dit tempo doorgaat zit je eind april op 5% of hoger.
blablablabla
pi_192136437
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 08:46 schreef Sunri5e het volgende:
De hypotheekadviseur (die mij overigens geen hypotheek hoeft te slijten) geeft aan dat hij verwacht dat de hypotheekrente op korte termijn 1 procent kan gaan stijgen.
Dus snel nog een huis kopen nu ;)
Love is in the air!
pi_192136461
quote:
1s.gif Op donderdag 19 maart 2020 07:57 schreef Linkse_krijger het volgende:

[..]

Dat dat op papier niet goed staat begrijp ik ook wel, maar het scheelt dat vrijwel iedereen tegenwoordig aflost. Dus als je je maandlasten kunt blijven betalen verdwijnt die schuld wel. Ben alleen wel bang dat er een hoop mensen in de problemen gaan komen ivm baan verliezen -> hypotheek niet meer kunnen betalen -> dikke restschuld.
Banken treffen daar nu al maatregelen tegen.

https://m.limburger.nl/cn(...)de-maak-bij-abn-amro
blablablabla
  donderdag 19 maart 2020 @ 08:53:50 #48
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_192136488
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 08:49 schreef Elan het volgende:
Dat is puur koffiedik kijken van die beste man, als het in dit tempo doorgaat zit je eind april op 5% of hoger.
Tuurlijk is het koffiedik kijken. Maar aan de onderliggende getallen kan hij niet anders concluderen dat de rente snel omhoog gaat.
pi_192136490
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 08:49 schreef Landgeld het volgende:

[..]

Dus snel nog een huis kopen nu ;)
https://fd.nl/beurs/13385(...)chikbaar-door-corona

Succes.
blablablabla
pi_192136849
quote:
Jep, die huizen die straks allemaal wel weer aangeboden zijn worden als we weer mogen 'verplaatsen' :)
Love is in the air!
pi_192137800
quote:
1s.gif Op donderdag 19 maart 2020 07:57 schreef Linkse_krijger het volgende:

[..]

Dat dat op papier niet goed staat begrijp ik ook wel, maar het scheelt dat vrijwel iedereen tegenwoordig aflost. Dus als je je maandlasten kunt blijven betalen verdwijnt die schuld wel. Ben alleen wel bang dat er een hoop mensen in de problemen gaan komen ivm baan verliezen -> hypotheek niet meer kunnen betalen -> dikke restschuld.
Al het horeca personeel bv. Daar zullen klappen vallen en daar kunnen anderen dan weer van profiteren op de huizen markt. Dog eat dog world.
pi_192137823
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 08:46 schreef Sunri5e het volgende:
De hypotheekadviseur (die mij overigens geen hypotheek hoeft te slijten) geeft aan dat hij verwacht dat de hypotheekrente op korte termijn 1 procent kan gaan stijgen.
Het zijn gewoon verkopertjes, natuurlijk vertelt hij je deze onzin. Dan kan je dat mooi verspreiden. :')
pi_192138720
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 10:06 schreef Craptacular het volgende:

[..]

Het zijn gewoon verkopertjes, natuurlijk vertelt hij je deze onzin. Dan kan je dat mooi verspreiden. :')
Elke onbenul kan bedenken dat de rente gaat stijgen.
pi_192139007
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 07:43 schreef funnywell het volgende:

[..]

Dus sleuteloverdracht bij de notaris is al geweest en je ouders zijn t huis uit? Wat bij de makelaar wordt ondertekend en je periode hebt om financiering rond te krijgen kun je gewoon onderuit komen. Ja het kost je een boete maar nog steeds gewoon onderuit te komen
Jep sleuteloverdracht al geweest. Ging allemaal heel snel. Huis stond 2 uur te koop, in de avond kwam de nieuwe eigenaar kijken en besloot het direct te kopen.
3 weken later voorlopig koopcontract getekend en nog een week later was alles rond met de sleuteloverdracht.
pi_192139146
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 21:27 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Dus jij denkt dat het beter is dat je 1100 euro betaald voor een woning van 300k dan 425 euro voor een woning van 410k? Dat maandbedrag moet je elke maand betalen hè? Waarom denk je dat het in 2008 zo fout ging? Omdat mensen door de hoge rente de hypotheek niet meer konden betalen.

Stel ik zou in de bijstand komen te zitten. Dan zegt de gemeente dat ik lekker in mijn woning mag blijven zitten omdat de maandlasten voor sociale huur duurder is.

Alles draait om maandlasten.
Moet je niet je eigen huis opeten voordat je in de bijstand mag komen?
pi_192139344
Gekoppeld.
pi_192139751
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 11:20 schreef weetjewel5 het volgende:

[..]

Moet je niet je eigen huis opeten voordat je in de bijstand mag komen?
verkopen en inschrijven voor huur, zou het nu alvast doen, just in case
pi_192139792
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 17:26 schreef Mar_an het volgende:
Hoop dat die huisprijzen heel snel naar beneden kelderen. Zal vast gebeuren.
Vorige crisis duurde het 5 jaar tot het laagste punt bereikt werd
pi_192139806
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 11:47 schreef THEFXR het volgende:

[..]

verkopen en inschrijven voor huur, zou het nu alvast doen, just in case
grapje of serieus?
pi_192139837
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 11:49 schreef weetjewel5 het volgende:

[..]

grapje of serieus?
serieus, zit nu gehuurd, had vroeger een eigen huis
pi_192139858
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 11:51 schreef THEFXR het volgende:

[..]

serieus, zit nu gehuurd, had vroeger een eigen huis
maar het klopt dus dat je je huis moet opeten voordat je in de bijstand komt? trouwens nu een huurhuis zoeken lijkt me best lastig.
pi_192139902
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 11:52 schreef weetjewel5 het volgende:

[..]

maar het klopt dus dat je je huis moet opeten voordat je in de bijstand komt? trouwens nu een huurhuis zoeken lijkt me best lastig.
Normaal gesproken wel. Mag je geen bezittingen hebben dan x bedrag. Weet niet precies hoeveel, laten we zeggen 6000 euro. Een huis is veel meer waard, dus die moet je dan eerst verkopen.
pi_192139914
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 11:52 schreef weetjewel5 het volgende:

[..]

maar het klopt dus dat je je huis moet opeten voordat je in de bijstand komt? trouwens nu een huurhuis zoeken lijkt me best lastig.
Dan moet je bij familie of vrienden gaan wonen totdat er een huurwoning beschikbaar is, urgent is het niet meer.
ja, de bijstand wordt dan een lening zolang je huis nog niet verkocht is of het wordt door de bank geveild, als je je hypotheek niet meer kan betalen.
pi_192140178
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 11:52 schreef weetjewel5 het volgende:

[..]

maar het klopt dus dat je je huis moet opeten voordat je in de bijstand komt? trouwens nu een huurhuis zoeken lijkt me best lastig.
Als er geen hypotheek lening tegenover staat klopt dat.

Gaat uiteindelijk om je eigen vermogen. Dus een huis van 250k en een lening van 250k is geen probleem. Je mag overwaarde hebben maar hoeveel weet ik niet precies.

quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 11:54 schreef StephanL het volgende:

[..]

Normaal gesproken wel. Mag je geen bezittingen hebben dan x bedrag. Weet niet precies hoeveel, laten we zeggen 6000 euro. Een huis is veel meer waard, dus die moet je dan eerst verkopen.
Maar daar staat in veel gevallen ook een negatieve waarde tegenover (lening). De vraag in deze is wat het verschil is tussen die twee. Boven een x bedrag kun je geen bijstand aanvragen.
pi_192140787
Maand geleden huis verkocht. Nu half jaar huren. Eens kijken wat er gaat gebeuren... In ieder geval ongetwijfeld iets
Love is in the air!
pi_192140835
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 12:41 schreef Landgeld het volgende:
Maand geleden huis verkocht. Nu half jaar huren. Eens kijken wat er gaat gebeuren... In ieder geval ongetwijfeld iets
netjes. dat zou zomaar precies de top geweest kunnen zijn.
pi_192140876
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 11:52 schreef weetjewel5 het volgende:

[..]

maar het klopt dus dat je je huis moet opeten voordat je in de bijstand komt? trouwens nu een huurhuis zoeken lijkt me best lastig.
Je krijgt een krediet bij de sociale verzekeringsbank ter waarde van 80% van je overwaarde. Als dit op is wordt het huis verkocht en ga je huren. Tenzij je alles weer financieel op de rit krijgt voor die tijd.
pi_192141079
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 08:46 schreef Sunri5e het volgende:
De hypotheekadviseur (die mij overigens geen hypotheek hoeft te slijten) geeft aan dat hij verwacht dat de hypotheekrente op korte termijn 1 procent kan gaan stijgen.
Wacht ... ik pak mijn glazen bol.er even bij.

Nogal een gedurfde uitspraak van de beste man.

Ongeveer in de lijn van 'de kans is klein dat er Corona' komt in NL.
pi_192141179
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 12:43 schreef weetjewel5 het volgende:

[..]

netjes. dat zou zomaar precies de top geweest kunnen zijn.
Ja, niemand die het weet. Kan ook dat het nog even doorstijgt . Of dat rentes stijgen. Niemand die het weet. Zelfs de experts niet.

Ze dachten ook dat Corona-virus ons land niet zou raken.
Love is in the air!
pi_192141203
Mensen die willen kopen = "jaa, de huizenmarkt gaat instorten"
Mensen die verkopen = '" Jaa, er gaat helemaal niets gebeuren"

Als we dit topic over een jaar teruglezen weten we pas meer. Dat is volgens mij de enige conclusie :)

Over een jaar weten we meer.
Love is in the air!
pi_192141245
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 13:06 schreef Landgeld het volgende:
Mensen die willen kopen = "jaa, de huizenmarkt gaat instorten"
Mensen die verkopen = '" Jaa, er gaat helemaal niets gebeuren"

Als we dit topic over een jaar teruglezen weten we pas meer. Dat is volgens mij de enige conclusie :)

Over een jaar weten we meer.
jammer dat we geen RemindmeBot hebben.
pi_192141270
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 13:08 schreef weetjewel5 het volgende:

[..]

jammer dat we geen RemindmeBot hebben.
Je kan jezelf een brief sturen ;) . Nee even serieus mensen. We zijn nog geen 1 week onderweg na de zwaardere maatregelen. Ontwikkelingen gaan zo ongelooflijk snel.
Love is in the air!
pi_192141381
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 13:06 schreef Landgeld het volgende:
Mensen die willen kopen = "jaa, de huizenmarkt gaat instorten"
Mensen die verkopen = '" Jaa, er gaat helemaal niets gebeuren"

Als we dit topic over een jaar teruglezen weten we pas meer. Dat is volgens mij de enige conclusie :)

Over een jaar weten we meer.
Er komt amper volk op af nu dus mensen gaan hun huis echt niet verkopen nu.

Behalve als je wel moet @vosss omdat je al een ander huis gekocht hebt.

Wat weer zorgt voor schaarste wat devaluatie weer zal reduceren (korte termijn). Op lange termijn blijft er gewoon een tekort aan woningen, en zal dat virus ook wel weer een keer onder controle worden gebracht al dan niet middels een vaccin.

Vergeet ook niet dat een percentage potentiële kopers allang was afgehaakt omdat ze toch niet in aanmerking kwamen. Die groep komt bij een prijsdaling weer in de markt, wat de prijzen zo weer omhoog stuwt naar de oude situatie.

Banken en overheden geven ook aan mensen die tijdelijk geen werk hebben gecompenseerd zullen worden. Zodra de maatregelen afvlakken kunnen die mensen gewoon direct weer aan de bak.
blablablabla
pi_192141412
[/quote]
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 13:06 schreef Landgeld het volgende:
Mensen die willen kopen = "jaa, de huizenmarkt gaat instorten"
Mensen die verkopen = '" Jaa, er gaat helemaal niets gebeuren"

Als we dit topic over een jaar teruglezen weten we pas meer. Dat is volgens mij de enige conclusie :)

Over een jaar weten we meer.
nou, toch maar even een makelaar gebeld om het verkooptraject op te starten :D
  donderdag 19 maart 2020 @ 13:17:04 #75
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_192141414
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 11:52 schreef weetjewel5 het volgende:

[..]

maar het klopt dus dat je je huis moet opeten voordat je in de bijstand komt? trouwens nu een huurhuis zoeken lijkt me best lastig.
Ik dacht dat het zo was dat als je maandlasten qua hypotheek lager zijn dan een eventuele huur van een huurwoning ja mag blijven zitten.
pi_192141422
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 12:41 schreef Landgeld het volgende:
Maand geleden huis verkocht. Nu half jaar huren. Eens kijken wat er gaat gebeuren... In ieder geval ongetwijfeld iets
Zit in zelfde schuitje. Eind februari overdracht gehad en nu een jaartje huren.

Er gaat zeker iets gebeuren op de huizenmarkt al was het maar dat banken de normen gaan aanscherpen.

Als de markt stabiliseert vind ik het al prima. Grote economische schade zit niemand op te wachten.
pi_192141507
Ik heb echt vorige maand een huis gekocht. Benieuwd of ik net op tijd was, of juist het verkeerde moment heb gekozen. We gaan het zien.
Op donderdag 9 mei 2013 16:42 schreef tong80 het volgende:
Je bent de grootste kut-user van FOK! realiseer je je dat ?
pi_192141548
quote:
1s.gif Op donderdag 19 maart 2020 13:21 schreef Cara het volgende:
Ik heb echt vorige maand een huis gekocht. Benieuwd of ik net op tijd was, of juist het verkeerde moment heb gekozen. We gaan het zien.
Maakt niet meer uit toch? Als je tevreden bent met de aankoop en het kan betalen boeit het niet wat er met de markt gebeurt.

Het kan wel iets uitmaken als je binnen paar jaar wil verkassen maar dat doen weinig huizenkopers.
pi_192141683
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 13:23 schreef Ericr het volgende:

[..]

Maakt niet meer uit toch? Als je tevreden bent met de aankoop en het kan betalen boeit het niet wat er met de markt gebeurt.

Het kan wel iets uitmaken als je binnen paar jaar wil verkassen maar dat doen weinig huizenkopers.
Klopt, tenzij je 1 a 2 jaar later gewoon veel meer had kunnen kopen voor dat geld. Dan heb je jarenlang dus ook meer plezier van ;)

Aan de andere kant - als je je baan verliest , de hypotheekrente stijgt kan je over een jaar niet meer kopen, dus moet je hiermee tevreden zijn. Je kan nooit iets zeker weten van te voren.

Met name in de Randstad doen veel mensen concessies in het kader van budget. Zou toch mooi zijn als je door kelderen van prijzen 10m2 meer kan kopen. Dat vooral.

Als je super tevreden bent maakt het inderdaad weinig uit. Gewoon weer 10-20 jaar blijven zitten!
Love is in the air!
pi_192141706
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 13:17 schreef Ericr het volgende:

[..]

Zit in zelfde schuitje. Eind februari overdracht gehad en nu een jaartje huren.
Welke regio? En wat is de reden van huur?

Huren vind ik alleen irritant dat je kaal huurt en alles moet kopen. Heb liever gemeubileerd, alleen is dat vaak een kortere periode :)
Love is in the air!
pi_192141901
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 13:32 schreef Landgeld het volgende:

[..]

Welke regio? En wat is de reden van huur?

Huren vind ik alleen irritant dat je kaal huurt en alles moet kopen. Heb liever gemeubileerd, alleen is dat vaak een kortere periode :)
Den Haag en wil rustig rondkijken voordat ik ga kopen.

Heb gestoffeerd gehuurd, dat scheelt al iets.

Nadeel van Den Haag is de huisvestingsvergunning waarmee de gemeente je richting huizen drukt van 1200 euro of meer. Beetje boven hun inkomensnormen verdienen en je zit gelijk op dat soort huurprijzen. Heb je nog steeds niet veel overigens, daarom weer kopen binnen afzienbare tijd.
pi_192141959
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 13:42 schreef Ericr het volgende:

[..]

Den Haag en wil rustig rondkijken voordat ik ga kopen.

Heb gestoffeerd gehuurd, dat scheelt al iets.

Nadeel van Den Haag is de huisvestingsvergunning waarmee de gemeente je richting huizen drukt van 1200 euro of meer. Beetje boven hun inkomensnormen verdienen en je zit gelijk op dat soort huurprijzen. Heb je nog steeds niet veel overigens, daarom weer kopen binnen afzienbare tijd.
Ik hetzelfde (Randstad, regio Utrecht). Waarom wacht je nu een jaar, en heb je de afgelopen maand niets gekocht?
Love is in the air!
  donderdag 19 maart 2020 @ 19:48:29 #83
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_192150042
Zojuist het bericht gekregen dat er een aantal banken juist gaan verlagen. Morgen zal het wereldkundig worden.
pi_192150346
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 11:46 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Aanbod:
733 woningen

Verkocht:
3423

En er zijn zeker nieuwe woningen opgekomen. Dus volgens mij hebben een hoop mensen hun woning er vanaf gehaald.
Staan er inmiddels nog maar 726 woningen op.
pi_192154933
Ik zie op Funda geen afname.
Wel minder bezichtigingen volgens mijn makelaar hier in de Randstad.
Love is in the air!
  vrijdag 20 maart 2020 @ 00:03:06 #86
1337 Zak
.........................?
pi_192155214
Paar weken geleden een geweldig huis gezien. Bod gedaan dikke 15% onder vraagprijs (ja dat kan hier in de regio) en meteen een tegenbod gekregen waar wij ook weer op gereageerd hadden. En toen werd het stil.

Vandaag belt de makelaar: "gefeliciteerd, ze willen aan jullie verkopen!"

Dus ik heb gezegd dat hij eerst maar eens een voorstel voor het voorlopig koopcontract met wat soepele termijnen moet sturen. We moeten namelijk nog een huis verkopen (moet niet maar wat moeten we met twee).

Gek is dat. We waren zo bezig met dat huis en nu is het misschien zover en zijn we niet blij. Komt ook omdat ik nu ziek ben en we allebei in een vitaal beroep werken en nu dus compleet oververmoeid zijn. Timing kon niet slechter.
pi_192155255
Ik zie weinig nieuwe huizen. De ontslag cirkel moet nog komen
  FOK!fotograaf vrijdag 20 maart 2020 @ 01:48:38 #88
92797 fraubitch
Heeft een Pwny!!
pi_192155767
Ik ben benieuwd naar de rente percentage
They say I have ADD but I just don't understa...OOOHH!! Look!! A Kitty!!
Screw worldpeace! I want a Pony!
pi_192156762
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 00:03 schreef Zak het volgende:
Paar weken geleden een geweldig huis gezien. Bod gedaan dikke 15% onder vraagprijs (ja dat kan hier in de regio) en meteen een tegenbod gekregen waar wij ook weer op gereageerd hadden. En toen werd het stil.

Vandaag belt de makelaar: "gefeliciteerd, ze willen aan jullie verkopen!"

Dus ik heb gezegd dat hij eerst maar eens een voorstel voor het voorlopig koopcontract met wat soepele termijnen moet sturen. We moeten namelijk nog een huis verkopen (moet niet maar wat moeten we met twee).

Gek is dat. We waren zo bezig met dat huis en nu is het misschien zover en zijn we niet blij. Komt ook omdat ik nu ziek ben en we allebei in een vitaal beroep werken en nu dus compleet oververmoeid zijn. Timing kon niet slechter.
Gewoon afkappen, waar je woont maakt niet zoveel uit hoor. Geniet vooral van elkaar. Ander geweldig huis komt echt nog wel voorbij. COncentreer je maar eerst op je vitale beroep en bijbehorende vermoeidheid. En laat familie en vrienden af en toe helpen met koken of wat dan ook.

Een geweldig huis is echt niet alles, denk nog vaak terug aan mijn tijd met mn vriendin in ons gare appartementje.
pi_192156924
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 00:03 schreef Zak het volgende:
Paar weken geleden een geweldig huis gezien. Bod gedaan dikke 15% onder vraagprijs (ja dat kan hier in de regio) en meteen een tegenbod gekregen waar wij ook weer op gereageerd hadden. En toen werd het stil.

Vandaag belt de makelaar: "gefeliciteerd, ze willen aan jullie verkopen!"

Dus ik heb gezegd dat hij eerst maar eens een voorstel voor het voorlopig koopcontract met wat soepele termijnen moet sturen. We moeten namelijk nog een huis verkopen (moet niet maar wat moeten we met twee).

Gek is dat. We waren zo bezig met dat huis en nu is het misschien zover en zijn we niet blij. Komt ook omdat ik nu ziek ben en we allebei in een vitaal beroep werken en nu dus compleet oververmoeid zijn. Timing kon niet slechter.
Heel bijzonder dit. Signaal dat het echt afkoelt.. :)
Love is in the air!
pi_192157016
Misschien als stukadoors en loodgieters hun prijzen ook verlagen dan komt mij dit wel goed uit.

https://www.ad.nl/wonen/e(...)-heel-goed~a15a8c1e/
pi_192157458
Rabobank: Nederlandse economie in recessie door coronacrisis
https://www.nu.nl/economi(...)or-coronacrisis.html

Normaliter volgt de woningmarkt na een recessie. In dit geval verwacht ik echt wel effect.

- Mensen raken banen kwijt;
- Mensen worden voorzichtiger en wachten af;
Love is in the air!
  vrijdag 20 maart 2020 @ 08:43:25 #93
82546 Apekoek
terrorhenk
pi_192157878
Huizenmarkt zal eerst nu wel een duik maken. Straks weer goed moment om te kopen.
pi_192158291
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 08:14 schreef Landgeld het volgende:
Rabobank: Nederlandse economie in recessie door coronacrisis
https://www.nu.nl/economi(...)or-coronacrisis.html

Normaliter volgt de woningmarkt na een recessie. In dit geval verwacht ik echt wel effect.

- Mensen raken banen kwijt;
- Mensen worden voorzichtiger en wachten af;
De huizenmarkt heeft in de laatste 50 jaar welgeteld twee keer een neerwaartse correctie gekend, eind jaren 70 en na 2008. Er zijn zat meer recessies geweest.

Het is dus niet noodzakelijk waar.
pi_192158461
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 09:07 schreef skrn het volgende:

[..]

De huizenmarkt heeft in de laatste 50 jaar welgeteld twee keer een neerwaartse correctie gekend, eind jaren 70 en na 2008. Er zijn zat meer recessies geweest.

Het is dus niet noodzakelijk waar.
Eens. En dit is wel het niveau jaren 70 - en 2008 verwacht ik :)

Nog nooit vertoond. Historisch. Alles stil en kapot. Serieus he.
Love is in the air!
  vrijdag 20 maart 2020 @ 09:22:39 #96
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_192158589
Het plan bij ons is nog steeds om onze woning half april in de verkoop te doen. We moeten nog wat kleine dingen binnen opknappen. In onze woonplaats komen elke dag nog ongeveer 2 huizen de markt op. En worden binnen een week verkocht. Ja, het koelt af, maar in de ene regio harder dan de andere.
pi_192158792
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 00:08 schreef Tailless het volgende:
Ik zie weinig nieuwe huizen. De ontslag cirkel moet nog komen
Zou het?
pi_192159274
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 23:36 schreef Landgeld het volgende:
Ik zie op Funda geen afname.
Wel minder bezichtigingen volgens mijn makelaar hier in de Randstad.
Ik heb Funda app nog open staan voor Rotterdam na mijn gekochte huis, er veranderd voorlopig nog niks. Komen elke dag flink wat huizen bij.
Op donderdag 9 mei 2013 16:42 schreef tong80 het volgende:
Je bent de grootste kut-user van FOK! realiseer je je dat ?
  vrijdag 20 maart 2020 @ 10:01:58 #99
82546 Apekoek
terrorhenk
pi_192159362
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 09:07 schreef skrn het volgende:

[..]

De huizenmarkt heeft in de laatste 50 jaar welgeteld twee keer een neerwaartse correctie gekend, eind jaren 70 en na 2008. Er zijn zat meer recessies geweest.

Het is dus niet noodzakelijk waar.
Hele economie plat en jij denkt dat het geen negatieve impact zal hebben? Wishful thinking
pi_192159455
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 10:01 schreef Apekoek het volgende:

[..]

Hele economie plat en jij denkt dat het geen negatieve impact zal hebben? Wishful thinking
Niet als de duur kort is, nee, dan verwacht ik geen crash. Misschien een correctie, maar geen crash. Er is deeltijd-WW, er zijn spaarpotjes, de ECB gaat aan het werk, wellicht worden werknemers gevraagd hun vakantie-dagen op te nemen, noem het maar op.

Huizenprijzen volgens juist langere conjunctuurgolven en de rente-stand.
  vrijdag 20 maart 2020 @ 10:44:54 #101
82546 Apekoek
terrorhenk
pi_192160044
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 10:07 schreef skrn het volgende:

[..]

Niet als de duur kort is, nee, dan verwacht ik geen crash. Misschien een correctie, maar geen crash. Er is deeltijd-WW, er zijn spaarpotjes, de ECB gaat aan het werk, wellicht worden werknemers gevraagd hun vakantie-dagen op te nemen, noem het maar op.

Huizenprijzen volgens juist langere conjunctuurgolven en de rente-stand.
Dit gaat allemaal niet kort duren en we zitten in een exceptionele situatie. Nog nooit in de moderne tijd is een samenleving zo plat gelegd, uitgelezen moment om te crashen. Ik hoop dat ik er naast zit.
pi_192161259
Goed, zoals wellicht bekend hadden wij een huis gekocht net voor heel dit gekut. Zonder ontbindende voorwaarde verkoop eigen woning. Want populaire buurt en prima huis.

Zojuist is de verkoopmakelaar hier geweest voor de verkoopopdracht door te spreken en te tekenen.

Zij verwacht dat we nog gewoon kunnen verkopen voor de prijs die eerder al genoemd was voordat deze ellende losbarstte. Wel ziet ze een lichte afname van geïnteresseerden op dit moment, maar gezien ons huis verwacht ze dat we toch snel voor een prima prijs zullen verkopen.

Volgende week dinsdag worden foto's geknipt en donderdag een sneak preview online en dan vrijdag op Funda etc.

Spannende tijden. :)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_192161262
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 10:07 schreef skrn het volgende:
Huizenprijzen volgens juist langere conjunctuurgolven en de rente-stand.
En wat is volgens jou de invloed van Corona op die laatste 2?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_192161279
quote:
7s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 11:56 schreef vosss het volgende:
Goed, zoals wellicht bekend hadden wij een huis gekocht net voor heel dit gekut. Zonder ontbindende voorwaarde verkoop eigen woning. Want populaire buurt en prima huis.

Zojuist is de verkoopmakelaar hier geweest voor de verkoopopdracht door te spreken en te tekenen.

Zij verwacht dat we nog gewoon kunnen verkopen voor de prijs die eerder al genoemd was voordat deze ellende losbarstte. Wel ziet ze een lichte afname van geïnteresseerden op dit moment, maar gezien ons huis verwacht ze dat we toch snel voor een prima prijs zullen verkopen.

Volgende week dinsdag worden foto's geknipt en donderdag een sneak preview online en dan vrijdag op Funda etc.

Spannende tijden. :)
Succes met de verkoop!!!
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_192161283
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 11:56 schreef blomke het volgende:

[..]

En wat is volgens jou de invloed van Corona op die laatste 2?
De rente zal wel stijgen ga ik van uit, maar wij hebben inmiddels een renteaanbod gehad van de hypotheekverstrekker en getekend net voordat het goed los ging hier. :)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_192161285
Makelaars en hypotheekadviseurs :')

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 20-03-2020 11:57:21 ]
pi_192161320
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 11:57 schreef wielrennerdt het volgende:
Makelaars en hypotheekadviseurs :')
Want??
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_192161333
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 11:56 schreef blomke het volgende:

[..]

Succes met de verkoop!!!
Dankje, na dit gesprek zojuist heb ik wat meer goeie hoop gekregen. Makelaar heeft deze week nog 2 huizen verkocht hier (kleine stad in Limburg).

Maar toch is er die onzekerheid, maargoed, dat heeft iedereen, hoe lang gaat dit duren, gaat dit mij ook persoonlijk raken, wat zijn de gevolgen voor de korte en lange termijn. Dat weet niemand 100% zeker. Afwachten maar.

Mochten de huizenprijzen in elkaar donderen als een malle dan kunnen wij zonder dat het echt vervelend wordt ook wel klappen van 10% incassereren. Dus ruimte is er voldoende zegmaar. :)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_192161386
quote:
7s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 11:59 schreef vosss het volgende:
Dankje, na dit gesprek zojuist heb ik wat meer goeie hoop gekregen. Makelaar heeft deze week nog 2 huizen verkocht hier (kleine stad in Limburg).

Maar toch is er die onzekerheid, maargoed, dat heeft iedereen, hoe lang gaat dit duren, gaat dit mij ook persoonlijk raken, wat zijn de gevolgen voor de korte en lange termijn. Dat weet niemand 100% zeker. Afwachten maar.

Mochten de huizenprijzen in elkaar donderen als een malle dan kunnen wij zonder dat het echt vervelend wordt ook wel klappen van 10% incassereren. Dus ruimte is er voldoende zegmaar. :)
De markt voorspellen….echt onbegonnen werk.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_192161427
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 12:01 schreef blomke het volgende:

[..]

De markt voorspellen….echt onbegonnen werk.
Jep. Dus nu gaat ons huis zo snel mogelijk de verkoop in en dan zien we het wel. Voor hetzelfde geld zitten we volgende week allemaal verplicht binnen en mogen we alleen het huis uit voor boodschappen. Dat weet je ook niet.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  vrijdag 20 maart 2020 @ 12:06:40 #111
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_192161481
Ik heb het idee dat iedereen zijn huis nog probeert te verkopen voor de bubble prijzen. Aanbod is flink gestegen de afgelopen 3 dagen.
  Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 20 maart 2020 @ 12:07:28 #112
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_192161496
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 12:06 schreef RamboDirk het volgende:
Ik heb het idee dat iedereen zijn huis nog probeert te verkopen voor de bubble prijzen. Aanbod is flink gestegen de afgelopen 3 dagen.
In Eindhoven juist niet.
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
  vrijdag 20 maart 2020 @ 12:14:05 #113
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_192161606
quote:
18s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 12:07 schreef D_A het volgende:

[..]

In Eindhoven juist niet.
Misschien ligt dit in Brabant inderdaad anders.
pi_192161748
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 11:57 schreef wielrennerdt het volgende:
Makelaars en hypotheekadviseurs :')
Slaat natuurlijk nergens op om 1,2 procent courtage te betalen voor iemand die enkel een woning op Funda plaatst en wat fotootjes maakt. Makelaar kost al snel richting de 4000-8000 euro terwijl het aantal uren dat een makelaar nodig heeft voor de verkoop van je woning echt niet in de buurt komt van zijn uurtarief (blijft gewoon een paardaagse cursus die je moet volgen om RMT te worden en geen wo-opleiding ofzo).
Zelfde geldt voor hypotheekadviseurs.

Die makelaars pakken echt veel te veel geld voor het werk dat ze doen en het aantal uren dat ze kwijt zijn aan een woninkje.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 20-03-2020 12:23:40 ]
pi_192161810
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 12:23 schreef wielrennerdt het volgende:

[..]

Slaat natuurlijk nergens op om 1,2 procent courtage te betalen voor iemand die enkel een woning op Funda plaatst en wat fotootjes maakt. Makelaar kost al snel richting de 4000-8000 euro terwijl het aantal uren dat een makelaar nodig heeft voor de verkoop van je woning echt niet in de buurt komt van zijn uurtarief (blijft gewoon een paardaagse cursus die je moet volgen om RMT te worden en geen wo-opleiding ofzo).
Zelfde geldt voor hypotheekadviseurs.

Die makelaars pakken echt veel te veel geld voor het werk dat ze doen en het aantal uren dat ze kwijt zijn aan een woninkje.
Makelaar van 4 tot 8000 euro :') :')
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_192161854
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 12:06 schreef RamboDirk het volgende:
Ik heb het idee dat iedereen zijn huis nog probeert te verkopen voor de bubble prijzen. Aanbod is flink gestegen de afgelopen 3 dagen.
Aanbod omhoog en afwachtende kopers is lagere prijzen!!
pi_192161892
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 12:26 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Makelaar van 4 tot 8000 euro :') :')
Met een courtage van 1,2% zit je dan tussen de 333.333,- en 666.666,-

Vaak zijn die courtages ook gewoon 2% hoor.

Zo gek zijn die bedragen niet, behalve dan dat het belachelijke bedragen zijn voor wat ze doen zoals zojuist al aangegeven werd.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_192161915
quote:
7s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 12:32 schreef vosss het volgende:

[..]

Met een courtage van 1,2% zit je dan tussen de 333.333,- en 666.666,-

Vaak zijn die courtages ook gewoon 2% hoor.

Zo gek zijn die bedragen niet, behalve dan dat het belachelijke bedragen zijn voor wat ze doen zoals zojuist al aangegeven werd.
Dan ben je gewoon een dief van je eigen portemonnee. Maarja moeten mensen zelf weten.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_192161980
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 12:33 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Dan ben je gewoon een dief van je eigen portemonnee. Maarja moeten mensen zelf weten.
Jij dingt altijd af bij een makelaar?

Knappe boi

_O_

:')
pi_192162021
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 12:06 schreef RamboDirk het volgende:
Ik heb het idee dat iedereen zijn huis nog probeert te verkopen voor de bubble prijzen. Aanbod is flink gestegen de afgelopen 3 dagen.
Opruimen, fotograaf, energielabel, makelaar, etc gaat al snel langer dan 3 dagen duren dus er zal nog wel wat aanbod komen.
Your life is your life: go all the way
https://youtu.be/2lK4LrD8Ii4
pi_192162024
quote:
10s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 12:36 schreef Fer_de_Lance het volgende:

[..]

Jij dingt altijd af bij een makelaar?

Knappe boi

_O_

:')
Ik heb geen makelaar nodig. Foto's maken en een tekstje schrijven kan ik zelf ook wel.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_192162034
quote:
10s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 12:36 schreef Fer_de_Lance het volgende:

[..]

Jij dingt altijd af bij een makelaar?

Knappe boi

_O_

:')
Waar je voor kan lullen hoef je niet voor te werken. Ik heb zojuist ook ge-afgedongen bij de verkoopmakelaar hoor.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_192162052
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 12:33 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Dan ben je gewoon een dief van je eigen portemonnee. Maarja moeten mensen zelf weten.
Dat is mijn hele betoog toch juist pik?

#NIET READY
pi_192162067
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 12:38 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Ik heb geen makelaar nodig. Foto's maken en een tekstje schrijven kan ik zelf ook wel.
En dan hack je funda en dan plaats je het zelf

ok man

je bent 12 begrijp ik?

Leuke kamer bij pappa en mamma?
pi_192162084
quote:
10s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 12:41 schreef Fer_de_Lance het volgende:

[..]

En dan hack je funda en dan plaats je het zelf

ok man

je bent 12 begrijp ik?

Leuke kamer bij pappa en mamma?
Gewoon marktplaats.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_192162089
quote:
3s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 12:39 schreef vosss het volgende:
Waar je voor kan lullen hoef je niet voor te werken. Ik heb zojuist ook ge-afgedongen bij de verkoopmakelaar hoor.
Oh ja een paar procentpunten kan vaak, zeker als ze al te hoog instappen...
  vrijdag 20 maart 2020 @ 12:42:44 #127
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_192162100
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 12:41 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Gewoon marktplaats.
Ja want dan bereik je het grote publiek. Wie kijkt er nou op Marktplaats naar een huis? :')
pi_192162141
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 12:42 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Ja want dan bereik je het grote publiek. Wie kijkt er nou op Marktplaats naar een huis? :')
Genoeg mensen. Heel MP staat er vol mee en Funda is niet de enige huizensite ofzo.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  vrijdag 20 maart 2020 @ 12:51:40 #129
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_192162256
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 12:23 schreef wielrennerdt het volgende:

[..]

Slaat natuurlijk nergens op om 1,2 procent courtage te betalen voor iemand die enkel een woning op Funda plaatst en wat fotootjes maakt. Makelaar kost al snel richting de 4000-8000 euro terwijl het aantal uren dat een makelaar nodig heeft voor de verkoop van je woning echt niet in de buurt komt van zijn uurtarief (blijft gewoon een paardaagse cursus die je moet volgen om RMT te worden en geen wo-opleiding ofzo).
Zelfde geldt voor hypotheekadviseurs.

Die makelaars pakken echt veel te veel geld voor het werk dat ze doen en het aantal uren dat ze kwijt zijn aan een woninkje.
Mwah Financieel Adviseurs moeten aardig wat studeren voor de juiste certificeringen.

Makelaars zijn wel uitbuiters ja. Die makelaar van ons had het lef zijn auto bij ons op de oprit te zetten bij een open dag voor kijkers. Gelijk de deur aangezet, wat een idioot :')
pi_192162335
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 12:51 schreef RamboDirk het volgende:

[..]

Mwah Financieel Adviseurs moeten aardig wat studeren voor de juiste certificeringen.

Makelaars zijn wel uitbuiters ja. Die makelaar van ons had het lef zijn auto bij ons op de oprit te zetten bij een open dag voor kijkers. Gelijk de deur aangezet, wat een idioot :')
Zitten ook wel nette makelaars tussen hoor, maar het grootste gedeelte zijn gewoon jongens met cognackleurige schoenen en een te kort en strak jasje die snel geld willen verdienen.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 20-03-2020 12:57:07 ]
pi_192162398
Al een tijdje op zoek naar een woning. Hopen dat hierdoor de prijzen eindelijk een keer wat dalen.
pi_192162610
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 12:51 schreef RamboDirk het volgende:

[..]

Mwah Financieel Adviseurs moeten aardig wat studeren voor de juiste certificeringen.

Makelaars zijn wel uitbuiters ja. Die makelaar van ons had het lef zijn auto bij ons op de oprit te zetten bij een open dag voor kijkers. Gelijk de deur aangezet, wat een idioot :')
Het is geen beschermd beroep dus elke nitwit kan het.

Je laat huizen zien aan mensen. Nagenoeg elke mongool kan dat.
pi_192162781
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 13:09 schreef Craptacular het volgende:

[..]

Het is geen beschermd beroep dus elke nitwit kan het.

Je laat huizen zien aan mensen. Nagenoeg elke mongool kan dat.
Je moet wel goede salesvaardigheden hebben om klanten binnen te harken als je nog geen bekende speler bent in de regio waar je verkoopt.
  vrijdag 20 maart 2020 @ 15:26:11 #134
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_192165703
Ik vind het inderdaad wel irritant om eerst ¤695 te lappen voor foto’s en funda enzo, en daarna nog eens 1,5% van de verkoopsom. Al moet hij denk ik nu wel harder werken voor dat geld dan voor de coronacrisis.
pi_192166877
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 12:44 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Genoeg mensen. Heel MP staat er vol mee en Funda is niet de enige huizensite ofzo.
marktplaats gebruiken om naar huizen te kijken :')

sorry man maar dat is wel echt heel erg schooier
pi_192168860
Nog wat tips en visies over de huizenmarkt?
Love is in the air!
  vrijdag 20 maart 2020 @ 20:32:02 #138
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_192172165
Veel mensen hier hopen (terecht) dat de prijs daalt. Ikzelf heb liever dst het gelijk blijft. Ik zit net in de periode dat ik mijn huis graag wil verkopen.

Maar goed, ik wacht natuurlijk met verkopen omdat ik ook geen lui door mn huis heb stampen. Als deze crisis ergens een keer voorbij is klap ik hem zo snel mogelijk op de markt.

En dat is het ook, zie momenteel heeeeeel erg weinig huizen in de buurt die te koop staan. Aanname is dat de anderen ook eerst wachten. Maar zodra er weer meer keuze is, zal ik ook meteen weer door gaan kopen (mits ik mijn eigen huis eerst verkoop).

Desalniettemin zal het volgens mij voor mij niet zoveel uitmaken. Dan wordt mijn huis wat minder geld waard, dat zal de rest ook worden.

Maar voor de mensen die geen huis hebben zou het erg fijn zijn. Ikzelf ben al blij dat mijn huis inmiddels 20k tot 30k meer geld waard is geworden.

Ik heb drie jaar geleden ook de overstap gewaagd om te kopen. Tot nu toe heeft het wat opgeleverd maar de hypotheek is ook een goed "spaarpotje", al is de rente momenteel heerlijk laag.
  vrijdag 20 maart 2020 @ 20:33:02 #139
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_192172191
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 12:26 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Makelaar van 4 tot 8000 euro :') :')
Eerder 2,5k idd.
  zaterdag 21 maart 2020 @ 16:10:35 #140
139330 TNA
For the stars that shine
pi_192187138
quote:
quote:
Rabobank gaat er in de analyses vanuit dat Nederland het virus in het tweede kwartaal onder controle krijgt, zodat de economie in de tweede helft van 2020 weer geleidelijk normaliseert.
En da's precies de tricky aanname.
pi_192187429
Komende week twee bezichtigingen (Randstad)
Love is in the air!
  zaterdag 21 maart 2020 @ 18:02:55 #142
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_192189114
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 20:33 schreef RickoKun het volgende:

[..]

Eerder 2,5k idd.
2,5k? Ik ben makelaar maar voor 2,5k kan ik echt geen huis verkopen. Voor 2,5k zit je bij Makelaarsland. Het klinkt allemaal heel leuk maar ik weet zeker dat ik 9 van de 10 keer het huis voor meer kan verkopen als dat jij zelf kunt via Makelaarsland. En dan wordt je ook nog eens ALLES uit handen genomen ipv dat je dingen zelf moet doen.
pi_192189538
Een koper neemt niets van een huidige bewoner aan. Een makelaar wordt meer vertrouwd, ondanks dat deze de belangen van de verkoper behartigt.

En je kan wel heel dapper onderhandelen met een makelaar op een prijs om je huis te verkopen, maar als hij/zij tegelijkertijd beter kan verdienen aan een andere woning dan gaat de inzet niet naar jouw woning toe.

Een goede makelaar betaald zich terug. Dat merk je al in het gesprek. Hij/zij heeft een goed idee hoe hij de woning wil verkopen en wie de doelgroep is.

Een vaste prijs tot beider tevredenheid, en een bonus als de verkoop boven een x bedrag uit komt. Spreek desnoods een minimaal aantal bezichtiging af als je bang bent dat er te weinig gedaan wordt voor je geld.
Your life is your life: go all the way
https://youtu.be/2lK4LrD8Ii4
pi_192189629
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2020 18:02 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

2,5k? Ik ben makelaar maar voor 2,5k kan ik echt geen huis verkopen. Voor 2,5k zit je bij Makelaarsland. Het klinkt allemaal heel leuk maar ik weet zeker dat ik 9 van de 10 keer het huis voor meer kan verkopen als dat jij zelf kunt via Makelaarsland. En dan wordt je ook nog eens ALLES uit handen genomen ipv dat je dingen zelf moet doen.
Wat foto's maken en een standaard tekstje schrijven kan ik zelf ook wel.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  zaterdag 21 maart 2020 @ 18:43:35 #145
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_192189762
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2020 18:35 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Wat foto's maken en een standaard tekstje schrijven kan ik zelf ook wel.
Klopt. Dat is idd wat ik doe :')

Edit: trouwens die foto's maak ik niet eens zelf. Dus ik schrijf alleen een tekst voor ¤4500,-.
  zaterdag 21 maart 2020 @ 19:03:40 #146
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_192190150
gewoon op feesboek te koop zetten, lekker gratis verkopen
  zaterdag 21 maart 2020 @ 19:12:21 #147
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_192190310
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2020 19:03 schreef THEFXR het volgende:
gewoon op feesboek te koop zetten, lekker gratis verkopen
Idd. Lekker binnen je eigen vriendenkringen en vooral niet aanbieden via Funda want dan bereik je een teveel mensen waardoor de prijs wel eens verder omhoog zou kunnen gaan.
pi_192190367
Wij hadden via huizenbalie iemand gevonden die ons volledig ontzorgd heeft voor 1% van de verkoopprijs (in ons geval ¤1.900,-). Dus het kan echt wel.

Je kon het pakket uitbreiden met Funda / Zien24 / plattegrond / verkoop en nog wat dingen. Dat heeeft ons 500 extra gekocht.

We hadden eerst het huis zelf via facebook. Veel bekeken en gedeeld maar 0 reactie verder. Huis 1 dag op Funda en weg. Praat ik over februari 2018.
pi_192191301
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 12:51 schreef RamboDirk het volgende:
Makelaars zijn wel uitbuiters ja. Die makelaar van ons had het lef zijn auto bij ons op de oprit te zetten bij een open dag voor kijkers. Gelijk de deur aangezet, wat een idioot :')
Ik heb ook wel nette makelaars meegemaakt, ook een makelaar die met mij niks meer wilde omdat ik "te commercieel" was (lees: te gierig). Ga er maar vanuit dat ze geld willen verdienen, dat wil je als huisverkoper ook, dus probeer samen een win-win te vinden.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_192191354
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 18:21 schreef Landgeld het volgende:
Nog wat tips en visies over de huizenmarkt?
Kan alle kanten opgaan. Een AEX die 30% inlevert in 14 dagen en het einde is nog niet in zicht.

De huizenmarkt is way-overpriced, dus zeker conjunctuurgevoelig. Meer conjunctuurgevoelig dan 5 jaar geleden. Maar voorspellen….al helemaal met de jaartallen erbij….zou me er niet aan wagen. Ik (we) w(o)on(en) best, dus of het huis -25% of + 10% doet….gaat het ons niet om.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_192193736
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2020 18:02 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

2,5k? Ik ben makelaar maar voor 2,5k kan ik echt geen huis verkopen. Voor 2,5k zit je bij Makelaarsland.
Wij hebben ons huis verkocht in 2018 met verkoopmakelaar voor 2.5k flat fee (excl. foto's van iets over de 500). Ik heb geen klachten over de kwaliteit en ondersteuning van de makelaar voor dat geld.

We hebben twee makelaars op bezoek gehad (een flat fee, een op courtagebasis) en beide gaven ongeveer hetzelfde advies voor de vraagprijs. Ik betwijfel of de courtagevariant er dan op een later moment alsnog meer dan een paar duizend extra uit had gesleept.

Maar goed, jij bent de expert en misschien was de markt de afgelopen maanden (pre-corona) al significant anders dan half 2018.
A gentleman is a man who can play Jump on an Oberheim and chooses not to.
pi_192222729
Nog nieuwe ontwikkelingen? Zijn er mensen hier die als makelaar werken in de Randstad en iets merken?

Meer aanbod - mogelijk ander soort bezichtigingen? Minder kijkers, en alleen echte geinteresseerden.

Ben benieuwd!
Love is in the air!
  maandag 23 maart 2020 @ 12:08:25 #154
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_192222893
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 11:58 schreef Landgeld het volgende:
Nog nieuwe ontwikkelingen? Zijn er mensen hier die als makelaar werken in de Randstad en iets merken?

Meer aanbod - mogelijk ander soort bezichtigingen? Minder kijkers, en alleen echte geinteresseerden.

Ben benieuwd!
Ik heb 3 dagen wat angst in de mark gemerkt. Daar is nu helemaal niets meer van te merken. Het zwaar overbieden zonder voorbehoud van financiering gaat gewoon door.
pi_192223286
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 12:08 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Ik heb 3 dagen wat angst in de mark gemerkt. Daar is nu helemaal niets meer van te merken. Het zwaar overbieden zonder voorbehoud van financiering gaat gewoon door.
Daarom.
En niemand gaat nu er een verlammend virus het hele leven plat legt zijn huis ineens met verlies verkopen.
blablablabla
  maandag 23 maart 2020 @ 12:35:15 #156
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_192223428
quote:
1s.gif Op maandag 23 maart 2020 12:27 schreef Elan het volgende:

[..]

Daarom.
En niemand gaat nu er een verlammend virus het hele leven plat legt zijn huis ineens met verlies verkopen.
Maar dat hoeft ook niet want er is nog steeds woningnood en de rentes zijn historisch laag.
  maandag 23 maart 2020 @ 12:47:22 #157
40566 Ericr
Livewrong
pi_192223610
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 12:08 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Ik heb 3 dagen wat angst in de mark gemerkt. Daar is nu helemaal niets meer van te merken. Het zwaar overbieden zonder voorbehoud van financiering gaat gewoon door.
3 dagen? Dit heeft pas effect over enkele weken en misschien zelfs maanden. Bedrijven en ZZP'ers die omvallen zorgen voor uitval aan de vraagkant. Dat gaat niet zo snel dat je er gelijk effect van ziet.

Stuk in de Telegraaf is ook helder

quote:
Op de middellange termijn rekent Van Bruggen ook op lagere huizenprijzen. Noorlag: ,,Een grote groep mensen zal, ondanks de ondersteunende maatregelen van het kabinet, gehavend uit deze crisis komen. Ook zal het opgebouwde spaargeld aangebroken moeten worden. Dat verkleint hun toekomstige financieringsmogelijkheden. Als je bedenkt dat bij ongeveer een op de drie hypotheekaanvragen een zzp'er betrokken is, dan zal dat op termijn een grote weerslag hebben."
Dat ZZP-ers tikken gaan krijgen, al was het maar korstondig, is een feit. Daar gaan noodfondsen niet genoeg tegen helpen. Als het vet op de botten nu wordt aangesproken zal na het einde van deze crisis eerst dat vet weer moeten worden opgebouwd.
pi_192223734
quote:
1s.gif Op maandag 23 maart 2020 12:27 schreef Elan het volgende:

[..]

Daarom.
En niemand gaat nu er een verlammend virus het hele leven plat legt zijn huis ineens met verlies verkopen.
Ja en als je de hypotheek niet meer kunt opbrengen? Gedwongen verkopen?
pi_192223905
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 12:54 schreef Xenorium het volgende:

[..]

Ja en als je de hypotheek niet meer kunt opbrengen? Gedwongen verkopen?
Dat komt met de huidige rentestand en het overheidsbeleid aangaande recht op bijstand amper voor.
blablablabla
pi_192224069
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 12:08 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Ik heb 3 dagen wat angst in de mark gemerkt. Daar is nu helemaal niets meer van te merken. Het zwaar overbieden zonder voorbehoud van financiering gaat gewoon door.
Daar komt een kentering in. De huizenmarkt is verziekt en mensen betalen veel te veel voor huizen. :Y
  maandag 23 maart 2020 @ 13:12:08 #161
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_192224088
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 13:11 schreef Craptacular het volgende:

[..]

Daar komt een kentering in. De huizenmarkt is verziekt en mensen betalen veel te veel voor huizen. :Y
Waarom veel te veel?
Snap jij vraag en aanbod?
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_192224655
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 12:35 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Maar dat hoeft ook niet want er is nog steeds woningnood en de rentes zijn historisch laag.
En rentes stijgen. Dus mensen willen daar nog snel van profiteren.
  maandag 23 maart 2020 @ 14:39:53 #163
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_192225830
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 12:47 schreef Ericr het volgende:

[..]

3 dagen? Dit heeft pas effect over enkele weken en misschien zelfs maanden. Bedrijven en ZZP'ers die omvallen zorgen voor uitval aan de vraagkant. Dat gaat niet zo snel dat je er gelijk effect van ziet.
Ja, ik heb 3 dagen vertwijfeling bij kopers en verkopers gevoeld. Dit is volledig weg en ik hoor nu al een paar dagen niets meer over het virus in combinatie met aankoop en verkoop. Er wordt vrolijk moet 10 man tegelijk op een woning geboden. Ver boven de vraagprijs en zonder financieringsvoorbehoud.
  maandag 23 maart 2020 @ 14:40:59 #164
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_192225847
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 13:37 schreef Lafoy het volgende:

[..]

En rentes stijgen. Dus mensen willen daar nog snel van profiteren.
Ag, dat is ook een verhaal dat zijn eigen leven is gaan leiden. Er zijn ook partijen die juist de rente hebben laten dalen.
pi_192226110
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 14:39 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Ja, ik heb 3 dagen vertwijfeling bij kopers en verkopers gevoeld. Dit is volledig weg en ik hoor nu al een paar dagen niets meer over het virus in combinatie met aankoop en verkoop. Er wordt vrolijk moet 10 man tegelijk op een woning geboden. Ver boven de vraagprijs en zonder financieringsvoorbehoud.
Ben jij een makelaar?
  maandag 23 maart 2020 @ 14:53:40 #166
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_192226136
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 14:52 schreef Craptacular het volgende:

[..]

Ben jij een makelaar?
Ja.
pi_192226170
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 14:53 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Ja.
Ok dan neem ik alles wat je zegt met een korreltje zout. :')

Nee, er is duidelijk te merken bij zowel bezichtigingen als wat er qua aanbod is, dat de huizenmarkt aan het reageren is en dat nog veel meer gaat doen. :Y

Natuurlijk gaan de makelaartjes mooi weer verkopen, maar die zien dat natuurlijk ook. :)
  maandag 23 maart 2020 @ 14:56:43 #168
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_192226202
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 14:55 schreef Craptacular het volgende:

[..]

Ok dan neem ik alles wat je zegt met een korreltje zout. :')

Nee, er is duidelijk te merken bij zowel bezichtigingen als wat er qua aanbod is, dat de huizenmarkt aan het reageren is en dat nog veel meer gaat doen. :Y

Natuurlijk gaan de makelaartjes mooi weer verkopen, maar die zien dat natuurlijk ook. :)
Wat heb ik er aan om op een forum mooi weer te verkopen? Ik vertel gewoon wat mijn bevinden zijn. Wij merken op dit moment echt helemaal niets.
pi_192226617
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 14:56 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Wat heb ik er aan om op een forum mooi weer te verkopen? Ik vertel gewoon wat mijn bevinden zijn. Wij merken op dit moment echt helemaal niets.
Interessant. Ook niet minder bezichtigingen?
Welke stad (Randstad).....

Ik zag bijvoorbeeld wel veel meer woningen online in Utrecht, echt even een piek de afgelopen week. En mijn makelaar vertelde daar dat er minder bezichtigingen waren - nog wel steeds mensen 10+ die boden.
Love is in the air!
pi_192227438
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 15:15 schreef Landgeld het volgende:

[..]

Interessant. Ook niet minder bezichtigingen?
Welke stad (Randstad).....

Ik zag bijvoorbeeld wel veel meer woningen online in Utrecht, echt even een piek de afgelopen week. En mijn makelaar vertelde daar dat er minder bezichtigingen waren - nog wel steeds mensen 10+ die boden.
Bezichtigingen zijn geen doen nu, moet je ook helemaal niet willen.

Hooguit bij een concreet bod.
blablablabla
  maandag 23 maart 2020 @ 16:13:13 #171
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_192227706
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 16:00 schreef Elan het volgende:

[..]

Bezichtigingen zijn geen doen nu, moet je ook helemaal niet willen.

Hooguit bij een concreet bod.
Wij bezichtigen gewoon hoor. Geen open huizendagen (dat deden wij met ons kantoor toch al niet omdat dit geen kwaliteit van ons kantoor toevoegt) .
pi_192227858
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 16:13 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Wij bezichtigen gewoon hoor. Geen open huizendagen (dat deden wij met ons kantoor toch al niet omdat dit geen kwaliteit van ons kantoor toevoegt) .
Onverstandig.
blablablabla
  maandag 23 maart 2020 @ 16:24:31 #173
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_192227886
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 16:22 schreef Elan het volgende:

[..]

Onverstandig.
Wij houden ons gewoon aan de richtlijnen van de RIVM en wat de branchevereniging de NVM ons opdraagt. Voor ons is het makkelijker om ons aan de richtlijnen te houden dan bijvoorbeeld voor winkelmedewerkers. Hoe kun je op 1.5 meter afstand bijvoorbeeld iets afrekenen? En bij ons hoeven kijkers niet in een rij bij een kassa te staan.
pi_192227954
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 16:24 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Wij houden ons gewoon aan de richtlijnen van de RIVM en wat de branchevereniging de NVM ons opdraagt. Voor ons is het makkelijker om ons aan de richtlijnen te houden dan bijvoorbeeld voor winkelmedewerkers. Hoe kun je op 1.5 meter afstand bijvoorbeeld iets afrekenen? En bij ons hoeven kijkers niet in een rij bij een kassa te staan.
Is zo'n bezichtig altijd 1 op 1 dan of leiden jullie ook wel eens 20 man rond bij een gewild object?
blablablabla
  maandag 23 maart 2020 @ 16:30:30 #175
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_192228008
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 16:28 schreef Elan het volgende:

[..]

Is zo'n bezichtig altijd 1 op 1 dan of leiden jullie ook wel eens 20 man rond bij een gewild object?
Altijd 1 op 1. Een Open Huis hebben we nog nooit gedaan. Het kan soms zijn dat wij bij populaire huizen 2 hele dagen aan het bezichtigingen zijn. Dus wat onze bedrijfsvoering betreft veranderd er niet zoveel. Wij willen als kantoor kwaliteit bieden aan zowel de verkoper als kijker. Kijkers moeten de tijd hebben om een woning te bekijken zonder dat er andere mensen in een huis lopen. Daarnaast wil je al makelaar ook meedenken met kijkers over de mogelijkheden die een huis biedt. Dat kan gewoon niet anders dan dat je 1 op 1 bezichtigingen doet.
pi_192228125
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 16:30 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Altijd 1 op 1. Een Open Huis hebben we nog nooit gedaan. Het kan soms zijn dat wij bij populaire huizen 2 hele dagen aan het bezichtigingen zijn. Dus wat onze bedrijfsvoering betreft veranderd er niet zoveel .Wij willen als kantoor kwaliteit bieden aan zowel de verkoper als kijker. Kijkers moeten de tijd hebben om een woning te bekijken zonder dat er andere mensen in een huis lopen. Daarnaast wil je al makelaar ook meedenken met kijkers over de mogelijkheden die een huis biedt. Dat kan gewoon niet anders dan dat je 1 op 1 bezichtigingen doet.
Daar is niet veel mis mee. Heb in 2018 wel eens een bezichtiging gehad met een mannetje of 15 tegelijk vanwege drukte.

Ik gaf toen nog commentaar omdat ik moest wachten met de zolder bekijken. Waarop de makelaar doodleuk reageerde: Meneer maak u niet druk, einde van de week, zo niet vandaag is het toch wel verkocht :)

Fijn zo'n verkopersmarkt.
blablablabla
  maandag 23 maart 2020 @ 16:40:11 #177
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_192228198
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 16:36 schreef Elan het volgende:

[..]

Daar is niet veel mis mee. Heb in 2018 wel eens een bezichtiging gehad met een mannetje of 15 tegelijk vanwege drukte.

Ik gaf toen nog commentaar omdat ik moest wachten met de zolder bekijken. Waarop de makelaar doodleuk reageerde: Meneer maak u niet druk, einde van de week, zo niet vandaag is het toch wel verkocht :)

Fijn zo'n verkopersmarkt.
Zeker fijn zo verkopersmarkt maar op de dag dat wij als kantoor 20 mensen tegelijk loslaten in een woning stop ik ermee. Daar vindt ik geen hol aan. En wat is dan mijn toegevoegde waarde als makelaar? Ik weet zeker dat ik door de 1 op 1 bezichtigingen beter kan scoren voor mijn opdrachtgever. Als je als verkoper graag 20 man in je huis wilt hebben kun je net zo goed je woning via Makelaarsland verkopen. Dan ben je goedkoper uit qua courtage maar je krijgt er ook niets voor terug en je opbrengst zal in 9 van de 10 gevallen ook lager liggen.
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 23 maart 2020 @ 16:42:08 #178
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_192228235
Wij hebben vandaag weer eens een huis bekeken om te kopen, wel netjes zeep, en handschoentjes voor de bezichtiging :Y
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
pi_192228459
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 16:40 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Zeker fijn zo verkopersmarkt maar op de dag dat wij als kantoor 20 mensen tegelijk loslaten in een woning stop ik ermee. Daar vindt ik geen hol aan. En wat is dan mijn toegevoegde waarde als makelaar? Ik weet zeker dat ik door de 1 op 1 bezichtigingen beter kan scoren voor mijn opdrachtgever. Als je als verkoper graag 20 man in je huis wilt hebben kun je net zo goed je woning via Makelaarsland verkopen. Dan ben je goedkoper uit qua courtage maar je krijgt er ook niets voor terug en je opbrengst zal in 9 van de 10 gevallen ook lager liggen.
Leuk en aardig maar wat als 100 man wil bezichtigen.

Jouw opdrachtgever is ook alleen maar gebaat bij zoveel mogelijk concrete interesse teneinde zo het hoogst mogelijke bod er uit te slepen. Niet de kwaliteit van die jij kan leveren bij je bezichtiging.
blablablabla
  maandag 23 maart 2020 @ 16:54:08 #180
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_192228512
quote:
1s.gif Op maandag 23 maart 2020 16:51 schreef Elan het volgende:

[..]

Leuk en aardig maar wat als 100 man wil bezichtigen.

Jouw opdrachtgever is ook alleen maar gebaat bij zoveel mogelijk concrete interesse teneinde zo het hoogst mogelijke bod er uit te slepen. Niet de kwaliteit van die jij kan leveren bij je bezichtiging.
Ik zit niet in een regio dat we 100 aanvragen krijgen. 40 is de max wat wij ooit hebben gehad. En dat was bij een klein appartement van 50 m2. Om die goed te bekijken heb je aan 20 minuten genoeg. Als je die plant over 2 hele dagen kan dit prima.

Mijn bezichtiging bepaalt uiteindelijk voor een groot deel ook de hoogte (en de overige voorwaarde) van een bod.
pi_192228575
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 16:54 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Ik zit niet in een regio dat we 100 aanvragen krijgen. 40 is de max wat wij ooit hebben gehad. En dat was bij een klein appartement van 50 m2. Om die goed te bekijken heb je aan 20 minuten genoeg. Als je die plant over 2 hele dagen kan dit prima.

Mijn bezichtiging bepaalt uiteindelijk voor een groot deel ook de hoogte (en de overige voorwaarde) van een bod.
Ah ja, ik heb het over regio midden. Hier verkopen de huizen eigenlijk zichzelf wel.

Veel makelaars hier zijn gewoon omhooggevallen clowns met weinig concrete vakkennis. Dat krijg je als je weinig moeite hoeft te doen.
blablablabla
  maandag 23 maart 2020 @ 16:58:56 #182
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_192228626
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 16:57 schreef Elan het volgende:

[..]

Ah ja, ik heb het over regio midden. Hier verkopen de huizen eigenlijk zichzelf wel.

Veel makelaars hier zijn gewoon omhooggevallen clowns met weinig concrete vakkennis. Dat krijg je als je weinig moeite hoeft te doen.
Ik weet dat ze er zijn. Maar op die manier zou ik geen plezier uit mijn werk halen.
pi_192230561
quote:
14s.gif Op maandag 23 maart 2020 16:42 schreef D_A het volgende:
Wij hebben vandaag weer eens een huis bekeken om te kopen, wel netjes zeep, en handschoentjes voor de bezichtiging :Y
En, ga je een bod doen?
Love is in the air!
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 23 maart 2020 @ 18:42:52 #184
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_192230745
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 18:33 schreef Landgeld het volgende:

[..]

En, ga je een bod doen?
We zijn in beraad, we hebben nog een aantal andere opties :Y
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
pi_192234330
In de zomer komt de bovenwoning van mijn bovenburen te koop. Ik bewoon nu de 50m2 benedenwoning en zal die woning er graag bijkopen.
Nou weet ik niet of zijn prijs gelijk gaat dalen vanwege Corona maar als er een stuk minder vraag komt zal dat hopelijk ook al schelen qua prijs. 8-)

En zo niet blijf ik fijn in de benedenwoning wonen.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_192245292
Net een podcast van Jort geluisterd. Hij zegt dat een correctie gaat komen in de huizenmarkt. De hypotheekmarkt is gewoon niet haalbaar. Veel mensen hebben een hypotheek die ze nooit kunnen afbetalen.
  dinsdag 24 maart 2020 @ 12:33:57 #187
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_192245353
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2020 12:30 schreef Benzyl het volgende:
Net een podcast van Jort geluisterd. Hij zegt dat een correctie gaat komen in de huizenmarkt. De hypotheekmarkt is gewoon niet haalbaar. Veel mensen hebben een hypotheek die ze nooit kunnen afbetalen.
Nummer 210?
pi_192245602
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2020 12:33 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Nummer 210?
Dat zegt hij in meerdere podcasts. Ook in 201 toevallig.
  dinsdag 24 maart 2020 @ 13:44:18 #189
456899 VenusFlyTrap
vind alles leuk
pi_192246881
Moet het topic nog even door lezen (mea culpa). EDIT ingelezen

3 maart getekend voor het nieuwe huis en onze flat is sinds gister in de verkoop. Makelaar verwacht dat deze binnen aanzienlijke tijd (dagen hooguit weken) verkocht is voor de hoofdprijs.
Hopelijk liften we nog net mee op de laatste piek. Er waren mensen geïnteresseerd maar in 6 weken tijd is de flat 15k in waarde gestegen dus ze hebben afgehaakt omdat ze een daling voorspellen.
De rentes zijn trouwens ook weer aan het stijgen.
Wij hebben de HR voor 20 jaar vastgezet.

Wij hebben 3 makelaars over de vloer gehad, ze gaven allemaal een ander bedrag voor onze flat maar onderaan de streep zat er, na verkoop, een klein verschil van enkele 100 euro's tussen. We kozen voor de makelaar waar we het beste gevoel bij kregen.

Vrijdag belde onze makelaar na het overleg met zijn team en gaf aan dat de markt nog altijd overspannen is en daarom de prijs zo hoog is. Ook heb ik mazzel dat de markt bij dit type huis in mijn woonplaats wordt gedomineerd door beleggers.

[ Bericht 33% gewijzigd door VenusFlyTrap op 24-03-2020 14:03:13 ]
pi_192247304
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2020 12:30 schreef Benzyl het volgende:
markt. De hypotheekmarkt is gewoon niet haalbaar. Veel mensen hebben een hypotheek die ze nooit kunnen afbetalen.
Dit. In Rotterdam gaat opgeknapte ouwe meuk weg voor 350k. :')

Die mensen zitten er voor hun leven aan vast. :')
pi_192247344
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 16:57 schreef Elan het volgende:

[..]

Ah ja, ik heb het over regio midden. Hier verkopen de huizen eigenlijk zichzelf wel.

Veel makelaars hier zijn gewoon omhooggevallen clowns met weinig concrete vakkennis. Dat krijg je als je weinig moeite hoeft te doen.
Ik zie veel Egbert Jantjes en Fleurtjes die niet zo goed in hun studie waren maar toch maar aan de slag moesten. Opties zijn dan of recruiter worden of "iets" in de makelaardij. :')
pi_192247471
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2020 14:03 schreef Craptacular het volgende:

[..]

Ik zie veel Egbert Jantjes en Fleurtjes die niet zo goed in hun studie waren maar toch maar aan de slag moesten. Opties zijn dan of recruiter worden of "iets" in de makelaardij. :')
NIet zo denigrerend
Love is in the air!
pi_192262295
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 16:54 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Ik zit niet in een regio dat we 100 aanvragen krijgen. 40 is de max wat wij ooit hebben gehad. En dat was bij een klein appartement van 50 m2. Om die goed te bekijken heb je aan 20 minuten genoeg. Als je die plant over 2 hele dagen kan dit prima.

Mijn bezichtiging bepaalt uiteindelijk voor een groot deel ook de hoogte (en de overige voorwaarde) van een bod.
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 14:56 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Wat heb ik er aan om op een forum mooi weer te verkopen? Ik vertel gewoon wat mijn bevinden zijn. Wij merken op dit moment echt helemaal niets.
Mijn makelaar (Randstad) merkt zeker wel dat het nu hectisch en anders gaat. Kan niet zeggen waar het geen gaat, maar hij merkt wel dat mensen voorzichtiger zijn met biedingen. Kan ook toeval zijn bij hem natuurlijk.

Alles wordt nu verspreidt uitgevoerd, minder mensen in huis, wachten buiten - maar ook mensen die terugtrekken of toch maar even niet kopen / verkopen.
Love is in the air!
pi_192266835
Ik verwacht ook wel dat er een correctie komt op de ongekende prijsstijgingen die we hebben gehad. Zeker als de hypotheekrente ook weer gaat stijgen.
pi_192280802
https://nos.nl/artikel/23(...)met-7-7-procent.html

De coronacrisis gaat Nederland hoe dan ook in een recessie trekken en leidt ondanks alle genomen maatregelen tot veel werkloosheid. Alles hangt af van de duur van de coronabeperkingen en hoe diep dat alles doorwerkt in de economie, meldt het Centraal Planbureau (CPB) op basis van eerste berekeningen van de coronacrisis.
Love is in the air!
  donderdag 26 maart 2020 @ 09:44:46 #197
8369 speknek
Another day another slay
pi_192280840
Ik was in de markt, maar ga zeker nog een half jaar tot een jaar wachten, alhoewel de druk op Utrecht niet zal afnemen, zullen er wel straks heel wat mensen zijn die zichzelf vroeg rijk gerekend hadden en een groot huis gekocht hebben die ze niet meer kunnen betalen.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  Moderator / FOK!Fotograaf donderdag 26 maart 2020 @ 09:47:44 #198
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_192280871
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2020 09:44 schreef speknek het volgende:
Ik was in de markt, maar ga zeker nog een half jaar tot een jaar wachten, alhoewel de druk op Utrecht niet zal afnemen, zullen er wel straks heel wat mensen zijn die zichzelf vroeg rijk gerekend hadden en een groot huis gekocht hebben die ze niet meer kunnen betalen.
Ja ik denk vooral in de wat hogere sectoren dat er wel meer te koop gaat staan op ten duur.
Denk dat de instap prijzen niet perse heel erg gaan veranderen.
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
pi_192280889
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2020 09:44 schreef speknek het volgende:
Ik was in de markt, maar ga zeker nog een half jaar tot een jaar wachten, alhoewel de druk op Utrecht niet zal afnemen, zullen er wel straks heel wat mensen zijn die zichzelf vroeg rijk gerekend hadden en een groot huis gekocht hebben die ze niet meer kunnen betalen.
Interessant. Ga je nu wat langer wachten omdat de prijzen mogelijk dalen? In welk prijs-segment zat je?

Als je nu een huis ziet kan je natuurlijk ook toeslaan, nu er chaos is.
Love is in the air!
pi_192280925
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2020 12:30 schreef Benzyl het volgende:
De hypotheekmarkt is gewoon niet haalbaar. Veel mensen hebben een hypotheek die ze nooit kunnen afbetalen.
Hoeveel = veel? Bron? Reden? Berekening?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 26 maart 2020 @ 09:54:19 #201
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_192280958
Net onze hypotheekaanvraag de deur uit gedaan *O*

Nou zitten we ook zeker niet aan onze max, dus wij zijn er nog niet zo bang voor :)
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
  donderdag 26 maart 2020 @ 11:06:20 #203
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_192282161
quote:
Huisbezitters verwachten dit, maar dit is natuurlijk niet echt goed onderbouwd.
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
  donderdag 26 maart 2020 @ 11:32:13 #204
8369 speknek
Another day another slay
pi_192282566
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2020 09:48 schreef Landgeld het volgende:

[..]

Interessant. Ga je nu wat langer wachten omdat de prijzen mogelijk dalen? In welk prijs-segment zat je?

Als je nu een huis ziet kan je natuurlijk ook toeslaan, nu er chaos is.
SPOILER: prijssegment
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De verkoopwaarde van mijn eigen huis zal ook wel wat dalen, dus over een halfjaar meer de ondergrens daarvan.

In Utrecht is er denk ik nog niet zoveel chaos. Hopelijk wordt er wel minder over geboden. Ja ook bij een miljoen wordt er nog steeds over geboden.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  donderdag 26 maart 2020 @ 11:50:05 #205
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_192282978
Geld blijft goedkoop en als zelfs wordt-case 1% van de bevolking sterft aan Corona (180.000 mensen) dan zal er door immigratie altijd nog bevolkingsgroei zijn. De schaarste neemt enkel toe.
Misschien een klein dipje dit voorjaar met net iets minder bieders, maar de vraag blijft enorm en de financieringsmogelihkheden ook.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  donderdag 26 maart 2020 @ 11:51:53 #206
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_192283009
Mogelijk omdat relatief wat meer ouderen sterven er in het segment 1.000.000 tot 1.500.000 wat meer aanbod komt, maar daar hebben de meeste fokkers niks aan.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  Moderator / FOK!Fotograaf donderdag 26 maart 2020 @ 11:54:21 #207
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_192283047
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2020 11:51 schreef LXIV het volgende:
Mogelijk omdat relatief wat meer ouderen sterven er in het segment 1.000.000 tot 1.500.000 wat meer aanbod komt, maar daar hebben de meeste fokkers niks aan.
Zolang er maar een zolderkamer is toch?
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
pi_192283736
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2020 11:50 schreef LXIV het volgende:
Geld blijft goedkoop en als zelfs wordt-case 1% van de bevolking sterft aan Corona (180.000 mensen) dan zal er door immigratie altijd nog bevolkingsgroei zijn. De schaarste neemt enkel toe.
Misschien een klein dipje dit voorjaar met net iets minder bieders, maar de vraag blijft enorm en de financieringsmogelihkheden ook.
De huizenmarkt heeft amper met aantal huizen/kopers/verkopers te maken, maar is veel meer afhankelijk van vertrouwen en perceptie. Indien kopers zeker weten dat

• de koopprijzen blijven stijgen,

• de huursector een bende is en nog meer voor tokkies wordt,

• de rente la(a)g(er) wordt of blijft

zal de koopdruk en de opwaartse druk op de prijzen blijven bestaan.

Vallen bijvoorbeeld 2 van de 3 uit bovenstaand rijtje weg, dan kantelen de prijzen de afgrond in, analoog aan de beurs!
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_192286458
Ook Funda beaamt: veel meer aanbod de laatste week!
Love is in the air!
pi_192286576
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2020 14:01 schreef Craptacular het volgende:

[..]

Dit. In Rotterdam gaat opgeknapte ouwe meuk weg voor 350k. :')

Die mensen zitten er voor hun leven aan vast. :')
Hele leven? Minstens twee levens zou je bedoelen.
pi_192286837
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2020 09:51 schreef blomke het volgende:

[..]

Hoeveel = veel? Bron? Reden? Berekening?
Logisch nadenken is genoeg. Voor banken is dat helemaal niet haalbaar.
pi_192287079
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2020 15:02 schreef Landgeld het volgende:
Ook Funda beaamt: veel meer aanbod de laatste week!
Zie het ook bij lokale aanbieders. Mensen die nog even snel binnen de bubbel willen cashen. Gaat uiteraard zorgen voor daling al dat aanbod. Mensen zitten aan de kopers kant ook in onzekerheid.
pi_192287126
quote:
Tijdelijk als in jaren. Door de aankomende recessie en werkloosheid daalt het vertrouwen. Gevolg is eenzelfde situatie als tijdens de vorige crisis. Mensen nemen geen risico en huizen blijven te koop staan en raken onder water.
pi_192287214
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2020 15:37 schreef Craptacular het volgende:
Zie het ook bij lokale aanbieders. Mensen die nog even snel binnen de bubbel willen cashen. Gaat uiteraard zorgen voor daling al dat aanbod. Mensen zitten aan de kopers kant ook in onzekerheid.
Dat dus. Vertrouwen weg = foetsie bubble.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_192287479
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2020 15:37 schreef Craptacular het volgende:

[..]

Zie het ook bij lokale aanbieders. Mensen die nog even snel binnen de bubbel willen cashen. Gaat uiteraard zorgen voor daling al dat aanbod. Mensen zitten aan de kopers kant ook in onzekerheid.
Wat bedoel je bij lokale aanbieders?
Love is in the air!
pi_192287548
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2020 15:58 schreef Landgeld het volgende:

[..]

Wat bedoel je bij lokale aanbieders?
lokale makelaars ipv funda
pi_192287563
Ik merk zelf als koper ook echt een lastig pakket: wachten of juist nu toch bieden als je iets leuks ziet (Tegen dito hoge prijzen).

Grote kans dat het over een half jaar 10% minder is. Je weet het gewoon niet.
Love is in the air!
  Moderator / FOK!Fotograaf donderdag 26 maart 2020 @ 16:06:13 #218
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_192287609
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2020 16:03 schreef Landgeld het volgende:
Ik merk zelf als koper ook echt een lastig pakket: wachten of juist nu toch bieden als je iets leuks ziet (Tegen dito hoge prijzen).

Grote kans dat het over een half jaar 10% minder is. Je weet het gewoon niet.
Dat had overigens ook zonder corona het geval kunnen zijn. :Y
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
pi_192287716
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2020 16:06 schreef D_A het volgende:

[..]

Dat had overigens ook zonder corona het geval kunnen zijn. :Y
Zeker - maar nu is het wel vrij realistisch ;) Zeker met de komende (Diepe) recessie
Love is in the air!
pi_192288579
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2020 15:39 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Tijdelijk als in jaren. Door de aankomende recessie en werkloosheid daalt het vertrouwen. Gevolg is eenzelfde situatie als tijdens de vorige crisis. Mensen nemen geen risico en huizen blijven te koop staan en raken onder water.
Er zijn voor de komende rcessie vandaag een aantal scenario's geschetst door het CPB. Waarbij het worst case een tijdelijke krimp op zou leveren van 7% maar er zijn ook aanzienlijk positievere ramingen.

Op het gemiddelde koophuis zit 130k overwaarde en door de jarenlange lage rentetarieven betalen mensen relatief weinig aan hypotheek. Ook zijn toelatingseisen aanzienlijk strenger geworden en zijn foute hypotheken weggesneden.

Je hoeft er echt niet op te rekenen dat mensen op korte termijn met gigantische verliezen gedwongen hun huis gaan moeten verkopen voordat de economie herstelt is.

Waarschijnlijk in individuele gevallen zou dat best kunnen, maar gewoon niet op een manier die de hele huizenmarkt op zijn gat gaat gooien.
blablablabla
pi_192290207
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2020 16:12 schreef Landgeld het volgende:

[..]

Zeker - maar nu is het wel vrij realistisch ;) Zeker met de komende (Diepe) recessie
Onwaarschijnlijk. Het duurt vaak een tijdje waarin werkloosheid resulteert in gedwongen verkopen.

Ik zie het niet snel gebeuren.
pi_192290287
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2020 15:39 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Mensen nemen geen risico en huizen blijven te koop staan en raken onder water.
Terecht. Moet je maar geen huis kopen wanneer de prijzen belachelijk hoog zijn.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_192291493
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2020 16:03 schreef Landgeld het volgende:
Ik merk zelf als koper ook echt een lastig pakket: wachten of juist nu toch bieden als je iets leuks ziet (Tegen dito hoge prijzen).

Grote kans dat het over een half jaar 10% minder is. Je weet het gewoon niet.
Inflatie is als huiseigenaar je beste vriend op de lange termijn. Mensen begin 2008 een woning gekocht hadden tegen een hoge prijs hebben flink wat jaar "onder water" gestaan, maar nu ook aanzienlijk overwaarde. En dat tegen min of meer vaste maandlasten (ter vergelijking met de huur die toch elk jaar stijgt). Toen dachten we dat 5% zo laag was dat dat nooit meer zou voorkomen :') met de kennis van de huidige rente standen nu...
Your life is your life: go all the way
https://youtu.be/2lK4LrD8Ii4
pi_192298773
quote:
1s.gif Op donderdag 26 maart 2020 17:00 schreef Elan het volgende:

Er zijn voor de komende rcessie vandaag een aantal scenario's geschetst door het CPB. Waarbij het worst case een tijdelijke krimp op zou leveren van 7% maar er zijn ook aanzienlijk positievere ramingen.

Op het gemiddelde koophuis zit 130k overwaarde en door de jarenlange lage rentetarieven betalen mensen relatief weinig aan hypotheek. Ook zijn toelatingseisen aanzienlijk strenger geworden en zijn foute hypotheken weggesneden.

Je hoeft er echt niet op te rekenen dat mensen op korte termijn met gigantische verliezen gedwongen hun huis gaan moeten verkopen voordat de economie herstelt is.

Waarschijnlijk in individuele gevallen zou dat best kunnen, maar gewoon niet op een manier die de hele huizenmarkt op zijn gat gaat gooien.
Klopt 100% en helemaal, maar (gedwongen) verkopen betreft de verkoperskant. Er is ook een koperskant, die - puur psychologisch - het onderbuikgevoel laat spreken:

1) Ik vertrouw het niet voor de komende tijd,
2) Ik wacht nog even,
3) Straks zit ik met twee huizen..
4) Wat als de rente stijgt

Is natuurlijk deels fictief, rente is bij de huidige hypotheekvormen maar een klein deel van de hypotheeklasten, maar het rentegevoel is gewoon ingebakken in de huizenmarkt.

Met als gevolg….
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_192298819
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2020 15:02 schreef Landgeld het volgende:
Ook Funda beaamt: veel meer aanbod de laatste week!
Hier is het aantal woningen met ongeveer 5% gezakt. Op dit moment 705, aan het begin (net voor de lockdown dacht ik +-755).
  vrijdag 27 maart 2020 @ 10:21:02 #226
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_192299633
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2020 16:03 schreef Landgeld het volgende:
Ik merk zelf als koper ook echt een lastig pakket: wachten of juist nu toch bieden als je iets leuks ziet (Tegen dito hoge prijzen).

Grote kans dat het over een half jaar 10% minder is. Je weet het gewoon niet.
Grote kans ja, maar dan zouden de rentes wel weer omhoog kunnen schieten. Als je er maximaal gewin uit wil halen zou ik nog even wachten. Als je op een fijne plek wil wonen met duidelijkheid over je maandlasten de komende jaren zou ik doorgaan.
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
  vrijdag 27 maart 2020 @ 10:21:38 #227
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_192299639
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2020 09:09 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Hier is het aantal woningen met ongeveer 5% gezakt. Op dit moment 705, aan het begin (net voor de lockdown dacht ik +-755).
Ik zie hier veel meer activiteit
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_192299947
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2020 09:07 schreef blomke het volgende:

[..]

Klopt 100% en helemaal, maar (gedwongen) verkopen betreft de verkoperskant. Er is ook een koperskant, die - puur psychologisch - het onderbuikgevoel laat spreken:

1) Ik vertrouw het niet voor de komende tijd,
2) Ik wacht nog even,
3) Straks zit ik met twee huizen..
4) Wat als de rente stijgt

Is natuurlijk deels fictief, rente is bij de huidige hypotheekvormen maar een klein deel van de hypotheeklasten, maar het rentegevoel is gewoon ingebakken in de huizenmarkt.

Met als gevolg….
Oh, zeker, mensen denken vaak dat er een constante vraag is naar woningen. Maar als kopers het acceptabel vinden om bijvoorbeeld 1 jaar langer bij pa en ma te blijven, of hun tijd rekken in hun studentenkot, heeft dat al significante invloed op de vraag. Of misschien eerder bj elkaar in te trekken.

Er is geen constante vraag. De vraag is inderdaad heel afhankelijk van vetrouwen en de economie.

Desondanks verwacht ik geen ineenstorting van de markt. De rente is laag, en ja, woningen zijn duur, maar niet als je de totale lasten in beschouwing neemt.
pi_192306495
M.b.t. verkoop:

Sinds vandaag online met eigen site, op de site van de makelaar, op Facebook van de makerlaar, YouTube filmpje en op Funda.

Binnen 2 uur nadat we online stonden al 6 bezichtigingen ingepland. Dat gaat lekker zo :)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_192306536
quote:
11s.gif Op vrijdag 27 maart 2020 18:27 schreef vosss het volgende:
M.b.t. verkoop:

Sinds vandaag online met eigen site, op de site van de makelaar, op Facebook van de makerlaar, YouTube filmpje en op Funda.

Binnen 2 uur nadat we online stonden al 6 bezichtigingen ingepland. Dat gaat lekker zo :)
Linkjes dan maar. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_192306552
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2020 18:29 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Linkjes dan maar. :)
Die laat ik even achterwege. Heel FOK! hoeft niet te weten waar ik woon. Genoeg mensen die ik in de afgelopen jaren flink pissed heb gemaakt, al dan niet met opzet :@ :P
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_192306570
quote:
12s.gif Op vrijdag 27 maart 2020 18:30 schreef vosss het volgende:

[..]

Die laat ik even achterwege. Heel FOK! hoeft niet te weten waar ik woon. Genoeg mensen die ik in de afgelopen jaren flink pissed heb gemaakt, al dan niet met opzet :@ :P
Zij die het echt willen weten weten dat allang al volgens mij. Maar succes i.i.g.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_192306578
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2020 18:31 schreef Bart2002 het volgende:
succes i.i.g.
Dankje :)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_192306665
Ik blijf wachten, tijdelijk contract bij werkgever wat nog onzeker is en met alle economische malaise die eraan komt voorzie je ook eerder een benodigde waardedaling en hoop executieverkopen eraan komen.
  vrijdag 27 maart 2020 @ 18:54:39 #235
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_192307009
quote:
11s.gif Op vrijdag 27 maart 2020 18:27 schreef vosss het volgende:
M.b.t. verkoop:

Sinds vandaag online met eigen site, op de site van de makelaar, op Facebook van de makerlaar, YouTube filmpje en op Funda.

Binnen 2 uur nadat we online stonden al 6 bezichtigingen ingepland. Dat gaat lekker zo :)
Wat goed! Jij maakte je nog zo druk. Wij zetten het over 3 weken in de verkoop. Ben benieuwd.
pi_192307088
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2020 18:54 schreef Aventura het volgende:

[..]

Wat goed! Jij maakte je nog zo druk. Wij zetten het over 3 weken in de verkoop. Ben benieuwd.
Ja. :@

Hopelijk totaal ongegrond :+

Jullie alvast succes :)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_192320174
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2020 18:35 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Ik blijf wachten, tijdelijk contract bij werkgever wat nog onzeker is en met alle economische malaise die eraan komt voorzie je ook eerder een benodigde waardedaling en hoop executieverkopen eraan komen.
Prijzen in de Randstad gaan nog steeds tegen dezelfde hoofdprijs.
Love is in the air!
  Moderator / FOK!Fotograaf zaterdag 28 maart 2020 @ 14:37:21 #238
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_192320262
Wij hebben een laatste bod gedaan gisteren nadat we een tegenbod hebben gekregen, ben benieuwd :7
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
pi_192320590
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 14:29 schreef Landgeld het volgende:

[..]

Prijzen in de Randstad gaan nog steeds tegen dezelfde hoofdprijs.
Je had verwacht dat dit na 3 weken al te zien was?
pi_192320668
quote:
6s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 14:37 schreef D_A het volgende:
Wij hebben een laatste bod gedaan gisteren nadat we een tegenbod hebben gekregen, ben benieuwd :7
Ben je lager gaan bieden door Corona?
One man's trash, another man's treasure.
pi_192336294
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 15:04 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Je had verwacht dat dit na 3 weken al te zien was?
Ja.. Eerder 2 tot 3 jaar?
Love is in the air!
pi_192336431
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2020 13:53 schreef Landgeld het volgende:

[..]

Ja.. Eerder 2 tot 3 jaar?
Ik denk dat je de liquiditeit van de markt wat overschat. Er zit nog veel ruimte aan de vraagzijde, en aanbod blijft beperkt. Ik denk eerst dat we een terugval zien in dat overbieden wat in veel regio's toch wel gewoonte was geworden. En daarna afhankelijk van de economische gevolgen van dit hele gebeuren.

Vergeet niet dat bij de vorige crisis (2008) de bodem pas in 2013 werd bereikt. En in het begin van de crisis bewoog het ook eerst een tijdje horizontaal.
pi_192346555
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2020 14:03 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Ik denk dat je de liquiditeit van de markt wat overschat. Er zit nog veel ruimte aan de vraagzijde, en aanbod blijft beperkt. Ik denk eerst dat we een terugval zien in dat overbieden wat in veel regio's toch wel gewoonte was geworden. En daarna afhankelijk van de economische gevolgen van dit hele gebeuren.

Vergeet niet dat bij de vorige crisis (2008) de bodem pas in 2013 werd bereikt. En in het begin van de crisis bewoog het ook eerst een tijdje horizontaal.
Interessant. Vooralsnog weinig verandering momenteel op de huizenmarkt...
Love is in the air!
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 30 maart 2020 @ 11:51:46 #244
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_192351941
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 15:10 schreef Arkai het volgende:

[..]

Ben je lager gaan bieden door Corona?
Yep, eerste huis waar we bieden onder de vraagprijs en geaccepteerd.
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
pi_192352418
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2020 14:03 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Ik denk dat je de liquiditeit van de markt wat overschat. Er zit nog veel ruimte aan de vraagzijde, en aanbod blijft beperkt. Ik denk eerst dat we een terugval zien in dat overbieden wat in veel regio's toch wel gewoonte was geworden. En daarna afhankelijk van de economische gevolgen van dit hele gebeuren.

Vergeet niet dat bij de vorige crisis (2008) de bodem pas in 2013 werd bereikt. En in het begin van de crisis bewoog het ook eerst een tijdje horizontaal.
Precies. Verkopers gaan ook niet opeens in prijs zakken, zeker niet als er nog geen noodzaak toe is. Huizenmarkt werkt gewoon een stuk trager dan bijvoorbeeld de beurs.
pi_192354193
quote:
2s.gif Op maandag 30 maart 2020 12:25 schreef skrn het volgende:

[..]

Precies. Verkopers gaan ook niet opeens in prijs zakken, zeker niet als er nog geen noodzaak toe is. Huizenmarkt werkt gewoon een stuk trager dan bijvoorbeeld de beurs.
Mocht dit daadwerkelijk een daling in gang zetten dan zullen we dat eerst zien in langere verkooptijden, voordat de vraagprijzen dalen.
  dinsdag 31 maart 2020 @ 10:15:06 #247
456899 VenusFlyTrap
vind alles leuk
pi_192367804
Donderdag een bod gehad op onze flat, vrijdag avond gebeld door de makelaar dat hij verwacht dat er een recessie aan komt, en adviseerde het bod te adviseren. Iets onder de vraagprijs maar nog steeds ruim 1,5e ton overwaarde.
Ervaren meer mensen dit?
In een week is de markt enorm veranderd, de flat ging 23-3 in de verkoop.
pi_192368092
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 10:15 schreef VenusFlyTrap het volgende:
Donderdag een bod gehad op onze flat, vrijdag avond gebeld door de makelaar dat hij verwacht dat er een recessie aan komt, en adviseerde het bod te adviseren. Iets onder de vraagprijs maar nog steeds ruim 1,5e ton overwaarde.
Ervaren meer mensen dit?
In een week is de markt enorm veranderd, de flat ging 23-3 in de verkoop.
Iedere winst is winst. Zeker als er sprake is van ruim 1,5 ton overwaarde dan zou ik snel accepteren.

Hier inmiddels 9 bezichtigingen ingepland. Morgen 6 en maandag nog 2 en gisteren 1.

Hopelijk rolt daar een bod uit. :)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_192368109
Overigens verwacht iedereen en zijn moeder dat er een recessie aankomt. De hele wereldeconomie ligt op zijn gat dankzij corona.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  dinsdag 31 maart 2020 @ 10:38:48 #250
456899 VenusFlyTrap
vind alles leuk
pi_192368164
quote:
7s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 10:34 schreef vosss het volgende:

[..]

Iedere winst is winst. Zeker als er sprake is van ruim 1,5 ton overwaarde dan zou ik snel accepteren.

Hier inmiddels 9 bezichtigingen ingepland. Morgen 6 en maandag nog 2 en gisteren 1.

Hopelijk rolt daar een bod uit. :)
Wauw, dat gaat lekker! Succes
pi_192368170
Dankje :)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  dinsdag 31 maart 2020 @ 14:19:23 #252
458679 Ruse
Super, man
pi_192372008
ik probeer momenteel een starterswoning te kopen in Groningen, de markt is hier hopeloos oververhit dus voor mijn gevoel moet ik nog steeds overbieden om kans te maken.

ik ben eerder bang voor maatregelen tegen buy-to-let dan een evt. coronacrisis
got some money in my pocket, don’t remember where I got it
pi_192372839
quote:
7s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 10:34 schreef vosss het volgende:
Overigens verwacht iedereen en zijn moeder dat er een recessie aankomt. De hele wereldeconomie ligt op zijn gat dankzij corona.
Dat hoeft nog niet automatisch een huizencrisis te betekenen ;)
Love is in the air!
pi_192372997
Ik heb pas geleden mijn huis voor de hoofdprijs verkocht en ook zonder voorbehoud van financiering. Ik zag met name dat jonge stelletjes nog bereid zijn om flink geld te betalen ondanks de Corona-crisis. Oudere mensen bieden wat meer behouden.

Ik ben blij dat ik voorlopig geen huis hoef te kopen en even mijn geld op zak kan houden.
  dinsdag 31 maart 2020 @ 18:38:00 #255
458679 Ruse
Super, man
pi_192376046
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 15:20 schreef Oidipous het volgende:
Ik heb pas geleden mijn huis voor de hoofdprijs verkocht en ook zonder voorbehoud van financiering. Ik zag met name dat jonge stelletjes nog bereid zijn om flink geld te betalen ondanks de Corona-crisis. Oudere mensen bieden wat meer behouden.

Ik ben blij dat ik voorlopig geen huis hoef te kopen en even mijn geld op zak kan houden.
maar dan huur je dus nu? en je betaalt toch belasting over je vermogen?
got some money in my pocket, don’t remember where I got it
pi_192378899
Het lijkt me sterk dat de huizenmarkt hier niks van gaat merken.

Dat het nu nog loopt dat kan best want de meeste mensen hebben nog amper besef van wat er gaande is. Er zijn ook zat mensen die denken dat corona een griepje is. Niet iedereen volgt het nieuws.

Maar over een paar maandjes gaan steeds meer mensen de gevolgen merken.

Huizen zijn ook zwaar overpriced. Zelfs in regios waar amper werk is vragen ze nog 150k voor een gare verzakte tussenwoning.

Het lijkt mij onvermijdelijk dat een groot deel van de stijging van de afgelopen jaren weer teniet zal worden gedaan.

Natuurlijk zijn er woningzoekenden genoeg. Maar veel van hun zal het simpelweg niet lukken om een hypotheek te krijgen. Dan kan je nog zoveel willen maar bieden op een huis zit er niet in. Hoe minder bieders hoe minder noodzaak om hoog te bieden.

Dat de halve wereld stilstaat nu is toch een forse aderlading. Veel bedrijven hebben max 10% winst in een jaar. Ga maar na, na een maandje is de jaarwinst al verdwenen als sneeuw voor de zon. Dat heeft grote gevolgen.
pi_192380243
quote:
99s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 18:38 schreef Ruse het volgende:

[..]

maar dan huur je dus nu? en je betaalt toch belasting over je vermogen?
Ja, het klopt dat je belasting betaalt over je vermogen. Dat valt echter in het niet bij de overwaarde die je nu kan verzilveren. Ik woon nu bij mijn vriendin. :)
pi_192380505
Net m'n optie op een nieuwbouwhuis afgezegd. ;(

Te lange bouwtijd, voor een groot deel uit overwaarde willen financieren en met deze crisis is er risico dat de bouwtijd nog langer wordt en dat de overwaarde minder wordt. Ik durf het niet aan. Gelukkig komt er aan het eind van dit jaar een vervolgfase in de verkoop, dus nieuwe kansen dan.
pi_192380567
Ik ga vrijdag een huis bezichtigen.
pi_192380950
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 15:20 schreef Oidipous het volgende:
Ik heb pas geleden mijn huis voor de hoofdprijs verkocht en ook zonder voorbehoud van financiering. Ik zag met name dat jonge stelletjes nog bereid zijn om flink geld te betalen ondanks de Corona-crisis. Oudere mensen bieden wat meer behouden.

Ik ben blij dat ik voorlopig geen huis hoef te kopen en even mijn geld op zak kan houden.
Wat was de reden van verkoop?
Inderdaad wordt er flink overboden...
Love is in the air!
pi_192380963
quote:
99s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 18:38 schreef Ruse het volgende:

[..]

maar dan huur je dus nu? en je betaalt toch belasting over je vermogen?
Je betaalt pas na 3 jaar belasting over je overwaarde...
Love is in the air!
pi_192381087
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 22:10 schreef Landgeld het volgende:

[..]

Wat was de reden van verkoop?
Inderdaad wordt er flink overboden...
Samenwonen. :)
pi_192385155
Huizenmarkt lijdt vooralsnog niet onder coronacrisis

De verkoop van huizen is ten opzichte van vorig jaar om deze tijd de afgelopen twee weken gedaald met 12 procent. Het aantal huizen dat in de verkoop gaat, is 9 procent lager. De makelaars vinden die cijfers gezien de coronacrisis enorm meevallen. Lana Gerssen, makelaar en voorzitter van de NVM Vakgroep-Wonen ziet dat veel mensen hun plannen gewoon doorzetten. "Mensen wachten misschien wat langer dan voor de coronacrisis, maar het kan ook over een paar weken weer aantrekken", zegt Gerssen in het NOS Radio 1 Journaal.

Ook wordt er gemiddeld gezien nog steeds boven de vraagprijs geboden. "Bij een bieding komen nu misschien geen twintig mensen, maar tien. Dus het aantal neemt af, maar er moeten nog steeds veel mensen teleurgesteld worden. Voor de langere termijn is het niet te zeggen, maar voorlopig draait de markt gewoon door, zegt Gerssen.

De bezichtigingen zien er tegenwoordig wel wat anders uit. Zo mogen er niet meer dan twee mensen samen komen kijken naar een woning. "We informeren naar de gezondheid van mensen en ter plaatse zorgen we ervoor dat we netjes afstand houden. Ook hebben we altijd handschoentjes bij ons. Als iemand verkouden is, laten we die eerst virtueel kijken, bijvoorbeeld via videobellen. Maar uiteindelijk wil iedereen toch fysiek komen kijken. Een huis kopen blijft een gevoelskwestie."
Love is in the air!
pi_192385620
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2020 08:42 schreef Landgeld het volgende:
Huizenmarkt lijdt vooralsnog niet onder coronacrisis

De verkoop van huizen is ten opzichte van vorig jaar om deze tijd de afgelopen twee weken gedaald met 12 procent. Het aantal huizen dat in de verkoop gaat, is 9 procent lager. De makelaars vinden die cijfers gezien de coronacrisis enorm meevallen. Lana Gerssen, makelaar en voorzitter van de NVM Vakgroep-Wonen ziet dat veel mensen hun plannen gewoon doorzetten. "Mensen wachten misschien wat langer dan voor de coronacrisis, maar het kan ook over een paar weken weer aantrekken", zegt Gerssen in het NOS Radio 1 Journaal.

Ook wordt er gemiddeld gezien nog steeds boven de vraagprijs geboden. "Bij een bieding komen nu misschien geen twintig mensen, maar tien. Dus het aantal neemt af, maar er moeten nog steeds veel mensen teleurgesteld worden. Voor de langere termijn is het niet te zeggen, maar voorlopig draait de markt gewoon door, zegt Gerssen.

De bezichtigingen zien er tegenwoordig wel wat anders uit. Zo mogen er niet meer dan twee mensen samen komen kijken naar een woning. "We informeren naar de gezondheid van mensen en ter plaatse zorgen we ervoor dat we netjes afstand houden. Ook hebben we altijd handschoentjes bij ons. Als iemand verkouden is, laten we die eerst virtueel kijken, bijvoorbeeld via videobellen. Maar uiteindelijk wil iedereen toch fysiek komen kijken. Een huis kopen blijft een gevoelskwestie."
De meeste mensen zijn hun baan ook nog niet kwijt.
  woensdag 1 april 2020 @ 09:40:25 #265
458679 Ruse
Super, man
pi_192385964
Ik ben benieuwd hoe het gaat lopen, word waarschijnlijk gedwongen om het af te wachten want ik kom er gewoon niet tussen, deze week weer 3 woningen die voor 10-12% boven de vraagprijs verkocht zijn
got some money in my pocket, don’t remember where I got it
pi_192386117
quote:
99s.gif Op woensdag 1 april 2020 09:40 schreef Ruse het volgende:
Ik ben benieuwd hoe het gaat lopen, word waarschijnlijk gedwongen om het af te wachten want ik kom er gewoon niet tussen, deze week weer 3 woningen die voor 10-12% boven de vraagprijs verkocht zijn
Ik herken het. Erg frustrerend. Kom er ook niet tussen helaas. Nu huren.
Love is in the air!
pi_192388198
quote:
99s.gif Op woensdag 1 april 2020 09:40 schreef Ruse het volgende:
Ik ben benieuwd hoe het gaat lopen, word waarschijnlijk gedwongen om het af te wachten want ik kom er gewoon niet tussen, deze week weer 3 woningen die voor 10-12% boven de vraagprijs verkocht zijn
En dat terwijl de vraagprijs vaak veel te hoog wordt ingezet, bij mij was de vraagprijs 50k hoger dan de koopprijs 2,5 jaar terug...
pi_192388862
Herkenbaar van het er niet tussenkomen. Ik had vaak het idee dat makelaren het onder 1 hoedje spelen.

Een collega heeft zijn woning verkocht en hoorde van een bevriende hypotheek adviseur dat iemand een hoog bod op zijn woning had gedaan zonder voorbehoud van financiering.

Blijkbaar had hun verkopend makelaar daarna nog een open huis voor bevriende makelaars georganiseerd. Daar kwam een bod uit dat enkele duizenden euro's hoger was, maar dan met voorbehoud van financiering.

Het bod zonder voorbehoud is niet eens voorgelegd. De mensen die ingefluisterd waren en het hoogste bod hadden, hebben nu hun woning in de verkoop staan. Je raad het al, via een makelaar in het zelfde pand als de verkopend makelaar van mijn collega.

Ergo, een aankoopmakelaar loont tegenwoordig. Je betaald ze niet voor het werk dat ze moeten doen, want een biedingsformulier invullen, notaris uit kiezen, hypotheek regelen en een taxateur uitnodiging kun je zelf ook wel, maar om er tussen te komen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Hineni op 01-04-2020 12:28:57 ]
Your life is your life: go all the way
https://youtu.be/2lK4LrD8Ii4
pi_192395895
Hier is de woning van een vriend afgelopen maandag in de verkoop gegaan en vandaag, 2 dagen later dus is het boven de vraagprijs verkocht.
pi_192395965
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 15:10 schreef Landgeld het volgende:

[..]

Dat hoeft nog niet automatisch een huizencrisis te betekenen ;)
Dat blijkt. We hebben een erg goed bod liggen (boven vraagprijs en goede voorwaarden).
Makelaar belt dadelijk om te even te overleggen.

En ik maakte me gezien de coronashit nog wel zo'n zorgen dat we het misschien niet verkocht zouden krijgen :)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_192395972
Ik ga wel de ruimte van mijn (zaak aan huis)uitbouwen. Krijg bijna tweemaal zoveel ruimte (totaal 40m2). We zien wel wat de economie gaat doen. Kan verkee4d gaan, kan ook hard plussen straks.

Vast contract of baan bij amper getroffen sector gewoon een huis kopen als je dat wilt, het juiste huis ziet en ook nog kunt betalen.
pi_192396561
Van die NVM berichten krijg ik altijd een wij van wc eend gevoel. Zij zijn alleen maar bezig met hun eigen broodwinning.

Een terugloop zullen ze niet altijd kunnen verbloemen maar ze kunnen wel een andere twist eraan geven, andere dingen benadrukken etc.

Net zoals ze zich een tijd terug ineens druk maakten over de woningbouw. Ja, heel simpel, er was steeds minder voor hun om te verkopen.

Voor het moment denk ik dat bij een hoop huizenzoekers de realiteit nog niet is doorgedrongen. Zeker door de nieuwsberichten dat de hypotheekrente gaat stijgen denken ze dat NU het moment is om te kopen.... Makelaars hebben natuurlijk liever dat mensen nu dan later kopen.

Maar aandelen zijn 20 - 30% gezakt. Denk dan maar niet dat de huizenmarkt zonder dip gaat doorgroeien. Lijkt me sterk.....

De huizenmarkt schijnt met vertraging te volgen. Nu weet ik niet of ze net als de aandelen 20 tot 30% zullen zakken. Maar dat een huis wat je nu koopt stijgt in waarde lijkt me sterk....
  woensdag 1 april 2020 @ 19:21:24 #273
82546 Apekoek
terrorhenk
pi_192396915
Mensen die nu overbieden komen zichzelf allemaal tegen, ontkenningsfase is nu aangebroken.
  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 1 april 2020 @ 21:24:59 #274
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_192399365
quote:
14s.gif Op maandag 30 maart 2020 11:51 schreef D_A het volgende:

[..]

Yep, eerste huis waar we bieden onder de vraagprijs en geaccepteerd.
Bod geaccepteerd, eens kijken wat voor offerte er straks komt.
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
pi_192400473
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2020 19:21 schreef Apekoek het volgende:
Mensen die nu overbieden komen zichzelf allemaal tegen, ontkenningsfase is nu aangebroken.
Dit. Overbieden is speculeren op groei. Veel succes met die groei de komende tijd. Aan de andere kant, als je daarna blijft zitten is er ook niet veel aan de hand.
  woensdag 1 april 2020 @ 22:37:19 #276
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_192400834
Funda meldt dat het traffic alweer op niveau is van voor de uitbraak (ook het aantal contactmomenten via hun site met de makelaar). Ik merk het zelf ook. Vandaag weer een woning boven de vraagprijs verkocht die al een maand in de verkoop stond. De “dip” is geweest 🙂

[ Bericht 0% gewijzigd door Sunri5e op 01-04-2020 22:51:10 ]
pi_192401003
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2020 22:37 schreef Sunri5e het volgende:
Funda meld dat het traffic alweer op niveau is van voor de uitbraak (ook het aantal contactmomenten via hun site met de makelaar). Ik merk het zelf ook. Vandaag weer een woning boven de vraagprijs verkocht die al een maand in de verkoop stond. De “dip” is geweest 🙂
Ik snap het niet, er is volop onzekerheid over de toekomst/economie/baangarantie nu, zoveel mensen moeten straks geforceerd verkopen.
Als we een repcessie in gaan als in 2008, waarom zou je dan dik betalen voor een huis op basis van pre corona prijzen terwijl je risico om onder water te komen groot is?

Het heeft een hoog 'is maar een griepje 'gehalte wat betreft de kijk op de gevolgen.
  woensdag 1 april 2020 @ 22:50:55 #278
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_192401111
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2020 22:45 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Ik snap het niet, er is volop onzekerheid over de toekomst/economie/baangarantie nu, zoveel mensen moeten straks geforceerd verkopen.
Als we een repcessie in gaan als in 2008, waarom zou je dan dik betalen voor een huis op basis van pre corona prijzen terwijl je risico om onder water te komen groot is?

Het heeft een hoog 'is maar een griepje 'gehalte wat betreft de kijk op de gevolgen.
2008 vergelijken met 2020 kan niet. In 2008 was het financiële stelsel door en door rot. Daarnaast is er een groot tekort aan woningen.
  woensdag 1 april 2020 @ 22:52:01 #279
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_192401133
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2020 22:45 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Ik snap het niet, er is volop onzekerheid over de toekomst/economie/baangarantie nu, zoveel mensen moeten straks geforceerd verkopen.
Als we een repcessie in gaan als in 2008, waarom zou je dan dik betalen voor een huis op basis van pre corona prijzen terwijl je risico om onder water te komen groot is?

Het heeft een hoog 'is maar een griepje 'gehalte wat betreft de kijk op de gevolgen.
Blijf je toch lekker huren als kopen niks voor je is. De huren zullen de komende jaren best omlaag gaan
pi_192401221
Mijn zusje probeert in Amsterdam west te kopen.
Huizen van vraagprijzen rond de 270k gaan voor 350k+ weg.
The Older I Get, The Better I Was
pi_192401565
Ik wacht nog even paar maandjes af tot de crisis verder verdiept, en wanneer het hoogtepunt bereikt is ga ik orienteren.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_192401673
Ik de k dat de stijgende hypotheekrentes sommige mensen ook wel aardig op de zenuwen werkt.
  woensdag 1 april 2020 @ 23:25:23 #283
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_192401715
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2020 22:45 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Ik snap het niet, er is volop onzekerheid over de toekomst/economie/baangarantie nu, zoveel mensen moeten straks geforceerd verkopen.

dan maar gelijk onder een brug slapen.
als je geen baanzekerheid hebt zou ik niet gaan kopen.
Maar anders zie ik het probleem niet.
Tot nooit .......
pi_192402235
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2020 22:45 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Ik snap het niet, er is volop onzekerheid over de toekomst/economie/baangarantie nu, zoveel mensen moeten straks geforceerd verkopen.
Als we een repcessie in gaan als in 2008, waarom zou je dan dik betalen voor een huis op basis van pre corona prijzen terwijl je risico om onder water te komen groot is?

Het heeft een hoog 'is maar een griepje 'gehalte wat betreft de kijk op de gevolgen.
Ja, en vergeleken met 2008 zijn de prijzen niet eens zo hoog, een gemiddelde woning kostte toen 260k, nu 320k. Dat is inclusief 12 jaar inflatie en de extreem lage rente nu.

De hausse gaat eruit, maar instorten vind ik wel een dramatisch scenario eerlijk gezegd.
pi_192402378
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2020 23:23 schreef Twinkle20 het volgende:
Ik de k dat de stijgende hypotheekrentes sommige mensen ook wel aardig op de zenuwen werkt.
Welke stijgende hypotheekrentes? Ik zie de rente voor een week al iets op 1.49% staan bij mijn bank voor 20 jaar vast (Argenta).

Dit is nog niet eens de bank met de laagste rente, ik heb niet echt grote verschillen gezien tot nu toe.

[ Bericht 1% gewijzigd door Anton91 op 02-04-2020 00:17:00 ]
  donderdag 2 april 2020 @ 04:59:57 #286
343486 KingRoland
#TEAMJOHANNES
pi_192403699
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2020 22:45 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Ik snap het niet, er is volop onzekerheid over de toekomst/economie/baangarantie nu, zoveel mensen moeten straks geforceerd verkopen.
Als we een repcessie in gaan als in 2008, waarom zou je dan dik betalen voor een huis op basis van pre corona prijzen terwijl je risico om onder water te komen groot is?

Het heeft een hoog 'is maar een griepje 'gehalte wat betreft de kijk op de gevolgen.
Die klap in de huizenmarkt gaat er komen. Op de lange termijn dan. Dit is veel erger dan 2008, maar mensen behouden hun banen voor nu. De komende weken en maanden zien we pas echt de effecten.
pi_192404024
De klap op de huizenmarkt zal in sommige gebieden enorm worden, er zijn namelijk 3 belangrijke factoren:

-We zitten redelijk aan een piek op de zware prijs bubble, niet vreemd, dat zien we zo een beetje elke 10 jaar.
-Enorme economische depressie op een totaal verstoorde markt.
-Enorm veel mensen die gedwongen zullen moeten verkopen, dit worden omgekeerde treintjes naar beneden
-Bouwsector zal enorm gesubsidieerd worden om voldoende betaalbare huizen te bouwen, 3 zijdig, economische boos, milieu technisch, huizen tekort.

Mijn voorspelling is dat de komende 2 jaar de gemiddelde huizenprijs met 60% zal dalen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_192404523
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 05:43 schreef raptorix het volgende:

-Enorm veel mensen die gedwongen zullen moeten verkopen, dit worden omgekeerde treintjes naar beneden

Waarom verwacht je dat? Denk je dat de rente enorm gaat stijgen zodat een nieuwe rentevast periode niet mogelijk is? Dat er veel mensen sterven en de woonlast alleen niet te dragen zijn? :?
pi_192404556
quote:
1s.gif Op donderdag 2 april 2020 06:53 schreef ColtZ40 het volgende:

[..]

Waarom verwacht je dat? Denk je dat de rente enorm gaat stijgen zodat een nieuwe rentevast periode niet mogelijk is? Dat er veel mensen sterven en de woonlast alleen niet te dragen zijn? :?
Ik vermoed dat de rente zal stijgen, daarnaast zie ik hele groepen mensen die afgelopen jaren dure huizen hebben gekocht en veelal hunt rente relatief kort hebben gezet. Ook veel ZZP'ers hebben in goede tijden de kans gekregen om veel geld te verdienen, en daar ook naar te leven, geloof me deze groep gaat ongenadig hard de klappen krijgen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_192404605
Wat ik juist om mij heen hoor is dat de meesten mensen voor een lange rentevast periode gekozen hebben omdat de rente historische laag staat. Sommige zzp’ers en werkende mensen komen zeker in de problemen door deze crisis, ik denk dat er wel een vangnet komt voor deze mensen zodat ze tijdelijk alleen de rente hoeven te betalen en geen aflossing. Een bank heeft ook geen voordeel bij veel gedwongen verkopen.
  donderdag 2 april 2020 @ 07:06:41 #291
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_192404608
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 06:58 schreef raptorix het volgende:

[..]

Ik vermoed dat de rente zal stijgen, daarnaast zie ik hele groepen mensen die afgelopen jaren dure huizen hebben gekocht en veelal hunt rente relatief kort hebben gezet.
ik zie juist dat mensen de rente langdurig hebben vast gezet.
Tot nooit .......
  donderdag 2 april 2020 @ 07:12:43 #292
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_192404630
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2020 23:23 schreef Twinkle20 het volgende:
Ik de k dat de stijgende hypotheekrentes sommige mensen ook wel aardig op de zenuwen werkt.
De rentes dalen juist...
pi_192404642
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 07:06 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

ik zie juist dat mensen de rente langdurig hebben vast gezet.
Mjah, ik geloof je graag, ik heb ook niet enorm veel mensen gesproken recentelijk. Zelf heb ik hem ook extreem kort, ik meen een jaar. Echter ik maak me niet zo zorgen, appartement heeft me 169K gekost en doet nu rond de 380, zelfs tijdens de vorige crisis bleef het hier licht stijgen. Nog 10 jaar en dan is het afbetaald, wellicht dan mooie tijd om te verkopen en naar een warm oord te moven :)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_192404644
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 07:12 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

De rentes dalen juist...
https://www.rtlz.nl/life/(...)gende-hypotheekrente
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  donderdag 2 april 2020 @ 08:39:46 #295
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_192405400
quote:
Ja dat was 18 maart. De laatste dagen dalen ze alweer.
  donderdag 2 april 2020 @ 08:40:37 #296
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_192405417
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 08:39 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Ja dat was 18 maart. De laatste dagen dalen ze alweer.
Behoorlijk ook, bij ons is er nog 10% afgegaan op 30 jaar vast
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
  donderdag 2 april 2020 @ 08:42:42 #297
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_192405449
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 05:43 schreef raptorix het volgende:
De klap op de huizenmarkt zal in sommige gebieden enorm worden, er zijn namelijk 3 belangrijke factoren:

-We zitten redelijk aan een piek op de zware prijs bubble, niet vreemd, dat zien we zo een beetje elke 10 jaar.
-Enorme economische depressie op een totaal verstoorde markt.
-Enorm veel mensen die gedwongen zullen moeten verkopen, dit worden omgekeerde treintjes naar beneden
-Bouwsector zal enorm gesubsidieerd worden om voldoende betaalbare huizen te bouwen, 3 zijdig, economische boos, milieu technisch, huizen tekort.

Mijn voorspelling is dat de komende 2 jaar de gemiddelde huizenprijs met 60% zal dalen.
Totaal ongehinderd door enige kennis en kunde uiteraard
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_192405463
Onze hypotheekadviseur heeft op 31/3 op zijn facebook gepubliceerd bij welke aanbiederers de rente per 1/4 stijgt. Ik neem gemakshalve aan dat die man wel weet waar hij het over heeft.
pi_192405538
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 04:59 schreef KingRoland het volgende:

[..]

Die klap in de huizenmarkt gaat er komen. Op de lange termijn dan. Dit is veel erger dan 2008, maar mensen behouden hun banen voor nu. De komende weken en maanden zien we pas echt de effecten.
Ik geloof jou als marketingexpert
  donderdag 2 april 2020 @ 08:56:09 #300
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_192405653
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 08:44 schreef Twinkle20 het volgende:
Onze hypotheekadviseur heeft op 31/3 op zijn facebook gepubliceerd bij welke aanbiederers de rente per 1/4 stijgt. Ik neem gemakshalve aan dat die man wel weet waar hij het over heeft.
Bangmakerij om snel even naar hem toe te stappen om de hypotheek vast te zeggen. Om hem vervolgens over 2 jaar weer aan te passen omdat de rente nog lager staat. Weer twee keer extra inkomsten voor hem. Kijk zelf naar de cijfertjes en je ziet dat het daalt.
pi_192405686
quote:
10s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 12:36 schreef Fer_de_Lance het volgende:

[..]

Jij dingt altijd af bij een makelaar?

Knappe boi

_O_

:')
Vrij normaal om af te dingen bij een makelaar. Ik heb 3 makelaars tegen elkaar laten concurreren. Zeg het maar, ze hoeven weinig te doen om de woning te verkopen. Scheelt je zo 2000 euro.
Allah Al Watan Al Malik
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')