abonnement Unibet Coolblue
pi_190042704

Huginn en Muninn op jacht naar stoute kinderen

Welkom bij de Zwarte Pietendiscussie. Bijna een traditie in ons koude kikkerlandje.
In deze reeks hebben we het over de oorsprong van onze geliefde Pieterbaas. Is het een uiting van racisme voortgekomen uit de tijd van de slavernij of is het zwart schminken van gezichten een eeuwenoud gebruik dat gekoesterd moet worden?

Het Sinterklaasfeest is onderdeel van de voor-christelijke midwinterfeesten. Het feest wordt al duizenden jaren in Europa en zelfs daarbuiten gevierd. Uiteraard zijn er uiterlijke verschillen maar er zijn verrassend veel overeenkomsten.
Er is een Sinterklaasfiguur, een oude man met lange witte haren en baard en vaak in de persoon van Sint Nicolaas. Deze wordt vergezeld door een knecht die meestal zwart geschminkt is, overal aan schoorstenen luistert of er nog stoute kinderen zijn en in het bezit is van een roe en zak.

Argumentenoverzicht voor- en tegenstanders Zwarte Piet

Geen herhaling van discussies, zie in de spoiler een overzicht van argumenten en tegenargumenten van zowel voor- als tegenstanders, van extreem tot gematigd.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

Het niet-rolbevestigende Sinterklaasfeest bij de familie Doorzon (door Gerrit de Jager in diverse delen van de stripserie aangekaart)

INFORMATIE OVER DE ACHTERGRONDEN VAN ZWARTE PIET EN DE DISCUSSIE:

• Volgens de Anti-Pieters is Zwarte Piet een racistisch stereotype dat herinnert aan de tijd van de slavernij. Een gevisualiseerd bewijs dat Zwarte Piet een slaaf moet voorstellen is dit:

Ter ondersteuning wordt kunsthistoricus Elmer Kolfin aangehaald die in dit artikel zelf aangeeft geen onderzoek gedaan te hebben naar de figuur Zwarte Piet zelf maar wel naar de slavernij.
http://www.volkskrant.nl/(...)t af van kindslaven'

Het Sint en Pietengilde heeft een historisch verantwoorde pagina over Zwarte Piet.

Zwarte piet-lobby draait uiteindelijk om geld:
De geest komt uit de fles: de zwarte piet-discussie is slechts een opmaat voor forse schadevergoedingen die gebaseerd zijn op het Nederlandse slavernijverleden.

quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2015 17:42 schreef Montagui het volgende:
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 13:53 schreef Montagui het volgende:
Infographic verbanden en sponsoring
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Documentaire 'Wild Geraas':
De documentaire van Arnold Jan Scheer (over de WARE oorsprong van Sinterklaas en Zwarte Piet) is namelijk eindelijk af en is online te bestellen of te bekijken via Vimeo. Het lijkt erop dat Scheer geen televisiemaatschappij heeft kunnen vinden die de documentaire zou willen uitzenden maar het is in ieder geval een begin.

http://www.wildgeraasdefilm.nl/
https://vimeo.com/ondemand/wildgeraas/188727445
http://www.arnoldjanscheer.nl/

Diverse video's en afbeeldingen in de spoiler:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


quote:
Wie is Zwarte Piet? Hij weet het zelf waarschijnlijk ook niet!

Dat betogen de historici Jop Euwijk en Frank Rensen in hun nieuwe boek 'De identiteitscrisis van Zwarte Piet'. in het boek gaan de twee op zoek naar de historische, culturele en sociale achtergrond van Zwarte Piet. En dat valt nog niet mee...

Hier zie je n van de eerste afbeeldingen van de zwarte knecht van Sinterklaas, afkomstig uit een boekje van Jan Schenkman (1850). Wat opvalt, is dat Zwarte Piet hier nog niet de kenmerkende page-kleding draagt. Dat kwam pas later.

quote:
Een mysterieuze oorsprong

Want wie is Zwarte Piet nu precies? De oorsprong van de bekende figuur is enigszins in nevelen gehuld. Wat we wl weten, is dat Zwarte Piet een stuk jonger is dan Sinterklaas zelf. De Goedheiligman gaat eeuwenlang in zijn eentje op pad. Pas in de negentiende eeuw krijgt hij in een boekje geschreven door de Nederlandse onderwijzer Jan Schenkman een knecht met een donkere huidkleur. En die knecht komt een beetje uit de lucht vallen.

Sommigen denken dat hij genspireerd is op de tot slaaf gemaakten waarmee zeventiende en achttiende eeuwse rijken zich graag lieten afbeelden. In dat scenario zou Sinterklaas een zwart knechtje hebben gekregen om statiger over te komen.

Weer andere historici denken dat Zwarte Piet genspireerd is op de donkere mannen die in grote steden werkten (en waarvan twijfelachtig is of ze echt tot slaaf gemaakten waren). Terwijl anderen vermoeden dat Zwarte Piet eigenlijk een Moor is. "Maar voor veel mensen was de naam 'Moor' ook weer synoniem voor 'zwarte Afrikaan'," aldus Jop Euwijk. "Dat maakt het dus nog ingewikkelder. De kennis over wie de Moren waren, en wie er allemaal Moren werden genoemd is ook niet ingeburgerd in Nederland." Kortom: niemand weet eigenlijk door wie Schenkman zich liet inspireren toen hij het knechtje van de Sint introduceerde.
Het boekje van Schenkman is online in te zien: https://www.slideshare.net/FeenyNL/sint-nikolaas-en-zijn-knecht


quote:
Het is toch wel een hele mooie dag aan het worden. KOZP word echt op alle fronten vernederd.
Eerst schrappen ze de meeste demonstraties omdat ze te weinig deelnemers hebben, vervolgens word hun door de gemeentes een hoop beperkende maatregelen opgelegd. De bussen naar Den Helder werden 2x tot stoppen gedwongen door de politie. Vervolgens worden ze overal weggejaagd en aangevallen. In Rotterdam zelfs door zowel voetbalfans als de politie zelf.

En de enige arrestaties zijn er onder KOZP'ers _O_
Alternatieve Sinterklaas journaals:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

ZWARTE PIET _O_ *O* *O* *O*
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_190042723
En hier verder.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_190042762
quote:
12s.gif Op woensdag 20 november 2019 20:20 schreef engine het volgende: [..] Er zijn heel veel bronnentjes die zwarte Piet als racistisch ervaren. Alleen wil jij daar niet naar luisteren.
Ook heel veel bronnetjes zeggen dat er niks racistisch aan is.
Waarom wil jij of kozp daar niet naar luisteren?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_190042780
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2019 20:25 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Ook heel veel bronnetjes zeggen dat er niks racistisch aan is.
Waarom wil jij of kozp daar niet naar luisteren?
Het is dan ook niet zozeer een feitelijke discussie waar maar 1 antwoord op te formuleren valt. De vraag die deze hele kwestie oproept is of we als samenleving in staat zijn om naar elkaar te luisteren en in te schikken. Kennelijk nog niet echt.
pi_190042781
Hoe kan een fantasie-figuurtje nou racistisch zijn :') :') :') :')

Vuile vuurtoren. Elk jaar rond SK zitten mensen te zeuren blablabla. HAHA JIJ LIJKT OP EEN NEGER IN PAGEPAK. En het is weer SK lekker al die kutnegers dicrimineren _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  Leukste jonkie 2022 woensdag 20 november 2019 @ 20:27:58 #6
213457 engine
pi_190042800
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2019 20:25 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Ook heel veel bronnetjes zeggen dat er niks racistisch aan is.
Waarom wil jij of kozp daar niet naar luisteren?
Daar heb ik ook naar geluisterd en toen besloten dat ik het verzoek om zwarte Piet aan te passen wel redelijk vind.
En zingen wij....of juichen wij.....of stel je ons teleur
Oranje is...oranje blijft.....de allermooiste kleur!
  woensdag 20 november 2019 @ 20:28:47 #7
403337 Sodeknetters
Draaien in een bel
pi_190042811
quote:
7s.gif Op woensdag 20 november 2019 20:26 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Het is dan ook niet zozeer een feitelijke discussie waar maar 1 antwoord op te formuleren valt. De vraag die deze hele kwestie oproept is of we als samenleving in staat zijn om naar elkaar te luisteren en in te schikken. Kennelijk nog niet echt.
Zeer terechte observatie.
Het niet inschikkelijke werkt ook hier helaas weer twee kanten uit.
Als de wolken aan staan blijf je gaan
pi_190042859
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2019 20:21 schreef Xa1pt het volgende: [..] Ja, dat jij je hakken in het zand steekt was inderdaad al duidelijk.
Zwarte piet moet weg. Uit het feest met alles wat er aan herinnerd.
Ik zie weinig verschil. En toch spreek je mij aan?

Ik sta geen ondernemers te bedreigen hoor. Hooguit wat volk uitmaken voor rotte vis.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_190042879
quote:
7s.gif Op woensdag 20 november 2019 20:26 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Het is dan ook niet zozeer een feitelijke discussie waar maar 1 antwoord op te formuleren valt. De vraag die deze hele kwestie oproept is of we als samenleving in staat zijn om naar elkaar te luisteren en in te schikken. Kennelijk nog niet echt.
Terecht ook. Een beetje luisteren naar die racisten van kozp? Waarom zou je?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_190042998
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2019 20:26 schreef BoneThugss het volgende:
Hoe kan een fantasie-figuurtje nou racistisch zijn :') :') :') :')

Vuile vuurtoren. Elk jaar rond SK zitten mensen te zeuren blablabla. HAHA JIJ LIJKT OP EEN NEGER IN PAGEPAK. En het is weer SK lekker al die kutnegers dicrimineren _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_
Voor dit hele gekneus van gario en kozp heb ik nooit ZP vergeleken met een donker persoon.
Of een donker persoon met ZP.

En met mij vele anderen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_190043031
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2019 20:41 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Voor dit hele gekneus van gario en kozp heb ik nooit ZP vergeleken met een donker persoon.
Of een donker persoon met ZP.

En met mij vele anderen.
Maak je niet zo druk man. Denk aan je hart.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_190043044
quote:
7s.gif Op woensdag 20 november 2019 20:26 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Het is dan ook niet zozeer een feitelijke discussie waar maar 1 antwoord op te formuleren valt. De vraag die deze hele kwestie oproept is of we als samenleving in staat zijn om naar elkaar te luisteren en in te schikken. Kennelijk nog niet echt.
:') :')
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_190043068
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2019 20:41 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Voor dit hele gekneus van gario en kozp heb ik nooit ZP vergeleken met een donker persoon.
Of een donker persoon met ZP.

En met mij vele anderen.
Inderdaad ze hebben het juist veel erger gemaakt
  woensdag 20 november 2019 @ 21:10:56 #14
403337 Sodeknetters
Draaien in een bel
pi_190043507
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2019 20:41 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Voor dit hele gekneus van gario en kozp heb ik nooit ZP vergeleken met een donker persoon.
Of een donker persoon met ZP.

En met mij vele anderen.
Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn. Die hele KOZP clan heeft een probleem geschapen dat er eigenlijk nooit was.
Als de wolken aan staan blijf je gaan
  woensdag 20 november 2019 @ 21:17:15 #15
8369 speknek
Another day another slay
pi_190043638
Och wat zijn jullie ook zielig ;(. Zwarte mensen voelen zich al sinds de jaren zeventig gediscrimineerd, maar eigenlijk draait dit allemaal om jullie. Nu zijn jullie bewust en dat is het echte probleem dat geschapen is!

"Wit privilege is dikke racistische onzin, de zwarte mensen die zeuren zijn de echte racisten :r"

-aldus persoon die zich verongemakkelijkt voelt dat hij na dertig jaar heerlijk onbewust zijn ogen gesloten te kunnen hebben voor een probleem wat al die tijd is aangekaart, niet meer gemakkelijk weg kan kijken.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_190043679
Die mensen die tegen roetveegpiet zijn en zeggen dat zwarte piet zwart moet zijn. :') x100
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_190043734
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2019 20:32 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Terecht ook. Een beetje luisteren naar die racisten van kozp? Waarom zou je?
Ja, waarom zou je ook op een chille manier met elkaar samen willen leven. Nergens voor nodig.
  woensdag 20 november 2019 @ 21:25:39 #18
403337 Sodeknetters
Draaien in een bel
pi_190043804
quote:
1s.gif Op woensdag 20 november 2019 21:17 schreef speknek het volgende:
Och wat zijn jullie ook zielig ;(. Zwarte mensen voelen zich al sinds de jaren zeventig gediscrimineerd, maar eigenlijk draait dit allemaal om jullie. Nu zijn jullie bewust en dat is het echte probleem dat geschapen is!
Volgens mij is niemand zielig.
Zwarte mensen worden ook sinds de jaren zeventig gediscrimineerd. En in de jaren er voor en er na helaas ook. En dat zou niet mogen gebeuren, huidskleur mag geen reden zijn voor een andere behandeling.
Maar ik weiger me te conformeren aan het idee dat ik een racist zou zijn omdat ik geen bezwaar heb tegen het fenomeen Zwarte Piet. Zwarte Piet is in mijn ogen op geen enkele wijze te linken aan iemand met een donkere huidskleur.

Overigens zal de kleur van de Piet mij een worst zijn. Roetveeg, groen of paars, whatever. Maar zwart past er wat mij betreft ook tussen.
Als de wolken aan staan blijf je gaan
  woensdag 20 november 2019 @ 21:26:29 #19
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_190043819
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2019 21:17 schreef speknek het volgende:
Zwarte mensen voelen zich al sinds de jaren zeventig gediscrimineerd
Dat is maar een zeer klein groepje hoor, net als dat er ook Turken en Marokkanen zijn die overal racisme en discriminatie in zien. De meeste leven gewoon hun leven zonder over alles te janken waar ze maar een kans zien.
pi_190044096
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2019 21:25 schreef Sodeknetters het volgende:

Maar ik weiger me te conformeren aan het idee dat ik een racist zou zijn omdat ik geen bezwaar heb tegen het fenomeen Zwarte Piet.
Dan ben je ook niet, ,maar wie zegt dat zo ?

quote:
Zwarte Piet is in mijn ogen op geen enkele wijze te linken aan iemand met een donkere huidskleur.
Je ben geen racist maar hier toon je een schrijnend tekort aan inlevingsvermogen in donkere mensen. Sommigen noemen dat racisme.
Gerda Havertong, indertijd actrice bij Sesamstraat, vertelt hoe de link voor sommige donkere mensen werkt. Misschien ook daadwerkelijk voor haarzelf. Maar zeker verwoordt zij wat donkere mensen soms ervaren en vandaar die afkeer van de figuur ZP
  woensdag 20 november 2019 @ 21:42:31 #21
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_190044128
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2019 21:41 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Dan ben je ook niet, ,maar wie zegt dat zo ?

Lees het topic en de vorige topics eens door. Het staat er 1:1 zo.

quote:
[..]

Je ben geen racist maar hier toon je een schrijnend tekort aan inlevingsvermogen in donkere mensen. Sommigen noemen dat racisme.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_190044183
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2019 21:42 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Lees het topic en de vorige topics eens door. Het staat er 1:1 zo.
[..]

Een fokuser zegt tegen hem dat hij een racist is ivm zp ?
of vertelt hij wat iemand ooit tegen hem zei.
  woensdag 20 november 2019 @ 21:47:28 #23
403337 Sodeknetters
Draaien in een bel
pi_190044204
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2019 21:41 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Dan ben je ook niet, ,maar wie zegt dat zo ?
[..]

Je ben geen racist maar hier toon je een schrijnend tekort aan inlevingsvermogen in donkere mensen. Sommigen noemen dat racisme.
Sommigen, bestaand uit een kleine minderheid, misschien. Veel mensen zouden het een verschil van inzicht noemen en er over praten als men dat nodig zou vinden. Ook zouden veel mensen hun schouders ophalen en over gaan tot de orde van de dag. En vervolgens, bruin en blank, lekker samen verder leven.
Als de wolken aan staan blijf je gaan
pi_190044288
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2019 20:00 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Ik weet wat ik gehoord heb.
Ik weet wat ik gelezen heb, maar......

http://stopblackface.com/(...)tructuren-geen-piet/

is uit de lucht door een DDOS aanval.
theNUC1 twitterde op woensdag 20-11-2019 om 07:59:59 Pro-Pieten proberen nu ook de mond van #KOZP te snoeren door de insta massaal te rapporteren. De website #StopBlackface is al offline ivm een DDOS aanval🤬 @instagram why are you helping racists to silence the anti-racism movement?Please retweet & make instagram anwer!#KOZP https://t.co/n720aBVOim reageer retweet
Ook hun Instagram account is tijdelijk uit de lucht geweest:
quote:
Het Instagram-account van de actiegroep Kick Out Zwarte Piet (KOZP) is woensdag tijdelijk geschorst. Het profiel werd onbereikbaar gemaakt, omdat het de Instagram-voorwaarden zou hebben geschonden. Na vragen van NU.nl liet Facebook rond 13.15 uur weten dat het account is hersteld.
https://www.nu.nl/tech/60(...)-nog-wel-online.html

Afijn, op de betreffende stopblackface.com pagina staat zwart op wit dat men "geen" Piet wil.

En nog iemand die het daar ook gelezen heeft:
steenpaasburg twitterde op dinsdag 19-11-2019 om 00:40:52 @Urliereef En Esajas zijn clubje, New Urban Collective, die zit achter stopblackface (stond niet eens op de website aangegeven) en daar kon men lezen (site is stuk), dat men geen Piet wil. Dus ook binnen de gelederen is er verdeeldheid. Ook als het gaat om LGHBTI+ toestanden .... <3 reageer retweet
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  woensdag 20 november 2019 @ 21:53:36 #25
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_190044312
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2019 21:47 schreef Sodeknetters het volgende:

[..]

Sommigen, bestaand uit een kleine minderheid, misschien. Veel mensen zouden het een verschil van inzicht noemen en er over praten als men dat nodig zou vinden. Ook zouden veel mensen hun schouders ophalen en over gaan tot de orde van de dag. En vervolgens, bruin en blank, lekker samen verder leven.
Bruin en wit. Blank mag niet meer van de NTR.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_190044374
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2019 21:25 schreef Sodeknetters het volgende:

[..]

Volgens mij is niemand zielig.
Zwarte mensen worden ook sinds de jaren zeventig gediscrimineerd. En in de jaren er voor en er na helaas ook. En dat zou niet mogen gebeuren, huidskleur mag geen reden zijn voor een andere behandeling.
Maar ik weiger me te conformeren aan het idee dat ik een racist zou zijn omdat ik geen bezwaar heb tegen het fenomeen Zwarte Piet. Zwarte Piet is in mijn ogen op geen enkele wijze te linken aan iemand met een donkere huidskleur.

Overigens zal de kleur van de Piet mij een worst zijn. Roetveeg, groen of paars, whatever. Maar zwart past er wat mij betreft ook tussen.
Laat je niks aanpraten. De grote massa (van licht tot donker getint) die voor Zwarte Piet is is ook niet racistisch. Het zijn de extremen aan beide zijden die racistisch zijn.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  woensdag 20 november 2019 @ 21:59:05 #27
403337 Sodeknetters
Draaien in een bel
pi_190044401
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2019 21:53 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Bruin en wit. Blank mag niet meer van de NTR.
De NTR mag van mij vinden wat zij wil. Ik zal dat hooguit mee nemen in mijn overwegingen, maar het zal nooit een doorslaggevende invloed op mijn mening hebben.
Als de wolken aan staan blijf je gaan
  woensdag 20 november 2019 @ 22:00:50 #28
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_190044432
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2019 21:41 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Dan ben je ook niet, ,maar wie zegt dat zo ?
[..]

Je ben geen racist maar hier toon je een schrijnend tekort aan inlevingsvermogen in donkere mensen. Sommigen noemen dat racisme.
Gerda Havertong, indertijd actrice bij Sesamstraat, vertelt hoe de link voor sommige donkere mensen werkt. Misschien ook daadwerkelijk voor haarzelf. Maar zeker verwoordt zij wat donkere mensen soms ervaren en vandaar die afkeer van de figuur ZP

Ook Gerda had geen ruggengraat. Zoals heel veel zwarten die overal wat achter zoeken.

Laat die geschiedenis toch eens achterwege en bouw een feestje.

Jank niet zo
pi_190044462
quote:
1s.gif Op woensdag 20 november 2019 22:00 schreef Mubassie het volgende:

[..]

Ook Gerda had geen ruggengraat. Zoals heel veel zwarten die overal wat achter zoeken.

Laat die geschiedenis toch eens achterwege en bouw een feestje.

Jank niet zo
Aan de ene kant roepen dat de geschiedenis achterwege gelaten moet worden. Aan de andere kant zeuren over de traditie (= geschiedenis). ZP-logica in n zin.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van n twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_190044521


Een toevoeging op wat ik vanmiddag postte. KOZP gaat met dit soort malloten in zee.
pi_190044535
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2019 20:41 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Voor dit hele gekneus van gario en kozp heb ik nooit ZP vergeleken met een donker persoon.
Of een donker persoon met ZP.

En met mij vele anderen.
Voor dat gejank van die Aletta Jacobs had ik nog nooit gedacht dat een vrouw op de universiteit mocht komen. En met mij vele anderen.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van n twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  woensdag 20 november 2019 @ 22:09:14 #32
8369 speknek
Another day another slay
pi_190044565
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2019 21:26 schreef Woelwater het volgende:

[..]

Dat is maar een zeer klein groepje hoor, net als dat er ook Turken en Marokkanen zijn die overal racisme en discriminatie in zien. De meeste leven gewoon hun leven zonder over alles te janken waar ze maar een kans zien.
73% van de Surinamers en Antillianen
https://www.waterkant.net(...)tisch/?cn-reloaded=1

In de jaren tachtig en sinds het begin van dit decennium is Sinterklaas 'verboden' in Suriname.

Dat mensen niet massaal langs de kant met een vuist omhoog "staan te janken" wil niet zeggen dat het een klein groepje is dat iets vindt.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  woensdag 20 november 2019 @ 22:11:49 #33
403337 Sodeknetters
Draaien in een bel
pi_190044610
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2019 22:07 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Voor dat gejank van die Aletta Jacobs had ik nog nooit gedacht dat een vrouw op de universiteit mocht komen. En met mij vele anderen.
Een persoon dat daadwerkelijk bestaan heeft vergelijken met een fictief figuur. Appels en peren dus.
Als de wolken aan staan blijf je gaan
pi_190044650
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2019 22:06 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Een toevoeging op wat ik vanmiddag postte. KOZP gaat met dit soort malloten in zee.
En het hoefijzermodel sluit zich.....

“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_190044664
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2019 22:11 schreef Sodeknetters het volgende:

[..]

Een persoon dat daadwerkelijk bestaan heeft vergelijken met een fictief figuur. Appels en peren dus.
Begrijpend lezen is ook lastig.

Het feit dat je voorheen ergens niet over nagedacht hebt maakt niet opeens dat het niet bestond of dat je daarmee een goed argument heb.

Net zoals het feit dat JIJ iets niet als zodanig ervaart, nooit een argument kan zijn.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van n twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_190044736
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2019 22:15 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Net zoals het feit dat JIJ iets niet als zodanig ervaart, nooit een argument kan zijn.
Dat werkt 2 kanten op, lijkt me.
Conscience do cost.
pi_190044748
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2019 22:18 schreef ems. het volgende:

[..]

Dat werkt 2 kanten op, lijkt me.
Eens.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van n twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  woensdag 20 november 2019 @ 22:31:30 #38
403337 Sodeknetters
Draaien in een bel
pi_190044939
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2019 22:15 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Begrijpend lezen is ook lastig.

Het feit dat je voorheen ergens niet over nagedacht hebt maakt niet opeens dat het niet bestond of dat je daarmee een goed argument heb.

Net zoals het feit dat JIJ iets niet als zodanig ervaart, nooit een argument kan zijn.
Ik kan prima begrijpend lezen hoor. Ben het alleen niet met je eens.
Natuurlijk zullen er mensen zijn die aanstoot nemen aan de verschijning van zwarte piet zoals wij die kennen. Die aanstoot wordt nu aangewakkerd door het kabaal wat groepen als KOZP weten te genereren.
Het is naar mijn idee een kwestie van perceptie. Iemand die niet racistisch is ingesteld, zal ZP nooit aan mensen met een donkere huidskleur verbinden. Ze hebben totaal niets met elkaar te maken.
ZP is wat het is, een zwart geschminkt fantasiefiguur. Wat dus op geen enkele manier een vergelijking kan zijn met mensen met een donkere huidskleur. Dit is mijn perceptie.

Helaas zijn er ook mensen de ZP wel koppelen aan mensen met een donkere huidskleur.
Vertel jij mij nu maar wie hier de racisten zijn.
Als de wolken aan staan blijf je gaan
pi_190045365
Zwarte piet is een zwarte knecht, en met zijn huidige kenmerken een stereotype hoe men vroeger tegen zwarten keek.

Dat ontkennen is racistisch.

Gaat erom wat je er nu mee doet. Wil je aanpassen of op de oude voet verder? Ik kies het eerste, om het feest voor iedereen leuk te maken.
pi_190045441
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2019 22:31 schreef Sodeknetters het volgende:

Het is naar mijn idee een kwestie van perceptie. Iemand die niet racistisch is ingesteld, zal ZP nooit aan mensen met een donkere huidskleur verbinden. Ze hebben totaal niets met elkaar te maken.

Wat een domme ontkenning. Je verschuil je zelf achter een politiekcorrect masker.
  woensdag 20 november 2019 @ 23:19:38 #41
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_190045738
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2019 22:14 schreef Montagui het volgende:

[..]

En het hoefijzermodel sluit zich.....

[ afbeelding ]
Wat is dit? Sieg Piet?
pi_190046338
wij zijn racistennnnnnnnn... als je pro zwarte pient benttt dan ben je ook pro racismeee
Wij zijn allemaal kklijers begrijp dat nou!
pi_190046405
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2019 22:07 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Voor dat gejank van die Aletta Jacobs had ik nog nooit gedacht dat een vrouw op de universiteit mocht komen. En met mij vele anderen.
Leuke grap man.
Goede troll wel. Alleen geen kut van waar.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_190046417
Oja!! En als je het dus niet uitmaakt.. dat zit je veilig pik! DAN ZIT JE VEILIG! Dan mag je naar de hemel! Dan krijg je schouderklopjes man! Want je hoeft niet meer bang te zijn dat je voor racist wordt uitgemaakt! Jaaaaaaaaaaaaaaaa je bent modern bezig man.. ik ben zoo trots op je

jaaaaaaa
pi_190046426
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2019 22:07 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Voor dat gejank van die Aletta Jacobs had ik nog nooit gedacht dat een vrouw op de universiteit mocht komen. En met mij vele anderen.
ik schaam me trouwens teringhard dat we dezelfde passie voor muziek delen
had liever helemaal geen overeenkomsten met je :)
pi_190046441
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2019 21:21 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Ja, waarom zou je ook op een chille manier met elkaar samen willen leven. Nergens voor nodig.
Ja inderdaad.
Iemand niet zomaar uitschelden voor racist omdat diegene aan een wijdgevierd volksfeest meedoet of niet achter aanzetten bij een demonstratie vanwege de huidskleur. Dat doen we niet in NL.
Nergens voor nodig en absoluut niet chill nee.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_190046480
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2019 23:03 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Wat een domme ontkenning. Je verschuil je zelf achter een politiekcorrect masker.
ZP is geen 'neger' blues, snap dat nou eens na 7 jaar. Inderdaad is dat jouw perceptie, inclusief jouw perceptie dat iedere blanke een racist is.

Wat geen perceptie is, is dat jij overmatig kijkt naar huidskleur en daar alles omheen betrekt. Jij bent hier de rascist. Verpakt in mooie politieke correctheid om daarmee te kunnen schermen.

Leugenaar.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_190046500
Ben ik de enige trouwens die de Nederlandse tradities echt oer en oersaai vind? Nederland heeft nou niet bepaald dat je denkt van "wow wat een geweldige culturele gebruiken." Er zijn echt veel leukere dingen in het buitenland. Neem bijvoorbeeld Krampus nacht oid.

Ik ben zelf gewoon een Nederlander, maar heb echt vrij weinig met m'n cultuur.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_190046523
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2019 00:02 schreef Discombobulate het volgende:
Ben ik de enige trouwens die de Nederlandse tradities echt oer en oersaai vind? Nederland heeft nou niet bepaald dat je denkt van "wow wat een geweldige culturele gebruiken." Er zijn echt veel leukere dingen in het buitenland. Neem bijvoorbeeld Krampus nacht oid.

Ik ben zelf gewoon een Nederlander, maar heb echt vrij weinig met m'n cultuur.
koningsdag, bevrijdingsdag, kerstmis en sinterklaas vind ik anders hele leuke tradities :)
oja.. en oliebollen natuurlijk :9
pi_190046540
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2019 22:59 schreef skrn het volgende:
Zwarte piet is een zwarte knecht, en met zijn huidige kenmerken een stereotype hoe men vroeger tegen zwarten keek.

Dat ontkennen is racistisch.

Gaat erom wat je er nu mee doet. Wil je aanpassen of op de oude voet verder? Ik kies het eerste, om het feest voor iedereen leuk te maken.
Hoezo verder aanpassen? Oorbellen, lippenstift, domme accentje, piet stuurt de sint tegenwoordig.

Wat wil je nog verder veranderen dan? Wat is er NOG niet goed? Wat wil je nog MEER?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_190046553
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2019 00:04 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Hoezo verder aanpassen? Oorbellen, lippenstift, domme accentje, piet stuurt de sint tegenwoordig.

Wat wil je nog verder veranderen dan? Wat is er NOG niet goed? Wat wil je nog MEER?
oorbellen en lippenstift en accentje zegt helemaal 0.0 over slavernij :)
eerder op inboorlingen
  donderdag 21 november 2019 @ 00:05:56 #52
478286 Stray_cat
Veni, vidi, vagina
pi_190046556
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2019 00:02 schreef Discombobulate het volgende:
Ben ik de enige trouwens die de Nederlandse tradities echt oer en oersaai vind? Nederland heeft nou niet bepaald dat je denkt van "wow wat een geweldige culturele gebruiken." Er zijn echt veel leukere dingen in het buitenland. Neem bijvoorbeeld Krampus nacht oid.

Ik ben zelf gewoon een Nederlander, maar heb echt vrij weinig met m'n cultuur.
Krampus >:)

Sinterklaas en Zwarte Piet zijn leuk als je kleine kinderen hebt, daarna wordt het al snel minder. Maar het blijft een traditie waar ik achter sta.
pi_190046565
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2019 00:05 schreef -Chakotay- het volgende:

[..]

oorbellen en lippenstift en accentje zegt helemaal 0.0 over slavernij :)
eerder op inboorlingen
Zelfs dat is weg..
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  donderdag 21 november 2019 @ 00:08:14 #54
478286 Stray_cat
Veni, vidi, vagina
pi_190046572
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2019 00:05 schreef -Chakotay- het volgende:

[..]

oorbellen en lippenstift en accentje zegt helemaal 0.0 over slavernij :)
eerder op inboorlingen
Meer op rijkdom, dat vond ik als klein kind fascinerend, die gouden oorbellen. Die waren vast heel rijk 8-)
pi_190046606
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2019 18:54 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Wat?

Ik was van plan er over 30 jaar gewoon nog te zijn. Met mijn rollator.
En mijn blonde kind met blauwe ogen (waarvan er hier vele rondlopen) ook.

Om over 30 jaar geen blanke Nederlanders meer te hebben moeten er stevig rare en nare dingen gebeuren.
Nu ook mijn toch wel een beetje humoristische overdrijvingen als serieus genterpreteerd worden moet ik me wel even achter de oren krabben.

Maar inderdaad, dan zou je zulk razzia-gedrag in wat extremere vormen moeten gaan zien:

HarkMaat twitterde op woensdag 20-11-2019 om 16:44:26 Kopschoppende #Marokkaanse jongeren op jacht naar blanke jongeren in #Gorinchem Meerdere slachtoffers gevallen ! reageer retweet


[ Bericht 28% gewijzigd door #ANONIEM op 21-11-2019 00:15:26 ]
pi_190046614
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2019 00:08 schreef Stray_cat het volgende:

[..]

Meer op rijkdom, dat vond ik als klein kind fascinerend, die gouden oorbellen. Die waren vast heel rijk 8-)
ja.. rijke verwende mannen die uit luilekkerland komen
wat dat betreft geeft het meer een moderne blik op zwarten
pi_190046628
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2019 00:03 schreef -Chakotay- het volgende:

[..]

koningsdag, bevrijdingsdag, kerstmis en sinterklaas vind ik anders hele leuke tradities :)
oja.. en oliebollen natuurlijk :9
Kerst dan weer wel idd :)
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_190046646
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2019 00:13 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Kerst dan weer wel idd :)
alle tradities gaan naar de tyfus in Nederland
vuurwerk ook
straks is kerst aan de beurt (of is al aan de beurt: feestmaand)
pi_190046649
Sodelazerstraal toch op met deze discussie alsjeblieft. Begint goddomme al als er nog geen jong blad aan de bomen groeit en het gaaaaat maar door.

Schaf dat hele kutfeest gewoon af. Klaar.
  donderdag 21 november 2019 @ 00:16:19 #60
478286 Stray_cat
Veni, vidi, vagina
pi_190046656
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2019 00:12 schreef -Chakotay- het volgende:

[..]

ja.. rijke verwende mannen die uit luilekkerland komen
wat dat betreft geeft het meer een moderne blik op zwarten
TOEN heh, ik bedoel daarmee dat je kinderen (zoals ik TOEN) niet lastig moet vallen met dit soort zaken. Protesten, prima, op de daarvoor aangewezen plekken, ver van kinderen iig. ^O^
  donderdag 21 november 2019 @ 00:17:14 #61
478286 Stray_cat
Veni, vidi, vagina
pi_190046664
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2019 00:15 schreef myShizzle het volgende:
Sodelazerstraal toch op met deze discussie alsjeblieft. Begint goddomme al als er nog geen jong blad aan de bomen groeit en het gaaaaat maar door.

Schaf dat hele kutfeest gewoon af. Klaar.
Verveling en neen. :{
pi_190046729
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2019 00:15 schreef myShizzle het volgende:
Sodelazerstraal toch op met deze discussie alsjeblieft. Begint goddomme al als er nog geen jong blad aan de bomen groeit en het gaaaaat maar door.

Schaf dat hele kutfeest gewoon af. Klaar.
in het nieuwe jaar mogen we weer uitrusten
onee..dan krijg we nog nazeiktopics over vuurwerkslachtoffers
  donderdag 21 november 2019 @ 00:59:58 #63
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_190047006
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2019 00:02 schreef Discombobulate het volgende:
Ben ik de enige trouwens die de Nederlandse tradities echt oer en oersaai vind? Nederland heeft nou niet bepaald dat je denkt van "wow wat een geweldige culturele gebruiken." Er zijn echt veel leukere dingen in het buitenland. Neem bijvoorbeeld Krampus nacht oid.

Ik ben zelf gewoon een Nederlander, maar heb echt vrij weinig met m'n cultuur.
Dat komt omdat je je er niet in verdiept en achter de calvinisten en pedagogen aanloopt. Vroeger had Sinterklaas veel weg van een viering met Krampus en op sommige plekken is dat nog zo, voor een deel echter vernietigd want "het is maar een kinderfeest" :r
  donderdag 21 november 2019 @ 01:07:58 #64
478286 Stray_cat
Veni, vidi, vagina
pi_190047074
quote:
1s.gif Op donderdag 21 november 2019 00:59 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dat komt omdat je je er niet in verdiept en achter de calvinisten en pedagogen aanloopt. Vroeger had Sinterklaas veel weg van een viering met Krampus en op sommige plekken is dat nog zo, voor een deel echter vernietigd want "het is maar een kinderfeest" :r
Dus jij bent voor een afschrikwekkende Sint en Piet? Ik ook wel hoor, maar niet zo extreem als Krampus. :o

*Kijktip, voor volwassenen dan
  donderdag 21 november 2019 @ 05:44:50 #65
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_190047650
quote:
10s.gif Op donderdag 21 november 2019 01:07 schreef Stray_cat het volgende:

[..]

Dus jij bent voor een afschrikwekkende Sint en Piet? Ik ook wel hoor, maar niet zo extreem als Krampus. :o

*Kijktip, voor volwassenen dan
Jazeker! En dab ook de oudere kinderen erin betrekken, die nu massaal Halloween vieren. Terwijl het Sinterklaasfeest "Dutch Halloween" was. Net als Sint-Maarten.
pi_190047715
quote:
1s.gif Op woensdag 20 november 2019 23:19 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Wat is dit? Sieg Piet?
Niks bijzonders, gewoon een foto zoals er tegenwoordig meer rondwaren op internet, met regelmatig als doel de andere partij te framen. Zie ook die nazi-tweet van Marian Maslaouhi (Haags politica en kozp lid), vlak voor het kozp incident in die Antifa thuishaven. Zuigen en uitlokken.

Het kan een foto zijn die toevallig genomen werd op een 'interessant' moment, een still van bewegend beeld of gewoon fotoshop.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  donderdag 21 november 2019 @ 08:14:35 #67
3542 Gia
User under construction
pi_190048127
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2019 19:23 schreef Gia het volgende:

[..]

Jij noemt een donkere huid een afwijkend uiterlijk? Want.....blank is normaal, of waarvan afwijkend.
@Bluesdude, kun je hier nog antwoord opgeven?

Wie ziet er een zwarte huid als afwijkend?
pi_190048208
Codewoord gebruiken danmaar?
Absinterklaas en piet zonder bon.
Btw loze piet.
Piet Zonder geldig vervoerbewijs.
#000000-Piet.
Rgb 0,0,0 Piet
Saint Nicholas avec noire pierre.
Sinterklaas en allochtone piet.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  donderdag 21 november 2019 @ 08:34:44 #69
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_190048216
Sylvana gaat weer los... op Facebook... met een tweet van vorig jaar, en uit dublieuze bron.
https://www.dagelijksesta(...)ylvana-sint-maarten/

Sint Maarten moet verboden worden want wanneer donkere kindjes langs de huizen gaan met hun lichtje krijgen ze racistische praat te horen. #waanzin

In sommige streken heeft Sint Maarten Zwarte Pieten bij zich, maar dt weten ze in Groningen nog niet, en in huize Simons ook niet.
pi_190048262
quote:
9s.gif Op donderdag 21 november 2019 00:11 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Nu ook mijn toch wel een beetje humoristische overdrijvingen als serieus genterpreteerd worden moet ik me wel even achter de oren krabben.

Maar inderdaad, dan zou je zulk razzia-gedrag in wat extremere vormen moeten gaan zien:

HarkMaat twitterde op woensdag 20-11-2019 om 16:44:26 Kopschoppende #Marokkaanse jongeren op jacht naar blanke jongeren in #Gorinchem Meerdere slachtoffers gevallen ! reageer retweet
Wtf dit filmpje bij deze tweet. En waarom zien we dit filmpje inderdaad niet in de media? Als het andersom was geweest was iedereen weer aan het janken over racisme. Echt lachwekkend dit en maakt me boos. Moet er niet aan denken dat mijn zoon dit overkomt.
Land of the free. Home of the brave.
  donderdag 21 november 2019 @ 08:42:30 #71
3542 Gia
User under construction
pi_190048267
https://m.facebook.com/st(...)5&id=100010204752116

Deze man snapt het.
Waarom blijven hangen in dat eeuwige 'jamaar, onze voorouders waren slaaf'
Klopt, maar daarom hoeven jullie nog niet zielig te doen.
pi_190048343
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2019 08:42 schreef Gia het volgende:
https://m.facebook.com/st(...)5&id=100010204752116

Deze man snapt het.
Waarom blijven hangen in dat eeuwige 'jamaar, onze voorouders waren slaaf'
Klopt, maar daarom hoeven jullie nog niet zielig te doen.
Ach, blanken waren ook slaven. En minder dan 1% van de blanken had slaven in hun bezit. Terwijl de slavenhandel grotendeels gefaciliteerd werd door zwarten zelf die er aan verdienden.
Land of the free. Home of the brave.
pi_190048455
quote:
9s.gif Op donderdag 21 november 2019 00:11 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

HarkMaat twitterde op woensdag 20-11-2019 om 16:44:26 Kopschoppende #Marokkaanse jongeren op jacht naar blanke jongeren in #Gorinchem Meerdere slachtoffers gevallen ! reageer retweet
Typisch ook wel. Woon zelf in Gorinchem in een normaal deel van de Gildenwijk en hier compleet niks over meegekregen. Anderzijds verbaasd het mij ook weer niet betreffende bepaalde delen van de de Gildenwijk :')

[ Bericht 3% gewijzigd door Eufonie op 21-11-2019 09:08:14 ]
In order to understand, I destroyed myself
- Fernando Pessoa
pi_190048521
quote:
1s.gif Op donderdag 21 november 2019 08:34 schreef Lunatiek het volgende:
Sylvana gaat weer los... op Facebook... met een tweet van vorig jaar, en uit dublieuze bron.
https://www.dagelijksesta(...)ylvana-sint-maarten/

Sint Maarten moet verboden worden want wanneer donkere kindjes langs de huizen gaan met hun lichtje krijgen ze racistische praat te horen. #waanzin

In sommige streken heeft Sint Maarten Zwarte Pieten bij zich, maar dt weten ze in Groningen nog niet, en in huize Simons ook niet.
Iets een dublieuze bron noemen en zelf met De Dagelijkse Standaard aankomen.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
  donderdag 21 november 2019 @ 09:10:11 #75
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_190048536
quote:
1s.gif Op donderdag 21 november 2019 08:34 schreef Lunatiek het volgende:
Sylvana gaat weer los... op Facebook... met een tweet van vorig jaar, en uit dublieuze bron.
https://www.dagelijksesta(...)ylvana-sint-maarten/

Sint Maarten moet verboden worden want wanneer donkere kindjes langs de huizen gaan met hun lichtje krijgen ze racistische praat te horen. #waanzin

In sommige streken heeft Sint Maarten Zwarte Pieten bij zich, maar dt weten ze in Groningen nog niet, en in huize Simons ook niet.
Ik heb dat verhaal eerder gehoord en als het waar is lijkt het me inderdaad irritant. Maar goed, dat is een kwestie van manieren. Het lijkt me ook niet iets wat met een roetveegpiet zou worden opgelost, want het zwarte element blijft daarin ook in bepaalde mate aanwezig.
pi_190048559
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2019 08:50 schreef Scarface88 het volgende:

[..]

Ach, blanken waren ook slaven. En minder dan 1% van de blanken had slaven in hun bezit. Terwijl de slavenhandel grotendeels gefaciliteerd werd door zwarten zelf die er aan verdienden.
Da's hetzelfde als: Nederlanders verdienden in WO 2 7.50 gulden aan een aangegeven Jood. De NS verdiende aan Jodentransporten. De NL politie haalde de Joden op. Zo kun je altijd de verantwoordelijkheid van de bezetter relativeren
Je kunt beter n kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  donderdag 21 november 2019 @ 09:31:53 #77
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_190048773
quote:
1s.gif Op donderdag 21 november 2019 09:12 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Da's hetzelfde als: Nederlanders verdienden in WO 2 7.50 gulden aan een aangegeven Jood. De NS verdiende aan Jodentransporten. De NL politie haalde de Joden op. Zo kun je altijd de verantwoordelijkheid van de bezetter relativeren
In de tijd van de Transatlantische slavenhandel hadden de Europese landen en/of hun handelsondernemingen vestingen aan de kusten die als verbindingspunten en handelsposten fungeerden. De slaven zelf werden voor zover ik weet meestal door autonome stamhoofden geleverd, daartoe aangezet door begeerte naar de alcohol, wapens en snuisterijen die Europese tussenpersonen ze aanboden.

Pointe: De Europeanen deden alle moeite om de slavenhandel te stimuleren, maar ze waren (in die tijd nog) geen bezetters.

[ Bericht 3% gewijzigd door Iblardi op 21-11-2019 09:37:13 ]
  donderdag 21 november 2019 @ 11:00:11 #78
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_190049646
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2019 20:26 schreef BoneThugss het volgende:
Hoe kan een fantasie-figuurtje nou racistisch zijn :') :') :') :')

Heel eenvoudig hoor...
  donderdag 21 november 2019 @ 11:04:39 #79
3542 Gia
User under construction
pi_190049708
En dan nog: waarom maakt dat nu nog steeds 'mensen van kleur' zielig?
Althans, zij vinden zich zieliger dan andere mensen die met iets of iemand worden vergeleken.

En alles wat zwart is en het kwaad, of eng voorstelt, is meteen racisme.

Wat een onzin.

En dan ook nog zelf een zwarte huid als een afwijking beschouwen.

Wie denkt er nu fout?
  donderdag 21 november 2019 @ 11:06:19 #80
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_190049722
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2019 11:00 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Heel eenvoudig hoor...
[ afbeelding ]
Ik vind vooral deze wel "sterk":
  donderdag 21 november 2019 @ 11:08:53 #81
3542 Gia
User under construction
pi_190049751
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2019 11:00 schreef hoatzin het volgende:

Heel eenvoudig hoor...
[ afbeelding ]
Waarom is dat racistisch? Werden rijke blanken vroeger niet met dergelijke draagstoelen door negers gedragen?
Of is het omdat er stripfiguren van gemaakt zijn? Een strip is nu eenmaal niet fotografisch correct, maar vaak een karikatuur. Ook Kuifje is een karikatuur, maar daar hoor je niemand over.
  donderdag 21 november 2019 @ 11:10:33 #82
3542 Gia
User under construction
pi_190049776
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2019 11:06 schreef Iblardi het volgende:


Ik vind vooral deze wel "sterk":
[ afbeelding ]
Ik vind het vooral grappig hoe de domheid van de blanke belachelijk wordt gemaakt.
  donderdag 21 november 2019 @ 11:14:27 #83
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_190049823
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2019 11:08 schreef Gia het volgende:

[..]

Waarom is dat racistisch? Werden rijke blanken vroeger niet met dergelijke draagstoelen door negers gedragen?
Of is het omdat er stripfiguren van gemaakt zijn? Een strip is nu eenmaal niet fotografisch correct, maar vaak een karikatuur. Ook Kuifje is een karikatuur, maar daar hoor je niemand over.
ken jij voorbeelden dat het andersom is?
  donderdag 21 november 2019 @ 11:16:46 #84
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_190049844
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2019 11:10 schreef Gia het volgende:

[..]

Ik vind het vooral grappig hoe de domheid van de blanke belachelijk wordt gemaakt.
Maar de luiheid van die Afrikanen in combinatie met de absurde kleding... Ik weet niet, hoor.
pi_190049888
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2019 09:31 schreef Iblardi het volgende:

[..]

In de tijd van de Transatlantische slavenhandel hadden de Europese landen en/of hun handelsondernemingen vestingen aan de kusten die als verbindingspunten en handelsposten fungeerden. De slaven zelf werden voor zover ik weet meestal door autonome stamhoofden geleverd, daartoe aangezet door begeerte naar de alcohol, wapens en snuisterijen die Europese tussenpersonen ze aanboden.

Pointe: De Europeanen deden alle moeite om de slavenhandel te stimuleren, maar ze waren (in die tijd nog) geen bezetters.
De Europeanen bleven aan de kust omdat het binnenland ingaan hun dood zou worden, dat kon pas na de uitvinding van kinine. De hele infrastructuur voor slavenhandel bestond al, alleen verplaatste het zich van een tocht door de Sahara, met heel veel doden en daarna vaak castratie, naar een tocht overzee. Er werden wel burgers ontvoerd door schurken die aan land kwamen, maar dat waren Zuid-Europeanen en de slavendrijvers waren Noord-Afrikanen en Ottomanen.

Maar dat past niet in het verhaaltje van de neger als goeiig slachtoffer van de per definitie gemene blanke. Nu kunnen betalende Amerikaanse toeristen aan de Afrikaanse kust dat verhaaltje zo opgediend krijgen omdat dat is wat ze willen horen, ze zijn immers op zoek naar hun roots. Die krijgen dan te horen over de Nederlanders die het heel gezellig hadden met de plaatselijke slavenhandelaarselite en hun kinderen in Nederland lieten studeren dat ze seksslavinnen hadden omdat ze ook met die vrouwen het bed in doken.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 21 november 2019 @ 11:40:52 #86
8369 speknek
Another day another slay
pi_190050112
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2019 11:22 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

De Europeanen bleven aan de kust omdat het binnenland ingaan hun dood zou worden, dat kon pas na de uitvinding van kinine. De hele infrastructuur voor slavenhandel bestond al, alleen verplaatste het zich van een tocht door de Sahara, met heel veel doden en daarna vaak castratie, naar een tocht overzee. Er werden wel burgers ontvoerd door schurken die aan land kwamen, maar dat waren Zuid-Europeanen en de slavendrijvers waren Noord-Afrikanen en Ottomanen.

Maar dat past niet in het verhaaltje van de neger als goeiig slachtoffer van de per definitie gemene blanke. Nu kunnen betalende Amerikaanse toeristen aan de Afrikaanse kust dat verhaaltje zo opgediend krijgen omdat dat is wat ze willen horen, ze zijn immers op zoek naar hun roots. Die krijgen dan te horen over de Nederlanders die het heel gezellig hadden met de plaatselijke slavenhandelaarselite en hun kinderen in Nederland lieten studeren dat ze seksslavinnen hadden omdat ze ook met die vrouwen het bed in doken.
Het verhaal ligt genuanceerder dan de intrinsiek nobele zwarte die door de witte duivel is en wordt vercorrumpeerd, maar jouw vergoelijking hierboven is ook niet best.

Die slaven die verkocht werden, waren bijvoorbeeld niet echt slaven, maar contracthorigen. Dat vervolgens hun contract oneindig werd en hun kinderen ook bezit van de slavenhouders werd, was niet onderdeel van het Afrikaanse systeem.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_190050207
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2019 11:00 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Heel eenvoudig hoor...
[ afbeelding ]
Ik vind deze nou niet per s racistisch, het geeft eerder een tijdsbeeld. Dat gebeurde in die tijd, en zelfs in 1970 werd koning Boudewijn en Koningin Fabiola in Congo nog op die manier gedragen. Denk niet dat men in Congo dat nu nog zou doen.
.
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2019 11:06 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Ik vind vooral deze wel "sterk":
[ afbeelding ]
Deze is m.i. een stuk sterker. De negatieve stereotyperingen vliegen je om de oren.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_190050331
tweet_ris twitterde op dinsdag 19-11-2019 om 16:09:04 Mijn dochter van 10 heeft er vandaag voor gezorgd dat een klasgenootje wordt geschorst; ze was het zat dat hij haar beste vriendinnetje zwarte piet noemde Nadat ze hem voor de 2e keer had gevraagd te stoppen, stapte ze naar de leraar #trots maar kom op zeg 10 jaar 😢#stopracism reageer retweet
pi_190050346
quote:
1s.gif Op donderdag 21 november 2019 11:40 schreef speknek het volgende:

[..]

Het verhaal ligt genuanceerder dan de intrinsiek nobele zwarte die door de witte duivel is en wordt vercorrumpeerd, maar jouw vergoelijking hierboven is ook niet best.
Ik vergoeilijk niks, ik ben namelijk geen racist en ga ervan uit dat alle rassen gelijkelijk tot kwaad in staat zijn.

quote:
Die slaven die verkocht werden, waren bijvoorbeeld niet echt slaven, maar contracthorigen. Dat vervolgens hun contract oneindig werd en hun kinderen ook bezit van de slavenhouders werd, was niet onderdeel van het Afrikaanse systeem.
Alsof er n Afrikaans systeem was. Afrika is een continent, geen land, geen natie en al helemaal geen ras. Er is natuurlijk aardig wat ideologisch gedreven pseudo-wetenschap, de niet zo betrouwbare orale traditie en het West-Afrikaanse idee dat het doel de feiten bepaalt, het is zoeken naar excuses voor de Afrikanen. Het gaat er niet om dat dat niet waar is, het gaat erom dat je in de Westerse slavernij ook allerlei nuances kunt vinden als je maar je best doet.

Zo had je bijvoorbeeld in Nieuw-Amsterdam zwarten die met de WIC over hun loon onderhandelden, die procedeerden, die in de kerk trouwden met speciaal opgehaalde vrouwen en die boerderijtjes in eigendom hadden. Maar dat waren dan ineens een speciaal soort slaven omdat ze zwart waren, ipv vrij burgers. Door zwarten gehouden slaven worden tot horigen genuanceerd, en vrije zwarten onder blank gezag worden tot slaven genuanceerd.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_190050386
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2019 11:50 schreef Montagui het volgende:

[..]

Ik vind deze nou niet per s racistisch, het geeft eerder een tijdsbeeld. Dat gebeurde in die tijd, en zelfs in 1970 werd koning Boudewijn en Koningin Fabiola in Congo nog op die manier gedragen. Denk niet dat men in Congo dat nu nog zou doen.
.
[..]

Deze is m.i. een stuk sterker. De negatieve stereotyperingen vliegen je om de oren.
Ik heb de orginele Kuifje in Afrika nog, en als kind hebben we heel erg hard gelachen om hoe achterlijk er destijds nog werd gedacht dat er zo'n album gemaakt kon worden. Er was gewoon een heel helder onderscheid tussen foute strips en moderne strips, dat wisten alle kinderen.

Maar nu worden die albums als trofeeen rondgeparadeerd om te laten zien hoe racistsch Nederlanders nog steeds zijn.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_190050613
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2019 11:00 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Heel eenvoudig hoor...
[ afbeelding ]
:')
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  donderdag 21 november 2019 @ 12:28:22 #93
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_190050622
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2019 12:08 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ik heb de orginele Kuifje in Afrika nog, en als kind hebben we heel erg hard gelachen om hoe achterlijk er destijds nog werd gedacht dat er zo'n album gemaakt kon worden. Er was gewoon een heel helder onderscheid tussen foute strips en moderne strips, dat wisten alle kinderen.

Maar nu worden die albums als trofeeen rondgeparadeerd om te laten zien hoe racistsch Nederlanders nog steeds zijn.
Het is hetzelfde verhaal waarin Kuifje een neushoorn opblaast met dynamiet en honderd gazellen omlegt in de veronderstelling dat hij steeds op n exemplaar schiet. Het hele verhaal ademt een nogal lompe en cartooneske sfeer en heeft ongeveer het realismegehalte van de Donald Duck. Atypisch voor een Kuifjeverhaal, maar het is n van de eerste, in een hertekende versie, misschien met enige haast en/of door een medewerker in elkaar geflanst, zoals de kwaliteit van de afbeeldingen en de figuurtjes lijkt te suggereren. Zelfs als kind zag ik wel dat het allemaal niet heel serieus genomen moest worden.
pi_190050799
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2019 12:28 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Het is hetzelfde verhaal waarin Kuifje een neushoorn opblaast met dynamiet en honderd gazellen omlegt in de veronderstelling dat hij steeds op n exemplaar schiet. Het hele verhaal ademt een nogal lompe en cartooneske sfeer en heeft ongeveer het realismegehalte van de Donald Duck. Atypisch voor een Kuifjeverhaal, maar het is n van de eerste, in een hertekende versie, misschien met enige haast en/of door een medewerker in elkaar geflanst, zoals de kwaliteit van de afbeeldingen en de figuurtjes lijkt te suggereren. Zelfs als kind zag ik wel dat het allemaal niet heel serieus genomen moest worden.
Er was toentertijd ook al kritiek dat Kuifje niet heel waarheidsgetrouw was, iets dat ze hebben opgelost in de Blauwe Lotus.

De verhalen daarna zijn prima te lezen, dus vanaf de jaren '30.
pi_190050852
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2019 12:08 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ik heb de orginele Kuifje in Afrika nog, en als kind hebben we heel erg hard gelachen om hoe achterlijk er destijds nog werd gedacht dat er zo'n album gemaakt kon worden. Er was gewoon een heel helder onderscheid tussen foute strips en moderne strips, dat wisten alle kinderen.

Maar nu worden die albums als trofeeen rondgeparadeerd om te laten zien hoe racistsch Nederlanders nog steeds zijn.
Oh mee eens, ik zelf wil in dit topic ook niet te veel graven in de historie, maar vind het tegenovergestelde ook niet fijn: gegraaf in het verleden om juist alles goed te praten of vergoeilijken.

Strips zijn leuk materiaal omdat juist bij strips veranderend wereldbeeld heel leuk is te zien.
  donderdag 21 november 2019 @ 12:44:10 #96
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_190050859
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2019 12:27 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

:')
U vraagt, wij draaien.
  donderdag 21 november 2019 @ 12:45:47 #97
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_190050885
quote:
2s.gif Op donderdag 21 november 2019 12:39 schreef skrn het volgende:

[..]

Er was toentertijd ook al kritiek dat Kuifje niet heel waarheidsgetrouw was, iets dat ze hebben opgelost in de Blauwe Lotus.

De verhalen daarna zijn prima te lezen, dus vanaf de jaren '30.
De Blauwe Lotus is ook het eerste verhaal dat met de oorspronkelijke tekeningen in de bekende kleurenserie is opgenomen, wat een rare stijlbreuk met de voorgaande deeltjes oplevert. De hele atmosfeer is ook doodernstig.
pi_190051216
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2019 12:28 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Het is hetzelfde verhaal waarin Kuifje een neushoorn opblaast met dynamiet en honderd gazellen omlegt in de veronderstelling dat hij steeds op n exemplaar schiet. Het hele verhaal ademt een nogal lompe en cartooneske sfeer en heeft ongeveer het realismegehalte van de Donald Duck.
Ja, maar het is wel onmiskenbaar een racistisch boek.

quote:
2s.gif Op donderdag 21 november 2019 12:43 schreef skrn het volgende:

[..]

Oh mee eens, ik zelf wil in dit topic ook niet te veel graven in de historie, maar vind het tegenovergestelde ook niet fijn: gegraaf in het verleden om juist alles goed te praten of vergoeilijken.

Strips zijn leuk materiaal omdat juist bij strips veranderend wereldbeeld heel leuk is te zien.
Wat mij in het bijzonder stoort is dat er tegenwoordig zowel door de matig opgeleide twintigers als door de 'progressieve' garde van vijftigers in de media wordt gedaan alsof de jaren 60.70. 80 en 90 helemaal niet bestaan hebben, maar we rechtstreeks uit de eerste helft van de 20e eeuw komen. Alsof het hier net zo was als in de VS, alsof we allemaal op helemaal blanke scholen hebben gezeten waarin het slavernijverleden verzwegen werd, alsof er geen openlijke homo's konden zijn, alsof vrouwen allemaal achter het aanrecht moesten.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 21 november 2019 @ 13:13:23 #99
8369 speknek
Another day another slay
pi_190051230
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  donderdag 21 november 2019 @ 13:19:48 #100
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_190051328
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2019 13:12 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ja, maar het is wel onmiskenbaar een racistisch boek.
[..]

Eh ja, en zo koloniaal als wat. De Afrikanen worden voorgesteld als kinderen die de leiding van een blanke nodig hebben.

Wat ik bedoel is dat het boek weliswaar een racistische tijdgeest reflecteert, maar de personages waren zo nadrukkelijk "poppetjes" en de situaties stonden voor een lezer in Nederland in de jaren 70/80 zo duidelijk buiten de alledaagse werkelijkheid dat het me niets zei. Ik dacht niet aan "Kuifje in Afrika" telkens wanneer ik een zwarte zag.

[ Bericht 22% gewijzigd door Iblardi op 21-11-2019 13:29:00 ]
pi_190051545
quote:
1s.gif Op donderdag 21 november 2019 13:19 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Eh ja, en zo koloniaal als wat. De Afrikanen worden voorgesteld als kinderen die de leiding van een blanke nodig hebben.
Dat is op zich wel een interessant fenomeen. Nadat er wat internationale onrust was ontstaan over Leopold II's schrikbewind in zijn prive-eigendom en de Congo door Belgie werd overgenomen wilden ze er 'de voorbeeldkolonie' van maken. Ik heb vorig jaar de docureeks 'kinderen van de kolonie' daarover gevolgd en dan hoor je allemaal inmiddels oude Belgen door alle goedheid van hun bedoelingen en karakter heen toch behoorlijk neerbuigend zijn. Nou was het ook niet de meest geavanceerde cultuur, maar ook tov ras leken ze daar nooit meer helemaal van los gekomen.

Je hebt het ook de autobiografische roman 'Gangreen/de Goede Moordenaar' van Jef Geraerts over de laat koloniale periode. Ik noem dat boek vaak Kuifje in Afrika voor 21 jaar en ouder, ook omdat het nogal pornografisch is. Wat ik eruit haal is dat racisme heel diep in mensen gaat zitten, en het echt een reflex wordt in het eerste contact, ook bij mensen die op zich geen kwaad in de zin hebben, en dat ze daar dan vervolgens niet of heel moeilijk van los komen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 21 november 2019 @ 13:59:47 #102
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_190051847
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2019 09:07 schreef kalinhos het volgende:

[..]

Iets een dublieuze bron noemen en zelf met De Dagelijkse Standaard aankomen.
DDS is die dubieuze bron, slimpie.
  donderdag 21 november 2019 @ 14:01:52 #103
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_190051882
quote:
1s.gif Op donderdag 21 november 2019 09:10 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Ik heb dat verhaal eerder gehoord en als het waar is lijkt het me inderdaad irritant. Maar goed, dat is een kwestie van manieren. Het lijkt me ook niet iets wat met een roetveegpiet zou worden opgelost, want het zwarte element blijft daarin ook in bepaalde mate aanwezig.
Natuurlijk is dat irritant, maar het gaat niet helpen Sint Maarten te verbieden. Of Sinterklaas, of Zwarte Piet. Wat je moet aanpakken is het racisme zelf. Want anders krijgen die donkere kinderen alsnog racistische shit over zich heen. In de trein, in de supermarkt, op school, op het voetbalveld. Dat ook allemaal maar verbieden?
  donderdag 21 november 2019 @ 16:55:53 #104
3542 Gia
User under construction
pi_190054185
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2019 11:14 schreef hoatzin het volgende:

[..]

ken jij voorbeelden dat het andersom is?
Dat blanken klagen over een karikatuur van een blanke? Nee, ze zijn er wel, maar wij zien de humor ervan in.
  donderdag 21 november 2019 @ 17:31:55 #105
3542 Gia
User under construction
pi_190054653
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2019 14:01 schreef Lunatiek het volgende:
Natuurlijk is dat irritant, maar het gaat niet helpen Sint Maarten te verbieden. Of Sinterklaas, of Zwarte Piet. Wat je moet aanpakken is het racisme zelf. Want anders krijgen die donkere kinderen alsnog racistische shit over zich heen. In de trein, in de supermarkt, op school, op het voetbalveld. Dat ook allemaal maar verbieden?
Racistische opmerkingen zijn, volgens mij, al verboden.

Figuren en voorwerpen die zwart zijn verbieden, helpt niet om racisme tegen te gaan. Ieder mens wordt vergeleken met figuren of zaken waar ze op 'lijken'.
Iemand die dik is, wordt walrus genoemd. Ligt die persoon op het strand, is het een gestrande walrus.
Dat is veel kwetsender dan iemand vergelijken met een kindervriend, m.i.
  donderdag 21 november 2019 @ 18:45:56 #106
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_190055859
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2019 17:31 schreef Gia het volgende:

[..]

Racistische opmerkingen zijn, volgens mij, al verboden.

Figuren en voorwerpen die zwart zijn verbieden, helpt niet om racisme tegen te gaan. Ieder mens wordt vergeleken met figuren of zaken waar ze op 'lijken'.
Iemand die dik is, wordt walrus genoemd. Ligt die persoon op het strand, is het een gestrande walrus.
Dat is veel kwetsender dan iemand vergelijken met een kindervriend, m.i.
Het is hier vooral het mechanisme dat verkeerd is. Als het bericht over Sylvana waar is, lijkt het erop dat ze bewust gaat zoeken naar kinderfeesten om af te schaffen wegens racisme. Terwijl die feesten niet de oorzaak zijn van het racisme. Maar nu het Sinterklaasfeest voor miljoenen Nederlanders al compleet verpest is, lijkt het aanvallen van een kinderfeest de juiste manier van handelen om tegen racisme op te treden.
Kinderfeesten = racisme.
Kick Out Kinderfeesten.

De vraag is wanneer ze de zwarte wijze van Driekoningen gaat ontdekken.
pi_190056163
Er wordt niks verboden, zwarte Piet wordt gewoon Piet. Niks aan het handje.

En met alle racistische bagger en bedreigingen en bestormingen door pro-Pieten is dit nog maar het begin.
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 donderdag 21 november 2019 @ 19:07:30 #108
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_190056273
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2019 19:02 schreef skrn het volgende:
Er wordt niks verboden, zwarte Piet wordt gewoon Piet. Niks aan het handje.

En met alle racistische bagger en bedreigingen en bestormingen door pro-Pieten is dit nog maar het begin.
Zoals?
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_190056295
Nou; Blijkbaar is het allemaal zo slecht nog niet in Nederland. In de eerste helft van 2019 zijn er nog eens 120.000 Airfryers bij gekomen. bron: CBS
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_190056524
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2019 19:02 schreef skrn het volgende:
Er wordt niks verboden, zwarte Piet wordt gewoon Piet. Niks aan het handje.
Jezelf zwart schminken om een karakter in een volksfeest uit te beelden kan ook niet verboden worden.
quote:
En met alle racistische bagger en bedreigingen en bestormingen door pro-Pieten is dit nog maar het begin.
Om van de racistische bagger, bedreigingen en frames van de anti-Pieten maar niet te spreken.

De grote niet racistische massa gewoon hun feestje laten vieren zoals ze zelf willen, en die extremen negeren.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  donderdag 21 november 2019 @ 19:21:33 #111
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_190056573
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2019 19:08 schreef spectrumanalyser het volgende:
Nou; Blijkbaar is het allemaal zo slecht nog niet in Nederland. In de eerste helft van 2019 zijn er nog eens 120.000 Airfryers bij gekomen. bron: CBS
120.000 extra donor ruggengraten beschikbaar
pi_190056608
quote:
Run op controversile Zwarte Pieten Playmobil

Er is een ware run ontstaan op Playmobil met Sinterklaas en Zwarte Pieten. De doosjes, die voor 7,99 euro verkrijgbaar waren bij Kruidvat en Trekpleister, raakten vrijwel overal direct uitverkocht.



,,Binnen vijf minuten was alles weg’’, zegt een medewerkster van Trekpleister in Beuningen. ,,Mensen stonden echt voor de deur te wachten tot we opengingen.’’ Bij de Arnhemse en Doetinchemse filialen van Kruidvat ging het ook hard. Medewerkers van beide winkels laten weten dat alle doosjes op de eerste dag over de toonbanken zijn gevlogen.

Het speelgoed was niet alleen populair in Gelderland. Volgens een woordvoerder van moederbedrijf A.S. Watson zijn de doosjes met Sint en Zwarte Piet vrijwel nergens meer te krijgen. ,,Het zou kunnen dat er hier en daar nog wat ligt, maar ook online zijn we volledig uitverkocht.’’
https://www.ad.nl/doetinc(...)-playmobil~ae6bc2da/
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  donderdag 21 november 2019 @ 19:43:03 #113
476957 Ciclon
San Lorenzo de Almagro
pi_190057081
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2019 18:45 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Het is hier vooral het mechanisme dat verkeerd is. Als het bericht over Sylvana waar is, lijkt het erop dat ze bewust gaat zoeken naar kinderfeesten om af te schaffen wegens racisme. Terwijl die feesten niet de oorzaak zijn van het racisme. Maar nu het Sinterklaasfeest voor miljoenen Nederlanders al compleet verpest is, lijkt het aanvallen van een kinderfeest de juiste manier van handelen om tegen racisme op te treden.
Kinderfeesten = racisme.
Kick Out Kinderfeesten.

De vraag is wanneer ze de zwarte wijze van Driekoningen gaat ontdekken.
Toen Andres Iniesta een foto op Instagram zette, waar hij, met zijn gezin, zwart gesminkt was tijdens de feestdag van de Driekoningen werd hij met de grond gelijk gemaakt. Uiteindelijk heeft hij de foto verwijderd en z'n verontschuldiging aangeboden.
pi_190057413
quote:
1s.gif Op donderdag 21 november 2019 08:34 schreef Lunatiek het volgende:
Sylvana gaat weer los... op Facebook... met een tweet van vorig jaar, en uit dublieuze bron.
https://www.dagelijksesta(...)ylvana-sint-maarten/

Je link gaat niet naar een facebookopmerking van Simons, waar ze st Maarten wil verbieden.
Kom eens met een andere link
  donderdag 21 november 2019 @ 20:03:40 #115
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_190057564
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2019 19:57 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Je link gaat niet naar een facebookopmerking van Simons, waar ze st Maarten wil verbieden.
Kom eens met een andere link
Daar staat een plaatje. Maar jij denkt natuurlijk dat dat gesjopt is. Ik ga natuurlijk niet door maandenlang Sylvana geneuzel zoeken om dat voor een racist als jij naar boven te goochelen, want als ik het linkje heb lees je het niet, of deugt er weer iets anders niet aan waardoor je je heldin denkt te beschermen.
Weet je? BNW is een deurtje verder.
pi_190057692
quote:
1s.gif Op donderdag 21 november 2019 20:03 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Daar staat een plaatje.
Hoe gaat ze daar precies los en waar staat het woord verbieden? Wellicht kijk jij naar een ander plaatje waarop dat wel aan de orde is, maar dan kun je het misschien ook even met ons delen.
  donderdag 21 november 2019 @ 20:13:06 #117
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_190057748
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2019 20:09 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Hoe gaat ze daar precies los en waar staat het woord verbieden? Wellicht kijk jij naar een ander plaatje waarop dat wel aan de orde is, maar dan kun je het misschien ook even met ons delen.
Heb je zelf geen handjes om met de muis op een link te klikken?
pi_190057776
quote:
1s.gif Op donderdag 21 november 2019 20:13 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Heb je zelf geen handjes om met de muis op een link te klikken?
Ja, maar zoals al aangeven heb je ons blijkbaar de verkeerde link gestuurd, want op het plaatje dat je met ons deelde wordt met geen woord gerept over het verbieden van een feest.
  donderdag 21 november 2019 @ 20:40:09 #119
3542 Gia
User under construction
pi_190058235
Hm, krijg dat plaatje niet gepost op mijn mobiel, maar staat toch echt een verhaaltje over een zwart jongetje met st. Maarten.
  donderdag 21 november 2019 @ 20:50:27 #120
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_190058420
Ik zie daar geen oproep om Sint Maarten te boycotten of iets dergelijks. Het "kinderfeest" is Sinterklaas.

(Of eigenlijk "KiNdErFeEsT". De rare spelling doet me twijfelen of het wel om de echte Sylvana Simons gaat.)
pi_190058526
Een nieuw dieptepunt, Black Panther stijl:



quote:
Facebook heeft de foto inmiddels verwijderd, maar in diverse in comments duikt het ‘kunstwerk’ als screenshot nog altijd veelvuldig op. Ook circuleert het op Twitter. Marilyn is er niet van door haar stuk gebracht, en lijkt de verspreiding van de foto zelfs aan te moedigen: “Ik weet waar ik aan begon ✊ dit is goed gaat de goede kant op,” schrijft ze. Door racistische commentaren laat ze zich ook niet uit het veld slaan. Ene Ruud Huibers noemt haar bijvoorbeeld een “Kut aap.” Marilyn brengt daar tegenin: “Dan ben ik wel een sexy aap.”

https://www.dagelijksesta(...)te-piet-ik-ben-sexy/
Kuch

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 21-11-2019 21:00:34 ]
  donderdag 21 november 2019 @ 21:02:03 #122
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_190058636
quote:
10s.gif Op donderdag 21 november 2019 20:56 schreef LelijKnap het volgende:
Een nieuw dieptepunt, Black Panther stijl:

[ afbeelding ]
[..]

Kuch
Wat een rotsamenleving is dit toch ook aan het worden.

Niets aan de hand, storm in een glas water, het komt vanzelf goed. :)
  donderdag 21 november 2019 @ 21:19:02 #123
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_190058939
quote:
10s.gif Op donderdag 21 november 2019 20:56 schreef LelijKnap het volgende:
Een nieuw dieptepunt, Black Panther stijl:

[ afbeelding ]
[..]

Kuch
Is die mevrouw zo'n zwarte of identificeert ze zich alleen zo?
pi_190059112
Sexy? Met z'n tokkie tatoo op je lijf.
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 donderdag 21 november 2019 @ 21:28:02 #125
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_190059136
Door heel erg #boos te doen geef je ze gewoon hun zin, h
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_190059148
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2019 21:28 schreef Straatcommando. het volgende:
Door heel erg #boos te doen geef je ze gewoon hun zin, h
Copy+Paste @Wijnaldum.
pi_190059409
quote:
1s.gif Op donderdag 21 november 2019 21:19 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Is die mevrouw zo'n zwarte of identificeert ze zich alleen zo?
Marilyn Abieyuwa, van Nigeriaanse afkomst en fan van KOZP en Roberson report. Inmiddels geliket door Christa Soeters van de Grauwe Eeuw.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_190059456
quote:
1s.gif Op donderdag 21 november 2019 20:03 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Daar staat een plaatje. Maar jij denkt natuurlijk dat dat gesjopt is. Ik ga natuurlijk niet door maandenlang Sylvana geneuzel zoeken om dat voor een racist als jij naar boven te goochelen,
Ik begrijp dat jij haar beschuldigt van geschreven te hebben st Maartenfestiviteiten af te schaffen
Ik zie nergens staan in jouw linkje wat jouw beschuldiging aan haar onderbouwt.
Geef even dat linkje of die scan.
Op die pagina van DDS staat jouw beschuldiging echt niet

Schijnbaar heb ik je betrapt op een leugen en je verhult dat door mij uit te schelden voor racist ?
pi_190061099
quote:
De Sinterklaasintocht in de Utrechtse wijk Zuilen gaat niet door.
Het organiserende comit zegt dat er anonieme, bedreigende berichten zijn binnengekomen omdat er voor roetveegpieten is gekozen. Hoewel het vermoeden bestaat dat dit niet uit de wijk zelf komt, wil de organisatie geen risico nemen.
https://www.rtvutrecht.nl(...)men-geen-risico.html
  donderdag 21 november 2019 @ 23:25:26 #131
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_190061154
quote:
Dat is wel een erg doorzichtige false flag :{w
pi_190061484
quote:
10s.gif Op donderdag 21 november 2019 20:56 schreef LelijKnap het volgende:
Een nieuw dieptepunt, Black Panther stijl:

[ afbeelding ]
[..]

Kuch
Ze zetten zichzelf wel mooi neer zo...

[ Bericht 9% gewijzigd door luxerobots op 21-11-2019 23:56:55 ]
pi_190061790
quote:
10s.gif Op donderdag 21 november 2019 20:56 schreef LelijKnap het volgende:
Een nieuw dieptepunt, Black Panther stijl:

[ afbeelding ]
[..]

Kuch
Dusz..

Iemand nog twijfels over kozp/ge/sandew hira?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  vrijdag 22 november 2019 @ 06:00:25 #134
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_190063003
quote:
ZWART LICHT DEELT ANTI-RACISME CLIP BIJ TRACK 'GUNSHOTS'

Donderdag 14 november 2019 - 21:29 uur

|

Door:

Milou

Om deze video te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Zwart Licht laat weten dat ze naar aanleiding van de gebeurtenissen rondom de Zwarte Piet-discussie niet stil konden blijven zitten. Daarom hebben ze nu een video bij de track Gunshots gedropt. Daarin maakt de rapgroep, bestaande uit Akwasi, Leeroy en Hayzee, een duidelijk statement tegen racisme."Haat is nog nooit zo zichtbaar geweest in Nederland en de tijd voor neutraliteit is over."

CLIP

In de video, gemaakt door Brian Elstak, komen illustraties voorbij die wijzen op verschillende situaties waarbij er sprake is van geweld tegen zwarte mensen. Ook president Trump en premier Rutte komen voorbij, net als de Zwarte Piet-kwestie. De clip hoort bij de track Gunshots en Kabaal, afkomstig van het album Bliksem uit 2018.

INTERNATIONALE AANDACHT

Zowel Nederlandse als internationale artiesten hebben zich de afgelopen dagen op social media uitgesproken over Zwarte Piet. Zo deelden onder anderen Waka Flocka, Trey Songz, Ronnie Flex en Jayh hun anti-Zwarte Piet standpunten op Instagram.

https://www.funx.nl/news/(...)p-bij-track-gunshots


Nogal wat nazistische symboliek bij die lui.
pi_190063094
Triest dat je dreigen met geweld nodig vindt om je punt te maken. Totale idioten.
pi_190063153
quote:
Inmiddels achterhaald.

Was gewoon een kwestie van te weinig vrijwilligers die 'roetveegpiet' wilden spelen n het niet aanvragen van een vergunning. Er zou ook sprake zijn van 'dreigingen', maar daarvan is geen bewijs.

https://www.duic.nl/algem(...)intocht-sinterklaas/

Maar goed, alwr worden pro-Pieters geframed.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_190063168
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 november 2019 06:00 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

https://www.funx.nl/news/(...)p-bij-track-gunshots


Nogal wat nazistische symboliek bij die lui.
En constant dat vereenzelvigen met de Amerikaanse cultuur en geschiedenis. This is not America!
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  vrijdag 22 november 2019 @ 07:29:30 #138
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_190063175
quote:
Over de muziek kun je van alles zeggen maar die video is echt buitencategorie _O_
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  vrijdag 22 november 2019 @ 07:31:55 #139
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_190063182
Niemand hier is conscious, je Fok!t hier met wat monsters
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_190068151
En die Marilyn Abieyuwa verblijft in bedenkelijke kringen. Uit haar 'vrienden' of 'kennissen' kring een dag of zo eerder:



En er lijkt wat op til te zijn op 1 december, als je FB pagina van die gast eens bekijkt

Aankondiging van een pro-Pieten protest op 1 december:



Met als reactie:



quote:
Greg Niekoop is met Killagreg Bauzz.
6 uur

Crips & Bloods
UNITED.. 💙❤️✊🏾✊🏾😎😎

Over heel Nederland opgeroepen.. We strijden samen tegen de racisten..

1 December in de Bijlmer geven we die racisten een warm welkom...
https://www.facebook.com/killagreg.bauzz
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  vrijdag 22 november 2019 @ 15:05:24 #141
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_190068465
Knalfeest in Zuid-Oost
Bijlmer for real :7
We gaan die bleke poppas kloppen _O_
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  vrijdag 22 november 2019 @ 15:06:52 #142
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_190068492
Kruidnoten vs Pepernoten
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_190068569
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2019 07:25 schreef Montagui het volgende:

[..]

En constant dat vereenzelvigen met de Amerikaanse cultuur en geschiedenis. This is not America!
Anders hebben ze alleen Zwarte Piet en hun criminaliteitsstatistieken, dat is ook zo sneu.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_190068630
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 november 2019 06:00 schreef Lunatiek het volgende:
ZWART LICHT DEELT ANTI-RACISME CLIP BIJ TRACK 'GUNSHOTS'

Donderdag 14 november 2019 - 21:29 uur

|

Door:

Milou

Om deze video te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Zwart Licht laat weten dat ze naar aanleiding van de gebeurtenissen rondom de Zwarte Piet-discussie niet stil konden blijven zitten. Daarom hebben ze nu een video bij de track Gunshots gedropt. Daarin maakt de rapgroep, bestaande uit Akwasi, Leeroy en Hayzee, een duidelijk statement tegen racisme."Haat is nog nooit zo zichtbaar geweest in Nederland en de tijd voor neutraliteit is over."

CLIP

In de video, gemaakt door Brian Elstak, komen illustraties voorbij die wijzen op verschillende situaties waarbij er sprake is van geweld tegen zwarte mensen. Ook president Trump en premier Rutte komen voorbij, net als de Zwarte Piet-kwestie. De clip hoort bij de track Gunshots en Kabaal, afkomstig van het album Bliksem uit 2018.

INTERNATIONALE AANDACHT

Zowel Nederlandse als internationale artiesten hebben zich de afgelopen dagen op social media uitgesproken over Zwarte Piet. Zo deelden onder anderen Waka Flocka, Trey Songz, Ronnie Flex en Jayh hun anti-Zwarte Piet standpunten op Instagram.

quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2019 14:38 schreef Montagui het volgende:
En die Marilyn Abieyuwa verblijft in bedenkelijke kringen. Uit haar 'vrienden' of 'kennissen' kring een dag of zo eerder:

[ afbeelding ]

En er lijkt wat op til te zijn op 1 december, als je FB pagina van die gast eens bekijkt

Aankondiging van een pro-Pieten protest op 1 december:

[ afbeelding ]

Met als reactie:

[ afbeelding ]
[..]

https://www.facebook.com/killagreg.bauzz
Tja zo rolt men in bepaalde kringen, bende criminaliteit/affiliatie is helemaal prima, hard in the paint jeweettoch maar een onschuldig kinderfeest is verschrikkelijk en moet kapot. :')


Mensen zouden er goed aan doen niet de redelijkheid die ze zelf betrachten maar klakkeloos van anderen te verwachten, grote kans dat je in dit segment van een koude kermis thuiskomt. Zie ook eens deze NPO coryfee:


:')

Brandpunt is ook niet meer wat het ooit geweest is. (En zo heel veel was het al niet.) :')
  vrijdag 22 november 2019 @ 18:02:19 #145
3542 Gia
User under construction
pi_190071030
Dat filmpje van Des Balentien, is verschrikkelijk natuurlijk. Je zult het maar meemaken.

Wat ik dan weer niet begrijp is de opmerking van die moeder dat hij vroeger foute dingen had gedaan, maar nu 'in de Heer' was, en het niet terecht was dat de media hem betitelde als de crimineel Inchomar Balentien.

Waarom moeten dat soort daden vergeven worden na bezinning, maar wordt de slavernij de Westerlingen nog steeds kwalijk genomen?

Ja, die jongen was vroeger fout, ja, slavernij was fout.
Die jongen is waarschijnlijk vermoord door mensen uit zijn eigen omgeving. Mensen die niet kunnen vergeven en vergeten.

En dat verklaart dan, denk ik, dat eeuwige gejank over het slavernijverleden.

De meeste Nederlanders, tokkies daargelaten, hebben geen enkel probleem met mensen van kleur, of met een andere religie. De meeste Nederlanders willen gewoon samen leven in vrede en verbondenheid.
Juist feesten als Sinterklaas kunnen verbinden, omdat kinderen het ook op scholen vieren. ALLE kinderen horen erbij met Sinterklaas. Zwarte Piet heeft niets te maken met racisme, met blackface; het is geen spotten.

Maar nee, jullie, zwarten (excusez le mot), willen geen vrede en saamhorigheid, jullie willen liever segregatie en blijven klagen. De kloof wordt breder tot de bom barst.

Wie wil dat nou?

En nee, zwarte Piet opdoeken lost dit probleem niet op, want strijd is wat jullie kennen en wensen.
Moorden, als op Inchomar blijven gepleegd worden.

Verandering moet uit jezelf komen.
pi_190072157
quote:
11s.gif Op vrijdag 22 november 2019 15:05 schreef Ringo het volgende:
Knalfeest in Zuid-Oost
Bijlmer for real :7
We gaan die bleke poppas kloppen _O_
Ben jij zelf eigenlijk een zwartje?
Sinterklaas, Sinterklaas, en NATUURLIJK ZWARTE PIET!
pi_190074119
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2019 19:07 schreef Sicstus het volgende:

[..]

Ben jij zelf eigenlijk een zwartje?
Dat verkleinwoordje met -tje is natuurlijk liefkozend bedoeld.
En je ontkent uiteraard dat het minachtend is op basis van een iemands rasafkomst
Toch ?
pi_190077782
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2019 21:05 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Dat verkleinwoordje met -tje is natuurlijk liefkozend bedoeld.
En je ontkent uiteraard dat het minachtend is op basis van een iemands rasafkomst
Toch ?
Er staat nog een onbeantwoorde vraag van Gia voor je open? Reageer je daar nog op of erken je dat je je woorden niet kies geformuleerd hebt? Want zo kwam het mij over hoor.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_190077900
Met de dood bedreigd https://www.rtlnieuws.nl/(...)-intocht-sinterklaas

Het wordt er in ieder geval niet gezelliger op.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_190078018
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2019 00:28 schreef tesssssssss het volgende:
Met de dood bedreigd https://www.rtlnieuws.nl/(...)-intocht-sinterklaas

Het wordt er in ieder geval niet gezelliger op.
Uit Rijswijk topic
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2019 00:32 schreef Montagui het volgende:

[..]

Aldus Rosalie.

Tot nu toe noch van de gemeente noch van de politie enig commentaar.

Mogelijk is de nuchtere Nederlander toch niet zo ophitsbaar als KOZP had gedacht?
Kan het topic niet centraal blijven ipv telkens nieuwe topics?

Of is dat ook weer een nieuwe tactiek van KOZP? ;)
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_190078044
quote:
0s.gif [b]Op zaterdag 23 november 2019 00:36

[..]

Uit Rijswijk topic
[..]

Kan het topic niet centraal blijven ipv telkens nieuwe topics?

Of is dat ook weer een nieuwe tactiek van KOZP? ;)
Dat wil ik best doen, maar ik vrees dat deze discussie toch tot in de eeuwen der eeuwigheid wordt gevoerd.

Om de simpele reden dat er niemand met een oplossing komt.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_190078226
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2019 00:39 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Dat wil ik best doen, maar ik vrees dat deze discussie toch tot in de eeuwen der eeuwigheid Wordt gevoerd.

O de simpele reden dat er niemand met een oplossing komt.
EXACT.

Er is ook geen oplossing.

De winnaar wordt degene met de meeste media invloed. Mensen hebben geen idee, dus benvloeding is key. Een soort van Zwarte Piet impeachment.

Er zijn uiteraard wel feiten, oer afkomsten (van deze traditie) en vele ontstaansverhalen maar in deze uiterlijke schilletjes maatschappij spelen de diepere lagen meestal niet meer mee. Tegenwoordig gaat het vaak om het oppervlakkige uiterlijk, niet om het diepere innerlijk.

Globaal denkt men dan wel van Zwarte Piet was leuk, mijn jeugd, maar ach die anti-pieten hebben ook wel gelijk. Dus waarom niet aanpassen? De meesten hebben gewoon geen weet van de traditie, of uberhaupt wat traditie betekent.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  zaterdag 23 november 2019 @ 01:15:55 #153
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_190078339
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2019 21:41 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Dan ben je ook niet, ,maar wie zegt dat zo ?
[..]

Je ben geen racist maar hier toon je een schrijnend tekort aan inlevingsvermogen in donkere mensen. Sommigen noemen dat racisme.
Gerda Havertong, indertijd actrice bij Sesamstraat, vertelt hoe de link voor sommige donkere mensen werkt. Misschien ook daadwerkelijk voor haarzelf. Maar zeker verwoordt zij wat donkere mensen soms ervaren en vandaar die afkeer van de figuur ZP

Oprechte vraag:
Leg jij mij nu eens uit waarom er op allerlei onmogelijke manieren een verband wordt gezocht tussen slavernij en Zwarte Piet en dat de strijdlust tot ongekende hoogte brengt maar dat er heel vrolijk en zonder commentaar in de hiphop / rap scene "nigger" tegen elkaar wordt geroepen terwijl dat toch een onovertrefbaar overblijfsel uit de slavernijtijd is? Voor elke neger buiten de hiphop / rap scene moet dat toch door merg en been gaan?
  zaterdag 23 november 2019 @ 02:22:59 #154
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_190078736
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2019 00:39 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Dat wil ik best doen, maar ik vrees dat deze discussie toch tot in de eeuwen der eeuwigheid wordt gevoerd.

Om de simpele reden dat er niemand met een oplossing komt.
Er zijn oplossingen zat, maar n partij wil per se geen oplossing.

Ze zou bijvoorbeeld kunnen bedenken dat iedereen het viert zoals hij wil en dat er geen verdere overheidsbemoeienis komt.
Tenslotte is er geen daadwerkelijk probleem met de zwarte piet figuur, KOZP heeft niet n echte reden genoemd om het af te schaffen. Immers, met het einde van Zwarte Piet komt er geen einde aan racisme. Of Piet zwart is of niet maakt helemaal niet uit.

pi_190078781
Ik heb het zo geleerd, dat onze geliefde Pieten heel vroeger slaven waren uit Suriname en dat ze daar een rotleven hadden. Ze werden toen op een dag allemaal vrijgekocht door de Sint, die ze met de boot naar Spanje meenam. Ze werden net als de Sint onsterfelijk en leefden in alle luxe bij hem in Spanje ... mooie kleren, sieraden, etc... Ze wilden maar wat graag iets terugdoen en sindsdien pakken ze met veel plezier cadeaus in ... en geven die eens per jaar aan kinderen.

Piet was voor mij altijd zwart. En hoe beelden we Piet dan af? Als een karikatuur natuurlijk!

"een humoristische voorstelling van een persoon of zaak, waarbij de meest kenmerkende trekken sterk overdreven worden"

Stel dat het een Indiaan was geweest... Rood/bruine huid. Leren kleding. Veer op het hoofd. Verf op het lijf, "oewoeowoee" roepend en dreigen met scalperen als je stout bent ... vinden ze prachtig die Nederlanders ...

Maar ja, sinds 9/11 is iedereen bang en boos en beledigd om niks. Internet hielp ook niet, iedereen bezig met ras, cultuur ... ipv zich bezig te houden met assimilatie.
Bonken zijn extra grote aardappelen, speciaal voor de patat. Ook goed om te koken of te bakken. Deze aardappel is vrij vastkokend en licht kruimig.
pi_190078801
Zit al heel lang te discussiren met allerhande figuren hierover ... en zal nog wat dingen plakken, beetje door elkaar maar ok, zo ging het met de Bijbel ook eerst. Doe er je voordeel mee, reageer morgen wel ...

Wij stonden in Nederland bekend als een smeltkroes van culturen, waarin men durft te zeggen waar het op staat. En af en toe over de rand gaan, zoals toen bijvoorbeeld Paul de Leeuw in de jaren 90 de laatste taboes doorbrak ... Het zorgde toen voor meer begrip in de samenleving. Want als je niet meer om jezelf kan lachen en harde grappen kan maken dan gaat het fout. En dat moet ook in dit dichtbevolkte land met alles zo dicht op elkaar.

Maar sinds 9/11 is iedereen om niks gekwetst, wie de vinger op de gevoelige plek durfde te leggen is een racists of xenofoob.
Vooral door het internet. Veel donkere mensen voelen zich meer verbonden met de Verenigde Staten, waar zij het veel en veel zwaarder hebben en dan krijg je die slachtofferrol. De van oorsprong uit arme gebieden afkomstige moslims voelen zich hier niet thuis en worden in hun geboorteland met de nek aan gekeken en gaan hier radicaliseren ... Joden en homo's voelen zich niet meer veilig en gaan elders wonen, zonder enig protest. Bang als ze zijn.

En nu zijn we net zo ver als in de USA: iedereen is gekwetst om niks. Je mag niks meer zeggen, kritiek op religie of cultuur mag niet. Iedereen maakt zijn eigen groepje. En wij maken ons druk om Zwarte Piet, ipv echt belangrijke dingen in ons land.

Als je de NEIGING hebt om te klappen als iemand zich op een manier kleedt dat je niet aanstaat is er al iets mis in je bovenkamer. Zelfs al trek je een KKK pak aan

"Als men zich beledigd voelt zal er wel een kern van waarheid in zitten. Je beledigd voelen is een keuze". Luister maar eens naar mensen als George Carlin, Steve Hughes, Hans Teeuwen ...

Bekend, maar ook in deze discussie spijker op zn kop
Bonken zijn extra grote aardappelen, speciaal voor de patat. Ook goed om te koken of te bakken. Deze aardappel is vrij vastkokend en licht kruimig.
pi_190079562
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 november 2019 02:22 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Er zijn oplossingen zat, maar n partij wil per se geen oplossing.

Ze zou bijvoorbeeld kunnen bedenken dat iedereen het viert zoals hij wil en dat er geen verdere overheidsbemoeienis komt.
Tenslotte is er geen daadwerkelijk probleem met de zwarte piet figuur, KOZP heeft niet n echte reden genoemd om het af te schaffen. Immers, met het einde van Zwarte Piet komt er geen einde aan racisme. Of Piet zwart is of niet maakt helemaal niet uit.

[ afbeelding ]
Er zijn ook al mensen met stroopwafel -Piet, Mondriaan-Piet ect. gekomen. maar het lijkt wel of KOZP wil dat er iemand een kogel door zijn hoofd gaat krijgen.

Denk ik wel eens.

Ik snap ook niet dat iedereen daar intrapt. Met "iedereen" bedoel ik de aanhangers van die KOZP-groepen.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_190079980
Ik las ergens op het internet (niet op Fok!) een reactie over Zwarte Piet waar ik enorm mee eens ben. In het kort: de discussie gaat niet over Zwarte Piet, maar op de manier waarop een minderheid van mensen met hun roots buiten Nederland de Nederlandse cultuur wil veranderen. Het is onlogisch dat je op de televisie geen Zwarte Piet meer ziet, terwijl bijna driekwart van de Nederlanders voor Zwarte Piet is.

[ Bericht 0% gewijzigd door Opnaarutrecht op 23-11-2019 12:26:15 ]
pi_190080415
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2019 10:02 schreef Opnaarutrecht het volgende:
Ik las ergens op het internet (niet op Fok!) een reactie over Zwarte Piet waar ik enorm mee eens ben. In het kort: de discussie gaat niet over Zwarte Piet, maar op de manier waarop een minderheid van mensen met hun roots buiten Nederland de Nederlandse cultuur wil veranderen. Het is onlogisch dat je op de televisie gaat Zwarte Piet meer ziet, terwijl bijna driekwart van de Nederlanders voor Zwarte Piet is.
Die hele discussie is vanaf het begin ook nooit over "Zwarte Piet" gegaan, anders was er allang iemand opgestaan om met een oplossing te komen.

Om verdere escalatie een halt toe te roepen.

Ik verwed er mijn hele pak Magnum Almond ijsjes om, dat als er straks een roetveeg-Piet is, er wel weer iets nieuws is om te gaan demonstreren. Wat betreft Piet. of een ander feest.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_190080665
Yep, het paasfeest moet er ook aan. Hemelvaartsdag klopt ook van geen klant en kerst kan overgeslagen worden.
die Magnum Almond ijsjes van jou, zijn die wel Halal?

offerfeest, diftar, de geboorte van Mohammed uiteraard het Suikerfeest. zet maar in je agenda.
volgens mij moet diftar trouwens Iftar zijn, diftar is betalen voor je afval. maar misschien heeft het wel gelijkenissen.
hoe lang duurt het nog voor de sharia in heel Nederland van kracht is?
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  zaterdag 23 november 2019 @ 12:03:36 #161
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_190080891
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2019 11:36 schreef spectrumanalyser het volgende:
Yep, het paasfeest moet er ook aan. Hemelvaartsdag klopt ook van geen klant en kerst kan overgeslagen worden.
die Magnum Almond ijsjes van jou, zijn die wel Halal?

offerfeest, diftar, de geboorte van Mohammed uiteraard het Suikerfeest. zet maar in je agenda.
volgens mij moet diftar trouwens Iftar zijn, diftar is betalen voor je afval. maar misschien heeft het wel gelijkenissen.
hoe lang duurt het nog voor de sharia in heel Nederland van kracht is?
Dramaqueen spotted.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_190080931
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2019 12:03 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Dramaqueen spotted.
Ik spreek nu even voor mezelf, maar je maakt mij niet wijs dat dit allemaal toeval is.

https://www.rtlnieuws.nl/(...)delijk-voor-kinderen

Er is net precies iemand in november 2019 met het idee gekomen dat het Sinterklaas-feest schadelijk kan zijn voor kinderen.

Eerder niet.

Maar nu toevallig juist wel.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  Moderator zaterdag 23 november 2019 @ 12:35:16 #163
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_190081216
das gewoon een hipster die achter de aandacht aanhobbelt
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_190081234
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2019 12:08 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Ik spreek nu even voor mezelf, maar je maakt mij niet wijs dat dit allemaal toeval is.

https://www.rtlnieuws.nl/(...)delijk-voor-kinderen

Er is net precies iemand in november 2019 met het idee gekomen dat het Sinterklaas-feest schadelijk kan zijn voor kinderen.

Eerder niet.

Maar nu toevallig juist wel.
Dat is een kerel die wat roept. Lekker interessant.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_190081456
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2019 12:36 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Dat is een kerel die wat roept. Lekker interessant.
Die conclusie die hij trekt, had je in principe 50 jaar geleden ook al kunnen trekken.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_190081471
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2019 12:56 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Die conclusie die hij trekt, had je in principe 50 jaar geleden ook al kunnen trekken.
Of over 100 jaar. Goed verhaal.
Conscience do cost.
pi_190081486
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2019 12:57 schreef ems. het volgende:

[..]

Of over 100 jaar. Goed verhaal.
Ja, het is een lulverhaal, maar hij is niet de eerste met een lulverhaal.

Het gaat om het tijdstip.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_190081510
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2019 12:58 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Ja, het is een lulverhaal, maar hij is niet de eerste met een lulverhaal.

Het gaat om het tijdstip.
Who cares? Iedereen die dit leest haalt z'n schouders op en gaat over tot de orde van de dag.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_190081552
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2019 13:00 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Who cares? Iedereen die dit leest haalt z'n schouders op en gaat over tot de orde van de dag.
Ja. Precies zoals we nu zien met Piet. Geen ene kip die zich daar druk over maakt. ;)

Mensen bedreigen elkaar met de dood om een gast, die waarschijnlijk gewoon de slager van het dorp is, en zich 1 keer in het jaar zwart schminkt en een pak aantrekt.

Maar geeft verder niks.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  zaterdag 23 november 2019 @ 13:07:04 #170
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_190081590
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2019 12:08 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Ik spreek nu even voor mezelf, maar je maakt mij niet wijs dat dit allemaal toeval is.

https://www.rtlnieuws.nl/(...)delijk-voor-kinderen

Er is net precies iemand in november 2019 met het idee gekomen dat het Sinterklaas-feest schadelijk kan zijn voor kinderen.

Eerder niet.

Maar nu toevallig juist wel.
Misschien was dat lumineuze idee hem al op 1 juli te binnen geschoten maar leek het wat onzinnig er in het hartje van de zomer een artikel aan te wijden.
pi_190081595
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2019 13:07 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Misschien was dat lumineuze idee hem al op 1 juli te binnen geschoten maar leek het wat onzinnig er in het hartje van de zomer een artikel aan te wijden.
Dat is inderdaad een verklaring waar ik iets mee kan, ja. :Y
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_190081682
https://www.rtlnieuws.nl/(...)verspreid-leeuwarden

Dit is ook allemaal puur toeval.

....en het is ook puur toeval dat ik nu heel veel geld ga uitgeven aan een nieuwe winterjas, terwijl ik gewoon nog een goede heb.

Dus.

Niet over zeiken, verder.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  Moderator zaterdag 23 november 2019 @ 13:20:46 #173
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_190081718
wat is toeval?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 23 november 2019 @ 14:05:45 #174
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_190082279
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2019 13:20 schreef sp3c het volgende:
wat is toeval?
Drie keer zes gooien op rij
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_190082597
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2019 12:08 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Ik spreek nu even voor mezelf, maar je maakt mij niet wijs dat dit allemaal toeval is.

https://www.rtlnieuws.nl/(...)delijk-voor-kinderen

Er is net precies iemand in november 2019 met het idee gekomen dat het Sinterklaas-feest schadelijk kan zijn voor kinderen.

Eerder niet.

Maar nu toevallig juist wel.
Het artikel ging over de flauwe spelletjes van volwassenen die liegen tegen de kinderen dat Sint echt bestaat .
Of dat liegen pedagogisch verantwoord is .... is een terechte vraag.
Dat moet men onderzoeken
Vroeger was het je kinderen voor de gek houden nog erger omdat de kinderen bang werden gemaakt.

[ Bericht 1% gewijzigd door Bluesdude op 23-11-2019 14:38:26 ]
pi_190082685
Het punt is dat ze geen oplossing bedenken. Het sinterklaasfeest afschaffen, dat zit er niet in. Een piet die niet zwart is, is blijkbaar ook niet goed genoeg.
Kortom: het is puur negatieve energie wat die ellendigen uitdragen.

Overigens lijkt de hoeveelheid gezeur dit jaar minder te zijn. geen grote aantallen vernielingen zoals vorig jaar, met dat chocolade pletten.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_190082727
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 november 2019 14:37 schreef spectrumanalyser het volgende:
Het punt is dat ze geen oplossing bedenken. Het sinterklaasfeest afschaffen, dat zit er niet in. Een piet die niet zwart is, is blijkbaar ook niet goed genoeg.
Kortom: het is puur negatieve energie wat die ellendigen uitdragen.

Heb je het rtl-artikel wel gelezen?
https://www.rtlnieuws.nl/(...)delijk-voor-kinderen
  zaterdag 23 november 2019 @ 14:52:22 #178
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_190082857
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2019 14:40 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Heb je het rtl-artikel wel gelezen?
https://www.rtlnieuws.nl/(...)delijk-voor-kinderen
Hier zakt toch je broek van af -O-
  zaterdag 23 november 2019 @ 14:53:28 #179
3542 Gia
User under construction
pi_190082876
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2019 12:08 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Ik spreek nu even voor mezelf, maar je maakt mij niet wijs dat dit allemaal toeval is.

https://www.rtlnieuws.nl/(...)delijk-voor-kinderen

Er is net precies iemand in november 2019 met het idee gekomen dat het Sinterklaas-feest schadelijk kan zijn voor kinderen.

Eerder niet.

Maar nu toevallig juist wel.
Wat een onzin. Mickey mouse bestaat ook niet, toch gaan kindjes met hem op de foto.

Geloven in verzonnen figuren hoort bij het kind zijn.
En je kunt ze met 9 jaar prima vertellen dat Sinterklaas, de echte, al heel lang dood is, maar dat we nog steeds zijn verjaardag vieren. Net zoals we ook de geboorte van Jezus vieren en Zijn sterven herdenken.
  zaterdag 23 november 2019 @ 15:02:11 #180
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_190082956
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2019 13:20 schreef sp3c het volgende:
wat is toeval?
Epileptische aanval, gij schavuit.

Op de een of andere manier ben ik "lid" van academia of zoiets, website met wetenschappelijk bedoelde artikelen. Afgelopen week kwamen daar twee artikelen over Sinterklaas/Zwarte Piet bij, vorige maand dacht ik ook een, de rest van het jaar niet.
Echt, ze doen het erom.
  Moderator zaterdag 23 november 2019 @ 15:07:21 #181
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_190082991
eigenaardige wereld ...
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_190083078
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2019 14:31 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Het artikel ging over de flauwe spelletjes van volwassenen die liegen tegen de kinderen dat Sint echt bestaat .
Of dat liegen pedagogisch verantwoord is .... is een terechte vraag.
Dat moet men onderzoeken
Vroeger was het je kinderen voor de gek houden nog erger omdat de kinderen bang werden gemaakt.
Er waren altijd mensen die principieel tegen Sinterklaas waren vanwege het voorliegen. Zelf beticht ik ze van luiheid, wel zo makkelijk natuurlijk. Maar het is zeker niet nieuws.
pi_190085646
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2019 15:17 schreef skrn het volgende:

[..]

Er waren altijd mensen die principieel tegen Sinterklaas waren vanwege het voorliegen. Zelf beticht ik ze van luiheid, wel zo makkelijk natuurlijk. Maar het is zeker niet nieuws.
Ik ben tegen de kinderen laten denken dat sinterklaas echt bestaat . Zeg toch gewoon : het is een spelletje wat mensen elk jaar spelen. Gewoon meedoen alsof het het allemaal echt is.
Hebben de kinderen daar minder lol van ?
  zaterdag 23 november 2019 @ 19:12:04 #184
3542 Gia
User under construction
pi_190085751
Als een zwarte zich blank schminkt met roetvegen en dan Piet speelt, is dat dan ook racisme?
pi_190085817
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 november 2019 15:02 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Epileptische aanval, gij schavuit.

Nee, dat is alleen maar toeval als het maar eenmalig gebeurt. Als zo'n toeval vaker voorkomt, spreken we van GEWOONTE.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
pi_190086068
Wie heeft er nog een schoorsteen?
pi_190086319
Is Black Friday ook racistisch?
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_190086577
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2019 19:52 schreef spectrumanalyser het volgende:
Is Black Friday ook racistisch?
over een paar jaar wel......
woensdag 28 oktober 2020 15:54 schreef Kyran het volgende:[/b]
Even screenshot gemaakt van dit moment. Predator en sorry zeggen
pi_190086763
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2019 19:52 schreef spectrumanalyser het volgende:
Is Black Friday ook racistisch?
Dat veranderen ze dan wel naar "Friday of color". Stelletje zwaargestoorde subsidieslurpers dat het zijn.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
pi_190086853
Wil je een oude traditie laten of wil je voorkomen dat een minderheid wordt gekwetst.

Nederlanders zijn ook altijd zo lekker duidelijk.
pi_190087604
Een oude traditie laten

Duidelijk genoeg toch!!
pi_190087919
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2019 19:52 schreef spectrumanalyser het volgende:
Is Black Friday ook racistisch?
Uiteraard.... witte donderdag, blauwe maandag, woensdag gehaktdag... Allemaal.. Gezellig toh ?
pi_190088148
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2019 20:22 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
Wil je een oude traditie laten of wil je voorkomen dat een minderheid wordt gekwetst.

Nederlanders zijn ook altijd zo lekker duidelijk.
Die minderheid moet gewoon hun tenen intrekken.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
  Moderator zaterdag 23 november 2019 @ 21:23:34 #194
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_190088205
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2019 19:12 schreef Gia het volgende:
Als een zwarte zich blank schminkt met roetvegen en dan Piet speelt, is dat dan ook racisme?
nee
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zaterdag 23 november 2019 @ 21:24:20 #195
8369 speknek
Another day another slay
pi_190088220
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2019 12:08 schreef tesssssssss het volgende:
Er is net precies iemand in november 2019 met het idee gekomen dat het Sinterklaas-feest schadelijk kan zijn voor kinderen.

Eerder niet.

Maar nu toevallig juist wel.
Ik weet niet maar deze gedachte komt toch bij elke ouder wel eens langs, en is ook al honderden keren in het publieke debat gebracht.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_190091502
Subtiel?

“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_190091639
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2019 21:52 schreef Montagui het volgende:

[..]

Ik weet wat ik gelezen heb, maar......

http://stopblackface.com/(...)tructuren-geen-piet/

is uit de lucht door een DDOS aanval.
theNUC1 twitterde op woensdag 20-11-2019 om 07:59:59 Pro-Pieten proberen nu ook de mond van #KOZP te snoeren door de insta massaal te rapporteren. De website #StopBlackface is al offline ivm een DDOS aanval🤬@:instagram why are you helping racists to silence the anti-racism movement?Please retweet & make instagram anwer!#KOZP https://t.co/n720aBVOim reageer retweet
Ook hun Instagram account is tijdelijk uit de lucht geweest:
[..]

https://www.nu.nl/tech/60(...)-nog-wel-online.html

Afijn, op de betreffende stopblackface.com pagina staat zwart op wit dat men "geen" Piet wil.

En nog iemand die het daar ook gelezen heeft:
steenpaasburg twitterde op dinsdag 19-11-2019 om 00:40:52 @:Urliereef En Esajas zijn clubje, New Urban Collective, die zit achter stopblackface (stond niet eens op de website aangegeven) en daar kon men lezen (site is stuk), dat men geen Piet wil. Dus ook binnen de gelederen is er verdeeldheid. Ook als het gaat om LGHBTI+ toestanden .... <3 reageer retweet
@Red_85 En gelukkig heeft iemand een screenshot!

“To destroy a people you must first sever their roots.”
  zondag 24 november 2019 @ 08:50:50 #198
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_190094036
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 00:37 schreef Montagui het volgende:

[..]

@:red_85 En gelukkig heeft iemand een screenshot!

[ afbeelding ]
Steeds meer mensen krijgen door dat met die lui gewoon niet te praten valt.

Hun acties hebben echt niets goeds opgeleverd.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  zondag 24 november 2019 @ 08:56:35 #199
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_190094060
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2019 21:52 schreef Montagui het volgende:

[..]

Ik weet wat ik gelezen heb, maar......

http://stopblackface.com/(...)tructuren-geen-piet/

is uit de lucht door een DDOS aanval.
theNUC1 twitterde op woensdag 20-11-2019 om 07:59:59 Pro-Pieten proberen nu ook de mond van #KOZP te snoeren door de insta massaal te rapporteren. De website #StopBlackface is al offline ivm een DDOS aanval🤬@:instagram why are you helping racists to silence the anti-racism movement?Please retweet & make instagram anwer!#KOZP https://t.co/n720aBVOim reageer retweet
Ook hun Instagram account is tijdelijk uit de lucht geweest:
[..]

https://www.nu.nl/tech/60(...)-nog-wel-online.html

Afijn, op de betreffende stopblackface.com pagina staat zwart op wit dat men "geen" Piet wil.

En nog iemand die het daar ook gelezen heeft:
steenpaasburg twitterde op dinsdag 19-11-2019 om 00:40:52 @:Urliereef En Esajas zijn clubje, New Urban Collective, die zit achter stopblackface (stond niet eens op de website aangegeven) en daar kon men lezen (site is stuk), dat men geen Piet wil. Dus ook binnen de gelederen is er verdeeldheid. Ook als het gaat om LGHBTI+ toestanden .... <3 reageer retweet
Die DDOS lijkt me onzin. Die site staat al een week of wat op zwart. Ze zullen de rekening wel niet betaald hebben.

Enne via archive.org kun je hem nog bekijken:

https://web.archive.org/w(...)tructuren-geen-piet/

Edit: 10 November kon ik die site al niet meer bereiken, ik gebruikte in die post een link naar google cache (en die werkt ook niet meer trouwens). Ergens tussen 5 en 10 november is de boel offline gegaan dus.

NWS / Ruiten ingegooid bij bijeenkomst KOZP #4

[ Bericht 2% gewijzigd door AchJa op 24-11-2019 09:15:13 ]
pi_190094733
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 08:50 schreef thedeedster het volgende:

[..]

Steeds meer mensen krijgen door dat met die lui gewoon niet te praten valt.

Hun acties hebben echt niets goeds opgeleverd.
Puristen zullen inderdaad door willen gaan totdat er geen Piet is. Maar ik denk dat het niet (sorry was het woord niet vergeten) zover zal komen.

[ Bericht 1% gewijzigd door skrn op 24-11-2019 10:40:23 ]
pi_190094875
Welnee. Gemeente Heerhugowaard had een protestvak geprepareerd en er kwam geen hond opdagen. Gemeente Heerhugowaard gaat dan volgend jaar toch niet weer zoiets organiseren?
En zo zijn er meer plaatsen.
Overigens waren er dit jaar 1100 intochten met zwarte piet. Volgend jaar weer 1100.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  zondag 24 november 2019 @ 11:24:43 #202
8369 speknek
Another day another slay
pi_190095522
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 10:21 schreef spectrumanalyser het volgende:
Overigens waren er dit jaar 1100 intochten met zwarte piet. Volgend jaar weer 1100.
Hahaha
Volgend jaar in ieder geval ook in Eindhoven (de gemeentelijke intocht althans) alleen roetveegpieten. Dat viel ook niet meer vol te houden met de brainport aspiraties.

https://www.omroepbrabant(...)intocht-in-Eindhoven
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_190095678
quote:
1s.gif Op zondag 24 november 2019 11:24 schreef speknek het volgende:

[..]

Hahaha
Volgend jaar in ieder geval ook in Eindhoven (de gemeentelijke intocht althans) alleen roetveegpieten. Dat viel ook niet meer vol te houden met de brainport aspiraties.

https://www.omroepbrabant(...)intocht-in-Eindhoven
Laat me raden: je bent vast ook republikein en wilt dat Koningsdag wordt afgeschaft, omdat het 'discriminerend' is voor de 15 procent republikeinen in Nederland en wanneer het Nederlands Elftal speelt, kijk je een herhaling van het partijcongres van Bij1.
pi_190095828
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 11:44 schreef Opnaarutrecht het volgende:

[..]

Laat me raden: je bent vast ook republikein en wilt dat Koningsdag wordt afgeschaft, omdat het 'discriminerend' is voor de 15 procent republikeinen in Nederland en wanneer het Nederlands Elftal speelt, kijk je een herhaling van het partijcongres van Bij1.
tjeeee wat kan jij slecht raden...
pi_190096294
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 11:59 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

tjeeee wat kan jij slecht raden...
Mijn opmerking was niet aan jou gericht.
pi_190096316
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 12:32 schreef Opnaarutrecht het volgende:

[..]

Mijn opmerking was niet aan jou gericht.
Toch kan je echt raden.
pi_190096750
quote:
1s.gif Op zondag 24 november 2019 11:24 schreef speknek het volgende:

[..]

Hahaha
Volgend jaar in ieder geval ook in Eindhoven (de gemeentelijke intocht althans) alleen roetveegpieten. Dat viel ook niet meer vol te houden met de brainport aspiraties.

https://www.omroepbrabant(...)intocht-in-Eindhoven
Ok, dan zijn het er 1099.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  zondag 24 november 2019 @ 13:14:16 #208
429573 KingRadler
A real Zionist
pi_190096953
Kunnen ze niet gewoon donkere Nederlanders gebruiken als Zwarte piet dan is iedereen blij.
pi_190096979
kunnen die uitkeringstrekkers niet gewoon wegblijven bij de intochten, dan hebben ze er toch ook geen last van?
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_190096989
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 12:32 schreef Opnaarutrecht het volgende:

[..]

Mijn opmerking was niet aan jou gericht.
is niet relevant..... je gissingen deugen niet
  zondag 24 november 2019 @ 13:27:28 #211
8369 speknek
Another day another slay
pi_190097201
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 13:15 schreef spectrumanalyser het volgende:
kunnen die uitkeringstrekkers niet gewoon wegblijven bij de intochten, dan hebben ze er toch ook geen last van?
Maar wat moeten die NVUers, Pegidaers en voetbalhooligans dan doen? Weer terug blikken Hollandia bier gaan drinken in de voortuin?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_190097246
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 13:15 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

is niet relevant..... je gissingen deugen niet
Waarom niet?
  zondag 24 november 2019 @ 13:33:57 #213
8369 speknek
Another day another slay
pi_190097297
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 11:44 schreef Opnaarutrecht het volgende:
Laat me raden: je bent vast ook republikein en wilt dat Koningsdag wordt afgeschaft, omdat het 'discriminerend' is voor de 15 procent republikeinen in Nederland en wanneer het Nederlands Elftal speelt, kijk je een herhaling van het partijcongres van Bij1.
Ik weet niet of dit jouw tribale geest verklapt, maar ik vind niet dat het afgeschaft moet worden omdat 15% het er niet mee eens is, maar ik vind dat het afgeschaft moet worden omdat het het enige morele juiste is.
Inderdaad was ik vroeger Republikein. Inmiddels ben ik meer voor een demarchische monarchie. Een loterij (met beperkte meritocratische voorselectie) die elke zoveel jaar bepaalt wie de koning wordt.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  zondag 24 november 2019 @ 13:36:14 #214
8369 speknek
Another day another slay
pi_190097350
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 13:03 schreef Montagui het volgende:

[..]

Ok, dan zijn het er 1099.
Maar veel plezier bij het intochtje in Heerhugowaard!
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  Moderator zondag 24 november 2019 @ 13:58:18 #215
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_190097717
#zuur
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zondag 24 november 2019 @ 14:01:38 #216
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_190097777
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 13:33 schreef speknek het volgende:

[..]

Ik weet niet of dit jouw tribale geest verklapt, maar ik vind niet dat het afgeschaft moet worden omdat 15% het er niet mee eens is, maar ik vind dat het afgeschaft moet worden omdat het het enige morele juiste is.
Inderdaad was ik vroeger Republikein. Inmiddels ben ik meer voor een demarchische monarchie. Een loterij (met beperkte meritocratische voorselectie) die elke zoveel jaar bepaalt wie de koning wordt.
Het morele juiste nog wel... _O-

Je hebt nogal een hoge dunk van jezelf. :')
pi_190097779
wat ik probeer te zeggen is dat er puur negatieve energie komt van lieden zoals meneer Airfryer en meneer Paljas. Men noemt ze ook wel beroepsdemonstranten. Ze kunnen zich bezig houden met het fabriceren van Crystal Meth maar kiezen voor de luie optie; demonstreren en 'vergaderen'.

oplossingen zul je niet van hen horen, behalve het afschaffen van Sinterklaas.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  zondag 24 november 2019 @ 14:19:50 #218
8369 speknek
Another day another slay
pi_190098130
quote:
10s.gif Op zondag 24 november 2019 14:01 schreef AchJa het volgende:

[..]

Het morele juiste nog wel... _O-

Je hebt nogal een hoge dunk van jezelf. :')
Mensen niet dehumaniseren lijkt me het morele juiste

"Je hebt nogal een hoge dunk van jezelf. :')"

Okay hoor.

Als het morele juiste trachten te doen een hoge dunk van jezelf is, dan wil ik niet weten op welk niveau jij jezelf acht.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  zondag 24 november 2019 @ 14:21:58 #219
8369 speknek
Another day another slay
pi_190098170
Maar goed, dat deugen een populair scheldwoord is geworden geeft al een tijd lang een blakend moreel gat in de samenleving aan.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_190098220
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 14:19 schreef speknek het volgende:

[..]

Mensen niet dehumaniseren lijkt me het morele juiste

Eens. Ik doe dat dan ook niet.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_190098316
quote:
1s.gif Op zondag 24 november 2019 14:21 schreef speknek het volgende:
Maar goed, dat deugen een populair scheldwoord is geworden geeft al een tijd lang een blakend moreel gat in de samenleving aan.
Wrong. Deugen is de term die aangeeft het egosme in morele verhevenheid te doorzien. Deugen /=/ deugdelijk zijn.

quote:
‘Van deugdethiek naar deugethiek’

'De emotie wint het keer op keer van het verstand'

Grote denkers, Plato, Aristoteles, Augustinus, Van Aquino, Kant en anderen, bedachten en beschreven de deugdethiek. Deze heeft eeuwenlang onze cultuur, ons denken en ons idee van wat juist handelen is, benvloed. Filosofen en kerkvaders beschreven de deugdethiek als het nastreven van het goede, geslaagde leven. Aristoteles omschreef vier kardinale deugden; moed, zelfbeheersing, verstandigheid en rechtvaardigheid. Van Aquino beschreef hoe de wil tot het goede door middel van het verstand of de rede gestalte krijgt; wat het verstand als goed of juist heeft beoordeeld zal de wil realiseren. Aan de vier kardinale deugden van Aristoteles voegde hij nog geloof, hoop en liefde toe.
Gelukkig leven, plicht niet verzaken

Streven naar een gelukkig leven was volgens Kant onontkoombaar voor de mens, maar Kant deed aan de andere kant ook een duit in het zakje; de plicht moest een ieder mens ook niet verzaken. Handel zoals je denkt dat iedereen zou moeten handelen in een dergelijke situatie.

Voor de lengte van de tekst ga ik hier met zevenmijlslaarzen door de filosofie heen, hoewel het zeer interessante materie is voor wie genteresseerd is.
De emotie wint het keer op keer van het verstand

De deugdethiek is vervangen door de deugethiek. De kardinale deugd van Aristoteles, moed, is vervangen door het deugen waarbij vooral de eigen veiligheid belangrijker is dan daadwerkelijke moed tonen. Je mag over de alt-right, nazi’s, white supremacists, Trump, kolonialisten enzovoort alles -terecht of onterecht, waar of niet waar- zeggen, maar durft niemand het woord islam te gebruiken uit angst voor represailles. Met veel bombarie en geschreeuw laten zien dat je deugt is belangrijker dan dapper staan voor waarheid en rechtvaardigheid. Wanneer je zelf bepaalt wie of wat deugt en wie niet, mag je alle zelfbeheersing laten varen en met stenen gooien, mensen de mond snoeren met veel rumoer, karaktermoord plegen op de vermeende slechterik.

De emotie wint het keer op keer van het verstand. Rechtvaardig is dit alles zeker niet, maar ook dat zal de deugethiek niet deren. Aan de plichtethiek van Kant hebben deugers geen boodschap; zij creren graag chaos om hun gelijk te halen en hun wil op te leggen aan de rest van de wereld. Een kleine groep drammers bepaalt wat er gebeuren moet, niet omdat zij van mening zijn dan iedereen zo moet handelen maar omdat zij geen boodschap hebben aan ‘iedereen’. Desnoods met geweld leggen zij hun waarheid, hun wil, op aan de maatschappij. Omdat zij de ‘goeden’ zijn, mogen zij dat. De islam is de religie van ‘right by might’; wanneer het oppermachtig is, de overhand heeft, moet het wel de ware religie zijn, want Allah helpt hen die zich op het juiste pad bevinden. De deugethiek is de religie van ‘might by being right’; ik eis macht omdat ik gelijk heb. Beide storen zich niet aan wetten of regels van anderen.

De deugers hoeven niets te leren, zij weten alles al

Geloof, hoop en liefde, de deugden die Van Aquino toevoegde, zijn ook niet aan deze mensen besteed; alleen de zelfliefde, het narcisme telt. Er is niet de intrinsieke wil het goede te doen (Aristoteles, Van Aquino) maar alleen de wil goed over te komen of te lijken. En klaar ben je; je deugt! Een selfie terwijl je een vluchteling redt uit het ruime sop, je aanwezigheid bij demonstraties vastgelegd voor op je Facebook wall; jij bepaalt wat je wilt laten zien. En wat je laat zien is jouw werkelijkheid, kritische vragen, andere meningen, zelfreflectie, dit alles dringt nooit tot de eigen gekozen en gefotoshopte werkelijkheid heen. Het is ook niet nodig; waar Van Aquino zeker wist dat de mens tot het Goede aangetrokken wordt, bestaan goed en kwaad in onze tijd niet meer, ze zijn weg gerelativeerd. De realiteit is ook niet meer dat wat je waarneemt of ziet, maar wat je wilt zien of voor waar aan wilt nemen. Wanneer de waarheid niet bestaat, omdat iedereen zijn of haar eigen waarheid heeft, hoef je er ook niet voor te vechten. Rechtvaardigheid nastreven door standvastigheid of moed te tonen en de realiteit onder ogen te zien, is niet nodig in een wereld waarin je menselijk lijden zo gemakkelijk kunt negeren en je eigen universum kunt creren. Ik word ‘geliked’ dus ik besta, of zoiets. Onaangename waarheden, verschrikkelijke gebeurtenissen, feiten waarmee men niet om kan gaan, zijn zo weg geklikt. Wel zo gemakkelijk.

http://cult.tpo.nl/2017/08/20/deugdethiek-naar-deugethiek/


[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 24-11-2019 14:30:57 ]
  zondag 24 november 2019 @ 14:41:59 #222
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_190098549
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 14:19 schreef speknek het volgende:

[..]

Mensen niet dehumaniseren lijkt me het morele juiste

"Je hebt nogal een hoge dunk van jezelf. :')"

Okay hoor.

Als het morele juiste trachten te doen een hoge dunk van jezelf is, dan wil ik niet weten op welk niveau jij jezelf acht.
Het gaat natuurlijk mis bij het feit dat jij denkt te gaan bepalen wat de morele standaard dient te zijn.
  zondag 24 november 2019 @ 15:17:52 #223
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_190099282
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 13:14 schreef KingRadler het volgende:
Kunnen ze niet gewoon donkere Nederlanders gebruiken als Zwarte piet dan is iedereen blij.
Dat kan niet, witte Nederlanders zijn rasracisten dus die willen geen donkere Nederlanders op hun feestje.
pi_190099413
quote:
1s.gif Op zondag 24 november 2019 11:24 schreef speknek het volgende:

[..]

Hahaha
Volgend jaar in ieder geval ook in Eindhoven (de gemeentelijke intocht althans) alleen roetveegpieten. Dat viel ook niet meer vol te houden met de brainport aspiraties.

https://www.omroepbrabant(...)intocht-in-Eindhoven
Nou, jij mag een gat in de lucht springen.

Ik vind het vooral treurig hoe men met het Nederlandse culturele erfgoed omgaat:

quote:
Er is dit jaar ook al voor verandering gekozen. De Sint neemt naast zwarte pieten ook bontgekleurde glitterpieten, Bob de Bouwerpieten en K3-pieten mee.
:')
pi_190099439
quote:
1s.gif Op zondag 24 november 2019 15:17 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dat kan niet, witte Nederlanders zijn rasracisten dus die willen geen donkere Nederlanders op hun feestje.
Dat is jouw verknipte inborst die schemert in deze tekst
  zondag 24 november 2019 @ 15:25:20 #226
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_190099464
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 13:33 schreef speknek het volgende:

[..]

Ik weet niet of dit jouw tribale geest verklapt, maar ik vind niet dat het afgeschaft moet worden omdat 15% het er niet mee eens is, maar ik vind dat het afgeschaft moet worden omdat het het enige morele juiste is.
Moreel juist is het om iedereen de vrijheid te gunnen hun culturele expressie zo uit te voeren als gewenst. Of dat nu een historische basis heeft of niet.
pi_190099984
quote:
1s.gif Op zondag 24 november 2019 15:25 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Moreel juist is het om iedereen de vrijheid te gunnen hun culturele expressie zo uit te voeren als gewenst. Of dat nu een historische basis heeft of niet.
Eigenlijk begrijp ik totaal niet waarom jij zo actief bent in dit topic. Uit je posts maak ik op dat je voor een tamelijk klassieke viering van het Sinterklaasfeest bent. Een viering in besloten kring, met gelijkgestemde mensen, en een sint en piet die door baard niet herkenbaar zijn voor de jongere kinderen. Een viering die de nadruk legt op elkaar eens anoniem goed de waarheid te zeggen, met vervolgens verzoening.

Er is niemand die je dit kan afpakken, want je mag thuis feestjes vieren zoals jij dat wilt. Dus waarom maak je je zo druk over KOZP? Die club is het vooral te doen om openbare uitingen, zoals de intochten en het Sinterklaasjournaal. Uitingen waar jij, als ik het goed begrijp, juist niets mee hebt.
And it's only the giving
That makes you
What you are
  zondag 24 november 2019 @ 16:22:41 #228
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_190100850
quote:
2s.gif Op zondag 24 november 2019 15:46 schreef OllieA het volgende:

[..]

Eigenlijk begrijp ik totaal niet waarom jij zo actief bent in dit topic. Uit je posts maak ik op dat je voor een tamelijk klassieke viering van het Sinterklaasfeest bent. Een viering in besloten kring, met gelijkgestemde mensen, en een sint en piet die door baard niet herkenbaar zijn voor de jongere kinderen. Een viering die de nadruk legt op elkaar eens anoniem goed de waarheid te zeggen, met vervolgens verzoening.

Er is niemand die je dit kan afpakken, want je mag thuis feestjes vieren zoals jij dat wilt. Dus waarom maak je je zo druk over KOZP? Die club is het vooral te doen om openbare uitingen, zoals de intochten en het Sinterklaasjournaal. Uitingen waar jij, als ik het goed begrijp, juist niets mee hebt.
Omdat iedereen die de traditionele zwarte Zwarte Piet gebruikt ten onrechte van racisme wordt beschuldigd, en omdat die enorme meerderheid moet inboeten aan gebruiken. Bijvoorbeeld dat een zwarte Zwarte Piet niet meer over straat kan voor een bezoek aan de kinderen, en het verdwijnen van Zwarte Piet van verpakkingen en dergelijke.
De besloten kring omvat zeg maar het halve dorp. Die dus ook graag een eigen intocht en andere openbare uitingen met zwarte Zwarte Pieten wil houden, en niet onterecht van racisme beschuldigd wil worden.
pi_190100969
quote:
1s.gif Op zondag 24 november 2019 16:22 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Omdat iedereen die de traditionele zwarte Zwarte Piet gebruikt ten onrechte van racisme wordt beschuldigd, en omdat die enorme meerderheid moet inboeten aan gebruiken. Bijvoorbeeld dat een zwarte Zwarte Piet niet meer over straat kan voor een bezoek aan de kinderen, en het verdwijnen van Zwarte Piet van verpakkingen en dergelijke.
De besloten kring omvat zeg maar het halve dorp. Die dus ook graag een eigen intocht en andere openbare uitingen met zwarte Zwarte Pieten wil houden, en niet onterecht van racisme beschuldigd wil worden.
En, heeft je dorp een intocht met zwarte Zwarte Pieten gehad?
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_190101237
quote:
2s.gif Op zondag 24 november 2019 16:27 schreef OllieA het volgende:

[..]

En, heeft je dorp een intocht met zwarte Zwarte Pieten gehad?
Zwarte Zwarte pieten is een pleonasme.
Check it out
  zondag 24 november 2019 @ 16:50:40 #231
14142 Daffodil31LE
Pienter Pookje
pi_190101454
Zojuist de intocht hier in het dorp gehad. En politiewagen als baanruimer, Sint in een koets en vijftig pikzwarte Pieten eromheen. Geen wanklanken (of het moet een per ongeluk valse noot van iemand van de harmonie zijn geweest), geen protesten, geen huilende kinderen. Kunnen ze in de randstad een voorbeeld aan nemen.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
  Leukste jonkie 2022 zondag 24 november 2019 @ 16:51:42 #232
213457 engine
pi_190101472
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 16:38 schreef hjansen82 het volgende:

[..]

Zwarte Zwarte pieten is een pleonasme.
Hoeft niet. Ik ben voor behoud van de benaming zwarte piet maar hoe die eruit ziet maakt mij niet zoveel uit.
En zingen wij....of juichen wij.....of stel je ons teleur
Oranje is...oranje blijft.....de allermooiste kleur!
  zondag 24 november 2019 @ 16:51:57 #233
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_190101478
quote:
2s.gif Op zondag 24 november 2019 15:46 schreef OllieA het volgende:

[..]

Eigenlijk begrijp ik totaal niet waarom jij zo actief bent in dit topic. Uit je posts maak ik op dat je voor een tamelijk klassieke viering van het Sinterklaasfeest bent. Een viering in besloten kring, met gelijkgestemde mensen, en een sint en piet die door baard niet herkenbaar zijn voor de jongere kinderen. Een viering die de nadruk legt op elkaar eens anoniem goed de waarheid te zeggen, met vervolgens verzoening.

Er is niemand die je dit kan afpakken, want je mag thuis feestjes vieren zoals jij dat wilt. Dus waarom maak je je zo druk over KOZP? Die club is het vooral te doen om openbare uitingen, zoals de intochten en het Sinterklaasjournaal. Uitingen waar jij, als ik het goed begrijp, juist niets mee hebt.
Volgens mij snap jij niet helemaal waar KOZP voor staat.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  Leukste jonkie 2022 zondag 24 november 2019 @ 16:52:45 #234
213457 engine
pi_190101495
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 16:50 schreef Daffodil31LE het volgende:
Zojuist de intocht hier in het dorp gehad. En politiewagen als baanruimer, Sint in een koets en vijftig pikzwarte Pieten eromheen. Geen wanklanken (of het moet een per ongeluk valse noot van iemand van de harmonie zijn geweest), geen protesten, geen huilende kinderen. Kunnen ze in de randstad een voorbeeld aan nemen.
Die lui van de harmonie ook altijd :( dat zouden ze moeten verbieden!
En zingen wij....of juichen wij.....of stel je ons teleur
Oranje is...oranje blijft.....de allermooiste kleur!
  Leukste jonkie 2022 zondag 24 november 2019 @ 16:53:51 #235
213457 engine
pi_190101509
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 16:51 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Volgens mij snap jij niet helemaal waar KOZP voor staat.
Het aanpassen van een racistische traditie?
En zingen wij....of juichen wij.....of stel je ons teleur
Oranje is...oranje blijft.....de allermooiste kleur!
pi_190101632
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 16:51 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Volgens mij snap jij niet helemaal waar KOZP voor staat.
KOZP is een marginaal clubje dat identiteitspolitiek bedrijft. Ze hebben effect omdat teveel mensen ervan over de zeik gaan.
And it's only the giving
That makes you
What you are
  zondag 24 november 2019 @ 18:06:28 #237
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_190103043
quote:
2s.gif Op zondag 24 november 2019 16:27 schreef OllieA het volgende:

[..]

En, heeft je dorp een intocht met zwarte Zwarte Pieten gehad?
Uiteraard. Alleen de grote winkelketens gaan in de onzin van kozp mee. Het lokale mkb heeft gewoon zwarte Zwarte Pieten.
Met racisme heeft dat niets te maken.
  zondag 24 november 2019 @ 18:08:14 #238
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_190103081
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 16:38 schreef hjansen82 het volgende:

[..]

Zwarte Zwarte pieten is een pleonasme.
Dat was het vroeger. Tegenwoordig heb je ook bruine Zwarte Pieten. En hele volksstammen die zich zwart noemen, maar vijftig tinten bruin zijn.
  zondag 24 november 2019 @ 18:26:32 #239
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_190103519
quote:
1s.gif Op zondag 24 november 2019 16:22 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Omdat iedereen die de traditionele zwarte Zwarte Piet gebruikt ten onrechte van racisme wordt beschuldigd, en omdat die enorme meerderheid moet inboeten aan gebruiken. Bijvoorbeeld dat een zwarte Zwarte Piet niet meer over straat kan voor een bezoek aan de kinderen, en het verdwijnen van Zwarte Piet van verpakkingen en dergelijke.
De besloten kring omvat zeg maar het halve dorp. Die dus ook graag een eigen intocht en andere openbare uitingen met zwarte Zwarte Pieten wil houden, en niet onterecht van racisme beschuldigd wil worden.
Ten onrechte is natuurlijk gewoon een mening. Net zoals kozp een eigen mening mag hebben.

Ik zie vooral een clubje met een mening die gewoon binnen de wet protesteert tegen een Nederlandse cultuuruiting. Ik zie daarentegen een pro-Piet beweging waarvan nogal wat leden een stuk minder respect voor de wet hebben.

Kozp hoeft alleen maar het hoofd koel te houden dan winnen ze deze wedstrijd op termijn moeiteloos.
  zondag 24 november 2019 @ 18:27:05 #240
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_190103534
Ik kwam vanmiddag een boot vol zwarte pieten tegen. Dat schijnheilige tuig had nog het lef om van boord te klimmen. Gelukkig werden ze gauw verjaagd ^O^
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  zondag 24 november 2019 @ 18:28:03 #241
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_190103735
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 18:26 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]

Ten onrechte is natuurlijk gewoon een mening. Net zoals kozp een eigen mening mag hebben.

Ik zie vooral een clubje met een mening die gewoon binnen de wet protesteert tegen een Nederlandse cultuuruiting. Ik zie daarentegen een pro-Piet beweging waarvan nogal wat leden een stuk minder respect voor de wet hebben.

Kozp hoeft alleen maar het hoofd koel te houden dan winnen ze deze wedstrijd op termijn moeiteloos.
Buiten de grote steden en randstad den ik echt niet. Ik ben zelf niet tegen een aanpassing van zwarte piet overigens. Iedereen moet het zelf weten wat ze ermee doen.
Maar in kleinere dorpen/het platteland zie ik zwarte piet niet veranderen. Omdat 1) er nauwelijks tot geen getinte personen wonen en 2) omdat zwarte piet vaak de buurman/slager ofzo is en die worden als roetveegpiet direct door kinderen herkend. Dus ik denk dat we over een tijd 2 soorten zien: in de steden roetveegpieten, het platteland nog echt zwarte pieten.
  zondag 24 november 2019 @ 18:40:56 #243
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_190103741
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 18:26 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]

Ten onrechte is natuurlijk gewoon een mening.
Dat is geen mening. Dat is een feit.
Het is namelijk tamelijk debiel als je iemand gaat lopen uitschelden voor iets waar je veel van houdt of respect voor hebt. Fans van Max Verstappen gaan bij bumperklevers niet schelden met "achterlijke Max Verstappen!"
Een zwarte die je irritant vindt of minderwaardig scheldt je niet uit voor "kindervriend, held, cadeautjesbrenger, steun en toeverlaat van Sinterklaas!"

quote:
Net zoals kozp een eigen mening mag hebben.
Dat mogen ze. Maar mensen massaal van racisme beschuldigen omdat ze "wit" zijn is geen mening meer, maar puur racisme.
quote:
Ik zie vooral een clubje met een mening die gewoon binnen de wet protesteert tegen een Nederlandse cultuuruiting. Ik zie daarentegen een pro-Piet beweging waarvan nogal wat leden een stuk minder respect voor de wet hebben.
Ik zie een handvol actievoerders die dusdanig dreigen en intimideren (met name door iedereen van het verafschuwde racisme te beschuldigen, waarvoor met name bedrijven in buitenlandse/Amerikaanse handen gevoelig voor zijn) dat veel mensen angstig zijn en eieren voor hun geld kiezen. Npo voorop.
Daarnaast zie ik hl veel Nederlanders die pro-piet zijn en op een handvol na gedragen ze zich keurig, de meesten laten zich niet eens in met demonstraties of andere acties.

quote:
Kozp hoeft alleen maar het hoofd koel te houden dan winnen ze deze wedstrijd op termijn moeiteloos.
Alleen doen ze dat niet. Ze hebben schijt aan regels, die ze voortdurend overtreden. Ze doen steeds gekker, worden steeds extremer. Ze hadden dit allang kunnen winnen als ze redelijk waren geweest. Zolang ze zich niet verontschuldigen voor het in het wilde weg beschuldigen van racisme, hebben ze de wind tegen.
pi_190103937
exacto. ga maar in de stad je reetveegpiet promoten. eenmaal buiten de stad zie ik zwarte piet niet verdwijnen. buiten de stad is er niet eens een discussie over zwarte piet.
op veel van die plaatsen gebruikt men na oud en nieuw de melkbus nog altijd tijdens het carbid schieten.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  zondag 24 november 2019 @ 19:02:14 #245
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_190104171
quote:
1s.gif Op zondag 24 november 2019 18:40 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dat is geen mening. Dat is een feit.
Het is namelijk tamelijk debiel als je iemand gaat lopen uitschelden voor iets waar je veel van houdt of respect voor hebt. Fans van Max Verstappen gaan bij bumperklevers niet schelden met "achterlijke Max Verstappen!"
Een zwarte die je irritant vindt of minderwaardig scheldt je niet uit voor "kindervriend, held, cadeautjesbrenger, steun en toeverlaat van Sinterklaas!"
[..]

Dat mogen ze. Maar mensen massaal van racisme beschuldigen omdat ze "wit" zijn is geen mening meer, maar puur racisme.
[..]

Ik zie een handvol actievoerders die dusdanig dreigen en intimideren (met name door iedereen van het verafschuwde racisme te beschuldigen, waarvoor met name bedrijven in buitenlandse/Amerikaanse handen gevoelig voor zijn) dat veel mensen angstig zijn en eieren voor hun geld kiezen. Npo voorop.
Daarnaast zie ik hl veel Nederlanders die pro-piet zijn en op een handvol na gedragen ze zich keurig, de meesten laten zich niet eens in met demonstraties of andere acties.
[..]

Alleen doen ze dat niet. Ze hebben schijt aan regels, die ze voortdurend overtreden. Ze doen steeds gekker, worden steeds extremer. Ze hadden dit allang kunnen winnen als ze redelijk waren geweest. Zolang ze zich niet verontschuldigen voor het in het wilde weg beschuldigen van racisme, hebben ze de wind tegen.
Tja wanneer je je eigen mening als feit gaat zien valt er weinig te discussiren natuurlijk.

Welke regels worden overtreden?

Hoe hadden ze kunnen winnen? Vertel
  zondag 24 november 2019 @ 19:28:10 #246
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_190104641
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 19:02 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]

Tja wanneer je je eigen mening als feit gaat zien valt er weinig te discussiren natuurlijk.
Kom dan met feiten.
quote:
Welke regels worden overtreden?
"Je mag daar demonstreren."
"Schijt, we gaan staan waar we willen."
quote:
Hoe hadden ze kunnen winnen? Vertel
Polderen.
  zondag 24 november 2019 @ 19:37:53 #247
8369 speknek
Another day another slay
pi_190104789
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 18:40 schreef MisChrartin het volgende:

[..]

Buiten de grote steden en randstad den ik echt niet. Ik ben zelf niet tegen een aanpassing van zwarte piet overigens. Iedereen moet het zelf weten wat ze ermee doen.
Maar in kleinere dorpen/het platteland zie ik zwarte piet niet veranderen. Omdat 1) er nauwelijks tot geen getinte personen wonen en 2) omdat zwarte piet vaak de buurman/slager ofzo is en die worden als roetveegpiet direct door kinderen herkend. Dus ik denk dat we over een tijd 2 soorten zien: in de steden roetveegpieten, het platteland nog echt zwarte pieten.
De oorspronkelijke zwarte piet komt ook gewoon uit de randstad. Uiteindelijk willen mensen gewoon conformeren. Het merendeel van de jongeren is al over. Die worden oud en vieren de vernieuwde sinterklaas. Zo werkt dat altijd met sociale mores. Ongetwijfeld blijven er wat pockets over. Of die bestendig zijn zoals refos bestendig zijn (over vijftig jaar zijn ze er nog) of bestendig zijn zoals niet mee willen werken met het homohuwelijk (ongeveer twaalf jaar geduurd) zal de tijd uitwijzen.

Overigens kun je ook met roetveegpiet jezelf prima onherkenbaar maken, wat een gezeur.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  zondag 24 november 2019 @ 19:40:20 #248
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_190104833
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 19:37 schreef speknek het volgende:

[..]

De oorspronkelijke zwarte piet komt ook gewoon uit de randstad.
Zolang anti-piet zich achter leugens moet verschuilen winnen ze niks.
pi_190104840
quote:
1s.gif Op zondag 24 november 2019 10:06 schreef skrn het volgende:

[..]

Puristen zullen inderdaad door willen gaan totdat er geen Piet is. Maar ik denk dat het niet (sorry was het woord niet vergeten) zover zal komen.
Ja maar heel veel witte Nederlanders heten Piet, worden die nu niet over 1 kam gediscrimineerd :)
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_190104852
Tijd dat zwarte Piet weer opzout naar zijn eigen land!
Vakman pur sang
  zondag 24 november 2019 @ 19:54:07 #251
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_190105077
quote:
1s.gif Op zondag 24 november 2019 19:28 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Kom dan met feiten.
[..]

"Je mag daar demonstreren."
"Schijt, we gaan staan waar we willen."
[..]

Polderen.
Een feit is dat er meerdere meningen zijn over het al dan niet racistische karakter van ZP. Veel meer feiten zijn er niet rondom dit onderwerp. Je kunt namelijk met evenveel argumenten verdedigen dat ZP wel racistisch is als niet. Dat gebeurt in deze reeks al 173 delen lang tenslotte.

voor mij is een feit dat deze strijd helemaal niet om ZP gaat, maar om onzekerheid. Onzekerheid over globalisering, over verandering, over migranten en wat die meebrengen. Onzekerheid omdat Nederland verandert en waar verandering verbetering voor de een betekent, brengt verandering vaak verslechtering voor een ander. Wellicht zijn pro-pieten sociaal ludietten in een wereld die onherroepelijk een andere kant op beweegt.

Ok, dus niet op de juiste plaats staan is het ergste? Geen geweldpleging, gevaarlijk rijgedrag, bedreiging met geweld of vernieling van eigendommen? Keurig zou ik zeggen. Ga zo door, niets mis met een clubje met een mening.
pi_190105309
quote:
Een wedstrijd tussen de hoofdklasse-amateurs VV Emmen en JOS Watergraafsmeer uit Amsterdam is vanmiddag voor een kwartier stilgelegd, nadat iemand op de tribune in Emmen 'Zwarte Piet' had geroepen naar een donkere speler van de club uit Amsterdam. Dat bevestigen beide clubs na een bericht van het Dagblad van het Noorden. De club uit Emmen heeft direct excuses aangeboden. De wedstrijd werd wel uitgespeeld.
https://nos.nl/artikel/23(...)rte-piet-roeper.html

Alweer een zogenaamde zwartepietverdediger die moeite doet zp met racisme te associren?
Of hij is gewoon een discriminerende zak..... ken ook
  zondag 24 november 2019 @ 20:08:56 #253
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_190105426
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 19:54 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]

Een feit is dat er meerdere meningen zijn over het al dan niet racistische karakter van ZP. Veel meer feiten zijn er niet rondom dit onderwerp. Je kunt namelijk met evenveel argumenten verdedigen dat ZP wel racistisch is als niet. Dat gebeurt in deze reeks al 173 delen lang tenslotte.

voor mij is een feit dat deze strijd helemaal niet om ZP gaat, maar om onzekerheid. Onzekerheid over globalisering, over verandering, over migranten en wat die meebrengen. Onzekerheid omdat Nederland verandert en waar verandering verbetering voor de een betekent, brengt verandering vaak verslechtering voor een ander. Wellicht zijn pro-pieten sociaal ludietten in een wereld die onherroepelijk een andere kant op beweegt.

Ok, dus niet op de juiste plaats staan is het ergste? Geen geweldpleging, gevaarlijk rijgedrag, bedreiging met geweld of vernieling van eigendommen? Keurig zou ik zeggen. Ga zo door, niets mis met een clubje met een mening.
En wat gaan de mensen doen? Kleine kinderen lastig vallen.
Stumpers...
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_190105626
Wat fijn is dit elk jaar weer zeg, het eeuwige gelul over zwarte piet.

Kan iedere volwassene daar nou gewoon eens zijn grote smerige rotkop overdichthouden?
Alvast dank. 🙏
Vakman pur sang
  zondag 24 november 2019 @ 20:27:52 #255
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_190105838
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 20:08 schreef thedeedster het volgende:

[..]

En wat gaan de mensen doen? Kleine kinderen lastig vallen.
Stumpers...
Zie daar het dilemma en de uiteindelijk niet te winnen strijd.
  zondag 24 november 2019 @ 20:33:13 #256
14142 Daffodil31LE
Pienter Pookje
pi_190105935
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 19:40 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Ja maar heel veel witte Nederlanders heten Piet, worden die nu niet over 1 kam gediscrimineerd :)
Zoveel albino's zijn er niet in Nederland. En die heten voor het merendeel Piet?
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
pi_190106086
Twee amateurvoetbalwedstrijden getroffen door 'Zwarte Piet'-incident - https://nos.nl/l/2311890

Tja. Wat stellen ze zich aan eh?

Waar zal het toch misgaan.
  zondag 24 november 2019 @ 20:47:28 #258
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_190106296
We moeten weer terug naar de oorsprong. Piet moet weer duivelshoornen krijgen, meer een Krampus figuur waar kinderen bang van zijn.

pi_190106519
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 20:39 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
Twee amateurvoetbalwedstrijden getroffen door 'Zwarte Piet'-incident - https://nos.nl/l/2311890

Tja. Wat stellen ze zich aan eh?

Waar zal het toch misgaan.
Hoeveel mensen zullen er per voetbalweekend uitgescholden worden langs en op de velden?

Niet echt NOS-nieuwswaardig, wat mij betreft.
pi_190106575
quote:
7s.gif Op zondag 24 november 2019 18:27 schreef Ringo het volgende:
Ik kwam vanmiddag een boot vol zwarte pieten tegen. Dat schijnheilige tuig had nog het lef om van boord te klimmen. Gelukkig werden ze gauw verjaagd ^O^
Ben je onderhand al lid van KOZP?
pi_190106582
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 20:39 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
Twee amateurvoetbalwedstrijden getroffen door 'Zwarte Piet'-incident - https://nos.nl/l/2311890

Tja. Wat stellen ze zich aan eh?

Waar zal het toch misgaan.
Hoho, nu probeer je bewust zwarte piet zwart te maken. De duels zijn gestaakt vanwege zwarte piet en roetveeg piet
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_190106612
quote:
Twee duels gestaakt: spelers uitgemaakt voor zwarte piet en roetveegpiet

Twee amateurduels zijn vandaag gestaakt omdat donkere spelers door toeschouwers uitgemaakt zijn voor zwarte piet en roetveegpiet. Het eerste incident vond plaats bij de wedstrijd tussen Emmen en JOS Watergraafsmeer. Bij Eldenia uit Arnhem tegen Sporting ‘70 uit Utrecht werd een speler roetveegpiet genoemd.
https://www.ad.nl/binnenl(...)etveegpiet~a563d64e/
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_190106648
Toch netjes dat die supporters meegaan met hun tijd en hun beledigingen uitten door zowel het gebruik van zwarte piet als roetveeg piet?
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_190106655
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 20:55 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Hoeveel mensen zullen er per voetbalweekend uitgescholden worden langs en op de velden?

Niet echt NOS-nieuwswaardig, wat mij betreft.
Door de gebeurtenissen in Den Bosch en de statement tegen racisme van het Nederlands elftal, is dit soort shit natuurlijk weer meer nieuwswaardig.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_190106689
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 20:58 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Hoho, nu probeer je bewust zwarte piet zwart te maken. De duels zijn gestaakt vanwege zwarte piet en roetveeg piet
Dus zelfs al zou het de activisten lukken om Zwarte Piet volledig uit te wissen, dan wordt roetveegpiet wel gebruikt om mee te pesten.

Hetgene waarmee je gepest wordt verbieden, is gewoon geen oplossing.
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 zondag 24 november 2019 @ 21:03:36 #266
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_190106721
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 21:01 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Door de gebeurtenissen in Den Bosch en de statement tegen racisme van het Nederlands elftal, is dit soort shit natuurlijk weer meer nieuwswaardig.
En, niet te vergeten, men vind het maar wat ''handig'' dat er nu figuren zijn (aan beide kanten van het slagveld) die zich niet kunnen beheersen. Nu kan er dus ''zie je nou wel'' geroepen worden.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_190106777
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 21:01 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Door de gebeurtenissen in Den Bosch en de statement tegen racisme van het Nederlands elftal, is dit soort shit natuurlijk weer meer nieuwswaardig.
Den?

Den Andel? Den Bommel? Den Burg? Den Dolder? Den Dungen? Den Haag? Den Ham? Den Helder? Den Hoorn? Den Horn? Den Hout? Den Hulst? Den Ilp? Den Kaat? Den Nul? Den Oever? Den Velde?
  zondag 24 november 2019 @ 21:07:01 #268
8369 speknek
Another day another slay
pi_190106807
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 21:02 schreef luxerobots het volgende:
Dus zelfs al zou het de activisten lukken om Zwarte Piet volledig uit te wissen, dan wordt roetveegpiet wel gebruikt om mee te pesten.

Hetgene waarmee je gepest wordt verbieden, is gewoon geen oplossing.
Als het alleen daarom verboden werd niet nee, maar als het het pestgedrag in stand houdt is het wat anders.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_190106809
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 21:06 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Den?

Den Andel? Den Bommel? Den Burg? Den Dolder? Den Dungen? Den Haag? Den Ham? Den Helder? Den Hoorn? Den Horn? Den Hout? Den Hulst? Den Ilp? Den Kaat? Den Nul? Den Oever? Den Velde?
Je hebt toch wel iets meegekregen van die gozer van Excelsior?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  zondag 24 november 2019 @ 21:08:43 #270
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_190106850
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 21:07 schreef speknek het volgende:

[..]

Als het alleen daarom verboden werd niet nee, maar als het het pestgedrag in stand houdt is het wat anders.
Daarom dus maar sinterklaasfeesten verbieden
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_190106852
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 21:07 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Je hebt toch wel iets meegekregen van die gozer van Excelsior?
Door zijn adblocker zal Bosch wel zijn weggevallen uit de reactie die hij citeerde.
  zondag 24 november 2019 @ 21:10:09 #272
8369 speknek
Another day another slay
pi_190106896
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 21:08 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Daarom dus maar sinterklaasfeesten verbieden
Hoef niet de baby met het badwater weg te gooien.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_190106899
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 21:08 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Door zijn adblocker zal Bosch wel zijn weggevallen uit de reactie die hij citeerde.
Wat is dat trouwens voor iets raars, dat bepaalde woorden linken naar andere sites?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_190106911
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 21:08 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Daarom dus maar sinterklaasfeesten verbieden
Welnee.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  zondag 24 november 2019 @ 21:10:55 #275
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_190106917
quote:
10s.gif Op zondag 24 november 2019 20:57 schreef LelijKnap het volgende:
Ben je onderhand al lid van KOZP?
Ik volg ze op Instagram.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_190106918
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 20:47 schreef the-eye het volgende:
We moeten weer terug naar de oorsprong. Piet moet weer duivelshoornen krijgen, meer een Krampus figuur waar kinderen bang van zijn.

[ afbeelding ]
Nog steeds blackface dit
  zondag 24 november 2019 @ 21:12:43 #277
168739 Red_85
'echt wel'
pi_190106969
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 00:37 schreef Montagui het volgende:

[..]

@:red_85 En gelukkig heeft iemand een screenshot!

[ afbeelding ]
Topvind.
Zijn we daar gelijk ook over uit.

Waarom neemt iemand nog dat stelletje racistische mafklappers serieus?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 zondag 24 november 2019 @ 21:13:33 #278
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_190106997
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 21:10 schreef Shanna_ het volgende:

[..]

Nog steeds blackface dit
een zwart gezicht =/ blackface.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_190107016
quote:
6s.gif Op zondag 24 november 2019 21:10 schreef Ringo het volgende:

[..]

Ik volg ze op Instagram.
Dat is de eerste stap.
  zondag 24 november 2019 @ 21:19:31 #280
168739 Red_85
'echt wel'
pi_190107175
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 20:55 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Hoeveel mensen zullen er per voetbalweekend uitgescholden worden langs en op de velden?

Niet echt NOS-nieuwswaardig, wat mij betreft.
Juist wel.
NOS zweert hierbij. Precies goed voor de koren op de molen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zondag 24 november 2019 @ 21:20:24 #281
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_190107205
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 21:10 schreef Shanna_ het volgende:

[..]

Nog steeds blackface dit
Dus met een schapenvacht over je hoofd en een zwart gezicht doe je een neger na?
Knap beledigend gedacht van je :')
pi_190107517
@Ringo @speknek
Moet roetveeg piet verboden worden nu hij als scheldwoord gebruikt wordt door voetbalsupporters?
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  zondag 24 november 2019 @ 21:38:10 #283
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_190107721
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 20:47 schreef the-eye het volgende:
We moeten weer terug naar de oorsprong. Piet moet weer duivelshoornen krijgen, meer een Krampus figuur waar kinderen bang van zijn.

[ afbeelding ]
Als dat de oplossing is moet dit het maar worden. In de rest van Europa zullen ze toch ook niet van deze traditie af gaan zien? Jammer van de vriendelijke kindervriend Piet, maar deze vorm is wel authentieker.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_190107790
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 21:38 schreef LXIV het volgende:

[..]

Als dat de oplossing is moet dit het maar worden. In de rest van Europa zullen ze toch ook niet van deze traditie af gaan zien? Jammer van de vriendelijke kindervriend Piet, maar deze vorm is wel authentieker.
Je gezicht zwart maken als traditie is ouder dan er bij lopen als een duivel. Die duivel is al een christelijke inkleuring.
  zondag 24 november 2019 @ 21:42:43 #285
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_190107833
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 21:40 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Je gezicht zwart maken als traditie is ouder dan er bij lopen als een duivel. Die duivel is al een christelijke inkleuring.
Het hoeft niet per se een duivel als in Lucifer te zijn. Sommige van die Krampus-figuren vind ik er echt pre-christelijk uitzien.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  zondag 24 november 2019 @ 21:43:27 #286
8369 speknek
Another day another slay
pi_190107853
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 21:31 schreef voetbalmanager2 het volgende:
@:Ringo @:speknek
Moet roetveeg piet verboden worden nu hij als scheldwoord gebruikt wordt door voetbalsupporters?
Nee, vuurtorens hoeven ook niet verboden te worden. Oftewel, omdat de thread lezen te moeilijk is:
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 21:07 schreef speknek het volgende:

[..]

Als het alleen daarom verboden werd niet nee, maar als het het pestgedrag in stand houdt is het wat anders.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  Moderator zondag 24 november 2019 @ 21:45:11 #287
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_190107894
pestgedrag staat of valt niet met Zwarte Piet
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zondag 24 november 2019 @ 21:46:28 #288
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_190107923
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 21:31 schreef voetbalmanager2 het volgende:
@:Ringo @:speknek
Moet roetveeg piet verboden worden nu hij als scheldwoord gebruikt wordt door voetbalsupporters?
Nee, maar hij verdient wel een stevig pak rammel.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_190107988
Oke. Voor KOZP zijn er 2 hoofdredenen om zwarte piet af te schaffen. Zwarte piet is volgens hun racistisch en de term zou gebruikt worden om mensen mee te beledigen.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  zondag 24 november 2019 @ 21:55:20 #290
8369 speknek
Another day another slay
pi_190108101
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 21:49 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Oke. Voor KOZP zijn er 2 hoofdredenen om zwarte piet af te schaffen. Zwarte piet is volgens hun racistisch en de term zou gebruikt worden om mensen mee te beledigen.
Oke.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_190108158
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 21:49 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Oke. Voor KOZP zijn er 2 hoofdredenen om zwarte piet af te schaffen. Zwarte piet is volgens hun racistisch en de term zou gebruikt worden om mensen mee te beledigen.
Ja, en pesters gebruiken nu al de roetveegpiet om mee te pesten :')
  zondag 24 november 2019 @ 22:03:43 #292
8369 speknek
Another day another slay
pi_190108278
quote:
1s.gif Op zondag 24 november 2019 21:45 schreef sp3c het volgende:
pestgedrag staat of valt niet met Zwarte Piet
FOK staat of valt niet met mods.

Maar ze zijn er wel een onderdeel van. En zo nu en dan hebben ze invloed.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  zondag 24 november 2019 @ 22:04:24 #293
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_190108285
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 21:40 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Je gezicht zwart maken als traditie is ouder dan er bij lopen als een duivel. Die duivel is al een christelijke inkleuring.
Als je kijkt naar Harlekijn, een figuur met enige verwantschap met Zwarte Piet (zwart gezicht, roe, felgekleurde kleding) blijkt dat de naam afkomstig zou kunnen zijn van Herle. Herle wordt gezien als een aanvoerder van de Wilde Jacht, maar ook dezelfde als Cernunnos, letterlijk "de gehoornde".
  zondag 24 november 2019 @ 22:05:57 #294
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_190108303
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 21:49 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Oke. Voor KOZP zijn er 2 hoofdredenen om zwarte piet af te schaffen. Zwarte piet is volgens hun racistisch en de term zou gebruikt worden om mensen mee te beledigen.
Dus gaan we zwarten nu roetveegpiet noemen, dan zijn we daar ook weer vanaf.
pi_190108315
quote:
7s.gif Op zondag 24 november 2019 21:46 schreef Ringo het volgende:

[..]

Nee, maar hij verdient wel een stevig pak rammel.
*Pakt schmink*

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 24-11-2019 22:06:41 ]
pi_190108323
quote:
1s.gif Op zondag 24 november 2019 22:05 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dus gaan we zwarten nu roetveegpiet noemen, dan zijn we daar ook weer vanaf.
Daarvoor is vandaag een wedstrijd gestaakt. Dat is dus ook niet de bedoeling.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  zondag 24 november 2019 @ 22:10:56 #297
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_190108397
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 20:03 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

https://nos.nl/artikel/23(...)rte-piet-roeper.html

Alweer een zogenaamde zwartepietverdediger die moeite doet zp met racisme te associren?
Of hij is gewoon een discriminerende zak..... ken ook
Met dat verhaal van Tommy Wieringa in NRC weet ik het nu zeker: er wordt niet gevraagd of iemand pro-zwarte piet is, als iemand een racist is wordt hij per definitie in dat kamp geschoven. En omdat het overgrote deel van de voorstanders niet georganiseerd is, hebben ze geen mogelijkheid om die raddraaiers "uit het kamp" te zetten.
Ik ben van mening dat degenen die Zwarte Piet als scheldwoord gebruiken helemaal niet pro-piet zijn, dat het feest ze geen zak kan schelen, maar dat ze alles doen om de zwarten en in het bijzonder kozp te jennen.
  zondag 24 november 2019 @ 22:12:02 #298
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_190108427
quote:
1s.gif Op zondag 24 november 2019 20:17 schreef Lospedrosa het volgende:
Wat fijn is dit elk jaar weer zeg, het eeuwige gelul over zwarte piet.

Kan iedere volwassene daar nou gewoon eens zijn grote smerige rotkop overdichthouden?
Alvast dank. 🙏
Smerige roetkop... racist!
  zondag 24 november 2019 @ 22:14:00 #299
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_190108480
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 21:06 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Den?

Den Andel? Den Bommel? Den Burg? Den Dolder? Den Dungen? Den Haag? Den Ham? Den Helder? Den Hoorn? Den Horn? Den Hout? Den Hulst? Den Ilp? Den Kaat? Den Nul? Den Oever? Den Velde?
Den B o s c h
Je hebt je adblocker aanstaan dus zie je de link niet naar de stof zuigers van B osch
  zondag 24 november 2019 @ 22:15:33 #300
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_190108515
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 21:10 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Wat is dat trouwens voor iets raars, dat bepaalde woorden linken naar andere sites?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zondag 24 november 2019 @ 22:19:45 #301
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_190108610
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 22:06 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Daarvoor is vandaag een wedstrijd gestaakt. Dat is dus ook niet de bedoeling.
Het doel is natuurlijk dat donkere kindertjes gaan huilen bij het zien van reetveegpiet, omdat ze daarmee uitgescholden worden, zodat de npo die kan afschaffen en we over kunnen naar de orde van de dag.
Niemand zal een traan laten over het afschaffen van voetveegpiet.
  Moderator maandag 25 november 2019 @ 06:08:51 #302
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_190111352
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 22:03 schreef speknek het volgende:

[..]

FOK staat of valt niet met mods.

Maar ze zijn er wel een onderdeel van. En zo nu en dan hebben ze invloed.
das geen hele sterke vergelijking he?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator maandag 25 november 2019 @ 06:21:56 #303
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_190111369
was al lang vol :')
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')