abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_178891112
quote:
Al vijftien jaar wordt er moeite gedaan om de herkomstlanden van naoorlogse Nederlandse immigranten een plaats te geven in de Nederlandse geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog. Een enkele mythe komt daarbij goed van pas.

Er zaten ten tijde van de Tweede Wereldoorlog wel Marokkanen in het Franse leger, maar ze waren niet betrokken bij de verdediging of de bevrijding van Nederland. Toch worden jaarlijks Marokkanen herdacht, die in de oorlogsjaren in Nederland zouden zijn gesneuveld. Die herdenking is ingegeven door de behoefte om allochtonen – Marokkanen in het bijzonder – een plaats te geven in de Nederlandse herdenkingen van de Tweede Wereldoorlog.

Marokkaanse gastarbeider en Haags welzijnswerker was dé aanjager
Dé aanjager van de Marokkaanse betrokkenheid bij Nederland in de Tweede Wereldoorlog is een voormalige Marokkaanse gastarbeider en Haags welzijnswerker, Mohamed Achahboun. Die ontdekte in 1985 dat er Marokkanen begraven liggen op de Franse oorlogsbegraafplaats in het Zeeuwse Kapelle. Hij organiseerde voor Marokkaanse Nederlanders bustochten vanuit de Randstad naar de jaarlijkse herdenking in Kapelle, die daardoor gaandeweg steeds meer een Marokkaanse en steeds minder een Franse herdenking werd.

Het was Achahboun erom te doen dat Marokkanen door de herdenking van ‘hun’ bijdrage aan de verdediging dan wel de bevrijding van Nederland met meer respect zouden worden bejegend: ‘Voor Nederlanders is de oorlog zo belangrijk – nu we samen een geschiedenis hebben, kan dat ons dichter bij elkaar brengen.’

In 2008 was Marokkaanse ambassadeur bij herdenking in Kapelle
De langdurige actie voor erkenning van de bijdrage van Marokkanen aan de verdediging dan wel de bevrijding van Nederland werd in 2008 bekroond met de officiële aanwezigheid van de Marokkaanse ambassadeur, het hijsen van de Marokkaanse vlag en het spelen van het Marokkaanse volkslied bij de jaarlijkse herdenking in Kapelle. In 2020, zo wordt gehoopt, wordt de 75-jarige herdenking van het einde van de Tweede Wereldoorlog in Kapelle opgeluisterd door de Franse president en zowel de Nederlandse als de Marokkaanse koning.

Die herdenking berust echter, net als andere herdenkingen van de betrokkenheid van Marokkanen bij de Tweede Wereldoorlog in Nederland, op een misverstand. Er liggen in Kapelle wel enkele tientallen Marokkanen begraven die bij het begin van de oorlog in Franse dienst waren. Ze kwamen echter om bij de vlucht van het Franse leger naar Engeland in mei 1940 en spoelden net als vele anderen in de zomer van 1940 aan op de Nederlandse kusten. Een deel van hen werd later in Kapelle begraven.

Mythische verhaal van Marokkaanse bijdrage viel in goede aarde bij politici en historici
De afgelopen vijftien jaar viel het mythische verhaal van de Marokkaanse bijdrage aan de Nederlandse oorlogsgeschiedenis in goede aarde bij politici en historici, die met een aan de naoorlogse immigratie aangepaste geschiedschrijving de integratie wilden dienen en het perspectief van de herdenkingen van 4 en 5 mei wilden verbreden. Publicaties over de herkomstlanden (Marokko, Suriname, Antillen, Turkije) in oorlogstijd zouden daaraan moeten bijdragen.

Overigens waren er wel degelijk tienduizenden Marokkaanse huursoldaten in het Franse leger betrokken bij de verdediging van Frankrijk in 1940 en later de bevrijding van (vooral) Italië. In Nederland waren nooit Marokkaanse soldaten in Franse dienst actief.
Bron

Dit stukje kan ik oprecht waarderen:

Het was Achahboun erom te doen dat Marokkanen door de herdenking van ‘hun’ bijdrage aan de verdediging dan wel de bevrijding van Nederland met meer respect zouden worden bejegend: ‘Voor Nederlanders is de oorlog zo belangrijk – nu we samen een geschiedenis hebben, kan dat ons dichter bij elkaar brengen.’

Vanuit de gedachtegang van Achahboun is het dus wel te begrijpen dat hij Marokkanen en Nederlanders korter tot elkaar probeert te brengen, waarvoor hulde.

Wat stoort is natuurlijk dat velen weer met deze "leugen" aan de haal zijn gegaan, waar zelfs nog op FOK! enkelen rondlopen die zwaar overtuigd zijn dat Marokkanen hebben meegevochten in Nederland. Iedereen die zonder oogkleppen op nadenkt weet ook dat deze verhalen pas kwamen nadat Marokkaanse jongeren het leuk vonden om met kransen te voetballen of herdenkingen te verstoren. Wat meteen toch weer een ander punt duidelijk maakt, vele Marokkanen hebben dus geen respect voor de Nederlandse cultuur pas als ze er zelf bij betrokken worden kan de traditie rekenen op enig respect. Zo los je de problemen niet op, ik blijf het een schande vinden dat de herinnering aan mensen die echt hebben gevochten en zijn gestorven voor onze vrijheid wordt misbruikt om een groep tegemoet te komen in de samenleving die zulke vrijheden, en andermans cultuur niet kunnen respecteren.

Het is een schande dat ze nog een Marokkaanse vlag ophangen tijdens de herdenking, en de vlaggen van militairen/landen die wel degelijk gevochten hebben naast de Amerikanen en de Britten worden genegeerd.
pi_178891165
Respect is a two way street.
  woensdag 2 mei 2018 @ 14:29:13 #3
230450 ShevaJB
Rock beat tempo 155
pi_178891166
Dat is toch normaal tegenwoordig. Iedereen moet een stem hebben en zielig gevonden worden.
[b]Doe'k 't now wel, doe'k 't now niet of krieg ik spiet
[/b]
[b]Op vrijdag 15 januari 2010 10:36 schreef boudemaniak het volgende:[/b]
Eindbaas ^O^
pi_178891218
Marokkanen die vechten......... vind ik plausibel.
U MAD?
  woensdag 2 mei 2018 @ 14:32:07 #5
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_178891242
Ah, het jaarlijkse topic.
pi_178891268
Alles voor politieke correctheid en overal zien we dat het keihard faalt, voornamelijk als het om Marokannen gaat.

Het heeft duidelijk niet gewerkt, dus waarom word deze leugen voortgezet?
pi_178891281
Mooi op tijd van de Elsevier, het NIOD wist dit pas in 2004 te melden.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
  woensdag 2 mei 2018 @ 14:33:32 #8
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_178891286
quote:
14s.gif Op woensdag 2 mei 2018 14:32 schreef Nibb-it het volgende:
Je kan er de klok op gelijkzetten :D
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_178891292
quote:
Zolang de Nederlandse politiek en vele Nederlandse media meegaan in deze geschiedenisvervalsing en dit nep-nieuws blijven verkondigen zal er jaarlijks een topic over komen.
pi_178891334
quote:
14s.gif Op woensdag 2 mei 2018 14:33 schreef Ludachrist het volgende:
Mooi op tijd van de Elsevier, het NIOD wist dit pas in 2004 te melden.
Mooi dus die vlag kan weg, en hoef ik het woord Marokkanen niet te horen tijdens Bevrijdingsdag. Kunnen ze meteen die reclame over 5 mei aanpassen waar ze een teken van onderdrukking (hoofddoekje) laten zien in een filmpje over 5 mei en vrijheid, weg met die radicale zooi en onzin om maar tegemoet te komen aan een groep welke onze cultuur niet respecteert.
pi_178891366
quote:
1s.gif Op woensdag 2 mei 2018 14:33 schreef Schaapje1987 het volgende:
Alles voor politieke correctheid en overal zien we dat het keihard faalt, voornamelijk als het om Marokannen gaat.

Het heeft duidelijk niet gewerkt, dus waarom word deze leugen voortgezet?
Dit is wat ik mij ook afvraag, het is toch bekend dat het een leugen is, en op 5 mei hangen in veel Nederlandse gemeenten weer een Marokkaanse vlag halfstok. Waarom die leugens blijven verkondigen, ik blijf het onrespectvol vinden naar de mensen die gestorven zijn voor onze vrijheid.
pi_178891390
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 14:37 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:

[..]

Dit is wat ik mij ook afvraag, het is toch bekend dat het een leugen is, en op 5 mei hangen in veel Nederlandse gemeenten weer een Marokkaanse vlag halfstok. Waarom die leugens blijven verkondigen, ik blijf het onrespectvol vinden naar de mensen die gestorven zijn voor onze vrijheid.
Je vindt het echt te ingewikkeld om daar zelf een plausibel antwoord op te bedenken?
  woensdag 2 mei 2018 @ 14:38:56 #13
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_178891394
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 14:37 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:

[..]

Op 5 mei een vlag halfstok hangen gaat behoorlijk tegen het protocol in.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_178891397
Er waren ook grote groepen Marokkanen die ordinaire huursoldaten waren en in Italie complete dorpen in de fik hebben gezet en de vrouwen hebben verkracht.

Zullen we die dan ook maar herdenken? :')
Land of the free. Home of the brave.
pi_178891416
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 14:39 schreef Scarface88 het volgende:
Er waren ook grote groepen Marokkanen die ordinaire huursoldaten waren en in Italie complete dorpen in de fik hebben gezet en de vrouwen hebben verkracht.

Dat soort figuren heb je in ieder volk zitten.
pi_178891442
quote:
7s.gif Op woensdag 2 mei 2018 14:38 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Kun jij niet gewoon je spullen pakken en emigreren? Ik heb nog liever 10 van die Marokkaanse bontkraagjes dan figuren als jij in dit land.
Begrijpelijk, soort zoekt soort.
pi_178891443
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 14:35 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:

[..]

Mooi dus die vlag kan weg, en hoef ik het woord Marokkanen niet te horen tijdens Bevrijdingsdag.
Waarom? We herdenken het volgende:

quote:
Tijdens de Nationale Herdenking herdenken wij allen – burgers en militairen – die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen of vermoord sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, in oorlogssituaties en bij vredesoperaties.
Volgens mij vallen daar ook Marokkaanse soldaten onder.
pi_178891485
quote:
7s.gif Op woensdag 2 mei 2018 14:41 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

[..]

Maar dus alle mensen die zijn omgekomen in Nederland sinds WO2? Of alleen bij oorlogs en vredessituaties? In welk geval de mensen die verdronken zijn niet per se herdacht hoeven te worden. Aangezien er zeker een deel gewoon op zoek was naar een betere levenssituatie en niet op de vlucht was.
pi_178891516
quote:

[..]

[..]

Mooi even de Duitse vlag erbij, hebben ook Duitsers gevochten tegen de Nazi's in Nederland.
pi_178891525
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 14:43 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Maar dus alle mensen die zijn omgekomen in Nederland sinds WO2? Of alleen bij oorlogs en vredessituaties? In welk geval de mensen die verdronken zijn niet per se herdacht hoeven te worden. Aangezien er zeker een deel gewoon op zoek was naar een betere levenssituatie en niet op de vlucht was.
Ik neem aan dat je groep 3 wel hebt afgerond en het begrijpend lezen dus op een dusdanig niveau is dat je wel kan begrijpen wat daar staat zonder dat mensen het je uitleggen.
pi_178891532
quote:
9s.gif Op woensdag 2 mei 2018 14:40 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Dat soort figuren heb je in ieder volk zitten.
Vast wel. Feit is dat Marokkanen tijdens de oorlog ordinaire huursoldaten waren die de meest vreselijke oorlogsmisdaden zijn begaan.

Geen enkele reden om op 5 mei zielig te gaan herdenken in ieder geval. Herdenken we de Russen die massaal Duitsers hebben verkracht ook dan? Oh wacht. Die zeuren niet en vinden zichzelf niet zielig.
pi_178891549
quote:

[..]

[..]

Waarom hangen daar dan geen vlaggen van alle andere landen?
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_178891558
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 14:45 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:

[..]

Mooi even de Duitse vlag erbij, hebben ook Duitsers gevochten tegen de Nazi's in Nederland.
Lokaal zie je dat best voorkomen.
pi_178891564
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 14:43 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Ach die argumentatie is door de jaren heen al zo vaak veranderd om maar tegemoet te komen aan de huilies, sneeuwvlokjes en andere idioten die deze samenleving kapen met hun onzin. Vroeger negeerden we de dorpsidioten, nu geven we ze een platform (mede dankzij het internet) waardoor ze gelijkgestemden vinden. Ipv. dat volk tegen zichzelf in bescherming te nemen blijven we maar tegemoetkomen aan dat volk.

Bevrijdingsdag is allang haar kracht verloren en weer een beetje cultuur wat stukje voor stukje wordt afgebroken. Over 20 jaar herdenken we huisdieren, of iemand die zich identificeert als een komkommer.
pi_178891570
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 14:46 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Waarom hangen daar dan geen vlaggen van alle andere landen?
Dat zal ongetwijfeld te maken hebben met de omvang van de Marokkaanse gemeenschap in Nederland.
pi_178891581
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 14:47 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:

Bevrijdingsdag is allang haar kracht verloren en weer een beetje cultuur wat stukje voor stukje wordt afgebroken. Over 20 jaar herdenken we huisdieren, of iemand die zich identificeert als een komkommer.
Bevrijdingsdag en de herdenking zijn twee verschillende dingen, vriendelijke vriend.
  woensdag 2 mei 2018 @ 14:49:42 #27
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_178891605
Hang er dan een Sovjet-vlag bij. Maar dat zal wel weer niet politiek-correct zijn.
pi_178891607
quote:
1s.gif Op woensdag 2 mei 2018 14:46 schreef Scarface88 het volgende:

[..]

Vast wel. Feit is dat Marokkanen tijdens de oorlog ordinaire huursoldaten waren die de meest vreselijke oorlogsmisdaden zijn begaan.

Geen enkele reden om op 5 mei zielig te gaan herdenken in ieder geval. Herdenken we de Russen die massaal Duitsers hebben verkracht ook dan? Oh wacht. Die zeuren niet en vinden zichzelf niet zielig.
Lolwut?
pi_178891608
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 14:41 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:

[..]

Begrijpelijk, soort zoekt soort.
Neuh, maar iemand die er een dagtaak van maakt om bepaalde bevolkingsgroepen te beschimpen is de lucht hier niet waard.
pi_178891647
quote:

[..]

Er waren ook genoeg Nederlanders die de meest smerige praktijken uithaalden voor bijvoorbeeld geld. Gaan we nu ook maar geen Nederlanders meer herdenken?

En Marokkanen heb ik hier nog niet echt over horen zeuren. De mensen die zeuren en zielig doen zijn nu net de mensen die krampachtig weer kunnen roepen hoe slecht die Marokkanen wel niet zijn.
pi_178891658
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 14:49 schreef WheeledWarrior het volgende:
Hang er dan een Sovjet-vlag bij. Maar dat zal wel weer niet politiek-correct zijn.
Ja true, eerlijk is eerlijk, zijn meer sovjetsoldaten en burgers gestorven in WO2 dan welk ander land dan ook.
pi_178891677
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 14:49 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Lolwut?
Hoor jij Nederlandse Russen klagen dat er geen aandacht is voor hun gesneuvelde op 5 mei? Nee die houden zich lekker koest ipv te janken.

Nogmaals de Marokkanen waren ordinaire huursoldaten die complete Italiaanse dorpen in de fik hebben gezet, de mannen vermoord en de vrouwen op gruwelijke wijze verkracht. Dit verdient geen enkele vorm van respect/herdenking in welke vorm dan ook.
pi_178891689
quote:
7s.gif Op woensdag 2 mei 2018 14:49 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Neuh, maar iemand die er een dagtaak van maakt om bepaalde bevolkingsgroepen te beschimpen is de lucht hier niet waard.
Jij noemt het beschimpen, ik noem het posten van feiten voor de strijd tegen zulke leugens.
pi_178891703
quote:
2s.gif Op woensdag 2 mei 2018 14:47 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Dat zal ongetwijfeld te maken hebben met de omvang van de Marokkaanse gemeenschap in Nederland.
De Turkse gemeenschap is groter, de Surinaamse gemeenschap net zo groot. Ik zie geen Surinaamse vlaggen halfstok hangen tijdens de dodenherdenking, was zelfs nog een Nederlandse kolonie lange tijd. Er zijn zelfs Surinamers gestorven in concentratiekampen.

Dus waarom hangt de Marokkaanse vlag daar wel en de Surinaamse niet?

Mag ik een voorzichtige suggestie doen? Zou het kunnen komen door het wangedrag dat de Marokkaanse gemeenschap al generaties vertoond in Nederland een bepaalde onderdanige houding oproept bij Nederlanders? Iets van "als we nou maar gewoon extra aardig zijn, gaan ze vanzelf aardig tegen ons terug doen?" Zoiets? Een andere reden kan ik echt niet bedenken waarom van alle buitenlandse vlaggen op de wereld uitgerekend de Marokkaanse vlag daar wel hangt. Pure onderdanigheid.
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_178891741
quote:
1s.gif Op woensdag 2 mei 2018 14:53 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:

[..]

Jij noemt het beschimpen, ik noem het posten van feiten voor de strijd tegen zulke leugens.
Tuurlijk, strijdend voor de waarheid. :')

Je bent er zo door geobsedeerd dat dit niet meer gezien kan worden als iemand die wat feiten noemt.
pi_178891757
quote:
7s.gif Op woensdag 2 mei 2018 14:38 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Kun jij niet gewoon je spullen pakken en emigreren? Ik heb nog liever 10 van die Marokkaanse bontkraagjes dan figuren als jij in dit land.
Ah de jij-bak.
pi_178891779
quote:
7s.gif Op woensdag 2 mei 2018 14:55 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Tuurlijk, strijdend voor de waarheid. :')

Je bent er zo door geobsedeerd dat dit niet meer gezien kan worden als iemand die wat feiten noemt.
Die obsessie is helaas aangeboren, er is natuurlijk geen enkele aanleiding voor mij om kritiek te blijven leveren op bepaalde groepen in de samenleving.
pi_178891780
quote:
7s.gif Op woensdag 2 mei 2018 14:51 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Er waren ook genoeg Nederlanders die de meest smerige praktijken uithaalden voor bijvoorbeeld geld. Gaan we nu ook maar geen Nederlanders meer herdenken?

En Marokkanen heb ik hier nog niet echt over horen zeuren. De mensen die zeuren en zielig doen zijn nu net de mensen die krampachtig weer kunnen roepen hoe slecht die Marokkanen wel niet zijn.
Natuurlijk waren de Nederlanders ook niet allemaal lieverdjes. En ik zeg niet dat alle Marokkanen slecht zijn. Maar als we oorlogsmisdadigers gaan herdenken is het eind zoek.
pi_178891833
quote:
1s.gif Op woensdag 2 mei 2018 14:57 schreef Scarface88 het volgende:

[..]

Natuurlijk waren de Nederlanders ook niet allemaal lieverdjes. En ik zeg niet dat alle Marokkanen slecht zijn. Maar als we oorlogsmisdadigers gaan herdenken is het eind zoek.
Nou ja, van Marokkanen kun je zeggen dat een relatief groot deel heeft gevochten tegen de Duitsers onder bijvoorbeeld de hoede van Frankrijk. Dat kun je van Turken bijvoorbeeld al nauwelijks zeggen.
pi_178891837
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 14:54 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

De Turkse gemeenschap is groter, de Surinaamse gemeenschap net zo groot. Ik zie geen Surinaamse vlaggen halfstok hangen tijdens de dodenherdenking, was zelfs nog een Nederlandse kolonie lange tijd.

Mag ik een voorzichtige suggestie doen? Zou het kunnen komen door het wangedrag dat de Marokkaanse gemeenschap al generaties vertoond in Nederland een bepaalde onderdanige houding oproept bij Nederlanders? Iets van "als we nou maar gewoon extra aardig zijn, gaan ze vanzelf aardig tegen ons terug doen?" Zoiets? Een andere reden kan ik echt niet bedenken waarom van alle buitenlandse vlaggen op de wereld uitgerekend de Marokkaanse vlag daar wel hangt. Pure onderdanigheid.
Interessant punt. Het lijkt op een wanhoopspoging om "Marokkanen bij de maatschappij te betrekken". Extra lief doen, extra buigen, geschiedvervalsing, en noem maar op.

Omdat het zo nep is gaat dit niet werken. Het is echt niet zo dat ineens Marokkanen naar dodenherdenkingen gaan. Sterker nog, veel van hen weten niet eens waar 5 mei voor staat. Ik heb zelf jarenlang in een Marokkanenwijk gewoond. Op 5 mei 8 uur zag ik tig Marokkanen buiten lopen, praten, spelen in een speeltuin, etc. Ik denk dat ze oprecht niet weten dat het 5 mei is en dat om 8 uur Nederland even stil is.
pi_178891846
quote:
1s.gif Op woensdag 2 mei 2018 14:57 schreef Scarface88 het volgende:

[..]

Natuurlijk waren de Nederlanders ook niet allemaal lieverdjes. En ik zeg niet dat alle Marokkanen slecht zijn maar als we oorlogsmisdadigers gaan herdenken is het eind zoek.
Nou, oorlogsmisdadigers wil ik ze niet noemen. Ja, Marokkanen hebben volgens mij in Italie gruwelijkheden begaan tijdens WW2, maar dat zijn ze niet allemaal geweest. De Russen hebben dat weer begaan in Oerkaine, waar mannen vermoord werden en kinderen/vrouwen verkracht. En ook geloof ik wel dat net zo goed de geallieerden zich niet altijd netjes gedragen hebben in hun tocht naar Berlijn. Als Marokkanen echt hadden meegevochten in WW2 voor de bevrijding van Nederland had ik er totaal geen problemen mee. Het stoort gewoon dat er leugens verteld worden om ervoor te zorgen dat een groep, die totaal geen invloed heeft gehad op de bevrijding van Nederland, te betrekken bij een Nederlandse feestdag. Het zijn gewoon leugens, en ik betwijfel dat al die mensen die tijdens WW2 gevochten hebben en hun leven hebben gegeven dit gedaan hebben zodat we 70 jaar later kunnen kruipen voor groepen die onze vrijheden en cultuur niet respecteren.
pi_178891848
quote:

[..]

De Turkse gemeenschap is groter, de Surinaamse gemeenschap net zo groot. Ik zie geen Surinaamse vlaggen halfstok hangen tijdens de dodenherdenking, was zelfs nog een Nederlandse kolonie lange tijd. Er zijn zelfs Surinamers gestorven in concentratiekampen.

Waar wel hangt, eigenlijk? Niet bij de nationale herdenking, volgens mij.
pi_178891859
quote:

[..]

Turken hebben nauwelijks meegevochten, Marokkanen wel. Weliswaar voornamelijk buiten de landsgrenzen. Surinamers weet ik niet.
pi_178891898
quote:
7s.gif Op woensdag 2 mei 2018 15:00 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Nou ja, van Marokkanen kun je zeggen dat een relatief groot deel heeft gevochten tegen de Duitsers onder bijvoorbeeld de hoede van Frankrijk. Dat kun je van Turken bijvoorbeeld al nauwelijks zeggen.
Hoho :{w
We herdenken ALLE slachtoffers van oorlog sinds het uitbreken van WO2.
Of ze dus wel of niet tegen de duitsers hebben gevochten is geen argument.
pi_178891910
quote:
7s.gif Op woensdag 2 mei 2018 15:01 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Turken hebben nauwelijks meegevochten, Marokkanen wel. Weliswaar voornamelijk buiten de landsgrenzen. Surinamers weet ik niet.
Dat is geen argument daar ALLE slachtoffers van oorlog worden herdacht.

Overigens hebben aanzienlijke groepen Surinamers zich vrijwillig aangemeld om het koninkrijk te verdedigen.
pi_178891914
quote:
1s.gif Op woensdag 2 mei 2018 14:53 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:

[..]

En ik noem je giftige en negatieve focus op allochtonen, ordinair haatzaaien.
"Pools are perfect for holding water"
pi_178891918
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 15:00 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:

[..]

Nou, oorlogsmisdadigers wil ik ze niet noemen. Ja, Marokkanen hebben volgens mij in Italie gruwelijkheden begaan tijdens WW2, maar dat zijn ze niet allemaal geweest. De Russen hebben dat weer begaan in Oerkaine, waar mannen vermoord werden en kinderen/vrouwen verkracht. En ook geloof ik wel dat net zo goed de geallieerden zich niet altijd netjes gedragen hebben in hun tocht naar Berlijn. Als Marokkanen echt hadden meegevochten in WW2 voor de bevrijding van Nederland had ik er totaal geen problemen mee. Het stoort gewoon dat er leugens verteld worden om ervoor te zorgen dat een groep, die totaal geen invloed heeft gehad op de bevrijding van Nederland, te betrekken bij een Nederlandse feestdag. Het zijn gewoon leugens, en ik betwijfel dat al die mensen die tijdens WW2 gevochten hebben en hun leven hebben gegeven dit gedaan hebben zodat we 70 jaar later kunnen kruipen voor groepen die onze vrijheden en cultuur niet respecteren.
Ze hadden daar wel invloed op. De grootste groep Marokkanen vocht niet binnen de landsgrenzen, maar daarbuiten. Ik zou alleen niet weten waarom je dan alleen mensen zou mogen herdenken die op Nederlandse bodem hebben gevochten.
pi_178891921
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 15:00 schreef Homey het volgende:

[..]

Interessant punt. Het lijkt op een wanhoopspoging om "Marokkanen bij de maatschappij te betrekken". Extra lief doen, extra buigen, geschiedvervalsing, en noem maar op.

Omdat het zo nep is gaat dit niet werken. Het is echt niet zo dat ineens Marokkanen naar dodenherdenkingen gaan. Sterker nog, veel van hen weten niet eens waar 5 mei voor staat. Ik heb zelf jarenlang in een Marokkanenwijk gewoond. Op 5 mei 8 uur zag ik tig Marokkanen buiten lopen, praten, spelen in een speeltuin, etc. Ik denk dat ze oprecht niet weten dat het 5 mei is en dat om 8 uur Nederland even stil is.
Zo te zien weet jij ook niet dat het stille moment op 4 mei 20:00 is.
pi_178891924
quote:

[..]

Helemaal met je eens.
  woensdag 2 mei 2018 @ 15:04:51 #50
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_178891935
quote:

[..]

op 5 mei herdenken
quote:
1s.gif Op woensdag 2 mei 2018 14:52 schreef Scarface88 het volgende:

[..]

aandacht voor hun gesneuvelde op 5 mei
kom op man
pi_178891939
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 15:02 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

De herdenking richt zich toch met name op de WOII?
pi_178891944
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 15:04 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Zo te zien weet jij ook niet dat het stille moment op 4 mei 20:00 is.
De hoeders van de cultuur, dit.

'Ja en op bevrijdingsdag herdenken we ook de Marokkaneuh en dat kan toch niet!'.
pi_178891955
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 15:02 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Ook de Mocro oorlog in de Staatsliedenbuurt? Want dan ben ik erbij!!!!

#teambenaouf
U MAD?
pi_178891960
quote:

[..]

Het wordt zelfs aangehaald in de OP:

Het was Achahboun erom te doen dat Marokkanen door de herdenking van ‘hun’ bijdrage aan de verdediging dan wel de bevrijding van Nederland met meer respect zouden worden bejegend: ‘Voor Nederlanders is de oorlog zo belangrijk – nu we samen een geschiedenis hebben, kan dat ons dichter bij elkaar brengen.

Waarbij ik die Achahboun kan waarderen dat hij in ieder geval probeert de Marokkaanse gemeenschap bij de herdenking te betrekken.
pi_178891964
quote:

[..]

En genoeg ook weer wel.
pi_178891996
quote:

[..]

Dat ze niet in Nederland hebben gevochten, betekent natuurlijk niet dat ze geen invloed op de bevrijding van Nederland hebben gehad. Of wil je nu beweren dat o.a. de Russen en Australiërs ook geen invloed hebben gehad op de bevrijding in NL? Wat op de andere fronten is gebeurd is in het totaalbeeld veel belangrijker dan de gevechtshandelingen hier.
pi_178891999
quote:
7s.gif Op woensdag 2 mei 2018 15:04 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

De herdenking richt zich toch met name op de WOII?
Nee, dat is niet politiek correct. Kom op zeg, de eigen slachtoffers van een oorlog herdenken, dat is maar racistisch, etnocentristisch en xenofoob. Nee, dat moest verruimd worden naar alle slachtoffers wereldwijd die gevallen zijn bij oorlogshandelingen.
pi_178892006
quote:

[..]

Een goede Nederlander zou weten dat herdenkingsdag op 4 mei is.
pi_178892026
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 15:07 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Dat ze niet in Nederland hebben gevochten, betekent natuurlijk niet dat ze geen invloed op de bevrijding van Nederland hebben gehad. Of wil je nu beweren dat o.a. de Russen en Australiërs ook geen invloed hebben gehad op de bevrijding in NL? Wat op de andere fronten is gebeurd is in het totaalbeeld veel belangrijker dan de gevechtshandelingen hier.
^O^
pi_178892029
In principe wordt het afschuwelijke oorlogsleed van miljoenen onschuldige burgers en soldaten misbruikt om de bevolking in de huidige tijd moreel te manipuleren door deze onwaarheden te blijven verkondigen.
pi_178892037
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 15:07 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Nee, dat is niet politiek correct. Kom op zeg, de eigen slachtoffers van een oorlog herdenken, dat is maar racistisch, etnocentristisch en xenofoob. Nee, dat moest verruimd worden naar alle slachtoffers wereldwijd die gevallen zijn bij oorlogshandelingen.
Die ruimte is er inderdaad. Maar bij de officiële herdenking richt het zich met name op de WOII. Als er dus een Marokkaanse vlag hangt is ook niet heel moeilijk te verklaren waarom.
pi_178892042
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 15:09 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
In principe wordt het afschuwelijke oorlogsleed van miljoenen onschuldige burgers en soldaten misbruikt om de bevolking in de huidige tijd moreel te manipuleren door deze onwaarheden te blijven verkondigen.
Precies, hou daar eens mee op.
  woensdag 2 mei 2018 @ 15:10:51 #63
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_178892069
Het is sowieso bizar om de Marokkaanse vlag te gebruiken bij een herdenking, omdat Marokko in 1945 NIET EENS BESTOND. Hang liever de Franse vlag op!

Marokko werd in 1956 een onafhankelijk land. Tot die tijd was men min of meer gedwongen om te doen wat de Franse overheerser wilde. Dat Marokkanen hun leven gaven in een heldhaftige strijd om Europa te bevrijden is al een twijfelachtige stelling, dat ze dit vrijwillig uit de goedheid van hun hart deden is zeer onwaarschijnlijk... :')
pi_178892074
Overigens zie ik nu dat de tekst in het officiële memorandum wel duidelijk anders is dan de tekst op Wikipedia die ik eerder aanhaalde. Shame on me:

quote:
"Tijdens de Nationale Herdenking herdenken wij de Nederlandse oorlogsslachtoffers. Allen – burgers en militairen – die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen of vermoord sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, en daarna in oorlogssituaties en bij vredesoperaties."
https://www.4en5mei.nl/he(...)at-is-het-memorandum
pi_178892079
Zo zie je maar TS dat de 'feiten die je noemt helemaal niet zo feitelijk zijn en vooral worden misbruikt om een bepaalde politieke agenda naar voren te schuiven. ;(
pi_178892100
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 15:07 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Dat klopt, dat ga ik niet ontkennen. Alleen waar blijven die Russische vlaggen dan? Of de vlaggen van andere nationaliteiten die gestorven zijn?

Laten we gewoon eerlijk zijn, de invloed van Marokkanen tijdens WW2 is miniem, en deze "leugens" worden vooral gebruikt om Nederlanders van Marokkaanse afkomst bij deze viering te betrekken in de hoop dat ze er meer respect voor krijgen ipv. weer te gaan voetballen met kransen.

En denk dan eens na waarvoor vele burgers en soldaten zijn gestorven 73 jaar geleden, ik betwijfel of dit hun bedoeling was.
pi_178892123
quote:
2s.gif Op woensdag 2 mei 2018 15:11 schreef Ludachrist het volgende:
Overigens zie ik nu dat de tekst in het officiële memorandum wel duidelijk anders is dan de tekst op Wikipedia die ik eerder aanhaalde. Shame on me:

[..]

https://www.4en5mei.nl/he(...)at-is-het-memorandum
Dat is de nationale herdenking, dat evenement op de dam. Dat schijnt weer anders te zijn en daar hangt geen marokkaanse vlag.
pi_178892127
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 15:10 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Het is sowieso bizar om de Marokkaanse vlag te gebruiken bij een herdenking, omdat Marokko in 1945 NIET EENS BESTOND. Hang liever de Franse vlag op!

Marokko werd in 1956 een onafhankelijk land. Tot die tijd was men min of meer gedwongen om te doen wat de Franse overheerser wilde. Dat Marokkanen hun leven gaven in een heldhaftige strijd om Europa te bevrijden is al een twijfelachtige stelling, dat ze dit vrijwillig uit de goedheid van hun hart deden is zeer onwaarschijnlijk... :')
Welk volk kende überhaupt voornamelijk mensen die vrijwillig voor het goede doel vochten?
pi_178892139
quote:
11s.gif Op woensdag 2 mei 2018 15:13 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Welk volk kende überhaupt voornamelijk mensen die vrijwillig voor het goede doel vochten?
De Duitsers. :P
pi_178892174
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 15:12 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:

[..]

Dat klopt, dat ga ik niet ontkennen. Alleen waar blijven die Russische vlaggen dan? Of de vlaggen van andere nationaliteiten die gestorven zijn?

Laten we gewoon eerlijk zijn, de invloed van Marokkanen tijdens WW2 is miniem, en deze "leugens" worden vooral gebruikt om Nederlanders van Marokkaanse afkomst bij deze viering te betrekken in de hoop dat ze er meer respect voor krijgen ipv. weer te gaan voetballen met kransen.
Zoals eerder aangegeven, zijn er niet zoveel russen in NL. Buiten dat vind ik het prima om ook de russische vlag op te hangen.
quote:
En denk dan eens na waarvoor vele burgers en soldaten zijn gestorven 73 jaar geleden, ik betwijfel of dit hun bedoeling was.
Het grootste deel van de soldaten die zijn gestorven waren dienstplichtigen en hadden waarschijnlijk liever een bijdrage geleverd door wapens te maken. Ik denk dat de meeste vooral bezig waren met proberen te overleven.
  woensdag 2 mei 2018 @ 15:15:02 #71
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_178892175
quote:

[..]

Wat ik bedoel is dat de Marokkaanse ''overheid'' van die tijd werd bestuurd door de Fransen.

Soldaten deden en doen zelden iets vrijwillig. Overheden beslissen echter om zich wel of niet te mengen in een oorlog. ''Marokko'' had toen die keuze helemaal niet.

Dus de oplossing is duidelijk. Hang deze vlag maar op!

pi_178892219
quote:
1s.gif Op woensdag 2 mei 2018 15:13 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Dat is de nationale herdenking, dat evenement op de dam. Dat schijnt weer anders te zijn en daar hangt geen marokkaanse vlag.
Dit gaat toch allemaal over de nationale herdenking, of ben ik nu gek? Waar gaat het anders over?
pi_178892276
quote:
Marocchinate, Italian for "Moroccans’ deeds") is a term applied to the mass rape and killings committed during World War II after the Battle of Monte Cassino in Italy. These were committed mainly by the Moroccan Goumiers, colonial troops of the French Expeditionary Corps (FEC),[1] commanded by General Alphonse Juin, and mostly targeted civilian women and girls (as well as a few men and boys) in the rural area between Naples and Rome, traditionally known in Italian as Ciociaria.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Marocchinate
pi_178892284
quote:
9s.gif Op woensdag 2 mei 2018 15:09 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Die ruimte is er inderdaad. Maar bij de officiële herdenking richt het zich met name op de WOII. Als er dus een Marokkaanse vlag hangt is ook niet heel moeilijk te verklaren waarom.
Dat is niet te verklaren tenzij je van ieder land waarvan ook maar 1 burger een kogel op een duitse soldaat heeft afgevuurd ook betrokken wordt.

Daarbij viel het gebied Marokko onder de Franse vlag. Frankrijk heeft overigens driftig gecollaboreerd dus dat maakt het al helemaal een dubieuze keuze.
pi_178892293
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 15:15 schreef Vader_Aardbei het volgende:

[..]

Wat ik bedoel is dat de Marokkaanse ''overheid'' van die tijd werd bestuurd door de Fransen.

Soldaten deden en doen zelden iets vrijwillig. Overheden beslissen echter om zich wel of niet te mengen in een oorlog. ''Marokko'' had toen die keuze helemaal niet.

Dus de oplossing is duidelijk. Hang deze vlag maar op!

[ afbeelding ]
Die van de USSR ernaast dan? Die hebben immers 75% van het werk gedaan in WO2.
En ook nog de amerikaanse vlag uit WO2, als ik me niet vergis hadden ze toen nog 48 staten.
pi_178892300
quote:
1s.gif Op woensdag 2 mei 2018 15:20 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Dat is niet te verklaren tenzij je van ieder land waarvan ook maar 1 burger een kogel op een duitse soldaat heeft afgevuurd ook betrokken wordt.

Daarbij viel het gebied Marokko onder de Franse vlag. Frankrijk heeft overigens driftig gecollaboreerd dus dat maakt het al helemaal een dubieuze keuze.
In Nederland is er ook driftig gecollaboreerd. Dus die ook maar niet ophangen?
pi_178892318
quote:
Blijft apart dat er voor gruwelijkheden door één bepaalde groep een aparte naam verzonnen is, en nog proberen mensen zoiets te nuanceren. Moet toch wel erg verschrikkelijk zijn geweest als zoiets een eigen "naam" krijgt.
pi_178892360
quote:

[..]

Suriname:

quote:
De strijdmacht van Suriname, de Schutterij, leverde haar eigen bijdrage aan de verdediging van de bauxietmijnen: de troepenmacht groeide van 180 man in 1940 tot ongeveer 5.000 in 1942, onder wie voor het eerst ook Surinaamse vrouwen. Naast deze grotendeels op dienstplicht gebaseerde bijdrage kwam er vanaf mei 1940 echter ook een grote golf van spontane steunbetuiging aan Nederland los.
"De Surinamers waren geschokt door de bezetting van Nederland. Ze voelden die als een inbreuk op hun eigen eer. Ze voelden zich verplicht Nederland en het koningshuis te verdedigen," aldus Azimullah. "Achteraf gezien is die enorme loyaliteit aan het koloniale moederland opmerkelijk te noemen. Maar je moet het natuurlijk in zijn tijd plaatsen. De grote massa van de Surinaamse bevolking wist niet beter dan dat de rood-wit-blauwe vlag en het koningshuis heilig waren. Ik denk trouwens dat de pro-Nederlandse houding die toen bij grote delen van het Surinaamse volk leefde, in 1999 nog steeds bestaat."

Enkele honderden Surinamers meldden zich vrijwillig voor dienst in de Prinses Irene Brigade, een aanbod dat werd afgeslagen, volgens geschiedschrijver Lou de Jong zeer waarschijnlijk omdat de Nederlandse regering in ballingschap niet wilde dat de zwarte Surinamers bij blanke soldaten werden ingedeeld. Pas in de laatste oorlogsjaren werden honderden Surinaamse vrijwilligers ingedeeld bij troepen die tegen de Japanners vochten in Nederlands Indië. Zo'n 200 Surinamers kwamen als 'gunners' op koopvaardijschepen terecht. Tientallen Surinamers sneuvelden. Een aantal van de Surinamers die bij het uitbreken van de oorlog in Nederland waren, sloot zich aan bij het verzet. Van hen is Anton de Kom, die door de Duitsers werd opgepakt en in een concentratiekamp werd gedood, de bekendste. Ook veel joodse Surinamers werden door de Duitsers weggevoerd en vermoord.In de ogen van Azimullah een van de opmerkelijkste bijdragen was de inzamelingsactie voor de aanschaf van een Spitfire. "De Surinaamse bevolking bracht meteen aan het begin van de oorlog 38.000 gulden bijeen, destijds een omvangrijk bedrag, om een vliegtuig te kopen dat zou moeten meevechten voor de bevrijding van Nederland. Dat was voor zo'n kleine bevolking toch een prachtige geste', vindt Azimullah. "Als je bedenkt dat arme mensen die geen financiële bijdrage konden leveren hun aluminium pannen en potten omsmolten, dan geeft dat blijk van een verknochtheid aan Nederland die ronduit ontroerend is te noemen."
pi_178892369
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 15:21 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:

[..]

Blijft apart dat er voor gruwelijkheden door één bepaalde groep een aparte naam verzonnen is, en nog proberen mensen zoiets te nuanceren. Moet toch wel erg verschrikkelijk zijn geweest als zoiets een eigen "naam" krijgt.
Laatst een documentaire over gezien hoe de Marokkanen te werk gingen in Italie. Gun je je ergste vijand niet. Helaas hoor je hier de Marokkaanse gemeenschap niet over.
pi_178892481
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 15:21 schreef Wombcat het volgende:

[..]

In Nederland is er ook driftig gecollaboreerd. Dus die ook maar niet ophangen?
De Nederlandse regering heeft nooit gecollaboreerd, de Franse wel.
  woensdag 2 mei 2018 @ 15:30:41 #81
455560 Logic91
Always stay rational
pi_178892504
quote:
‘Voor Nederlanders is de oorlog zo belangrijk – nu we samen een geschiedenis hebben, kan dat ons dichter bij elkaar brengen.’
Mohamed Achahboun had goede intenties. Het is wel jammer dat -indien dit klopt- er aan geschiedvervalsing moest worden gedaan om twee bevolkingsgroepen dichter bij elkaar te brengen. Dat toont wel aan hoe slecht het er eigenlijk voor staat als je een leugen nodig hebt om dit te doen.
''Men find their religions as they find their homelands, their lands, their homes and their fathers. They just find them, they do not search for them, do not understand them, do not choose them either.''
Abdullah al-Qasemi
pi_178892513
quote:
5s.gif Op woensdag 2 mei 2018 15:16 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Dit gaat toch allemaal over de nationale herdenking, of ben ik nu gek? Waar gaat het anders over?
De 4 mei an sich. Op 4 mei worden er verschillende herdenkingen georganiseerd, waaronder de nationale herdenking.
pi_178892550
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 15:31 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

De 4 mei an sich. Op 4 mei worden er verschillende herdenkingen georganiseerd, waaronder de nationale herdenking.
Ja, maar ik neem toch aan dat TS niet loopt te zeuren over een willekeurige herdenking in Kanaleneiland waar een Marokkaanse vlag hangt.

Tenminste, dat hoop ik dan maar.
pi_178892564
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 15:30 schreef Logic91 het volgende:

[..]

Mohamed Achahboun had goede intenties. Het is wel jammer dat -indien dit klopt- er aan geschiedvervalsing moest worden gedaan om twee bevolkingsgroepen dichter bij elkaar te brengen. Dat toont wel aan hoe slecht het er eigenlijk voor staat als je een leugen nodig hebt om dit te doen.
Klopt, die achterliggende gedachte kan ik echt wel respecteren. Deze man probeert tenminste nog op een manier te verbinden. Het is natuurlijk spijtig dat dit met leugens moet gebeuren. Omdat een groep geen respect toont voor onze cultuur en geschiedenis moeten er leugens verteld worden om ervoor te zorgen dat ze enig respect tonen. Bij een feestdag als sinterklaas of carnaval zou ik daar niet wakker van liggen, maar dit gaat over de herdenking en Bevrijdingsdag. Mensen die gestorven zijn voor onze vrijheid, en onze vrijheid is ook dat wij in dit land de mensen die gestorven zijn met respect mogen en kunnen herdenken .Leugens om een groep te betrekken die het niet zo heeft met die vrijheid of de cultuur past gewoon niet op die dag, het is een schande.
pi_178892756
quote:
11s.gif Op woensdag 2 mei 2018 15:34 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Ja, maar ik neem toch aan dat TS niet loopt te zeuren over een willekeurige herdenking in Kanaleneiland waar een Marokkaanse vlag hangt.

Volgens mij gaat het hem meer om de geschiedsvervalsing.
  woensdag 2 mei 2018 @ 15:46:53 #86
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_178892783
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 15:44 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Volgens mij gaat het hem meer om de geschiedsvervalsing.
Dat is een discussie van meer dan een decennium geleden, die ook nauwelijks door serieuze historici is ondersteund.
  woensdag 2 mei 2018 @ 16:23:45 #87
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_178893404
quote:
Nou ja, het topic waarin ze met de kransen voetballen moet natuurlijk ook nog komen.
  woensdag 2 mei 2018 @ 16:31:12 #88
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_178893545
quote:
11s.gif Op woensdag 2 mei 2018 15:34 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Het is je misschien ontgaan, maar er wordt op social media weer flink discussie over gevoerd. De Volkskrant kwam met dit artikel:

https://beta.volkskrant.n(...)mst-ook-is~bc798e8f/

En toen haalden mensen het Elsevier artikel aan, etc.
pi_178893594
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 16:31 schreef Vader_Aardbei het volgende:

[..]

Het is je misschien ontgaan, maar er wordt op social media weer flink discussie over gevoerd. De Volkskrant kwam met dit artikel:

https://beta.volkskrant.n(...)mst-ook-is~bc798e8f/

En toen haalden mensen het Elsevier artikel aan, etc.
Als ik alles zou moeten bijhouden waar op social media een marginale #ophef over ontstaat heb ik geen tijd meer om te Fok!ken.
pi_178893803
What else?
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  woensdag 2 mei 2018 @ 16:53:12 #91
455560 Logic91
Always stay rational
pi_178894041
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 15:10 schreef Vader_Aardbei het volgende:

Jij bent nu zwaar aan het overdrijven. Je scheert een gehele bevolkingsgroep van ruim 30 miljoen mensen over één kam omdat je negatieve ervaringen hebt met een paar Rif ratten in Nederland.
''Men find their religions as they find their homelands, their lands, their homes and their fathers. They just find them, they do not search for them, do not understand them, do not choose them either.''
Abdullah al-Qasemi
  woensdag 2 mei 2018 @ 17:02:14 #92
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_178894234
Tjonge, er zijn dus serieus mensen die klagen omdat er mensen herdacht worden die tijdens de Tweede Wereldoorlog tegen de nazi's gevochten hebben. En dat alleen om dat ze niet binnen de Nederlandse landsgrenzen gevallen zijn.

Ze liggen daar toch gewoon begraven? Dan kun je ze daar toch ook herdenken?

[ Bericht 1% gewijzigd door Ser_Ciappelletto op 02-05-2018 17:31:00 ]
  woensdag 2 mei 2018 @ 17:05:03 #93
104871 remlof
Europees federalist
pi_178894301
quote:

[..]

De Surinaamse vlag hangt er niet omdat Suriname niet bestond als land tijdens WO2, dat was gewoon een onderdeel van het Koninkrijk Nederland dus de Surinaamse oorlogslachtoffers uit die tijd worden geëerd met de vlag van hun land, zijnde Nederland.

En met 'er' bedoel je op de Dam? Daar hangt de Marokkaanse vlag ook niet tijdens de dodenherdenking. Wel de Franse meen ik, Marokko maakte destijds deel uit van de Franse Republiek.
pi_178894482
Ik geef geen neuk welke mensen wie wat hoe en waar herdenken. Je daar druk om maken :')
A man is not old until regrets take the place of dreams.
pi_178894573
quote:

[..]

Ik denk dat je jezelf zo wel belachelijk genoeg hebt gemaakt. Je hebt zelf geen benul.
pi_178894674
quote:

[..]

Dodenherdenking is op 4 mei, dus om 8 uur 2 minuten stilte ook, niet zo vreemd dat iedereen op bevrijdingsdag 5 mei daar niet aan doet hoor..
Anders dan anders is nog steeds anders, nog altijd hetzelfde.
pi_178894875
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 17:02 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Tjonge, er zijn dus serieus mensen die omdat er mensen herdacht worden die tijdens de Tweede Wereldoorlog tegen de nazi's gevochten hebben. En dat alleen om dat ze niet binnen de Nederlandse landsgrenzen gevallen zijn.

Ze liggen daar toch gewoon begraven? Dan kun je ze daar toch ook herdenken?
Je bent een stukje vergeten.. er zijn serieus mensen die `omdat blabla` iets doen? gaan huilen?
Anders dan anders is nog steeds anders, nog altijd hetzelfde.
pi_178896299
quote:
1s.gif Op woensdag 2 mei 2018 18:31 schreef Scarface88 het volgende:

[..]

Ojee. Ik durfde het niet te zeggen _O-
Waarom niet ? Gewoon gedocumenteerd feit, toch ?
https://en.wikipedia.org/wiki/Marocchinate
pi_178902703
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 18:32 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Waarom niet ? Gewoon gedocumenteerd feit, toch ?
Dat wilde ik dus al aanhalen.
I´m back.
pi_178902859
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 15:39 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

De rol van de Russen in WO2 vergelijken met die van Marokko :')
Ja, als je Anthony Beevor leest dan word je ook niet helemaal happy van de Russen natuurlijk. Maar het was een wrede periode. Ingeluid door de nazi's die alles ten oosten van hen zagen als untermenschen. Dus toen de Duitsers werden verslagen bij Stalingrad en in feite bij Koersk en zodoende werden teruggedreven haalden zij hun gram.
I´m back.
pi_178903944
quote:

[..]

Ben jij altijd 5 mei om 20:00 stil? Apart.
pi_178904086
quote:
1s.gif Op woensdag 2 mei 2018 23:33 schreef bamibij het volgende:

[..]

Ben jij altijd 5 mei om 20:00 stil? Apart.
Klein foutje, denk ik toch, kun je niet iemand op pakken imho.
I´m back.
  woensdag 2 mei 2018 @ 23:54:41 #103
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_178904242
quote:
Op 5 mei 8 uur zag ik tig Marokkanen buiten lopen, praten, spelen in een speeltuin, etc. Ik denk dat ze oprecht niet weten dat het 5 mei is en dat om 8 uur Nederland even stil is.
5 = 4, Homey.
pi_178904369
Hoe vaak gaat er nog iemand posten dat het 5 mei is ipv 4? Nu weten we t wel.
pi_178908314
Haha vergiste me 1 dag. 4 mei natuurlijk. En dan ben ik stil. Wellicht op 5 mei ook ;-)
pi_178917417
#neverforget

pi_178917452
En dan dat lullige Israelisch vlaggetje _O-
  donderdag 3 mei 2018 @ 17:17:11 #108
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_178917505
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 14:39 schreef Scarface88 het volgende:

Zulke vreselijke zaken zijn echt niet alleen door Duitsers en Marokkanen gedaan in en na WO2, en daar mag best wat meer aandacht voor zijn.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  donderdag 3 mei 2018 @ 17:20:55 #109
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_178917557
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 15:28 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

De Nederlandse regering heeft nooit gecollaboreerd, de Franse wel.
Correctie: Vichy-Frankrijk. Die door de Franse regering in ballingschap niet werd erkend, en terecht.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_178917616
quote:
1s.gif Op donderdag 3 mei 2018 17:17 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Zulke vreselijke zaken zijn echt niet alleen door Duitsers en Marokkanen gedaan in en na WO2, en daar mag best wat meer aandacht voor zijn.
Tuurlijk. Overigens t hele idee is alleen maar om Marokkaanse jongens erbij te betrekken zodat ze niet meer met de kransen gaan voetballen. Dan sla je de plank volledig mis. T blijft respectloos volk.
  donderdag 3 mei 2018 @ 17:26:19 #111
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_178917641
quote:
1s.gif Op donderdag 3 mei 2018 17:24 schreef Scarface88 het volgende:

[..]

Tuurlijk. Overigens t hele idee is alleen maar om Marokkaanse jongens erbij te betrekken zodat ze niet meer met de kransen gaan voetballen. Dan sla je de plank volledig mis. T blijft respectloos volk.
Als dat zo is is dat een zwaktebod van je welste ja.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  donderdag 3 mei 2018 @ 17:38:06 #112
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_178917822
quote:
1s.gif Op donderdag 3 mei 2018 17:17 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Zo hebben de Belgen en Fransen zich al plunderend teruggetrokken uit Zeeland, om maar iets te noemen dat op Nederland betrekking heeft.
  Moderator donderdag 3 mei 2018 @ 19:05:46 #113
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_178919324
is dit nu echt heel belangrijk?

het is niet zo alsof alleen de mensen die in Nederland zijn gevallen hebben bijgedragen aan het einde van de oorlog

die Marokkanen die zijn verdronken tijdens de tocht naar Engeland zijn ook voor onze vrijheid gestorven ... of ze daadwerkelijk in Nederland zijn geweest doet er wmb niet zo bizar veel toe imo
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_178919439
Het is een wat zielige jaarlijkse discussie omdat het uiteindelijk gaat om een aardige welzijnswerker (dus geen historicus die opgeleid is om historisch materiaal en getuigenissen objectief op waarde te schatten) die alleen maar een positieve bijdrage wilde leveren. Alleen is deze bijdrage gestoeld op geschiedvervalsing of op z'n minst een twijfelachtige interpretatie van twijfelachtige feiten.

Het zou een puur lokale affaire zijn, ware het niet dat jan en alleman ermee aan de haal zijn gegaan in het kader van propaganda voor het multiculturalisme. En zo beland je ineens in een discussie of 'de' Marokkanen Nederland hebben bevrijd, wat natuurlijk volslagen onzin is en helemaal niet bediscussieerd hoeft te worden. En zo hangt ineens in verschillende wijken de Marokkaanse vlag halfstok op 4 mei, terwijl de nuchtere waarheid daar helemaal geen aanleiding toe biedt. In een normale situatie zou je gewoon kunnen erkennen dat er ook Marokkanen zijn gesneuveld aan de Geallieerde zijde, al dan niet in gevechtshandelingen, zonder dat er een Groot Verhaal aan verbonden moet worden.

De hele controverse zou helemaal niet bestaan zonder de pogingen om allerlei bevolkingsgroepen in Nederland een gefingeerd collectief heldhaftig oorlogsverleden te geven. Je kunt volstaan met te erkennen dat er onder de Franse troepen ook Marokkanen waren, net zoals alle koloniale machten ook koloniale troepen hadden.

Die hele integratie is toch totaal mislukt als je ziet dat een buitenproportioneel groot deel van de in Nederland geboren en getogen jongeren van Marokkaanse afkomst zich totaal niet met Nederland identificeren. Dat ze na 12 jaar in het onderwijssysteem nog niet de taal beheersen van het land waar ze geboren zijn. Dat ze (niet alleen op 4 mei) vooral in negatieve zin opvallen als het gaat om criminaliteit en overlast. En dat de politiek zich geen raad weet en ze maar blijft paaien met een verzonnen oorlogsverleden, gesubsidieerde praatgroepen, gesubsidieerde kickbokslessen en noem maar op. Het zou een leugentje om bestwil waard zijn als deze bevolkingsgroep dan ook dezelfde mentaliteit en opofferingsgezindheid zou tonen als die soldaten in 1940, maar daar zien we ook weinig van terug.
pi_178919555
Het beste is dus als alle Marokkanen vanuit Nederland naar Frankrijk emigreren.

Daar krijgen ze tenminste de waardering die hen toekomt.
pi_178919704
Oh ja, in 1940 waren het Marokkanen die voor onze vrijheid gesneuveld zijn en hangt de Marokkaanse vlag halfstok, want we mogen Marokko toch wel dankbaar zijn. Dat ze dat in dienst van een koloniale overheerser deden (en dat je net zo goed de Franse vlag halfstok kunt hangen, voor zover dat niet al gebeurt) laten we buiten beschouwing, de Tweede Wereldoorlog is al ingewikkeld genoeg.

Anno 2018 in Praag zijn het Nederlanders die een ober lens trappen. Het agressieve gedrag van deze volbloed Nederlanders is iets waar heel Nederland zich voor moet schamen. Er is niks aan deze mensen wat ook maar enigszins suggereert dat ze iets anders dan 100% NL zijn.
pi_178919934

[ Bericht 100% gewijzigd door Scarface88 op 03-05-2018 19:42:56 ]
pi_178920174
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2018 19:24 schreef Vasilevski het volgende:
Oh ja, in 1940 waren het Marokkanen die voor onze vrijheid gesneuveld zijn en hangt de Marokkaanse vlag halfstok, want we mogen Marokko toch wel dankbaar zijn. Dat ze dat in dienst van een koloniale overheerser deden (en dat je net zo goed de Franse vlag halfstok kunt hangen, voor zover dat niet al gebeurt) laten we buiten beschouwing, de Tweede Wereldoorlog is al ingewikkeld genoeg.

Anno 2018 in Praag zijn het Nederlanders die een ober lens trappen. Het agressieve gedrag van deze volbloed Nederlanders is iets waar heel Nederland zich voor moet schamen. Er is niks aan deze mensen wat ook maar enigszins suggereert dat ze iets anders dan 100% NL zijn.
Volbloed Nederlanders ja?
  donderdag 3 mei 2018 @ 20:08:09 #119
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_178920555
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2018 19:05 schreef sp3c het volgende:
is dit nu echt heel belangrijk?

het is niet zo alsof alleen de mensen die in Nederland zijn gevallen hebben bijgedragen aan het einde van de oorlog

die Marokkanen die zijn verdronken tijdens de tocht naar Engeland zijn ook voor onze vrijheid gestorven ... of ze daadwerkelijk in Nederland zijn geweest doet er wmb niet zo bizar veel toe imo
Ja nee maar we herdenken ook alleen de Nederlandse Joden die gestorven zijn. Relevant zijn daarom ook alleen ongeveer 102.000 Joden die vermoord in WOII en niet de circa 6 miljoen.
Krekker is de bom!
pi_178922782
Hoe serieus is het ooit genomen dat "de Marokkanen" in NL hebben gevochten?
Feit is dat Marokkanen deel uitmaakten van het geallieerde leger en in België (Gembloux) en Frankrijk zijn veel Marokkanen gesneuveld.
Enkele daarvan zijn in NL aan komen drijven en men heeft (terecht!) daarvoor een militair graf aangelegd in Zeeland. Die Marokkaanse graven zijn niet aangelegd door politiek correcte linkse politici in de 21e eeuw, maar door de directe getuigen van WO II eind veertiger jaren.
Er is niks mee om deze graven met een bezoek te vereren. Volgens mij is er niet veel meer aan de hand. Rechtse lieden moeten dit weer helemaal bagatelliseren en volgens hen zijn die Marokkanen allemaal huurlingen en verkrachters.

Feit is: Misdragingen van soldaten gebeurden door alle partijen. Alleen Amerikanen en Engelsen waren na 1945 de nieuwe bondgenoten voor Duitsland en Italië, dus misdragingen van de VS en het VK werden in de doofpot gestopt. Bovendien waren ze ook afhankelijk van de Marshallhulp.

Verder: Hoe weet je dat Marokkanen huurlingen zijn, en de Amerikanen bv niet. Amerikanen kregen volgens mij meer soldij dan Marokkanen. Zijn er enquetes gehouden aan het front onder de soldaten met de vraag: "Waarom vecht jij hier?"
Nee? Nou dan weet je ook niet welke motieven de soldaten hadden.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  Moderator donderdag 3 mei 2018 @ 22:43:42 #121
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_178924745
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2018 20:08 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Ja nee maar we herdenken ook alleen de Nederlandse Joden die gestorven zijn. Relevant zijn daarom ook alleen ongeveer 102.000 Joden die vermoord in WOII en niet de circa 6 miljoen.
dan ben je de herdenking in mijn ogen wat teveel aan het micromanagen ... er worden ook vliegers herdacht die op de heen- of terugweg naar Duitsland zijn neergeschoten

eind van de dag zijn deze jongens gesneuveld in de strijd tegen de nazi's en in Nederland begraven, als er dan meer mensen op hun herdenking afkomen als je er een Marokkaanse vlag ophangt dan heeft dat mijn zegen

als je dan gaat zitten zeuren dat die vlag weg moet omdat die jongens niet daadwerkelijk in Nederland om zijn gekomen dan ben je wmb uit hetzelfde twijfelachtige hout gesneden als die eikel die tijdens de herdenking lawaai wil gaan lopen maken
  donderdag 3 mei 2018 @ 23:51:59 #122
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_178926044
de polen waren er ook moet daarvoor ook een vlag gehesen worden en het volkslied gespeeld worden?
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
  donderdag 3 mei 2018 @ 23:54:31 #123
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_178926092
quote:
14s.gif Op donderdag 3 mei 2018 23:51 schreef cherrycoke het volgende:
de polen waren er ook moet daarvoor ook een vlag gehesen worden en het volkslied gespeeld worden?
Dat gebeurt ook zeker op lokaal niveau.
  donderdag 3 mei 2018 @ 23:55:34 #124
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_178926114
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2018 23:54 schreef Nibb-it het volgende:

[..]

Dat gebeurt ook zeker op lokaal niveau.

hier maar ook een vlag ophangen en het volkslied spelen voor de fantastische marokkaanse goumiers ?
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
pi_178927207
quote:
14s.gif Op donderdag 3 mei 2018 23:55 schreef cherrycoke het volgende:

[..]

hier maar ook een vlag ophangen en het volkslied spelen voor de fantastische marokkaanse goumiers ?
Nogmaals: misdragingen waren er ook bij andere nationaliteiten. Zie mijn vorige bijdrage.
  vrijdag 4 mei 2018 @ 05:54:02 #126
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_178927216
quote:
14s.gif Op donderdag 3 mei 2018 23:55 schreef cherrycoke het volgende:

[..]

Waar gehakt word vallen er spaanders. Ik ken eigenlijk geen moderne oorlog waarbij de betrokken partijen geen vuile handen gemaakt hebben hier en daar. Maar daarom noemen we het oorlog natuurlijk. De tijd dat er op een net grasveldje wat gevochten werd is al lang voorbij.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_178928984
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 05:54 schreef Megumi het volgende:

[..]

Waar gehakt word vallen er spaanders. Ik ken eigenlijk geen moderne oorlog waarbij de betrokken partijen geen vuile handen gemaakt hebben hier en daar. Maar daarom noemen we het oorlog natuurlijk. De tijd dat er op een net grasveldje wat gevochten werd is al lang voorbij.
Het is opmerkelijk hoe de Marokkaanse soldaten zo negatief mogelijk moeten worden geframed. Was men maar net zo kritisch over het NL koloniale verleden. Dan had je geen damschreeuwer nodig.
  vrijdag 4 mei 2018 @ 09:57:39 #128
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_178929585
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 09:18 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Het is opmerkelijk hoe de Marokkaanse soldaten zo negatief mogelijk moeten worden geframed. Was men maar net zo kritisch over het NL koloniale verleden. Dan had je geen damschreeuwer nodig.
Niemand stelt voor om bij een Indonesische herdenking een Nederlandse vlag op te hangen.
pi_178930289
In mijn woonplaats legt de Turkse gemeenschap ook een krans en hangt de Turkse vlag halfstok bij de moskee.
pi_178930598
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 10:46 schreef Twentsche_Ros het volgende:
In mijn woonplaats legt de Turkse gemeenschap ook een krans en hangt de Turkse vlag halfstok bij de moskee.
Dat zal te maken hebben met de Dersim Genocide op Alevieten, Koerden die op 4 mei begon
pi_178930676
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 05:42 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Nogmaals: misdragingen waren er ook bij andere nationaliteiten. Zie mijn vorige bijdrage.
De Nederlanders hebben zich ook behoorlijk misdragen naar de Duitse krijgsgevangenen, sterker nog het Amerikaanse Unlawful combatant is een Nederlandse uitvinging.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_178930700
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 11:05 schreef happylife070 het volgende:

[..]

Dat zal te maken hebben met de Dersim Genocide op Alevieten, Koerden die op 4 mei begon
Nee hoor. Is gewoon onderdeel vh NL herdenkingsprotocol
pi_178930723
Je hier druk om maken. :') Eer dodenherdenking gewoon lekker voor jezelf en laat anderen in hun waarde.
pi_178930731
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 09:57 schreef Vader_Aardbei het volgende:

[..]

Niemand stelt voor om bij een Indonesische herdenking een Nederlandse vlag op te hangen.
Moet jij op 15 augustus eens kijken welke vlag er op de Rijksgebouwen hangt.
pi_178931348
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 11:10 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Nee hoor. Is gewoon onderdeel vh NL herdenkingsprotocol
Een Turkse vlag? Merkwaardig. Waarom geen Nederlandse vlag?
pi_178931679
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 11:51 schreef Homey het volgende:

[..]

Bij de moskee hangt de Turkse en Nederlandse vlag naast elkaar halfstok geloof ik Ik ga vanavond kijken.
pi_178931743
quote:
14s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 11:12 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Moet jij op 15 augustus eens kijken welke vlag er op de Rijksgebouwen hangt.
15 aug is geen Indonesische herdenking.
pi_178931977
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2018 19:11 schreef Vasilevski het volgende:
Het is een wat zielige jaarlijkse discussie omdat het uiteindelijk gaat om een aardige welzijnswerker (dus geen historicus die opgeleid is om historisch materiaal en getuigenissen objectief op waarde te schatten) die alleen maar een positieve bijdrage wilde leveren. Alleen is deze bijdrage gestoeld op geschiedvervalsing of op z'n minst een twijfelachtige interpretatie van twijfelachtige feiten.

Het zou een puur lokale affaire zijn, ware het niet dat jan en alleman ermee aan de haal zijn gegaan in het kader van propaganda voor het multiculturalisme. En zo beland je ineens in een discussie of 'de' Marokkanen Nederland hebben bevrijd, wat natuurlijk volslagen onzin is en helemaal niet bediscussieerd hoeft te worden. En zo hangt ineens in verschillende wijken de Marokkaanse vlag halfstok op 4 mei, terwijl de nuchtere waarheid daar helemaal geen aanleiding toe biedt. In een normale situatie zou je gewoon kunnen erkennen dat er ook Marokkanen zijn gesneuveld aan de Geallieerde zijde, al dan niet in gevechtshandelingen, zonder dat er een Groot Verhaal aan verbonden moet worden.

De hele controverse zou helemaal niet bestaan zonder de pogingen om allerlei bevolkingsgroepen in Nederland een gefingeerd collectief heldhaftig oorlogsverleden te geven. Je kunt volstaan met te erkennen dat er onder de Franse troepen ook Marokkanen waren, net zoals alle koloniale machten ook koloniale troepen hadden.

Die hele integratie is toch totaal mislukt als je ziet dat een buitenproportioneel groot deel van de in Nederland geboren en getogen jongeren van Marokkaanse afkomst zich totaal niet met Nederland identificeren. Dat ze na 12 jaar in het onderwijssysteem nog niet de taal beheersen van het land waar ze geboren zijn. Dat ze (niet alleen op 4 mei) vooral in negatieve zin opvallen als het gaat om criminaliteit en overlast. En dat de politiek zich geen raad weet en ze maar blijft paaien met een verzonnen oorlogsverleden, gesubsidieerde praatgroepen, gesubsidieerde kickbokslessen en noem maar op. Het zou een leugentje om bestwil waard zijn als deze bevolkingsgroep dan ook dezelfde mentaliteit en opofferingsgezindheid zou tonen als die soldaten in 1940, maar daar zien we ook weinig van terug.
Dit inderdaad.
Lekker boeiend dat er vandaag ergens in Appelscha ook een Marokkaanse vlag halfstok wappert.

We kunnen ons beter om andere Marokkaanse problemen zorgen gaan maken. Ik vind het veel erger dat er morgen waarschijnlijk weer ergens kransen of monumenten vernield gaan worden door die lui. Of de virulente Jodenhaat die bij een hoop van die gasten ingebakken zit.

Als we eens wat aan die problemen zouden doen, dan maken we ons later wel druk om een vlag die statistisch niet verantwoord is.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  Moderator vrijdag 4 mei 2018 @ 12:31:59 #140
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_178932061
quote:
14s.gif Op donderdag 3 mei 2018 23:51 schreef cherrycoke het volgende:

Breda

ook niks mis mee
pi_178932846
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 12:31 schreef sp3c het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Breda

ook niks mis mee
Precies. Heel wrang dat dan uitgerekend op 4 mei een Marokkaanse vlag uitgesloten moet worden.
  vrijdag 4 mei 2018 @ 13:26:30 #142
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_178933325
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 11:09 schreef raptorix het volgende:

[..]
sterker nog het Amerikaanse Unlawful combatant is een Nederlandse uitvinging.
Wat een volslagen nonsens weer. _O-
pi_178933514
quote:
10s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 13:26 schreef Nobu het volgende:

[..]

Wat een volslagen nonsens weer. _O-
Nee, normaal mag je krijgsgevangenen niet voor gevaarlijk werk inzetten, maar omdat de Soldaten formeel onderdeel van een land wat opgeheven was kon dat juridisch, zijn 200 soldaten omgekomen bij het opruimen van de mijnen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  vrijdag 4 mei 2018 @ 13:38:08 #144
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_178933660
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 13:33 schreef raptorix het volgende:

[..]

Nee, normaal mag je krijgsgevangenen niet voor gevaarlijk werk inzetten, maar omdat de Soldaten formeel onderdeel van een land wat opgeheven was kon dat juridisch, zijn 200 soldaten omgekomen bij het opruimen van de mijnen.
Ik heb het eerste stuk niet voor niks van je quote geknipt. :W
  zaterdag 5 mei 2018 @ 06:20:02 #145
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_178947377
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 09:18 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Ik denk eerder aan beter onderwijs op bijvoorbeeld geschiedenis gebied. Elke soldaat die in de WO2 tegen de nazi gevochten hebben los van waar ze vandaan kwamen en binnen welk land ze vochten hebben een bijdrage geleverd aan de bevrijding van Europa en dus ook aan de bevrijding van Nederland. Van een groot (duivels) kwaad.

En dat er in de geschiedenis van een land een aantal zwarte pagina's te vinden zijn klopt. Daar denk ik wel aan maar herdenk dit niet op 4 mei. We herdenken vaak denk ik jonge mensen die al dan niet bewust onder moeilijke omstandigheden hun leven hebben gegeven zodat we bijvoorbeeld op FOK dit soort discussies kunnen voeren in vrijheid en niet onder een dictatuur wat discussies als deze onmogelijk zou maken? Dat is waar ik aan denk op 4 en 5 mei.

[ Bericht 1% gewijzigd door Megumi op 05-05-2018 06:54:18 ]
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_178947461
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 12:09 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Bij de moskee hangt de Turkse en Nederlandse vlag naast elkaar halfstok geloof ik Ik ga vanavond kijken.
Gisteravond gekeken. Nederlandse en Turkse vlag halfstok bij de moskee.
pi_178947485
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 11:51 schreef Homey het volgende:

[..]

Gisteravond bij de stille tocht. Een Nederlandse en Turkse vlag halfstok.
  zaterdag 5 mei 2018 @ 10:28:59 #148
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_178948859
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2018 19:16 schreef Bivox.Silentic het volgende:

Waarvoor ook weer, precies?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_178951769
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2018 10:28 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Waarvoor ook weer, precies?
Ze maakten net als de Canadezen, Engelsen en Amerikanen deel uit van de geallieerde troepen.
En wat voor de Marokkanen gold, gold ook voor de Canadezen, Engelsen en Amerikanen.
Een deel heeft zich misdragen.
En een deel deed mee met een motivatie die overeenkomt met die van een huurling.
pi_178951843
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2018 19:16 schreef Bivox.Silentic het volgende:

Datzelfde zeiden de Nazi's in Nazi Duitsland na 1933 over de Joden. Laat ze naar Palestina gaan.
  zaterdag 5 mei 2018 @ 13:33:28 #151
Why is all the rum gone?
pi_178952087
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2018 13:13 schreef Twentsche_Ros het volgende:

Ze maakten net als de Canadezen, Engelsen en Amerikanen deel uit van de geallieerde troepen.

O, dat. Ja, dat wist toch iedereen al? Ze waren onderdeel van het Franse leger. Hebben in Frankrijk gevochten toen Duitsland binnenviel en later in Italie en Noord-Afrika.

Ze onderdeel maken van de nationale herdenking lijkt niet echt van toepassing. Nederland is bevrijd door Amerikanen, Engelsen, Canadezen, en Polen en dat nemen we mee in onze nationale herdenking.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_178952278
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2018 13:33 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

O, dat. Ja, dat wist toch iedereen al? Ze waren onderdeel van het Franse leger. Hebben in Frankrijk gevochten toen Duitsland binnenviel en later in Italie en Noord-Afrika.

Ze onderdeel maken van de nationale herdenking lijkt niet echt van toepassing. Nederland is bevrijd door Amerikanen, Engelsen, Canadezen, en Polen en dat nemen we mee in onze nationale herdenking.
Marokkanen (en ook Russen) hebben niet daadwerkelijk op NL grondgebied gevochten, dat klopt. Maar de bevrijding van Nederland is natuurlijk mede mogelijk gemaakt door de inzet van geallieerden ook elders in Europa. Als daar geen geallieerden waren geweest had Duitsland al haar troepen in ons land kunnen stationeren en zou de bevrijding van ons land een stuk moeilijker zijn geweest natuurlijk. Ik zie het probleem van een Marokkaanse vlag (in mijn gemeente een Turkse vlag) eigenlijk niet zo.
Waar maak je je druk om.
Die Marokkaanse graven in Zeeland zijn van soldaten die elders strijd hebben geleverd, en daarna in NL zijn aangespoeld. Dat is hetzelfde als een Engelse piloot die een beschieting in Duitsland heeft uitgevoerd en boven NL grondgebied wordt neergeschoten. Zo'n piloot gun je ook een graf op NL bodem, hoewel ook hij geen strijd op NL bodem heeft geleverd.
  zaterdag 5 mei 2018 @ 13:47:26 #153
Why is all the rum gone?
pi_178952314
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2018 13:45 schreef Twentsche_Ros het volgende:

Waar maak je je druk om.

Ik maak me nergens druk om. Maar jij schijnbaar wel.
pi_178952414
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2018 13:47 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Ik maak me nergens druk om. Maar jij schijnbaar wel.
Ja, als het gaat om systematisch neersabelen van een groep in de samenleving. En het consequent negatief framen van een groep in de samenleving. Vooral als men dat weet te combineren met "betrokkenheid" met de geest van "4 mei".
  zaterdag 5 mei 2018 @ 13:55:48 #155
Why is all the rum gone?
pi_178952439
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2018 13:54 schreef Twentsche_Ros het volgende:

En het consequent negatief framen van een groep in de samenleving.
Oh, daar maak je je druk om? Hoef niet hoor, ze zijn prima in staat om dat negatieve beeld in stand te houden zonder hulp van buitenaf? :)
pi_178952608
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2018 13:55 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Oh, daar maak je je druk om? Hoef niet hoor, ze zijn prima in staat om dat negatieve beeld in stand te houden zonder hulp van buitenaf? :)
Jij zou in Nazi-Duitsland hetzelfde over de Joden hebben gezegd.
Immers de Nazi's waren er ook van overtuigd dat de Joden het anti-semitisme aan zich zelf te danken hebben. Het is maar welke bril je op zet.
Ik ben iig blij met de deelname van de Turkse gemeenschap in mijn gemeente omtrent 4 mei. Met kranslegging en vlag halfstok bij de moskee.
En ook met de betrokkenheid van een Duitse school van hier over de grens. Ook met kranslegging door de Duitse gemeente.
  zaterdag 5 mei 2018 @ 14:08:42 #157
Why is all the rum gone?
pi_178952623
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2018 14:07 schreef Twentsche_Ros het volgende:

Jij zou in Nazi-Duitsland hetzelfde over de Joden hebben gezegd.
Waren die ook overtegenwoordigd in de criminaliteit? :)
  zaterdag 5 mei 2018 @ 14:09:20 #158
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_178952633
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2018 14:08 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

^O^
pi_178952772
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2018 14:08 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

http://www.zukunft-brauch(...)film-der-ewige-jude/

Das Parasitenvolk der Juden stellt einen großen Teil des internationalen Verbrechertums. So betrug 1932 der Anteil der Juden, die nur ein Prozent der Weltbevölkerung ausmachen … an Falsch- und Glücksspielsvergehen 47 Prozent –
Image Image Image
– an internationalen Diebesbanden 82 Prozent – am Mädchenhandel 98 Prozent. Die Fachausdrücke des internationalen Gauner- und Verbrecherjargons stammen nicht ohne Grund aus dem Hebräischen und Jiddischen.
Image Image Image
Peies und Bart, Kappe und Kaftan kennzeichnen den Ostjuden für jedermann. Legt er sie ab, so erkennen nur schärfer blickende Menschen seine rassische Herkunft. Es ist ein wesentliches Charaktermerkmal des Juden, dass er immer bestrebt ist, seine Abstammung zu verbergen, wenn er sich unter Nichtjuden bewegt. Eine ganze Gruppe von polnischen Juden, eben noch Kaftanträger – und nun in westeuropäischer Kleidung, bereit, sich in die westliche Zivilisation einzuschleichen.

Am Anfang des 20. Jahrhunderts sitzen sie überall an den Knotenpunkten der Welt- und Geldwirtschaft. Sie sind eine internationale Macht. Obwohl nur ein Prozent der Erdbevölkerung terrorisieren sie doch mit Hilfe ihres Kapitals Weltbörse, Weltmeinung und Weltpolitik. New York ist heute das Zentrum der jüdischen Macht. Damals (1918/19) sahen die Juden ihre Stunde gekommen. Als „treue“ Staatsbürger traten sie auf, wie in tiefer Besorgnis um das Schicksal des deutschen Volkes.

Während Millionen des eingesessenen deutschen Volkes in Arbeitslosigkeit und Elend gerieten, gelangten zugewanderte Juden in wenigen Jahren zu phantastischen Reichtümern – nicht durch ehrliche Arbeit, sondern durch Wucher, Gaunerei und Betrug. Am gefährlichsten aber wird das Judentum dort, wo ihm erlaubt wird, sich in die heiligsten Dinge eines Volkes, in seine Kultur, seine Religion und Kunst hineinzumischen und darüber seine anmaßenden Urteile abzugeben. Der Schönheitsbegriff des nordischen Menschen ist dem Juden von seiner ganzen Natur aus unverständlich und wird ihm ewig unverständlich bleiben.

Der Jude Lorre in der Rolle eines Kindermörders. Nach dem Schlagwort: „Nicht der Mörder, sondern der Ermordete ist schuldig“, wird versucht, das normale Rechtsempfinden zu verdrehen und durch mitleiderregende Darstellung des Verbrechers das Verbrechen zu beschönigen und zu entschuldigen. Mehrhundertjährige religiöse Erziehung hatte die europäischen Christen gelehrt, in dem Juden einen Volksgenossen des Stifters der christlichen Religion zu sehen. (Szene aus dem Polnisch-Jiddischem Film „Der Purimspieler“ (1937).)

Die Politik eines Parasitenvolkes muss im Verborgenen gemacht werden, und ihre Absichten brauchen dabei dem einzelnen Ghettojuden gar nicht bewusst zu werden. Es genügt, wenn er von Jugend auf mit ihrem geist erfüllt wird. Was lehrt nun das uralte Gesetz des Talmuds? Hören wir einige Sprüche daraus. Die Thorarolle, welche die fünf Bücher Moses mit dem Gesetz enthält, wird aus der sogenannten „Heiligen Lade“ genommen.
  zaterdag 5 mei 2018 @ 14:29:28 #160
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_178952881
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2018 14:21 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

http://www.zukunft-brauch(...)film-der-ewige-jude/

Das Parasitenvolk der Juden stellt einen großen Teil des internationalen Verbrechertums. So betrug 1932 der Anteil der Juden, die nur ein Prozent der Weltbevölkerung ausmachen … an Falsch- und Glücksspielsvergehen 47 Prozent –
Image Image Image
– an internationalen Diebesbanden 82 Prozent – am Mädchenhandel 98 Prozent. Die Fachausdrücke des internationalen Gauner- und Verbrecherjargons stammen nicht ohne Grund aus dem Hebräischen und Jiddischen.
Image Image Image
Peies und Bart, Kappe und Kaftan kennzeichnen den Ostjuden für jedermann. Legt er sie ab, so erkennen nur schärfer blickende Menschen seine rassische Herkunft. Es ist ein wesentliches Charaktermerkmal des Juden, dass er immer bestrebt ist, seine Abstammung zu verbergen, wenn er sich unter Nichtjuden bewegt. Eine ganze Gruppe von polnischen Juden, eben noch Kaftanträger – und nun in westeuropäischer Kleidung, bereit, sich in die westliche Zivilisation einzuschleichen.

Am Anfang des 20. Jahrhunderts sitzen sie überall an den Knotenpunkten der Welt- und Geldwirtschaft. Sie sind eine internationale Macht. Obwohl nur ein Prozent der Erdbevölkerung terrorisieren sie doch mit Hilfe ihres Kapitals Weltbörse, Weltmeinung und Weltpolitik. New York ist heute das Zentrum der jüdischen Macht. Damals (1918/19) sahen die Juden ihre Stunde gekommen. Als „treue“ Staatsbürger traten sie auf, wie in tiefer Besorgnis um das Schicksal des deutschen Volkes.

Während Millionen des eingesessenen deutschen Volkes in Arbeitslosigkeit und Elend gerieten, gelangten zugewanderte Juden in wenigen Jahren zu phantastischen Reichtümern – nicht durch ehrliche Arbeit, sondern durch Wucher, Gaunerei und Betrug. Am gefährlichsten aber wird das Judentum dort, wo ihm erlaubt wird, sich in die heiligsten Dinge eines Volkes, in seine Kultur, seine Religion und Kunst hineinzumischen und darüber seine anmaßenden Urteile abzugeben. Der Schönheitsbegriff des nordischen Menschen ist dem Juden von seiner ganzen Natur aus unverständlich und wird ihm ewig unverständlich bleiben.

Der Jude Lorre in der Rolle eines Kindermörders. Nach dem Schlagwort: „Nicht der Mörder, sondern der Ermordete ist schuldig“, wird versucht, das normale Rechtsempfinden zu verdrehen und durch mitleiderregende Darstellung des Verbrechers das Verbrechen zu beschönigen und zu entschuldigen. Mehrhundertjährige religiöse Erziehung hatte die europäischen Christen gelehrt, in dem Juden einen Volksgenossen des Stifters der christlichen Religion zu sehen. (Szene aus dem Polnisch-Jiddischem Film „Der Purimspieler“ (1937).)

Die Politik eines Parasitenvolkes muss im Verborgenen gemacht werden, und ihre Absichten brauchen dabei dem einzelnen Ghettojuden gar nicht bewusst zu werden. Es genügt, wenn er von Jugend auf mit ihrem geist erfüllt wird. Was lehrt nun das uralte Gesetz des Talmuds? Hören wir einige Sprüche daraus. Die Thorarolle, welche die fünf Bücher Moses mit dem Gesetz enthält, wird aus der sogenannten „Heiligen Lade“ genommen.
Leuk, alleen zijn de hedendaagse cijfers over criminaliteit en wie het grootste aandeel daarin hebben wel daadwerkelijk onderbouwd.
Of hadden ze in Duitsland ook last van een Jüden-maffia die afgehakte hoofden voor een shisha lounge achterlieten.
pi_178953065
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2018 14:29 schreef Woelwater het volgende:

[..]

Leuk, alleen zijn de hedendaagse cijfers over criminaliteit en wie het grootste aandeel daarin hebben wel daadwerkelijk onderbouwd.
Of hadden ze in Duitsland ook last van een Jüden-maffia die afgehakte hoofden voor een shisha lounge achterlieten.
Na 1 uur en 3 minuten.
Enfin, het is "welles nietes" en "ja maar hunnie doen het ook". Het gaat er om dat een initiatief van een deel van de minderheid (vlag halfstok en kranslegging) niet moet worden afgekat omdat een ander deel van die minderheid zich misdraagt. Het is dan juist belangrijk de groep erbij te betrekken.
  zaterdag 5 mei 2018 @ 17:56:39 #162
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_178956213
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2018 17:44 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Deze negatieve houding resulteert dan weer in het feit dat alle Marokkanen zich niet welkom voelen.
Duidelijk ja, dat zal dan de reden wel zijn. Op Bevrijdingsdag notabene 8)7

http://www.dagelijksestan(...)hiet-terrorist-dood/
  zaterdag 5 mei 2018 @ 17:58:27 #163
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_178956233
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2018 17:44 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Het is een beetje een kip-en-ei-verhaal. Een deel van de Marokkanen misdraagt zicht (een significant hoog %). Dat is een feit. Daardoor wordt de hele gemeenschap er op aangekeken. En wordt er heel overspannen gereageerd wanneer er ergens een Marokkaanse vlag staat te wapperen. Deze negatieve houding resulteert dan weer in het feit dat alle Marokkanen zich niet welkom voelen.
Ach gut, ze voelen zich niet welkom omdat ze hun met bloed doordrenkte vlag niet mogen laten wapperen tijdens een NEDERLANDSE, ik herhaal NEDERLANDSE dodenherdenking? Wat zielig! Wat zijn wij een racisten!
  zaterdag 5 mei 2018 @ 18:11:40 #164
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_178956409
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 mei 2018 17:58 schreef Vader_Aardbei het volgende:

[..]

Ach gut, ze voelen zich niet welkom omdat ze hun met bloed doordrenkte vlag niet mogen laten wapperen tijdens een NEDERLANDSE, ik herhaal NEDERLANDSE dodenherdenking? Wat zielig! Wat zijn wij een racisten!
Nee. Gewoon historische onbenullen. Weer.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_178956493
Waar het om gaat, is dat veel Marokkanen, Surinamers, Antillianen en Turken in oorlogstijd verplicht hebben moeten bijdragen met de bedoeling Nederland te moeten beschermen tegen een Duitse inval, ook al bleven ze buiten de oorlog. Veel Surinamers, bijvoorbeeld, hebben als gevolg van de trainingen als militair in de jungle van Suriname allerlei tropische ziektes opgelopen. Velen zijn als gevolg daarvan gestorven. Ze waren daar gelegerd met de bedoeling de Nederlandse kolonie te beschermen tegen een eventuele Duitse inval.
'Hij die een slaaf bezit, is zelf ook een slaaf!'
  zaterdag 5 mei 2018 @ 18:40:28 #166
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_178956737
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2018 17:56 schreef Woelwater het volgende:

[..]

Duidelijk ja, dat zal dan de reden wel zijn. Op Bevrijdingsdag notabene 8)7

http://www.dagelijksestan(...)hiet-terrorist-dood/
Dat zegt Twentsche Ros helemaal niet; hij zegt - en terecht - dat je nooit een hele bevolkingsgroep weg kunt zetten op basis van a) statistieken omdat b) deelgenoten van die groep nog altijd individuen zijn die enkel op hun eigen gedrag afgerekend dienen te worden en niet op datgene wat een vaststaande eigenschap van iemands identiteit is, in dit geval etniciteit.

Dat anti-Marokko gel*l hier is doodvermoeiend, en nog hypocriet ook. Want oh wee als er een of andere flippo over het Nederlands koloniale verleden begint, of over NSB'ers, of weet ik wat voor 'duistere zijden' van de Nederlandse geschiedenis, dan staan dezelfde lieden als eerste te verkondigen dat "IK DAAR NIET BIJ WAS" en dat "IK DAAR NIKS MEE TE MAKEN HEB GEHAD!!!". Terecht, uiteraard.

Maar dat geldt natuurlijk ook voor Marokkanen. Kap eens met dat discriminerend gezeik.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_178957694
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2018 13:16 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Datzelfde zeiden de Nazi's in Nazi Duitsland na 1933 over de Joden. Laat ze naar Palestina gaan.
[ afbeelding ]
Ja, dat is inderdaad hetzelfde :?

Alleen gaat het nu niet om nazi's.
En het gaat niet over Joden.
En het gaat niet over Palestina.

Maar voor de rest, ja, inderdaad: hetzelfde.
pi_178957913
Het kan best zo zijn dat een groot % Marokkanen zich misdraagt en dat we daardoor alle recht hebben om een negatief beeld van ze te hebben. Maar hoe los je het probleem op. Dat is de vraag. In mijn woonplaats werden de Duitsers en de Turken bij de herdenking betrokken. En niet buitengesloten. Met de Duitsers hebben we de laatste jaren al een veel betere relatie dan de decennia van haat. Dat kan met de Marokkanen ook gebeuren. Volhard in het goede en in de dialoog.
pi_178957960
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2018 19:56 schreef Bivox.Silentic het volgende:

[..]

Ja, dat is inderdaad hetzelfde :?

Alleen gaat het nu niet om nazi's.
En het gaat niet over Joden.
En het gaat niet over Palestina.

Maar voor de rest, ja, inderdaad: hetzelfde.
Het gaat om het principe van uitsluiting omdat een deel zich misdraagt. En dat is identiek.
pi_178958121
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 mei 2018 20:09 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Het kan best zo zijn dat een groot % Marokkanen zich misdraagt en dat we daardoor alle recht hebben om een negatief beeld van ze te hebben. Maar hoe los je het probleem op. Dat is de vraag. In mijn woonplaats werden de Duitsers en de Turken bij de herdenking betrokken. En niet buitengesloten. Met de Duitsers hebben we de laatste jaren al een veel betere relatie dan de decennia van haat. Dat kan met de Marokkanen ook gebeuren. Volhard in het goede en in de dialoog.
Dat ga jij toch fijn eens proberen een zinnig gesprek te voeren met Marokkanen over het wangedrag van hun broeders. Is een leuke kreet volhard in het goede en in de dialoog, maar daarmee red je het niet. Vuurwapens en kogels geven aan bedreigden is veel effectiever.
pi_178958182
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 mei 2018 20:11 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Het gaat om het principe van uitsluiting omdat een deel zich misdraagt. En dat is identiek.
Lulkoek. Het is gewoon een totaal onzinnige vergelijking.

Welk deel van de joodse bevolking heeft zich in Nazi-Duitsland dan volgens jou misdragen? En hoe misdroegen die joden zich dan?
pi_178958583
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2018 20:18 schreef torentje het volgende:

[..]

Dat ga jij toch fijn eens proberen een zinnig gesprek te voeren met Marokkanen over het wangedrag van hun broeders. Is een leuke kreet volhard in het goede en in de dialoog, maar daarmee red je het niet. Vuurwapens en kogels geven aan bedreigden is veel effectiever.
In mijn woonplaats legde een vertegenwoordiger van de Turkse gemeenschap ook een krans. Net als een delegatie van de Duitse partnergemeente. Met de Duitsers is het na 73 jaar ook al een stuk beter. Dus t helpt wel. Vuurwapens en kogels waren gisteren niet nodig in mijn woonplaats.
pi_178958743
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2018 20:18 schreef torentje het volgende:

[..]

Jij wilt Amerikaanse toestanden hier? Waarom kan de politie gewoon niet harder optreden, laat de politie met scherp schieten enzo.
pi_178958985
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2018 20:43 schreef JubaUrbicus het volgende:

[..]

Jij wilt Amerikaanse toestanden hier? Waarom kan de politie gewoon niet harder optreden, laat de politie met scherp schieten enzo.
Indien men geen achterlijk land wil, moet men de bedreigde burgers vuurwapens en kogels geven. Dat is de enige werkzame oplossing.
pi_178959287
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2018 20:51 schreef torentje het volgende:

[..]

Indien men geen achterlijk land wil, moet men de bedreigde burgers vuurwapens en kogels geven. Dat is de enige werkzame oplossing.
Dat zeggen ze in Murica ook, alleen heb je daar nu wekelijks een school shooting omdat depressieve kindjes hun dag niet hebben.
pi_178959927
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2018 20:51 schreef torentje het volgende:

[..]

Inderdaad! Zo'n triggerhappy redneck is een toonbeeld van intelligentie. De hoogste iq's zijn te vinden onder de meest bezweette koyboyhoeden van ongeschoren niggerhating Texanen die dronken de salloon uitzwalken.
pi_178959971
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2018 21:03 schreef JubaUrbicus het volgende:

[..]

Dat zeggen ze in Murica ook, alleen heb je daar nu wekelijks een school shooting omdat depressieve kindjes hun dag niet hebben.
Dat is natuurlijk een kul-argument. Want waarom zou het hier dan ook fout gaan? Hier is de situatie namelijk geheel anders, dan op een ander deel van de wereld. Hier regeren namelijk de personen die onbestraft kunnen dreigen en eisen en dus crimineel zijn.
pi_178960264
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2018 21:34 schreef torentje het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk een kul-argument. Want waarom zou het hier dan ook fout gaan? Hier is de situatie namelijk geheel anders, dan op een ander deel van de wereld. Hier regeren namelijk de personen die onbestraft kunnen dreigen en eisen en dus crimineel zijn.
Mijn leven wordt niet beïnvloed door de dreigers en de eisers. Ik moet geen wapen. Ik ben veel te bang dat ik t ergens laat liggen. Net zoals ik vaak mijn pasje in t pinapparaat laat liggen. Of de autosleutels ergens laat slingeren.
  zaterdag 5 mei 2018 @ 21:50:25 #179
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_178960305
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 mei 2018 21:48 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Net zoals ik vaak mijn pasje in t pinapparaat laat liggen. Of de autosleutels ergens laat slingeren.
Dat klinkt best wel verward :o
pi_178961342
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2018 21:50 schreef Woelwater het volgende:

[..]

Dat klinkt best wel verward :o
Of verstrooid. Dromerig. En dat wil ik graag zo houden. Daarom zo min mogelijk zooi om in de gaten te houden.
pi_178964858
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 mei 2018 21:48 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Mijn leven wordt niet beïnvloed door de dreigers en de eisers. Ik moet geen wapen. Ik ben veel te bang dat ik t ergens laat liggen. Net zoals ik vaak mijn pasje in t pinapparaat laat liggen. Of de autosleutels ergens laat slingeren.
Dat is geen antwoord op de vraag.
pi_178964878
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 mei 2018 21:32 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Inderdaad! Zo'n triggerhappy redneck is een toonbeeld van intelligentie. De hoogste iq's zijn te vinden onder de meest bezweette koyboyhoeden van ongeschoren niggerhating Texanen die dronken de salloon uitzwalken.
Je kijkt teveel films. Ik woon zelf in de VS en 99% van de vuurwapen bezitters gaan er erg verantwoord mee om.
pi_178966225
Ik hoop dat TS van zijn bevrijdingsdag heeft kunnen genieten zonder geconfronteerd te worden met Marokkaanse vlaggen.
pi_178969779
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2018 10:32 schreef Ludachrist het volgende:
Ik hoop dat TS van zijn bevrijdingsdag heeft kunnen genieten zonder geconfronteerd te worden met Marokkaanse vlaggen.
Dat vind ik ook zo merkwaardig met die mensen die zo'n issue maken over die Marokkaanse vlag.
Het is natuurlijk een feit dat de Marokkanen procentueel een groot probleem vormen in de samenleving. Maar waar het om gaat is dat je dat probleem probeert op te lossen. En als dat door een Marokkaanse vlag weer een beetje de goede kant op wordt gedreven, waarom niet?
Dezelfde rechtse klagers over de aanwezigheid van een Marokkaanse vlag, klagen ook over het feit dat de Marokkanen niet aanwezig zijn bij de herdenking.
Tijdens de herdenkingsbijeenkomst was ook een Duitse delegatie aanwezig. Aandacht werd geschonken aan Hans en Sophie Scholl. Duitse verzetsstrijders. Dat duo moet er ook bij de haren worden bijgetrokken om toch wat positiefs over "Duitsland (München nota bene) tijdens de nazi-tijd" te kunnen vermelden. Maar goed, inmiddels is onze relatie met de oosterburen niet meer zo nukkig als deze decennia lang was. Dus ik vind deze geforceerde genuanceerdheid prima. Waarom dan niet hetzelfde recept toepassen voor de Marokkanen.
In mijn woonplaats werd iig een krans gelegd door een Turkse delegatie. Ik weet niet welk lobbyisme er aan vooraf is gegaan, maar ik heb niet altijd zin in cynisme. Ik vond het iig een positief gebaar. En het kan een eerste stap zijn in de richting van betere integratie. Met cynisme kom je geen steek verder.
  zondag 6 mei 2018 @ 16:08:55 #185
Why is all the rum gone?
pi_178971354
quote:
Dit is alleen politieke retoriek, daar heb ik echt nog nooit mijn oren naar laten hangen. Niet gebaseerd op harde cijfers, zoals we die hier in Nederland wel hebben over Marokkanen en criminaliteit.

[ Bericht 2% gewijzigd door Captain_Jack_Sparrow op 06-05-2018 16:51:18 ]
  zondag 6 mei 2018 @ 16:18:52 #186
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_178971558
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2018 14:34 schreef Twentsche_Ros het volgende:
En het kan een eerste stap zijn in de richting van betere integratie.
Alsof dat ooit nog goed gaat komen na 50 jaar falen :') De afstand tussen de Nederlandse maatschappij en die "gemeenschappen" zie je elk jaar groter worden. Ze hebben nu zelfs al een eigen politieke partij.
Wat voor waarde heeft het deelnemen aan de herdenking als diezelfde groep hier een dictator in het thuisland staat toe te juichen.
  Moderator zondag 6 mei 2018 @ 16:51:38 #187
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_178972106
een aantal van die figuren is nu eenmaal geintegreerd, als die dan een krans willen leggen voor iets of iemand dan moeten ze dat lekker zelf weten

zolang het maar niet voor de nazi's is
pi_178972190
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2018 16:18 schreef Woelwater het volgende:

[..]

Alsof dat ooit nog goed gaat komen na 50 jaar falen :') De afstand tussen de Nederlandse maatschappij en die "gemeenschappen" zie je elk jaar groter worden. Ze hebben nu zelfs al een eigen politieke partij.
Wat voor waarde heeft het deelnemen aan de herdenking als diezelfde groep hier een dictator in het thuisland staat toe te juichen.
50 jaar falen? Zolang zijn er nog geen Marokkanen in Nederland. Althans niet de aantallen die we nu hebben.
Vroeger hadden we bv "problemen" met de Zuid-Molukkers.
Bijvoorbeeld criminaliteit in de vorm van treinkapingen en schoolkapingen. En overige criminaliteit.
Dat heeft zich voor een groot deel ten goede gekeerd (op een aantal criminele motormuizen na). En niet door allerlei rechtse "kei hard aanpakken"-methodes, maar door dialogen en "soft beleid".
Zoals een "duizend banen plan".

Lees:
https://www.groene.nl/artikel/de-marokkanen-van-toen

quote:
De ontwikkeling van Molukkers in Nederland is ook interessant met het oog op andere migrantengroepen, waar Molukkers een generatie op voorlopen. Tweede Kamerlid Coscun Cörüz (CDA) waarschuwde in 2001 al voor een vergelijkbare trend bij derde generatie Turken en Marokkanen. Henk Smeets wordt er nog steeds boos over dat Jozias van Aartsen - als directeur-generaal nota bene betrokken bij het succesvolle Duizend-banenplan - als minister zich niets van die aanpak herinnerde toen het over Marokkanen ging: 'Hij zei dat we hard moesten optreden tegen Marokkanen, net zoals we bij Molukkers hebben gedaan. Onzin. Bij de treinkapingen wel, maar verder werd de Molukse gemeenschap als geheel juist niet verantwoordelijk gehouden.’
Net als Smeets pleit Justus Veenman voor specifiek beleid. 'Leer van het succes’, zegt de socioloog. Molukkers zijn bijna niet vertegenwoordigd in het hoger onderwijs, terwijl daar veel Turken en Marrokanen te vinden zijn. Maar in de staart is juist heel veel uitval bij die groep, waardoor zij het uiteindelijk slechter doen dan Molukkers.

Veenman: 'Niets doen zorgt voor problemen. Dat Duizendbanen-plan werkte uitstekend. Nu vormen Marokkanen problemen, dus waarom niet toepassen op die groep? Volgens Smeets zijn er duidelijke paralellen tussen de beeldvorming van Molukkers van toen en jonge Marokkanen van nu: 'Sla de kranten van de jaren zestig en zeventig open en je ziet grote overeenkomsten. Waar vroeger 'RMS’ stond, staat nu 'islam’.
Nu piept iedereen dat je Molukkers niet mag vergelijken met Marokkanen. Maar in de 70-er jaren had NL echt wel heel wat te stellen met deze groep. Alleen men vergeet dat altijd weer snel, omdat er elke keer wel weer een nieuwe probleem-groep is.
En nieuwkomers met hun aanpassingsproblemen zijn er altijd geweest. Wat dat betreft zijn de huidige problemen met Marokkanen in historisch perspectief echt niet heel bijzonder.
pi_178972335
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2018 16:51 schreef sp3c het volgende:
een aantal van die figuren is nu eenmaal geintegreerd, als die dan een krans willen leggen voor iets of iemand dan moeten ze dat lekker zelf weten

zolang het maar niet voor de nazi's is
Dus waarom zou je het deel dat een krans wil leggen dit recht ontzeggen omdat een deel van hun volksgenoten zich misdraagt. Zo zie ik ook die graven in Zeeland van Marokkaanse militairen. Ze zijn wellicht niet op NL grondgebied geweest om te vechten, maar ze hebben wel deelgenomen aan het tegenhouden van de Duitse opmars in mei 1940. Dat vormde één front. Het is net als een graf voor een Engelse piloot die na een actie in Duitsland boven NL wordt neergeschoten. Zo'n geallieerde soldaat gun je ook een eervol graf. Hoewel hij ook niet in NL heeft gevochten.
Die Marokkaanse graven zijn daar al vanaf vlak na de oorlog (40 er jaren). Dus toen vond men als directe getuigen (in grote getale) dat deze militairen een dergelijk eervol graf verdienen. Wie haalt het in zijn hoofd om na 73 jaar de inzet van deze militairen in twijfel te trekken?
  zondag 6 mei 2018 @ 17:15:57 #190
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_178972508
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2018 16:56 schreef Twentsche_Ros het volgende:
50 jaar falen? Zolang zijn er nog geen Marokkanen in Nederland.
Maak er maar 48 van dan.
quote:
Begin jaren zestig werden ten dienste van de zware industrie mensen geworven uit landen als Italië, Spanje en Portugal. In 1964 sloot de Nederlandse regering een wervingsovereenkomst met Turkije, in 1969 volgde Marokko.
.
.
.
In Nederland werd de werving van gastarbeiders beëindigd in 1973 tijdens het kabinet-Den Uyl (PvdA). Op dat moment waren er ongeveer 22.000 Marokkanen in Nederland.
Feit is dat er zoveel generaties later talloze (en steeds meer) problemen mee zijn en een groot deel daarvan zichzelf nog steeds niet als Nederlander ziet of gedraagt.
Waar zijn alle problemen met de Italianen, Spanjaarden en Portugezen die in dezelfde tijd hier naartoe zijn gekomen.
pi_178972918
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2018 17:04 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Dus waarom zou je het deel dat een krans wil leggen dit recht ontzeggen omdat een deel van hun volksgenoten zich misdraagt.
Maar waarom zou iemand een Marokkaanse vlag willen laten wapperen als ze geïntegreerd zijn ?
Een krans voor de slachtoffers is natuurlijk wel prima.
  zondag 6 mei 2018 @ 18:10:21 #192
Why is all the rum gone?
pi_178973471
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2018 17:39 schreef Kassamiep het volgende:

Maar waarom zou iemand een Marokkaanse vlag willen laten wapperen als ze geïntegreerd zijn ?

ik vind dat een hele gemene vraag. :)
pi_178974234
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2018 16:56 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

50 jaar falen? Zolang zijn er nog geen Marokkanen in Nederland. Althans niet de aantallen die we nu hebben.
Vroeger hadden we bv "problemen" met de Zuid-Molukkers.
Bijvoorbeeld criminaliteit in de vorm van treinkapingen en schoolkapingen. En overige criminaliteit.
Dat heeft zich voor een groot deel ten goede gekeerd (op een aantal criminele motormuizen na). En niet door allerlei rechtse "kei hard aanpakken"-methodes, maar door dialogen en "soft beleid".
Zoals een "duizend banen plan".

Lees:
https://www.groene.nl/artikel/de-marokkanen-van-toen

[..]

Nu piept iedereen dat je Molukkers niet mag vergelijken met Marokkanen. Maar in de 70-er jaren had NL echt wel heel wat te stellen met deze groep. Alleen men vergeet dat altijd weer snel, omdat er elke keer wel weer een nieuwe probleem-groep is.
En nieuwkomers met hun aanpassingsproblemen zijn er altijd geweest. Wat dat betreft zijn de huidige problemen met Marokkanen in historisch perspectief echt niet heel bijzonder.
Alle Molukkers die ik ken zijn of katholiek of atheist. Het probleem met Marokkanen is de islam en een cultuur die totaal haaks staat op onze samenleving. Molukkers integreren veel makkelijker dan Marokkanen. Appels en peren dus.
  Moderator zondag 6 mei 2018 @ 19:15:24 #194
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_178974805
die verschillen zijn in deze discussie niet heel erg relevant
  zondag 6 mei 2018 @ 19:18:06 #195
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_178974876
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2018 18:10 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

ik vind dat een hele gemene vraag. :)
Maar wel een terechte vraag, die de kern van het probleem aansnijdt.
  zondag 6 mei 2018 @ 19:20:01 #196
236429 KoosVogels
Poeh Hé!
pi_178974920
quote:
1s.gif Op zondag 6 mei 2018 18:49 schreef Scarface88 het volgende:

[..]

Alle Molukkers die ik ken zijn of katholiek of atheist. Het probleem met Marokkanen is de islam en een cultuur die totaal haaks staat op onze samenleving. Molukkers integreren veel makkelijker dan Marokkanen. Appels en peren dus.
Ach, als er nauwelijks Marokkanen in ons land leefden, was er wel gezeik over Molukkers die niet goed zouden integreren (net zoals tientallen jaren geleden).
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_178975495
quote:
1s.gif Op zondag 6 mei 2018 18:49 schreef Scarface88 het volgende:

[..]

Heb je het artikel wel eens gelezen.
Nú is het "appels en peren". Maar de problemen in de 70'er jaren met de Molukkers waren minstens nét zo groot als nú met de Marokkanen.
Nota bene moest destijds het leger worden ingezet om de Molukse gewapende troepen het zwijgen op te leggen. Dat ging toen over de kapingen en gijzelingen destijds.
Dat was heel wat ernstiger dan die "treitervloggers" die een aantal Pietje-Bell-achtige kwajongensstreken uithalen met de politieagent of de veldwachter.
Men heeft altijd de neiging (vooral de jonge generatie) om de huidige problemen véél groter en ernstiger te ervaren dan waar men vroeger mee te maken had. "Vroeger was alles beter".
Maar dat is absoluut niet het geval.
pi_178977206
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2018 18:40 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Dat zegt Twentsche Ros helemaal niet; hij zegt - en terecht - dat je nooit een hele bevolkingsgroep weg kunt zetten op basis van a) statistieken omdat b) deelgenoten van die groep nog altijd individuen zijn die enkel op hun eigen gedrag afgerekend dienen te worden en niet op datgene wat een vaststaande eigenschap van iemands identiteit is, in dit geval etniciteit.

[..]
Tsja, als dat nou eens door zou dringen ... Blijft helaas voor velen heel moeilijk.
pi_178977361
quote:
1s.gif Op zondag 6 mei 2018 19:18 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Maar wel een terechte vraag, die de kern van het probleem aansnijdt.
Om dezelfde reden dat ik, geboren op een woonboot bij de vlietberg te Nijmegen, altijd even extra stil sta bij de soldaten die tijdens market garden de rivier over stoken op de plaats waar ik 43 jaar later als baby leuk op het strand zat te spelen.

Maw, omdat het dus vrij menselijk is om wat meer aandacht te geven aan gevallen die betrekking hebben op je eigen verleden / afkomst / voorouders.

Maar blijkbaar ben je dus niet goed geïntegreerd als je dat doet dmv een vlag van het land van de overleden soldaten.
  Moderator zondag 6 mei 2018 @ 22:48:11 #200
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_178979782
quote:

[..]

en Fransen en Nederlanders en Belgen etc. het is lastig te zeggen wie nog meer

,daarom noemen we de hele groep ook wel 'de geallieerden'
  zondag 6 mei 2018 @ 22:48:35 #201
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_178979791
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2018 19:45 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Heb je het artikel wel eens gelezen.
Nú is het "appels en peren". Maar de problemen in de 70'er jaren met de Molukkers waren minstens nét zo groot als nú met de Marokkanen.
Nota bene moest destijds het leger worden ingezet om de Molukse gewapende troepen het zwijgen op te leggen. Dat ging toen over de kapingen en gijzelingen destijds.
Dat was heel wat ernstiger dan die "treitervloggers" die een aantal Pietje-Bell-achtige kwajongensstreken uithalen met de politieagent of de veldwachter.
Men heeft altijd de neiging (vooral de jonge generatie) om de huidige problemen véél groter en ernstiger te ervaren dan waar men vroeger mee te maken had. "Vroeger was alles beter".
Maar dat is absoluut niet het geval.
De Molukkers hadden nog enige sympathie van het volk omdat die Ambonezen wel duidelijk bedonderd zijn door de Nederlandse regering. Veel mensen stonden achter hun standpunt (maar niet achter de gewelddadige acties).
Daarbij waren de Molukkers wel behoorlijk geïnteresseerd, uiteindelijk waren het altijd onderdanen van het Koninkrijk geweest en zij hebben zich daar altijd voor ingezet.
pi_178979936
quote:
1s.gif Op zondag 6 mei 2018 22:48 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

De Molukkers hadden nog enige sympathie van het volk omdat die Ambonezen wel duidelijk bedonderd zijn door de Nederlandse regering. Veel mensen stonden achter hun standpunt (maar niet achter de gewelddadige acties).
Daarbij waren de Molukkers wel behoorlijk geïnteresseerd, uiteindelijk waren het altijd onderdanen van het Koninkrijk geweest en zij hebben zich daar altijd voor ingezet.
quote:
wel behoorlijk geïnteresseerd
Of bedoel je "geïntegreerd".

Hoe dan ook:
Die integratie was er in het begin zeer duidelijk niet. Men sloot zich af van de NL samenleving. Voor een groot deel tenminste. Ik heb in één van mijn vorige bijdragen gewezen op een artikel in de "Groene Amsterdammer" waaruit blijkt dat de integratie van de Molukkers tot stand is gekomen dmv een (wat we tegenwoordig noemen) een "soft banenplan".
En dat heeft wél geholpen. Niet voor de volle 100%. Zo heb je nog steeds van die "Satudarah-motormuizen" die zich schuldig maken aan criminele activiteiten.
Hoe dan ook:
Een totale groep negatief framen (waar dus ook individuen van goede wil last van hebben) werkt sobieso niet. Waarom dan niet kiezen voor opnieuw een "softe aanpak".
  zondag 6 mei 2018 @ 22:56:48 #203
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_178979973
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2018 21:06 schreef probeer het volgende:

[..]

Om dezelfde reden dat ik, geboren op een woonboot bij de vlietberg te Nijmegen, altijd even extra stil sta bij de soldaten die tijdens market garden de rivier over stoken op de plaats waar ik 43 jaar later als baby leuk op het strand zat te spelen.

Maw, omdat het dus vrij menselijk is om wat meer aandacht te geven aan gevallen die betrekking hebben op je eigen verleden / afkomst / voorouders.

Maar blijkbaar ben je dus niet goed geïntegreerd als je dat doet dmv een vlag van het land van de overleden soldaten.
Nee, ik vind het prima als Nederlanders op bevrijdingsdag met Canadese en Poolse vlaggetjes gaan lopen zwaaien, en als er daadwerkelijk Marokkanen waren gesneuveld, prima om dan ook de Marokkaanse vlag uit te hangen.
Waar het om gaat is dat de niet-geïntegreerde Marokkanen weigeren met een vlag te zwaaien, behalve als het de Marokkaanse vlag is, en niet omdat mogelijk een handvol Marokkanen ooit misschien iets van betekenis hebben gedaan in de oorlog, maar alleen omdat zij zelf Marokkaans zijn.
Nederlanders worden erop aangekeken (xenofobisch, islamofobie) als ze alleen maar naar hun eigen landgenoten kijken, maar bij Marokkanen moeten we dat normaal vinden?
Net zo belachelijk als dat een nederlands Nederlands vlaggetje op de mouw van je bomberjack verboden is maar als een Marokkaan er enorme Marokkaanse vlag op de rug heeft mag het wel.
  zondag 6 mei 2018 @ 22:57:49 #204
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_178980001
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2018 22:55 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

[..]

Of bedoel je "geïntegreerd".
Autocorrect }:| |:(
pi_178980111
quote:
1s.gif Op zondag 6 mei 2018 22:56 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Nee, ik vind het prima als Nederlanders op bevrijdingsdag met Canadese en Poolse vlaggetjes gaan lopen zwaaien, en als er daadwerkelijk Marokkanen waren gesneuveld, prima om dan ook de Marokkaanse vlag uit te hangen.
Waar het om gaat is dat de niet-geïntegreerde Marokkanen weigeren met een vlag te zwaaien, behalve als het de Marokkaanse vlag is, en niet omdat mogelijk een handvol Marokkanen ooit misschien iets van betekenis hebben gedaan in de oorlog, maar alleen omdat zij zelf Marokkaans zijn.
Nederlanders worden erop aangekeken (xenofobisch, islamofobie) als ze alleen maar naar hun eigen landgenoten kijken, maar bij Marokkanen moeten we dat normaal vinden?
Net zo belachelijk als dat een nederlands Nederlands vlaggetje op de mouw van je bomberjack verboden is maar als een Marokkaan er enorme Marokkaanse vlag op de rug heeft mag het wel.
Eigenlijk geef ik je met deze analyse voor een groot deel gelijk.
Probleem is alleen: Wat nu? Hoe krijg je de Marokkanen, die, of je wil of niet, deel uitmaken van onze samenleving, geïntegreerd.
Als een simpele aanwezigheid van een Marokkaanse vlag daar toch verandering in kan aanbrengen bij een deel van de groep, heb ik er geen problemen mee.
Dat het zo moet, is niet iets waar ik bij sta te juichen. De verwijdering tussen Marokkanen en Nederlanders is zo gegroeid. Je kunt allerlei "kip en ei" discussies ontketenen en in vicieuze cirkels gaan draaien, maar dat heeft weinig zin.
  zondag 6 mei 2018 @ 23:15:47 #206
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_178980310
Je kunt beginnen hen erop te wijzen dat Marokko tijdens de oorlog Frans en Spaans gebied was... of ze aub met de desbetreffende vlaggen gaan zwaaien in plaats van de huidige Marokkaanse vlag.
  Moderator zondag 6 mei 2018 @ 23:19:15 #207
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_178980366
ja en Nederland was Duits grondgebied dus als je Nederlanders wilt herdenken moet je met de Duitse vlag gaan lopen zwaaien
  zondag 6 mei 2018 @ 23:28:35 #208
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_178980508
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2018 23:19 schreef sp3c het volgende:
ja en Nederland was Duits grondgebied dus als je Nederlanders wilt herdenken moet je met de Duitse vlag gaan lopen zwaaien
:BE
pi_178980571
quote:
1s.gif Op zondag 6 mei 2018 23:15 schreef Lunatiek het volgende:
Je kunt beginnen hen erop te wijzen dat Marokko tijdens de oorlog Frans en Spaans gebied was... of ze aub met de desbetreffende vlaggen gaan zwaaien in plaats van de huidige Marokkaanse vlag.
Even wat huiswerk gedaan.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vlag_van_Marokko

Vlag van Marokko (1915-heden)

De vlag tijdens het koloniale bewind met Frankrijk, was een civiele vlag.
  zondag 6 mei 2018 @ 23:36:53 #210
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_178980634
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2018 23:33 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Even wat huiswerk gedaan.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vlag_van_Marokko

[ afbeelding ]

Vlag van Marokko (1915-heden)

De vlag tijdens het koloniale bewind met Frankrijk, was een civiele vlag.
Ja, maar welke zou je gebruiken voor "Marokkaanse gevallenen"?
pi_178981307
quote:
1s.gif Op zondag 6 mei 2018 23:36 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ja, maar welke zou je gebruiken voor "Marokkaanse gevallenen"?
Gewoon die wie nu geldt. Je kunt wellicht ook een gemeentevlag hijsen tijdens 4 en 5 mei. Dat geldt ook voor de gemeentes Almere en Lelystad. En die bestonden ook nog niet tijdens WO II.
pi_178981620
quote:
1s.gif Op zondag 6 mei 2018 22:56 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ok, fair point. Dan zijn ze dus slecht geïntegreerd. En als jij (of een ander) dat graag wilt, mag je ze dat van mij best verwijten. Doe ik ook tot een bepaalde mate. Je schiet er alleen geen zak mee op.
pi_178983199
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2018 01:19 schreef probeer het volgende:

[..]

Ok, fair point. Dan zijn ze dus slecht geïntegreerd. En als jij (of een ander) dat graag wilt, mag je ze dat van mij best verwijten. Doe ik ook tot een bepaalde mate. Je schiet er alleen geen zak mee op.
Ook mijn mening.
Het is net zoiets als: Het regent en da's niet eerlijk. Ik wil naar buiten en ik wil het droog hebben. De "oplossing" is: een paraplu en/of regenkleding. Ja maar dat wil ik niet. De regen is oneerlijk want die is er al wekenlang en ik heb vakantie en het is hartje zomer.
Met als gevolg dat er niks is opgelost. Ipv dat je je enigszins aanpast om met de tekortkomingen om te gaan.
Afgelopen 4 mei was ik bij een bijeenkomst waar Duitse en Nederlandse leerlingen een kleine toespraak hielden. Aandacht werd ook gegeven aan de Duitse verzetsgroep "Weisse Rose", met Hans en Sophie Scholl. Deze aandacht is ook min of meer geforceerd om hiermee een betere verstandhouding met de Duitse nieuwe generatie af te dwingen.
Toch heb ik hier geen moeite mee, omdat een positievere verhouding met de Duitsers een belangrijke zaak is.
Je kunt een eindeloze discussie houden waarom het ene land "zich schijnbaar wél gedraagt" en het andere niet, maar een historische analyse zal leren dat ieder volk in staat is tot terreur (nazisme, kolonialisme) en als je door rooftochten in de geschiedenis een bepaalde welvaart hebt opgebouwd is het makkelijk om daarna "fatsoenlijk" te zijn en de beschuldigende vinger op anderen te wijzen, die gefrustreerd de rooftocht nog willen beginnen.
  dinsdag 8 mei 2018 @ 08:01:05 #214
Why is all the rum gone?
pi_179005909
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2018 22:48 schreef sp3c het volgende:

en Fransen .... en Belgen etc.
Really? Het Franse en Belgische leger hebben hier in Nederland gevochten tijdens de bevrijding van Nederland? Kun je dat onderbouwen?
pi_179006562
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 08:01 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Really? Het Franse en Belgische leger hebben hier in Nederland gevochten tijdens de bevrijding van Nederland? Kun je dat onderbouwen?

De Fransen hebben in Zeeland in 1940 gevochten. Belgen weet ik zo niet. Trouwens: het grondgebied maakt niet zo veel uit. Een gevecht buiten NL heeft ook invloed op het succes van een bevrijding van Nederland. En is dus een positieve bijdrage.
  dinsdag 8 mei 2018 @ 08:58:21 #216
Why is all the rum gone?
pi_179006623
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 08:54 schreef Twentsche_Ros het volgende:

De Fransen hebben in Zeeland in 1940 gevochten.
Nou ja, gevochten, gevochten, ze waren aanwezig. En dat was niet de bevrijding, geloof ik. :)

Zie nooit Franse vlaggen bij de herdenking in Nederland. Hoe zou dat komen, denk je?
  dinsdag 8 mei 2018 @ 08:59:14 #217
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_179006636
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2018 08:18 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Ook mijn mening.
Het is net zoiets als: Het regent en da's niet eerlijk. Ik wil naar buiten en ik wil het droog hebben. De "oplossing" is: een paraplu en/of regenkleding. Ja maar dat wil ik niet. De regen is oneerlijk want die is er al wekenlang en ik heb vakantie en het is hartje zomer.
Met als gevolg dat er niks is opgelost. Ipv dat je je enigszins aanpast om met de tekortkomingen om te gaan.
Afgelopen 4 mei was ik bij een bijeenkomst waar Duitse en Nederlandse leerlingen een kleine toespraak hielden. Aandacht werd ook gegeven aan de Duitse verzetsgroep "Weisse Rose", met Hans en Sophie Scholl. Deze aandacht is ook min of meer geforceerd om hiermee een betere verstandhouding met de Duitse nieuwe generatie af te dwingen.
Toch heb ik hier geen moeite mee, omdat een positievere verhouding met de Duitsers een belangrijke zaak is.
Je kunt een eindeloze discussie houden waarom het ene land "zich schijnbaar wél gedraagt" en het andere niet, maar een historische analyse zal leren dat ieder volk in staat is tot terreur (nazisme, kolonialisme) en als je door rooftochten in de geschiedenis een bepaalde welvaart hebt opgebouwd is het makkelijk om daarna "fatsoenlijk" te zijn en de beschuldigende vinger op anderen te wijzen, die gefrustreerd de rooftocht nog willen beginnen.
Die Duitsers wonen in Nederland en zijn oververtegenwoordigd in de criminaliteit, trekken massaal een uitkering, laten Duitsers overkomen om mee te trouwen en hebben na drie generaties nog steeds een spraakgebrek?

Nee, die Duitsers betrek je erin omdat ze een partij zijn. Die Marokkanen hebben er niks mee te maken, behalve dat ze hier wonen. Dan herdenk je dus mee als Nederlander, of je houdt twee minuten je bek. Er is geen enkele reden hier Marokkanen te herdenken bij een nationale herdenking. Als ze voor de huursoldaten iets willen kunnen ze dat zelf organiseren in Marokko, op de ambassade of voor mij part in het buurthuis, maar er is geen reden dat op 4 mei te doen.
  dinsdag 8 mei 2018 @ 10:04:43 #218
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_179007646
quote:

[..]

Een gevecht buiten NL heeft ook invloed op het succes van een bevrijding van Nederland. En is dus een positieve bijdrage.
Dat is onzin. Dan kunnen we voor bijna ieder volk in Europa wel een vlag gaan ophangen, want tegen het einde van de oorlog vocht half bevrijd Europa mee met de geallieerden.

Kun je net zo goed een EU-vlag ophangen. Is trouwens historisch net zo correct als de Marokkaanse vlag, die in die vorm helemaal niet bestond in 1945.
pi_179007800
quote:

[..]

pi_179008902
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 10:15 schreef DrMabuse het volgende:

[..]

De kwalificaties huursoldaten en misdragingen zijn subjectieve en graduele beoordelingen en gelden voor alle geallieerde eenheden. Vwb de rest mbt "de vlag. De sowjetvlag werd in 45 ook hier en daar gehesen. Daar kun je verschillend over denken. Ik vind het niet Zo'n probleem. Italiaanse vlaggen bij pizzeria's. Ook Zo'n issue.
  dinsdag 8 mei 2018 @ 11:15:48 #221
Why is all the rum gone?
pi_179009141
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 11:06 schreef Twentsche_Ros het volgende:

De kwalificaties huursoldaten en misdragingen zijn subjectieve en graduele beoordelingen
Really?

http://uncensoredhistory.(...)ldiers-moroccan.html
pi_179010215
quote:
Er zijn ook misdragingen geweest bij andere geallieerden. Die zijn wat minder bekend omdat Italië en Duitsland afhankelijk waren van de Marshallhulp. En de vs en vk waren de nieuwe bondgenoten bij de koude oorlog. Itt de Russen en Marokkanen. En waarom zouden de vs soldaten geen huurlingen zijn? Wad de soldij voor de Marokkanen hoger dan voor de vs soldaten? Allemaal aannames.
  dinsdag 8 mei 2018 @ 12:01:08 #223
Why is all the rum gone?
pi_179010292
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 11:58 schreef Twentsche_Ros het volgende:

Er zijn ook misdragingen geweest bij andere geallieerden.
Kom maar met onderbouwing.

En de Marokkanen waren huurlingen, omdat ze onder het Franse leger vochten.
pi_179010523
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 12:01 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Kom maar met onderbouwing.

En de Marokkanen waren huurlingen, omdat ze onder het Franse leger vochten.
Huurling is niet afhankelijk van welk leger. Maar of je commerciële of ideologische motieven hebt. Dat kan een Marokkaan maar net zo goed een Canadees zijn. Ik ken geen enqueteverslage. Met misdragingen is het ook niet zwart wit.

Google maar Gennep Engelse soldaten Nederlands Dagblad.
  dinsdag 8 mei 2018 @ 12:18:39 #225
Why is all the rum gone?
pi_179010607
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 12:12 schreef Twentsche_Ros het volgende:

Huurling is niet afhankelijk van welk leger. Maar of je commerciële of ideologische motieven hebt.
Exaclly. De Marokkanen vochten voor GELD mee in het Franse leger.

quote:
Met misdragingen is het ook niet zwart wit.
De Marokkanen (en Tunesiers en Algerijnen) hebben als beesten huis gehouden onder de vrouwelijke bevolking, met name in Italie. Die waarheid wil je liever niet weten, maar dat is dan jammer voor je.
pi_179011009
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 12:18 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

[..]

De Marokkanen (en Tunesiers en Algerijnen) hebben als beesten huis gehouden onder de vrouwelijke bevolking, met name in Italie. Die waarheid wil je liever niet weten, maar dat is dan jammer voor je.
Er zijn vriendschapsbanden aangeknoopt tussen Marokkaanse krijgsgevangenen in Zeeland met de plaatselijke Zeeuwse bevolking in 1943. En waaruit blijkt dat een Canadees minder "voor het geld ging dan een Marokkaan?
  dinsdag 8 mei 2018 @ 12:50:30 #227
Why is all the rum gone?
pi_179011152
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 12:42 schreef Twentsche_Ros het volgende:

Er zijn vriendschapsbanden aangeknoopt tussen Marokkaanse krijgsgevangenen in Zeeland met de plaatselijke Zeeuwse bevolking in 1943.
Onderbouwing?

quote:
En waaruit blijkt dat een Canadees minder "voor het geld ging dan een Marokkaan?
Door dit soort dingen:
quote:
"Het leger is allerminst klaar voor de oorlog en bestaat voornamelijk uit vrijwilligers. De Canadese bevolking staat eerst onwillig tegenover de strijd, maar levert uiteindelijk en aanzienlijk leger. Het aantal Canadezen dat deelneemt aan de strijd neemt na het begin van de oorlog in rap tempo toe. Men wil vechten voor hen die sneuvelden tijdens de Eerste Wereldoorlog, maar ook voor het eigen land en hun moederland Groot-Brittannië. "
pi_179011290
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 12:50 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Onderbouwing?

[..]

Door dit soort dingen:

[..]

Onderbouwing is een kwestie van googlen. Dat onderste citaat. Is dat van iemand die de waarheid in pacht heeft. Het zijn allemaal meningen. Feit is dat Marokkanen onderdeel vormden vd geallieerden. Punt.
  Moderator dinsdag 8 mei 2018 @ 13:01:32 #229
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_179011384
quote:

[..]

natuurlijk kan ik dat maar ik weet niet of ik zin heb in dat opstandige toontje van je
  dinsdag 8 mei 2018 @ 13:05:28 #230
Why is all the rum gone?
pi_179011449
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 12:56 schreef Twentsche_Ros het volgende:

Onderbouwing is een kwestie van googlen.
Geen onderbouwing, geen verhaal.

quote:
Dat onderste citaat. Is dat van iemand die de waarheid in pacht heeft. Het zijn allemaal meningen.
En die komt je toevallig niet zo goed uit, zie ik. :)
Laat maar 'een mening' zien van iemand, die claimt dat het Canadese leger vol zat met goudzoekers.

Feit is dat de Marokkanen in WO2 veel vrouwen hebben verkracht. Met name in Italie. Die vrouwen hebben zelfs een 'naam' gekregen: The Marocchinate (Women).
  dinsdag 8 mei 2018 @ 13:05:53 #231
Why is all the rum gone?
pi_179011456
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 13:01 schreef sp3c het volgende:

natuurlijk kan ik dat
Laat maar zien dan.
  dinsdag 8 mei 2018 @ 13:07:27 #232
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_179011472
Wel raar dat toen Marokkanen nog als "goed" te boek stonden die vlag niet werd gehesen en niemand er een probleem van maakte, maar nu ze zich als klotevolk minder prettig volk ontpopt hebben die vlag er wel opeens bij moet.
  Moderator dinsdag 8 mei 2018 @ 13:08:37 #233
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_179011497
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 13:05 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Laat maar zien dan.
operatie Amherst 3 en 4 troop SAS (Frans)
operatie Infatuate Brigade Piron (Belgisch)

you stand corrected
  dinsdag 8 mei 2018 @ 13:10:04 #234
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_179011520
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 12:56 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Onderbouwing is een kwestie van googlen. Dat onderste citaat. Is dat van iemand die de waarheid in pacht heeft. Het zijn allemaal meningen. Feit is dat Marokkanen onderdeel vormden vd geallieerden. Punt.
Nee, geen punt. Het gaat er om of ze in Nederland hebben gevochten in WWII - nee dus. Anders kunnen we alle landen die tot de geallieerden behoorden wel elk jaar gaan herdenken. Dit is weer een typische vorm van politieke correctheid om een bepaalde bevolkingsgroep tegemoet te komen :r
"Hoka Hey!"
  Moderator dinsdag 8 mei 2018 @ 13:10:37 #235
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_179011530
wel dus
  dinsdag 8 mei 2018 @ 13:11:30 #236
287741 matspontius
pi_179011549
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 13:10 schreef sp3c het volgende:
wel dus
Bron?
"Hoka Hey!"
  Moderator dinsdag 8 mei 2018 @ 13:11:47 #237
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_179011552
waar zijn ze doodverklaard?
  dinsdag 8 mei 2018 @ 13:15:01 #238
Why is all the rum gone?
pi_179011607
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 13:08 schreef sp3c het volgende:

operatie Amherst 3 en 4 troop SAS (Frans)
operatie Infatuate Brigade Piron (Belgisch)

Dank je wel. Mogen zij ook hun vlag hijsen tijdens de Nederlande herdenking. :)
  Moderator dinsdag 8 mei 2018 @ 13:16:11 #239
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_179011626
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 13:15 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

bij Amherst is minimaal 1 Syrische militair gesneuveld
  dinsdag 8 mei 2018 @ 13:16:55 #240
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_179011648
quote:

[..]

De Fransen hebben in Zeeland in 1940 gevochten. Belgen weet ik zo niet. Trouwens: het grondgebied maakt niet zo veel uit. Een gevecht buiten NL heeft ook invloed op het succes van een bevrijding van Nederland. En is dus een positieve bijdrage.
De Belgen ook. De gevechtsverslagen daarvan zijn trouwens recent gedigitaliseerd.
  dinsdag 8 mei 2018 @ 13:17:10 #241
287741 matspontius
pi_179011654
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 13:16 schreef sp3c het volgende:

[..]

ik vraag je om een bron van je bewering, komt die nog?
"Hoka Hey!"
  dinsdag 8 mei 2018 @ 13:18:10 #242
Why is all the rum gone?
pi_179011668
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 13:16 schreef sp3c het volgende:

Is geen Marokkaan, toch?

Maar Nederlanders met Marokkaanse voorouders, die willen toch gewoon de Nederlandse driekleur laten zien? Het zijn toch Nederlanders?
  dinsdag 8 mei 2018 @ 13:19:21 #243
287741 matspontius
pi_179011687
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 13:18 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Is geen Marokkaan, toch?

Maar Nederlanders met Marokkaanse voorouders, die willen toch gewoon de Nederlandse driekleur laten zien? Het zijn toch Nederlanders?
Net wanneer het hun uitkomt. Bij uitkering trekken zijn het bv ras Nederlanders ....
"Hoka Hey!"
  dinsdag 8 mei 2018 @ 13:19:48 #244
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_179011697
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 12:18 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

[..]

Precies, het was een soort Blackwater van de jaren '40. Echt idioot om deze monsters te gaan eren.
  Moderator dinsdag 8 mei 2018 @ 13:20:06 #245
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_179011701
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 13:18 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Is geen Marokkaan, toch?

dat is mijn punt ook niet

mijn punt is dat het moeilijk te zeggen is wie er allemaal heeft meegevochten zonder dat je een bataljon geschiedkundigen aan laat rukken en dat je stelling dat alleen de Canadezen, Polen, Amerikanen en Britten (of wat was het) ons bevrijd hebben veel te kort door de bocht is

quote:
dat interesseert me geen reet, als je de vlag halfstok wil doen om die jongens te eren dan moet dat gewoon kunnen
  dinsdag 8 mei 2018 @ 13:21:31 #246
287741 matspontius
pi_179011724
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 13:20 schreef sp3c het volgende:

[..]

dat is mijn punt ook niet

mijn punt is dat het moeilijk te zeggen is wie er allemaal heeft meegevochten zonder dat je een bataljon geschiedkundigen aan laat rukken en dat je stelling dat alleen de Canadezen, Polen, Amerikanen en Britten (of wat was het) ons bevrijd hebben veel te kort door de bocht is
Kom dan eens met een bron - je beweert wel van alles maar ik zie geen bewijs
"Hoka Hey!"
  Moderator dinsdag 8 mei 2018 @ 13:21:48 #247
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_179011730
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 13:21 schreef matspontius het volgende:

[..]

Kom dan eens met een bron - je beweert wel van alles maar ik zie geen bewijs
die heb ik al geplaatst he
  dinsdag 8 mei 2018 @ 13:22:14 #248
287741 matspontius
pi_179011740
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 13:21 schreef sp3c het volgende:

[..]

die heb ik al geplaatst he
Waar dan?
"Hoka Hey!"
  Moderator dinsdag 8 mei 2018 @ 13:22:16 #249
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_179011742
2 zelfs maar het was maar 1 post
  dinsdag 8 mei 2018 @ 13:23:21 #250
287741 matspontius
pi_179011754
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 13:22 schreef sp3c het volgende:
2 zelfs maar het was maar 1 post
Ah de Wikipedia bron - heel betrouwbaar inderdaad. Het verhaal van 1 Syrier is ook heel overtuigend 8)7
"Hoka Hey!"
  Moderator dinsdag 8 mei 2018 @ 13:23:44 #251
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_179011762
:')
  dinsdag 8 mei 2018 @ 13:24:54 #252
420375 Baconbus
Babuganesh.
pi_179011789
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 13:19 schreef matspontius het volgende:

[..]

Net wanneer het hun uitkomt. Bij uitkering trekken zijn het bv ras Nederlanders ....
They tuk ur uitkeringen!
wooblabalurg
  dinsdag 8 mei 2018 @ 13:25:01 #253
287741 matspontius
pi_179011791
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 13:23 schreef sp3c het volgende:
:')
Conclusie; je hebt geen duidelijk bewijs en roeptoetert maar wat in het rond met Wikipedia als bron - moet ik dat serieus nemen?
"Hoka Hey!"
  dinsdag 8 mei 2018 @ 13:25:22 #254
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_179011798
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 13:23 schreef matspontius het volgende:

[..]

Ah de Wikipedia bron - heel betrouwbaar inderdaad. Het verhaal van 1 Syrier is ook heel overtuigend 8)7
  dinsdag 8 mei 2018 @ 13:26:21 #255
287741 matspontius
pi_179011819
quote:
6s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 13:25 schreef Nibb-it het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
In verband met het Marokkanen verhaal goochemerd - sinds wanneer hoort een Syrier bij Marokko?
"Hoka Hey!"
  Moderator dinsdag 8 mei 2018 @ 13:27:04 #256
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_179011832
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 13:25 schreef matspontius het volgende:

[..]

Conclusie; je hebt geen duidelijk bewijs en roeptoetert maar wat in het rond met Wikipedia als bron - moet ik dat serieus nemen?
  dinsdag 8 mei 2018 @ 13:27:31 #257
287741 matspontius
pi_179011841
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 13:27 schreef sp3c het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Ok duidelijk :W OMG
"Hoka Hey!"
  dinsdag 8 mei 2018 @ 13:29:06 #258
Why is all the rum gone?
pi_179011878
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 13:20 schreef sp3c het volgende:

Die stelling dekt toch aardig de lading. Dat er 100 Franse paratroopers een keer mee hebben gedaan en een paar Belgische paarden, is inderdaad leuk voor geschiedkundigen, maar meer ook eigenlijk niet.

quote:
dat interesseert me geen reet, als je de vlag halfstok wil doen om die jongens te eren dan moet dat gewoon kunnen
Inderdaad, DE vlag.
  Moderator dinsdag 8 mei 2018 @ 13:29:07 #259
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_179011879
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 13:27 schreef matspontius het volgende:

[..]

Ok duidelijk :W OMG
klopt toch gewoon wat ik zeg of ben ik nu scheel ofzo :')

dat van die Belgen is overigens geen wiki maar gewoon de site van de brigade zelf, Amherst zal ook wel te vinden zijn maar mijn Frans is niet je van het meer

hier een docu van rtv drenthe
  dinsdag 8 mei 2018 @ 13:30:51 #260
287741 matspontius
pi_179011908
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 13:29 schreef sp3c het volgende:

[..]

klopt toch gewoon wat ik zeg of ben ik nu scheel ofzo :')

dat van die Belgen is overigens geen wiki maar gewoon de site van de brigade zelf, Amherst zal ook wel te vinden zijn maar mijn Frans is niet je van het meer

hier een docu van rtv drenthe
Ik snap niet dat je in een Syrier aanhaalt in een verhaal over het herdenken van Marokkanen - maar dat zal wel aan mij liggen
"Hoka Hey!"
  Moderator dinsdag 8 mei 2018 @ 13:31:10 #261
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_179011917
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 13:29 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Die stelling dekt toch aardig de lading. Dat er 100 Franse paratroopers een keer mee hebben gedaan en een paar Belgische paarden, is inderdaad leuk voor geschiedkundigen, maar meer ook eigenlijk niet.
ja als we de offers van die jongens gaan lopen marginaliseren ben ik er klaar mee

feit is dat er meer nationaliteiten mee hebben gedaan, dat feit heb ik aangetoond en de kant die je er verder mee op wil vind te respectloos om aan deel te nemen ...
pi_179011920
quote:

[..]

De vrije Belgen; Brigade Piron hebben gevochten in onder andere Thorn, Hunsel, Ell in Limburg. Hier zijn ook mannen omgekomen.
  Moderator dinsdag 8 mei 2018 @ 13:32:01 #263
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_179011935
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 13:30 schreef matspontius het volgende:

[..]

Ik snap niet dat je in een Syrier aanhaalt in een verhaal over het herdenken van Marokkanen - maar dat zal wel aan mij liggen
was een voetnoot in een zijdelingse discussie, moet je je niet blind op staren

jij vond het niet geloofwaardig en vroeg om een bron ... daar is het, hoef je verder niets mee te doen
pi_179011942
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 13:15 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Op de herdenking in mijn gemeente is inderdaad de Belgische vlag zichtbaar en de Ambassade aanwezig.
  dinsdag 8 mei 2018 @ 13:39:02 #265
420375 Baconbus
Babuganesh.
pi_179012085
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 13:32 schreef _The_General_ het volgende:

[..]

Op de herdenking in mijn gemeente is inderdaad de Belgische vlag zichtbaar en de Ambassade aanwezig.
Oeh pijnlijk.
Ik heb net in dit topic geleerd dat het alleen DE vlag mag zijn.
wooblabalurg
pi_179012108
quote:
9s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 13:39 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Oeh pijnlijk.
Ochja. bij ons hangen 12 vlaggen incl. de Duitse en Oostenrijkse. Al sinds 2001! Heeft nog nooit iemand een probleem van gemaakt.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Leudalmonument
  Moderator dinsdag 8 mei 2018 @ 13:40:21 #267
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_179012117
quote:
9s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 13:39 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Oeh pijnlijk.
ja en 1+1 is 3

heb ik je nu wat bijgeleerd of geloof je dat niet helemaal?
  dinsdag 8 mei 2018 @ 13:42:49 #268
420375 Baconbus
Babuganesh.
pi_179012183
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 13:40 schreef sp3c het volgende:

[..]

ja en 1+1 is 3

heb ik je nu wat bijgeleerd of geloof je dat niet helemaal?
Dat hele vlaggenconcept is inmiddels zo achterhaald.

Sowieso doei landen, hoi globalisering.

Interesseert het mij nou waar je uit een kut kwam.

En er dan nog helemaal trots op zijn. Heb je precies niks voor gedaan.
wooblabalurg
  Moderator dinsdag 8 mei 2018 @ 13:44:16 #269
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_179012222
hoe dan ook ... deze jongens zijn omgekomen in de strijd tegen de moffen, hier aangespoeld, hier doodverklaard, hier gesneuveld, hier begraven

als daar dan iemand een Marokkaanse vlag voor halfstok wil hangen dan zie ik echt het probleem niet en als daar dan Marokkaanse Nederlanders of Nederlandse Marokkanen of Marokkanen of hoe je ze ook wil noemen op af komen om die gasten te eren dan vind ik dat alleen maar mooi

vooral doorgaan
  Moderator dinsdag 8 mei 2018 @ 13:45:02 #270
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_179012241
quote:
17s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 13:42 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Dat hele vlaggenconcept is inmiddels zo achterhaald.

Sowieso doei landen, hoi globalisering.

Interesseert het mij nou waar je uit een kut kwam.

En er dan nog helemaal trots op zijn. Heb je precies niks voor gedaan.
andere discussie ... in mijn ogen geen hele interessante

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  dinsdag 8 mei 2018 @ 13:45:30 #271
Why is all the rum gone?
pi_179012247
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 13:31 schreef sp3c het volgende:

feit is dat er meer nationaliteiten mee hebben gedaan, dat feit heb ik aangetoond
Correct, maar het bleek achteraf niet heel relevant te zijn voor het topic. Toch bedankt voor je input.
  dinsdag 8 mei 2018 @ 13:46:19 #272
420375 Baconbus
Babuganesh.
pi_179012264
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 13:45 schreef sp3c het volgende:

[..]

andere discussie ... in mijn ogen geen hele interessante

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Oeh wat jammer.
Gelukkig mogen de andere vlaggen hangen.
Dat dan weer wel.
wooblabalurg
  Moderator dinsdag 8 mei 2018 @ 13:46:23 #273
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_179012265
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 13:45 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Correct, maar het bleek achteraf niet heel relevant te zijn voor het topic. Maar bedankt voor je input.
het haalt je argument dat alleen die 4 vlaggen naast de Nederlandse mogen hangen wel flink onderuit

kostte gelukkig niet zo heel veel moeite
pi_179012306
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 13:44 schreef sp3c het volgende:
hoe dan ook ... deze jongens zijn omgekomen in de strijd tegen de moffen, hier aangespoeld, hier doodverklaard, hier gesneuveld, hier begraven

als daar dan iemand een Marokkaanse vlag voor halfstok wil hangen dan zie ik echt het probleem niet en als daar dan Marokkaanse Nederlanders of Nederlandse Marokkanen of Marokkanen of hoe je ze ook wil noemen op af komen om die gasten te eren dan vind ik dat alleen maar mooi

vooral doorgaan
Zo'n mening vind ik een echte verademing na dat tandengeknars
pi_179012385
quote:

vooral doorgaan
Dat is het probleem ook niet. Het probleem zit in het creëren van onwaarheden en mythes. In Ysselstein liggen ook Duitse soldaten uit de eerste wereldoorlog begraven die over de Maas zijn komen aandrijven . Als je deze denkwijze doorvoert dan moet er dus toch echt in Nederland gevochten zijn tijdens de eerste Wereldoorlog. .. ;(
  dinsdag 8 mei 2018 @ 13:53:29 #276
Why is all the rum gone?
pi_179012392
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 13:46 schreef sp3c het volgende:

het haalt je argument dat alleen die 4 vlaggen naast de Nederlandse mogen hangen wel flink onderuit
Dan heb je wel veel moeite gedaan, om iets onderuit te halen wat ik nooit gezegd heb. :)
pi_179012407
quote:

vooral doorgaan
Als een individu dat doet, geen probleem. Maar de Staat en organisaties die meehelpen aan officiële herdenkingen moeten natuurlijk niet meedoen aan deze geschiedvervalsing. En je moet de leugens natuurlijk blijven ontmaskeren.
  Moderator dinsdag 8 mei 2018 @ 13:56:25 #278
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_179012471
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 13:52 schreef _The_General_ het volgende:

[..]

Dat is het probleem ook niet. Het probleem zit in het creëren van onwaarheden en mythes.
dat gebeurt in elke oorlog, dat is meer wat voor geschiedkundigen enzo

zie ook de maas die rood zou hebben gekleurd door een aanval van Mariniers over de 4leeuwen(?) brug

ontkom je niet aan maar het moet niet zo zijn dat militairen niet herdacht kunnen worden, niet de eer gegeven kan worden die ze toekomt omdat ze in niemandsland zijn omgekomen

quote:
In Ysselstein liggen ook Duitse soldaten uit de eerste wereldoorlog begraven die over de Maas zijn komen aandrijven . Als je deze denkwijze doorvoert dan moet er dus toch echt in Nederland gevochten zijn tijdens de eerste Wereldoorlog. .. ;(
als wij deel hadden genomen aan de eerste wereldoorlog en de boel zouden herdenken dan zou ik die denkwijze zeker doorvoeren ja ... en waarom ook niet?
  Moderator dinsdag 8 mei 2018 @ 13:58:15 #279
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_179012541
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 13:53 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Dan heb je wel veel moeite gedaan, om iets onderuit te halen wat ik nooit gezegd heb. :)
dude ...

dit:

quote:
dit klopt niet, is totaal niet volledig, ik heb dat aangetoond

punt, je had geen gelijk
  Moderator dinsdag 8 mei 2018 @ 13:58:30 #280
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_179012547
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 13:53 schreef Confetti het volgende:

[..]

Als een individu dat doet, geen probleem. Maar de Staat en organisaties die meehelpen aan officiële herdenkingen moeten natuurlijk niet meedoen aan deze geschiedvervalsing. En je moet de leugens natuurlijk blijven ontmaskeren.
is ook niet echt sprake van
  dinsdag 8 mei 2018 @ 13:59:07 #281
Why is all the rum gone?
pi_179012563
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 13:58 schreef sp3c het volgende:

dude ...

dit:
Waar zeg ik dat alleen deze vlaggen getoond mogen worden?
  Moderator dinsdag 8 mei 2018 @ 13:59:44 #282
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_179012582
ja ok je hebt gelijk dat heb je niet letterlijk gezegd
  Moderator dinsdag 8 mei 2018 @ 14:00:56 #283
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_179012618
het is hoe dan ook geen argument om de Marokkaanse vlag niet halfstok te hangen op die begraafplaats
  dinsdag 8 mei 2018 @ 14:01:45 #284
Why is all the rum gone?
pi_179012636
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 13:56 schreef sp3c het volgende:

ontkom je niet aan maar het moet niet zo zijn dat militairen niet herdacht kunnen worden,
Maar dat is het hele onderwerp niet; tuurlijk mogen Marokkaanse militairen herdacht worden, maar op 04 mei herdenken we NEDERLANDSE oorlogsslachtoffers en op 05 mei herdenken we de bevrijding van NEDERLAND.
  dinsdag 8 mei 2018 @ 14:02:41 #285
420375 Baconbus
Babuganesh.
pi_179012654
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 14:01 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Maar dat is het hele onderwerp niet; tuurlijk mogen Marokkaanse militairen herdacht worden, maar op 04 mei herdenken we NEDERLANDSE oorlogsslachtoffers en op 05 mei herdenken we de bevrijding van NEDERLAND.
Dat maakt het juist zo pijnlijk.
wooblabalurg
  dinsdag 8 mei 2018 @ 14:02:42 #286
Why is all the rum gone?
pi_179012655
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 14:00 schreef sp3c het volgende:
het is hoe dan ook geen argument om de Marokkaanse vlag niet halfstok te hangen op die begraafplaats
Maar er is ook geen argument om dat wel te doen bij de herdenking van de NEDERLANDSE oorlogslachtoffers, toch?
  dinsdag 8 mei 2018 @ 14:05:10 #287
Why is all the rum gone?
pi_179012722
quote:
10s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 14:02 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Dat maakt het juist zo pijnlijk.
Vind ik persoonlijk niets pijnlijks aan.
  Moderator dinsdag 8 mei 2018 @ 14:06:24 #288
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_179012761
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 14:02 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Maar er is ook geen argument om dat wel te doen bij de herdenking van de NEDERLANDSE oorlogslachtoffers, toch?
ja wat wil je dan, iedere week een herdenking voor een andere groep?

lijkt mij de beste dag van het jaar om dat te doen eerlijk gezegd
  dinsdag 8 mei 2018 @ 14:06:30 #289
420375 Baconbus
Babuganesh.
pi_179012766
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 14:05 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Vind ik persoonlijk niets pijnlijks aan.
Mensen zijn het over het algemeen ook eens met hun eigen standpunten. Is meer iets voor outsiders dit.
wooblabalurg
  Moderator dinsdag 8 mei 2018 @ 14:06:49 #290
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_179012774
quote:
14s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 14:06 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Mensen zijn het over het algemeen ook eens met hun eigen standpunten. Is meer iets voor outsiders dit.
ga ff ergens anders trollen joh
  dinsdag 8 mei 2018 @ 14:07:29 #291
420375 Baconbus
Babuganesh.
pi_179012798
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 14:06 schreef sp3c het volgende:

[..]

Nee spec. We doen alleen de Nederlanders. Of iets dat met Nederland te maken heeft. Afbakenen die handel. Van ons. Niet van jullie.
wooblabalurg
  dinsdag 8 mei 2018 @ 14:08:32 #292
420375 Baconbus
Babuganesh.
pi_179012827
quote:

[..]

ga ff ergens anders trollen joh
Omdat ik een andere mening heb troll ik?

Beetje makkelijk wel he.
wooblabalurg
  Moderator dinsdag 8 mei 2018 @ 14:09:09 #293
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_179012846
nee je mening heeft er niets mee te maken, het is de manier waarop je hem uit
  dinsdag 8 mei 2018 @ 14:11:01 #294
Why is all the rum gone?
pi_179012900
quote:

Er is vast een herdenkingsdag in Marokko voor Marokkaanse oorlogsslachtoffers.

quote:
Lijkt mij juist de dag om het niet te doen, maar dat was je al duidelijk.
  Moderator dinsdag 8 mei 2018 @ 14:12:12 #295
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_179012950
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 14:11 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Er is vast een herdenkingsdag in Marokko voor Marokkaanse oorlogsslachtoffers.

het interesseert me niet wat er allemaal in Marokko te doen is
pi_179035342
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 11:06 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

De kwalificaties huursoldaten en misdragingen zijn subjectieve en graduele beoordelingen en gelden voor alle geallieerde eenheden. Vwb de rest mbt "de vlag. De sowjetvlag werd in 45 ook hier en daar gehesen. Daar kun je verschillend over denken. Ik vind het niet Zo'n probleem. Italiaanse vlaggen bij pizzeria's. Ook Zo'n issue.
We hebben het niet over 1945 en vlaggen bij pizzeria's.

Gaan strijken met een eer die je totaal niet toekomt is in mijn optiek ranzig.

Jij denkt daar anders over.
  woensdag 9 mei 2018 @ 10:57:07 #297
463668 MrRatio
Never underestimate ratio
pi_179037043
Eerder een Noorse dan een Marokkaanse vlag:
https://www.tracesofwar.n(...)Noorse-Commandos.htm
Environmentalism and its most extreme version, global warming alarmism, asks for an almost unprecedented expansion of government intrusion and intervention into our lives and of government control over us.
Václav Klaus
  Moderator woensdag 9 mei 2018 @ 12:42:40 #298
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_179038901
hoeveel eerder, 3 mei?
pi_179093467
Okay, het is nu helder.
Marokkanen hebben aan zijde geallieerden tegen de legers van Hitler geknokt, maar niet in Nederland.
Voortaan langere rit naar Frankrijk maken.
Something is rotten in the state of Denmark. (Shakespeare)
pi_179093502
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2018 10:57 schreef MrRatio het volgende:
Eerder een Noorse dan een Marokkaanse vlag:
https://www.tracesofwar.n(...)Noorse-Commandos.htm
Ja maar die wonen niet in Nederland en veroorzaken geen dagelijkse ellende. Zinloos dus.
pi_179093508
Schluss.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')