abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_178891112
quote:
Al vijftien jaar wordt er moeite gedaan om de herkomstlanden van naoorlogse Nederlandse immigranten een plaats te geven in de Nederlandse geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog. Een enkele mythe komt daarbij goed van pas.

Er zaten ten tijde van de Tweede Wereldoorlog wel Marokkanen in het Franse leger, maar ze waren niet betrokken bij de verdediging of de bevrijding van Nederland. Toch worden jaarlijks Marokkanen herdacht, die in de oorlogsjaren in Nederland zouden zijn gesneuveld. Die herdenking is ingegeven door de behoefte om allochtonen – Marokkanen in het bijzonder – een plaats te geven in de Nederlandse herdenkingen van de Tweede Wereldoorlog.

Marokkaanse gastarbeider en Haags welzijnswerker was dé aanjager
Dé aanjager van de Marokkaanse betrokkenheid bij Nederland in de Tweede Wereldoorlog is een voormalige Marokkaanse gastarbeider en Haags welzijnswerker, Mohamed Achahboun. Die ontdekte in 1985 dat er Marokkanen begraven liggen op de Franse oorlogsbegraafplaats in het Zeeuwse Kapelle. Hij organiseerde voor Marokkaanse Nederlanders bustochten vanuit de Randstad naar de jaarlijkse herdenking in Kapelle, die daardoor gaandeweg steeds meer een Marokkaanse en steeds minder een Franse herdenking werd.

Het was Achahboun erom te doen dat Marokkanen door de herdenking van ‘hun’ bijdrage aan de verdediging dan wel de bevrijding van Nederland met meer respect zouden worden bejegend: ‘Voor Nederlanders is de oorlog zo belangrijk – nu we samen een geschiedenis hebben, kan dat ons dichter bij elkaar brengen.’

In 2008 was Marokkaanse ambassadeur bij herdenking in Kapelle
De langdurige actie voor erkenning van de bijdrage van Marokkanen aan de verdediging dan wel de bevrijding van Nederland werd in 2008 bekroond met de officiële aanwezigheid van de Marokkaanse ambassadeur, het hijsen van de Marokkaanse vlag en het spelen van het Marokkaanse volkslied bij de jaarlijkse herdenking in Kapelle. In 2020, zo wordt gehoopt, wordt de 75-jarige herdenking van het einde van de Tweede Wereldoorlog in Kapelle opgeluisterd door de Franse president en zowel de Nederlandse als de Marokkaanse koning.

Die herdenking berust echter, net als andere herdenkingen van de betrokkenheid van Marokkanen bij de Tweede Wereldoorlog in Nederland, op een misverstand. Er liggen in Kapelle wel enkele tientallen Marokkanen begraven die bij het begin van de oorlog in Franse dienst waren. Ze kwamen echter om bij de vlucht van het Franse leger naar Engeland in mei 1940 en spoelden net als vele anderen in de zomer van 1940 aan op de Nederlandse kusten. Een deel van hen werd later in Kapelle begraven.

Mythische verhaal van Marokkaanse bijdrage viel in goede aarde bij politici en historici
De afgelopen vijftien jaar viel het mythische verhaal van de Marokkaanse bijdrage aan de Nederlandse oorlogsgeschiedenis in goede aarde bij politici en historici, die met een aan de naoorlogse immigratie aangepaste geschiedschrijving de integratie wilden dienen en het perspectief van de herdenkingen van 4 en 5 mei wilden verbreden. Publicaties over de herkomstlanden (Marokko, Suriname, Antillen, Turkije) in oorlogstijd zouden daaraan moeten bijdragen.

Overigens waren er wel degelijk tienduizenden Marokkaanse huursoldaten in het Franse leger betrokken bij de verdediging van Frankrijk in 1940 en later de bevrijding van (vooral) Italië. In Nederland waren nooit Marokkaanse soldaten in Franse dienst actief.
Bron

Dit stukje kan ik oprecht waarderen:

Het was Achahboun erom te doen dat Marokkanen door de herdenking van ‘hun’ bijdrage aan de verdediging dan wel de bevrijding van Nederland met meer respect zouden worden bejegend: ‘Voor Nederlanders is de oorlog zo belangrijk – nu we samen een geschiedenis hebben, kan dat ons dichter bij elkaar brengen.’

Vanuit de gedachtegang van Achahboun is het dus wel te begrijpen dat hij Marokkanen en Nederlanders korter tot elkaar probeert te brengen, waarvoor hulde.

Wat stoort is natuurlijk dat velen weer met deze "leugen" aan de haal zijn gegaan, waar zelfs nog op FOK! enkelen rondlopen die zwaar overtuigd zijn dat Marokkanen hebben meegevochten in Nederland. Iedereen die zonder oogkleppen op nadenkt weet ook dat deze verhalen pas kwamen nadat Marokkaanse jongeren het leuk vonden om met kransen te voetballen of herdenkingen te verstoren. Wat meteen toch weer een ander punt duidelijk maakt, vele Marokkanen hebben dus geen respect voor de Nederlandse cultuur pas als ze er zelf bij betrokken worden kan de traditie rekenen op enig respect. Zo los je de problemen niet op, ik blijf het een schande vinden dat de herinnering aan mensen die echt hebben gevochten en zijn gestorven voor onze vrijheid wordt misbruikt om een groep tegemoet te komen in de samenleving die zulke vrijheden, en andermans cultuur niet kunnen respecteren.

Het is een schande dat ze nog een Marokkaanse vlag ophangen tijdens de herdenking, en de vlaggen van militairen/landen die wel degelijk gevochten hebben naast de Amerikanen en de Britten worden genegeerd.
pi_178891165
Respect is a two way street.
  woensdag 2 mei 2018 @ 14:29:13 #3
230450 ShevaJB
Rock beat tempo 155
pi_178891166
Dat is toch normaal tegenwoordig. Iedereen moet een stem hebben en zielig gevonden worden.
[b]Doe'k 't now wel, doe'k 't now niet of krieg ik spiet
[/b]
[b]Op vrijdag 15 januari 2010 10:36 schreef boudemaniak het volgende:[/b]
Eindbaas ^O^
pi_178891218
Marokkanen die vechten......... vind ik plausibel.
U MAD?
  woensdag 2 mei 2018 @ 14:32:07 #5
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_178891242
Ah, het jaarlijkse topic.
pi_178891268
Alles voor politieke correctheid en overal zien we dat het keihard faalt, voornamelijk als het om Marokannen gaat.

Het heeft duidelijk niet gewerkt, dus waarom word deze leugen voortgezet?
pi_178891281
Mooi op tijd van de Elsevier, het NIOD wist dit pas in 2004 te melden.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
  woensdag 2 mei 2018 @ 14:33:32 #8
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_178891286
quote:
14s.gif Op woensdag 2 mei 2018 14:32 schreef Nibb-it het volgende:
Je kan er de klok op gelijkzetten :D
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_178891292
quote:
14s.gif Op woensdag 2 mei 2018 14:32 schreef Nibb-it het volgende:
Zolang de Nederlandse politiek en vele Nederlandse media meegaan in deze geschiedenisvervalsing en dit nep-nieuws blijven verkondigen zal er jaarlijks een topic over komen.
pi_178891334
quote:
14s.gif Op woensdag 2 mei 2018 14:33 schreef Ludachrist het volgende:
Mooi op tijd van de Elsevier, het NIOD wist dit pas in 2004 te melden.
Mooi dus die vlag kan weg, en hoef ik het woord Marokkanen niet te horen tijdens Bevrijdingsdag. Kunnen ze meteen die reclame over 5 mei aanpassen waar ze een teken van onderdrukking (hoofddoekje) laten zien in een filmpje over 5 mei en vrijheid, weg met die radicale zooi en onzin om maar tegemoet te komen aan een groep welke onze cultuur niet respecteert.
pi_178891366
quote:
1s.gif Op woensdag 2 mei 2018 14:33 schreef Schaapje1987 het volgende:
Alles voor politieke correctheid en overal zien we dat het keihard faalt, voornamelijk als het om Marokannen gaat.

Het heeft duidelijk niet gewerkt, dus waarom word deze leugen voortgezet?
Dit is wat ik mij ook afvraag, het is toch bekend dat het een leugen is, en op 5 mei hangen in veel Nederlandse gemeenten weer een Marokkaanse vlag halfstok. Waarom die leugens blijven verkondigen, ik blijf het onrespectvol vinden naar de mensen die gestorven zijn voor onze vrijheid.
pi_178891390
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 14:37 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:

[..]

Dit is wat ik mij ook afvraag, het is toch bekend dat het een leugen is, en op 5 mei hangen in veel Nederlandse gemeenten weer een Marokkaanse vlag halfstok. Waarom die leugens blijven verkondigen, ik blijf het onrespectvol vinden naar de mensen die gestorven zijn voor onze vrijheid.
Je vindt het echt te ingewikkeld om daar zelf een plausibel antwoord op te bedenken?
  woensdag 2 mei 2018 @ 14:38:56 #13
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_178891394
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 14:37 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:

[..]

Op 5 mei een vlag halfstok hangen gaat behoorlijk tegen het protocol in.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_178891397
Er waren ook grote groepen Marokkanen die ordinaire huursoldaten waren en in Italie complete dorpen in de fik hebben gezet en de vrouwen hebben verkracht.

Zullen we die dan ook maar herdenken? :')
Land of the free. Home of the brave.
pi_178891416
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 14:39 schreef Scarface88 het volgende:
Er waren ook grote groepen Marokkanen die ordinaire huursoldaten waren en in Italie complete dorpen in de fik hebben gezet en de vrouwen hebben verkracht.

Zullen we die dan ook maar herdenken? :')
Dat soort figuren heb je in ieder volk zitten.
pi_178891442
quote:
7s.gif Op woensdag 2 mei 2018 14:38 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Kun jij niet gewoon je spullen pakken en emigreren? Ik heb nog liever 10 van die Marokkaanse bontkraagjes dan figuren als jij in dit land.
Begrijpelijk, soort zoekt soort.
pi_178891443
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 14:35 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:

[..]

Mooi dus die vlag kan weg, en hoef ik het woord Marokkanen niet te horen tijdens Bevrijdingsdag.
Waarom? We herdenken het volgende:

quote:
Tijdens de Nationale Herdenking herdenken wij allen – burgers en militairen – die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen of vermoord sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, in oorlogssituaties en bij vredesoperaties.
Volgens mij vallen daar ook Marokkaanse soldaten onder.
pi_178891485
quote:
7s.gif Op woensdag 2 mei 2018 14:41 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

[..]

Maar dus alle mensen die zijn omgekomen in Nederland sinds WO2? Of alleen bij oorlogs en vredessituaties? In welk geval de mensen die verdronken zijn niet per se herdacht hoeven te worden. Aangezien er zeker een deel gewoon op zoek was naar een betere levenssituatie en niet op de vlucht was.
pi_178891516
quote:

[..]

[..]

Mooi even de Duitse vlag erbij, hebben ook Duitsers gevochten tegen de Nazi's in Nederland.
pi_178891525
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 14:43 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Maar dus alle mensen die zijn omgekomen in Nederland sinds WO2? Of alleen bij oorlogs en vredessituaties? In welk geval de mensen die verdronken zijn niet per se herdacht hoeven te worden. Aangezien er zeker een deel gewoon op zoek was naar een betere levenssituatie en niet op de vlucht was.
Ik neem aan dat je groep 3 wel hebt afgerond en het begrijpend lezen dus op een dusdanig niveau is dat je wel kan begrijpen wat daar staat zonder dat mensen het je uitleggen.
pi_178891532
quote:
9s.gif Op woensdag 2 mei 2018 14:40 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Dat soort figuren heb je in ieder volk zitten.
Vast wel. Feit is dat Marokkanen tijdens de oorlog ordinaire huursoldaten waren die de meest vreselijke oorlogsmisdaden zijn begaan.

Geen enkele reden om op 5 mei zielig te gaan herdenken in ieder geval. Herdenken we de Russen die massaal Duitsers hebben verkracht ook dan? Oh wacht. Die zeuren niet en vinden zichzelf niet zielig.
pi_178891549
quote:

[..]

[..]

Waarom hangen daar dan geen vlaggen van alle andere landen?
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_178891558
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 14:45 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:

[..]

Mooi even de Duitse vlag erbij, hebben ook Duitsers gevochten tegen de Nazi's in Nederland.
Lokaal zie je dat best voorkomen.
pi_178891564
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 14:43 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Ach die argumentatie is door de jaren heen al zo vaak veranderd om maar tegemoet te komen aan de huilies, sneeuwvlokjes en andere idioten die deze samenleving kapen met hun onzin. Vroeger negeerden we de dorpsidioten, nu geven we ze een platform (mede dankzij het internet) waardoor ze gelijkgestemden vinden. Ipv. dat volk tegen zichzelf in bescherming te nemen blijven we maar tegemoetkomen aan dat volk.

Bevrijdingsdag is allang haar kracht verloren en weer een beetje cultuur wat stukje voor stukje wordt afgebroken. Over 20 jaar herdenken we huisdieren, of iemand die zich identificeert als een komkommer.
pi_178891570
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 14:46 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Waarom hangen daar dan geen vlaggen van alle andere landen?
Dat zal ongetwijfeld te maken hebben met de omvang van de Marokkaanse gemeenschap in Nederland.
pi_178891581
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 14:47 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:

Bevrijdingsdag is allang haar kracht verloren en weer een beetje cultuur wat stukje voor stukje wordt afgebroken. Over 20 jaar herdenken we huisdieren, of iemand die zich identificeert als een komkommer.
Bevrijdingsdag en de herdenking zijn twee verschillende dingen, vriendelijke vriend.
  woensdag 2 mei 2018 @ 14:49:42 #27
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_178891605
Hang er dan een Sovjet-vlag bij. Maar dat zal wel weer niet politiek-correct zijn.
pi_178891607
quote:
1s.gif Op woensdag 2 mei 2018 14:46 schreef Scarface88 het volgende:

[..]

Vast wel. Feit is dat Marokkanen tijdens de oorlog ordinaire huursoldaten waren die de meest vreselijke oorlogsmisdaden zijn begaan.

Geen enkele reden om op 5 mei zielig te gaan herdenken in ieder geval. Herdenken we de Russen die massaal Duitsers hebben verkracht ook dan? Oh wacht. Die zeuren niet en vinden zichzelf niet zielig.
Lolwut?
pi_178891608
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 14:41 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:

[..]

Begrijpelijk, soort zoekt soort.
Neuh, maar iemand die er een dagtaak van maakt om bepaalde bevolkingsgroepen te beschimpen is de lucht hier niet waard.
pi_178891647
quote:

[..]

Er waren ook genoeg Nederlanders die de meest smerige praktijken uithaalden voor bijvoorbeeld geld. Gaan we nu ook maar geen Nederlanders meer herdenken?

En Marokkanen heb ik hier nog niet echt over horen zeuren. De mensen die zeuren en zielig doen zijn nu net de mensen die krampachtig weer kunnen roepen hoe slecht die Marokkanen wel niet zijn.
pi_178891658
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 14:49 schreef WheeledWarrior het volgende:
Hang er dan een Sovjet-vlag bij. Maar dat zal wel weer niet politiek-correct zijn.
Ja true, eerlijk is eerlijk, zijn meer sovjetsoldaten en burgers gestorven in WO2 dan welk ander land dan ook.
pi_178891677
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 14:49 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Lolwut?
Hoor jij Nederlandse Russen klagen dat er geen aandacht is voor hun gesneuvelde op 5 mei? Nee die houden zich lekker koest ipv te janken.

Nogmaals de Marokkanen waren ordinaire huursoldaten die complete Italiaanse dorpen in de fik hebben gezet, de mannen vermoord en de vrouwen op gruwelijke wijze verkracht. Dit verdient geen enkele vorm van respect/herdenking in welke vorm dan ook.
pi_178891689
quote:
7s.gif Op woensdag 2 mei 2018 14:49 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Neuh, maar iemand die er een dagtaak van maakt om bepaalde bevolkingsgroepen te beschimpen is de lucht hier niet waard.
Jij noemt het beschimpen, ik noem het posten van feiten voor de strijd tegen zulke leugens.
pi_178891703
quote:
2s.gif Op woensdag 2 mei 2018 14:47 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Dat zal ongetwijfeld te maken hebben met de omvang van de Marokkaanse gemeenschap in Nederland.
De Turkse gemeenschap is groter, de Surinaamse gemeenschap net zo groot. Ik zie geen Surinaamse vlaggen halfstok hangen tijdens de dodenherdenking, was zelfs nog een Nederlandse kolonie lange tijd. Er zijn zelfs Surinamers gestorven in concentratiekampen.

Dus waarom hangt de Marokkaanse vlag daar wel en de Surinaamse niet?

Mag ik een voorzichtige suggestie doen? Zou het kunnen komen door het wangedrag dat de Marokkaanse gemeenschap al generaties vertoond in Nederland een bepaalde onderdanige houding oproept bij Nederlanders? Iets van "als we nou maar gewoon extra aardig zijn, gaan ze vanzelf aardig tegen ons terug doen?" Zoiets? Een andere reden kan ik echt niet bedenken waarom van alle buitenlandse vlaggen op de wereld uitgerekend de Marokkaanse vlag daar wel hangt. Pure onderdanigheid.
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_178891741
quote:
1s.gif Op woensdag 2 mei 2018 14:53 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:

[..]

Jij noemt het beschimpen, ik noem het posten van feiten voor de strijd tegen zulke leugens.
Tuurlijk, strijdend voor de waarheid. :')

Je bent er zo door geobsedeerd dat dit niet meer gezien kan worden als iemand die wat feiten noemt.
pi_178891757
quote:
7s.gif Op woensdag 2 mei 2018 14:38 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Kun jij niet gewoon je spullen pakken en emigreren? Ik heb nog liever 10 van die Marokkaanse bontkraagjes dan figuren als jij in dit land.
Ah de jij-bak.
pi_178891779
quote:
7s.gif Op woensdag 2 mei 2018 14:55 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Tuurlijk, strijdend voor de waarheid. :')

Je bent er zo door geobsedeerd dat dit niet meer gezien kan worden als iemand die wat feiten noemt.
Die obsessie is helaas aangeboren, er is natuurlijk geen enkele aanleiding voor mij om kritiek te blijven leveren op bepaalde groepen in de samenleving.
pi_178891780
quote:
7s.gif Op woensdag 2 mei 2018 14:51 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Er waren ook genoeg Nederlanders die de meest smerige praktijken uithaalden voor bijvoorbeeld geld. Gaan we nu ook maar geen Nederlanders meer herdenken?

En Marokkanen heb ik hier nog niet echt over horen zeuren. De mensen die zeuren en zielig doen zijn nu net de mensen die krampachtig weer kunnen roepen hoe slecht die Marokkanen wel niet zijn.
Natuurlijk waren de Nederlanders ook niet allemaal lieverdjes. En ik zeg niet dat alle Marokkanen slecht zijn. Maar als we oorlogsmisdadigers gaan herdenken is het eind zoek.
pi_178891833
quote:
1s.gif Op woensdag 2 mei 2018 14:57 schreef Scarface88 het volgende:

[..]

Natuurlijk waren de Nederlanders ook niet allemaal lieverdjes. En ik zeg niet dat alle Marokkanen slecht zijn. Maar als we oorlogsmisdadigers gaan herdenken is het eind zoek.
Nou ja, van Marokkanen kun je zeggen dat een relatief groot deel heeft gevochten tegen de Duitsers onder bijvoorbeeld de hoede van Frankrijk. Dat kun je van Turken bijvoorbeeld al nauwelijks zeggen.
pi_178891837
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 14:54 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

De Turkse gemeenschap is groter, de Surinaamse gemeenschap net zo groot. Ik zie geen Surinaamse vlaggen halfstok hangen tijdens de dodenherdenking, was zelfs nog een Nederlandse kolonie lange tijd.

Mag ik een voorzichtige suggestie doen? Zou het kunnen komen door het wangedrag dat de Marokkaanse gemeenschap al generaties vertoond in Nederland een bepaalde onderdanige houding oproept bij Nederlanders? Iets van "als we nou maar gewoon extra aardig zijn, gaan ze vanzelf aardig tegen ons terug doen?" Zoiets? Een andere reden kan ik echt niet bedenken waarom van alle buitenlandse vlaggen op de wereld uitgerekend de Marokkaanse vlag daar wel hangt. Pure onderdanigheid.
Interessant punt. Het lijkt op een wanhoopspoging om "Marokkanen bij de maatschappij te betrekken". Extra lief doen, extra buigen, geschiedvervalsing, en noem maar op.

Omdat het zo nep is gaat dit niet werken. Het is echt niet zo dat ineens Marokkanen naar dodenherdenkingen gaan. Sterker nog, veel van hen weten niet eens waar 5 mei voor staat. Ik heb zelf jarenlang in een Marokkanenwijk gewoond. Op 5 mei 8 uur zag ik tig Marokkanen buiten lopen, praten, spelen in een speeltuin, etc. Ik denk dat ze oprecht niet weten dat het 5 mei is en dat om 8 uur Nederland even stil is.
pi_178891846
quote:
1s.gif Op woensdag 2 mei 2018 14:57 schreef Scarface88 het volgende:

[..]

Natuurlijk waren de Nederlanders ook niet allemaal lieverdjes. En ik zeg niet dat alle Marokkanen slecht zijn maar als we oorlogsmisdadigers gaan herdenken is het eind zoek.
Nou, oorlogsmisdadigers wil ik ze niet noemen. Ja, Marokkanen hebben volgens mij in Italie gruwelijkheden begaan tijdens WW2, maar dat zijn ze niet allemaal geweest. De Russen hebben dat weer begaan in Oerkaine, waar mannen vermoord werden en kinderen/vrouwen verkracht. En ook geloof ik wel dat net zo goed de geallieerden zich niet altijd netjes gedragen hebben in hun tocht naar Berlijn. Als Marokkanen echt hadden meegevochten in WW2 voor de bevrijding van Nederland had ik er totaal geen problemen mee. Het stoort gewoon dat er leugens verteld worden om ervoor te zorgen dat een groep, die totaal geen invloed heeft gehad op de bevrijding van Nederland, te betrekken bij een Nederlandse feestdag. Het zijn gewoon leugens, en ik betwijfel dat al die mensen die tijdens WW2 gevochten hebben en hun leven hebben gegeven dit gedaan hebben zodat we 70 jaar later kunnen kruipen voor groepen die onze vrijheden en cultuur niet respecteren.
pi_178891848
quote:

[..]

De Turkse gemeenschap is groter, de Surinaamse gemeenschap net zo groot. Ik zie geen Surinaamse vlaggen halfstok hangen tijdens de dodenherdenking, was zelfs nog een Nederlandse kolonie lange tijd. Er zijn zelfs Surinamers gestorven in concentratiekampen.

Waar wel hangt, eigenlijk? Niet bij de nationale herdenking, volgens mij.
pi_178891859
quote:

[..]

Turken hebben nauwelijks meegevochten, Marokkanen wel. Weliswaar voornamelijk buiten de landsgrenzen. Surinamers weet ik niet.
pi_178891898
quote:
7s.gif Op woensdag 2 mei 2018 15:00 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Nou ja, van Marokkanen kun je zeggen dat een relatief groot deel heeft gevochten tegen de Duitsers onder bijvoorbeeld de hoede van Frankrijk. Dat kun je van Turken bijvoorbeeld al nauwelijks zeggen.
Hoho :{w
We herdenken ALLE slachtoffers van oorlog sinds het uitbreken van WO2.
Of ze dus wel of niet tegen de duitsers hebben gevochten is geen argument.
pi_178891910
quote:
7s.gif Op woensdag 2 mei 2018 15:01 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Turken hebben nauwelijks meegevochten, Marokkanen wel. Weliswaar voornamelijk buiten de landsgrenzen. Surinamers weet ik niet.
Dat is geen argument daar ALLE slachtoffers van oorlog worden herdacht.

Overigens hebben aanzienlijke groepen Surinamers zich vrijwillig aangemeld om het koninkrijk te verdedigen.
pi_178891914
quote:
1s.gif Op woensdag 2 mei 2018 14:53 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:

[..]

En ik noem je giftige en negatieve focus op allochtonen, ordinair haatzaaien.
"Pools are perfect for holding water"
pi_178891918
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 15:00 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:

[..]

Nou, oorlogsmisdadigers wil ik ze niet noemen. Ja, Marokkanen hebben volgens mij in Italie gruwelijkheden begaan tijdens WW2, maar dat zijn ze niet allemaal geweest. De Russen hebben dat weer begaan in Oerkaine, waar mannen vermoord werden en kinderen/vrouwen verkracht. En ook geloof ik wel dat net zo goed de geallieerden zich niet altijd netjes gedragen hebben in hun tocht naar Berlijn. Als Marokkanen echt hadden meegevochten in WW2 voor de bevrijding van Nederland had ik er totaal geen problemen mee. Het stoort gewoon dat er leugens verteld worden om ervoor te zorgen dat een groep, die totaal geen invloed heeft gehad op de bevrijding van Nederland, te betrekken bij een Nederlandse feestdag. Het zijn gewoon leugens, en ik betwijfel dat al die mensen die tijdens WW2 gevochten hebben en hun leven hebben gegeven dit gedaan hebben zodat we 70 jaar later kunnen kruipen voor groepen die onze vrijheden en cultuur niet respecteren.
Ze hadden daar wel invloed op. De grootste groep Marokkanen vocht niet binnen de landsgrenzen, maar daarbuiten. Ik zou alleen niet weten waarom je dan alleen mensen zou mogen herdenken die op Nederlandse bodem hebben gevochten.
pi_178891921
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 15:00 schreef Homey het volgende:

[..]

Interessant punt. Het lijkt op een wanhoopspoging om "Marokkanen bij de maatschappij te betrekken". Extra lief doen, extra buigen, geschiedvervalsing, en noem maar op.

Omdat het zo nep is gaat dit niet werken. Het is echt niet zo dat ineens Marokkanen naar dodenherdenkingen gaan. Sterker nog, veel van hen weten niet eens waar 5 mei voor staat. Ik heb zelf jarenlang in een Marokkanenwijk gewoond. Op 5 mei 8 uur zag ik tig Marokkanen buiten lopen, praten, spelen in een speeltuin, etc. Ik denk dat ze oprecht niet weten dat het 5 mei is en dat om 8 uur Nederland even stil is.
Zo te zien weet jij ook niet dat het stille moment op 4 mei 20:00 is.
pi_178891924
quote:

[..]

Helemaal met je eens.
  woensdag 2 mei 2018 @ 15:04:51 #50
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_178891935
quote:

[..]

op 5 mei herdenken
quote:
1s.gif Op woensdag 2 mei 2018 14:52 schreef Scarface88 het volgende:

[..]

aandacht voor hun gesneuvelde op 5 mei
kom op man
pi_178891939
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 15:02 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

De herdenking richt zich toch met name op de WOII?
pi_178891944
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 15:04 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Zo te zien weet jij ook niet dat het stille moment op 4 mei 20:00 is.
De hoeders van de cultuur, dit.

'Ja en op bevrijdingsdag herdenken we ook de Marokkaneuh en dat kan toch niet!'.
pi_178891955
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 15:02 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Ook de Mocro oorlog in de Staatsliedenbuurt? Want dan ben ik erbij!!!!

#teambenaouf
U MAD?
pi_178891960
quote:

[..]

Het wordt zelfs aangehaald in de OP:

Het was Achahboun erom te doen dat Marokkanen door de herdenking van ‘hun’ bijdrage aan de verdediging dan wel de bevrijding van Nederland met meer respect zouden worden bejegend: ‘Voor Nederlanders is de oorlog zo belangrijk – nu we samen een geschiedenis hebben, kan dat ons dichter bij elkaar brengen.

Waarbij ik die Achahboun kan waarderen dat hij in ieder geval probeert de Marokkaanse gemeenschap bij de herdenking te betrekken.
pi_178891964
quote:

[..]

En genoeg ook weer wel.
pi_178891996
quote:

[..]

Dat ze niet in Nederland hebben gevochten, betekent natuurlijk niet dat ze geen invloed op de bevrijding van Nederland hebben gehad. Of wil je nu beweren dat o.a. de Russen en Australiërs ook geen invloed hebben gehad op de bevrijding in NL? Wat op de andere fronten is gebeurd is in het totaalbeeld veel belangrijker dan de gevechtshandelingen hier.
pi_178891999
quote:
7s.gif Op woensdag 2 mei 2018 15:04 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

De herdenking richt zich toch met name op de WOII?
Nee, dat is niet politiek correct. Kom op zeg, de eigen slachtoffers van een oorlog herdenken, dat is maar racistisch, etnocentristisch en xenofoob. Nee, dat moest verruimd worden naar alle slachtoffers wereldwijd die gevallen zijn bij oorlogshandelingen.
pi_178892006
quote:

[..]

Een goede Nederlander zou weten dat herdenkingsdag op 4 mei is.
pi_178892026
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 15:07 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Dat ze niet in Nederland hebben gevochten, betekent natuurlijk niet dat ze geen invloed op de bevrijding van Nederland hebben gehad. Of wil je nu beweren dat o.a. de Russen en Australiërs ook geen invloed hebben gehad op de bevrijding in NL? Wat op de andere fronten is gebeurd is in het totaalbeeld veel belangrijker dan de gevechtshandelingen hier.
^O^
pi_178892029
In principe wordt het afschuwelijke oorlogsleed van miljoenen onschuldige burgers en soldaten misbruikt om de bevolking in de huidige tijd moreel te manipuleren door deze onwaarheden te blijven verkondigen.
pi_178892037
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 15:07 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Nee, dat is niet politiek correct. Kom op zeg, de eigen slachtoffers van een oorlog herdenken, dat is maar racistisch, etnocentristisch en xenofoob. Nee, dat moest verruimd worden naar alle slachtoffers wereldwijd die gevallen zijn bij oorlogshandelingen.
Die ruimte is er inderdaad. Maar bij de officiële herdenking richt het zich met name op de WOII. Als er dus een Marokkaanse vlag hangt is ook niet heel moeilijk te verklaren waarom.
pi_178892042
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 15:09 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
In principe wordt het afschuwelijke oorlogsleed van miljoenen onschuldige burgers en soldaten misbruikt om de bevolking in de huidige tijd moreel te manipuleren door deze onwaarheden te blijven verkondigen.
Precies, hou daar eens mee op.
  woensdag 2 mei 2018 @ 15:10:51 #63
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_178892069
Het is sowieso bizar om de Marokkaanse vlag te gebruiken bij een herdenking, omdat Marokko in 1945 NIET EENS BESTOND. Hang liever de Franse vlag op!

Marokko werd in 1956 een onafhankelijk land. Tot die tijd was men min of meer gedwongen om te doen wat de Franse overheerser wilde. Dat Marokkanen hun leven gaven in een heldhaftige strijd om Europa te bevrijden is al een twijfelachtige stelling, dat ze dit vrijwillig uit de goedheid van hun hart deden is zeer onwaarschijnlijk... :')
pi_178892074
Overigens zie ik nu dat de tekst in het officiële memorandum wel duidelijk anders is dan de tekst op Wikipedia die ik eerder aanhaalde. Shame on me:

quote:
"Tijdens de Nationale Herdenking herdenken wij de Nederlandse oorlogsslachtoffers. Allen – burgers en militairen – die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen of vermoord sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, en daarna in oorlogssituaties en bij vredesoperaties."
https://www.4en5mei.nl/he(...)at-is-het-memorandum
pi_178892079
Zo zie je maar TS dat de 'feiten die je noemt helemaal niet zo feitelijk zijn en vooral worden misbruikt om een bepaalde politieke agenda naar voren te schuiven. ;(
pi_178892100
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 15:07 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Dat klopt, dat ga ik niet ontkennen. Alleen waar blijven die Russische vlaggen dan? Of de vlaggen van andere nationaliteiten die gestorven zijn?

Laten we gewoon eerlijk zijn, de invloed van Marokkanen tijdens WW2 is miniem, en deze "leugens" worden vooral gebruikt om Nederlanders van Marokkaanse afkomst bij deze viering te betrekken in de hoop dat ze er meer respect voor krijgen ipv. weer te gaan voetballen met kransen.

En denk dan eens na waarvoor vele burgers en soldaten zijn gestorven 73 jaar geleden, ik betwijfel of dit hun bedoeling was.
pi_178892123
quote:
2s.gif Op woensdag 2 mei 2018 15:11 schreef Ludachrist het volgende:
Overigens zie ik nu dat de tekst in het officiële memorandum wel duidelijk anders is dan de tekst op Wikipedia die ik eerder aanhaalde. Shame on me:

[..]

https://www.4en5mei.nl/he(...)at-is-het-memorandum
Dat is de nationale herdenking, dat evenement op de dam. Dat schijnt weer anders te zijn en daar hangt geen marokkaanse vlag.
pi_178892127
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 15:10 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Het is sowieso bizar om de Marokkaanse vlag te gebruiken bij een herdenking, omdat Marokko in 1945 NIET EENS BESTOND. Hang liever de Franse vlag op!

Marokko werd in 1956 een onafhankelijk land. Tot die tijd was men min of meer gedwongen om te doen wat de Franse overheerser wilde. Dat Marokkanen hun leven gaven in een heldhaftige strijd om Europa te bevrijden is al een twijfelachtige stelling, dat ze dit vrijwillig uit de goedheid van hun hart deden is zeer onwaarschijnlijk... :')
Welk volk kende überhaupt voornamelijk mensen die vrijwillig voor het goede doel vochten?
pi_178892139
quote:
11s.gif Op woensdag 2 mei 2018 15:13 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Welk volk kende überhaupt voornamelijk mensen die vrijwillig voor het goede doel vochten?
De Duitsers. :P
pi_178892174
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 15:12 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:

[..]

Dat klopt, dat ga ik niet ontkennen. Alleen waar blijven die Russische vlaggen dan? Of de vlaggen van andere nationaliteiten die gestorven zijn?

Laten we gewoon eerlijk zijn, de invloed van Marokkanen tijdens WW2 is miniem, en deze "leugens" worden vooral gebruikt om Nederlanders van Marokkaanse afkomst bij deze viering te betrekken in de hoop dat ze er meer respect voor krijgen ipv. weer te gaan voetballen met kransen.
Zoals eerder aangegeven, zijn er niet zoveel russen in NL. Buiten dat vind ik het prima om ook de russische vlag op te hangen.
quote:
En denk dan eens na waarvoor vele burgers en soldaten zijn gestorven 73 jaar geleden, ik betwijfel of dit hun bedoeling was.
Het grootste deel van de soldaten die zijn gestorven waren dienstplichtigen en hadden waarschijnlijk liever een bijdrage geleverd door wapens te maken. Ik denk dat de meeste vooral bezig waren met proberen te overleven.
  woensdag 2 mei 2018 @ 15:15:02 #71
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_178892175
quote:
11s.gif Op woensdag 2 mei 2018 15:13 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Wat ik bedoel is dat de Marokkaanse ''overheid'' van die tijd werd bestuurd door de Fransen.

Soldaten deden en doen zelden iets vrijwillig. Overheden beslissen echter om zich wel of niet te mengen in een oorlog. ''Marokko'' had toen die keuze helemaal niet.

Dus de oplossing is duidelijk. Hang deze vlag maar op!

pi_178892219
quote:
1s.gif Op woensdag 2 mei 2018 15:13 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Dat is de nationale herdenking, dat evenement op de dam. Dat schijnt weer anders te zijn en daar hangt geen marokkaanse vlag.
Dit gaat toch allemaal over de nationale herdenking, of ben ik nu gek? Waar gaat het anders over?
pi_178892276
quote:
Marocchinate, Italian for "Moroccans’ deeds") is a term applied to the mass rape and killings committed during World War II after the Battle of Monte Cassino in Italy. These were committed mainly by the Moroccan Goumiers, colonial troops of the French Expeditionary Corps (FEC),[1] commanded by General Alphonse Juin, and mostly targeted civilian women and girls (as well as a few men and boys) in the rural area between Naples and Rome, traditionally known in Italian as Ciociaria.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Marocchinate
pi_178892284
quote:
9s.gif Op woensdag 2 mei 2018 15:09 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Die ruimte is er inderdaad. Maar bij de officiële herdenking richt het zich met name op de WOII. Als er dus een Marokkaanse vlag hangt is ook niet heel moeilijk te verklaren waarom.
Dat is niet te verklaren tenzij je van ieder land waarvan ook maar 1 burger een kogel op een duitse soldaat heeft afgevuurd ook betrokken wordt.

Daarbij viel het gebied Marokko onder de Franse vlag. Frankrijk heeft overigens driftig gecollaboreerd dus dat maakt het al helemaal een dubieuze keuze.
pi_178892293
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 15:15 schreef Vader_Aardbei het volgende:

[..]

Wat ik bedoel is dat de Marokkaanse ''overheid'' van die tijd werd bestuurd door de Fransen.

Soldaten deden en doen zelden iets vrijwillig. Overheden beslissen echter om zich wel of niet te mengen in een oorlog. ''Marokko'' had toen die keuze helemaal niet.

Dus de oplossing is duidelijk. Hang deze vlag maar op!

[ afbeelding ]
Die van de USSR ernaast dan? Die hebben immers 75% van het werk gedaan in WO2.
En ook nog de amerikaanse vlag uit WO2, als ik me niet vergis hadden ze toen nog 48 staten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')