abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_178891112
quote:
Al vijftien jaar wordt er moeite gedaan om de herkomstlanden van naoorlogse Nederlandse immigranten een plaats te geven in de Nederlandse geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog. Een enkele mythe komt daarbij goed van pas.

Er zaten ten tijde van de Tweede Wereldoorlog wel Marokkanen in het Franse leger, maar ze waren niet betrokken bij de verdediging of de bevrijding van Nederland. Toch worden jaarlijks Marokkanen herdacht, die in de oorlogsjaren in Nederland zouden zijn gesneuveld. Die herdenking is ingegeven door de behoefte om allochtonen – Marokkanen in het bijzonder – een plaats te geven in de Nederlandse herdenkingen van de Tweede Wereldoorlog.

Marokkaanse gastarbeider en Haags welzijnswerker was dé aanjager
Dé aanjager van de Marokkaanse betrokkenheid bij Nederland in de Tweede Wereldoorlog is een voormalige Marokkaanse gastarbeider en Haags welzijnswerker, Mohamed Achahboun. Die ontdekte in 1985 dat er Marokkanen begraven liggen op de Franse oorlogsbegraafplaats in het Zeeuwse Kapelle. Hij organiseerde voor Marokkaanse Nederlanders bustochten vanuit de Randstad naar de jaarlijkse herdenking in Kapelle, die daardoor gaandeweg steeds meer een Marokkaanse en steeds minder een Franse herdenking werd.

Het was Achahboun erom te doen dat Marokkanen door de herdenking van ‘hun’ bijdrage aan de verdediging dan wel de bevrijding van Nederland met meer respect zouden worden bejegend: ‘Voor Nederlanders is de oorlog zo belangrijk – nu we samen een geschiedenis hebben, kan dat ons dichter bij elkaar brengen.’

In 2008 was Marokkaanse ambassadeur bij herdenking in Kapelle
De langdurige actie voor erkenning van de bijdrage van Marokkanen aan de verdediging dan wel de bevrijding van Nederland werd in 2008 bekroond met de officiële aanwezigheid van de Marokkaanse ambassadeur, het hijsen van de Marokkaanse vlag en het spelen van het Marokkaanse volkslied bij de jaarlijkse herdenking in Kapelle. In 2020, zo wordt gehoopt, wordt de 75-jarige herdenking van het einde van de Tweede Wereldoorlog in Kapelle opgeluisterd door de Franse president en zowel de Nederlandse als de Marokkaanse koning.

Die herdenking berust echter, net als andere herdenkingen van de betrokkenheid van Marokkanen bij de Tweede Wereldoorlog in Nederland, op een misverstand. Er liggen in Kapelle wel enkele tientallen Marokkanen begraven die bij het begin van de oorlog in Franse dienst waren. Ze kwamen echter om bij de vlucht van het Franse leger naar Engeland in mei 1940 en spoelden net als vele anderen in de zomer van 1940 aan op de Nederlandse kusten. Een deel van hen werd later in Kapelle begraven.

Mythische verhaal van Marokkaanse bijdrage viel in goede aarde bij politici en historici
De afgelopen vijftien jaar viel het mythische verhaal van de Marokkaanse bijdrage aan de Nederlandse oorlogsgeschiedenis in goede aarde bij politici en historici, die met een aan de naoorlogse immigratie aangepaste geschiedschrijving de integratie wilden dienen en het perspectief van de herdenkingen van 4 en 5 mei wilden verbreden. Publicaties over de herkomstlanden (Marokko, Suriname, Antillen, Turkije) in oorlogstijd zouden daaraan moeten bijdragen.

Overigens waren er wel degelijk tienduizenden Marokkaanse huursoldaten in het Franse leger betrokken bij de verdediging van Frankrijk in 1940 en later de bevrijding van (vooral) Italië. In Nederland waren nooit Marokkaanse soldaten in Franse dienst actief.
Bron

Dit stukje kan ik oprecht waarderen:

Het was Achahboun erom te doen dat Marokkanen door de herdenking van ‘hun’ bijdrage aan de verdediging dan wel de bevrijding van Nederland met meer respect zouden worden bejegend: ‘Voor Nederlanders is de oorlog zo belangrijk – nu we samen een geschiedenis hebben, kan dat ons dichter bij elkaar brengen.’

Vanuit de gedachtegang van Achahboun is het dus wel te begrijpen dat hij Marokkanen en Nederlanders korter tot elkaar probeert te brengen, waarvoor hulde.

Wat stoort is natuurlijk dat velen weer met deze "leugen" aan de haal zijn gegaan, waar zelfs nog op FOK! enkelen rondlopen die zwaar overtuigd zijn dat Marokkanen hebben meegevochten in Nederland. Iedereen die zonder oogkleppen op nadenkt weet ook dat deze verhalen pas kwamen nadat Marokkaanse jongeren het leuk vonden om met kransen te voetballen of herdenkingen te verstoren. Wat meteen toch weer een ander punt duidelijk maakt, vele Marokkanen hebben dus geen respect voor de Nederlandse cultuur pas als ze er zelf bij betrokken worden kan de traditie rekenen op enig respect. Zo los je de problemen niet op, ik blijf het een schande vinden dat de herinnering aan mensen die echt hebben gevochten en zijn gestorven voor onze vrijheid wordt misbruikt om een groep tegemoet te komen in de samenleving die zulke vrijheden, en andermans cultuur niet kunnen respecteren.

Het is een schande dat ze nog een Marokkaanse vlag ophangen tijdens de herdenking, en de vlaggen van militairen/landen die wel degelijk gevochten hebben naast de Amerikanen en de Britten worden genegeerd.
pi_178891165
Respect is a two way street.
  woensdag 2 mei 2018 @ 14:29:13 #3
230450 ShevaJB
Rock beat tempo 155
pi_178891166
Dat is toch normaal tegenwoordig. Iedereen moet een stem hebben en zielig gevonden worden.
[b]Doe'k 't now wel, doe'k 't now niet of krieg ik spiet
[/b]
[b]Op vrijdag 15 januari 2010 10:36 schreef boudemaniak het volgende:[/b]
Eindbaas ^O^
pi_178891218
Marokkanen die vechten......... vind ik plausibel.
U MAD?
  woensdag 2 mei 2018 @ 14:32:07 #5
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_178891242
Ah, het jaarlijkse topic.
pi_178891268
Alles voor politieke correctheid en overal zien we dat het keihard faalt, voornamelijk als het om Marokannen gaat.

Het heeft duidelijk niet gewerkt, dus waarom word deze leugen voortgezet?
pi_178891281
Mooi op tijd van de Elsevier, het NIOD wist dit pas in 2004 te melden.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
  woensdag 2 mei 2018 @ 14:33:32 #8
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_178891286
quote:
14s.gif Op woensdag 2 mei 2018 14:32 schreef Nibb-it het volgende:
Je kan er de klok op gelijkzetten :D
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_178891292
quote:
14s.gif Op woensdag 2 mei 2018 14:32 schreef Nibb-it het volgende:
Zolang de Nederlandse politiek en vele Nederlandse media meegaan in deze geschiedenisvervalsing en dit nep-nieuws blijven verkondigen zal er jaarlijks een topic over komen.
pi_178891334
quote:
14s.gif Op woensdag 2 mei 2018 14:33 schreef Ludachrist het volgende:
Mooi op tijd van de Elsevier, het NIOD wist dit pas in 2004 te melden.
Mooi dus die vlag kan weg, en hoef ik het woord Marokkanen niet te horen tijdens Bevrijdingsdag. Kunnen ze meteen die reclame over 5 mei aanpassen waar ze een teken van onderdrukking (hoofddoekje) laten zien in een filmpje over 5 mei en vrijheid, weg met die radicale zooi en onzin om maar tegemoet te komen aan een groep welke onze cultuur niet respecteert.
pi_178891366
quote:
1s.gif Op woensdag 2 mei 2018 14:33 schreef Schaapje1987 het volgende:
Alles voor politieke correctheid en overal zien we dat het keihard faalt, voornamelijk als het om Marokannen gaat.

Het heeft duidelijk niet gewerkt, dus waarom word deze leugen voortgezet?
Dit is wat ik mij ook afvraag, het is toch bekend dat het een leugen is, en op 5 mei hangen in veel Nederlandse gemeenten weer een Marokkaanse vlag halfstok. Waarom die leugens blijven verkondigen, ik blijf het onrespectvol vinden naar de mensen die gestorven zijn voor onze vrijheid.
pi_178891390
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 14:37 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:

[..]

Dit is wat ik mij ook afvraag, het is toch bekend dat het een leugen is, en op 5 mei hangen in veel Nederlandse gemeenten weer een Marokkaanse vlag halfstok. Waarom die leugens blijven verkondigen, ik blijf het onrespectvol vinden naar de mensen die gestorven zijn voor onze vrijheid.
Je vindt het echt te ingewikkeld om daar zelf een plausibel antwoord op te bedenken?
  woensdag 2 mei 2018 @ 14:38:56 #13
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_178891394
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 14:37 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:

[..]

Op 5 mei een vlag halfstok hangen gaat behoorlijk tegen het protocol in.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_178891397
Er waren ook grote groepen Marokkanen die ordinaire huursoldaten waren en in Italie complete dorpen in de fik hebben gezet en de vrouwen hebben verkracht.

Zullen we die dan ook maar herdenken? :')
Land of the free. Home of the brave.
pi_178891416
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 14:39 schreef Scarface88 het volgende:
Er waren ook grote groepen Marokkanen die ordinaire huursoldaten waren en in Italie complete dorpen in de fik hebben gezet en de vrouwen hebben verkracht.

Zullen we die dan ook maar herdenken? :')
Dat soort figuren heb je in ieder volk zitten.
pi_178891442
quote:
7s.gif Op woensdag 2 mei 2018 14:38 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Kun jij niet gewoon je spullen pakken en emigreren? Ik heb nog liever 10 van die Marokkaanse bontkraagjes dan figuren als jij in dit land.
Begrijpelijk, soort zoekt soort.
pi_178891443
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 14:35 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:

[..]

Mooi dus die vlag kan weg, en hoef ik het woord Marokkanen niet te horen tijdens Bevrijdingsdag.
Waarom? We herdenken het volgende:

quote:
Tijdens de Nationale Herdenking herdenken wij allen – burgers en militairen – die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen of vermoord sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, in oorlogssituaties en bij vredesoperaties.
Volgens mij vallen daar ook Marokkaanse soldaten onder.
pi_178891485
quote:
7s.gif Op woensdag 2 mei 2018 14:41 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

[..]

Maar dus alle mensen die zijn omgekomen in Nederland sinds WO2? Of alleen bij oorlogs en vredessituaties? In welk geval de mensen die verdronken zijn niet per se herdacht hoeven te worden. Aangezien er zeker een deel gewoon op zoek was naar een betere levenssituatie en niet op de vlucht was.
pi_178891516
quote:

[..]

[..]

Mooi even de Duitse vlag erbij, hebben ook Duitsers gevochten tegen de Nazi's in Nederland.
pi_178891525
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 14:43 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Maar dus alle mensen die zijn omgekomen in Nederland sinds WO2? Of alleen bij oorlogs en vredessituaties? In welk geval de mensen die verdronken zijn niet per se herdacht hoeven te worden. Aangezien er zeker een deel gewoon op zoek was naar een betere levenssituatie en niet op de vlucht was.
Ik neem aan dat je groep 3 wel hebt afgerond en het begrijpend lezen dus op een dusdanig niveau is dat je wel kan begrijpen wat daar staat zonder dat mensen het je uitleggen.
pi_178891532
quote:
9s.gif Op woensdag 2 mei 2018 14:40 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Dat soort figuren heb je in ieder volk zitten.
Vast wel. Feit is dat Marokkanen tijdens de oorlog ordinaire huursoldaten waren die de meest vreselijke oorlogsmisdaden zijn begaan.

Geen enkele reden om op 5 mei zielig te gaan herdenken in ieder geval. Herdenken we de Russen die massaal Duitsers hebben verkracht ook dan? Oh wacht. Die zeuren niet en vinden zichzelf niet zielig.
Land of the free. Home of the brave.
pi_178891549
quote:

[..]

[..]

Waarom hangen daar dan geen vlaggen van alle andere landen?
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_178891558
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 14:45 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:

[..]

Mooi even de Duitse vlag erbij, hebben ook Duitsers gevochten tegen de Nazi's in Nederland.
Lokaal zie je dat best voorkomen.
pi_178891564
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 14:43 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Ach die argumentatie is door de jaren heen al zo vaak veranderd om maar tegemoet te komen aan de huilies, sneeuwvlokjes en andere idioten die deze samenleving kapen met hun onzin. Vroeger negeerden we de dorpsidioten, nu geven we ze een platform (mede dankzij het internet) waardoor ze gelijkgestemden vinden. Ipv. dat volk tegen zichzelf in bescherming te nemen blijven we maar tegemoetkomen aan dat volk.

Bevrijdingsdag is allang haar kracht verloren en weer een beetje cultuur wat stukje voor stukje wordt afgebroken. Over 20 jaar herdenken we huisdieren, of iemand die zich identificeert als een komkommer.
pi_178891570
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 14:46 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Waarom hangen daar dan geen vlaggen van alle andere landen?
Dat zal ongetwijfeld te maken hebben met de omvang van de Marokkaanse gemeenschap in Nederland.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')