De Molukkers hadden nog enige sympathie van het volk omdat die Ambonezen wel duidelijk bedonderd zijn door de Nederlandse regering. Veel mensen stonden achter hun standpunt (maar niet achter de gewelddadige acties).quote:Op zondag 6 mei 2018 19:45 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Heb je het artikel wel eens gelezen.
Nú is het "appels en peren". Maar de problemen in de 70'er jaren met de Molukkers waren minstens nét zo groot als nú met de Marokkanen.
Nota bene moest destijds het leger worden ingezet om de Molukse gewapende troepen het zwijgen op te leggen. Dat ging toen over de kapingen en gijzelingen destijds.
Dat was heel wat ernstiger dan die "treitervloggers" die een aantal Pietje-Bell-achtige kwajongensstreken uithalen met de politieagent of de veldwachter.
Men heeft altijd de neiging (vooral de jonge generatie) om de huidige problemen véél groter en ernstiger te ervaren dan waar men vroeger mee te maken had. "Vroeger was alles beter".
Maar dat is absoluut niet het geval.
quote:Op zondag 6 mei 2018 22:48 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
De Molukkers hadden nog enige sympathie van het volk omdat die Ambonezen wel duidelijk bedonderd zijn door de Nederlandse regering. Veel mensen stonden achter hun standpunt (maar niet achter de gewelddadige acties).
Daarbij waren de Molukkers wel behoorlijk geïnteresseerd, uiteindelijk waren het altijd onderdanen van het Koninkrijk geweest en zij hebben zich daar altijd voor ingezet.
Of bedoel je "geïntegreerd".quote:wel behoorlijk geïnteresseerd
Nee, ik vind het prima als Nederlanders op bevrijdingsdag met Canadese en Poolse vlaggetjes gaan lopen zwaaien, en als er daadwerkelijk Marokkanen waren gesneuveld, prima om dan ook de Marokkaanse vlag uit te hangen.quote:Op zondag 6 mei 2018 21:06 schreef probeer het volgende:
[..]
Om dezelfde reden dat ik, geboren op een woonboot bij de vlietberg te Nijmegen, altijd even extra stil sta bij de soldaten die tijdens market garden de rivier over stoken op de plaats waar ik 43 jaar later als baby leuk op het strand zat te spelen.
Maw, omdat het dus vrij menselijk is om wat meer aandacht te geven aan gevallen die betrekking hebben op je eigen verleden / afkomst / voorouders.
Maar blijkbaar ben je dus niet goed geïntegreerd als je dat doet dmv een vlag van het land van de overleden soldaten.
Eigenlijk geef ik je met deze analyse voor een groot deel gelijk.quote:Op zondag 6 mei 2018 22:56 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Nee, ik vind het prima als Nederlanders op bevrijdingsdag met Canadese en Poolse vlaggetjes gaan lopen zwaaien, en als er daadwerkelijk Marokkanen waren gesneuveld, prima om dan ook de Marokkaanse vlag uit te hangen.
Waar het om gaat is dat de niet-geïntegreerde Marokkanen weigeren met een vlag te zwaaien, behalve als het de Marokkaanse vlag is, en niet omdat mogelijk een handvol Marokkanen ooit misschien iets van betekenis hebben gedaan in de oorlog, maar alleen omdat zij zelf Marokkaans zijn.
Nederlanders worden erop aangekeken (xenofobisch, islamofobie) als ze alleen maar naar hun eigen landgenoten kijken, maar bij Marokkanen moeten we dat normaal vinden?
Net zo belachelijk als dat een nederlands Nederlands vlaggetje op de mouw van je bomberjack verboden is maar als een Marokkaan er enorme Marokkaanse vlag op de rug heeft mag het wel.
quote:Op zondag 6 mei 2018 23:19 schreef sp3c het volgende:
ja en Nederland was Duits grondgebied dus als je Nederlanders wilt herdenken moet je met de Duitse vlag gaan lopen zwaaien
Even wat huiswerk gedaan.quote:Op zondag 6 mei 2018 23:15 schreef Lunatiek het volgende:
Je kunt beginnen hen erop te wijzen dat Marokko tijdens de oorlog Frans en Spaans gebied was... of ze aub met de desbetreffende vlaggen gaan zwaaien in plaats van de huidige Marokkaanse vlag.
Ja, maar welke zou je gebruiken voor "Marokkaanse gevallenen"?quote:Op zondag 6 mei 2018 23:33 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Even wat huiswerk gedaan.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vlag_van_Marokko
[ afbeelding ]
Vlag van Marokko (1915-heden)
De vlag tijdens het koloniale bewind met Frankrijk, was een civiele vlag.
Gewoon die wie nu geldt. Je kunt wellicht ook een gemeentevlag hijsen tijdens 4 en 5 mei. Dat geldt ook voor de gemeentes Almere en Lelystad. En die bestonden ook nog niet tijdens WO II.quote:Op zondag 6 mei 2018 23:36 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Ja, maar welke zou je gebruiken voor "Marokkaanse gevallenen"?
Ok, fair point. Dan zijn ze dus slecht geïntegreerd. En als jij (of een ander) dat graag wilt, mag je ze dat van mij best verwijten. Doe ik ook tot een bepaalde mate. Je schiet er alleen geen zak mee op.quote:Op zondag 6 mei 2018 22:56 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Nee, ik vind het prima als Nederlanders op bevrijdingsdag met Canadese en Poolse vlaggetjes gaan lopen zwaaien, en als er daadwerkelijk Marokkanen waren gesneuveld, prima om dan ook de Marokkaanse vlag uit te hangen.
Waar het om gaat is dat de niet-geïntegreerde Marokkanen weigeren met een vlag te zwaaien, behalve als het de Marokkaanse vlag is, en niet omdat mogelijk een handvol Marokkanen ooit misschien iets van betekenis hebben gedaan in de oorlog, maar alleen omdat zij zelf Marokkaans zijn.
Nederlanders worden erop aangekeken (xenofobisch, islamofobie) als ze alleen maar naar hun eigen landgenoten kijken, maar bij Marokkanen moeten we dat normaal vinden?
Net zo belachelijk als dat een nederlands Nederlands vlaggetje op de mouw van je bomberjack verboden is maar als een Marokkaan er enorme Marokkaanse vlag op de rug heeft mag het wel.
Ook mijn mening.quote:Op maandag 7 mei 2018 01:19 schreef probeer het volgende:
[..]
Ok, fair point. Dan zijn ze dus slecht geïntegreerd. En als jij (of een ander) dat graag wilt, mag je ze dat van mij best verwijten. Doe ik ook tot een bepaalde mate. Je schiet er alleen geen zak mee op.
Really? Het Franse en Belgische leger hebben hier in Nederland gevochten tijdens de bevrijding van Nederland? Kun je dat onderbouwen?quote:
De Fransen hebben in Zeeland in 1940 gevochten. Belgen weet ik zo niet. Trouwens: het grondgebied maakt niet zo veel uit. Een gevecht buiten NL heeft ook invloed op het succes van een bevrijding van Nederland. En is dus een positieve bijdrage.quote:Op dinsdag 8 mei 2018 08:01 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Really? Het Franse en Belgische leger hebben hier in Nederland gevochten tijdens de bevrijding van Nederland? Kun je dat onderbouwen?
Nou ja, gevochten, gevochten, ze waren aanwezig. En dat was niet de bevrijding, geloof ik.quote:Op dinsdag 8 mei 2018 08:54 schreef Twentsche_Ros het volgende:
De Fransen hebben in Zeeland in 1940 gevochten.
Die Duitsers wonen in Nederland en zijn oververtegenwoordigd in de criminaliteit, trekken massaal een uitkering, laten Duitsers overkomen om mee te trouwen en hebben na drie generaties nog steeds een spraakgebrek?quote:Op maandag 7 mei 2018 08:18 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Ook mijn mening.
Het is net zoiets als: Het regent en da's niet eerlijk. Ik wil naar buiten en ik wil het droog hebben. De "oplossing" is: een paraplu en/of regenkleding. Ja maar dat wil ik niet. De regen is oneerlijk want die is er al wekenlang en ik heb vakantie en het is hartje zomer.
Met als gevolg dat er niks is opgelost. Ipv dat je je enigszins aanpast om met de tekortkomingen om te gaan.
Afgelopen 4 mei was ik bij een bijeenkomst waar Duitse en Nederlandse leerlingen een kleine toespraak hielden. Aandacht werd ook gegeven aan de Duitse verzetsgroep "Weisse Rose", met Hans en Sophie Scholl. Deze aandacht is ook min of meer geforceerd om hiermee een betere verstandhouding met de Duitse nieuwe generatie af te dwingen.
Toch heb ik hier geen moeite mee, omdat een positievere verhouding met de Duitsers een belangrijke zaak is.
Je kunt een eindeloze discussie houden waarom het ene land "zich schijnbaar wél gedraagt" en het andere niet, maar een historische analyse zal leren dat ieder volk in staat is tot terreur (nazisme, kolonialisme) en als je door rooftochten in de geschiedenis een bepaalde welvaart hebt opgebouwd is het makkelijk om daarna "fatsoenlijk" te zijn en de beschuldigende vinger op anderen te wijzen, die gefrustreerd de rooftocht nog willen beginnen.
Dat is onzin. Dan kunnen we voor bijna ieder volk in Europa wel een vlag gaan ophangen, want tegen het einde van de oorlog vocht half bevrijd Europa mee met de geallieerden.quote:Op dinsdag 8 mei 2018 08:54 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Een gevecht buiten NL heeft ook invloed op het succes van een bevrijding van Nederland. En is dus een positieve bijdrage.
quote:Op woensdag 2 mei 2018 14:46 schreef Scarface88 het volgende:
[..]
Vast wel. Feit is dat Marokkanen tijdens de oorlog ordinaire huursoldaten waren die de meest vreselijke oorlogsmisdaden zijn begaan.
Geen enkele reden om op 5 mei zielig te gaan herdenken in ieder geval. Herdenken we de Russen die massaal Duitsers hebben verkracht ook dan? Oh wacht. Die zeuren niet en vinden zichzelf niet zielig.
De kwalificaties huursoldaten en misdragingen zijn subjectieve en graduele beoordelingen en gelden voor alle geallieerde eenheden. Vwb de rest mbt "de vlag. De sowjetvlag werd in 45 ook hier en daar gehesen. Daar kun je verschillend over denken. Ik vind het niet Zo'n probleem. Italiaanse vlaggen bij pizzeria's. Ook Zo'n issue.quote:
Really?quote:Op dinsdag 8 mei 2018 11:06 schreef Twentsche_Ros het volgende:
De kwalificaties huursoldaten en misdragingen zijn subjectieve en graduele beoordelingen
Er zijn ook misdragingen geweest bij andere geallieerden. Die zijn wat minder bekend omdat Italië en Duitsland afhankelijk waren van de Marshallhulp. En de vs en vk waren de nieuwe bondgenoten bij de koude oorlog. Itt de Russen en Marokkanen. En waarom zouden de vs soldaten geen huurlingen zijn? Wad de soldij voor de Marokkanen hoger dan voor de vs soldaten? Allemaal aannames.quote:Op dinsdag 8 mei 2018 11:15 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Really?
http://uncensoredhistory.(...)ldiers-moroccan.html
Kom maar met onderbouwing.quote:Op dinsdag 8 mei 2018 11:58 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Er zijn ook misdragingen geweest bij andere geallieerden.
Huurling is niet afhankelijk van welk leger. Maar of je commerciële of ideologische motieven hebt. Dat kan een Marokkaan maar net zo goed een Canadees zijn. Ik ken geen enqueteverslage. Met misdragingen is het ook niet zwart wit.quote:Op dinsdag 8 mei 2018 12:01 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Kom maar met onderbouwing.
En de Marokkanen waren huurlingen, omdat ze onder het Franse leger vochten.
Exaclly. De Marokkanen vochten voor GELD mee in het Franse leger.quote:Op dinsdag 8 mei 2018 12:12 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Huurling is niet afhankelijk van welk leger. Maar of je commerciële of ideologische motieven hebt.
De Marokkanen (en Tunesiers en Algerijnen) hebben als beesten huis gehouden onder de vrouwelijke bevolking, met name in Italie. Die waarheid wil je liever niet weten, maar dat is dan jammer voor je.quote:Met misdragingen is het ook niet zwart wit.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |