quote:Daar wordt aan de deur geklopt
Daar wordt aan de deur geklopt,
hard geklopt, zacht geklopt.
Daar wordt aan de deur geklopt.
Wie zou dat zijn ?
Wees maar gerust mijn kind.
Ik ben een goede vrind.
Want al ben ik zwart als roet,
'k Meen het toch goed.
Mensen houden zich ook bezig met het nieuwe esf liedje van volgend jaarquote:Op maandag 30 mei 2016 14:12 schreef GibsonLesPaul88 het volgende:
De zomer moet nog beginnen en mensen maken zich nou al druk om een kinderfeest. Wauw.
Daar heb ik nou nog niemand over gehoord eigenlijk.quote:Op maandag 30 mei 2016 17:10 schreef Onnoman het volgende:
[..]
Mensen houden zich ook bezig met het nieuwe esf liedje van volgend jaar
Jawel hoor. Heb al meermaals gehoord dat men O'gene wil.quote:Op maandag 30 mei 2016 17:15 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Daar heb ik nou nog niemand over gehoord eigenlijk.
Ah, dit is de eerste keer dat ik het hoor dus. Heb geen idee wie dat zou moeten zijn. Maar ik denk dat mensen zich er minder boos over maken dan het zinkende schip dat Sinterklaas heet?quote:Op maandag 30 mei 2016 17:18 schreef Gia het volgende:
[..]
Jawel hoor. Heb al meermaals gehoord dat men O'gene wil.
Ach, niemand zal haar missen.quote:Op maandag 30 mei 2016 18:00 schreef Ryan3 het volgende:
Ene Dolores Leeuwin, die verslaggever is bij het sinterklaasjournaal, kapt er ook mee:
http://www.ad.nl/ad/nl/38(...)rklaasjournaal.dhtml
Iedereen verlaat het zinkende schip.
Ben benieuwd of de sinterklaas er ook mee kapt eigenlijk, want dan kun je de boel wel opdoeken op tv, vermoed ik.quote:Op maandag 30 mei 2016 18:08 schreef KingRadler het volgende:
NTR moet al hun personeel ontslaan die voor zwarte piet zijn en geen verandering willen. De druk word wel steeds groter.
Ik neem het op.quote:Op maandag 30 mei 2016 18:22 schreef ChevyCaprice het volgende:
Vanavond Erik van Muiswinkel in RTL Late Night, komt dat zien mensen
ja dit is nieuws ja, net als die andere zaken die je noemdequote:Op maandag 30 mei 2016 18:34 schreef EttovanBelgie het volgende:
Dit is nieuws ja? Zwarte Piet? Na de invoering van de particpatiewet, de wmo, de versoepeling van het ontslagrecht?
Nederland
Lijkt wel 10 kleine negertjes, niemand blijft meer over...quote:Op maandag 30 mei 2016 18:37 schreef Red_85 het volgende:
Weer een die vertrekt omdat ze met zwarte collega's moeten werken.
Hoe cru.
Klopt, het is de algehel vertrutting van de maatschappij. Denk aan douchen in onderbroek, niet meer buitenspelen, bouwplaatsen die zijnafgesloten , kinderen die helmpjes op moeten... Idioot!!! en dus ook geen roe en zak bij sinterklaas en ja nu ook stroopwafelpieten... Het is dus niet alleen sinterklaas, maar de hele maatschappij die enorm vertrut is.quote:Op maandag 30 mei 2016 18:52 schreef TLC het volgende:
Ik mis de tijden waar Aart Staartjes nog gewoon aan de kade stond bij de inkomst van Sinterklaas, de tijden dat de zwarte pieten nog gewoon zwart waren en je de roe kreeg en de zak in moest als je stout was geweest.
Het is jammer dat andere mensen tegenwoordig dit kinderfeest zo verzieken.
ja ....... kinderen bang maken voor zwarte piet en witte sint die hen ontvoeren naar Spanje is echt genieten voor kinderenquote:Op maandag 30 mei 2016 18:52 schreef TLC het volgende:
Ik mis de tijden waar Aart Staartjes nog gewoon aan de kade stond bij de inkomst van Sinterklaas, de tijden dat de zwarte pieten nog gewoon zwart waren en je de roe kreeg en de zak in moest als je stout was geweest.
Dat sowieso, vertrutting is vooruitgang, blijkbaarquote:Op maandag 30 mei 2016 19:21 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Klopt, het is de algehel vertrutting van de maatschappij. Denk aan douchen in onderbroek, niet meer buitenspelen, bouwplaatsen die zijnafgesloten , kinderen die helmpjes op moeten... Idioot!!! en dus ook geen roe en zak bij sinterklaas en ja nu ook stroopwafelpieten... Het is dus niet alleen sinterklaas, maar de hele maatschappij die enorm vertrut is.
dat is een deel uit de geschiedenis dat vaak graag 'vergeten' wordt jaquote:Op maandag 30 mei 2016 19:11 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Verrast om te horen zonet bij eenvandaag dat slavernij aan de basis ligt van onze huidige welvaart. Ik maar denken dat de naoorlogse wederopbouw en de Groningse gasvelden aan de basis liggen van onze huidige welvaart.
Ohja de zwarte pieten discussie die eind mei al begint.
Als je het pikt wel ja. Helaas begint dit al op de lagere school. Dus zo heel veel kun je er ook niet aan doen.quote:Op maandag 30 mei 2016 19:46 schreef Pek het volgende:
[..]
Dat sowieso, vertrutting is vooruitgang, blijkbaar
Ik zal dat niet openlijk betwisten, wat dat is niet toegestaanquote:Op maandag 30 mei 2016 21:07 schreef sp3c het volgende:
op fok! heb je niet 'zo een ban te pakken' daar moet je het echt wel heel bont voor maken hoor
time and place natuurlijk maar ook dat onderwerp is op fok! niet verbodenquote:Op maandag 30 mei 2016 21:09 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik zal dat niet openlijk betwisten, wat dat is niet toegestaan
Neehoor ik geef mijn mening over kleinzerige zwarten ivm deze pieten-discussie. En toen had ik een ban.quote:Op maandag 30 mei 2016 21:07 schreef sp3c het volgende:
op fok! heb je niet 'zo een ban te pakken' daar moet je het echt wel heel bont voor maken hoor
Het zal de kinderen allemaal worst wezen. Of pepernoten.quote:Op maandag 30 mei 2016 18:52 schreef TLC het volgende:
Waarom eis je begrip van een kant en doe je een knieval voor de andere partij? Je bent helemaal niet objectief.quote:Op maandag 30 mei 2016 21:40 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Het zal de kinderen allemaal worst wezen. Of pepernoten.
Ziet de gemiddelde Nederlander nou écht niet in dat misschien, héél misschien, te begrijpen is dat sommigen in Sint en Piet de link met blanke heerschappij over de gekleurde mens zien?
Ik zie gewoon het probleem niet zo. Maak van die volledig geschminkte Piet een roetveegpiet.
De magie voor kinderen wordt er geen zier minder om.
Het zijn de volwassenen (aan beide kanten van de discussie!!) die er een politiek statement van maken.
De blanke weigert te erkennen dat je zwarte Piet als racistisch zóu kúnnen zien (of hij dat nou is of niet), en de niet-blanken willen niet snappen dat vrijwel niemand zwarte Piet als met daadwerkelijk racistische ondertoon ziet, en vinden de zwarte Piet-aanhangers 'racisten'.
Kom op zeg. Beide kanten hebben een punt.
Vooral als het om racistische uitingen gaat.quote:Op maandag 30 mei 2016 21:07 schreef sp3c het volgende:
Wow !!!quote:Op maandag 30 mei 2016 13:36 schreef Onnoman het volgende:
Gek genoeg zien we weinig van Arnold Jan Scheer zijn onderzoek naar het Sinterklaasfeest. Zijn film Wild Geraas is niet welkom bij de nationale media.
Wild Geraas: belangrijkste documentaire over Zwarte Piet van het jaar
met een ZP als presentator zal het alles behalve objectief zijnquote:Op maandag 30 mei 2016 18:22 schreef ChevyCaprice het volgende:
Vanavond Erik van Muiswinkel in RTL Late Night, komt dat zien mensen
Wist niet dat Humberto als zwarte piet speelde.quote:Op maandag 30 mei 2016 22:18 schreef Onnoman het volgende:
[..]
met een ZP als presentator zal het alles behalve objectief zijn
ook als het om racistische uitingen gaatquote:Op maandag 30 mei 2016 22:10 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Vooral als het om racistische uitingen gaat.
dit wist ik ook niet, zou hij oorbellen dragen?quote:Op maandag 30 mei 2016 22:19 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Wist niet dat Humberto als zwarte piet speelde.
want dat zou t met een presentator die pro is wel zijn natuurlijkquote:Op maandag 30 mei 2016 22:18 schreef Onnoman het volgende:
[..]
juistem!!!quote:Op maandag 30 mei 2016 22:28 schreef JaneDoe het volgende:
[..]
want dat zou t met een presentator die pro is wel zijn natuurlijk
Er is geen enkele presentator die objectief is in deze.quote:Op maandag 30 mei 2016 22:28 schreef JaneDoe het volgende:
[..]
want dat zou t met een presentator die pro is wel zijn natuurlijk
my point exactlyquote:Op maandag 30 mei 2016 22:30 schreef JeSuisDroppie het volgende:
[..]
Er is geen enkele presentator die objectief is in deze.
helaas niet..quote:Op maandag 30 mei 2016 22:30 schreef JeSuisDroppie het volgende:
[..]
Er is geen enkele presentator die objectief is in deze.
Racistisch zo'n opmerking, vind je nietquote:Op maandag 30 mei 2016 22:18 schreef Onnoman het volgende:
[..]
nou nou nouquote:Op maandag 30 mei 2016 22:18 schreef Onnoman het volgende:
[..]
nee!quote:
Heeft iemand jou wel eens zo genoemd dan?quote:Op maandag 30 mei 2016 23:09 schreef Onnoman het volgende:
[..]
nee!
net zo min erg als iemand mij sinterklaas of sneeuwpop noemt..
vast wel.. maar ik denk niet dat mensen zo zullen noemen omdat ik mij nooit gediscrimineerd zal voelenquote:Op maandag 30 mei 2016 23:13 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Heeft iemand jou wel eens zo genoemd dan?
Dus jij hebt een lange witte baard, bent rond de 80 jaar oud en je kop is zo wit als een lijk?quote:Op maandag 30 mei 2016 23:18 schreef Onnoman het volgende:
[..]
vast wel.. maar ik denk niet dat mensen zo zullen noemen omdat ik mij nooit gediscrimineerd zal voelen
Dus je zou ook geen moeite mee hebben om Humberto Tan irl Zwarte Piet te noemenquote:Op maandag 30 mei 2016 23:09 schreef Onnoman het volgende:
[..]
nee!
net zo min erg als iemand mij sinterklaas of sneeuwpop noemt..
http://www.joop.nl/nieuws(...)sthash.9x8CxkRO.dpufquote:Van Muiswinkel: ‘Het echte harde nare scheldwerk komt allemaal van rechts’
Wat een domme Tokkiequote:Op dinsdag 31 mei 2016 00:42 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
http://www.joop.nl/nieuws(...)sthash.9x8CxkRO.dpuf
Is begrijpend lezen zó moeilijk voor je?quote:Op maandag 30 mei 2016 22:01 schreef JeSuisDroppie het volgende:
Waarom eis je begrip van een kant en doe je een knieval voor de andere partij?
Hoezo kun jij beoordelen of ik wel of niet objectief ben?quote:
Dat ziet iedere Nederlander wel, dat het zo opgevat kan worden. Maar de gemiddelde Nederlander kent ook dondersgoed het verschil tussen Zwarte Piet en een neger, dat wordt al tientallen jaren geprobeerd uit te leggen, en dat lukte ook redelijk totdat er een stel jankmuilen kwam, dat met de vingers in de oren "racisme! racisme!" bleef schreeuwen bij iedere vorm van uitleg of voorlichting. Want er is geld te halen als er inderdaad sprake van racisme zou zijn.quote:Op maandag 30 mei 2016 21:40 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Ziet de gemiddelde Nederlander nou écht niet in dat misschien, héél misschien, te begrijpen is dat sommigen in Sint en Piet de link met blanke heerschappij over de gekleurde mens zien?
ik zou het niet zomaar doen.. maar als het als grap gezegd wordt moet het kunnenquote:Op maandag 30 mei 2016 23:48 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Dus je zou ook geen moeite mee hebben om Humberto Tan irl Zwarte Piet te noemen
Zo'n persoon vindt heus wel een ander scheldwoord.quote:
OMG wat een triest jankzooitjequote:Op donderdag 2 juni 2016 18:11 schreef TLC het volgende:
oh mijn hemel, nu raakt de poep echt het plafond, Quincy, Sylvana, Erik en co gaan de wapens oppakken :
http://nos.nl/artikel/210(...)dere-acties-aan.html
We krijgen een zwartepietenburgeroorlog !!!
![]()
quote:
Dat klinkt als een dreigement.quote:"We hebben heel lang vreedzaam gedemonstreerd, maar er verandert weinig tot niets. We zullen onze actie en interventies moeten aanpassen", zegt Mitchell Esajas van 'Stop Blackface' (...)
Of het wordt een echt kinderfeest, of het wordt een feest voor niemand. Feest voor niemand? Lijkt me dat het feest dan dus kapot moet.quote:Een andere actiegroep denkt dat het punt is bereikt dat het land een keuze moet maken of Sinterklaas een echt kinderfeest wordt of dat het een feest wordt voor niemand. Jerry Afriyie van 'Nederland wordt beter' noemt Zwarte Piet een voorbeeld van institutioneel racisme. "De gedachte erachter is dat witte mensen beter zijn dan zwarte mensen."
Toch fijn als dat even wordt uitgelegd aan racisten als wijquote:Op donderdag 2 juni 2016 18:34 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Trouwens, nooit geweten dat de gedachte erachter is dat witte mensen beter zijn dan zwarte mensen, terwijl dat de gedachte erachter is.
GVD en wat stond er onder het artikel?? Ook al racisme!quote:Op donderdag 2 juni 2016 18:11 schreef TLC het volgende:
oh mijn hemel, nu raakt de poep echt het plafond, Quincy, Sylvana, Erik en co gaan de wapens oppakken :
![]()
Mijn ogen zijn geopend !quote:Op donderdag 2 juni 2016 18:37 schreef Perrin het volgende:
[..]
Toch fijn als dat even wordt uitgelegd aan racisten als wij
Zoals ik al zei maar niemand van het anti-pieten kamp hier serieus nam: De anti-pieten gaan net zolang door totdat het sinterklaasfeest en het figuur Piet dood is. Iedereen die anti-piet is, wordt actief gebruikt om Sinterklaas de nek om te draaien.quote:Op donderdag 2 juni 2016 18:34 schreef luxerobots het volgende:
[..]
[..]
Dat klinkt als een dreigement.
[..]
Of het wordt een echt kinderfeest, of het wordt een feest voor niemand. Feest voor niemand? Lijkt me dat het feest dan dus kapot moet.
Trouwens, nooit geweten dat de gedachte erachter is dat witte mensen beter zijn dan zwarte mensen.
ai ... je ogen waren even open en toen direct weer gesloten...quote:Op donderdag 2 juni 2016 19:38 schreef JeSuisDroppie het volgende:
[..]
Zoals ik al zei maar niemand van het anti-pieten kamp hier serieus nam: De anti-pieten gaan net zolang door totdat het sinterklaasfeest en het figuur Piet dood is. Iedereen die anti-piet is, wordt actief gebruikt om Sinterklaas de nek om te draaien.
Hoeveel meer bewijs wil men hebben voordat men het door heeft?
quote:Op donderdag 2 juni 2016 19:41 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
ai ... je ogen waren even open en toen direct weer gesloten...
Maar wie wilt persé het sinterklaasfeest opheffen ? Ik ken die mensen niet .
Wat staat daarboven? Je bent erg vaag.quote:Op donderdag 2 juni 2016 19:42 schreef JeSuisDroppie het volgende:
[..]bluesdude plz, ontkennen heeft echt geen zin meer. Het staat notabene hierboven.
Mooi. Als ze daad bij woord voegen worden dit helemaal maatschappelijle paria's die helemaal niet meer serieus genomen worden.quote:Op donderdag 2 juni 2016 18:11 schreef TLC het volgende:
![]()
quote:Op donderdag 2 juni 2016 19:44 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Wat staat daarboven? Je bent erg vaag.
zet die quote eens in een posting
Ik ben wel serieus. Jij schijnt iets ontdekt te hebben, je bent opgetogen, maar waarom eigenlijk ?quote:Op donderdag 2 juni 2016 19:52 schreef JeSuisDroppie het volgende:
[..]![]()
bluesdude plz, stop met trollen nu. Dit is serieus, geen tijd voor je geintjes.
Ze worden extremer, omdat ze vastlopen, de meeste mensen zijn het wel zat. Schooltjes die links zijn hebben afstand genomen van Piet en in de provincie is het grootste gedeelte vóór Zwarte Piet.quote:Op donderdag 2 juni 2016 19:38 schreef JeSuisDroppie het volgende:
[..]
Zoals ik al zei maar niemand van het anti-pieten kamp hier serieus nam: De anti-pieten gaan net zolang door totdat het sinterklaasfeest en het figuur Piet dood is. Iedereen die anti-piet is, wordt actief gebruikt om Sinterklaas de nek om te draaien.
Hoeveel meer bewijs wil men hebben voordat men het door heeft?
Lezen zou ik zeggen met je blinde vraagstelling. De enige hier die zijn ogen dicht heeft ben jij.quote:Op donderdag 2 juni 2016 19:44 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Wat staat daarboven? Je bent erg vaag.
zet die quote eens in een posting
Als je echt serieus was, had je wel wat anders geschreven. Je 4de jaar al he dat mensen je wijzen op je kronkel.quote:Op donderdag 2 juni 2016 19:53 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik ben wel serieus. Jij schijnt iets ontdekt te hebben, je bent opgetogen, maar waarom eigenlijk ?
Zet die tekst gewoon in een posting.
http://nos.nl/artikel/210(...)dere-acties-aan.htmlquote:Een andere actiegroep denkt dat het punt is bereikt dat het land een keuze moet maken of Sinterklaas een echt kinderfeest wordt of dat het een feest wordt voor niemand.
joh begin je weer met persoonlijke aanvallen..... reageer op de inhoud en ga niet trollen.quote:Op donderdag 2 juni 2016 20:02 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Als je echt serieus was, had je wel wat anders geschreven. Je 4de jaar al he dat mensen je wijzen op je kronkel.
quote:Op donderdag 2 juni 2016 20:07 schreef Bluesdude het volgende:
Zeg...gaat het om deze tekst van een NOS-journalist ?
[..]
Het zijn de woorden van een journalist , niet wat iemand van die actiegroep letterlijk zei.
En dan concludeert iemand dat alle antipieten het sinterklaasfeest willen afschaffen....
Dat is bezopen.
Ik ben antipiet en ik wil hooguit dat gedoe in mijn persoonlijk leven afschaffen.
Wie wilt vieren, gaat zijn gang, toch.
Is dat de burgeroorlog waar Karkens het over had ?quote:Op donderdag 2 juni 2016 18:11 schreef TLC het volgende:
![]()
Nooit toegeven aan terreur.quote:Op donderdag 2 juni 2016 18:11 schreef TLC het volgende:
![]()
Reageer op inhoud en niet trollen naar jou? Pak even een spiegeltje.quote:Op donderdag 2 juni 2016 20:09 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
joh begin je weer met persoonlijke aanvallen..... reageer op de inhoud en ga niet trollen.
ik vroeg om uitleg , waarom iemand denkt dat antipieten het sinterklaasfeest op zich willen afschaffen... De bron hiervoor heb ik maar zelf opgezocht
Een terechte observatie negeren omdat de boodschappers zijn doorgeslagen getuigt van een bekrompen en opportunistische houding.quote:Op donderdag 2 juni 2016 23:27 schreef Montagui het volgende:
De rechtszaak tegen Jerry Afriyie van 2 juni wordt uitgesteld en meteen komt het groepje anti-Pieten bij elkaar om elkaar op te jutten.
http://www.doorbraak.eu/2(...)-strijd-zwarte-piet/
Met als gevolg de uitspraken van Jerry Afriyie en Mitchell Esajas bij het NPO radio programma Nieuws en Co van 2 juni 2016.
http://www.nporadio1.nl/gemist (helaas niet de skills het even in een apart bestandje te zetten)
Het item vanaf 1:43:37 tot 1:52:20
Te gast zijn dus Afriyie en Esajas. Afriyie is degene met de uitspraak 'dat het land een keuze moet maken of Sinterklaas een echt kinderfeest wordt of dat het een feest wordt voor niemand'. Esajas is degene die spreekt over acties met als leus 'Genoeg is genoeg' en spreekt over het organiseren van chaos tijdens de intocht en dat de tijd van vreedzame actie voorbij is.
Jawel mensen, de campagne wordt grimmiger. Zwarte Piet moet kapot.
En waarom? Omdat er enerzijds een groepje anti-Pieten rondloopt met Amerikaanse 'Blackface' projecties in hun kop die geen enkele zwarte schmink traditie dulden, en anderzijds daarachter enkele spindocters (zoals een Sandew Hira) die uiteindelijk uit zijn op herstelbetalingen.
Ongelofelijk dat er nog steeds (met name linkse) mensen zijn die er intrappen....
Je was erbij toen de uitspraak door het anti-pietenfiguur gedaan werd, om vervolgens door een journalist te worden verdraaid ?quote:Op donderdag 2 juni 2016 20:07 schreef Bluesdude het volgende:
Zeg...gaat het om deze tekst van een NOS-journalist ?
[..]
Het zijn de woorden van een journalist , niet wat iemand van die actiegroep letterlijk zei.
En dan concludeert iemand dat alle antipieten het sinterklaasfeest willen afschaffen....
Dat is bezopen.
Ik ben antipiet en ik wil hooguit dat gedoe in mijn persoonlijk leven afschaffen.
Wie wilt vieren, gaat zijn gang, toch.
Bepaal ik zelf wel, oink, oink.quote:Op donderdag 2 juni 2016 23:46 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Als je geen weerwoord hebt gelieve niet te reageren,
Dat groepje van anti-pieten zou heel makkelijk onschadelijk gemaakt kunnen worden. Laat ze maar in de val lopen, verbied protesten bij een intocht. En arresteer ze als ze toch in de buurt van kinderen demonstreren.quote:Op donderdag 2 juni 2016 23:27 schreef Montagui het volgende:
De rechtszaak tegen Jerry Afriyie van 2 juni wordt uitgesteld en meteen komt het groepje anti-Pieten bij elkaar om elkaar op te jutten.
http://www.doorbraak.eu/2(...)-strijd-zwarte-piet/
Met als gevolg de uitspraken van Jerry Afriyie en Mitchell Esajas bij het NPO radio programma Nieuws en Co van 2 juni 2016.
http://www.nporadio1.nl/gemist (helaas niet de skills het even in een apart bestandje te zetten)
Het item vanaf 1:43:37 tot 1:52:20
Te gast zijn dus Afriyie en Esajas. Afriyie is degene met de uitspraak 'dat het land een keuze moet maken of Sinterklaas een echt kinderfeest wordt of dat het een feest wordt voor niemand'. Esajas is degene die spreekt over acties met als leus 'Genoeg is genoeg' en spreekt over het organiseren van chaos tijdens de intocht en dat de tijd van vreedzame actie voorbij is.
Jawel mensen, de campagne wordt grimmiger. Zwarte Piet moet kapot.
En waarom? Omdat er enerzijds een groepje anti-Pieten rondloopt met Amerikaanse 'Blackface' projecties in hun kop die geen enkele zwarte schmink traditie dulden, en anderzijds daarachter enkele spindocters (zoals een Sandew Hira) die uiteindelijk uit zijn op herstelbetalingen.
Ongelofelijk dat er nog steeds (met name linkse) mensen zijn die er intrappen....
Je kunt zo aan het artikel zien dat het geen letterlijk citaat is van iemand .quote:Op donderdag 2 juni 2016 23:45 schreef Pielemenneke het volgende:
[..]
Je was erbij toen de uitspraak door het anti-pietenfiguur gedaan werd, om vervolgens door een journalist te worden verdraaid ?
Nederland heeft geen modepolitie , hoor. Men mag met lelijke t-shirts naar een optocht kijken.quote:Op donderdag 2 juni 2016 23:58 schreef sp3c het volgende:
nou ik houd er niet zo van om protesten te verbieden maar je kunt het 1 wel van het ander scheiden natuurlijk
als ze dan toch naar de intocht trekken met hun lelijke tshirts kun je ze altijd nog oppakken net als afgelopen seizoen ... prima opgelost
Waarom zo onvriendelijk oink, oink, je vecht toch het goede gevecht?quote:Op donderdag 2 juni 2016 23:55 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Zelfbeschikking zou ik nou niet echt als argument aanvoeren om jezelf voor lul te zetten.
ja want dat was het punt hier natuurlijk ..quote:Op vrijdag 3 juni 2016 01:17 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Nederland heeft geen modepolitie , hoor. Men mag met lelijke t-shirts naar een optocht kijken.
Kernwaarden, democratie enzo
hij moet helemaal nietsquote:Een burgemeester kan een demonstratie verbieden als hij denkt dat het snel kan ontsporen.
Als men van te voren met een vaag maar dreigend plan komt van "georganiseerde chaos" .... tjaa dan moet de burgemeester het wel verbieden.
De mening is gespuwd, de rechter heeft hierover een uitspraak gedaan. Als je dan toch doorgaat met ieder jaar een kinderfeest te verzieken dan lijkt me een preventieve opsluiting voor dit soort relschoppers de beste oplossing.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 04:39 schreef sp3c het volgende:
[..]
.
[..]
deze mensen hebben gewoon recht op hun mening en hun georganiseerde chaos, laat hem maar een trapveldje aanwijzen voor ze en er een platte pet naar toe sturen om een oogje in het zijl te houden, dan heeft iedereen zijn zin gekregen
kernwaarden, democratie enzo ...
Nouwwwww..... wat Jerry Afriyie zei komt toch aardig in de buurt, dat was meer van 'als het niet op onze manier gebeurd (dus zonder zwarte Zwarte Piet) dan maar helemaal niet'.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 01:11 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je kunt zo aan het artikel zien dat het geen letterlijk citaat is van iemand .
Dan is het al uitkijken met je oordelen.
Plus je kunt nergens van concluderen dat iemand zoiets zei van " we willen sinterklaas afschaffen" . Daar reageerde ik op.
En inderdaad .... ik heb het zelf gehoord wat er wel werd gezegd via uitzending gemist van NPO Radio 1. Dat was de bron van het nos-artikel .
En niemand zei : we willen sinterklaas afschaffen. Wie dat denkt nav het nosartikel is een beetje te veel met de eigen vooroordelen bezig.
Ik hoorde wel andere dingen zoals andere acties, georganiseerde chaos. Tjaaa dat is heel dom zo. Een rel forceren bij een sint-tv-optocht is antireclame voor hun zaak.
zou je ze groot plezier mee doen, gelukkig leven we niet in zo een landquote:Op vrijdag 3 juni 2016 05:56 schreef Elzies het volgende:
[..]
De mening is gespuwd, de rechter heeft hierover een uitspraak gedaan. Als je dan toch doorgaat met ieder jaar een kinderfeest te verzieken dan lijkt me een preventieve opsluiting voor dit soort relschoppers de beste oplossing.
Dat zou weer uitlokking kunnen zijn naar de zeurpieten om wederom de racismekaart te trekken.quote:Op donderdag 2 juni 2016 23:55 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Dat groepje van anti-pieten zou heel makkelijk onschadelijk gemaakt kunnen worden. Laat ze maar in de val lopen, verbied protesten bij een intocht. En arresteer ze als ze toch in de buurt van kinderen demonstreren.
Lijkt me publicitair een goede zaak, denk dat iedereen het er wel mee eens is dat je niet tussen de kinderen moet demonstreren.
Valt me nog mee dat anouk die brief niet getekend heeft trouwens...quote:Die Afriyie is trouwens nog helemaal niet zo lang Nederlander, het leek er eerst op dat hij geen verblijfsvergunning zou krijgen omdat hij gepakt was als drugsrunner. Hij werkte tevens als bodyguard van Anouk. Denk niet dat hij die zielige jongen is die hij in dat proces speelt (een proces waar ik in de mainstreammedia ook niets van gehoord heb). In de media krijgen de anti-pieten een heel mooi podium. Terwijl het bestaat uit een groepje marginalen. Dat mag ook wel eens uitgelicht worden.
Geweldige vondst weer, Gia. Chapeau.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 10:05 schreef Gia het volgende:
Nog zo'n anderhalve maand en het is weer Suikerfeest. Een feest waaraan iedereen mee mag doen, maar suikerpatiëntjes niet aan mee kunnen doen. Het moet maar eens afgelopen zijn met al die zoetigheid met Suikerfeest, dit is veel te confronterend voor al die Suikerpatiëntjes.
Mijn voorstel is dus: Voortaan alleen maar rauwkost met Suikerfeest of helemaal geen Suikerfeest.
Dit om aan te tonen hoe belachelijk de eisen van de antipieten zijn.
Ik heb niks tegen Suikerfeest.
Constructieve, goed doordachte bijdrage.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 10:05 schreef Gia het volgende:
Nog zo'n anderhalve maand en het is weer Suikerfeest. Een feest waaraan iedereen mee mag doen, maar suikerpatiëntjes niet aan mee kunnen doen. Het moet maar eens afgelopen zijn met al die zoetigheid met Suikerfeest, dit is veel te confronterend voor al die Suikerpatiëntjes.
Mijn voorstel is dus: Voortaan alleen maar rauwkost met Suikerfeest of helemaal geen Suikerfeest.
Ik trek de vergelijking, omdat mensen die niets hebben met het Sinterklaasfeest, dit wel willen verbieden of aanpassen voor andere (Christelijke) mensen. Sint Nicolaas was ten slotte een geestelijke.quote:
Ik wist niet dat de anti-ZP campagne een islamitisch dingetje was. Als Sylvana en Quincy nu ook al zijn bekeerd tot de islam, dan maken ze helemaal vrienden.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 10:41 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik trek de vergelijking, omdat mensen die niets hebben met het Sinterklaasfeest, dit wel willen verbieden of aanpassen voor andere (Christelijke) mensen. Sint Nicolaas was ten slotte een geestelijke.
Ze hoeven het niet te vieren, maar ze moeten zich er ook niet mee bemoeien.
Leven en laten leven.
Kan nog wel zo'n rare kronkel bedenken hoor. Ben daar erg goed in:
Stel dat wij 'witten' ook op Kwakoe willen staan met kramen en lekkernij. Zal vast wel mogen. Maar stel dat we dan ook enkele zaken willen veranderen, Nederlandser willen maken, dat beeld van die bevrijde slaaf moet, bijvoorbeeld, weg, want veel te confronterend voor de blanke bezoekers. Alsof zij schuldig waren aan de slavernij.
Ook dit is overtrokken, dat beeld is prima!
Maar het hele antipieten gedoe is net zo overtrokken.
Zeg ik dat dan?quote:Op vrijdag 3 juni 2016 10:43 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik wist niet dat de anti-ZP campagne een islamitisch dingetje was. Als Sylvana en Quincy nu ook al zijn bekeerd tot de islam, dan maken ze helemaal vrienden.
Jij snapt ook echt niks, hè?quote:Op vrijdag 3 juni 2016 10:44 schreef KoosVogels het volgende:
Verder zou je zoetigheid dan in z'n geheel moeten verbieden, beste Gia. Zwarte Piet duikt drie weken per jaar op in onze straten, maar snoepgoed is het hele jaar verkrijgbaar.
Dat maak jij er van.. Niet Gia.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 10:43 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik wist niet dat de anti-ZP campagne een islamitisch dingetje was.
kwakoe vieren is net zoiets als parkpop vierenquote:Op vrijdag 3 juni 2016 10:50 schreef Gia het volgende:
[..]
Jij snapt ook echt niks, hè?
Ik wil helemaal niks verbieden. Laat de mensen die dat willen Suikerfeest vieren zoals zij dat willen.
Laat de surinamers Kwakoe vieren zoals zij dat willen.
Laat de Nederlanders Sinterklaas vieren, zoals zij dat willen.
Lezen is een kunst.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 10:57 schreef KoosVogels het volgende:
Akkoord, de vergelijking met het Suikerfeest is dus toevallig gekozen. Neemt natuurlijk niet weg dat het onzinnige vergelijking is.
Nee, ik snap dat je het Suikerfeest niet letterlijk wil verbieden. Het ging mij er even om dat je vergelijking geen hout snijdt.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 10:50 schreef Gia het volgende:
[..]
Jij snapt ook echt niks, hè?
Ik wil helemaal niks verbieden. Laat de mensen die dat willen Suikerfeest vieren zoals zij dat willen.
Laat de surinamers Kwakoe vieren zoals zij dat willen.
Laat de Nederlanders Sinterklaas vieren, zoals zij dat willen.
Kwaliteit is echter NIET vergelijkbaar. En met een Kwakoe discrimineer je jezelf gewoon. Dus dat vind ik behoorlijk lache eigenlijk.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 11:02 schreef sp3c het volgende:
[..]
kwakoe vieren is net zoiets als parkpop vieren
Wat snijdt wel hout Koos, op VVD stemmen en links de schuld geven van socialistich wanbeleid?. Zoals de zorgverzekeringswet?quote:Op vrijdag 3 juni 2016 12:00 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Nee, ik snap dat je het Suikerfeest niet letterlijk wil verbieden. Het ging mij er even om dat je vergelijking geen hout snijdt.
nee duh het is een lokaal buurtfestival vergelijken met het grootste gratis outdoor muziekfestieval van Nederland (nog steeds?), natuurlijk is dat kwalitatief niet vergelijkbaarquote:Op vrijdag 3 juni 2016 12:20 schreef Tamabralski het volgende:
[..]
Kwaliteit is echter NIET vergelijkbaar.
lolwhutquote:En met een Kwakoe discrimineer je jezelf gewoon. Dus dat vind ik behoorlijk lache eigenlijk.
Bijzondere zijsprong.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 12:23 schreef Tamabralski het volgende:
[..]
Wat snijdt wel hout Koos, op VVD stemmen en links de schuld geven van socialistich wanbeleid?. Zoals de zorgverzekeringswet?
Kun je zo weg proberen te zetten. Maar wil dit in je gezicht wrijven. Gewoon wakker worden Koosquote:
Wat wil je precies inwrijven, beste jongen? Je roept iets over een wet die in 2006 is ingevoerd en de VVD. Geen idee waar je heen wil.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 12:36 schreef Tamabralski het volgende:
[..]
Kun je zo weg proberen te zetten. Maar wil dit in je gezicht wrijven. Gewoon wakker worden Koos
Je weet anderen altijd de les te lezen. Maar jij stemt zelf VVD?quote:Op vrijdag 3 juni 2016 12:39 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Wat wil je precies inwrijven, beste jongen? Je roept iets over een wet die in 2006 is ingevoerd en de VVD. Geen idee waar je heen wil.
Ik heb wel eens VVD gestemd, dat klopt. Maar in 2006, het jaar dat ik voor de eerste keer mocht stemmen, kleurde ik het vakje van de SP rood.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 12:44 schreef Tamabralski het volgende:
[..]
Je weet anderen altijd de les te lezen. Maar jij stemt zelf VVD?
quote:Op vrijdag 3 juni 2016 12:47 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik heb wel eens VVD gestemd, dat klopt. Maar in 2006, het jaar dat ik voor de eerste keer mocht stemmen, kleurde ik het vakje van de SP rood.
Maar wat is je punt nou precies, beste jongen?
In het pol topic over Rutte zei je nog dat het een beste man is waar je weer op gaat stemmen. Je kunt wel lollig doen over SP. Maar ik wil gewoon niet lezen wat jij denkt dat goed of fout is. Je slaat de plank gewoon steeds mis Koos. Daarom zeg ik. Wakker worden.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 12:47 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik heb wel eens VVD gestemd, dat klopt. Maar in 2006, het jaar dat ik voor de eerste keer mocht stemmen, kleurde ik het vakje van de SP rood.
Maar wat is je punt nou precies, beste jongen?
Ik ben van plan om Rutte te stemmen, dat klopt. Waarom je er dan een wet bijsleept die in 2006 is ingevoerd, is mij dan niet even duidelijk,quote:Op vrijdag 3 juni 2016 12:53 schreef Tamabralski het volgende:
[..]
In het pol topic over Rutte zei je nog dat het een beste man is waar je weer op gaat stemmen. Je kunt wel lollig doen over SP. Maar ik wil gewoon niet lezen wat jij denkt dat goed of fout is. Je slaat de plank gewoon steeds mis Koos. Daarom zeg ik. Wakker worden.
Sinterklaas is net zoiets als de kerstman.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 11:02 schreef sp3c het volgende:
[..]
kwakoe vieren is net zoiets als parkpop vieren
Nou, niet echt hoor, want iedereen is daar welkom. Net zoiets als Sinterklaas eigenlijk. Iedereen mag het vieren.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 12:20 schreef Tamabralski het volgende:
[..]
Kwaliteit is echter NIET vergelijkbaar. En met een Kwakoe discrimineer je jezelf gewoon. Dus dat vind ik behoorlijk lache eigenlijk.
Nee hoor, sinterklaas is voor christenhonden, dat weet je best.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 13:08 schreef Gia het volgende:
[..]
Nou, niet echt hoor, want iedereen is daar welkom. Net zoiets als Sinterklaas eigenlijk. Iedereen mag het vieren.
quote:Op vrijdag 3 juni 2016 13:53 schreef Joezi het volgende:
[..]
Nee hoor, sinterklaas is voor christenhonden, dat weet je best.
Wat heeft het feit dat koosvogels misschien VVD gaat stemmen in godsnaam met zwarte piet te maken?quote:Op vrijdag 3 juni 2016 12:36 schreef Tamabralski het volgende:
[..]
Kun je zo weg proberen te zetten. Maar wil dit in je gezicht wrijven. Gewoon wakker worden Koos
Helemaal niets , als je redelijk denkt en redelijk wilt debatteren.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 13:59 schreef wolkentoetje het volgende:
[..]
Wat heeft het feit dat koosvogels misschien VVD gaat stemmen in godsnaam met zwarte piet te maken?
Iedereen weet dat een kind niet geeft om kado's en snoepgoed, alsmede om Sinterklaas. Nee, dat is niet relevant. Een kind geeft daar niks om. Kinderen geven alleen maar om Piet! En de Piet moet zwart zijn!quote:Op vrijdag 3 juni 2016 16:52 schreef ReplaR het volgende:
http://www.joop.nl/kijk-n(...)warte-piet-discussie
Een oplossing van een zogenaamd 8 jarig kind op joop.nl...
Heel erg opzichtig, vooral deze tekst "Het belangrijkste aan Sinterklaas is niet de pieten maar de cadeautjes en je schoen zetten."
Dit soort tekst komt echt niet van een kind maar alleen van anti-pieten die nog nooit een kind hebben meegemaakt tijdens sinterklaas.
quote:Op vrijdag 3 juni 2016 16:56 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Iedereen weet dat een kind niet geeft om kado's en snoepgoed, alsmede om Sinterklaas. Nee, dat is niet relevant. Een kind geeft daar niks om. Kinderen geven alleen maar om Piet! En de Piet moet zwart zijn!
quote:
quote:Deze cultuuromslag werd trouwens aangejaagd door Opa Piet, gespeeld door Peter Faber, die in de laatste aflevering als zwarte hulpsint naast Sinterklaas uitreed. Diezelfde Peter Faber speelt nu bij Nickelodeon zelf Sinterklaas, ongeschminkt.
Je ziet precies wie de Pieten zijn.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 17:30 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Nickelodeon presenteert ongeschminkte pieten
[..]
is dat zo?quote:
Zal wel diametraal zijn met wat Quincy zegt.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 19:23 schreef Opnaarutrecht het volgende:
Bekijk hier wat de Braboneger over zeurpiet Quincy Gario heeft te zeggen:
Is Zwarte Piet dan geen normaal mens? Ik snapte al niet waarom sommige mensen zo tegen Zwarte Piet zijn. Maar het is nu wel duidelijk. Naar het schijnt denken sommige mensen dus dat de zwart geschminkte mensen met hun malle kleren niet normaal zijn. Ter info: onder die schmink zijn het normale mensen.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 19:05 schreef sp3c het volgende:
[..]
is dat zo?
ik zie de sint en wat normale mensen met malle kleren aan
je weet dat sint en dus ook piet niet echt zijn toch?quote:Op vrijdag 3 juni 2016 20:42 schreef Tos_ca het volgende:
[..]
Is Zwarte Piet dan geen normaal mens? Ik snapte al niet waarom sommige mensen zo tegen Zwarte Piet zijn. Maar het is nu wel duidelijk. Naar het schijnt denken sommige mensen dus dat de zwart geschminkte mensen met hun malle kleren niet normaal zijn. Ter info: onder die schmink zijn het normale mensen.
Dus wanneer jouw papa zich zwart schminkt en voor Zwarte Piet speelt, is hij opeens niet normaal? Het zijn mensen die zoals jou denken die de donkere mensen een verkeerd beeld geven en het blijven voeden.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 21:17 schreef sp3c het volgende:
[..]
je weet dat sint en dus ook piet niet echt zijn toch?
is gewoon je papa
dus nee natuurlijk is zwarte piet geen normaal mens
nee dan is hij niet meer papa maar pietquote:Op vrijdag 3 juni 2016 21:23 schreef Tos_ca het volgende:
[..]
Dus wanneer jouw papa zich zwart schminkt en voor Zwarte Piet speelt, is hij opeens niet normaal? Het zijn mensen die zoals jou denken die de donkere mensen een verkeerd beeld geven en het blijven voeden.
nietsquote:Nogmaals: Zwarte Piet bestaat niet in het echt, het zijn gewoon geschminkte mensen. Wat heb je daar op tegen?
Hij is nog steeds jouw papa, schatje. Hij spéélt alleen maar voor Zwarte Piet. Is een spelletje, ja?quote:Op vrijdag 3 juni 2016 21:30 schreef sp3c het volgende:
[..]
nee dan is hij niet meer papa maar piet
[..]
niets
ik heb wat tegen ongeschminkte pieten slimmerik
Het grappige is: jij ziet hier toch zwarte Pieten, terwijl ze niet zwart geschminkt zijn.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 20:42 schreef Tos_ca het volgende:
[..]
Is Zwarte Piet dan geen normaal mens? Ik snapte al niet waarom sommige mensen zo tegen Zwarte Piet zijn. Maar het is nu wel duidelijk. Naar het schijnt denken sommige mensen dus dat de zwart geschminkte mensen met hun malle kleren niet normaal zijn. Ter info: onder die schmink zijn het normale mensen.
Ik zie gewoon mensen die spelen voor Zwarte Piet. Wie is Zwarte Piet dan? Een verzonnen persoon die een verzonnen Sinterklaas helpt. Kinderen weten niet dat ze verzonnen zijn, maar zij weten ook niet over racisme (tenzij zij racistische ouders hebben). Voor de kinderen zijn ze gewoon Zwarte Piet. Alleen volwassenen, zwart en wit, geven Zwarte Piet een racistische achtergrond. Het is niet eens hun feest.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 21:56 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
Het grappige is: jij ziet hier toch zwarte Pieten, terwijl ze niet zwart geschminkt zijn.
Terwijl je waarschijnlijk pro Piet bent.
nee pa was op dat moment altijd peuken haleb ofzoquote:Op vrijdag 3 juni 2016 21:32 schreef Tos_ca het volgende:
[..]
Hij is nog steeds jouw papa, schatje. Hij spéélt alleen maar voor Zwarte Piet. Is een spelletje, ja?
Ik ben niet pro en niet anti. Ik vind het gewoon onzin-discussies. De traditionele Piet is zwart. Het is een traditionele feest. Een rode of waffel Piet gaat alles veranderen.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 21:56 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
Het grappige is: jij ziet hier toch zwarte Pieten, terwijl ze niet zwart geschminkt zijn.
Terwijl je waarschijnlijk pro Piet bent.
Ik snap je gevoelens nu veel beter.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 22:23 schreef sp3c het volgende:
[..]
nee pa was op dat moment altijd peuken haleb ofzo
matige timing heeft die man
Ok. Maar ik denk dat er sprake is van een kleine miscommunicatie.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 22:12 schreef Tos_ca het volgende:
[..]
Ik zie gewoon mensen die spelen voor Zwarte Piet. Wie is Zwarte Piet dan? Een verzonnen persoon die een verzonnen Sinterklaas helpt. Kinderen weten niet dat ze verzonnen zijn, maar zij weten ook niet over racisme (tenzij zij racistische ouders hebben). Voor de kinderen zijn ze gewoon Zwarte Piet. Alleen volwassenen, zwart en wit, geven Zwarte Piet een racistische achtergrond. Het is niet eens hun feest.
Oh... -Bloos-quote:Op vrijdag 3 juni 2016 22:29 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
Ok. Maar ik denk dat er sprake is van een kleine miscommunicatie.
Volgens mij wordt 'niet normaal' hier juist positief bedoeld. Zo van: met Sinterklaas hoort dat gekke gedoe er juist bij.
En dat vatte jij weer negatief op.
En toen moest ik een beetje lachen.
Peter Faber belde vroeger in de jaren 70 bij random mensen aan in Asd en als er dan een vrouw open deed vroeg hij: neuken?quote:Op vrijdag 3 juni 2016 19:18 schreef Kijkertje het volgende:
Als Peter Faber de nieuwe Sint wordt kan Erik van Muiswinkel zo weer terug als Zwarte Piet![]()
![]()
Heb ik gehoord van mijn vrouw hoor, toen zij een meisje van 8 was en met een vriendin naar huis ging, lag Faber de moeder van die vriendin te neuken, en toen kreeg ze later dat verhaal te horen.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 22:38 schreef Franny_G het volgende:
Haha, ja dat is precies het beeld dat ik van Peter Faber heb.
Krijgen de kinderen dan geen cadeautjes meer? Mag ik dan m'n schoen niet meer zetten? Schaffen ze de pepernoten af??quote:Op vrijdag 3 juni 2016 22:27 schreef Tos_ca het volgende:
Een rode of waffel Piet gaat alles veranderen.
je hebt geen idee maar dat geeft nietquote:
Goede moeder ook.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 22:40 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Heb ik gehoord van mijn vrouw hoor, toen zij een meisje van 8 was en met een vriendin naar huis ging, lag Faber de moeder van die vriendin te neuken, en toen kreeg ze later dat verhaal te horen.
Moet je luisteren het curieuze is natuurlijk dat mensen van een bepaalde leeftijd die films zien allemaal wel Faber in zijn blote kont hebben gezien op het witte doek.quote:
Nee, kijk het punt is natuurlijk dat je wellicht ook wel weet wat je dacht toen je Faber in zijn blote kont in een film zag. Nou ja, dat heeft mijn vrouw ook meegemaakt, maar dan op jonge leeftijd en in het echt. Dat is ook wat hoor.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 22:48 schreef Franny_G het volgende:
Ja, maar het waren de jaren 70. Toen deed iedereen dat natuurlijk (behalve mijn ouders uiteraard). Waardoor veel kinderen van die generatie dit soort traumaatjes hebben, denk ik.
Tegenwoordig krijgen kinderen een traumaatje van een regenboog piet. Ook zielig.
Ze is historica hè.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 22:57 schreef Montagui het volgende:
Het topic neemt een rare wending...
Wat heeft Zwarte Piet met schaamhaar scheren te maken?
Dat is ook wat hoor.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 22:54 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nee, kijk het punt is natuurlijk dat je wellicht ook wel weet wat je dacht toen je Faber in zijn blote kont in een film zag. Nou ja, dat heeft mijn vrouw ook meegemaakt, maar dan op jonge leeftijd en in het echt. Dat is ook wat hoor.
Overigens dat geouwehoer over de 70'er jaren met die losse zeden is gewoon geouwehoer imho. Paar filmpjes van Verhoeven en iedereen dacht dat, maar dat is niet echt waar.
Overigens los hiervan vroeg ik me laatst wel af, door een foto die iemand postte over prostitutie in de jaren 60 en 70 waarbij je een serie naakte vrouwen zag, wanneer vrouwen nu precies op het idee kwamen om hun schaamhaar te scheren (deels dan wel helemaal). Valt dat idee aan iemand toe te schrijven? Misschien toch een leuk onderwerp voor Andere Tijden?
De sfeer verandert met rode piet. Voor mij maakt het niet uit. Ik vier geen Sinterklaas en heb geen kinderen. Maar ik snap wel waarom mensen liever bij zwart blijven. Wat ik niet begrijp is waarom ze het afgeschaft willen hebben.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 22:41 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Krijgen de kinderen dan geen cadeautjes meer? Mag ik dan m'n schoen niet meer zetten? Schaffen ze de pepernoten af??.
Het lijkt me iets dat opkwam in de jaren 80. En het komt vast uit de Playboy.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 22:54 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nee, kijk het punt is natuurlijk dat je wellicht ook wel weet wat je dacht toen je Faber in zijn blote kont in een film zag. Nou ja, dat heeft mijn vrouw ook meegemaakt, maar dan op jonge leeftijd en in het echt. Dat is ook wat hoor.
Overigens dat geouwehoer over de 70'er jaren met die losse zeden is gewoon geouwehoer imho. Paar filmpjes van Verhoeven en iedereen dacht dat, maar dat is niet echt waar.
Overigens los hiervan vroeg ik me laatst wel af, door een foto die iemand postte over prostitutie in de jaren 60 en 70 waarbij je een serie naakte vrouwen zag, wanneer vrouwen nu precies op het idee kwamen om hun schaamhaar te scheren (deels dan wel helemaal). Valt dat idee aan iemand toe te schrijven? Misschien toch een leuk onderwerp voor Andere Tijden?
quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Andere Tijden hebben alleen maar juweeltjes gemaakt, al meer dan 15 jaar btw. Maar idd interessant onderwerp voor Goedkoop. Ben wel benieuwd ergens.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 23:12 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Het lijkt me iets dat opkwam in de jaren 80. En het komt vast uit de Playboy.
En als ik even snel google lees ik dat de uitvinding van de bikini (helft 20e eeuw?) ook leidde tot het bijhouden van de 'bikinilijn'.
Maar mee eens, leuk onderwerp voor Andere Tijden.
Hij vervolgt:quote:Dus is het begrijpelijk dat iemand die opgegroeid is met Holi als een feest dat geworteld is in de Hindostaanse gemeenschap in woede ontsteekt als hij of zij ziet dat een cultuur historisch erfgoed verkracht worden en Holi plotseling een zomerfeest is geworden.
http://www.starnieuws.com(...)dex/nieuwsitem/29605quote:Nu kun je denken: ach, die arme jongen kent de achtergronden niet. Als hij eenmaal de feiten kent, verandert hij van gedachten en verbreekt de verbinding met Holi en noemen het gewoon: Festival of Colors.
deze pieten zijn niet zwart maar gewoon normale pietquote:Op vrijdag 3 juni 2016 22:12 schreef Tos_ca het volgende:
[..]
Ik zie gewoon mensen die spelen voor Zwarte Piet. Wie is Zwarte Piet dan? Een verzonnen persoon die een verzonnen Sinterklaas helpt. Kinderen weten niet dat ze verzonnen zijn, maar zij weten ook niet over racisme (tenzij zij racistische ouders hebben). Voor de kinderen zijn ze gewoon Zwarte Piet. Alleen volwassenen, zwart en wit, geven Zwarte Piet een racistische achtergrond. Het is niet eens hun feest.
Je zegt het zelf, 'als ze al piet heten'. 'Normale pieten'. Dat lijkt toch op niets op de traditie?quote:Op zaterdag 4 juni 2016 02:30 schreef sp3c het volgende:
[..]
deze pieten zijn niet zwart maar gewoon normale piet
als ze al piet heten
en sinterklaas is net zo goed een feestje voor ouders als voor kinderen
Dat is wat Sp3c ook bedoelt: je ziet dat het Jan, Piet en Klaas zijn, of hoe ze ook mogen heten, een hele Piet kàn het nog zijn, maar een Zwarte Piet staat er niet tussen.quote:Op zaterdag 4 juni 2016 06:24 schreef Tos_ca het volgende:
[..]
Je zegt het zelf, 'als ze al piet heten'. 'Normale pieten'. Dat lijkt toch op niets op de traditie?
Ow, dat kon hij toch gewoon zo zeggen? -Schaam-bloos-quote:Op zaterdag 4 juni 2016 06:37 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Dat is wat Sp3c ook bedoelt: je ziet dat het Jan, Piet en Klaas zijn, of hoe ze ook mogen heten, een hele Piet kàn het nog zijn, maar een Zwarte Piet staat er niet tussen.
Als je jezelf daadwerkelijk verdiept in Zwarte Piet zie je wel degelijk dat zijn huidige vorm een afgeleide is van een 19e eeuwse neger karikatuur.quote:Op zaterdag 4 juni 2016 01:27 schreef Montagui het volgende:
De huidige activiteit is allemaal begonnen met 'decolonizing your mind' van Sandew Hira.
Het is helemaal niet raar dat met name de onzekere donkere medemens hier houvast in vind.
Voeg daar het Amerikaanse sausje 'blackface' aan toe en je bereikt zelfs de policor.
Denk allemaal even na. Het gaat uiteindelijk om de intentie. Wil men met Zwarte Piet de zwarte medemens kwetsen? Nee, absoluut niet. Zwarte Piet is onschuldig. Het zijn de mensen zelf die schuldig zijn aan het wel willen kwetsen of het zich wel gekwetst willen voelen. Zwarte Piet heeft daar part nog deel aan net als dat Vuurtorens zich ook niet kunnen verdedigen.
Of Zwarte Piet gestoeld is op een neger of niet boeit eigenlijk niet. De Veramerikaaniseerde (racisme) e/o dekolonosing your mind (slavernij) geindoctrineerde donkere medemens ziet geen enkele nuance meer. Alleen zwarte schmink en die is per definitie dan dus blackface en racistisch.
De grote ontmaskering van deze hele beweging is de reactie van de grote spindocter Sandew Hira op het Holi feest (een Hindoe feest).
Dat feest is ontdekt door de huidige house scene en verplaatst van begin lente naar de zomer. Een aanpassing van een traditie dus! Zie hier de reactie van spindoctor Hira.
[..]
Hij vervolgt:
[..]
http://www.starnieuws.com(...)dex/nieuwsitem/29605
Mijn beste Hira....doet u nu niet hetzelfde met Zwarte Piet?
Verdiep u eens en dan begrijp je dat Zwarte Piet niets te maken heeft met negers, slavernij of racisme.
Mogen we aub verdieping verlangen van de man die Bouterse laat praten?
Neehoor, opmerkingen over sommige uitheemse volken daar wordt extra op gelet. Soort voorkeursbehandeling is dat. Over Zwarten, Joden. En je bericht is zo weggehaald hier. Of je krijgt een ban. Maak je racistische grappen over Chinezen of Hindoestanen. Blijft het gewoon staan. Discriminatie alom.quote:
Een Suikerfeest hoort thuis in een moslimland, niet in Nederland. Ieder jaar zuchten collega's en werkgevers weer onder de druk van de Ramadan. Slechte productiviteit van moslimwerknemers omdat ze tijdens hun productieve werktijd niet eten en drinken. Of de gebruikelijke verhoging van ziekmeldingen. Daarom zou de Ramadan in Nederland moeten worden verboden. Als werknemer heb je nu eenmaal de verantwoordelijkheid goed voor jezelf te zorgen. Dat doe je niet door niet te eten en te drinken tijdens werktijd.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 10:05 schreef Gia het volgende:
Nederland moet zich ook aanpassen aan de diversiteit van haar bevolking - binnen de grens van de Nederlandse beschaving natuurlijk -. Het is al een hele tijd niet meer alleen van de christelijke of atheïstische blanke Nederlanders meer.quote:Op zaterdag 4 juni 2016 09:09 schreef Elzies het volgende:
[..]
Een Suikerfeest hoort thuis in een moslimland, niet in Nederland. Ieder jaar zuchten collega's en werkgevers weer onder de druk van de Ramadan. Slechte productiviteit van moslimwerknemers omdat ze tijdens hun productieve werktijd niet eten en drinken. Of de gebruikelijke verhoging van ziekmeldingen. Daarom zou de Ramadan in Nederland moeten worden verboden. Als werknemer heb je nu eenmaal de verantwoordelijkheid goed voor jezelf te zorgen. Dat doe je niet door niet te eten en te drinken tijdens werktijd.
Op zich een prima alternatief.quote:Op zaterdag 4 juni 2016 09:44 schreef Tos_ca het volgende:
[..]
Nederland moet zich ook aanpassen aan de diversiteit van haar bevolking - binnen de grens van de Nederlandse beschaving natuurlijk -. Het is al een hele tijd niet meer alleen van de christelijke of atheïstische blanke Nederlanders meer.
Werkgevers kunnen pleiten bij de wethouders om in de Ramadan-maand de moslims die vasten met onbetaald verlof te sturen. (benieuwd of ze allemaal dan nog steeds gaan vasten)
quote:Op zaterdag 4 juni 2016 09:04 schreef Tamabralski het volgende:
[..]
Neehoor, opmerkingen over sommige uitheemse volken daar wordt extra op gelet. Soort voorkeursbehandeling is dat. Over Zwarten, Joden. En je bericht is zo weggehaald hier. Of je krijgt een ban. Maak je racistische grappen over Chinezen of Hindoestanen. Blijft het gewoon staan. Discriminatie alom.
Ik geloof niet dat er iemand is in Nederland die niet weet heeft van het koloniale verleden van Nederland inclusief de slavernij. Ik erken dat er mensen zijn die aanstoot nemen aan Zwarte Piet, zeker. Maar om met de woorden van Sandew Hira te spreken.. verdiep je een in de traditie. Dat doen ze niet. De anti-Pieten blijven hangen aan 'hun' Blackface kant.quote:Op zaterdag 4 juni 2016 09:00 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Als je jezelf daadwerkelijk verdiept in Zwarte Piet zie je wel degelijk dat zijn huidige vorm een afgeleide is van een 19e eeuwse neger karikatuur.
Dat er een groep is die geen nuance ziet is hetgeen wat er juist niet toe doet. De initiële opmerking is valide en daar moet aandacht aan besteed worden. Ontkennen of erger nog beweren dat hun aanklacht irrelevant is, is contra-productief en bewijst zelfs in kleine mate dat het kolonisator denken nog steeds een stempel drukt op je eigen denken. Je ontneemt men een stem.
Je generaliseert. Ik ben anti-piet en in 2013 al ben ik me gaan verdiepen in de historie van het nicolaasgebeuren. Wellicht dat je kritiek kan gelden voor leden van de harde kern van de activisten.quote:Op zaterdag 4 juni 2016 11:05 schreef Montagui het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat er iemand is in Nederland die niet weet heeft van het koloniale verleden van Nederland inclusief de slavernij. Ik erken dat er mensen zijn die aanstoot nemen aan Zwarte Piet, zeker. Maar om met de woorden van Sandew Hira te spreken.. verdiep je een in de traditie. Dat doen ze niet. De anti-Pieten blijven hangen aan 'hun' Blackface kant.
Volgens mij is hij gewoon op de bandwagon gestapt hoor.quote:Op zaterdag 4 juni 2016 11:34 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je generaliseert. Ik ben anti-piet en in 2013 al ben ik me gaan verdiepen in de historie van het nicolaasgebeuren. Wellicht dat je kritiek kan gelden voor leden van de harde kern van de activisten.
Maar niet voor mij en ik denk dat ook voormalig hoofdpiet Erik van Muiswinkel meer historische achtergronden heeft gezocht.
Ik zie vaker in dit soort topics dat men de anti-pieten op één hoop gooien en hen de kronkels van een Quinsy Gario toeschrijven. Het is kennelijk makkelijker ageren zo.
Erik?quote:Op zaterdag 4 juni 2016 11:50 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Volgens mij is hij gewoon op de bandwagon gestapt hoor.
Okee, maar ik geloof nooit dat-ie er een studie van gemaakt heeft.quote:Op zaterdag 4 juni 2016 12:00 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Erik?
Niet op de wagon van Quinsy. Hij heeft zijn eigen oordelen . Duidelijk te horen laatst in RTL Late Night. Toen die hardhandige arrestatie van Quinsy vanwege zijn t-shirt ( met de kreet Zwarte Piet is racisme) in de media kwam, was mijn eerste reactie ' moet dat nou'.
En daarmee bedoelde ik zijn kreet en die arrestatie. Nee... ik peddel op mijn eigen fietsje , ik reis niet mee in de wagon van Quinsy .
quote:Op zaterdag 4 juni 2016 11:34 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je generaliseert. Ik ben anti-piet en in 2013 al ben ik me gaan verdiepen in de historie van het nicolaasgebeuren. Wellicht dat je kritiek kan gelden voor leden van de harde kern van de activisten.
Maar niet voor mij en ik denk dat ook voormalig hoofdpiet Erik van Muiswinkel meer historische achtergronden heeft gezocht.
Ik zie vaker in dit soort topics dat men de anti-pieten op één hoop gooien en hen de kronkels van een Quinsy Gario toeschrijven. Het is kennelijk makkelijker ageren zo.
Er zijn maar heel weinig mensen die een studie van Sint Nicolaas hebben gemaakt.quote:Op zaterdag 4 juni 2016 12:02 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Okee, maar ik geloof nooit dat-ie er een studie van gemaakt heeft.
Je moet namelijk een keuze maken voordat je anti-piet wordt.
Dan nog, moet je een keuze maken. Je kunt altijd stellen het sinterklaasfeest is een oude traditie, een kinderfeest en ZP is totaal uit zijn aanvankelijke connotatie gehaald.quote:Op zaterdag 4 juni 2016 12:14 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Er zijn maar heel weinig mensen die een studie van Sint Nicolaas hebben gemaakt.
Ik ook niet... Ik heb me er wel enigszins in verdiept.
Ik neem aan dat van Muiswinkel dat ook heeft gedaan in die 18 jaar en/of in de laatste 3 jaar.
dat deed ik ook, Perrin zag in een foto met normale (dus ongeschminkte) mensen allerlei zwarte pietenquote:Op zaterdag 4 juni 2016 06:41 schreef Tos_ca het volgende:
[..]
Ow, dat kon hij toch gewoon zo zeggen? -Schaam-bloos-
Ik had je niet goed begrepen en dus draafde ik door.... Tevens had ik Perrins comment niet in me opgenomen voordat ik reageerde. Ik zag alleen "normale mensen" in jouw reactie en daar moest ik op hebben gereageerd... Slordig van me.quote:Op zaterdag 4 juni 2016 12:28 schreef sp3c het volgende:
[..]
dat deed ik ook, Perrin zag in een foto met normale (dus ongeschminkte) mensen allerlei zwarte pieten
ik zag ze niet want ze zijn niet geschminked en als Zwarte Piet straks echt uit het straatbeeld verdwijnt dan komt dat niet door nobody's als Quincy en Sylvana maar door dit soort domme racistische schijtlol
enige wat Quincy nog hoeft te doen is heel hard 'zie je nou wel!' te roepen
[ afbeelding ]
daar reageer ik dan altijd maar op, geen idee waarom want ik geloof toch niet meer in die onzin
Ik bedoelde dus dat je precies kon herkennen welke personen de Pieten spelen als je ze niet schminkt.. Ongeacht huidskleur.quote:Op zaterdag 4 juni 2016 12:28 schreef sp3c het volgende:
[..]
dat deed ik ook, Perrin zag in een foto met normale (dus ongeschminkte) mensen allerlei zwarte pieten
ik zag ze niet want ze zijn niet geschminked en als Zwarte Piet straks echt uit het straatbeeld verdwijnt dan komt dat niet door nobody's als Quincy en Sylvana maar door dit soort domme racistische schijtlol
enige wat Quincy nog hoeft te doen is heel hard 'zie je nou wel!' te roepen
[ afbeelding ]
daar reageer ik dan altijd maar op, geen idee waarom want ik geloof toch niet meer in die onzin
Nu, met deze uitleg ziet je comment er weer anders uitquote:Op zaterdag 4 juni 2016 13:35 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik bedoelde dus dat je precies kon herkennen welke personen de Pieten spelen als je ze niet schminkt.. Ongeacht huidskleur.
Je herkent de schoolmeester of buurvrouw Jannie, zonder schmink.
OW zooooooooooo dan draafde ik zelf ook doorquote:Op zaterdag 4 juni 2016 13:35 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik bedoelde dus dat je precies kon herkennen welke personen de Pieten spelen als je ze niet schminkt.. Ongeacht huidskleur.
Je herkent de schoolmeester of buurvrouw Jannie, zonder schmink.
Welke keuze duidt je op?quote:Op zaterdag 4 juni 2016 12:02 schreef Ryan3 het volgende:
Okee, maar ik geloof nooit dat-ie er een studie van gemaakt heeft.
Je moet namelijk een keuze maken voordat je anti-piet wordt.
Je kunt meegaan in die anti-piet stemming, maar ogv de informatie kun je ook zeggen: nu ja, sinterklaas is een oude traditie, een kinderfeest en ZP is ontdaan van die aanvankelijke connotatie.quote:
Maar je kan wel degelijk worden overgehaald door het bekijken van die informatie vanuit het standpunt 'is de tekening van ZP racistisch' zonder daarvoor de keuze te maken of he wel of niet instemt met de stelling.quote:Op zaterdag 4 juni 2016 14:20 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Je kunt meegaan in die anti-piet stemming, maar ogv de informatie kun je ook zeggen: nu ja, sinterklaas is een oude traditie, een kinderfeest en ZP is ontdaan van die aanvankelijke connotatie.
Het is niet zo dat ogv nader ingewonnen informatie je per se in het kamp van de antipiet terecht komt. Dat de connotatie racistisch was, daarover werd al vanaf de jaren 70 gediscussieerd.
Je hebt gelijk. Ik moet de anti-Pieten niet allemaal op de hoop der ongeïnformeerden gooien. Er zijn er ook die zich er wel in hebben verdiept en anti-Piet zijn. Ik vraag me overigens wel af hoeveel van de 100 BN'ers zich daadwerkelijk hebben verdiept of gewoon meelopers zijn.quote:Op zaterdag 4 juni 2016 11:34 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Mogen blanken zich wel zwart schminken?quote:Op zaterdag 4 juni 2016 14:55 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Maar je kan wel degelijk worden overgehaald door het bekijken van die informatie vanuit het standpunt 'is de tekening van ZP racistisch' zonder daarvoor de keuze te maken of he wel of niet instemt met de stelling.
Het is in mijn ogen laf dat men gelijk aanhaalt dat het nu van de angel ontdaan is zonder expliciet toe te geven dat het oppervlakkige beeld 1 op 1 overeenkomt met een negerkarikatuur.
Het is niet nodig de historie rond Sint Nicolaas te kennen om tegen het karakter ZP te zijn.quote:Op zaterdag 4 juni 2016 15:18 schreef Montagui het volgende:
[..]
Je hebt gelijk. Ik moet de anti-Pieten niet allemaal op de hoop der ongeïnformeerden gooien. Er zijn er ook die zich er wel in hebben verdiept en anti-Piet zijn. Ik vraag me overigens wel af hoeveel van de 100 BN'ers zich daadwerkelijk hebben verdiept of gewoon meelopers zijn.
Nee. Niet als ze Piet willen uitbeelden. Volgens anti-pieten.quote:Op zaterdag 4 juni 2016 15:18 schreef Montagui het volgende:
[..]
Mogen blanken zich wel zwart schminken?
Mijn idee is dat als mensen niet geïmiteerd willen worden, doe het dan niet.quote:Op zaterdag 4 juni 2016 15:51 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Nee. Niet als ze Piet willen uitbeelden. Volgens anti-pieten.
Hou zouden we Zwarte Piet dan aan mogen kleden zodat hij niemand kwetst?quote:
Ja kan "rekening houden met" ook omdraaien. Cultureel imperialisme.quote:Op zaterdag 4 juni 2016 16:05 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Mijn idee is dat als mensen niet geïmiteerd willen worden, doe het dan niet.
Het is kwestie van fatsoen en van rekening houden met elkaar. Met name... diegene die object zijn van de imitatie.
En die norm wil ik laten gelden voor iedereen... wel of niet blank.
Ga nou niet in een slachtofferrol zitten van " ik blanke, mag allemaal niet" .
Vraag eerste de mening van die antipieten en ga die niet volgens jouw inzichten invullen.
Bij deze dus...mijn mening als antipiet
Ik vind het rekening houden met elkaar belangrijker dan een traditie.quote:Op zaterdag 4 juni 2016 16:14 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ja kan "rekening houden met" ook omdraaien. Cultureel imperialisme.
Het is een Nederlandse traditie, niks meer, niks minder. Dus laat het zo.
Dat is ook "rekening houden met."
Okee, maar dan moet je dat wel doortrekken naar alle tradities die niet deugen.quote:Op zaterdag 4 juni 2016 16:19 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik vind het rekening houden met elkaar belangrijker dan een traditie.
Als die traditie niet deugt of niet meer deugt dan stopt men ermee.
Inderdaad, besnijdenissen afschaffen, offerfeest afschaffen, ritueel slachten afschaffen. Burka's afschaffen.quote:Op zaterdag 4 juni 2016 16:19 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik vind het rekening houden met elkaar belangrijker dan een traditie.
Als die traditie niet deugt of niet meer deugt dan stopt men ermee.
Ho even, dat argument werd door blues ingebracht he, die wilde tradities die niet deugen afschaffen.quote:Op zaterdag 4 juni 2016 16:43 schreef sp3c het volgende:
je moet niet overal een islamdingetje van willen
zwarte piet mag blijven omdat de argumentatie ertegen niet deugd, niet omdat er OOK andere zaken zijn die niet deugen
nou en?quote:Op zaterdag 4 juni 2016 16:45 schreef JeSuisDroppie het volgende:
[..]
Ho even, dat argument werd door blues ingebracht he, die wilde tradities die niet deugen afschaffen.
Ik vind dat zp traditiegetrouw moet blijven. Om de trend van afbraak soevereiniteit van NL afteremmen. Het is geen toeval dat bijv. de vluchtelingen bewust hierheen zijn gehaald door de elite door te spelen met grenzen. Om soevereiniteit van een land kapot te maken moet je culturen flink mixen. Tradities stopzetten. En omdat dit snel moet gaan. Gedwongen. En hoe beter dan de morele kaart te spelen op legio onderwerpen. Zoals discriminatie.quote:Op zaterdag 4 juni 2016 16:26 schreef JeSuisDroppie het volgende:
[..]
Inderdaad, besnijdenissen afschaffen, offerfeest afschaffen, ritueel slachten afschaffen. Burka's afschaffen.
Laat je hypocriete gehuil maar komen blues
zit een kern van waarheid in. Net zoveel onzin dus...quote:Op zaterdag 4 juni 2016 16:26 schreef JeSuisDroppie het volgende:
[..]
Inderdaad, besnijdenissen afschaffen, offerfeest afschaffen, ritueel slachten afschaffen. Burka's afschaffen.
Laat je hypocriete gehuil maar komen blues
Dit is het Piet-topic.. complotgeleuter en extreemrechtse onzin doe je elders ------>>BNWquote:Op zaterdag 4 juni 2016 20:56 schreef Tamabralski het volgende:
[..]
Ik vind dat zp traditiegetrouw moet blijven. Om de trend van afbraak soevereiniteit van NL afteremmen. Het is geen toeval dat bijv. de vluchtelingen bewust hierheen zijn gehaald door de elite door te spelen met grenzen.
Vind je dat al extreemrechts? Dan ben jij volgens mij extreemlinks, nóg erger dus dan extreemrechts.quote:Op zaterdag 4 juni 2016 21:00 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dit is het Piet-topic.. complotgeleuter en extreemrechtse onzin doe je elders ------>>BNW
Ik ben ertegen. Dus ben ik een extremist ? En gevaarlijk ook ?quote:Op zaterdag 4 juni 2016 21:33 schreef Denivellering het volgende:
Voor de rest zal Swarte Piet altijd blijven bestaan. Over honderden jaren nog steeds. De jeugd moet ook worden geleerd dat extremisten die er tegen zijn gevaarlijke mensen zijn.
Johhhhh wordt eens nuchterquote:Op zaterdag 4 juni 2016 21:31 schreef Denivellering het volgende:
[..]
Vind je dat al extreemrechts? Dan ben jij volgens mij extreemlinks, nóg erger dus dan extreemrechts.
In jouw eigen retoriek ben je inderdaad een extremist.quote:Op zaterdag 4 juni 2016 22:24 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik ben ertegen. Dus ben ik een extremist ? En gevaarlijk ook ?
waarom ?quote:Op zaterdag 4 juni 2016 22:25 schreef JeSuisDroppie het volgende:
[..]
In jouw eigen retoriek ben je inderdaad een extremist.
Het is een toneelstukje! Dat hele sinterklaasverhaal.quote:Op zaterdag 4 juni 2016 16:05 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Mijn idee is dat als mensen niet geïmiteerd willen worden, doe het dan niet.
Het is kwestie van fatsoen en van rekening houden met elkaar. Met name... diegene die object zijn van de imitatie.
En die norm wil ik laten gelden voor iedereen... wel of niet blank.
Ga nou niet in een slachtofferrol zitten van " ik blanke, mag allemaal niet" .
Vraag eerst de mening van die antipieten en ga die niet volgens jouw inzichten invullen.
Bij deze dus...mijn mening als antipiet
NTR moet de cultuur niet van bovenaf proberen voor te schrijven, dat is niet de taak van een omroep! NTR moet zich gewoon aansluiten bij de cultuur zoals die door het volk in het land wordt bepaald. Wil het volk dat Zwarte Piet verdwijnt, prima, maar het is aan het volk om dat te beslissen, niet aan een of ander omroepje. Voor het volk is het een beetje lastig om het te vieren zoals ze het wil op het moment dat de kindjes bij dat omroepje iets compleet anders zien. Van de positieve kant, de invloed van de NTR wordt steeds minder, steeds minder mensen hebben nog een televisie of een televisieabo. Bedenk hierbij dat er ook mensen zijn die wel een televisieabo hebben maar daar geen gebruik van maken, o.a. dankzij koppelverkoop. In een stad heb je wat te kiezen, in de periferie van het land zijn er gemeentes waarbimmem je slechts bij 1 provider een internetabo kan afnemen en waarbij het een 2 in 1 abo is: internet en kabeltelevisie.quote:Op maandag 30 mei 2016 13:37 schreef Onnoman het volgende:
NTR:geduld,Zwarte Piet verandert al
De NTR verweert zich tegen de kritiek
dat het Sinterklaasjournaal niet snel
genoeg afscheid neemt van Zwarte Piet.
In een open brief schrijft de omroep
dat het "evident en vanzelfsprekend" is
dat Zwarte Piet verandert.
Vorige week riepen programmamakers,
schrijvers en BN'ers op om Zwarte Piet
uit te zwaaien.In nrc.next reageert de
NTR-directie dat de verandering tien
jaar geleden al is ingezet en dat het
nu alleen nog gaat over de manier en de
snelheid van veranderen.
Binnen het Sinterklaasjournaal lopen de
meningen uiteen,net als in de rest van
Nederland,zegt de NTR.
"Omroepje, invloed NTR steeds minder, twintigers en dertigers kijken sws geen televisie maar naar wat ze willen....."quote:Op zondag 5 juni 2016 13:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
NTR moet de cultuur niet van bovenaf proberen voor te schrijven, dat is niet de taak van een omroep! NTR moet zich gewoon aansluiten bij de cultuur zoals die door het volk in het land wordt bepaald. Wil het volk dat Zwarte Piet verdwijnt, prima, maar het is aan het volk om dat te beslissen, niet aan een of ander omroepje. Voor het volk is het een beetje lastig om het te vieren zoals ze het wil op het moment dat de kindjes bij dat omroepje iets compleet anders zien. Van de positieve kant, de invloed van de NTR wordt steeds minder, steeds minder mensen hebben nog een televisie of een televisieabo. Bedenk hierbij dat er ook mensen zijn die wel een televisieabo hebben maar daar geen gebruik van maken, o.a. dankzij koppelverkoop. In een stad heb je wat te kiezen, in de periferie van het land zijn er gemeentes waarbimmem je slechts bij 1 provider een internetabo kan afnemen en waarbij het een 2 in 1 abo is: internet en kabeltelevisie.
Gedwongen koppelverkoop bij de monopolist omdat steeds minder mensen het willen hebben.
Aangezien de meeste mensen hier jong zijn weten jullie waarschijnlijk ook maar al te goed dat het bij twintigers en dertigers tegenwoordig volstrekt normaal is om geen televisie of kabelabo meer te hebben. Die mensen kijken via een desktopcomputer of een laptop (eventueel gekoppeld aan een televisie of een projector) naar wat ze willen, wanneer ze dat willen.
Ja, omroepje! Dat zijn ze in het medialandschap.quote:Op zondag 5 juni 2016 17:35 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
"Omroepje, invloed NTR steeds minder, twintigers en dertigers kijken sws geen televisie maar naar wat ze willen....."
Het ontgaat me een beetje waarom je je dan zo druk maakt over hoe de NTR met het concept ZP omgaat![]()
Een nogal ongefundeerde aanname, bovendien hoef je niet zelf kindjes te hebben om voldoende ervaring te hebben met jonge kindjes.quote:Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat je zelf geen 'kindjes' hebt en geen flauwe notie hebt van hoe snel zij zich kunnen aanpassen vernieuwing.
Dat roep ik al een paar jaar, SBS of RTL zou een traditionele intocht moeten organiseren. Desnoods neem je het in België op als de burgemeesters moeilijk doen.quote:Op zondag 5 juni 2016 17:19 schreef Lunatiek het volgende:
Als de commerciële omroepen slim zijn zetten ze hun eigen Sinterklaasprogramma's met traditionele Pieten tegenover die van de NPO.
Ja. Gezien jou houding en postgeschiedenis plus inhoud van dit topic, val jij wel in die groep ja.quote:Op zaterdag 4 juni 2016 22:24 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik ben ertegen. Dus ben ik een extremist ? En gevaarlijk ook ?
Bluesdude is redelijk genuanceerd in vergelijking met het gros hier.quote:Op zondag 5 juni 2016 18:55 schreef Red_85 het volgende:
Ja. Gezien jou houding en postgeschiedenis plus inhoud van dit topic, val jij wel in die groep ja.
Nee hoor, in sprookjes vinden er altijd allerlei gebeurtenissen plaats en aangezien het Sinterklaasfeest een jaarlijks terugkerend sprookje is (met verhalen er omheen), is dat totaal geen probleem. Tenzij je er als volwassene een probleem van maakt. Aan jou de keus.quote:Op zondag 5 juni 2016 18:44 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ja, omroepje! Dat zijn ze in het medialandschap.
Omdat ook met die afnemende invloed van omroepjes zoals de NTR kindjes toch al snel er af en toe mee in aanraking komen, ze hoeven maar 1 keer iets te zien bij de NTR wat afwijkt van ze in hun omgeving zien en het sprookje Sinterklaas kan voor hen worden verpest. Kindjes komen nu eenmaal ook bij andere kindjes, we hebben in Nederland crappy scholen voor kindjes waar ze tijdens schooltijd naar de televisie (NTR) staren.
[..]
Een nogal ongefundeerde aanname, bovendien hoef je niet zelf kindjes te hebben om voldoende ervaring te hebben met jonge kindjes.
Ze passen zich wel aan maar dat maakt het niet minder jammer als je het feestje voor hen verpest.
Volledig mee eens!!quote:Op zaterdag 4 juni 2016 13:41 schreef tesssssssss het volgende:
Waar zou die zwarte schmink anders voor moeten zijn?
Zwart is nu eenmaal de kleur die het meest camoufleert.
Het is de toon die de muziek maakt.quote:Op zondag 5 juni 2016 18:58 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Bluesdude is redelijk genuanceerd in vergelijking met het gros hier.
Ongeschminkte pieten, hoe zie je dat voor je?quote:Op zondag 5 juni 2016 19:56 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Overigens heeft Nickelodeon vorig jaar al ongeschminkte Sinterklaas en Pieten gehad. Ik neem aan dat daar ook veel kinderen naar gekeken hebben. Was hun feestje toen helemaal verpest
We hadden het over televisie en niet-schminken is geen verplichting. Alles kanquote:Op zondag 5 juni 2016 20:46 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ongeschminkte pieten, hoe zie je dat voor je?
Dan zien kinderen natuurlijk zo dat Oom Frans en buurman Henk ineens piet spelen. Dan is het meteen over met dat 'sprookje'.
Als ik sommige figuren zo hoor praten is het wel een beetje voorbij met de individuele vrijheid en is elke persoonlijke actie politiek.quote:Op zondag 5 juni 2016 20:48 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
We hadden het over televisie en niet-schminken is geen verplichting. Alles kan
Dat je daarmee de wens van 'black panther wannbees' inwilligt vind ik geen argument om ZP niet een beetje eigentijdser te maken.quote:Op zondag 5 juni 2016 21:01 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Als ik sommige figuren zo hoor praten is het wel een beetje voorbij met de individuele vrijheid en is elke persoonlijke actie politiek.
En dat is het probleem natuurlijk ook. In een tijd van gelijkheid onder de wet is de enige overgebleven boeman de samenleving zelf. En die dient te worden onderworpen aan de wil van wat black panther wannabes in dit geval.
Het is maar net wie je het debat laat leiden. Dat de eisen van hardcore activisten absurd zijn betekent niet dat er een kern van waarheid in hun doel zit. Je kunt zo'n roep negeren en wachten totdat het debat steeds verder polariseert zoals het nu gebeurt, of je kunt er zelf een gesprek over starten.quote:Op zondag 5 juni 2016 21:01 schreef SpecialK het volgende:
Als ik sommige figuren zo hoor praten is het wel een beetje voorbij met de individuele vrijheid en is elke persoonlijke actie politiek.
En dat is het probleem natuurlijk ook. In een tijd van gelijkheid onder de wet is de enige overgebleven boeman de samenleving zelf. En die dient te worden onderworpen aan de wil van wat black panther wannabes in dit geval.
En dat is dus niet zo.quote:Op zondag 5 juni 2016 23:07 schreef hoink581 het volgende:
[..]
dat de figuur van Zwarte Piet is gebaseerd op een koloniale karikatuur van een neger.
Dat geldt zeker voor het anti-kamp. Die hebben oogkleppen op, zien uitsluitend racisme en kunnen alleen in zwart/wit termen denken.quote:Alleen bewustwording over het eigen verleden en de kracht van beeldvorming kan geen kwaad bij velen.
Mensen moeten vooral zelf weten hoe ze hun tradities invullen en zich vooral niet laten leiden door pestkoppen in de media of op straat. Ook als deze mensen huilen over hoe beslachtoffert ze zich wel niet voelen. Ook dat is een vorm van dwang en intimidatie.quote:Op zondag 5 juni 2016 21:14 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Dat je daarmee de wens van 'black panther wannbees' inwilligt vind ik geen argument om ZP niet een beetje eigentijdser te maken.
We zijn het wat dat betreft grotendeels eens. Ik roep dit al jaren in deze topics en wordt door de 2 kanten er op aangevallen. Het enige waar we het oneens zijn is dat jij het raar vind dat mensen zich willen vasthouden aan tradities in een tijd waarin tradities en communale gebruiken (mede door continue verandering) stuk gemaakt worden en ik vind dat een vrij normale menselijke reactie.quote:Op zondag 5 juni 2016 23:07 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Het is maar net wie je het debat laat leiden. Dat de eisen van hardcore activisten absurd zijn betekent niet dat er een kern van waarheid in hun doel zit. Je kunt zo'n roep negeren en wachten totdat het debat steeds verder polariseert zoals het nu gebeurt, of je kunt er zelf een gesprek over starten.
Men moet zelf weten hoe zij een traditie uitvoeren en daar mag de overheid geen harde invloed op uitoefenen. Echter mag het wel onderwijzen en er is niets schandelijks aan een NTR die er voor zou kiezen om aangepaste figuren in te zetten.
Hier op Fok! zijn er voornamelijk veel pro-hardliners die gevoelige punten structureel negeren of op kinderlijke wijze ontkennen. En dat is erg jammer.
Ik word bijvoorbeeld ook steeds als anti-Piet weggezet omdat ik graag heb dat men inziet dat de figuur van Zwarte Piet is gebaseerd op een koloniale karikatuur van een neger. Ondanks dat de connotatie daarvan verdwenen is, is het toch een beetje vreemd vast te willen houden aan zo'n 19e eeuwse tekening. Ik wil echter niet dat het op enige manier wordt opgelegd dat Zwarte Piet verandert, noch dat iedereen die vast wil houden aan de vertrouwde versie een racist is. Dat is ook grote kul. Alleen bewustwording over het eigen verleden en de kracht van beeldvorming kan geen kwaad bij velen.
Zwarte piet is een neger (moor) en was een knecht van sinterklaas. Geen slaaf.quote:Op zondag 5 juni 2016 23:07 schreef hoink581 het volgende:
Ik word bijvoorbeeld ook steeds als anti-Piet weggezet omdat ik graag heb dat men inziet dat de figuur van Zwarte Piet is gebaseerd op een koloniale karikatuur van een neger. Ondanks dat de connotatie daarvan verdwenen is, is het toch een beetje vreemd vast te willen houden aan zo'n 19e eeuwse tekening. Ik wil echter niet dat het op enige manier wordt opgelegd dat Zwarte Piet verandert, noch dat iedereen die vast wil houden aan de vertrouwde versie een racist is. Dat is ook grote kul. Alleen bewustwording over het eigen verleden en de kracht van beeldvorming kan geen kwaad bij velen.
Ik zeg ook helemaal niet dat Zwarte Piet een slaaf is. Het leek niet alleen op de karikatuur van een koloniale onderdaan (dat is nog steeds iets anders dan een slaaf), het is een op een gebaseerd op hetzelfde beeld daarvan.quote:Op maandag 6 juni 2016 11:53 schreef Gia het volgende:
Zwarte piet is een neger (moor) en was een knecht van sinterklaas. Geen slaaf.
Dat het uiterlijk in die tijd leek op een karikatuur van een negerslaaf, dus het pofbroekje, pofmouwtjes, oorbellen en rode lippen, wil dat niet zeggen dat negerslaven er zo uitzagen. Die liepen eerder in versleten broeken en bloesjes.
De enige overeenkomst is de kleur. En hoe erg is het nu dat een kindervriend, die snoep en speelgoed brengt, op een neger lijkt?
De antipieten hebben het anders alleen maar over de huidskleur.quote:Op maandag 6 juni 2016 14:41 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Ik zeg ook helemaal niet dat Zwarte Piet een slaaf is. Het leek niet alleen op de karikatuur van een koloniale onderdaan (dat is nog steeds iets anders dan een slaaf), het is een op een gebaseerd op hetzelfde beeld daarvan.
Deze karikatuur is echter een negatieve stereotypering van een neger. Het zijn de oorbellen en rode lippen die juist de karikatuur compleet maken. Het is niet alleen de huidskleur.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Het is ook niet erg dat een kindervriend op een neger lijkt. Het is erg dat deze donkere kindervriend wordt afgebeeld zoals hij werd afgebeeld in de 19e eeuw. Deze tekening legitimeerde de koloniale macht van Nederland.
Wacht, je ontkent dat Piet een olijke neger moet voorstellen? Om verwarring te voorkomen, kunnen de afropruik en de zwarte schmink dan achterwege gelaten?quote:Op dinsdag 31 mei 2016 08:22 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Dat ziet iedere Nederlander wel, dat het zo opgevat kan worden. Maar de gemiddelde Nederlander kent ook dondersgoed het verschil tussen Zwarte Piet en een neger, dat wordt al tientallen jaren geprobeerd uit te leggen, en dat lukte ook redelijk totdat er een stel jankmuilen kwam, dat met de vingers in de oren "racisme! racisme!" bleef schreeuwen bij iedere vorm van uitleg of voorlichting. Want er is geld te halen als er inderdaad sprake van racisme zou zijn.
Na jaren geduldig uitleggen wat de achtergrond is en hoe het gevoel van de gemiddelde Nederlander is bij de beleving van het Sinterklaasfeest, is men dat oostindisch doof zijn, en zeker de valse beschuldiging van racisme, helemaal zat. Vooral ook omdat de zogenaamde verontwaardiging van de grootste schreeuwers over Zwarte Piet en de roep om afschaffen ervan gehuichel is, het gaat puur om het geld en om macht, niet om gekwetste gevoelens.
nee dat is het niet, het lijkt me niet moeilijk te begrijpen dat de zwarte knecht van de blanke man wat gevoelig ligt in Nederland ... daarom is Piet al jarenlang niet meer gewoon 'de knecht' van de sintquote:Op maandag 6 juni 2016 15:23 schreef Manono het volgende:
Is het nou zo moeilijk te begrijpen dat dit bij uitstek een uitbeelding is van machtsverschillen op basis van huidskleur? Met regelrechte referenties aan de slavernij - al dan niet toevallig?
Gia, I don't even.quote:Op maandag 6 juni 2016 15:10 schreef Gia het volgende:
zie ik weinig kenmerken van zwarte piet in terug, op de oorringen en rode lippen na.
Hoe kun je nu beweren dat op dat plaatje Zwarte Piet is gebaseerd?
Blackface zou ik het absoluut niet willen noemen. Dan ben je een specifieke term met een nog net iets naardere achtergrond aan het verbreden.quote:Op maandag 6 juni 2016 15:14 schreef Manono het volgende:
En al die 'gekleurde' die mensen die blij aan het feest meedoen.. De Black Face is een negroide karikatuur
Die Sinterklaas lijkt meer op een tuinkabouter dan op een blanke kolonist.quote:Op maandag 6 juni 2016 14:41 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Ik zeg ook helemaal niet dat Zwarte Piet een slaaf is. Het leek niet alleen op de karikatuur van
[ afbeelding ]
Sinterklaas is dan ook geen blanke kolonist.quote:Op maandag 6 juni 2016 17:51 schreef Lunatiek het volgende:
Die Sinterklaas lijkt meer op een tuinkabouter dan op een blanke kolonist.
Persoonlijk ben ik de laatste 20 jaar, geen Pieten tegengekomen. Die met vooroordelen dit figuur uitbeelden. Het waren en zijn gewoon veelal geschminkte Hollanders die netjes Nederlands spreken. Zonder lage stem of dommig apengedrag. Hier kunnen veel zwarten in DH en 010 zonder schmink nog wat van leren..quote:Op zondag 5 juni 2016 23:07 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Het is maar net wie je het debat laat leiden. Dat de eisen van hardcore activisten absurd zijn betekent niet dat er een kern van waarheid in hun doel zit. Je kunt zo'n roep negeren en wachten totdat het debat steeds verder polariseert zoals het nu gebeurt, of je kunt er zelf een gesprek over starten.
Men moet zelf weten hoe zij een traditie uitvoeren en daar mag de overheid geen harde invloed op uitoefenen. Echter mag het wel onderwijzen en er is niets schandelijks aan een NTR die er voor zou kiezen om aangepaste figuren in te zetten.
Hier op Fok! zijn er voornamelijk veel pro-hardliners die gevoelige punten structureel negeren of op kinderlijke wijze ontkennen. En dat is erg jammer.
Mijn vader was vroeger melkman en had altijd een knechtje. Een schooljongen die zo een centje bij verdiende. Daar is niks mis mee, omdat het blanken waren?quote:Op maandag 6 juni 2016 15:14 schreef Manono het volgende:
Als het aan mij ligt zou elke 'knecht' worden afgeschaft, ongeacht ras of kleur. Ben ik nu een op geld beluste huichelaar? Oh well, time will tell.![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |