Nu, met deze uitleg ziet je comment er weer anders uitquote:Op zaterdag 4 juni 2016 13:35 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik bedoelde dus dat je precies kon herkennen welke personen de Pieten spelen als je ze niet schminkt.. Ongeacht huidskleur.
Je herkent de schoolmeester of buurvrouw Jannie, zonder schmink.
OW zooooooooooo dan draafde ik zelf ook doorquote:Op zaterdag 4 juni 2016 13:35 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik bedoelde dus dat je precies kon herkennen welke personen de Pieten spelen als je ze niet schminkt.. Ongeacht huidskleur.
Je herkent de schoolmeester of buurvrouw Jannie, zonder schmink.
Welke keuze duidt je op?quote:Op zaterdag 4 juni 2016 12:02 schreef Ryan3 het volgende:
Okee, maar ik geloof nooit dat-ie er een studie van gemaakt heeft.
Je moet namelijk een keuze maken voordat je anti-piet wordt.
Je kunt meegaan in die anti-piet stemming, maar ogv de informatie kun je ook zeggen: nu ja, sinterklaas is een oude traditie, een kinderfeest en ZP is ontdaan van die aanvankelijke connotatie.quote:
Maar je kan wel degelijk worden overgehaald door het bekijken van die informatie vanuit het standpunt 'is de tekening van ZP racistisch' zonder daarvoor de keuze te maken of he wel of niet instemt met de stelling.quote:Op zaterdag 4 juni 2016 14:20 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Je kunt meegaan in die anti-piet stemming, maar ogv de informatie kun je ook zeggen: nu ja, sinterklaas is een oude traditie, een kinderfeest en ZP is ontdaan van die aanvankelijke connotatie.
Het is niet zo dat ogv nader ingewonnen informatie je per se in het kamp van de antipiet terecht komt. Dat de connotatie racistisch was, daarover werd al vanaf de jaren 70 gediscussieerd.
Je hebt gelijk. Ik moet de anti-Pieten niet allemaal op de hoop der ongeïnformeerden gooien. Er zijn er ook die zich er wel in hebben verdiept en anti-Piet zijn. Ik vraag me overigens wel af hoeveel van de 100 BN'ers zich daadwerkelijk hebben verdiept of gewoon meelopers zijn.quote:Op zaterdag 4 juni 2016 11:34 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je generaliseert. Ik ben anti-piet en in 2013 al ben ik me gaan verdiepen in de historie van het nicolaasgebeuren. Wellicht dat je kritiek kan gelden voor leden van de harde kern van de activisten.
Maar niet voor mij en ik denk dat ook voormalig hoofdpiet Erik van Muiswinkel meer historische achtergronden heeft gezocht.
Ik zie vaker in dit soort topics dat men de anti-pieten op één hoop gooien en hen de kronkels van een Quinsy Gario toeschrijven. Het is kennelijk makkelijker ageren zo.
Mogen blanken zich wel zwart schminken?quote:Op zaterdag 4 juni 2016 14:55 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Maar je kan wel degelijk worden overgehaald door het bekijken van die informatie vanuit het standpunt 'is de tekening van ZP racistisch' zonder daarvoor de keuze te maken of he wel of niet instemt met de stelling.
Het is in mijn ogen laf dat men gelijk aanhaalt dat het nu van de angel ontdaan is zonder expliciet toe te geven dat het oppervlakkige beeld 1 op 1 overeenkomt met een negerkarikatuur.
Het is niet nodig de historie rond Sint Nicolaas te kennen om tegen het karakter ZP te zijn.quote:Op zaterdag 4 juni 2016 15:18 schreef Montagui het volgende:
[..]
Je hebt gelijk. Ik moet de anti-Pieten niet allemaal op de hoop der ongeïnformeerden gooien. Er zijn er ook die zich er wel in hebben verdiept en anti-Piet zijn. Ik vraag me overigens wel af hoeveel van de 100 BN'ers zich daadwerkelijk hebben verdiept of gewoon meelopers zijn.
Nee. Niet als ze Piet willen uitbeelden. Volgens anti-pieten.quote:Op zaterdag 4 juni 2016 15:18 schreef Montagui het volgende:
[..]
Mogen blanken zich wel zwart schminken?
Mijn idee is dat als mensen niet geïmiteerd willen worden, doe het dan niet.quote:Op zaterdag 4 juni 2016 15:51 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Nee. Niet als ze Piet willen uitbeelden. Volgens anti-pieten.
Hou zouden we Zwarte Piet dan aan mogen kleden zodat hij niemand kwetst?quote:
Ja kan "rekening houden met" ook omdraaien. Cultureel imperialisme.quote:Op zaterdag 4 juni 2016 16:05 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Mijn idee is dat als mensen niet geïmiteerd willen worden, doe het dan niet.
Het is kwestie van fatsoen en van rekening houden met elkaar. Met name... diegene die object zijn van de imitatie.
En die norm wil ik laten gelden voor iedereen... wel of niet blank.
Ga nou niet in een slachtofferrol zitten van " ik blanke, mag allemaal niet" .
Vraag eerste de mening van die antipieten en ga die niet volgens jouw inzichten invullen.
Bij deze dus...mijn mening als antipiet
Ik vind het rekening houden met elkaar belangrijker dan een traditie.quote:Op zaterdag 4 juni 2016 16:14 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ja kan "rekening houden met" ook omdraaien. Cultureel imperialisme.
Het is een Nederlandse traditie, niks meer, niks minder. Dus laat het zo.
Dat is ook "rekening houden met."
Okee, maar dan moet je dat wel doortrekken naar alle tradities die niet deugen.quote:Op zaterdag 4 juni 2016 16:19 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik vind het rekening houden met elkaar belangrijker dan een traditie.
Als die traditie niet deugt of niet meer deugt dan stopt men ermee.
Inderdaad, besnijdenissen afschaffen, offerfeest afschaffen, ritueel slachten afschaffen. Burka's afschaffen.quote:Op zaterdag 4 juni 2016 16:19 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik vind het rekening houden met elkaar belangrijker dan een traditie.
Als die traditie niet deugt of niet meer deugt dan stopt men ermee.
Ho even, dat argument werd door blues ingebracht he, die wilde tradities die niet deugen afschaffen.quote:Op zaterdag 4 juni 2016 16:43 schreef sp3c het volgende:
je moet niet overal een islamdingetje van willen
zwarte piet mag blijven omdat de argumentatie ertegen niet deugd, niet omdat er OOK andere zaken zijn die niet deugen
nou en?quote:Op zaterdag 4 juni 2016 16:45 schreef JeSuisDroppie het volgende:
[..]
Ho even, dat argument werd door blues ingebracht he, die wilde tradities die niet deugen afschaffen.
Ik vind dat zp traditiegetrouw moet blijven. Om de trend van afbraak soevereiniteit van NL afteremmen. Het is geen toeval dat bijv. de vluchtelingen bewust hierheen zijn gehaald door de elite door te spelen met grenzen. Om soevereiniteit van een land kapot te maken moet je culturen flink mixen. Tradities stopzetten. En omdat dit snel moet gaan. Gedwongen. En hoe beter dan de morele kaart te spelen op legio onderwerpen. Zoals discriminatie.quote:Op zaterdag 4 juni 2016 16:26 schreef JeSuisDroppie het volgende:
[..]
Inderdaad, besnijdenissen afschaffen, offerfeest afschaffen, ritueel slachten afschaffen. Burka's afschaffen.
Laat je hypocriete gehuil maar komen blues
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |