abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_162733294
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 juni 2016 06:37 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dat is wat Sp3c ook bedoelt: je ziet dat het Jan, Piet en Klaas zijn, of hoe ze ook mogen heten, een hele Piet kàn het nog zijn, maar een Zwarte Piet staat er niet tussen.
Ow, dat kon hij toch gewoon zo zeggen? -Schaam-bloos-
pi_162733993
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2016 01:27 schreef Montagui het volgende:
De huidige activiteit is allemaal begonnen met 'decolonizing your mind' van Sandew Hira.

Het is helemaal niet raar dat met name de onzekere donkere medemens hier houvast in vind.

Voeg daar het Amerikaanse sausje 'blackface' aan toe en je bereikt zelfs de policor.

Denk allemaal even na. Het gaat uiteindelijk om de intentie. Wil men met Zwarte Piet de zwarte medemens kwetsen? Nee, absoluut niet. Zwarte Piet is onschuldig. Het zijn de mensen zelf die schuldig zijn aan het wel willen kwetsen of het zich wel gekwetst willen voelen. Zwarte Piet heeft daar part nog deel aan net als dat Vuurtorens zich ook niet kunnen verdedigen.

Of Zwarte Piet gestoeld is op een neger of niet boeit eigenlijk niet. De Veramerikaaniseerde (racisme) e/o dekolonosing your mind (slavernij) geindoctrineerde donkere medemens ziet geen enkele nuance meer. Alleen zwarte schmink en die is per definitie dan dus blackface en racistisch.

De grote ontmaskering van deze hele beweging is de reactie van de grote spindocter Sandew Hira op het Holi feest (een Hindoe feest).

Dat feest is ontdekt door de huidige house scene en verplaatst van begin lente naar de zomer. Een aanpassing van een traditie dus! Zie hier de reactie van spindoctor Hira.

[..]

Hij vervolgt:

[..]

http://www.starnieuws.com(...)dex/nieuwsitem/29605

Mijn beste Hira....doet u nu niet hetzelfde met Zwarte Piet?

Verdiep u eens en dan begrijp je dat Zwarte Piet niets te maken heeft met negers, slavernij of racisme.

Mogen we aub verdieping verlangen van de man die Bouterse laat praten?
Als je jezelf daadwerkelijk verdiept in Zwarte Piet zie je wel degelijk dat zijn huidige vorm een afgeleide is van een 19e eeuwse neger karikatuur.

Dat er een groep is die geen nuance ziet is hetgeen wat er juist niet toe doet. De initiële opmerking is valide en daar moet aandacht aan besteed worden. Ontkennen of erger nog beweren dat hun aanklacht irrelevant is, is contra-productief en bewijst zelfs in kleine mate dat het kolonisator denken nog steeds een stempel drukt op je eigen denken. Je ontneemt men een stem.
  zaterdag 4 juni 2016 @ 09:04:26 #203
403394 Tamabralski
forum hoppen
pi_162734025
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2016 22:19 schreef sp3c het volgende:

[..]

ook als het om racistische uitingen gaat
Neehoor, opmerkingen over sommige uitheemse volken daar wordt extra op gelet. Soort voorkeursbehandeling is dat. Over Zwarten, Joden. En je bericht is zo weggehaald hier. Of je krijgt een ban. Maak je racistische grappen over Chinezen of Hindoestanen. Blijft het gewoon staan. Discriminatie alom.
pi_162734068
quote:
6s.gif Op vrijdag 3 juni 2016 10:05 schreef Gia het volgende:
Nog zo'n anderhalve maand en het is weer Suikerfeest. Een feest waaraan iedereen mee mag doen, maar suikerpatiëntjes niet aan mee kunnen doen. Het moet maar eens afgelopen zijn met al die zoetigheid met Suikerfeest, dit is veel te confronterend voor al die Suikerpatiëntjes.
Mijn voorstel is dus: Voortaan alleen maar rauwkost met Suikerfeest of helemaal geen Suikerfeest.

Dit om aan te tonen hoe belachelijk de eisen van de antipieten zijn.
Ik heb niks tegen Suikerfeest.
Een Suikerfeest hoort thuis in een moslimland, niet in Nederland. Ieder jaar zuchten collega's en werkgevers weer onder de druk van de Ramadan. Slechte productiviteit van moslimwerknemers omdat ze tijdens hun productieve werktijd niet eten en drinken. Of de gebruikelijke verhoging van ziekmeldingen. Daarom zou de Ramadan in Nederland moeten worden verboden. Als werknemer heb je nu eenmaal de verantwoordelijkheid goed voor jezelf te zorgen. Dat doe je niet door niet te eten en te drinken tijdens werktijd.
pi_162734406
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2016 09:09 schreef Elzies het volgende:

[..]

Een Suikerfeest hoort thuis in een moslimland, niet in Nederland. Ieder jaar zuchten collega's en werkgevers weer onder de druk van de Ramadan. Slechte productiviteit van moslimwerknemers omdat ze tijdens hun productieve werktijd niet eten en drinken. Of de gebruikelijke verhoging van ziekmeldingen. Daarom zou de Ramadan in Nederland moeten worden verboden. Als werknemer heb je nu eenmaal de verantwoordelijkheid goed voor jezelf te zorgen. Dat doe je niet door niet te eten en te drinken tijdens werktijd.
Nederland moet zich ook aanpassen aan de diversiteit van haar bevolking - binnen de grens van de Nederlandse beschaving natuurlijk -. Het is al een hele tijd niet meer alleen van de christelijke of atheïstische blanke Nederlanders meer.

Werkgevers kunnen pleiten bij de wethouders om in de Ramadan-maand de moslims die vasten met onbetaald verlof te sturen. (benieuwd of ze allemaal dan nog steeds gaan vasten)
pi_162734436
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 juni 2016 09:44 schreef Tos_ca het volgende:

[..]

Nederland moet zich ook aanpassen aan de diversiteit van haar bevolking - binnen de grens van de Nederlandse beschaving natuurlijk -. Het is al een hele tijd niet meer alleen van de christelijke of atheïstische blanke Nederlanders meer.

Werkgevers kunnen pleiten bij de wethouders om in de Ramadan-maand de moslims die vasten met onbetaald verlof te sturen. (benieuwd of ze allemaal dan nog steeds gaan vasten)
Op zich een prima alternatief.
  Moderator zaterdag 4 juni 2016 @ 10:36:07 #207
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_162735060
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 juni 2016 09:04 schreef Tamabralski het volgende:

[..]

Neehoor, opmerkingen over sommige uitheemse volken daar wordt extra op gelet. Soort voorkeursbehandeling is dat. Over Zwarten, Joden. En je bericht is zo weggehaald hier. Of je krijgt een ban. Maak je racistische grappen over Chinezen of Hindoestanen. Blijft het gewoon staan. Discriminatie alom.
:O
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zaterdag 4 juni 2016 @ 10:44:34 #208
449054 vincenzo78
Yu lafu no e kori mi
pi_162735166
Is de Sint al in het land?
pi_162735495
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 juni 2016 09:00 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Als je jezelf daadwerkelijk verdiept in Zwarte Piet zie je wel degelijk dat zijn huidige vorm een afgeleide is van een 19e eeuwse neger karikatuur.

Dat er een groep is die geen nuance ziet is hetgeen wat er juist niet toe doet. De initiële opmerking is valide en daar moet aandacht aan besteed worden. Ontkennen of erger nog beweren dat hun aanklacht irrelevant is, is contra-productief en bewijst zelfs in kleine mate dat het kolonisator denken nog steeds een stempel drukt op je eigen denken. Je ontneemt men een stem.
Ik geloof niet dat er iemand is in Nederland die niet weet heeft van het koloniale verleden van Nederland inclusief de slavernij. Ik erken dat er mensen zijn die aanstoot nemen aan Zwarte Piet, zeker. Maar om met de woorden van Sandew Hira te spreken.. verdiep je een in de traditie. Dat doen ze niet. De anti-Pieten blijven hangen aan 'hun' Blackface kant.

Dat Zwarte Piet een afgeleide zou zijn van een 19e eeuwse neger karikatuur is maar 1 van de interpretaties, niet dé interpretatie. Schenkman is niet de god van Zwarte Piet. Maar goed, uitgaande van die interpretatie kan je inmiddels wel stellen dat die 19e eeuwse karikatuur al lang achterhaald is. Zwarte Piet in zijn huidige vorm is, mede via het maatschappelijk debat, al aangepast. De huidige vrolijke, bepaald niet domme, zonder rare tongval sprekende kindervriend kan je met de beste wil van de wereld niet meer zien als een negatieve karikatuur van een neger. Iedereen die dat wel doet zit klem achter het veramerikaniseerd Blackface idee. Overal ter wereld worden de zwarte schmink tradities aangevallen als zijnde Blackface. Alsof elke zwarte schmink traditie meteen de negatieve vorm van Blackface is. Dát is juist de discriminatie. Blanken mogen zich gerust zwart schminken als de intentie niet het kwesten van de donkere medemens is. De activisten kunnen die link nooit maken. Bij hen is elke zwarte schmink per definitie 'Blackface'.

Maar ok, uitgaande van het neger idee geef ik de 'gekwetsten' een punt. Wat mij betreft hoeft er maar 1 ding te veranderen aan Zwarte Piet, en dat is dat hij gitzwart moet zijn, niet bruin.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_162735993
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2016 11:05 schreef Montagui het volgende:

[..]

Ik geloof niet dat er iemand is in Nederland die niet weet heeft van het koloniale verleden van Nederland inclusief de slavernij. Ik erken dat er mensen zijn die aanstoot nemen aan Zwarte Piet, zeker. Maar om met de woorden van Sandew Hira te spreken.. verdiep je een in de traditie. Dat doen ze niet. De anti-Pieten blijven hangen aan 'hun' Blackface kant.

Je generaliseert. Ik ben anti-piet en in 2013 al ben ik me gaan verdiepen in de historie van het nicolaasgebeuren. Wellicht dat je kritiek kan gelden voor leden van de harde kern van de activisten.
Maar niet voor mij en ik denk dat ook voormalig hoofdpiet Erik van Muiswinkel meer historische achtergronden heeft gezocht.
Ik zie vaker in dit soort topics dat men de anti-pieten op één hoop gooien en hen de kronkels van een Quinsy Gario toeschrijven. Het is kennelijk makkelijker ageren zo.
pi_162736363
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2016 11:34 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Je generaliseert. Ik ben anti-piet en in 2013 al ben ik me gaan verdiepen in de historie van het nicolaasgebeuren. Wellicht dat je kritiek kan gelden voor leden van de harde kern van de activisten.
Maar niet voor mij en ik denk dat ook voormalig hoofdpiet Erik van Muiswinkel meer historische achtergronden heeft gezocht.
Ik zie vaker in dit soort topics dat men de anti-pieten op één hoop gooien en hen de kronkels van een Quinsy Gario toeschrijven. Het is kennelijk makkelijker ageren zo.
Volgens mij is hij gewoon op de bandwagon gestapt hoor.
I´m back.
  zaterdag 4 juni 2016 @ 11:59:08 #212
271507 tesssssssss
meenjeniet?
pi_162736566
quote:
5s.gif Op zaterdag 4 juni 2016 10:44 schreef vincenzo78 het volgende:
Is de Sint al in het land?
Nee, komt niet meer ----------> burn-out.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_162736588
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2016 11:50 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Volgens mij is hij gewoon op de bandwagon gestapt hoor.
Erik?
Niet op de wagon van Quinsy. Hij heeft zijn eigen oordelen . Duidelijk te horen laatst in RTL Late Night. Toen die hardhandige arrestatie van Quinsy vanwege zijn t-shirt ( met de kreet Zwarte Piet is racisme) in de media kwam, was mijn eerste reactie ' moet dat nou'.
En daarmee bedoelde ik zijn kreet en die arrestatie. Nee... ik peddel op mijn eigen fietsje , ik reis niet mee in de wagon van Quinsy .
pi_162736633
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2016 12:00 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Erik?
Niet op de wagon van Quinsy. Hij heeft zijn eigen oordelen . Duidelijk te horen laatst in RTL Late Night. Toen die hardhandige arrestatie van Quinsy vanwege zijn t-shirt ( met de kreet Zwarte Piet is racisme) in de media kwam, was mijn eerste reactie ' moet dat nou'.
En daarmee bedoelde ik zijn kreet en die arrestatie. Nee... ik peddel op mijn eigen fietsje , ik reis niet mee in de wagon van Quinsy .
Okee, maar ik geloof nooit dat-ie er een studie van gemaakt heeft.
Je moet namelijk een keuze maken voordat je anti-piet wordt.

[ Bericht 3% gewijzigd door Ryan3 op 04-06-2016 12:10:01 ]
I´m back.
pi_162736697
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2016 11:34 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

pi_162736867
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2016 12:02 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Okee, maar ik geloof nooit dat-ie er een studie van gemaakt heeft.
Je moet namelijk een keuze maken voordat je anti-piet wordt.
Er zijn maar heel weinig mensen die een studie van Sint Nicolaas hebben gemaakt.
Ik ook niet... Ik heb me er wel enigszins in verdiept.
Ik neem aan dat van Muiswinkel dat ook heeft gedaan in die 18 jaar en/of in de laatste 3 jaar.
pi_162736918
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2016 12:14 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Er zijn maar heel weinig mensen die een studie van Sint Nicolaas hebben gemaakt.
Ik ook niet... Ik heb me er wel enigszins in verdiept.
Ik neem aan dat van Muiswinkel dat ook heeft gedaan in die 18 jaar en/of in de laatste 3 jaar.
Dan nog, moet je een keuze maken. Je kunt altijd stellen het sinterklaasfeest is een oude traditie, een kinderfeest en ZP is totaal uit zijn aanvankelijke connotatie gehaald.
I´m back.
  Moderator zaterdag 4 juni 2016 @ 12:28:31 #218
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_162737123
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 juni 2016 06:41 schreef Tos_ca het volgende:

[..]

Ow, dat kon hij toch gewoon zo zeggen? -Schaam-bloos-
dat deed ik ook, Perrin zag in een foto met normale (dus ongeschminkte) mensen allerlei zwarte pieten

ik zag ze niet want ze zijn niet geschminked en als Zwarte Piet straks echt uit het straatbeeld verdwijnt dan komt dat niet door nobody's als Quincy en Sylvana maar door dit soort domme racistische schijtlol

enige wat Quincy nog hoeft te doen is heel hard 'zie je nou wel!' te roepen :')

daar reageer ik dan altijd maar op, geen idee waarom want ik geloof toch niet meer in die onzin
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zaterdag 4 juni 2016 @ 12:29:33 #219
271507 tesssssssss
meenjeniet?
pi_162737146
Ja, ik werd ook ineens wakker en dacht "euhj, ik ben veranderd van iemand die Zwarte Piet een warm hart toedraagt, in een extreme racist die de slavernij aanhangt."

Na Quinsy Garcia.

Hoefde ik zelf niks voor te doen.

Connotatie ja.
pi_162738273
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2016 12:28 schreef sp3c het volgende:

[..]

dat deed ik ook, Perrin zag in een foto met normale (dus ongeschminkte) mensen allerlei zwarte pieten

ik zag ze niet want ze zijn niet geschminked en als Zwarte Piet straks echt uit het straatbeeld verdwijnt dan komt dat niet door nobody's als Quincy en Sylvana maar door dit soort domme racistische schijtlol

[ afbeelding ]

daar reageer ik dan altijd maar op, geen idee waarom want ik geloof toch niet meer in die onzin
Ik had je niet goed begrepen en dus draafde ik door.... Tevens had ik Perrins comment niet in me opgenomen voordat ik reageerde. Ik zag alleen "normale mensen" in jouw reactie en daar moest ik op hebben gereageerd... Slordig van me.

Maar als er echt mensen zijn die in die gewone donkere mensen Zwarte Piet zien... Ja, misschien is er toch grond in die protesten. Neemt niet weg dat het overdreven is om het afgeschaft te willen.
  zaterdag 4 juni 2016 @ 13:35:44 #221
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_162738397
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2016 12:28 schreef sp3c het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Ik bedoelde dus dat je precies kon herkennen welke personen de Pieten spelen als je ze niet schminkt.. Ongeacht huidskleur. :{

Je herkent de schoolmeester of buurvrouw Jannie, zonder schmink.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  zaterdag 4 juni 2016 @ 13:37:01 #222
271507 tesssssssss
meenjeniet?
pi_162738421
Ik ben blij dat mijn zoontje oud genoeg is om niet meer in Sinterklaas te geloven. Of in-wat-voor-kleur-men-hem-ook-wil-schminken-Piet.

Volgens mij wordt die hele "kijk racisme" hype gewoon gebruikt om een wig te drijven tussen mensen.

Tussen arm en rijk.

Na Piet komt er wel weer iets anders.

Mark Rutte schold de anti- Sylvana Simonsen uit voor "tokkies", om zijn anti-racisme standpunt kracht bij te zetten terwijl Tokkie is afgeleid van een Joodse naam.(Tokie) Heel veel Joden met die naam zijn omgekomen gedurende de tweede wereld oorlog.

Dan denk ik ook "jongens, waar zijn we mee bezig?"
  zaterdag 4 juni 2016 @ 13:38:24 #223
271507 tesssssssss
meenjeniet?
pi_162738446
..en natuurlijk is die zwarte schmink om mensen onherkenbaar te maken.

Mijn eigen oom was vroeger "Zwarte Piet"

Nooit in de gaten gehad.
  zaterdag 4 juni 2016 @ 13:39:30 #224
271507 tesssssssss
meenjeniet?
pi_162738469
Whoh.
  zaterdag 4 juni 2016 @ 13:41:02 #225
271507 tesssssssss
meenjeniet?
pi_162738497
Waar zou die zwarte schmink anders voor moeten zijn?

Zwart is nu eenmaal de kleur die het meest camoufleert.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')