Ow, dat kon hij toch gewoon zo zeggen? -Schaam-bloos-quote:Op zaterdag 4 juni 2016 06:37 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Dat is wat Sp3c ook bedoelt: je ziet dat het Jan, Piet en Klaas zijn, of hoe ze ook mogen heten, een hele Piet kàn het nog zijn, maar een Zwarte Piet staat er niet tussen.
Als je jezelf daadwerkelijk verdiept in Zwarte Piet zie je wel degelijk dat zijn huidige vorm een afgeleide is van een 19e eeuwse neger karikatuur.quote:Op zaterdag 4 juni 2016 01:27 schreef Montagui het volgende:
De huidige activiteit is allemaal begonnen met 'decolonizing your mind' van Sandew Hira.
Het is helemaal niet raar dat met name de onzekere donkere medemens hier houvast in vind.
Voeg daar het Amerikaanse sausje 'blackface' aan toe en je bereikt zelfs de policor.
Denk allemaal even na. Het gaat uiteindelijk om de intentie. Wil men met Zwarte Piet de zwarte medemens kwetsen? Nee, absoluut niet. Zwarte Piet is onschuldig. Het zijn de mensen zelf die schuldig zijn aan het wel willen kwetsen of het zich wel gekwetst willen voelen. Zwarte Piet heeft daar part nog deel aan net als dat Vuurtorens zich ook niet kunnen verdedigen.
Of Zwarte Piet gestoeld is op een neger of niet boeit eigenlijk niet. De Veramerikaaniseerde (racisme) e/o dekolonosing your mind (slavernij) geindoctrineerde donkere medemens ziet geen enkele nuance meer. Alleen zwarte schmink en die is per definitie dan dus blackface en racistisch.
De grote ontmaskering van deze hele beweging is de reactie van de grote spindocter Sandew Hira op het Holi feest (een Hindoe feest).
Dat feest is ontdekt door de huidige house scene en verplaatst van begin lente naar de zomer. Een aanpassing van een traditie dus! Zie hier de reactie van spindoctor Hira.
[..]
Hij vervolgt:
[..]
http://www.starnieuws.com(...)dex/nieuwsitem/29605
Mijn beste Hira....doet u nu niet hetzelfde met Zwarte Piet?
Verdiep u eens en dan begrijp je dat Zwarte Piet niets te maken heeft met negers, slavernij of racisme.
Mogen we aub verdieping verlangen van de man die Bouterse laat praten?
Neehoor, opmerkingen over sommige uitheemse volken daar wordt extra op gelet. Soort voorkeursbehandeling is dat. Over Zwarten, Joden. En je bericht is zo weggehaald hier. Of je krijgt een ban. Maak je racistische grappen over Chinezen of Hindoestanen. Blijft het gewoon staan. Discriminatie alom.quote:
Een Suikerfeest hoort thuis in een moslimland, niet in Nederland. Ieder jaar zuchten collega's en werkgevers weer onder de druk van de Ramadan. Slechte productiviteit van moslimwerknemers omdat ze tijdens hun productieve werktijd niet eten en drinken. Of de gebruikelijke verhoging van ziekmeldingen. Daarom zou de Ramadan in Nederland moeten worden verboden. Als werknemer heb je nu eenmaal de verantwoordelijkheid goed voor jezelf te zorgen. Dat doe je niet door niet te eten en te drinken tijdens werktijd.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 10:05 schreef Gia het volgende:
Nog zo'n anderhalve maand en het is weer Suikerfeest. Een feest waaraan iedereen mee mag doen, maar suikerpatiëntjes niet aan mee kunnen doen. Het moet maar eens afgelopen zijn met al die zoetigheid met Suikerfeest, dit is veel te confronterend voor al die Suikerpatiëntjes.
Mijn voorstel is dus: Voortaan alleen maar rauwkost met Suikerfeest of helemaal geen Suikerfeest.
Dit om aan te tonen hoe belachelijk de eisen van de antipieten zijn.
Ik heb niks tegen Suikerfeest.
Nederland moet zich ook aanpassen aan de diversiteit van haar bevolking - binnen de grens van de Nederlandse beschaving natuurlijk -. Het is al een hele tijd niet meer alleen van de christelijke of atheïstische blanke Nederlanders meer.quote:Op zaterdag 4 juni 2016 09:09 schreef Elzies het volgende:
[..]
Een Suikerfeest hoort thuis in een moslimland, niet in Nederland. Ieder jaar zuchten collega's en werkgevers weer onder de druk van de Ramadan. Slechte productiviteit van moslimwerknemers omdat ze tijdens hun productieve werktijd niet eten en drinken. Of de gebruikelijke verhoging van ziekmeldingen. Daarom zou de Ramadan in Nederland moeten worden verboden. Als werknemer heb je nu eenmaal de verantwoordelijkheid goed voor jezelf te zorgen. Dat doe je niet door niet te eten en te drinken tijdens werktijd.
Op zich een prima alternatief.quote:Op zaterdag 4 juni 2016 09:44 schreef Tos_ca het volgende:
[..]
Nederland moet zich ook aanpassen aan de diversiteit van haar bevolking - binnen de grens van de Nederlandse beschaving natuurlijk -. Het is al een hele tijd niet meer alleen van de christelijke of atheïstische blanke Nederlanders meer.
Werkgevers kunnen pleiten bij de wethouders om in de Ramadan-maand de moslims die vasten met onbetaald verlof te sturen. (benieuwd of ze allemaal dan nog steeds gaan vasten)
quote:Op zaterdag 4 juni 2016 09:04 schreef Tamabralski het volgende:
[..]
Neehoor, opmerkingen over sommige uitheemse volken daar wordt extra op gelet. Soort voorkeursbehandeling is dat. Over Zwarten, Joden. En je bericht is zo weggehaald hier. Of je krijgt een ban. Maak je racistische grappen over Chinezen of Hindoestanen. Blijft het gewoon staan. Discriminatie alom.
Ik geloof niet dat er iemand is in Nederland die niet weet heeft van het koloniale verleden van Nederland inclusief de slavernij. Ik erken dat er mensen zijn die aanstoot nemen aan Zwarte Piet, zeker. Maar om met de woorden van Sandew Hira te spreken.. verdiep je een in de traditie. Dat doen ze niet. De anti-Pieten blijven hangen aan 'hun' Blackface kant.quote:Op zaterdag 4 juni 2016 09:00 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Als je jezelf daadwerkelijk verdiept in Zwarte Piet zie je wel degelijk dat zijn huidige vorm een afgeleide is van een 19e eeuwse neger karikatuur.
Dat er een groep is die geen nuance ziet is hetgeen wat er juist niet toe doet. De initiële opmerking is valide en daar moet aandacht aan besteed worden. Ontkennen of erger nog beweren dat hun aanklacht irrelevant is, is contra-productief en bewijst zelfs in kleine mate dat het kolonisator denken nog steeds een stempel drukt op je eigen denken. Je ontneemt men een stem.
Je generaliseert. Ik ben anti-piet en in 2013 al ben ik me gaan verdiepen in de historie van het nicolaasgebeuren. Wellicht dat je kritiek kan gelden voor leden van de harde kern van de activisten.quote:Op zaterdag 4 juni 2016 11:05 schreef Montagui het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat er iemand is in Nederland die niet weet heeft van het koloniale verleden van Nederland inclusief de slavernij. Ik erken dat er mensen zijn die aanstoot nemen aan Zwarte Piet, zeker. Maar om met de woorden van Sandew Hira te spreken.. verdiep je een in de traditie. Dat doen ze niet. De anti-Pieten blijven hangen aan 'hun' Blackface kant.
Volgens mij is hij gewoon op de bandwagon gestapt hoor.quote:Op zaterdag 4 juni 2016 11:34 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je generaliseert. Ik ben anti-piet en in 2013 al ben ik me gaan verdiepen in de historie van het nicolaasgebeuren. Wellicht dat je kritiek kan gelden voor leden van de harde kern van de activisten.
Maar niet voor mij en ik denk dat ook voormalig hoofdpiet Erik van Muiswinkel meer historische achtergronden heeft gezocht.
Ik zie vaker in dit soort topics dat men de anti-pieten op één hoop gooien en hen de kronkels van een Quinsy Gario toeschrijven. Het is kennelijk makkelijker ageren zo.
Erik?quote:Op zaterdag 4 juni 2016 11:50 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Volgens mij is hij gewoon op de bandwagon gestapt hoor.
Okee, maar ik geloof nooit dat-ie er een studie van gemaakt heeft.quote:Op zaterdag 4 juni 2016 12:00 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Erik?
Niet op de wagon van Quinsy. Hij heeft zijn eigen oordelen . Duidelijk te horen laatst in RTL Late Night. Toen die hardhandige arrestatie van Quinsy vanwege zijn t-shirt ( met de kreet Zwarte Piet is racisme) in de media kwam, was mijn eerste reactie ' moet dat nou'.
En daarmee bedoelde ik zijn kreet en die arrestatie. Nee... ik peddel op mijn eigen fietsje , ik reis niet mee in de wagon van Quinsy .
quote:Op zaterdag 4 juni 2016 11:34 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je generaliseert. Ik ben anti-piet en in 2013 al ben ik me gaan verdiepen in de historie van het nicolaasgebeuren. Wellicht dat je kritiek kan gelden voor leden van de harde kern van de activisten.
Maar niet voor mij en ik denk dat ook voormalig hoofdpiet Erik van Muiswinkel meer historische achtergronden heeft gezocht.
Ik zie vaker in dit soort topics dat men de anti-pieten op één hoop gooien en hen de kronkels van een Quinsy Gario toeschrijven. Het is kennelijk makkelijker ageren zo.
Er zijn maar heel weinig mensen die een studie van Sint Nicolaas hebben gemaakt.quote:Op zaterdag 4 juni 2016 12:02 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Okee, maar ik geloof nooit dat-ie er een studie van gemaakt heeft.
Je moet namelijk een keuze maken voordat je anti-piet wordt.
Dan nog, moet je een keuze maken. Je kunt altijd stellen het sinterklaasfeest is een oude traditie, een kinderfeest en ZP is totaal uit zijn aanvankelijke connotatie gehaald.quote:Op zaterdag 4 juni 2016 12:14 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Er zijn maar heel weinig mensen die een studie van Sint Nicolaas hebben gemaakt.
Ik ook niet... Ik heb me er wel enigszins in verdiept.
Ik neem aan dat van Muiswinkel dat ook heeft gedaan in die 18 jaar en/of in de laatste 3 jaar.
dat deed ik ook, Perrin zag in een foto met normale (dus ongeschminkte) mensen allerlei zwarte pietenquote:Op zaterdag 4 juni 2016 06:41 schreef Tos_ca het volgende:
[..]
Ow, dat kon hij toch gewoon zo zeggen? -Schaam-bloos-
Ik had je niet goed begrepen en dus draafde ik door.... Tevens had ik Perrins comment niet in me opgenomen voordat ik reageerde. Ik zag alleen "normale mensen" in jouw reactie en daar moest ik op hebben gereageerd... Slordig van me.quote:Op zaterdag 4 juni 2016 12:28 schreef sp3c het volgende:
[..]
dat deed ik ook, Perrin zag in een foto met normale (dus ongeschminkte) mensen allerlei zwarte pieten
ik zag ze niet want ze zijn niet geschminked en als Zwarte Piet straks echt uit het straatbeeld verdwijnt dan komt dat niet door nobody's als Quincy en Sylvana maar door dit soort domme racistische schijtlol
enige wat Quincy nog hoeft te doen is heel hard 'zie je nou wel!' te roepen
[ afbeelding ]
daar reageer ik dan altijd maar op, geen idee waarom want ik geloof toch niet meer in die onzin
Ik bedoelde dus dat je precies kon herkennen welke personen de Pieten spelen als je ze niet schminkt.. Ongeacht huidskleur.quote:Op zaterdag 4 juni 2016 12:28 schreef sp3c het volgende:
[..]
dat deed ik ook, Perrin zag in een foto met normale (dus ongeschminkte) mensen allerlei zwarte pieten
ik zag ze niet want ze zijn niet geschminked en als Zwarte Piet straks echt uit het straatbeeld verdwijnt dan komt dat niet door nobody's als Quincy en Sylvana maar door dit soort domme racistische schijtlol
enige wat Quincy nog hoeft te doen is heel hard 'zie je nou wel!' te roepen
[ afbeelding ]
daar reageer ik dan altijd maar op, geen idee waarom want ik geloof toch niet meer in die onzin
Nu, met deze uitleg ziet je comment er weer anders uitquote:Op zaterdag 4 juni 2016 13:35 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik bedoelde dus dat je precies kon herkennen welke personen de Pieten spelen als je ze niet schminkt.. Ongeacht huidskleur.
Je herkent de schoolmeester of buurvrouw Jannie, zonder schmink.
OW zooooooooooo dan draafde ik zelf ook doorquote:Op zaterdag 4 juni 2016 13:35 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik bedoelde dus dat je precies kon herkennen welke personen de Pieten spelen als je ze niet schminkt.. Ongeacht huidskleur.
Je herkent de schoolmeester of buurvrouw Jannie, zonder schmink.
Welke keuze duidt je op?quote:Op zaterdag 4 juni 2016 12:02 schreef Ryan3 het volgende:
Okee, maar ik geloof nooit dat-ie er een studie van gemaakt heeft.
Je moet namelijk een keuze maken voordat je anti-piet wordt.
Je kunt meegaan in die anti-piet stemming, maar ogv de informatie kun je ook zeggen: nu ja, sinterklaas is een oude traditie, een kinderfeest en ZP is ontdaan van die aanvankelijke connotatie.quote:
Maar je kan wel degelijk worden overgehaald door het bekijken van die informatie vanuit het standpunt 'is de tekening van ZP racistisch' zonder daarvoor de keuze te maken of he wel of niet instemt met de stelling.quote:Op zaterdag 4 juni 2016 14:20 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Je kunt meegaan in die anti-piet stemming, maar ogv de informatie kun je ook zeggen: nu ja, sinterklaas is een oude traditie, een kinderfeest en ZP is ontdaan van die aanvankelijke connotatie.
Het is niet zo dat ogv nader ingewonnen informatie je per se in het kamp van de antipiet terecht komt. Dat de connotatie racistisch was, daarover werd al vanaf de jaren 70 gediscussieerd.
Je hebt gelijk. Ik moet de anti-Pieten niet allemaal op de hoop der ongeïnformeerden gooien. Er zijn er ook die zich er wel in hebben verdiept en anti-Piet zijn. Ik vraag me overigens wel af hoeveel van de 100 BN'ers zich daadwerkelijk hebben verdiept of gewoon meelopers zijn.quote:Op zaterdag 4 juni 2016 11:34 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Mogen blanken zich wel zwart schminken?quote:Op zaterdag 4 juni 2016 14:55 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Maar je kan wel degelijk worden overgehaald door het bekijken van die informatie vanuit het standpunt 'is de tekening van ZP racistisch' zonder daarvoor de keuze te maken of he wel of niet instemt met de stelling.
Het is in mijn ogen laf dat men gelijk aanhaalt dat het nu van de angel ontdaan is zonder expliciet toe te geven dat het oppervlakkige beeld 1 op 1 overeenkomt met een negerkarikatuur.
Het is niet nodig de historie rond Sint Nicolaas te kennen om tegen het karakter ZP te zijn.quote:Op zaterdag 4 juni 2016 15:18 schreef Montagui het volgende:
[..]
Je hebt gelijk. Ik moet de anti-Pieten niet allemaal op de hoop der ongeïnformeerden gooien. Er zijn er ook die zich er wel in hebben verdiept en anti-Piet zijn. Ik vraag me overigens wel af hoeveel van de 100 BN'ers zich daadwerkelijk hebben verdiept of gewoon meelopers zijn.
Nee. Niet als ze Piet willen uitbeelden. Volgens anti-pieten.quote:Op zaterdag 4 juni 2016 15:18 schreef Montagui het volgende:
[..]
Mogen blanken zich wel zwart schminken?
Mijn idee is dat als mensen niet geïmiteerd willen worden, doe het dan niet.quote:Op zaterdag 4 juni 2016 15:51 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Nee. Niet als ze Piet willen uitbeelden. Volgens anti-pieten.
Hou zouden we Zwarte Piet dan aan mogen kleden zodat hij niemand kwetst?quote:
Ja kan "rekening houden met" ook omdraaien. Cultureel imperialisme.quote:Op zaterdag 4 juni 2016 16:05 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Mijn idee is dat als mensen niet geïmiteerd willen worden, doe het dan niet.
Het is kwestie van fatsoen en van rekening houden met elkaar. Met name... diegene die object zijn van de imitatie.
En die norm wil ik laten gelden voor iedereen... wel of niet blank.
Ga nou niet in een slachtofferrol zitten van " ik blanke, mag allemaal niet" .
Vraag eerste de mening van die antipieten en ga die niet volgens jouw inzichten invullen.
Bij deze dus...mijn mening als antipiet
Ik vind het rekening houden met elkaar belangrijker dan een traditie.quote:Op zaterdag 4 juni 2016 16:14 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ja kan "rekening houden met" ook omdraaien. Cultureel imperialisme.
Het is een Nederlandse traditie, niks meer, niks minder. Dus laat het zo.
Dat is ook "rekening houden met."
Okee, maar dan moet je dat wel doortrekken naar alle tradities die niet deugen.quote:Op zaterdag 4 juni 2016 16:19 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik vind het rekening houden met elkaar belangrijker dan een traditie.
Als die traditie niet deugt of niet meer deugt dan stopt men ermee.
Inderdaad, besnijdenissen afschaffen, offerfeest afschaffen, ritueel slachten afschaffen. Burka's afschaffen.quote:Op zaterdag 4 juni 2016 16:19 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik vind het rekening houden met elkaar belangrijker dan een traditie.
Als die traditie niet deugt of niet meer deugt dan stopt men ermee.
Ho even, dat argument werd door blues ingebracht he, die wilde tradities die niet deugen afschaffen.quote:Op zaterdag 4 juni 2016 16:43 schreef sp3c het volgende:
je moet niet overal een islamdingetje van willen
zwarte piet mag blijven omdat de argumentatie ertegen niet deugd, niet omdat er OOK andere zaken zijn die niet deugen
nou en?quote:Op zaterdag 4 juni 2016 16:45 schreef JeSuisDroppie het volgende:
[..]
Ho even, dat argument werd door blues ingebracht he, die wilde tradities die niet deugen afschaffen.
Ik vind dat zp traditiegetrouw moet blijven. Om de trend van afbraak soevereiniteit van NL afteremmen. Het is geen toeval dat bijv. de vluchtelingen bewust hierheen zijn gehaald door de elite door te spelen met grenzen. Om soevereiniteit van een land kapot te maken moet je culturen flink mixen. Tradities stopzetten. En omdat dit snel moet gaan. Gedwongen. En hoe beter dan de morele kaart te spelen op legio onderwerpen. Zoals discriminatie.quote:Op zaterdag 4 juni 2016 16:26 schreef JeSuisDroppie het volgende:
[..]
Inderdaad, besnijdenissen afschaffen, offerfeest afschaffen, ritueel slachten afschaffen. Burka's afschaffen.
Laat je hypocriete gehuil maar komen blues
zit een kern van waarheid in. Net zoveel onzin dus...quote:Op zaterdag 4 juni 2016 16:26 schreef JeSuisDroppie het volgende:
[..]
Inderdaad, besnijdenissen afschaffen, offerfeest afschaffen, ritueel slachten afschaffen. Burka's afschaffen.
Laat je hypocriete gehuil maar komen blues
Dit is het Piet-topic.. complotgeleuter en extreemrechtse onzin doe je elders ------>>BNWquote:Op zaterdag 4 juni 2016 20:56 schreef Tamabralski het volgende:
[..]
Ik vind dat zp traditiegetrouw moet blijven. Om de trend van afbraak soevereiniteit van NL afteremmen. Het is geen toeval dat bijv. de vluchtelingen bewust hierheen zijn gehaald door de elite door te spelen met grenzen.
Vind je dat al extreemrechts? Dan ben jij volgens mij extreemlinks, nóg erger dus dan extreemrechts.quote:Op zaterdag 4 juni 2016 21:00 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dit is het Piet-topic.. complotgeleuter en extreemrechtse onzin doe je elders ------>>BNW
Ik ben ertegen. Dus ben ik een extremist ? En gevaarlijk ook ?quote:Op zaterdag 4 juni 2016 21:33 schreef Denivellering het volgende:
Voor de rest zal Swarte Piet altijd blijven bestaan. Over honderden jaren nog steeds. De jeugd moet ook worden geleerd dat extremisten die er tegen zijn gevaarlijke mensen zijn.
Johhhhh wordt eens nuchterquote:Op zaterdag 4 juni 2016 21:31 schreef Denivellering het volgende:
[..]
Vind je dat al extreemrechts? Dan ben jij volgens mij extreemlinks, nóg erger dus dan extreemrechts.
In jouw eigen retoriek ben je inderdaad een extremist.quote:Op zaterdag 4 juni 2016 22:24 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik ben ertegen. Dus ben ik een extremist ? En gevaarlijk ook ?
waarom ?quote:Op zaterdag 4 juni 2016 22:25 schreef JeSuisDroppie het volgende:
[..]
In jouw eigen retoriek ben je inderdaad een extremist.
Het is een toneelstukje! Dat hele sinterklaasverhaal.quote:Op zaterdag 4 juni 2016 16:05 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Mijn idee is dat als mensen niet geïmiteerd willen worden, doe het dan niet.
Het is kwestie van fatsoen en van rekening houden met elkaar. Met name... diegene die object zijn van de imitatie.
En die norm wil ik laten gelden voor iedereen... wel of niet blank.
Ga nou niet in een slachtofferrol zitten van " ik blanke, mag allemaal niet" .
Vraag eerst de mening van die antipieten en ga die niet volgens jouw inzichten invullen.
Bij deze dus...mijn mening als antipiet
NTR moet de cultuur niet van bovenaf proberen voor te schrijven, dat is niet de taak van een omroep! NTR moet zich gewoon aansluiten bij de cultuur zoals die door het volk in het land wordt bepaald. Wil het volk dat Zwarte Piet verdwijnt, prima, maar het is aan het volk om dat te beslissen, niet aan een of ander omroepje. Voor het volk is het een beetje lastig om het te vieren zoals ze het wil op het moment dat de kindjes bij dat omroepje iets compleet anders zien. Van de positieve kant, de invloed van de NTR wordt steeds minder, steeds minder mensen hebben nog een televisie of een televisieabo. Bedenk hierbij dat er ook mensen zijn die wel een televisieabo hebben maar daar geen gebruik van maken, o.a. dankzij koppelverkoop. In een stad heb je wat te kiezen, in de periferie van het land zijn er gemeentes waarbimmem je slechts bij 1 provider een internetabo kan afnemen en waarbij het een 2 in 1 abo is: internet en kabeltelevisie.quote:Op maandag 30 mei 2016 13:37 schreef Onnoman het volgende:
NTR:geduld,Zwarte Piet verandert al
De NTR verweert zich tegen de kritiek
dat het Sinterklaasjournaal niet snel
genoeg afscheid neemt van Zwarte Piet.
In een open brief schrijft de omroep
dat het "evident en vanzelfsprekend" is
dat Zwarte Piet verandert.
Vorige week riepen programmamakers,
schrijvers en BN'ers op om Zwarte Piet
uit te zwaaien.In nrc.next reageert de
NTR-directie dat de verandering tien
jaar geleden al is ingezet en dat het
nu alleen nog gaat over de manier en de
snelheid van veranderen.
Binnen het Sinterklaasjournaal lopen de
meningen uiteen,net als in de rest van
Nederland,zegt de NTR.
"Omroepje, invloed NTR steeds minder, twintigers en dertigers kijken sws geen televisie maar naar wat ze willen....."quote:Op zondag 5 juni 2016 13:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
NTR moet de cultuur niet van bovenaf proberen voor te schrijven, dat is niet de taak van een omroep! NTR moet zich gewoon aansluiten bij de cultuur zoals die door het volk in het land wordt bepaald. Wil het volk dat Zwarte Piet verdwijnt, prima, maar het is aan het volk om dat te beslissen, niet aan een of ander omroepje. Voor het volk is het een beetje lastig om het te vieren zoals ze het wil op het moment dat de kindjes bij dat omroepje iets compleet anders zien. Van de positieve kant, de invloed van de NTR wordt steeds minder, steeds minder mensen hebben nog een televisie of een televisieabo. Bedenk hierbij dat er ook mensen zijn die wel een televisieabo hebben maar daar geen gebruik van maken, o.a. dankzij koppelverkoop. In een stad heb je wat te kiezen, in de periferie van het land zijn er gemeentes waarbimmem je slechts bij 1 provider een internetabo kan afnemen en waarbij het een 2 in 1 abo is: internet en kabeltelevisie.
Gedwongen koppelverkoop bij de monopolist omdat steeds minder mensen het willen hebben.
Aangezien de meeste mensen hier jong zijn weten jullie waarschijnlijk ook maar al te goed dat het bij twintigers en dertigers tegenwoordig volstrekt normaal is om geen televisie of kabelabo meer te hebben. Die mensen kijken via een desktopcomputer of een laptop (eventueel gekoppeld aan een televisie of een projector) naar wat ze willen, wanneer ze dat willen.
Ja, omroepje! Dat zijn ze in het medialandschap.quote:Op zondag 5 juni 2016 17:35 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
"Omroepje, invloed NTR steeds minder, twintigers en dertigers kijken sws geen televisie maar naar wat ze willen....."
Het ontgaat me een beetje waarom je je dan zo druk maakt over hoe de NTR met het concept ZP omgaat![]()
Een nogal ongefundeerde aanname, bovendien hoef je niet zelf kindjes te hebben om voldoende ervaring te hebben met jonge kindjes.quote:Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat je zelf geen 'kindjes' hebt en geen flauwe notie hebt van hoe snel zij zich kunnen aanpassen vernieuwing.
Dat roep ik al een paar jaar, SBS of RTL zou een traditionele intocht moeten organiseren. Desnoods neem je het in België op als de burgemeesters moeilijk doen.quote:Op zondag 5 juni 2016 17:19 schreef Lunatiek het volgende:
Als de commerciële omroepen slim zijn zetten ze hun eigen Sinterklaasprogramma's met traditionele Pieten tegenover die van de NPO.
Ja. Gezien jou houding en postgeschiedenis plus inhoud van dit topic, val jij wel in die groep ja.quote:Op zaterdag 4 juni 2016 22:24 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik ben ertegen. Dus ben ik een extremist ? En gevaarlijk ook ?
Bluesdude is redelijk genuanceerd in vergelijking met het gros hier.quote:Op zondag 5 juni 2016 18:55 schreef Red_85 het volgende:
Ja. Gezien jou houding en postgeschiedenis plus inhoud van dit topic, val jij wel in die groep ja.
Nee hoor, in sprookjes vinden er altijd allerlei gebeurtenissen plaats en aangezien het Sinterklaasfeest een jaarlijks terugkerend sprookje is (met verhalen er omheen), is dat totaal geen probleem. Tenzij je er als volwassene een probleem van maakt. Aan jou de keus.quote:Op zondag 5 juni 2016 18:44 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ja, omroepje! Dat zijn ze in het medialandschap.
Omdat ook met die afnemende invloed van omroepjes zoals de NTR kindjes toch al snel er af en toe mee in aanraking komen, ze hoeven maar 1 keer iets te zien bij de NTR wat afwijkt van ze in hun omgeving zien en het sprookje Sinterklaas kan voor hen worden verpest. Kindjes komen nu eenmaal ook bij andere kindjes, we hebben in Nederland crappy scholen voor kindjes waar ze tijdens schooltijd naar de televisie (NTR) staren.
[..]
Een nogal ongefundeerde aanname, bovendien hoef je niet zelf kindjes te hebben om voldoende ervaring te hebben met jonge kindjes.
Ze passen zich wel aan maar dat maakt het niet minder jammer als je het feestje voor hen verpest.
Volledig mee eens!!quote:Op zaterdag 4 juni 2016 13:41 schreef tesssssssss het volgende:
Waar zou die zwarte schmink anders voor moeten zijn?
Zwart is nu eenmaal de kleur die het meest camoufleert.
Het is de toon die de muziek maakt.quote:Op zondag 5 juni 2016 18:58 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Bluesdude is redelijk genuanceerd in vergelijking met het gros hier.
Ongeschminkte pieten, hoe zie je dat voor je?quote:Op zondag 5 juni 2016 19:56 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Overigens heeft Nickelodeon vorig jaar al ongeschminkte Sinterklaas en Pieten gehad. Ik neem aan dat daar ook veel kinderen naar gekeken hebben. Was hun feestje toen helemaal verpest
We hadden het over televisie en niet-schminken is geen verplichting. Alles kanquote:Op zondag 5 juni 2016 20:46 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ongeschminkte pieten, hoe zie je dat voor je?
Dan zien kinderen natuurlijk zo dat Oom Frans en buurman Henk ineens piet spelen. Dan is het meteen over met dat 'sprookje'.
Als ik sommige figuren zo hoor praten is het wel een beetje voorbij met de individuele vrijheid en is elke persoonlijke actie politiek.quote:Op zondag 5 juni 2016 20:48 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
We hadden het over televisie en niet-schminken is geen verplichting. Alles kan
Dat je daarmee de wens van 'black panther wannbees' inwilligt vind ik geen argument om ZP niet een beetje eigentijdser te maken.quote:Op zondag 5 juni 2016 21:01 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Als ik sommige figuren zo hoor praten is het wel een beetje voorbij met de individuele vrijheid en is elke persoonlijke actie politiek.
En dat is het probleem natuurlijk ook. In een tijd van gelijkheid onder de wet is de enige overgebleven boeman de samenleving zelf. En die dient te worden onderworpen aan de wil van wat black panther wannabes in dit geval.
Het is maar net wie je het debat laat leiden. Dat de eisen van hardcore activisten absurd zijn betekent niet dat er een kern van waarheid in hun doel zit. Je kunt zo'n roep negeren en wachten totdat het debat steeds verder polariseert zoals het nu gebeurt, of je kunt er zelf een gesprek over starten.quote:Op zondag 5 juni 2016 21:01 schreef SpecialK het volgende:
Als ik sommige figuren zo hoor praten is het wel een beetje voorbij met de individuele vrijheid en is elke persoonlijke actie politiek.
En dat is het probleem natuurlijk ook. In een tijd van gelijkheid onder de wet is de enige overgebleven boeman de samenleving zelf. En die dient te worden onderworpen aan de wil van wat black panther wannabes in dit geval.
En dat is dus niet zo.quote:Op zondag 5 juni 2016 23:07 schreef hoink581 het volgende:
[..]
dat de figuur van Zwarte Piet is gebaseerd op een koloniale karikatuur van een neger.
Dat geldt zeker voor het anti-kamp. Die hebben oogkleppen op, zien uitsluitend racisme en kunnen alleen in zwart/wit termen denken.quote:Alleen bewustwording over het eigen verleden en de kracht van beeldvorming kan geen kwaad bij velen.
Mensen moeten vooral zelf weten hoe ze hun tradities invullen en zich vooral niet laten leiden door pestkoppen in de media of op straat. Ook als deze mensen huilen over hoe beslachtoffert ze zich wel niet voelen. Ook dat is een vorm van dwang en intimidatie.quote:Op zondag 5 juni 2016 21:14 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Dat je daarmee de wens van 'black panther wannbees' inwilligt vind ik geen argument om ZP niet een beetje eigentijdser te maken.
We zijn het wat dat betreft grotendeels eens. Ik roep dit al jaren in deze topics en wordt door de 2 kanten er op aangevallen. Het enige waar we het oneens zijn is dat jij het raar vind dat mensen zich willen vasthouden aan tradities in een tijd waarin tradities en communale gebruiken (mede door continue verandering) stuk gemaakt worden en ik vind dat een vrij normale menselijke reactie.quote:Op zondag 5 juni 2016 23:07 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Het is maar net wie je het debat laat leiden. Dat de eisen van hardcore activisten absurd zijn betekent niet dat er een kern van waarheid in hun doel zit. Je kunt zo'n roep negeren en wachten totdat het debat steeds verder polariseert zoals het nu gebeurt, of je kunt er zelf een gesprek over starten.
Men moet zelf weten hoe zij een traditie uitvoeren en daar mag de overheid geen harde invloed op uitoefenen. Echter mag het wel onderwijzen en er is niets schandelijks aan een NTR die er voor zou kiezen om aangepaste figuren in te zetten.
Hier op Fok! zijn er voornamelijk veel pro-hardliners die gevoelige punten structureel negeren of op kinderlijke wijze ontkennen. En dat is erg jammer.
Ik word bijvoorbeeld ook steeds als anti-Piet weggezet omdat ik graag heb dat men inziet dat de figuur van Zwarte Piet is gebaseerd op een koloniale karikatuur van een neger. Ondanks dat de connotatie daarvan verdwenen is, is het toch een beetje vreemd vast te willen houden aan zo'n 19e eeuwse tekening. Ik wil echter niet dat het op enige manier wordt opgelegd dat Zwarte Piet verandert, noch dat iedereen die vast wil houden aan de vertrouwde versie een racist is. Dat is ook grote kul. Alleen bewustwording over het eigen verleden en de kracht van beeldvorming kan geen kwaad bij velen.
Zwarte piet is een neger (moor) en was een knecht van sinterklaas. Geen slaaf.quote:Op zondag 5 juni 2016 23:07 schreef hoink581 het volgende:
Ik word bijvoorbeeld ook steeds als anti-Piet weggezet omdat ik graag heb dat men inziet dat de figuur van Zwarte Piet is gebaseerd op een koloniale karikatuur van een neger. Ondanks dat de connotatie daarvan verdwenen is, is het toch een beetje vreemd vast te willen houden aan zo'n 19e eeuwse tekening. Ik wil echter niet dat het op enige manier wordt opgelegd dat Zwarte Piet verandert, noch dat iedereen die vast wil houden aan de vertrouwde versie een racist is. Dat is ook grote kul. Alleen bewustwording over het eigen verleden en de kracht van beeldvorming kan geen kwaad bij velen.
Ik zeg ook helemaal niet dat Zwarte Piet een slaaf is. Het leek niet alleen op de karikatuur van een koloniale onderdaan (dat is nog steeds iets anders dan een slaaf), het is een op een gebaseerd op hetzelfde beeld daarvan.quote:Op maandag 6 juni 2016 11:53 schreef Gia het volgende:
Zwarte piet is een neger (moor) en was een knecht van sinterklaas. Geen slaaf.
Dat het uiterlijk in die tijd leek op een karikatuur van een negerslaaf, dus het pofbroekje, pofmouwtjes, oorbellen en rode lippen, wil dat niet zeggen dat negerslaven er zo uitzagen. Die liepen eerder in versleten broeken en bloesjes.
De enige overeenkomst is de kleur. En hoe erg is het nu dat een kindervriend, die snoep en speelgoed brengt, op een neger lijkt?
De antipieten hebben het anders alleen maar over de huidskleur.quote:Op maandag 6 juni 2016 14:41 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Ik zeg ook helemaal niet dat Zwarte Piet een slaaf is. Het leek niet alleen op de karikatuur van een koloniale onderdaan (dat is nog steeds iets anders dan een slaaf), het is een op een gebaseerd op hetzelfde beeld daarvan.
Deze karikatuur is echter een negatieve stereotypering van een neger. Het zijn de oorbellen en rode lippen die juist de karikatuur compleet maken. Het is niet alleen de huidskleur.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Het is ook niet erg dat een kindervriend op een neger lijkt. Het is erg dat deze donkere kindervriend wordt afgebeeld zoals hij werd afgebeeld in de 19e eeuw. Deze tekening legitimeerde de koloniale macht van Nederland.
Wacht, je ontkent dat Piet een olijke neger moet voorstellen? Om verwarring te voorkomen, kunnen de afropruik en de zwarte schmink dan achterwege gelaten?quote:Op dinsdag 31 mei 2016 08:22 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Dat ziet iedere Nederlander wel, dat het zo opgevat kan worden. Maar de gemiddelde Nederlander kent ook dondersgoed het verschil tussen Zwarte Piet en een neger, dat wordt al tientallen jaren geprobeerd uit te leggen, en dat lukte ook redelijk totdat er een stel jankmuilen kwam, dat met de vingers in de oren "racisme! racisme!" bleef schreeuwen bij iedere vorm van uitleg of voorlichting. Want er is geld te halen als er inderdaad sprake van racisme zou zijn.
Na jaren geduldig uitleggen wat de achtergrond is en hoe het gevoel van de gemiddelde Nederlander is bij de beleving van het Sinterklaasfeest, is men dat oostindisch doof zijn, en zeker de valse beschuldiging van racisme, helemaal zat. Vooral ook omdat de zogenaamde verontwaardiging van de grootste schreeuwers over Zwarte Piet en de roep om afschaffen ervan gehuichel is, het gaat puur om het geld en om macht, niet om gekwetste gevoelens.
nee dat is het niet, het lijkt me niet moeilijk te begrijpen dat de zwarte knecht van de blanke man wat gevoelig ligt in Nederland ... daarom is Piet al jarenlang niet meer gewoon 'de knecht' van de sintquote:Op maandag 6 juni 2016 15:23 schreef Manono het volgende:
Is het nou zo moeilijk te begrijpen dat dit bij uitstek een uitbeelding is van machtsverschillen op basis van huidskleur? Met regelrechte referenties aan de slavernij - al dan niet toevallig?
Gia, I don't even.quote:Op maandag 6 juni 2016 15:10 schreef Gia het volgende:
zie ik weinig kenmerken van zwarte piet in terug, op de oorringen en rode lippen na.
Hoe kun je nu beweren dat op dat plaatje Zwarte Piet is gebaseerd?
Blackface zou ik het absoluut niet willen noemen. Dan ben je een specifieke term met een nog net iets naardere achtergrond aan het verbreden.quote:Op maandag 6 juni 2016 15:14 schreef Manono het volgende:
En al die 'gekleurde' die mensen die blij aan het feest meedoen.. De Black Face is een negroide karikatuur
Die Sinterklaas lijkt meer op een tuinkabouter dan op een blanke kolonist.quote:Op maandag 6 juni 2016 14:41 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Ik zeg ook helemaal niet dat Zwarte Piet een slaaf is. Het leek niet alleen op de karikatuur van
[ afbeelding ]
Sinterklaas is dan ook geen blanke kolonist.quote:Op maandag 6 juni 2016 17:51 schreef Lunatiek het volgende:
Die Sinterklaas lijkt meer op een tuinkabouter dan op een blanke kolonist.
Persoonlijk ben ik de laatste 20 jaar, geen Pieten tegengekomen. Die met vooroordelen dit figuur uitbeelden. Het waren en zijn gewoon veelal geschminkte Hollanders die netjes Nederlands spreken. Zonder lage stem of dommig apengedrag. Hier kunnen veel zwarten in DH en 010 zonder schmink nog wat van leren..quote:Op zondag 5 juni 2016 23:07 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Het is maar net wie je het debat laat leiden. Dat de eisen van hardcore activisten absurd zijn betekent niet dat er een kern van waarheid in hun doel zit. Je kunt zo'n roep negeren en wachten totdat het debat steeds verder polariseert zoals het nu gebeurt, of je kunt er zelf een gesprek over starten.
Men moet zelf weten hoe zij een traditie uitvoeren en daar mag de overheid geen harde invloed op uitoefenen. Echter mag het wel onderwijzen en er is niets schandelijks aan een NTR die er voor zou kiezen om aangepaste figuren in te zetten.
Hier op Fok! zijn er voornamelijk veel pro-hardliners die gevoelige punten structureel negeren of op kinderlijke wijze ontkennen. En dat is erg jammer.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |