Waar voor verhoging van de maximumsnelheid al voor werd gewaarschuwd blijkt nu al werkelijkheid te worden.quote:Drie keer meer doden op wegen waar je 130 mag
Het aantal verkeersdoden op wegen waar de maximumsnelheid op 130 kilometer ligt, is vorig jaar verdrievoudigd. Het aantal dodelijke slachtoffers nam toe van 10 naar 32. Dit blijkt uit een Kamerbrief die minister Melanie Schultz van Infrastructuur en Milieu donderdag verstuurde.
Ook op snelwegen waar het verkeer 120 mag rijden nam het aantal doden toe, al was die stijging minder sterk. Op deze snelwegen vielen dertig doden, vier meer dan een jaar eerder. Daarbij blijft het aantal doden op snelwegen relatief beperkt ten opzichte van provinciale 80-km/u wegen, waar verreweg de meeste doden (145) waren te betreuren.
In de Kamerbrief bleek ook dat na eerdere dalingen het totaal het aantal verkeersdoden in Nederland vorig jaar met 51 is toegenomen naar 621.
Snelheid
De minister heeft nog geen verklaring voor de verdrievoudiging van het aantal slachtoffers, maar laat tegenover de Volkskrant weten dat het te vroeg is om de stijging te verbinden aan het verhogen van de maximumsnelheid.
Tussen 2014 en 2015 nam het aantal 130-km/u snelwegen niet toe. In februari dit jaar ging wel op meer snelwegen de maximumsnelheid omhoog naar 130 kilometer per uur.
Bron: Financieele Dagblad
Dat volk ook graag weren uit supermarkten en verbieden contant af te rekenen bij de kassa.quote:Op vrijdag 22 april 2016 22:47 schreef Fred_Flinkstoned het volgende:
Misschien moeten mensen op de linkerbaan ook echt 130 gaan rijden en niet 100 of lager. Hallo oudjes voel jullie maar aangesproken. Mensen boven de 60 moeten ze het rijbewijs afnemen. Die mensen zijn levensgevaarlijk, iedere keer als ik een bijna ongeluk heb, heb ik te maken met een oudere
quote:Op vrijdag 22 april 2016 22:49 schreef Childofthe90s het volgende:
Laten we gewoon het leven afschaffen, veel te gevaarlijk.
Dom rechts regeert!!! Afschaffen die wegen!quote:Op vrijdag 22 april 2016 22:49 schreef Childofthe90s het volgende:
Laten we gewoon de snelweg afschaffen, veel te gevaarlijk.
Ridiculiseer het maar weer. Ook zo'n eigenschap van 'dom rechts'.quote:Op vrijdag 22 april 2016 22:49 schreef Childofthe90s het volgende:
quote:Op vrijdag 22 april 2016 22:55 schreef Confetti het volgende:
Wat is dit nou voor raar nieuwsbericht? Als er meer 130 km/h wegen zijn zullen daar absoluut gezien ook meer doden vallen.
quote:Tussen 2014 en 2015 nam het aantal 130-km/u snelwegen niet toe.
Het is een vergelijking van het aantal doden op diezelfde wegen voordat de maximumsnelheid op die snelwegen verhoogd werd als ik het goed heb, maar kan er naast zitten.quote:Op vrijdag 22 april 2016 22:55 schreef Confetti het volgende:
Wat is dit nou voor raar nieuwsbericht? Als er meer 130 km/h wegen zijn zullen daar absoluut gezien ook meer doden vallen.
Nee, het is een vergelijking met wegen waar in 2014 én 2015 130 werd gereden.quote:Op vrijdag 22 april 2016 22:57 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Het is een vergelijking van het aantal doden op diezelfde wegen voordat de maximumsnelheid op die snelwegen verhoogd werd.
Wat bedoel je dan met 'petrolhead', opa-stijl motorrijden met veiligheidshesje?quote:Op vrijdag 22 april 2016 22:52 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Zelf ben ik overigens ook een behoorlijke 'petrolhead' maar het plezier van hardrijden heb ik nooit begrepen.
De snelheidsverschillen nemen toe, ongetwijfeld.quote:Op vrijdag 22 april 2016 22:59 schreef Knetterkrankjorum het volgende:
Ben wel benieuwd naar de oorzaken van de ongelukken.
Onderbuik gevoel zegt dat het eerder ligt aan mensen die te langzaam rijden waar de rest niet op anticipeert dan de te hard rijders.
Oh, dat kan heel goed. Je ziet echt bijna geen echte auto's meer.quote:Op vrijdag 22 april 2016 22:44 schreef Hyaenidae het volgende:
Komt dat niet gewoon omdat kleine truttenschudders steeds meer in trek lijken te komen?
Een crash met zo'n gebakje heeft nu eenmaal sneller fatale gevolgen dan met een dikke Duitse bak.
Ik houd van autorijden, ik houd van mooie auto's. Ga graag rijden óm het rijden, en hardrijden op de snelweg vind ik niets aan inderdaad. Ik houd wel van het rijden op leuke slingerwegen en landweggetjes ja.quote:Op vrijdag 22 april 2016 23:00 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Wat bedoel je dan met 'petrolhead', opa-stijl motorrijden met veiligheidshesje?![]()
Hardrijden op de snelweg is inderdaad niet echt boeiend, maar wel op mooie slingerwegen en bochtige landweggetjes.
Als je 80 wil rijden op de snelweg dan ga je maar lekker binnendoor via andere wegen. 80 op de snelweg, meteen rijbewijs invorderenquote:Op vrijdag 22 april 2016 23:02 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
De snelheidsverschillen nemen toe, ongetwijfeld.
Maar mensen die te langzaam rijden is een slecht argument natuurlijk. Er bestaat een maximumsnelheid, maar men is vrij om 100 km/u te rijden, of zelfs 80 km/u als men wilt, zolang men maar goed anticipeert op het overige verkeer natuurlijk (dat gebeurd niet altijd, maar evenmin door hardrijders overigens, vooral op de drukke tijdstippen zie ik soms onverantwoord gedrag van mensen met haast).
Dat is gewoon het overige verkeer in gevaar brengen, zeker als er maar twee stroken zijn.quote:Op vrijdag 22 april 2016 23:05 schreef Fred_Flinkstoned het volgende:
[..]
Als je 80 wil rijden op de snelweg dan ga je maar lekker binnendoor via andere wegen. 80 op de snelweg, meteen rijbewijs invorderen
Maak er dan maar gelijk 140 van. Rond die tijd rijdt er toch geen hond op de wegen.quote:Op vrijdag 22 april 2016 23:05 schreef Ryan3 het volgende:
Afschaffen die hap.
En dan misschien alle autosnelwegen van 23.00- tot 5.00u openstellen voor 130 km/u.
Welnee, de vrachtwagens rijden ook massaal 80 tot 90 km/u op de snelweg. Ik vind dat men dat mag doen zolang men maar goed anticipeert op het overige verkeer en natuurlijk niet 80 km/u op de linkerbaan gaat rijden. Ik zou het zelf overigens ook niet doen. Maar persoonlijk vind ik 100 km/u wel ontspannen rijden eerlijk gezegd (wat ik ook niet altijd doe hoor).quote:Op vrijdag 22 april 2016 23:05 schreef Fred_Flinkstoned het volgende:
[..]
Als je 80 wil rijden op de snelweg dan ga je maar lekker binnendoor via andere wegen. 80 op de snelweg, meteen rijbewijs invorderen
Wat heb je liever?quote:Op vrijdag 22 april 2016 22:41 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Waar voor verhoging van de maximumsnelheid al voor werd gewaarschuwd blijkt nu al werkelijkheid te worden.
Persoonlijk ben ik van mening dat er geen enkel rationeel argument te bedenken valt om de verhoging van die maximumsnelheid goed te praten. Want naast meer verkeersslachtoffers leidt het ook tot meer geluidsoverlast voor omwonenden en meer co2 en fijnstofuitstoot (met eveneens de nodige gevolgen voor de volksgezondheid).
Dat kost de samenleving opgeteld honderden miljoenen, dat kan niet anders.
Dat voor hooguit enkele minuten tijdwinst maar vooral een "lekkerder gevoel". Dom rechts regeert.
Ja, ik kan dat wel aan, vrees veel jonge rijdertjes niet, alhoewel dan wrs meer de 80 km wegen voor slachtoffers zorgen...quote:Op vrijdag 22 april 2016 23:06 schreef Infection het volgende:
[..]
Maak er dan maar gelijk 140 van. Rond die tijd rijdt er toch geen hond op de wegen.
Ja... maar zijn die (extra) doden ook gevallen bij een snelheid van 130 km per uur?quote:Op vrijdag 22 april 2016 22:41 schreef Tomatenboer het volgende:
Het aantal verkeersdoden op wegen waar de maximumsnelheid op 130 kilometer ligt, is vorig jaar verdrievoudigd. Het aantal dodelijke slachtoffers nam toe van 10 naar 32.
Ik erger me kapot op een 100 weg. Dat zijn juist gevaarlijke wegen, je gaat andere dingen doen of raakt afgeleid en let misschien even niet op. Daar krijg je ongelukken van. Op een 130 weg ben ik meer geconcentreerd en reageer ik ook veel scherper.quote:Op vrijdag 22 april 2016 23:06 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Welnee, de vrachtwagens rijden ook massaal 80 tot 90 km/u op de snelweg. Ik vind dat men dat mag doen zolang men maar goed anticipeert op het overige verkeer en natuurlijk niet 80 km/u op de linkerbaan gaat rijden. Ik zou het zelf overigens ook niet doen. Maar persoonlijk vind ik 100 km/u wel ontspannen rijden eerlijk gezegd (wat ik ook niet altijd doe hoor).
Nee, omdat het glad was.quote:Op vrijdag 22 april 2016 23:08 schreef Kopiko het volgende:
[..]
Ja... maar zijn die (extra) doden ook gevallen bij een snelheid van 130 km per uur?
Misschien nam het verkeer op die wegen ook wel disproportioneel toe, was het vaker mistig of slecht weer. Het is puur een constatering, het zegt niet zo veel als TS had gehoopt.quote:Op vrijdag 22 april 2016 23:08 schreef Kopiko het volgende:
[..]
Ja... maar zijn die (extra) doden ook gevallen bij een snelheid van 130 km per uur?
Met een toename van zoveel extra doden zal er ongetwijfeld ook een (nog grotere) toename zijn van ernstig gewonden, al heb ik daar geen cijfers van paraat, maar dat lijkt me een kwestie van logisch beredeneren. Hoe hoger de snelheid hoe groter de kans dat men daar blijvend letsel aan overhoudt.quote:Op vrijdag 22 april 2016 23:08 schreef CarltonBanks het volgende:
[..]
Wat heb je liever?
20 extra doden per jaar omdat ze net even iets harder gaan of 20 extra invalide die 24/7 hulp nodig hebben en extra aangepaste middelen, huizen, medicijnen enzovoorts?
Je houdt van rondtoeren waarschijnlijk, niet van op de limiet door de bochten jakkeren op 80km wegen. Want dat is veel riskanter dan met 150 over de snelweg cruisen. Je bent helaas geen bochtenridder.quote:Op vrijdag 22 april 2016 23:04 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ik houd van autorijden, ik houd van mooie auto's. Ga graag rijden óm het rijden, en hardrijden op de snelweg vind ik niets aan inderdaad. Ik houd wel van het rijden op leuke slingerwegen en landweggetjes ja.
Maar snelheidsbeleving vind ik vaak maar even leuk. Op de snelweg bied dat voor mij weinig meerwaarde (behalve als je op vakantie 1300 kilometer moet rijden ofzo).
Klopt, rondtoeren is misschien wel de juiste typering. Ik weet niet wat je onder een bochtenridder verstaat, maar ik mag graag een potje sturen. Heb daar in het verleden ook de juiste auto's voor in mijn bezit gehad, aardige stuurauto's zoals een BMW 318 van de E46 generatie, een Alfa Romeo 156 bijvoorbeeld, en momenteel een SAAB 9-3 Coupé turbo, al is dat absoluut geen lekkere stuurmansauto maar meer een fijne cruiser.quote:Op vrijdag 22 april 2016 23:11 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Je houdt van rondtoeren waarschijnlijk, niet van op de limiet door de bochten jakkeren op 80km wegen. Want dat is veel riskanter dan met 150 over de snelweg cruisen. Je bent helaas geen bochtenridder.
Schei toch uit, weersomstandigheden vorig jaar zijn uitstekend geweest. Dit is nu eenmaal de tol die je statistisch al binnen een jaar binnenhaalt als je de snelheid omhoog duwt om aan je macho-stemmertjes tegemoet te komen. Dan hebben die doden ook nog niet eens 1.000 ¤ extra gekregen, hadden ze toch een deel van hun begrafeniskosten van kunnen betalen, zeg maar.quote:Op vrijdag 22 april 2016 23:10 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
Misschien nam het verkeer op die wegen ook wel disproportioneel toe, was het vaker mistig of slecht weer. Het is puur een constatering, het zegt niet zo veel als TS had gehoopt.
Dit !quote:Op vrijdag 22 april 2016 23:11 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Je houdt van rondtoeren waarschijnlijk, niet van op de limiet door de bochten jakkeren op 80km wegen. Want dat is veel riskanter dan met 150 over de snelweg cruisen. Je bent helaas geen bochtenridder.
Op drukke tijdstippen wordt er sowieso minder snel 130 km/u gereden. En dan heb je ook nog wegen waar je alleen 's avonds 130 km/u mag rijden.quote:Op vrijdag 22 april 2016 23:02 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
De snelheidsverschillen nemen toe, ongetwijfeld.
Maar mensen die te langzaam rijden is een slecht argument natuurlijk. Er bestaat een maximumsnelheid, maar men is vrij om 100 km/u te rijden, of zelfs 80 km/u als men wilt, zolang men maar goed anticipeert op het overige verkeer natuurlijk (dat gebeurd niet altijd, maar evenmin door hardrijders overigens, vooral op de drukke tijdstippen zie ik soms onverantwoord gedrag van mensen met haast).
Waarom niet 80 km/u. Of 60 km/u. Wat maakt 100 of 120 km/u de perfecte snelheid voor een snelweg.quote:Op vrijdag 22 april 2016 22:52 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ridiculiseer het maar weer. Ook zo'n eigenschap van 'dom rechts'.
Die verhoging naar 130 km/u was werkelijk waar nergens goed voor. 100 en 120 km/u was prima.
Of vinden jullie die marginale tijdswinst en een beetje extra rijplezier / rijbeleving wel al die extra verkeersslachtoffers en maatschappelijke kosten waard?
Zelf ben ik overigens ook een behoorlijke 'petrolhead' maar het plezier van hardrijden heb ik nooit begrepen.
Je begrijpt er weinig van, de cijfers gaan om wegen waar in 2014 ook al 130 werd gereden, is dus niet het gevolg van een verhoging van de snelheid.quote:Op vrijdag 22 april 2016 23:14 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Schei toch uit, weersomstandigheden vorig jaar zijn uitstekend geweest. Dit is nu eenmaal de tol die je statistisch al binnen een jaar binnenhaalt als je de snelheid omhoog duwt om aan je macho-stemmertjes tegemoet te komen. Dan hebben die doden ook nog niet eens 1.000 ¤ extra gekregen, hadden ze toch een deel van hun begrafeniskosten van kunnen betalen, zeg maar.
man overdrijf niet. 130 km/h waar praten we over, nog steeds een snelheid van niks. of het nou 120 of 130 is maakt ook geen reet uit dus dat het komt omdat de snelheid is verhoogd is echt bullshit. het is maar 10km/h verschilquote:Op vrijdag 22 april 2016 23:14 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Schei toch uit, weersomstandigheden vorig jaar zijn uitstekend geweest. Dit is nu eenmaal de tol die je statistisch al binnen een jaar binnenhaalt als je de snelheid omhoog duwt om aan je macho-stemmertjes tegemoet te komen. Dan hebben die doden ook nog niet eens 1.000 ¤ extra gekregen, hadden ze toch een deel van hun begrafeniskosten van kunnen betalen, zeg maar.
Volgens mij begrijp ji er weinig van als je al niet van te voren dit soort effecten hebt rekening gehouden. Het werd NB van te voren al voorspeld. Ja, en nu blijkt het uit de cijfers en dan ga jij miepen over weersomstandigheden?quote:Op vrijdag 22 april 2016 23:16 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
Je begrijpt er weinig van, de cijfers gaan om wegen waar in 2014 ook al 130 werd gereden, is dus niet het gevolg van een verhoging van de snelheid.
Ja, alle 365 dagen? Tjonge.quote:Op vrijdag 22 april 2016 23:14 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Schei toch uit, weersomstandigheden vorig jaar zijn uitstekend geweest.
Moet jij zoveel rijden per dag joh? Had ook een collega die, ik geloof op 110 km afstand woonde van zijn werk. Ergens in sub-Sahara België.quote:Op vrijdag 22 april 2016 23:18 schreef Dagonet het volgende:
130 is ook geen toegevoegde waarde, het scheelt alleen bakken in accijns.
Die paar minuten die het me scheelt zijn het me niet waard op die 200km per dag.
Ik maak me meer zorgen om de (zoveelste) hoge boete in de bus dan om een invordering van rijbewijs. Invordering lijkt me juist wel stoer om een keer mee te maken, maar is me helaas nog niet gelukt. Wel paar keer aangehouden, maar had toen niet het lef om gewoon vol door te blijven trekken met popo achter om voor de jackpot te gaan.quote:Op vrijdag 22 april 2016 23:14 schreef CarltonBanks het volgende:
ik raas geregeld met 180 op de teller naar huis (170 op de satnav, net genoeg voor niet invorderen) nadat de arbeid gedaan is. Ik val er niemand mee lastig en zoef de vrachtwagens gewoon voorbij met 100 verschil.
Ja, maar ik vind dat dus niet de moeite waard, gooi alles maar terug naar 120.quote:Op vrijdag 22 april 2016 23:18 schreef Igen het volgende:
Het was idd in 2010 al berekend dat er door de verhoging naar 130 km/u zo'n 15 tot 25 extra doden per jaar zouden vallen. Dus in die zin is dit nieuws niet onverwacht. Men heeft het bewust op de koop toe genomen.
West-Duitsland dingetje.quote:Op vrijdag 22 april 2016 23:20 schreef Morrigan het volgende:
Btw, wat heeft snelheid met rechts te maken. Ik zie die link niet.
Gewoon volgende keer doenquote:Op vrijdag 22 april 2016 23:20 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Ik maak me meer zorgen om de (zoveelste) hoge boete in de bus dan om een invordering van rijbewijs. Invordering lijkt me juist wel stoer om een keer mee te maken, maar is me helaas nog niet gelukt. Wel paar keer aangehouden, maar had toen niet het lef om gewoon vol door te blijven trekken met popo achter om voor de jackpot te gaan. [ afbeelding ]
En rijden als kamikaze piloten.....quote:Op vrijdag 22 april 2016 22:44 schreef Hyaenidae het volgende:
Komt dat niet gewoon omdat kleine truttenschudders steeds meer in trek lijken te komen?
Een crash met zo'n gebakje heeft nu eenmaal sneller fatale gevolgen dan met een dikke Duitse bak.
Is daar ook een formule voor om dat te kunnen berekenen?quote:Op vrijdag 22 april 2016 23:18 schreef Igen het volgende:
Het was idd in 2010 al berekend dat er door de verhoging naar 130 km/u zo'n 15 tot 25 extra doden per jaar zouden vallen. Dus in die zin is dit nieuws niet onverwacht. Men heeft het bewust op de koop toe genomen.
Verhoging van de maximumsnelheid was een grote wens van met name de VVD en aanhang, en met name ter rechterzijde van het politieke spectrum zie je veel voorstanders van de verhoging van de maximumsnelheid. Bij GeenStijl liep men bijvoorbeeld ook in de polonaise.quote:Op vrijdag 22 april 2016 23:20 schreef Morrigan het volgende:
Rechts denkt dat de economie harder gaat als de auto's op de snelweg harder gaan (130 km/u enzo).quote:Op vrijdag 22 april 2016 23:20 schreef Morrigan het volgende:
Sukkel.quote:Op vrijdag 22 april 2016 22:44 schreef Hyaenidae het volgende:
Oetlul.quote:Op vrijdag 22 april 2016 23:24 schreef loni55 het volgende:
[..]
Sukkel.
Ontopic: maar ik wil 10 seconden eerder op het werk aankomen!!
Ja, nu bakken ze het er wel van in voormalig DDR, en heeeeeel gevaarlijk vaak.quote:Op vrijdag 22 april 2016 23:22 schreef CarltonBanks het volgende:
[..]
eerder oost, daar mag je hard... west niet
En waarom is 120 km/u de perfecte snelheid?quote:Op vrijdag 22 april 2016 23:20 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, maar ik vind dat dus niet de moeite waard, gooi alles maar terug naar 120.
Dat is 120 km/u natuurlijk evenmin. Als je de perfecte snelheid zoekt wat betreft veiligheid, doorstroming en efficiency dan kom je waarschijnlijk bij 90 tot 100 km/u uit.quote:Op vrijdag 22 april 2016 23:28 schreef Morrigan het volgende:
[..]
En waarom is 120 km/u de perfecte snelheid?
110 of 100 zou nog beter zijn en dan wel wat mij betreft tussen 23.00- en 5.00u harder.quote:Op vrijdag 22 april 2016 23:28 schreef Morrigan het volgende:
[..]
En waarom is 120 km/u de perfecte snelheid?
Het is een tijdje 100 geweest toch?quote:Op vrijdag 22 april 2016 23:31 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Dat is 120 km/u natuurlijk evenmin. Als je de perfecte snelheid zoekt wat betreft veiligheid, doorstroming en efficiency dan kom je waarschijnlijk bij 90 tot 100 km/u uit.
Maar goed, daar pleit ik ook niet voor hoor. Hoewel er puur rationeel wellicht wel wat voor te zeggen valt.
Ja in de jaren 70 en 80 was dat gebruikelijk. Pas eind jaren 80 / begin jaren 90 werd het 120 km/u als ik het me goed herinner.quote:
Ik weet het niet meer. Ik heb in 1980 mijn rijbewijs gehaald iig, maar volgens mij was het toen 120. Is maar heel kort geweest die 100 km iig.quote:Op vrijdag 22 april 2016 23:34 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ja in de jaren 70 en 80 was dat gebruikelijk. Pas eind jaren 80 / begin jaren 90 werd het 120 km/u als ik het me goed herinner.
Wikipedia zegt in ieder geval dat de maximumsnelheid in 1988 naar 120 km/u is verhoogd.quote:Op vrijdag 22 april 2016 23:35 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik weet het niet meer. Ik heb in 1980 mijn rijbewijs gehaald iig, maar volgens mij was het toen 120. Is maar heel kort geweest die 100 km iig.
Okee, maar het was maar paar jaar. Dus klopt dat het 120 was in 1980 wrs.quote:Op vrijdag 22 april 2016 23:36 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Wikipedia zegt in ieder geval dat de maximumsnelheid in 1988 naar 120 km/u is verhoogd.
Enkele reis 98km deur tot deur, waarvan zo'n 94 op de snelweg.quote:Op vrijdag 22 april 2016 23:19 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Moet jij zoveel rijden per dag joh? Had ook een collega die, ik geloof op 110 km afstand woonde van zijn werk. Ergens in sub-Sahara België.
Dat komt omdat de energie in je beweging kwadratisch toeneemt met je snelheid in plaats van lineair, dus je remweg wordt flink langer en botsingen worden heftiger.quote:Op vrijdag 22 april 2016 22:59 schreef Knetterkrankjorum het volgende:
Ben wel benieuwd naar de oorzaken van de ongelukken.
Onderbuik gevoel zegt dat het eerder ligt aan mensen die te langzaam rijden waar de rest niet op anticipeert dan de te hard rijders.
Ik alleen 's ochtends in de vroeg-in aanpassen aan verkeer, laat-in en uit en nacht-in en uit no problemos, behalve nacht-uit in de zomer.quote:Op vrijdag 22 april 2016 23:39 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Enkele reis 98km deur tot deur, waarvan zo'n 94 op de snelweg.
's Avonds laat of 's ochtends heel vroeg 100. Als het drukker is dan de max snelheid, iig bij het inhalen.
Mensen die de auto gewoon naar de linkerbaan knallen zijn levensgevaarlijk (dat zijn vooral de weekendrijders). En mensen die 's nachts met 80 in hun personenauto rijden zijn ook malloten, je anticipeert er namelijk niet snel op want het zijn geen vrachtwagens.
Deze cijfers gaan dus helemaal niet over verkeersdoden door een stijging van 120 naar 130: zowel in 2014 als in 2015 werd op deze wegen al 130 gereden. Maar weinig mensen hier kunnen begrijpend lezen en hebben dat in de gaten.quote:Op vrijdag 22 april 2016 23:18 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Volgens mij begrijp ji er weinig van als je al niet van te voren dit soort effecten hebt rekening gehouden. Het werd NB van te voren al voorspeld. Ja, en nu blijkt het uit de cijfers en dan ga jij miepen over weersomstandigheden?
quote:Op vrijdag 22 april 2016 23:44 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
Deze cijfers gaan dus helemaal niet over verkeersdoden door een stijging van 120 naar 130: zowel in 2014 als in 2015 werd op deze wegen al 130 gereden. Maar weinig mensen hier kunnen begrijpend lezen en hebben dat in de gaten.
Nieuwe Holocaustontkenning?quote:In februari dit jaar ging wel op meer snelwegen de maximumsnelheid omhoog naar 130 kilometer per uur.
Dit jaar = 2016, de stijging was in 2015, namelijk ten opzichte van 2014...quote:Op vrijdag 22 april 2016 23:51 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
[..]
Nieuwe Holocaustontkenning?.
We wachten de analyse van de minister nog maar even af. Ik zeg wel eensch met GL, afschaffen al dat gerommel, terug naar 120 overall en dan tussen eerder genoemde uren 130 overall.
Goed punt. Cijfers van ongevallen in woonwijken moeten meegenomen wordenquote:Op vrijdag 22 april 2016 23:53 schreef ACT-F het volgende:
Ik reed 140 in de tijd van 120 km/u en ik rijd nog steeds 140 km/u in de tijd van 130 km/u. Wat is nu het causaal verband met de verhoging van de maximumsnelheid? Niets. De werkelijke snelheid telt en niet wat er op de borden staat. Het is weer zo'n onlogische gevolgtrekking van dom-links.
Het is drukker. Veel drukker. En er zijn meer mensen die gewoon niet kunnen omgaan met fatsoenlijke snelheden.quote:Op vrijdag 22 april 2016 22:58 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Wegens de aantrekkende economie is er gewoon meer verkeer op de weg.
quote:Op vrijdag 22 april 2016 22:41 schreef Tomatenboer het volgende:
Het aantal verkeersdoden op wegen waar de maximumsnelheid op 130 kilometer ligt, is vorig jaar verdrievoudigd. Het aantal dodelijke slachtoffers nam toe van 10 naar 32. Dit blijkt uit een Kamerbrief die minister Melanie Schultz van Infrastructuur en Milieu donderdag verstuurde.
En dan keihard lachen, want je hebt voldoende helpers om alles weer recht te breien.quote:
En klussen in huis is gevaarlijker.quote:Op zaterdag 23 april 2016 00:03 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Goed punt. Cijfers van ongevallen in woonwijken moeten meegenomen worden
Zet de cijfers uit de jaren 70 er nog even bij joh.quote:Op zaterdag 23 april 2016 00:19 schreef BlaZ het volgende:
Als we het aantal verkeersdoden over een langere periode nemen is er niet zoveel aan de hand.
2010:640
2011:661
2012:650
2013:570
2014:570
2015:621
Op 49% van de snelwegen mag 130 gereden worden: 31 doden.
Op snelwegen met vmax 100/120 vallen 38 doden.
Ja, hij lacht het nog weg als er 5 miljoen extra arme Nederlanders bij zouden komen.quote:Op zaterdag 23 april 2016 00:18 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
En dan keihard lachen, want je hebt voldoende helpers om alles weer recht te breien.
Dat zijn de totale verkeersdoden. Je zou ze eigenlijk moeten hebben per snelweg. Op de A2 mag je al sinds 2013 daar 130 km/u rijden.quote:Op zaterdag 23 april 2016 00:19 schreef BlaZ het volgende:
Als we het aantal verkeersdoden over een langere periode nemen is er niet zoveel aan de hand.
2010:640
2011:661
2012:650
2013:570
2014:570
2015:621
Op 49% van de snelwegen mag 130 gereden worden: 31 doden.
Op snelwegen met vmax 100/120 vallen 38 doden.
3500 doden 1970quote:Op zaterdag 23 april 2016 00:20 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Zet de cijfers uit de jaren 70 er nog even bij joh.
Ja, en verreweg de meeste verkeersongelukken gebeuren buiten de snelweg (provinciale wegen, bebouwde kom, stadscentra. Alleen, als het verkeerd gaat op de snelweg dan zijn de gevolgen heel erg ernstig.quote:Op zaterdag 23 april 2016 00:22 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Dat zijn de totale verkeersdoden. Je zou ze eigenlijk moeten hebben per snelweg. Op de A2 mag je al sinds 2013 daar 130 km/u rijden.
Ja, nou ja, op sommige stukken met 130 rij ik wel eens 140. Maar ik ben ouder dan de meesten van jullie, heb toch wel gemerkt dat dat een verschil is. Ik rijd gewoon defensief ook. Ook een sport om géén boetes te krijgen.quote:Op zaterdag 23 april 2016 00:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik hou zelf trouwens ook van hard rijden maar er is ook iets genaamd ratio. De tijdwinst is verwaarloosbaar klein, het brandstofverbruik en daarmee stijgt veel te sterk en de luchtkwaliteit (in de omgeving van de snelweg) daalt veel te veelvoor dat beetje tijdwinst en als je wil racen dan kan je beter naar een circuit gaan, dat is veel leuker dan iets harder rijden op de openbare weg.
+ dat Nederlanders niet met een hogere snelheid om kunnen gaan om wat voor reden(en) dan ook.
Dan blijf je problemen hebben zoals een onnodig verhoogd verbruik, meer luchtvervuiling, meer lawaai voor de mensen in de omgeving etc.quote:Op zaterdag 23 april 2016 00:26 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, nou ja, op sommige stukken met 130 rij ik wel eens 140. Maar ik ben ouder dan de meesten van jullie, heb toch wel gemerkt dat dat een verschil is. Ik rijd gewoon defensief ook. Ook een sport om géén boetes te krijgen.
Er vallen meer doden op snelwegen waar 100/120 km per uur mag worden gereden.quote:Op zaterdag 23 april 2016 00:27 schreef luxerobots het volgende:
Ik hoop dat Melanie Schultz van Haegen inziet dat het hele harder rijden om het harder rijden oliedom is. Gezien haar matige intellectuele capaciteiten zal dat wel niet.
Op de meeste plekken kan er helemaal niet hard gereden worden, Nederland is te klein en te vol. De tijdswinst is minimaal terwijl het aantal doden en de milieuschade wel sterk toenemen.
Klopt, ik het er ook mee eens hoor. Idee van GL nu, geloof ik.quote:Op zaterdag 23 april 2016 00:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dan blijf je problemen hebben zoals een onnodig verhoogd verbruik, meer luchtvervuiling, meer lawaai voor de mensen in de omgeving etc.
Het gaat niet alleen om de veiligheid, er zijn veel meer redenen om de maximale snelheid te beperken. Dat individuën dat niet leuk vinden (ik rijd zelf graag hard) begrijp ik maar het gaat niet om de individuën, het gaat om alle mensen samen.
Jullie zullen het wel kunnen raden, ook ik ben een voorstander van het afschaffen van die 130 km/u. Het zou bovendien ook veel meer duidelijkheid scheppen en boetes voorkomen bij mensen die niet goed opletten (wat hen soms niet eens echt te verwijten isquote:Op zaterdag 23 april 2016 00:27 schreef voetbalmanager2 het volgende:
'GroenLinks wil afschaffing 130 km/u'
Het beleid om daar waar mogelijk de maximumsnelheid op autowegen te verhogen naar 130 kilometer per uur, moet worden herzien.
Dat zegt zowel hoogleraar Bert van Wee (Transportbeleid, TU Delft) als Kamerlid Liesbeth van Tongeren (GroenLinks) vrijdagavond in EenVandaag.
Aanleiding voor hun uitspraken is de stijging van het aantal verkeersdoden in 2015. Dat steeg van 570 in 2014 naar 621 vorig jaar. Op snelwegen waar 130 kilometer per uur mag worden gereden, is het aantal verkeersdoden verdrievoudigd van 10 in 2014 naar 32 vorig jaar.
Beide partijen plaatsen het aantal ongelukken op 130-wegen echter niet in perspectief. Uit de cijfers, verzameld door de politie en het Centraal Bureau voor de Statistiek, blijkt namelijk dat verreweg de meeste verkeersdoden zijn gevallen op 50-wegen (127 slachtoffers) en 80-wegen (145). Het aantal dodelijke ongelukken op 130-wegen is de afgelopen jaren juist heel laag geweest en lijkt nu te normaliseren.
Blijkbaar is dat aan dovemansoren gericht, want Van Tongeren eist dat minister Schultz toch handelt: ,,Onmiddellijk die 130 terug naar 120 en waar het 100 was weer 100.'' Volgens Van Wee heeft de snelheidsverhoging ,,aantoonbaar gezorgd voor meer slachtoffers”.
http://www.telegraaf.nl/b(...)r_per_uur_af___.html
Als je 's nachts op de snelweg in Friesland rijdt, is er geen hond. Dan kan je zelfs 150 rijden.quote:Op zaterdag 23 april 2016 00:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Jullie zullen het wel kunnen raden, ook ik ben een voorstander van het afschaffen van die 130 km/u. Het zou bovendien ook veel meer duidelijkheid scheppen en boetes voorkomen bij mensen die niet goed opletten (wat hen soms niet eens echt te verwijten is).
Ik denk dat het niet zo veel met persé hard willen rijden te maken heeft, maar welke snelheid op een bepaalde weg het prettigst aanvoelt. 100 km/u binnen bebouwde kom rijden is niet comfortabel, omdat die wegen daar niet voor gemaakt. Echter is 100 rijden op een redelijk lege snelweg met 5 stroken ook niet bepaald comfortabel. Dan voelt het vooral geforceerd.quote:Op zaterdag 23 april 2016 00:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik hou zelf trouwens ook van hard rijden maar er is ook iets genaamd ratio. De tijdwinst is verwaarloosbaar klein, het brandstofverbruik en daarmee stijgt veel te sterk en de luchtkwaliteit (in de omgeving van de snelweg) daalt veel te veelvoor dat beetje tijdwinst en als je wil racen dan kan je beter naar een circuit gaan, dat is veel leuker dan iets harder rijden op de openbare weg.
+ dat Nederlanders niet met een hogere snelheid om kunnen gaan om wat voor reden(en) dan ook.
Ja, en met de auto's van tegenwoordig, het is wel te begrijpen ook. Echter statistisch leidt het tot meer slachtoffers.quote:Op zaterdag 23 april 2016 00:30 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Ik denk dat het niet zo veel met persé hard willen rijden te maken heeft, maar welke snelheid op een bepaalde weg het prettigst aanvoelt. 100 km/u binnen bebouwde kom rijden is niet comfortabel, omdat die wegen daar niet voor gemaakt. Echter is 100 rijden op een redelijk lege snelweg met 5 stroken ook niet bepaald comfortabel. Dan voelt het vooral geforceerd.
Ik blijf erbij dat ik die conclusie kort door de bocht vind. Daarom ben ik ook nieuwsgierig naar de cijfers van 2013 en 2014. Toen mocht je op bepaalde wegen ook al 130 km/u rijden.quote:Op zaterdag 23 april 2016 00:35 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, en met de auto's van tegenwoordig, het is wel te begrijpen ook. Echter statistisch leidt het tot meer slachtoffers.
Mooiste experiment zou zijn twee jaar lang alles weer terugbrengen naar 120, denk ik.quote:Op zaterdag 23 april 2016 00:38 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Ik blijf erbij dat ik die conclusie kort door de bocht vind. Daarom ben ik ook nieuwsgierig naar de cijfers van 2013 en 2014. Toen mocht je op bepaalde wegen ook al 130 km/u rijden.
1 jaar zonder limiet en 1 jaar 110, 120/130 zit te dicht bij elkaar om het echt te kunnen vergelijken.quote:Op zaterdag 23 april 2016 00:40 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Mooiste experiment zou zijn twee jaar lang alles weer terugbrengen naar 120, denk ik.
Het is gl en een doorn in het oog van gl. Een van de speerpuntjes van die splinterpartij.quote:Op zaterdag 23 april 2016 00:41 schreef BlaZ het volgende:
https://www.swov.nl/rappo(...)et_Verkeersdoden.pdf
Dit is het rapport overigens.
Ten opzichte van 2014 (niet in de afbeelding) is er een stijging bij wegvakongevallen op 130km/uurwegen
van 10 naar 31. Op 30km/uur-wegen is het aantal doden op wegvakken en kruisingen
inmiddels opgelopen tot 39.
Het is niet meer dan een losse opmerking uit een rapport. Vreemd alle heisa hierover terwijl het rapport deze opmerking niet eens statistisch onderbouwt.
Ik denk dat dat behoorlijk wat chaos en frustratie gaat opleveren. Misschien zelfs meer dodelijke slachtoffers.quote:Op zaterdag 23 april 2016 00:40 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Mooiste experiment zou zijn twee jaar lang alles weer terugbrengen naar 120, denk ik.
Tijdstippen. Ook belangrijk.quote:Op zaterdag 23 april 2016 00:44 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Ik denk dat dat behoorlijk wat chaos en frustratie gaat opleveren. Misschien zelfs meer dodelijke slachtoffers.
Maar goed, ik blijf erbij dat je alleen met hare cijfers misschien een conclusie kan trekken. Per snelweg, jaar, snelheid en hoeveel auto's daar reden dat jaar.
Zelfs dan is het lastig. Er vallen dusdanig weinig doden op de snelwegen dat het statistisch gezien amper te vergelijken is.quote:Op zaterdag 23 april 2016 00:44 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Ik denk dat dat behoorlijk wat chaos en frustratie gaat opleveren. Misschien zelfs meer dodelijke slachtoffers.
Maar goed, ik blijf erbij dat je alleen met hare cijfers misschien een conclusie kan trekken. Per snelweg, jaar, snelheid en hoeveel auto's daar reden dat jaar.
Uiteraard. En dan kun je ook nog kijken om wat voor ongelukken het gaat. Eenzijdige ongelukken, ongelukken door spookrijder of een ordinaire botsing.quote:
Maar die wegen met tegenliggers zijn natuurlijk niet te vergelijken met de behoorlijk veilige snelwegen.quote:Op zaterdag 23 april 2016 00:50 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Op 80km wegen vallen stukken meer doden.
https://www.swov.nl/rappo(...)et_Verkeersdoden.pdf
Ja, in 1980 toen ik mijn rijbewijs haalde, was je wel redelijk hard aan het rijden met 120, met die auto's van toen.quote:
Allicht, snelheid an sich is dan ook niet gevaarlijk of ongevaarlijk.quote:Op zaterdag 23 april 2016 00:53 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Maar die wegen met tegenliggers zijn natuurlijk niet te vergelijken met de behoorlijk veilige snelwegen.
En het aantal kilometers asfalt waar 130 gereden mag worden? Is die korter of langer geworden?quote:
het is veel te vroeg om deze conclusies te trekkenquote:Op vrijdag 22 april 2016 22:41 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Waar voor verhoging van de maximumsnelheid al voor werd gewaarschuwd blijkt nu al werkelijkheid te worden.
Persoonlijk ben ik van mening dat er geen enkel rationeel argument te bedenken valt om de verhoging van die maximumsnelheid goed te praten. Want naast meer verkeersslachtoffers leidt het ook tot meer geluidsoverlast voor omwonenden en meer co2 en fijnstofuitstoot (met eveneens de nodige gevolgen voor de volksgezondheid).
Dat voor hooguit enkele minuten tijdwinst maar vooral een "lekkerder gevoel". Dom rechts regeert.
Dat denk ik ook vaak als ik dan weer een ongeluk zie met van die Fiat Panda autootjes die al indeuken als je er tegen aan leuntquote:Op vrijdag 22 april 2016 22:44 schreef Hyaenidae het volgende:
stop eens met schelden jambek, beetje mijn mattie uitschelden, dat zal je bezurenquote:Op vrijdag 22 april 2016 23:24 schreef loni55 het volgende:
[..]
Sukkel.
Ontopic: maar ik wil 10 seconden eerder op het werk aankomen!!
80 is niet veiliger, want dan gaan vrachtwagens opeens in de linkerbaan autos inhalen en rare capriolen uithalen.quote:Op zaterdag 23 april 2016 00:53 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Maar die wegen met tegenliggers zijn natuurlijk niet te vergelijken met de behoorlijk veilige snelwegen.
Dat laatste is echt typisch een NLse instelling en levensgevaarlijk. Ook voor jou zelf, egoprutser. Wacht maar tot je een keer iemand achterop krijgt. Het is dan nog jou schuld ook, want bewijs maar eens dat diegene harder heeft gereden dan jij, terwijl jij met oogkleppen op van baan wisselt.quote:Op zaterdag 23 april 2016 09:07 schreef Resistor het volgende:
Het moet gewoon veel duidelijker worden, en met minder grote overgangen van snelheid.
Dus als je uit een 100km/h zone komt eerst een paar km. 120km/h, en dan pas naar de 130km/h.
Goed voorbeeld vind ik het stuk tussen Knooppunt Oudenrijn en afrit De Meern: Vroeger mocht je een stukje voor de afrit van 100km/h naar de 120km/h, en dat bleef zo. Nu is het pas bij de afrit zelf dat je naar de 130km/h mag.
Wat ik dan meestal al doe is als ik een slome voor mij verwacht die niet weet waar het gaspedaal zit ik alvast een baantje naar links ga, zodat ik het gas in kan trappen als het echt naar de 130km/h kan. Interesseert mij niet wat er dan achter mij zit, ik rij zo hard als ik mag
Denk dat dat zeker meespeelt, mensen hebben minder uit te geven en een middenklasser kost je al gauw 1000 euro aan belasting per jaar.quote:Op vrijdag 22 april 2016 22:44 schreef Hyaenidae het volgende:
Er moeten niet zulke torenhoge belastingen zitten op grotere/veilige auto's. In ieder geval niet als het je enige of eerste auto is. Keuze voor een kleine auto is volgens mij puur gebaseerd op geld en niet op veiligheid.quote:Op zaterdag 23 april 2016 08:54 schreef MMXMMX het volgende:
[..]
Dat denk ik ook vaak als ik dan weer een ongeluk zie met van die Fiat Panda autootjes die al indeuken als je er tegen aan leunt
Koop een hummer en je overleeft veel sneller
Een stijging van 300% lijkt me statistisch significant. Als we minder verkeersongelukken krijgen op snelwegen door weer van 130 naar 120 km/u te gaan, waarom zou je dat dan niet doen? Geen noemenswaardig tijdverlies, verhoudingsgewijs meer minder vervuilende uitstoot en brandstofverspilling, minder lawaai voor de mensen die daar wonen, minder risico op boetes door onduidelijkheden over waar je wel en waar je niet 130 km/u mag rijden. Ik zie geen reden om de 130 km/u in stand te houden voor die paar stukjes waar je harder mag rijden.quote:Op zaterdag 23 april 2016 00:43 schreef Red_85 het volgende:
Het is gl en een doorn in het oog van gl.
Waarom ga je steeds uit van "marginale tijdswinst"? Niet iedereen rijd maar 50 kilometer op een dag hoor. Als ik ergens 130 kan rijden waar ik anders 100 kon dan tikt dat op een route van 600km best aan hoor.quote:Op vrijdag 22 april 2016 22:52 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ridiculiseer het maar weer. Ook zo'n eigenschap van 'dom rechts'.
Die verhoging naar 130 km/u was werkelijk waar nergens goed voor. 100 en 120 km/u was prima.
Of vinden jullie die marginale tijdswinst en een beetje extra rijplezier / rijbeleving wel al die extra verkeersslachtoffers en maatschappelijke kosten waard?
130kmp/u racen noemen. :-P je lijkt mijn oma wel.quote:Op zaterdag 23 april 2016 09:44 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Een stijging van 300% lijkt me statistisch significant. Als we minder verkeersongelukken krijgen op snelwegen door weer van 130 naar 120 km/u te gaan, waarom zou je dat dan niet doen? Geen noemenswaardig tijdverlies, verhoudingsgewijs meer minder vervuilende uitstoot en brandstofverspilling, minder lawaai voor de mensen die daar wonen, minder risico op boetes door onduidelijkheden over waar je wel en waar je niet 130 km/u mag rijden. Ik zie geen reden om de 130 km/u in stand te houden voor die paar stukjes waar je harder mag rijden.
Als je graag een coureur wil spelen ga dan naar het circuit toe, regel met wat vrienden dat je daar met elkaar racet.
Meer kilometers asfalt waar 130 gereden mag worden. Het aantal snelwegen waar 130 mag is geloof ik gelijk gebleven, echter de totale lengte waarop men 130 mag is wel toegenomen. Lijkt me logisch dat dat ook meetelt.quote:Op zaterdag 23 april 2016 09:55 schreef Braindead2000 het volgende:
Waarom heeft het met de snelheid te maken als het jaar daarvoor ook al 130 gereden werd op dezelfde wegen?
Ach snappen doe ik het niet, door al dat gepraat en: oh wat erg dat dit kan in Nederland vind ik de stemming hier wel af en toe behoorlijk doorslaan.quote:Op zaterdag 23 april 2016 10:04 schreef Silven het volgende:
[..]
130kmp/u racen noemen. :-P je lijkt mijn oma wel.
Maar dan is het toch logisch dat het aantal doden op die wegen toeneemt? Meer kilometers 130km/uur-wegen betekent meer kans om dood te gaan op die wegen, niet per se door de snelheid maar door de uitbreiding van het wegdek.quote:Op zaterdag 23 april 2016 10:05 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Meer kilometers asfalt waar 130 gereden mag worden. Het aantal snelwegen waar 130 mag is geloof ik gelijk gebleven, echter de totale lengte waarop men 130 mag is wel toegenomen. Lijkt me logisch dat dat ook meetelt.
Plus idd wat iemand eerder aanhaalde, meer oudjes op de weg.
Daarom, dus ik snap die heisa niet zo goed.quote:Op zaterdag 23 april 2016 10:17 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Maar dan is het toch logisch dat het aantal doden op die wegen toeneemt? Meer kilometers 130km/uur-wegen betekent meer kans om dood te gaan op die wegen, niet per se door de snelheid maar door de uitbreiding van het wegdek.
Stel je maakt de maximum snelheid in heel Nederland 120 km/uur. Dan zal je zien dat het aantal doden op de 130km/uur-wegen nul is en het aantal doden op de 120/km-wegen toeneemt. Zou men dan op dezelfde manier redeneren? Dat 130 km/uur veiliger is dan 120/km per uur?quote:Op zaterdag 23 april 2016 10:19 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Daarom, dus ik snap die heisa niet zo goed.
Dat weet jij, dat weet ik, en nog wel meer.quote:Op zaterdag 23 april 2016 10:22 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Stel je maakt de maximum snelheid in heel Nederland 120 km/uur. Dan zal je zien dat het aantal doden op de 130km/uur-wegen nul is en het aantal doden op de 120/km-wegen toeneemt. Zou men dan tot dezelfde conclusie komen? Dat 130 km/uur veiliger is dan 120/km per uur?
Plus de toename van die kleine kutgebakjes op de weg die niks geen kreukelzone hebben.quote:Op zaterdag 23 april 2016 10:27 schreef Wespensteek het volgende:
Vrij logisch dat ongelukken ernstiger gevolgen hebben door de hogere snelheid.
Jij lijkt mij ook wel zo'n figuur dat anderen in gevaar brengt op de weg.quote:
Dan heb jij een hele verkeerde voorstelling van hoe ik echt ben.quote:Op zaterdag 23 april 2016 10:35 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Jij lijkt mij ook wel zo'n figuur dat anderen in gevaar brengt op de weg.
Beetje raar hè als vrachtwagens ook niet harder mogen als 80 km per uur.quote:Op vrijdag 22 april 2016 23:05 schreef Fred_Flinkstoned het volgende:
[..]
De drukste wegen zijn relatief de veiligste wegen.quote:Op zaterdag 23 april 2016 10:46 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:
Het verkeer op de weg neemt gewoon toe, en als er meer verkeer op de weg is dan is de kans groter op ongelukken en op meer slachtoffers. Daarbij moet je ook kijken onder welke omstandigheden deze ongelukken gebeuren.
Dat is naar mijn idee het willen doodmaken van de vrije wil.quote:Op zaterdag 23 april 2016 10:30 schreef KoosVogels het volgende:
Prijs de dag dat zelfrijdende auto's gemeengoed worden. Dan vormen bejaarden en hardrijders van het platteland eindelijk geen risico meer.
Wat ligt er tussen 2014 en 2015?quote:Tussen 2014 en 2015 nam het aantal 130-km/u snelwegen niet toe.
Gezien de cijfers in de OP is het risico op dit moment ook al nihil.quote:Op zaterdag 23 april 2016 10:30 schreef KoosVogels het volgende:
Prijs de dag dat zelfrijdende auto's gemeengoed worden. Dan vormen bejaarden en hardrijders van het platteland eindelijk geen risico meer.
Dat dus.quote:Op zaterdag 23 april 2016 08:58 schreef Twiitch het volgende:
Kost veel meer benzine, stoot meer fijnstof uit en is nu dus ook bewezen is gevaarlijker maar je bent wel 5 4 3 minuten eerder op je bestemming
Wat versta jij onder "hard rijden"?quote:Op zaterdag 23 april 2016 11:56 schreef GekkeGerrit- het volgende:
[..]
Dat dus.
Maar ik heb sowieso de lol van hard rijden nooit begrepen.
Verzin er eens een voor 120.quote:Op zaterdag 23 april 2016 13:25 schreef Toefjes het volgende:
Ik probeer argumenten vóór 130 km/uur te verzinnen, maar ze zijn er niet.
- De rest van Europa opereert ook op 130 dus dat scheelt in voorlichting en gedragssturende middelenquote:Op zaterdag 23 april 2016 13:25 schreef Toefjes het volgende:
Ik probeer argumenten vóór 130 km/uur te verzinnen, maar ze zijn er niet.
Doordat mensen met 130 veel scherper zijn is een klapband minder erg dan wanneer je 100 rijdt. Zoiets?quote:Op zaterdag 23 april 2016 13:35 schreef SpecialK het volgende:
[..]
- De rest van Europa opereert ook op 130 dus dat scheelt in voorlichting en gedragssturende middelen
- Je verhoogt een klein beetje de capaciteit van je bestaande wegen
- Je verlaagt de reistijd. Dat scheelt op individueel niveau weinig maar op macro economisch niveau wel
- Auto's en wegen kunnen het steeds beter aan om sneller te reizen dus overdreven begrenzen heeft vrij weinig zin terwijl het wel reisgenot verhoogt.
- Hogere snelheden verhoogt alertheid bij bestuurders. Mensen kakken bij 100km/u al vrij snel in.
Dit had je zelf ook wel kunnen verzinnen toch?
Het is heel simpel, Toefjes.quote:Op zaterdag 23 april 2016 13:38 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Doordat mensen met 130 veel scherper zijn is een klapband minder erg dan wanneer je 100 rijdt. Zoiets?
Jij ziet zaken als voordelen die ik niet als voordelen zie. Een klein beetje winst hier, macrootje daar. Geknoei in de marge. Als je niet scherp kan zijn bij 100 km per uur moet je niet gaan autorijden.quote:Op zaterdag 23 april 2016 13:40 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Het is heel simpel, Toefjes.
1. jij zegt dat er geen argumenten voor 130km/h te verzinnen zijn.
2. Of er argumenten tegen 130km/u te verzinnen zijn is irrelevant voor die vraag.
3. Of de argumenten tegen 130km/u zwaarder wegen dan de argumenten voor is ook irrelevant
4. Je bent slim genoeg om de argumenten die ik noemde zelf ook te verzinnen
De enige conclusie: Je geveinsde gelul valt keihard door de mand.
Feiten:quote:Op zaterdag 23 april 2016 13:42 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Jij ziet zaken als voordelen die ik niet als voordelen zie. Een klein beetje winst hier, macrootje daar. Geknoei in de marge. Als je niet scherp kan zijn bij 100 km per uur moet je niet gaan autorijden.
Je hebt me niet overtuigd om lekker 130 kilometer per uur te willen gaan rijden. Ik hoop dat ik je niet te erg gekwetst heb. Een paar minuten tijdswinst hoef ik niet, ik ga die minuten wel eerder van huis. Echt, ik ben alles, behalve onder de indruk. En daar is geen woord aan gelogen.quote:Op zaterdag 23 april 2016 13:43 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Feiten:
1. De dingen die ik noem zijn onmiskenbaar voordelen.
2. Jij weet dat
3. Je probeert je er nu tussenuit te lullen door te doen alsof de voordelen niet belangrijk genoeg voor je zijn maar dat is wederom irrelevant voor de vraag. Jij claimde dat er GEEN... 0,0... nakkes nada voordelen te verzinnen waren.
Advies:
Stop eens met liegen en incasseer die klap voor je ego.
Dat was mijn doel niet. Mijn enige doel was om voordelen op te noemen waar jij claimde dat je er geen enkele kon verzinnen. De voordelen die ik opnoemde kon je zelf ook wel verzinnen.quote:Op zaterdag 23 april 2016 13:46 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Je hebt me niet overtuigd om lekker 130 kilometer per uur te willen gaan rijden.
Nee hoor. Kan je niks schelen of jij wel of niet 130km/u wilt rijden.quote:Ik hoop dat ik je niet te erg gekwetst heb.
Wat jouw persoonlijke restricties zijn voor jouw persoonlijke leven is dan ook geen politieke aangelegenheid.quote:Een paar minuten tijdswinst hoef ik niet, ik ga die minuten wel eerder van huis.
Het doel was ook niet om jou te overtuigen dat 130 superieur was. Het doel was om je te overtuigen dat je uit je nek lult wanneer je zegt dat je geen voordelen kan verzinnen.quote:Echt, ik ben alles, behalve onder de indruk. En daar is geen woord aan gelogen.
Dat reageren in stukjes heb ik een hekel aan. Je bent vervelend aan het worden. Je hebt me niet overtuigd. Klaar. Ga iets leuks doen of zo.quote:Op zaterdag 23 april 2016 13:50 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Dat was mijn doel niet. Mijn enige doel was om voordelen op te noemen waar jij claimde dat je er geen enkele kon verzinnen. De voordelen die ik opnoemde kon je zelf ook wel verzinnen.
Derhalve ben je zoals de Amerikanen dat zo mooi zeggen "full of horse shit".
[..]
Nee hoor. Kan je niks schelen of jij wel of niet 130km/u wilt rijden.
[..]
Wat jouw persoonlijke restricties zijn voor jouw persoonlijke leven is dan ook geen politieke aangelegenheid.
[..]
Het doel was ook niet om jou te overtuigen dat 130 superieur was. Het doel was om je te overtuigen dat je uit je nek lult wanneer je zegt dat je geen voordelen kan verzinnen.
Missie geslaagd.
Wow.. wat ben jij traag van begrip zeg.quote:Op zaterdag 23 april 2016 13:52 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Dat reageren in stukjes heb ik een hekel aan. Je bent vervelend aan het worden. Je hebt me niet overtuigd. Klaar. Ga iets leuks doen of zo.
Ik zie geen voordelen in harder rijden. Daar komt het op neer.quote:Op zaterdag 23 april 2016 13:53 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Wow.. wat ben jij traag van begrip zeg.
Neen. Je weigert te onderkennen dat er voordelen zijn zelfs nadat ik ze aanwijs. Groot verschil.quote:Op zaterdag 23 april 2016 13:54 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Ik zie geen voordelen in harder rijden. Daar komt het op neer.
Nou, ga ik rijden. Ben ik 3 minuten eerder op bestemming. Ik zie dat niet als een voordeel. Jij ziet tijdwinst wel als een voordeel. Als je je niet te pletter rijdt tenminste.quote:Op zaterdag 23 april 2016 13:56 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Neen. Je weigert te onderkennen dat er voordelen zijn zelfs nadat ik ze aanwijs. Groot verschil.
Kijk dat je die voordelen niet zwaar genoeg vind wegen is een andere discussie. Prima... als jij dat vind dat mag je dat vinden... Maar laten we eerst vaststellen dat je liegt als je zegt dat er geen voordelen te verzinnen zijn.
Omdat dat is bewezen!quote:Op zaterdag 23 april 2016 10:01 schreef Silven het volgende:
Waarom ga je steeds uit van "marginale tijdswinst"?
Bram:quote:Op zaterdag 23 april 2016 09:44 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Een stijging van 300% lijkt me statistisch significant. Als we minder verkeersongelukken krijgen op snelwegen door weer van 130 naar 120 km/u te gaan, waarom zou je dat dan niet doen? Geen noemenswaardig tijdverlies, verhoudingsgewijs meer minder vervuilende uitstoot en brandstofverspilling, minder lawaai voor de mensen die daar wonen, minder risico op boetes door onduidelijkheden over waar je wel en waar je niet 130 km/u mag rijden. Ik zie geen reden om de 130 km/u in stand te houden voor die paar stukjes waar je harder mag rijden.
Als je graag een coureur wil spelen ga dan naar het circuit toe, regel met wat vrienden dat je daar met elkaar racet.
En zo coureur is het gewoon niet die 10km verschil, het gaat om de relaxedheid van iets meer vrijheid te hebben qua snelheidsregime. Dat is gewoon een onzin argumentje.quote:Op zaterdag 23 april 2016 09:55 schreef Braindead2000 het volgende:
Waarom heeft het met de snelheid te maken als het jaar daarvoor ook al 130 gereden werd op dezelfde wegen?
Voordelen zijn voordelen in zichzelf en hoeven niet meteen afgewogen te worden tegen een random ander nadeel.quote:Op zaterdag 23 april 2016 13:58 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Nou, ga ik rijden. Ben ik 3 minuten eerder op bestemming. Ik zie dat niet als een voordeel. Jij ziet tijdwinst wel als een voordeel. Als je je niet te pletter rijdt tenminste.
Ik heb het niet helemaal gelezen, maar de laatst regel slechts. Ik ga je gelijk geven omdat je te hard aan het stampvoeten bent. Proficiat.quote:Op zaterdag 23 april 2016 14:07 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Voordelen zijn voordelen in zichzelf en hoeven niet meteen afgewogen te worden tegen een random ander nadeel.
Want als je zo gaat rekenen is geen enkele menselijke onderneming het waard om te ondernemen.
Eerder thuis komen is een voordeel overigens. Net zoals alle andere punten die ik aangaf. Onmiskenbaar. Maar blijf je vooral tegen de simpele feiten verzetten, hoor. Het enige wat ik je bij probeer te brengen is dat als je zegt dat je totaal geen voordelen kan verzinnen je taal bezigt die discussievervuilend werkt.
De echte discussie zit 'em in namelijk in het pakken van alle voordelen en nadelen en het beredeneren welke voor en nadelen zwaarder wegen en wat de netto uitkomst is. Maar voordat we uberhaupt aan die discussie beginnen zal jij eerst moeten onderkennen dat die voordelen bestaan.
Het is dan ook een smerige tactiek van jouw kant om elk tegengeluid alvast te begraven voordat die discussie start.
Ik heb dan ook gewoon gelijk. Dat is het mooie.quote:Op zaterdag 23 april 2016 14:10 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Ik heb het niet helemaal gelezen, maar de laatst regel slechts. Ik ga je gelijk geven omdat je te hard aan het stampvoeten bent. Proficiat.
Je ziet geen voordelen die zwaarder wegen dan de nadelen. Want die voordelen heb ik je al getoond. Dat was het hele punt. De voordelen zijn er onmiskenbaar. Alleen jij wil er blind voor zijn omdat je emotietjes in de weg staan.quote:(doch, persoonlijk zie ik geen voordelen in 10 kilometer te hard rijden)
Maar wat is dan het omslagpunt?quote:Op zaterdag 23 april 2016 14:10 schreef Toefjes het volgende:
[..]
(doch, persoonlijk zie ik geen voordelen in 10 kilometer te hard rijden)
De situatie op de weg. doorgaans vind ik 100 a 110 prettig. Daar kunnen wat kilometers bijkomen als er ingehaald moet worden. Is er geen kip op de weg dan ga ik wat harder. Ik rij wel wat ik graag wil, wat goed en veilig voelt, en niet wat een bord zegt wat ik maximaal mag.quote:
Ik zal je verklappen dat ik erg weinig emoties voel bij deze discussie. Geen lach, geen traan. Maar ik denk dat je nu met 4 punten komt waarom ik wel emotie zou voelen en daarom een leugenaar benquote:Op zaterdag 23 april 2016 14:12 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik heb dan ook gewoon gelijk. Dat is het mooie.
[..]
Je ziet geen voordelen die zwaarder wegen dan de nadelen. Want die voordelen heb ik je al getoond. Dat was het hele punt. De voordelen zijn er onmiskenbaar. Alleen jij wil er blind voor zijn omdat je emotietjes in de weg staan.
Dus jij bent degene die iedereen aan het ophouden isquote:Op zaterdag 23 april 2016 14:17 schreef Toefjes het volgende:
[..]
De situatie op de weg. doorgaans vind ik 100 a 110 prettig. Daar kunnen wat kilometers bijkomen als er ingehaald moet worden. Is er geen kip op de weg dan ga ik wat harder. Ik rij wel wat ik graag wil, wat goed en veilig voelt, en niet wat een bord zegt wat ik maximaal mag.
Maar dat is puur gevoel (snap ik wel want ik vind het zelf ook prettiger) maar ik ben eigenlijk meer benieuwd waar de voordelen ophouden en de nadelen beginnen. Het nadeel is dat je met zo'n honderden factoren rekening moet houden.quote:Op zaterdag 23 april 2016 14:17 schreef Toefjes het volgende:
[..]
De situatie op de weg. doorgaans vind ik 100 a 110 prettig. Daar kunnen wat kilometers bijkomen als er ingehaald moet worden. Is er geen kip op de weg dan ga ik wat harder. Ik rij wel wat ik graag wil, wat goed en veilig voelt, en niet wat een bord zegt wat ik maximaal mag.
je bent iig een leugenaar die zijn ego loopt te beschermen. Dat is wel degelijk een emotie.quote:Op zaterdag 23 april 2016 14:20 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Ik zal je verklappen dat ik erg weinig emoties voel bij deze discussie. Geen lach, geen traan. Maar ik denk dat je nu met 4 punten komt waarom ik wel emotie zou voelen en daarom een leugenaar ben
Heb zelden last van bumperklevers, dus ik vermoed dat dit een verkeerde aanname is.quote:Op zaterdag 23 april 2016 14:20 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Dus jij bent degene die iedereen aan het ophouden is
Ik wist hetquote:Op zaterdag 23 april 2016 14:20 schreef SpecialK het volgende:
[..]
je bent iig een leugenaar die zijn ego loopt te beschermen. Dat is wel degelijk een emotie.
Ah, de 'I couldn't care less gambit'. Wat opzichtig weer.quote:Op zaterdag 23 april 2016 14:20 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Ik zal je verklappen dat ik erg weinig emoties voel bij deze discussie. Geen lach, geen traan. Maar ik denk dat je nu met 4 punten komt waarom ik wel emotie zou voelen en daarom een leugenaar ben
Wat wist je? Dat ik je door heb?quote:
De feiten wijzen helaas uit dat het aantal doden door verkeersongelukken op snelhegen met een factor 3 is gestegen, zelfs al gaat het om een stijging van 10+ naar 30+ dan nog is dat fors en duidelijk. Het kan natuurlijk toeval zijn maar de kans dat het toeval is is klein. Als we die 130 km/u vasthouden dan zullen we het trouwens vanzelf met zekerheid weten over een paar jaar. Als we dan de 130 km/u afschaffen en dit handhaven dan weten we het met nog meer zekerheid. In het belang van de verkeerswetenschap pleit ik ervoor dat we dat uitproberen.quote:Op zaterdag 23 april 2016 14:06 schreef Red_85 het volgende:
Die 120 was vroeger gebaseerd op de veiligheidsaspecten van toen. Auto's zijn veiliger geworden door betere materialen en remmen. Dezelfde remweg van vroeger bij 120km, zit nu veel verder.
Dat wil niet zeggen dat je voor een tijdwinst van een paar minuten op een afstand van +100 km. (veel minder dan 15% van de tijd) 15% meer uitstoot moet accepteren. Fossiele brandstoffen zijn schaars, de problemen die de luchtvervuiling veroorzaakt zijn groot, het levert jaarlijks bij veel extra mensen ziekte en voortijdig overlijden op. Al die fijnstof die jij van die verbrande dieselderivaten inademt blijft voor de rest van je leven in je longen zitten en blokkert de diffusie van lucht vanuit je longweefsel naar je bloedvaten (feit). Allerlei derivaten van verbrande benzine zijn relatief sterk carcinogeen (feit). Een hoop extra broeikasgassen die de temperatuur te snel te veel doen stijgen. Dit zou volgens goed onderbouwde theorieën zelfs tot een massasterfte van alle dieren kunnen leiden indien het phytoplankton niet in staat is om zich tijdelijk aan te passen. Doordat het klimaat zo snel verandert krijg je veel meer overstromingen en ontstaan er veel meer lokale tekorten aan drinkwater en een hoop landbouwproblemen. Wil jij dat allemaal op je geweten hebben?quote:Auto's worden ook steeds zuiniger en stoten veel minder uit dan toen 120 werd ingevoerd.
Niets persoonlijks, bij elke draad waarin jij reageert druipt de emotie er bij jou van af, voor mij als lezer in ieder geval. Just saying.quote:Op zaterdag 23 april 2016 14:20 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Ze proberen de illusie te wekken dat het rustig is op de weg, zodat jij door gaat rijdenquote:Op zaterdag 23 april 2016 14:21 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Heb zelden last van bumperklevers, dus ik vermoed dat dit een verkeerde aanname is.
Ik heb zelf zelden problemen in het verkeer. Ik hou netjes afstand, heb chille muziek op en als het me te traag gaat haal ik in. Ik zing graag mee, maar dat is volgens mij best vals.quote:Op zaterdag 23 april 2016 14:20 schreef kawotski het volgende:
[..]
Maar dat is puur gevoel (snap ik wel want ik vind het zelf ook prettiger) maar ik ben eigenlijk meer benieuwd waar de voordelen ophouden en de nadelen beginnen. Het nadeel is dat je met zo'n honderden factoren rekening moet houden.
Ik voel me het prettigst bij 130-140 km/u. Op het moment dat ik even niet oplet dan zit ik aan die snelheid dus blijkbaar is dat de snelheid die ik als het prettigst ervaar. Ik vind het echter wel een goede zaak om de limiet op 120 km/u te zetten en eerlijk gezegd mag het van mij ook rustig 100 of 110 zijn als dat voor het milieu voldoende scheelt, ik betaal die prijs graag dus als we dat afspreken met zijn allen dan zal ik me daaraan houden. De afstanden die je in Nederland aflegt zijn belachelijk klein en voor de mensen die over de grens werken geldt dat ook en soms nog meer. Als je van stad naar stad moet en de afstanden zijn groot dan zie ik meer in superieur openbaar vervoer wat we in de toekomst zouden kunnen creëren, hetzij snellere treinen (directe verbinding, geen tussenstop) of zelfs vacuümtunnels of zo.quote:Op zaterdag 23 april 2016 14:17 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Als ik van Rotterdam naar Amsterdam ga pak ik meestal de intercity direct, als het nog sneller gaat worden dan dat zou het mooi zijn. Als je gewoon lekker rechts rijdt, 100 waar je 100 mag dan verwonder ik me elke keer weer over de zaken die ik links zie gebeuren. Agressie, frustratie en onmacht mag nooit de basis zijn voor je rijstijl, maar daar wordt de auto wel te vaak voor misbruikt.quote:Op zaterdag 23 april 2016 14:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik voel me het prettigst bij 130-140 km/u. Op het moment dat ik even niet oplet dan zit ik aan die snelheid dus blijkbaar is dat de snelheid die ik als het prettigst ervaar. Ik vind het echter wel een goede zaak om de limiet op 120 km/u te zetten en eerlijk gezegd mag het van mij ook rustig 100 of 110 zijn als dat voor het milieu voldoende scheelt, ik betaal die prijs graag dus als we dat afspreken met zijn allen dan zal ik me daaraan houden. De afstanden die je in Nederland aflegt zijn belachelijk klein en voor de mensen die over de grens werken geldt dat ook en soms nog meer. Als je van stad naar stad moet en de afstanden zijn groot dan zie ik meer in superieur openbaar vervoer wat we in de toekomst zouden kunnen creëren, hetzij snellere treinen (directe verbinding, geen tussenstop) of zelfs vacuümtunnels of zo.
Daar blijf ik me ook over verbazen. Hell, zelfs als ik niet in de auto zit merk ik die agressie bij automobilisten tijdens het spitsuur. Man, man, man, wat een testosteron (en oestrogeen?quote:Op zaterdag 23 april 2016 14:36 schreef Toefjes het volgende:
Als je gewoon lekker rechts rijdt, 100 waar je 100 mag dan verwonder ik me elke keer weer over de zaken die ik links zie gebeuren. Agressie, frustratie en onmacht mag nooit de basis zijn voor je rijstijl, maar daar wordt de auto wel te vaak voor misbruikt.
Bij allerlei instanties waar je werkzaamheden uit moet voeren waar je met een vuurwapen moet gaan werken (politie, kmar etc) is daar doorgaans een stabiliteitstest aan gekoppeld. Het zou zomaar een idee kunnen zijn.quote:Op zaterdag 23 april 2016 14:48 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Daar blijf ik me ook over verbazen. Hell, zelfs als ik niet in de auto zit merk ik die agressie bij automobilisten tijdens het spitsuur. Man, man, man, wat een testosteron (en oestrogeen?): veelvuldig toeteren wanneer iemand niet snel genoeg start bij het verkeerslicht wat net op groen sprong, totaal onnodig dicht op de voorganger zitten, gas blijven geven in plaats van rustig uitbollen, geen enkele hoffelijkheid richting fietsers en voetgangers...
Dit is geen klacht van een voetganger/fietser richting de automobilist, het punt is dat je erg duidelijk ander gedrag ziet tijdens het spitsuur dan buiten het spitsuur. Mensen fokken zichzelf op achter het stuur, hoe drukker het is hoe meer mensen zichzelf opfokken. Voor de rest laat ik het aan neurofysiologen en psychologen over om te trachten dit te duiden.
Een auto is een voorwerp wat erg gevaarlijk is op het moment dat het wordt misbruikt of dat iemand de controle verliest. Ik weet niet hoe je die mensen uit verkeer filtert (niet alleen via rij-examens, dat is zeker) maar het lijkt me dat het wel veel helpt als we iets truttiger zouden worden met de handhaving van allerlei verkeerswetten zoals bumperkleven.
Ik had nog even wat aangevuld. Sorry, een slechte gewoonte.quote:Op zaterdag 23 april 2016 14:53 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Bij allerlei instanties waar je werkzaamheden uit moet voeren waar je met een vuurwapen moet gaan werken (politie, kmar etc) is daar doorgaans een stabiliteitstest aan gekoppeld. Het zou zomaar een idee kunnen zijn.
Al zijn er situaties denkbaar waar je ook lak hebt aan alle regels, bijvoorbeeld als een dierbare in een kansloze situatie met spoed opgenomen is in het ziekenhuis. Dat heb ik zelf 1 keer gehad, gelukkig op een zondag ochtend, geen bekeuringen aan overgehouden
Een probleem hierbij is dat je best veel kan faken voor een korte tijd en zo gauw de tijd lang wordt dan wordt het te duur. Ik denk dat de combinatie van veel meer handhaving anonieme surveillances en technologie met periodie herexamens het beste werkt. Een onderdeel van die handhaving moet zijn dat je veel sneller je rijvergunning verliest, je moet van het autorijden een privillege maken wat je moet verdienen. Het heeft naar mijn smaak een iets te hoog big brother en 1984-gehalte maar in dit geval moet ik er toch een voorstander van zijn.quote:Op zaterdag 23 april 2016 14:53 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Bij allerlei instanties waar je werkzaamheden uit moet voeren waar je met een vuurwapen moet gaan werken (politie, kmar etc) is daar doorgaans een stabiliteitstest aan gekoppeld. Het zou zomaar een idee kunnen zijn.
Dat is zeer begrijpelijk (mensen worden nog steeds sterk gedreven door basale emoties) en zolang het geen gevaar veroorzaakt is het ook nog rationeel, je moet er natuurlijk wel voor zorgen dat je niet zelf ook nog eens naar het ziekenhuis moet voor anderre redenen.quote:Al zijn er situaties denkbaar waar je ook lak hebt aan alle regels, bijvoorbeeld als een dierbare in een kansloze situatie met spoed opgenomen is in het ziekenhuis. Dat heb ik zelf 1 keer gehad, gelukkig op een zondag ochtend, geen bekeuringen aan overgehouden
Ik wacht in spanning op jouw statistische onderbouwing die uitwijst dat de kans groot genoeg is dat het slechts om toeval gaat. Ik heb een sterk vermoeden dat die er niet gaat komen.quote:Op zaterdag 23 april 2016 14:55 schreef VEM2012 het volgende:
Als nu volgend jaar op 100 km/u wegen een piekje is en een dip op 130 km/u wegen, gaan we dan pleiten voor afschaf van 100 km/u?
Duidelijk genoeg. Ik geloof dat we in elk geval op dit onderwerp wel op 1 lijn zitten.quote:Op zaterdag 23 april 2016 14:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik had nog even wat aangevuld. Sorry, een slechte gewoonte.
Ik las ergens dat op de 130 km/u wegen het jaar daarvoor juist opvallend lage cijfers geregistreerd waren.quote:Op zaterdag 23 april 2016 15:00 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik wacht in spanning op jouw statistische onderbouwing die uitwijst dat de kans groot genoeg is dat het slechts om toeval gaat. Ik heb een sterk vermoeden dat die er niet gaat komen.
Verras me!
De post boven jou: "Al komt het door de snelheid, dan doen we er toch maar niks aan" valt inderdaad niet te rijmen met de manier waarop terrorisme benaderd wordt.quote:Op zaterdag 23 april 2016 15:18 schreef KoosVogels het volgende:
Vallen er een paar doden door een terroristische aanslag, dan komt de politiek maatregelen tekort. Maar wanneer het verkeer jaarlijks honderden slachtoffer eist, verhogen we doodleuk de snelheid met alle bijkomende risico's van dien.
Rara politiepetje.
Overigens ben ik zelf wel blij met de snelheidsverhoging, maar dat terzijde.
Ja, de wonderen zijn de wereld nog niet uit.quote:Op zaterdag 23 april 2016 15:05 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Duidelijk genoeg. Ik geloof dat we in elk geval op dit onderwerp wel op 1 lijn zitten.
Ik zit nu ook nog op 1 lijn met Koos.quote:Op zaterdag 23 april 2016 15:18 schreef KoosVogels het volgende:
Vallen er een paar doden door een terroristische aanslag, dan komt de politiek maatregelen tekort. Maar wanneer het verkeer jaarlijks honderden slachtoffer eist, verhogen we doodleuk de snelheid met alle bijkomende risico's van dien.
Ben ik voor al die idiote maatregelen dan?quote:Op zaterdag 23 april 2016 15:22 schreef Toefjes het volgende:
[..]
De post boven jou: "Al komt het door de snelheid, dan doen we er toch maar niks aan" valt inderdaad niet te rijmen met de manier waarop terrorisme benaderd wordt.
Dat klopt maar een factor 3 met iets meer dan 10 als basis is toch wel wat meer dan een piek. Statistisch gezien lijkt het mij zinvoller om te zoeken naar de oorzaken dan om te veronderstellen dat het toeval is. Dat gezegd hebbende, het is erg laks en lui van de betreffende journalisten dat ze niet wat meer cijfers geven.quote:Op zaterdag 23 april 2016 15:10 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik las ergens dat op de 130 km/u wegen het jaar daarvoor juist opvallend lage cijfers geregistreerd waren.
Hoe dan ook: je kan niet naar een enkel jaar kijken en dan maar zeggen 'zie je wel!'. Dat is hoe dan ook voorbarig.
Er moet een goede balans zijn tussen het aantal verwondingen en doden en de mobiliteit, die is zoek als dat sterk stijgt voor een paar minuutjes tijdwinst op 100+ km, daar kunnen we kort over zijn.quote:En dan nog: voor mij is 'meer verkeersslachtoffers' geen reden om lagere maxima toe te staan, zelfs als dat rechtreeks gekoppeld kan worden aan die hogere maxima. Als je dat vindt, dan is de maximum snelheid overal 0. Dan botst niemand meer.
Ja volgens mij ook want ze zijn zuinig in brandstof gebruik en goedkoop in de aanschaf en natuurlijk meteen plat als je aanrijding hebtquote:Op zaterdag 23 april 2016 09:34 schreef kawotski het volgende:
[..]
Er moeten niet zulke torenhoge belastingen zitten op grotere/veilige auto's. In ieder geval niet als het je enige of eerste auto is. Keuze voor een kleine auto is volgens mij puur gebaseerd op geld en niet op veiligheid.
twitter:vid twitterde op zaterdag 23-04-2016 om 14:05:25Als je kijkt naar een ongeluk en niet oplet krijg je dit. #A4 #Beneluxtunnel https://t.co/cYODDjnHBw reageer retweet
Ik vraag ook niets meer dan langer nadenken.quote:Op zaterdag 23 april 2016 15:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Dat klopt maar een factor 3 met iets meer dan 10 als basis is toch wel wat meer dan een piek. Statistisch gezien lijkt het mij zinvoller om te zoeken naar de oorzaken dan om te veronderstellen dat het toeval is. Dat gezegd hebbende, het is erg laks en lui van de betreffende journalisten dat ze niet wat meer cijfers geven.
Als je milieu en duurzaamheid op plek 1 wil zetten zijn er veel zinvollere maatregelen. Gewoon investeren in kernenergie en iedereen in een Tesla.quote:Er moet een goede balans zijn tussen het aantal verwondingen en doden en de mobiliteit, die is zoek als dat sterk stijgt voor een paar minuutjes tijdwinst op 100+ km, daar kunnen we kort over zijn.
Nogmaals (daar ga jij nu aan voorbij in dit stukje tekst), er zijn veel meer redenen om de maximumsnelheid te beperken: luchtkwaliteit, schaarse grondstoffen bewaren voor in de toekomst, extreme klimaatverandering en massasterfte onder dieren voorkomen etc.
Wil jij verantwoordelijk zijn voor die massasterfte? Ik niet. Je kan de gok wagen maar er zijn dingen waarmee je niet mag gokken.
Dat het hogere aantal doden op 130 km/h snelwegen komt doordat het allemaal ongevallen waren waarbij iemand met 130 ergens tegenaan reed in plaats van met een "veiligere" 120, dat weten we niet......quote:Op zaterdag 23 april 2016 14:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:
De feiten wijzen helaas uit dat het aantal doden door verkeersongelukken op snelhegen met een factor 3 is gestegen, zelfs al gaat het om een stijging van 10+ naar 30+ dan nog is dat fors en duidelijk. Het kan natuurlijk toeval zijn maar de kans dat het toeval is is klein. Als we die 130 km/u vasthouden dan zullen we het trouwens vanzelf met zekerheid weten over een paar jaar. Als we dan de 130 km/u afschaffen en dit handhaven dan weten we het met nog meer zekerheid. In het belang van de verkeerswetenschap pleit ik ervoor dat we dat uitproberen.
quote:Ook op snelwegen waar het verkeer 120 mag rijden nam het aantal doden toe, al was die stijging minder sterk. Op deze snelwegen vielen dertig doden, vier meer dan een jaar eerder.
Deed jij dat maar meer in deze draad. Dit is geen reactie op mijn reactie op jouw reactie.quote:Op zaterdag 23 april 2016 15:51 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik vraag ook niets meer dan langer nadenken.
En daarom moeten we dit maar links laten liggen?quote:Als je milieu en duurzaamheid op plek 1 wil zetten zijn er veel zinvollere maatregelen.
Maar er zijn maar weinig bedrijven waar de reistijd van en naar werk betaald worden. Loonkosten zijn dus niet relevant.quote:Op zaterdag 23 april 2016 14:03 schreef Igen het volgende:
Laten nou elke dag 100.000 mensen 3 minuten sneller ergens zijn, heen en terug. Komt uit op 10.000 euro per dag. Laten de loonkosten 25 euro per uur zijn, laten er 235 werkdagen per jaar zijn. Kom je uit op een winst van zo'n 60 miljoen euro per jaar.
Ja, over de causale factor kunnen we nog lang speculeren. Er is 1 hele simpele manier om het met zekerheid te weten te komen: verlaag die maximumsnelheid weer, handhaaf het goed en bekijk hoe de statistieken veranderen. Hoe kan je tegen dit experiment zijn? We hebben niets te verliezen, we verspillen minder brandstof, de luchtkwaliteit wordt weer iets minder slecht en het tijdverlies is verwaarloosbaar terwijl je auto minder slijt. Uitproberen dus!quote:Op zaterdag 23 april 2016 15:53 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Dat het hogere aantal doden op 130 km/h snelwegen komt doordat het allemaal ongevallen waren waarbij iemand met 130 ergens tegenaan reed in plaats van met een "veiligere" 120, dat weten we niet......
Dat blijkt niet uit die kamerbrief, dan moet je alle ongevallen gaan analyseren en de oorzaken naast elkaar leggen.
Veel 130 wegen zijn de wat rustigere snelwegen in het Noorden en Oosten van het land, waar de kans op file klein is en er toch meer de max snelheid gehaald kan worden ipv aansluiten in de file.
Op die langere en saaiere stukken misschien ook meer kans op vermoeidheid, of uit verveling beetje klooien met de telefoon en navigatie.
Ook op de 120 wegen steeg het aantal doden, minder maar toch.
4 maar dan een jaar ervoor, statistisch over het aantal verkeersbewegingen is dat niets natuurlijk.
Met een auto waar 4 man inzitten met 120 tegen een viaduct aan rijden en je bent er allemaal geweest
[..]
Inderdaad, het maakt voor de werknemer zelf wat uit maar voor de economie is het effect juist negatief als je harder mag rijden omdat het meer kost terwijl de werknemer toch niet meer of minder betaald krijgt in functie van de reistijd.quote:Op zaterdag 23 april 2016 15:55 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Maar er zijn maar weinig bedrijven waar de reistijd van en naar werk betaald worden. Loonkosten zijn dus niet relevant.
3 minuten sneller bij een verschil van 10 km per uur is een afstand van 75 km, er zijn maar weinig mensen die zo'n afstand op een 130 weg moeten rijden, dagelijks.
Dat is nogal een dooddoener en het is bovnedien niet echt waar, het is slechts een van de oorzaken. Het probleem is dat deze mensen onterecht aannemen dat het om 1 oorzaak gaat terwijl bij de meeste ongelukken (ook buiten het verkeer) juist een combinatie van screwups het ongeluk veroorzaken. In dit concrete geval onoplettendheid, gebrek aan kennis, gebrek aan vaardigheden, gebrek aan waardebesef (risico nemen met anderen hun levens omdat je telefoonverslaafd bent), zelfoverschatting, karaktereigenschappen, gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel etc.quote:Op zaterdag 23 april 2016 15:50 schreef Dagonet het volgende:
Illustratietje, een ongeluk wordt volgens mij meestal nog steeds veroorzaakt door onoplettendheid.twitter:vid twitterde op zaterdag 23-04-2016 om 14:05:25Als je kijkt naar een ongeluk en niet oplet krijg je dit. #A4 #Beneluxtunnel https://t.co/cYODDjnHBw reageer retweet
Op het stukje snelweg van Eindhoven naar Helmond mag je juist alleen overdag 130. 's Nachts is het max. 100.quote:Op vrijdag 22 april 2016 23:15 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Op drukke tijdstippen wordt er sowieso minder snel 130 km/u gereden. En dan heb je ook nog wegen waar je alleen 's avonds 130 km/u mag rijden.
Verder lijkt het me kort door de bocht om gelijk de max snelheid de schuld te geven. Laten we eerst naar andere factoren kijken. Zijn er misschien meer mensen op die wegen gaan rijden.
[..]
Waarom niet 80 km/u. Of 60 km/u. Wat maakt 100 of 120 km/u de perfecte snelheid voor een snelweg.
Jij hebt blijkbaar geen statistiek gehad want dan zou je zo'n uitspraak niet doen. We kunnen op basis van de cijfers die wij nu hebben niet met zekerheid vaststellen of dat die 130 km/u wel of niet een bijdrage levert en in welke mate.quote:Op zaterdag 23 april 2016 15:58 schreef Klummie het volgende:
Op alle wegen is er sprake van een forse toename van het aantal slachtoffers. Heeft niets met 130 te maken.
Alsof de verwarring tussen 130 en 120 niet al lastig genoeg is.quote:Op zaterdag 23 april 2016 16:04 schreef Physsic het volgende:
[..]
Op het stukje snelweg van Eindhoven naar Helmond mag je juist alleen overdag 130. 's Nachts is het max. 100.
Hier staat een lijstje met alle dodelijke ongevallen op de snelwegen (niet klagen over de bron)quote:Op zaterdag 23 april 2016 15:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ja, over de causale factor kunnen we nog lang speculeren. Er is 1 hele simpele manier om het met zekerheid te weten te komen: verlaag die maximumsnelheid weer, handhaaf het goed en bekijk hoe de statistieken veranderen. Hoe kan je tegen dit experiment zijn?
http://www.flitsservice.nl/cm_php/bv/artikel.php?id=10196quote:22/11/2015 De 20-jarige man die in de nacht van zaterdag op zondag is doodgereden op de A76 richting Heerlen, was iets eerder ter hoogte van Simpelveld uit de auto gestapt.
Het resultaat van een conflict met andere mensen in de wagen. De man is inmiddels geidentificeerd als Steve Ramakers uit Obbicht en komt dus niet uit Sittard zoals tot nu toe werd aangenomen.
Ramakers werd tweemaal aangereden door een auto. Die dubbele klap is hem fataal geworden. De politie zegt nog niet te kunnen vertellen waarom hij midden in de nacht op de A76 liep. "Dat onderzoek loopt nog. Er zijn nog een paar losse eindjes die we moeten natrekken", zegt een politiewoordvoerder. "We verwachten op zijn vroegst dinsdag of woensdag meer te weten."
http://www.flitsservice.nl/cm_php/bv/artikel.php?id=7668quote:17/10/2015 Op de A67 tussen Eindhoven en Venlo is gisteravond ter hoogte van Asten een vrouw doodgereden. De vrouw had een fiets bij zich. De politie weet nog niet of zij op de fiets zat toen zij werd geraakt.
De politie kan nog niks zeggen over de identiteit van de vrouw. Over de toedracht is alleen bekend dat zij net voor 23.00 uur door een vrachtwagen is geraakt.
In verband met het onderzoek is de A67 tussen Asten en Liessel uren afgesloten geweest.
http://www.flitsservice.nl/cm_php/bv/artikel.php?id=11694quote:11/11/2014 Op de A28 bij Assen is dinsdagmiddag een 48-jarige man uit Tynaarlo overleden nadat een wiel van een vrachtwagen op zijn auto terecht was gekomen. De 40-jarige vrachtwagenchauffeur uit Beltrum moest mee naar naar het politiebureau om een verklaring af te leggen.
Volgens de politie kwam door nog onbekende oorzaak een wiel los van de truck. Het stuiterde naar de tegenovergestelde rijbaan waar het op de personenauto van het slachtoffer terecht kwam. De bestuurder verloor de macht over het stuur en botste tegen de vangrail. De man overleed ter plekke aan zijn verwondingen.
Of hoeveel mensen er "onwel" worden achter het stuur, dat zijn er ook aardig wat per jaar hoor.quote:26/03/2016 De voetganger die zaterdagavond op de A28 werd doodgereden, is een 28-jarige man uit Bremen (Duitsland). Hij verbleef met andere Duitsers op een bungalowpark in de buurt en zou in een verwarde bui vanaf het park de snelweg zijn opgerend.
De politie kon de man niet meer helpen. De inzittenden van de auto die hem niet kon ontwijken stonden verschrikt in de berm, eentje had lichte verwondingen. Daar stonden ook twee Duitse vrouwen, bekenden van de overleden man. Zij hadden de aanrijding gezien.
Uit verklaringen bleek dat de man verward was geraakt door een joint. De A28 van Zwolle naar Amersfoort was lange tijd afgesloten.
Trade-offs of zoals politici het zouden zeggen een compromis tussen de factoren die hierbij een rol spelen: luchtkwaliteit, comfort, veiligheid, reistijd etc.quote:Op vrijdag 22 april 2016 23:15 schreef Morrigan het volgende:
Waarom niet 80 km/u. Of 60 km/u. Wat maakt 100 of 120 km/u de perfecte snelheid voor een snelweg.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het is weinig praktisch om zo hard te rijden op de openbare weg: de nadelen zijn serieus terwijl de voordelen zeer gering zijn. De trade-offs zijn dus negatief voor die hogere snelheid, 100-120 km/u wordt in Europa als een goed compromis gezien (in de USA wat lager).ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
Dat beide helpt inderdaad niet. De telefoon is levensgevaarlijk in het vekeer en het comfort van de auto's geeft een vals gevoel van veiligheid.quote:Op zaterdag 23 april 2016 16:17 schreef bluemoon23 het volgende:
Eens met hierboven, drukker op de weg, meer klooien met de telefoon.
Auto`s worden steeds stiller en comfortabeler met allemaal veiligheidsgoodies, aandacht en concentratie verslapt, etc
Fair enough al is de toename voor de laatste categorie natuurlijk wel fors hoger, in absolute zin legt het echter minder gewicht in de schaal.quote:Op zaterdag 23 april 2016 16:25 schreef Braindead2000 het volgende:
Dodental per weg:
30 km/uur: 2014:26 ____ 2015: 40____reactie:![]()
60 km/uur: 2014:75 ____ 2015: 90____reactie:![]()
80 km/uur: 2014:111____ 2015: 145___reactie:![]()
130 km/uur:2014:10 ____ 2015: 32____reactie: Omg, schandalig, komt door de snelheid, 130 km/uur meteen afschaffen![]()
Het maakt mij niets uit, ik heb nog geeneens een auto. Ik kan me wel de irritatie over de bemoeienis van sommige politieke partijen voorstellen. Alles moet maar veiliger totdat je niks meer mag in dit land. Er zouden ook minder doden vallen als fietsers verplicht een helm moeten dragen. Ben je daar ook voor?quote:Op zaterdag 23 april 2016 16:26 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Fair enough al is de toename voor de laatste categorie natuurlijk wel fors hoger, in absolute zin legt het echter minder gewicht in de schaal.
Maar in 2014 waren er 10 doden op de wegen, als we de snelheid terugschroeven naar 120 en in dat jaar vallen er meer doden dan is in jouw beleving 130 dus een veiliger snelheid?quote:Op zaterdag 23 april 2016 15:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ja, over de causale factor kunnen we nog lang speculeren. Er is 1 hele simpele manier om het met zekerheid te weten te komen: verlaag die maximumsnelheid weer, handhaaf het goed en bekijk hoe de statistieken veranderen. Hoe kan je tegen dit experiment zijn? We hebben niets te verliezen, we verspillen minder brandstof, de luchtkwaliteit wordt weer iets minder slecht en het tijdverlies is verwaarloosbaar terwijl je auto minder slijt. Uitproberen dus!
Dit is mijzelf ook overkomen (in een file), maar gewoon op lage snelheid (iets van 50 km/u), je ziet iets gebeuren en iedereen voor je gaat zwaar in de ankers. Dan is dus 50 ook al te hard.quote:Op zaterdag 23 april 2016 15:50 schreef Dagonet het volgende:
Illustratietje, een ongeluk wordt volgens mij meestal nog steeds veroorzaakt door onoplettendheid.twitter:vid twitterde op zaterdag 23-04-2016 om 14:05:25Als je kijkt naar een ongeluk en niet oplet krijg je dit. #A4 #Beneluxtunnel https://t.co/cYODDjnHBw reageer retweet
quote:Op zaterdag 23 april 2016 16:25 schreef Braindead2000 het volgende:
Dodental per weg:
30 km/uur: 2014:26 ____ 2015: 40____reactie:![]()
60 km/uur: 2014:75 ____ 2015: 90____reactie:![]()
80 km/uur: 2014:111____ 2015: 145___reactie:![]()
130 km/uur:2014:10 ____ 2015: 32____reactie: Omg, schandalig, komt door de snelheid, 130 km/uur meteen afschaffen![]()
Voor die bemoeienis stellen wij politici aan.quote:Op zaterdag 23 april 2016 16:34 schreef Braindead2000 het volgende:
Het maakt mij niets uit, ik heb nog geeneens een auto. Ik kan me wel de irritatie over de bemoeienis van sommige politieke partijen voorstellen.
Nee, het moet duurzamer minder onduurzaam, het veiliger is een bijzaak in deze kwestie!quote:Alles moet maar veiliger
Gewoon het hele land asfalteren!quote:Op vrijdag 22 april 2016 22:49 schreef Childofthe90s het volgende:
- Duitsland heeft meer doden per voertuig-kilometer per jaar dan Nederlandquote:Op zaterdag 23 april 2016 17:35 schreef DeTolk het volgende:
[..]
Gewoon het hele land asfalteren!
Maar mensen moeten gewoon beter de situatie inschatten, dan maakt 100/120/130 geen fuck uit. In Duitsland werkt het toch ook?
Scheelde in 2013 nog geen 10%, en Nederland heeft in 2015 aan aardige inhaalslag verricht, ik ben wel benieuwd naar de laatste cijfers.quote:Op zaterdag 23 april 2016 17:39 schreef Igen het volgende:
- Duitsland heeft meer doden per voertuig-kilometer per jaar dan Nederland
Maar Bram, daar gaat dit nieuwsbericht helemaal niet over.quote:Op zaterdag 23 april 2016 17:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Nee, het moet duurzamer minder onduurzaam,
Ik hoef toch hopelijk niet uit te leggen dat statistiek bedrijven met 2 cijfers zonder enig verder onderzoek net zo betrouwbaar is als een natte vinger?quote:Op zaterdag 23 april 2016 15:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Deed jij dat maar meer in deze draad. Dit is geen reactie op mijn reactie op jouw reactie.
Jij ontkracht niets wat ik stel en jij presenteert geen nieuwe argumenten.
Ja.quote:En daarom moeten we dit maar links laten liggen?
Maar heb jij een bron dat ook aangeeft dat de ongevallen met dodelijk afloop in 2013 en 2014 ook gestegen zijn. Je kan tenslotte al sinds 2013 130 km/u rijden op bepaalde wegen.quote:Op zaterdag 23 april 2016 16:26 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Fair enough al is de toename voor de laatste categorie natuurlijk wel fors hoger, in absolute zin legt het echter minder gewicht in de schaal.
Eigenlijk is die stijging op andere snelwegen minstens zo opmerkelijk. Daar nam in de loop van 2014 het aantal km vanaf, ten gunste van 130 km/u wegen.quote:
Helaas niet. Nogmaals, voor mij is veiligheid de minst zwaarwegende reden om de maximumsnelheid weer te verlagen. Bovendien zouden we dat enkel al moeten doen zodat we definitief 100% zeker antwoord krijgen op de vraag of dat de hogere snelheid het veroorzaakt.quote:Op zaterdag 23 april 2016 19:14 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Maar heb jij een bron dat ook aangeeft dat de ongevallen met dodelijk afloop in 2013 en 2014 ook gestegen zijn. Je kan tenslotte al sinds 2013 130 km/u rijden op bepaalde wegen.
1 ding. Hoe veel auto's rijden er inmiddels rond zonder fossiele brandstof? Dat worden er alleen maar meer. Dat gelul over 'te veel verbruik' gaat niet meer op.quote:Op zaterdag 23 april 2016 14:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik dacht dat ik hier al duidelijk over was geweest maar blijkbaar niet. Ik hou zelf van hard rijden, ik doe dat graag aangezien ik van snelheid hou en ik me snel verveel. Nog liever rij ik races want iedereen kan het gaspedaal intrappen maar snel doorheen bochten gaan is veel meer een kunst. Ik doe het echter niet omdat auto's nu eenmaal best vervuilend zijn en ik mijn verantwoordelijkheid neem. Je kan nu eenmaal niet alles doen wat je graag wil doen, als je aan andere mensen denkt en ook aan andere mensen die na je komen.
[..]
De feiten wijzen helaas uit dat het aantal doden door verkeersongelukken op snelhegen met een factor 3 is gestegen, zelfs al gaat het om een stijging van 10+ naar 30+ dan nog is dat fors en duidelijk. Het kan natuurlijk toeval zijn maar de kans dat het toeval is is klein. Als we die 130 km/u vasthouden dan zullen we het trouwens vanzelf met zekerheid weten over een paar jaar. Als we dan de 130 km/u afschaffen en dit handhaven dan weten we het met nog meer zekerheid. In het belang van de verkeerswetenschap pleit ik ervoor dat we dat uitproberen.
[..]
Dat wil niet zeggen dat je voor een tijdwinst van een paar minuten op een afstand van +100 km. (veel minder dan 15% van de tijd) 15% meer uitstoot moet accepteren. Fossiele brandstoffen zijn schaars, de problemen die de luchtvervuiling veroorzaakt zijn groot, het levert jaarlijks bij veel extra mensen ziekte en voortijdig overlijden op. Al die fijnstof die jij van die verbrande dieselderivaten inademt blijft voor de rest van je leven in je longen zitten en blokkert de diffusie van lucht vanuit je longweefsel naar je bloedvaten (feit). Allerlei derivaten van verbrande benzine zijn relatief sterk carcinogeen (feit). Een hoop extra broeikasgassen die de temperatuur te snel te veel doen stijgen. Dit zou volgens goed onderbouwde theorieën zelfs tot een massasterfte van alle dieren kunnen leiden indien het phytoplankton niet in staat is om zich tijdelijk aan te passen. Doordat het klimaat zo snel verandert krijg je veel meer overstromingen en ontstaan er veel meer lokale tekorten aan drinkwater en een hoop landbouwproblemen. Wil jij dat allemaal op je geweten hebben?
Nu we het hier toch over hebben, we zijn ook nog steeds niet wakker geworden m.b.t. de bijensterfte. Jullie kunnen zelf een bescheiden bijdrage leveren om de bijtjes, die essentieel zijn voor de voortplanting van planten, te helpen. Zet planten in je tuin die goed zijn voor bijen, bijen steken niet tenzij ze bedreigd worden, zolang je horren gebruikt in je ramen/deuren blijven die buiten, in het ergste geval komen ze eens op je drinken af als je dat buiten hebt staan. Geen probleem, maak geen wilde bewegingen en ze zullen je niet steken.
Zie het rapport zelf, meer doden op 100km wegen.quote:Op zaterdag 23 april 2016 15:00 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik wacht in spanning op jouw statistische onderbouwing die uitwijst dat de kans groot genoeg is dat het slechts om toeval gaat. Ik heb een sterk vermoeden dat die er niet gaat komen.
Verras me!
Inderdaad. En het aantal 130 km/u wegen is natuurlijk toegenomen (en 120 km/u wegen zijn er steeds minder), dus logischer dat er dan meer doden zijn. Zo te zien wordt daar niet voor gecorrigeerd.quote:Op zaterdag 23 april 2016 20:23 schreef Physsic het volgende:
Oke.
Nu ik dit heb gezien vind ik het al helemaal een flutbericht.
Zie hier de getallen naar maximum snelheid;
[ afbeelding ]
Ja, er zijn inderdaad in 2014 maar 10 verkeersdoden op 130 km/u-weg.
Echter, het aantal verkeersdoden bij "onbekend" is echt significant hoger dan de andere jaren.. Totaal is dat zelfs 15%.
(Het zou wel erg kort door de bocht zijn om te denken dat dit wel eens te maken zou kunnen hebben met de onduidelijkheden van maximum snelheden toentertijd)
Als je je fantasie gebruikt, kan je die onbekende gevallen zelf mooi verdelen over de verschillende maximum snelheden, zodat er eigenlijk weinig verschil te zien is met 2015.
Zeggen dat het aantal verkeersdoden op 130km/u-snelwegen sinds vorigjaar verdriedubbeld is, en het daarom onverantwoord gevaarlijk is, slaat naar mijn mening nergens op.
De stijging van aantal verkeersdoden op 80km/u-wegen is opvallender..
Dit minieme snelheidsverschil zet bij dit soort zaken absoluut geen zoden aan de dijk. Dat zijn zaken waar je op wereldschaal iets aan moet doen.quote:Op zaterdag 23 april 2016 16:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ook jij gaat er dan echter wel volstrekt aan voorbij dat er ook hele goede ecologische (waaronder het voorkomen van massasterfte onder alle dieren doordat de phytoplankton de gevolgen van die snelle temperatuurstijging niet aankan) en andere praktische redenen zijn (het niet voortijdig verkwisten van schaarse en kostbare grondstoffen) zijn om de maximumsnelheid niet zo hoog te laten zijn. Wat is dat toch met jullie obssssie voor enkel de veiligheid? Nee, het gaat niet enkel om de veiligheid, Wij zijn zijn niet alleen op deze wereld en na ons verblijf moeten mensen ook nog een leefbare wereld hebben!
quote:Op zaterdag 23 april 2016 20:23 schreef Physsic het volgende:
Oke.
[ afbeelding ]
Echter, het aantal verkeersdoden bij "onbekend" is echt significant hoger dan de andere jaren.. Totaal is dat zelfs 15%.
(Het zou wel erg kort door de bocht zijn om te denken dat dit wel eens te maken zou kunnen hebben met de onduidelijkheden van maximum snelheden toentertijd)
Als je je fantasie gebruikt, kan je die onbekende gevallen zelf mooi verdelen over de verschillende maximum snelheden, zodat er eigenlijk weinig verschil te zien is met 2015.
Zeggen dat het aantal verkeersdoden op 130km/u-snelwegen sinds vorigjaar verdriedubbeld is, en het daarom onverantwoord gevaarlijk is, slaat naar mijn mening nergens op.
Hier hebben we tenminste wat aan. Goed gevonden.quote:Op zaterdag 23 april 2016 20:23 schreef Physsic het volgende:
Oke.
[ afbeelding ]
Je redenering snijdt geen hout, er is sprake van een algemene toename van het aantal verkeersdoden, op 120 en op 130 km wegen en de meeste vallen op 80km wegen.quote:Op vrijdag 22 april 2016 22:41 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Smartphone gebruik idd,quote:Op zondag 24 april 2016 14:12 schreef Kaas- het volgende:
Ik heb de brief er eens bijgepakt: https://www.tweedekamer.n(...)08312&did=2016D17039 .
Biedt op geen enkele wijze bewijs. Op wegen waar je max. 30 km/h mag is het aantal verkeersdoden gestegen van 26 naar 40, waar je 80 km/h mag is het gestegen van 111 naar 145 en zo zijn er nog enkele opvallende stijgingen.
Ook moet je als je dit effect zou willen aantonen via een regressie controlevariabelen toevoegen voor o.a. het aantal gereden kilometers (die stijgt waarschijnlijk), smartphonegebruik en met name voor de lengte van de wegen waar je überhaupt 130 km/h mag rijden (die neemt momenteel elk jaar toe).
De brief van de minister toont kortom helemaal niets aan. Wel is het interessant om beter te onderzoeken, om de waarheid boven tafel te krijgen.
Dat werkt natuurlijk voor een groot deel goed in de VS omdat vrachtwagens en auto`s even hard mogen rijden daar. In NL blijf je aan het slalommen.quote:Op zondag 24 april 2016 12:32 schreef kawotski het volgende:
Tijd ook voor het 'keep your lane' principe. Kunnen we tenminste weer op de veiliger 2 seconden regel rijden zonder dat je constant iemand hebt die in een onmogelijk gaatje duikt.
Klopt, hier vallen verder helemaal geen conclusie`s uit te trekken dat 130 veeeel gevaarlijker is als 120.quote:Op zondag 24 april 2016 14:12 schreef Kaas- het volgende:
Ik heb de brief er eens bijgepakt: https://www.tweedekamer.n(...)08312&did=2016D17039 .
De brief van de minister toont kortom helemaal niets aan. Wel is het interessant om beter te onderzoeken, om de waarheid boven tafel te krijgen.
Nee, van het botsen als je zo hard rijdt wel en de kans op een botsing wordt statistisch gezien groter bij die snelheid. Maar dat is nogal een bijzaak, het milieu is ontzettend veel belangrijker dan het verschil in veiligheid, van een slechter milieu heeft iedereen last, van 20 extra ongevallen slechts een man of 30.quote:
Het zou natuurlijk veel helpen als iedereen zo snugger was om die 2-secondenregel te respecteren niemand zo dom was om die 2-secondenregel niet te respecteren. Het is een heel erg simpel regeltje maar nee hoor...quote:Op zondag 24 april 2016 12:32 schreef kawotski het volgende:
Tijd ook voor het 'keep your lane' principe. Kunnen we tenminste weer op de veiliger 2 seconden regel rijden zonder dat je constant iemand hebt die in een onmogelijk gaatje duikt.
De CO2 footprint van een dooie is natuurlijk wel een stuk lager.quote:Op zondag 24 april 2016 17:59 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Nee, van het botsen als je zo hard rijdt wel en de kans op een botsing wordt statistisch gezien groter bij die snelheid. Maar dat is nogal een bijzaak, het milieu is ontzettend veel belangrijker dan het verschil in veiligheid, van een slechter milieu heeft iedereen last, van 20 extra ongevallen slechts een man of 30.
Helaas is dat dan weer wel verwaarloosbaar met de extra uitstoot als miljoenen mensen 130 km/u rijden in plaats van 120 km/u. De luchtweerstand neemt nu eenmaal met veel meer toe dan 130/120.quote:Op zondag 24 april 2016 18:02 schreef SpecialK het volgende:
[..]
De CO2 footprint van een dooie is natuurlijk wel een stuk lager.
Puur uit interesse: Heb je hier een bron voor?quote:Op zondag 24 april 2016 18:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Helaas is dat dan weer wel verwaarloosbaar met de extra uitstoot als miljoenen mensen 130 km/u rijden in plaats van 120 km/u. De luchtweerstand neemt nu eenmaal met veel meer toe dan 130/120.
Ik zou me eerder drukmaken om de extra fijnstof en ultrafijnstof.quote:Op zondag 24 april 2016 18:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Helaas is dat dan weer wel verwaarloosbaar met de extra uitstoot als miljoenen mensen 130 km/u rijden in plaats van 120 km/u. De luchtweerstand neemt nu eenmaal met veel meer toe dan 130/120.
Een willekeurig natuurkundeboek/aerodynamicaboek gekoppeld aan de kennis wat het belang van de koppel is en dat de optimale koppel ruim onder die snelheid ligt.quote:Op zondag 24 april 2016 18:08 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Puur uit interesse: Heb je hier een bron voor?
Dat is waar ik me druk om maak, dat is die extra uitstoot (erg veel dieselauto's en vrachtwagens). Ik maak me ook druk om de extra carcinogene troep in de lucht.quote:Op zondag 24 april 2016 18:22 schreef Physsic het volgende:
[..]
Ik zou me eerder drukmaken om de extra fijnstof en ultrafijnstof.
Dat is de reden dat ik me er druk om maak. Er rijden erg veel auto's en vrachtwagens in dit landje: veel mensen op weinig ruimte en veel verkeer vanuit de havens + containerschepen.quote:Pas geleden nog een Zembla uitzending van gezien. Lieten ze de zwarte longen van een overleden niet-roker uit Sao Paulo zien.
Kijk dit maar eens.quote:Op zondag 24 april 2016 18:45 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat is waar ik me druk om maak, dat is die extra uitstoot (erg veel dieselauto's en vrachtwagens). Ik maak me ook druk om de extra carcinogene troep in de lucht.
[..]
Dat is de reden dat ik me er druk om maak. Er rijden erg veel auto's en vrachtwagens in dit landje: veel mensen op weinig ruimte en veel verkeer vanuit de havens + containerschepen.
https://decorrespondent.n(...)m_campaign=proefmail
Ik heb liever de exacte cijfers. Het lijkt mij nl nogal afhankelijk van de gemiddelde vormen van auto's. Ik bedoel... waarom dan niet 110km/u... waarom niet gewoon max 100. Waar begint op natuurkundig niveau de hoeveelheid energie die nodig is om een snelheid te onderhouden onevenredig te groeien in vergelijking met de toegenomen snelheid.quote:Op zondag 24 april 2016 18:44 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Een willekeurig natuurkundeboek/aerodynamicaboek gekoppeld aan de kennis wat het belang van de koppel is en dat de optimale koppel ruim onder die snelheid ligt.
Nee hoor. Met de ene vorm neemt de luchtweerstand minder sterk exponentieel toe dan met de andere in functie van de snelheid maar het is altijd exponentieel. Dat je graag de exacte cijfers wil hebben dat begrijp ik maar zoals je zelf al aangeeft verschillen die cijfers tussen de auto's in functie van de vorm. Hierover gesproken, toen ik een tijdje terug las dat ze voor een bepaalde elektrische auto de vorm zo hadden ontworpen dat de coëfficiënt extreem laag was vroeg ik me af waarom we in godsnaam niet al lang een zeer lage coëfficiënt als maximum toelaatbare hebben ingevoerd voor nieuwe auto's. Het is een onwijs simpele manier om uitstoot te verminderen zonder dat iemand er pijn onder lijdt. Hooguit gaan wat mensen moeilijk doen over het feit dat hun favoriete vorm niet meer verkrijgbaar is. Boeiend.quote:Op zondag 24 april 2016 18:50 schreef SpecialK het volgende:
Ik heb liever de exacte cijfers. Het lijkt mij nl nogal afhankelijk van de gemiddelde vormen van auto's.
Je mist heel het punt van luchtweerstand: bij elke hogere snelheid wordt de toename relatief groter, dat is hoe luchtweerstand werkt, dat is wat het betekent dat de toename exponentieel is. Dat is wat ik hier uitlegde:quote:Ik heb nog niemand hier echt een goede case zien maken dat 130km/u een speciale snelheid is waarin je dus net na de grootste bocht zit in een toename van nodige energie.
quote:Op zondag 24 april 2016 18:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het is opvallend, maar weinig verrassend.quote:Op zondag 24 april 2016 18:48 schreef Physsic het volgende:
Voora het einde is opvallend. Ze laten het RIVM onderzoek doen, maar stellen al vooraf dat ze geen verband gaan leggen tussen de fijnstof en gezondheidsklachten (ofzoiets).
Ik denk dat jij niet zo goed snapt wat ik bedoel eigenlijk.quote:Op zondag 24 april 2016 18:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Nee hoor. Met de ene vorm neemt de luchtweerstand minder sterk exponentieel toe dan met de andere in functie van de snelheid maar het is altijd exponentieel. Dat je graag de exacte cijfers wil hebben dat begrijp ik maar zoals je zelf al aangeeft verschillen die cijfers tussen de auto's in functie van de vorm. Hierover gesproken, toen ik een tijdje terug las dat ze voor een bepaalde elektrische auto de vorm zo hadden ontworpen dat de coëfficiënt extreem laag was vroeg ik me af waarom we in godsnaam niet al lang een zeer lage coëfficiënt als maximum toelaatbare hebben ingevoerd voor nieuwe auto's. Het is een onwijs simpele manier om uitstoot te verminderen zonder dat iemand er pijn onder lijdt. Hooguit gaan wat mensen moeilijk doen over het feit dat hun favoriete vorm niet meer verkrijgbaar is. Boeiend.
[..]
Je mist heel het punt van luchtweerstand: bij elke hogere snelheid wordt de toename relatief groter, dat is hoe luchtweerstand werkt, dat is wat het betekent dat de toename exponentieel is. Dat is wat ik hier uitlegde:
[..]
Ditquote:Op vrijdag 22 april 2016 22:47 schreef Fred_Flinkstoned het volgende:
Misschien moeten mensen op de linkerbaan ook echt 130 gaan rijden en niet 100 of lager. Hallo oudjes voel jullie maar aangesproken. Mensen boven de 60 moeten ze het rijbewijs afnemen. Die mensen zijn levensgevaarlijk, iedere keer als ik een bijna ongeluk heb, heb ik te maken met een oudere
Ik weet niet uit welke bron ze het halen, maar vorig jaar werd gezegdquote:Op zondag 24 april 2016 19:03 schreef SpecialK het volgende:
Dan maar zelf iets vinden
[ afbeelding ]
Zie hier. Ik heb gewoon gelijk. Zo'n gigantisch verschil is dat niet. Misschien +5%. Dat je geen 200km/u moet gaan rijden is wel duidelijk. Maar 130 ipv 120 ga je nauwelijks merken aan de pomp en daarmee ook in het milieu.
quote:Vorige week liet Milieudefensie al weten dat een hoger snelheid op wegen leidt tot een flinke stijging van de uitstoot van stikstofdioxide. Waar de snelheid omhooggaat van 100 naar 130, neemt de uitstoot met 46 procent toe. Op weggedeelten waar de snelheid van 120 naar 130 gaat, stijgt de uitstoot met 27 procent.
Is natuurlijk geen goede bron even vooropgesteld. Maargoed mijn grafiek is ook maar ergens vandaan geplukt. Het is inderdaad interessant als dit uitgesplitst wordt in toename van verschillende uitstootgassen.quote:
Ik snap en waardeer je passie.quote:Op zondag 24 april 2016 18:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Nee, was uberhaupt geen bron. Volgens mij kwam het uit een TNO-onderzoek. Die had ik net gelezen, maar ondertussen weer weggeklikt.quote:Op zondag 24 april 2016 19:39 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Is natuurlijk geen goede bron even vooropgesteld. Maargoed mijn grafiek is ook maar ergens vandaan geplukt. Het is inderdaad interessant als dit uitgesplitst wordt in toename van verschillende uitstootgassen.
Daarom vroeg ik om een bron aan de persoon waar ik op reageerde.
Met die redenering had je 15 jaar terug 30 moeten rijden op de snelweg.quote:Op zondag 24 april 2016 17:59 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Nee, van het botsen als je zo hard rijdt wel en de kans op een botsing wordt statistisch gezien groter bij die snelheid. Maar dat is nogal een bijzaak, het milieu is ontzettend veel belangrijker dan het verschil in veiligheid, van een slechter milieu heeft iedereen last, van 20 extra ongevallen slechts een man of 30.
En jij neemt hen serieus in deze discussie? Dit is praten in hun straatje en je kan er vanuit gaan dat die cijfers anders worden uitgelegd dan dat ze in de conclusie van een eventueel onderzoek staan. Als dat al bestaat.quote:Op zondag 24 april 2016 19:28 schreef Physsic het volgende:
[..]
Ik weet niet uit welke bron ze het halen, maar vorig jaar werd gezegd
Vorige week liet Milieudefensie al weten dat een hoger snelheid op wegen leidt tot een flinke stijging van de uitstoot van stikstofdioxide. Waar de snelheid omhooggaat van 100 naar 130, neemt de uitstoot met 46 procent toe. Op weggedeelten waar de snelheid van 120 naar 130 gaat, stijgt de uitstoot met 27 procent.
Wow.quote:Op zondag 24 april 2016 17:59 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het was een onderzoek van TNO.quote:Op zondag 24 april 2016 21:15 schreef Red_85 het volgende:
[..]
En jij neemt hen serieus in deze discussie? Dit is praten in hun straatje en je kan er vanuit gaan dat die cijfers anders worden uitgelegd dan dat ze in de conclusie van een eventueel onderzoek staan. Als dat al bestaat.
Jep. Kan zo bij milieudefensie aan de slag. Totaal de weg kwijt (express).quote:
En? Uitgelegd door milieudefensie. Is niet serieus te nemen in een discussie over dit onderwerp.quote:
De tijd is niet van belang. Het gaat om de uitstoot per kilometer.quote:Op zondag 24 april 2016 20:34 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ik snap en waardeer je passie.
Probleem met uitstoot is of kortdurend hevig ( snelrijden) of langdurig weinig (langzaamrijden).
Links of rechtsom zal je een bepaalde hoeveelheid energie verstoken en dus uitstoot veroorzaken om je te verplaatsen.
Dat de uitstoot plaatselijk wordt beïnvloed klopt. Totaal gezien over de hele rit gemeten maakt het qua uitstoot verrekte weinig uit of je wat sneller/langzamer rijdt in ruil voor tijdwinst/verlies.
Ook bij ongelukken zal wanneer je langzamer rijdt laat staan stopt, het 'risico' navenant minder zijn.
De keus is in feite of "wij" rustiger willen leven en dan de tijd willen/hebben/nemen om van A naar B te komen.
Leuk. Bepaalde emissies worden ook lager.quote:
Dit.quote:Op zondag 24 april 2016 22:08 schreef Manke het volgende:
Ik heb sinds 2013 niet gereden en ik mag sinds kort weer de weg op. Ik merk dat men veel gehaaster en opgefokter is in het verkeer, misschien is dat de reden.
Stoer!quote:Op vrijdag 22 april 2016 23:14 schreef CarltonBanks het volgende:
[..]
Dit !
100% eensch
ik raas geregeld met 180 op de teller naar huis (170 op de satnav, net genoeg voor niet invorderen) nadat de arbeid gedaan is. Ik val er niemand mee lastig en zoef de vrachtwagens gewoon voorbij met 100 verschil.
Het is een kwestie van anticiperen, ik moet daarna een dorpskern door, daar mag je natuurlijk 50, rijd ik geregeld 70, maar dat is alleen omdat er geen kruisende wegen zijn. Zodra die er wel zijn hou ik me netjes aan de snelheid.
zie ik bv een auto op de vluchtstrook staan, dan schuif ik een baan op zodat er 3meter+ tussen ons zit. wegwerkzaamheden zonder dat er iemand te zien is +20 er langs, zodra er iemand langs de weg staat, keurig aan de snelheid
anticiperen is key
Of een auto minder efficient is bij 120 dan bij 130 verschilt met de motor die erin ligt en met de versnellingsbakverhoudingen.quote:Op zondag 24 april 2016 21:52 schreef Physsic het volgende:
Daarnaast is het bij bijv. Diesels zo dat bepaalde emissies relatief hoger zijn met een snelheid van 130km/u dan bij 120km/u, omdat de motor minder efficient wordt en onvolledige verbranding een grotere rol speelt.
quote:Op vrijdag 22 april 2016 23:14 schreef CarltonBanks het volgende:
[..]
Dit !
100% eensch
Het is een kwestie van anticiperen, ik moet daarna een dorpskern door, daar mag je natuurlijk 50, rijd ik geregeld 70, maar dat is alleen omdat er geen kruisende wegen zijn. Zodra die er wel zijn hou ik me netjes aan de snelheid.
zie ik bv een auto op de vluchtstrook staan, dan schuif ik een baan op zodat er 3meter+ tussen ons zit. wegwerkzaamheden zonder dat er iemand te zien is +20 er langs, zodra er iemand langs de weg staat, keurig aan de snelheid
anticiperen is key
Noem eens 1 model van 1 automerk waarvoor het geldt dat die met 130 km/u efficiënter rijdt dan bij 120 km/u ondanks dat de luchtweerstand zo fors toeneemt? Het optimum ligt typisch iets onder de 100 km/u, laat het iets boven de 100 km/u zijn maar niet boven de 120 km/u.quote:Op maandag 25 april 2016 01:43 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Of een auto minder efficient is bij 120 dan bij 130 verschilt met de motor die erin ligt en met de versnellingsbakverhoudingen.
Daar kun je niet simpelweg alles over 1 kam scheren, dat is te makkelijk.
In landen waar de max 130 is zoals Duitsland en Frankrijk zullen de auto,s echt wel efficient lopen bij 130.
Het kleine Japanse koekblikje met 1 liter motor waarschijnlijk wat minder.......
Waarom maak je over hoge snelheid bij autos een issue en doe je dat niet bij treinen, die nog sneller rijden?quote:Op maandag 25 april 2016 13:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Noem eens 1 model van 1 automerk waarvoor het geldt dat die met 130 km/u efficiënter rijdt dan bij 120 km/u ondanks dat de luchtweerstand zo fors toeneemt? Het optimum ligt typisch iets onder de 100 km/u, laat het iets boven de 100 km/u zijn maar niet boven de 120 km/u.
"zullen... ", daar kunnen we niets mee. Je moet een model noemen waarvoor dat geldt en dit staven met data als je het hard wil maken. Dat de maximale koppel onder de 120 km/u wordt bereikt is bepaald geen controversiële stelling, daarom heb ik dat nog niet gestaafd. Dat de luchtweerstand exponentieel toeneemt in functie van de snelheid (en wat dat betekent) behoort tot elementaire algemene ontwikkeling.
Bovendien, zelfs al zouden er modellen bestaan waarvoor dat geldt, we moeten kijken naar wat er in Nederland rijdt en dan kom je inderdaad op allemaal auto's uit waarvoor de maximale koppel ruim onder de 120 km/u ligt.
Bij elektrische auto's maakt het trouwens helemaal niet meer uit, dan is de koppel constant en rijd je dus altijd minder efficiënt naarmate je sneller rijdt.
Treinen rijden elektrisch en 75% van de door de NS gebruikte stroom is groen. In 2018 moet dat 100% zijn.quote:Op maandag 25 april 2016 14:02 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarom maak je over hoge snelheid bij autos een issue en doe je dat niet bij treinen, die nog sneller rijden?
quote:Op zondag 24 april 2016 20:34 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ik snap en waardeer je passie.
Probleem met uitstoot is of kortdurend hevig ( snelrijden) of langdurig weinig (langzaamrijden).
Links of rechtsom zal je een bepaalde hoeveelheid energie verstoken en dus uitstoot veroorzaken om je te verplaatsen.
Dat de uitstoot plaatselijk wordt beïnvloed klopt. Totaal gezien over de hele rit gemeten maakt het qua uitstoot verrekte weinig uit of je wat sneller/langzamer rijdt in ruil voor tijdwinst/verlies.
Ook bij ongelukken zal wanneer je langzamer rijdt laat staan stopt, het 'risico' navenant minder zijn.
De keus is in feite of "wij" rustiger willen leven en dan de tijd willen/hebben/nemen om van A naar B te komen.
Inderdaad. Bij auto's spelen twee factoren: de snelheid waarbij de koppel maximaal is, het is niet mogelijk om voor elke snelheid de optimale koppel te krijgen met een brandstofmotor dus moeten ze een snelheid kiezen, de keuze de ze maken hangt af van de snelheden die het meest worden gereden. Een vaag verhaal maar simpel gezegd komt het erop neer dat hoe beter de koppel is hoe minder energie je kwijt bent en dat de fabrikant de koppel maximaal laat zijn (ontwerp) bij die snelheden die het meest gereden worden (binnen de mate van wat fysisch mogelijk is natuurlijk) zodat je niet onnodig veel brandstof nodig hebt.quote:Op zondag 24 april 2016 21:52 schreef Physsic het volgende:
De tijd is niet van belang. Het gaat om de uitstoot per kilometer.
En? Wat heeft dat er nu mee te maken, als treinen allemaal 80 zouden rijden zou de NS veel minder energie verbruiken.quote:Op maandag 25 april 2016 14:07 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Treinen rijden elektrisch en 75% van de door de NS gebruikte stroom is groen. In 2018 moet dat 100% zijn.
Ik kan niet namens Bram spreken, maar volgens mij vindt hij de uitstoot vooral kwalijk en dat valt bij elektrisch rijdende treinen t.o.v. benzinewagens natuurlijk een factor ontelbaar mee.quote:Op maandag 25 april 2016 14:09 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En? Wat heeft dat er nu mee te maken, als treinen allemaal 80 zouden rijden zou de NS veel minder energie verbruiken.
waarom doe je dat dan?quote:Op maandag 25 april 2016 14:10 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Ik kan niet namens Bram spreken, maar volgens mij vindt hij de uitstoot vooral kwalijk en dat valt bij elektrisch rijdende treinen t.o.v. benzinewagens natuurlijk een factor ontelbaar mee.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |