Zie het rapport zelf, meer doden op 100km wegen.quote:Op zaterdag 23 april 2016 15:00 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik wacht in spanning op jouw statistische onderbouwing die uitwijst dat de kans groot genoeg is dat het slechts om toeval gaat. Ik heb een sterk vermoeden dat die er niet gaat komen.
Verras me!
Inderdaad. En het aantal 130 km/u wegen is natuurlijk toegenomen (en 120 km/u wegen zijn er steeds minder), dus logischer dat er dan meer doden zijn. Zo te zien wordt daar niet voor gecorrigeerd.quote:Op zaterdag 23 april 2016 20:23 schreef Physsic het volgende:
Oke.
Nu ik dit heb gezien vind ik het al helemaal een flutbericht.
Zie hier de getallen naar maximum snelheid;
[ afbeelding ]
Ja, er zijn inderdaad in 2014 maar 10 verkeersdoden op 130 km/u-weg.
Echter, het aantal verkeersdoden bij "onbekend" is echt significant hoger dan de andere jaren.. Totaal is dat zelfs 15%.
(Het zou wel erg kort door de bocht zijn om te denken dat dit wel eens te maken zou kunnen hebben met de onduidelijkheden van maximum snelheden toentertijd)
Als je je fantasie gebruikt, kan je die onbekende gevallen zelf mooi verdelen over de verschillende maximum snelheden, zodat er eigenlijk weinig verschil te zien is met 2015.
Zeggen dat het aantal verkeersdoden op 130km/u-snelwegen sinds vorigjaar verdriedubbeld is, en het daarom onverantwoord gevaarlijk is, slaat naar mijn mening nergens op.
De stijging van aantal verkeersdoden op 80km/u-wegen is opvallender..
Dit minieme snelheidsverschil zet bij dit soort zaken absoluut geen zoden aan de dijk. Dat zijn zaken waar je op wereldschaal iets aan moet doen.quote:Op zaterdag 23 april 2016 16:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ook jij gaat er dan echter wel volstrekt aan voorbij dat er ook hele goede ecologische (waaronder het voorkomen van massasterfte onder alle dieren doordat de phytoplankton de gevolgen van die snelle temperatuurstijging niet aankan) en andere praktische redenen zijn (het niet voortijdig verkwisten van schaarse en kostbare grondstoffen) zijn om de maximumsnelheid niet zo hoog te laten zijn. Wat is dat toch met jullie obssssie voor enkel de veiligheid? Nee, het gaat niet enkel om de veiligheid, Wij zijn zijn niet alleen op deze wereld en na ons verblijf moeten mensen ook nog een leefbare wereld hebben!
quote:Op zaterdag 23 april 2016 20:23 schreef Physsic het volgende:
Oke.
[ afbeelding ]
Echter, het aantal verkeersdoden bij "onbekend" is echt significant hoger dan de andere jaren.. Totaal is dat zelfs 15%.
(Het zou wel erg kort door de bocht zijn om te denken dat dit wel eens te maken zou kunnen hebben met de onduidelijkheden van maximum snelheden toentertijd)
Als je je fantasie gebruikt, kan je die onbekende gevallen zelf mooi verdelen over de verschillende maximum snelheden, zodat er eigenlijk weinig verschil te zien is met 2015.
Zeggen dat het aantal verkeersdoden op 130km/u-snelwegen sinds vorigjaar verdriedubbeld is, en het daarom onverantwoord gevaarlijk is, slaat naar mijn mening nergens op.
Hier hebben we tenminste wat aan. Goed gevonden.quote:Op zaterdag 23 april 2016 20:23 schreef Physsic het volgende:
Oke.
[ afbeelding ]
Je redenering snijdt geen hout, er is sprake van een algemene toename van het aantal verkeersdoden, op 120 en op 130 km wegen en de meeste vallen op 80km wegen.quote:Op vrijdag 22 april 2016 22:41 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Waar voor verhoging van de maximumsnelheid al voor werd gewaarschuwd blijkt nu al werkelijkheid te worden.
Persoonlijk ben ik van mening dat er geen enkel rationeel argument te bedenken valt om de verhoging van die maximumsnelheid goed te praten. Want naast meer verkeersslachtoffers leidt het ook tot meer geluidsoverlast voor omwonenden en meer co2 en fijnstofuitstoot (met eveneens de nodige gevolgen voor de volksgezondheid).
Dat kost de samenleving opgeteld honderden miljoenen, dat kan niet anders.
Dat voor hooguit enkele minuten tijdwinst maar vooral een "lekkerder gevoel". Dom rechts regeert.
Smartphone gebruik idd,quote:Op zondag 24 april 2016 14:12 schreef Kaas- het volgende:
Ik heb de brief er eens bijgepakt: https://www.tweedekamer.n(...)08312&did=2016D17039 .
Biedt op geen enkele wijze bewijs. Op wegen waar je max. 30 km/h mag is het aantal verkeersdoden gestegen van 26 naar 40, waar je 80 km/h mag is het gestegen van 111 naar 145 en zo zijn er nog enkele opvallende stijgingen.
Ook moet je als je dit effect zou willen aantonen via een regressie controlevariabelen toevoegen voor o.a. het aantal gereden kilometers (die stijgt waarschijnlijk), smartphonegebruik en met name voor de lengte van de wegen waar je überhaupt 130 km/h mag rijden (die neemt momenteel elk jaar toe).
De brief van de minister toont kortom helemaal niets aan. Wel is het interessant om beter te onderzoeken, om de waarheid boven tafel te krijgen.
Dat werkt natuurlijk voor een groot deel goed in de VS omdat vrachtwagens en auto`s even hard mogen rijden daar. In NL blijf je aan het slalommen.quote:Op zondag 24 april 2016 12:32 schreef kawotski het volgende:
Tijd ook voor het 'keep your lane' principe. Kunnen we tenminste weer op de veiliger 2 seconden regel rijden zonder dat je constant iemand hebt die in een onmogelijk gaatje duikt.
Klopt, hier vallen verder helemaal geen conclusie`s uit te trekken dat 130 veeeel gevaarlijker is als 120.quote:Op zondag 24 april 2016 14:12 schreef Kaas- het volgende:
Ik heb de brief er eens bijgepakt: https://www.tweedekamer.n(...)08312&did=2016D17039 .
De brief van de minister toont kortom helemaal niets aan. Wel is het interessant om beter te onderzoeken, om de waarheid boven tafel te krijgen.
Nee, van het botsen als je zo hard rijdt wel en de kans op een botsing wordt statistisch gezien groter bij die snelheid. Maar dat is nogal een bijzaak, het milieu is ontzettend veel belangrijker dan het verschil in veiligheid, van een slechter milieu heeft iedereen last, van 20 extra ongevallen slechts een man of 30.quote:
Het zou natuurlijk veel helpen als iedereen zo snugger was om die 2-secondenregel te respecteren niemand zo dom was om die 2-secondenregel niet te respecteren. Het is een heel erg simpel regeltje maar nee hoor...quote:Op zondag 24 april 2016 12:32 schreef kawotski het volgende:
Tijd ook voor het 'keep your lane' principe. Kunnen we tenminste weer op de veiliger 2 seconden regel rijden zonder dat je constant iemand hebt die in een onmogelijk gaatje duikt.
De CO2 footprint van een dooie is natuurlijk wel een stuk lager.quote:Op zondag 24 april 2016 17:59 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Nee, van het botsen als je zo hard rijdt wel en de kans op een botsing wordt statistisch gezien groter bij die snelheid. Maar dat is nogal een bijzaak, het milieu is ontzettend veel belangrijker dan het verschil in veiligheid, van een slechter milieu heeft iedereen last, van 20 extra ongevallen slechts een man of 30.
Helaas is dat dan weer wel verwaarloosbaar met de extra uitstoot als miljoenen mensen 130 km/u rijden in plaats van 120 km/u. De luchtweerstand neemt nu eenmaal met veel meer toe dan 130/120.quote:Op zondag 24 april 2016 18:02 schreef SpecialK het volgende:
[..]
De CO2 footprint van een dooie is natuurlijk wel een stuk lager.
Puur uit interesse: Heb je hier een bron voor?quote:Op zondag 24 april 2016 18:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Helaas is dat dan weer wel verwaarloosbaar met de extra uitstoot als miljoenen mensen 130 km/u rijden in plaats van 120 km/u. De luchtweerstand neemt nu eenmaal met veel meer toe dan 130/120.
Ik zou me eerder drukmaken om de extra fijnstof en ultrafijnstof.quote:Op zondag 24 april 2016 18:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Helaas is dat dan weer wel verwaarloosbaar met de extra uitstoot als miljoenen mensen 130 km/u rijden in plaats van 120 km/u. De luchtweerstand neemt nu eenmaal met veel meer toe dan 130/120.
Een willekeurig natuurkundeboek/aerodynamicaboek gekoppeld aan de kennis wat het belang van de koppel is en dat de optimale koppel ruim onder die snelheid ligt.quote:Op zondag 24 april 2016 18:08 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Puur uit interesse: Heb je hier een bron voor?
Dat is waar ik me druk om maak, dat is die extra uitstoot (erg veel dieselauto's en vrachtwagens). Ik maak me ook druk om de extra carcinogene troep in de lucht.quote:Op zondag 24 april 2016 18:22 schreef Physsic het volgende:
[..]
Ik zou me eerder drukmaken om de extra fijnstof en ultrafijnstof.
Dat is de reden dat ik me er druk om maak. Er rijden erg veel auto's en vrachtwagens in dit landje: veel mensen op weinig ruimte en veel verkeer vanuit de havens + containerschepen.quote:Pas geleden nog een Zembla uitzending van gezien. Lieten ze de zwarte longen van een overleden niet-roker uit Sao Paulo zien.
Kijk dit maar eens.quote:Op zondag 24 april 2016 18:45 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat is waar ik me druk om maak, dat is die extra uitstoot (erg veel dieselauto's en vrachtwagens). Ik maak me ook druk om de extra carcinogene troep in de lucht.
[..]
Dat is de reden dat ik me er druk om maak. Er rijden erg veel auto's en vrachtwagens in dit landje: veel mensen op weinig ruimte en veel verkeer vanuit de havens + containerschepen.
https://decorrespondent.n(...)m_campaign=proefmail
Ik heb liever de exacte cijfers. Het lijkt mij nl nogal afhankelijk van de gemiddelde vormen van auto's. Ik bedoel... waarom dan niet 110km/u... waarom niet gewoon max 100. Waar begint op natuurkundig niveau de hoeveelheid energie die nodig is om een snelheid te onderhouden onevenredig te groeien in vergelijking met de toegenomen snelheid.quote:Op zondag 24 april 2016 18:44 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Een willekeurig natuurkundeboek/aerodynamicaboek gekoppeld aan de kennis wat het belang van de koppel is en dat de optimale koppel ruim onder die snelheid ligt.
Nee hoor. Met de ene vorm neemt de luchtweerstand minder sterk exponentieel toe dan met de andere in functie van de snelheid maar het is altijd exponentieel. Dat je graag de exacte cijfers wil hebben dat begrijp ik maar zoals je zelf al aangeeft verschillen die cijfers tussen de auto's in functie van de vorm. Hierover gesproken, toen ik een tijdje terug las dat ze voor een bepaalde elektrische auto de vorm zo hadden ontworpen dat de coëfficiënt extreem laag was vroeg ik me af waarom we in godsnaam niet al lang een zeer lage coëfficiënt als maximum toelaatbare hebben ingevoerd voor nieuwe auto's. Het is een onwijs simpele manier om uitstoot te verminderen zonder dat iemand er pijn onder lijdt. Hooguit gaan wat mensen moeilijk doen over het feit dat hun favoriete vorm niet meer verkrijgbaar is. Boeiend.quote:Op zondag 24 april 2016 18:50 schreef SpecialK het volgende:
Ik heb liever de exacte cijfers. Het lijkt mij nl nogal afhankelijk van de gemiddelde vormen van auto's.
Je mist heel het punt van luchtweerstand: bij elke hogere snelheid wordt de toename relatief groter, dat is hoe luchtweerstand werkt, dat is wat het betekent dat de toename exponentieel is. Dat is wat ik hier uitlegde:quote:Ik heb nog niemand hier echt een goede case zien maken dat 130km/u een speciale snelheid is waarin je dus net na de grootste bocht zit in een toename van nodige energie.
quote:Op zondag 24 april 2016 18:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het is opvallend, maar weinig verrassend.quote:Op zondag 24 april 2016 18:48 schreef Physsic het volgende:
Voora het einde is opvallend. Ze laten het RIVM onderzoek doen, maar stellen al vooraf dat ze geen verband gaan leggen tussen de fijnstof en gezondheidsklachten (ofzoiets).
Ik denk dat jij niet zo goed snapt wat ik bedoel eigenlijk.quote:Op zondag 24 april 2016 18:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Nee hoor. Met de ene vorm neemt de luchtweerstand minder sterk exponentieel toe dan met de andere in functie van de snelheid maar het is altijd exponentieel. Dat je graag de exacte cijfers wil hebben dat begrijp ik maar zoals je zelf al aangeeft verschillen die cijfers tussen de auto's in functie van de vorm. Hierover gesproken, toen ik een tijdje terug las dat ze voor een bepaalde elektrische auto de vorm zo hadden ontworpen dat de coëfficiënt extreem laag was vroeg ik me af waarom we in godsnaam niet al lang een zeer lage coëfficiënt als maximum toelaatbare hebben ingevoerd voor nieuwe auto's. Het is een onwijs simpele manier om uitstoot te verminderen zonder dat iemand er pijn onder lijdt. Hooguit gaan wat mensen moeilijk doen over het feit dat hun favoriete vorm niet meer verkrijgbaar is. Boeiend.
[..]
Je mist heel het punt van luchtweerstand: bij elke hogere snelheid wordt de toename relatief groter, dat is hoe luchtweerstand werkt, dat is wat het betekent dat de toename exponentieel is. Dat is wat ik hier uitlegde:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |