Ja, ik kan dat wel aan, vrees veel jonge rijdertjes niet, alhoewel dan wrs meer de 80 km wegen voor slachtoffers zorgen...quote:Op vrijdag 22 april 2016 23:06 schreef Infection het volgende:
[..]
Maak er dan maar gelijk 140 van. Rond die tijd rijdt er toch geen hond op de wegen.
Ja... maar zijn die (extra) doden ook gevallen bij een snelheid van 130 km per uur?quote:Op vrijdag 22 april 2016 22:41 schreef Tomatenboer het volgende:
Het aantal verkeersdoden op wegen waar de maximumsnelheid op 130 kilometer ligt, is vorig jaar verdrievoudigd. Het aantal dodelijke slachtoffers nam toe van 10 naar 32.
Ik erger me kapot op een 100 weg. Dat zijn juist gevaarlijke wegen, je gaat andere dingen doen of raakt afgeleid en let misschien even niet op. Daar krijg je ongelukken van. Op een 130 weg ben ik meer geconcentreerd en reageer ik ook veel scherper.quote:Op vrijdag 22 april 2016 23:06 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Welnee, de vrachtwagens rijden ook massaal 80 tot 90 km/u op de snelweg. Ik vind dat men dat mag doen zolang men maar goed anticipeert op het overige verkeer en natuurlijk niet 80 km/u op de linkerbaan gaat rijden. Ik zou het zelf overigens ook niet doen. Maar persoonlijk vind ik 100 km/u wel ontspannen rijden eerlijk gezegd (wat ik ook niet altijd doe hoor).
Nee, omdat het glad was.quote:Op vrijdag 22 april 2016 23:08 schreef Kopiko het volgende:
[..]
Ja... maar zijn die (extra) doden ook gevallen bij een snelheid van 130 km per uur?
Misschien nam het verkeer op die wegen ook wel disproportioneel toe, was het vaker mistig of slecht weer. Het is puur een constatering, het zegt niet zo veel als TS had gehoopt.quote:Op vrijdag 22 april 2016 23:08 schreef Kopiko het volgende:
[..]
Ja... maar zijn die (extra) doden ook gevallen bij een snelheid van 130 km per uur?
Met een toename van zoveel extra doden zal er ongetwijfeld ook een (nog grotere) toename zijn van ernstig gewonden, al heb ik daar geen cijfers van paraat, maar dat lijkt me een kwestie van logisch beredeneren. Hoe hoger de snelheid hoe groter de kans dat men daar blijvend letsel aan overhoudt.quote:Op vrijdag 22 april 2016 23:08 schreef CarltonBanks het volgende:
[..]
Wat heb je liever?
20 extra doden per jaar omdat ze net even iets harder gaan of 20 extra invalide die 24/7 hulp nodig hebben en extra aangepaste middelen, huizen, medicijnen enzovoorts?
Je houdt van rondtoeren waarschijnlijk, niet van op de limiet door de bochten jakkeren op 80km wegen. Want dat is veel riskanter dan met 150 over de snelweg cruisen. Je bent helaas geen bochtenridder.quote:Op vrijdag 22 april 2016 23:04 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ik houd van autorijden, ik houd van mooie auto's. Ga graag rijden óm het rijden, en hardrijden op de snelweg vind ik niets aan inderdaad. Ik houd wel van het rijden op leuke slingerwegen en landweggetjes ja.
Maar snelheidsbeleving vind ik vaak maar even leuk. Op de snelweg bied dat voor mij weinig meerwaarde (behalve als je op vakantie 1300 kilometer moet rijden ofzo).
Klopt, rondtoeren is misschien wel de juiste typering. Ik weet niet wat je onder een bochtenridder verstaat, maar ik mag graag een potje sturen. Heb daar in het verleden ook de juiste auto's voor in mijn bezit gehad, aardige stuurauto's zoals een BMW 318 van de E46 generatie, een Alfa Romeo 156 bijvoorbeeld, en momenteel een SAAB 9-3 Coupé turbo, al is dat absoluut geen lekkere stuurmansauto maar meer een fijne cruiser.quote:Op vrijdag 22 april 2016 23:11 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Je houdt van rondtoeren waarschijnlijk, niet van op de limiet door de bochten jakkeren op 80km wegen. Want dat is veel riskanter dan met 150 over de snelweg cruisen. Je bent helaas geen bochtenridder.
Schei toch uit, weersomstandigheden vorig jaar zijn uitstekend geweest. Dit is nu eenmaal de tol die je statistisch al binnen een jaar binnenhaalt als je de snelheid omhoog duwt om aan je macho-stemmertjes tegemoet te komen. Dan hebben die doden ook nog niet eens 1.000 ¤ extra gekregen, hadden ze toch een deel van hun begrafeniskosten van kunnen betalen, zeg maar.quote:Op vrijdag 22 april 2016 23:10 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
Misschien nam het verkeer op die wegen ook wel disproportioneel toe, was het vaker mistig of slecht weer. Het is puur een constatering, het zegt niet zo veel als TS had gehoopt.
Dit !quote:Op vrijdag 22 april 2016 23:11 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Je houdt van rondtoeren waarschijnlijk, niet van op de limiet door de bochten jakkeren op 80km wegen. Want dat is veel riskanter dan met 150 over de snelweg cruisen. Je bent helaas geen bochtenridder.
Op drukke tijdstippen wordt er sowieso minder snel 130 km/u gereden. En dan heb je ook nog wegen waar je alleen 's avonds 130 km/u mag rijden.quote:Op vrijdag 22 april 2016 23:02 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
De snelheidsverschillen nemen toe, ongetwijfeld.
Maar mensen die te langzaam rijden is een slecht argument natuurlijk. Er bestaat een maximumsnelheid, maar men is vrij om 100 km/u te rijden, of zelfs 80 km/u als men wilt, zolang men maar goed anticipeert op het overige verkeer natuurlijk (dat gebeurd niet altijd, maar evenmin door hardrijders overigens, vooral op de drukke tijdstippen zie ik soms onverantwoord gedrag van mensen met haast).
Waarom niet 80 km/u. Of 60 km/u. Wat maakt 100 of 120 km/u de perfecte snelheid voor een snelweg.quote:Op vrijdag 22 april 2016 22:52 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ridiculiseer het maar weer. Ook zo'n eigenschap van 'dom rechts'.
Die verhoging naar 130 km/u was werkelijk waar nergens goed voor. 100 en 120 km/u was prima.
Of vinden jullie die marginale tijdswinst en een beetje extra rijplezier / rijbeleving wel al die extra verkeersslachtoffers en maatschappelijke kosten waard?
Zelf ben ik overigens ook een behoorlijke 'petrolhead' maar het plezier van hardrijden heb ik nooit begrepen.
Je begrijpt er weinig van, de cijfers gaan om wegen waar in 2014 ook al 130 werd gereden, is dus niet het gevolg van een verhoging van de snelheid.quote:Op vrijdag 22 april 2016 23:14 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Schei toch uit, weersomstandigheden vorig jaar zijn uitstekend geweest. Dit is nu eenmaal de tol die je statistisch al binnen een jaar binnenhaalt als je de snelheid omhoog duwt om aan je macho-stemmertjes tegemoet te komen. Dan hebben die doden ook nog niet eens 1.000 ¤ extra gekregen, hadden ze toch een deel van hun begrafeniskosten van kunnen betalen, zeg maar.
man overdrijf niet. 130 km/h waar praten we over, nog steeds een snelheid van niks. of het nou 120 of 130 is maakt ook geen reet uit dus dat het komt omdat de snelheid is verhoogd is echt bullshit. het is maar 10km/h verschilquote:Op vrijdag 22 april 2016 23:14 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Schei toch uit, weersomstandigheden vorig jaar zijn uitstekend geweest. Dit is nu eenmaal de tol die je statistisch al binnen een jaar binnenhaalt als je de snelheid omhoog duwt om aan je macho-stemmertjes tegemoet te komen. Dan hebben die doden ook nog niet eens 1.000 ¤ extra gekregen, hadden ze toch een deel van hun begrafeniskosten van kunnen betalen, zeg maar.
Volgens mij begrijp ji er weinig van als je al niet van te voren dit soort effecten hebt rekening gehouden. Het werd NB van te voren al voorspeld. Ja, en nu blijkt het uit de cijfers en dan ga jij miepen over weersomstandigheden?quote:Op vrijdag 22 april 2016 23:16 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
Je begrijpt er weinig van, de cijfers gaan om wegen waar in 2014 ook al 130 werd gereden, is dus niet het gevolg van een verhoging van de snelheid.
Ja, alle 365 dagen? Tjonge.quote:Op vrijdag 22 april 2016 23:14 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Schei toch uit, weersomstandigheden vorig jaar zijn uitstekend geweest.
Moet jij zoveel rijden per dag joh? Had ook een collega die, ik geloof op 110 km afstand woonde van zijn werk. Ergens in sub-Sahara België.quote:Op vrijdag 22 april 2016 23:18 schreef Dagonet het volgende:
130 is ook geen toegevoegde waarde, het scheelt alleen bakken in accijns.
Die paar minuten die het me scheelt zijn het me niet waard op die 200km per dag.
Ik maak me meer zorgen om de (zoveelste) hoge boete in de bus dan om een invordering van rijbewijs. Invordering lijkt me juist wel stoer om een keer mee te maken, maar is me helaas nog niet gelukt. Wel paar keer aangehouden, maar had toen niet het lef om gewoon vol door te blijven trekken met popo achter om voor de jackpot te gaan.quote:Op vrijdag 22 april 2016 23:14 schreef CarltonBanks het volgende:
ik raas geregeld met 180 op de teller naar huis (170 op de satnav, net genoeg voor niet invorderen) nadat de arbeid gedaan is. Ik val er niemand mee lastig en zoef de vrachtwagens gewoon voorbij met 100 verschil.
Ja, maar ik vind dat dus niet de moeite waard, gooi alles maar terug naar 120.quote:Op vrijdag 22 april 2016 23:18 schreef Igen het volgende:
Het was idd in 2010 al berekend dat er door de verhoging naar 130 km/u zo'n 15 tot 25 extra doden per jaar zouden vallen. Dus in die zin is dit nieuws niet onverwacht. Men heeft het bewust op de koop toe genomen.
West-Duitsland dingetje.quote:Op vrijdag 22 april 2016 23:20 schreef Morrigan het volgende:
Btw, wat heeft snelheid met rechts te maken. Ik zie die link niet.
Gewoon volgende keer doenquote:Op vrijdag 22 april 2016 23:20 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Ik maak me meer zorgen om de (zoveelste) hoge boete in de bus dan om een invordering van rijbewijs. Invordering lijkt me juist wel stoer om een keer mee te maken, maar is me helaas nog niet gelukt. Wel paar keer aangehouden, maar had toen niet het lef om gewoon vol door te blijven trekken met popo achter om voor de jackpot te gaan. [ afbeelding ]
En rijden als kamikaze piloten.....quote:Op vrijdag 22 april 2016 22:44 schreef Hyaenidae het volgende:
Komt dat niet gewoon omdat kleine truttenschudders steeds meer in trek lijken te komen?
Een crash met zo'n gebakje heeft nu eenmaal sneller fatale gevolgen dan met een dikke Duitse bak.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |