Ik blijf erbij dat ik die conclusie kort door de bocht vind. Daarom ben ik ook nieuwsgierig naar de cijfers van 2013 en 2014. Toen mocht je op bepaalde wegen ook al 130 km/u rijden.quote:Op zaterdag 23 april 2016 00:35 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, en met de auto's van tegenwoordig, het is wel te begrijpen ook. Echter statistisch leidt het tot meer slachtoffers.
Mooiste experiment zou zijn twee jaar lang alles weer terugbrengen naar 120, denk ik.quote:Op zaterdag 23 april 2016 00:38 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Ik blijf erbij dat ik die conclusie kort door de bocht vind. Daarom ben ik ook nieuwsgierig naar de cijfers van 2013 en 2014. Toen mocht je op bepaalde wegen ook al 130 km/u rijden.
1 jaar zonder limiet en 1 jaar 110, 120/130 zit te dicht bij elkaar om het echt te kunnen vergelijken.quote:Op zaterdag 23 april 2016 00:40 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Mooiste experiment zou zijn twee jaar lang alles weer terugbrengen naar 120, denk ik.
Het is gl en een doorn in het oog van gl. Een van de speerpuntjes van die splinterpartij.quote:Op zaterdag 23 april 2016 00:41 schreef BlaZ het volgende:
https://www.swov.nl/rappo(...)et_Verkeersdoden.pdf
Dit is het rapport overigens.
Ten opzichte van 2014 (niet in de afbeelding) is er een stijging bij wegvakongevallen op 130km/uurwegen
van 10 naar 31. Op 30km/uur-wegen is het aantal doden op wegvakken en kruisingen
inmiddels opgelopen tot 39.
Het is niet meer dan een losse opmerking uit een rapport. Vreemd alle heisa hierover terwijl het rapport deze opmerking niet eens statistisch onderbouwt.
Ik denk dat dat behoorlijk wat chaos en frustratie gaat opleveren. Misschien zelfs meer dodelijke slachtoffers.quote:Op zaterdag 23 april 2016 00:40 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Mooiste experiment zou zijn twee jaar lang alles weer terugbrengen naar 120, denk ik.
Tijdstippen. Ook belangrijk.quote:Op zaterdag 23 april 2016 00:44 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Ik denk dat dat behoorlijk wat chaos en frustratie gaat opleveren. Misschien zelfs meer dodelijke slachtoffers.
Maar goed, ik blijf erbij dat je alleen met hare cijfers misschien een conclusie kan trekken. Per snelweg, jaar, snelheid en hoeveel auto's daar reden dat jaar.
Zelfs dan is het lastig. Er vallen dusdanig weinig doden op de snelwegen dat het statistisch gezien amper te vergelijken is.quote:Op zaterdag 23 april 2016 00:44 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Ik denk dat dat behoorlijk wat chaos en frustratie gaat opleveren. Misschien zelfs meer dodelijke slachtoffers.
Maar goed, ik blijf erbij dat je alleen met hare cijfers misschien een conclusie kan trekken. Per snelweg, jaar, snelheid en hoeveel auto's daar reden dat jaar.
Uiteraard. En dan kun je ook nog kijken om wat voor ongelukken het gaat. Eenzijdige ongelukken, ongelukken door spookrijder of een ordinaire botsing.quote:
Maar die wegen met tegenliggers zijn natuurlijk niet te vergelijken met de behoorlijk veilige snelwegen.quote:Op zaterdag 23 april 2016 00:50 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Op 80km wegen vallen stukken meer doden.
https://www.swov.nl/rappo(...)et_Verkeersdoden.pdf
Ja, in 1980 toen ik mijn rijbewijs haalde, was je wel redelijk hard aan het rijden met 120, met die auto's van toen.quote:
Allicht, snelheid an sich is dan ook niet gevaarlijk of ongevaarlijk.quote:Op zaterdag 23 april 2016 00:53 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Maar die wegen met tegenliggers zijn natuurlijk niet te vergelijken met de behoorlijk veilige snelwegen.
En het aantal kilometers asfalt waar 130 gereden mag worden? Is die korter of langer geworden?quote:
het is veel te vroeg om deze conclusies te trekkenquote:Op vrijdag 22 april 2016 22:41 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Waar voor verhoging van de maximumsnelheid al voor werd gewaarschuwd blijkt nu al werkelijkheid te worden.
Persoonlijk ben ik van mening dat er geen enkel rationeel argument te bedenken valt om de verhoging van die maximumsnelheid goed te praten. Want naast meer verkeersslachtoffers leidt het ook tot meer geluidsoverlast voor omwonenden en meer co2 en fijnstofuitstoot (met eveneens de nodige gevolgen voor de volksgezondheid).
Dat kost de samenleving opgeteld honderden miljoenen, dat kan niet anders.
Dat voor hooguit enkele minuten tijdwinst maar vooral een "lekkerder gevoel". Dom rechts regeert.
Dat denk ik ook vaak als ik dan weer een ongeluk zie met van die Fiat Panda autootjes die al indeuken als je er tegen aan leuntquote:Op vrijdag 22 april 2016 22:44 schreef Hyaenidae het volgende:
Komt dat niet gewoon omdat kleine truttenschudders steeds meer in trek lijken te komen?
Een crash met zo'n gebakje heeft nu eenmaal sneller fatale gevolgen dan met een dikke Duitse bak.
stop eens met schelden jambek, beetje mijn mattie uitschelden, dat zal je bezurenquote:Op vrijdag 22 april 2016 23:24 schreef loni55 het volgende:
[..]
Sukkel.
Ontopic: maar ik wil 10 seconden eerder op het werk aankomen!!
80 is niet veiliger, want dan gaan vrachtwagens opeens in de linkerbaan autos inhalen en rare capriolen uithalen.quote:Op zaterdag 23 april 2016 00:53 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Maar die wegen met tegenliggers zijn natuurlijk niet te vergelijken met de behoorlijk veilige snelwegen.
Dat laatste is echt typisch een NLse instelling en levensgevaarlijk. Ook voor jou zelf, egoprutser. Wacht maar tot je een keer iemand achterop krijgt. Het is dan nog jou schuld ook, want bewijs maar eens dat diegene harder heeft gereden dan jij, terwijl jij met oogkleppen op van baan wisselt.quote:Op zaterdag 23 april 2016 09:07 schreef Resistor het volgende:
Het moet gewoon veel duidelijker worden, en met minder grote overgangen van snelheid.
Dus als je uit een 100km/h zone komt eerst een paar km. 120km/h, en dan pas naar de 130km/h.
Goed voorbeeld vind ik het stuk tussen Knooppunt Oudenrijn en afrit De Meern: Vroeger mocht je een stukje voor de afrit van 100km/h naar de 120km/h, en dat bleef zo. Nu is het pas bij de afrit zelf dat je naar de 130km/h mag.
Wat ik dan meestal al doe is als ik een slome voor mij verwacht die niet weet waar het gaspedaal zit ik alvast een baantje naar links ga, zodat ik het gas in kan trappen als het echt naar de 130km/h kan. Interesseert mij niet wat er dan achter mij zit, ik rij zo hard als ik mag
Denk dat dat zeker meespeelt, mensen hebben minder uit te geven en een middenklasser kost je al gauw 1000 euro aan belasting per jaar.quote:Op vrijdag 22 april 2016 22:44 schreef Hyaenidae het volgende:
Komt dat niet gewoon omdat kleine truttenschudders steeds meer in trek lijken te komen?
Een crash met zo'n gebakje heeft nu eenmaal sneller fatale gevolgen dan met een dikke Duitse bak.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |