Is daar ook een formule voor om dat te kunnen berekenen?quote:Op vrijdag 22 april 2016 23:18 schreef Igen het volgende:
Het was idd in 2010 al berekend dat er door de verhoging naar 130 km/u zo'n 15 tot 25 extra doden per jaar zouden vallen. Dus in die zin is dit nieuws niet onverwacht. Men heeft het bewust op de koop toe genomen.
Verhoging van de maximumsnelheid was een grote wens van met name de VVD en aanhang, en met name ter rechterzijde van het politieke spectrum zie je veel voorstanders van de verhoging van de maximumsnelheid. Bij GeenStijl liep men bijvoorbeeld ook in de polonaise.quote:Op vrijdag 22 april 2016 23:20 schreef Morrigan het volgende:
Btw, wat heeft snelheid met rechts te maken. Ik zie die link niet.
Rechts denkt dat de economie harder gaat als de auto's op de snelweg harder gaan (130 km/u enzo).quote:Op vrijdag 22 april 2016 23:20 schreef Morrigan het volgende:
Btw, wat heeft snelheid met rechts te maken. Ik zie die link niet.
Sukkel.quote:Op vrijdag 22 april 2016 22:44 schreef Hyaenidae het volgende:
Komt dat niet gewoon omdat kleine truttenschudders steeds meer in trek lijken te komen?
Een crash met zo'n gebakje heeft nu eenmaal sneller fatale gevolgen dan met een dikke Duitse bak.
Oetlul.quote:Op vrijdag 22 april 2016 23:24 schreef loni55 het volgende:
[..]
Sukkel.
Ontopic: maar ik wil 10 seconden eerder op het werk aankomen!!
Ja, nu bakken ze het er wel van in voormalig DDR, en heeeeeel gevaarlijk vaak.quote:Op vrijdag 22 april 2016 23:22 schreef CarltonBanks het volgende:
[..]
eerder oost, daar mag je hard... west niet
En waarom is 120 km/u de perfecte snelheid?quote:Op vrijdag 22 april 2016 23:20 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, maar ik vind dat dus niet de moeite waard, gooi alles maar terug naar 120.
Dat is 120 km/u natuurlijk evenmin. Als je de perfecte snelheid zoekt wat betreft veiligheid, doorstroming en efficiency dan kom je waarschijnlijk bij 90 tot 100 km/u uit.quote:Op vrijdag 22 april 2016 23:28 schreef Morrigan het volgende:
[..]
En waarom is 120 km/u de perfecte snelheid?
110 of 100 zou nog beter zijn en dan wel wat mij betreft tussen 23.00- en 5.00u harder.quote:Op vrijdag 22 april 2016 23:28 schreef Morrigan het volgende:
[..]
En waarom is 120 km/u de perfecte snelheid?
Het is een tijdje 100 geweest toch?quote:Op vrijdag 22 april 2016 23:31 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Dat is 120 km/u natuurlijk evenmin. Als je de perfecte snelheid zoekt wat betreft veiligheid, doorstroming en efficiency dan kom je waarschijnlijk bij 90 tot 100 km/u uit.
Maar goed, daar pleit ik ook niet voor hoor. Hoewel er puur rationeel wellicht wel wat voor te zeggen valt.
Ja in de jaren 70 en 80 was dat gebruikelijk. Pas eind jaren 80 / begin jaren 90 werd het 120 km/u als ik het me goed herinner.quote:
Ik weet het niet meer. Ik heb in 1980 mijn rijbewijs gehaald iig, maar volgens mij was het toen 120. Is maar heel kort geweest die 100 km iig.quote:Op vrijdag 22 april 2016 23:34 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ja in de jaren 70 en 80 was dat gebruikelijk. Pas eind jaren 80 / begin jaren 90 werd het 120 km/u als ik het me goed herinner.
Wikipedia zegt in ieder geval dat de maximumsnelheid in 1988 naar 120 km/u is verhoogd.quote:Op vrijdag 22 april 2016 23:35 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik weet het niet meer. Ik heb in 1980 mijn rijbewijs gehaald iig, maar volgens mij was het toen 120. Is maar heel kort geweest die 100 km iig.
Okee, maar het was maar paar jaar. Dus klopt dat het 120 was in 1980 wrs.quote:Op vrijdag 22 april 2016 23:36 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Wikipedia zegt in ieder geval dat de maximumsnelheid in 1988 naar 120 km/u is verhoogd.
Enkele reis 98km deur tot deur, waarvan zo'n 94 op de snelweg.quote:Op vrijdag 22 april 2016 23:19 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Moet jij zoveel rijden per dag joh? Had ook een collega die, ik geloof op 110 km afstand woonde van zijn werk. Ergens in sub-Sahara België.
Dat komt omdat de energie in je beweging kwadratisch toeneemt met je snelheid in plaats van lineair, dus je remweg wordt flink langer en botsingen worden heftiger.quote:Op vrijdag 22 april 2016 22:59 schreef Knetterkrankjorum het volgende:
Ben wel benieuwd naar de oorzaken van de ongelukken.
Onderbuik gevoel zegt dat het eerder ligt aan mensen die te langzaam rijden waar de rest niet op anticipeert dan de te hard rijders.
Ik alleen 's ochtends in de vroeg-in aanpassen aan verkeer, laat-in en uit en nacht-in en uit no problemos, behalve nacht-uit in de zomer.quote:Op vrijdag 22 april 2016 23:39 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Enkele reis 98km deur tot deur, waarvan zo'n 94 op de snelweg.
's Avonds laat of 's ochtends heel vroeg 100. Als het drukker is dan de max snelheid, iig bij het inhalen.
Mensen die de auto gewoon naar de linkerbaan knallen zijn levensgevaarlijk (dat zijn vooral de weekendrijders). En mensen die 's nachts met 80 in hun personenauto rijden zijn ook malloten, je anticipeert er namelijk niet snel op want het zijn geen vrachtwagens.
Deze cijfers gaan dus helemaal niet over verkeersdoden door een stijging van 120 naar 130: zowel in 2014 als in 2015 werd op deze wegen al 130 gereden. Maar weinig mensen hier kunnen begrijpend lezen en hebben dat in de gaten.quote:Op vrijdag 22 april 2016 23:18 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Volgens mij begrijp ji er weinig van als je al niet van te voren dit soort effecten hebt rekening gehouden. Het werd NB van te voren al voorspeld. Ja, en nu blijkt het uit de cijfers en dan ga jij miepen over weersomstandigheden?
quote:Op vrijdag 22 april 2016 23:44 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
Deze cijfers gaan dus helemaal niet over verkeersdoden door een stijging van 120 naar 130: zowel in 2014 als in 2015 werd op deze wegen al 130 gereden. Maar weinig mensen hier kunnen begrijpend lezen en hebben dat in de gaten.
Nieuwe Holocaustontkenning?quote:In februari dit jaar ging wel op meer snelwegen de maximumsnelheid omhoog naar 130 kilometer per uur.
Dit jaar = 2016, de stijging was in 2015, namelijk ten opzichte van 2014...quote:Op vrijdag 22 april 2016 23:51 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
[..]
Nieuwe Holocaustontkenning?.
We wachten de analyse van de minister nog maar even af. Ik zeg wel eensch met GL, afschaffen al dat gerommel, terug naar 120 overall en dan tussen eerder genoemde uren 130 overall.
Goed punt. Cijfers van ongevallen in woonwijken moeten meegenomen wordenquote:Op vrijdag 22 april 2016 23:53 schreef ACT-F het volgende:
Ik reed 140 in de tijd van 120 km/u en ik rijd nog steeds 140 km/u in de tijd van 130 km/u. Wat is nu het causaal verband met de verhoging van de maximumsnelheid? Niets. De werkelijke snelheid telt en niet wat er op de borden staat. Het is weer zo'n onlogische gevolgtrekking van dom-links.
Het is drukker. Veel drukker. En er zijn meer mensen die gewoon niet kunnen omgaan met fatsoenlijke snelheden.quote:Op vrijdag 22 april 2016 22:58 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Wegens de aantrekkende economie is er gewoon meer verkeer op de weg.
quote:Op vrijdag 22 april 2016 22:41 schreef Tomatenboer het volgende:
Het aantal verkeersdoden op wegen waar de maximumsnelheid op 130 kilometer ligt, is vorig jaar verdrievoudigd. Het aantal dodelijke slachtoffers nam toe van 10 naar 32. Dit blijkt uit een Kamerbrief die minister Melanie Schultz van Infrastructuur en Milieu donderdag verstuurde.
En dan keihard lachen, want je hebt voldoende helpers om alles weer recht te breien.quote:
En klussen in huis is gevaarlijker.quote:Op zaterdag 23 april 2016 00:03 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Goed punt. Cijfers van ongevallen in woonwijken moeten meegenomen worden
Zet de cijfers uit de jaren 70 er nog even bij joh.quote:Op zaterdag 23 april 2016 00:19 schreef BlaZ het volgende:
Als we het aantal verkeersdoden over een langere periode nemen is er niet zoveel aan de hand.
2010:640
2011:661
2012:650
2013:570
2014:570
2015:621
Op 49% van de snelwegen mag 130 gereden worden: 31 doden.
Op snelwegen met vmax 100/120 vallen 38 doden.
Ja, hij lacht het nog weg als er 5 miljoen extra arme Nederlanders bij zouden komen.quote:Op zaterdag 23 april 2016 00:18 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
En dan keihard lachen, want je hebt voldoende helpers om alles weer recht te breien.
Dat zijn de totale verkeersdoden. Je zou ze eigenlijk moeten hebben per snelweg. Op de A2 mag je al sinds 2013 daar 130 km/u rijden.quote:Op zaterdag 23 april 2016 00:19 schreef BlaZ het volgende:
Als we het aantal verkeersdoden over een langere periode nemen is er niet zoveel aan de hand.
2010:640
2011:661
2012:650
2013:570
2014:570
2015:621
Op 49% van de snelwegen mag 130 gereden worden: 31 doden.
Op snelwegen met vmax 100/120 vallen 38 doden.
3500 doden 1970quote:Op zaterdag 23 april 2016 00:20 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Zet de cijfers uit de jaren 70 er nog even bij joh.
Ja, en verreweg de meeste verkeersongelukken gebeuren buiten de snelweg (provinciale wegen, bebouwde kom, stadscentra. Alleen, als het verkeerd gaat op de snelweg dan zijn de gevolgen heel erg ernstig.quote:Op zaterdag 23 april 2016 00:22 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Dat zijn de totale verkeersdoden. Je zou ze eigenlijk moeten hebben per snelweg. Op de A2 mag je al sinds 2013 daar 130 km/u rijden.
Ja, nou ja, op sommige stukken met 130 rij ik wel eens 140. Maar ik ben ouder dan de meesten van jullie, heb toch wel gemerkt dat dat een verschil is. Ik rijd gewoon defensief ook. Ook een sport om géén boetes te krijgen.quote:Op zaterdag 23 april 2016 00:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik hou zelf trouwens ook van hard rijden maar er is ook iets genaamd ratio. De tijdwinst is verwaarloosbaar klein, het brandstofverbruik en daarmee stijgt veel te sterk en de luchtkwaliteit (in de omgeving van de snelweg) daalt veel te veelvoor dat beetje tijdwinst en als je wil racen dan kan je beter naar een circuit gaan, dat is veel leuker dan iets harder rijden op de openbare weg.
+ dat Nederlanders niet met een hogere snelheid om kunnen gaan om wat voor reden(en) dan ook.
Dan blijf je problemen hebben zoals een onnodig verhoogd verbruik, meer luchtvervuiling, meer lawaai voor de mensen in de omgeving etc.quote:Op zaterdag 23 april 2016 00:26 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, nou ja, op sommige stukken met 130 rij ik wel eens 140. Maar ik ben ouder dan de meesten van jullie, heb toch wel gemerkt dat dat een verschil is. Ik rijd gewoon defensief ook. Ook een sport om géén boetes te krijgen.
Er vallen meer doden op snelwegen waar 100/120 km per uur mag worden gereden.quote:Op zaterdag 23 april 2016 00:27 schreef luxerobots het volgende:
Ik hoop dat Melanie Schultz van Haegen inziet dat het hele harder rijden om het harder rijden oliedom is. Gezien haar matige intellectuele capaciteiten zal dat wel niet.
Op de meeste plekken kan er helemaal niet hard gereden worden, Nederland is te klein en te vol. De tijdswinst is minimaal terwijl het aantal doden en de milieuschade wel sterk toenemen.
Klopt, ik het er ook mee eens hoor. Idee van GL nu, geloof ik.quote:Op zaterdag 23 april 2016 00:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dan blijf je problemen hebben zoals een onnodig verhoogd verbruik, meer luchtvervuiling, meer lawaai voor de mensen in de omgeving etc.
Het gaat niet alleen om de veiligheid, er zijn veel meer redenen om de maximale snelheid te beperken. Dat individuën dat niet leuk vinden (ik rijd zelf graag hard) begrijp ik maar het gaat niet om de individuën, het gaat om alle mensen samen.
Jullie zullen het wel kunnen raden, ook ik ben een voorstander van het afschaffen van die 130 km/u. Het zou bovendien ook veel meer duidelijkheid scheppen en boetes voorkomen bij mensen die niet goed opletten (wat hen soms niet eens echt te verwijten isquote:Op zaterdag 23 april 2016 00:27 schreef voetbalmanager2 het volgende:
'GroenLinks wil afschaffing 130 km/u'
Het beleid om daar waar mogelijk de maximumsnelheid op autowegen te verhogen naar 130 kilometer per uur, moet worden herzien.
Dat zegt zowel hoogleraar Bert van Wee (Transportbeleid, TU Delft) als Kamerlid Liesbeth van Tongeren (GroenLinks) vrijdagavond in EenVandaag.
Aanleiding voor hun uitspraken is de stijging van het aantal verkeersdoden in 2015. Dat steeg van 570 in 2014 naar 621 vorig jaar. Op snelwegen waar 130 kilometer per uur mag worden gereden, is het aantal verkeersdoden verdrievoudigd van 10 in 2014 naar 32 vorig jaar.
Beide partijen plaatsen het aantal ongelukken op 130-wegen echter niet in perspectief. Uit de cijfers, verzameld door de politie en het Centraal Bureau voor de Statistiek, blijkt namelijk dat verreweg de meeste verkeersdoden zijn gevallen op 50-wegen (127 slachtoffers) en 80-wegen (145). Het aantal dodelijke ongelukken op 130-wegen is de afgelopen jaren juist heel laag geweest en lijkt nu te normaliseren.
Blijkbaar is dat aan dovemansoren gericht, want Van Tongeren eist dat minister Schultz toch handelt: ,,Onmiddellijk die 130 terug naar 120 en waar het 100 was weer 100.'' Volgens Van Wee heeft de snelheidsverhoging ,,aantoonbaar gezorgd voor meer slachtoffers”.
http://www.telegraaf.nl/b(...)r_per_uur_af___.html
Als je 's nachts op de snelweg in Friesland rijdt, is er geen hond. Dan kan je zelfs 150 rijden.quote:Op zaterdag 23 april 2016 00:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Jullie zullen het wel kunnen raden, ook ik ben een voorstander van het afschaffen van die 130 km/u. Het zou bovendien ook veel meer duidelijkheid scheppen en boetes voorkomen bij mensen die niet goed opletten (wat hen soms niet eens echt te verwijten is).
Ik denk dat het niet zo veel met persé hard willen rijden te maken heeft, maar welke snelheid op een bepaalde weg het prettigst aanvoelt. 100 km/u binnen bebouwde kom rijden is niet comfortabel, omdat die wegen daar niet voor gemaakt. Echter is 100 rijden op een redelijk lege snelweg met 5 stroken ook niet bepaald comfortabel. Dan voelt het vooral geforceerd.quote:Op zaterdag 23 april 2016 00:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik hou zelf trouwens ook van hard rijden maar er is ook iets genaamd ratio. De tijdwinst is verwaarloosbaar klein, het brandstofverbruik en daarmee stijgt veel te sterk en de luchtkwaliteit (in de omgeving van de snelweg) daalt veel te veelvoor dat beetje tijdwinst en als je wil racen dan kan je beter naar een circuit gaan, dat is veel leuker dan iets harder rijden op de openbare weg.
+ dat Nederlanders niet met een hogere snelheid om kunnen gaan om wat voor reden(en) dan ook.
Ja, en met de auto's van tegenwoordig, het is wel te begrijpen ook. Echter statistisch leidt het tot meer slachtoffers.quote:Op zaterdag 23 april 2016 00:30 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Ik denk dat het niet zo veel met persé hard willen rijden te maken heeft, maar welke snelheid op een bepaalde weg het prettigst aanvoelt. 100 km/u binnen bebouwde kom rijden is niet comfortabel, omdat die wegen daar niet voor gemaakt. Echter is 100 rijden op een redelijk lege snelweg met 5 stroken ook niet bepaald comfortabel. Dan voelt het vooral geforceerd.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |