SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Originele OP is van Kaas
Toevoeging van BarryOSeven:
Bent u voor of tegen de wet tot goedkeuring van de associatieovereenkomst tussen de Europese Unie en Oekraïne?
• VOOR
• TEGEN
• BLANCO
• ONTHOUDING
De achterliggende gedachte is dat de EU tegemoet wilden komen aan de wens van Oekraïne en daarbij de belangen van Rusland ook in ogenschouw wilde nemen. Maar met een Rusland dat de hele wereld blijkbaar beschouwt als een zero-sum game is het nogal moeilijk onderhandelen.quote:Op donderdag 31 maart 2016 21:10 schreef john2406 het volgende:
[..]
Vraag me nog steeds af wat de achterliggende gedachte ervan is?
Willen ze of zouden ze een achterdeur naar Rusland willen open zetten?
Zouw mijn angst terecht zijn dan?quote:Op donderdag 31 maart 2016 21:24 schreef gerard96 het volgende:
http://mashable.com/2016/(...)europe/#bJH1WwR_DPqn
Dit artikel weleens gelezen??
The troops and military equipment will be spread across Bulgaria, Estonia, Latvia, Lithuania, Poland and Romania.
Ja precies in de landen waar russen in de minderheid
Zal me niks verbazen dat ze worden geannexxeerd.
En het lijkt me terecht als je zo,n vertoning gaat geven langs de grenzen.
Misschien moet je je eens verdiepen in de geschiedenis van de Baltische Staten en Polen, je hoeft maar 25 jaar terug. Die troepen komen er op dringend verzoek van die staten, die zijn namelijk doodsbang dat die idioot in het Kremlin het weer op z'n heupen krijgt.quote:Op donderdag 31 maart 2016 21:24 schreef gerard96 het volgende:
http://mashable.com/2016/(...)europe/#bJH1WwR_DPqn
Dit artikel weleens gelezen??
The troops and military equipment will be spread across Bulgaria, Estonia, Latvia, Lithuania, Poland and Romania.
Ja precies in de landen waar russen in de minderheid
Zal me niks verbazen dat ze worden geannexxeerd.
En het lijkt me terecht als je zo,n vertoning gaat geven langs de grenzen.
quote:Op donderdag 31 maart 2016 21:37 schreef gerard96 het volgende:
Kan je ook plaatje tonen met Amerikaanse militaire kampen a.u.b.?:P
Zo weinig nog maar? 25 jaar geleden was het veel en veel meer.quote:
Dat heeft onder andere te maken met de START-verdragen tussen de VS en Rusland over ontwapening van nucleaire wapens en het verminderen van militaire bases.quote:Op donderdag 31 maart 2016 21:53 schreef Gutmensch het volgende:
Zo weinig nog maar? 25 jaar geleden was het veel en veel meer.
Had men voor 25 jr geleden niet 10 ervan nodig waar nu 1 tje van voldoet?quote:Op donderdag 31 maart 2016 21:53 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Zo weinig nog maar? 25 jaar geleden was het veel en veel meer.
Zelfs al is dat duimgezogen dan weet je zelf wel dat dit het hele punt niet is. Je opent dit draadje over kruisigingen en onthoofdingen en als ik dan schrijf dat dit idd is voorgekomen dan ga je daar het hele bewijs aan ophangen dat er daar niks aan de hand is behalve rus.prop.quote:Op donderdag 31 maart 2016 09:15 schreef J.B. het volgende:
Ah, je doelt zeker op de befaamde kruisiging van het jongetje in Slavjansk. Dat bleek compleet uit de duim gezogen te zijn, desalniettemin goed om te weten dat je Russische propaganda dus klakkeloos voor waar aanneemt.
Het doet wel ter zake, want je stelt Oekraïeners voor als een stel gewetenloze barbaren op basis van de bagger die je voorgeschoteld krijgt door het Kremlin. Jij laat je zo makkelijk uit de tent lokken omdat je blijkbaar niet beter weet.quote:Op vrijdag 1 april 2016 09:14 schreef TomLuny het volgende:
[..]
Zelfs al is dat duimgezogen dan weet je zelf wel dat dit het hele punt niet is. Je opent dit draadje over kruisigingen en onthoofdingen en als ik dan schrijf dat dit idd is voorgekomen dan ga je daar het hele bewijs aan ophangen dat er daar niks aan de hand is behalve rus.prop.
Feit is dat honderduizenden oost-oekraieners zijn gevlucht (meeste naar Rusland) en dat is niet omdat Kiev voedselpakketten aan het afwerpen was boven de steden maar wel dit :
(12+ geschikt)
En hoewel ik vele beweringen heb gezien dat Donbas vol zit met door de Russen geleverde tanks, heb ik nog geen enkel bericht gezien - zelfs westerse berichten niet - dat Rusland zijn luchtmacht heeft ingezet boven de Donbas of dat het Donbas-leger daarover beschikt.
Maar noem het gerust propaganda, is allemaal niet waar en blijf gerust volhouden dat een Ja-stem niet meehelpt aan morele en financiële versterking voor Kiev om deze slachting op burgers verder voort te kunnen blijven zetten.
Ik besef dat dit voor veel ja-stemmers niet de reden is en zij zullen dit waarschijnlijk een goedkope truc vinden om hun te schofferen, en ik snap zelf dat er andere motieven meespelen die meer menselijk zijn, maar mijn argument vanaf begin dit draadje was dat zolang er geen oplossing is voor die burgeroorlog men Kiev beter niet kan gaan aanmoedigen.
En of er nu wel of niet iemand letterlijk aan het kruis is genageld is volledig niet ter zake doende.
[ afbeelding ]
Juist niet, het was dus blijkbaar wel de bedoeling van sommige EU-landen. Die hebben nu NOG niet hun zin gehad.quote:Op vrijdag 1 april 2016 09:52 schreef J.B. het volgende:
'Vijf EU-landen tegen vooruitzicht lidmaatschap Oekraïne'
http://nos.nl/l/2096416
Kan het argument dat het verdrag een opmaat vormt voor een EU-lidmaatschap ook weer de prullenbak in.
Juist wel, want alle lidstaten dienen unaniem te besluiten over de toetreding van een nieuwe EU-lidstaat.quote:Op vrijdag 1 april 2016 10:00 schreef ReplaR het volgende:
[..]
Juist niet, het was dus blijkbaar wel de bedoeling van sommige EU-landen. Die hebben nu NOG niet hun zin gehad.
Je moet niet zo veel naar de staatszenders kijken.quote:Op vrijdag 1 april 2016 10:05 schreef Unites het volgende:
Ik was eerst echt heel enthousiast over dit referendum, maar hoe meer ik er over nadenk, hoe triester ik de hele bedoeling vind.
Het is gewoon een grote onzin dit hele referendum.quote:Op vrijdag 1 april 2016 10:09 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Je moet niet zo veel naar de staatszenders kijken.
Jan Roos, een van de initiatiefnemers, heeft nota bene aangegeven dat hij geen flauw benul heeft wat het Associatieverdrag behelst. Dat geeft wel aan hoe triest dat hele referendum is.quote:Op vrijdag 1 april 2016 10:09 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Je moet niet zo veel naar de staatszenders kijken.
Dat hij niet weet wat het inhoudt heeft voor de rest toch niets van doen met het referendum. Dan is er een stemmer die het niet weet, als de rest het wel doet zijn we er al.quote:Op vrijdag 1 april 2016 10:11 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Jan Roos, een van de initiatiefnemers, heeft nota bene aangegeven dat hij geen flauw benul heeft wat het Associatieverdrag behelst. Dat geeft wel aan hoe triest dat hele referendum is.
quote:Op zaterdag 6 februari 2016 22:33 schreef Albert_Hofmann het volgende:
Het verschil is dat Noorwegen en Zwitserland geen vrijhandelsverdrag met Rusland hebben en Oekraïne wel. Wat mij betreft kan je als land niet zomaar een vrijhandelsverdrag met een ander land afsluiten zonder een derde partij die al een verdrag met jou heeft daarin te betrekken. Oekraïne verandert de spelregels en zegt tegen Rusland zoek maar uit hoe je het oplost. En dat doet Rusland, door de huidige overeenkomst op te schorten. Fijn voor dat deel van de bevolking dat zaken doet met Rusland.
Natuurlijk moeten er gemeenschappelijke regels zijn, dat ontken ik ook niet, maar wel in samenspraak met alle betrokken partijen. De manier waarop dit verdrag is goedgekeurd is verre van democratisch te noemen, aangezien de vorige democratisch gekozen bestuurders het verdrag niet gingen tekenen.
Lijkt hier toch verschil van mening te zijn ..quote:Op donderdag 31 maart 2016 21:07 schreef J.B. het volgende:
Er was een handelsverdrag met Rusland, maar de Russen hebben dat opgezegd omdat ze Oekraïne dwongen te kiezen. De EU zei echter dat Oekraïne gerust met zowel de EU als Rusland een handelsverdrag mocht hebben, en Rusland heeft zelfs maandenlang met de EU aan tafel gezeten (uitgenodigd door de EU) om tot een compromis te komen wat betreft het associatieverdrag....
Ik moet bekennen dat ik daar ook geen trek in heb, maar ik heb mij dan ook niet hard gemaakt voor dit referendum.quote:Op vrijdag 1 april 2016 10:15 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Dat hij niet weet wat het inhoudt heeft voor de rest toch niets van doen met het referendum. Dan is er een stemmer die het niet weet, als de rest het wel doet zijn we er al.
Maar inderdaad kansloos van Jan Roos. Had hem veel onzin kunnen besparen als hij gewoon die 300 pagina's had doorgelezen.
J.B. Heeft hier echter het gelijk aan zijn kant. Dit is de historisch correcte weergave.quote:Op vrijdag 1 april 2016 10:18 schreef TomLuny het volgende:
[..]
[..]
Lijkt hier toch verschil van mening te zijn ..[ afbeelding ]
Ik zal toegeven dat ik eerst het woord uitroeien gebruikte maar het was jij die begon over kruisigingen en onthoofdingen. En wat jij russische bagger noemt is gewoon een goedkope manier om onder de door vele andere instanties genoemde oorlogsmisdaden uit te komen die uitgevoerd zijn door de Kiev-kliek waarvan de daders nu straffeloos in het parlement zitten of andere hoge posten bezetten.quote:Op vrijdag 1 april 2016 09:48 schreef J.B. het volgende:
Het doet wel ter zake, want je stelt Oekraïeners voor als een stel gewetenloze barbaren op basis van de bagger die je voorgeschoteld krijgt door het Kremlin. Jij laat je zo makkelijk uit de tent lokken omdat je blijkbaar niet beter weet.
Oekraïne gebruikt de luchtmacht overigens al tijden niet meer aangezien er tussentijds een 'incidentje' is geweest met een vliegtuig van Malaysia Airlines, tevens werden eerder al andere vliegtuigen van de Oekraïense luchtmacht op lagere hoogten uit de lucht geschoten door de inmiddels bekende Boek raket. Een filmpje van twee jaar oud posten doet geen recht aan de realiteit, en daar komt de wapenstilstand van de Minsk-akkoorden nog eens bij.
Dat plaatje is overigens ook onjuist omdat die separatisten/Russen niet eens de helft van dat gebied in handen hebben.
Het is pas sinds vorig jaar mogelijk om referenda te agenderen. Dus ongeacht het percentage dat wordt geëist, is er dus geen sprake van minder zeggenschap.quote:Op vrijdag 1 april 2016 10:42 schreef BarryOSeven het volgende:
We beseffen ons wel dat bij een lage opkomst ze nu al van plan zijn de drempel om een referendum aan te vragen zullen aanpassen?
Dat was gisteren bij nieuwsuur daar was iemand die aanraadde dat de wet maar snel opnieuw bekeken moet worden als de opkomst laag is. Om "onzinnige" referenda te voorkomen.
En iedereen tuint er gewoon in. Minder zeggenschap door de burger! Maar zoals altijd: een dom volk krijgt de leiding die het verdient natuurlijk.
Het was sowieso natuurlijk te verwachten dat er iemand aan de haal zou gaan met het eerste het beste onderwerp waar een referendum over kan worden aangevraagd, gewoon om het nieuwe speeltje te proberen. Als verstandig politicus zou je daar toch niet overhaast op mogen reageren maar eens een paar jaar af moeten wachten en dan een gedegen evaluatie moeten maken.quote:Op vrijdag 1 april 2016 10:47 schreef KoosVogels het volgende:
Maar als die grens wordt opgetrokken, dan is dat de schuld van Geenpeil. Die hebben het eerste de beste onderwerp aangegrepen voor een referendum, en daarmee het instrument ondermijnd.
De overheid had ook haar best kunnen doen om de burger te overtuigen dat het een goed verdrag is.quote:Op vrijdag 1 april 2016 10:47 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het is pas sinds vorig jaar mogelijk om referenda te agenderen. Dus ongeacht het percentage dat wordt geëist, is er dus geen sprake van minder zeggenschap.
Maar als die grens wordt opgetrokken, dan is dat de schuld van Geenpeil. Die hebben het eerste de beste onderwerp aangegrepen voor een referendum, en daarmee het instrument ondermijnd.
Ik begrijp niet goed waarom de nadruk zo op de iniatiefnemers wordt gelegd.quote:Op vrijdag 1 april 2016 10:27 schreef Unites het volgende:
Daarbij hebben de initiatiefnemers van dit referendum ook te kennen gegeven dat het helemaal niet draait om de associatieovereenkomst, maar puur om gesteggel binnen de EU te veroorzaken (men wil Nederland uit de EU hebben). Echter is dat een hele andere discussie, waar deze associatieovereenkomst voor wordt misbruikt.
Omdat we een niet democratisch bananenland zijn geworden en de zwartmaak campagne is begonnen. Dat is toch niet zo moeilijk?quote:Op vrijdag 1 april 2016 11:11 schreef TomLuny het volgende:
[..]
Ik begrijp niet goed waarom de nadruk zo op de iniatiefnemers wordt gelegd.
Zij hebben net als jij en ik maar één stem.
En die stem behelst het verdrag.
Of dat de initiatiefnemers nu wel of niet een andere agenda als uitganspunt hadden maakt weinig meer uit.
Maar zelfs al zou dat terecht zijn, dat de i-nemers inderdaad zwarte pieten zijn, dan maakt het geen verschil meer. Unites begon bijvoorbeeld zelf met wetten aan te kaarten en dat dit referendum er kwam was ook precies volgens wet. De 300.000 geldige handtekeningen zullen echt niet - enkel omdat de i-nemers een anti-EU agenda zouden hebben - allemaal diezelfde gedachte hebben gehad.quote:Op vrijdag 1 april 2016 11:17 schreef BarryOSeven het volgende:
Omdat we een niet democratisch bananenland zijn geworden en de zwartmaak campagne is begonnen. Dat is toch niet zo moeilijk?
Klopt ben ik het mee eens maar ze doen er nu alles aan om de opkomst niet te halen. Moet jij straks maar eens opletten hoe alles omdraait als de opkomst wel gehaald wordt.quote:Op vrijdag 1 april 2016 11:26 schreef TomLuny het volgende:
[..]
Maar zelfs al zou dat terecht zijn, dat de i-nemers inderdaad zwarte pieten zijn, dan maakt het geen verschil meer. Unites begon bijvoorbeeld zelf met wetten aan te kaarten en dat dit referendum er kwam was ook precies volgens wet. De 300.000 geldige handtekeningen zullen echt niet - enkel omdat de i-nemers een anti-EU agenda zouden hebben - allemaal diezelfde gedachte hebben gehad.
Dat was mijn punt, ik vind het niet sterk om het hele referendum als kolder af te doen omdat de i-nemers niet zouden deugen. Sterker nog, bij gevoelige grote beslissingen zou dit zelfs standaard moeten worden, dan pas heb je imo iets wat lijkt op een democratie.
Omdat het referendum niet gaat over de vraag van het referendum. Nota bene omdat de personen die deze vraag naar voren hebben gebracht daarover hebben gelogen.quote:Op vrijdag 1 april 2016 11:11 schreef TomLuny het volgende:
[..]
Ik begrijp niet goed waarom de nadruk zo op de iniatiefnemers wordt gelegd.
Zij hebben net als jij en ik maar één stem.
En die stem behelst het verdrag.
Of dat de initiatiefnemers nu wel of niet een andere agenda als uitganspunt hadden maakt weinig meer uit.
En jij denkt dat te weten naar 1 bericht?quote:Op vrijdag 1 april 2016 11:30 schreef Heilwasser het volgende:
[..]
Omdat het referendum niet gaat over de vraag van het referendum. Nota bene omdat de personen die deze vraag naar voren hebben gebracht daarover hebben gelogen.
Inderdaad, zaken gaan zoals ze gaan en de situatie is zoals hij is. Daarmee kun je elke misdaad wel goedpraten.
Feit blijft dat dit referendum een gigantische farce is en het terecht is dat niemand de uitslag al te serieus neemt.
Kerel, kap toch eens met het praten van poep. Ik heb echt geen flauw idee waar je het over hebt.quote:Op vrijdag 1 april 2016 11:40 schreef john2406 het volgende:
[..]
En jij denkt dat te weten naar 1 bericht?
Onschuldig totdat schuld bewezen is geldt dat niet ook voor zo een dingen?
Ja ik begrijp wel dat het ze in de ogen steekt dat hele referendum, dus wat zeg ik daarop een kat in het nauw maakt rare sprongen!
En dat is volgens mij ook een feit toch?
Omdat het referendum niet gaat over de vraag van het referendum. Nota bene omdat de personen die deze vraag naar voren hebben gebracht daarover hebben gelogen.quote:Op vrijdag 1 april 2016 11:30 schreef Heilwasser het volgende:
Omdat het referendum niet gaat over de vraag van het referendum. Nota bene omdat de personen die deze vraag naar voren hebben gebracht daarover hebben gelogen.
Inderdaad, zaken gaan zoals ze gaan en de situatie is zoals hij is. Daarmee kun je elke misdaad wel goedpraten.
Feit blijft dat dit referendum een gigantische farce is en het terecht is dat niemand de uitslag al te serieus neemt.
Zolang er voor zijn kom ik met een tegendeel zijn er tegen kom ik met een voordeel, dat het je nou niet aanstaat heb ik en denk ik meerdere wel door!quote:Op vrijdag 1 april 2016 11:44 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Kerel, kap toch eens met het praten van poep. Ik heb echt geen flauw idee waar je het over hebt.
Ik heb echt geen idee wat je probeert te zeggen.quote:Op vrijdag 1 april 2016 11:46 schreef john2406 het volgende:
[..]
Zolang er voor zijn kom ik met een tegendeel zijn er tegen kom ik met een voordeel, dat het je nou niet aanstaat heb ik en denk ik meerdere wel door!
Maakt dat iets uit het staat er in een open forum, waar iedereen kan lezen dat is voor mij genoeg!quote:Op vrijdag 1 april 2016 11:47 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik heb echt geen idee wat je probeert te zeggen.
Ze kunnen wel lezen, maar het maakt ze niet uit wat er staat. Ze stemmen Nee omdat dit tegen het kabinet is, tegen de EU. Het zal ze een zorg zijn wat er daadwerkelijk in dit verdrag staat.quote:Op vrijdag 1 april 2016 11:45 schreef TomLuny het volgende:
[..]
Dat komt op mij over als de stelling : de mensen weten niet eens waarover ze stemmen
Maar staat toch duidelijk op dat papiertje :
Bent u voor of tegen het a-verdrag ?
Er staat niet : bent u voor of tegen de EU ?
zouden al die mensen - en hopelijk zonder uitschieters van het potloodje buiten het kleurvakje - dan niet kunnen lezen ?
Met de mededeling dat als je iets anders dan het ronde bolletje inkleurt, de stem ongeldig wordt verklaard.
Lijkt er meer op dat jij een probleem hebt met democratie. Zo te lezen ben jij meer voor een benoemde technocratische regering zoals toen in Italie toen zo'n bankierbons de zaak even ging regelen.quote:Op vrijdag 1 april 2016 11:49 schreef Heilwasser het volgende:
Ze kunnen wel lezen, maar het maakt ze niet uit wat er staat. Ze stemmen Nee omdat dit tegen het kabinet is, tegen de EU. Het zal ze een zorg zijn wat er daadwerkelijk in dit verdrag staat.
En dat is het probleem met referenda; vrijwel niemand zal zich in de materie verdiepen. Een probleem van democratie op zichzelf, maar één stem in de zoveel jaren is niet zo schadelijk.
Nee, want artikel 56 en 57 van het verdrag. Tevens worden heffingen op import in het geval van de landbouw niet afgeschaft maar worden de heffingsvrije quota verhoogd. In het geval van kippenvlees bijvoorbeeld van 32000 naar 36000 ton per jaar. De kippenvleesproductie van de EU bedraagt 12,4 miljoen ton, dus het gaat om nog geen 0,3% van de Europese productie. Daarom staat het 'belangrijkste tegenargument' dus niet in de OP, maar ik val hier inmiddels behoorlijk in herhaling.quote:Op vrijdag 1 april 2016 11:50 schreef F-Bravo het volgende:
Bizar dat het belangrijkste tegenargument niet in de openingspost genoemd staat en dat is het beschermen van de interne markt van de EU en de ondernemers binnen de EU. Het gaat continu om exportkansen maar het is juist compleet andersom:
Oekraïne ligt ver onder Europese standaarden. Het afschaffen van heffingen op import en export in combinatie met het economisch klimaat in Oekraïne gaat Europese ondernemers enorm op achterstand zetten t.o.v. hun Oekraïense collega's, vooral uit de landbouwsector.
Jij begon erover of men het leest. Niet ik.quote:Op vrijdag 1 april 2016 11:57 schreef TomLuny het volgende:
[..]
Lijkt er meer op dat jij een probleem hebt met democratie. Zo te lezen ben jij meer voor een benoemde technocratische regering zoals toen in Italie toen zo'n bankierbons de zaak even ging regelen.
Voortaan een politiek rijbewijs verplicht stellen of Kees en Suusje wel voldoende 300 pagina's grote documenten hebben doorgespit.
En dit terwijl het heel simpel gereduceerd kan worden tot de volgende vraag : Vind u het verstandig om een handeltje af te spreken met een half verrot land en denkt u daar zelf beter van te worden?
Ja/Nee
In de praktijk absolute onzin!quote:Op vrijdag 1 april 2016 12:00 schreef J.B. het volgende:
[..]
Nee, want artikel 56 en 57 van het verdrag. Tevens worden heffingen op import in het geval van de landbouw niet afgeschaft maar worden de heffingsvrije quota verhoogd. In het geval van kippenvlees bijvoorbeeld van 32000 naar 36000 ton per jaar. De kippenvleesproductie van de EU bedraagt 12,4 miljoen ton, dus het gaat om nog geen 0,3% van de Europese productie. Daarom staat het 'belangrijkste tegenargument' dus niet in de OP, maar ik val hier inmiddels behoorlijk in herhaling.
quote:Op vrijdag 1 april 2016 12:51 schreef F-Bravo het volgende:
[..]
In de praktijk absolute onzin!
Het artikel waar jij jouw onderbouwing uit haalt geeft mijn mening volledig draagkracht: http://www.nrc.nl/next/20(...)ense-plofkip-1598963
- Gevaar voor volksgezondheid (niet alleen bij kippen, wat dacht je van gemodificeerde mais?)
- Omzetdaling voor Europese afzet
- etc.
quote:Op vrijdag 1 april 2016 11:50 schreef F-Bravo het volgende:
Oekraïne ligt ver onder Europese standaarden. Het afschaffen van heffingen op import en export in combinatie met het economisch klimaat in Oekraïne gaat Europese ondernemers enorm op achterstand zetten t.o.v. hun Oekraïense collega's, vooral uit de landbouwsector.
Want een verhoging van het heffingsvrije importquotum is het afschaffen van heffingen? Tevens nog nooit van de varkenscyclus gehoord zeker? 0,3% stelt verder nog altijd niks voor.quote:Vanwege de beperkte heffingsvrije quota verwacht Hubers niet veel Oekraïense kip in Europa. ,,Maar ook kleine hoeveelheden kunnen onze markt schaden. We zitten in Europa met een zelfvoorzieningsgraad van meer dan 100 procent. Dus alles wat erbij komt, bederft de prijs." Op de totale productie van kippenvlees in de EU (12,9 miljoen ton) is 36.000 ton weinig: 0,3 procent.
Het gaat mij om de schade die berokkend wordt onder Europese ondernemers wegens het verhogen of afschaffen van export quota/heffingen. Vooral in de landbouw worden de heffingen opgeheven (zover ze dat nog niet waren), evenals de metaalsector.quote:Op vrijdag 1 april 2016 13:12 schreef J.B. het volgende:
[..]
[..]
[..]
Want een verhoging van het heffingsvrije importquotum is het afschaffen van heffingen? Tevens nog nooit van de varkenscyclus gehoord zeker? 0,3% stelt verder nog altijd niks voor.
In de landbouw worden de quota dus minimaal verhoogd en voor de metaalsector verwijs ik je naar artikels 56 (Aanpassing van technische voorschriften, normen en conformiteitsbeoordeling) en 57 (Overeenkomst inzake de conformiteitsbeoordeling en de aanvaarding van industrieproducten). Wellicht doet het woordje conformiteitsbeoordeling al een lichtje branden wat betreft de kwaliteitseisen en Europese standaarden.quote:Op vrijdag 1 april 2016 13:47 schreef F-Bravo het volgende:
[..]
Het gaat mij om de schade die berokkend wordt onder Europese ondernemers wegens het verhogen of afschaffen van export quota/heffingen. Vooral in de landbouw worden de heffingen opgeheven (zover ze dat nog niet waren), evenals de metaalsector.
En daar ligt nou net het probleem. Voordat de Oekraïne haar wetgeving heeft aangepast ben je al snel 5 jaar verder waarin de markt haar gang kan gaan.quote:Op vrijdag 1 april 2016 13:51 schreef J.B. het volgende:
[..]
In de landbouw worden de quota dus minimaal verhoogd en voor de metaalsector verwijs ik je naar artikels 56 (Aanpassing van technische voorschriften, normen en conformiteitsbeoordeling) en 57 (Overeenkomst inzake de conformiteitsbeoordeling en de aanvaarding van industrieproducten). Wellicht doet het woordje conformiteitsbeoordeling al een lichtje branden wat betreft de kwaliteitseisen en Europese standaarden.
Daar ligt het probleem dus niet. Volgens artikel 57 moeten namelijk zowel de EU als Oekraïne goedkeuring verlenen aan industriële sectoren die voor wederzijdse handel in aanmerking komen. Zolang deze sectorale goedkeuring er niet is kan er door Oekraïne NIET geëxporteerd worden onder dezelfde voorwaarden als handel intra-EU. Als Oekraïne haar wetgeving dus niet aanpast worden die sectoren niet goedgekeurd en wordt er niet geëxporteerd. De sectoren zijn overigens allemaal opgelijst in een bijgesloten zogenaamde ACAA, Agreement on Conformity Assessment and Acceptance of industrial products.quote:Op vrijdag 1 april 2016 14:16 schreef F-Bravo het volgende:
[..]
En daar ligt nou net het probleem. Voordat de Oekraïne haar wetgeving heeft aangepast ben je al snel 5 jaar verder waarin de markt haar gang kan gaan.
Dat zal eerder een probleem zijn voor de Oekraïense bedrijven dan voor de Europese. We kunnen heel goed met hen concurreren. Beide sectoren zijn hier vooral kapitaal en kennis intensief en niet zozeer arbeidsintensief waarop Oekraine een punt zou kunnen maken.quote:Op vrijdag 1 april 2016 13:47 schreef F-Bravo het volgende:
[..]
Het gaat mij om de schade die berokkend wordt onder Europese ondernemers wegens het verhogen of afschaffen van export quota/heffingen. Vooral in de landbouw worden de heffingen opgeheven (zover ze dat nog niet waren), evenals de metaalsector.
Wat zou meer opbrengen als ik ze de machines lever of de producten, bij die machines ook gelijk de now how erbij?quote:Op vrijdag 1 april 2016 15:14 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat zal eerder een probleem zijn voor de Oekraïense bedrijven dan voor de Europese. We kunnen heel goed met hen concurreren. Beide sectoren zijn hier vooral kapitaal en kennis intensief en niet zozeer arbeidsintensief waarop Oekraine een punt zou kunnen maken.
Dat is inderdaad iets waar Nederland goed aan verdient. En de Oekrainse aardappelen gaan de Nederlandse heus niet van de markt drukken.quote:Op vrijdag 1 april 2016 15:18 schreef john2406 het volgende:
[..]
Wat zou meer opbrengen als ik ze de machines lever of de producten, bij die machines ook gelijk de now how erbij?
Als ik Dijsselbloem letterlijk neem die had het in buitenhof dacht ik over machines wat veel naar dat land geexporteert gingen, weet niet of het goed gehoord heb?
Verdient of denkt aan te verdienen?quote:Op vrijdag 1 april 2016 15:22 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat is inderdaad iets waar Nederland goed aan verdient. En de Oekrainse aardappelen gaan de Nederlandse heus niet van de markt drukken.
Wij zijn daar sterk in en verdienen er goed aan.quote:Op vrijdag 1 april 2016 15:23 schreef john2406 het volgende:
[..]
Verdient of denkt aan te verdienen?
Als het eerste laat het zo is toch goed zo of niet?
En dat zonder handelsverdrag petje af voor ons dan, jij mag wij dan neem ik mij de vrijheid om ons te schrijven, al ben ik niet door het volk benoemd om ervoor te schrijven.quote:Op vrijdag 1 april 2016 15:28 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Wij zijn daar sterk in en verdienen er goed aan.
En met het handelsverdrag gaat de markt verder voor ons open en zullen we er dus meer aan verdienen. Denk in kansen, niet in beperkingen John!quote:Op vrijdag 1 april 2016 15:29 schreef john2406 het volgende:
[..]
En dat zonder handelsverdrag petje af voor ons dan, jij mag wij dan neem ik mij de vrijheid om ons te schrijven, al ben ik niet door het volk benoemd om ervoor te schrijven.
Neem aan jij ook niet!
Of ze kunnen die machines dan wel ook uit een goedkoper loonland (Polen) b.v betrekken?quote:Op vrijdag 1 april 2016 15:34 schreef 99.999 het volgende:
[..]
En met het handelsverdrag gaat de markt verder voor ons open en zullen we er dus meer aan verdienen. Denk in kansen, niet in beperkingen John!
Kansen?quote:Op vrijdag 1 april 2016 15:34 schreef 99.999 het volgende:
[..]
En met het handelsverdrag gaat de markt verder voor ons open en zullen we er dus meer aan verdienen. Denk in kansen, niet in beperkingen John!
Donetsk wil gewoon niets met de Kiev fascisten te maken hebben die meerdere malen hebben verklaard het liefst de Russische bevolking aldaar te verdelgen of naar Rusland te drijven.quote:Op vrijdag 1 april 2016 15:44 schreef Heilwasser het volgende:
Indien de toekijkers niet snappen waarom Donetsk zo tegen het verdrag is:
https://en.wikipedia.org/wiki/Donetsk_People%27s_Republic
Het is de facto een provincie van Rusland na de oorlog die volgde op de annexatie van de Krim. Je weet wel, dat gebied dat Poetin heeft laten veroveren nadat Kiev niet meer zijn slaafje wilde zijn.
Nederland verdient niks. Een paar bedrijven verdienen kwartjes en dubbeltjes en de Nederlandse belastingbetaler draait op voor een gedeelte van de tientallen miljarden ontwikkelingshulp en voor een gedeelte van de tientallen miljarden die Oekraïne gaat lenen en nooit meer terug gaat betalen.quote:Op vrijdag 1 april 2016 15:22 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat is inderdaad iets waar Nederland goed aan verdient. En de Oekrainse aardappelen gaan de Nederlandse heus niet van de markt drukken.
Een corrupte beerput gaat open bedoel je.quote:Op vrijdag 1 april 2016 15:34 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Maar wel met de fascisten in Moskou zeker. Lekker geloofwaardig. Heeft er niets mee te maken.quote:Op vrijdag 1 april 2016 16:38 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Donetsk wil gewoon niets met de Kiev fascisten te maken hebben die meerdere malen hebben verklaard het liefst de Russische bevolking aldaar te verdelgen of naar Rusland te drijven.
Goh WAT een verrassing....
En is dat zo vreemd dan?quote:Op vrijdag 1 april 2016 16:46 schreef Heilwasser het volgende:
[..]
Maar wel met de fascisten in Moskou zeker. Lekker geloofwaardig. Heeft er niets mee te maken.
Ze willen enkel binding houden met de voor hen relevante economie en cultuur, dat is Rusland.
Als het jaar 1940 zou zijn en de reactie van de Limburgers dan zou zijn dat ze dan liever bij Duitsland willen horen dan weet ik zo net nog niet of zij dan het morele gelijk aan hun kant hebben.quote:Op vrijdag 1 april 2016 16:54 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
En is dat zo vreemd dan?
Wat zou jij er van denken als je in Limburg woont en sommige facistische regeringspartijen in DenHaag roepen dat ze je liever kwijt zijn en dat een goede Limburger een dode Limburger is en dat ze maar allemaal moeten oprotten naar Duitsland?
Kom nou zeg.....
Tja als je een school voorbeeld van asociale corruptie wenst te zien dan moet je naar de Oekrainiers kijken.... sjonge wat een tuig in die regering...quote:Op vrijdag 1 april 2016 16:41 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Nederland verdient niks. Een paar bedrijven verdienen kwartjes en dubbeltjes en de Nederlandse belastingbetaler draait op voor een gedeelte van de tientallen miljarden ontwikkelingshulp en voor een gedeelte van de tientallen miljarden die Oekraïne gaat lenen en nooit meer terug gaat betalen.
Goede vergelijking.... (proest)quote:Op vrijdag 1 april 2016 16:57 schreef Igen het volgende:
[..]
Als het jaar 1940 zou zijn en de reactie van de Limburgers dan zou zijn dat ze dan liever bij Duitsland willen horen dan weet ik zo net nog niet of zij dan het morele gelijk aan hun kant hebben.
En hoeveel bedrijven zullen in de Eu hun deuren sluiten en naar de Oekraine gaan en dan lekker hun zakken gaan vullen?quote:Op vrijdag 1 april 2016 12:00 schreef J.B. het volgende:
[..]
Nee, want artikel 56 en 57 van het verdrag. Tevens worden heffingen op import in het geval van de landbouw niet afgeschaft maar worden de heffingsvrije quota verhoogd. In het geval van kippenvlees bijvoorbeeld van 32000 naar 36000 ton per jaar. De kippenvleesproductie van de EU bedraagt 12,4 miljoen ton, dus het gaat om nog geen 0,3% van de Europese productie. Daarom staat het 'belangrijkste tegenargument' dus niet in de OP, maar ik val hier inmiddels behoorlijk in herhaling.
Hier aan de grens stonden de nodige truckers langs de kant, om een kastje in te laten bouwen, meeste buitenlanders die het niet wisten of alleen buitenlandsemedia in hun truck volgen.quote:Op vrijdag 1 april 2016 17:06 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
En hoeveel bedrijven zullen in de Eu hun deuren sluiten en naar de Oekraine gaan en dan lekker hun zakken gaan vullen?
Hoeveel werklozen gaat dit opleveren?
Net als er gebeurde met de transportindustrie. Honderden truckers werkloos en vervangen door goedkope oostblok truckers omdat men het bedrijf "verhuisde" naar een goedkoper land.
Men neemt dit soort beslissingen niet voor de gewone man maar voor de industrielen.
Het zou minder erg zijn als er goede restricties zouden worden gehanteerd maar dat is nog nooit het geval geweest.
Dat vind ik ook zo raar. Als Wilders "boe" zegt dan huilen ze hier maar vergeleken met wat er in Oekraïne in de regering zit is Wilders een onschuldig 6-jarig padvindertje. En toch staan ze hier te popelen om die corrupte nationalisten in Oekraïne in hun armen te sluiten. Begrijp jij het?quote:Op vrijdag 1 april 2016 16:57 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Tja als je een school voorbeeld van asociale corruptie wenst te zien dan moet je naar de Oekrainiers kijken.... sjonge wat een tuig in die regering...
Ik niet. Zelfs de nederlandse schilderijen worden in opdracht van Kiev leiders geroofd en word er schaamteloos om losgeld gevraagd.quote:Op vrijdag 1 april 2016 17:14 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Dat vind ik ook zo raar. Als Wilders "boe" zegt dan huilen ze hier maar vergeleken met wat er in Oekraïne in de regering zit is Wilders een onschuldig 6-jarig padvindertje. En toch staan ze hier te popelen om die corrupte nationalisten in Oekraïne in hun armen te sluiten. Begrijp jij het?
En niet te vergeten de 200 Nederlandse levens die onze regering en de Oekraïense regering opgeofferd hebben voor het Groot-Europese ideaal. Ik kan me nog goed herinneren dat ik in de dagen voor die vliegramp in de krant las dat gevechtsvliegtuigen op 6 km hoogte daar neergeschoten werden. Het eerste wat ik dacht toen ik hoorde van die vliegramp was: "Waarom vliegen daar burgervliegtuigen?".quote:Op vrijdag 1 april 2016 17:19 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Ik niet. Zelfs de nederlandse schilderijen worden in opdracht van Kiev leiders geroofd en word er schaamteloos om losgeld gevraagd.
http://nos.nl/nieuwsuur/a(...)-op-in-oekraine.html
quote:Minister van Defensie Hennis: ik koester mijn vrijheid en stem ‘ja’
Een vrije samenleving is ons krachtigste wapen, schrijft minister van Defensie Jeanine Hennis-Plasschaert. „Een stabiel Oekraïne is in ons aller belang.” (NRC).
Ik begrijp dat ook niet.quote:Op vrijdag 1 april 2016 17:14 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Dat vind ik ook zo raar. Als Wilders "boe" zegt dan huilen ze hier maar vergeleken met wat er in Oekraïne in de regering zit is Wilders een onschuldig 6-jarig padvindertje. En toch staan ze hier te popelen om die corrupte nationalisten in Oekraïne in hun armen te sluiten. Begrijp jij het?
De laatste 2 jaar is er al meer dan een miljard Euro Nederlands belastinggeld naar Oekraïne gegaan. Ik vermoed dat daar nog miljarden bij gaan komen. Wat staat daar tegenover? 650 miljoen euro export? Dat is ongeveer 200 miljoen euro toegevoegde waarde voor onze economie. Dat land kost alleen maar geld.quote:Op vrijdag 1 april 2016 18:23 schreef Tamabralski het volgende:
[..]
Ik begrijp dat ook niet.
Corruptie los je tevens niet op met een handelsverdrag. Alles riekt ernaar, wij zijn er gewoon weer ingerommeld door onze landsbestuurders. Tijd om Nee te stemmen. Geld is toch al uitgegeven voor dit referendum. Dus waarom niet.
Oekraïne heeft een schuld even groot of nog erger dan Griekenland. Echt wel dat de Europese burger hiervoor weer gaat opdraaien.
Tevens is dit zeer slecht voor de Oekrainse burgers. Extra geldleningen is niet goed voor hen. Denk aan hoe Noord-Europa Griekse burgers heeft behandeld.
Zowel de kosten als de opbrengsten zullen dusdanig beperkt zijn voor Nederland, dat niemand er echt iets van zal merken.quote:Op vrijdag 1 april 2016 18:56 schreef Tamabralski het volgende:
Oekraine lijkt mij een politiek speeltje. Alleen grote corporaties en banken gaan ervan profiteren net zoals met Geiekenland het geval is geweest. De gmiddelde burger in Nederland en daar zullen van de winsten niets terugzien. Behalve een dikke socialistisch gespreidde rekening. Corporatisme mag democratie niet op die manier misbruiken vind ik.
Tja, de EU zegt dat ze met Rusland om de tafel heeft gezeten, maar dat Rusland niet wil meewerken. Rusland zegt dat de EU niet (serieus) naar de kritiek van Rusland luistert en met een ‘oplossing’ komt die onacceptabel is voor Rusland. Een welles-nietes natuurlijk, waarvan we niet weten wat precies waar is.quote:Op vrijdag 1 april 2016 10:18 schreef TomLuny het volgende:
[..]
[..]
Lijkt hier toch verschil van mening te zijn ..[ afbeelding ]
Maakte jij je 3 jaar geleden ook ongerust over de gewone Oekraïner of nu over de gewone Wit-Rus of de gewone Zimbabwaan?quote:Op vrijdag 1 april 2016 19:46 schreef Albert_Hofmann het volgende:
[..]
Tja, de EU zegt dat ze met Rusland om de tafel heeft gezeten, maar dat Rusland niet wil meewerken. Rusland zegt dat de EU niet (serieus) naar de kritiek van Rusland luistert en met een ‘oplossing’ komt die onacceptabel is voor Rusland. Een welles-nietes natuurlijk, waarvan we niet weten wat precies waar is.
Belangrijkste is denk ik, dat de gewone Oekraïner de dupe is van deze machtsstrijd en daar zouden we niet aan mee moeten werken.
De oudere of de zieken ook niet?quote:Op vrijdag 1 april 2016 19:10 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Zowel de kosten als de opbrengsten zullen dusdanig beperkt zijn voor Nederland, dat niemand er echt iets van zal merken.
Behalve de banken, wapen-indistrie en Shell. De schulden voor de leningen zullen straks sociaal worden gedragen door de Europese burger. Dat zullen politici zoals jij vast "vooruitgang" noemen, waar de maatschappij belang bij heeft. Of iets dergelijks.quote:Op vrijdag 1 april 2016 19:10 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Zowel de kosten als de opbrengsten zullen dusdanig beperkt zijn voor Nederland, dat niemand er echt iets van zal merken.
Jij denkt dat die de winst oogsten?quote:Op vrijdag 1 april 2016 20:05 schreef Tamabralski het volgende:
[..]
Behalve de banken wapen-indistrie en Shell ?
Haha, en jij denkt dat politici er meer van weten? Die lui weten net zoveel als jij en ik. Moet je voor de grap eens naar EenVandaag kijken, waar ze de laatste dagen politici ‘eenvoudige’ vragen stellen over Oekraïne. Het gros durft niet eens antwoord te geven en een enkeling geeft een correct antwoord. Beschamend is het.quote:Op vrijdag 1 april 2016 11:49 schreef Heilwasser het volgende:
[..]
Ze kunnen wel lezen, maar het maakt ze niet uit wat er staat. Ze stemmen Nee omdat dit tegen het kabinet is, tegen de EU. Het zal ze een zorg zijn wat er daadwerkelijk in dit verdrag staat.
En dat is het probleem met referenda; vrijwel niemand zal zich in de materie verdiepen. Een probleem van democratie op zichzelf, maar één stem in de zoveel jaren is niet zo schadelijk.
Ik verwacht er niet meer van als wat ik al jaren gekregen heb, niet meer en niet minder.quote:Op vrijdag 1 april 2016 20:10 schreef Albert_Hofmann het volgende:
[..]
Je overschat de beroepspoliticus schromelijk.
Het land is failliet, zwaar corrupt, in oorlog, ligt in puin en is 1 grote milieuramp. Maar op de een of andere manier gaan we stinkend rijk worden door die associatieovereenkomst.quote:Op vrijdag 1 april 2016 20:03 schreef john2406 het volgende:
[..]
De oudere of de zieken ook niet?
Kan het nog slechter eigenlijk?
Het geld zal toch ergens vandaan moeten komen toch?
Mits dat het geld gaat kosten of meer gaat kosten!
Als al kiet kiet gespeeld kan worden zou ik al tevreden zijn, maar zelfs dat verwacht ik niet!quote:Op vrijdag 1 april 2016 20:20 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Het land is failliet, zwaar corrupt, in oorlog, ligt in puin en is 1 grote milieuramp. Maar op de een of andere manier gaan we stinkend rijk worden door die associatieovereenkomst.
Kerel, je kan zelfs wat aan Congo verdienen. Miljarden dollars.quote:Op vrijdag 1 april 2016 20:20 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Het land is failliet, zwaar corrupt, in oorlog, ligt in puin en is 1 grote milieuramp. Maar op de een of andere manier gaan we stinkend rijk worden door die associatieovereenkomst.
Ik kan zelfs in de staatsloterij winnen!quote:Op vrijdag 1 april 2016 20:58 schreef Heilwasser het volgende:
[..]
Kerel, je kan zelfs wat aan Congo verdienen. Miljarden dollars.
Nee John, dat kan je niet.quote:Op vrijdag 1 april 2016 21:01 schreef john2406 het volgende:
[..]
Ik kan zelfs in de staatsloterij winnen!
weinig verbetering te zienquote:Kiev’s political crisis is seriously thwarting efforts to bring Ukraine’s economy back from two years of recession
, the World Bank's director for Ukraine Qimiao Fan said on Friday.
"The current political crisis poses a very serious threat to the still fragile recovery and exposes a serious enough threat to continued economic reforms," said Qimiao Fan.
"It's very important in our view that the political crisis is resolved as quickly as possible," he added.
Read more
Ukrainian President Petro Poroshenko (R) and Christine Lagarde, Managing Director of the International Monetary Fund. © Mikhail PalinchakIMF warns Ukraine: fight corruption or lose funding
At present, Kiev is failing to form a new coalition, which may lead to the suspension of Ukraine’s $17.5 billion bailout program from the International Monetary Fund (IMF).
The Ukrainian government’s inability to tackle corruption is turning away even its most patient allies. In February, IMF Chief Christine Lagarde said that “Without a substantial new effort to invigorate governance reforms and fight corruption, it’s hard to see how the IMF-supported program can continue and be successful.”
Research from the American Chamber of Commerce in Ukraine, quoted by the Interfax news agency, shows that 73 percent of businesses in Ukraine haven’t seen the fight against corruption in Ukraine in the past two years.
According to the survey, 98 percent of companies have said they believe that corrupt practices are widespread in the country. Only seven percent of the polled companies successfully cooperated with law enforcement authorities and only two percent said they saw corruption punished by law.
http://en.interfax.com.ua/news/economic/334667.htmlquote:Ukraine's Ministry of Finance wants to sign new agreements with the European Union states
to avoid double taxation and plans to soon hold talks with the Netherlands, Britain, Belgium, Switzerland and Austria, according to a report, with reference to Deputy Finance Minister Olena Makeyeva.
According to the ministry, Makeyeva on March 30 at a meeting with representatives of the member companies of the American Chamber of Commerce in Ukraine said that the Finance Ministry has developed its own strategy for revision of international conventions for avoidance of double taxation, whose member is Ukraine, and signing new agreements with the EU countries to attract foreign investment.
At the meeting Makeyeva reported that the Verkhovna Rada is expected to ratify the convention for avoidance of double taxation between Ukraine and Malta. Increasing the level of compliance with international tax law and the provisions of the U.S. Foreign Account Tax Compliance Act (FATCA) were also discussed at the meeting.
As reported, Ukrainian Finance Minister Natalie Jaresko and Dutch Minister of Finance Jeroen Dijsselbloem discussed continuation of work on the convention on avoidance of double taxation at the Ukraine-Netherlands business forum in Nootdorp on March 30.
Nee niet zozeer ongerust, in eerste instantie vind ik dat een bevolking zelf verantwoordelijk is voor zijn welvaart, in die zin dat krachten van buitenaf niet zomaar een land kunnen veranderen in een welvarende democratische rechtstaat. Dat moeten ze voornamelijk zelf doen.quote:Op vrijdag 1 april 2016 19:59 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Maakte jij je 3 jaar geleden ook ongerust over de gewone Oekraïner of nu over de gewone Wit-Rus of de gewone Zimbabwaan?
Is het dan niet slimmer om hetzelfde soort verdrag met Congo te sluiten?quote:Op vrijdag 1 april 2016 20:58 schreef Heilwasser het volgende:
[..]
Kerel, je kan zelfs wat aan Congo verdienen. Miljarden dollars.
Praktisch bankroet dan en een beetje oorlog en een heel veel beetje 1 grote milieuramp. Ik heb een ideetje: Waarom stoppen alle optimistische voor-stemmers niet al hun spaargeld en opgebouwde pensioen in Oekraïne? Je hebt dan een leuk rendement en je helpt Oekraïne ook nog eens.quote:Die karakterisering van jouw raakt kant noch wal. Je moet minder grappige cartoons als bron gebruiken en meer feiten tot je nemen. Niemand heeft het over stinkend rijk. Het land is niet failliet. De oorlog beperkt zich tot de provincies die Rusland heeft en het is niet één grote milieuramp.
Tot zover je grappige leugens.
Nee, ze willen belastingverdragen met bepaalde landen, dat is heel wat anders.quote:Op vrijdag 1 april 2016 21:09 schreef TomLuny het volgende:
Oekraieners niet blij met verdrag, ze willen een nieuwe !! [ afbeelding ]
[..]
http://en.interfax.com.ua/news/economic/334667.html
Oekraïne is een prima bufferstaat tegen het expansionistische Rusland en zo'n buffer mag best wat kosten.quote:Op vrijdag 1 april 2016 21:40 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Is het dan niet slimmer om hetzelfde soort verdrag met Congo te sluiten?
[..]
Praktisch bankroet dan en een beetje oorlog en een heel veel beetje 1 grote milieuramp. Ik heb een ideetje: Waarom stoppen alle optimistische voor-stemmers niet al hun spaargeld en opgebouwde pensioen in Oekraïne? Je hebt dan een leuk rendement en je helpt Oekraïne ook nog eens.
Hier staan een paar pro/contraquote:Op vrijdag 1 april 2016 18:05 schreef martijnde3de het volgende:
Weet iemand of er een Youtube filmpje is die de voor -en nadelen laat zien van het verdrag, of iedergeval objectieve informatie geeft over het referendum(dus niet alleen voor of alleen tegen).
De NOSheeft alleen een (ja) filmpje gemaakt
Als van jou geld be my guest.quote:Op vrijdag 1 april 2016 22:19 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Oekraïne is een prima bufferstaat tegen het expansionistische Rusland en zo'n buffer mag best wat kosten.
Ons geld. En ik betaal waarschijnlijk al veel meer belasting dan jij.quote:
Houdt het daar maar op, ga je echt geen text en uitleg geven of wat dacht je niet geschoten is altijd mis?quote:Op vrijdag 1 april 2016 22:23 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Ons geld. En ik betaal waarschijnlijk al veel meer belasting dan jij.
Wat voor meer tekst en uitleg wil je hebben? Ik ben bereid voor Oekraïne te betalen ja.quote:Op vrijdag 1 april 2016 22:25 schreef john2406 het volgende:
[..]
Houdt het daar maar op, ga je echt geen text en uitleg geven of wat dacht je niet geschoten is altijd mis?
Ok, mijn opmerking was niet helemaal 100%quote:Op vrijdag 1 april 2016 22:18 schreef J.B. het volgende:
Nee, ze willen belastingverdragen met bepaalde landen, dat is heel wat anders.
Dan heb je dus niet zoveel des te meer ik vergaar des te minder wil ik missen ervan!quote:Op vrijdag 1 april 2016 22:28 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Wat voor meer tekst en uitleg wil je hebben? Ik ben bereid voor Oekraïne te betalen ja.
Omdat niet betalen ons uiteindelijk veel meer zal kosten. En we kunnen het makkelijk missen.
Het is dus beter om aan de rand van een ravijn te staan dan 100 meter ervoor? Als de EU de zorgzame moeder voor Oekraïne gaat spelen dan is het geen bufferstaat meer. En hoe overleven de Baltische staten en Finland dan? Die grenzen aan het expansionistische Rusland.quote:Op vrijdag 1 april 2016 22:19 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Oekraïne is een prima bufferstaat tegen het expansionistische Rusland en zo'n buffer mag best wat kosten.
Ik weerhoud je er niet van als je wilt geef je laatste hemd maar vraag niks van mij!quote:Op vrijdag 1 april 2016 22:28 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Wat voor meer tekst en uitleg wil je hebben? Ik ben bereid voor Oekraïne te betalen ja.
Omdat niet betalen ons uiteindelijk veel meer zal kosten. En we kunnen het makkelijk missen.
Als we Oekraïne laten vallen zullen de Baltische staten de volgende zijn. En een full-out war tussen de NAVO en de Russen gaat een hele dure worden.quote:Op vrijdag 1 april 2016 22:30 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Het is dus beter om aan de rand van een ravijn te staan dan 100 meter ervoor? Als de EU de zorgzame moeder voor Oekraïne gaat spelen dan is het geen bufferstaat meer. En hoe overleven de Baltische staten en Finland dan? Die grenzen aan het expansionistische Rusland.
Gaat Amerika eraan mee betalen dan?quote:Op vrijdag 1 april 2016 22:35 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Als we Oekraïne laten vallen zullen de Baltische staten de volgende zijn. En een full-out war tussen de NAVO en de Russen gaat een hele dure worden.
Ja, die zullen waarschijnlijk het leeuwendeel dragen gezien hun militaire capaciteit.quote:
Yep volgens mij kan Napoleon en zijn opvolger, Hitler het beamen!quote:Op vrijdag 1 april 2016 22:51 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Ja, die zullen waarschijnlijk het leeuwendeel dragen gezien hun militaire capaciteit.
Maar een oorlog met Rusland kan heel erg fout lopen, al zijn ze lang niet meer zo machtig als de Sovjetunie destijds, ze hebben nog steeds een flink arsenaal aan kernwapens.
Als je iets nooit in je handen hebt gehad dan kan je het ook niet laten vallen. Verder snap ik het verband tussen je eerste en tweede zin niet. Er komen juist problemen als de EU en Rusland beide alles op het spel zetten om Oekraïne te "krijgen".quote:Op vrijdag 1 april 2016 22:35 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Als we Oekraïne laten vallen zullen de Baltische staten de volgende zijn. En een full-out war tussen de NAVO en de Russen gaat een hele dure worden.
quote:Op vrijdag 1 april 2016 15:44 schreef Heilwasser het volgende:
Indien de toekijkers niet snappen waarom Donetsk zo tegen het verdrag is:
https://en.wikipedia.org/wiki/Donetsk_People%27s_Republic
Het is de facto een provincie van Rusland na de oorlog die volgde op de annexatie van de Krim. Je weet wel, dat gebied dat Poetin heeft laten veroveren nadat Kiev niet meer zijn slaafje wilde zijn.
Blijkbaar verdwijnt er weer een referendum wat 'ons' niet bevalt in het toiletquote:The U.S and European Union may want to save Crimeans from themselves. But the Crimeans are happy right where they are.
One year after the annexation of the Ukrainian peninsula in the Black Sea, poll after poll shows that the locals there — be they Ukrainians, ethnic Russians or Tatars are mostly all in agreement: life with Russia is better than life with Ukraine.
Little has changed over the last 12 months. Despite huge efforts on the part of Kiev, Brussels, Washington and the Organization for Security and Cooperation in Europe, the bulk of humanity living on the Black Sea peninsula believe the referendum to secede from Ukraine was legit. At some point, the West will have to recognize Crimea’s right to self rule. Unless we are all to believe that the locals polled by Gallup and GfK were done so with FSB bogey men standing by with guns in their hands.
In June 2014, a Gallup poll with the Broadcasting Board of Governors asked Crimeans if the results in the March 16, 2014 referendum to secede reflected the views of the people. A total of 82.8% of Crimeans said yes. When broken down by ethnicity, 93.6% of ethnic Russians said they believed the vote to secede was legitimate, while 68.4% of Ukrainians felt so. Moreover, when asked if joining Russia will ultimately make life better for them and their family, 73.9% said yes while 5.5% said no.
De meerderheid van de Oekraïnse bevolking wil dat het land zich vooral richt op Europa. Als we dat afwijzen laten we ze vallen en leveren we ze uit aan Poetin. En zal die laatste zich vervolgens op de Baltische staten richten.quote:Op vrijdag 1 april 2016 23:00 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Als je iets nooit in je handen hebt gehad dan kan je het ook niet laten vallen. Verder snap ik het verband tussen je eerste en tweede zin niet. Er komen juist problemen als de EU en Rusland beide alles op het spel zetten om Oekraïne te "krijgen".
Nou en? De meerderheid van Ethiopië, Somalië, Siera Leone enz zullen dat ook willen en alle voordeeltjes die erbij komen. Laten we die ook vallen als we ze hun zin niet geven?quote:Op vrijdag 1 april 2016 23:12 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
De meerderheid van de Oekraïnse bevolking wil dat het land zich vooral richt op Europa. Als we dat afwijzen laten we ze vallen en leveren we ze uit aan Poetin. En zal die laatste zich vervolgens op de Baltische staten richten.
Is dat nou niet een beetje Navo-wapenindustrie propaganda wat je verkondigt of denk je echt dat we putin vooraf moeten stoppen omdat we dat niet hebben gedaan zoals bij hitler ?quote:Op vrijdag 1 april 2016 23:12 schreef Gutmensch het volgende:
De meerderheid van de Oekraïnse bevolking wil dat het land zich vooral richt op Europa. Als we dat afwijzen laten we ze vallen en leveren we ze uit aan Poetin. En zal die laatste zich vervolgens op de Baltische staten richten.
We bij Hitler?quote:Op vrijdag 1 april 2016 23:19 schreef TomLuny het volgende:
[..]
Is dat nou niet een beetje Navo-wapenindustrie propaganda wat je verkondigt of denk je echt dat we putin vooraf moeten stoppen omdat we dat niet hebben gedaan zoals bij hitler ?
ik bedoel de appeacement taktiek John, en dat is wat Gutmensch impliceert waarschijnlijk.quote:Op vrijdag 1 april 2016 23:20 schreef john2406 het volgende:
We bij Hitler?
Volgens mij was Nederland of capituleerde Nederland al naar en paar dagen?
Hitler kwam volgens mij in 1933 al aan de macht, of macht in het parlement?quote:Op vrijdag 1 april 2016 23:22 schreef TomLuny het volgende:
[..]
ik bedoel de appeacement taktiek John, en dat is wat KoosVogel impliceert.
dat was nog voor de oorlog
en met we bedoel ik wij de geallieerden
welke rol NL speelde toentertijd in die appeacement weet ik niet
verkeerd knopje gedrukt, reactie foetsiequote:Op vrijdag 1 april 2016 23:25 schreef john2406 het volgende:
Hitler kwam volgens mij in 1933 al aan de macht, of macht in het parlement?
Dat heeft eerst jaren gebroeid voordat er oorlog kwam, misschien is die wel door het kapitaal toen aan de macht geholpen?
Het is zo dom om ruzie te gaan zoeken met Rusland. De EU is een pacifistische hippie en Rusland een gehaaide oorlogsveteraan. Wij laten hier in Nederlands zelfs illegale moordenaars na hun straf op straat lopen als ze uit een onveilig land komen omdat we bang zijn dat die moordenaar iets overkomt als hij uitgezet wordt. En dat gaat dan spierballen laten zien aan Rusland. Poetin kijkt daar dwars doorheen. Hij weet wat voor sukkel de EU is. Zelfs als hij een paar raketten op Polen afvuurt dan zal de EU niks doen uit angst voor escalatie en hij weet dat.quote:Op vrijdag 1 april 2016 23:19 schreef TomLuny het volgende:
[..]
Is dat nou niet een beetje Navo-wapenindustrie propaganda wat je verkondigt of denk je echt dat we putin vooraf moeten stoppen omdat we dat niet hebben gedaan zoals bij hitler ?
Gaat imo niet zozeer om EU maar om Navo in dit geval en dat zijn geen hippies maar evengoed doorgewinterde havikken.quote:Op vrijdag 1 april 2016 23:33 schreef Braindead2000 het volgende:
Het is zo dom om ruzie te gaan zoeken met Rusland. De EU is een pacifistische hippie en Rusland een gehaaide oorlogsveteraan. Wij laten hier in Nederlands zelfs illegale moordenaars na hun straf op straat lopen als ze uit een onveilig land komen omdat we bang zijn dat die moordenaar iets overkomt als hij uitgezet wordt. En dat gaat dan spierballen laten zien aan Rusland. Poetin kijkt daar dwars doorheen. Hij weet wat voor sukkel de EU is. Zelfs als hij een paar raketten op Polen afvuurt dan zal de EU niks doen uit angst voor escalatie en hij weet dat.
Ik betwijfel het of Navo-troepen een confrontatie aan zouden gaan als Rusland 1 van de Baltische Staten binnen zouden vallen. Ik weet niet hoe dat binnen de Navo werkt maar als de VS al zou willen dan houden de Europese lidstaten een confrontatie wel tegen.quote:Op vrijdag 1 april 2016 23:38 schreef TomLuny het volgende:
[..]
Gaat imo niet zozeer om EU maar om Navo in dit geval en dat zijn geen hippies maar evengoed doorgewinterde havikken.
En verschil met appeasement in 35-39 was dat er geen kracht was tegen hitler terwijl putin weet dat hij geen kans maakt als hij de baltische staten binnenvalt, inmiddels allemaal al zelf navo-lid
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_lidstaten_van_de_NAVO
Oftewel de bewering dat als wij tegen stemmen dat dit goedkeurend seintje is voor putin om baltische staten te annexeren, dat deel ik niet
het werkt volgens artikel 5quote:Op vrijdag 1 april 2016 23:48 schreef Braindead2000 het volgende:
Ik betwijfel het of Navo-troepen een confrontatie aan zouden gaan als Rusland 1 van de Baltische Staten binnen zouden vallen. Ik weet niet hoe dat binnen de Navo werkt maar als de VS al zou willen dan houden de Europese lidstaten een confrontatie wel tegen.
Ja op papier maar de tijden zijn veranderd. Ik denk dat de EU het eerst via Plan b, c,d ,e en f op diplomatiek terrein het probleem zou proberen op te lossen. En Oekraïne is geen lid van de NAVO. Als Poetin Oost-Oekraïne annexeert dan gebeurt er helemaal niks. Ja extra sancties.quote:Op vrijdag 1 april 2016 23:50 schreef TomLuny het volgende:
[..]
het werkt volgens artikel 5
val de ene aan val je allemaal aan
en dat wordt dan WWIII
Die landen liggen niet in Europa en grenzen niet aan de EU.quote:Op vrijdag 1 april 2016 23:15 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Nou en? De meerderheid van Ethiopië, Somalië, Siera Leone enz zullen dat ook willen en alle voordeeltjes die erbij komen. Laten we die ook vallen als we ze hun zin niet geven?
Gelukkig niet, maar dat is wat die chocoprins wel zou willen, dan kan hij ons mooi de oorlog in slepen. En je kan best gelijk hebben dat wij hier in onze EU een oogje dichtdoen als we Putin de stad Riga zien binnen vallen, maar ik denk dat de VS ons dan wel even wakker schudt met een aantal Tomahawks op Moskou.quote:Op vrijdag 1 april 2016 23:58 schreef Braindead2000 het volgende:
Ja op papier maar de tijden zijn veranderd. Ik denk dat de EU het eerst via Plan b, c,d ,e en f op diplomatiek terrein het probleem zou proberen op te lossen. En Oekraïne is geen lid van de NAVO. Als Poetin Oost-Oekraïne annexeert dan gebeurt er helemaal niks. Ja extra sancties.
Dat was je argument niet. Wat maakt het uit qua empathie dat Oekraïne in Europa ligt? Vanuit de hele wereld vangen we vluchtelingen op.quote:Op zaterdag 2 april 2016 00:05 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Die landen liggen niet in Europa en grenzen niet aan de EU.
Rusland dus wel of vindt de NAVO dat niet goed?quote:Op zaterdag 2 april 2016 00:05 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Die landen liggen niet in Europa en grenzen niet aan de EU.
Onderschat niet in wat voor sprookjeswereld Merkel, Rutte e.a. leven.quote:Op zaterdag 2 april 2016 00:07 schreef TomLuny het volgende:
[..]
Gelukkig niet, maar dat is wat die chocoprins wel zou willen, dan kan hij ons mooi de oorlog in slepen. En je kan best gelijk hebben dat wij hier in onze EU een oogje dichtdoen als we Putin de stad Riga zien binnen vallen, maar ik denk dat de VS ons dan wel even wakker schudt met een aantal Tomahawks op Moskou.
Als de pleuris in Oekraïne echt uitbreekt komen ze allemaal naar Europa.quote:Op zaterdag 2 april 2016 00:07 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Dat was je argument niet. Wat maakt het uit qua empathie dat Oekraïne in Europa ligt? Vanuit de hele wereld vangen we vluchtelingen op.
Zoals jij het noemt zijn de landen geen landen maar provincies, Rusland grenst ook aan Europa nogmaals of zie je het niet?quote:Op zaterdag 2 april 2016 00:15 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Als de pleuris in Oekraïne echt uitbreekt komen ze allemaal naar Europa.
En de EU is een Europese Unie, dat had je al kunnen afleiden uit de naam, dus die hoort open te staan voor alle Europese landen. En Oekraïne is een Europees land. Al die andere landen die je noemde niet.
RF is ook een europees landquote:Op zaterdag 2 april 2016 00:15 schreef Gutmensch het volgende:
En de EU is een Europese Unie, dat had je al kunnen afleiden uit de naam, dus die hoort open te staan voor alle Europese landen. En Oekraïne is een Europees land. Al die andere landen die je noemde niet.
Als de EU zich over Oekraïne ontfermt dan kan evengoed de pleuris uitbreken, naar mijn idee is die kans juist groter.quote:Op zaterdag 2 april 2016 00:15 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Die naam zegt niks. Guadeloupe, Martinique, Frans Guyana, Cyprus en Madeira horen ook tot de Europese Unie.quote:En de EU is een Europese Unie, dat had je al kunnen afleiden uit de naam, dus die hoort open te staan voor alle Europese landen. En Oekraïne is een Europees land. Al die andere landen die je noemde niet.
Hoe kom je aan deze wijsheid? Geef eens bewijs dat de Russen op het punt staan om de Baltische staten te annexeren?quote:Op vrijdag 1 april 2016 22:35 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 1 april 2016 23:12 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Polen, Baltisch staten, Slowakije, Hongarije, Oekraine. Een ding hebben deze landen met elkaar gemeen. De nazi's zitten er in de regering.quote:Op vrijdag 1 april 2016 23:12 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Goede morgen trouwens iedereenquote:Op donderdag 31 maart 2016 12:29 schreef Reya het volgende:
Termen als "NSB-er", "fascist" en "Gutmensch" mogen wegblijven. Dank voor de medewerking.
Dat ze geen 6 miljoen Joden in de gaskamers stoppen betekent nog niet dat het geen fascisten zijn.quote:Op zaterdag 2 april 2016 08:32 schreef TomLuny het volgende:
Omdat ze in Polen e.d. geen islam-invasie asielers knuffelen, maakt het nog geen 88-regeringen.
Poetin, Erdogan, Orbán, Kaczynski, Xi etc. voldoen ook voor een heel groot deel aan die kenmerken.quote:Fascisten geloven dat de liberale democratie achterhaald is, en zien de complete mobilisatie van de maatschappij onder een totalitaire één-partijen-staat als noodzakelijk om een natie voor te bereiden voor gewapende conflicten en om effectief op economische moeilijkheden te reageren. Een dergelijke staat wordt geleid door een sterke leider - zoals een dictator en een militair bewind bestaande uit leden van de regerende fascistische partij - om nationale eenheid af te dwingen en een stabiele en geordende maatschappij te onderhouden. Fascisme verwerpt de stelling dat geweld per definitie van negatieve natuur is en ziet politiek geweld, oorlog en imperialisme als middelen die een nationale wederopstanding kunnen bereiken. Fascisten pleiten voor een gemengde economie, met als belangrijkste doel het bereiken van autarkie door protectionisme en economische interventies.
Maar we stemmen nu toch over een associatieverdrag niet over een Nexit?quote:Op zaterdag 2 april 2016 12:04 schreef inslagenreuring het volgende:
Volgens mij zijn we erg naïef om te denken dat er ook maar 1 van de miljoen problemen wordt opgelost in Oekraïne. De rijken worden rijker en de corruptie haal je aan. Ik stem Nee. Maar ook gewoon als principieel iets voor Nexit.
Natuurlijk maar het is wel een signaal. Wat we ook stemmen, het maakt geen fuck uit. Het verdrag wordt toch wel aangenomen. We doen een beroep op een democratisch middel om aan te geven dat onze soevereiniteit in de handen van de EU ligt en dus niet bestaand blijkt. Democratie is totaal geen sprake van.quote:Op zaterdag 2 april 2016 12:12 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Maar we stemmen nu toch over een associatieverdrag niet over een Nexit?
Wat een nonsens. Dat ons parlement over dit verdrag heeft gestemd laat al zien dat we gewoon een democratie hebben. Dat jij het niet met de keuze van het parlement is prima, dat mag in onze democratie maar het maakt het niet ondemocratisch.quote:Op zaterdag 2 april 2016 14:07 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Natuurlijk maar het is wel een signaal. Wat we ook stemmen, het maakt geen fuck uit. Het verdrag wordt toch wel aangenomen. We doen een beroep op een democratisch middel om aan te geven dat onze soevereiniteit in de handen van de EU ligt en dus niet bestaand blijkt. Democratie is totaal geen sprake van.
Onze volksvertegenwoordigers (wat op dit moment natuurlijk alles behalve representatief is voor de mening van het volk) hebben ook niks in de melk te brokkelen. Het (het Europees parlement) is een besloten clubje waar het volk geen vat op heeft.quote:Op zaterdag 2 april 2016 14:10 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Wat een nonsens. Dat ons parlement over dit verdrag heeft gestemd laat al zien dat we gewoon een democratie hebben. Dat jij het niet met de keuze van het parlement is prima, dat mag in onze democratie maar het maakt het niet ondemocratisch.
Nonsens natuurlijk.quote:Op zaterdag 2 april 2016 14:14 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Onze volksvertegenwoordigers (wat op dit moment natuurlijk alles behalve representatief is voor de mening van het volk) hebben ook niks in de melk te brokkelen. Het (het Europees parlement) is een besloten clubje waar het volk geen vat op heeft.
Dat mag jij vinden. Mijn hoofdstad is niet Brussel.quote:
Wat een onzin, dit hele referendum is een reclame actie van geenstijl, met subsidie van de belastingbetaler. Iedereen die gaat stemmen is een dwaas, volstrekt nutteloze geldverspilling.quote:Op zaterdag 2 april 2016 14:22 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Dat mag jij vinden. Mijn hoofdstad is niet Brussel.
Overigens mis jij volgens mij een beetje het geheel. De Nederlandse regering wordt hier verkapt teruggefloten door haar bevolking, de inhoud van het verdrag is in dat kader meer een lijdend voorwerp.
In principe stemmen we voor: "Ligt de macht bij in Brussel"? Als we voor stemmen of zelfs niet gaan, geven we ons "democratisch verkozen" parlement en brussel in feite carte blanche.
Als men zich zand in de ogen laat strooien door de inhoud (wat er helemaal niet toe doet want het verdrag komt er toch) dan ben je wat mij betreft net zo fout als in de oorlog.
Oekraine bij de Eu betrekken is pas geldverspilling...quote:Op zaterdag 2 april 2016 17:11 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Wat een onzin, dit hele referendum is een reclame actie van geenstijl, met subsidie van de belastingbetaler. Iedereen die gaat stemmen is een dwaas, volstrekt nutteloze geldverspilling.
Geen idee waar je het over hebt maar het is een leuk verhaaltje. Net als hierboven hoe men de petitie moet uitleggen. Feit is dat er alleen een advies wordt gegeven Ja of nee en dan gaat de politiek het antwoord uitleggen, er komt dus niets van terecht en is geldverspilling.quote:Op zaterdag 2 april 2016 17:38 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Oekraine bij de Eu betrekken is pas geldverspilling...
Dat is de hele bedoeling van het referendum. Het is geen Nederlandse aangelegenheid maar een Europese. Als Nederland tegenstemt dan vinden de overige landen dat natuurlijk Niet zo relevant. Vervolgens kun je dat mooi zien als Brusselse dictatuur, democratie wordt buitenspel gezet, etc.quote:Op zaterdag 2 april 2016 17:47 schreef KoosVogels het volgende:
Zelfs als het nee-kamp wint, dan heeft dat nauwelijks gevolgen voor de samenwerking met Oekraine. Er komt sowieso een verdrag, in welke vorm dan ook.
Ik weet niet hoe democratisch het is als een enkel lidstaat een verdrag kan blokkeren waar de rest van de EU voorstander van is.quote:Op zaterdag 2 april 2016 17:58 schreef TweeGrolsch het volgende:
[..]
Dat is de hele bedoeling van het referendum. Het is geen Nederlandse aangelegenheid maar een Europese. Als Nederland tegenstemt dan vinden de overige landen dat natuurlijk Niet zo relevant. Vervolgens kun je dat mooi zien als Brusselse dictatuur, democratie wordt buitenspel gezet, etc.
Zelfs Nederland zelf hoeft het niet relevant te vinden. Het is immers slechts een raadgevend referendum.quote:Op zaterdag 2 april 2016 17:58 schreef TweeGrolsch het volgende:
[..]
Dat is de hele bedoeling van het referendum. Het is geen Nederlandse aangelegenheid maar een Europese. Als Nederland tegenstemt dan vinden de overige landen dat natuurlijk Niet zo relevant. Vervolgens kun je dat mooi zien als Brusselse dictatuur, democratie wordt buitenspel gezet, etc.
Als je dan toch zo tegen mensenrechtenschending bent lijkt het me logisch dat je tegen het verdrag gaat stemmen. In Oekraïne stikt het van de kinderarbeid namelijk. Laten we dan eerst maar zorgen dat we Oekraïne niet aannemen, voordat we Polen eruit gooien.quote:Op zaterdag 2 april 2016 04:34 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Polen, Baltisch staten, Slowakije, Hongarije, Oekraine. Een ding hebben deze landen met elkaar gemeen. De nazi's zitten er in de regering.
Geenstijl zijn ook een stel nazi-sukkels. Een dilemma dus. Maar ik zit gewoon niet te wachten op nog meer nazi's in de EU. Had Oekraine een normale regering gehad, had ik nog overwogen wellicht 'ja' te stemmen. Maar die Poroshenko is een enge man.
Ik vind ook dat Polen, Slowakije en de Baltische staten uit de EU moeten. Dit soort hoeven we hier niet. Nazi's? Ne, spasiba.![]()
Ik ben met je eens dat Geenstijl en Jan Roos ook eikels zijn, maar de EU gaat veel te laks om met nazi-regeringen, Polen had er bijvoorbeeld direct uitgeflikkerd moeten worden. Alle mensenrechten worden daar geschonden. Het is een soort Turkije 2.0, maar dan zonder zon en lekker eten.
"echte" demoratie dus.......quote:Op zaterdag 2 april 2016 17:47 schreef KoosVogels het volgende:
Zelfs als het nee-kamp wint, dan heeft dat nauwelijks gevolgen voor de samenwerking met Oekraine. Er komt sowieso een verdrag, in welke vorm dan ook.
Dit.quote:Op zaterdag 2 april 2016 17:11 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Wat een onzin, dit hele referendum is een reclame actie van geenstijl, met subsidie van de belastingbetaler. Iedereen die gaat stemmen is een dwaas, volstrekt nutteloze geldverspilling.
Of andere landen sluiten de handelsverdragen en Nederland niet. Het is eigenlijk vrij idioot om nee te stemmen op oneigenlijke gronden, je benadeelt alleen Nederland ermee.quote:Op zaterdag 2 april 2016 17:47 schreef KoosVogels het volgende:
Dat kan niet, aangezien de EU een douane-unie is.quote:Op zaterdag 2 april 2016 18:38 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Of andere landen sluiten de handelsverdragen en Nederland niet.
Dus iedereen gaat lekker handelen met Oekraïne, maar wij niet?quote:Op zaterdag 2 april 2016 18:38 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Of andere landen sluiten de handelsverdragen en Nederland niet. Het is eigenlijk vrij idioot om nee te stemmen op oneigenlijke gronden, je benadeelt alleen Nederland ermee.
Waarom zou dat niet kunnen, de importtarieven naar Duitsland kan de Oekraïne gewoon verlagen. EU landen hebben nog steeds hun eigen verdragen naast de eu verdragen.quote:Op zaterdag 2 april 2016 18:40 schreef Igen het volgende:
[..]
Dat kan niet, aangezien de EU een douane-unie is.
Je bedoelt de exporttarieven?quote:Op zaterdag 2 april 2016 18:42 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Waarom zou dat niet kunnen, de importtarieven naar Duitsland kan de Oekraïne gewoon verlagen. EU landen hebben nog steeds hun eigen verdragen naast de eu verdragen.
Verdiep je er anders even in zou ik zeggen. Iedereen die niet gaat stemmen is een dwaas.quote:Op zaterdag 2 april 2016 17:11 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Niet helemaal waar. Dit handelsverdrag is niet bij meerderheid bepaald maar zou een handtekening van 28 lidstaten krijgen, als Nederland niet zou tekenen dan kan het verdrag dus niet gelden. Er moet dan een nieuw verdrag worden geschreven.quote:Op zaterdag 2 april 2016 17:47 schreef KoosVogels het volgende:
Nee zo werkt dat niet. Nederland is lid van de EU, dus vrij verkeer. Je krijgt een opmerkelijke juridische situatie mocht Nederland niet tekenen. Duidelijk een scenario waar in geen enkele vorm rekening mee is gehouden.quote:Op zaterdag 2 april 2016 18:40 schreef agter het volgende:
[..]
Dus iedereen gaat lekker handelen met Oekraïne, maar wij niet?
Je leest je beter in voordat je een dergelijke beschuldiging uit. Het is niet GeenStijl die het initiatief nam om dit referendum te houden, GeenStijl hielp slechts een handje, het initiatief kwam van het Burgercomité EU and Forum voor Democratie. Daarnaast hebben 400 000 mensen dit referendum aangevraagd, niet 2 organisaties! Bedenk hierbij dat lang niet iedereen op de hoogte was van deze aanvraag en dat dus het aantal mensen wat een voorstander was van dit referendum vele malen groter is.quote:Op zaterdag 2 april 2016 17:11 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Heb ik uitgebreid gedaan hoor. Het is een goed verdrag en dit hele referendum is grote larie. Niet omdat het een goed verdrag is maar omdat het een slecht referendum is dat nergens over gaat. Na het referendum over de grondwet wist de politiek ook precies hoe het Nee uitgelegd moest worden en men maakte bijna hetzelfde verhaal opnieuw. Dit referendum heeft helemaal geen nut en kost alleen maar geld.quote:Op zaterdag 2 april 2016 18:48 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Verdiep je er anders even in zou ik zeggen. Iedereen die niet gaat stemmen is een dwaas.
400.000 sukkels die zich voor een karretje laten spannen veranderen niets aan mijn mening, er zijn zoveel sukkels die kritiekloos achter wat populisten aanlopen.quote:Op zaterdag 2 april 2016 18:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Daarnaast hebben 400 000 mensen dit referendum aangevraagd
Vandaar dat die 400.000 "sukkels" niet meteen hun zin krijgen maar dat er een referendum komt zodat iedereen kan zeggen wat hij of zij ervan vindt.quote:Op zaterdag 2 april 2016 19:00 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
400.000 sukkels die zich voor een karretje laten spannen veranderen niets aan mijn mening, er zijn zoveel sukkels die kritiekloos achter wat populisten aanlopen.
Die krijgen hun zin toch niet wat het is een raadgevend referendum, er komt geen raad uit het referendum. Niemand weet wat een Nee zou betekenen dat gaat de politiek zelf bepalen en dus schiet niemand er iets mee op.quote:Op zaterdag 2 april 2016 19:03 schreef Igen het volgende:
[..]
Vandaar dat die 400.000 "sukkels" niet meteen hun zin krijgen maar dat er een referendum komt zodat iedereen kan zeggen wat hij of zij ervan vindt.
Eh, de vraag van het referendum is glashelder en de interpretatie van een 'ja' of 'nee' dus ook.quote:Op zaterdag 2 april 2016 19:05 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Die krijgen hun zin toch niet wat het is een raadgevend referendum, er komt geen raad uit het referendum. Niemand weet wat een Nee zou betekenen dat gaat de politiek zelf bepalen en dus schiet niemand er iets mee op.
Hebben we zoveel inwoners tegenwoordig? Volgens mij stelt het kabinet al 40 miljoen beschikbaar en daarnaast zullen er buiten dat aan allerlei kanten ook kosten gemaakt worden.quote:Op zaterdag 2 april 2016 18:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Je leest je beter in voordat je een dergelijke beschuldiging uit. Het is niet GeenStijl die het initiatief nam om dit referendum te houden, GeenStijl hielp slechts een handje, het initiatief kwam van het Burgercomité EU and Forum voor Democratie. Daarnaast hebben 400 000 mensen dit referendum aangevraagd, niet 2 organisaties! Bedenk hierbij dat lang niet iedereen op de hoogte was van deze aanvraag en dat dus het aantal mensen wat een voorstander was van dit referendum vele malen groter is.
Vind jij het niets, prima, het staat jou vrij om niet gebruik te maken van jouw democratische recht. Ik ga er volgende week wel gebruik van maken en ik raad iedereen aan om dat eveneens te doen. Dat jij mij om deze reden dwaas vindt zegt meer over jou dan over mij. Is Igen ook een dwaas? Hij stemde zelfs blanco, per post. Het kost hem dus nog geld ook en dit voor een stem die geen andere invloed heeft dan dat hij een hele kleine bijdrage levert aan het halen van het opkomstpercentage, louter omdat hij vindt dat je die democratische rechten die je als burger hebt moet gebruiken, iets waar ik het van harte mee eens ben.
Geldverspilling, serieus? Die minder dan 2 euro per Nederlander gemiddeld, voor de meeste van ons dus aanzienlijk minder. Ik kan slechtere bestedingen bedenken voor die 2 euro, zoals de 10de alcoholische consumptie op een avond. Iedereen zijn keuze maar genoeg mensen kozen voor het referendum dat die kosten verantwoord zijn en eigenlijk had de staat natuurlijk wat meer moeten besteden aangezien zelfs voor provinciale statenverkiezingen meer geld wordt uitgetrokken, iedereen die een beetje geïnformeerd is over de Nederlandse democratie weet hoe laag de opkomst bij die verkiezingen vaak is per stembureau.
We weten allemaal waarom de staat het wat zuinigjes aan doet, een nee zou de staat heel erg goed uitkomen.
Inderdaad. Dat recht hebben ze natuurlijk maar noem de mensen die wel zo verstandig zijn om gebruik te maken van hun democratische recht geen dwaas.quote:Op zaterdag 2 april 2016 18:48 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Verdiep je er anders even in zou ik zeggen. Iedereen die niet gaat stemmen is een dwaas.
Dat ligt niet aan de aanvragers van het referendum en aan de mensen die gaan stemmen maar jij richt desalniettemin jouw kruit op hen en niet op de staat die lafjes besloot om er last minute een raadgevend referendum van te maken om het door het senaat te loodsen.quote:Op zaterdag 2 april 2016 19:05 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Die krijgen hun zin toch niet wat het is een raadgevend referendum, er komt geen raad uit het referendum. Niemand weet wat een Nee zou betekenen dat gaat de politiek zelf bepalen en dus schiet niemand er iets mee op.
Je voor het karretje van GeenStijl laten spannen is toch wel redelijk dwaas te noemenquote:Op zaterdag 2 april 2016 19:07 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Inderdaad. Dat recht hebben ze natuurlijk maar noem de mensen die wel zo verstandig zijn om gebruik te maken van hun democratische recht geen dwaas.
De vraag is heel helder, het advies dat eruit komt niet. Waarom iemand tegen is is totaal onduidelijk dus kun je niets met het antwoord. Toen tegen de EU grondwet Nee werd gezegd wist de politiek ook waarom dat was en dat hebben ze "netjes" opgelost.quote:Op zaterdag 2 april 2016 19:06 schreef Igen het volgende:
[..]
Eh, de vraag van het referendum is glashelder en de interpretatie van een 'ja' of 'nee' dus ook.
Dat noemen ze souvereiniteit, iets waar brussel een broertje dood aan heeft.quote:Op zaterdag 2 april 2016 18:03 schreef KoosVogels het volgende:
Ik weet niet hoe democratisch het is als een enkel lidstaat een verdrag kan blokkeren waar de rest van de EU voorstander van is.
Heel erg democratisch aangezien we met zijn alleen het vetorecht hebben afgesproken. Love it or hate it maar al die staten waren erbij.quote:Op zaterdag 2 april 2016 18:03 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe democratisch het is als een enkel lidstaat een verdrag kan blokkeren waar de rest van de EU voorstander van is.
Echt netjes was toen geweest om het veranderde verdrag nog een keer voor te leggen. Ierland heeft dat met het Verdrag van Lissabon wel gedaan. In eerste instantie werd dat afgekeurd, toen zijn er toezeggingen gedaan (zoals dat de EU zich niet met de Ierse abortuswetgeving zou bemoeien) en in een tweede referendum werd het verdrag alsnog aangenomen.quote:Op zaterdag 2 april 2016 19:09 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
De vraag is heel helder, het advies dat eruit komt niet. Waarom iemand tegen is is totaal onduidelijk dus kun je niets met het antwoord. Toen tegen de EU grondwet Nee werd gezegd wist de politiek ook waarom dat was en dat hebben ze "netjes" opgelost.
Even iets anders, lidstaat vind ik een nogal raar woord. Wij zijn een staat die lid is van..., geen lidstaat. Het heeft een nogal hoog newspeakgehalte zoals eurofiel en eurosceptisch. Het is toch knap hoe de EU dit voor elkaar heeft gekregen.quote:Op zaterdag 2 april 2016 18:03 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
lid·staat (de; m; meervoud: lidstaten)quote:Op zaterdag 2 april 2016 19:13 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Even iets anders, lidstaat vind ik een nogal raar woord. Wij zijn een staat die lid is van..., geen lidstaat. Het heeft een nogal hoog newspeakgehalte zoals eurofiel en eurosceptisch. Het is toch knap hoe de EU dit voor elkaar heeft gekregen.
Ik schreef het inderdaad fout. Het gaat om de tarieven die de Oekraïne hanteert voor import en export en die kan de Oekraïne dus verlagen ten opzicht van andere EU landen. Dus import vanuit Duitsland kan goedkoper worden en export naar Duitsland vanuit de Oekraïne, hierdoor krijgen Duitse bedrijven natuurlijk voordelen tov Nederlandse bedrijven.quote:Op zaterdag 2 april 2016 18:47 schreef Igen het volgende:
[..]
Je bedoelt de exporttarieven?
De invoerheffingen voor invoer naar de EU zijn immers nou net wat de douane-unie uitmaakt. De invoerheffingen voor alle EU-landen zijn gelijk. Een individuele lidstaat heeft dus weinig aan te bieden als het om een handelsverdrag gaat. Waarom zou Oekraïne hun tarieven in de handel met Duitsland verlagen als Duitsland de tarieven voor Oekraïense bedrijven niet kan verlagen?
Dat is ook precies het verschil tussen de EU en bijv. de EFTA. De EFTA is alleen een vrijhandelsorganisatie, zonder douane-unie, dus landen zoals Zwitserland en Noorwegen kunnen en moeten zelf ieder voor zich vrijhandelsakkoorden afsluiten en als bijv. Zwitserland een vrijhandelsakkoord met Oekraïne sluit, dan kan een Oekraïens product nog steeds niet via Zwitserland naar Noorwegen vrij worden verhandeld.
De EU? Want pak em beet de NAVO en de Verenigde Naties hebben geen lidstaten? Wat is dit voor een kolder?quote:Op zaterdag 2 april 2016 19:13 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Even iets anders, lidstaat vind ik een nogal raar woord. Wij zijn een staat die lid is van..., geen lidstaat. Het heeft een nogal hoog newspeakgehalte zoals eurofiel en eurosceptisch. Het is toch knap hoe de EU dit voor elkaar heeft gekregen.
Ik denk eigenlijk dat er een uitzonderingspositie wordt gemaakt voor Nederland bij Nee, de voordelen gelden dan niet voor Nederland. Nederland doet niet mee met het associatieverdrag net als andere landen niet meedoen met bepaalde verdragen. Vervolgens mag Nederland het uitzoeken, ik denk niet dat andere landen het verdrag weer gaan openbreken.quote:Op zaterdag 2 april 2016 19:13 schreef Igen het volgende:
[..]
Echt netjes was toen geweest om het veranderde verdrag nog een keer voor te leggen. Ierland heeft dat met het Verdrag van Lissabon wel gedaan. In eerste instantie werd dat afgekeurd, toen zijn er toezeggingen gedaan (zoals dat de EU zich niet met de Ierse abortuswetgeving zou bemoeien) en in een tweede referendum werd het verdrag alsnog aangenomen.
In dit geval zal het ervan afhangen of men nog een keer 400.000 handtekeningen kan verzamelen.
Maar ik verwacht wel dat als het tot een 'nee' komt en de opkomst hoog genoeg is, dat men dat niet simpelweg negeert maar een of andere verandering afdwingt. Bijv. het schrappen van het militaire deel uit het verdrag, en/of een zwart-op-wit-garantie in een extra bijlage dat het geen opstapje naar volwaardig EU-lidmaatschap is, zoiets.
Nee dit kan niet want het verdrag wordt gesloten met de EU, en Nederland zit bij de EU. Dan moet je dus wel degelijk de overeenkomst veranderen.quote:Op zaterdag 2 april 2016 19:22 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Ik denk eigenlijk dat er een uitzonderingspositie wordt gemaakt voor Nederland bij Nee, de voordelen gelden dan niet voor Nederland. Nederland doet niet mee met het associatieverdrag net als andere landen niet meedoen met bepaalde verdragen. Vervolgens mag Nederland het uitzoeken, ik denk niet dat andere landen het verdrag weer gaan openbreken.
Bij bijv. Schengen hebben bepaalde EU landen ook een uitzonderingspositie, het is toch nog steeds een EU verdrag.quote:Op zaterdag 2 april 2016 19:27 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Nee dit kan niet want het verdrag wordt gesloten met de EU, en Nederland zit bij de EU. Dan moet je dus wel degelijk de overeenkomst veranderen.
Hoe wil je dat doen? In de EU is vrij verkeer van goederen en van kapitaal. Het zou dus zinloos zijn voor Oekraïne om een hogere exportheffing voor exporten naar Nederland in te stellen, want dat kun je toch zo omzeilen door via een ander EU-land te importeren. Het zou ook zinloos zijn voor Oekraïne om investeringen uit Nederland tegen te houden, want je kan dat toch zo omzeilen door via een dochter in een ander EU-land te investeren.quote:Op zaterdag 2 april 2016 19:22 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Ik denk eigenlijk dat er een uitzonderingspositie wordt gemaakt voor Nederland bij Nee, de voordelen gelden dan niet voor Nederland. Nederland doet niet mee met het associatieverdrag net als andere landen niet meedoen met bepaalde verdragen. Vervolgens mag Nederland het uitzoeken, ik denk niet dat andere landen het verdrag weer gaan openbreken.
Juist maar dat kan je hiermee niet vergelijken. Je kunt niet zomaar Nederland schrappen van de lijst en alsnog met de andere 27 namens de EU een verdrag tekenen. Dan zal er dus een ander format moeten komen.quote:Op zaterdag 2 april 2016 19:28 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Bij bijv. Schengen hebben bepaalde EU landen ook een uitzonderingspositie, het is toch nog steeds een EU verdrag.
Wat zit je nou te klagen over een paar miljoen? Er is de laatste 2 jaar al meer dan 1 miljard euro Nederlands belastinggeld naar Oekraïne gegaan en hoe steviger de EU zijn klauwen in dat land zet hoe hoger de rekening wordt.quote:Op zaterdag 2 april 2016 17:40 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Geen idee waar je het over hebt maar het is een leuk verhaaltje. Net als hierboven hoe men de petitie moet uitleggen. Feit is dat er alleen een advies wordt gegeven Ja of nee en dan gaat de politiek het antwoord uitleggen, er komt dus niets van terecht en is geldverspilling.
Dat iedereen dan blij is lijkt me stug. Voor Nederland is het ook best belangrijk dat dit verdrag er door komt. Zoals je wellicht weet verdienen we in Nederland een groot deel van ons geld met handel. Dan komt het niet zo handig betrouwbaar over als je achteraf na jaren van onderhandelen de spelregels gaat veranderen.quote:Op zaterdag 2 april 2016 19:12 schreef TomLuny het volgende:
[..]
want waarom kan zo'n verdrag niet gewoon aangepast worden ? je schrijft dan ass.verdrag tussen oekraiene en eu min 1.
dan is iedereen blij.
Lijkt mij voor Nederlandse bedrijven toch omslachtiger. Dat het kan betekent niet dat het niet onhandig is. Het zal Oekraïne waarschijnlijk een zorg zijn dat men het makkelijk kan omzeilen die zaten er helemaal niet op te wachten.quote:Op zaterdag 2 april 2016 19:31 schreef Igen het volgende:
[..]
Hoe wil je dat doen? In de EU is vrij verkeer van goederen en van kapitaal. Het zou dus zinloos zijn voor Oekraïne om een hogere exportheffing voor exporten naar Nederland in te stellen, want dat kun je toch zo omzeilen door via een ander EU-land te importeren. Het zou ook zinloos zijn voor Oekraïne om investeringen uit Nederland tegen te houden, want je kan dat toch zo omzeilen door via een dochter in een ander EU-land te investeren.
Ik kan me niet voorstellen dat ook maar één land op zo'n constructie zit te wachten (ook Nederland na een 'nee' niet), en dus lijkt me niet dat dat gaat gebeuren.quote:Op zaterdag 2 april 2016 19:40 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Lijkt mij voor Nederlandse bedrijven toch omslachtiger. Dat het kan betekent niet dat het niet onhandig is. Het zal Oekraïne waarschijnlijk een zorg zijn dat men het makkelijk kan omzeilen die zaten er helemaal niet op te wachten.
Een verdrag moet altijd nog geratificeerd worden door het parlement, dat altijd nee kan zeggen. Tenzij je in een dictatuur leeft.quote:Op zaterdag 2 april 2016 19:39 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat iedereen dan blij is lijkt me stug. Voor Nederland is het ook best belangrijk dat dit verdrag er door komt. Zoals je wellicht weet verdienen we in Nederland een groot deel van ons geld met handel. Dan komt het niet zo handig betrouwbaar over als je achteraf na jaren van onderhandelen de spelregels gaat veranderen.
Nog los van dat het verdrag dan door alle betrokkenen ook opnieuw goedgekeurd moet gaan worden. Dat is ook een aardige klus.
Onder de partijen van het verdrag staan gewoon ook de EU-landen dus door eenvoudig Nederland geen partij te maken is het al opgelost. (Artikel 481 en 482 van het verdrag dacht ik).quote:Op zaterdag 2 april 2016 19:34 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Juist maar dat kan je hiermee niet vergelijken. Je kunt niet zomaar Nederland schrappen van de lijst en alsnog met de andere 27 namens de EU een verdrag tekenen. Dan zal er dus een ander format moeten komen.
Het parlement heeft het al geratificeerd toch? Immers pas daarna was het mogelijk een referendum aan te vragen.quote:Op zaterdag 2 april 2016 19:43 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Een verdrag moet altijd nog geratificeerd worden door het parlement, dat altijd nee kan zeggen. Tenzij je in een dictatuur leeft.
Nou vind ik wel dat het referendum onzinnig is, om de redenen die Wespensteek heeft aangegeven, maar niettemin is het gewoon een onderdeel van ons democratisch proces. Als het referendum ertoe leidt dat het parlement het verdrag niet ratificeert, dan is dat zo, en moet je terug naar de onderhandeltafel.
Probleem is natuurlijk wel dat weliswaar de "nee" dan wel duidelijk is, maar niet duidelijk waarom mensen nee stemmen.
Zoals jij wellicht weet drijven mensen handel met het doel er beter van te worden, er geld mee te verdienen, niet om geld weg te geven.quote:Op zaterdag 2 april 2016 19:39 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat iedereen dan blij is lijkt me stug. Voor Nederland is het ook best belangrijk dat dit verdrag er door komt. Zoals je wellicht weet verdienen we in Nederland een groot deel van ons geld met handel. Dan komt het niet zo handig betrouwbaar over als je achteraf na jaren van onderhandelen de spelregels gaat veranderen.
Nog los van dat het verdrag dan door alle betrokkenen ook opnieuw goedgekeurd moet gaan worden. Dat is ook een aardige klus.
De Oekraïne zit ook niet te wachten op een Nee van Nederland maar als Nederland daarvoor kiest lijkt het mij de eenvoudigste oplossing. Succes Nederland met het Nee, de rest van de landen gaat gewoon door.quote:Op zaterdag 2 april 2016 19:43 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik kan me niet voorstellen dat ook maar één land op zo'n constructie zit te wachten, en dus lijkt me niet dat dat gaat gebeuren.
Zo simpel is dat niet, want naast Oekraïne en de 28 lidstaten is de EU zelf ook verdragspartij en daar hoort Nederland ook bij.quote:Op zaterdag 2 april 2016 19:44 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Onder de partijen van het verdrag staan gewoon ook de EU-landen dus door eenvoudig Nederland geen partij te maken is het al opgelost. (Artikel 481 en 482 van het verdrag dacht ik).
Klopt en er liggen in Oekraine volop kansen voor het Nederlandse bedrijfslevenquote:Op zaterdag 2 april 2016 19:46 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Zoals jij wellicht weet drijven mensen handel met het doel er beter van te worden, er geld mee te verdienen, niet om geld weg te geven.
Ja en? Volgens onze wetten mag er daarna een referendum worden aangevraagd, waarna het parlement dat moet meewegen in hun besluit. Het referendum is dus gewoon een onderdeel van ons democratische proces. Het is dus pas definitief geratificeerd nadat het referendum is geweest en het parlement zich er nogmaals over uitgesproken heeft.quote:Op zaterdag 2 april 2016 19:45 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het parlement heeft het al geratificeerd toch? Immers pas daarna was het mogelijk een referendum aan te vragen.
Klopt. 21 maart 2014.quote:Op zaterdag 2 april 2016 19:45 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het parlement heeft het al geratificeerd toch? Immers pas daarna was het mogelijk een referendum aan te vragen.
Kijk maar in het verdrag hoor, daar kunnen landen gewoon individueel weer opzeggen. De link staat hierboven. Zie onder E. Partijgegevens de tabel.quote:Op zaterdag 2 april 2016 19:46 schreef Igen het volgende:
[..]
Zo simpel is dat niet, want naast Oekraïne en de 28 lidstaten is de EU zelf ook verdragspartij en daar hoort Nederland ook bij.
Ratificatie is het moment waarop de instemming namens een land officieel wordt overhandigd. Het parlement heeft daar toestemming voor gegeven maar vanwege het referendum is de ratificatie nog niet overhandigd.quote:Op zaterdag 2 april 2016 19:45 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ze staan vast te trappelen van ongeduld om geld te investeren in een zwaar corrupt land waar een burgeroorlog aan de gang is.quote:Op zaterdag 2 april 2016 19:47 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Klopt en er liggen in Oekraine volop kansen voor het Nederlandse bedrijfsleven
Eh, nee.quote:Op zaterdag 2 april 2016 19:49 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Kijk maar in het verdrag hoor, daar kunnen landen gewoon individueel weer opzeggen. De link staat hierboven. Zie onder E. Partijgegevens de tabel.
Zonder Nederlandse ratificatie treeft het verdrag dus niet in werking en moet het helemaal heronderhandeld worden.quote:G. INWERKINGTREDING
De bepalingen van het Verdrag, met bijlagen, protocollen, gezamenlijke verklaringen en slotakten, zullen ingevolge artikel 486, tweede lid, in werking treden op de eerste dag van de tweede maand volgende op de datum waarop de laatste akte van ratificatie of van goedkeuring is neergelegd.
De EU met haar lidstaten is dus als geheel één van beide partijen. Daar kun je Nederland niet zomaar uit schrappen, want Nederland is EU-lidstaat.quote:Artikel 482 Definitie van de partijen
Voor de toepassing van deze overeenkomst wordt onder „partijen” verstaan de Unie, of haar lidstaten, of de Unie en haar lidstaten, in overeenstemming met hun respectieve bevoegdheden krachtens het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, enerzijds, en Oekraïne, anderzijds. Waar van toepassing wordt Euratom bedoeld, overeenkomstig de bevoegdheden krachtens het Euratomverdrag.
Aha zonde dat het allemaal zo lang duurt wel.quote:Op zaterdag 2 april 2016 19:49 schreef Igen het volgende:
[..]
Ratificatie is het moment waarop de instemming namens een land officieel wordt overhandigd. Het parlement heeft daar toestemming voor gegeven maar vanwege het referendum is de ratificatie nog niet overhandigd.
Correct. Juist omdat het vrij onderontwikkeld is liggen er heel wat kansen.quote:Op zaterdag 2 april 2016 19:50 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Ze staan vast te trappelen van ongeduld om geld te investeren in een zwaar corrupt land waar een burgeroorlog aan de gang is.
Nee dat hoeft niet, men kan vrij eenvoudig Nederland schrappen als partij.quote:Op zaterdag 2 april 2016 19:50 schreef Igen het volgende:
[..]
Eh, nee.
[..]
Zonder Nederlandse ratificatie treeft het verdrag dus niet in werking en moet het helemaal heronderhandeld worden.
Nee of haar lidstaten, de lidstaten zijn dus ook partij.quote:Op zaterdag 2 april 2016 19:54 schreef Igen het volgende:
En ook
[..]
De EU met haar lidstaten is dus als geheel één van beide partijen. Daar kun je Nederland niet zomaar uit schrappen, want Nederland is EU-lidstaat.
Je zal dus precies een onderhandeling met de EU, met de 27 andere lidstaten en met Oekraïne moeten voeren over hoe een Nederlandse opt-out precies zou moeten werken. Welke regels voor Nederland niet van toepassing zijn, aan welke dingen Nederland niet hoeft mee te betalen, op welke punten Nederland niet mag meebeslissen, noem maar op.
Dat wordt heel ingewikkeld dus een addendum net zoals het Ierse addendum bij het Verdrag van Lissabon is veel logischer.
Wat vond je van mijn idee?: We stoppen al het spaargeld en het opgebouwde pensioen van voorstemmers in 1 fonds en dat wordt dan in zijn geheel gebruikt om in Oekraïne te investeren.quote:Op zaterdag 2 april 2016 19:57 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Correct. Juist omdat het vrij onderontwikkeld is liggen er heel wat kansen.
Eh, nee, de lidstaten zijn niet afzonderlijk partij, want er wordt gesproken over "beide partijen" en níét over "alle partijen".quote:Op zaterdag 2 april 2016 19:58 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Nee of haar lidstaten, de lidstaten zijn dus ook partij.
Totaal onzinnig.quote:Op zaterdag 2 april 2016 20:00 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Wat vond je van mijn idee?: We stoppen al het spaargeld en het opgebouwde pensioen van voorstemmers in 1 fonds en dat wordt dan in zijn geheel gebruikt om in Oekraïne te investeren.
Onder partijen worden ook verstaan de lidstaten, dat artikel heb je zelf al quote.quote:Op zaterdag 2 april 2016 20:01 schreef Igen het volgende:
[..]
Eh, nee, de lidstaten zijn niet afzonderlijk partij, want er wordt gesproken over "beide partijen" en níét over "alle partijen".
quote:onder „partijen” verstaan de Unie, of haar lidstaten, of de Unie en haar lidstaten
Nederland valt terug op de oude verdragen. Samenwerking EU met Oekraïne of zo...quote:Op zaterdag 2 april 2016 20:01 schreef Igen het volgende:
[..]
Eh, nee, de lidstaten zijn niet afzonderlijk partij, want er wordt gesproken over "beide partijen" en níét over "alle partijen".
Edit: Wie precies partij is hangt af van de bevoegdheden op Europees niveau. Bij EU-bevoegdheden is de EU partij en bij nationale bevoegdheden zijn de lidstaten partij.
Ik zou zeggen: succes met uitvogelen welke bepalingen nog wel op Nederland van toepassing zijn en welke niet meer als Nederland-als-lidstaat geen partij meer zou zijn maar Nederland via de EU nog steeds wel.
Overigens is dat natuurlijk wel een probleem maar daar mag de politiek zich mee redden, ik denk dat ze dat Nee gewoon negeren, er is geen alternatief en het is ook ondemocratisch om de rest van de EU lastig te vallen met wat Nederlandse probleempjes.quote:Op zaterdag 2 april 2016 20:01 schreef Igen het volgende:
Ik zou zeggen: succes met uitvogelen welke bepalingen nog wel op Nederland van toepassing zijn en welke niet meer als Nederland-als-lidstaat geen partij meer zou zijn maar Nederland via de EU nog steeds wel.
Wat doe je nou moeilijk?quote:Op zaterdag 2 april 2016 20:04 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Nederland valt terug op de oude verdragen. Samenwerking EU met Oekraïne of zo...
Bij het Verdrag van Lissabon hebben ze het 'nee' ook niet helemáál genegeerd. Dat is onverkoopbaar.quote:Op zaterdag 2 april 2016 20:06 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Overigens is dat natuurlijk wel een probleem maar daar mag de politiek zich mee redden, ik denk dat ze dat Nee gewoon negeren, er is geen alternatief en het is ook ondemocratisch om de rest van de EU lastig te vallen met wat Nederlandse probleempjes.
Ik heb geen idee wat een nee betekent dat gaat de politiek juist bepalen, daarom vind ik het referendum zo'n onzin, ik weet wel waar je Ja tegen zegt maar wat het advies Nee zou betekenen weet ik echt niet.quote:Op zaterdag 2 april 2016 20:08 schreef Igen het volgende:
Doet een uitzondering op díé beleidsterreinen recht aan een 'nee' in het referendum? Denk het niet.
Daarom is zo'n regeling zoals in Ierland en Denemarken wel goed, waar in bepaalde gevallen altijd verplicht een bindend referendum moet worden gehouden en men bij een 'nee' dus net zo lang moet heronderhandelen totdat het een keer wel een 'ja' wordt.quote:Op zaterdag 2 april 2016 20:10 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Ik heb geen idee wat een nee betekent dat gaat de politiek juist bepalen, daarom vind ik het referendum zo'n onzin, ik weet wel waar je Ja tegen zegt maar wat het advies Nee zou betekenen weet ik echt niet.
Ach dat werd na dat referendum ook gezegd toch trok de kiezers zich er geen bal van aan, dat zal nu nog minder het geval zijn want niemand vindt dit verdrag echt van belang volgens mij.quote:Op zaterdag 2 april 2016 20:09 schreef Igen het volgende:
[..]
Bij het Verdrag van Lissabon hebben ze het 'nee' ook niet helemáál genegeerd. Dat is onverkoopbaar.
Maar als de politiek wil dat de PVV bij de volgende verkiezingen écht 50 zetels o.i.d. gaat halen dan moeten ze vooral wél een referendumuitslag straal gaan negeren.
Achteraf ?quote:Op zaterdag 2 april 2016 19:39 schreef 99.999 het volgende:
Dat iedereen dan blij is lijkt me stug. Voor Nederland is het ook best belangrijk dat dit verdrag er door komt. Zoals je wellicht weet verdienen we in Nederland een groot deel van ons geld met handel.
Dan komt het niet zo handig betrouwbaar over als je achteraf na jaren van onderhandelen de spelregels gaat veranderen.
Dat is een veel betere regeling maar bij dit verdrag is daar geen referendum verplicht dacht ik. Het stelt gewoon vrij weinig voor.quote:Op zaterdag 2 april 2016 20:11 schreef Igen het volgende:
[..]
Daarom is zo'n regeling zoals in Ierland en Denemarken wel goed, waar in bepaalde gevallen altijd verplicht een bindend referendum moet worden gehouden en men bij een 'nee' dus net zo lang moet heronderhandelen totdat het een keer wel een 'ja' wordt.
De regeling in Denemarken ken ik niet, in Ierland is dit bij mijn weten alleen van toepassing op wijzigingen aan de grondwet.quote:Op zaterdag 2 april 2016 20:11 schreef Igen het volgende:
[..]
Daarom is zo'n regeling zoals in Ierland en Denemarken wel goed, waar in bepaalde gevallen altijd verplicht een bindend referendum moet worden gehouden en men bij een 'nee' dus net zo lang moet heronderhandelen totdat het een keer wel een 'ja' wordt.
Ik ga ook tegen stemmen.quote:Op zaterdag 2 april 2016 18:24 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Als je dan toch zo tegen mensenrechtenschending bent lijkt het me logisch dat je tegen het verdrag gaat stemmen. In Oekraïne stikt het van de kinderarbeid namelijk. Laten we dan eerst maar zorgen dat we Oekraïne niet aannemen, voordat we Polen eruit gooien.
Er is vanaf 2008 over onderhandeld en volgens mij werd men het in 2014 eens. Ons parlement heeft daartoe in de zomer van 2015 een wet aangenomen. Dus ja, dat is wel achteraf wanneer je dat tegen de zomer van 2016 wil veranderenquote:Op zaterdag 2 april 2016 20:14 schreef TomLuny het volgende:
[..]
Achteraf ?
Is alles er al doorheen dan ?
Volgens mij wat ik las, maar een gedeelte ervan wat al in werking is.
En geld alleen kan toch niet de hoofdmotivatie zijn ? Dan kunnen we beter bommen gaan leveren aan S.A.
Oh, wacht, dat doen we al.
Maar toch bedankt, ik heb de discussie gevolgd, zomaar min 1 is niet zo eenvoudig blijkbaar.
Dat geeft wel een nogal bedrukkend gevoel, dat je niet meer je eigen weg op kan gaan als natie.
en dat is de schuld van de nee-stemmer dan ?quote:Op zaterdag 2 april 2016 20:30 schreef 99.999 het volgende:
Er is vanaf 2008 over onderhandeld en volgens mij werd men het in 2014 eens. Ons parlement heeft daartoe in de zomer van 2015 een wet aangenomen. Dus ja, dat is wel achteraf wanneer je dat tegen de zomer van 2016 wil veranderen
De oudste vermelding van het woord "lidstaat" in deze betekenis die ik zo snel kan vinden in Delpher is uit 1935, en gaat dan over lidstaten van de Volkenbond. In dit geval gaat het om Italië en Abessinië.quote:Op zaterdag 2 april 2016 19:13 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Mochten we achteraf niet meer aan het verdrag mee willen doen, dan lijkt me dat inderdaad wel de schuld van de nee-stemmers.quote:Op zaterdag 2 april 2016 20:35 schreef TomLuny het volgende:
[..]
en dat is de schuld van de nee-stemmer dan ?
heb je al gezien hoeveel hoe weinig de politici aanwezig zijn ?
van dinsdagmiddag 1400 tot donderdagavond
en dan iets van 3 maanden reces
Elk initiatief om een referendum aan te vragen kan sowieso pas beginnen als een wet aangenomen is. Veel sneller als dit referendum is niet echt waarschijnlijk in de toekomst.quote:Op zaterdag 2 april 2016 20:35 schreef TomLuny het volgende:
[..]
en dat is de schuld van de nee-stemmer dan ?
heb je al gezien hoeveel hoe weinig de politici aanwezig zijn ?
van dinsdagmiddag 1400 tot donderdagavond
en dan iets van 3 maanden reces
Ik ook. We zijn al bezig Nederland formeel onder Moskou te plaatsen. Dood aan de EUSSR, Poetin zal ons bevrijden.quote:Op zaterdag 2 april 2016 20:25 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Ik ga ook tegen stemmen.
In beide gevallen heeft het dezelfde grondslag. Een referendum is in beide landen bijna altijd verplicht als er via een verdrag soevereiniteit gedelegeerd wordt. In Ierland loopt dat via een amendement op de Grondwet, in Denemarken is de plicht juist vastgelegd in de Grondwet.quote:Op zaterdag 2 april 2016 20:20 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
De regeling in Denemarken ken ik niet, in Ierland is dit bij mijn weten alleen van toepassing op wijzigingen aan de grondwet.
ja tnx, ik heb dat stukje meegelezen, best nuttige infoquote:Op zaterdag 2 april 2016 20:38 schreef Braindead2000 het volgende:
Elk initiatief om een referendum aan te vragen kan sowieso pas beginnen als een wet aangenomen is. Veel sneller als dit referendum is niet echt waarschijnlijk in de toekomst.
Ik ben sowieso tegen dit soort referenda. Maar waarom maken jullie je niet druk om Georgië en Moldavië? Die landen zijn ook een zooitje inclusief door Rusland in de been gehouden ministaatjes van opstandelingen binnen hun grenzen.quote:Op zaterdag 2 april 2016 20:44 schreef TomLuny het volgende:
[..]
ja tnx, ik heb dat stukje meegelezen, best nuttige info
want het is dus gewoon onderdeel vh hele proces en dan heeft het weinig zin om te gaan klagen dat het oponthoud oplevert.
volgende keer als 99.99 ergens nee op wil stemmen dan verwacht ik niet dat hij zegt, tandje erop, referendum maar overslaan.
en dat er nee wordt gestemd in dit geval lijkt me meer de schuld van de situatie in oekraiene.
als zij daar de boel eens op orde hadden gemaakt dan was er minder weerstand geweest.
Met die redenatie kun je net zo goed de ratificatie van het parlement achteraf de spelregels veranderen noemenquote:Op zaterdag 2 april 2016 20:30 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Er is vanaf 2008 over onderhandeld en volgens mij werd men het in 2014 eens. Ons parlement heeft daartoe in de zomer van 2015 een wet aangenomen. Dus ja, dat is wel achteraf wanneer je dat tegen de zomer van 2016 wil veranderen
Correct hoor. Ben het dus ook niet zo met die procedure eens. Het maakt de overheid onbetrouwbaar.quote:Op zaterdag 2 april 2016 21:09 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Met die redenatie kun je net zo goed de ratificatie van het parlement achteraf de spelregels veranderen noemen![]()
Het referendum hoort gewoon bij de procedure. Zie het maar als een bouwvergunning die ter inzage wordt gelegd, waartegen zienswijzen ingediend kunnen worden en daarna pas een definitief besluit wordt genomen.
Dan kun je nog zo tegen dit soort referenda zijn (wat ik ook ben), maar het is gewoon een onderdeel van de procedure. Of je het leuk vindt of niet.
Niet veel onbetrouwbaarder dan wanneer alleen de parlementen het verdrag moeten ratificeren. Tussentijds zijn er ook een stuk of 5 verkiezingen geweest, die het draagvlak voor de EU hadden kunnen veranderen, waardoor het parlement tegen had gestemd.quote:Op zaterdag 2 april 2016 21:10 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Correct hoor. Ben het dus ook niet zo met die procedure eens. Het maakt de overheid onbetrouwbaar.
Dan heb ik niets gezegd.quote:Op zaterdag 2 april 2016 20:25 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Ik ga ook tegen stemmen.
In Georgië en Moldavië wonen maar rond de 4 miljoen mensen en Georgië grenst nog geeneens aan de EU. De kosten voor die twee landen zullen wel loslopen. Maar Oekraïne...quote:Op zaterdag 2 april 2016 21:01 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ik ben sowieso tegen dit soort referenda. Maar waarom maken jullie je niet druk om Georgië en Moldavië? Die landen zijn ook een zooitje inclusief door Rusland in de been gehouden ministaatjes van opstandelingen binnen hun grenzen.
Wat lul jij nou weer allemaal slap?quote:Op zaterdag 2 april 2016 20:42 schreef Heilwasser het volgende:
[..]
Ik ook. We zijn al bezig Nederland formeel onder Moskou te plaatsen. Dood aan de EUSSR, Poetin zal ons bevrijden.
Ik meen ergens gelezen te hebben dat de EU bevoegdheid heeft voor ongeveer 96% van het verdrag. Dat is tevens de reden dat een groot deel van het verdrag al in werking is getreden.quote:Op zaterdag 2 april 2016 20:01 schreef Igen het volgende:
[..]
Edit: Wie precies partij is hangt af van de bevoegdheden op Europees niveau. Bij EU-bevoegdheden is de EU partij en bij nationale bevoegdheden zijn de lidstaten partij.
Dat riepen ze ook over Roemenie en Bulgarije....er is nauwelijks tot geen NL imput in deze 2 landen....quote:Op zaterdag 2 april 2016 19:47 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Klopt en er liggen in Oekraine volop kansen voor het Nederlandse bedrijfsleven
Jawel hoor, we exporteren voor bijna 2 miljard per jaar naar Roemenië en bijna 1 miljard naar Bulgarije. En er zit een behoorlijke groei in, google maar.quote:Op zaterdag 2 april 2016 22:08 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Dat riepen ze ook over Roemenie en Bulgarije....er is nauwelijks tot geen NL imput in deze 2 landen....
Hmm ja, in geval van Roemenië is de export vanuit Nederland in het jaar van de Roemeense EU-toetreding zelfs in één keer verdriedubbeld. Dat is toch niet niks.quote:Op zaterdag 2 april 2016 22:15 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Jawel hoor, we exporteren voor bijna 2 miljard per jaar naar Roemenië en bijna 1 miljard naar Bulgarije. En er zit een behoorlijke groei in, google maar.
Oh ok, ik dacht meer aan NL bedrijven die zich vestigen aldaar om de Bulgaarse en Roemeense economie op te krikken...quote:Op zaterdag 2 april 2016 22:15 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Jawel hoor, we exporteren voor bijna 2 miljard per jaar naar Roemenië en bijna 1 miljard naar Bulgarije. En er zit een behoorlijke groei in, google maar.
Ons bedrijfsleven grijpt haar kansen zeker in die landen.quote:Op zaterdag 2 april 2016 22:08 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Dat riepen ze ook over Roemenie en Bulgarije....er is nauwelijks tot geen NL imput in deze 2 landen....
Mogen ze wel snel zijn want de Belgen zitten al jaren in Bulgarije en hun bedrijfsleven en banken zijn zeer zeker aanwezig daar, alhoewel heel bescheiden.quote:Op zaterdag 2 april 2016 22:44 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ons bedrijfsleven grijpt haar kansen zeker in die landen.
Bron?quote:Op zaterdag 2 april 2016 22:20 schreef Igen het volgende:
[..]
Hmm ja, in geval van Roemenië is de export vanuit Nederland in het jaar van de Roemeense EU-toetreding zelfs in één keer verdriedubbeld. Dat is toch niet niks.
Bron is hier: http://atlas.cid.harvard.(...)ld/show/1995.2014.2/quote:Op zaterdag 2 april 2016 22:52 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Bron?
Hier staat dat de export van Nederland naar Roemenië van 2007 tot 2011 (of 2012?) maar met 13% is toegenomen. De vraag is dan of die export zonder een EU-lidmaatschap ook niet zoveel was toegenomen en hoeveel miljarden Nederlands belastinggeld in diezelfde periode naar Roemenië is gegaan.
[ afbeelding ]
http://www.transport-onli(...)r-roemenie-gestegen/
We handelen ongeveer evenveel met dat land. Alleen is de balans net omgekeerd, Nederland exporteert voor ca 1 miljard en importeert voor 500 miljoen. De Belgen importeren juist voor een miljard en exporteren voor 500 miljoen.quote:Op zaterdag 2 april 2016 22:49 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Mogen ze wel snel zijn want de Belgen zitten al jaren in Bulgarije en hun bedrijfsleven en banken zijn zeer zeker aanwezig daar, alhoewel heel bescheiden.
Cijfers uit de crisis, er zit nu weer een flinke groei in.quote:Op zaterdag 2 april 2016 22:52 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Bron?
Hier staat dat de export van Nederland naar Roemenië van 2007 t/m 2011 (of 2012?) maar met 13% is toegenomen. De vraag is dan of die export zonder een EU-lidmaatschap ook niet zoveel was toegenomen en hoeveel miljarden Nederlands belastinggeld in diezelfde periode naar Roemenië is gegaan.
[ afbeelding ]
http://www.transport-onli(...)r-roemenie-gestegen/
Maar Roemenië werd pas in 2007 lid van de EU.quote:Op zaterdag 2 april 2016 22:54 schreef Igen het volgende:
[..]
Bron is hier: http://atlas.cid.harvard.(...)ld/show/1995.2014.2/
En het ging me nou juist om het verschil van 2006 naar 2007.
Dat bedoelt ie dusquote:Op zaterdag 2 april 2016 22:55 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Maar Roemenië werd pas in 2007 lid van de EU.
En hoeveel miljard krijgen ze elk jaar van de EU?quote:Op zaterdag 2 april 2016 22:55 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Cijfers uit de crisis, er zit nu weer een flinke groei in.
Ja dûh, vandaar dus ook dat je met 2006 (en eerder) moet vergelijken.quote:Op zaterdag 2 april 2016 22:55 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Maar Roemenië werd pas in 2007 lid van de EU.
Zoveel als ze nodig hebben om hun economie op orde te krijgen. Maar tot nu toe vast minder dan Nederland tot 1990 ontving uit Brussel.quote:Op zaterdag 2 april 2016 22:56 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
En hoeveel miljard krijgen ze elk jaar van de EU?
Grappig, als ik Bulgarije in toets geeft deze bron niets...quote:Op zaterdag 2 april 2016 22:54 schreef Igen het volgende:
[..]
Bron is hier: http://atlas.cid.harvard.(...)ld/show/1995.2014.2/
En het ging me nou juist om het verschil van 2006 naar 2007.
Hier de cijfers voor Bulgarije van het CBS: http://statline.cbs.nl/St(...)1&HDR=T,G2,G3&STB=G1quote:Op zaterdag 2 april 2016 22:59 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Grappig, als ik Bulgarije in toets geeft deze bron niets...
Je moet dan bij 'trade data visualisation' nog even voor de grafiek ipv. het blokjesdiagram kiezen.quote:Op zaterdag 2 april 2016 22:59 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Grappig, als ik Bulgarije in toets geeft deze bron niets...
Kijk het gaat wel beter met deze landen maar het gaat BERE langzaam.quote:Op zaterdag 2 april 2016 22:58 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Zoveel als ze nodig hebben om hun economie op orde te krijgen. Maar tot nu toe vast minder dan Nederland tot 1990 ontving uit Brussel.
Mooie site inderdaad. Wat opvalt is dat ook bij Bulgarije en Oekraine er rond 2006-2008 een gigantische stijging plaatsvond. Je gaat dan bijna denken dat ze anders zijn gaan rekenenquote:Op zaterdag 2 april 2016 23:04 schreef Igen het volgende:
[..]
Je moet dan bij 'trade data visualisation' nog even voor de grafiek ipv. het blokjesdiagram kiezen.
Het is echt een mooie site.
Ja, de corruptie werd aangepakt.....quote:Op zaterdag 2 april 2016 23:07 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Mooie site inderdaad. Wat opvalt is dat ook bij Bulgarije en Oekraine er rond 2006-2008 een gigantische stijging plaatsvond. Je gaat dan bijna denken dat ze anders zijn gaan rekenen
Staan niet te trappelen? Nederland is al jarenlang de grootste investeerder in bijvoorbeeld Roemenië, en in Bulgarije staat Nederland ook in de top.quote:Op zaterdag 2 april 2016 23:07 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Kijk het gaat wel beter met deze landen maar het gaat BERE langzaam.
Er is vrijwel geen (bloeiende) economie en de meest hoogopgeleide Bulgaren zijn weg.
Dus probeer dan maar eens een handeltje op te starten.
Er zijn zeker mogelijkheden maar de Nederlandse bedrijven staan gewoon niet te trappelen van ongeduld om zich daar te vestigen.
Plus dat een belangrijke handelspartner en exportland is weggevallen: Rusland. De import en export is bijna 25% naar beneden gekelderd door dat gelul met de Oekraine.
quote:However, investors registered in the Netherlands had the biggest amount of capital invested in Romania, close to EUR 8.2 billion, followed by investors from Austria, with EUR 4.7 billion, and Germany, with EUR 4.6 billion.
Trek die lijn van voor 2007 nou eens door. Zonder Roemenië in de EU had Nederland ook meer dan miljard daar naartoe geëxporteerd. Laten we zeggen dat dankzij de EU de export vorig jaar 800 miljoen meer was. Dat betekent ongeveer een toegevoegde waarde voor onze economie van 250 miljoen euro.quote:Op zaterdag 2 april 2016 22:57 schreef Igen het volgende:
[..]
Ja dûh, vandaar dus ook dat je met 2006 (en eerder) moet vergelijken.
Daarbij kijk je dus enkel naar de export. Maar ook aan de import verdienen we geld en aan de investeringen die ons bedrijfsleven in dat land doet. Dat komt hier dus allemaal nog bij. We houden er jaarlijks dus een veelvoud van die 250 miljoen aan over.quote:Op zondag 3 april 2016 00:00 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Trek die lijn van voor 2007 nou eens door. Zonder Roemenië in de EU had Nederland ook meer dan miljard daar naartoe geëxporteerd. Laten we zeggen dat dankzij de EU de export vorig jaar 800 miljoen meer was. Dat betekent ongeveer een toegevoegde waarde voor onze economie van 250 miljoen euro.
Van de ongeveer 5 miljard euro die Roemenië vorig jaar ontving van de EU betaalt Nederland ongeveer 250 miljoen mee.
Je mag dus blij zijn als je quitte speelt en hopen dat ons in de toekomst geen verrassing staat te wachten zoals in Griekenland.
Snap jij dan dat ze zorg, naar mijn idee, afgebouwd wordt hier?quote:Op zondag 3 april 2016 00:03 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Daarbij kijk je dus enkel naar de export. Maar ook aan de import verdienen we geld en aan de investeringen die ons bedrijfsleven in dat land doet. Dat komt hier dus allemaal nog bij. We houden er jaarlijks dus een veelvoud van die 250 miljoen aan over.
Ik had het nou over 2015. Het voordeel dat Nederland heeft dat ze eventueel goedkoper kunnen importeren uit Roemenië is marginaal en zit al in het resultaat. De wereld is groot, alternatieven genoeg en ook de rest van de EU heeft die mogelijkheid en ook zonder de EU kon Nederland importeren uit dat land.quote:Op zondag 3 april 2016 00:03 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Daarbij kijk je dus enkel naar de export. Maar ook aan de import verdienen we geld en aan de investeringen die ons bedrijfsleven in dat land doet. Dat komt hier dus allemaal nog bij. We houden er jaarlijks dus een veelvoud van die 250 miljoen aan over.
Het bedrijfsleven investeert steeds meer zonder dat ze naar rendement kijkenquote:Op zondag 3 april 2016 00:16 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Ik had het nou over 2015. Het voordeel dat Nederland heeft dat ze eventueel goedkoper kunnen importeren uit Roemenië is marginaal en zit al in het resultaat. De wereld is groot, alternatieven genoeg en ook de rest van de EU heeft die mogelijkheid en ook zonder de EU kon Nederland importeren uit dat land.
Investeringen kan je pas beoordelen als ze zichzelf uitbetalen.
Wat is er nou zo moeilijk? Ik maakte een grof rekensommetje voor 2015. Ook in 2015 en daarvoor werd er geïnvesteerd en dat uitte zich in de cijfers van 2015. Wat de investeringen in de toekomst opleveren weten we niet. Als het EU-lidmaatschap die investeringen veroorzaakte dan zegt dat verder niks. Mensen moeten hun geld ergens kwijt. Zonder EU-lidmaatschap hadden ze in andere landen geïnvesteerd. Wat ik met mijn grove rekensommetje duidelijk maakte is dat we ongeveer quitte spelen, als land, niet als belastingbetaler omdat een klein groepje mensen altijd meer profiteert dan de rest.quote:Op zondag 3 april 2016 00:32 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het bedrijfsleven investeert steeds meer zonder dat ze naar rendement kijken?
En ik heb je uitgelegd dat je rekensommetje van geen kant klopt.quote:Op zondag 3 april 2016 00:41 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Wat is er nou zo moeilijk? Ik maakte een grof rekensommetje voor 2015. Ook in 2015 en daarvoor werd er geïnvesteerd en dat uitte zich in de cijfers van 2015. Wat de investeringen in de toekomst opleveren weten we niet. Als het EU-lidmaatschap die investeringen veroorzaakte dan zegt dat verder niks. Mensen moeten hun geld ergens kwijt. Zonder EU-lidmaatschap hadden ze in andere landen geïnvesteerd. Wat ik met mijn grove rekensommetje duidelijk maakte is dat we ongeveer quitte spelen, als land, niet als belastingbetaler omdat een klein groepje mensen altijd meer profiteert dan de rest.
Nee je hebt het me verteld zonder enige uitleg.quote:Op zondag 3 april 2016 00:50 schreef 99.999 het volgende:
[..]
En ik heb je uitgelegd dat je rekensommetje van geen kant klopt.
quote:Op zaterdag 2 april 2016 19:11 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Maar goed, mijn voorspelling: als er een nee uitrolt en het opkomstpercentage is minstens 30% dan zal de Nederlandse staat aangeven dat het op dit moment niet het verdrag kan onderekenen maar dat het wel bereid is om dat te doen als het verdrag op puntjes wordt gewijzigd, dit om tegenmoet te komen aan de bezwaren. De vraag is dan of dat het om symbolische wijzigingen of om wijzigingen die ertoe doen gaat. Keeping up appearances of democratie?
Wat sancties implementeren voor wanneer Oekraïne niet haar verplichtingen nakomt en geen export van dierlijke producten totdat wij tevreden zijn lijken mij ook goede addenda..quote:Op zaterdag 2 april 2016 19:13 schreef Igen het volgende:
[..]
Echt netjes was toen geweest om het veranderde verdrag nog een keer voor te leggen. Ierland heeft dat met het Verdrag van Lissabon wel gedaan. In eerste instantie werd dat afgekeurd, toen zijn er toezeggingen gedaan (zoals dat de EU zich niet met de Ierse abortuswetgeving zou bemoeien) en in een tweede referendum werd het verdrag alsnog aangenomen.
In dit geval zal het ervan afhangen of men nog een keer 400.000 handtekeningen kan verzamelen.
Maar ik verwacht wel dat als het tot een 'nee' komt en de opkomst hoog genoeg is, dat men dat niet simpelweg negeert maar een of andere verandering afdwingt. Bijv. het schrappen van het militaire deel uit het verdrag, en/of een zwart-op-wit-garantie in een extra bijlage dat het geen opstapje naar volwaardig EU-lidmaatschap is, zoiets.
Als jij een product wil, krijg jij dat vrij opzicht zonder te betalen?quote:Op zondag 3 april 2016 01:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
[..]
Wat sancties implementeren voor wanneer Oekraïne niet haar verplichtingen nakomt en geen export van dierlijke producten totdat wij tevreden zijn lijken mij ook goede addenda..
De vraag is wat eerder kwam, de definitie in van Dale (ik neem aan dat je het daaruit hebt gehaald, ik kan het niet verifiëren aangezien ze achter een betaalmuur zitten) of de vondst van politici om het zo te noemen, al dan niet als onderdeel van newspeak. We weten dat eurofiel en eurosceptisch door politici is bedacht als newspeak, hiermee de suggestie wekkende dat je tegen Europa bent als je tegen de EU bent en vice versa. Het is niet zo belangrijk wat de kip en wat het ei is, ik vind het sowieso een raar woord aangezien het feit dat je lid bent van die ene organisatie niet wezenlijk is voor je identiteit als staat, het is slechts een mineure bijkomstigheid al denken EU-fielen hier wellicht anders over.quote:Op zaterdag 2 april 2016 19:16 schreef Igen het volgende:
[..]
lid·staat (de; m; meervoud: lidstaten)
1 staat die lid is van een organisatie
Bullocks, zo werkt het niet! Het gaat om een akkoord tussen O en de EU, als Nederland een veto geeft dan kan het akkoord niet worden gesloten tenzij er speciaal voor dit ene AV met O een aparte unie in het leven wordt geroepen wat ze niet zullen doen.quote:Op zaterdag 2 april 2016 19:22 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
quote:Op zaterdag 2 april 2016 19:45 schreef 99.999 het volgende:
[..]
+ dat de handtekening nog niet gezet was!quote:Op zaterdag 2 april 2016 19:47 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Ja en? Volgens onze wetten mag er daarna een referendum worden aangevraagd, waarna het parlement dat moet meewegen in hun besluit. Het referendum is dus gewoon een onderdeel van ons democratische proces. Het is dus pas definitief geratificeerd nadat het referendum is geweest en het parlement zich er nogmaals over uitgesproken heeft.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |