abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_160027497
Een baan niet krijgen omdat je een buitenlandse achternaam hebt. Rachida Boukhriss (36) weet het zeker: dit is haar overkomen. "Echt bizar."

De oppositie eiste vandaag dat minister Asscher discriminatie op de arbeidsmarkt strenger aanpakt. Als je Mohamed of Ali heet is het nog altijd moeilijker om een baan te vinden dan voor bijvoorbeeld Maarten of Arie.

Rachida (36) uit Blaricum merkte dat naar eigen zeggen ook. Lange tijd haalde ze haar schouders op als ze een afwijzing kreeg. Ach, ik zal wel te weinig ervaring hebben, dacht ze dan. Toen ze aan het solliciteren was, had ze immers nét pas haar hbo-diploma internationaal marketing management. "Maar toen ik vaker 'nee' kreeg te horen, dacht ik: zou het aan mijn Marokkaanse naam liggen?"

Rachida, die in Nederland is geboren maar Marokkaanse ouders heeft, nam een paar jaar geleden de proef op de som. Ze reageerde op een vacature bij een mediabedrijf en solliciteerde twee keer; één keer onder de naam Chantal de Jong ('Hollandser kan niet') en één keer onder haar eigen Marokkaanse naam. De cv's die ze opstuurde, waren 'exact hetzelfde'. "Zelfs de interesses had ik niet veranderd. Ik had alleen bij Chantal de Jong niet vermeld dat ik ook Arabisch sprak."

Chantal de Jong
Rachida werd niet uitgenodigd voor een gesprek. Chantal wél. "Ik was heel pissig. Maar ik ben niet naar het gesprek gegaan en heb het maar zo gelaten. Wat kon ik doen?"

Inmiddels heeft Rachida al een paar jaar een 'fijne baan' waar het niet uitmaakt wat haar afkomst is. Ze vindt het goed dat minister Asscher wordt opgeroepen meer te doen aan discriminatie op de arbeidsmarkt. "Iedereen moet een eerlijke kans krijgen."

Dat vindt Youssef Aghmir (29) ook. Ook hij is, naar eigen zeggen, gediscrimineerd. "Ik solliciteerde op een vacature voor verkoper bij een telecombedrijf en stuurde een keurige brief, cv en pasfoto op", vertelt hij.

'Niemand nodig'
De reactie van het bedrijf? Hij 'paste niet in het profiel'. Youssef besloot te solliciteren onder een andere naam. Dennis van Dijk. "Ik paste alleen de naam aan en voegde een foto van een blonde, Nederlands uitziende man toe in plaats van mijn eigen foto." En wat bleek? Youssef kreeg telefoon. Of Dennis wilde komen solliciteren. "Ik was in shock. En verdrietig. Ik ben niet uitgenodigd vanwege mijn afkomst. Dit kon toch niet? Ik heb nooit een vlieg kwaad gedaan!"

Hij diende een klacht in bij de Stichting Meldpunt Discriminatie Regio Amsterdam (MDRA). "Het bedrijf kwam met een goed verhaal", zegt Joke Walstra, klachtenbehandelaar bij het meldpunt. "Er waren twee recruiters die de selectie deden. De ene recruiter heeft Youssef niet geselecteerd omdat hij niet aan alle eisen voldeed, de andere recruiter selecteerde 'Dennis' wél, maar gaf bij de manager aan dat het wel 'een twijfelgeval' was."

Waarheid?
Walstra geeft aan dat de waarheid 'altijd in het midden ligt'. "Bij dit soort gevallen is het heel moeilijk om aan te tonen dat het om discriminatie gaat", zegt ze. "Maar het is ook moeilijk aan te tonen dat het níét om discriminatie gaat."

Youssef is in ieder geval vastberaden: hij is niet uitgenodigd vanwege zijn Marokkaanse achternaam. "Ik vind het niet kunnen. Ik heb een blanco strafblad", zegt hij. "Sterker nog: ik werk met probleemjongeren om hen een betere toekomst te bieden. Sommigen zijn, net als ik, Marokkaans. Maar hoe kan ik ze een betere toekomst beloven als je door een buitenlandse achternaam geen eerlijke kans krijgt?"

http://www.rtlnieuws.nl/n(...)-als-chantal-de-jong
pi_160027520
Dit is al jaren bekend!

Hoe vaak is het nu al BEWEZEN??? Keer op keer! En wie dit wenst te ontkennen, mag mij vragen naar de bewijzen
Gewoon pure discriminatie, xenofobie en in de meeste gevallen ook islamofobie.

De uitdaging loopt..
pi_160027610
Maar dit is RTL, staats... wacht. Haha, laat maar
  donderdag 18 februari 2016 @ 21:35:49 #4
256666 leeell
I know you're lonely
pi_160027613
Afschuwelijk dat dit soort praktijken voorkomen.
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
pi_160027630
Bij dit soort berichten denk ik altijd: nodig ze dan in ieder geval uit voor een gesprek, dan kun je zien of ze inderdaad in het stereotype Marokkaanse straatjongere passen, en ze dan alsnog niet aannemen.
Helemaal super.
pi_160027634
Werkgevers hebben geen zin in "wollah ik mak je kapot" gezeik. Ik begrijp het wel.

Dit is het gevolg van 0,0 zelfreinigend vermogen binnen de Marokkaanse gemeenschap. Hadden ze jaren geleden maar elkaar aan moeten spreken op hun gedrag.
  donderdag 18 februari 2016 @ 21:37:59 #7
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_160027688
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2016 21:33 schreef PSVCL het volgende:
Dit is al jaren bekend!

Hoe vaak is het nu al BEWEZEN??? Keer op keer! En wie dit wenst te ontkennen, mag mij vragen naar de bewijzen

De uitdaging loopt..
ik wil je bewijs wel zien
pi_160027736
Een bedrijf die niet op buitenlanders zit te wachten heeft het volste recht om die te weigeren. De multiculturele samenleving heeft genoeg gekost.

Discrimineren is gewoon een recht. Je mag zelf weten wie je in je bedrijf wil hebben. Het is al erg genoeg dat de Nederlander op steeds meer plekken een minderheid vormt.
pi_160027757
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2016 21:37 schreef PSVCL het volgende:

[..]

Nee, een realist. Er zijn zoveel negatieve ervaringen met allochtonen dat allochtonen weigeren niets meer met racisme te maken heeft. Daarnaast zou ik ook geen moslims of mensen met 5+ kinderen in mijn bedrijf willen.

[ Bericht 4% gewijzigd door Frutsel op 19-02-2016 09:11:52 ]
pi_160027807
quote:

[..]

Je kunt het ook als een soort van risico-analyse beschouwen. Het werkt wel allerlei andere ellende in de hand.

[ Bericht 1% gewijzigd door Frutsel op 19-02-2016 09:11:56 ]
pi_160027854
Kijk om 08.00 's ochtends op het centraal station van een grote stad. Veelal autochtone Nederlanders.Of rij op de A2.

Kijk rond 14.00 uur nog eens op het station. Allemaal rondhangende allochtonen die net wakker worden en mensen lastigvallen.

Ga eens naar een museum of dierentuin: 0 allochtonen.
pi_160027859
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2016 21:41 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Eens.
.
  donderdag 18 februari 2016 @ 21:42:40 #13
424655 MisterCe
The B but not the C
pi_160027872
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2016 21:36 schreef Kyubey het volgende:
Bij dit soort berichten denk ik altijd: nodig ze dan in ieder geval uit voor een gesprek, dan kun je zien of ze inderdaad in het stereotype Marokkaanse straatjongere passen, en ze dan alsnog niet aannemen.
Inderdaad, want tijdens het gesprek zullen ze meteen aangeven dat ze zullen gaan stelen (als ze dat van plan zijn).
pi_160027881
quote:
Dit is al jaren bekend!

De uitdaging loopt..
Oh nee hoor, geen fobie, we moeten jullie islamitsten gewoon niet hier.
Niks mis met discriminatie verder, dat heeft evolutionair nut. Er zijn overigens genoeg islamitische locaties op aarde waar onze cultuur ook ongewenst is.
En dan nu, Peachbird bericht:
-
Als van rossum, maar dan slim.
pi_160027899
Als Myrthe, Jochem en Patrick nu géén foto bij hun CV gedaan hadden. Waren ze gewoon uitgenodigd.

pi_160027903
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2016 21:42 schreef ccs het volgende:
Kijk om 08.00 's ochtends op het centraal station van een grote stad. Veelal autochtone Nederlanders.Of rij op de A2.

Kijk rond 14.00 uur nog eens op het station. Allemaal rondhangende allochtonen die net wakker worden en mensen lastigvallen.

Kijk eens aan de lopende band in een fabriek om half 7 's ochtends. Allemaal hardwerkende allochtonen.
pi_160027916
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2016 21:42 schreef Peachbird het volgende:

[..]

Niks mis met discriminatie verder, dat heeft evolutionair nut. Er zijn overigens genoeg islamitische locaties op aarde waar onze cultuur ook ongewenst is.
Wat wil je er tegen doen dan?
pi_160027944
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2016 21:43 schreef PSVCL het volgende:

[..]

Wat wil je er tegen doen dan?
Jou niet aannemen, rachid.
-
pi_160027945
Ach, Ali krijgt dan weer wél een sociale huurwoning.
pi_160027961
Ik zou ook wel gek zijn om een Marokkaan in dienst te nemen. Helemaal als er meerdere Nederlanders eveneens solliciteren. Whats next? Een vrouw aannemen?
pi_160027985
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2016 21:43 schreef luxerobots het volgende:
Als Myrthe, Jochem en Patrick nu géén foto bij hun CV gedaan hadden. Waren ze gewoon uitgenodigd.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Haha die lui ook :D Gelukkig ben jij succesvoller.
pi_160028130
Het is nogal een flut-onderzoek.

Als ik het goed begrijp heeft ze op één vacature twee dezelfde cv's gestuurd. Dat moet wel opvallen, en dan worden ze geen van beide uitgenodigd. Waarschijnlijk hebben ze de stapel verdeeld onder meerdere recruiters. De ene recruiter is de andere niet, dus toevallig is de "Chantal" wel uitgenodigd.

Maar het lijkt mij reëel om hier een tegenonderzoek tegenover te stellen: Een overheidsinstantie ook twee identieke cv's sturen: Een Marokkaanse en een Nederlandse. Eens kijken welke uitgenodigd wordt.
pi_160028141
Als iedereen gewoon eens inhoudelijk op de OP reageert, en zonder generalisaties en allerlei off-topic blaat dan is dat wel zo prettig.
Als je dat niet kunt, voel je dan vooral niet geroepen of verplicht toch in het topic te reageren.

Er is dus een en ander weg, en dat soort posts hoeven ook niet meer terug.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_160028142
Misschien moet het wettelijk verplicht worden dat bij iedere sollicitatie alleen de namen John en Jane Doe worden gebruikt.

Helaas is er in de praktijk weinig aan te doen. Ze zou strategisch gezien beter kunnen solliciteren bij Marokkaans-gerunde bedrijven. Daar zou de discriminatie waarschijnlijk andersom plaatsvinden.
pi_160028150
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2016 21:36 schreef Kyubey het volgende:
Waarom de moeite nemen als je ook een sollicitant hebt waarvan je vrijwel zeker kunt zijn dat hij of zij in ieder geval normaal gedrag vertoont?
pi_160028197
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2016 21:50 schreef Confetti het volgende:
Misschien moet het wettelijk verplicht worden dat bij iedere sollicitatie alleen de namen John en Jane Doe worden gebruikt.

Helaas is er in de praktijk weinig aan te doen. Ze zou strategisch gezien beter kunnen solliciteren bij Marokkaans-gerunde bedrijven. Daar zou de discriminatie waarschijnlijk andersom plaatsvinden.
Inderdaad. Je kunt hier niets aan doen. Dit probleem zou er niet zijn, als iedereen gewoon in zijn eigen land blijft en wij niet die ellendige multiculturele samenleving hebben. Een enkele Marokkaan die hier in Nederland woont krijgt echt wel een baan. Maar mensen hebben de buik vol van de massa-immigratie.
  donderdag 18 februari 2016 @ 21:53:29 #27
424655 MisterCe
The B but not the C
pi_160028279
quote:

Waarom moet je je als overheid bemoeien met het personeelsbeleid van een bedrijf? Zou je als ondernemer niet vrij moeten zijn om aan te kunnen nemen wie je wilt? Wat de achterliggende gedachte ook is?
pi_160028348
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2016 21:53 schreef MisterCe het volgende:

[..]

Waarom moet je je als overheid bemoeien met het personeelsbeleid van een bedrijf? Zou je als ondernemer niet vrij moeten zijn om aan te kunnen nemen wie je wilt? Wat de achterliggende gedachte ook is?
Het wordt wat vervelend als bedrijven systematisch bepaalde groeperingen gaan weigeren, en mensen zich uit frustratie opblazen op een treinstation. Of bij een popconcert.
pi_160028401
quote:

Een Arabische naam associëren mensen toch met anderen dingen dan een Nederlandse.

Een Wesley wordt ook anders beoordeeld dan een Wilbert-Jan. Een naam zegt wel degelijk iets over een persoon, of dit al dan niet altijd klopt is een tweede.
pi_160028413
quote:
2s.gif Op donderdag 18 februari 2016 21:50 schreef Leandra het volgende:
Als iedereen gewoon eens inhoudelijk op de OP reageert, en zonder generalisaties en allerlei off-topic blaat dan is dat wel zo prettig.
Als je dat niet kunt, voel je dan vooral niet geroepen of verplicht toch in het topic te reageren.

Er is dus een en ander weg, en dat soort posts hoeven ook niet meer terug.
Een topic is een topic, als je alleen maar feestvierders en ja knikkers op dit forum wilt zeg dat dan gewoon.. :|W
-
pi_160028429
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2016 21:55 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Het wordt wat vervelend als bedrijven systematisch bepaalde groeperingen gaan weigeren, en mensen zich uit frustratie opblazen op een treinstation. Of bij een popconcert.
Goede reden om je op te blazen inderdaad.
pi_160028446
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2016 21:57 schreef Peachbird het volgende:

[..]

Een topic is een topic, als je alleen maar feestvierders en ja knikkers op dit forum wilt zeg dat dan gewoon.. :|W
Feedback in het daarvoor bestemde topic.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_160028462
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2016 21:57 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Goede reden om je op te blazen inderdaad.
Het is wel waar ze in Frankrijk mee te maken hebben, dus het zou wat dom zijn daar geen oog voor te hebben.
pi_160028473
quote:

[..]

Geweld is nooit goed te praten.

Voor de duidelijkheid: Hoewel ik voor vrijheid van discriminatie ben vind ik wel dat dit uitsluitend voor particuliere bedrijven geldt. Overheden, staatsbedrijven en bedrijven die in opdracht van de overheid werken (zoals het openbaar vervoer) mogen niet discrimineren want die moeten er voor iedereen zijn. Dat wil uiteraard zeggen dat er ook onmiddellijk een einde gemaakt moet worden aan al die positieve discriminatie.
  donderdag 18 februari 2016 @ 21:58:41 #35
424655 MisterCe
The B but not the C
pi_160028477
quote:

[..]

Eerste reactie :')

Verder ben je hopelijk niet zo naïef om te denken dat bedrijven zich laten leiden door wetten. Denk je nou echt niet dat mensen niet creatief genoeg zijn om bepaalde mensen niet aan te nemen zonder dat het opvalt?

En als je doordat je niet aangenomen wordt jezelf gaat opblazen dan :')
pi_160028482
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2016 21:56 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Een Arabische naam associëren mensen toch met anderen dingen dan een Nederlandse.

Een Wesley wordt ook anders beoordeeld dan een Wilbert-Jan. Een naam zegt wel degelijk iets over een persoon, of dit al dan niet altijd klopt is een tweede.
Wilbert jan klinkt als iemand die goed is als ober of autohandelaar oid. Wesley klinkt goed als gemeenteplantsoenwerker.
-
pi_160028494
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2016 21:58 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Het is wel waar ze in Frankrijk mee te maken hebben, dus het zou wat dom zijn daar geen oog voor te hebben.
Die solliciteerders altijd die zich opblazen.
pi_160028583
Het is wat zeg. Wat vind Quincy hiervan?
pi_160028601
Alsof uitnodigen wel verschil had gemaakt. Zodra werkgevers deze mensen op gesprek krijgen worden ze toch niet aangenomen.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_160028629
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2016 22:01 schreef Raptor1985 het volgende:
Het is wat zeg. Wat vind Quincy hiervan?
"Witten moeten zich schamen"

Quincy
pi_160028638
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2016 21:58 schreef MisterCe het volgende:

[..]

Eerste reactie :')

Verder ben je hopelijk niet zo naïef om te denken dat bedrijven zich laten leiden door wetten. Denk je nou echt niet dat mensen niet creatief genoeg zijn om bepaalde mensen niet aan te nemen zonder dat het opvalt?

En als je doordat je niet aangenomen wordt jezelf gaat opblazen dan :')
Staat los van wat ik zelf van die lui denk. Maar als je als staat toe gaat staan dat bedrijven gewoon hele groepen uit moeten sluiten, deze groepen vervolgens met de grond gelijk worden gemaakt omdat ze niet werken, en er dus geen geld is terwijl de bevolking van ze walgt, dan ben je een voedingsbodem voor haat aan het creëren.

We willen zo toch zo graag dat ze integreren MisterCe? :D Dan zou je juist achter stimulerende maatregelen moeten staan om ze die kans te bieden.
pi_160028662
quote:
1s.gif Op donderdag 18 februari 2016 22:02 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

"Witten moeten zich schamen"

Quincy
Wat een racist.
pi_160028703
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2016 22:03 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Staat los van wat ik zelf van die lui denk. Maar als je als staat toe gaat staan dat bedrijven gewoon hele groepen uit moeten sluiten, deze groepen vervolgens met de grond gelijk worden gemaakt omdat ze niet werken, en er dus geen geld is terwijl de bevolking van ze walgt, dan ben je een voedingsbodem voor haat aan het creëren.

We willen zo toch zo graag dat ze integreren MisterCe? :D Dan zou je juist achter stimulerende maatregelen moeten staan om ze die kans te bieden.
Stimuleren of dwingen ?
pi_160028705
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2016 21:38 schreef JanKorteachternaam het volgende:
Een bedrijf die niet op buitenlanders zit te wachten heeft het volste recht om die te weigeren. De multiculturele samenleving heeft genoeg gekost.

Discrimineren is gewoon een recht. Je mag zelf weten wie je in je bedrijf wil hebben. Het is al erg genoeg dat de Nederlander op steeds meer plekken een minderheid vormt.
Een bedrijf dat, niet die.
pi_160028747
quote:

[..]

Waarom heeft vrijwel alleen de Marokkaan hier last van in Nederland? Zou het dan toch komen door vrijwel universele, negatieve ervaringen met deze groep?
  donderdag 18 februari 2016 @ 22:05:48 #46
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_160028750
Logisch. Als je kijkt hoeveel allochtonen er in Nederland wonen en hoeveel misdrijven en andere rotzooi er door dezelfde groep wordt gepleegd is de gedachtegang van iemand die het beste wil voor zijn zaak niet meer dan normaal. Ik vermoed wel dat dit vooral bij de lagere functies een issue zal zijn. Een Marokkaan met de juiste opleiding, een sluitende CV en passende werkervaring voor een HBO/WO functie zal vermoedelijk net zo veel kans maken als iemand anders. Mensen met een hogere opleiding zijn over het algemeen ook bravere burgers.

Een directeur mag zelf kiezen wie hij wel of niet aanneemt. Bij mij op de zaak werken 80 mannen en 5 vrouwen. Moet mijn directeur nu problemen krijgen wegens discriminatie? Nee, het is gewoon makkelijker om mannen te vinden die fulltime willen werken en die de juiste kennis en werkervaring hebben .

Zelfde als die winkeleigenaar in een gereformeerd dorp die geen homo in zijn zaak wilde omdat hem dat klandizie zou kosten. Kun je dat de winkeleigenaar kwalijk nemen? Hartstikke logisch dat hij hem niet aan kan nemen.
pi_160028767
quote:
1s.gif Op donderdag 18 februari 2016 22:04 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

Stimuleren of dwingen ?
Als het om doelbewuste discriminatie gaat wordt de wet overtreden, en dus moet de overheid dwingend optreden. Ik had dus inderdaad een andere woordkeuze moeten gebruiken.
  donderdag 18 februari 2016 @ 22:06:26 #48
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_160028771
Ander voorbeeldje.. De overheid wil nu dat er meer vrouwen aan de top komen door een quotum in te stellen. Ook dát is discriminatie.

Laat ik simpel zijn. Als ik een eigen bedrijf heb, dan zou mijn voorkeur ook uitgaan naar een Nederlander. Ook een in Nederland opgegroeide Marokkaan krijgt een heel andere cultuur mee dan een "echte" Nederlander.

Daarnaast speelt hun geloof ook een te grote rol in hun leven. Best als je moslim bent, maar hou daar lekker alleen jezelf mee bezig in je eigen tijd en val er niemand mee lastig. Leuk als je ramadan hebt, maar laat mij er als werkgever geen last van hebben.

Pas dán zal je als volwaardig worden gezien. Helaas hebben al je neefjes, nichtjes, broertjes en zusjes het voor je verneukt. Sterkte om het goed te maken :Y)
Leer spaties gebruiken!
Op donderdag 16 december 2010 20:05 schreef craftyvirus het volgende:
Bootje84 is een westlander waar ik respect voor heb :@ :P
pi_160028877
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2016 22:05 schreef leolinedance het volgende:
Logisch. Als je kijkt hoeveel allochtonen er in Nederland wonen en hoeveel misdrijven en andere rotzooi er door dezelfde groep wordt gepleegd is de gedachtegang van iemand die het beste wil voor zijn zaak niet meer dan normaal. Ik vermoed wel dat dit vooral bij de lagere functies een issue zal zijn. Een Marokkaan met de juiste opleiding, een sluitende CV en passende werkervaring voor een HBO/WO functie zal vermoedelijk net zo veel kans maken als iemand anders. Mensen met een hogere opleiding zijn over het algemeen ook bravere burgers.

Een directeur mag zelf kiezen wie hij wel of niet aanneemt. Bij mij op de zaak werken 80 mannen en 5 vrouwen. Moet mijn directeur nu opgepakt worden wegens discriminatie? Nee, het is gewoon makkelijker om mannen te vinden die fulltime willen werken en die de juiste kennis en werkervaring hebben .

Zelfde als die winkeleigenaar in een gereformeerd dorp die geen homo in zijn zaak wilde omdat hem dat klandizie zou kosten. Kun je dat de winkeleigenaar kwalijk nemen? Hartstikke logisch dat hij hem niet aan kan nemen.
Helemaal mee eens.

Bovendien geldt het andersom ook: Er zijn wellicht eigenaren die geen homo's willen, maar er zullen ook homo's zijn met een zaak die juist homo's willen. En natuurlijk ook bedrijven in handen van een allochtoon die ook allochtonen aanneemt. Niets mis mee.
pi_160028901
Je kunt ook een onderzoek doen naar ouderendiscriminatie, of vrouwendiscriminatie.
Op de banenmarkt kan de werkgever uitzoeken wie hij wil.
Als je 100 sollicitaties krijgt, dan kies je een jonge blanke man met veel ervaring en diploma's.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_160028915
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2016 22:05 schreef Grems het volgende:

[..]

Waarom heeft vrijwel alleen de Marokkaan hier last van in Nederland? Zou het dan toch komen door vrijwel universele, negatieve ervaringen met deze groep?
Ik denk dat je met een Turkse naam of een andere nationaliteit ook vrij snel zal stranden in een sollicitatieprocedure. Maar, ik ging dus primair in op de vraag waarom de overheid zich hiermee moet bemoeien. Omdat de complete uitsluiting van groepen gevaren voor ons allemaal op kan leveren. Zie Frankrijk waar de banlieues broeinesten van terrorisme zijn geworden. Moeten we hier niet willen.
pi_160028946
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2016 22:11 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Ik denk dat je met een Turkse naam of een andere nationaliteit ook vrij snel zal stranden in een sollicitatieprocedure. Maar, ik ging dus primair in op de vraag waarom de overheid zich hiermee moet bemoeien. Omdat de complete uitsluiting van groepen gevaren voor ons allemaal op kan leveren. Zie Frankrijk waar de banlieues broeinesten van terrorisme zijn geworden. Moeten we hier niet willen.
Wellicht worden sommige groepen terecht uitgesloten.
  donderdag 18 februari 2016 @ 22:12:35 #53
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_160028961
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2016 22:09 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

Helemaal mee eens.

Bovendien geldt het andersom ook: Er zijn wellicht eigenaren die geen homo's willen, maar er zullen ook homo's zijn met een zaak die juist homo's willen. En natuurlijk ook bedrijven in handen van een allochtoon die ook allochtonen aanneemt. Niets mis mee.
Ik zie Hans Worst ook niet snel bij de lokale shoarmatent werken :P
  donderdag 18 februari 2016 @ 22:12:45 #54
424655 MisterCe
The B but not the C
pi_160028966
quote:

[..]

Je doet net alsof geen 1 bedrijf ze meer zou aannemen als dit zou worden toegestaan :') Overigens vind ik dat staatsbedrijven niet zouden mogen discrimineren. Daar zit immers belastinggeld in waardoor het gerechtvaardigd is om bepaalde eisen te stellen. Bedrijven die niet op belastinggeld draaien moeten naar mijn mening wel helemaal zelf kunnen bepalen wie ze aannemen.

Verder denk ik niet dat de bevolking van ze walgt omdat ze niet werken maar om bepaald gedrag dat ze vertonen jegens vrouwen en homo's.

En inderdaad, mensen die zo psychisch instabiel zijn dat ze zichzelf gaan opblazen wanneer ze geen baan kunnen vinden moet je sowieso niet in je bedrijf willen. Heb je een idee waarom uitsluitend moslims hiervoor vatbaar zijn? Ik heb nog nooit meegemaakt dat een blanke zichzelf opblaast, terwijl er ook genoeg blanken zijn die keer op keer worden afgewezen.
pi_160028968
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2016 22:11 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Wat een pragmatisme, ik hoor jou nooit pleiten voor een immigratiestop.
pi_160028969
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2016 22:12 schreef Grems het volgende:

[..]

Wellicht worden sommige groepen terecht uitgesloten.
Tja, hier is het gebruikelijk dat verzet dan geaccepteerd wordt. Het is niet anders.
pi_160028991
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2016 22:09 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

Helemaal mee eens.

Het is alleen een probleem als het heteroseksuele, blanke mannen betreft. Als een ethnische supermarkt alleen Syriërs wil aannemen of Curves alleen vrouwen toelaat is er niets aan de hand.
pi_160029009
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2016 22:12 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Wat een pragmatisme, ik hoor jou nooit pleiten voor een immigratiestop.
Het gaat niet om immigratie in dit topic. Het gaat om sollicitatie. Misschien dat al die -itaties te verwarrend zijn voor je. Het lijkt zo op elkaar he.
pi_160029024
Wat een racisten hier bahbah , heb nie eens zin om er nog op in te gaan.

En op 4 en 5 mei weer hypocriet de vrijheid vieren.

[ Bericht 32% gewijzigd door Leandra op 18-02-2016 22:18:17 ]
pi_160029080
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2016 22:14 schreef PSVCL het volgende:

Richt een bedrijf op en neem een dozijn jonge Marokkaanse mannen aan, spreken we je na je faillissement wel weer.

[ Bericht 8% gewijzigd door Leandra op 18-02-2016 22:18:41 (gewijzigde quote gewijzigd) ]
pi_160029192
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2016 22:13 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Het gaat niet om immigratie in dit topic. Het gaat om sollicitatie. Misschien dat al die -itaties te verwarrend zijn voor je. Het lijkt zo op elkaar he.
Je maakt er een grapje van. Ik ben serieus.

Uit praktische overwegingen wil je dat Marokkanen aangenomen worden, zodat Franse toestanden voorkomen worden.

Voorlopig is de praktijk dat er in Nederland steeds meer moslims komen wonen. Dan zou je ook voor een immigratiestop kunnen pleiten. Maar dat doe je niet.
pi_160029236
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2016 22:19 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Je maakt er een grapje van. Ik ben serieus.

Uit praktische overwegingen wil je dat Marokkanen aangenomen worden, zodat Franse toestanden voorkomen worden.

Voorlopig is de praktijk dat er in Nederland meer moslims komen wonen. Dan zou je ook voor een immigratiestop kunnen pleiten. Maar dat doe je niet.
Ze planten zich ook voort. Ik heb jou nooit over een geboortestop gehoord. Je hebt het over compleet andere onderwerpen kerel.
pi_160029296
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2016 22:20 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Ze planten zich ook voort. Ik heb jou nooit over een geboortestop gehoord. Je hebt het over compleet andere onderwerpen kerel.
Moet je ook niet willen inderdaad, wie weet wat kleine Rachid gaat doen als hij een keer niet met een klasgenootje mag meespelen.

Misschien richt ie wel een kalifaat op als hij als laatst gekozen wordt bij gym.
pi_160029343
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2016 22:21 schreef Grems het volgende:

[..]

Leuk. Complimenten voor je mooie tekst. Maar het gaat nu om de mensen die hier zijn. Niet om mensen die onderweg zijn, of overwegen hier naar toe te komen.

[ Bericht 14% gewijzigd door Frutsel op 19-02-2016 09:14:00 ]
pi_160029412
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2016 22:23 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Leuk. Complimenten voor je mooie tekst. Maar het gaat nu om de mensen die hier zijn. Niet om mensen die onderweg zijn, of overwegen hier naar toe te komen.
Dan is het opeens niet zo belangrijk om Franse toestanden te voorkomen.
pi_160029423
quote:

[..]

Maar wat is concreet je voorstel. Er is natuurlijk een reden dat geen enkele weldenkende ondernemer een Marokkaan wil aannemen. Jij bent van plan ze te dwingen.

Prima, vervolgens functioneren ze niet. En dan? Wat ga je dan doen om de geweldsexplosie te bezweren?
  donderdag 18 februari 2016 @ 22:26:01 #67
424655 MisterCe
The B but not the C
pi_160029428
quote:

[..]

Aangezien zij dezelfde neigingen zullen hebben misschien toch goed om daar over na te denken. Of komt jou dit niet goed uit?
pi_160029437
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2016 22:14 schreef PSVCL het volgende:

En een Marokkaan met een theehuis zou natuurlijk ook gewoon een autochtone homo aannemen :')
pi_160029470
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2016 22:26 schreef Arthur_Spooner het volgende:

[..]

En een Marokkaan met een theehuis zou natuurlijk ook gewoon een autochtone homo aannemen :')
Ik zou een homo persoonlijk nooit aannemen .
pi_160029485
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2016 22:28 schreef PSVCL het volgende:

[..]

Waarom niet?
pi_160029488
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2016 22:26 schreef MisterCe het volgende:

[..]

Aangezien zij dezelfde neigingen zullen hebben misschien toch goed om daar over na te denken. Of komt jou dit niet goed uit.
Dezelfde neigingen.... Hoe reageert de Nederlandse bevolking als er baantjes afgepakt dreigen te worden? Juist. Verzet. Geweld. Wat dat betreft heb ik de afgelopen maanden genoeg gezien dat wat we in huis halen niet erger is dan wat we al in huis hebben.
pi_160029623
30 jaar geleden kon je selecteren op spelfouten, dat noemt men tegenwoordig al discriminatie. Ik werk met Turken van de laatste generatie en nog kunnen ze geen Nederlands A4'tje opleveren zonder spelfouten. Nou is mijn werkgever super tolerant maar ik kan me heel goed voorstellen dat je gebaseerd op ervaringen simpelweg een filter hebt waarbij een Turk niet direct je voorkeur heeft.
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
  donderdag 18 februari 2016 @ 22:35:00 #73
424655 MisterCe
The B but not the C
pi_160029723
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2016 22:28 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Dezelfde neigingen.... Hoe reageert de Nederlandse bevolking als er baantjes afgepakt dreigen te worden? Juist. Verzet. Geweld. Wat dat betreft heb ik de afgelopen maanden genoeg gezien dat wat we in huis halen niet erger is dan wat we al in huis hebben.
Verzet, geweld? Nee de (autochtone) Nederlander is wat beschaafder aangelegd. ik kan me nog een periode herinneren waarin de overheid bijna uitsluitend allochtonen aannam. Men gaf het zelfs aan in de vacature.

Geen verzet, geen geweld gezien. Nu jij weer.
pi_160029800
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2016 22:35 schreef MisterCe het volgende:

[..]

Verzet, geweld? Nee de (autochtone) Nederlander is wat beschaafder aangelegd. ik kan me nog een periode herinneren waarin de overheid bijna uitsluitend allochtonen aannam. Men gaf het zelfs aan in de vacature.

Geen verzet, geen geweld gezien. Nu jij weer.
Als ik mn vingers in mn oren stop en keihard "lalalalala" zeg, hoor ik niks. Kijk iets beter. Dan zie je meer.

Maar, vind je dat allochtonen nou beter moeten integreren of niet?
pi_160029844
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2016 22:26 schreef Arthur_Spooner het volgende:

[..]

Discriminatie vindt op alle niveaus plaats, het is tegenwoordig hip om het over white-privilege te hebben.

Maar wat dacht je van ouderen? Zwangere vrouwen? Alleenstaande moeders? Oostblokkers? Homo's? Allemaal krijgen ze met discriminatie te maken.

Uit onderzoek blijkt ook dat knappe mensen meer kansen krijgen dan lelijke, je uiterlijk heb je ook niet voor het kiezen.

En toevalligerwijs hoor je Chinezen nooit klagen. Terwijl die ook vreemde buitenlandse namen hebben (Wei, Wing, Chi), maar toch altijd werk krijgen. Misschien omdat ze bekend staan als hardwerkende mensen die niet zeiken?
  donderdag 18 februari 2016 @ 22:38:46 #76
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_160029859
Door met een valse identiteit en nationaliteit te solliciteren geeft de aard van het beestje al aan.
pi_160029888
quote:

[..]

Dan ben je erger dan een racist.
pi_160029913
quote:
10s.gif Op donderdag 18 februari 2016 22:39 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

Vind het eigenlijk hetzelfde.
pi_160029917
quote:
10s.gif Op donderdag 18 februari 2016 22:39 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

Ach ja
pi_160029920
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2016 22:06 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Als het om doelbewuste discriminatie gaat wordt de wet overtreden, en dus moet de overheid dwingend optreden. Ik had dus inderdaad een andere woordkeuze moeten gebruiken.
Meh. Ik vind het grensgevallen, net zoals vrouwenquota's.
  donderdag 18 februari 2016 @ 22:41:22 #81
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_160029938
quote:

[..]

Aldus een racist
Dit is geen racisme, maar statistiek.
2000 light years from home
  donderdag 18 februari 2016 @ 22:43:17 #82
424655 MisterCe
The B but not the C
pi_160029998
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2016 22:36 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Als ik mn vingers in mn oren stop en keihard "lalalalala" zeg, hoor ik niks. Kijk iets beter. Dan zie je meer.

Oke ik zal nog beter leren kijken. Ik vind dat bepaalde allochtonen zich zeker meer moeten aanpassen aan de Nederlandse grondwet. Echter, dit mag niet ten koste gaan van het recht om aan te nemen wie je wilt. In mijn ogen is dat hetzelfde als zelf mogen bepalen wie je in je huis toelaat. Dat recht is heilig.

Misschien moeten die mensen zich eens gaan afvragen WAAROM men ze niet wil aannemen.
pi_160030270
Discriminatie is altijd al geweest, wat doe je eraan? Je kan een werkgever niet dwingen om allochtonen of homo's aan te nemen, dat mag hij zelf weten.
pi_160030302
Maar dit gebeurt toch bij (bijna) iedereen?

Je bent te jong/oud, man/vrouw, dik, etc.
pi_160030327
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2016 21:42 schreef ccs het volgende:
Behalve in de apenheul haha ja toch

Ben verder geen racist
pi_160030341
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2016 22:40 schreef PSVCL het volgende:

[..]

Ach ja
Ach een homohater is minder erg dan een racist toch. Niet hypocriet verder....
  donderdag 18 februari 2016 @ 22:55:56 #87
424655 MisterCe
The B but not the C
pi_160030357
quote:

[..]

maar wel van achteren nemen?
pi_160030393
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2016 22:55 schreef MisterCe het volgende:

[..]

Alleen die gedachten al :r
pi_160030415
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2016 22:55 schreef MisterCe het volgende:

[..]

Mits het een Marokkaan is.
pi_160030510
Dit soort gedoe houd gewoon niet op. :N
pi_160030661
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2016 22:36 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Maar vertel nu eens, je gaat bedrijven dwingen om deze mensen aan te nemen. Vervolgens blijkt mogelijk dat er hele goede redenen zijn waarom deze mensen zonder dwang niet aangenomen worden, ontslag volgt.

Wat ga je nu doen?
  donderdag 18 februari 2016 @ 23:09:11 #92
424655 MisterCe
The B but not the C
pi_160030838
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2016 23:04 schreef Grems het volgende:

[..]

Maar vertel nu eens, je gaat bedrijven dwingen om deze mensen aan te nemen. Vervolgens blijkt mogelijk dat er hele goede redenen zijn waarom deze mensen zonder dwang niet aangenomen worden, ontslag volgt.

Wat ga je nu doen?
je moet ze ook niet ontslaan. dan gaan ze zichzelf opblazen.
pi_160030894
quote:
Dit is al jaren bekend!

De uitdaging loopt..
Ach, in dat andere topic, over de homo die zijn stageplaats niet kreeg vond je het helemaal terecht dat bedrijven zelf mochten uitmaken wie hoe en waarom ze willen discrimineren.
En nu lig je hier te janken.

(Is vast al heel vaak gezegd, maar ik ben te lui om het hele topic door te lezen.)
en haalt het maar net!
pi_160030903
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2016 23:09 schreef MisterCe het volgende:

[..]

je moet ze ook niet ontslaan. dan gaan ze zichzelf opblazen.
Misschien zelfs al na een negatief functioneringsgesprek.

Maar wat dan? Geheime staatssubsidie om deze volatiele gekkies "in dienst" te houden?
pi_160030956
Daarom als bedrijf nooit een reden opgeven behalve "je past niet in het team". done, next.
<hr>
  donderdag 18 februari 2016 @ 23:13:51 #96
424655 MisterCe
The B but not the C
pi_160031066
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2016 23:10 schreef Grems het volgende:

[..]

Misschien zelfs al na een negatief functioneringsgesprek.

Maar wat dan? Geheime staatssubsidie om deze volatiele gekkies "in dienst" te houden?
zoiets. en als ze vrouwen in de tieten knijpen een oogje dichtdoen. zij kunnen er ook niks aan doen.
pi_160031072
In een perfecte wereld zou het niet zo moeten zijn natuurlijk, maar welkom in de realiteit. Discriminatie is er in alle vormen en maten, zelfs om trivale dingen. Laat een aantal (ex-)ajaxieden eens bij feyenoord of andersom soliciteren en kijk wat er gebeurt.
De persoon die Chantal wel uitnodigd wijst haar waarschijnlijk net zo hard af tijdens het solicitatie gesprek als hij ziet dat Chantal een moslima met hoofddoek blijkt te zijn, alleen heeft ze nu een kansloze solicitatie achter de rug.
pi_160031990
Beetje off-topic misschien, maar toch;

Pas geleden is een Mohammed naar de rechter gestapt met het verhaal dat hij last heeft van zijn voornaam. Als reden gaf hij op dat hij bij grenscontroles e.d. vaak extra wordt gecontroleerd in vergelijking met anderen. Dat heeft niks te maken met dit onderwerp, maar ik kan me best voorstellen dat mensen bij het solliciteren ook op zo'n manier last hebben van hun (voor)naam.
Mohammed wilde zijn naam graag veranderen in Moha; zoals zijn omgeving hem al noemt.

De rechter heeft het verzoek afgewezen, wegens geen zwaarwegend belang oid.

Nu vraag ik me af wáárom zo iets simpels als je voornaam niet kan worden aangepast. Voor een achternaam kan ik me dat nog enigsinds begrijpen.
Ik kan ook begrijpen dat zo'n naamsverandering niet super makkelijk moet zijn, omdat bijv. oplichters of andere kwaadwillenden daar dan makkelijk misbruik van kunnen maken.

Maar wanneer iemand voor zo'n naamsverandering naar de rechtbank moet, zijn verhaal moet doen en dat de rechtbank bijv. ook een kijkje neemt in zijn strafverleden, wat is er dan nog op tegen om iemands naam aan te passen?

Bij transgenders gebeurt het volgens mij ook relatief simpel.
pi_160032045
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2016 21:36 schreef ccs het volgende:
Werkgevers hebben geen zin in "wollah ik mak je kapot" gezeik. Ik begrijp het wel.

Dit is het gevolg van 0,0 zelfreinigend vermogen binnen de Marokkaanse gemeenschap. Hadden ze jaren geleden maar elkaar aan moeten spreken op hun gedrag.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_160032534
Bij grote bedrijven ben je afhankelijk van de recruiter. Daar maakt discriminatie geen deel uit van het solicitatiegesprek.

Waar discriminatie wel voorkomt zijn vaak (kleine) familiebedrijven. Ik zie bijvoorbeeld zelden tot nooit blanke jongens in een kebabtent of chinees restaurant.
pi_160032649
quote:
De oppositie eiste vandaag dat minister Asscher discriminatie op de arbeidsmarkt strenger aanpakt.
Prima. Leeftijdsdiscriminatie komt tot 6 keer meer voor dan andere vormen van discriminatie. Toch hoor je daar de overheid, vakbonden en andere organisaties maar zeer weinig over. Ook in de media is geen aandacht voor. Daardoor blijven veel mensen die nog prima in staat zijn om bij te dragen aan de economie noodgedwongen aan de kant staan, omdat zij gediscrimineerd worden op leeftijd.
  vrijdag 19 februari 2016 @ 00:09:47 #102
424655 MisterCe
The B but not the C
pi_160032666
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 00:03 schreef Nintex het volgende:
Bij grote bedrijven ben je afhankelijk van de recruiter. Daar maakt discriminatie geen deel uit van het solicitatiegesprek.

Waar discriminatie wel voorkomt zijn vaak (kleine) familiebedrijven. Ik zie bijvoorbeeld zelden tot nooit blanke jongens in een kebabtent of chinees restaurant.
Elke zaterdag zitten ze vol blanken.
pi_160032732
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 00:03 schreef Nintex het volgende:
Dat klopt.
pi_160032761
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2016 23:41 schreef Physsic het volgende:
Beetje off-topic misschien, maar toch;

Pas geleden is een Mohammed naar de rechter gestapt met het verhaal dat hij last heeft van zijn voornaam. Als reden gaf hij op dat hij bij grenscontroles e.d. vaak extra wordt gecontroleerd in vergelijking met anderen. Dat heeft niks te maken met dit onderwerp, maar ik kan me best voorstellen dat mensen bij het solliciteren ook op zo'n manier last hebben van hun (voor)naam.
Mohammed wilde zijn naam graag veranderen in Moha; zoals zijn omgeving hem al noemt.

De rechter heeft het verzoek afgewezen, wegens geen zwaarwegend belang oid.

Nu vraag ik me af wáárom zo iets simpels als je voornaam niet kan worden aangepast. Voor een achternaam kan ik me dat nog enigsinds begrijpen.
Ik kan ook begrijpen dat zo'n naamsverandering niet super makkelijk moet zijn, omdat bijv. oplichters of andere kwaadwillenden daar dan makkelijk misbruik van kunnen maken.

Maar wanneer iemand voor zo'n naamsverandering naar de rechtbank moet, zijn verhaal moet doen en dat de rechtbank bijv. ook een kijkje neemt in zijn strafverleden, wat is er dan nog op tegen om iemands naam aan te passen?

Bij transgenders gebeurt het volgens mij ook relatief simpel.
Lastig. Je kan ook stellen dat Mohammed's vaker terroristen zijn dan Pietjes en je dus niet wil dat terroristen, net zoals oplichters, makkelijk hun naam kunnen veranderen.
  vrijdag 19 februari 2016 @ 00:51:54 #106
444765 GOLDFIN9ER
geen SILVERFIN9ER
pi_160033228
Gelukkig zijn we vrij uit te nodigen en aan te nemen wie we willen.

Als dit 'aangepakt' gaat worden dan krijg je positieve discriminatie, wat ook discriminatie is.
Naast dat het allochtonen een gevoel gaat geven dat ze worden uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek omdat het wettelijk verplicht is en niet omdat het bedrijf interesse in hen heeft.

Al met al, het zal nooit goed zijn.
pi_160033313
Tijd voor een ikheboudersvanbuitenlandseafkomstduseenbuitenlandseachternaamquotum?
  vrijdag 19 februari 2016 @ 01:07:31 #108
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_160033417
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2016 21:53 schreef MisterCe het volgende:

[..]

De overheid moet zich er niet mee bemoeien, de rechter wel. We leven hier in Nederland in een rechtsstaat.

Die ondernemer die die homo geweigerd had wordt nu ook vervolgd.
  vrijdag 19 februari 2016 @ 01:21:22 #109
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_160033573
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 00:51 schreef GOLDFIN9ER het volgende:
Gelukkig zijn we vrij uit te nodigen en aan te nemen wie we willen.

Als dit 'aangepakt' gaat worden dan krijg je positieve discriminatie, wat ook discriminatie is.
Naast dat het allochtonen een gevoel gaat geven dat ze worden uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek omdat het wettelijk verplicht is en niet omdat het bedrijf interesse in hen heeft.

Al met al, het zal nooit goed zijn.
Er wordt dus al 1 ondernemer vervolgd.

Binnenkort ook maar eens solliciteren met een mannelijke naam :X dikke schadevergoeding innen?
pi_160033606
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2016 21:39 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

Nee, een realist. Er zijn zoveel negatieve ervaringen met allochtonen dat allochtonen weigeren niets meer met racisme te maken heeft. Daarnaast zou ik ook geen moslims of mensen met 5+ kinderen in mijn bedrijf willen.
Het is dus, volgens jou, begrijpelijk als moslims geen gelijke kansen krijgen op de arbeidsmarkt. Is het dan ook begrijpelijk als moslims een uitkering krijgen?

quote:
1s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 01:07 schreef Mishu het volgende:

[..]

De overheid moet zich er niet mee bemoeien, de rechter wel. We leven hier in Nederland in een rechtsstaat.

Toevallig was dat een domme ondernemer, maar iemand die een beetje nadenkt kan nog steeds discrimineren en het makkelijk bedekken. In plaats van te zeggen dat je geweigerd bent omdat je homo/moslim/etc. bent, zeg je gewoon dat een sollicitant niet bij het bedrijf past o.i.d.
Terrorism is the poor mans war, war is the rich mans terrorism.
  vrijdag 19 februari 2016 @ 01:24:56 #111
424655 MisterCe
The B but not the C
pi_160033614
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 01:07 schreef Mishu het volgende:

[..]

Dat is nu de situatie, waar ik het dus niet mee eens ben. Vind je dat je mensen in je huis mag weigeren om hun afkomst?

De overheid moet zich er niet mee bemoeien, de rechter wel. Klopt mijn vermoeden dat jij je niet realiseert dat de wetten, die de rechter toetst, door de overheid wordt opgesteld?
  vrijdag 19 februari 2016 @ 01:26:26 #112
424655 MisterCe
The B but not the C
pi_160033627
quote:
10s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 01:24 schreef Baghdaddy het volgende:

[..]

Het is dus, volgens jou, begrijpelijk als moslims geen gelijke kansen krijgen op de arbeidsmarkt. Is het dan ook begrijpelijk als moslims een uitkering krijgen?
Nee, ze hebben gelijke kansen gekregen. Alleen hebben ze die kansen verprutst.
pi_160033659
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 01:26 schreef MisterCe het volgende:

[..]

Nee, ze hebben gelijke kansen gekregen. Alleen hebben ze die kansen verprutst.
Wie is "ze". Is er sprake van een homogene groep? Is een willekeurige moslim verantwoordelijk voor de daden van anderen?
  vrijdag 19 februari 2016 @ 01:31:54 #114
424655 MisterCe
The B but not the C
pi_160033697
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 01:28 schreef Baghdaddy het volgende:

[..]

Wie is "ze". Is er sprake van een homogene groep? Is een willekeurige moslim verantwoordelijk voor de daden van anderen?
Uiteraard niet. Maar het is wel heel begrijpelijk, en ik denk ook heel verstandig, om wanneer bijvoorbeeld je 5 x een Marokkaan hebt aangenomen, en 5 keer werd er door de betreffende Marokkaan gestolen, dat je de 6e keer denkt: hmmm misschien deze keer geen Marokkaan.

Maar jij zou na 10 x nog steeds voor een Marokkaan gaan natuurlijk.
pi_160033782
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 01:31 schreef MisterCe het volgende:

[..]

Uiteraard niet. Maar het is wel heel begrijpelijk, en ik denk ook heel verstandig, om wanneer bijvoorbeeld je 5 x een Marokkaan hebt aangenomen, en 5 keer werd er door de betreffende Marokkaan gestolen, dat je de 6e keer denkt: hmmm misschien deze keer geen Marokkaan.

Maar jij zou na 10 x nog steeds voor een Marokkaan gaan natuurlijk.
Je bent niet consistent met je verhaal. Eerst heb je het over moslims, welke bestaan uit allerlei culturen en nationaliteiten, en vervolgens heb je het opeens over Marokkanen. Moslim == Marokkaan?

Overigens heb ik genoeg ervaring met het aannemen van stagiaires of afstudeerders. In een professionele context kies je op basis van kwaliteiten en werkervaring en niet op basis van een aantal rotte appeltjes. Als bijvoorbeeld een Marokkaans persoon zichzelf bewezen heeft zal hij gekozen worden ongeacht eventuele vooroordelen.
  vrijdag 19 februari 2016 @ 02:00:18 #116
424655 MisterCe
The B but not the C
pi_160033985
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 01:39 schreef Baghdaddy het volgende:

[..]

Je bent niet consistent met je verhaal. Eerst heb je het over moslims, welke bestaan uit allerlei culturen en nationaliteiten, en vervolgens heb je het opeens over Marokkanen. Moslim == Marokkaan?

Overigens heb ik genoeg ervaring met het aannemen van stagiaires of afstudeerders. In een professionele context kies je op basis van kwaliteiten en werkervaring en niet op basis van een aantal rotte appeltjes. Als bijvoorbeeld een Marokkaans persoon zichzelf bewezen heeft zal hij gekozen worden ongeacht eventuele vooroordelen.

Ik ben zeker wel consistent. Waar het om gaat is dat, wanneer je slechte ervaringen hebt met bepaalde nationaliteiten, religies of wat dan ook, je deze ervaringen meeneemt in je verdere beslissingen. En het maakt niet uit of je het over Belgen, japanners, Hindoes, moslims of wat dan ook hebt. En vaak kom je uit op Marokkanen of moslims omdat men daar gewoon het vaakst slechte ervaringen mee heeft. Geloof me, dat is niet mijn schuld.

Ik ken mensen met horecazaken die geen Marokkanen meer toelaten, puur om het feit dat met die gasten het vaakst problemen zijn. En natuurlijk zijn daar ook Marokkanen, die helemaal geen problemen willen veroorzaken, de dupe van. Maar als hardwerkende horecaondernemer kun je niet anders dan daar schijt aan hebben. Je hebt een gezin te onderhouden en je hebt gewoon niet de luxe, die jij blijkbaar wel hebt, om elke keer maar weer het risico te nemen. Na een paar incidenten komen de mensen je tent niet meer binnen.

Jij zult dit standpunt uiteraard niet begrijpen maar ik doe dat wel. Als me dat een racist maakt dan ben ik een trotse racist.
  vrijdag 19 februari 2016 @ 02:25:14 #117
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_160034218
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 01:39 schreef Baghdaddy het volgende:
Als bijvoorbeeld een Marokkaans persoon zichzelf bewezen heeft
En hoeveel zijn dat er, buiten Aboutaleb?
  vrijdag 19 februari 2016 @ 02:59:31 #118
444765 GOLDFIN9ER
geen SILVERFIN9ER
pi_160034431
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 01:21 schreef Mishu het volgende:

[..]

Er wordt dus al 1 ondernemer vervolgd.

Binnenkort ook maar eens solliciteren met een mannelijke naam :X dikke schadevergoeding innen?
Even heel zwart wit;

Als het mijn eigen bedrijf is, bepaal ik toch zeker wel zelf wie ik aanneem?

Als ik geen homo's of moslims voor me wil hebben werken is dat m'n goed recht en als ik dat eerlijk zou willen zeggen, moet dat kunnen. Leuk is het niet, maar strafbaar?

Het wordt een ander verhaal als een medewerker van een groot bedrijf die over de sollicitaties gaat en niet de eigenaar is, expres geen moslims of homo's gaat aannemen omdat ie daar niet mee wil samen werken.
pi_160034433
quote:
Dit is al jaren bekend!

De uitdaging loopt..
Je hebt een terecht punt; dit soort arbeidsmarktdiscriminatie moet worden aangepakt.

Maar je bent als user volstrekt ongeloofwaardig als je één topic verderop precies dezelfde arbeidsmarktdiscriminatie, maar dan van homo's, gewoon goedpraat.

Jammer dat je zulke dubbele maatstaven hebt.
pi_160034825
Of dit goed is kun je betwijfelen, wel zou het leven heel vermoeiend zijn als je hersenen niet continue gebruik maken van vooroordelen en stereotypen, zijn genoeg wetenschappelijke onderzoeken naar geweest.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_160034895
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 02:59 schreef GOLDFIN9ER het volgende:

[..]

Even heel zwart wit;

Als het mijn eigen bedrijf is, bepaal ik toch zeker wel zelf wie ik aanneem?

Als ik geen homo's of moslims voor me wil hebben werken is dat m'n goed recht en als ik dat eerlijk zou willen zeggen, moet dat kunnen. Leuk is het niet, maar strafbaar?
Nee, dat is niet je goed recht en ja, dat is strafbaar, Als dat je niet bevalt moet je gaan lobbyen om de wet te veranderen - maar tot die tijd hem gewoon gehoorzamen.

Of gewoon geen eigen bedrijf gaan beginnen natuurlijk - maar ook als je in loondienst gaat werken zullen er zat regels zijn die je waarschijnlijk stompzinnig vindt maar waar je je toch aan moet houden.
pi_160034932
Jankerds. Hoeveel joden en homo's zouden er in bedrijven werken waarvan de eigenaar een moslim is? Ik vermoed dat dat percentage dicht bij nul ligt.
pi_160034958
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 07:11 schreef Braindead2000 het volgende:
Jankerds. Hoeveel joden en homo's zouden er in bedrijven werken waarvan de eigenaar een moslim is? Ik vermoed dat dat percentage dicht bij nul ligt.
En dus moeten die eigenaren aangepakt worden ;)
Of ons kabinet dat aandurft.. tsja.
  vrijdag 19 februari 2016 @ 07:26:42 #124
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_160035033
Het is jammer dat er niet gereageerd wordt op mijn reactie.

Zolang de moslim(gemeenschap) zijn geloof en cultuur boven de onze zet, en wij ons aan hun aan moeten passen, zal de acceptatie laag blijven.

Waarom werken er anders nu zoveel polen in de productie ten opzichte van Marokkanen ? Een Pool werkt zich het schompes en zeurt niet. Die is hooguit in het weekend dronken. Geen last van Ramadan, bepaalde gewoontes die werk belemmeren of andere fratsen..
Leer spaties gebruiken!
Op donderdag 16 december 2010 20:05 schreef craftyvirus het volgende:
Bootje84 is een westlander waar ik respect voor heb :@ :P
  FOK!fotograaf vrijdag 19 februari 2016 @ 07:37:47 #125
842 Zorro
Z
pi_160035083
Belachelijke praktijken inderdaad. Hard aanpakken.
Een valse naam opgeven op een CV, afwijzen zo iemand. Die zal verder ook wel niet te vetrouwen zijn.
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
  vrijdag 19 februari 2016 @ 07:47:45 #126
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_160035128
Misschien na drie generaties in een heel ander land met een hele andere cultuur gewoond te hebben, je kinderen eens een andere voornaam geven dan Mohammed, Muhammed of Mahammed? Is dat geen goed beginnetje? Je bent geen Arabier meer, je gaat niet meer terug naar "huis" en je kinderen helemaal niet meer. Accepteer het.

Maar goed, dan ben je vast en zeker weer een verkaasde verrader ofzoiets.

Een deel van mijn familie woont als sinds de jaren '50 in Canada, bij de daar geboren kinderen is geen Jan, Piet of Klaas meer te vinden.

[ Bericht 15% gewijzigd door Twiitch op 19-02-2016 07:53:18 ]
pi_160035170
quote:
7s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 07:47 schreef Twiitch het volgende:
Misschien na drie generaties in een heel ander land met een hele andere cultuur gewoond te hebben, je kinderen eens een andere voornaam geven dan Mohammed, Muhammed of Mahammed? Is dat geen goed beginnetje? Je bent geen Arabier meer, je gaat niet meer terug naar "huis" en je kinderen helemaal niet meer. Accepteer het.

Een deel van mijn familie woont als sinds de jaren '50 in Canada, bij de daar geboren kinderen is geen Jan, Piet of Klaas meer te vinden.
Ies koeltoer.
  vrijdag 19 februari 2016 @ 08:50:08 #128
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_160035653
Zoals je in de post van JanLul c.s. kunt lezen, zit het gif diep in de samenleving.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_160035858
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 07:11 schreef Braindead2000 het volgende:
En hoe rechtvaardigt dat precies de arbeidsmarktdiscriminatie van jonge allochtonen?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_160035865
quote:
2s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 08:50 schreef Ringo het volgende:
Zoals je in de post van JanLul c.s. kunt lezen, zit het gif diep in de samenleving.
Ach, die jongen is gewoon boos omdat hij zelf nergens aan de bak komt.
pi_160035868
en in marokko is het andersom
  vrijdag 19 februari 2016 @ 09:23:24 #132
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_160035953
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2016 21:56 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Vaak wel.
Je weet meteen de achtergrond.
Maar een Wesley met toch een HBO studie, zijn er zat die hun achtergrond willen doorbreken.

Maar als ik een hiring manager zou zijn zou ik iemand laten komen ongeacht achtergrond. Nadeel is dat ze tegenwoordig denk ik best wat reacties krijgen en een recruiter laten schiften.

Wel grappig dat ik vaak heb dat een bepaalde naam bij iemand past, zelden klopt het niet.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
  vrijdag 19 februari 2016 @ 09:28:08 #133
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_160035995
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 09:23 schreef nils7 het volgende:

[..]

Wel grappig dat ik vaak heb dat een bepaalde naam bij iemand past, zelden klopt het niet.
Jij kunt dus in bijna (>90%) alle gevallen de naam van iemand goed gokken?!

Dat is heel bijzonder!
  vrijdag 19 februari 2016 @ 09:33:38 #134
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_160036041
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 09:28 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Jij kunt dus in bijna (>90%) alle gevallen de naam van iemand goed gokken?!

Dat is heel bijzonder!
Nee dat een naam gewoon bij iemand past.
Je ziet iemand lopen en dan hoor je: "hij heet Timo" nou dan vind ik vaak dat hij inderdaad (in dit geval) een Timo is.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_160036081
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2016 21:42 schreef Peachbird het volgende:

[..]

Zozo. Zoveel grote mensen woorden gebruiken en ze niet begrijpen.
Ik vind je dapper!
pi_160036179
Wat ik dan weer jammer vind, is dat deze Marokkaanse 'Chantal de Jong' niet gewoon naar dat sollicitatiegesprek is gegaan. Dan had ze in ieder geval haar verhaal kunnen doen en misschien had ze het bedrijf wel positief kunnen verassen door te laten zien dat er ook fijne Marrokaanse vrouwen zijn (zonder hoofddoek).
Maar nee hoor, gelijk weer boos worden en de media opzoeken (waarmee ik meteen dit verhaal een beetje in twijfel trek, maar goed).

Anyway, natuurlijk heb je achterstand als je als Achmed of Mohammed solliciteert, zo werkt de maatschappij nou eenmaal. Maar hoe gaat dit als je zelf als Nederlander solliciteert in een Arabisch land?
٩๏̯͡๏)۶
  vrijdag 19 februari 2016 @ 09:48:04 #137
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_160036213
quote:
7s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 09:44 schreef Ronaldsen het volgende:
positief kunnen verassen
Daar zal dat bedrijf ook wel bang voor geweest zijn toen ze "Rachida" lazen.
pi_160036251
quote:
Wat ik dan weer jammer vind, is dat deze Marokkaanse 'Chantal de Jong' niet gewoon naar dat sollicitatiegesprek is gegaan. Dan had ze in ieder geval haar verhaal kunnen doen en misschien had ze het bedrijf wel positief kunnen verassen door te laten zien dat er ook fijne Marrokaanse vrouwen zijn (zonder hoofddoek).
Maar nee hoor, gelijk weer boos worden en de media opzoeken (waarmee ik meteen dit verhaal een beetje in twijfel trek, maar goed).

Anyway, natuurlijk heb je achterstand als je als Achmed of Mohammed solliciteert, zo werkt de maatschappij nou eenmaal. Maar hoe gaat dit als je zelf als Nederlander solliciteert in een Arabisch land?
Dus, als zij het doen, mogen wij het ook, ook al verbied onze grondwet het? Met andere woorden: Zo achterlijk als wij de Arabische landen vinden, zo achterlijk mogen wij zelf ook worden?
  vrijdag 19 februari 2016 @ 09:50:34 #139
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_160036255
quote:
Dan kom je met een vorstelijk salaris op een of andere compound terecht.

Wat is die vreemde vergelijking toch waard? We hebben het hier gvd over geboren Nederlanders (met internationale roots), niet over vreemdelingen met een tijdelijke werkvergunning.
Kennelijk voelt het voor sommige types fijn om te veronderstellen dat het er in Marokko of Saoedi-Arabië 'net zo' aan toegaat.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_160036268
quote:
9s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 09:50 schreef Ringo het volgende:

[..]

Wat is die vreemde vergelijking toch waard? We hebben het hier gvd over geboren Nederlanders
Dit natuurlijk ook. De Zika mug heeft volgens mij vroeger hier ook toegeslagen. Een hoop mensen met kleine hersenen.
pi_160036336
quote:

[..]

Nou ja in Saoedi-Arabië misschien wel, aangezien de autochtone bevolking daar weigert te werken (dan kan zelfs jij niet ontkennen).

Maar goed, voor de gemiddelde kantoorbaan kon het wel eens flink tegenvallen om als etnische Nederlander geboren in Marokko een baan te vinden. Discriminatie heb je overal.
٩๏̯͡๏)۶
pi_160036379
quote:

[..]

Wat is die vreemde vergelijking toch waard? We hebben het hier gvd over geboren Nederlanders (met internationale roots), niet over vreemdelingen met een tijdelijke werkvergunning.
Kennelijk voelt het voor sommige types fijn om te veronderstellen dat het er in Marokko of Saoedi-Arabië 'net zo' aan toegaat.
Daar worden wij ook gediscrimineerd, dus mogen wij het hier ook!!!

Een beetje de 'maar hullie doen het ook'-redenaties waar iedereen zo boos om wordt zodra ze gebruikt worden om een misdaad van een lichtgetinte kansenparel goed te praten.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
  vrijdag 19 februari 2016 @ 10:02:25 #143
424655 MisterCe
The B but not the C
pi_160036414
quote:
10s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 09:13 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

En hoe rechtvaardigt dat precies de arbeidsmarktdiscriminatie van jonge allochtonen?
het rechtvaardigt het niet. Het geeft wel de selectieve verontwaardiging aan die men hanteert.
pi_160036436
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 10:02 schreef MisterCe het volgende:

[..]

het rechtvaardigt het niet. Het geeft wel de selectieve verontwaardiging aan die men hanteert.
Wat je doet is het ene kwaad vergoelijken door naar het andere te wijzen.
pi_160036445
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2016 21:38 schreef JanKorteachternaam het volgende:
Waarom is dat erg?

Weer met (zo goed als) alleen maar Nederlanders werken ipv een mengsel van van alles is één van de dingen die mij tegen gaat vallen als ik ooit weer in Nederland aan het werk ga. Lijkt mij oersaai. :O
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
  vrijdag 19 februari 2016 @ 10:05:35 #146
424655 MisterCe
The B but not the C
pi_160036457
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 09:50 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Dus, als zij het doen, mogen wij het ook, ook al verbied onze grondwet het? Met andere woorden: Zo achterlijk als wij de Arabische landen vinden, zo achterlijk mogen wij zelf ook worden?
Jij vindt de Arabische landen achterlijk?
  vrijdag 19 februari 2016 @ 10:06:43 #147
424655 MisterCe
The B but not the C
pi_160036469
quote:

Aangezien de meerderheid zich redelijk aanpast en zich gedraagt, zou het me niet eens verbazen dat ze het daar helemaal niet zo slecht doen.
  vrijdag 19 februari 2016 @ 10:09:29 #148
424655 MisterCe
The B but not the C
pi_160036524
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 10:03 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Wat je doet is het ene kwaad vergoelijken door naar het andere te wijzen.
Ik niet. Ik constateer een selectieve verontwaardiging en dat stel ik aan de kaak. Is dat niet mogelijk? Sluiten de wetten van de quantummechanica dit uit?

Maar wat ik wel goedkeur, is dat wanneer je herhaaldelijk slechte ervaringen hebt met bepaalde groepen, je deze ervaringen meeneemt in je selectieprocedure. Is alleen maar verstandig denk ik.
  vrijdag 19 februari 2016 @ 10:10:40 #149
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_160036541
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 09:33 schreef nils7 het volgende:

[..]

Nee dat een naam gewoon bij iemand past.
Je ziet iemand lopen en dan hoor je: "hij heet Timo" nou dan vind ik vaak dat hij inderdaad (in dit geval) een Timo is.
Oh achteraf zeg maar. Dat herken ik wel ja.
  vrijdag 19 februari 2016 @ 10:12:26 #150
79262 Dwersdriever
Justified Ancient of MuMu
pi_160036562
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 02:59 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Jammer dat je zulke dubbele maatstaven hebt.
Niemand wil zelf gediscrimineerd worden, maar zelf niet discrimineren is vaak te veel gevraagd.
We Came A Long Time Ago
Nine Nine Two - But You Did Not Know
pi_160036568
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 10:09 schreef MisterCe het volgende:

[..]

Ik niet. Ik constateer een selectieve verontwaardiging en dat stel ik aan de kaak. Is dat niet mogelijk? Sluiten de wetten van de quantummechanica dit uit?
Waar maak jij uit op dat de jongeren die worden gediscrimineerd, er geen moeite hebben dat homo's hetzelfde overkomt?

Bovendien is de bewering dat homo's stelselmatig worden gediscrimineerd door islamitische werkgevers slechts een aanname van jouw kant. Ik geloof best dat er moslims zijn die weigeren te werken met homo's (maar guess what, er zijn ook autochtonen die niets van gays moeten weten), maar er lijkt geen sprake van een maatschappelijk probleem. Tenzij ik het heb gemist, dan lees ik dat graag.
  vrijdag 19 februari 2016 @ 10:13:47 #152
424655 MisterCe
The B but not the C
pi_160036587
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 00:08 schreef rutger05 het volgende:

[..]

Prima. Leeftijdsdiscriminatie komt tot 6 keer meer voor dan andere vormen van discriminatie. Toch hoor je daar de overheid, vakbonden en andere organisaties maar zeer weinig over. Ook in de media is geen aandacht voor. Daardoor blijven veel mensen die nog prima in staat zijn om bij te dragen aan de economie noodgedwongen aan de kant staan, omdat zij gediscrimineerd worden op leeftijd.
die worden niet zozeer niet aangenomen omdat ze een bepaalde leeftijd hebben maar omdat ze bepaalde salariseisen hebben.
  vrijdag 19 februari 2016 @ 10:14:56 #153
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_160036605
Nou én ? Iedere werkgever mag toch zelf maken wat voor mensen hij in dienst wil nemen ? Als een vrouw van 58 jr solliciteert en niet wordt uitgenodigd weet ze de reden daarvoor ook maar dan helpt klagen in de media niet. :D
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  vrijdag 19 februari 2016 @ 10:14:57 #154
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_160036606
quote:
7s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 07:47 schreef Twiitch het volgende:

Dit is ook wel een punt trouwens. Zelfs de zoon van dokter Pol (Nederlandse dierenarts in Canada ofzo op National Geographic) moest nog Nederlands leren omdat er een oom vanuit Nederland langs kwam.

De 3e generatie Mohameds en Hassans hier krijgen nog steeds als eerste taal Arabisch aangeleerd met als 2e taal een keer het Nederlands.
Zo erg dat het zelfs de autochtone jeugd begint te verzieken met dat irritante kut aczzzent van ze..
  vrijdag 19 februari 2016 @ 10:16:27 #155
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_160036622
quote:
14s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 10:14 schreef Woelwater het volgende:

[..]

Dit is ook wel een punt trouwens. Zelfs de zoon van dokter Pol (Nederlandse dierenarts in Canada ofzo op National Geographic) moest nog Nederlands leren omdat er een oom vanuit Nederland langs kwam.

De 3e generatie Mohameds en Hassans hier krijgen nog steeds als eerste taal Arabisch aangeleerd met als 2e taal een keer het Nederlands.
Zo erg dat het zelfs de autochtone jeugd begint te verzieken met dat irritante kut aczzzent van ze..
Ik ben twee keer bij de familie in Canada geweest, de voertaal van m'n ooms, tantes, neven en nichten is gewoon Engels inderdaad. Nederlands kunnen ze niet behalve degene die daadwerkelijk geëmigreerd zijn, en die hebben inmiddels een duidelijk accent wanneer ze Nederlands spreken.
  vrijdag 19 februari 2016 @ 10:17:24 #156
424655 MisterCe
The B but not the C
pi_160036639
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 10:12 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Waar maak jij uit op dat de jongeren die worden gediscrimineerd, er geen moeite hebben dat homo's hetzelfde overkomt?

Bovendien is de bewering dat homo's stelselmatig worden gediscrimineerd door islamitische werkgevers slechts een aanname van jouw kant. Ik geloof best dat er moslims zijn die weigeren te werken met homo's (maar guess what, er zijn ook autochtonen die niets van gays moeten weten), maar er lijkt geen sprake van een maatschappelijk probleem. Tenzij ik het heb gemist, dan lees ik dat graag.
Waar beweer ik dat de jongeren die worden gediscrimineerd, er geen moeite hebben dat homo's hetzelfde overkomt?

Jij doet verder of er geen verschillen zitten in frequenties. Denk je nou echt dat het ongeveer net zo vaak voorkomt dat autochtone homo's discrimineren als moslims homo's discrimineren?

En wat selectieve verontwaardiging betreft, weet je wel wat dat betekent?
pi_160036642
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 10:14 schreef deedeetee het volgende:
Nou én ? Iedere werkgever mag toch zelf maken wat voor mensen hij in dienst wil nemen ? Als een vrouw van 58 jr solliciteert en niet wordt uitgenodigd weet ze de reden daarvoor ook maar dan helpt klagen in de media niet. :D
Hoezo niet? Rachida heeft bereikt dat wij een discussie voeren met z'n allen. Rachida heeft de krant bereikt. Ze bereikt meer dan wij allemaal met ons geklaag bij elkaar.
  vrijdag 19 februari 2016 @ 10:19:59 #158
424655 MisterCe
The B but not the C
pi_160036671
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 10:17 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Hoezo niet? Rachida heeft bereikt dat wij een discussie voeren met z'n allen. Rachida heeft de krant bereikt. Ze bereikt meer dan wij allemaal met ons geklaag bij elkaar.
Overigens bereiken Marokkanen wel vaker de krant.
  vrijdag 19 februari 2016 @ 10:21:50 #159
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_160036693
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 10:17 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Ik heb t over de 58 jarige dame, niet over de moslima die verontwaardigd is dat er mensen zijn die liever geen risico lopen met iemand uit een groep beruchte lastposten.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  vrijdag 19 februari 2016 @ 10:25:59 #160
423584 begaaierd
Ik Begaai, Hij Begaait, Wij...
pi_160036742
quote:

[..]

quote:
Man man man.

Ik wilde een serieuze reactie geven maar je bent het gewoon niet waard. Met je selectieve discriminatie.
Autochtonen kunnen wel discrimineren en allochtonen niet :')
  vrijdag 19 februari 2016 @ 10:26:47 #161
424655 MisterCe
The B but not the C
pi_160036749
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 10:25 schreef begaaierd het volgende:

[..]

[..]

Man man man.

Ik wilde een serieuze reactie geven maar je bent het gewoon niet waard. Met je selectieve discriminatie.
Autochtonen kunnen wel discrimineren en allochtonen niet :')
heb je niet door dat hij aan het trollen is?
  vrijdag 19 februari 2016 @ 10:35:50 #162
423584 begaaierd
pi_160036884
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 10:26 schreef MisterCe het volgende:

[..]

heb je niet door dat hij aan het trollen is?
Ik hoop voor hem dat ie aan het trollen is. Zo niet, dan wens ik hem heel erg veel succes in zijn verdere leventje!
pi_160036952
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 10:17 schreef MisterCe het volgende:

[..]

Waar beweer ik dat de jongeren die worden gediscrimineerd, er geen moeite hebben dat homo's hetzelfde overkomt?
Als dat niet het geval is, waarom is het voor dit topic dan relevant dat allochtone werkgevers homo's discrimineren? Want wie is er dan precies selectief verontwaardigd?
  vrijdag 19 februari 2016 @ 10:42:07 #164
424655 MisterCe
The B but not the C
pi_160036987
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 10:39 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Als dat niet het geval is, waarom is het voor dit topic dan relevant dat allochtone werkgevers homo's discrimineren? Want wie is er dan precies selectief verontwaardigd?
Links Nederland. Durf je niet toe te geven dat er veel heviger wordt gereageerd wanneer er een allochtoon wordt gediscrimineerd dan wanneer er een autochtoon wordt gediscrimineerd.
pi_160037043
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 10:42 schreef MisterCe het volgende:

[..]

Links Nederland. Durf je niet toe te geven dat er veel heviger wordt gereageerd wanneer er een allochtoon wordt gediscrimineerd dan wanneer er een autochtoon wordt gediscrimineerd.
Het interessant mij persoonlijk verdomd weinig wat 'Links Nederland' hiervan vindt. Er wordt geconstateerd dat er sprake is van een maatschappelijk probleem, want allochtonen worden blijkbaar structureel gediscrimineerd op de arbeidsmarkt. Nu ben ik er zelf geen voorstander van om werkgevers te dwingen allochtonen in dienst te nemen, maar het is goed dat de kwestie wordt aangekaart.

Overigens was er laatst ook sprake van massale verontwaardiging toen een homoseksuele autochtoon vanwege zijn geaardheid werd afgewezen door een werkgever.
  vrijdag 19 februari 2016 @ 10:47:39 #166
424655 MisterCe
The B but not the C
pi_160037078
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 10:45 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Het interessant mij persoonlijk verdomd weinig wat 'Links Nederland' hiervan vindt. Er wordt geconstateerd dat er sprake is van een maatschappelijk probleem, want allochtonen worden blijkbaar structureel gediscrimineerd op de arbeidsmarkt. Nu ben ik er zelf geen voorstander van om werkgevers te dwingen allochtonen in dienst te nemen, maar het is goed dat de kwestie wordt aangekaart.

Overigens was er laatst ook sprake van massale verontwaardiging toen een homoseksuele autochtoon vanwege zijn geaardheid werd afgewezen door een werkgever.
Oke dus jij ontkent dat er heviger wordt gereageerd op discriminatie van allochtonen. Jouw standpunt is duidelijk.

En weet je of er ook uit islamitische hoek verontwaardiging is uitgesproken toen de homo werd geweigerd?
pi_160037145
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 10:47 schreef MisterCe het volgende:

[..]

Oke dus jij ontkent dat er heviger wordt gereageerd op discriminatie van allochtonen. Jouw standpunt is duidelijk.

En weet je of er ook uit islamitische hoe verontwaardiging is uitgesproken toen de homo werd geweigerd?
Hulde voor je discussietrucjes. Vooral dat voor mij invullen van mijn standpunt. Chapeau.

Terug naar het onderwerp: is het een probleem dat allochtonen structureel worden gediscrimineerd op de arbeidsmarkt? Ja of nee?
pi_160037198
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 10:51 schreef KoosVogels het volgende:

Terug naar het onderwerp: is het een probleem dat mensen structureel worden gediscrimineerd op de arbeidsmarkt? Ja of nee?
Over discussietrucjes gesproken, ik heb even je stelling aangepast.
  vrijdag 19 februari 2016 @ 10:59:54 #169
423584 begaaierd
pi_160037294
Toch maar een serieuze reactie dan ook al is de TS het niet waard.

Ik heb dit verhaal al eens eerder bij een ander onderwerp geplaatst.

Mijn stiefvader heeft een middel groot bedrijf met 30 werknemers. Hij heeft in het verleden vaak allochtonen in dienst gehad. Maar heeft met 9 van de 10 allochtonen werknemers problemen gehad.
Het is nu zelfs zo ver dat hij Marokkanen gewoon al niet meer aan neemt gewoonweg omdat zij totaal geen respect hebben voor gezag. Ze nemen niets van iemand aan. Verzieken de sfeer.

Wat overigens dan wel weer vreemd is, is dat er wel een aantal Polen en een Albanees werken en waar totaal geen problemen mee zijn. Sterker nog, deze heren werken meer en harder dan de autochtone werknemers.

Er worden wel degelijk allochtonen aangenomen naar mijn mening. Alleen een bepaalde groep (Marokkanen) wordt uitgesloten van de arbeidsmarkt. Is dit vervelend voor de personen uit deze groep die wel welwillend zijn? Ja. is hier de werkgever iets in te verwijten? Nee ik vind van niet. Je bent als werkgever geen liefdadigheidsinstelling.

[ Bericht 0% gewijzigd door begaaierd op 19-02-2016 11:06:57 ]
  vrijdag 19 februari 2016 @ 11:09:34 #170
423584 begaaierd
pi_160037475
quote:
14s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 10:54 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

Over discussietrucjes gesproken, ik heb even je stelling aangepast.
Mijn antwoord op de stelling is JA. Maar mijn vraag is dan; Bij wie ligt dit probleem?
Ik vind het te makkelijk om te zeggen dat alle schuld hiervoor bij de werknemers ligt, zie mijn reactie hierboven.
  vrijdag 19 februari 2016 @ 11:11:00 #171
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_160037495
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 10:59 schreef begaaierd het volgende:

Mijn stiefvader heeft een middel groot bedrijf met 30 werknemers. Hij heeft in het verleden vaak allochtonen in dienst gehad. Maar heeft met 9 van de 10 allochtonen werknemers problemen gehad.
Het is nu zelfs zo ver dat hij Marokkanen gewoon al niet meer aan neemt gewoonweg omdat zij totaal geen respect hebben voor gezag. Ze nemen niets van iemand aan. Verzieken de sfeer.

Wat overigens dan wel weer vreemd is, is dat er wel een aantal Polen en een Albanees werken en waar totaal geen problemen mee zijn. Sterker nog, deze heren werken meer en harder dan de autochtone werknemers.

Er worden wel degelijk allochtonen aangenomen naar mijn mening. Alleen een bepaalde groep (Marokkanen) wordt uitgesloten van de arbeidsmarkt. Is dit vervelend voor de personen uit deze groep die wel welwillend zijn? Ja. is hier de werkgever iets in te verwijten? Nee ik vind van niet. Je bent als werkgever geen liefdadigheidsinstelling.
Die standaard reflex dat we de schuld bij onszelf zoeken moet eens stoppen. Beter moet de Marokkaanse gemeenschap eens bij zichzelf te rade gaan waarom dit probleem bestaat voordat ze een racisme tirade afsteken.
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
pi_160037498
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 10:13 schreef MisterCe het volgende:

[..]

die worden niet zozeer niet aangenomen omdat ze een bepaalde leeftijd hebben maar omdat ze bepaalde salariseisen hebben.
Ze worden niet uitgenodigd voor een gesprek dus salariseisen komt er helemaal niet aan te pas.
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
pi_160037526
Ze kunnen ook de pabo niet halen, zie NRC van vandaag "de Pabo wordt steeds witter'
Tsja, na al die jaren nog geen nederlands spreken hakt erin.
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
  vrijdag 19 februari 2016 @ 11:13:38 #174
424655 MisterCe
The B but not the C
pi_160037552
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 10:51 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Hulde voor je discussietrucjes. Vooral dat voor mij invullen van mijn standpunt. Chapeau.

Terug naar het onderwerp: is het een probleem dat allochtonen structureel worden gediscrimineerd op de arbeidsmarkt? Ja of nee?
Als je er zo vaag over blijft doen dan moet ik wel mijn interpretatievermogen gebruiken. Je zou ook duidelijk antwoord kunnen geven maar misschien beviel je het antwoord niet, dat kan.

Om te beginnen ben ik niet eens met de stelling dat allochtonen structureel worden gediscrimineerd. Het zal zeker voorkomen maar in de bedrijven waar ik heb gewerkt zag ik altijd wel allochtonen rondlopen. Loop in Amsterdam een AH binnen en je ziet meer allochtonen dan autochtonen.

Wel denk ik dat er een groep is die vaker dan alle andere allochtonen wordt gediscrimineerd. En dat zijn denk ik Marokkanen. Waarom? De mensen die ik ken, en een zaak hebben, geven aan dat het gewoon een te groot risico is. Ze hebben vaak wel Marokkanen in dienst gehad maar dat draaide altijd uit op problemen (diefstal/bedreiging etc). Ik ken ook horecazaken die geen Marokkanen meer toelaten. Niet omdat ze een hekel hebben aan Marokkanen maar omdat het meestal Marokkanen zijn die voor problemen zorgen.

Zoals ik al eerder aangaf zijn daar ook Marokkanen de dupe van die niet de intentie hadden om problemen te veroorzaken maar als horecazaak heb je niet de luxe om keer op keer incidenten in je tent te hebben. Op een gegeven moment mijden mensen je zaak en dan kun je wel opdoeken. Met een gezin te onderhouden is dit wel iets om rekening mee te houden.

Is deze situatie een probleem? Jazeker. We moeten het echter niet het probleem maken van hard werkende ondernemers. Als het gedrag van veel Marokkanen niet verandert zal dit niet veranderen. Wat ik jou duidelijk probeer te maken is dat die mensen helemaal geen racisten zijn, het zijn hardwerkende mensen die hun gezin willen onderhouden.
  vrijdag 19 februari 2016 @ 11:15:22 #175
424655 MisterCe
The B but not the C
pi_160037580
quote:
11s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 11:11 schreef ietjefietje het volgende:

[..]

Ze worden niet uitgenodigd voor een gesprek dus salariseisen komt er helemaal niet aan te pas.
Sommige dingen zijn algemeen bekend.
pi_160037618
Het mes snijdt aan twee kanten, ik hoop dat ze de discriminatie die er wel degelijk is keihard aanpakken en vervolgens hoop ik dat de jankerds onder de allochtonen ook de deksel op de neus krijgen voor hun keiharde gefaal in deze samenleving.
  vrijdag 19 februari 2016 @ 11:21:06 #177
424655 MisterCe
The B but not the C
pi_160037693
quote:
14s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 11:17 schreef Harmankardon het volgende:
Het mes snijdt aan twee kanten, ik hoop dat ze de discriminatie die er wel degelijk is keihard aanpakken en vervolgens hoop ik dat de jankerds onder de allochtonen ook de deksel op de neus krijgen voor hun keiharde gefaal in deze samenleving.
Stel je een hardwerkende groenteboer eens voor. Hij heeft Marokkanen in dienst maar elke keer zorgen die voor problemen, bijvoorbeeld door diefstal en door andere mensen te bedreigen.

Op een gegeven moment, als hij weer op zoek moet naar nieuw personeel, denkt hij: ik ga deze keer niet voor een Marokkaan.

Deze man wil jij dus keihard aanpakken?
pi_160037777
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 11:21 schreef MisterCe het volgende:

[..]

Stel je een hardwerkende groenteboer eens voor. Hij heeft Marokkanen in dienst maar elke keer zorgen die voor problemen, bijvoorbeeld door diefstal en door andere mensen te bedreigen.

Op een gegeven moment, als hij weer op zoek moet naar nieuw personeel, denkt hij: ik ga deze keer niet voor een Marokkaan.

Deze man wil jij dus keihard aanpakken?
Je schetst een ontzettende gestuurde casus om een heel breed probleem neer te zetten, dat is een valse tegenstelling maar om je ''vraag'' te beantwoorden: ja, want het is en blijft discriminatie. Er zijn meer dan genoeg preventieve maatregelen die je als werkgever kan treffen om te onderzoeken wie je binnenhaalt.
  vrijdag 19 februari 2016 @ 11:27:53 #179
424655 MisterCe
The B but not the C
pi_160037807
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 11:26 schreef Harmankardon het volgende:

[..]

Je schetst een ontzettende gestuurde casus om een heel breed probleem neer te zetten, dat is een valse tegenstelling maar om je ''vraag'' te beantwoorden: ja, want het is en blijft discriminatie. Er zijn meer dan genoeg preventieve maatregelen die je als werkgever kan treffen om te onderzoeken wie je binnenhaalt.
Hoe dan? Overigens een casus die niet heel zeldzaam is hoor.
pi_160037900
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 11:27 schreef MisterCe het volgende:

[..]

Hoe dan?
- referenties nabellen;
- uitgebreider antecedentenonderzoek;
- assessments klinkt wat zwaar voor bepaalde functies maar rollenspellen geven vaak al heel veel inzicht;
- collegas een diepgaand sollicitatiegesprek laten voeren en daar kun je als werkgever prima zelf de samenstelling van maken.

In het kort: van een sollicitatie ook echt een procedure maken en niet voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.
pi_160037937
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 10:59 schreef begaaierd het volgende:

Ik ken er genoeg die hetzelfde hebben. Het is niet discriminatie van allochtonen, het is gewoon wijsheid verkregen uit ervaring. Er is geen onwilligheid bij de werkgevers, er is gewoon onwilligheid om te werken bij de Marokkanen. En ja, als je er 9 hebt gehad die allemaal voor een verziekte sfeer en voor meer problemen zorgde, wil je niet eens beginnen aan die 10de. Ongeacht of je mis zit. Kijk je vervolgens even rond op de werkvloer, zie je echt niet alleen maar NL'ers.

En nu gaan er een paar lopen muiten en de werkgevers de schuld geven natuurlijk van discriminatie op de arbeidsmarkt. Denk dat de marokkanen beter naar zichzelf kunnen kijken, als ze weer eens worden afgewezen. Alleen dat is heel er moeilijk bij die groep heb ik gemerkt.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  vrijdag 19 februari 2016 @ 11:35:25 #182
424655 MisterCe
The B but not the C
pi_160037952
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 11:32 schreef Harmankardon het volgende:

[..]

- referenties nabellen;
- assessments klinkt wat zwaar voor bepaalde functies maar rollenspellen geven vaak al heel veel inzicht;
- collegas een diepgaand sollicitatiegesprek laten voeren en daar kun je als werkgever prima zelf de samenstelling van maken.

In het kort: van een sollicitatie ook echt een procedure maken en niet voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.
Voor een zaterdagbaantje bij een groenteboer :')

Je hebt zelf zeker geen bedrijf, klopt dit?
pi_160037982
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 11:35 schreef MisterCe het volgende:

[..]

Voor een zaterdagbaantje bij een groenteboer :')

Je hebt zelf zeker geen bedrijf, klopt dit?
Jij bent goed in het stellen van vragen en ze dan zelf impliciet invullen, klopt dit?

Hoe is wat ik wel of niet doe voor werk en bij welke organisatie relevant in het kader van een grondwettelijk recht?
  vrijdag 19 februari 2016 @ 11:39:30 #184
423584 begaaierd
pi_160038021
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 11:32 schreef Harmankardon het volgende:

[..]

- referenties nabellen;

Waarom zou je deze moeite doen als er 10 andere klaar staan?
  vrijdag 19 februari 2016 @ 11:42:29 #185
424655 MisterCe
The B but not the C
pi_160038070
quote:
10s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 11:37 schreef Harmankardon het volgende:

[..]

Jij bent goed in het stellen van vragen en ze dan zelf impliciet invullen, klopt dit?

Hoe is wat ik wel of niet doe voor werk en bij welke organisatie relevant in het kader van een grondwettelijk recht?
??? Jij komt toch met die punten?

In zoverre maakt het uit dat de praktijk vaak anders is dan de theorie. In theorie kun je een mooi verhaal maken maar als je dit in de praktijk toepast dan kan je dit je faillissement betekenen.

Begin eens een disco zou ik zeggen, en laat allemaal groepen Marokkanen binnen. Dan kun je de praktijk proeven waar men mee te maken heeft. Uiteraard zou jij alleen Marokkanen weigeren die zich al hebben misdragen. Marokkanen die zich nog niet hebben misdragen zou jij natuurlijk altijd blijven toelaten want jij bent ethisch verantwoord bezig. Klopt mijn veronderstelling?
pi_160038116
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 11:13 schreef MisterCe het volgende:

[..]

Als je er zo vaag over blijft doen dan moet ik wel mijn interpretatievermogen gebruiken. Je zou ook duidelijk antwoord kunnen geven maar misschien beviel je het antwoord niet, dat kan.
Ik doe niet vaag, ik heb gewoon geen boodschap aan de mogelijke selectieve verontwaardiging van 'Links Nederland'. Ik ben niet links en ik stem niet links, dus het zal mij verder een worst wezen of men ter linkerzijde inconsequent is. Het gaat mij puur en alleen om het voorliggende onderwerp.
  vrijdag 19 februari 2016 @ 11:47:41 #187
424655 MisterCe
The B but not the C
pi_160038150
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 11:45 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ik doe niet vaag, ik heb gewoon geen boodschap aan de mogelijke selectieve verontwaardiging van 'Links Nederland'. Ik ben niet links en ik stem niet links, dus het zal mij verder een worst wezen of men ter linkerzijde inconsequent is. Het gaat mij puur en alleen om het voorliggende onderwerp.
Je bent wel vaag want je wil geen antwoord geven op mijn vraag. je weet het antwoord heel goed maar komt met iets als: ik heb er geen boodschap aan. Vind ik toch wat zwakjes.
pi_160038156
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 11:39 schreef begaaierd het volgende:

[..]

Waarom zou je deze moeite doen als er 10 andere klaar staan?
Wat bedoel je exact met anderen: autochtonen? Mensen die schijnbaar geen allochtone naam hebben?
pi_160038190
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 11:42 schreef MisterCe het volgende:

[..]

??? Jij komt toch met die punten?

In zoverre maakt het uit dat de praktijk vaak anders is dan de theorie. In theorie kun je een mooi verhaal maken maar als je dit in de praktijk toepast dan kan je dit je faillissement betekenen.

Begin eens een disco zou ik zeggen, en laat allemaal groepen Marokkanen binnen. Dan kun je de praktijk proeven waar men mee te maken heeft. Uiteraard zou jij alleen Marokkanen weigeren die zich al hebben misdragen. Marokkanen die zich nog niet hebben misdragen zou jij natuurlijk altijd blijven toelaten want jij bent ethisch verantwoord bezig. Klopt mijn veronderstelling?
We hebben het over medewerkers en jij begint nu over klanten?
  vrijdag 19 februari 2016 @ 11:49:59 #190
423584 begaaierd
pi_160038195
quote:
7s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 11:47 schreef Harmankardon het volgende:

[..]

Wat bedoel je exact met anderen: autochtonen? Mensen die schijnbaar geen allochtone naam hebben?
Nee dat bedoel ik helemaal niet.

Jullie bespreken het Marokkanen probleem. Jij komt aanzetten met allerlei handelingen die je kan uitvoeren om een dergelijk persoon te screenen.
Dan zeg, waarom zou je de moeite doen als er 10 andere personen klaar staan om dat baantje te pakken (of dit nu een Chinees, Pool of Nederlander is).
pi_160038215
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 11:49 schreef begaaierd het volgende:

[..]

Nee dat bedoel ik helemaal niet. Dat maak jij er van.

Jullie bespreken het Marokkanen probleem. Jij komt aanzetten met allerlei handelingen die je kan uitvoeren om een dergelijk persoon te screenen.
Dan zeg, waarom zou je de moeite doen als er 10 andere personen klaar staan om dat baantje te pakken (of dit nu een Chinees, Pool of Nederlander is).
Je zou bij iedereen dezelfde screening moeten uitvoeren.
pi_160038220
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 11:47 schreef MisterCe het volgende:

[..]

Je bent wel vaag want je wil geen antwoord geven op mijn vraag. je weet het antwoord heel goed maar komt met iets als: ik heb er geen boodschap aan. Vind ik toch wat zwakjes.
Wat boeit het dat 'links' selectief verontwaardigd is?
  vrijdag 19 februari 2016 @ 11:51:28 #193
424655 MisterCe
The B but not the C
pi_160038221
quote:
5s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 11:49 schreef Harmankardon het volgende:

[..]

We hebben het over medewerkers en jij begint nu over klanten?
is hetzelfde principe.
  vrijdag 19 februari 2016 @ 11:52:10 #194
423584 begaaierd
pi_160038234
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 11:50 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Waarom? Ik neem aan dat een werknemer zelf mag bepalen hoe hij/ zij haar screening doet.

En deze reactie was bedoeld op de discussie waarin het een baantje bij de groenteboer betrof.
pi_160039017
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 11:34 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Ik ken er genoeg die hetzelfde hebben. Het is niet discriminatie van allochtonen, het is gewoon wijsheid verkregen uit ervaring. Er is geen onwilligheid bij de werkgevers, er is gewoon onwilligheid om te werken bij de Marokkanen. En ja, als je er 9 hebt gehad die allemaal voor een verziekte sfeer en voor meer problemen zorgde, wil je niet eens beginnen aan die 10de.
Sterker nog, je kunt het beter helemaal voor zijn en niet aan de 1e beginnen.

quote:
En nu gaan er een paar lopen muiten en de werkgevers de schuld geven natuurlijk van discriminatie op de arbeidsmarkt. Denk dat de marokkanen beter naar zichzelf kunnen kijken, als ze weer eens worden afgewezen. Alleen dat is heel er moeilijk bij die groep heb ik gemerkt.
Wie moet er precies in welke situatie naar zichzelf kijken?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_160039215
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 11:50 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

En wat als cultuur/afkomst/ethniciteit onderdeel is van de screening?
pi_160039231
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 12:48 schreef opreis het volgende:

[..]

En wat als cultuur/afkomst/ethniciteit onderdeel is van de screening?
Uhh dat gebeurt dan toch ook bij de anderen. Je selecteert op jouw voorbeelden.

Niet dat ik helemaal snap waarom je dat zou doen maar goed.
pi_160039266
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 12:49 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Uhh dat gebeurt dan toch ook bij de anderen. Je selecteert op jouw voorbeelden.

Niet dat ik helemaal snap waarom je dat zou doen maar goed.
Ik snap niet helemaal wat je zegt geloof ik....
pi_160039311
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 12:51 schreef opreis het volgende:

[..]

Ik snap niet helemaal wat je zegt geloof ik....
Ja dat had ik bij jou ook :p

Stel je wilt alleen een autochtone Nederlander. Een echte Kees bv dan begint die selectie toch al bij de sollicitanten? Alle niet typische Nederlandse namen gaan dan op de stapel van mensen die niet worden uitgenodigd.
pi_160039400
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 12:53 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Stel je wilt alleen een autochtone Nederlander. Een echte Kees bv dan begint die selectie toch al bij de sollicitanten? Alle niet typische Nederlandse namen gaan dan op de stapel van mensen die niet worden uitgenodigd.
Ja, correct. Dus die screening begint al bij de namen.
pi_160039461
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 12:58 schreef opreis het volgende:

[..]

Ja, correct. Dus die screening begint al bij de namen.
Jeps. Dus iedereen wordt op dezelfde manier gescreend. het zou anders zijn als mensen met een bepaalde naam, laten we Mohammed als voorbeeld nemen een vragenlijst van 3 kantjes moet invullen en die Kees dat allemaal niet hoeft.

Daarom zei ik dat ik vind dat iedereen op dezelfde manier door het sollicitatieproces moet. Sowieso lijkt het mij voor werkgevers lastig om zoveel mogelijk proberen uit te sluiten.
pi_160039477
Ik heb hetzelfde probleem hoor.
I´m back.
pi_160039494
quote:
15s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 13:01 schreef Ryan3 het volgende:
Ik heb hetzelfde probleem hoor.
Ik had het probleem ook.Door naamswijziging niet meer.
pi_160039515
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 13:02 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Ik had het probleem ook.Door naamswijziging niet meer.
Ja, maar ik ga mijn naam niet wijzigen hoor.
I´m back.
pi_160039574
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 13:01 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Jeps. Dus iedereen wordt op dezelfde manier gescreend. het zou anders zijn als mensen met een bepaalde naam, laten we Mohammed als voorbeeld nemen een vragenlijst van 3 kantjes moet invullen en die Kees dat allemaal niet hoeft.

Daarom zei ik dat ik vind dat iedereen op dezelfde manier door het sollicitatieproces moet. Sowieso lijkt het mij voor werkgevers lastig om zoveel mogelijk proberen uit te sluiten.
Maar degene die Mohammed niet op gesprek vraagt puur alleen al omdat hij Mohammed heet, maakt waarschijnlijk ook geen kans op de baan als hij wel op gesprek komt, puur omdat de recruiter blijkbaar geen Mohammeds wil hebben. Het zou alleen maar tijdverspilling zijn voor Mohammed zijn.
pi_160039575
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 13:03 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, maar ik ga mijn naam niet wijzigen hoor.
Dit was ook niet de reden van wijziging maar het verschil viel mij wel op. Terwijl ik altijd dacht dat het onzin was en mij niet gebeurde.
pi_160039606
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 13:06 schreef opreis het volgende:

[..]

Maar degene die Mohammed niet op gesprek vraagt puur alleen al omdat hij Mohammed heet, maakt waarschijnlijk ook geen kans op de baan als hij wel op gesprek komt, puur omdat de recruiter blijkbaar geen Mohammeds wil hebben. Het zou alleen maar tijdverspilling zijn voor Mohammed zijn.
Ja klopt. Mohammed kan beter door blijven solliciteren en hopen dat hij ergens wordt aangenomen waar ze niet zo bekrompen zijn.
pi_160039609
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 13:06 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Dit was ook niet de reden van wijziging maar het verschil viel mij wel op. Terwijl ik altijd dacht dat het onzin was en mij niet gebeurde.
Ja, het gebeurt, vaak weet je dat niet eens. Gekke is mijn achternaam is wel puur Nederlands, althans komt al voor vanaf de 17de eeuw en vermoedelijk langer in NL.
I´m back.
pi_160039647
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 13:08 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Ja klopt. Mohammed kan beter door blijven solliciteren en hopen dat hij ergens wordt aangenomen waar ze niet zo bekrompen zijn.
Ben ik ook met je eens, ik gun Mohammed een plek waar hij zijn talenten kan ontplooien in een omgeving waar hij ook gewaardeerd wordt.
pi_160039668
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 13:10 schreef opreis het volgende:

[..]

Ben ik ook met je eens, ik gun Mohammed een plek waar hij zijn talenten kan ontplooien in een omgeving waar hij ook gewaardeerd wordt.
Dus dat. :Y
  vrijdag 19 februari 2016 @ 13:33:10 #211
424655 MisterCe
The B but not the C
pi_160040118
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 13:10 schreef opreis het volgende:

[..]

Wij gunnen Mohammed allemaal het beste. Dat zijn al dromen uit mogen komen en hij een voorbeeld kan zijn voor zijn broers en zussen..
pi_160040776
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 13:08 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Ja dat ja.
Of ergens in een land solliciteren waar de naam Mohammed of Ali vaker voor komt dan Jan of Kees... Waar het dan ook automatisch waarschijnlijker zal zijn dat Jan of Kees niet worden uitgenodigd omdat ze niet Mohammed of Ali heten.

Opgelost!

Edit; Of gewoon even wachten.

The most common baby name in brussels for 4 years running has been Mohamed.

Onze toekomst.

[ Bericht 29% gewijzigd door SpaceOddity op 19-02-2016 14:27:59 ]
pi_160042123
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 13:59 schreef SpaceOddity het volgende:

[..]

Ja dat ja.
Of ergens in een land solliciteren waar de naam Mohammed of Ali vaker voor komt dan Jan of Kees... Waar het dan ook automatisch waarschijnlijker zal zijn dat Jan of Kees niet worden uitgenodigd omdat ze niet Mohammed of Ali heten.

Opgelost!

Edit; Of gewoon even wachten.

The most common baby name in brussels for 4 years running has been Mohamed.

Onze toekomst.
Als Mohammed of Ali gewoon hier zijn geboren zullen ze waarschijnlijk ook hier werken?

Ik heet Yasmin. Moet ik nu ook ergens solliciteren waar er meer Yasmin's wonen dan?
pi_160042758

[ Bericht 100% gewijzigd door bitterbal op 19-02-2016 15:27:47 (Verkeerde topic... ) ]
pi_160043171
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 12:53 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

De selectie begint per definitie bij de sollicitanten.
pi_160043187
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 15:45 schreef Physsic het volgende:

[..]

De selectie begint per definitie bij de sollicitanten.
Joh :p
pi_160043447
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 14:58 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Als Mohammed of Ali gewoon hier zijn geboren zullen ze waarschijnlijk ook hier werken?

Ik heet Yasmin. Moet ik nu ook ergens solliciteren waar er meer Yasmin's wonen dan?
Je moet niks.
pi_160043500
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 15:57 schreef SpaceOddity het volgende:

[..]

Je moet niks.
Maar voor de Mohammed's en Ali's vind je het wel een goed idee?
pi_160043988
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 15:58 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Maar voor de Mohammed's en Ali's vind je het wel een goed idee?
Ik gaf 3 oplossingen.
-Door solliciteren waar mensen minder bekrompen zijn (waar ik voor hun helaas van vermoed dat dat steeds minder het geval zal zijn).
-Immigreren naar een arabisch land waar nu het grote merendeel van de mensen een arabische naam hebben. Je kunt op geen enkele manier ontkennen dat ze dan alleen al naar aanleiding van hun naam niet worden uitgenodigd.
-Of gewoon wachten tot dat het hier uiteindelijk zover is dat het merendeel van de mensen een arabische naam hebben. Okee die laatste is weliswaar een beetje flauw. :@

Maar die 2 eerste vind ik goede ideeën ja. :Y
pi_160044036
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 16:19 schreef SpaceOddity het volgende:

[..]

Ik gaf 3 oplossingen.
-Door solliciteren waar mensen minder bekrompen zijn (waar ik voor hun helaas van vermoed dat dat steeds minder het geval zal zijn).
-Immigreren naar een arabisch land waar nu het grote merendeel van de mensen een arabische naam hebben. Je kunt op geen enkele manier ontkennen dat ze dan alleen al naar aanleiding van hun naam niet worden uitgenodigd.
-Of gewoon wachten tot dat het hier uiteindelijk zover is dat het merendeel van de mensen een arabische naam hebben. Okee die laatste is weliswaar een beetje flauw. :@

Emigreren naar een land waar jouw naam meer voorkomt. Serieus?
pi_160044109
quote:

[..]

Ik gaf 3 oplossingen.

Naar een ander land immigreren? Ik hoop dat dit een poging tot humor is?
pi_160045425
quote:
10s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 16:21 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Emigreren naar een land waar jouw naam meer voorkomt. Serieus?
Dat zei ik niet.
pi_160045497
quote:

[..]

.

Hmm?
pi_160045501
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 16:25 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Naar een ander land immigreren? Ik hoop dat dit een poging tot humor is?
Ach joh soms haal ik het één en ander door elkaar. Kan voorkomen he. Verder ben jij van mening dat deze bijdrage van jouw een bijdrage van waarde is hier in dit topic of niet?
pi_160045548
quote:
10s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 17:21 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Hmm?
''Immigreren naar een arabisch land waar nu het grote merendeel van de mensen een arabische naam hebben''

Waar zeg ik dat je ook kunt emigreren naar een land waar meer mensen met dezelfde naam wonen?

Hmm?
pi_160045557
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 17:24 schreef SpaceOddity het volgende:

[..]

Immigreren naar een arabisch land waar nu het grote merendeel van de mensen een arabische naam hebben

Waar zeg ik dat je ook kunt emigreren naar een land waar meer mensen met dezelfde naam wonen?

Hmm?
Omg... Laat maar. Serieus.
pi_160045572
quote:
10s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 17:24 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Omg... Laat maar. Serieus.
_O-

:W
pi_160045624
Daar is helemaal niets bizars aan. De meeste werkgevers hebben nou eenmaal liever iemand met een Hollandse naam dan een buitenlandse. Zo is het nou eenmaal.
International
pi_160045674
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 17:21 schreef SpaceOddity het volgende:

[..]

Ach joh soms haal ik het één en ander door elkaar. Kan voorkomen he. Verder ben jij van mening dat deze bijdrage van jouw een bijdrage van waarde is hier in dit topic of niet?
Als ik over handel discussieer met iemand die het verschil niet weet tussen import en export, dan discussieer ik met iemand die geen flauw idee heeft waar het over gaat. Wat er na je immigratie gedeelte volgde bevestigde alleen maar mijn beeld.

Verder niks te melden, ik wens je een prettige voortzetting :W
pi_160045706
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 17:28 schreef Aardbei16 het volgende:
Daar is helemaal niets bizars aan. De meeste werkgevers hebben nou eenmaal liever iemand met een Hollandse naam dan een buitenlandse. Zo is het nou eenmaal.
Misschien ben ik wel hartstikke "Hollands' ondanks mijn naam?
pi_160045720
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 17:31 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Misschien. Zeker is dat Chantal de Jong sowieso Hollands is dus waarom moeite doen?
Conscience do cost.
pi_160045747
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 17:32 schreef ems. het volgende:

[..]

Misschien. Zeker is dat Chantal de Jong sowieso Hollands is dus waarom moeite doen?
Welke moeite? Dat zij ook nog heeft gesolliciteerd met die andere naam?
pi_160045759
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 17:31 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Ja, jammer dan. Misschien is Rachida wel heel Hollands maar als er ook een Chantal tussen staat dan is de keuze snel genaakt.
International
pi_160045795
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 17:33 schreef Aardbei16 het volgende:

[..]

Ja, jammer dan. Misschien is Rachida wel heel Hollands maar als er ook een Chantal tussen staat dan is de keuze snel genaakt.
Dat vind je wel prima?
pi_160045799
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 17:35 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Dat vind je wel prima?
Ja.
International
  vrijdag 19 februari 2016 @ 17:35:54 #236
262 Re
Kiss & Swallow
pi_160045809
Och, enige wat je hiermee bereikt is dat de welwillende goed opgeleide allochtoon idd naar het buitenland gaat, aan de andere kant als je een goed opgeleide weigert om zijn afkomst ben je toch niet heet juiste bedrijf voor die persoon

bij ons werken trouwens 20% bulgaren en roemenen ... 20% engelsen, 20% andere landen en 40% nederlanders. wel gezellig :)
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_160045827
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 17:35 schreef Aardbei16 het volgende:

[..]

Ja.
Jammer wel eigenlijk.
pi_160046388
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 17:30 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Als ik over handel discussieer met iemand die het verschil niet weet tussen import en export, dan discussieer ik met iemand die geen flauw idee heeft waar het over gaat. Wat er na je immigratie gedeelte volgde bevestigde alleen maar mijn beeld.

Verder niks te melden, ik wens je een prettige voortzetting :W
Ik vind het erg flauw en kinderachtig dat je alleen aangeeft dat je denkt dat ik niet het verschil tussen immigratie en emigratie weet, puur doordat ik in de gauwigheid een vergissing met het typen maak, wat ik op dat moment gewoon even niet zelf in de gaten heb. Iets wat vaker en bij anderen ook wel eens voor kan komen.
Terwijl jij, zoals jijzelf al aangaf, verder niks te melden hebt.

Jij ook prettig alles enzo.
pi_160046418
Het is waarschijnlijk pure discriminatie.

Als je Marokkaan bent,nooit met de politie in aanraking bent gekomen,netjes in de omgang bent, je diploma's en de capaciteiten hebt...wat zou zo'n werkgever dan voor reden kunnen hebben om je niet aan te nemen...

Gewoon pure discriminatie dus, zulke bedrijven die stelselmatig allochtone kandidaten weigeren gewoon de vergunning van bedrijfsvoering van afpakken als ze zich niet willen verbeteren. Dan kun je wel zeggen het kost geld als bedrijven gesloten worden maar het is ten eerste een schorsing (bijvoorbeeld voor een maand, 3 maanden of een jaar). Ten tweede kost het de samenleving nog meer geld als iemand het moet doen van een uitkering, wordt ook allemaal betaald vanuit de staat.

Het is niet makkelijk maar ook niet onmogelijk te bewijzen.

Als van bedrijf X een aantal klachten binnenkomt van soortgelijke verhalen dan moet er gewoon een onderzoek naar gedaan worden, net zoals dat er naar bedrijfsfraude onderzoek gedaan wordt als een bedrijf zich daar schuldig aan heeft gemaakt.

Maar als je eerlijk bent wil je als werknemer ook gewoon niet bij zo'n bedrijf werken die jou blijkbaar niet in dienst wil puur vanwege je achtergrond of je kleur
pi_160046428
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 18:00 schreef SpaceOddity het volgende:

[..]

Ik vind het erg flauw en kinderachtig dat je alleen aangeeft dat je denkt dat ik niet het verschil tussen immigratie en emigratie weet, puur doordat ik in de gauwigheid een vergissing met het typen maak, wat ik op dat moment gewoon even niet zelf in de gaten heb. Iets wat vaker en bij anderen ook wel eens voor kan komen.
Terwijl jij, zoals jijzelf al aangaf, verder niks te melden hebt.

Jij ook prettig alles enzo.
Kut he, hoe ik doe. Moet je je eens voorstellen hoe kut het is als ik je alleen op je naam beoordeel. Niet eens op je fouten die je maakt.
pi_160046476
Ik heb gisteren het immigratieverslag 2014 eens doorgenomen, waarin autochtonen en niet-westerse allochtonen met elkaar worden vergeleken. Voornamelijk de meest uiterste groepen; Marokkanen, Turken, Surinamers en Antillianen, geloof ik.

Ook werd een overzicht gegeven van het percentage leerlingen dat naar het havo/vwo of hbo/wo gaat per nationaliteit.
In het verslag werd naast het overzicht nog benoemd dat Iraanse kinderen (of vooral meisjes? Not sure) relatief erg vaak naar havo/vwo gaan. Zelfs vaker dan autochtone kinderen!
('Zelfs' gebruik ik, omdat Nederlands een hoofdvak is en het mij lastiger lijkt wanneer één of beide ouders niet in NL zijn geboren. Dat is dus niet omdat ik er vanuit ging dat Iranen dommer zijn)
Dat vond ik opvallend maar ook interessant!
  vrijdag 19 februari 2016 @ 18:04:43 #242
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_160046481
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 18:01 schreef PSVCL het volgende:
Gewoon pure discriminatie dus, zulke bedrijven die stelselmatig allochtone kandidaten weigeren gewoon de vergunning van bedrijfsvoering van afpakken als ze zich niet willen verbeteren.
Jij stelt dus dat er een allochtonenquotum bij elk bedrijf moet zijn, ook dat is discriminatie.
pi_160046508
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 10:12 schreef Dwersdriever het volgende:

[..]

Niemand wil zelf gediscrimineerd worden, maar zelf niet discrimineren is vaak te veel gevraagd.
Of je gedraagt je gewoon dan wordt je niet gediscrimineert als iemand die zich niet gedraagt.
-
  vrijdag 19 februari 2016 @ 18:06:35 #244
255257 Flow3r
Forever in my life O(+>
pi_160046515
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 17:32 schreef ems. het volgende:

[..]

Is Chantal geen Franse naam ?
pi_160046537
Ik denk ook een van de redenen dat veel kebabtenten zijn in NL (meer dan 20.000). Het is een van de betere mogelijkheden om een inkomen te hebben. En de meest succesvolle allochtonen in NL zijn figuren die ondernemer zijn / politieke figuren / medische specialisten. Ik ken geen een die het in de commercie heeft gemaakt als loonslaaf.

[ Bericht 39% gewijzigd door George_Zina op 19-02-2016 18:20:47 ]
pi_160046700
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 18:01 schreef PSVCL het volgende:
Het is waarschijnlijk pure discriminatie.

Als je Marokkaan bent,nooit met de politie in aanraking bent gekomen,netjes in de omgang bent, je diploma's en de capaciteiten hebt...wat zou zo'n werkgever dan voor reden kunnen hebben om je niet aan te nemen...

Gewoon pure discriminatie dus, zulke bedrijven die stelselmatig allochtone kandidaten weigeren gewoon de vergunning van bedrijfsvoering van afpakken als ze zich niet willen verbeteren. Dan kun je wel zeggen het kost geld als bedrijven gesloten worden maar het is ten eerste een schorsing (bijvoorbeeld voor een maand, 3 maanden of een jaar). Ten tweede kost het de samenleving nog meer geld als iemand het moet doen van een uitkering, wordt ook allemaal betaald vanuit de staat.

Het is niet makkelijk maar ook niet onmogelijk te bewijzen.

Als van bedrijf X een aantal klachten binnenkomt van soortgelijke verhalen dan moet er gewoon een onderzoek naar gedaan worden, net zoals dat er naar bedrijfsfraude onderzoek gedaan wordt als een bedrijf zich daar schuldig aan heeft gemaakt.

Maar als je eerlijk bent wil je als werknemer ook gewoon niet bij zo'n bedrijf werken die jou blijkbaar niet in dienst wil puur vanwege je achtergrond of je kleur
Hoe kan die werkgever nou weten dat/of je nog nooit met politie in aanraking bent geweest? Of dat je netjes in de omgang bent?

Feit is dat een werkgever op een vacature een shitload een sollicitatiebrieven binnen krijgt. Je gaat niet al die mensen op gesprek laten komen natuurlijk. Je kiest er een aantal uit, gebaseerd op dingen als bijvoorbeeld; leeftijd, geslacht, etc.

Er zijn ongetwijfeld werkgevers die dan eerder kiezen voor namen die ze kunnen uitspreken of zelfs specifiek Mohammed/Youssef links laten liggen.
Is dat discriminatie? Ja, sowieso.
Maar dat zijn de andere vormen van selectie (leeftijd, geslacht, lelijke foto) ook. Iedereen heeft te maken met een vorm van discriminatie.

Het kan ook zijn dat de werkgever niet perse problemen heeft met Marokkanen oid, maar ervaring heeft geleerd dat ze minder flexibel kunnen zijn omdat een groot deel moslim is. [ik zeg niet dat dit een feit is, maar zo kan de gedantegang van iemand zijn]
Als een bedrijf parttimers zoekt om in het weekend te kunnen werken, dan zal een streng-Christelijke ook minder snel aangenomen worden als ze aangeeft op zondag niet te mogen werken.
Die persoon is dan niet afgewezen vanwege het geloof, maar omdat er nog 400 sollicitanten in de rij staan die wel flexibel inzetbaar zijn.

[Random voorbeeld hè, gewoon om over na te denken]
  vrijdag 19 februari 2016 @ 18:24:03 #247
444765 GOLDFIN9ER
geen SILVERFIN9ER
pi_160046885
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 07:06 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Nee, dat is niet je goed recht en ja, dat is strafbaar, Als dat je niet bevalt moet je gaan lobbyen om de wet te veranderen - maar tot die tijd hem gewoon gehoorzamen.

Of gewoon geen eigen bedrijf gaan beginnen natuurlijk - maar ook als je in loondienst gaat werken zullen er zat regels zijn die je waarschijnlijk stompzinnig vindt maar waar je je toch aan moet houden.
Ik heb een eigen bedrijf en ik bepaal zelf wie ik aanneem, bedankt.
pi_160046943
Leestip: Nederland mijn vaderland - Zihni Özdil.

Ja, ook voor platrechts Nederland.
pi_160047043
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 18:15 schreef Physsic het volgende:

[..]

Hoe kan die werkgever nou weten dat/of je nog nooit met politie in aanraking bent geweest? Of dat je netjes in de omgang bent?

Feit is dat een werkgever op een vacature een shitload een sollicitatiebrieven binnen krijgt. Je gaat niet al die mensen op gesprek laten komen natuurlijk. Je kiest er een aantal uit, gebaseerd op dingen als bijvoorbeeld; leeftijd, geslacht, etc.

Er zijn ongetwijfeld werkgevers die dan eerder kiezen voor namen die ze kunnen uitspreken of zelfs specifiek Mohammed/Youssef links laten liggen.
Is dat discriminatie? Ja, sowieso.
Maar dat zijn de andere vormen van selectie (leeftijd, geslacht, lelijke foto) ook. Iedereen heeft te maken met een vorm van discriminatie.

Het kan ook zijn dat de werkgever niet perse problemen heeft met Marokkanen oid, maar ervaring heeft geleerd dat ze minder flexibel kunnen zijn omdat een groot deel moslim is. [ik zeg niet dat dit een feit is, maar zo kan de gedantegang van iemand zijn]
Als een bedrijf parttimers zoekt om in het weekend te kunnen werken, dan zal een streng-Christelijke ook minder snel aangenomen worden als ze aangeeft op zondag niet te mogen werken.
Die persoon is dan niet afgewezen vanwege het geloof, maar omdat er nog 400 sollicitanten in de rij staan die wel flexibel inzetbaar zijn.

[Random voorbeeld hè, gewoon om over na te denken]
Geldt dit ook voor werkgevers die homos weigeren of ben je dan kritischer ?
pi_160047155
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 18:33 schreef PSVCL het volgende:

[..]

Geldt dit ook voor werkgevers die homos weigeren of ben je dan kritischer ?
Je bent wel gefascineerd van homo's. Dat windt me op. hihi.
pi_160047160
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 17:33 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Welke moeite? Dat zij ook nog heeft gesolliciteerd met die andere naam?
Waarom zou je de moeite doen om iemand uit te nodigen die zich "misschien" hollands gedraagt terwijl je ook gewoon kan sorteren op naam en die 'misschien' verandert in 'waarschijnlijk'?
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 17:35 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Dat vind je wel prima?
Dat moet een werkgever toch lekker zelf weten?
Conscience do cost.
pi_160047185
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 18:39 schreef ems. het volgende:

[..]

Waarom zou je de moeite doen om iemand uit te nodigen die zich "misschien" hollands gedraagt terwijl je ook gewoon kan sorteren op naam en die 'misschien' verandert in 'waarschijnlijk'?

[..]

Dat moet een werkgever toch lekker zelf weten?
Hollands gedragen?
:D
pi_160047202
Hoe gedraagt iemand zich Hollands?
pi_160047212
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 18:01 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Kut he, hoe ik doe. Moet je je eens voorstellen hoe kut het is als ik je alleen op je naam beoordeel. Niet eens op je fouten die je maakt.
Nou ja tis niet kut hoe je doet, wel is het jammer. Met persoonlijk getroll word het forum er niet mooier op. Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik die verleiding ook wel eens voel en probeer het zo min mogelijk te doen.

Even voor mijn verduidelijking; ben jij nu in de veronderstelling dat ik bij wijze van spreken iemand met een arabische naam niet uit zou nodigen?
Dat ik het niet vervelend vind voor die mensen die wel met die situaties te maken hebben/krijgen?
En dat mijn typfout voor jou een aanleiding was om te trollen ipv inhoudelijk te reageren?- iets wat je pas nu naar mij doet.

Even voor jouw verduidelijking; Ik zou bij wijze van spreken geen onderscheid maken in naam, en ik vind het vervelend dat het wel voorkomt. Maar het komt overal voor. Helaas.

Mijn zwager, een voormalig vluchteling en moslim, die ik nu ruim 20 jaar ken, kan jou er alles over vertellen. Heeft ie bij mij ook gedaan, dus dat voorstellen is voor mij niet echt nodig. Ik heb verhalen uit eerste hand.
pi_160047241
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 18:40 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Hollands gedragen?
:D
Jij insinueert eerder dat je misschien hartstikke Hollands bent ondanks je naam. Dan bedoel je toch dat dat naar voren komt in het gedrag?

Maar ben jij van mening dat mensen verplicht moeten worden om bepaalde mensen aan te nemen ondanks dat ze daar geen zin in hebben?
Conscience do cost.
pi_160047250
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 18:41 schreef SpaceOddity het volgende:

[..]

Nou ja tis niet kut hoe je doet, wel is het jammer. Met persoonlijk getroll word het forum er niet mooier op. Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik die verleiding ook wel eens voel en probeer het zo min mogelijk te doen.

Even voor mijn verduidelijking; ben jij nu in de veronderstelling dat ik bij wijze van spreken iemand met een arabische naam niet uit zou nodigen?
Dat ik het niet vervelend vind voor die mensen die wel met die situaties te maken hebben/krijgen?
En dat mijn typfout voor jou een aanleiding was om te trollen ipv inhoudelijk te reageren?- iets wat je pas nu naar mij doet.

Even voor jouw verduidelijking; Ik zou bij wijze van spreken geen onderscheid maken in naam, en ik vind het vervelend dat het wel voorkomt. Maar het komt overal voor. Helaas.

Mijn zwager, een voormalig vluchteling en moslim, die ik nu ruim 20 jaar ken, kan jou er alles over vertellen. Heeft ie bij mij ook gedaan, dus dat voorstellen is voor mij niet echt nodig. Ik heb verhalen uit eerste hand.
Je stelde voor dat ze naar een land kunnen verhuizen waar hun type naam meer voorkomt...
pi_160047273
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 18:41 schreef SpaceOddity het volgende:

[..]

Je vindt het heel vervelend dat het voorkomt, maar in toch geef je drie opties, waar je immigratie naar het buitenland ( :D ) de beste optie noemt. Neem je jezelf nog wel serieus?
pi_160047276
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 18:43 schreef ems. het volgende:

[..]

Jij insinueert eerder dat je misschien hartstikke Hollands bent ondanks je naam. Dan bedoel je toch dat dat naar voren komt in het gedrag?

Maar ben jij van mening dat mensen verplicht moeten worden om bepaalde mensen aan te nemen ondanks dat ze daar geen zin in hebben?
Ik zei dat je op basis van je naam niet zomaar er van uit kan gaan dat de persoon geen geschikte kandidaat is voor de functie. Er zijn dus mensen die een Linda eerder zouden uitnodigen voor een gesprek dan een Yasmin. Alleen op basis van de naam.

En nee ze moeten niet worden verplicht mensen aan te nemen die ze niet willen aannemen...
pi_160047306
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 18:45 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Ik zei dat je op basis van je naam niet zomaar er van uit kan gaan dat de persoon geen geschikte kandidaat is voor de functie.
Dat kunnen ze blijkbaar prima :P
quote:
Er zijn dus mensen die een Linda eerder zouden uitnodigen voor een gesprek dan een Yasmin. Alleen op basis van de naam.
En dat lijkt me hun goed recht.
quote:
En nee ze moeten niet worden verplicht mensen aan te nemen die ze niet willen aannemen...
^O^
Conscience do cost.
pi_160047323
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 18:47 schreef ems. het volgende:

[..]

Dat kunnen ze blijkbaar prima :P

[..]

En dat lijkt me hun goed recht.

[..]

^O^
Nee dat kunnen ze niet. :N
  vrijdag 19 februari 2016 @ 18:48:38 #261
444765 GOLDFIN9ER
geen SILVERFIN9ER
pi_160047331
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 18:45 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Ik zei dat je op basis van je naam niet zomaar er van uit kan gaan dat de persoon geen geschikte kandidaat is voor de functie. Er zijn dus mensen die een Linda eerder zouden uitnodigen voor een gesprek dan een Yasmin. Alleen op basis van de naam.

Mensen worden ook niet uitgenodigd voor gesprekken op basis van schrijfstijl, diploma's, ervaring, handicaps, geslacht etc.

Een voorselectie moet toch op de een of andere manier gemaakt worden.
pi_160047338
Misschien is Radicha wel grote van fan Hazes en blokjes kaas.
pi_160047357
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 18:49 schreef Yasmin23 het volgende:
Misschien is Radicha wel grote van fan Hazes en blokjes kaas.
Of misschien blaast ze zichzelf en het hele kantoor op op de eerste werkdag.
Conscience do cost.
pi_160047359
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 18:48 schreef GOLDFIN9ER het volgende:

[..]

Mensen worden ook niet uitgenodigd voor gesprekken op basis van intelligentie, diploma's, ervaring, handicaps, geslacht etc.

Een voorselectie moet toch op de een of andere manier gemaakt worden.
Ja maar in dit geval bij Rachida waren beide cv's gelijk met het verschil dat Chantal geen Arabisch sprak.

Uiteraard moeten er tussen Rachida en Chantal geen gigantische verschillen zitten waarbij Chantal beter aansluit op de functie.

Maar dat lijkt mij logisch...
pi_160047367
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 18:50 schreef ems. het volgende:

[..]

Of misschien blaast ze zichzelf en het hele kantoor op op de eerste werkdag.
Rachida zou trouwens ook een bekeerde autochtone moslima zijn... Dat zijn vaak de ergste.
  vrijdag 19 februari 2016 @ 18:51:08 #266
444765 GOLDFIN9ER
geen SILVERFIN9ER
pi_160047384
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 18:50 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Ja maar in dit geval bij Rachida waren beide cv's gelijk met het verschil dat Chantal geen Arabisch sprak.

Uiteraard moeten er tussen Rachida en Chantal geen gigantische verschillen zitten waarbij Chantal beter aansluit op de functie.

Maar dat lijkt mij logisch...
Ja, wellicht willen ze gewoon geen buitenlands type voor die functie?

Net zoals ze ook geen dombo's willen voor bepaalde functies, of geen vrouwen bij een verhuisbedrijf als verhuizer.
pi_160047401
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 18:51 schreef GOLDFIN9ER het volgende:

[..]

Ja, wellicht willen ze gewoon geen buitenlands type voor die functie?

Net zoals als ze ook geen dombo's willen voor bepaalde functies, of geen vrouwen bij een verhuisbedrijf.
Waarom zou je geen buitenlands type willen?

Sowieso is buitenlands type wel lastige term. Misschien is ze al 2e generatie...
pi_160047434
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 18:45 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Je vindt het heel vervelend dat het voorkomt, maar in toch geef je drie opties, waar je immigratie naar het buitenland ( :D ) de beste optie noemt. Neem je jezelf nog wel serieus?
Waar lees jij dat ik dat de beste optie vind?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als eerste gaf ik Yasmin23 gelijk,- blijven solliciteren waar mensen minder bekrompen zijn.
Ik vind het eerlijk gezegd steeds lastiger worden om jou serieus te nemen.
  vrijdag 19 februari 2016 @ 18:53:46 #269
451005 Grems
Clown World
pi_160047435
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 18:52 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Sowieso is buitenlands type wel lastige term. Misschien is ze al 2e generatie...
Verhoogd risico op ongewenst gedrag bij frustratie.
  vrijdag 19 februari 2016 @ 18:54:28 #270
444765 GOLDFIN9ER
geen SILVERFIN9ER
pi_160047449
quote:

[..]

Omdat er een hele hoop autochtone Nederlanders zijn die als klant van een bedrijf bijvoorbeeld liever zaken doen met een autochtoon dan een allochtoon.
pi_160047463
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 18:53 schreef Grems het volgende:

[..]

Verhoogd risico op ongewenst gedrag bij frustratie.
Echt?
pi_160047470
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 18:54 schreef GOLDFIN9ER het volgende:

[..]

Omdat er een hele hoop autochtone Nederlanders zijn die als klant van een bedrijf bijvoorbeeld liever zaken doen met een autochtoon dan een allochtoon.
Nou dan hebben we toch wel een probleem niet?
pi_160047495
Misschien moeten we eerst vaststellen van een buitenlands type is.
  vrijdag 19 februari 2016 @ 18:57:43 #274
444765 GOLDFIN9ER
geen SILVERFIN9ER
pi_160047521
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 18:55 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Nou dan hebben we toch wel een probleem niet?
Als je echte naam Yasmin is, heb jij daar wellicht een probleem mee.

Het maakt mij verder niet zoveel uit.
pi_160047540
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 18:57 schreef GOLDFIN9ER het volgende:

[..]

Als je echte naam Yasmin is, heb jij daar wellicht een probleem mee.

Het maakt mij verder niet zoveel uit.
Ja ik heb er dus een probleem mee door andere mensen...

Snap je mijn probleem :P
pi_160047554
quote:
10s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 18:44 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Je stelde voor dat ze naar een land kunnen verhuizen waar hun type naam meer voorkomt...
Ik dacht dat jij serieus klaar was met mij?
Ik zal mezelf nog maar weer eens quoten. Voor sommige hier blijft het lastig, dat goed door lezen.

Jij bent van mening dat dat zo niet het geval zal zijn? Emigreren om jouw kansen te vergroten bij het zoeken naar een baan komt vaak genoeg voor hoor.
pi_160047586
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 18:58 schreef SpaceOddity het volgende:

[..]

Ik dacht dat jij serieus klaar was met mij?
Ik zal mezelf nog maar weer eens quoten. Voor sommige hier blijft het lastig, dat goed door lezen.

Jij bent van mening dat dat zo niet het geval zal zijn? Emigreren om jouw kansen te vergroten bij het zoeken naar een baan komt vaak genoeg voor hoor.
Ja maar het zou toch verdomme niet moeten mogen.
  vrijdag 19 februari 2016 @ 19:00:53 #278
444765 GOLDFIN9ER
geen SILVERFIN9ER
pi_160047613
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 18:58 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Ja ik heb er dus een probleem door andere mensen...

Snap je mijn probleem :P
Ja, die andere mensen zijn mensen die gelijknamige namen als jij hebben en niet de autochtonen Nederlander waar jij op doelt.

Ik heb een Amerikaanse naam namelijk en ik heb er nooit hinder van ondervonden.
pi_160047614
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 18:53 schreef SpaceOddity het volgende:

[..]

Waar lees jij dat ik dat de beste optie vind?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als eerste gaf ik Yasmin23 gelijk,- blijven solliciteren waar mensen minder bekrompen zijn.
Ik vind het eerlijk gezegd steeds lastiger worden om jou serieus te nemen.
Herstel, je vond optie 1 én 2 goed. Als je iets oprecht erg vindt, adviseer je anderen niet te emigreren naar een land waar ze op basis van naam meer krijgt. Zeker niet als zo opzichtig de eigen grondwet overtreden wordt.

Laat me raden: Je vindt daarentegen wel dat moslims direct afstand moeten nemen als er iets kwalijks gebeurt met een moslim in de hoofdrol?
pi_160047627
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 19:00 schreef GOLDFIN9ER het volgende:

[..]

Ja, die andere mensen zijn mensen die gelijknamige namen als jij hebben en niet de autochtonen Nederlander waar jij op doelt.

Ik heb een Amerikaanse naam namelijk en ik heb er nooit hinder van ondervonden.
Ze denken waarschijnlijk ook niet dat je een Noord Afrikaanse moslim bent :p
pi_160047628
quote:

[..]

Tweede generatie is qua dingen als criminaliteit een groter probleem dat de eerste generatie.

Sowieso is het grootste deel van de Marokkaanse jongeren in aanraking geweest met politie/justitie. Misschien telt dat ook mee in de afweging.
pi_160047644
quote:
8s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 18:59 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Ja maar het zou toch verdomme niet moeten mogen.
Het zou niet nodig moeten zijn nee. Helaas blijkt dat het in de realiteit anders werkt.
pi_160047661
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 19:01 schreef Physsic het volgende:

[..]

Tweede generatie is qua dingen als criminaliteit een groter probleem dat de eerste generatie.

Sowieso is het grootste deel van de Marokkaanse jongeren in aanraking geweest met politie/justitie. Misschien telt dat ook mee in de afweging.
Ja maar mijn vraag is ben je dan nog een buitenlands type. Hoe lang blijf je een buitenlands type?
  vrijdag 19 februari 2016 @ 19:04:12 #284
444765 GOLDFIN9ER
geen SILVERFIN9ER
pi_160047721
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 19:01 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Ze denken waarschijnlijk ook niet dat je een Noord Afrikaanse moslim bent :p
Nee klopt.

En als ze dat wel zouden denken, dan zouden ze me ook minder uitnodigen. Dat komt door de reputatie die moslims hebben.
pi_160047756
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 19:04 schreef GOLDFIN9ER het volgende:

[..]

Nee klopt.

En als ze dat wel zouden denken, dan zouden ze me ook minder uitnodigen. Dat komt door de reputatie die moslims hebben.
En wat nou als je helemaal geen moslim bent?

Ja sommige zitten er niet mee maar ik vind het echt kwalijk.
  vrijdag 19 februari 2016 @ 19:05:46 #286
444765 GOLDFIN9ER
geen SILVERFIN9ER
pi_160047779
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 19:02 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Ja maar mijn vraag is ben je dan nog een buitenlands type. Hoe lang blijf je een buitenlands type?
Je blijft een buitenlands type zolang mensen denken dat je een buitenlands type bent.

Net zoals ze mij, mijn kinderen, mijn overgrootkinderen etc. zouden blijven zien als ik naar Marokko zou emigreren.
  vrijdag 19 februari 2016 @ 19:06:15 #287
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_160047797
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 19:05 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Probeer eens te snappen dat er teveel mensen het verpest hebben met een noord Afrikaanse achternaam. Waarom daar risico mee nemen als je slechte ervaringen hebt
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_160047814
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 19:06 schreef Catch22- het volgende:

[..]

Probeer eens te snappen dat er teveel mensen het verpest hebben met een noord Afrikaanse achternaam. Waarom daar risico mee nemen als je slechte ervaringen hebt
Ik wil die kortzichtigheid niet snappen. Serieus niet.
  vrijdag 19 februari 2016 @ 19:06:51 #289
444765 GOLDFIN9ER
geen SILVERFIN9ER
pi_160047816
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 19:05 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Dan heb je pech gehad.

Als je er erg veel hinder van ondervind kan je je naam veranderen bij de burgerlijke stand.
pi_160047846
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 19:06 schreef GOLDFIN9ER het volgende:

[..]

Dan heb je pech gehad.

Als je er erg veel hinder van ondervind kan je je naam veranderen bij de burgerlijke stand.
Geloof dat ik ergens heb gelezen dat een Marokkaanse jongen dit wilde vanwege zijn baankansen en het niet kon.

Weet niet meer waar ik het gelezen heb...
pi_160047861
Maar zal het tegen al die mensen zeggen die onterecht worden afgewezen vanwege onderbuikgevoelens.

'gewoon je naam veranderen' *O*
pi_160047917
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 19:06 schreef GOLDFIN9ER het volgende:

[..]

Dan heb je pech gehad.

Of mensen houden zich gewoon aan de wet, en discrimineren niet op basis van ras, geloof, etc. Bij overtredingen keihard straffen. Zoals verlangd wordt bij elke wettelijke bepaling.
  vrijdag 19 februari 2016 @ 19:11:09 #293
444765 GOLDFIN9ER
geen SILVERFIN9ER
pi_160047927
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 19:08 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Geloof dat ik ergens heb gelezen dat een Marokkaanse jongen dit wilde vanwege zijn baankansen en het niet kon.

Weet niet meer waar ik het gelezen heb...
Het kan wel als je er een goede reden voor hebt.

Maar het zal verder niet uitmaken, want als je dan op het sollicatie gesprek wordt uitgenodigd, heb je daarna vermoedelijk alsnog minder kans om aangenomen te worden omdat ze dan zien dat je een moslim/noord afrikaan bent.
pi_160047948
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 19:11 schreef GOLDFIN9ER het volgende:

[..]

Het kan wel als je er een goede reden voor hebt.

Maar het zal verder niet uitmaken, want als je dan op het sollicatie gesprek wordt uitgenodigd, heb je daarna vermoedelijk alsnog minder kans om aangenomen te worden omdat ze dan zien dat je een moslim/noord afrikaan bent.
En dan met zn allen gaan kankeren hoe asociaal en crimineel die Marokkanen wel niet zijn.

:')
  vrijdag 19 februari 2016 @ 19:11:45 #295
255257 Flow3r
Forever in my life O(+>
pi_160047953
Ik werk zelf in de catering, misschien geen hoogstaand werk maar ik werk met veel allochtonen, ben er zelf ook eentje :P
Maar ook in de meeste supermarkten zie je alochtonen, moslims, mensen van allerlei pluimage,ik vind het dus wel meevallen :@
Misschien niet in het beroep waar Chantal op solliciteert?
pi_160047983
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 19:02 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Nou, de officiele definitie van allochtoon is dat één of beide ouders in het buitenland is geboren. Waar je zelf bent geboren maakt niet uit.

Maar waar de ouders van iemand geboren zijn, valt natuurlijk niet af te lezen. Dus ik denk inderdaad dat naam, accent en uiterlijk voor de buitenwereld de kenmerken zijn.

Het lijkt me inderdaad lastig dat wanneer je ouder helemaal ver-Nederlandst zijn (misschien zelfs wel hier geboren) en je zelf ook niet anders weet dan dat je een Nederlander bent, je achternaam je op zulke moment in de weg zit. Die achternaam gaat natuurlijk van generatie op generatie, daar heb je weinig over te zeggen.
pi_160048027
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 19:11 schreef Flow3r het volgende:
Ik werk zelf in de catering, misschien geen hoogstaand werk maar ik werk met veel allochtonen, ben er zelf ook eentje :P
Maar ook in de meeste supermarkten zie je alochtonen, moslims, mensen van allerlei pluimage,ik vind het dus wel meevallen :@
Misschien niet in het beroep waar Chantal op solliciteert?
In een tijd dat ik elk uitzendbaantje accepteerde, dus ook kutwerk, heb ik met 90% allochtonen gewerkt. Respect voor die groep die dag in, dag uit werk doet wat onmogelijk leuk te vinden is.
pi_160048035
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 19:12 schreef Physsic het volgende:

[..]

Nou, de officiele definitie van allochtoon is dat één of beide ouders in het buitenland is geboren. Waar je zelf bent geboren maakt niet uit.

Maar waar de ouders van iemand geboren zijn, valt natuurlijk niet af te lezen. Dus ik denk inderdaad dat naam, accent en uiterlijk voor de buitenwereld de kenmerken zijn.

Het lijkt me inderdaad lastig dat wanneer je ouder helemaal ver-Nederlandst zijn (misschien zelfs wel hier geboren) en je zelf ook niet anders weet dan dat je een Nederlander bent, je achternaam je op zulke moment in de weg zit. Die achternaam gaat natuurlijk van generatie op generatie, daar heb je weinig over te zeggen.

Dat is mijn punt natuurlijk. Dit soort nep allochtonen zullen steeds meer voorkomen.
pi_160048087
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 18:24 schreef GOLDFIN9ER het volgende:

[..]

Ik heb een eigen bedrijf en ik bepaal zelf wie ik aanneem, bedankt.
En als je je daarbij niet aan de wet houdt ben je simpelweg een crimineel.
Makkelijk toch ?
  vrijdag 19 februari 2016 @ 19:16:55 #300
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_160048136
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 19:06 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Ik wil die kortzichtigheid niet snappen. Serieus niet.
Het is geen kortzichtigheid, maar ervaring meestal.
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  vrijdag 19 februari 2016 @ 19:17:03 #301
444765 GOLDFIN9ER
geen SILVERFIN9ER
pi_160048144
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 19:10 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Of mensen houden zich gewoon aan de wet, en discrimineren niet op basis van ras, geloof, etc. Bij overtredingen keihard straffen. Zoals verlangd wordt bij elke wettelijke bepaling.
Wellicht kan je dat ook even tegen al die vrouw onderdrukkende moslims zeggen. Het is nu een beetje meten met twee maten.

Om nog maar even te zwijgen over wat ze van ongelovigen vinden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')