Waarom zou je de moeite doen om iemand uit te nodigen die zich "misschien" hollands gedraagt terwijl je ook gewoon kan sorteren op naam en die 'misschien' verandert in 'waarschijnlijk'?quote:Op vrijdag 19 februari 2016 17:33 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Welke moeite? Dat zij ook nog heeft gesolliciteerd met die andere naam?
Dat moet een werkgever toch lekker zelf weten?quote:
Hollands gedragen?quote:Op vrijdag 19 februari 2016 18:39 schreef ems. het volgende:
[..]
Waarom zou je de moeite doen om iemand uit te nodigen die zich "misschien" hollands gedraagt terwijl je ook gewoon kan sorteren op naam en die 'misschien' verandert in 'waarschijnlijk'?
[..]
Dat moet een werkgever toch lekker zelf weten?
Nou ja tis niet kut hoe je doet, wel is het jammer. Met persoonlijk getroll word het forum er niet mooier op. Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik die verleiding ook wel eens voel en probeer het zo min mogelijk te doen.quote:Op vrijdag 19 februari 2016 18:01 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Kut he, hoe ik doe. Moet je je eens voorstellen hoe kut het is als ik je alleen op je naam beoordeel. Niet eens op je fouten die je maakt.
Jij insinueert eerder dat je misschien hartstikke Hollands bent ondanks je naam. Dan bedoel je toch dat dat naar voren komt in het gedrag?quote:
Je stelde voor dat ze naar een land kunnen verhuizen waar hun type naam meer voorkomt...quote:Op vrijdag 19 februari 2016 18:41 schreef SpaceOddity het volgende:
[..]
Nou ja tis niet kut hoe je doet, wel is het jammer. Met persoonlijk getroll word het forum er niet mooier op. Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik die verleiding ook wel eens voel en probeer het zo min mogelijk te doen.
Even voor mijn verduidelijking; ben jij nu in de veronderstelling dat ik bij wijze van spreken iemand met een arabische naam niet uit zou nodigen?
Dat ik het niet vervelend vind voor die mensen die wel met die situaties te maken hebben/krijgen?
En dat mijn typfout voor jou een aanleiding was om te trollen ipv inhoudelijk te reageren?- iets wat je pas nu naar mij doet.
Even voor jouw verduidelijking; Ik zou bij wijze van spreken geen onderscheid maken in naam, en ik vind het vervelend dat het wel voorkomt. Maar het komt overal voor. Helaas.
Mijn zwager, een voormalig vluchteling en moslim, die ik nu ruim 20 jaar ken, kan jou er alles over vertellen. Heeft ie bij mij ook gedaan, dus dat voorstellen is voor mij niet echt nodig. Ik heb verhalen uit eerste hand.
Je vindt het heel vervelend dat het voorkomt, maar in toch geef je drie opties, waar je immigratie naar het buitenland (quote:Op vrijdag 19 februari 2016 18:41 schreef SpaceOddity het volgende:
[..]
Nou ja tis niet kut hoe je doet, wel is het jammer. Met persoonlijk getroll word het forum er niet mooier op. Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik die verleiding ook wel eens voel en probeer het zo min mogelijk te doen.
Even voor mijn verduidelijking; ben jij nu in de veronderstelling dat ik bij wijze van spreken iemand met een arabische naam niet uit zou nodigen?
Dat ik het niet vervelend vind voor die mensen die wel met die situaties te maken hebben/krijgen?
En dat mijn typfout voor jou een aanleiding was om te trollen ipv inhoudelijk te reageren?- iets wat je pas nu naar mij doet.
Even voor jouw verduidelijking; Ik zou bij wijze van spreken geen onderscheid maken in naam, en ik vind het vervelend dat het wel voorkomt. Maar het komt overal voor. Helaas.
Mijn zwager, een voormalig vluchteling en moslim, die ik nu ruim 20 jaar ken, kan jou er alles over vertellen. Heeft ie bij mij ook gedaan, dus dat voorstellen is voor mij niet echt nodig. Ik heb verhalen uit eerste hand.
Ik zei dat je op basis van je naam niet zomaar er van uit kan gaan dat de persoon geen geschikte kandidaat is voor de functie. Er zijn dus mensen die een Linda eerder zouden uitnodigen voor een gesprek dan een Yasmin. Alleen op basis van de naam.quote:Op vrijdag 19 februari 2016 18:43 schreef ems. het volgende:
[..]
Jij insinueert eerder dat je misschien hartstikke Hollands bent ondanks je naam. Dan bedoel je toch dat dat naar voren komt in het gedrag?
Maar ben jij van mening dat mensen verplicht moeten worden om bepaalde mensen aan te nemen ondanks dat ze daar geen zin in hebben?
Dat kunnen ze blijkbaar primaquote:Op vrijdag 19 februari 2016 18:45 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Ik zei dat je op basis van je naam niet zomaar er van uit kan gaan dat de persoon geen geschikte kandidaat is voor de functie.
En dat lijkt me hun goed recht.quote:Er zijn dus mensen die een Linda eerder zouden uitnodigen voor een gesprek dan een Yasmin. Alleen op basis van de naam.
quote:En nee ze moeten niet worden verplicht mensen aan te nemen die ze niet willen aannemen...
Nee dat kunnen ze niet.quote:Op vrijdag 19 februari 2016 18:47 schreef ems. het volgende:
[..]
Dat kunnen ze blijkbaar prima
[..]
En dat lijkt me hun goed recht.
[..]
Mensen worden ook niet uitgenodigd voor gesprekken op basis van schrijfstijl, diploma's, ervaring, handicaps, geslacht etc.quote:Op vrijdag 19 februari 2016 18:45 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Ik zei dat je op basis van je naam niet zomaar er van uit kan gaan dat de persoon geen geschikte kandidaat is voor de functie. Er zijn dus mensen die een Linda eerder zouden uitnodigen voor een gesprek dan een Yasmin. Alleen op basis van de naam.
Of misschien blaast ze zichzelf en het hele kantoor op op de eerste werkdag.quote:Op vrijdag 19 februari 2016 18:49 schreef Yasmin23 het volgende:
Misschien is Radicha wel grote van fan Hazes en blokjes kaas.
Ja maar in dit geval bij Rachida waren beide cv's gelijk met het verschil dat Chantal geen Arabisch sprak.quote:Op vrijdag 19 februari 2016 18:48 schreef GOLDFIN9ER het volgende:
[..]
Mensen worden ook niet uitgenodigd voor gesprekken op basis van intelligentie, diploma's, ervaring, handicaps, geslacht etc.
Een voorselectie moet toch op de een of andere manier gemaakt worden.
Rachida zou trouwens ook een bekeerde autochtone moslima zijn... Dat zijn vaak de ergste.quote:Op vrijdag 19 februari 2016 18:50 schreef ems. het volgende:
[..]
Of misschien blaast ze zichzelf en het hele kantoor op op de eerste werkdag.
Ja, wellicht willen ze gewoon geen buitenlands type voor die functie?quote:Op vrijdag 19 februari 2016 18:50 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Ja maar in dit geval bij Rachida waren beide cv's gelijk met het verschil dat Chantal geen Arabisch sprak.
Uiteraard moeten er tussen Rachida en Chantal geen gigantische verschillen zitten waarbij Chantal beter aansluit op de functie.
Maar dat lijkt mij logisch...
Waarom zou je geen buitenlands type willen?quote:Op vrijdag 19 februari 2016 18:51 schreef GOLDFIN9ER het volgende:
[..]
Ja, wellicht willen ze gewoon geen buitenlands type voor die functie?
Net zoals als ze ook geen dombo's willen voor bepaalde functies, of geen vrouwen bij een verhuisbedrijf.
Waar lees jij dat ik dat de beste optie vind?quote:Op vrijdag 19 februari 2016 18:45 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Je vindt het heel vervelend dat het voorkomt, maar in toch geef je drie opties, waar je immigratie naar het buitenland () de beste optie noemt. Neem je jezelf nog wel serieus?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Als eerste gaf ik Yasmin23 gelijk,- blijven solliciteren waar mensen minder bekrompen zijn.
Ik vind het eerlijk gezegd steeds lastiger worden om jou serieus te nemen.
Verhoogd risico op ongewenst gedrag bij frustratie.quote:Op vrijdag 19 februari 2016 18:52 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Waarom zou je geen buitenlands type willen?
Sowieso is buitenlands type wel lastige term. Misschien is ze al 2e generatie...
Omdat er een hele hoop autochtone Nederlanders zijn die als klant van een bedrijf bijvoorbeeld liever zaken doen met een autochtoon dan een allochtoon.quote:Op vrijdag 19 februari 2016 18:52 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Sowieso is buitenlands type wel lastige term. Misschien is ze al 2e generatie...
Echt?quote:Op vrijdag 19 februari 2016 18:53 schreef Grems het volgende:
[..]
Verhoogd risico op ongewenst gedrag bij frustratie.
Nou dan hebben we toch wel een probleem niet?quote:Op vrijdag 19 februari 2016 18:54 schreef GOLDFIN9ER het volgende:
[..]
Omdat er een hele hoop autochtone Nederlanders zijn die als klant van een bedrijf bijvoorbeeld liever zaken doen met een autochtoon dan een allochtoon.
Als je echte naam Yasmin is, heb jij daar wellicht een probleem mee.quote:Op vrijdag 19 februari 2016 18:55 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Nou dan hebben we toch wel een probleem niet?
Ja ik heb er dus een probleem mee door andere mensen...quote:Op vrijdag 19 februari 2016 18:57 schreef GOLDFIN9ER het volgende:
[..]
Als je echte naam Yasmin is, heb jij daar wellicht een probleem mee.
Het maakt mij verder niet zoveel uit.
Ik dacht dat jij serieus klaar was met mij?quote:Op vrijdag 19 februari 2016 18:44 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Je stelde voor dat ze naar een land kunnen verhuizen waar hun type naam meer voorkomt...
Ja maar het zou toch verdomme niet moeten mogen.quote:Op vrijdag 19 februari 2016 18:58 schreef SpaceOddity het volgende:
[..]
Ik dacht dat jij serieus klaar was met mij?
Ik zal mezelf nog maar weer eens quoten. Voor sommige hier blijft het lastig, dat goed door lezen.
-Immigreren naar een arabisch land waar nu het grote merendeel van de mensen een arabische naam hebben. Je kunt op geen enkele manier ontkennen dat ze dan alleen al naar aanleiding van hun naam niet worden uitgenodigd.
Jij bent van mening dat dat zo niet het geval zal zijn? Emigreren om jouw kansen te vergroten bij het zoeken naar een baan komt vaak genoeg voor hoor.
Ja, die andere mensen zijn mensen die gelijknamige namen als jij hebben en niet de autochtonen Nederlander waar jij op doelt.quote:Op vrijdag 19 februari 2016 18:58 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Ja ik heb er dus een probleem door andere mensen...
Snap je mijn probleem
quote:Op vrijdag 19 februari 2016 18:53 schreef SpaceOddity het volgende:
[..]
Waar lees jij dat ik dat de beste optie vind?Herstel, je vond optie 1 én 2 goed. Als je iets oprecht erg vindt, adviseer je anderen niet te emigreren naar een land waar ze op basis van naam meer krijgt. Zeker niet als zo opzichtig de eigen grondwet overtreden wordt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Als eerste gaf ik Yasmin23 gelijk,- blijven solliciteren waar mensen minder bekrompen zijn.
Ik vind het eerlijk gezegd steeds lastiger worden om jou serieus te nemen.
Laat me raden: Je vindt daarentegen wel dat moslims direct afstand moeten nemen als er iets kwalijks gebeurt met een moslim in de hoofdrol?
Ze denken waarschijnlijk ook niet dat je een Noord Afrikaanse moslim bent :pquote:Op vrijdag 19 februari 2016 19:00 schreef GOLDFIN9ER het volgende:
[..]
Ja, die andere mensen zijn mensen die gelijknamige namen als jij hebben en niet de autochtonen Nederlander waar jij op doelt.
Ik heb een Amerikaanse naam namelijk en ik heb er nooit hinder van ondervonden.
Tweede generatie is qua dingen als criminaliteit een groter probleem dat de eerste generatie.quote:Op vrijdag 19 februari 2016 18:52 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Het zou niet nodig moeten zijn nee. Helaas blijkt dat het in de realiteit anders werkt.quote:Op vrijdag 19 februari 2016 18:59 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Ja maar het zou toch verdomme niet moeten mogen.
Ja maar mijn vraag is ben je dan nog een buitenlands type. Hoe lang blijf je een buitenlands type?quote:Op vrijdag 19 februari 2016 19:01 schreef Physsic het volgende:
[..]
Tweede generatie is qua dingen als criminaliteit een groter probleem dat de eerste generatie.
Sowieso is het grootste deel van de Marokkaanse jongeren in aanraking geweest met politie/justitie. Misschien telt dat ook mee in de afweging.
Nee klopt.quote:Op vrijdag 19 februari 2016 19:01 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Ze denken waarschijnlijk ook niet dat je een Noord Afrikaanse moslim bent :p
En wat nou als je helemaal geen moslim bent?quote:Op vrijdag 19 februari 2016 19:04 schreef GOLDFIN9ER het volgende:
[..]
Nee klopt.
En als ze dat wel zouden denken, dan zouden ze me ook minder uitnodigen. Dat komt door de reputatie die moslims hebben.
Je blijft een buitenlands type zolang mensen denken dat je een buitenlands type bent.quote:Op vrijdag 19 februari 2016 19:02 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Ja maar mijn vraag is ben je dan nog een buitenlands type. Hoe lang blijf je een buitenlands type?
Probeer eens te snappen dat er teveel mensen het verpest hebben met een noord Afrikaanse achternaam. Waarom daar risico mee nemen als je slechte ervaringen hebtquote:Op vrijdag 19 februari 2016 19:05 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
En wat nou als je helemaal geen moslim bent?
Ja sommige zitten er niet mee maar ik vind het echt kwalijk.
Ik wil die kortzichtigheid niet snappen. Serieus niet.quote:Op vrijdag 19 februari 2016 19:06 schreef Catch22- het volgende:
[..]
Probeer eens te snappen dat er teveel mensen het verpest hebben met een noord Afrikaanse achternaam. Waarom daar risico mee nemen als je slechte ervaringen hebt
Dan heb je pech gehad.quote:Op vrijdag 19 februari 2016 19:05 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
En wat nou als je helemaal geen moslim bent?
Ja sommige zitten er niet mee maar ik vind het echt kwalijk.
Geloof dat ik ergens heb gelezen dat een Marokkaanse jongen dit wilde vanwege zijn baankansen en het niet kon.quote:Op vrijdag 19 februari 2016 19:06 schreef GOLDFIN9ER het volgende:
[..]
Dan heb je pech gehad.
Als je er erg veel hinder van ondervind kan je je naam veranderen bij de burgerlijke stand.
Of mensen houden zich gewoon aan de wet, en discrimineren niet op basis van ras, geloof, etc. Bij overtredingen keihard straffen. Zoals verlangd wordt bij elke wettelijke bepaling.quote:Op vrijdag 19 februari 2016 19:06 schreef GOLDFIN9ER het volgende:
[..]
Dan heb je pech gehad.
Als je er erg veel hinder van ondervind kan je je naam veranderen bij de burgerlijke stand.
Het kan wel als je er een goede reden voor hebt.quote:Op vrijdag 19 februari 2016 19:08 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Geloof dat ik ergens heb gelezen dat een Marokkaanse jongen dit wilde vanwege zijn baankansen en het niet kon.
Weet niet meer waar ik het gelezen heb...
En dan met zn allen gaan kankeren hoe asociaal en crimineel die Marokkanen wel niet zijn.quote:Op vrijdag 19 februari 2016 19:11 schreef GOLDFIN9ER het volgende:
[..]
Het kan wel als je er een goede reden voor hebt.
Maar het zal verder niet uitmaken, want als je dan op het sollicatie gesprek wordt uitgenodigd, heb je daarna vermoedelijk alsnog minder kans om aangenomen te worden omdat ze dan zien dat je een moslim/noord afrikaan bent.
Nou, de officiele definitie van allochtoon is dat één of beide ouders in het buitenland is geboren. Waar je zelf bent geboren maakt niet uit.quote:Op vrijdag 19 februari 2016 19:02 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Ja maar mijn vraag is ben je dan nog een buitenlands type. Hoe lang blijf je een buitenlands type?
In een tijd dat ik elk uitzendbaantje accepteerde, dus ook kutwerk, heb ik met 90% allochtonen gewerkt. Respect voor die groep die dag in, dag uit werk doet wat onmogelijk leuk te vinden is.quote:Op vrijdag 19 februari 2016 19:11 schreef Flow3r het volgende:
Ik werk zelf in de catering, misschien geen hoogstaand werk maar ik werk met veel allochtonen, ben er zelf ook eentje![]()
Maar ook in de meeste supermarkten zie je alochtonen, moslims, mensen van allerlei pluimage,ik vind het dus wel meevallen![]()
Misschien niet in het beroep waar Chantal op solliciteert?
Dat is mijn punt natuurlijk. Dit soort nep allochtonen zullen steeds meer voorkomen.quote:Op vrijdag 19 februari 2016 19:12 schreef Physsic het volgende:
[..]
Nou, de officiele definitie van allochtoon is dat één of beide ouders in het buitenland is geboren. Waar je zelf bent geboren maakt niet uit.
Maar waar de ouders van iemand geboren zijn, valt natuurlijk niet af te lezen. Dus ik denk inderdaad dat naam, accent en uiterlijk voor de buitenwereld de kenmerken zijn.
Het lijkt me inderdaad lastig dat wanneer je ouder helemaal ver-Nederlandst zijn (misschien zelfs wel hier geboren) en je zelf ook niet anders weet dan dat je een Nederlander bent, je achternaam je op zulke moment in de weg zit. Die achternaam gaat natuurlijk van generatie op generatie, daar heb je weinig over te zeggen.
En als je je daarbij niet aan de wet houdt ben je simpelweg een crimineel.quote:Op vrijdag 19 februari 2016 18:24 schreef GOLDFIN9ER het volgende:
[..]
Ik heb een eigen bedrijf en ik bepaal zelf wie ik aanneem, bedankt.
Het is geen kortzichtigheid, maar ervaring meestal.quote:Op vrijdag 19 februari 2016 19:06 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Ik wil die kortzichtigheid niet snappen. Serieus niet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |