Prima. Leeftijdsdiscriminatie komt tot 6 keer meer voor dan andere vormen van discriminatie. Toch hoor je daar de overheid, vakbonden en andere organisaties maar zeer weinig over. Ook in de media is geen aandacht voor. Daardoor blijven veel mensen die nog prima in staat zijn om bij te dragen aan de economie noodgedwongen aan de kant staan, omdat zij gediscrimineerd worden op leeftijd.quote:De oppositie eiste vandaag dat minister Asscher discriminatie op de arbeidsmarkt strenger aanpakt.
Elke zaterdag zitten ze vol blanken.quote:Op vrijdag 19 februari 2016 00:03 schreef Nintex het volgende:
Bij grote bedrijven ben je afhankelijk van de recruiter. Daar maakt discriminatie geen deel uit van het solicitatiegesprek.
Waar discriminatie wel voorkomt zijn vaak (kleine) familiebedrijven. Ik zie bijvoorbeeld zelden tot nooit blanke jongens in een kebabtent of chinees restaurant.
Dat klopt.quote:Op vrijdag 19 februari 2016 00:03 schreef Nintex het volgende:
Waar discriminatie wel voorkomt zijn vaak (kleine) familiebedrijven. Ik zie bijvoorbeeld zelden tot nooit blanke jongens in een kebabtent of chinees restaurant.
Lastig. Je kan ook stellen dat Mohammed's vaker terroristen zijn dan Pietjes en je dus niet wil dat terroristen, net zoals oplichters, makkelijk hun naam kunnen veranderen.quote:Op donderdag 18 februari 2016 23:41 schreef Physsic het volgende:
Beetje off-topic misschien, maar toch;
Pas geleden is een Mohammed naar de rechter gestapt met het verhaal dat hij last heeft van zijn voornaam. Als reden gaf hij op dat hij bij grenscontroles e.d. vaak extra wordt gecontroleerd in vergelijking met anderen. Dat heeft niks te maken met dit onderwerp, maar ik kan me best voorstellen dat mensen bij het solliciteren ook op zo'n manier last hebben van hun (voor)naam.
Mohammed wilde zijn naam graag veranderen in Moha; zoals zijn omgeving hem al noemt.
De rechter heeft het verzoek afgewezen, wegens geen zwaarwegend belang oid.
Nu vraag ik me af wáárom zo iets simpels als je voornaam niet kan worden aangepast. Voor een achternaam kan ik me dat nog enigsinds begrijpen.
Ik kan ook begrijpen dat zo'n naamsverandering niet super makkelijk moet zijn, omdat bijv. oplichters of andere kwaadwillenden daar dan makkelijk misbruik van kunnen maken.
Maar wanneer iemand voor zo'n naamsverandering naar de rechtbank moet, zijn verhaal moet doen en dat de rechtbank bijv. ook een kijkje neemt in zijn strafverleden, wat is er dan nog op tegen om iemands naam aan te passen?
Bij transgenders gebeurt het volgens mij ook relatief simpel.
De overheid moet zich er niet mee bemoeien, de rechter wel. We leven hier in Nederland in een rechtsstaat.quote:Op donderdag 18 februari 2016 21:53 schreef MisterCe het volgende:
[..]
Waarom moet je je als overheid bemoeien met het personeelsbeleid van een bedrijf? Zou je als ondernemer niet vrij moeten zijn om aan te kunnen nemen wie je wilt? Wat de achterliggende gedachte ook is?
Er wordt dus al 1 ondernemer vervolgd.quote:Op vrijdag 19 februari 2016 00:51 schreef GOLDFIN9ER het volgende:
Gelukkig zijn we vrij uit te nodigen en aan te nemen wie we willen.
Als dit 'aangepakt' gaat worden dan krijg je positieve discriminatie, wat ook discriminatie is.
Naast dat het allochtonen een gevoel gaat geven dat ze worden uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek omdat het wettelijk verplicht is en niet omdat het bedrijf interesse in hen heeft.
Al met al, het zal nooit goed zijn.
Het is dus, volgens jou, begrijpelijk als moslims geen gelijke kansen krijgen op de arbeidsmarkt. Is het dan ook begrijpelijk als moslims een uitkering krijgen?quote:Op donderdag 18 februari 2016 21:39 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Nee, een realist. Er zijn zoveel negatieve ervaringen met allochtonen dat allochtonen weigeren niets meer met racisme te maken heeft. Daarnaast zou ik ook geen moslims of mensen met 5+ kinderen in mijn bedrijf willen.
Toevallig was dat een domme ondernemer, maar iemand die een beetje nadenkt kan nog steeds discrimineren en het makkelijk bedekken. In plaats van te zeggen dat je geweigerd bent omdat je homo/moslim/etc. bent, zeg je gewoon dat een sollicitant niet bij het bedrijf past o.i.d.quote:Op vrijdag 19 februari 2016 01:07 schreef Mishu het volgende:
[..]
De overheid moet zich er niet mee bemoeien, de rechter wel. We leven hier in Nederland in een rechtsstaat.
Die ondernemer die die homo geweigerd had wordt nu ook vervolgd.
Dat is nu de situatie, waar ik het dus niet mee eens ben. Vind je dat je mensen in je huis mag weigeren om hun afkomst?quote:Op vrijdag 19 februari 2016 01:07 schreef Mishu het volgende:
[..]
De overheid moet zich er niet mee bemoeien, de rechter wel. We leven hier in Nederland in een rechtsstaat.
Die ondernemer die die homo geweigerd had wordt nu ook vervolgd.
Nee, ze hebben gelijke kansen gekregen. Alleen hebben ze die kansen verprutst.quote:Op vrijdag 19 februari 2016 01:24 schreef Baghdaddy het volgende:
[..]
Het is dus, volgens jou, begrijpelijk als moslims geen gelijke kansen krijgen op de arbeidsmarkt. Is het dan ook begrijpelijk als moslims een uitkering krijgen?
Wie is "ze". Is er sprake van een homogene groep? Is een willekeurige moslim verantwoordelijk voor de daden van anderen?quote:Op vrijdag 19 februari 2016 01:26 schreef MisterCe het volgende:
[..]
Nee, ze hebben gelijke kansen gekregen. Alleen hebben ze die kansen verprutst.
Uiteraard niet. Maar het is wel heel begrijpelijk, en ik denk ook heel verstandig, om wanneer bijvoorbeeld je 5 x een Marokkaan hebt aangenomen, en 5 keer werd er door de betreffende Marokkaan gestolen, dat je de 6e keer denkt: hmmm misschien deze keer geen Marokkaan.quote:Op vrijdag 19 februari 2016 01:28 schreef Baghdaddy het volgende:
[..]
Wie is "ze". Is er sprake van een homogene groep? Is een willekeurige moslim verantwoordelijk voor de daden van anderen?
Je bent niet consistent met je verhaal. Eerst heb je het over moslims, welke bestaan uit allerlei culturen en nationaliteiten, en vervolgens heb je het opeens over Marokkanen. Moslim == Marokkaan?quote:Op vrijdag 19 februari 2016 01:31 schreef MisterCe het volgende:
[..]
Uiteraard niet. Maar het is wel heel begrijpelijk, en ik denk ook heel verstandig, om wanneer bijvoorbeeld je 5 x een Marokkaan hebt aangenomen, en 5 keer werd er door de betreffende Marokkaan gestolen, dat je de 6e keer denkt: hmmm misschien deze keer geen Marokkaan.
Maar jij zou na 10 x nog steeds voor een Marokkaan gaan natuurlijk.
Ik ben zeker wel consistent. Waar het om gaat is dat, wanneer je slechte ervaringen hebt met bepaalde nationaliteiten, religies of wat dan ook, je deze ervaringen meeneemt in je verdere beslissingen. En het maakt niet uit of je het over Belgen, japanners, Hindoes, moslims of wat dan ook hebt. En vaak kom je uit op Marokkanen of moslims omdat men daar gewoon het vaakst slechte ervaringen mee heeft. Geloof me, dat is niet mijn schuld.quote:Op vrijdag 19 februari 2016 01:39 schreef Baghdaddy het volgende:
[..]
Je bent niet consistent met je verhaal. Eerst heb je het over moslims, welke bestaan uit allerlei culturen en nationaliteiten, en vervolgens heb je het opeens over Marokkanen. Moslim == Marokkaan?
Overigens heb ik genoeg ervaring met het aannemen van stagiaires of afstudeerders. In een professionele context kies je op basis van kwaliteiten en werkervaring en niet op basis van een aantal rotte appeltjes. Als bijvoorbeeld een Marokkaans persoon zichzelf bewezen heeft zal hij gekozen worden ongeacht eventuele vooroordelen.
En hoeveel zijn dat er, buiten Aboutaleb?quote:Op vrijdag 19 februari 2016 01:39 schreef Baghdaddy het volgende:
Als bijvoorbeeld een Marokkaans persoon zichzelf bewezen heeft
Even heel zwart wit;quote:Op vrijdag 19 februari 2016 01:21 schreef Mishu het volgende:
[..]
Er wordt dus al 1 ondernemer vervolgd.
Binnenkort ook maar eens solliciteren met een mannelijke naamdikke schadevergoeding innen?
Je hebt een terecht punt; dit soort arbeidsmarktdiscriminatie moet worden aangepakt.quote:Op donderdag 18 februari 2016 21:33 schreef PSVCL het volgende:
Dit is al jaren bekend!
Hoe vaak is het nu al BEWEZEN??? Keer op keer! En wie dit wenst te ontkennen, mag mij vragen naar de bewijzen
Gewoon pure discriminatie, xenofobie en in de meeste gevallen ook islamofobie.
De uitdaging loopt..
Nee, dat is niet je goed recht en ja, dat is strafbaar, Als dat je niet bevalt moet je gaan lobbyen om de wet te veranderen - maar tot die tijd hem gewoon gehoorzamen.quote:Op vrijdag 19 februari 2016 02:59 schreef GOLDFIN9ER het volgende:
[..]
Even heel zwart wit;
Als het mijn eigen bedrijf is, bepaal ik toch zeker wel zelf wie ik aanneem?
Als ik geen homo's of moslims voor me wil hebben werken is dat m'n goed recht en als ik dat eerlijk zou willen zeggen, moet dat kunnen. Leuk is het niet, maar strafbaar?
En dus moeten die eigenaren aangepakt wordenquote:Op vrijdag 19 februari 2016 07:11 schreef Braindead2000 het volgende:
Jankerds. Hoeveel joden en homo's zouden er in bedrijven werken waarvan de eigenaar een moslim is? Ik vermoed dat dat percentage dicht bij nul ligt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |