abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_156939710
Kerstdiner 2015! Inspiratie-, voorpret- en adviestopic

We zijn er opvallend laat bij deze keer, waarvoor excuses! :D Het is al half oktober geweest, het is bruut koud buiten en over negen-en-een-halve-week is het alweer kerstmis.. En met kerstmis komt: het kerstdiner! Ho ho ho!

Dit topic is bedoeld als supportgroep voor iedereen die wel wat hulp kan gebruiken bij het samenstellen van een menu, het beoordelen van een recept en verder leent het topic zich wonderwel voor het delen van (foto's van) uitprobeersels en het elkaar steunen bij pre-kerstdinerstress.

Om alvast op te warmen:

Random succes*recepten van de vorige edities:
*door meer dan één CUL-er gemaakt

- Zoete bolletjes van sap of likeur

- Fantastische hele eend!

- Omenalumi, ofwel 'appelsneeuw'

- Individuele Pommes Anna (boterige geroosterde aardappelplakjes)

- Beef Wellington, met véél uitleg en foto's

- Spiced & sugared cranberries:

- Kruidige bloemkool

- De soep der soepen!

- Bietjes-terrine

Enkele foto's van CUL-feestdagengerechten uit 2014:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Aankleding van de feesttafel kan hier uiteraard ook besproken worden, hier is de mijne van
afgelopen jaar:

Meer inspiratie: Heston Blumenthals Perfect Christmas! *)
http://www.dailymotion.com/video/xndwm1_heston-blumenthal-s-perfect-christmas_lifestyle

En de vorige edities:
Kersttopic 2014: http://forum.fok.nl/topic/2145048
Kersttopic 2013: http://forum.fok.nl/topic/2022736

Game on! :Y)

[ Bericht 0% gewijzigd door minilot op 19-10-2015 10:26:38 ]
Let me see you stripped down to the bone
pi_156939744
Yup... *O* ben al aan het nadenken, voorzichtig!
Ja doei.
pi_156939790
Ik zal alvast beginnen.. :) Het kerstdiner vindt zoals de afgelopen [paar jaar plaats met mijn schoonfamilie: dit keer bestaande uit twaalf personen (incluis één kind). De gangen worden verdeeld en na mezelf de laatste paar jaar nogal veel werk te hebben bezorgd werd gisteren unaniem besloten dat ik dit jaar alleen het toetje doe! :')
Ondankbare taak, want iedereen zit tegen die tijd doorgaans al stampvol, dus da's wel een uitdaging. Wellicht maak ik ook nog iets zoets voor bij de late avond-koffie. :Y

Volgende week begin ik met toetjes uitproberen, en ik zal de resultaten uiteraard hier posten :)
pi_156939825
Wij krijgen schoonzus, zwager + 2 kinderen (3 en 4.5) over met kerst. Dus moet 'n compatibel menu bedenken. Stress. :')
Ja doei.
pi_156939848
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2015 10:28 schreef motorbloempje het volgende:
Wij krijgen schoonzus, zwager + 2 kinderen (3 en 4.5) over met kerst. Dus moet 'n compatibel menu bedenken. Stress. :')
Ja, jij bent niet van het 'echt koken voor de volwassenen en de kids aan de aardappelsmileys'-kamp? :) ^O^
pi_156939864
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2015 10:29 schreef minilot het volgende:

[..]

Ja, jij bent niet van het 'echt koken voor de volwassenen en de kids aan de aardappelsmileys'-kamp? :) ^O^
Ik ben er nog niet uit, maar vind 't wel leuk als ze op z'n minst een deel 'mee' kunnen eten, al dan niet aangepast op kruidigheid enzo :+
Ja doei.
  maandag 19 oktober 2015 @ 10:32:12 #7
401892 Helsinki
Avec persévérance.
pi_156939897
De soep der soepen staat hier in ieder geval op de planning O+.
pi_156939979
Ik denk dat ik er 's middags stiekem ook nog iets te zuipen in ga wurmen, voor de gezelligheid. Dit klinkt als leuk en lekker:
Cranberry & Rosemary White “Christmas” Sangria

quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2015 10:32 schreef Helsinki het volgende:
De soep der soepen staat hier in ieder geval op de planning O+.
Mjam! :9
pi_156940033
Ik heb nog geen plannen met kerst, maar ik miste het topic O+
Sterkheidsbaas van alles.
pi_156940037
Leuk, het topic is er weer O+

Nog geen flauw idee hoe de kerstdagen eruit gaan zien (of ik moet werken).

Maar voorpret is altijd leuk *O*
Op vrijdag 19 februari 2016 22:42 schreef Nizno het volgende:
je bent zelf een Pino 2.0!
pi_156940099
Tafel van afgelopen jaar:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Amuse:
SPOILER
Pate:
SPOILER
pi_156940174
Oh ja Lonaa, je geitenkaasamuse met kumquats! O+
pi_156940180
Ik weet nog niet hoe ik met mijn werk zit, dus weet ook nog niet of en hoe uitgebreid ik kan koken. ;(
pi_156940439
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2015 10:48 schreef minilot het volgende:
Oh ja Lonaa, je geitenkaasamuse met kumquats! O+
Dat je dat ook gewoon nog weet. O+

Ik vond vorig jaar prachtig. Twijfel om het dit jaar weer te doen. Maar we wilde eignelijk ook weg met de kerstdagen. Keuzes, dilemma's ;(
  maandag 19 oktober 2015 @ 11:22:57 #15
326197 Psy-freak
Moderator i.o.
pi_156940748
Ik slinger de gourmet weer aan :@
zaterdag 13 augustus 2011 11:41 schreef RockNijntje het volgende:
Psy-freak heeft wel de schattigste UI van heel FOK!
FOK!-vriendin: Pixxie. & AdoraBelle
pi_156940858
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2015 11:22 schreef Psy-freak het volgende:
Ik slinger de gourmet weer aan :@
Niks mis mee hoor, ieder z'n ding. Mocht je nog inspiratie willen voor wat je allemaal in de pannetjes gaat gooien, daar zijn we hier voor. ^O^
pi_156940930
Wij gaan iets met wild doen denk ik
  maandag 19 oktober 2015 @ 11:35:34 #18
326197 Psy-freak
Moderator i.o.
pi_156940947
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2015 11:30 schreef minilot het volgende:

[..]

Niks mis mee hoor, ieder z'n ding. Mocht je nog inspiratie willen voor wat je allemaal in de pannetjes gaat gooien, daar zijn we hier voor. ^O^
Kom maar op! Ik wil wel wat anders dan die eeuwige stukjes vlees en broodjes.
pi_156940967
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2015 11:35 schreef Psy-freak het volgende:

[..]

Kom maar op! Ik wil wel wat anders dan die eeuwige stukjes vlees en broodjes.
Laat maar weten: wat gooi je er normaal op? En zijn er dingen die jij/jullie niet lusten? Om hoeveel personen gaat het? Dan later vandaag wat ideetjes. :)
  maandag 19 oktober 2015 @ 11:38:46 #20
326197 Psy-freak
Moderator i.o.
pi_156940996
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2015 11:36 schreef minilot het volgende:

[..]

Laat maar weten: wat gooi je er normaal op? En zijn er dingen die jij/jullie niet lusten? Om hoeveel personen gaat het? Dan later vandaag wat ideetjes. :)
Meestal vleesschotels van de slager. Dus biefstuk, hamburgers, schnitzel. mag wel een keer wat anders.

Ik geloof dat iedereen het meeste wel lust en anders pakken ze wat anders.

Voor 5 personen.
pi_156941021
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2015 11:30 schreef minilot het volgende:

[..]

Oh dat vind ik wel leuk eigenlijk :o :D Wat voor dingen zou je zelf doen?

Ik merk dat mijn familie het hele kerst-diner maar zo'n gedoe vind. Maar ik vind het zelf wel leuk dus ik overweeg eigenlijk toch wel om wat te organiseren. En een gourmet is toch wat minder werk dan een zoveel gangen diner maken :)
pi_156941255
Alvast wat algemene gourmet-tips:

- Zet kannetjes drank neer om te gebruiken bij de bereidingen. Denk aan port (scheutje ervan in de pan bij rundvlees is erg lekker), marsala (verrukkelijk in het pannetje bij gebakken paddestoelen) of shaoxing rijstwijn voor een Aziatisch smaakaccent

- Zet bakjes met kruiden klaar die lekker bij vlees smaken indien meegebakken en die een tikkie winters aanvoelen. Plukjes verse rozemarijn smaken goed bij varkensvlees, verse salieblaadjes zijn zo'n beetje overal lekker bij. Verder zijn allerlei heftig smakende soorten 'cress' tegenwoordig steeds beter te verkrijgen, een makkelijke manier om een flinke klap smaak en frisheid toe te voegen aan gaargebakken vlees op je bord.

- Gebruik je normaal gesproken stukjes 'gewone' kipfilet, stap eens over op stukjes kippendijfilet. Veel, veel smaakvoller en sappiger en je kunt je pannetje rustig een poosje vergeten - het vlees is bijna niet te droog te krijgen.

- Altijd een groot succes: brie! Veel supermarkten verkopen brie in een langwerpige rol (die van Lidl is echt prima), waar je perfecte plakjes af kunt snijden om over vlees, paddestoelen of een schijfje stokbrood te laten smelten in je pannetje. :Y

- Maak zelf drie goeie sauzen in plaats van een arsenaal Calvé-flesjes op tafel te zetten. Dit is bijvoorbeeld een hele lekkere, simpele saus die goed bij verschillende soorten vlees smaakt: http://www.kayotic.nl/blog/easy-bbq-sauce
Zelf knoflooksaus maken op basis van in de oven gepofte knoflook*, mayo, zout en dikke griekse yoghurt is ook vele malen smakelijker dan knoflooksaus uit een potje. :)

*http://www.thekitchn.com/how-to-roast-garlic-in-the-oven-5341

[ Bericht 5% gewijzigd door minilot op 19-10-2015 11:57:53 ]
pi_156942441
Wauw die bietjes-terrine is gaaf. :D Ik kom alleen nooit verschillende bieten tegen in de supermarkt, kan ik daarvoor beter op de markt gaan kijken? :)
pi_156942764
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2015 13:02 schreef Em31 het volgende:
Wauw die bietjes-terrine is gaaf. :D Ik kom alleen nooit verschillende bieten tegen in de supermarkt, kan ik daarvoor beter op de markt gaan kijken? :)
Yep. Of in een goed gesorteerde biowinkel. Of vragen bij je dichtstbijzijnde groentenboer, die kunnen zulke dingen bijna altijd wel voor je bestellen.

Het is echt een tof en rete-feestelijk recept, hier 'n foto van toen ik het een keertje gemaakt had:

:9
pi_156942802
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2015 13:18 schreef minilot het volgende:

[..]

Yep. Of in een goed gesorteerde biowinkel. Of vragen bij je dichtstbijzijnde groentenboer, die kunnen zulke dingen bijna altijd wel voor je bestellen.

Het is echt een tof recept, hier 'n foto van toen ik het een keertje gemaakt had:
[ afbeelding ]
Bedankt! Ga ik daar binnenkort even langs. En wauw, dat ziet er echt fantastisch uit. _O_
  maandag 19 oktober 2015 @ 13:21:48 #26
326197 Psy-freak
Moderator i.o.
pi_156942840
Bedankt minilot! Als je nog een leuk vriendje zoekt moet je me maar DM'en. ;)
pi_156942875
Achter de schermen-foto van de bietjesterrine:

SPOILER
*neuriet Miami Vice-tune*

Je ziet, het is werkelijk de moeite waard om verschillende kleuren bietjes te gebruiken. :Y
pi_156944159
Ik volg weer O+
Weet nog niet zeker of ik ga/moet/mag koken met kerst
  maandag 19 oktober 2015 @ 14:33:22 #29
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_156944330
Bietjesterrine zat vorig jaar tussen mijn amuses. Hele schoonfamilie was hastikke onder de indruk, en stiekem was t maken ervan poepsimpel *O*

Dees jaar heb ik me ingeschreven op de voorgerechten.

Er komt sowieso een pastagerecht met lamsoor en rivierkreeft, alleen nog geen idee of 't gewoon met tagliatelle wordt of in een raviolo. Voor 't andere voorgerecht moet ik nog iets verzinnen.

En volgend jaar is 't bij ons en heb ik dus *eindelijk* een keer het hoofdgerecht *O*.
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
pi_156944486
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2015 14:33 schreef MutedFaith het volgende:
Bietjesterrine zat vorig jaar tussen mijn amuses. Hele schoonfamilie was hastikke onder de indruk, en stiekem was t maken ervan poepsimpel *O*

Dees jaar heb ik me ingeschreven op de voorgerechten.

Er komt sowieso een pastagerecht met lamsoor en rivierkreeft, alleen nog geen idee of 't gewoon met tagliatelle wordt of in een raviolo. Voor 't andere voorgerecht moet ik nog iets verzinnen.

En volgend jaar is 't bij ons en heb ik dus *eindelijk* een keer het hoofdgerecht *O*.
Barilla (vast ook andere merken, maar deze is makkelijk te vinden) heft grote schelpen:
http://www.barilla.com/content/product/jumbo-shells

Grappig daaraan is, dat de schelpvorm natuurlijk thematisch (zee! *)) past bij je lamsoor en rivierkreeft, plus: drie grote gevulde schelpen per persoon kun je beter en mooier opmaken dan kleinere ravioli :)
pi_156944589
Inzake gevulde pasta, wat niet per se heel gezond, maar wel vreselijk lekker is, is gefrituurde ravioli:
https://en.wikipedia.org/wiki/Toasted_ravioli
Zeker in combinatie met een zachte, romige vulling is een knapperig korstje wel erg fijn :9

Indien voorzien van lollystokje: tadaa! Een aanstellerige, maar toch lollige amuse :)
http://www.thehopelesshou(...)rinara-dipping-sauce
  maandag 19 oktober 2015 @ 15:48:47 #32
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_156945840
Ik wilde de pasta zelf maken, dus dan moet ik maar zoeen pak halen en kijken hoe de vorm in elkaar zit.. Want qua idee is het wel weer eens iets heul anders dan altijd maar ravioli..

Die toasted ravioli moet ik ook maar eens gaan proberen. :9
pi_156947116
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2015 13:18 schreef minilot het volgende:

Het is echt een tof en rete-feestelijk recept, hier 'n foto van toen ik het een keertje gemaakt had:
[ afbeelding ]
Dat moet ik toch ook nog eens maken O+ Het ziet er namelijk zo ontzettend mooi uit!
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_156947572
Yes! Kerstdiner topic *O*
pi_156948273
jah, leuk! Wel vroeg dit keer... :s)
pi_156948317
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2015 10:37 schreef minilot het volgende:
Ik denk dat ik er 's middags stiekem ook nog iets te zuipen in ga wurmen, voor de gezelligheid. Dit klinkt als leuk en lekker:
[ afbeelding ]

[..]

Oooh, die is leuk! En die kan ook in non-alcoholversie :9
Ja doei.
pi_156948639
Eerste uitprobeersel voor een toet wordt dit:
Moscato poached pear gelato

Ergens deze week maar eens testen..

Na een zware maaltijd (en dat wordt het, aangezien mijn schoonouders verantwoordelijk zijn voor het hoofdgerecht) is een beetje ijs misschien wel lekker - in elk geval beter dan een taartje of iets met cake.
Dit recept gebruikt gestoofde peertjes en lekkere winterse specerijen (steranijs, kaneel) - kan wel eens wat worden met het één en ander aan garnering. :9
pi_156953021
Ik lees weer mee *O*
Vorig jaar alleen gelurkt wegens zwanger en misselijk, maar dit jaar wil ik weer uitgebreid koken. Er zijn nog geen concrete kerstplannen, maar er zal ongetwijfeld een dagje (schoon)familie bij zitten.
pi_156955897
Ik lees ook mee :)

Ik ga in ieder geval een dag kerst vieren met vrienden; de rest weet ik nog niet. Ik ga dus ook in ieder geval een dag koken.

Ik heb hier een Harry Potter kookboek; een Hunger Games kookboek en een Game of Thrones kookboek. Een van die drie ga ik gebruiken :)
Leftist Vegan Long Haired Witch
Revolutionary Anarchist
No material girl, No extremist, Critical Thinker.
XXX Straight Edge XXX
pi_156956790

Dit was mijn voorgerecht afgelopen kerst. Ik maak hem nog steeds af en toe.. Gewoon omdat hij zo lekker was :)

Ik ben benieuwd naar jullie gerechten en ideetjes!
pi_156961423
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2015 21:44 schreef Aphrodyte het volgende:
Ik heb hier een Harry Potter kookboek; een Hunger Games kookboek en een Game of Thrones kookboek. Een van die drie ga ik gebruiken :)
Heb je deze?

Zo ja, ik ook! :D

Ik vind het een erg gaaf boek O+

Heb je er wel eens uit gekookt? Enige voorbereidingstijd is wel aan te raden, al was het maar omdat je voor een flink aantal van die historische recepten op zoek zult moeten naar ingrediënten die niet zomaar bij de supermarkt liggen.

Mocht je nog ergens hulp bij nodig hebben: ik heb minstens de helft van de recepten in dat boek al eens gemaakt, dus geef maar een brul :)

Enneh, ga je qua aankleding van de eettafel ook helemaal los in het thema van je gekozen kookboek? :D
Kan echt heel tof zijn, zij het een tikkie nerdy, maar dat geeft niks O+
pi_156961444
quote:

Ik ga in ieder geval een dag kerst vieren met vrienden; de rest weet ik nog niet. Ik ga dus ook in ieder geval een dag koken.

Wat leuk! Ik heb een Soprano's Kookboek, ook al zo leuk O+ Game of Thrones klinkt heel geschikt voor Kerst :Y Wat moet ik me nou bij een Hunger Games kookboek voorstellen?
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  dinsdag 20 oktober 2015 @ 08:20:16 #43
425665 TravelRose
Keep on dreaming
pi_156961525
Dit jaar met pre-Kerst (aangezien we de kerstdagen zelf op vakantie zijn) ben ik verantwoordelijk voor het hoofdgerecht. Ik zat te denken aan turduckenqua (een alles-in-een combinatie van kalkoen, eend, kip en kwartel).
Nu ben ik verder heel inspiratieloos qua garnituren. Wie heeft het gouden idee?
pi_156961526
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2015 08:08 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Wat moet ik me nou bij een Hunger Games kookboek voorstellen?
Nou ja, in de Hunger Gamers-boeken worden natuurlijk flink wat gerechten in de verschillende districten en vooral in het Capitool uitgebreid omschreven..

[ Bericht 1% gewijzigd door minilot op 20-10-2015 08:27:42 ]
pi_156961536
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2015 08:20 schreef TravelRose het volgende:
Dit jaar met pre-Kerst (aangezien we de kerstdagen zelf op vakantie zijn) ben ik verantwoordelijk voor het hoofdgerecht. Ik zat te denken aan turduckenqua (een alles-in-een combinatie van kalkoen, eend, kip en kwartel).
Nu ben ik verder heel inspiratieloos qua garnituren. Wie heeft het gouden idee?
Klassieke groente- en aardappelbijgerechten lijken me daarbij in elk geval wel in orde. :)

Edit: ach, kijk aan. Masterchef NZ is het met me eens:
http://tvnz.co.nz/masterc(...)companiments-5352759 ^O^
pi_156961750
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2015 08:20 schreef minilot het volgende:

[..]

Nou ja, in de Hunger Gamers-boeken worden natuurlijk flink wat gerechten in de verschillende districten en vooral in het Capitool uitgebreid omschreven..
Yep; als je de boeken gelezen hebt weet je dat het best veel over eten gaat eigenlijk. Het eerste hoofdstuk begint al meteen met een uitgebreide beschrijving van een geitenkaasje ;)
Revolutionary Anarchist
XXX Straight Edge XXX
pi_156961770
quote:

Oh wat tof! Waar heb je die kookboeken gekocht?
pi_156961792
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 oktober 2015 08:50 schreef Elvi het volgende:

[..]

Oh wat tof! Waar heb je die kookboeken gekocht?
Bol.com heeft in ieder geval het Harry Potter kookboek en het Game of Thrones kookboek. Ze zijn wel allebei in het Engels.

Het Hunger games kookboek heb ik bij Amazon.co.uk besteld.

Je vindt ze trouwens als je zoekt op ''The Unofficial Hunger games cookbook'' en ''The Unofficial Harry Potter cookbook''. Het Game of Thrones boek kun je gewoon vinden onder Game of thrones cookbook ;)
Revolutionary Anarchist
XXX Straight Edge XXX
  dinsdag 20 oktober 2015 @ 08:53:44 #49
425665 TravelRose
Keep on dreaming
pi_156961805
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2015 08:21 schreef minilot het volgende:

[..]

Klassieke groente- en aardappelbijgerechten lijken me daarbij in elk geval wel in orde. :)

Edit: ach, kijk aan. Masterchef NZ is het met me eens:
http://tvnz.co.nz/masterc(...)companiments-5352759 ^O^
Oo dankje! Hier kan ik wat mee!
pi_156961850
Die terrine O+ wil maken!

M'n vriend lust geen geitenkaas ( :') ) dus hij wordt met een andere kaas, maar maken zal ik m :)
pi_156961860
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2015 08:08 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Wat leuk! Ik heb een Soprano's Kookboek, ook al zo leuk O+ Game of Thrones klinkt heel geschikt voor Kerst :Y Wat moet ik me nou bij een Hunger Games kookboek voorstellen?
Ja dat klinkt gek als je alleen de films gezien hebt, maar als je bekend bent met de boeken weet je dat het eigenlijk vrij veel over eten gaat. Juist omdat de hoofdpersoon(en) honger hebben, vallen ze van de ene verbazing in de andere in het Capitool qua eten, en omdat ze honger hebben is eten heel belangrijk voor ze dus ook in andere onderdelen van de boeken komen uitgebreide beschrijvingen van eten voor. Bovendien heeft elk district zijn eigen kenmerkende gerecht ;)
Revolutionary Anarchist
XXX Straight Edge XXX
pi_156961886
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2015 08:05 schreef minilot het volgende:

[..]

Heb je deze?

[ afbeelding ]

Zo ja, ik ook! :D

Ik vind het een erg gaaf boek O+

Heb je er wel eens uit gekookt? Enige voorbereidingstijd is wel aan te raden, al was het maar omdat je voor een flink aantal van die historische recepten op zoek zult moeten naar ingrediënten die niet zomaar bij de supermarkt liggen.

Mocht je nog ergens hulp bij nodig hebben: ik heb minstens de helft van de recepten in dat boek al eens gemaakt, dus geef maar een brul :)

Enneh, ga je qua aankleding van de eettafel ook helemaal los in het thema van je gekozen kookboek? :D
Kan echt heel tof zijn, zij het een tikkie nerdy, maar dat geeft niks O+
Ja die ja :)

Ik neig momenteel vooral naar het Hunger Games kookboek, ook omdat het laatste deel van de serie in November uitkomt en ik dan dus waarschijnlijk een Marathonsessie kan houden ;)

En ik heb ook vrij veel Hunger Games ornamentjes in huis :)
Revolutionary Anarchist
XXX Straight Edge XXX
pi_156961938
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 oktober 2015 08:52 schreef Aphrodyte het volgende:

[..]
Het Game of Thrones boek kun je gewoon vinden onder Game of thrones cookbook ;)
Jup. Da's een officiële (en ook echt een goeie! O+ ). Met voorwoord van George R.R. Martin. :)
Dikke aanrader, dat boek. :Y
pi_156961957
Hehe, ik zal het eens bij bijn schoonfamilie in de groep gooien. Allemaal fanatieke Game of Thrones-kijkers namelijk. *) Ik krijg dat er met kerst niet door (wegens gristen-traditie aan die kant van de familie), maar wellicht leuk om een GoT-themadiner te doen in februari ofzo. :)

[ Bericht 0% gewijzigd door minilot op 30-10-2015 10:52:09 ]
pi_156961967
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2015 08:58 schreef MevrouwPuff het volgende:

M'n vriend lust geen geitenkaas ( :') ) dus hij wordt met een andere kaas, maar maken zal ik m :)
Ik heb 'm de eerste keer met een neutrale roomkaas (met wat zout en peper erdoor) gemaakt, om precies die reden! :) Ging prima hoor. :Y
  dinsdag 20 oktober 2015 @ 09:51:09 #56
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_156962529
Ik heb de terrine ook met 'gewone' roomkaas gemaakt ipv geitenkaas. Doet niks af aan de schoonheid of smaak.
pi_156962547
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2015 09:51 schreef MutedFaith het volgende:
Doet niks af aan de schoonheid of smaak.
Nou ja, wel van de smaak natuurlijk als je toevallig wél van geitenkaas houdt. Is uiteraard een stuk sterker en specifieker van smaak. :)
Niettemin vind ik roomkaas denk ik meer geschikt, omdat dat wat gladder en zalviger is, en zachte geitenkaas juist een tikje brokkeliger. Voor een goed strak resultaat is roomkaas dus net wat beter.
pi_156962753
Kerst O+
Ga zeker wat lekkers maken. Ik moet alleen nog mensen zien te vinden voor wie ik ga koken. :P
A man is not old until regrets take the place of dreams.
pi_156965851
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2015 08:58 schreef MevrouwPuff het volgende:

Schapenkaas!
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 20 oktober 2015 @ 14:11:05 #60
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_156966990
Voor en hoofdgerechten weet ik nog niet, maar er komt iig een dessertbuffet met Herrencreme, tarte au citron, flan caramel en kazen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_156970479
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2015 13:11 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Schapenkaas!
Ook lekker, maar niet zo makkelijk vindbaar. In elk geval niet in de supermarkt, ook niet bij de doorsnee kaaswinkel. Het is er wel, zie bijv. http://www.kobunder.nl/verse-schapenkaas/#.ViZUyn7hCM8

Maar je moet er maar net even zin in hebben om daar achteraan te gaan.

[ Bericht 0% gewijzigd door minilot op 20-10-2015 16:59:03 ]
pi_156972201
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2015 16:51 schreef minilot het volgende:

[..]

Ook lekker, maar niet zo makkelijk vindbaar. In elk geval niet in de supermarkt, ook niet bij de doorsnee kaaswinkel. Het is er wel, zie bijv. http://www.kobunder.nl/verse-schapenkaas/#.ViZUyn7hCM8

Maar je moet er maar net even zin in hebben om daar achteraan te gaan.
Verkijk je er niet op hoeveel kaas (gedeeltelijk) schapenkaas is, Roquefort, Feta, Carbrales, Pecorino, en in Baskenland zijn de meeste kazen schaap, Ossou-Iraty, Etorki, Idiazabal... Een paar daarvan kan ik zelfs wel in de supermarkt vinden als die goed gesorteerd is. Het is alleen meestal geen zachte kaas die de zachte geitenkaas goed vervangt. Met blauwschimmelkaas wordt het anders, en de rest is meestal hard. Je had hier in de buurt Oldehoofster schapenkaas maar die zijn overgestapt op geit. Ook is het de vraag of iemand die geitenkaas niet lekker vindt dan wel schapenkaas trekt.

Ik hou niet van bieten, en ben dus ook niet zo thuis in de smaakcombinaties, maar ik zou zeggen Ricotta? Dat is weliswaar geen schapenkaas maar dat komt omdat het geen kaas is.
pi_156972282
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2015 18:35 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Verkijk je er niet op hoeveel kaas (gedeeltelijk) schapenkaas is, Roquefort, Feta, Carbrales, Pecorino, en in Baskenland zijn de meeste kazen schaap, Ossou-Iraty, Etorki, Idiazabal... Een paar daarvan kan ik zelfs wel in de supermarkt vinden als die goed gesorteerd is.
Uiteraard. Ik roer in een ogenblikje manchego door de polenta, en die kocht ik eerder vandaag gewoon bij AH.
Maar daar heb je in voornoemde bietenterrine dus niks aan, want het moet zacht wezen. :7 Met zout en peper op smaak gebrachte neutrale roomkaas gaat daarentegen prima. :Y
pi_156972625
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2015 18:40 schreef minilot het volgende:

[..]

Uiteraard. Ik roer in een ogenblikje manchego door de polenta, en die kocht ik eerder vandaag gewoon bij AH.
Maar daar heb je in voornoemde bietenterrine dus niks aan. :7 Met zout en peper op smaak gebrachte neutrale roomkaas gaat daarentegen prima. :Y
Ongetwijfeld, maar het heeft wat minder karakter dan een zachte geitenkaas. Bij de super vind ik eigenlijk alleen de chevre buche goed, ook al haalt die het niet bij die van kaasboer, Voor Manchego of zo ga ik daarheen.
pi_156976424
Leuk, een Kerstdinertopic ☺maar ik ga eerst nog een Sinterklaas dinch maken. Of ik met kerst nog wat doe, weet ik niet.
pi_156977466
Kerstdinertopic *O* *O* *O*

Ik weet nog helemaal niet wat we doen, en wonder boven wonder heeft ook nog geen van de (schoon)ouders ons 'geclaimd', dus alles ligt nog open. Maar gekookt wordt er vast, al is het maar voor ons viertjes.

En ik moet ook (niet per se met Kerst) een keer de soep der soepen maken, want ik heb voor mijn verjaardag van meneer Bleie een heuse hotpot gekregen, dus dan kan ik hem echt maken zoals het hoort. O+

Edit: eens even gecheckt. Het lijkt erop dat mijn ouders dit jaar buiten de boot vallen, en de moeder van meneer Bleie eerste keus heeft, want die hebben we vorig jaar geskipt. Dat levert voor mij weinig kookwerk op, al zou ik me kunnen opwerpen voor het toetje, maar daar ben ik niet zo van, en al helemaal niet als ik het thuis moet voorbereiden of afmaken in een vreemde keuken. Hopelijk komt mijn zus ook weer een avond eten.

[ Bericht 20% gewijzigd door Bleie op 20-10-2015 21:31:01 ]
pi_156978669
Leuk! Nog even afwachten of ik moet werken en of ik de kans ga krijgen om iets te maken :P
  woensdag 21 oktober 2015 @ 07:17:42 #68
23969 RoelerMF
Amelie C'est Magnifique
pi_156984695
Jeuj, mijn favoriete topic is er weer ;)

Dit jaar geen kerstdiners bij mij thuis. Na vorig jaar twee dagen achter elkaar te hebben gekookt voor 6 man op Kerstavond en 14 op Eerste Kerstdag wilde ik het dit jaar sowieso wat rustiger aan doen. En omdat ik ook altijd het dilemma heb welke vrienden ik moet uitnodigen (Ik heb de ruimte simpelweg niet om ze allemaal kwijt te kunnen op een chique manier tijdens het eten, wat altijd tot teleurstellingen lijdt) had ik bedacht om 1 van de weekenden voor kerst een soort "Kerst Tapas" avond te houden voor al mijn vrienden waarbij ik dan verschillende kleine gerechtjes zou uitserveren die uit het vuistje zijn te eten. Maar qua planning voor kerst is altijd een drama en nu zijn de meeste weekenden al vol. Dus dat idee heb ik weer de koelkast ingeschoven. :)

Maar ik twijfel of ik toch niet nog een klein dinertje organiseer voor een kleiner gezelschap, het kriebelt best wel om toch weer wat leuks te doen :)
»» Democracy is so overrated »»
pi_156985671
Dit jaar kook ik voor mijn schoonfamilie. Helaas zijn zij niet zo culinair ingesteld en is vd Valk al een redelijke culinaire uitspatting. Vorig jaar serveerde ik oa coquilles wat een een eerste stap voor hun was in de moderne wereld. Er brak een lichte paniek uit toen ik vertelde dat dit een schelpdier was, wat mij wel aardig vermaakte..... uiteindelijk vonden ze het overigens heerlijk.

Nu zat ik dus te denken om een beef wellington te maken met diverse bijgerechten, en voor iets van hartige creme brulee met geitenkaas. Desert een grand desert.

Nu ben ik dus op zoek naar een leuk tussengerecht om hun smaakpallet wat te verbreden (liefst met vis want dat ontbreekt nog in het menu), maar wel tot tevredenheid stemt wat het is wel kerst (dus geen oesters ofzo, want dat is wel een hele opgave voor dit publiek).

Wie heeft er goede tips voor mij, alvast bedankt :)
pi_156986390
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 09:14 schreef dedude87 het volgende:

Nu ben ik dus op zoek naar een leuk tussengerecht om hun smaakpallet wat te verbreden (liefst met vis want dat ontbreekt nog in het menu), maar wel tot tevredenheid stemt wat het is wel kerst (dus geen oesters ofzo, want dat is wel een hele opgave voor dit publiek).

Wie heeft er goede tips voor mij, alvast bedankt :)
Dit misschien een idee?
Beignets van krab met appelchutney

Krab smaakt niet al te heftig (daarmee geschikt voor niet al te avontuurlijke eters) en is fijn klassiek bij de rest van je gerechten. Appelchutney geeft het ook iets winters en feestelijks, en je kunt de pittigheid ervan natuurlijk aanpassen naar je gezelschap.

Ik heb dit specifieke recept zelf niet gemaakt, maar wel een stuk of twintig recepten van datzelfde blog (van een chef in een Brits restaurant) en dat was allemaal verrukkelijk. :)
pi_156986590
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 09:14 schreef dedude87 het volgende:
tips
Als tussengerecht een fraai gegarneerd en opgemaakt garnalenkroketje naar recept van onze geliefde CUL-er RobinOok, daar zou ik ik eveneens geen 'nee' tegen zeggen :9

https://kokrobin.wordpres(...)h-shrimp-croquettes/

Lust ook vast iedereen! :Y

Of zoek je echt wat spannenders?
pi_156987279
Wauw mooie tips, ook goede website tnx! Al mag het iets spannender van mij.... ik wil ze graag toch even over die drempel heen krijgen als je begrijpt wat ik bedoel.

Als zien die garnalen kroketjes er super lekker uit. :9~ Misschien die bij de borrel....

Ik had misschien iets met inktvis in gedachten, alleen heb ik wel 12 man. Ben bang dat die taai wordt als ik zoveel man moet uitserveren. Gelukkig heb ik nog wel even om er over na te denken.
pi_156991408
Ik kook elk jaar met kerst voor vrienden. Meestal is dat een pre-kerstdiner. Vorig jaar hadden we een indische rijsttafel. Het jaar ervoor een mooi braadstuk. Een cote de boeuf :9~

Ben er nog niet over uit wat het dit jaar gaat worden.

Krijg met Oud & Nieuw ook vrienden over de vloer. Dat worden toch een soort van tapas denk ik. Oa. zelfgemaakte bitterballen oid :9
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  woensdag 21 oktober 2015 @ 14:17:06 #74
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_156991878
Mijn schoonfamilie zeurt elke jaar dat ik *weer* zelfgemaakte bitterballen/kroketten moet maken.

Dus ik ben voor dit jaar maar weer op zoek naar een nieuw recept/smaak.

In het verleden (niet alleen met kerst) heb ik al gemaakt:
- Rundvlees/ragout (de "normale" bitterbal)
- Garnalen
- Makreel/aardappel
- Kaas
- Kipsaté
- Champignon
- Risotto

Ideeën voor deze kerst zijn: Zuurvleesbitterbal (want: limburger) of indiasecurrybitterbal (obv lam madras ofzo).
pi_156992027
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 14:17 schreef MutedFaith het volgende:
Mijn schoonfamilie zeurt elke jaar dat ik *weer* zelfgemaakte bitterballen/kroketten moet maken.

- Garnalen
- Makreel/aardappel
- Kaas
- Kipsaté
- Champignon
- Risotto

Ideeën voor deze kerst zijn: Zuurvleesbitterbal (want: limburger) of indiasecurrybitterbal (obv lam madras ofzo).
:9 Lam Madras lijkt me wel wat :D
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_156992496
Is het raar om vandaag bij wijze van al iets 'Kerstachtig' eten te serveren? Ik zit er een beetje over na te denken omdat dit toch ons laatste avond in Nederland voorlopig is. Ik heb het dan over kreeft i.c.m. eventueel met krab of sushi?. Anderzijds moet je daarna wel weer gaan afruimen e.d en of dat slim is zo 24 uur voor vertrek...

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-10-2015 14:53:50 ]
  woensdag 21 oktober 2015 @ 14:54:12 #77
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_156992503
Kersteten kan elke dag.
  woensdag 21 oktober 2015 @ 17:20:12 #78
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_156995773
quote:

- Garnalen
- Makreel/aardappel
- Kaas
- Kipsaté
- Champignon
- Risotto

Ik heb dit boekje:

Staat helemaal vol met recepten en ideeën voor kroketten.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  woensdag 21 oktober 2015 @ 18:13:53 #79
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_156996830
Die gaat in de bol.com winkelwagen!
pi_157020601
Kroketten, goed idee. Dat is misschien wel leuk als extra gerecht. Die lam madras variant lijkt mij overigens heerlijk.

En nu moet ik natuurlijk ook het GoT kookboek hebben.. :7
pi_157073630
Dit dus...
pi_157074502
Wij hebben elk jaar met de vriendengroep een Kerstdiner.

Elk jaar verzorg ik de amuse met een gerechtje.

Amuselepel:
- Zalmsnippers/zalmfilet
- Calve sambasaus
- Verse bieslook versnipperd.

Elk jaar kookt iemand anders, maar elk jaar moet ik dit maken voor die gasten. Het is een soort traditie geworden. Het scheelt wel, het is met 10 minuten gemaakt (20 lepels).
  zondag 25 oktober 2015 @ 16:53:35 #84
318361 Bienelientjee
Dutchie, living in the UK
pi_157088757
Kerst topic! *O*
pi_157090686
Hier nog geen plannen met kerst, maar er komen wel leuke dingen voorbij :D
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
In the end all you can hope for. Is the love you felt to equal the pain you've gone through.
  donderdag 29 oktober 2015 @ 12:08:48 #86
401892 Helsinki
Avec persévérance.
pi_157180340
Oh wat houd ik van foodgawker O+. Kwam deze net tegen, ziet er wel leuk uit:

Moderator donderdag 29 oktober 2015 @ 13:27:21 #87
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_157181686
Tvp. Wij koken en bakken ook altijd met de hele fam ±20personen dus door moet ik even volgen
Kranplätze müssen verdichtet sein
  donderdag 29 oktober 2015 @ 19:55:33 #88
318361 Bienelientjee
pi_157188859
Ben langzamerhand nu ook allerlei recepten aan het opzoeken en opslaan :D Vanwege een persoonlijke reden wil ik dit jaar toch een beetje extra speciaal uitpakken op één van de kerstdagen. Ik ben geen gevulde kalkoen held enzo, maar wil toch wat extra's dit jaar doen met wat nieuwe dingen uitproberen. Extra hapjes, leuke cocktail ofzo.

(Helaas is één van de twee dagen altijd gourmetten, want broerlief en aanhang zijn zéér kieskeurig qua eten, en dat is nog op zijn zachtst gezegd! :') :D )
  Moderator donderdag 29 oktober 2015 @ 20:07:53 #89
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_157189213
quote:

- Garnalen
- Makreel/aardappel
- Kaas
- Kipsaté
- Champignon
- Risotto

De snackbar hier in het dorp maakt ze zelf. Hier staat een greep uit hun assortiment :)
http://www.cafetariaprinsen.nl/p-25-kroketten/

quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2015 14:11 schreef Pietverdriet het volgende:
Voor en hoofdgerechten weet ik nog niet, maar er komt iig een dessertbuffet met Herrencreme, tarte au citron, flan caramel en kazen.
Neem aan dat herrenspeise hetzelfde is? Goed spul :9
pi_157190346
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 oktober 2015 23:13 schreef MrsDuck het volgende:
Dit dus...
[ afbeelding ]
Leuk zeg! Recept ?
Revolutionary Anarchist
XXX Straight Edge XXX
pi_157193017
quote:
14s.gif Op zaterdag 24 oktober 2015 23:59 schreef Monopoly het volgende:
Wij hebben elk jaar met de vriendengroep een Kerstdiner.

Elk jaar verzorg ik de amuse met een gerechtje.

Amuselepel:
- Zalmsnippers/zalmfilet
- Calve sambasaus
- Verse bieslook versnipperd.

Elk jaar kookt iemand anders, maar elk jaar moet ik dit maken voor die gasten. Het is een soort traditie geworden. Het scheelt wel, het is met 10 minuten gemaakt (20 lepels).
Kan je het recept uitschrijven? Lijkt me echt helemaal super de duper
pi_157195381
quote:
1s.gif Op donderdag 29 oktober 2015 21:58 schreef lighted het volgende:

[..]

Kan je het recept uitschrijven? Lijkt me echt helemaal super de duper
Eigenlijk heel simpel, kost je maar 5 minuten werk!

Koop van die luxe amuse lepels
Vervolgens leg je er rauwe zalmfilet op (dun gefileerde zalm, kunnen ook zalmsnippers zijn, maar de kwaliteit is vaak iets minder omdat het snijafval is)
Dat leg je op de lepel, en je kan de Calve Sambasaus er zo 'opgieten' uit de fles, maar het beste is een spuitzak en het er op spuiten alsof het slagroom is.
Wat vers gesneden bieslook boven op je rosetje van Sambasaus en je bent klaar :)
pi_157195423
Overigens een protip:
Ik heb in het verleden een horeca opleiding gevolgd, en veel van de MBO scholen waar een koksopleiding of horecaopleiding bij zit, maken de meest luxe spullen, maar gooien voor de vakantie heel veel weg. Ik heb ooit een keer 2 van die grote bakken zelf gemaakte wildfond op kunnen halen voor nog geen 10 euro.
Die hadden twee dagen lang eendenkarkassen en stukken vlees in een pan staan trekken. Was ongekend zo lekker was het :)
pi_157198455
quote:
1s.gif Op donderdag 29 oktober 2015 20:44 schreef Aphrodyte het volgende:

[..]

Leuk zeg! Recept ?
Staat in het berichtje er boven.
pi_157198875
quote:

- Garnalen
- Makreel/aardappel
- Kaas
- Kipsaté
- Champignon
- Risotto

Graag jouw pro-tips voor kroketten! ik heb ze wel eens gemaakt, en ze lukken ook altijd wel qua vorm etc. Maar ze smaken altjid flauw, zeker na het frituren, terwijl tijdens het maken van de vulling die altijd wél heel smaakvol is ;(
Ja doei.
  vrijdag 30 oktober 2015 @ 10:43:05 #96
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_157199951
Ik probeer de vulling altijd overdreven veel smaak te geven. Bij de eerste paar keren dat ik het probeerde viel 't me namelijk ook op dat het frituren de smaak wat aan lijkt te tasten. Kan natuurlijk ook door 't paneermeel komen dat eromheen komt.

Waar paneer je in? Mijn vrouw is geen fan van panko, dus ik heb gebruik nu cheapass paneermeel uit deutschland. En daar laat ik wat van de (droge) kruiden uit de vulling in terug komen voor extra smaak. En dan altijd dubbel gepaneerd.
pi_157199997
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 oktober 2015 10:43 schreef MutedFaith het volgende:
Ik probeer de vulling altijd overdreven veel smaak te geven. Bij de eerste paar keren dat ik het probeerde viel 't me namelijk ook op dat het frituren de smaak wat aan lijkt te tasten. Kan natuurlijk ook door 't paneermeel komen dat eromheen komt.
Als je gelatine gebruikt in je kroketten (wat bij de meeste standaardrecepten het geval is), dan is dat doorgaans de 'boosdoener' wat smaakverlies betreft. :Y Gelatine zelf is smaak- en geurloos maar trekt wel de smaak van andere ingrediënten naar beneden.
pi_157200179
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 10:52 schreef dedude87 het volgende:
Wauw mooie tips, ook goede website tnx! Al mag het iets spannender van mij.... ik wil ze graag toch even over die drempel heen krijgen als je begrijpt wat ik bedoel.

Als zien die garnalen kroketjes er super lekker uit. :9~ Misschien die bij de borrel....

Ik had misschien iets met inktvis in gedachten, alleen heb ik wel 12 man. Ben bang dat die taai wordt als ik zoveel man moet uitserveren. Gelukkig heb ik nog wel even om er over na te denken.
Als er een beetje pit in mag zitten, dit vind ik wel een fraaie:
http://userealbutter.com/(...)quid-tempura-recipe/

(Zelf niet gemaakt, maar wederom een zeer betrouwbare website waar ik al wel veel lekkere andere dingen van gemaakt heb)
pi_157200340
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2015 10:56 schreef minilot het volgende:

[..]

(Zelf niet gemaakt, maar wederom een zeer betrouwbare website waar ik al wel veel lekkere andere dingen van gemaakt heb)
Ziet er fraai uit! Misschien een idee voor een ander topic; favoriete food sites, blogs, apps etc.
  vrijdag 30 oktober 2015 @ 11:19:55 #100
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_157200706
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2015 10:47 schreef minilot het volgende:

[..]

Als je gelatine gebruikt in je kroketten (wat bij de meeste standaardrecepten het geval is), dan is dat doorgaans de 'boosdoener' wat smaakverlies betreft. :Y Gelatine zelf is smaak- en geurloos maar trekt wel de smaak van andere ingrediënten naar beneden.
Nee, ik maak m'n kroketten altijd op basis van een roux, zonder (extra toegevoegde) gelatine.
pi_157201473
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 oktober 2015 11:03 schreef MrsDuck het volgende:

[..]

Ziet er fraai uit! Misschien een idee voor een ander topic; favoriete food sites, blogs, apps etc.
Ooit eens een aanzetje voor gegeven:
CUL / Verzameltopic favoriete foodblogs
Liep niet denderend. :+
pi_157203551
Och, hoe knus is dit idee!? :D

http://100daysofevelyn.com/2013/08/25/chocolate-fortune-pyramids/

Geluks'koekjes' in de vorm van chocolade kooitjes. Erg tof voor bij de koffie na de kerstmaaltijd. :Y
pi_157211245
Een klassieke combi van brie, peer, pecan noot en gereduceerde balsamico. Lijkt mij een leuk borrelhapje of als kaasdessertje.

http://unsophisticook.com/baked-brie-pear-pecan-bites/

pi_157211361
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2015 20:57 schreef MrsDuck het volgende:
Een klassieke combi van brie, peer, pecan noot en gereduceerde balsamico. Lijkt mij een leuk borrelhapje of als kaasdessertje.

http://unsophisticook.com/baked-brie-pear-pecan-bites/

[ afbeelding ]
Ziet er goed uit :9
Op vrijdag 19 februari 2016 22:42 schreef Nizno het volgende:
je bent zelf een Pino 2.0!
pi_157218168
Wanneer gaat het FEE topic weer open ? <O) 8} ~:) >:O
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_157290230
Als variant op gourmetten is evt wokken ook wel erg leuk;

En dat kan zo feestelijk en uitgebreid als je zelf wilt. Dit was met ons weekendje weg in een landa huisje, maar thuis kan je qua decoratie ook een hoop doen :)
  dinsdag 3 november 2015 @ 14:38:59 #107
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_157292318
Edit
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_157393726
Ik ga hier meelezen. Dit jaar is het bij ons gezien laatste jaar in dit huis :)
I solemnly swear i'm up to no good
pi_157424936
iemand suggesties voor iets wat grotendeels van te voren klaar te maken is? Tweede kerstdag gaan wij met familie naar een kerstcircus en daarna willen we thuis eten, van te voren er tijd insteken is geen probleem. Voordat we gaan eten heb ik ongeveer nog een half uurtje om af te ronden.

Thanks!
pi_157428537
quote:
0s.gif Op maandag 9 november 2015 14:20 schreef kaars het volgende:
iemand suggesties voor iets wat grotendeels van te voren klaar te maken is? Tweede kerstdag gaan wij met familie naar een kerstcircus en daarna willen we thuis eten, van te voren er tijd insteken is geen probleem. Voordat we gaan eten heb ik ongeveer nog een half uurtje om af te ronden.

Thanks!
Stoofpotten zijn dan ideaal.
  Moderator maandag 9 november 2015 @ 17:21:22 #111
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_157428646
quote:

Thanks!
Een lekkere goulash?
pi_157428825
quote:

Thanks!
Een garnalen of wildkroketje is goed voor te bereiden en kwestie van frituren voor je gaat serveren, dit is ook sjiek in de vorm van bitterballetje bij de borrel. En als je gasten al wat te knabbelen hebben dan heb jij meer tijd in de keuken!

Je voorgerecht kan natuurlijk koud zoals carpaccio of een zalmbonbon. Een soep of bouillon is ook prima op op te warmen. Eendenborstfilet is zo gebakken, lekker met een cranberry-portsaus (vooraf maken en even opwarmen), pommes duchesse, geroerbakte spruitjes met amandel, salade, eigengemaakte appelmoes. Een ijstaartje of kaasplankje als dessert.
pi_157429067
quote:
14s.gif Op maandag 9 november 2015 17:14 schreef Myraela het volgende:

[..]

Stoofpotten zijn dan ideaal.
quote:
1s.gif Op maandag 9 november 2015 17:21 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Een lekkere goulash?
quote:
1s.gif Op maandag 9 november 2015 17:31 schreef MrsDuck het volgende:

[..]

Een garnalen of wildkroketje is goed voor te bereiden en kwestie van frituren voor je gaat serveren, dit is ook sjiek in de vorm van bitterballetje bij de borrel. En als je gasten al wat te knabbelen hebben dan heb jij meer tijd in de keuken!

Je voorgerecht kan natuurlijk koud zoals carpaccio of een zalmbonbon. Een soep of bouillon is ook prima op op te warmen. Eendenborstfilet is zo gebakken, lekker met een cranberry-portsaus (vooraf maken en even opwarmen), pommes duchesse, geroerbakte spruitjes met amandel, salade, eigengemaakte appelmoes. Een ijstaartje of kaasplankje als dessert.
Thanks voor de suggesties! wildkroketjes is wel een heel goed idee!

Ik twijfel nu inderdaad tussen een stoofpotje met konijn of eendenborst, even de meningen van het gezelschap peilen :P

Heeft iemand wel is zelf ijstaart gemaakt? of zal ik er lekker een bestellen?
pi_157429906
Een echte ijstaart niet, maar wel parfait. Deze is lekker; http://www.een.be/program(...)adeparfait-met-peren
pi_157430929
quote:
0s.gif Op maandag 9 november 2015 17:45 schreef kaars het volgende:
Heeft iemand wel is zelf ijstaart gemaakt? of zal ik er lekker een bestellen?
IJstaart is echt één van de simpelste dingen van de wereld. Tenminste, dat zou kunnen, je kunt er ook flink mee uitpakken. Mijn moeders lievelingstaart is een simpele taart van meringue, nougatine en geklopte slagroom.

Vorig jaar met kerst maakte ik deze baked Alaska. Deze is met zelfgemaakt chocolade ijs, zoute karamel, koffiecake en Italiaanse meringue.

pi_157432295
Ik moet zelf eerst nog wat met een sinterklaasdiner. Een speculaasparfait is natuurlijk heel ok in het thema 😊
pi_157444722
quote:
0s.gif Op maandag 9 november 2015 20:11 schreef MrsDuck het volgende:
Ik moet zelf eerst nog wat met een sinterklaasdiner. Een speculaasparfait is natuurlijk heel ok in het thema 😊
ik heb met sinterklaas een paar keer een kruidnootjestiramisu gemaakt. altijd een groot succes!

quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2015 13:58 schreef minilot het volgende:
Och, hoe knus is dit idee!? :D

http://100daysofevelyn.com/2013/08/25/chocolate-fortune-pyramids/

[ afbeelding ]

Geluks'koekjes' in de vorm van chocolade kooitjes. Erg tof voor bij de koffie na de kerstmaaltijd. :Y
deze zijn te lief :o wat een goed idee! misschien eens uitproberen, binnenkort...

ik heb een tijdje terug de doperwtjessoep met geitenkaas-mosterdcroutons gemaakt uit Nopi (de laatste Ottolenghi)... het is wel een beetje lente-achtig gerecht, maar misschien toch wel een goed idee voor het voorgerecht. het ziet er supermooi uit en smaakte erg goed :)
pi_157614237
Hoera, 2e kerstdag zijn we thuis. Ons gezelschap; moi, mr.Duck en ons kleutereendje (nee, ze is niet lelijk ☺). Lekker voor ons wat maken. Nu de ideetjes nog.
pi_157689527
Ik kook deze kerst alleen voor mijn eigen familie. Vorig jaar ook voor de schoonfamilie, maar dat was eigenlijk teveel werk.

Menu voor bij mijn moeder gaat denk ik dit worden:
quote:
Bouillabaisse

Eend met stoofpeer en pastinaak puree

Picanha, gepofte zoete aardappel met zure room en sperziebonen

Bitterkoekjespudding met karamelsaus
De bouillabaisse is nog ter discussie, aangezien een aantal mensen niet echt van vis houden. Ik wil het gewoon graag een keer maken. :') :@
pi_157689595
Ik ga denk ik op 1e kerstdag met mn vriend sukiyaki-en :)
pi_157690773
quote:
14s.gif Op vrijdag 20 november 2015 11:53 schreef Myraela het volgende:
Ik kook deze kerst alleen voor mijn eigen familie. Vorig jaar ook voor de schoonfamilie, maar dat was eigenlijk teveel werk.

Menu voor bij mijn moeder gaat denk ik dit worden:

[..]

De bouillabaisse is nog ter discussie, aangezien een aantal mensen niet echt van vis houden. Ik wil het gewoon graag een keer maken. :') :@
Bouillabaisse is nou ook niet echt het visgerecht voor mensen die niet zo van vis houden. Met sommige gerechten trek je ze over de streep, garnalenkroketten, palingmousse, tonijnsteak gaan er bij niet visliefhebbers vaak nog wel in. Bouillabaisse is voor mensen die van het vissige van vis houden.
pi_157691314
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2015 13:08 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Bouillabaisse is nou ook niet echt het visgerecht voor mensen die niet zo van vis houden. Met sommige gerechten trek je ze over de streep, garnalenkroketten, palingmousse, tonijnsteak gaan er bij niet visliefhebbers vaak nog wel in. Bouillabaisse is voor mensen die van het vissige van vis houden.
Vind je? Ik ben zelf ook geen enorme visliefhebber. Zodra het te vissig smaakt haak ik af. Maar bouillabaisse vind ik juist geweldig. Zeker met lekker brood en veel rouille. :9 Maar het idee ligt nu bij mijn stiefvader en broer, moeten ze zelf maar kiezen.
  vrijdag 20 november 2015 @ 17:24:58 #123
409579 LuDann
All the way
pi_157696561
Ik ga ook meelezen. Weet niet of ik ook durf te posten wat ik ga maken. Ik maak pas sinds een maand of 2 iets anders klaar dan magnetronmaaltijden. :')

Ik zal eerste Kerstdag voor 7 eters gaan koken. Spannend wel! Voor- en nagerecht worden verzorgd door mijn moeder en schoonmoeder. Ik durf in een topic als dit bijna niet neer te zetten waar we heen gaan voor inspiratie...

SPOILER
maar ik heb daar best zin in. :D Ik wil denk ik meerdere gerechten op tafel zetten waar mensen zelf van kunnen opscheppen.

Ben heel benieuwd naar de knappe dingen die jullie allemaal gaan maken.
pi_157700390
quote:
11s.gif Op vrijdag 20 november 2015 17:24 schreef LuDann het volgende:
Ik ga ook meelezen. Weet niet of ik ook durf te posten wat ik ga maken. Ik maak pas sinds een maand of 2 iets anders klaar dan magnetronmaaltijden. :')

Ik zal eerste Kerstdag voor 7 eters gaan koken. Spannend wel! Voor- en nagerecht worden verzorgd door mijn moeder en schoonmoeder. Ik durf in een topic als dit bijna niet neer te zetten waar we heen gaan voor inspiratie...

SPOILER
maar ik heb daar best zin in. :D Ik wil denk ik meerdere gerechten op tafel zetten waar mensen zelf van kunnen opscheppen.

Gewoon posten hoor, ook over hoe het in Utrecht was.
  vrijdag 20 november 2015 @ 20:53:49 #125
409579 LuDann
All the way
pi_157702114
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 november 2015 19:57 schreef MrsDuck het volgende:

[..]

Gewoon posten hoor, ook over hoe het in Utrecht was.
Misschien. Als ik durf. :P

Ik wil best vertellen over hoe het in Utrecht was als daar belangstelling voor is. :Y
  vrijdag 20 november 2015 @ 20:54:49 #126
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_157702155
Belangstelling present.
  vrijdag 20 november 2015 @ 21:10:13 #127
318361 Bienelientjee
pi_157702746
quote:
17s.gif Op vrijdag 20 november 2015 20:53 schreef LuDann het volgende:

[..]

Misschien. Als ik durf. :P

Iedereen moet toch ergens beginnen! :Y) En alle toffe mensen hier zullen het vast wel leuk vinden om te horen of misschien zien wat je op tafel gaat zetten! Zelfs al ben je een beginner qua koken!! ;)

Ikzelf ben ook zeker geen gevorderde kok, zeker niet in vergelijking met sommige kooktalenten die je hier voorbij ziet komen! :D Maar het belangrijkste is (naar mijn mening), dat je gewoon lekker plezier hebt in wat je doet!
  vrijdag 20 november 2015 @ 21:27:43 #128
409579 LuDann
All the way
pi_157703517
Ok, ik zal wel even een verslagje posten over hoe het was op het festival. :Y

Dankjewel voor de aanmoediging Bienelientjee. O+ Ik heb er wel plezier in. Ik heb een dochtertje van 3,5 maand en ik vind het belangrijk dat ze leert wat goed en gezond eten is. Geen magnetron troep meer voor ons.
  vrijdag 20 november 2015 @ 21:53:36 #129
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_157704409
1e gaan wij met 15 man gourmetten. Maar dan wel met Jacobsschelpen, eend en ree, lever en de gebruikelijke vlees en vissoorten,.

2e zijn we samen. Wil dan vooraf toast met eendenragout en bloemkool soep met garnalen , hoofd: rosbief met veel paddenstoelen, frietjes, groenten
Na: hertog roomijs, vers geslagen slagroom, aardbeien en vers gesmolten chocolade (te simpel maar te lekker! )
Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
  vrijdag 20 november 2015 @ 21:58:31 #130
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_157704565
Of gewoon pizza :D
Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
pi_157705968
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2015 21:58 schreef uniekhoorn het volgende:
Of gewoon pizza :D
Mijn kinderen willen 'hamburger van papa van de bbq'. Nou zijn die ook erg lekker. Eens zien of we dat wat kunnen pimpen.
Met een meidenkwartet
pi_157706977
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2015 21:10 schreef Bienelientjee het volgende:

[..]

Iedereen moet toch ergens beginnen! :Y) En alle toffe mensen hier zullen het vast wel leuk vinden om te horen of misschien zien wat je op tafel gaat zetten! Zelfs al ben je een beginner qua koken!! ;)

Ikzelf ben ook zeker geen gevorderde kok, zeker niet in vergelijking met sommige kooktalenten die je hier voorbij ziet komen! :D Maar het belangrijkste is (naar mijn mening), dat je gewoon lekker plezier hebt in wat je doet!
Precies, ik ben zeker geen topkok en voor gepriegel heb ik geen geduld. Ik vind het het wel leuk om net wat anders te doen als normaal maar de ingrediënten moeten wel uit de supermarkt of bij een gewone slager etc. komen. Toko, Turk, delicatessezaken en zelfs een uitgebreide viswinkel zijn hier niet echt in de buurt. Ik haal mijn inspiratie uit kookboeken, kooktijdschriften, supermarkttijdschriften, Pinterest en blogs (voornamelijk Nederlandstalig).
pi_157707024
Ik heb net een heel duur japans mes gekocht (ik kan er niets aan doen, ik vind messen gewoon mooi)... Dan heb ik in ieder geval goed gereedschap. Al zal ik met kerst niets speciaals koken. Ga twee dagen bij anderen eten, al zal ik el een lekker gerechtje meenemen.

Waarschijnlijk maak ik zelf een pate met wat confijt voor het etentje. En voor de ander weet ik het nog niet.
Whatever...
pi_157711492
De bouillabaisse verhuist naar de dag dat ik alleen met mijn vriend ben en mijn ouders krijgen gewoon maar 3 gangen.
pi_157721475
quote:
11s.gif Op vrijdag 20 november 2015 17:24 schreef LuDann het volgende:

SPOILER

Ik zou niet teveel hooi op mijn vork nemen als ik jou was. Er zijn ook veel lekkere dingen die technisch niet erg moeilijk zijn en die qua timing niet makkelijk in de soep lopen. Natuurlijk mag er best wat fout gaan, maar als jij loopt te stressen en het allemaal te lang duurt en iedereen zijn best moet doen om te zeggen dat het lekker is dan wordt de avond daar meestal niet gezelliger van.

quote:
14s.gif Op vrijdag 20 november 2015 13:35 schreef Myraela het volgende:

[..]

Vind je? Ik ben zelf ook geen enorme visliefhebber. Zodra het te vissig smaakt haak ik af. Maar bouillabaisse vind ik juist geweldig. Zeker met lekker brood en veel rouille. :9 Maar het idee ligt nu bij mijn stiefvader en broer, moeten ze zelf maar kiezen.
Ik schatte het anders in, ik hou zelf ook wel van vis en vooral schaal en schelpdieren dus ik kan dat ook weer niet zo heel goed beoordelen.
  zaterdag 21 november 2015 @ 19:42:13 #136
409579 LuDann
All the way
pi_157722738
Ik was niet van plan het heel ingewikkeld te maken, maar bedankt voor je advies. :Y
pi_157805183
Nou, uitgenodigd om 2e kerstdag te gaan gourmetten bij mijn ouders.

En eerste kerstdag blijven we lekker thuis. Er staat nog honderduizend speciaalbier in de kast en die gaan we opdrinken. :+

Dus potentieel ben ik wel op zoek naar voer dat goed bij bier past. :P
  woensdag 25 november 2015 @ 10:21:34 #138
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_157805330
quote:
2s.gif Op woensdag 25 november 2015 10:09 schreef Lonaa het volgende:
Nou, uitgenodigd om 2e kerstdag te gaan gourmetten bij mijn ouders.

En eerste kerstdag blijven we lekker thuis. Er staat nog honderduizend speciaalbier in de kast en die gaan we opdrinken. :+

Dus potentieel ben ik wel op zoek naar voer dat goed bij bier past. :P
patat met kip dus ^O^
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_157805347
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2015 10:21 schreef Molo het volgende:

[..]

patat met kip dus ^O^
Of spareribs. _O_
pi_157805455
quote:
2s.gif Op woensdag 25 november 2015 10:22 schreef Lonaa het volgende:

[..]

Of spareribs. _O_
http://www.beefensteak.nl/nl/spareribs-baby-back-ribs.html

Deze zijn echt te lekker. Pas gemaakt.
  woensdag 25 november 2015 @ 11:16:18 #141
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_157806198
quote:
2s.gif Op woensdag 25 november 2015 10:22 schreef Lonaa het volgende:

[..]

Of spareribs. _O_
Pizza *O*
  woensdag 25 november 2015 @ 13:00:26 #142
318361 Bienelientjee
pi_157808622
Als één van mijn toetjes wil ik zoiets doen, diagonale panna cotta :D Moet alleen nog een leuk recept vinden!

pi_157809010
Ik ben er uit voor mijn Sinterklaas... niet helemaal kerst dus...

Knolselderij-saffraansoep
http://mmm-lekker.blogspo(...)ij-saffraansoep.html

Honing-citroenkip met wortel en boerenfriet
https://www.jamiemagazine(...)-met-worteltjes.html

En toch geen parfait...maar een kruidnotencheesecake
http://www.kookmetplezier(...)cake-in-een-glaasje/
pi_157810068
foutje, er ging iets verkeerd
pi_157829186
* Gala6183 slaat de laatste 2 nagerechten op.

De inspiratie voor voor-, tussen- en hoofdgerecht wil nog niet echt komen dus ik lees hier ook mee. We zijn maar met een klein groepje dit jaar (6 volwassenen) en iedereen eet alles, behalve de zwangere. Dus ik zoek iets zonder rauwe vis/rauw vlees en zonder alcohol.
pi_157831024
De plannen zijn inmiddels rond, nou de menu's nog.

Kerstavond: 4 volwassenen + 2 kinderen
Wil als hoofdgerecht dan denk ik kalkoen doen, met stoofpeertjes, puree en nog een andere groente. Voor en toetje nog geen idee.

Eerste Kerstdag zijn we alleen met ons gezin (dus 2 volwassenen en 2 kinderen)
Dan denk ik iets met eend.

Tweede Kerstdag gaan we naar schoonfamilie. Moet ik denk ik wel iets meenemen, maar nog geen idee wat.
  donderdag 26 november 2015 @ 12:26:23 #147
319877 BzP
Devildriver_
pi_157832027
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2015 13:00 schreef Bienelientjee het volgende:
Als één van mijn toetjes wil ik zoiets doen, diagonale panna cotta :D Moet alleen nog een leuk recept vinden!

[ afbeelding ]
Wow Dit ga ik maken!

Denk deze:

http://cookinette.blogspot.dk/2009/08/diagonal-panna-cotta.html
Voeg toe op ps4 voor BF1 deviidriver_
May the Orse be with you
pi_157832067
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2015 10:37 schreef minilot het volgende:
[ afbeelding ]

[..]

Die ziet er heerlijk uit!
Always &lt;br /&gt;Be &lt;br /&gt;Happy
pi_157833173
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2015 13:19 schreef MrsDuck het volgende:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Wow, dat ziet er echt heerlijk uit!
pi_157833189
Ik zou heel graag een keer kalkoen klaarmaken, maar dat is denk ik iets wat ik beter volgend jaar kan proberen denk ik, als ik wat meer kookervaring heb?
pi_157835210
quote:
11s.gif Op donderdag 26 november 2015 13:33 schreef LuDann het volgende:
Ik zou heel graag een keer kalkoen klaarmaken, maar dat is denk ik iets wat ik beter volgend jaar kan proberen denk ik, als ik wat meer kookervaring heb?
Ik vind het niet zo bijzonder, het is weer eens wat anders dan kip maar vooral een geimporteerde armeluistraditie. Het is wel een hele grote kip, dus als je er met je timing/temperatuur naast zit zit je er met een kalkoen verder naast dan met een kip. Dat een kip nog een half uurtje nodig heeft terwijl iedereen al met het bestek in de aanslag zit is iets wat velen overkomt. Bij kalkoen is het dan snel een uur of meer en daar wordt het niet gezelliger van.
  donderdag 26 november 2015 @ 15:18:13 #152
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_157835280
Ik heb ooit een recept gezien waarin ze een kalkoen ontdoen van de botten en dan in 1 lap gebruiken, met vulling ertussen en dan oprollen.
Leek me veel lekkerder dan traditionele kalkoen, die stiekem toch vaak gortdroog of moddervet is.

Ik heb nog geen idee wat we gaan doen, alleen traditioneel hier met mijn familie iets met zalm en toast vooraf en daarna bedenken we nog wel. Schoonfamilie is nog helemaal een raadsel :D
pi_157836063
Hmm ja, ik wil mensen niet te lang laten wachten inderdaad.

Ik heb trouwens nog nooit kalkoen gegeten op die manier, het is vooral het idee wat me leuk lijkt. Staat zo leuk, zo'n hele vogel op tafel. :P
pi_157847325
Ik vind kalkoen klaarmaken eigenlijk niet zo heel ingewikkeld, en wel heel lekker. Uitdrogen is wel een risico, maar ik leg er meestal spek overheen + een bak met water onderin de oven, en dan gaat het altijd goed. Timing is ook nooit een probleem, ongeveer 20 minuten per 500 gram kalkoen.

Je kan natuurlijk ook beginnen met een kip. Het recept dat hier eerder gepost werd, is heerlijk. En dat kan je best een keertje nu al in het weekend uitproberen, zodat je het met Kerst niet voor het eerst doet.
  vrijdag 27 november 2015 @ 07:36:37 #155
319877 BzP
Devildriver_
pi_157853994
Ik eet
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2015 21:58 schreef Bleie het volgende:
Ik vind kalkoen klaarmaken eigenlijk niet zo heel ingewikkeld, en wel heel lekker. Uitdrogen is wel een risico, maar ik leg er meestal spek overheen + een bak met water onderin de oven, en dan gaat het altijd goed. Timing is ook nooit een probleem, ongeveer 20 minuten per 500 gram kalkoen.

Je kan natuurlijk ook beginnen met een kip. Het recept dat hier eerder gepost werd, is heerlijk. En dat kan je best een keertje nu al in het weekend uitproberen, zodat je het met Kerst niet voor het eerst doet.
Ik eet al mn hele leven kalkoen met kerst (engelse roots)
Een kalkoen van 6 kilo op tafel ziet er fantastisch uit.
En inderdaad is spek wel cruciaal, en mn ma doet om de zoveel tijd met vocht wat in de bak zit over de kalkoen gieten met een lepel, zo blijft die lekker sappig.
Verder maakt ze de stuffing altijd apart in de oven anders wordt het zo'n kwebbelige zooi.
Als je het apart maakt in een ovenschaal krijg je een krokant laagje erop.
Heerlijk met gravy!

Jezus wat heb ik zin in kerst (lees eten) nu!
Voeg toe op ps4 voor BF1 deviidriver_
May the Orse be with you
pi_157898373
Ik zou het simpeler houden Ludann, als je nog nooit voor een groep gekookt hebt. Een stoofpot ofzo (in van die kleine potjes geserveerd ziet dat er ook leuk uit), want daar kan qua timing veel minder mee mis gaan. Mocht je wel iets ingewikkelder willen doen, dan zou ik sowieso van te voren even oefenen.

Ik heb nog geen idee wat ik met kerst ga doen! :o Met oud en nieuw moet ik wel een hapje bedenken om mee te nemen. Ik wil het liefst iets met groente doen, want dat zal er niet zo veel zijn. Maar ik ben vooralsnog inspiratieloos.
freedom is just another word for nothing left to lose
pi_157899985
Is dit wat;

Oranje paprika met roomkaas
http://www.leukerecepten.(...)paprika-met-roomkaas

Courgettechips
http://www.sugarfreemom.c(...)hips/#_a5y_p=3138489

En verder de tapasachtige hapjes zoals olijven, champignons met knoflook en peterselie, zongedroogde tomaatjes.
pi_157900329
edit verkeerde topic
  zondag 29 november 2015 @ 15:21:49 #159
409579 LuDann
All the way
pi_157900433
Oh die pepertjes zien er leuk uit zeg! O+

quote:
0s.gif Op zondag 29 november 2015 13:51 schreef Lot_1 het volgende:
Ik zou het simpeler houden Ludann, als je nog nooit voor een groep gekookt hebt. Een stoofpot ofzo (in van die kleine potjes geserveerd ziet dat er ook leuk uit), want daar kan qua timing veel minder mee mis gaan. Mocht je wel iets ingewikkelder willen doen, dan zou ik sowieso van te voren even oefenen.

Ik heb nog geen idee wat ik met kerst ga doen! :o Met oud en nieuw moet ik wel een hapje bedenken om mee te nemen. Ik wil het liefst iets met groente doen, want dat zal er niet zo veel zijn. Maar ik ben vooralsnog inspiratieloos.
Ja, ik zal me niet meteen voor de leeuwen gooien. :P

Oefenen van tevoren ben ik sowieso van plan. :Y Ik ben van plan om naar aanleiding van het Allerhande Kerstfestival te beslissen wat het gaat worden. Geen culinair hoogstandje, maar je moet ergens beginnen. :)
  zondag 29 november 2015 @ 16:17:44 #160
47102 Elvi
miemkwien
pi_157901979
Advies gevraagd...

Mn moeder wil tweede kerstdag iemand uitnodigen en dan wil ze "iets met hapjes" doen en dat dat dan als avondeten fungeert. Ik heb zo'n vaag vermoeden dat ik dus de lul ben om die hapjes te gaan maken :P

Hoe pak ik dit het beste aan (het is voor 4 personen)? Gewoon kleine tapas-hapjes kopen (echt snacks) of moet ik het zien als een soort proeverij van bijvoorbeeld 10 gangen? Wat is een betere keuze?
  zondag 29 november 2015 @ 16:31:08 #161
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_157902282
Als jij de lul bent qua koken, mag jij het beslissen neem ik aan.
Dus doe lekker waar je zelf zin in hebt ^O^
Alles is best toch?
pi_157902651
Oh thanks, MrsDuck, die pepertjes zien er enorm leuk uit! ^O^
  zondag 29 november 2015 @ 16:55:37 #163
409579 LuDann
All the way
pi_157902796
Ik ben dol op hapjes-als-avondeten. O+

Je zou kunnen kijken naar tapas inderdaad. Kopen is saai. :P Er zijn online genoeg recepten te vinden voor snelle en makkelijke tapas.
pi_157902832
quote:
0s.gif Op zondag 29 november 2015 15:21 schreef LuDann het volgende:
Oefenen van tevoren ben ik sowieso van plan. :Y Ik ben van plan om naar aanleiding van het Allerhande Kerstfestival te beslissen wat het gaat worden. Geen culinair hoogstandje, maar je moet ergens beginnen. :)
Prima begin hoor! :Y
pi_157903486
quote:
0s.gif Op zondag 29 november 2015 15:21 schreef LuDann het volgende:
Oh die pepertjes zien er leuk uit zeg! O+

[..]

Ja, ik zal me niet meteen voor de leeuwen gooien. :P

Joh, dat is toch prima! Ik vind het sowieso al super dat je jezelf leert koken nu. En soms zit het hem ook in kleine dingen. Boontjes met een plakje spek eromheen even aanbakken, is bijvoorbeeld echt heel simpel, maar ziet er net even wat feestelijker uit dan gewoon gekookte boontjes serveren. Komt vast goed!
pi_157904844
quote:
5s.gif Op zondag 29 november 2015 16:17 schreef Elvi het volgende:
Advies gevraagd...

Mn moeder wil tweede kerstdag iemand uitnodigen en dan wil ze "iets met hapjes" doen en dat dat dan als avondeten fungeert. Ik heb zo'n vaag vermoeden dat ik dus de lul ben om die hapjes te gaan maken :P

Hoe pak ik dit het beste aan (het is voor 4 personen)? Gewoon kleine tapas-hapjes kopen (echt snacks) of moet ik het zien als een soort proeverij van bijvoorbeeld 10 gangen? Wat is een betere keuze?
ik zou een avondje doorsnacken ervan maken. Dat doen wij ergens in de week vanaf kerstavond tot 31 dec. Ik zet een zootje hapjes op tafel zoals, olijven, blauwe kaas dip met witlof, gevulde pepers enz. En daarnaast warme hapjes die er tussendoor komen zoals kippenvleugels. De hele avond happen waarbij borrelen doorgaat in avondeten in borrelen.
  zondag 29 november 2015 @ 19:25:42 #167
409579 LuDann
All the way
pi_157906563
quote:
0s.gif Op zondag 29 november 2015 17:23 schreef Bleie het volgende:

[..]

Joh, dat is toch prima! Ik vind het sowieso al super dat je jezelf leert koken nu. En soms zit het hem ook in kleine dingen. Boontjes met een plakje spek eromheen even aanbakken, is bijvoorbeeld echt heel simpel, maar ziet er net even wat feestelijker uit dan gewoon gekookte boontjes serveren. Komt vast goed!
Dank je! Ik vind het belangrijk dat mijn dochter straks leert wat echt eten is. De basis voor een levenslange voorkeur wordt in haar jeugd gelegd en ik wil graag vermijden dat die voorkeur bestaat uit magnetronvoer. Dat is mijn grote motivatie en tot mijn eigen verbazing vind ik dat hele koken-gebeuren nog best leuk ook. :P
  zondag 29 november 2015 @ 19:45:58 #168
47102 Elvi
miemkwien
pi_157907111
quote:
0s.gif Op zondag 29 november 2015 18:15 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

ik zou een avondje doorsnacken ervan maken. Dat doen wij ergens in de week vanaf kerstavond tot 31 dec. Ik zet een zootje hapjes op tafel zoals, olijven, blauwe kaas dip met witlof, gevulde pepers enz. En daarnaast warme hapjes die er tussendoor komen zoals kippenvleugels. De hele avond happen waarbij borrelen doorgaat in avondeten in borrelen.
Dat is wel een goeie... Gewone hapjes op tafel en afwisselen met iets warms. Dat scheelt ook een hoop werk denk ik :P
pi_157907646
quote:
0s.gif Op zondag 29 november 2015 19:25 schreef LuDann het volgende:

[..]

Dank je! Ik vind het belangrijk dat mijn dochter straks leert wat echt eten is. De basis voor een levenslange voorkeur wordt in haar jeugd gelegd en ik wil graag vermijden dat die voorkeur bestaat uit magnetronvoer. Dat is mijn grote motivatie en tot mijn eigen verbazing vind ik dat hele koken-gebeuren nog best leuk ook. :P
*O*
pi_157907693
quote:
0s.gif Op zondag 29 november 2015 19:45 schreef Elvi het volgende:

[..]

Dat is wel een goeie... Gewone hapjes op tafel en afwisselen met iets warms. Dat scheelt ook een hoop werk denk ik :P
Ik doe zoiets vaak met verjaardagen, en zorg dan ook voor bijv quiche en iets als gehaktbrood, kipvleugeltjes, enz.
  maandag 30 november 2015 @ 20:35:06 #172
313219 vinnypassy
Everything is in our mind.
pi_157929496
Tweede kerstdag gaan we lekker burgerlijk gourmetten met de familie, dus wilde ik mezelf eerste kerstdag verwennen met iets wat relatief licht en niet super moeilijk is:

Voor: tonijnceviche met wasabi-avocadopurree en rode biet
Hoofd: kreeft met avocado-wasabi-limoenpurree
Na: citrusvruchtencurd met balsamico.

Moet lukken. Moeten vooral ook mooie bordjes worden. :)
  maandag 30 november 2015 @ 20:44:39 #173
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_157929843
Voor en hoofd met erg overeen komende smaken zou ik niet snel doen. Is een andere saus/puree bij een van beiden geen beter idee?
  maandag 30 november 2015 @ 20:48:52 #174
313219 vinnypassy
pi_157929995
Ik twijfel inderdaad nog. Enerzijds gemakkelijk omdat ik voor één persoon kook en dus niet veel hoef weg te gooien en ik het leuk vind als gerechten met elkaar in verband staan, maar die purree bij de ceviche wordt wellicht nog wat anders. Ik wil wel eens iets met mierikswortel proberen en dan de avocado weglaten. Tips zijn in ieder geval welkom.

Edit: ik heb ook nog nooit pastinaak op, maar om een of andere manier denk ik dat pastinaakpurree met mierikswortel o.i.d. ook wel bij die ceviche zou kunnen passen. Iemand een idee?
  maandag 30 november 2015 @ 20:56:54 #175
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_157930269
Ik ben zelf geen ceviche liefhebber maar zou daar meer frisheid bij doen, dus niet op avocado basis. Want vettig.
Kreeft dan weer wel, met zoete tuinerwtjes crème met avocado erbij ofzo. Maar goed, je kunt zo enorm veel kanten op ermee.

Ik ben gewoon klassiek ingesteld, noem het saai, mag ook :P
  maandag 30 november 2015 @ 21:03:25 #176
313219 vinnypassy
pi_157930516
Klassiek is niet saai hoor. ;) De avocado wilde ik ook zeker niet weghalen bij de kreeft, die combinatie proef ik namelijk al een tijdje in mijn hoofd.
pi_157964550
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2015 21:03 schreef vinnypassy het volgende:
Klassiek is niet saai hoor. ;) De avocado wilde ik ook zeker niet weghalen bij de kreeft, die combinatie proef ik namelijk al een tijdje in mijn hoofd.
Heb ik ook eens gehad, maar dan met garnalen. Dat werkte prima. Meestal kun je daar wel op af gaan als een combinatie zich zo nadrukkelijk in je hoofd manifesteert dat je het kunt proeven. Sterker nog, soms laat ik het liggen en dan kom ik dezelfde combinatie een keer tegen bij een of andere serieuze kok en voelt het alsof je idee is afgepakt.
  vrijdag 4 december 2015 @ 07:38:45 #178
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_158003795
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2015 13:19 schreef MrsDuck het volgende:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
leuk! Ik was nog op zoek naar een dessert voor morgen. :s)
  vrijdag 4 december 2015 @ 17:25:11 #179
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_158013335
ik dacht dus vandaag: "Yes, ik heb mn 2e voorgerecht": Rilette van eend, met appelijs, bloedworst en krokant gebakken spek.

Reactie van mijn vrouw: "Veel te vet, dat wil ik niet."

Ja fu.
  vrijdag 4 december 2015 @ 20:29:08 #180
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_158017249
Gerookte eendenborst dan?
pi_158061820
Ben er nog niet helemaal uit, maar denk dat het zoiets wordt:

Amuse
Coquilles met een glaasje witte wijn-meloensoep

Voorgerecht
Wortelsoep met kokosmelk (alvast bedankt Lynn!)

Hoofdgerecht
Eendenborst met port-jus met zelfgemaakte aardappelkroketjes, wat komkommerrolletjes, paddestoelen en haricots verts in spek.

Nagerecht
Kleine hapjes: Appel-roosje, chocoladesoesje, stukje citroencake en een bakje nutella-mousse.
Misschien wat opfleuren met bolletjes koffie/sap/likeur en/of cacaopoeder in een vormpje gestrooid.

[ Bericht 3% gewijzigd door Rexanthony op 07-12-2015 16:05:36 ]
  maandag 7 december 2015 @ 10:38:23 #182
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_158074153
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 december 2015 20:29 schreef Molo het volgende:
Gerookte eendenborst dan?
Dat gaat 'm inderdaad worden.
pi_158074965
quote:
0s.gif Op zondag 6 december 2015 17:59 schreef Rexanthony het volgende:
Ben er nog niet helemaal uit, maar denk dat het zoiets wordt:

Amuse
Coquilles met een glaasje witte wijn-meloensoep

Voorgerecht
Wortelsoep met kokosmelk (alvast bedankt Lynn!)

Hoofdgerecht
Eendenborst met port-jus met zelfgemaakte aardappelkroketjes, wat komkommerrolletjes, paddestoelen en haricots verts in spek.

Nagerecht
Kleine hapjes: Appel-roosje, chocoladesoesje, stukje citroencake en een bakje nutella-mousse.
Misschien wat opfleuren met bolletjes koffie/sap/likeur en/of cacaopoeder in een vormpje gestrooid.

Ik weet het. Niet heel bijzonder, maar ook niet allerdaags.
Moet het bijzonder dan? Het klinkt heel lekker. Dat lijkt mij het belangrijkste. Mijn Sint-menu viel goed in de smaak, nu op naar de kerstdis. 1e kerstdag zijn we bij familie. Met 2e kerstdag zijn we met zijn drietjes en met een kleuter wil ik het niet te avontuurlijk maken. Maar ik wil wel wat anders voor haar als kipsterren en aardappelboompjes (of andersom).
  maandag 7 december 2015 @ 12:46:28 #184
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_158076772
Recept van de nutellamouse plz :9~
pi_158081773
quote:
1s.gif Op maandag 7 december 2015 11:23 schreef MrsDuck het volgende:

[..]

Moet het bijzonder dan?
Nee, niks moet, maar ik vind het zelf wel leuk om te experimenteren ;)
  maandag 7 december 2015 @ 16:28:20 #186
409579 LuDann
All the way
pi_158082840
Oh, ik ben dol op eend, lekker hoor. *O*

Als ik in de problemen kom dan kan ik per Whatsapp hulp inroepen. :P

quote:
Albert Heijn biedt kook-hulp via WhatsApp tijdens Kerstdagen

Als jij wilt shinen als chefkok van de avond tijdens de Kerstdagen dan kun je natuurlijk de lekkerste recepten zoeken. Op die avond zelf moet dan natuurlijk wel alles lukken, want anders sla je een grote flater. Mocht je nou problemen hebben of toch nog wat tips willen weten dan kun je deze Kerst ook het Allerhande team van de Albert Heijn een vraag stellen via WhatsApp.

Albert Heijn Kersthulp

Ik heb simpelweg nog geen enkel idee wat ik ga maken qua diner op de Kerstdagen, dat zie ik wel een paar dagen voordat het allemaal gaat beginnen. Inmiddels zijn er onwijs veel recepten te vinden voor de heerlijkste gerechten, zowel online als in de vele kookboeken en fysieke bladen die te vinden zijn. Supermarktketen Albert Heijn brengt de Allerhande uit, een magazine wat in de winkels te verkrijgen is en bomvol tips, recepten en nieuws staat.

Nu heeft de supermarkt ook laten weten op 24, 25 en 26 december de mogelijkheid te bieden om via WhatsApp het Allerhande-team te kunnen bereiken voor allerlei vragen omtrent jouw Kerstdiner. Via 06-48484040, kun je op deze dagen tussen 10.00 en 22.00 vragen stellen over jouw varkensgebraad, het marineren van de biefstuk, hoelang je gevulde hertendij nog moet smoren en meer. Het team zal jouw vragen dan persoonlijk beantwoorden, zodat je gerust de chefkok uit kunt hangen in je eigen keuken.

http://androidworld.nl/ap(...)-tijdens-kerstdagen/
pi_158100214
Okee, kerst is het niet, maar er zijn meer feestdagen in december.. Bovendien heb ik ervoor de chocoladestafjes uit de OP gepikt.. *)

Aldus: de sinterklaassurprise die ik dit jaar maakte!

Grote taart met een doorsnee van 25cm. Drie lagen luchtige speculaascake, gevuld en afgesmeerd met witte chocolade/meringuecrème. Verder handgemaakte marsepein met oranjebloesem, zelfgebakken kruid- en pepernootjes, gekonfijte mandarijnschilletjes en zelfgemaakte borstplaat-hartjes.

Was nog een heel avontuur want ik maak dus nooit taarten. :') Ergo: tikkie slordig. Maar wel lol mee gehad. :)

In de taart zaten overigens kleine kadootjes, én.. gereedschap (zaag, hamer, schroevedraaier) van chocolade. Dat zat zo:

SPOILER: Bijgaand gedicht voor mijn kersverse zwager Bart
:+

Goed! Dan kan ik vanaf deze week eindelijk eens over kerst gaan nadenken! :7

[ Bericht 0% gewijzigd door minilot op 08-12-2015 10:47:48 ]
  dinsdag 8 december 2015 @ 11:02:18 #188
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_158100656
'tikkie slordig'?

GTFO. Ik mocht willen dat ik zo een taarten kon bakken.
pi_158100755
Van die kekke toefjes d'rop maken het al gauw een beetje profi. ;)
Cakelagen waren zwaar ongelijk, de crème zit er aan de buitenkant schots en scheef op - als ik een banketbakker was zou ik het niet verkopen hoor! *)

Maar goed, het was een sinterklaassurprise die sowieso helemaal verwoest moest worden om bij de kadootjes te komen, dus dikke boeiuh. :)
  dinsdag 8 december 2015 @ 11:13:29 #190
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_158100855
Ik zou 'm kopen. :{w
pi_158100885
Thanks! :)
pi_158101221
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 december 2015 11:07 schreef minilot het volgende:
Van die kekke toefjes d'rop maken het al gauw een beetje profi. ;)
Cakelagen waren zwaar ongelijk, de crème zit er aan de buitenkant schots en scheef op - als ik een banketbakker was zou ik het niet verkopen hoor! *)

Maar goed, het was een sinterklaassurprise die sowieso helemaal verwoest moest worden om bij de kadootjes te komen, dus dikke boeiuh. :)
Noem het rustiek en het verkoopt.... die taart ziet er prachtig uit.
  dinsdag 8 december 2015 @ 11:40:33 #193
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_158101476
Hoihoi, ik meld me ook maar weer even. Ik doe dit jaar niet mee met de tienkamp, maar ben wel gevraagd wat hapjes te maken. De shortlist voor nu:

-Big ass quiche met spinazie, kaas en vega spekjes.
-Zalmtoast met kervelboter
-Tony cocolonely choco mousse (ga ik morgen uitproberen)
http://www.myhappykitchen(...)colonely-salted.html
pi_158101493
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 december 2015 11:40 schreef Noordsestern het volgende:
Hoihoi, ik meld me ook maar weer even. Ik doe dit jaar niet mee met de tienkamp, maar ben wel gevraagd wat hapjes te maken. De shortlist voor nu:

Zalm met kervelboter, dat klinkt lekker zeg! :9
  dinsdag 8 december 2015 @ 11:43:30 #195
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_158101547
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 december 2015 11:41 schreef minilot het volgende:

[..]

Zalm met kervelboter, dat klinkt lekker zeg! :9
Staat in het magazine van de Jumbo, nog niet geprobeerd.
Heb net je foto's weer gezien, wow, jij bent echt een taart-jedi! :o
pi_158103114
Toffe surprise Minilot!

Ik ben er nog steeds niet uit qua kerstmenu. Eerste kerstdag komen mijn ouders (makkelijke eters) en schoonmoeder en schoonzus (zeer moeilijke eters). Ik wil toch graag dat iedereen lekker te eten krijgt, maar manman wat een uitdaging zo. Het toetje wordt waarschijnlijk een pannacotta en/of appelsorbetijs (eerst maar eens testen of dat lukt c.q. lekker is). Verder wil mijn man per se een minihamburger als tussengerecht klaarmaken. Ik krijg het niet uit zijn hoofd gepraat :') Hoofdgerecht wordt gezien alle kieskeurigheid iets van een chic AVG'tje vrees ik. Rundvlees, groene groenten en iets met aardappeltjes uit de oven. Voorgerecht wordt een salade waar ik nog niet over uit ben.
pi_158103954
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 december 2015 12:53 schreef kazy het volgende:
Toffe surprise Minilot!

Ik ben er nog steeds niet uit qua kerstmenu. Eerste kerstdag komen mijn ouders (makkelijke eters) en schoonmoeder en schoonzus (zeer moeilijke eters). Ik wil toch graag dat iedereen lekker te eten krijgt, maar manman wat een uitdaging zo. Het toetje wordt waarschijnlijk een pannacotta en/of appelsorbetijs (eerst maar eens testen of dat lukt c.q. lekker is). Verder wil mijn man per se een minihamburger als tussengerecht klaarmaken. Ik krijg het niet uit zijn hoofd gepraat :') Hoofdgerecht wordt gezien alle kieskeurigheid iets van een chic AVG'tje vrees ik. Rundvlees, groene groenten en iets met aardappeltjes uit de oven. Voorgerecht wordt een salade waar ik nog niet over uit ben.
Poeh, lastig hè, als je het moeilijke eters naar de zin wilt maken? :Y

Is het een idee om je man een klein visburgertje klaar te laten maken als tussengerecht? Is net iets lichter en anders dan vlees :)
  dinsdag 8 december 2015 @ 18:26:12 #198
318361 Bienelientjee
pi_158110530
Komt voor mij een 4e gast bij! Die gelukkig wel alles waardeert :D Dus kan nog steeds lekker experimenteren!
pi_158113685
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 december 2015 13:31 schreef minilot het volgende:

[..]

Poeh, lastig hè, als je het moeilijke eters naar de zin wilt maken? :Y

Is het een idee om je man een klein visburgertje klaar te laten maken als tussengerecht? Is net iets lichter en anders dan vlees :)
Ik heb het voorgelegd, maar meneer wil fleisch :Y) (dus dat wordt óf een gang schrappen - want ik denk ook dat het iets te veel is - óf gewoon vragen of iedereen de rest van de dag niks eet :P )

Dat appelsneeuwtoetje uit de OP lijkt me trouwens ook wel tof. Niet te zwaar ook.
pi_158124357
Kun je het diner niet 'american style' maken om het toch een beetje samenhangend te houden? Met een New York-style cheesecake als toetje? En een rode-koolsalade als bijgerecht? Verder heb ik niet zo veel inspiratie, maar er valt vast nog meer leuks amerikaans te bedenken :)
  woensdag 9 december 2015 @ 11:10:36 #201
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_158125200
We wonen sinds kort (voor het eerst, wat de pubertjes betreft) in Nederland, dus we gaan ook gewoon heel Nederlands een van de kerstdagen gourmetten. Dat vindt mijn moeder ook geweldig, en wij vinden het best opwindend - want nieuw - dus iedereen gelukkig.

Nu hebben we afgelopen weekend ge-proef-gourmet (wel zo fijn om van tevoren te weten of en hoe 't ding het doet) en kwamen tot een onverwachte favoriet: gekookte bietjes, in plakjes, met een plakje roquefort in het pannetje onder de grill. Zó lekker!
pi_158125818
quote:
0s.gif Op woensdag 9 december 2015 10:12 schreef Lot_1 het volgende:
Kun je het diner niet 'american style' maken om het toch een beetje samenhangend te houden? Met een New York-style cheesecake als toetje? En een rode-koolsalade als bijgerecht? Verder heb ik niet zo veel inspiratie, maar er valt vast nog meer leuks amerikaans te bedenken :)
Leuk thema, wij hadden dat een paar jaar geleden. Toen winterbbq en zoeteaardappel nog niet hip waren.😁 Bij de borrel hadden we mini burgertjes en hotdogs. Ons voorgerecht was een kopje cornchowder, een hoofdgerecht van steak en van de bbq, zoete aardappelpuree, coleslaw, eigengemaakte bbqsaus en Mississippi mudpie als toetje. Lekker gegeten 😊
pi_158128064
quote:
0s.gif Op woensdag 9 december 2015 11:10 schreef Gaoxing het volgende:
We wonen sinds kort (voor het eerst, wat de pubertjes betreft) in Nederland, dus we gaan ook gewoon heel Nederlands een van de kerstdagen gourmetten. Dat vindt mijn moeder ook geweldig, en wij vinden het best opwindend - want nieuw - dus iedereen gelukkig.

Nu hebben we afgelopen weekend ge-proef-gourmet (wel zo fijn om van tevoren te weten of en hoe 't ding het doet) en kwamen tot een onverwachte favoriet: gekookte bietjes, in plakjes, met een plakje roquefort in het pannetje onder de grill. Zó lekker!
Ha, wat grappig dat gourmetten zo nieuw voor jullie is! Wat heb je andere kerstdagen zoal gedaan? Misschien doen wij daar nog exotische inspiratie mee op ;)
pi_158133995
Favoriete topic van het jaar! :D

Eerste kerst eten we bij mijn schoonouders. Altijd een heel gebeuren, inclusief geheime facebook groep (aangemaakt eind juli :p)

Dit jaar gaan we een speenvarkentje in de tuin grillen. Schoonvader heeft van een olie ton een ding gemaakt hiervoor.

Ik wil niet te hypocriet doen, maar vind het wel een beetje zielig, zo'n biggetje. Dus heb ik maar de taak op me genomen om het biggetje te bestellen, zodat ik zeker weet dat het een biologisch/'diervriendelijk' biggetje is. Dat blijkt nog best lastig.

Iemand een tip waar ik dit kan bestellen? Liefst te bezorgen in provincie Zeeland, maar we kunnen hem ook ophalen. Dan omgeving Amsterdam, Rotterdam of Roosendaal :)

[ Bericht 4% gewijzigd door Miss_Virgo op 09-12-2015 21:31:53 ]
  woensdag 9 december 2015 @ 19:23:46 #205
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_158134355
Kun je vast hier bestellen:

http://rotterdam.degroeneweg.nl
pi_158135233
Dat biggetje :'(

OT: mijn vriend en ik eten bij mijn ouders, mijn moeder kookt maar wat precies weet ik nog niet. Dat gaat wel goed komen want ze maakt elke weer iets lekkers en feestelijks klaar O+ :Y) ~:)
pi_158138609
quote:
1s.gif Op woensdag 9 december 2015 19:23 schreef Molo het volgende:
Kun je vast hier bestellen:

http://rotterdam.degroeneweg.nl
Dank je, heb ze gemaild!
pi_158140511
Ik zoek voor een kerst(avond) diner Amerikaanse style (met vrienden groep) een gerecht wat makkelijk te portioneren is (ongeveer 18 hapjes/stukjes nodig), makkelijk meenemen/thuis klaar te maken is en geen kaas of champignons of vis bevat (moeilijke eters in de groep :') )

Iemand een idee? :D
hardcoholic
  woensdag 9 december 2015 @ 23:00:17 #209
318361 Bienelientjee
pi_158141203
quote:
1s.gif Op woensdag 9 december 2015 22:35 schreef Ferdii het volgende:
Ik zoek voor een kerst(avond) diner Amerikaanse style (met vrienden groep) een gerecht wat makkelijk te portioneren is (ongeveer 18 hapjes/stukjes nodig), makkelijk meenemen/thuis klaar te maken is en geen kaas of champignons of vis bevat (moeilijke eters in de groep :') )

Hartig of zoet? Echt tapas achtige hapjes of iets wat je ook kan verdelen in 18 porties?

Pigs in a blanket? Mini hamburgertjes / mini pizzaatjes? Of een flinke lading "amerikaans" gemarineerde chicken wings? Mince pies?

Misschien kan je een pumpkin pie of plum pudding maken die dan te verdelen is?
pi_158142375
quote:
1s.gif Op woensdag 9 december 2015 22:35 schreef Ferdii het volgende:

Is daar een oven dat je nog iets kan opwarmen?

Warm;
Tarte tatin van witlof, dit kan ook in die kleine pievormpjes. Bijvoorbeeld deze http://www.24kitchen.nl/s(...)n/witlof-tarte-tatin Voor de crunch kun je nog wat gehakte hazelnoten over het deeg strooien en dan afbakken.

Koud;
Terrine van kip http://www.lidl.nl/nl/11021.htm
  donderdag 10 december 2015 @ 13:43:45 #211
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_158149565
Gister de tony chocolonely mousse geprobeerd. Lekker, maar wel heel machtig. :)
pi_158150323
Ik ga voortborduren op het Amerikaanse thema dat hier genoemd wordt geloof ik. . Klinkt heerlijk allemaal :9
Revolutionary Anarchist
XXX Straight Edge XXX
  donderdag 10 december 2015 @ 14:21:15 #213
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_158150406
Ik heb vorig jaar als hoofdgerecht een beef and Guinness stew gemaakt. Die vervolgens in mooie ovenschaal gedaan met een leuk vormgegeven 'piecrust' erop en was een groot succes. Aardappelpuree en wat gestoofde kool als groenten erbij.

Dit jaar waarschijnlijk porcetta met geglaceerde spruiten en gekookte krieltjes in de schil als hoofdgerecht.
pi_158151159
Ik kwam dit net tegen, simpel maar wel een erg leuk idee!

http://erinmadethis.com/mini-gingerbread-cake/

Takjes rozemarijn omgekeerd in wit glazuur zetten = subtiel mini-kerstboompjes-effect!

pi_158151470
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2015 15:00 schreef minilot het volgende:
Ik kwam dit net tegen, simpel maar wel een erg leuk idee!

http://erinmadethis.com/mini-gingerbread-cake/

Takjes rozemarijn omgekeerd in wit glazuur zetten = subtiel mini-kerstboompjes-effect!

[ afbeelding ]
oh, wat schattig O+

ik twijfel. ik wil misschien zelf chocoladeschaaltjes maken en ze vullen met een lichte gezoutencaramelmousse of -parfait en afmaken met caramelglasscherven, en die misschien maken met een lekkere dessertwijn of iets dergelijks.

of een enorm van-alles-en-nog-wat-toetje op grote schalen, met allemaal kleine dingetjes; fudge, port-lollies, dadel-pecannoot-chocolaatjes, dat soort dingen.

twijfels!

uitproberen, dan maar. :Y
  vrijdag 11 december 2015 @ 13:46:07 #216
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_158170777
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 december 2015 11:40 schreef Noordsestern het volgende:

Ik ga de zalmtoast upgraden tot een hapjes plankje met 3 verschillende hapjes. Ga er ook nog gevuld ei bij doen, de rest moet ik nog verzinnen. :)
  vrijdag 11 december 2015 @ 13:57:39 #217
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_158171021
quote:
0s.gif Op woensdag 9 december 2015 14:05 schreef Lot_1 het volgende:
Ha, wat grappig dat gourmetten zo nieuw voor jullie is! Wat heb je andere kerstdagen zoal gedaan? Misschien doen wij daar nog exotische inspiratie mee op ;)
We eten juist niet exotisch met kerst :D Juist omdat onze woonplaatsen, vrienden, etc. allemaal wisselen, hebben we kerst altijd heel erg iets van ons gezin gehouden. Ons grote kerstdiner is altijd op kerstavond, aangezien we de laatste 9 jaar in niet-Christelijke landen woonden en mijn man dan dus gewoon 1e kerstdag vrij nam. Eigenlijk is het begonnen toen we nog met z'n tweetjes in China woonden, en de Chinezen binnen het bedrijf altijd graag op 1e kerstdag het jaarlijkse bedrijfsfeest wilden houden :P

Ergens, jaren geleden, ben ik een ham gaan maken (onder het motto "dat vindt ieder kind lekker") en daarbij zelfgemaakte cranberriecompote. Die vormen nu nog steeds het middelpunt van het kerstdiner. Toen we een paar jaar geleden in een islamitisch land gingen wonen dacht ik het te veranderen, maar de wijsneuzen hadden de afdeling "Pork voor non-muslims" al ontdekt in de supermarkt. Ik moet er hier nu nog eentje zien te vinden, want het is wel anders dan de Nederlandse beenhammetjes. Eens kijken of de slager er raad mee weet. Verder moeten er koekjes versierd worden. Dat stamt uit de tijd dat we logees (met kinderen) hadden en ik ze bezig moest houden terwijl ik de laatste hand aan het diner legde. Of in de douche ging, want vooral in Thailand bereikte mijn keukentje epische temperaturen. Die koekjes worden de volgende morgen soldaat gemaakt, want ons kerstontbijt bestaat al jaren uit koekjes en fruit, onder de boom, met pakjes want de kinderen heb van kleins af aan meegekregen dat Santa bestaat. Dat geloven ze nu niet meer, maar ja.... traditie......
pi_158171075
zit te denken om een beef wellington en een vegatarische wellington te maken.

(ik ben gevraagd voor deel van het hoofdgerecht te maken bij mijn broer).
Dan heb ik meteen vlees en groente. Broer zorgt voor een salade/aardappeltjes.
Iemand suggestie voor de "lekkerste" vegatarische variant?
En kun je dit dag van te voren geheel afmaken, de koelkast in en dag erna beiden de oven in?
  vrijdag 11 december 2015 @ 14:01:29 #219
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_158171125
Ik ben trouwens - zoals ieder jaar - weer hard aan het denken over het toetje, want daar mag geen ei (of soya) inzitten. Bovendien kook ik in een heel beperkte keuken dit jaar, dus het moet óf een paar dagen van tevoren gemaakt worden, óf extreem simpel zijn.
pi_158172471
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 december 2015 14:01 schreef Gaoxing het volgende:
Ik ben trouwens - zoals ieder jaar - weer hard aan het denken over het toetje, want daar mag geen ei (of soya) inzitten. Bovendien kook ik in een heel beperkte keuken dit jaar, dus het moet óf een paar dagen van tevoren gemaakt worden, óf extreem simpel zijn.
Hier wat ideetjes:

Pudding van gelatine zonder ei
Laagjestoetje van vanillekwark/speculaas en fruit naar keuze
Chocoladefondue met fruit en cake of koekjes
Stoofpeertjes met ijs
Eton mess (verkruimelde meringues met custard en fruit) slagroom evt gebruiken ipv custard omdat daar ei in zit.

[ Bericht 2% gewijzigd door Aphrodyte op 11-12-2015 16:19:15 ]
Revolutionary Anarchist
XXX Straight Edge XXX
pi_158173269
Wat een leuke gezinstraditie Gaoxing O+
pi_158174296
Ik maak dit jaar alleen konijn voor bij het kerstdiner en waarschijnlijk slagroomtruffels als lekkers bij de koffie erna. Geen echt toetje, omdat we gaan gourmetten(dus vol kunnen vreten) en de familie verder niet echt van zoetigheid houd.
Tweede kerstdag word helemaal verzorgd :D
  vrijdag 11 december 2015 @ 18:45:28 #223
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_158176587
quote:
7s.gif Op vrijdag 11 december 2015 15:06 schreef Aphrodyte het volgende:

[..]

Hier wat ideetjes:

Pudding van gelatine zonder ei
Laagjestoetje van vanillekwark/speculaas en fruit naar keuze
Chocoladefondue met fruit en cake of koekjes
Stoofpeertjes met ijs
Eton mess (verkruimelde meringues met custard en fruit)
Oh wat lief! Alleen zit er hier en daar juist wel ei in ;) Maar het laagjestoetje is een goede. Ik zat zelf al te puzzelen op een tiramisu met speculaasjes (die kan ik ei-vrij vinden) ipv lange vingers. Nu vind ik dat er in een goede tiramisu een flinke dot alcohol moet zitten, maar ik kan er natuurlijk twee van tevoren maken (we hebben 5 volwassenen en 4 kinderen), en de kinderversie dopen in chocolademelk ipv gespikede koffie :)
pi_158177345
Of panna cotta :Y Daar zit ook geen ei in :) En je kunt heel gemakkelijk dat opleuken met laagjes (chocolade panna cotta, fruit panna cotta). En van te voren klaar te maken :Y
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer
Ik niet meer kan, Niet meer ik
Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
pi_158178200
Ik at dus vorige week in een restaurant Eendenborst met specerijenjus (leek op pepersaus). Dat was zo ontzettend lekker. Ik kan wel redelijk vlees bakken, maar heb nog nooit eend geprobeerd. Het was zo lekker dat ik het bij kerst wel wil proberen eigenlijk, maar dan als voorgerecht, dun gesneden. Nu vind m'n vriendin eend altijd nogal een sterke smaak hebben. Maar weet nu dus niet zo of het een aanrader/moeilijk is. Lastig.
pi_158178429
Okay, mijn menu is nu echt echt echt klaar. Denk ik. Ik mag niets meer veranderen van mezelf. :') Ik ga de boodschappen gewoon vast bestellen.

Wildbouillon met een wild kroketje (haas/hert)

Steak tartaar met radijsjes

Eend met stoofpeer en pastinaak puree

Picanha, roseval aardappeltjes, spruiten en rode kool

Drie chocolade semi freddo met gekarameliseerde pistachenoten.
pi_158178475
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 december 2015 19:50 schreef wc-bril het volgende:
Ik at dus vorige week in een restaurant Eendenborst met specerijenjus (leek op pepersaus). Dat was zo ontzettend lekker. Ik kan wel redelijk vlees bakken, maar heb nog nooit eend geprobeerd. Het was zo lekker dat ik het bij kerst wel wil proberen eigenlijk, maar dan als voorgerecht, dun gesneden. Nu vind m'n vriendin eend altijd nogal een sterke smaak hebben. Maar weet nu dus niet zo of het een aanrader/moeilijk is. Lastig.
Eend is super simpel. Pan goed heet laten worden. Vet insnijden. Geen olie in de pan doen. Op de vetkant in de pan leggen.
pi_158179984
Wat een lekkere ideetjes allemaal. Mijn schoonouders komen de zaterdag eten en ik weet bij voorbaat al dat mijn kookkunsten aan hen niet besteed zijn. Ze zijn nog van "wat de boer niet kent...". En zij kennen alleen gekookte aardappelen -O-
  vrijdag 11 december 2015 @ 20:58:33 #229
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_158180177
Tosti's met soep, altijd prima dan en kost niet veel tijd *O*
  vrijdag 11 december 2015 @ 21:01:04 #230
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_158180269
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 december 2015 19:50 schreef wc-bril het volgende:
Wat Myraela zegt: helemaal niet moeilijk. Wel het vet insnijden, anders trekt 'ie krom. En rosé bakken, niet door-en-door gaar.
pi_158180829
Klinkt goed, thanks! Nu even op zoek naar een lekker sausje voor erbij.
  vrijdag 11 december 2015 @ 21:26:53 #232
421090 Zelfscanner
BONUSKAART: 2916420051893
pi_158181121
Iemand al vandaag maar die AH kersttroep geweest in Utrecht?
De kassamiep laten scannen is silver maar zelfscannen is goud!
pi_158182363
Ik heb mijn toetje gevonden; http://www.libelle.nl/foo(...)neelappel-appelchips

Officieel moet het in een charlotte-vorm, maar die bezit ik niet. Maar een tulband zal ook wel lukken, toch?
pi_158189816
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 december 2015 18:45 schreef Gaoxing het volgende:

[..]

Oh wat lief! Alleen zit er hier en daar juist wel ei in ;) Maar het laagjestoetje is een goede. Ik zat zelf al te puzzelen op een tiramisu met speculaasjes (die kan ik ei-vrij vinden) ipv lange vingers. Nu vind ik dat er in een goede tiramisu een flinke dot alcohol moet zitten, maar ik kan er natuurlijk twee van tevoren maken (we hebben 5 volwassenen en 4 kinderen), en de kinderversie dopen in chocolademelk ipv gespikede koffie :)
Speculaasjes voor de volwassenen dopen in koffie-of amandellikeur; en verder hetzelfde idee aanhouden als het laagjestoetje? ;)
Revolutionary Anarchist
XXX Straight Edge XXX
pi_158192599
Ik kom er nog niet goed uit.
Voor Eerste Kerstdag overweeg ik nu

Vooraf: bordje met kleine gerechtjes: blini met zalm, gevuld eitje en nog iets, coquille? Of wordt dat te vissig? Iets krokanters?

Hoofd: kalkoen (ik twijfel nog, maar wil meneer Bleie erg graag), met stoofpeertjes, gebakken aardappel en nog iets van groente

Toe: nog geen idee...

Voor Tweede Kerstdag ben ik nog niet verder dan 'iets met eend'.
  zaterdag 12 december 2015 @ 16:35:47 #236
318361 Bienelientjee
pi_158195586
Mijn voorgerecht en nagerecht zijn vastbesloten :D Maar zoveel keuzes voor hoofdgerecht en we hebben maar een vrij kleine magnetron/oven combi :D Moet even goed nadenken de komende paar dagen _O-
pi_158195670
Geen kerst bij mij ;( Alsnog ga ik wel wat maken en meenemen. Nog even bedenken wat handig is hiervoor....
pi_158196659
Ik wilde voor mijn ouders 1e Kerstdag iets met zalm maken maar mijn moeder maakt 2e Kerstdag al zalm als hoofdgerecht klaar..

Ik ga nog op zoek naar een niet volledig ongezond menu want m'n moeder let op haar eten. Wil ik het niet verkloten voor haar door haar 4 gangen alleen vet en suiker te geven.
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
pi_158202990
In mijn familie hadden we helaas geen gourmettraditie. Nu ik mijn eigen huisje heb wil ik deze traditie beginnen. Ik heb dus een gourmetstel gekocht, met pannetjes en een grillplaat erboven. Maar omdat niemand het me ooit heeft uitgelegd zit ik met wat vragen:

1. Wat doe ik in het pannetje, en wat op de grill? Wat is nou echt het verschil?
2. Hoe voorkom ik dat de grill te snel bakt terwijl de pannetjes te langzaam gaan?
  † In Memoriam † zaterdag 12 december 2015 @ 22:03:18 #240
43556 miss_dynastie
pi_158203153
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2015 13:43 schreef Noordsestern het volgende:
Gister de tony chocolonely mousse geprobeerd. Lekker, maar wel heel machtig. :)
Dat klinkt echt briljant!
  zaterdag 12 december 2015 @ 22:24:12 #241
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_158203608
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 december 2015 21:56 schreef attaxia het volgende:
In mijn familie hadden we helaas geen gourmettraditie. Nu ik mijn eigen huisje heb wil ik deze traditie beginnen. Ik heb dus een gourmetstel gekocht, met pannetjes en een grillplaat erboven. Maar omdat niemand het me ooit heeft uitgelegd zit ik met wat vragen:

1. Wat doe ik in het pannetje, en wat op de grill? Wat is nou echt het verschil?
2. Hoe voorkom ik dat de grill te snel bakt terwijl de pannetjes te langzaam gaan?
meesten gooien boter op die grillplaat en daarna t vlees daarop. En de pannetjes dan eronder, bijvoorbeeld om kaas te smelten op een broodje, veel meer kun je er dan niet mee.

Maar anderen doen de pannetjes bovenop de grillplaat en dan daar vlees of vis of aardappeltjes (wel ff voorkoken) in.
pi_158203643
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 december 2015 22:24 schreef egeltje1985 het volgende:

[..]

meesten gooien boter op die grillplaat en daarna t vlees daarop. En de pannetjes dan eronder, bijvoorbeeld om kaas te smelten op een broodje, veel meer kun je er dan niet mee.

Maar anderen doen de pannetjes bovenop de grillplaat en dan daar vlees of vis of aardappeltjes (wel ff voorkoken) in.
De pannetjes kunnen bij mij niet op de grillplaat (door de vorm van de plaat, zou gaan wiebelen). De pannetjes worden volgens mij wel nog afzonderlijk van onder ook verwarmd. Maar iig qua functie lijkt er dus niet heel erg veel verschil te zijn.
  zaterdag 12 december 2015 @ 22:29:08 #243
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_158203695
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 december 2015 22:26 schreef attaxia het volgende:

[..]

De pannetjes kunnen bij mij niet op de grillplaat (door de vorm van de plaat, zou gaan wiebelen). De pannetjes worden volgens mij wel nog afzonderlijk van onder ook verwarmd. Maar iig qua functie lijkt er dus niet heel erg veel verschil te zijn.
ah ok, nou, dan is t gewoon een kwestie van apparaat aanzetten en gaan. En bij de traditie van het gourmetten hoort ook dat iemand een keer z'n pannetje vergeet wat ie eronder had gezet. :P
  zaterdag 12 december 2015 @ 22:36:58 #244
318361 Bienelientjee
pi_158203879
Ik heb altijd het idee dat ze bijna niet goed warm worden daaronder. Meestal doe ik er een mix van wat groenten in en dat staat heel langzaam gaar te worden :D
pi_158204152
In pannetjes onderin gaat omeletbeslag met evt kaas of gesneden paprika/champignons.
Of pannenkoekenbeslag, of een laagje nasi met een laagje omeletbeslag. Meestal alleen kaas wat ik dan op het vlees gooi die op de plaat ligt. Maar de kaas is altijd sneller klaar :')
pi_158204488
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 december 2015 21:56 schreef attaxia het volgende:
In mijn familie hadden we helaas geen gourmettraditie. Nu ik mijn eigen huisje heb wil ik deze traditie beginnen.
In godsnaam: Neeee! -O-

Echt, ik heb zo'n pleurispesthekel aan gourmetten. En dat je dan online vindt dat dát de Nederlandse kersttraditie is, echt :N
  zaterdag 12 december 2015 @ 23:17:30 #247
318361 Bienelientjee
pi_158204726
Ja, is hier ook zo een verplichte ronde op één van de twee kerstdagen! _O- Heb het zelf liever niet. Maar ja, broertje en zijn vriendin zijn zeer euhm...zeikerig....wat betreft eten! :D

Maar de andere dag mag ik los met lekkers....... :Y) ^O^
pi_158206338
Gourmetten is best leuk, maar dan wel zelf vlees/vis/wild marineren, sauzen en salades maken. Bijzondere combi's, minigerechtjes op kaartjes uitleggen en de ingrediënten bij elkaar leggen zodat je je gasten uitdaagt te proberen. Dan is gourmetten al weer een stuk beter als met zo'n pakket van de supermarkt met een calve sausje. Even googelen; supermarkt Plus heeft in zijn kerstmagazine veel gourmetrecepten staan en ik heb het ook wel eens in Allerhande en Delicious gezien.
  zondag 13 december 2015 @ 10:46:54 #249
313219 vinnypassy
pi_158210767
Gourmetten is prima joh, want vlees, sausjes en stokbrood met kruidenboter. Daar kan ik nooit ontevreden over zijn. Liefst zelfgemaakt, maar niet zelfgemaakt is ook prima. Als de familie maar compleet is, dat is het belangrijkste.
  zondag 13 december 2015 @ 10:58:50 #250
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_158210877
Ik snap die haat tegen gourmetten niet hoor. Als je gewoon lekkere spullen haalt/maakt en een degelijk apparaat hebt, met gezellige mensen erbij, vind ik het super leuk on te doen :)
pi_158211719
quote:
1s.gif Op zondag 13 december 2015 10:58 schreef Molo het volgende:
Ik snap die haat tegen gourmetten niet hoor. Als je gewoon lekkere spullen haalt/maakt en een degelijk apparaat hebt, met gezellige mensen erbij, vind ik het super leuk on te doen :)
:Y
En tis niet dat je het iedere week doet. Kom op, die 1 of 2 keer per jaar.
Hartstikke leuk en vooral lekker :)
pi_158211721
Dit jaar ben ik er onderuit gekomen. Vriendlief keek eerst nog heel erg zielig maar toen ik beloofde alle dagen te koken was het zielige gezicht weg. O-)

kerstavond
hapjes, zoals gevulde wijnbladeren, garnalen, krabscharen, tapenade (de hele avond snacken)

1e kerstdag
konijn met stoofperen en aardappelpuree
aardbeienijs (van eigen aardbeien staat al in de diepvriezer)

2e kerstdag
ossobuco

3e kerstdag
kalkoen met aalbessenpuree, gebakken aardappels en spruitjes
crepetaart met amaretto

Bijgerechten en toetjes moet ik deels nog verzinnen. Maar het begint vorm te krijgen. *O*
  zondag 13 december 2015 @ 12:23:17 #253
318361 Bienelientjee
pi_158212000
Voor mij ziet het er nu ongeveer zo uit:

1e kerstdag:

Voor: Zalmbonbon met groene kruidendressing

Hoofd: Nog te bepalen vlees (zit te denken aan honey glaced ham), stoofperen met effect, aardappelsalade en iets met knoflook champignons

Na: Diagonale panna cotta

Drankje voor ergens tussendoor: Strawberry Daiquirie :9
Na-Na: Simpelweg koffie met een klein likeurtje en kerst chocolaatje

2e kerstdag:

Gourmetten, voor mezelf maak ik nog iets met knoflook garnalen (niemand anders zou dat willen)

Na: Red Velvet Oreo Truffle Choc Crunch Brownies (Zo heet het recept, en hopelijk zullen de kieskeurige dat toch zeker wel lusten! :D )
pi_158212143
quote:
Ik ook. :D Ik zie het eigenlijk als een avondje rustig borrelen. Drankje erbij en telkens een klein hapje maken. Zolang het maar niet te grote groepen zijn of teveel kinderen.
pi_158215072
Ik ben bijna rond, alleen de toetjes nog. Eén avond denk ik panna cotta, tweede avond misschien wel doodgewoon ijs (dan zijn we toch alleen met gezin). Heb helaas geen mooie glaasjes om panna cotta in te serveren, maar heb het vorig jaar ook gewoon in een muffinvorm gemaakt en op een bordje opgediend, werkt best.

Anyway, vraagje: op Eerste Kerstdag wil ik als voorgerecht ragout maken van de kalkoen die ongetwijfeld overblijft, en dan als hoofd gebraden eendenborst, met puree en rodekool. Maar hoeveel eend heb ik dan nodig? Moet bij AH vandaan komen, want geen tijd om halve stad door te fietsen. Die verkoopt het in porties van 180 gram. Is één zo'n portie dan voldoende voor 2 personen?
pi_158221837
Voor een hoofdgerecht zou ik persoonlijk een hele eendenborst per persoon doen. Maar ik hou gewoon heel erg veel van eendenborst. :@
pi_158230485
quote:
Hmmm. Als ik dan even voor mijzelf mag spreken. Gourmetten in december heb ik nooit gedaan en ook nooit begrepen waarom men dat massaal doet. Nou..heb ik altijd al afgeweken van de massa maar nu begrijp ik het: Het is hetzelfde als die muisjes bij een geboorte. In deze dus de knusheid met elkaar i.c.m. je eigen eten bereiden.

Nou...dat is dus niks voor mij en mijn familie-vriendenkring want met Kerst moet gemak,tevredenheid,warmte en elkaars gezelschap de boventoon voeren en daar hoort in mijn ogen niet het zelf moeten bereiden,wachten van je eten bij. Dat moet gewoon klaar zijn zodat jij je gedachtes en aandacht op de ander kan richten en niet dat jij je nog zorgen moet maken wanneer je vleesstukje echt gaar is om te eten.
  maandag 14 december 2015 @ 08:32:01 #258
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_158230996
Tuurlijk mag je voor jezelf spreken. Ik bedoel ook niet dat iedereen moet gourmetten met kerst, ik snap alleen de haat niet.
Dat is beetje schoppen tegen iets om het schoppen voor mijn gevoel.
Dat jij niet wilt wachten op je eten snap ik ook wel weer, ja, dan moet je het niet doen natuurlijk :D
Of als je überhaupt niet van koken houdt, of niet van vlees houdt, of de stank en walm in huis niet ziet zitten etc.
Maar dan zijn er legio andere mogelijkheden, die ook allemaal prima en gezellig zijn toch?

Kerstdagen zijn hier door omstandigheden beetje gespreid, met familie en schoonfamilie. Beide keren kook ik voor de hele bende. Vind ik leuk, maar wel op zo'n manier dat ik er ook van kan genieten en niet alleen maar in de keuken sta.
Samen zijn is waar het om draait voor mij.
pi_158231344
Bij mijn schoonfamilie hebben we de gangen verdeelt en ik ga het dessert maken. Maar dit wil ik eigenlijk thuis maken aangezien het dan in de keuken bij mijn schoonouders behoorlijk druk is.
Maar heeft iemand een goed idee voor een dessert voor 12 man wat makkelijk te vervoeren is. En wat toch wel een beetje een kerst dessert is?

Klein beetje opmaken bij mijn schoonouders is geen probleem.
  maandag 14 december 2015 @ 09:19:16 #260
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_158231426
Panna cotta, crème brulee, tiramisu, allemaal makkelijk te maken en vindt iedereen lekker. En ik vind het prima bij kerst kunnen, maar daar zullen de meningen vast ook over verdeeld zijn :D
pi_158232253
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2015 09:09 schreef Stansfield het volgende:
Bij mijn schoonfamilie hebben we de gangen verdeelt en ik ga het dessert maken. Maar dit wil ik eigenlijk thuis maken aangezien het dan in de keuken bij mijn schoonouders behoorlijk druk is.
Maar heeft iemand een goed idee voor een dessert voor 12 man wat makkelijk te vervoeren is. En wat toch wel een beetje een kerst dessert is?

Klein beetje opmaken bij mijn schoonouders is geen probleem.
Rijstepudding met warme pruimen of kersen (klassieker wordt het hier in Limburg niet) in vorm mee nemen en dan kwestie van storten bij je schoonouders, even de pruimen of kersen opwarmen,en garneren met slagroom.

Dit geldt ook voor bavarois, hemelse modder of iedere andere pudding.
pi_158232659
Tnx voor de tips.
Inderdaad ik kan natuurlijk ook alle ingrediënten/bereidingen thuis maken. En in bakjes meenemen en dan ter plekke op het bord/schaal samenvoegen.

Ik zal alle tips eens even bekijken.
pi_158237211
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2015 10:49 schreef Stansfield het volgende:
Tnx voor de tips.
Inderdaad ik kan natuurlijk ook alle ingrediënten/bereidingen thuis maken. En in bakjes meenemen en dan ter plekke op het bord/schaal samenvoegen.

Ik zal alle tips eens even bekijken.
Ik had vorig jaar panna cotta, ijs en kleine luikse wafeltjes. Allemaal thuis gemaakt, meegenomen naar mijn moeder, en daar op bordjes opgemaakt. Werkte prima.

Oh, en ik heb net in de appie even het formaat van de eendenborstfilets gecheckt. Het wordt er één pp. Dat is vrij veel, maar anders is het wel echt weinig.
  maandag 14 december 2015 @ 14:52:55 #264
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_158237354
Ik weet het nog niet en ik word met de dag zenuwachtiger want ik moet ook t/m dinsdag werken. Dus dan nog anderhalve dag om het te bedenken en kopen. Nou ja, moet natuurlijk wel kunnen, maar zou toch liever een beetje al een idee hebben.

Ik heb wel een idee voor een voorgerecht: bitterballen van Sichuan roodgekookt rundvlees.
En nagerecht: kaki-ijs. Met crumble achtige kruimels met pistache, denk ik, of zoiets.

Maar hoofdgerecht heb ik echt geen ideeeeeee. Iemand die inspiratie kriijgt van dat voor en nagerecht en denkt "daaaat moet ertussen".
  maandag 14 december 2015 @ 14:57:30 #265
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_158237420
Octopus, maar dat is meer omdat ik het zelf gewoon heel lekker vind :')
  maandag 14 december 2015 @ 14:58:01 #266
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_158237430
Nah, dat vind ik niet passen...
pi_158237695
Eend? Maar dat is vooral ingegeven door het feit dat ik dat zelf maak, en nogal veel oosterse bereidingswijzen tegenkwam. En bij jou moet ik altijd direct aan oosters denken...
pi_158237717
Wij gaan gewoon met zn tweetjes gourmetten alleen maak ik de sauzen, salades en dat soort dingen, en koop ik lappen vlees die ik zelf in stukjes snijd :)

Ik eet dan sowieso een ton champignons, die in dat pannetje lekker uitdrogen en in zelfgemaakte whiskysaus :9

Ik houd niet van voor 2p uitgebreid koken :P bovendien moet ik tot en met de 24e werken.
  maandag 14 december 2015 @ 15:17:42 #269
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_158237732
Char siu met dikke speklaag, krokant uit de oven?

Ben niet zo thuis in oosterse keuken maar dat is toch altijd wel heel erg lekker
  maandag 14 december 2015 @ 16:22:49 #270
409579 LuDann
All the way
pi_158238842
We zijn naar het Allerhande Kerstfestival geweest, ik zou nog even laten weten hoe het was.

Het was vooral heel erg groot, we hebben niet eens alles kunnen zien (en proeven). We begonnen buiten, bij de snacks. Heel veel verschillende kazen geprobeerd en dat beviel prima dus we beginnen rond een uur of 4 met vooral kazige hapjes (ik geloof dat een kaasplankje vooral als dessert gedaan wordt maar daar trekken we ons niks van aan :P )

Toen naar binnen gegaan en veel verschillende stukken vlees (ook gerookt en ter plekke op de BBQ bereid) geproefd, evenals vis (hoewel een stuk minder aanwezig) en groente. De desserts hebben we over geslagen want we zaten propvol. :') Er was ook nog een ontbijt en een lunch afdeling. Er waren verder nog diverse workshops waarvan sommige erg indrukwekkend leken zoals de masterclasses die werden gegeven (oa door Jan Smink, chef in De Librije) in een blinkende ruimte met rijen van die keukenblokken. We waren er meer voor de gezelligheid en er was meer dan genoeg te zien dus we hebben aan niks meegedaan. Qua drukte viel het ons mee eigenlijk (zaterdag), als we met de tijden rekening hadden gehouden was het niet zo'n probleem geweest om ergens aan mee te doen.

We hebben heel veel gegeten dus, maar eigenlijk op een enkel dingetje na geen bijzondere gerechten. Het waren meer de ingredienten die zo puur werden opgediend. Het was een hele gezellige dag, met muziek en lichtjes en kerstsfeer all around, erg naar ons zin gehad. :Y

Maar uiteindelijk niet heel veel verder gekomen qua idee van wat te koken. Ben ik te veel n00b voor denk ik. Mijn moeder maakt als nagerecht stoofpeertjes en mijn schoonmoeder dus een kaasplankje voor rond een uur of 4. Verder zaten we te denken aan een rollade, maar eigenlijk vind ik dat vrij saai, al is het wel makkelijk en van te voren klaar te maken. En dan aardappeltjes uit de oven. Een groentegerecht moet ik nog verzinnen. Oh en als voorgerecht maak ik een van de weinige dingen die ik wel aan kan. :P Stokbrood met zelfgemaakte kruidenboter en hete knoflookgamba's.

Is eendenborst eigenlijk moeilijk om te maken? Daar is iedereen gek op, mijzelf inbegrepen. En iemand tips voor een beetje een creatief maar simpel groentegerecht?
pi_158239095
Klinkt toch wel leuk, LuDann. Eendenborstfilet is niet moeilijk. De vetlaag met een scherp mes insnijden, zorg dat je het vlees niet insnijdt! Kruiden met peper en zout. Pan heet laten worden zonder boter of olie. De filets op de vetlaag bakken, afhankelijk van de dikte een minuut of 5. Je ziet het vet van de eend wegsmelten. Omdraaien en nog een minuut of 3 bakken. Uit de pan halen en inpakken in aluminiumfolie en even laten rusten. Klaar. In de basis is het dat, maar je kan natuurlijk de eendenborst eerst marineren of van het vet een jus maken. Google anders even.
  maandag 14 december 2015 @ 17:16:45 #272
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_158239999
Eerste kerstdag brunch bij mijn ouders. Iedereen neemt wat mee. Dit jaar zorgen wij voor een zoet gerechtje. Ik denk dat het er op neer komt, dat dochter (11) weer helemaal losgaat op cupcakejes bakken, dat is helemaal haar ding. Iemand nog een idee voor een ander leuk zoet hapje? Hartige ideeën heb ik genoeg, maar zoet.... :+

's Avonds eten we bij mijn schoonouders, zal wel weer heel klassiek worden.

Tweede kerstdag eten we thuis met ons drietjes en gaan we op de Japanse toer. We hebben die dag verder geen verplichtingen dus gaan gezellig met ons drieën kokkerellen.

We maken zelf sushi, verder eten we edamame, japanse kipspiesjes, zeewiersalade en gemarineerde champignons. Hebben we twee jaar geleden ook gedaan en vonden we alledrie toen erg leuk en lekker.
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
  maandag 14 december 2015 @ 22:24:41 #273
23969 RoelerMF
Amelie C'est Magnifique
pi_158248522
Ik heb dit jaar een makkie met kerst in tegenstelling tot afgelopen jaren. Hoef helemaal niet te koken. Maar dan kriebelt het toch, en daarom had ik gisteren een mini easy peasy kerst maaltijd in elkaar geflanst voor m'n ouders;

Vooraf een tomaten soepje
Hoofd een rollade, cranberry compote, stoofpeertjes en pommes Amandes
Na een brownie/banaan sandwich

Fotootje via instagram:
https://instagram.com/p/_PX92RAiSK/

Was mooi en smakelijk. Nu lekker ontspannen de kerstdagen in 8-)
»» Democracy is so overrated »»
pi_158250879
Hier wordt het hoofdgerecht een reebout. Geen flauw idee nog hoe of wat, maar dat komt nog wel :P

[ Bericht 0% gewijzigd door PdeHoog op 15-12-2015 05:59:37 ]
pi_158251206
Leuk verslag LuDann! Is qua groenten dit niet iets:

http://www.ah.nl/allerhan(...)iten-met-cranberry-s

Wel gemakkelijk, maar ook lekker, origineel en winters :)

Ik ga misschien toch nog wat kerstigs koken op kerstavond voor wat familie. De locatie is nog niet definitief bepaald maar als ze naar mij komen dan ga ik lekker koken. Ik houd het wel eenvoudig, want het zijn mensen die het liefst zouden gourmetten ;) Maar daar heb ik geen zin in want dat doe ik tweede kerstdag ook al. Ik vind een menu zoals die van RoelerMF wel iets :Y
pi_158254646
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2015 17:16 schreef MaLo het volgende:
Eerste kerstdag brunch bij mijn ouders. Iedereen neemt wat mee. Dit jaar zorgen wij voor een zoet gerechtje. Ik denk dat het er op neer komt, dat dochter (11) weer helemaal losgaat op cupcakejes bakken, dat is helemaal haar ding. Iemand nog een idee voor een ander leuk zoet hapje? Hartige ideeën heb ik genoeg, maar zoet.... :+
Misschien een citroen maanzaad cake? Ik heb deze laatst gemaakt: http://uitpaulineskeuken.nl/2012/03/lemon-poppyseed-cake-2.html

Zag er erg mooi uit en iedereen vond hem heerlijk :Y
The rock candy's melted, only diamonds now remain
  dinsdag 15 december 2015 @ 09:50:54 #277
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_158254901
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2015 09:30 schreef LastRequest het volgende:

[..]

Misschien een citroen maanzaad cake? Ik heb deze laatst gemaakt: http://uitpaulineskeuken.nl/2012/03/lemon-poppyseed-cake-2.html

Ziet er inderdaad wel leuk uit! Voor een extra kerstig effect zou ik hem in een tulbandvorm kunnen bakken :). Dank voor je idee!
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_158255546
1ste kerstdag hoef ik alleen het hoofdgerecht te maken. Wordt in ieder geval lamsrack. Side dishes ben ik nog niet uit :P

2de kerstdag weet ik ook nog niet :')

Iig iets met een mooi stuk vlees, en partner wil perse zelf gemaakte crème brulee als nagerecht :P de rest staat nog open.

Goede voorbereiding dus :D
hardcoholic
pi_158255632
Ik begin lichtjes te panieken, want ik heb nog geen plan en geen tijd om een plan te maken ;( :')_!
Ja doei.
pi_158255636
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2015 16:34 schreef MrsDuck het volgende:
Klinkt toch wel leuk, LuDann. Eendenborstfilet is niet moeilijk. De vetlaag met een scherp mes insnijden, zorg dat je het vlees niet insnijdt! Kruiden met peper en zout. Pan heet laten worden zonder boter of olie. De filets op de vetlaag bakken, afhankelijk van de dikte een minuut of 5. Je ziet het vet van de eend wegsmelten. Omdraaien en nog een minuut of 3 bakken. Uit de pan halen en inpakken in aluminiumfolie en even laten rusten. Klaar. In de basis is het dat, maar je kan natuurlijk de eendenborst eerst marineren of van het vet een jus maken. Google anders even.
Kannibaal!
Ja doei.
pi_158257619
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2015 09:30 schreef LastRequest het volgende:

[..]

Ik heb laatst ook een citroen-maanzaadcake gemaakt (uit 'een druppel rozenwater', kookboek van de makers van Arabia) en toen geserveerd met pistachecurd! De cake is heerlijk op zichzelf, maar de pistachecurd maakte het wel af, en wat feestelijker. met pistachekruimels erop al helemaal :)
pi_158258237
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2015 09:50 schreef MaLo het volgende:

[..]

Ziet er inderdaad wel leuk uit! Voor een extra kerstig effect zou ik hem in een tulbandvorm kunnen bakken :). Dank voor je idee!
Inderdaad! En dan evt wat groene voedselkleurstof door het glazuur en wat rode besjes erop o.i.d. :Y
The rock candy's melted, only diamonds now remain
pi_158258879
Met de kerst zit ik bij familie van mij die absoluut niet kunnen koken :( -O-
En ik kan daar zelf ook niet gaan staan koken, ze hebben twee elektrische pitjes van likmevestje (in afwachting van een nieuwe keuken), en nog geen oven (ook want nieuwe keuken)
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_158258941
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2015 14:00 schreef sirdanilot het volgende:
Met de kerst zit ik bij familie van mij die absoluut niet kunnen koken :( -O-
En ik kan daar zelf ook niet gaan staan koken, ze hebben twee elektrische pitjes van likmevestje (in afwachting van een nieuwe keuken), en nog geen oven (ook want nieuwe keuken)
Dan neem je toch dingen mee die al klaar zijn, dan hoef je het alleen op te warmen.
pi_158258961
quote:
14s.gif Op dinsdag 15 december 2015 14:03 schreef Myraela het volgende:

[..]

Dan neem je toch dingen mee die al klaar zijn, dan hoef je het alleen op te warmen.
Ja misschien doe ik dat wel, maar ik zou niet weten wat? Ik kan het dus ook niet opwarmen in de oven want die hebben ze niet, alleen magnetron.

Stiekem hoop ik dat er gewoon chinees wordt gehaald ...
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_158260123
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2015 14:04 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Ja misschien doe ik dat wel, maar ik zou niet weten wat? Ik kan het dus ook niet opwarmen in de oven want die hebben ze niet, alleen magnetron.

Stiekem hoop ik dat er gewoon chinees wordt gehaald ...
Ik heb nooit op van die pitjes gekookt, maar kan je daar geen pan op opwarmen? Dan zou ik gewoon een flinke pan stoofvlees maken. Het is ook niet ideaal, maar ik heb het altijd liever zelf onder controle als ik weet dat iemand niet kan koken.
pi_158260651
Stoofvlees, een pan groente en aardappelpuree opwarmen in de magnetron. Niet fantastisch maar beter dan niets :P
pi_158260860
Waarom moeten dat soort mensen dan ook perse kerst bij hun vieren? Wij hebben dit jaar verplicht gourmet, omdat we bij mijn schoonzusje gaan eten vanwege hun kinderen. Echter raakte ze laatst helemaal in de stress omdat ze geen oven en magnetron heeft. Alleen een klein gasfornuis.
Maarja, we lossen het wel weer op }:| :+
pi_158260913
quote:
14s.gif Op dinsdag 15 december 2015 15:16 schreef Myraela het volgende:

[..]

Ik heb nooit op van die pitjes gekookt, maar kan je daar geen pan op opwarmen? Dan zou ik gewoon een flinke pan stoofvlees maken. Het is ook niet ideaal, maar ik heb het altijd liever zelf onder controle als ik weet dat iemand niet kan koken.
Dit. Of zelf een (camping) gas pit meenemen. Of een bbq. Of heb je zelf een combi magnetron/oven? Stoofvlees, mjam.

Ik nodigde mijn schoonfamilie uit. Want ze komen toch nooit. En nu komen ze allemaal. Plus 10 man de 26e. We gaan barbecuen. Of buffetstijl tapas-achtig. Ik overzie het niet om voor iedereen verschillende gangen uit te serveren. Nu eens bedenken hoe we het kerst-achtig kunnen maken. Nog een week de tijd om alle boodschappen te bestellen. En een grote extra tafel en stoelen te huren.
Met een meidenkwartet
pi_158263223
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2015 15:54 schreef Dragonberry het volgende:
Waarom moeten dat soort mensen dan ook perse kerst bij hun vieren? Wij hebben dit jaar verplicht gourmet, omdat we bij mijn schoonzusje gaan eten vanwege hun kinderen. Echter raakte ze laatst helemaal in de stress omdat ze geen oven en magnetron heeft. Alleen een klein gasfornuis.
Mijn appartement is te klein (heb wel een goed elektrisch fornuis, oven etc.) voor iedereen, dus het moet wel bij mijn familie.

Ik zal ze eens vragen waar ze aan dachten.

Tot overmaat van ramp: er komt ook Tsjechische familie van mij. En tsjechie staat nou niet bepaald bekend om haar haute cuisine. Die brengen dus een enorme karper mee en dan moeten we karper gaan eten :'( :'( :'( Tsjechen willen nl alleen karper met kerst
  dinsdag 15 december 2015 @ 18:09:01 #291
318361 Bienelientjee
pi_158263574
quote:
Gewoon je eigen magnetron meenemen op de achterbank :D Hehe! _O-
pi_158263698
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2015 17:52 schreef sirdanilot het volgende:

Tot overmaat van ramp: er komt ook Tsjechische familie van mij. En tsjechie staat nou niet bepaald bekend om haar haute cuisine. Die brengen dus een enorme karper mee en dan moeten we karper gaan eten :'( :'( :'( Tsjechen willen nl alleen karper met kerst
Ja, dat is hun traditie. Ze kunnen vaak ook dagenlang het bad niet gebruiken omdat daar een karper in zwemt.
  woensdag 16 december 2015 @ 08:40:26 #293
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_158277066
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 december 2015 22:03 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Dat klinkt echt briljant!
To die for :) En heel simpel
  woensdag 16 december 2015 @ 08:42:27 #294
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_158277080
quote:
Waarom moeten dat soort mensen dan ook perse kerst bij hun vieren? Wij hebben dit jaar verplicht gourmet, omdat we bij mijn schoonzusje gaan eten vanwege hun kinderen.
Want.. kinderen kunnen niet 1 x per jaar ergens anders eten? :{
pi_158278624
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2015 08:42 schreef Noordsestern het volgende:

[..]

normaal is dat geen probleem. Schoonouders wonen ook maar 2 straten verder..
Ik bemoei me er verder niet mee. Anders wordt ze weer boos :')
pi_158278924
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2015 08:42 schreef Noordsestern het volgende:

[..]

Nee, die moeten op tijd naar bed...
pi_158278942
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2015 10:44 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Kannibaal!
Absoluut 😊
  woensdag 16 december 2015 @ 11:12:53 #298
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_158278984
quote:
1s.gif Op woensdag 16 december 2015 10:49 schreef Dragonberry het volgende:

[..]

Iets zegt me dat het niet zozeer om kerst of om de kinderen gaat :D ;)

Ik ben begonnen! Ik vind de spiced cranberries lekkerder als de siroop wat meer smaak heeft, dus die staat nu te trekken. Je kunt de siroop trouwens ook prima meerdere keren gebruiken; ik maak meestal drie of vier keer een portie. En ik zit nu nog te piekeren om het restant te gebruiken voor een aperitief, vermengd met wodka of brandewijn en een beetje gembersiroop...

Verder heb ik een draaiboek gemaakt, want het wordt ingewikkeld doordat we - ik denk de 23e - naar het (momenteel niet bewoonde) huis van mijn schoonmoeder vertrekken, dus dan moet zo ongeveer alles (inclusief kinderen en katten) al mee en grotendeels klaar zijn. 'Gewone' dingen kan ik dan ter plaatse nog kopen. Kerstavond komen mijn schoonmoeder en mijn zwager met zijn gezin daar en zijn we met z'n negenen. Dat wordt traditioneel: ham, cranberriecompote, stoofpeertjes, appelmoes... Schoonzus zorgt voor groente en iets aardappeligs. Vooraf denk ik zalmrilletes en toe een tiramisu met speculaasjes.

Eerste kerstdag gaan we gourmetten bij mijn moeder, waarvoor ik ook alles meeneem.

En voor tweede kerstdag ben ik nu al hard aan het koken: dat wordt een Indische rijsttafel. Mijn schoonmoeder is op haar 18e uit (toen) Indië gekomen. Deze zomer heeft ze een aantal van haar oude kookboekjes aan mij gegeven, en daar ben ik nu iedere dag een gerecht uit aan het koken. Die gaan in de vriezer en zo heb ik 2e kerstdag minimaal werk :)
  woensdag 16 december 2015 @ 11:34:43 #299
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_158279383
quote:
1s.gif Op woensdag 16 december 2015 11:09 schreef MrsDuck het volgende:

[..]

Nee, die moeten op tijd naar bed...
Kerstdiner in de middag dan?
Of kinderen boven slapen in campingbedje? Zo deden mijn ouders dat altijd.

Serieus, ik verbaas me hoe omslachtig en inflexibel sommige mensen tegenwoordig met kinderen omgaan. Alsof het superfragiele wezentjes zijn die geen enkele verandering in hun schema kunnen hebben.

Voor sommige kinderen met een ziekte of stoornis is dat ook zo, maar ik neem aan dat de meeste kinderen toch gewoon gezond zijn ;)
  woensdag 16 december 2015 @ 11:35:39 #300
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_158279404
quote:
1s.gif Op woensdag 16 december 2015 10:49 schreef Dragonberry het volgende:

[..]

moelijk, dinguh. Sterkte ermee ;)
pi_158279732
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2015 11:34 schreef Noordsestern het volgende:

[..]

Kerstdiner in de middag dan?
Of kinderen boven slapen in campingbedje? Zo deden mijn ouders dat altijd.

Serieus, ik verbaas me hoe omslachtig en inflexibel sommige mensen tegenwoordig met kinderen omgaan. Alsof het superfragiele wezentjes zijn die geen enkele verandering in hun schema kunnen hebben.

Voor sommige kinderen met een ziekte of stoornis is dat ook zo, maar ik neem aan dat de meeste kinderen toch gewoon gezond zijn ;)
Tja, mijn zus reageert ook zo overdreven. Regelmaat is goed, maar aanleren van flexibiliteit ook. Mijn dochter sliep als baby niet op een ander, maar heeft er niets van geleden als ze daardoor af en toe haar middagdutje miste. Anders kom je nooit ergens.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')