abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_156961860
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2015 08:08 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Wat leuk! Ik heb een Soprano's Kookboek, ook al zo leuk O+ Game of Thrones klinkt heel geschikt voor Kerst :Y Wat moet ik me nou bij een Hunger Games kookboek voorstellen?
Ja dat klinkt gek als je alleen de films gezien hebt, maar als je bekend bent met de boeken weet je dat het eigenlijk vrij veel over eten gaat. Juist omdat de hoofdpersoon(en) honger hebben, vallen ze van de ene verbazing in de andere in het Capitool qua eten, en omdat ze honger hebben is eten heel belangrijk voor ze dus ook in andere onderdelen van de boeken komen uitgebreide beschrijvingen van eten voor. Bovendien heeft elk district zijn eigen kenmerkende gerecht ;)
Leftist Vegan Long Haired Witch
Revolutionary Anarchist
No material girl, No extremist, Critical Thinker.
XXX Straight Edge XXX
pi_156961886
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2015 08:05 schreef minilot het volgende:

[..]

Heb je deze?

[ afbeelding ]

Zo ja, ik ook! :D

Ik vind het een erg gaaf boek O+

Heb je er wel eens uit gekookt? Enige voorbereidingstijd is wel aan te raden, al was het maar omdat je voor een flink aantal van die historische recepten op zoek zult moeten naar ingrediënten die niet zomaar bij de supermarkt liggen.

Mocht je nog ergens hulp bij nodig hebben: ik heb minstens de helft van de recepten in dat boek al eens gemaakt, dus geef maar een brul :)

Enneh, ga je qua aankleding van de eettafel ook helemaal los in het thema van je gekozen kookboek? :D
Kan echt heel tof zijn, zij het een tikkie nerdy, maar dat geeft niks O+
Ja die ja :)

Ik neig momenteel vooral naar het Hunger Games kookboek, ook omdat het laatste deel van de serie in November uitkomt en ik dan dus waarschijnlijk een Marathonsessie kan houden ;)

En ik heb ook vrij veel Hunger Games ornamentjes in huis :)
Leftist Vegan Long Haired Witch
Revolutionary Anarchist
No material girl, No extremist, Critical Thinker.
XXX Straight Edge XXX
pi_156961938
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 oktober 2015 08:52 schreef Aphrodyte het volgende:

[..]
Het Game of Thrones boek kun je gewoon vinden onder Game of thrones cookbook ;)
Jup. Da's een officiële (en ook echt een goeie! O+ ). Met voorwoord van George R.R. Martin. :)
Dikke aanrader, dat boek. :Y
Let me see you stripped down to the bone
pi_156961957
Hehe, ik zal het eens bij bijn schoonfamilie in de groep gooien. Allemaal fanatieke Game of Thrones-kijkers namelijk. *) Ik krijg dat er met kerst niet door (wegens gristen-traditie aan die kant van de familie), maar wellicht leuk om een GoT-themadiner te doen in februari ofzo. :)

[ Bericht 0% gewijzigd door minilot op 30-10-2015 10:52:09 ]
pi_156961967
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2015 08:58 schreef MevrouwPuff het volgende:
Die terrine O+ wil maken!

M'n vriend lust geen geitenkaas ( :') ) dus hij wordt met een andere kaas, maar maken zal ik m :)
Ik heb 'm de eerste keer met een neutrale roomkaas (met wat zout en peper erdoor) gemaakt, om precies die reden! :) Ging prima hoor. :Y
  dinsdag 20 oktober 2015 @ 09:51:09 #56
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_156962529
Ik heb de terrine ook met 'gewone' roomkaas gemaakt ipv geitenkaas. Doet niks af aan de schoonheid of smaak.
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
pi_156962547
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2015 09:51 schreef MutedFaith het volgende:
Doet niks af aan de schoonheid of smaak.
Nou ja, wel van de smaak natuurlijk als je toevallig wél van geitenkaas houdt. Is uiteraard een stuk sterker en specifieker van smaak. :)
Niettemin vind ik roomkaas denk ik meer geschikt, omdat dat wat gladder en zalviger is, en zachte geitenkaas juist een tikje brokkeliger. Voor een goed strak resultaat is roomkaas dus net wat beter.
pi_156962753
Kerst O+
Ga zeker wat lekkers maken. Ik moet alleen nog mensen zien te vinden voor wie ik ga koken. :P
A man is not old until regrets take the place of dreams.
pi_156965851
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2015 08:58 schreef MevrouwPuff het volgende:
Die terrine O+ wil maken!

M'n vriend lust geen geitenkaas ( :') ) dus hij wordt met een andere kaas, maar maken zal ik m :)
Schapenkaas!
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 20 oktober 2015 @ 14:11:05 #60
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_156966990
Voor en hoofdgerechten weet ik nog niet, maar er komt iig een dessertbuffet met Herrencreme, tarte au citron, flan caramel en kazen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_156970479
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2015 13:11 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Schapenkaas!
Ook lekker, maar niet zo makkelijk vindbaar. In elk geval niet in de supermarkt, ook niet bij de doorsnee kaaswinkel. Het is er wel, zie bijv. http://www.kobunder.nl/verse-schapenkaas/#.ViZUyn7hCM8

Maar je moet er maar net even zin in hebben om daar achteraan te gaan.

[ Bericht 0% gewijzigd door minilot op 20-10-2015 16:59:03 ]
pi_156972201
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2015 16:51 schreef minilot het volgende:

[..]

Ook lekker, maar niet zo makkelijk vindbaar. In elk geval niet in de supermarkt, ook niet bij de doorsnee kaaswinkel. Het is er wel, zie bijv. http://www.kobunder.nl/verse-schapenkaas/#.ViZUyn7hCM8

Maar je moet er maar net even zin in hebben om daar achteraan te gaan.
Verkijk je er niet op hoeveel kaas (gedeeltelijk) schapenkaas is, Roquefort, Feta, Carbrales, Pecorino, en in Baskenland zijn de meeste kazen schaap, Ossou-Iraty, Etorki, Idiazabal... Een paar daarvan kan ik zelfs wel in de supermarkt vinden als die goed gesorteerd is. Het is alleen meestal geen zachte kaas die de zachte geitenkaas goed vervangt. Met blauwschimmelkaas wordt het anders, en de rest is meestal hard. Je had hier in de buurt Oldehoofster schapenkaas maar die zijn overgestapt op geit. Ook is het de vraag of iemand die geitenkaas niet lekker vindt dan wel schapenkaas trekt.

Ik hou niet van bieten, en ben dus ook niet zo thuis in de smaakcombinaties, maar ik zou zeggen Ricotta? Dat is weliswaar geen schapenkaas maar dat komt omdat het geen kaas is.
pi_156972282
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2015 18:35 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Verkijk je er niet op hoeveel kaas (gedeeltelijk) schapenkaas is, Roquefort, Feta, Carbrales, Pecorino, en in Baskenland zijn de meeste kazen schaap, Ossou-Iraty, Etorki, Idiazabal... Een paar daarvan kan ik zelfs wel in de supermarkt vinden als die goed gesorteerd is.
Uiteraard. Ik roer in een ogenblikje manchego door de polenta, en die kocht ik eerder vandaag gewoon bij AH.
Maar daar heb je in voornoemde bietenterrine dus niks aan, want het moet zacht wezen. :7 Met zout en peper op smaak gebrachte neutrale roomkaas gaat daarentegen prima. :Y
pi_156972625
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2015 18:40 schreef minilot het volgende:

[..]

Uiteraard. Ik roer in een ogenblikje manchego door de polenta, en die kocht ik eerder vandaag gewoon bij AH.
Maar daar heb je in voornoemde bietenterrine dus niks aan. :7 Met zout en peper op smaak gebrachte neutrale roomkaas gaat daarentegen prima. :Y
Ongetwijfeld, maar het heeft wat minder karakter dan een zachte geitenkaas. Bij de super vind ik eigenlijk alleen de chevre buche goed, ook al haalt die het niet bij die van kaasboer, Voor Manchego of zo ga ik daarheen.
pi_156976424
Leuk, een Kerstdinertopic ☺maar ik ga eerst nog een Sinterklaas dinch maken. Of ik met kerst nog wat doe, weet ik niet.
pi_156977466
Kerstdinertopic *O* *O* *O*

Ik weet nog helemaal niet wat we doen, en wonder boven wonder heeft ook nog geen van de (schoon)ouders ons 'geclaimd', dus alles ligt nog open. Maar gekookt wordt er vast, al is het maar voor ons viertjes.

En ik moet ook (niet per se met Kerst) een keer de soep der soepen maken, want ik heb voor mijn verjaardag van meneer Bleie een heuse hotpot gekregen, dus dan kan ik hem echt maken zoals het hoort. O+

Edit: eens even gecheckt. Het lijkt erop dat mijn ouders dit jaar buiten de boot vallen, en de moeder van meneer Bleie eerste keus heeft, want die hebben we vorig jaar geskipt. Dat levert voor mij weinig kookwerk op, al zou ik me kunnen opwerpen voor het toetje, maar daar ben ik niet zo van, en al helemaal niet als ik het thuis moet voorbereiden of afmaken in een vreemde keuken. Hopelijk komt mijn zus ook weer een avond eten.

[ Bericht 20% gewijzigd door Bleie op 20-10-2015 21:31:01 ]
pi_156978669
Leuk! Nog even afwachten of ik moet werken en of ik de kans ga krijgen om iets te maken :P
  woensdag 21 oktober 2015 @ 07:17:42 #68
23969 RoelerMF
Amelie C'est Magnifique
pi_156984695
Jeuj, mijn favoriete topic is er weer ;)

Dit jaar geen kerstdiners bij mij thuis. Na vorig jaar twee dagen achter elkaar te hebben gekookt voor 6 man op Kerstavond en 14 op Eerste Kerstdag wilde ik het dit jaar sowieso wat rustiger aan doen. En omdat ik ook altijd het dilemma heb welke vrienden ik moet uitnodigen (Ik heb de ruimte simpelweg niet om ze allemaal kwijt te kunnen op een chique manier tijdens het eten, wat altijd tot teleurstellingen lijdt) had ik bedacht om 1 van de weekenden voor kerst een soort "Kerst Tapas" avond te houden voor al mijn vrienden waarbij ik dan verschillende kleine gerechtjes zou uitserveren die uit het vuistje zijn te eten. Maar qua planning voor kerst is altijd een drama en nu zijn de meeste weekenden al vol. Dus dat idee heb ik weer de koelkast ingeschoven. :)

Maar ik twijfel of ik toch niet nog een klein dinertje organiseer voor een kleiner gezelschap, het kriebelt best wel om toch weer wat leuks te doen :)
»» Democracy is so overrated »»
pi_156985671
Dit jaar kook ik voor mijn schoonfamilie. Helaas zijn zij niet zo culinair ingesteld en is vd Valk al een redelijke culinaire uitspatting. Vorig jaar serveerde ik oa coquilles wat een een eerste stap voor hun was in de moderne wereld. Er brak een lichte paniek uit toen ik vertelde dat dit een schelpdier was, wat mij wel aardig vermaakte..... uiteindelijk vonden ze het overigens heerlijk.

Nu zat ik dus te denken om een beef wellington te maken met diverse bijgerechten, en voor iets van hartige creme brulee met geitenkaas. Desert een grand desert.

Nu ben ik dus op zoek naar een leuk tussengerecht om hun smaakpallet wat te verbreden (liefst met vis want dat ontbreekt nog in het menu), maar wel tot tevredenheid stemt wat het is wel kerst (dus geen oesters ofzo, want dat is wel een hele opgave voor dit publiek).

Wie heeft er goede tips voor mij, alvast bedankt :)
pi_156986390
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 09:14 schreef dedude87 het volgende:

Nu ben ik dus op zoek naar een leuk tussengerecht om hun smaakpallet wat te verbreden (liefst met vis want dat ontbreekt nog in het menu), maar wel tot tevredenheid stemt wat het is wel kerst (dus geen oesters ofzo, want dat is wel een hele opgave voor dit publiek).

Wie heeft er goede tips voor mij, alvast bedankt :)
Dit misschien een idee?
Beignets van krab met appelchutney

Krab smaakt niet al te heftig (daarmee geschikt voor niet al te avontuurlijke eters) en is fijn klassiek bij de rest van je gerechten. Appelchutney geeft het ook iets winters en feestelijks, en je kunt de pittigheid ervan natuurlijk aanpassen naar je gezelschap.

Ik heb dit specifieke recept zelf niet gemaakt, maar wel een stuk of twintig recepten van datzelfde blog (van een chef in een Brits restaurant) en dat was allemaal verrukkelijk. :)
pi_156986590
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 09:14 schreef dedude87 het volgende:
tips
Als tussengerecht een fraai gegarneerd en opgemaakt garnalenkroketje naar recept van onze geliefde CUL-er RobinOok, daar zou ik ik eveneens geen 'nee' tegen zeggen :9

https://kokrobin.wordpres(...)h-shrimp-croquettes/

Lust ook vast iedereen! :Y

Of zoek je echt wat spannenders?
pi_156987279
Wauw mooie tips, ook goede website tnx! Al mag het iets spannender van mij.... ik wil ze graag toch even over die drempel heen krijgen als je begrijpt wat ik bedoel.

Als zien die garnalen kroketjes er super lekker uit. :9~ Misschien die bij de borrel....

Ik had misschien iets met inktvis in gedachten, alleen heb ik wel 12 man. Ben bang dat die taai wordt als ik zoveel man moet uitserveren. Gelukkig heb ik nog wel even om er over na te denken.
pi_156991408
Ik kook elk jaar met kerst voor vrienden. Meestal is dat een pre-kerstdiner. Vorig jaar hadden we een indische rijsttafel. Het jaar ervoor een mooi braadstuk. Een cote de boeuf :9~

Ben er nog niet over uit wat het dit jaar gaat worden.

Krijg met Oud & Nieuw ook vrienden over de vloer. Dat worden toch een soort van tapas denk ik. Oa. zelfgemaakte bitterballen oid :9
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  woensdag 21 oktober 2015 @ 14:17:06 #74
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_156991878
Mijn schoonfamilie zeurt elke jaar dat ik *weer* zelfgemaakte bitterballen/kroketten moet maken.

Dus ik ben voor dit jaar maar weer op zoek naar een nieuw recept/smaak.

In het verleden (niet alleen met kerst) heb ik al gemaakt:
- Rundvlees/ragout (de "normale" bitterbal)
- Garnalen
- Makreel/aardappel
- Kaas
- Kipsaté
- Champignon
- Risotto

Ideeën voor deze kerst zijn: Zuurvleesbitterbal (want: limburger) of indiasecurrybitterbal (obv lam madras ofzo).
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
pi_156992027
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 14:17 schreef MutedFaith het volgende:
Mijn schoonfamilie zeurt elke jaar dat ik *weer* zelfgemaakte bitterballen/kroketten moet maken.

Dus ik ben voor dit jaar maar weer op zoek naar een nieuw recept/smaak.

In het verleden (niet alleen met kerst) heb ik al gemaakt:
- Rundvlees/ragout (de "normale" bitterbal)
- Garnalen
- Makreel/aardappel
- Kaas
- Kipsaté
- Champignon
- Risotto

Ideeën voor deze kerst zijn: Zuurvleesbitterbal (want: limburger) of indiasecurrybitterbal (obv lam madras ofzo).
:9 Lam Madras lijkt me wel wat :D
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')