Ik vind het niet zo bijzonder, het is weer eens wat anders dan kip maar vooral een geimporteerde armeluistraditie. Het is wel een hele grote kip, dus als je er met je timing/temperatuur naast zit zit je er met een kalkoen verder naast dan met een kip. Dat een kip nog een half uurtje nodig heeft terwijl iedereen al met het bestek in de aanslag zit is iets wat velen overkomt. Bij kalkoen is het dan snel een uur of meer en daar wordt het niet gezelliger van.quote:Op donderdag 26 november 2015 13:33 schreef LuDann het volgende:
Ik zou heel graag een keer kalkoen klaarmaken, maar dat is denk ik iets wat ik beter volgend jaar kan proberen denk ik, als ik wat meer kookervaring heb?
Ik eet al mn hele leven kalkoen met kerst (engelse roots)quote:Op donderdag 26 november 2015 21:58 schreef Bleie het volgende:
Ik vind kalkoen klaarmaken eigenlijk niet zo heel ingewikkeld, en wel heel lekker. Uitdrogen is wel een risico, maar ik leg er meestal spek overheen + een bak met water onderin de oven, en dan gaat het altijd goed. Timing is ook nooit een probleem, ongeveer 20 minuten per 500 gram kalkoen.
Je kan natuurlijk ook beginnen met een kip. Het recept dat hier eerder gepost werd, is heerlijk. En dat kan je best een keertje nu al in het weekend uitproberen, zodat je het met Kerst niet voor het eerst doet.
Ja, ik zal me niet meteen voor de leeuwen gooien.quote:Op zondag 29 november 2015 13:51 schreef Lot_1 het volgende:
Ik zou het simpeler houden Ludann, als je nog nooit voor een groep gekookt hebt. Een stoofpot ofzo (in van die kleine potjes geserveerd ziet dat er ook leuk uit), want daar kan qua timing veel minder mee mis gaan. Mocht je wel iets ingewikkelder willen doen, dan zou ik sowieso van te voren even oefenen.
Ik heb nog geen idee wat ik met kerst ga doen!Met oud en nieuw moet ik wel een hapje bedenken om mee te nemen. Ik wil het liefst iets met groente doen, want dat zal er niet zo veel zijn. Maar ik ben vooralsnog inspiratieloos.
Prima begin hoor!quote:Op zondag 29 november 2015 15:21 schreef LuDann het volgende:
Oefenen van tevoren ben ik sowieso van plan.Ik ben van plan om naar aanleiding van het Allerhande Kerstfestival te beslissen wat het gaat worden. Geen culinair hoogstandje, maar je moet ergens beginnen.
Joh, dat is toch prima! Ik vind het sowieso al super dat je jezelf leert koken nu. En soms zit het hem ook in kleine dingen. Boontjes met een plakje spek eromheen even aanbakken, is bijvoorbeeld echt heel simpel, maar ziet er net even wat feestelijker uit dan gewoon gekookte boontjes serveren. Komt vast goed!quote:Op zondag 29 november 2015 15:21 schreef LuDann het volgende:
Oh die pepertjes zien er leuk uit zeg!
[..]
Ja, ik zal me niet meteen voor de leeuwen gooien.![]()
Oefenen van tevoren ben ik sowieso van plan.Ik ben van plan om naar aanleiding van het Allerhande Kerstfestival te beslissen wat het gaat worden. Geen culinair hoogstandje, maar je moet ergens beginnen.
ik zou een avondje doorsnacken ervan maken. Dat doen wij ergens in de week vanaf kerstavond tot 31 dec. Ik zet een zootje hapjes op tafel zoals, olijven, blauwe kaas dip met witlof, gevulde pepers enz. En daarnaast warme hapjes die er tussendoor komen zoals kippenvleugels. De hele avond happen waarbij borrelen doorgaat in avondeten in borrelen.quote:Op zondag 29 november 2015 16:17 schreef Elvi het volgende:
Advies gevraagd...
Mn moeder wil tweede kerstdag iemand uitnodigen en dan wil ze "iets met hapjes" doen en dat dat dan als avondeten fungeert. Ik heb zo'n vaag vermoeden dat ik dus de lul ben om die hapjes te gaan maken
Hoe pak ik dit het beste aan (het is voor 4 personen)? Gewoon kleine tapas-hapjes kopen (echt snacks) of moet ik het zien als een soort proeverij van bijvoorbeeld 10 gangen? Wat is een betere keuze?
Dank je! Ik vind het belangrijk dat mijn dochter straks leert wat echt eten is. De basis voor een levenslange voorkeur wordt in haar jeugd gelegd en ik wil graag vermijden dat die voorkeur bestaat uit magnetronvoer. Dat is mijn grote motivatie en tot mijn eigen verbazing vind ik dat hele koken-gebeuren nog best leuk ook.quote:Op zondag 29 november 2015 17:23 schreef Bleie het volgende:
[..]
Joh, dat is toch prima! Ik vind het sowieso al super dat je jezelf leert koken nu. En soms zit het hem ook in kleine dingen. Boontjes met een plakje spek eromheen even aanbakken, is bijvoorbeeld echt heel simpel, maar ziet er net even wat feestelijker uit dan gewoon gekookte boontjes serveren. Komt vast goed!
Dat is wel een goeie... Gewone hapjes op tafel en afwisselen met iets warms. Dat scheelt ook een hoop werk denk ikquote:Op zondag 29 november 2015 18:15 schreef Oceanonix het volgende:
[..]
ik zou een avondje doorsnacken ervan maken. Dat doen wij ergens in de week vanaf kerstavond tot 31 dec. Ik zet een zootje hapjes op tafel zoals, olijven, blauwe kaas dip met witlof, gevulde pepers enz. En daarnaast warme hapjes die er tussendoor komen zoals kippenvleugels. De hele avond happen waarbij borrelen doorgaat in avondeten in borrelen.
quote:Op zondag 29 november 2015 19:25 schreef LuDann het volgende:
[..]
Dank je! Ik vind het belangrijk dat mijn dochter straks leert wat echt eten is. De basis voor een levenslange voorkeur wordt in haar jeugd gelegd en ik wil graag vermijden dat die voorkeur bestaat uit magnetronvoer. Dat is mijn grote motivatie en tot mijn eigen verbazing vind ik dat hele koken-gebeuren nog best leuk ook.
Ik doe zoiets vaak met verjaardagen, en zorg dan ook voor bijv quiche en iets als gehaktbrood, kipvleugeltjes, enz.quote:Op zondag 29 november 2015 19:45 schreef Elvi het volgende:
[..]
Dat is wel een goeie... Gewone hapjes op tafel en afwisselen met iets warms. Dat scheelt ook een hoop werk denk ik
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |