Dank je, heb ze gemaild!quote:Op woensdag 9 december 2015 19:23 schreef Molo het volgende:
Kun je vast hier bestellen:
http://rotterdam.degroeneweg.nl
Hartig of zoet? Echt tapas achtige hapjes of iets wat je ook kan verdelen in 18 porties?quote:Op woensdag 9 december 2015 22:35 schreef Ferdii het volgende:
Ik zoek voor een kerst(avond) diner Amerikaanse style (met vrienden groep) een gerecht wat makkelijk te portioneren is (ongeveer 18 hapjes/stukjes nodig), makkelijk meenemen/thuis klaar te maken is en geen kaas of champignons of vis bevat (moeilijke eters in de groep)
Iemand een idee?
Is daar een oven dat je nog iets kan opwarmen?quote:Op woensdag 9 december 2015 22:35 schreef Ferdii het volgende:
Ik zoek voor een kerst(avond) diner Amerikaanse style (met vrienden groep) een gerecht wat makkelijk te portioneren is (ongeveer 18 hapjes/stukjes nodig), makkelijk meenemen/thuis klaar te maken is en geen kaas of champignons of vis bevat (moeilijke eters in de groep)
Iemand een idee?
oh, wat schattigquote:Op donderdag 10 december 2015 15:00 schreef minilot het volgende:
Ik kwam dit net tegen, simpel maar wel een erg leuk idee!
http://erinmadethis.com/mini-gingerbread-cake/
Takjes rozemarijn omgekeerd in wit glazuur zetten = subtiel mini-kerstboompjes-effect!
[ afbeelding ]
Ik ga de zalmtoast upgraden tot een hapjes plankje met 3 verschillende hapjes. Ga er ook nog gevuld ei bij doen, de rest moet ik nog verzinnen.quote:Op dinsdag 8 december 2015 11:40 schreef Noordsestern het volgende:
Hoihoi, ik meld me ook maar weer even. Ik doe dit jaar niet mee met de tienkamp, maar ben wel gevraagd wat hapjes te maken. De shortlist voor nu:
-Big ass quiche met spinazie, kaas en vega spekjes.
-Zalmtoast met kervelboter
-Tony cocolonely choco mousse (ga ik morgen uitproberen)
http://www.myhappykitchen(...)colonely-salted.html
We eten juist niet exotisch met kerstquote:Op woensdag 9 december 2015 14:05 schreef Lot_1 het volgende:
Ha, wat grappig dat gourmetten zo nieuw voor jullie is! Wat heb je andere kerstdagen zoal gedaan? Misschien doen wij daar nog exotische inspiratie mee op
Hier wat ideetjes:quote:Op vrijdag 11 december 2015 14:01 schreef Gaoxing het volgende:
Ik ben trouwens - zoals ieder jaar - weer hard aan het denken over het toetje, want daar mag geen ei (of soya) inzitten. Bovendien kook ik in een heel beperkte keuken dit jaar, dus het moet óf een paar dagen van tevoren gemaakt worden, óf extreem simpel zijn.
Oh wat lief! Alleen zit er hier en daar juist wel ei inquote:Op vrijdag 11 december 2015 15:06 schreef Aphrodyte het volgende:
[..]
Hier wat ideetjes:
Pudding van gelatine zonder ei
Laagjestoetje van vanillekwark/speculaas en fruit naar keuze
Chocoladefondue met fruit en cake of koekjes
Stoofpeertjes met ijs
Eton mess (verkruimelde meringues met custard en fruit)
Eend is super simpel. Pan goed heet laten worden. Vet insnijden. Geen olie in de pan doen. Op de vetkant in de pan leggen.quote:Op vrijdag 11 december 2015 19:50 schreef wc-bril het volgende:
Ik at dus vorige week in een restaurant Eendenborst met specerijenjus (leek op pepersaus). Dat was zo ontzettend lekker. Ik kan wel redelijk vlees bakken, maar heb nog nooit eend geprobeerd. Het was zo lekker dat ik het bij kerst wel wil proberen eigenlijk, maar dan als voorgerecht, dun gesneden. Nu vind m'n vriendin eend altijd nogal een sterke smaak hebben. Maar weet nu dus niet zo of het een aanrader/moeilijk is. Lastig.
Wat Myraela zegt: helemaal niet moeilijk. Wel het vet insnijden, anders trekt 'ie krom. En rosé bakken, niet door-en-door gaar.quote:Op vrijdag 11 december 2015 19:50 schreef wc-bril het volgende:
Ik at dus vorige week in een restaurant Eendenborst met specerijenjus (leek op pepersaus). Dat was zo ontzettend lekker. Ik kan wel redelijk vlees bakken, maar heb nog nooit eend geprobeerd. Het was zo lekker dat ik het bij kerst wel wil proberen eigenlijk, maar dan als voorgerecht, dun gesneden. Nu vind m'n vriendin eend altijd nogal een sterke smaak hebben. Maar weet nu dus niet zo of het een aanrader/moeilijk is. Lastig.
Speculaasjes voor de volwassenen dopen in koffie-of amandellikeur; en verder hetzelfde idee aanhouden als het laagjestoetje?quote:Op vrijdag 11 december 2015 18:45 schreef Gaoxing het volgende:
[..]
Oh wat lief! Alleen zit er hier en daar juist wel ei inMaar het laagjestoetje is een goede. Ik zat zelf al te puzzelen op een tiramisu met speculaasjes (die kan ik ei-vrij vinden) ipv lange vingers. Nu vind ik dat er in een goede tiramisu een flinke dot alcohol moet zitten, maar ik kan er natuurlijk twee van tevoren maken (we hebben 5 volwassenen en 4 kinderen), en de kinderversie dopen in chocolademelk ipv gespikede koffie
Dat klinkt echt briljant!quote:Op donderdag 10 december 2015 13:43 schreef Noordsestern het volgende:
Gister de tony chocolonely mousse geprobeerd. Lekker, maar wel heel machtig.
meesten gooien boter op die grillplaat en daarna t vlees daarop. En de pannetjes dan eronder, bijvoorbeeld om kaas te smelten op een broodje, veel meer kun je er dan niet mee.quote:Op zaterdag 12 december 2015 21:56 schreef attaxia het volgende:
In mijn familie hadden we helaas geen gourmettraditie. Nu ik mijn eigen huisje heb wil ik deze traditie beginnen. Ik heb dus een gourmetstel gekocht, met pannetjes en een grillplaat erboven. Maar omdat niemand het me ooit heeft uitgelegd zit ik met wat vragen:
1. Wat doe ik in het pannetje, en wat op de grill? Wat is nou echt het verschil?
2. Hoe voorkom ik dat de grill te snel bakt terwijl de pannetjes te langzaam gaan?
De pannetjes kunnen bij mij niet op de grillplaat (door de vorm van de plaat, zou gaan wiebelen). De pannetjes worden volgens mij wel nog afzonderlijk van onder ook verwarmd. Maar iig qua functie lijkt er dus niet heel erg veel verschil te zijn.quote:Op zaterdag 12 december 2015 22:24 schreef egeltje1985 het volgende:
[..]
meesten gooien boter op die grillplaat en daarna t vlees daarop. En de pannetjes dan eronder, bijvoorbeeld om kaas te smelten op een broodje, veel meer kun je er dan niet mee.
Maar anderen doen de pannetjes bovenop de grillplaat en dan daar vlees of vis of aardappeltjes (wel ff voorkoken) in.
ah ok, nou, dan is t gewoon een kwestie van apparaat aanzetten en gaan. En bij de traditie van het gourmetten hoort ook dat iemand een keer z'n pannetje vergeet wat ie eronder had gezet.quote:Op zaterdag 12 december 2015 22:26 schreef attaxia het volgende:
[..]
De pannetjes kunnen bij mij niet op de grillplaat (door de vorm van de plaat, zou gaan wiebelen). De pannetjes worden volgens mij wel nog afzonderlijk van onder ook verwarmd. Maar iig qua functie lijkt er dus niet heel erg veel verschil te zijn.
In godsnaam: Neeee!quote:Op zaterdag 12 december 2015 21:56 schreef attaxia het volgende:
In mijn familie hadden we helaas geen gourmettraditie. Nu ik mijn eigen huisje heb wil ik deze traditie beginnen.
quote:Op zondag 13 december 2015 10:58 schreef Molo het volgende:
Ik snap die haat tegen gourmetten niet hoor. Als je gewoon lekkere spullen haalt/maakt en een degelijk apparaat hebt, met gezellige mensen erbij, vind ik het super leuk on te doen
Ik ook.quote:Op zondag 13 december 2015 10:58 schreef Molo het volgende:
Ik snap die haat tegen gourmetten niet hoor. Als je gewoon lekkere spullen haalt/maakt en een degelijk apparaat hebt, met gezellige mensen erbij, vind ik het super leuk on te doen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |