abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_156376546
Originele OP:

Nog geen berichtje van gezien op fok geloof ik. Geenpeil claimt inmiddels 255.000 handtekeningen binnen te hebben voor de aanvraag van het raadgevend referendum. Hieronder een inleidend tekstje van geenpeil voor degenen die niet bekend zijn met de aanleiding en het onderwerp van de referendumaanvraag.

quote:
Op 21 maart 2014 tekenden 28 regeringsleiders van EU-landen en de Oekraïnse premier Jatsenjoek een associatieverdrag tussen de Oekraïne en de EU. De EU zal de Oekraïne politiek en financieel steunen, de Oekraïne zal op haar beurt “Europese normen en maatstaven” invoeren. Is u ooit gevraagd wat u van deze expansie van de EU vindt?

GeenPeil vindt dat uw mening belangrijk is. Het is tijd dat wij als volk een duidelijk democratisch signaal naar Den Haag zenden. Daarom hebben we een raadgevend referendum aangevraagd. Hiervoor zijn 300.000 handtekeningen nodig voor 28 september. Dat is veel, maar met uw steun zeker haalbaar. Of u nu voor het associatieverdrag bent of juist tegen, uw stem dient gehoord te worden.

Zet uw handtekening door op “DIRECT TEKENEN” te drukken. Vul uw gegevens in en onderteken het formulier met uw handtekening. Vergeet niet daarna op de link in de verificatiemail te drukken, dit maakt uw digitale handtekening rechtsgeldig. Als u vragen heeft, kunt u op de pagina “hulp bij digitaal tekenen” kijken of uw vraag daar beantwoord wordt. Anders kunt u contact opnemen met democratie@geenstijl.nl. We helpen u graag.

U kunt de GeenPeil campagne verder helpen door GeenPeil.nl te delen met vrienden, familie en collega’s. Elke handtekening is nodig. Ook vindt u onder de tabbladen “mediaoverzicht” en “promotiemateriaal” in het menu hierboven meer informatie over de campagne en posters om uit te printen. Uw steun wordt zeer gewaardeerd!

STEUN ONS EN TEKEN NU!
Hoe denken jullie er over? Heeft het referendum nut of is het iets dat aan de landelijke en Europese politiek overgelaten moet worden?

Verder uiteraard de vraag of ze de laatste 45.000 ook binnen gaan halen. Het lijkt me erg krap worden voor 28 september. Ze zullen het voornamelijk van hun eigen bezoekers moeten hebben, aangezien ik er verder nergens iets van heb gezien.

Verder Geenstijl :')

En dooooooor....
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
pi_156376781
Idioten.
pi_156376911
quote:
Een indicatie over het aantal ingezamelde handtekeningen wil de Kiesraad tot die tijd niet geven, zegt directeur Melle Bakker. "We hebben meegemaakt dat ze zeiden 150.000 ondertekeningen bij de Belastingdienst te hebben ingeleverd en dat het er na telling slechts 110.000 bleken te zijn."
Had ik overheen gelezen.

http://nos.nl/artikel/205(...)ndse-democratie.html
Movistar oh Movistar!
Team Movistar Topic
pi_156376949
Waarom zijn het idioten ?
Jij vindt het geen probleem dat een land als Oekraine in de toekomst misschien bij de EU komt ?
En dat Oekraine financieel gesteund wordt.
pi_156376956
quote:
Wie zijn 'ze'? En waar dienden die handtekeningen bij de belastingdienst voor?
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
  vrijdag 25 september 2015 @ 17:36:37 #6
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_156377072
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 september 2015 17:31 schreef bluemoon23 het volgende:
Waarom zijn het idioten ?
Jij vindt het geen probleem dat een land als Oekraine in de toekomst misschien bij de EU komt ?
En dat Oekraine financieel gesteund wordt.
Het is nutteloos een Nederlands referendum te houden over een Europese aangelegenheid.
De EU heeft een associatieverdrag met zo ongeveer ieder land dat enigszins in de buurt ligt van Europa.

Hier een lijstje van de landen: http://ec.europa.eu/resea(...)20-hi-list-ac_en.pdf

Een associatieverdrag zegt in principe ook niets over het eventueel bij de EU komen van het desbetreffende land.
pi_156377346
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 17:36 schreef TweeGrolsch het volgende:

[..]

Het is nutteloos een Nederlands referendum te houden over een Europese aangelegenheid.
De EU heeft een associatieverdrag met zo ongeveer ieder land dat enigszins in de buurt ligt van Europa.

Hier een lijstje van de landen: http://ec.europa.eu/resea(...)20-hi-list-ac_en.pdf

Een associatieverdrag zegt in principe ook niets over het eventueel bij de EU komen van het desbetreffende land.
En misschien willen een heleboel mensen al die associatieverdragen wel helemaal niet, maar hadden ze daar simpelweg nooit iets over te zeggen. Nu kan dat voor het eerst wel en daar maakt men gebruik van.
En nee, een associatieverdrag gaat niet altijd over in een toetreding, maar een toetreding gaat wel altijd vooraf door een associatieverdrag.
pi_156377352
quote:
BartNijman twitterde op vrijdag 25-09-2015 om 15:58:49 @OrbisDomum We hadden die dag 150.000 totaal, alleen pas 110.000 geprint. Die hebben we weggebracht. Dus het klopt precies. reageer retweet
pi_156377407
Genieten man, die hele EU _O_
Zonder wrijving geen glans
  vrijdag 25 september 2015 @ 17:56:11 #10
262 Re
Kiss & Swallow
pi_156377490
tegen dat verdrag heb ik weinig, dus mocht er gestemd gaan worden stem ik die richting op (ligt aan de vraagstelling, mag dat een negatieve vraag zijn?)
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_156377648
quote:
3s.gif Op vrijdag 25 september 2015 17:56 schreef Re het volgende:
tegen dat verdrag heb ik weinig, dus mocht er gestemd gaan worden stem ik die richting op (ligt aan de vraagstelling, mag dat een negatieve vraag zijn?)
Als er een referendum komt, dan mag je voor of tegen het wetsvoorstel Goedkeuring van de op 27 juni 2014 te Brussel tot stand gekomen Associatieovereenkomst tussen de Europese Unie en de Europese Gemeenschap voor Atoomenergie en haar lidstaten, enerzijds, en Oekraïne, anderzijds stemmen.
  vrijdag 25 september 2015 @ 18:07:09 #12
262 Re
Kiss & Swallow
pi_156377692
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 18:04 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Als er een referendum komt, dan mag je voor of tegen het wetsvoorstel Goedkeuring van de op 27 juni 2014 te Brussel tot stand gekomen Associatieovereenkomst tussen de Europese Unie en de Europese Gemeenschap voor Atoomenergie en haar lidstaten, enerzijds, en Oekraïne, anderzijds stemmen.
de wet is er al dacht ik
  vrijdag 25 september 2015 @ 18:10:34 #13
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_156377730
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 17:23 schreef loni55 het volgende:
Idioten.
Echt veel zinnige inbreng heb je steeds niet met je fipo's he? :')

Ik denk dat ze het wel gaan halen, de eindsprint de laatste dagen gaat hard, zeker met de inmiddels gekomen media aandacht, en steeds meer mensen zien dit als een interessant democratisch experiment, net als ik :s)
Are we not savages, innately destined to maim and kill?
Blame it on the environment, heredity or evolution: we're still responsible
Our intelligence may progress at geometric rates
Yet socially we remain belligerent neonates
pi_156377734
quote:
3s.gif Op vrijdag 25 september 2015 18:07 schreef Re het volgende:

[..]

de wet is er al dacht ik
De wet zou er geweest zijn als het inleidende verzoek om een referendum onvoldoende handtekeningen had opgeleverd (daarom zijn de wetten voor de associatieverdragen met Georgië en Moldavië er wel).
Volgens de Kiesraad is als er een referendum komt en in meerderheid "Nee" wordt gestemd een nieuw wetsvoorstel nodig om de wet in te trekken of toch in te voeren.
(Bron: https://www.kiesraad.nl//(...)d-tegen-de-wet-stemt).
  vrijdag 25 september 2015 @ 18:13:51 #15
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_156377783
Het nogal specifieke onderwerp van deze petitie wekt de indruk dat de bedoeling erachter weinig integer is. Met kritiek op de EU heb ik geen moeite (die heb ik zelf ook) maar om daarvoor de reet van Poetin te gaan kussen vind ik een ander uiterste. Waarom niet over de Euro, over de vluchtelingen of over TTIP? Waarom over een onderwerp waar we nauwelijks iets van merken en waarbij (met een stem voor) nogal nadrukkelijk Russische belangen worden ondersteund? Ik vind het erg raar.
  vrijdag 25 september 2015 @ 18:14:48 #16
262 Re
Kiss & Swallow
pi_156377798
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 18:10 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

De wet zou er geweest zijn als het inleidende verzoek om een referendum onvoldoende handtekeningen had opgeleverd (daarom zijn de wetten voor de associatieverdragen met Georgië en Moldavië er wel).
Volgens de Kiesraad is als er een referendum komt en in meerderheid "Nee" wordt gestemd een nieuw wetsvoorstel nodig om de wet in te trekken of toch in te voeren.
(Bron: https://www.kiesraad.nl//(...)d-tegen-de-wet-stemt).
thnx, dat was me niet geheel helder, dus daar stemmen we dan voor of tegen, het wetsvoorstel. Het associatieverdrag met de EU komt dan ook in "gevaar" als wij het niet ratificeren?
pi_156377872
quote:
3s.gif Op vrijdag 25 september 2015 18:14 schreef Re het volgende:

[..]

thnx, dat was me niet geheel helder, dus daar stemmen we dan voor of tegen, het wetsvoorstel. Het associatieverdrag met de EU komt dan ook in "gevaar" als wij het niet ratificeren?
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat het associatieverdrag alleen geldig is als het door alle lidstaten in een wet is verankerd, maar dat kan ik zo snel niet terugvinden.
pi_156377996
298.000 handtekeningen zijn er nu. (Radio1)
Movistar oh Movistar!
Team Movistar Topic
  vrijdag 25 september 2015 @ 18:33:44 #19
402566 SgtPorkbeans
Emmenaren olé olé
pi_156378121

*O*
Jij woont hier ver vandaan, zeggen ze elders in het land
Dan zeg ik, insgelijks, u ook, a'j ‘t zien van dizze kant.
pi_156378205
Getekend en ik ga tegen stemmen mocht het referendum er komen.
pi_156378225
Ik hang de vlag uit als dit weer achter de rug is.
Deze topicreeks lijkt alle posts op te zuigen als een zwart gat.
M.i. is het allemaal niet zo'n big deal en het resultaat is w.s. nul komma nihil.
Ik moet toegeven dat mijn sentiment mede komt omdat ik GS pure meuk vind.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  vrijdag 25 september 2015 @ 18:41:09 #22
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_156378243
quote:
12s.gif Op vrijdag 25 september 2015 18:26 schreef RemcoW23 het volgende:
Er is nog een instantie die vervolgens gaat controleren of de handtekening allemaal wel echt zijn. En aangezien iedereen zo vaak kon stemmen als hij wou kan dat nog wel eens tegenvallen.
pi_156378292
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 18:13 schreef beantherio het volgende:
Het nogal specifieke onderwerp van deze petitie wekt de indruk dat de bedoeling erachter weinig integer is. Met kritiek op de EU heb ik geen moeite (die heb ik zelf ook) maar om daarvoor de reet van Poetin te gaan kussen vind ik een ander uiterste. Waarom niet over de Euro, over de vluchtelingen of over TTIP? Waarom over een onderwerp waar we nauwelijks iets van merken en waarbij (met een stem voor) nogal nadrukkelijk Russische belangen worden ondersteund? Ik vind het erg raar.
Het siert je niet echt dat jou standpunt om voor het associatieverdrag te zijn dat werkelijk alle doelstellingen van datzelfde associatieverdrag het tegenovergestelde bereikt is met als dieptepunten een burgeroorlog en een uit de lucht geknalde airliner en als hoogtepunt de Krim die zich aangesloten heeft bij Rusland..alleen maar vanwege de gedachtegang dat je 'de reet van Poetin' zou kussen
Ik heb nooit haast, daar heb ik geen tijd voor
pi_156378299
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 18:41 schreef TweeGrolsch het volgende:

[..]

Er is nog een instantie die vervolgens gaat controleren of de handtekening allemaal wel echt zijn. En aangezien iedereen zo vaak kon stemmen als hij wou kan dat nog wel eens tegenvallen.
Er zijn ook papieren handtekeningen direct naar Kiesraad/GS gestuurd die niet zijn meegeteld. 298k is alleen digitaal. Kan elkaar dus een beetje opheffen.
Movistar oh Movistar!
Team Movistar Topic
  vrijdag 25 september 2015 @ 18:44:05 #25
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_156378304
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 17:50 schreef UltraR het volgende:

[..]

En misschien willen een heleboel mensen al die associatieverdragen wel helemaal niet, maar hadden ze daar simpelweg nooit iets over te zeggen. Nu kan dat voor het eerst wel en daar maakt men gebruik van.
En nee, een associatieverdrag gaat niet altijd over in een toetreding, maar een toetreding gaat wel altijd vooraf door een associatieverdrag.
Want een referendum is de enige manier waarop 'mensen er iets over te zeggen hebben' ? Dan kunnen we alle wetten van Nederland wel ter discussie stellen.

Dat tweede argument slaat natuurlijk nergens op. Er gaan honderden zaken vooraf aan een toetreding. Voor een associatie verdrag zal er overleg zijn geweest, kunnen we het daar al wel stopzetten. Schijnt ook dat voorafgaand aan toetreding van landen bij de EU, andere EU landen al ambassades daar hadden! Snel! Sluit alle ambassades!
pi_156378326
quote:
Er kan alleen een referendum aangevraagd worden over wetten die zijn aangenomen nadat de referendumwet is aangenomen. Een referendum over de euro kan dus niet. Het TTIP is nog niet aangenomen dus daar kan nog geen referendum over aangevraagd worden.
pi_156378332
quote:
12s.gif Op vrijdag 25 september 2015 18:26 schreef RemcoW23 het volgende:
JAAAA
(she/her)
pi_156378386
Gaat lukken.
  vrijdag 25 september 2015 @ 18:49:52 #29
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_156378407
Mensen die GeenStijl afdoen als een stel idioten en dan zelf op Fok zitten :'). Dan ben je ook padje af hoor.

Ik zie GS er trouwens wel voor aan om te doen alsof het spannend is terwijl de 300k allang gehaald is.
2000 light years from home
pi_156378434
Vandaag weer de flyer aan 2 collega's laten zien. Hadden er nog niet over gehood en vonden het direct interesant en gingen tekenen.

Zo zie je maar dat het leeft en was er betere media aandacht aangegeven, dan zouden er meer dan ruim voldoende handtekeningen voor binnen komen.

Het is een prestatie van jewelste dat een internetblogje in 6 weken tijd, zonder media aandacht en zonder budget deze prestatie voor elkaar heeft gebracht.
  vrijdag 25 september 2015 @ 18:53:21 #31
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_156378491
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 18:49 schreef Merkie het volgende:
Mensen die GeenStijl afdoen als een stel idioten en dan zelf op Fok zitten :'). Dan ben je ook padje af hoor.

:D :D :D
Op vrijdag 12 juni 2015 21:03 schreef Danny het volgende:
Jup. Ben dan ook apetrots op je ;)
  vrijdag 25 september 2015 @ 18:53:22 #32
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_156378493
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 18:51 schreef Glider76 het volgende:
Vandaag weer de flyer aan 2 collega's laten zien. Hadden er nog niet over gehood en vonden het direct interesant en gingen tekenen.

Zo zie je maar dat het leeft en was er betere media aandacht aangegeven, dan zouden er meer dan ruim voldoende handtekeningen voor binnen komen.

Het is een prestatie van jewelste dat een internetblogje in 6 weken tijd, zonder media aandacht en zonder budget deze prestatie voor elkaar heeft gebracht.
Het grootste internetblog van Nederland.
Met gigantische media aandacht.
En een miljoenenbudget.
  vrijdag 25 september 2015 @ 18:54:00 #33
38114 beantherio
pi_156378521
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 18:43 schreef ZOA het volgende:

[..]

Het siert je niet echt dat jou standpunt om voor het associatieverdrag te zijn dat werkelijk alle doelstellingen van datzelfde associatieverdrag het tegenovergestelde bereikt is met als dieptepunten een burgeroorlog en een uit de lucht geknalde airliner en als hoogtepunt de Krim die zich aangesloten heeft bij Rusland..alleen maar vanwege de gedachtegang dat je 'de reet van Poetin' zou kussen
Ik ben niet perse voor het associatieverdrag maar ik ben absoluut tegen het steunen van de imperialistische ambities van Poetin en Rusland. Dat associatieverdrag en het geneuzel van de EU zijn futiliteiten vergeleken met de bedreiging voor de wereldvrede die het huidige Russische regime vormt. En buigen voor Rusland gaat je niet tegen ze beschermen.
  vrijdag 25 september 2015 @ 18:55:31 #34
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_156378567
quote:
Deze vraag stel je alleen maar omdat je niet capabel bent om te zoeken op Google. Had je dat wél gedaan, dan had je namelijk dit gevonden: https://www.rijksoverheid(...)aadgevend-referendum

Daaruit kan je de volgende conclusies trekken:
- Aanvragen raadgevend referendum kan pas vanaf 1 juli 2015
- Aanvragen raadgevend referendum kan alleen over wetten die zijn aangenomen, maar nog niet in werking zijn getreden

Je kan niet zomaar een random kwestie voordragen voor een referendum.

Lekker makkelijk schoppen dus van jouw kant, niet? Snoepje?
  vrijdag 25 september 2015 @ 18:56:00 #35
38114 beantherio
pi_156378585
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 18:45 schreef grimselman het volgende:

[..]

Er kan alleen een referendum aangevraagd worden over wetten die zijn aangenomen nadat de referendumwet is aangenomen. Een referendum over de euro kan dus niet. Het TTIP is nog niet aangenomen dus daar kan nog geen referendum over aangevraagd worden.
Dan zijn er vast nog wel andere wetten waar het over zou kunnen gaan. Het komt nogal schimmig over dat het juist over dit specifieke onderwerp gaat.
pi_156378586
Vrees alleen dat het niets gaat uithalen. Het is immers een ''raadgevend'' referendum dus de regering kan en zal het uiteindelijk naast zich neerleggen :(
  vrijdag 25 september 2015 @ 18:56:31 #37
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_156378602
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 18:56 schreef beantherio het volgende:

[..]

Dan zijn er vast nog wel andere wetten waar het over zou kunnen gaan. Het komt nogal schimmig over dat het juist over dit specifieke onderwerp gaat.
Noem eens wat wetten?
  vrijdag 25 september 2015 @ 18:58:37 #38
78918 SeLang
Black swans matter
pi_156378665
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 18:49 schreef Merkie het volgende:

Het is afgunst. GeenPeil had ook Fok!Peil kunnen heten maar de Fok!ertjes zie ik dit nog niet voor elkaar krijgen. Het is klasse dat GeenStijl dit voor elkaar heeft gekregen, wat je verder ook van die site vindt.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  vrijdag 25 september 2015 @ 18:59:18 #39
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_156378685
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 18:58 schreef SeLang het volgende:

[..]

Het is afgunst. GeenPeil had ook Fok!Peil kunnen heten. Het is klasse dat GeenSteil dit voor elkaar heeft gekregen, wat je verder ook van die site vindt.
Absoluut. En wat is er mis met meer democratie? Willen deze mensen liever in een totalitaire dictatuur leven? Daar lijkt het op.
  vrijdag 25 september 2015 @ 19:00:27 #40
440653 BarryOSeven
Fiat justitia ruat caelum
pi_156378727
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 18:59 schreef Merkie het volgende:

[..]

Absoluut. En wat is er mis met meer democratie? Willen deze mensen liever in een totalitaire dictatuur leven? Daar lijkt het op.
Als ik om mij heen vraag hebben vooral mensen zoiets van: "laat me met rust, heb genoeg aan mijn kop en kan er toch niets aan doen"
  vrijdag 25 september 2015 @ 19:02:06 #41
38114 beantherio
pi_156378763
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 18:55 schreef Merkie het volgende:

[..]

Deze vraag stel je alleen maar omdat je niet capabel bent om te zoeken op Google. Had je dat wél gedaan, dan had je namelijk dit gevonden: https://www.rijksoverheid(...)aadgevend-referendum

Daaruit kan je de volgende conclusies trekken:
- Aanvragen raadgevend referendum kan pas vanaf 1 juli 2015
- Aanvragen raadgevend referendum kan alleen over wetten die zijn aangenomen, maar nog niet in werking zijn getreden

Je kan niet zomaar een random kwestie voordragen voor een referendum.

Lekker makkelijk schoppen dus van jouw kant, niet? Snoepje?
Nou reageer eerst maar eens op wat ik zeg. Waarom een tiran in de kaart spelen terwijl je ook voor een onderwerp kunt kiezen dat er toe doet? Waarom dit specifieke onderwerp? Over makkelijk schoppen gesproken. :')

quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 18:56 schreef Merkie het volgende:

[..]

Noem eens wat wetten?
Ik organiseer geen petitie dus waarom zou ik dat doen?
pi_156378784
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 18:56 schreef beantherio het volgende:

[..]

Schimmig? Het is georganiseerd door het burgercomité EU en geenstijl. Logisch toch dat ze een onderwerp kiezen dat betrekking heeft op de EU.
pi_156378868
quote:

[..]

Het is afgunst.
Dat inderdaad.
  vrijdag 25 september 2015 @ 19:07:13 #44
78918 SeLang
Black swans matter
pi_156378923

Heerlijk, de sentimenten die dit losmaakt. Mensen vinden het gewoon fijn dat ze eindelijk een keer iets mogen zeggen over Europa, ook al wordt het genegeerd.

Guldens O+ ;(
Mijn reisverslagen
pi_156378967
Het was ook het enige ding dat nog na de invoering van de referendumwet maar nog voor de zomerpauze is aangenomen, en was dus überhaupt het enige eerste onderwerp waar een referendumaanvraag over mogelijk was.

Edit: Ik moet verkeerd gekeken hebben, zie post hieronder.

[ Bericht 14% gewijzigd door #ANONIEM op 25-09-2015 19:14:33 ]
pi_156379028
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 19:02 schreef beantherio het volgende:

[..]

Nou reageer eerst maar eens op wat ik zeg. Waarom een tiran in de kaart spelen terwijl je ook voor een onderwerp kunt kiezen dat er toe doet? Waarom dit specifieke onderwerp? Over makkelijk schoppen gesproken. :')
Er valt niets te kiezen. Je kunt alleen een raadgevend referendum proberen te organiseren over wetten die sinds 1 juli 2015 zijn goedgekeurd en geschikt zijn verklaard voor een referendum. Als het aan geenstijl lag, hadden ze een veel directer onderwerp gekozen, maar dat kan dus niet.

Hieronder de lijst van wetten waar je momenteel een referendum over kunt proberen te organiseren:

quote:
Wet houdende goedkeuring van de op 21 mei 2014 te Brussel tot stand gekomen Overeenkomst betreffende de overdracht en mutualisatie van de bijdragen aan het gemeenschappelijk afwikkelingsfonds
Publicatiedatum: 14 september 2015
Verzoek moet uiterlijk zijn ontvangen op: 12 oktober 2015
Wet verkorting duur voortgezette uitkering Appa
Publicatiedatum: 14 juli 2015
U kunt geen verzoek meer indienen
Luchtvaartverdrag tussen het Koninkrijk der Nederlanden en de Republiek Colombia
Verdrag tussen het Koninkrijk der Nederlanden en het Vlaamse Gewest betreffende de aanleg van de Nieuwe Sluis Terneuzen
Wijzigingen van het Protocol van Kyoto bij het Raamverdrag van de Verenigde Naties inzake klimaatverandering
Associatieovereenkomst tussen de EU en de Europese Gemeenschap voor Atoomenergie en haar lidstaten, enerzijds en de Republiek Moldalvië, anderzijds
Publicatiedatum: 10 juli 2015
Associatieovereenkomst tussen de EU en de Europese Gemeenschap voor Atoomenergie en haar lidstaten, enerzijds, en Georgië, anderzijds
Associatieovereenkomst tussen de EU en de Europese Gemeenschap voor Atoomenergie en haar lidstaten, enerzijds, en Oekraïne, anderzijds
Verzoek moet uiterlijk zijn ontvangen op: 28 september 2015
Wet toezicht kredietunies
Publicatiedatum: 9 juli 2015
Verdrag inzake sociale zekerheid tussen het Koninkrijk der Nederlanden en de Republiek Chili
Publicatiedatum: 7 juli 2015
bron: https://www.referendumovereenwet.nl/allewetten
  vrijdag 25 september 2015 @ 19:12:42 #47
38114 beantherio
pi_156379083
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 september 2015 19:08 schreef Igen het volgende:
Het was ook het enige ding dat nog na de invoering van de referendumwet maar nog voor de zomerpauze is aangenomen, en was dus überhaupt het enige eerste onderwerp waar een referendumaanvraag over mogelijk was.
Het had fijn geweest als het over een onderwerp ging waar ik achter kon staan (in de zin van dat ik zo'n petitie had kunnen tekenen). Nu zet je je feitelijk af tegen de "tirannie" van de EU door een andere tiran (direct of indirect) te steunen. Dit voelt helemaal niet goed. :{
  vrijdag 25 september 2015 @ 19:12:43 #48
440653 BarryOSeven
pi_156379084
Ook zo debiel. Op Editie NL geloof ik net:

Een referendum is geen goed plan omdat je alleen maar ja of nee kunt stemmen, er zijn natuurlijk veel meer mogelijkheden.

Nou dan moeten die politici eens gaan doen waarvoor ze zijn aangenomen: luisteren naar wat het volk wil en een plan presenteren waar het volk Ja op stemt.

Verder is het natuurlijk bizar dat dit niet kan, maar stemmen op een aantal partijtjes met allemaal meningen wel. Laat ons dan op de meningen stemmen.
pi_156379120
Georgie en Moldavië, nog een paar van die schurkenstaten waar de EU niets bij te zoeken heeft.
En wat waarschijnlijk een bodemloze put gaat worden.
pi_156379133
quote:

[..]

Het is afgunst. GeenPeil had ook Fok!Peil kunnen heten maar de Fok!ertjes zie ik dit nog niet voor elkaar krijgen. Het is klasse dat GeenStijl dit voor elkaar heeft gekregen, wat je verder ook van die site vindt.
Geenstijl draagt een behoorlijk politiek getinte boodschap uit. FOK! is vooral een verzamelbak voor allerlei figuren zonder dat het zelf stelling neemt. Een vreemde vergelijking is het vooral.
pi_156379205
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 18:59 schreef Merkie het volgende:

[..]

Absoluut. En wat is er mis met meer democratie?
Ligt er nogal aan wat voor onderwerpen het betreft. Maar de suggestie dat dit meer democratie gaat brengen en GS ten strijde trekt tegen de ondergang van de democratie is vrij onzinnig. Er komt niets constructiefs uit dit referendum naar voren en stemmen tegen een dergelijk associatieverdrag terwijl daar an sich weinig mis mee is slaat ook nergens op. "Ja, maar het gaat om het geluid!" :')
pi_156379344
quote:
14s.gif Op vrijdag 25 september 2015 19:16 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Ligt er nogal aan wat voor onderwerpen het betreft. Maar de suggestie dat dit meer democratie gaat brengen en GS ten strijde trekt tegen de ondergang van de democratie is vrij onzinnig. Er komt niets constructiefs uit dit referendum naar voren en stemmen tegen een dergelijk associatieverdrag terwijl daar an sich weinig mis mee is slaat ook nergens op. "Ja, maar het gaat om het geluid!" :')
Er is genoeg mis met dat associatieverdrag...
pi_156379375
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 19:20 schreef ZOA het volgende:

[..]

Er is genoeg mis met dat associatieverdrag...
Vertel?
pi_156379442
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 18:54 schreef beantherio het volgende:

[..]

Ik ben niet perse voor het associatieverdrag maar ik ben absoluut tegen het steunen van de imperialistische ambities van Poetin en Rusland. Dat associatieverdrag en het geneuzel van de EU zijn futiliteiten vergeleken met de bedreiging voor de wereldvrede die het huidige Russische regime vormt. En buigen voor Rusland gaat je niet tegen ze beschermen.
Dat associatieverdrag bleek tot nu toe anders een veel grotere bedreiging voor vrede dan Rusland
pi_156379475
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 september 2015 19:21 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Vertel?
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 september 2015 19:21 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Vertel?
Dat doe ik al vanaf November 2013.. zoek het maar op
pi_156379500
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 19:24 schreef ZOA het volgende:

[..]

[..]

Dat doe ik al vanaf November 2013.. zoek het maar op
Ik ben overtuigd.

:')
pi_156379557
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 18:54 schreef beantherio het volgende:

[..]

^O^
pi_156379674
quote:
10s.gif Op vrijdag 25 september 2015 19:25 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Ik ben overtuigd.

Ik zal je nog even helpen..

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/trb-2014-160.html

Artikel 1 Doelstellingen

1. Er wordt een associatie tot stand gebracht tussen de Unie en haar lidstaten, enerzijds, en Oekraïne, anderzijds.
2. Deze associatie heeft ten doel:
a. geleidelijke toenadering tussen de partijen te bewerkstelligen op basis van gemeenschappelijke waarden en nauwe en geprivilegieerde banden, en de associatie van Oekraïne met het EU-beleid en de deelname aan programma's en agentschappen te vergroten;
b. een passend kader voor een versterkte politieke dialoog tot stand te brengen over alle zaken van wederzijds belang;
c. vrede en stabiliteit te bevorderen, bewaren en versterken, zowel op regionaal als op internationaal niveau, in overeenstemming met de beginselen van het Handvest van de Verenigde Naties en van de Slotakte van Helsinki van 1975 van de Conferentie over veiligheid en samenwerking in Europa en met de doelstellingen van het Handvest van Parijs voor een Nieuw Europa van 1990;
d. de voorwaarden te scheppen voor versterkte economische en handelsrelaties in het licht van de geleidelijke integratie van Oekraïne in de interne markt van de EU, onder meer door het opzetten van een diepe en brede vrijhandelsruimte als bepaald in titel IV (Handel en daarmee verband houdende aangelegenheden) van deze Overeenkomst, en de inspanningen van Oekraïne te ondersteunen om de overgang naar een goed functionerende markteconomie te voltooien, onder meer door de wetgeving geleidelijk af te stemmen op de EU-wetgeving;
e. de samenwerking te versterken op het gebied van justitie, vrijheid en veiligheid, om zo de rechtsstaat en het respect voor de mensenrechten en de fundamentele vrijheden te versterken;
f. de voorwaarden te scheppen voor steeds nauwere samenwerking op andere gebieden van wederzijds belang.
pi_156379702
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 19:31 schreef ZOA het volgende:

[..]

Ik zal je nog even helpen..

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/trb-2014-160.html

Artikel 1 Doelstellingen

1. Er wordt een associatie tot stand gebracht tussen de Unie en haar lidstaten, enerzijds, en Oekraïne, anderzijds.
2. Deze associatie heeft ten doel:
a. geleidelijke toenadering tussen de partijen te bewerkstelligen op basis van gemeenschappelijke waarden en nauwe en geprivilegieerde banden, en de associatie van Oekraïne met het EU-beleid en de deelname aan programma's en agentschappen te vergroten;
b. een passend kader voor een versterkte politieke dialoog tot stand te brengen over alle zaken van wederzijds belang;
c. vrede en stabiliteit te bevorderen, bewaren en versterken, zowel op regionaal als op internationaal niveau, in overeenstemming met de beginselen van het Handvest van de Verenigde Naties en van de Slotakte van Helsinki van 1975 van de Conferentie over veiligheid en samenwerking in Europa en met de doelstellingen van het Handvest van Parijs voor een Nieuw Europa van 1990;
d. de voorwaarden te scheppen voor versterkte economische en handelsrelaties in het licht van de geleidelijke integratie van Oekraïne in de interne markt van de EU, onder meer door het opzetten van een diepe en brede vrijhandelsruimte als bepaald in titel IV (Handel en daarmee verband houdende aangelegenheden) van deze Overeenkomst, en de inspanningen van Oekraïne te ondersteunen om de overgang naar een goed functionerende markteconomie te voltooien, onder meer door de wetgeving geleidelijk af te stemmen op de EU-wetgeving;
e. de samenwerking te versterken op het gebied van justitie, vrijheid en veiligheid, om zo de rechtsstaat en het respect voor de mensenrechten en de fundamentele vrijheden te versterken;
f. de voorwaarden te scheppen voor steeds nauwere samenwerking op andere gebieden van wederzijds belang.
Met de inhoud ben ik in grote lijnen bekend, maar de vraag was niet hoe het er uit ziet.
  vrijdag 25 september 2015 @ 19:34:54 #60
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_156379757
quote:
14s.gif Op vrijdag 25 september 2015 19:16 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Het zegt wat als wij het met elkaar eens zijn.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_156379804
quote:
14s.gif Op vrijdag 25 september 2015 19:33 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Met de inhoud ben ik in grote lijnen bekend, maar de vraag was niet hoe het er uit ziet.
quote:
14s.gif Op vrijdag 25 september 2015 19:33 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Waarom moet ik dan vertellen wat er mis mee is?
Werkelijk alles is mis met het door de strot duwen van dit associatieverdrag waar zowel onderdanen van de EU en meer als de halve Oekraine niet achter staan...
pi_156379844
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 19:36 schreef ZOA het volgende:

[..]

[..]

Hmmm, geen flauw idee.

OMDAT DIT REFERENDUM TOCH GAAT OVER HET ASSOCIATIEVERDRAG?!
  vrijdag 25 september 2015 @ 19:39:16 #63
38114 beantherio
pi_156379873
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 19:23 schreef ZOA het volgende:

[..]

Dat associatieverdrag bleek tot nu toe anders een veel grotere bedreiging voor vrede dan Rusland
Zoals ik eigenlijk al eerder zei: wijken voor tirannie heeft ook een prijskaartje. De geschiedenisboeken staan vol met voorbeelden daarvan. En de Russen zijn echt wel een bedreiging.
pi_156379899
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 19:36 schreef ZOA het volgende:
Werkelijk alles is mis met het door de strot duwen van dit associatieverdrag waar zowel onderdanen van de EU en meer als de halve Oekraine niet achter staan...
Door de strot duwen, gekozen parlement kiest er toch voor?
Ja inderdaad, het is een beetje een zooitje aldaar, maar onze veiligheid en de veiligheid van een groot deel van de uks acht ik vrij belangrijk.
pi_156379990
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 19:39 schreef beantherio het volgende:

[..]

Zoals ik eigenlijk al eerder zei: wijken voor tirannie heeft ook een prijskaartje. De geschiedenisboeken staan vol met voorbeelden daarvan. En de Russen zijn echt wel een bedreiging.
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 19:39 schreef beantherio het volgende:

[..]

Dat Russen een bedreiging zijn is een mening wat je met geen enkel feit kan onderbouwen...de dreiging van het door het de strot duwen door de EU van het associatieverdrag is na November 2013 duidelijk geworden ... een staatsgreep in Oekraine die ontaard in een burgeroorlog ....
pi_156380026
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 19:43 schreef ZOA het volgende:

[..]

[..]

Dat Russen een bedreiging zijn is een mening wat je met geen enkel feit kan onderbouwen...de dreiging van het door het de strot duwen door de EU van het associatieverdrag is na November 2013 duidelijk geworden ... een staatsgreep in Oekraine die ontaard in een burgeroorlog ....
Maar kun je ook nog vertellen wat er mis is met het aangaan van een associatieverdrag met Oekraïne of blijft het hierbij?
pi_156380080
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 19:40 schreef hardromacore2.0 het volgende:

[..]

Ja inderdaad, het is een beetje een zooitje aldaar, maar onze veiligheid en de veiligheid van een groot deel van de uks acht ik vrij belangrijk.
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 19:40 schreef hardromacore2.0 het volgende:

[..]

In Oekraine is er niets meer gekozen na Maidan...
  vrijdag 25 september 2015 @ 19:49:53 #68
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_156380185
quote:
6s.gif Op vrijdag 25 september 2015 03:28 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:

[..]

Eh nee, ik zie graag dat het wel gaat lukken, alleen ben ik totaal geen fan van Geenstijl en dergelijke zooi.
Desondanks heb ik wel getekend en heb ik zelfs anderen opgeroepen hetzelfde te doen. :7
Dus daarom is aandacht in populaire media maar stom en slecht volgens jou :')

Maar wel goed dat je getekend hebt.
pi_156380214
He een geile piet
pi_156380222
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 19:44 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Maar kun je ook nog vertellen wat er mis is met het aangaan van een associatieverdrag met Oekraïne of blijft het hierbij?
Het zou prima zijn als de doelstellingen en uitvoering reëel zouden zijn...
pi_156380234
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 19:51 schreef ZOA het volgende:

[..]

Je geeft opnieuw geen antwoord op de vraag. Typisch dit.
  Forum Admin vrijdag 25 september 2015 @ 19:53:26 #72
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_156380279
quote:
10s.gif Op vrijdag 25 september 2015 19:51 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Je geeft opnieuw geen antwoord op de vraag. Typisch dit.
Dat doet 'ie nooit :D
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  vrijdag 25 september 2015 @ 19:53:26 #73
38114 beantherio
pi_156380280
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 19:43 schreef ZOA het volgende:

[..]

[..]

Misschien dat ik er gewoon wat minder naïef in sta dan jij. Ik ben namelijk kritisch over alle betrokken partijen terwijl jij er blijkbaar eentje uit de wind wilt houden. En da's dan toevallig net de ene partij die al ver voor de gebeurtenissen in Oekraïne bezig was om zich te roeren in z'n buurlanden.
pi_156380323
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 19:44 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Wat er mis is met het aangaan van een associatieverdrag met Oekraine is is dat de omstandigheden voor zo een associatieverdrag totaal niet voldoen aan de doelstelling en uitvoering ervan..
  vrijdag 25 september 2015 @ 19:59:57 #75
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_156380428
.

[ Bericht 99% gewijzigd door leolinedance op 25-09-2015 20:00:14 ]
pi_156380552
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 19:51 schreef ZOA het volgende:

[..]

Helemaal niet wat mij betreft. Gewoon weer een extra land naar wie de EU-subsidiekraan verder opengedraaid kan worden. En ja, dat staat in het associatieverdrag.

quote:
“Oekraïne komt in aanmerking voor financiële bijstand via de relevante EU-mechanismen en -instrumenten voor financiering”
pi_156380599
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 19:55 schreef ZOA het volgende:

[..]

Wat er mis is met het aangaan van een associatieverdrag met Oekraine is is dat de omstandigheden voor zo een associatieverdrag totaal niet voldoen aan de doelstelling en uitvoering ervan..
Goed, je hebt geen flauw idee dus. Ok.
  vrijdag 25 september 2015 @ 20:26:07 #78
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_156381152
quote:
3s.gif Op vrijdag 25 september 2015 17:56 schreef Re het volgende:
De vraag is impliciet bij wet vastgelegd, en komt neer op: "Bent u voor of tegen <naam wet>".
pi_156381330
Jet_Bussemaker twitterde op vrijdag 25-09-2015 om 20:09:18 Lieve mensen, acties als https://t.co/UrlkhE6ph1 sturen niet aan op meer democratie maar op heerschappij van de onderbuik. Trek uw stem in! reageer retweet
Er wordt aangestuurd op de heerschappij van de onderbuik, lieve mensen.
I´m back.
pi_156381421
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 20:31 schreef Ryan3 het volgende:
Jet_Bussemaker twitterde op vrijdag 25-09-2015 om 20:09:18 Lieve mensen, acties als https://t.co/UrlkhE6ph1 sturen niet aan op meer democratie maar op heerschappij van de onderbuik. Trek uw stem in! reageer retweet
Klopt. Veel mensen hebben geen flauw idee of zo'n associatieverdrag nu een goed of slecht idee is m.b.t. Oekraïne. En gezien de taal die GS bezigt hebben ze dat zelf ook niet echt.
pi_156381459
quote:
Ten eerste vraag ik me af of je überhaupt iets in kan trekken, ten tweede is het geen stem maar een verzoek (stemmen komt natuurlijk pas in het referendum zelf), en ten derde slaat het gewoon nergens op.

Wat wil ze, de PvdA nog verder op weg helpen naar 0 zetels?
pi_156381495
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 20:35 schreef Igen het volgende:

[..]

Ten eerste vraag ik me af of je überhaupt iets in kan trekken, ten tweede is het geen stem maar een verzoek (stemmen komt natuurlijk pas in het referendum zelf), en ten derde slaat het gewoon nergens op.

Wat wil ze, de PvdA nog verder op weg helpen naar 0 zetels?
Parodieaccount
pi_156381503
Dat is een parodie-account.

http://www.geenstijl.nl/m(...)roonjuwelen_d66.html

Leuk om die reacties op het allereerste GeenPeil-topic (voor dit referendum dan) te lezen. :D
Movistar oh Movistar!
Team Movistar Topic
pi_156381629
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 20:36 schreef arj1o1 het volgende:

[..]

Parodieaccount
:@
pi_156383698
-

[ Bericht 99% gewijzigd door karton2 op 25-09-2015 21:31:15 ]
pi_156386225
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 20:40 schreef Igen het volgende:

[..]

:@
Daar gaat het mis.
Het is m.i. wel het failliet van zo'n medium (in de zin dat we het serieus nemen en er iets aan hebben) dat je zomaar onder de naam van een autoriteit met boze opzet onzin gaat verkondigen om deze persoon dommer te laten lijken dan zij in het echt is.

Je kunt daar "echt" nauwelijks meer van "nep" onderscheiden en hoewel we dit blijkbaar leuk vinden is het een levensgevaarlijke ontwikkeling m.i.
pi_156386273
298.000 op 25/9 staat op Burgercomite.
pi_156386450
GeenPeil maakt het spannend.
Wil een mod eindelijk eens de spelfout in de TT verbeteren? Het is GeenPeil, niet Geenpeil! Zoek het maar op, de bedenker van de eigennaam mag zelf bepalen waar hij een hoofdletter plaatst.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_156386451
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 22:30 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Daar gaat het mis.
Het is m.i. wel het failliet van zo'n medium (in de zin dat we het serieus nemen en er iets aan hebben) dat je zomaar onder de naam van een autoriteit met boze opzet onzin gaat verkondigen om deze persoon dommer te laten lijken dan zij in het echt is.

Je kunt daar "echt" nauwelijks meer van "nep" onderscheiden en hoewel we dit blijkbaar leuk vinden is het een levensgevaarlijke ontwikkeling m.i.
Nou ja, dit profiel is blijkbaar duidelijk met een "#pardodie" gemarkeerd. Maar dan moet je het wel eerst ff aanklikken ipv. gelijk op Fok! op "quote" klikken. ;)

Wat ik eigenlijk veel ernstiger vind, is dat ik in eerste instantie geloofde dat dat bericht echt was. Al weet ik niet of dat aan mij ligt of aan de PvdA / de politiek, dat moeten jullie maar zeggen. :P
pi_156386562
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 22:30 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Daar gaat het mis.

Geverifieerde accounts zijn gewoon gemerkt hoor.
  vrijdag 25 september 2015 @ 22:41:42 #91
440653 BarryOSeven
pi_156386713
quote:
Misschien moeten heren en dames politici dan de bevolking wat meer betrekken bij de besluitvorming zodat dat onderbuik gevoel helemaal niet aan de orde hoeft te komen.
pi_156386720
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 19:12 schreef BarryOSeven het volgende:
Ook zo debiel. Op Editie NL geloof ik net:

Een referendum is geen goed plan omdat je alleen maar ja of nee kunt stemmen, er zijn natuurlijk veel meer mogelijkheden.

Nou dan moeten die politici eens gaan doen waarvoor ze zijn aangenomen: luisteren naar wat het volk wil en een plan presenteren waar het volk Ja op stemt.

Verder is het natuurlijk bizar dat dit niet kan, maar stemmen op een aantal partijtjes met allemaal meningen wel. Laat ons dan op de meningen stemmen.
Dat vinden ze eng, ze zijn bang dat wij op een andere mening stemmen dan die hen (de dominante meerderheid onder de politici) welgevallig is. Democratie is niet voor bange mensen maar veel politici zijn wel een bang mens.
Nu geloof ik niet in een referendumdemocratie maar ingrijpende belangrijke beslissingen moeten gewoon door de burgers van het land worden genomen, niet door een paar politici. De Grieken konden het vele duizenden jaren geleden niet, wij kunnen het wel! Organiseer voor dit soort beslissingen een goed maatschappelijk debat waarin beide kampen eminente sprekers afvaardigen en laat de burger dan maar kiezen. We hebben een staatsomroep (NPO), tig commerciële zenders, kranten, weblogs etc. die met alle plezier hen voldoende het podium geven. Bundel een paar van die onderwerpen en laat burgers 1 keer per jaar of zo voor een paar onderwerpen een stem geven en het open laten indien ze niet willen kiezen voor het betreffende punt. Maak het de mensen zo gemakkelijk mogelijk om te kiezen met als constraint dat het veilig verloopt.
#NoDAPL
pi_156386740
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 september 2015 22:37 schreef NewHorizon het volgende:

[..]

Geverifieerde accounts zijn gewoon gemerkt hoor.
Zeker. Verder geen verstand van Twitter.
Maar zoals je ziet hier in dit topic zijn het gewoon slimme mensen die dit serieus nemen.
En het account is met de echte naam en de echte foto (anders moeten ze daar b.v. een snor opplakken opdat het duidelijk satire is). Ik vermoed daar boze opzet.

Wat men ziet is Jet die (zoals gewoonlijk) niet zo snuggere dingen zegt. Dat beeld krijg je niet meer uit je systeem. Het kan eveneens voor echt kwaadaardige zaken gebruikt worden en ook zo dat niemand merkt dat het niet echt is.

En als er zo'n twitter afbeelding gepost wordt dan kun je al helemaal niet zien dat Jet Jet niet is.

[ Bericht 6% gewijzigd door Bart2002 op 25-09-2015 22:49:51 ]
pi_156386855
Natuurlijk is het onderwerp ongelukkig en veel te nauw. Ik had ook liever een referendum gehad over bijvoorbeeld het lidmaatschap van de EU, zoals de Britten dat nu krijgen. Maar na 2005 gaan de gevestigde partijen dat gewoon nooit meer doen, dus moet het helaas op deze manier.
pi_156386906
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 19:53 schreef beantherio het volgende:

[..]

Misschien dat ik er gewoon wat minder naïef in sta dan jij. Ik ben namelijk kritisch over alle betrokken partijen terwijl jij er blijkbaar eentje uit de wind wilt houden. En da's dan toevallig net de ene partij die al ver voor de gebeurtenissen in Oekraïne bezig was om zich te roeren in z'n buurlanden.
Al ben ik nog zo naief en jij nog zo kritisch .. de EU en VS roeren zich net zo hard in
buurlanden en ver daarbuiten en het zijn toch echt deze 2 mogendheden die Oekraine in de ellende gestort hebben met het associatieverdrag..
pi_156386959
quote:
Waarom niet over de Euro, over de vluchtelingen of over TTIP? Waarom over een onderwerp waar we nauwelijks iets van merken en waarbij (met een stem voor) nogal nadrukkelijk Russische belangen worden ondersteund? Ik vind het erg raar.
Dat begrijp ik ook niet helemaal. In mijn ogen zijn twee problemen met afstand de belangrijkste kwesties voor de Nederlandse democratie:
- alles wat met de EU en de EMU te maken heeft
- TTIP

Dat voor de EU dit concrete onderwerp wordt gekozen begrijp ik, je moet nu eenmaal een concreet ondewerp kiezen. Dat er nog geen referendumvoorstel is omarmd door GeenStijl voor het afwijzen van de TTIP begrijp ik niet. Veel mensen hebben er nog niet over gehoord, helaas blijken zelfs de meeste studenten niet te weten wat het inhoudt. GeenStijl weet wel wat het inhoudt.
#NoDAPL
  vrijdag 25 september 2015 @ 22:52:35 #97
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_156387129
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 22:46 schreef ZOA het volgende:

[..]

Al ben ik nog zo naief en jij nog zo kritisch .. de EU en VS roeren zich net zo hard in
buurlanden en ver daarbuiten en het zijn toch echt deze 2 mogendheden die Oekraine in de ellende gestort hebben met het associatieverdrag..
De EU heeft een associatieverdrag met zo'n beetje ieder land dat enigszins in de buurt ligt.
pi_156387188
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 18:40 schreef Bart2002 het volgende:
M.i. is het allemaal niet zo'n big deal en het resultaat is w.s. nul komma nihil.
Waarschijnlijk. Mensen zijn blij dat ze hun proteststem eens kunnen laten horen maar de politici zullen zich er weinig van aantrekken. Anderzijds kan dit een van de vele druppeltjes water zijn die de steen uitholt of in het lugubere geval de gemartelde doodt. Een zo'n druppeltje doet niets, vele druppeltjes samen...
Elke keer dat de politici de wensen van het volk negeren, zoals bij die EU-grondwet, wordt de ontevredenheid bij dat deel van het volk groter. Concreet heeft dit soort onvrede geleid tot het succes van Pim Fortuyn (betrekkelijk als het is, het is een uiting van iets wat er wel toe doet) en de PVV. Dit soort revoltes zijn vaak weinig verfijnd en genuanceerd en je moet ook allerlei negatieve zaken op de koop toe nemen maar een revolutie begint hier wel mee. In zo'n geval zijn er volgens mij twee mogelijke uitkomsten: de gevestigde orde maakt een pas op de plaats of de revolutionaire bewegingen krijgen vroeg of laat wel de macht.

quote:
Ik moet toegeven dat mijn sentiment mede komt omdat ik GS pure meuk vind.
Ik ben het minstens zo vaak niet als wel met de webloggers van GeenStijl eens als wel maar ze hebben op een aantal punten gelijk. Het mag allemaal verfijnder, gedetailleerder en genuanceerder, dat wel.
#NoDAPL
pi_156387489
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 22:52 schreef TweeGrolsch het volgende:

[..]

De EU heeft een associatieverdrag met zo'n beetje ieder land dat enigszins in de buurt ligt.
Ja ... dat is wel een reden en argument dat Oekraine er ook bij moest, maakt niet uit hoe
pi_156388232
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 22:48 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat voor de EU dit concrete onderwerp wordt gekozen begrijp ik, je moet nu eenmaal een concreet ondewerp kiezen. Dat er nog geen referendumvoorstel is omarmd door GeenStijl voor het afwijzen van de TTIP begrijp ik niet. Veel mensen hebben er nog niet over gehoord, helaas blijken zelfs de meeste studenten niet te weten wat het inhoudt. GeenStijl weet wel wat het inhoudt.
Er kan enkel een referendum aangevraagd worden over wetten die door de Tweede Kamer zijn aangenomen. Er is nog geen wet over TTIP aangenomen en dus kan er ook geen referendum worden aangevraagd.
pi_156388298
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 23:20 schreef arj1o1 het volgende:

[..]

Er kan enkel een referendum aangevraagd worden over wetten die door de Tweede Kamer zijn aangenomen. Er is nog geen wet over TTIP aangenomen en dus kan er ook geen referendum worden aangevraagd.
Thanks. Dan moeten we maar snel gaan schaven aan die referendumwet. Het is het paard achter de wagen spannen als het volk pas kan optreden nadat een wet reeds is aangenomen.
#NoDAPL
  vrijdag 25 september 2015 @ 23:22:35 #102
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_156388305
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 23:02 schreef ZOA het volgende:

[..]

Ja ... dat is wel een reden en argument dat Oekraine er ook bij moest, maakt niet uit hoe
Oekraïne wou het zelf...
pi_156388382
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 23:22 schreef TweeGrolsch het volgende:

[..]

Oekraïne wou het zelf...
Volgens mij heeft Oekraine het in November 2013 afgewezen... toen moest er een staatsgreep gepleegd worden..
pi_156388416
quote:
14s.gif Op vrijdag 25 september 2015 18:10 schreef YuckFou het volgende:

[..]

Echt veel zinnige inbreng heb je steeds niet met je fipo's he? :')

Ik denk dat ze het wel gaan halen, de eindsprint de laatste dagen gaat hard, zeker met de inmiddels gekomen media aandacht, en steeds meer mensen zien dit als een interessant democratisch experiment, net als ik :s)
Er valt weinig zinnigs te zeggen hierover.
  vrijdag 25 september 2015 @ 23:27:49 #105
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_156388511
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 23:24 schreef ZOA het volgende:

[..]

Volgens mij heeft Oekraine het in November 2013 afgewezen... toen moest er een staatsgreep gepleegd worden..
Ja, als je dit nog steeds zo ziet dan valt er ook niet te praten verder.
pi_156388553
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 23:27 schreef TweeGrolsch het volgende:

[..]

Ja, als je dit nog steeds zo ziet dan valt er ook niet te praten verder.
dat valt het ook niet... de feiten liggen zo
pi_156389719
Lees op Twitter dat de 300.000+ is gehaald. Zou mooi zijn.
pi_156390065
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2015 00:04 schreef Zipportal het volgende:
Lees op Twitter dat de 300.000+ is gehaald. Zou mooi zijn.
Ik zou uitgaan van een foutpercentage van minstens 10%, dus ze kunnen alle extra handtekeningen nog gebruiken.
pi_156390121
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2015 00:16 schreef Childofthe90s het volgende:

[..]

Ik zou uitgaan van een foutpercentage van minstens 10%, dus ze kunnen alle extra handtekeningen nog gebruiken.
Ja, dat sowieso.
pi_156390935
quote:
BREKEND: GEENPEIL HAALT DE 300.000 HANDTEKENINGEN!

Zojuist brekend nieuws, de aanvraag voor het raadgevend referendum over het Associatieverdrag van de Oekraiene dat georaniseerd wordt door Geenstijl onder de naam GeenPeil is geslaagd. Met nog een 2 dagen voor de deadline is de grens van 300.000 handtekeningen ruim gehaald.

Vanochtend berichtte Geenstijl al op de website dat er 289.000 digitale handtekeningen binnen waren, die laatste 11.000 zijn inmiddels binnen en gecombineerd met de naar schatting 30.000 “natte” handtekeningen die veelal door vrijwilligers opgehaald zijn is de in de wet gestelde eis van 300.000 handtekeningen dus dik gehaald. Bij deze dus, namens de voltallige Retecool redactie van harte gefeliciflapstaart Geenstijl met deze eclatante overwinning! Een taart met het uiteindelijke definitieve aantal zal te zijner tijd zijn weg vinden naar de roze redactieburelen, bij deze alvast een goed krat *plop* en nootjes en namens de reaguurders een kaasplankje, maar vergeet niet maandag de hele papieren shitzooi achter de deur bij de Kiesraad te schuiven, dus laat er ten minste 1 iemand de BOB zijn vanavond.

Natuurlijk kan het geen kwaad om voor de zekerheid er nog meer handtekeningen bij te werven, dus als je nog niet getekend hebt, doe dat dan HIERRR, zodat die blije brave roze buren maandag met gegarandeerd voldoende krabbeltjes bij de Kiesraad voor de deur staan, want net als met *plop*, meer is beter.
pi_156390959
Juichen *O*
(she/her)
  zaterdag 26 september 2015 @ 00:52:18 #112
423984 defokkingfoker
Holy fucking shit
pi_156390983
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2015 00:51 schreef Fylax het volgende:
Juichen *O*
Jij mag niet stemmen, je bent nog 15 :')
Ik ben geil
pi_156391000
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 september 2015 00:52 schreef defokkingfoker het volgende:

[..]

Jij mag niet stemmen, je bent nog 16* :')
Dus?
(she/her)
pi_156391006
_O_
pi_156391023
Joepie een referendum over het associatieverdrag met Oekraïne.

Wat? Ik wil gewoon tegen de EU stemmen!
  zaterdag 26 september 2015 @ 00:55:08 #116
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_156391049
Godverdomme. Moet ik weer gaan stemmen op iets compleet onzinnigs :').
pi_156391164
In Engeland weten ze er ook al van, met Nigel op de foto

Wem die Scheisse bis zum Hals steht, sollte den Kopf nicht hängen lassen
  zaterdag 26 september 2015 @ 01:05:52 #118
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_156391370
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2015 00:59 schreef maryen65 het volgende:

[ afbeelding ]
Farage _O_

Ga gelijk tekenen :D
  zaterdag 26 september 2015 @ 01:16:10 #119
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_156391622
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2015 00:59 schreef maryen65 het volgende:

[ afbeelding ]
Typisch :').
pi_156391702
quote:
13s.gif Op zaterdag 26 september 2015 00:55 schreef Fir3fly het volgende:
Godverdomme. Moet ik weer gaan stemmen op iets compleet onzinnigs :').
Niets moet.
  zaterdag 26 september 2015 @ 01:21:03 #121
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_156391731
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2015 01:19 schreef Childofthe90s het volgende:

[..]

Niets moet.
Dat klopt, ik hoop er dan ook op dat de opkomst keihard tegenvalt.
pi_156391796
quote:
14s.gif Op zaterdag 26 september 2015 01:21 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Daar zal ook een hoop aangedaan worden, alles zodat ze de uitslag kunnen negeren. Door van te voren te zeggen dat je de uitslag zal negeren, zorg je dat er minder mensen komen opdagen, waardoor je vervolgens kunt roepen, zie je wel, het leeft niet/men vindt het niet belangrijk.
pi_156391847
Ik wil het feestje niet verpesten maar:

De tweede kamer is al akkoord gegaan
De eerste kamer is akkoord.
Nederland is formeel in brussel akkoord gegaan.
Brussel wil het verdrag begin 2016 in werking laten treden.
Plassterk noemt voorjaar 2016 als datum voor het referendum

Waar gaan we dan nog over stemmen? Het is besloten niks kunnen we nog veranderen.
  zaterdag 26 september 2015 @ 01:31:50 #124
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_156391949
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2015 01:24 schreef Childofthe90s het volgende:

[..]

Daar zal ook een hoop aangedaan worden, alles zodat ze de uitslag kunnen negeren. Door van te voren te zeggen dat je de uitslag zal negeren, zorg je dat er minder mensen komen opdagen, waardoor je vervolgens kunt roepen, zie je wel, het leeft niet/men vindt het niet belangrijk.
Wat. Wat een geraaskal :').
pi_156392006
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2015 01:26 schreef icloud het volgende:
Nederland heeft nog niet geratificeerd, en om in te gaan moeten alle landen ratificeren dacht ik.
pi_156393527
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2015 00:54 schreef luxerobots het volgende:
Joepie een referendum over het associatieverdrag met Oekraïne.

Wat? Ik wil gewoon tegen de EU stemmen!
Dat kan dus niet.

Maar als jij en iedereen nou gewoon braaf je mening over dit verdrag geeft waar het referendum over gaat, ipv. er een proteststem tegen de hele EU / de euro / de regering / wat dan ook van te maken, misschien dat de politiek het dan ooit aandurft om over meer soorten dingen een referendum te houden. :)
pi_156393582
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 september 2015 07:48 schreef Igen het volgende:

[..]

Dat kan dus niet.

Maar als jij en iedereen nou gewoon braaf je mening over dit verdrag geeft waar het referendum over gaat, ipv. er een proteststem tegen de hele EU / de euro / de regering / wat dan ook van te maken, misschien dat de politiek het dan ooit aandurft om over meer soorten dingen een referendum te houden. :)
Als de politiek de afgelopen 20 jaar wat democratischer en open was geweest en de EU niet zo keihard had doorgedenderd toen de meerderheid vond dat het teveel was geweest, dan waren dit soort protestacties misschien niet nodig geweest. De politiek heeft hier zelf voor gekozen. :)

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 26-09-2015 08:03:45 ]
pi_156393596
quote:
3s.gif Op zaterdag 26 september 2015 08:03 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Als de politiek de afgelopen 20 jaar wat democratischer en open was geweest en de EU niet zo keihard had doorgedenderd toen de meerderheid vond dat het teveel was geweest, dan waren dit soort protestacties misschien niet nodig geweest. De politiek heeft hier zelf voor gekozen. :)
"Ja maar hij..."

Nee.

Als je als burger serieus wil worden genomen moet je je verantwoordelijk gedragen. Punt. En dit wordt de kans om dat te laten zien.
pi_156393598
quote:
14s.gif Op zaterdag 26 september 2015 01:21 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Politici vinden jouw soort geweldig. Het argument om - als het wel echt ergens om gaat - ook niks aan het volk te vragen.
pi_156393608
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 september 2015 08:05 schreef Igen het volgende:

[..]

"Ja maar hij..."

Nee.

Als je als burger serieus wil worden genomen moet je je verantwoordelijk gedragen. Punt. En dit wordt de kans om dat te laten zien.
Er is geen sprake van "ja maar hij..."

Actie - reactie. En de politiek kan een protestreactie verwachten. Eigen schuld.
pi_156393633
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 september 2015 08:07 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Er is geen sprake van "ja maar hij..."

Actie - reactie. En de politiek kan een protestreactie verwachten. Eigen schuld.

Als je er op die manier in gaat dan geef je de politiek alleen maar opnieuw argumenten om de uitslag te negeren, want een 'nee' is dan dus helemaal geen teken dat men het met het besluit in kwestie echt oneens is. Je onderstreept dan het idee dat indirecte democratie beter is waarbij heet domme volk niet zelf mag beslissen maar alleen maar verstandige politici mag uitkiezen.

Is dat wat je wil als resultaat van het referendum? Nee toch!?
  zaterdag 26 september 2015 @ 09:07:55 #132
78918 SeLang
Black swans matter
pi_156394104
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 september 2015 08:11 schreef Igen het volgende:

[..]

Als je er op die manier in gaat dan geef je de politiek alleen maar opnieuw argumenten om de uitslag te negeren, want een 'nee' is dan dus helemaal geen teken dat men het met het besluit in kwestie echt oneens is. Je onderstreept dan het idee dat indirecte democratie beter is waarbij heet domme volk niet zelf mag beslissen maar alleen maar verstandige politici mag uitkiezen.

Is dat wat je wil als resultaat van het referendum? Nee toch!?
Het probleem is natuurlijk precies het omgekeerde: als je als een klein kind wordt behandeld dan ga je je daar ook naar gedragen. Een overweldigende meerderheid stemde in 2005 tegen die Europese grondwet. Maar nee, pappa weet wat goed voor jullie is dus we trekken ons er niets van aan! Op die manier kun je natuurlijk ook niet anders meer doen dan een beetje keet gaan schoppen en zand in de machine gooien.

De kiezer hoeft niets te bewijzen naar de politiek toe. Het is precies andersom
Mijn reisverslagen
pi_156394117
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2015 09:07 schreef SeLang het volgende:

[..]

Het probleem is natuurlijk precies het omgekeerde: als je als een klein kind wordt behandeld dan ga je je daar ook naar gedragen. Een overweldigende meerderheid stemde in 2005 tegen die Europese grondwet. Maar nee, pappa weet wat goed voor jullie is dus we trekken ons er niets van aan! Op die manier kun je natuurlijk ook niet anders meer doen dan een beetje keet gaan schoppen en zand in de machine gooien.

De kiezer hoeft niets te bewijzen naar de politiek toe. Het is precies andersom
Ik wil een goed draaiend land, geen land waar mensen over en weer kinderachtig doen en zand in de machine gooien totdat alle radertjes stil staan.

Maar goed, elk volk krijgt de leiders die het verdient, dus als een meerderheid het zo wil dan zij het zo. Dan ben ik alleen wel blij dat er een EU met vrij verkeer van personen/werknemers bestaat. :P
pi_156394127
quote:
DE LAATSTE GEENPEIL TUSSENSTAND!
Hahahaha. 299.000? Dat gelooft toch helemaal niemand? Klopt. Dit getal klopt niet. Het is hoger. Of lager. Weet u veel. Wij weten het wel. Maar we hebben nog twee dagen - zaterdag en zondag - om GeenPeil over de drempel van 300.000 geldige handtekeningen te trekken. Dat vinden ze in Den Haag niet leuk. Dus we doen er nog even het zwijgen toe en hopen dat iedereen blijft tekenen. Zodat we marge kunnen bouwen. Marge is mooi. Marge is nodig. Marge is het duwtje over de drempel van de digitale democratie. Marge is het toverwoord van dit weekend. Dus blijf (mensen oproepen om te) tekenen. Op teken.geenpeil.nl. Doe mee. Red de democratie. En schrijf geschiedenis.

Bron: http://www.geenstijl.nl/m(...)n_de_democratie.html

*O* *O* *O*

Reken maar dat ze een dikke foutmarge hebben ingerekend :Y
pi_156394152
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2015 09:10 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Bron: http://www.geenstijl.nl/m(...)n_de_democratie.html

*O* *O* *O*

Reken maar dat ze een dikke foutmarge hebben ingerekend :Y
_O-

Zou me niks verbazen als ze al 500.000 stemmen blijken te hebben.
pi_156394158
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2015 09:09 schreef Igen het volgende:

[..]

Ik wil een goed draaiend land, geen land waar mensen over en weer kinderachtig doen en zand in de machine gooien totdat alle radertjes stil staan.

Maar goed, elk volk krijgt de leiders die het verdient, dus als een meerderheid het zo wil dan zij het zo. Dan ben ik alleen wel blij dat er een EU met vrij verkeer van personen/werknemers bestaat. :P
Misschien is D66 wat voor jou? Die hebben het ook niet zo op met democratie en weten het zelf wel beter dan het klootjesvolk (ze hebben zelfs sterke meningen over zaken waar ze geen woord van gelezen hebben en dan nog vinden ze anderen slecht geïnformeerd :D).
pi_156394192
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2015 09:14 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Misschien is D66 wat voor jou? Die hebben het ook niet zo op met democratie en weten het zelf wel beter dan het klootjesvolk (ze hebben zelfs sterke meningen over zaken waar ze geen woord van gelezen hebben en dan nog vinden ze anderen slecht geïnformeerd :D).
Doe niet zo flauw: ik heb getekend vóór het referendum. Helemaal op papier met envelop en postzegel enzo zelfs. En ik hoop dat 'de mensen' het referendum serieus nemen, hun stem laten afhangen van wat ze écht vinden van het onderwerp waar het over gaat (het Associatieverdrag met Oekraïne), dat de opkomst hoog is en dat de politiek dus vooral argumenten krijgt om de uitslag níét naast zich neer te leggen. Wat die uitslag ook maar moge zijn.
pi_156394216
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2015 09:17 schreef Igen het volgende:

[..]

Doe niet zo flauw: ik heb getekend vóór het referendum. Helemaal op papier met envelop en postzegel enzo zelfs. En ik hoop dat 'de mensen' het referendum serieus nemen, hun stem laten afhangen van wat ze écht vinden van het onderwerp waar het over gaat (het Associatieverdrag met Oekraïne), dat de opkomst hoog is en dat de politiek dus vooral argumenten krijgt om de uitslag níét naast zich neer te leggen. Wat die uitslag ook maar moge zijn.
^O^

Mijn excuses voor mijn flauwheid.
  zaterdag 26 september 2015 @ 09:23:22 #139
78918 SeLang
Black swans matter
pi_156394235
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2015 09:09 schreef Igen het volgende:

[..]

Er zijn eigenlijk geen realistische democratische middelen meer om dit monster nog te stoppen. Deze zomer hebben we het ook weer gezien toen de VVD die de verkiezingen had gewonnen vanwege "geen cent naar de Grieken" toch weer een dikke cheque uitschreef. Dus het idee dat je op een partij kunt stemmen die jou vertegenwoordigt gaat gewoon mank. Dit soort bedrog is echt het failliet van de democratie.

Dus leg mij bijvoorbeeld maar eens uit wat de meerderheid van de bevolking die tegen transfers naar het zuiden is daar nog tegen kan doen.
Mijn reisverslagen
pi_156394257
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2015 09:23 schreef SeLang het volgende:

[..]

Er zijn eigenlijk geen realistische democratische middelen meer om dit monster nog te stoppen. Deze zomer hebben we het ook weer gezien toen de VVD die de verkiezingen had gewonnen vanwege "geen cent naar de Grieken" toch weer een dikke cheque uitschreef. Dus het idee dat je op een partij kunt stemmen die jou vertegenwoordigt gaat gewoon mank. Dit soort bedrog is echt het failliet van de democratie.

Dus leg mij bijvoorbeeld maar eens uit wat de meerderheid van de bevolking die tegen transfers naar het zuiden is daar nog tegen kan doen.
Van de VVD was dat toch 100% te verwachten? Het is op Europees niveau immers de partij van Verhofstadt!

Als het de kiezer echt menens is dan moeten die maar eens massaal op de PVV, SP, PvdD, CU of SGP gaan stemmen. Net zoals de Grieken hebben gedaan.
  zaterdag 26 september 2015 @ 09:42:47 #141
78918 SeLang
Black swans matter
pi_156394377
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2015 09:26 schreef Igen het volgende:

[..]

Van de VVD was dat toch 100% te verwachten? Het is op Europees niveau immers de partij van Verhofstadt!

Als het de kiezer echt menens is dan moeten die maar eens massaal op de PVV, SP, PvdD, CU of SGP gaan stemmen. Net zoals de Grieken hebben gedaan.
Je bevestigt hier dus gewoon mijn punt dat we als een stelletje kleine kinderen worden behandeld, dat we 100% moeten verwachten dat politici hun expliciete beloften breken en dat we dus alleen nog maar zand in de machine kunnen gooien zoals de Grieken hebben gedaan. Want een verantwoordelijk doordachte stem op basis van standpunten en verkiezingsprogramma's vergelijken e.d. is kennelijk voor suckers.

En de partijen die je daar noemt hebben met uitzondering van CU ook nog nooit geregeerd dus je weet helemaal niet wat die in de praktijk doen als het erop aan komt. Neemt niet weg dat mijn volgende stem waarschijnlijk op één uit dat rijtje gaat zijn want de rest staat inmiddels op de zwarte lijst. Het is nu gewoon een afstreep versje geworden.
Mijn reisverslagen
  zaterdag 26 september 2015 @ 10:04:59 #142
262 Re
Kiss & Swallow
pi_156394566
die vooringenomenheid van GS is best zielig eigenlijk, maar goed kijken wat er gaat gebeuren, denk dat er weinig met het idee gaan stemmen om het verdrag zelf maar om iets geheel anders
pi_156394585
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2015 09:42 schreef SeLang het volgende:

[..]

Je bevestigt hier dus gewoon mijn punt dat we als een stelletje kleine kinderen worden behandeld, dat we 100% moeten verwachten dat politici hun expliciete beloften breken en dat we dus alleen nog maar zand in de machine kunnen gooien zoals de Grieken hebben gedaan. Want een verantwoordelijk doordachte stem op basis van standpunten en verkiezingsprogramma's vergelijken e.d. is kennelijk voor suckers.
Nee. Ten eerste doe je Syriza geen recht aan door te zeggen dat die alleen maar zand in de machine gooien. En ten tweede droop er aan alle kanten vanaf dat beloftes zoals "geen cent meer naar Griekenland" en "1000 euro voor elke werkende" verkiezingsprietpraat zijn. Wie daar in stinkt is gewoon dom en dat Rutte zulke dingen zegt wil ook niet zeggen dat de hele politiek verdorven is.
quote:
En de partijen die je daar noemt hebben met uitzondering van CU ook nog nooit geregeerd dus je weet helemaal niet wat die in de praktijk doen als het erop aan komt. Neemt niet weg dat mijn volgende stem waarschijnlijk op één uit dat rijtje gaat zijn want de rest staat inmiddels op de zwarte lijst. Het is nu gewoon een afstreep versje geworden.
Je kan in ieder geval een poging wagen, ipv. je te laten bedonderen met valse verkiezingsbeloftes en uit boosheid daarover weer op dezelfde politicus te stemmen.

Edit: Als je het echt belangrijk vindt dan. Kan ook zijn dat je bijv. niet op de SGP wil stemmen omdat je hun conservatieve standpunten erger vindt dan de EU, om maar wat te noemen, maar dat is dan ook weer een signaal over hoeveel bezwaar tegen de EU je nou écht hebt.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 26-09-2015 10:13:52 ]
pi_156394679
ChristenUnie en SGP zijn toch helemaal niet zo EU kritisch :?
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  zaterdag 26 september 2015 @ 10:17:17 #145
165633 eriksd
The grand facade...
pi_156394697
quote:
3s.gif Op zaterdag 26 september 2015 10:04 schreef Re het volgende:
die vooringenomenheid van GS is best zielig eigenlijk, maar goed kijken wat er gaat gebeuren, denk dat er weinig met het idee gaan stemmen om het verdrag zelf maar om iets geheel anders
Joh.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  zaterdag 26 september 2015 @ 10:18:35 #146
262 Re
Kiss & Swallow
pi_156394716
quote:
10s.gif Op zaterdag 26 september 2015 10:17 schreef eriksd het volgende:

[..]

Joh.
ja daar is het dus niet voor bedoeld, en dan maar jammeren en klagen over de voorstanders van de EU
  zaterdag 26 september 2015 @ 10:19:18 #147
165633 eriksd
The grand facade...
pi_156394723
Geen idee wat je wil zeggen. Het is gewoon vermakelijk.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_156394742
quote:
No shit.
  zaterdag 26 september 2015 @ 10:20:47 #149
262 Re
Kiss & Swallow
pi_156394748
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2015 10:19 schreef eriksd het volgende:
Geen idee wat je wil zeggen. Het is gewoon vermakelijk.
wat is vermakelijk dan?
pi_156394759
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2015 10:16 schreef Tomatenboer het volgende:
ChristenUnie en SGP zijn toch helemaal niet zo EU kritisch :?
SP en PvdD ook niet trouwens. Roemer had voor de vorige verkiezingen een grote mond dat ze geen boete gingen betalen als ze boven de 3,5% begrotingstekort uit zouden komen. Toen ze de grootste waren in de peilingen slikte hij deze woorden alweer in, was 65 geen 65 meer en ga zo maar door. Als ze op het pluche zitten zal het niet anders zijn dan bijvoorbeeld de PvdA.

Er valt gewoon geen reet te kiezen, zodra ze in het kabinet zitten gaan ze gewoon met hetzelfde beleid door waar het vorige kabinet mee is geëindigd.
  zaterdag 26 september 2015 @ 10:23:50 #151
78918 SeLang
Black swans matter
pi_156394781
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2015 10:07 schreef Igen het volgende:

[..]

Nee. Ten eerste doe je Syriza geen recht aan door te zeggen dat die alleen maar zand in de machine gooien.
Geen zand in de machine? Het hele land is piepend en krakend tot stilstand gekomen na de verkiezingen.

En vervolgens heeft Syriza een 180 graden draai gemaakt en een slechtere deal geaccepteerd dan ze oorspronkelijk hadden! Dat is nog erger dan wat Rutte heeft gedaan. Die Grieken zijn door Syriza nog veel harder belazerd dan de Nederlanders door Rutte!

quote:
En ten tweede droop er aan alle kanten vanaf dat beloftes zoals "geen cent meer naar Griekenland" en "1000 euro voor elke werkende" verkiezingsprietpraat zijn. Wie daar in stinkt is gewoon dom en dat Rutte zulke dingen zegt wil ook niet zeggen dat de hele politiek verdorven is.
Wat ik dus al zei: we worden als kleuters behandeld. En jij vind dat kennelijk wel okee. Maar ga dan niet doen alsof het probleem bij de kiezer ligt.
Mijn reisverslagen
pi_156394950
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2015 10:23 schreef SeLang het volgende:

[..]

Geen zand in de machine? Het hele land is piepend en krakend tot stilstand gekomen na de verkiezingen.

En vervolgens heeft Syriza een 180 graden draai gemaakt en een slechtere deal geaccepteerd dan ze oorspronkelijk hadden! Dat is nog erger dan wat Rutte heeft gedaan. Die Grieken zijn door Syriza nog veel harder belazerd dan de Nederlanders door Rutte!

Lolwut? De deal was precies hetzelfde maar dan voor veel meer geld.
pi_156395142
quote:
Tja dan moet je niet liegen als politieke partij zijnde, persoonlijk ga ik stemmen omdat ik mijn mening wil geven bij zulke beslissing. Maar ik kan heel goed begrijpen dat er mensen zijn die tegenstemmen vanwege het extra geld naar Griekenland, of het vluchtelingenprobleem wat we nu hebben. Wat er mijn inziens mis is met de EU is dat het een ondemocratische janboel is.
Wat ik dan wel weer mooi vind is dat we dat referendum moeten houden terwijl we voorzitter van de EU zijn
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_156395156
Alsof ik ga stemmen.
  zaterdag 26 september 2015 @ 10:59:16 #155
262 Re
Kiss & Swallow
pi_156395214
quote:
13s.gif Op zaterdag 26 september 2015 10:54 schreef hardromacore2.0 het volgende:
Alsof ik ga stemmen.
ik wel hoor, tegen Putin
  zaterdag 26 september 2015 @ 11:07:12 #156
38114 beantherio
pi_156395343
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 22:46 schreef ZOA het volgende:

[..]

Ik zie de EU en de VS nog niet actief oorlog voeren in hun buurlanden. Het is trouwens van den zotte om Russische veroveringsoorlogjes te gaan zitten verdedigen en dan vervolgens te wijzen naar de EU en de VS vanwege hun "bemoeienis". Hypocrisie ten top.
pi_156395401
quote:

Wat ik dus al zei: we worden als kleuters behandeld. En jij vind dat kennelijk wel okee. Maar ga dan niet doen alsof het probleem bij de kiezer ligt.
Het ligt bij beide partijen. Kiezers begrijpen vaak niet genoeg van de materie en politici maken daar gebruik van.

Die uitspraken van Rutte, die zijn heel bewust gedaan omdat Geert Wilders vliegen af te vangen. Dat gebeurt allemaal onder het mom van 'als wij de zaken niet zo simplistisch brengen, dan doet Geert het en kost het ons stemmen, en éígenlijk willen we ook geen cent meer naar Griekenland en voor iedereen 1000 eu erbij al weten we dat dat niet haalbaar is. We liegen dus eigenlijk niet echt'.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_156395414
quote:
13s.gif Op zaterdag 26 september 2015 10:54 schreef hardromacore2.0 het volgende:
Alsof ik ga stemmen.
Als het echt zo ver komt ga ik wel stemmen :)

I love stemmen! O+
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_156395474
quote:

[..]

Niet waar. Syriza's prioriteiten waren en zijn als volgt:
1. In de euro blijven
2. De deal afzwakken.

Dat hebben ze waargemaakt: Griekenland zit nog in de euro en, zoals Nielsch al zei, met de hervormingen die oorspronkelijk alleen voor het overbruggingshalfjaar bedoeld waren hebben ze een heel derde steunpakket gekregen.

De leden van Syriza die de prioriteiten andersom zagen en liever een grexit hadden gehad, hebben bij de laatste verkiezingen onder eigen naam meegedaan maar de meerderheid van de Syriza-regering niet ondermijnd.

De Grieken willen gewoon wat anders dan jij, accepteer dat nou gewoon.
pi_156395503
quote:
3s.gif Op zaterdag 26 september 2015 10:59 schreef Re het volgende:

[..]

ik wel hoor, tegen Putin
Kan ik ook op Putin stemmen?
pi_156395555
Wat is het probleem nu eigenlijk? Dat iedereen moet gaan betalen, en hervormen, en langer werken, minder geld te spenderen hebben, geen of minder zeggenschap over alles, wie kan daar nu tegen zijn?
Voor al uw dwaze oneliners en geavanceerde sofisterij
  zaterdag 26 september 2015 @ 11:31:10 #162
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_156395764
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 september 2015 08:05 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Politici vinden jouw soort geweldig. Het argument om - als het wel echt ergens om gaat - ook niks aan het volk te vragen.
Verkiezingen.
  zaterdag 26 september 2015 @ 11:32:59 #163
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_156395789
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2015 11:14 schreef Igen het volgende:

[..]

1. In de euro blijven
2. De deal afzwakken.
Zo werd het anders niet gebracht in de campagne :D!
  zaterdag 26 september 2015 @ 11:43:01 #164
440653 BarryOSeven
pi_156395949
Zou wel hard zijn als blijkt dat er een absolute status qua op het wereldtoneel is momenteel. Heren politici van alle wereldlanden weten dit net stabiel te houden.

Komt geenpeil met een burgerinitiatief even de hele status quo in de war schoppen waarna er atoombommen over en weer gaan vliegen en de hele wereld naar de klote gaat.
  zaterdag 26 september 2015 @ 12:11:18 #165
262 Re
Kiss & Swallow
pi_156396386
quote:
10s.gif Op zaterdag 26 september 2015 11:16 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Kan ik ook op Putin stemmen?
ja door tegen te stemmen c_/
  † In Memoriam † zaterdag 26 september 2015 @ 12:20:01 #166
230491 Zith
pls tip
pi_156396533
Goed initiatief, officieel gaat het om een verdrag met een land, maar het volk ziet het als een stem voor of tegen Putin.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_156396751
Het zullen ondertussen wel iets van 320k handtekeningen zijn. Toch leuk dat ze doen alsof ze die 300k nog niet gehaald hebben. Levert in ieder geval nog wat extra handtekeningen op voor de foutmarge.
pi_156396783
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2015 12:20 schreef Zith het volgende:
Goed initiatief, officieel gaat het om een verdrag met een land, maar het volk ziet het als een stem voor of tegen Putin.
wat? ik denk dat de meerderheid het ziet als een stem tegen de EU
pi_156396876
quote:
14s.gif Op vrijdag 25 september 2015 19:13 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Geenstijl draagt een behoorlijk politiek getinte boodschap uit. FOK! is vooral een verzamelbak voor allerlei figuren zonder dat het zelf stelling neemt. Een vreemde vergelijking is het vooral.
Deze man weet. _O_
pi_156397050
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2015 09:14 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Zo'n Pechtold kan vast wel numeriek onderbouwen of het verstandiger is miljoenen euro's naar Oekraine te verschepen (wat het Associatievedrag inhoudt) of dat het rendabeler is om dit geld in Nederland te investeren.
pi_156397074
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2015 01:26 schreef icloud het volgende:
Ik wil het feestje niet verpesten maar:

De tweede kamer is al akkoord gegaan
De eerste kamer is akkoord.
Brussel wil het verdrag begin 2016 in werking laten treden.
Plassterk noemt voorjaar 2016 als datum voor het referendum

Waar gaan we dan nog over stemmen? Het is besloten niks kunnen we nog veranderen.
https://twitter.com/fvdem(...)522747211776/photo/1

"Als het referendum er inderdaad komt, wordt de Nederlandse ratificatie tot dat moment opgeschort. En alle EU-landen moeten ermee instemmen.
Zo lang Nederland niet ratificeert kan het verdrag niet op 1 januari in werking treden, aldus Buitenlandse Zaken. Dat laatste wordt bevestigd door een woordvoerder van de Europese Commissie."
pi_156397627
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2015 12:32 schreef Romanus het volgende:

[..]

Tja dat krijg je als je onduidelijk bent als politiek. Ik zie dit persoonlijk pas als het begin, er zijn nog zoveel onderwerpen aan de kaak te stellen. TTIP bijvoorbeeld.
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_156397711
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 september 2015 13:18 schreef vipergts het volgende:

[..]

Tja dat krijg je als je onduidelijk bent als politiek. Ik zie dit persoonlijk pas als het begin, er zijn nog zoveel onderwerpen aan de kaak te stellen. TTIP bijvoorbeeld.
TTIP is véél belangrijker dan dit associatieverdrag inderdaad (overigens voert GeenStijl ook een kritische campagne tegen TTIP), maar een referendum over dit associatieverdrag zal natuurlijk met beide handen worden aangegrepen om de discussie breder te trekken dan alleen Oekraïne.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_156397715
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2015 12:32 schreef Romanus het volgende:

[..]

Dat krijg je als je als politiek jarenlang doordendert zonder te luisteren naar je volk.

Keur het niet goed, maar de politici hebben dit zelf over zich afgeroepen.
pi_156398080
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 september 2015 13:23 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Dat krijg je als je als politiek jarenlang doordendert zonder te luisteren naar je volk.

Keur het niet goed, maar de politici hebben dit zelf over zich afgeroepen.
Absoluut.
pi_156398294
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 september 2015 13:23 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

TTIP is véél belangrijker dan dit associatieverdrag inderdaad (overigens voert GeenStijl ook een kritische campagne tegen TTIP), maar een referendum over dit associatieverdrag zal natuurlijk met beide handen worden aangegrepen om de discussie breder te trekken dan alleen Oekraïne.
Tegen TTIP zijn ook al zat handtekeningen opgehaald voor een Europees Burger Initiatief. Groot Brittannië krijgt al een referendum over de EU. 2016 word een lastig jaar voor de Europese Unie.
pi_156398791
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 september 2015 13:55 schreef vipergts het volgende:
2016 word een lastig jaar voor de Europese Unie
Ik vrees voor een angstcampagne in Groot-Brittannië door de grote multinationals en de aan hen verwante politici. Een beetje zoals in het Schots referendum gebeurde.
pi_156400376
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 september 2015 13:55 schreef vipergts het volgende:

[..]

Tegen TTIP zijn ook al zat handtekeningen opgehaald voor een Europees Burger Initiatief. Groot Brittannië krijgt al een referendum over de EU. 2016 word een lastig jaar voor de Europese Unie.
Ik hoop ook dat de stemgerechtigden hun uitsprak eindelijk eens echt gaan doen. EU moet worden opgedoekt en terug naar de EEG met Schengen. Soevereine staten, met open grenzen en geen bemoeizuchtig en op machtsgericht bureaucratisch conglomeraat waar niemand zich mee kan identificeren.
Europa is te ingewikkeld om zich door 1 centrum te laten besturen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_156401919
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2015 15:57 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Ik hoop ook dat de stemgerechtigden hun uitsprak eindelijk eens echt gaan doen. EU moet worden opgedoekt en terug naar de EEG met Schengen. Soevereine staten, met open grenzen en geen bemoeizuchtig en op machtsgericht bureaucratisch conglomeraat waar niemand zich mee kan identificeren.
Europa is te ingewikkeld om zich door 1 centrum te laten besturen.
Een relevante column van Luuk Koelman in EU verband.

De bestuurslaag van de EU is zo overduidelijk corrupt, slecht, frauduleus, volkverneukend dat het gewoon niet leuk meer is.
Zij moeten weg en wij moeten dat realiseren en daarmee aantonen dat we deze openlijke zwijnerij en pure diefstal van de Europese burger niet accepteren:

http://www.koelman.com/2015/stukje-corruptie-cake/

Ja, schande, ik weet het. Maar nu de crux. De creditcards zijn gekoppeld aan de privé-rekeningen van de EU-ambtenaren. Ze kunnen met de kaart dus ook privé-uitgaven doen. Rijst als vanzelf de vraag: hoe zorgt de EU er nu voor dat u en ik niet opdraaien voor privé-uitgaven van ambtenaren? Antwoord: daar zorgt de EU helemaal niet voor. Uitvogelen welk deel van die 103 miljoen euro privé is en welk deel werkgerelateerd, dat vindt de EU - oh, de ironie - te duur. Bovendien zou het de privacy van de ambtenaren schaden en dat moeten we niet willen met zijn allen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Bart2002 op 26-09-2015 17:30:39 ]
pi_156402103
Wel mooi dat dit topic vooral niet gaat over wat er nu precies mis is met een associatieverdrag met Oekraïne.
  zaterdag 26 september 2015 @ 18:00:49 #181
78918 SeLang
Black swans matter
pi_156402511
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2015 11:14 schreef Igen het volgende:

[..]

1. In de euro blijven
2. De deal afzwakken.

Dat hebben ze waargemaakt: Griekenland zit nog in de euro en, zoals Nielsch al zei, met de hervormingen die oorspronkelijk alleen voor het overbruggingshalfjaar bedoeld waren hebben ze een heel derde steunpakket gekregen.

De leden van Syriza die de prioriteiten andersom zagen en liever een grexit hadden gehad, hebben bij de laatste verkiezingen onder eigen naam meegedaan maar de meerderheid van de Syriza-regering niet ondermijnd.

De Grieken willen gewoon wat anders dan jij, accepteer dat nou gewoon.
Syriza won begin dit jaar de verkiezingen juist met de inzet dat ze tegen een derde steunpakket waren. Sterker nog, deze zomer hebben ze er zelfs een referendum over gehouden en het volk geadviseerd om tegen te stemmen. Het volk stemde er inderdaad tegen. Maar twee dagen na het referendum hebben ze zelf een 180 graden draai gemaakt en hebben de deal waar het volk tegen had gestemd toch doorgevoerd, maar met slechtere voorwaarden dan het plan waar ze oorspronkelijk tegen hadden gestemd!
Mijn reisverslagen
pi_156402601
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2015 18:00 schreef SeLang het volgende:

[..]

Syriza won begin dit jaar de verkiezingen juist met de inzet dat ze tegen een derde steunpakket waren. Sterker nog, deze zomer hebben ze er zelfs een referendum over gehouden en het volk geadviseerd om tegen te stemmen. Het volk stemde er inderdaad tegen. Maar twee dagen na het referendum hebben ze zelf een 180 graden draai gemaakt en hebben de deal waar het volk tegen had gestemd toch doorgevoerd, maar met slechtere voorwaarden dan het plan waar ze oorspronkelijk tegen hadden gestemd!
Dan heb je niet opgelet, want Tsipras heeft er in de campagne nadrukkelijk op gewezen dat het referendum niet over het eurolidmaatschap ging en dat een 'nee' dus niet een grexit zou inhouden maar alleen zou dienen om de onderhandelingspositie te versterken.

Als het echt allemaal zo is zoals jij beweert, waarom heeft na de splitsing van Syriza de 'Volkseenheid', de nieuwe partij van de Tsipras-critici die uit Syriza zijn gestapt/gezet, dan welgeteld 0 zetels behaald in de afgelopen verkiezingen?

O ja, de moraal van het verhaal: de Grieken durven dus wel degelijk een nieuwe, radicale partij de grootste te maken, als die datgene probeert wat veel mensen graag willen.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 26-09-2015 18:15:32 ]
pi_156402868
quote:
14s.gif Op zaterdag 26 september 2015 17:36 schreef Xa1pt het volgende:
Wel mooi dat dit topic vooral niet gaat over wat er nu precies mis is met een associatieverdrag met Oekraïne.
-Een deel van het land wil het niet gevolg Rusland steunt die groep wat weer tot gevolg had dat er 198 Nederlanders in een veld verspreid lagen. En degene die het wel willen doen het alleen maar voor het gratis geld.
-Sowieso veroorzaakt de EU gigantische spanningen met Rusland en waarom? om 3 kutlandjes
-Het wordt maar door je strot geduwd iedere keer weer, en als het over een paar jaar gigantische hoeveelheden geld gaat kosten wil ik wel kunnen zeggen dat ik er een stem in heb gehad
-Die referendum wet is er en als het aan mij ligt komt er nog veel vaker zoiets op tafel, ik denk dat we de nationale en Europese politiek meer dan genoeg kansen hebben geboden om van Europa wat te maken als ik ze door middel van een referendum kort kan houden dan zal ik dat zeker doen

In mijn ogen is het tijd om met de bezem door Europa te gaan
  zaterdag 26 september 2015 @ 18:48:16 #184
78918 SeLang
Black swans matter
pi_156403356
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2015 18:05 schreef Igen het volgende:

[..]

Dan heb je niet opgelet, want Tsipras heeft er in de campagne nadrukkelijk op gewezen dat het referendum niet over het eurolidmaatschap ging en dat een 'nee' dus niet een grexit zou inhouden maar alleen zou dienen om de onderhandelingspositie te versterken.
Waarom haal je nu weer de euro erbij :? Dat is nooit een discussiepunt geweest. De EU wil de Grieken binnenhouden en de meerderheid van de Grieken (incl Syriza) wil dat ook. Dat is tot nu toe nog nooit anders geweest.

Waar het om ging: Syriza wou niet meer onder de knoet van de Troika en daarom waren ze tegen een derde steunpakket. Dat hebben ze tot het einde volgehouden, inclusief een referendum daarover deze zomer. En daarna hebben ze plotseling een 180 graden draai gemaakt en een slechtere deal geaccepteerd dan er oorspronkelijk lag.

quote:
Als het echt allemaal zo is zoals jij beweert, waarom heeft na de splitsing van Syriza de 'Volkseenheid', de nieuwe partij van de Tsipras-critici die uit Syriza zijn gestapt/gezet, dan welgeteld 0 zetels behaald in de afgelopen verkiezingen?
Omdat die de Grieken uit de euro willen hebben en het Griekse volk dat niet wil.
Mijn reisverslagen
pi_156404053
quote:
14s.gif Op zaterdag 26 september 2015 17:36 schreef Xa1pt het volgende:
Terwijl jij iemand af zat te maken die, inderdaad, geen sterke argumenten tegen het associatieverdrag had, gaf ik al mijn grootste tegenargument. Maar je verkoos daar niet op in te gaan, of wellicht heb je hem gemist.

Uit het verdrag: ’Oekraïne komt in aanmerking voor financiële bijstand via de relevante EU-mechanismen en -instrumenten voor financiering.'
En officiële wanbetaler Oekraïne kan zo een werkelijk bodemloze put worden om EU-subsidies in te dumpen. En raad eens wie dat mag betalen?

Met de reeds bestaande structurele geldstroom van noord-west naar zuid-oost heb ik niet meer argumenten nodig om, naast het grotere EU-vraagstuk, ook tegen het associatieverdrag inhoudelijk te zijn.
pi_156404062
Edit: Dubbel.
  zaterdag 26 september 2015 @ 20:22:20 #188
313372 Linkse_Boomknuffelaar
Stop de wapenlobby. Vrede!
pi_156405736
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 september 2015 13:23 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Dat zeker.
Nogmaals Geenstijl is absoluut mijn soort medium niet, ik kan niet goed tegen schreeuwlelijken namelijk, maar ze zijn wel actiebereid. Ik hoop dat ze nog een keer iets met het vele malen belangrijkere TTIP gaan doen.

Ik vind het treurig dat serieuze kranten als Volkskrant, Trouw en NRC het af laten weten op cruciale punten. Geenstijl dikt de waarheid ook wel aan, maar zaken compleet weglaten zoals sommige serieuze media poogt te doen, is ook een vorm van liegen. :{
  zaterdag 26 september 2015 @ 22:37:52 #189
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_156409895
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
pi_156410120
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 september 2015 20:22 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:

[..]

Dat zeker.
Nogmaals Geenstijl is absoluut mijn soort medium niet, ik kan niet goed tegen schreeuwlelijken namelijk, maar ze zijn wel actiebereid. Ik hoop dat ze nog een keer iets met het vele malen belangrijkere TTIP gaan doen.

Ik vind het treurig dat serieuze kranten als Volkskrant, Trouw en NRC het af laten weten op cruciale punten. Geenstijl dikt de waarheid ook wel aan, maar zaken compleet weglaten zoals sommige serieuze media poogt te doen, is ook een vorm van liegen. :{
Van Geenstijl hoef je bij TTIP denk ik niets te verwachten, sowieso voorlopig waarschijnlijk geen nieuwe referenda uit hun hoek. Je moet wel origineel blijven vermoed ik.

Desondanks sluit ik een referendumverzoek over TTIP uit andere hoek niet uit (volgens mij voldoende partijen en organisaties die er grote problemen mee hebben) en dan zal ik dat verzoek zeker steunen.
  zaterdag 26 september 2015 @ 22:56:51 #191
19479 Mr.J
Train, eat, sleep. Repeat.
pi_156410709
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2015 22:43 schreef UltraR het volgende:

[..]

Van Geenstijl hoef je bij TTIP denk ik niets te verwachten, sowieso voorlopig waarschijnlijk geen nieuwe referenda uit hun hoek. [...]
Dat baseer je op jouw eigen gebakken lucht. Je geeft geen enkele onderbouwing voor jouw stellingen. Zeg dan gewoon niets.
pi_156410831
[...]
  † In Memoriam † zaterdag 26 september 2015 @ 23:56:42 #194
230491 Zith
pls tip
pi_156412210
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_156412795
De revolutie is bijna een feit *O*

Het volk kan zich met een overweldigende meerderheid uitspreken tegen het associatieverdrag met Oekraïne. Er zal uiteraard ontkend worden dat dit verdrag de eerste stap naar EU-lidmaatschap is, maar dat is bij alle andere "nieuwe" EU-lidstaten ook zo gegaan.
pi_156412848
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2015 00:24 schreef JanKorteachternaam het volgende:
De revolutie is bijna een feit *O*

Het volk kan zich met een overweldigende meerderheid uitspreken tegen het associatieverdrag met Oekraïne. Er zal uiteraard ontkend worden dat dit verdrag de eerste stap naar EU-lidmaatschap is, maar dat is bij alle andere "nieuwe" EU-lidstaten ook zo gegaan.
Ja vast :'), Geenstijl en consorten kunnen lekker gaan rellen oppositiepartijen krijgen wellicht wat zetels erbij maar niet genoeg om mainstream partijen uit een volgende coalitie te houden. En dan begint het liedje weer van voren af aan
pi_156412870
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2015 00:27 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Ja vast :'), Geenstijl en consorten kunnen lekker gaan rellen oppositiepartijen krijgen wellicht wat zetels erbij maar niet genoeg om mainstream partijen uit een volgende coalitie te houden. En dan begint het liedje weer van voren af aan
Het gaat ook helemaal niet om het verdrag maar om te kijken of het kabinet "luistert" naar een raadgevend referendum.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
pi_156413148
quote:
Erg interessant

Alinea uit het artikel:
quote:
Poetin had een tegenvoorstel: zou Oekraïne zich aansluiten bij zijn Euraziatische Unie, samen met andere voormalige Sovjet-republieken, waaronder ook Armenië, dan kon Kiev rekenen op veel geld: miljarden aan subsidies, schuldkwijtscheldingen en tariefvrije importen. Janoekovitsj, die weliswaar bekend stond als pro-Russisch, maar die in werkelijkheid een gecompliceerde relatie onderhield met Poetin – die geen respect voor hem had – koos eieren voor z’n geld.
Poetin heeft gelijk. Oekraïne hoort niet bij de EU, maar bij de Euraziatische Unie.
pi_156413160
Als het referendum er komt, zal ongetwijfeld aan de politieke partijen worden gevraagd wat hun stemadvies is. Zij zullen dus moeten verantwoorden en onderbouwen waarom zij vóór of tegen hebben gestemd. Zal interessant zijn om de precieze beweegredenen te krijgen, bij bijvoorbeeld D66 weten we al dat die in ieder geval niet in het verdrag zelf liggen (immers heeft Pechtold dat verdrag niet gelezen). De Kiesraad zegt op haar eigen website dat er geld beschikbaar wordt gesteld voor het 'organiseren van het maatschappelijk debat over de wet'.

Ik heb veel respect voor de houding van de ChristenUnie. Zij geven aan voor het verdrag te zijn, maar zij zeggen ook de uitslag te zullen respecteren, zo hoort het te gaan.
pi_156413960
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2015 00:29 schreef Buster24 het volgende:

[..]

Het gaat ook helemaal niet om het verdrag maar om te kijken of het kabinet "luistert" naar een raadgevend referendum.
Ik reageerde vooral op het "muhrevolutie gejank"
  Forum Admin zondag 27 september 2015 @ 02:13:11 #201
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_156414185
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2015 00:52 schreef Childofthe90s het volgende:
Als het referendum er komt, zal ongetwijfeld aan de politieke partijen worden gevraagd wat hun stemadvies is. Zij zullen dus moeten verantwoorden en onderbouwen waarom zij vóór of tegen hebben gestemd. Zal interessant zijn om de precieze beweegredenen te krijgen, bij bijvoorbeeld D66 weten we al dat die in ieder geval niet in het verdrag zelf liggen (immers heeft Pechtold dat verdrag niet gelezen). De Kiesraad zegt op haar eigen website dat er geld beschikbaar wordt gesteld voor het 'organiseren van het maatschappelijk debat over de wet'.

Ik heb veel respect voor de houding van de ChristenUnie. Zij geven aan voor het verdrag te zijn, maar zij zeggen ook de uitslag te zullen respecteren, zo hoort het te gaan.
De christenunie laat zich de laatste jaren vooral gelden als integere partij. Natuurlijk makkelijker als je in de oppositie zit, maar dat gevoel heb ik al langer.

Los daarvan vind ik het alsnog raar dat ze voor dat verdrag zijn.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_156414240
quote:
7s.gif Op zondag 27 september 2015 02:13 schreef Straatcommando. het volgende:
Los daarvan vind ik het alsnog raar dat ze voor dat verdrag zijn.
Ik denk dat er ook bij de ChristenUnie geen diepgaande analyse van de (geopolitieke) gevolgen heeft plaatsgevonden, maar dat het 'go with the flow' was.
  zondag 27 september 2015 @ 11:02:41 #203
78918 SeLang
Black swans matter
pi_156417281
Ook dat nog

Mijn reisverslagen
  zondag 27 september 2015 @ 11:04:24 #204
78918 SeLang
Black swans matter
pi_156417319
Het is wel grappig hoe de EU geobsedeerd is met uitbreiding van het Reich terwijl het intern allemaal uit elkaar aan het vallen is...
Mijn reisverslagen
  zondag 27 september 2015 @ 11:06:17 #205
78918 SeLang
Black swans matter
pi_156417340
Mijn reisverslagen
pi_156417548
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2015 00:51 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

Erg interessant

Alinea uit het artikel:

[..]

Poetin heeft gelijk. Oekraïne hoort niet bij de EU, maar bij de Euraziatische Unie.
Oekraïne ligt volledig in Europa, nog geen vierkante meter ervan die in Azië ligt.

Bovendien is de Euraziatische Unie een grote grap, het draait daarin op geen enkele wijze om gezamenlijke maar enkel om Russische belangen.

En Putin heeft nooit gelijk, dat weet iedereen. 8-)
pi_156417745
Long read van Wierd Duk over het associatieverdrag:

quote:
GeenPeil-referendum gaat over onze verhouding tot Vladimir Poetin | ThePostOnline

Screen Shot 2015-09-06 at 17.09.25

Betaal mee aan het belangrijke en nuttige journalistieke werk van Wierd Duk en doneer via crowdfundsite Yournalism.nl!

Wie had gehoopt dat er een levendig, politiek inhoudelijk debat zou ontstaan rond GeenPeil, het initiatief van het Burgercomité EU, het weblog Geen Stijl en het Forum voor Democratie om een raadgevend referendum van de grond te krijgen over een associatieverdrag tussen de Europese Unie en Oekraïne, is bedrogen uitgekomen.

Niet alleen duurde het opmerkelijk lang voordat #geenpeil – de noemer waaronder het initiatief werd gelanceerd – door opiniemakers en de mainstream media werd opgemerkt, toen het er eenmaal op ging lijken dat de benodigde 300.000 handtekeningen inderdaad zouden worden gehaald, werd door tegenstanders vooral grof geschut ingezet. ‘Onzin-referendum’, was nog de minst zure poging tot diskwalificatie. De merkwaardigste bezwaren waren die waarin de initiatiefnemers voor ‘fascisten en nazi’s’ worden uitgemaakt. Burgers die gebruik maken van een democratisch recht zijn ‘fascisten’? Soms is het wel heel moeilijk om je in de denkwereld van anderen in te leven.

Het debat bleef dus uit. Jammer. Dan probeer ik het hier maar aan te wakkeren, een dag voor de deadline van de handtekeningenactie.

Tot nog toe zijn de voornaamste redenen waarom #geenpeil aandacht verdient, voor zover ik dit kan overzien, niet adequaat over het voetlicht gebracht. Zo ontbreken enkele kernbegrippen uit de geschiedenis van de totstandkoming van het associatieverdrag met Kiev. Bovendien worden de namen niet genoemd van een aantal belangrijke hoofdrolspelers. Waarom die er wel toe doen, zal ik uitleggen.

Om te begrijpen waarom voor de Russische president Vladimir Poetin het associatieverdrag tussen de Europese Unie en Oekraïne een brug te ver is, moeten we terug naar Praag. Hier werd op een Europese top in mei 2009 het ‘Eastern Partnership’ (EaP), het Oostelijk Partnerschap, van de Europese Unie geïntroduceerd.

Het EaP, zoals de afkorting ging luiden, was een poging om binnen het zogeheten ‘nabuurschapbeleid’ van de EU zes voormalige Sovjet-republieken nauwer aan de Europese Unie te binden. Voor een goed begrip: de Sovjet-Unie was een federatie met vijftien republieken, die ik hier allemaal ga noemen: Rusland, Wit-Rusland, Oekraïne, de drie Baltische landen Letland, Estland en Litouwen, Moldavië, verder Georgië, Azerbeidzjan en Armenië en de Centraal-Aziatische republieken (de ‘backwaters’) Kazachstan, Turkmenistan, Oezbekistan, Tadzjikistan en Kirgizië.

Estland, Letland en Litouwen waren in de jaren 2000 al toegetreden tot de EU en tot de Navo, het westerse militaire bondgenootschap. Via het EaP zouden Oekraïne, Armenië, Georgië, Moldavië, Azerbeidzjan en Wit-Rusland nu samenwerkingsverbanden met Brussel aangaan.

Dit rijtje van zes was van begin af merkwaardig en controversieel. Georgië was een jaar eerder, in 2008, notabene militair onder de voet gelopen door Rusland nadat de roekeloze Georgische president Michail Saakasjvili doelen in de separatistische regio Zuid-Ossetië, die (onrechtmatig) onder Russische controle viel, begon te bombarderen. In diens overmoed hoopte Saakasjvili, die in de Verenigde Staten had gestudeerd en gewerkt, op steun van Washington en de Navo.

Maar die kreeg hij vanzelfsprekend niet. ‘You’re alone in this’, had Saaskasjvili te horen gekregen, zo vertelde Colin Powell, de voormalige Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken, aan de BBC. Gevolg: Vladimir Poetin – destijds premier van Rusland – zwoer dat hij Saakasjvili ‘aan diens ballen ging ophangen’ en hij was hier ongetwijfeld ook in geslaagd als het Kremlin niet had besloten om haar militaire colonnes niet ver van de Georgische hoofdstad Tbilisi halt te laten maken.

Dit had een waarschuwing moeten zijn aan de bureaucraten in Brussel en aan de westerse leiders. Kennelijk stelt Vladimir Poetin westers gestook in de voormalige ‘Sovjet-ruimte’ niet op prijs. Leiders die hem daar uitdagen dreigt de oud-KGB’er ‘aan hun ballen op te hangen’ of hen te achtervolgen ‘tot op de plee’ en hen te vermoorden, zoals Poetin ooit zei in onvervalste Russische straattaal over separatistische Tsjetsjeense rebellenleiders. Die laatsten heeft hij inderdaad allemaal uitgeroeid.

Hier kun je van vinden wat je wilt, maar Washington zal het ook niet accepteren wanneer de Russen of Chinezen ineens anti-Amerikaanse regimes in Mexico of Canada (militair) zouden opbouwen en ondersteunen en hen zouden ophitsen tegen de Amerikaanse regering. En Poetin barbaars? Jazeker, maar wat zei Hillary Clinton ook alweer, na de westerse interventie in Lybië, over de brute moord op kolonel Gadaffi? Oh ja: ‘We came, we saw, he died!’ Ze moest er heel hard bij lachen en klapte daarbij in haar handen.

Maar we dwalen af.

Verder deed de aanwezigheid van Wit-Rusland in dit rijtje van zes wel heel raar aan. Wit-Rusland – Belaroes – is een soort reservaat, het is de laatste dictatuur in Europa, de besnorde president Aleksandr Loekasjenko, die er al decennia aan de macht is, kan zo de hoofdrol spelen als opperboer in een oude Sovjet-film over het ‘rijke leven op de kolchoz’.

Waarom streeft de EU nauwere banden na met zo’n ‘besmet’ land? “Om de democratische oppositie in het land te ondersteunen”, zeiden de initiatiefnemers van het Oostelijk Partnerschap bij de bekendmaking. Met andere woorden: de EU zal zich met de binnenlandse aangelegenheden van Wit-Rusland gaan bemoeien.

Ditzelfde – ‘Waarom?’ – kun je je ook afvragen over de contacten met Oekraïne. Daar regeerde immers de intens corrupte president Viktor Janoekovitsj. Iedereen herinnert zich de beelden van Janoekovitsj’ grotesk-kitscherige paleis, z’n privé-dierentuin en al die ander parafernalia waarmee een proleet die te veel spullen en geld heeft gestolen zich omringt.

RUSSIA PUTIN

Via het Eastern Partnership gingen Brussel, de Europese Unie, wij dus, met dit regime en met enkele andere hoogst bedenkelijke regeringsleiders uit die groep van zes om de tafel (ooit iets gelezen over de regerende Alijev-clan in Azerbeidzjan? Doen!).

Waarom?

Officieel omdat die bilaterale en multilaterale contacten deze landen zouden ‘beschaven’ en op allerlei terreinen zouden ontdoen van hun laatste post-Sovjet erfenissen. En: “The main goal of the Eastern Partnership is to create the necessary conditions to accelerate political association and further economic integration between the European Union and interested partner countries”, zo staat het in de Joint Declaration van mei 2009.

Het EaP, zo was de achterliggende gedachte, zou de jongere generaties in die landen leren om niet corrupt te zijn, om niet te stelen, om politieke conflicten niet met geweld op te lossen, om te begrijpen wat ‘kapitalisme’ is en wat ‘democratie’ inhoudt en hoe een ‘parlement’ functioneert, om mensenrechten te respecteren en homorechten, vrouwenrechten, transgenderrechten zelfs. Die slimme Oost-Europese jongeren stonden in de rij want allemaal hopen ze op een mooie, goed betaalde baan in Brussel.

Zo zouden, na de Baltische landen, uiteindelijk ook deze voormalige Sovjet-republieken worden geciviliseerd en klaar worden gestoomd om deel uit te maken van de grote, beschaafde Europese familie.

Oh, officieel ging het hier natuurlijk slechts om vrijhandelsverdragen en om de totstand brenging van liberalere visa-wetgeving.

Wie zo’n project uitdenkt is geopolitiek óf heel naïef óf heel geslepen. Welnu, we kunnen Radoslaw ‘Radek’ Sikorski en Carl Bidt van veel betichten – waaronder ook enkele duistere zaken – maar niet dat deze twee Europese politici en diplomaten naïef zouden zijn.

POLAND NEW SEJM SPEAKER

Sikorski en Bildt zijn de initiatoren van het Eastern Partnership. De eerste was destijds minister van Buitenlandse Zaken van Polen, Bildt was dit in Zweden. Beide mannen staan bekend als rabiate ‘neocons’ en ze haten Vladimir Poetin intens. Dat mag ik zo schrijven want ze winden in hun uitspraken en op social media geen doekjes om hun afkeer van de Russische president.

Met name de conservatief Carl Bildt, die bij een deel van het Zweedse electoraat extreme reacties oproept (check niet alleen de mentions op twitter en andere social media, maar ook de vele kritische artikelen in de Zweedse pers), maakte het de afgelopen jaren bont. In woeste tweets hield Bildt niet op uit te halen naar het Kremlin en naar Poetin. Tegelijkertijd riep hij de westerse gemeenschap op om in het conflict tussen Rusland en Oekraïne militair de kant te kiezen van Kiev. Toen Viktor Janoekovitsj de zijde van Poetin koos en hulp inriep tegen de pro-westerse opstandelingen op de Maidan, noemde Bildt hem op twitter een ‘Quisling‘ (landverrader).

Bildt is in de Zweedse pers veelvuldig in verband gebracht met Amerikaanse neoconservatieven als Paul Wolfowitz, Donald Rumsfeld en Dick Cheney, die het desastreus uitgepakte buitenlandse beleid van de regering Bush formuleerden. Hij wisselt tussen de politiek en het bedrijfsleven. In 2000 trad Bildt toe tot de leiding van de oliemaatschappij Ludin Oil, een firma die zich, volgens mensenrechtenorganisatie Human Rights Watch, tijdens de burgeroorlog in Soedan lieerde aan oorlogsmisdadigers.

ITALY EU INFORMAL FOREIGN MINISTERS MEETING

Bildt pleitte in 2003 in de International Herald Tribune voor regime change in Irak en, dus, voor de omverwerping van Saddam Hoessein. Hij staat erom bekend in belangrijke dossiers de politieke keuzes van de regeringen in Washington te volgen. Toen in 2014 klokkenluider Edward Snowden de Right Livelihood Award werd toegekend, zorgde Bildt er voor dat de traditionele uitreiking in het gebouw van het Zweedse ministerie van Buitenlandse Zaken niet kon doorgaan.

Radek Sikorski, een christen-democraat, gold lang als de glamourboy van de Oost-Europese diplomatie: voorbestemd om in Brussel een hoge functie te bekleden – wat wegens een afluisterschandaal dat hem ten val bracht uiteindelijk niet doorging. Sikorski is een kleurrijke persoonlijkheid: hij nam deel in de dissidentenbeweging Solidarnosc, vluchtte uit Polen, studeerde in Oxford, werd oorlogsfotograaf en won in 1988 de World Press Photo met een foto uit Afghanistan. Hij adviseerde Rupert Murdoch, werd in 1992 onderminister van Defensie en later van Buitenlandse Zaken.

Tussen 2002 en 2005 was Sikorski lid van het American Enterpise Institute, een neoconservatieve denktank, waaraan onder anderen ook Lynne Cheney, de vrouw van Dick Cheney, Newt Gingrich, Paul Wolfowitz en Ayaan Hirsi Ali waren of zijn verbonden.

Sikorski is getrouwd met de Amerikaanse publiciste en Pulitzer Price winnaar Anne Applebaum, die een mooi boek schreef over de Goelag-kampen, en die zich in de afgelopen jaren ontwikkelde tot een van de meest uitgesproken rechtse haviken in de relatie tot Rusland en Poetin.

In een berucht geworden opiniestuk voor de Washington Post in augustus 2014 zinspeelde Applebaum openlijk over een ‘total war‘ in Europa. “Is it hysterical to pepare for total war, or is it naive not to do so?”
Vanzelfsprekend zag zij in Vladimir Poetin de aanstichter van zo’n eventuele oorlog.

Uitgerekend deze twee mannen, gepokt en gemazeld in de ‘Atlantische wereld’, beide trouwe volgers van de lijn van Washington, het Pentagon en de Navo, stonden aan de basis van een project dat de relaties met Rusland ernstig onder druk zou zetten en zou beschadigen: het Eastern Partnership.

Was hun doel werkelijk het aanknopen van onschuldige handelsbetrekkingen tussen de zes oude Sovjet-republieken en de EU? Gezien hun biografieën en hun intensieve contacten met leidende neocons in de VS is dit onwaarschijnlijk. De neocons denken en handelen volgens de beruchte ‘Wolfowitz-doctrine’. Die luidt: “Ons voornaamste doel is het om te voorkomen dat er een nieuwe rivaal opstaat in de regio van de voormalige Sovjet-Unie of waar dan ook, die een bedreiging kan betekenen zoals de Sovjet-Unie dit ooit was”.

Toen deze tekst te veel stof deed oplaaien, werd hij vervangen door een mildere variant van hetzelfde gedachtengoed.

Rusland had zich in de jaren 2000, onder Vladimir Poetin, internationaal weer gemeld. Poetin erfde in 1999 een land dat ernstig in verval was geraakt onder de alcoholische en zieke president Boris Jeltsin. Rusland telde op geen enkel gebied meer mee. Internationaal was het land een lachertje geworden. Voor Poetin, de oud-KGB-officier, was deze situatie onacceptabel.

In vrij korte tijd slaagde Poetin erin om Rusland weer op poten te zetten. Met harde hand bestreed hij de chaos, in Tsjetsjenië en elders in de Kaukasus. Poetin was meedogenloos voor degenen die hem uitdagen, ook voor de democratische Russische oppositie. Hij is een autocraat – geen dictator – die geen weerwoord accepteert, maar die geliefd is bij een groot deel van zijn bevolking omdat hij ‘de Russen’ weer trots maakte op hun land.

Met die comeback onder Poetin daagde het Kremlin ook de Amerikaanse aanspraak uit de enige supermacht te zijn. Poetin benadrukt in zijn redes voortdurend het belang van een ‘multipolaire wereld’, als alternatief voor de ‘unipolaire Amerikaanse’ perceptie. Maar daarmee vond hij bij zijn Amerikaanse tegenspelers geen gehoor. Sterker, in Oekraïne kwam het bijna tot een openlijk militair conflict.

Het Westen steunde de afgelopen jaren met veel woorden, inzet en geld in Oekraïne, Georgië, Kirgizië en elders pro-westerse protestbewegingen, die zich verzetten tegen de traditionele invoed van Rusland in die landen en die aansturen op nauwere relaties met de Europese Unie en de Verenigde Staten. De ‘kleurenrevoluties’ worden die bewegingen genoemd. In Oekraïne was de kleur oranje.

Als gevolg van die oranjerevolutie in 2004/2005 kwam in Oekraïne een westers gezinde president aan het roer: Viktor Joesjtsjenko. Maar de oranjerevolutie liep uit op een deceptie: de corruptie werd niet minder, de nieuwe pro-westerseleiders vochten elkaar de tent uit, oligarchen hadden het land nog altijd in hun greep.

Die teleurstellingen effenden de weg voor de terugkeer van Viktor Janoekovitsj, de pro-Russische leider uit het gerussificeerde Oosten van Oekraïne, die in 2010 na reguliere verkiezingen het roer overnam. Onder zijn bewind begon Kiev, in het kader van het Eastern Partnership, besprekingen met Europa over een associatieverdrag.

Dit verdrag had in november 2013 moeten worden ondertekend tijdens een feestelijke top van het Eastern Partnership in Vilnius. Maar er kwam een reuzenkink in de kabel. Hoe de stemming destijds omdraaide, beschrijf ik in mijn boek over Angela Merkel (Merkel: koningin van Europa, Prometheus/Bert bakker, 2014). Hier een uittreksel:

“Angela Merkel, in die voor haar typische, een beetje voorovergebogen houding, stond in een ontvangstzaal van het presidentiële paleis in Vilnius, een glas witte wijn in haar rechterhand en haar gezicht op onweer. Het was eind november 2013. Europese staatshoofden en regeringsleiders, de politieke top van de Europese Unie (EU), een heel leger Europese ambtenaren, journalisten uit allerlei landen: ze waren allemaal naar de hoofdstad van Litouwen gekomen om hier de derde Eastern Partnership Summit bij te wonen.

Tussen de aanwezigen – en tussen de wandportretten van de Groothertogen van Litouwen – ontwaarde de Duitse bondskanselier ook de rijzige gestalte van de Oekraïense president Viktor Janoekovitsj. Met z’n lengte van 1.93 meter torende Janoekovitsj, zoals gewoonlijk, hoog uit boven de meeste gasten. Tussen de twee politici ontspon zich een ongemakkelijk gesprek.

Op camera-beelden, die later door de Litouwse presidentiële administratie werden vrijgegeven, werd hun ontmoeting vastgelegd.

‘Goed om u hier te zien,’ zei Merkel, aanvankelijk in het Engels. ‘Maar we hadden, laat ik het zo uitdrukken, meer verwacht.’

Het kwam er wat aarzelend uit. Maar Merkel was duidelijk geïrriteerd. Ze glimlachte zurig. De teleurstelling droop van haar gezicht.

Meestal probeerde Viktor Janoekovitsj zijn gesprekspartners met z’n fysieke dominantie en z’n zware stem te intimideren. Maar nu sloeg hij de ogen neer. De president voelde zich duidelijk niet op z’n gemak. Toen mompelde hij iets, in het Russisch, over Rusland en over de grote druk uit Moskou waar hij aan had blootgestaan. De leider van Oekraïne maakte een nogal hulpeloze indruk.

Waarom was Angela Merkel zo ontevreden?

De bijeenkomst in Vilnius, in het hart van één van die nieuwe, jonge oostelijke lidstaten van de Europese familie, had een feestje moeten worden. In het Paleis van de Groothertogen zou worden gevierd dat na Litouwen, Estland en Letland weer een aantal voormalige Sovjet-republieken bereid was om zich nauwer aan de Europese Unie te verbinden.

De locatie was vol symboliek. Vilnius, de barokke Hanzestad, had tot 1991 nog deel uitgemaakt van de Sovjet-Unie. In deze regio hadden eind jaren ’80 als hoogtepunt van de Zingende Revolutie honderdduizenden demonstranten een menselijke keten gevormd: de Baltische Weg, van de Estse hoofdstad Tallinn, via Riga in Letland tot aan Vilnius.

Langs zeshonderd kilometer stonden daar gewone Europese burgers, mannen, vrouwen, bejaarden zowel als kleine kinderen – twee miljoen mensen in totaal -, in een indrukwekkend protest tegen decennia van brute Sovjet-onderdrukking. Op die bewuste 23e augustus 1989 werd herdacht dat vijftig jaar geleden het Molotov-Ribbentrop Pact werd getekend – het niet-aanvalsverdrag waarin Nazi-Duitsland en Sovjet-Rusland hun invloedssferen in Oost-Europa hadden afgebakend. De Baltische landen, was daarin overeengekomen, vielen onder Moskou.

De drie Baltische staten hadden zich aan de Russische invloed weten te onttrekken door na hun onafhankelijkheid lid te worden van de Europese Unie en van de Navo. Ze waren inmiddels stevig ingebed in westerse economische- en militaire structuren en ze voelden zich beschermd door die verdragen.

Nu was het de beurt aan Oekraïne, Armenië, Moldavië, Georgië, Azerbeidzjan en mogelijk in de toekomst zelfs aan het dictatoriaal geregeerde en daardoor internationaal zeer geïsoleerde Wit-Rusland – de zes landen van het zogeheten Oostelijk Partnerschap – om diezelfde weg naar Europa af te leggen. Het Oostelijk Partnerschp was in 2008 opgezet, op initiatief van Polen en Zweden, als een manier om voormalige Sovjet-republieken aan de Europese Unie te binden. De een een stuk eerder dan de ander, dat sprak vanzelf. Te beginnen met vrijhandelsakkoorden en liberalere visa-regelingen.

Gastvrouw van de top in Vilnius was de Litouwse president Dalia Grybauskaite. De dame met het opmerkelijke, korte en geblondeerde jaren ‘80 kapsel was Europees Commissaris geweest, voordat zij in 2009 werd gekozen als eerste vrouwelijke president van Litouwen. Met haar zwarte band in karate en haar uitspraak dat ze desnoods ‘zelf een geweer’ zou pakken om haar land tegen vijanden (lees: Rusland) te verdedigen had Grybauskaite de reputatie opgebouwd op z’n minst zo tough te zijn als Angela Merkel, ze was een Baltische Iron Lady. ‘Ik heb een hekel aan leugenaars en aan mensen die te laat komen,’ zei de Litouwse in een interview. Die bekentenis leek op een waarschuwing aan enkele van haar gasten.

Hoogtepunt van de Litouwse top had de ondertekening moeten worden van een vrijhandelsverdrag en een Associatie-overeenkomst tussen de EU en Oekraïne. De voormalige Sovjet-republiek was groot en met 45 miljoen inwoners bevolkingsrijk, Oekraïne was een grote potentiële afzetmarkt. Het land, de historische ‘graanschuur van Europa’, was een voorname graanexporteur en beschikte over een belangrijke wapenindustrie, waar in het Westen met begerige ogen naar werd gekeken. Door Oekraïne liep bovendien een uitgebreid pijpleidingen-netwerk, waar bijna de helft van de immense Russische gasexport naar twaalf EU-staten doorheen werd gepompt. Oekraïne was een van de grootste stroomproducenten in Europa. En het land had havens aan de Zwarte Zee.

Na jaren van wanbeleid, als gevolg van incompetentie en grootschalige corruptie, lag de Oekraïense economie er desolaat bij. Het land was door oligarchen, frauduleuze ambtenaren, politici en criminelen leeggeplunderd. ‘Oekraïne is zo arm als Paraquay en zo corrupt als Iran’, schreef een Amerikaanse zakenkrant.

De scepsis over de ontwikkelingen in Oekraïne was in de EU steeds groter geworden. Brussel dreigde zaken te doen met een onbetrouwbaar bewind dat sterke criminele trekken vertoonde. Maar buurlanden als Polen en Litouwen bleven zich hard maken voor de samenwerking met Kiev. Onder de landen van het Oostelijk Partnerschap legde Oekraïne veruit het meeste gewicht in de schaal. Het slagen van het Partnerschap hing dan ook af van het voorbeeld dat juist deze voormalige Sovjet-republiek zou geven.

Slechts enkele dagen voor de top in Vilnius kwam er onverwacht nieuws uit Kiev: de ondertekening van de 900 pagina’s tellende associatie-overeenkomst kon niet doorgaan. Oekraïne, zo werd duidelijk, was gezwicht onder Russische druk. Moskou wilde niet dat Kiev zich aan het Westen zou binden. Vladimir Poetin had andere plannen met Oekraïne.

De Eastern Partnership Summit, de top waar Europa zichzelf weer eens had willen vieren, dreigde uit te lopen op een debacle. Eerder al had Armenië, eveneens onder Russische druk, afgezegd. In het autoritair bestuurde Azerbeidzjan en in het dictatoriaal geregeerde Wit-Rusland was nog veel te veel mis om over serieuze integratie met de EU te kunnen spreken. En nu ook Oekraïne afviel, bleven alleen Georgië en Moldavië over. Die twee landjes zetten hun plannen door en zouden in Vilnius overeenkomsten met Brussel paraferen. Maar om dat nou een hoogtepunt te noemen in de geschiedenis van de Europese Unie?

Daarom stond Angela Merkels gezicht op onweer toen zij, tijdens het aperitief voorafgaand aan het werkdiner, president Janoekovitsj aanschoot. Ze voelde zich bedrogen.

Jaren was er onderhandeld, sinds Kiev en de Europese Unie overeen kwamen dat de politieke banden zouden worden aangehaald en dat Oekraïne economisch binnen de Unie zou worden geïntegreerd. Een aantal vereisten was inmiddels doorgevoerd. Enkele politieke gevangenen waren vrijgelaten, hoewel de bekendste onder hen, Joelia Timosjenko – een voormalige premier die in 2011 was veroordeeld wegens machtsmisbruik – nog in de cel zat. Handelsrestricties waren opgeheven. En nu was al dat werk voor niets geweest. Merkel, die normaal gesproken voorzichtig opereert, maar er in dit soort situaties geen doekjes om windt, wreef het Janoekovitsj onmiddellijk in. Waar iedereen bij stond.

‘We hadden meer verwacht.’

Viktor Janoekovitsj draaide met z’n ogen en schudde z’n hoofd, als om aan te geven dat de situatie hem boven het hoofd was gegroeid. Toen kwam het hoge woord eruit:

‘De economische situatie in Oekraïne is buitengewoon moeilijk. En we hebben grote problemen met Moskou.’

Een jonge tolk wilde vertalen, maar Merkel, die immers goed Russisch kent, wuifde hem geïrriteerd weg. President Grybauskaite, die had gestudeerd aan de universiteit van Sint Petersburg en Russisch spreekt met een zangerig noords accent, mengde zich in het gesprek. Maar ook zij kon Janoekovitsj niet op andere gedachten brengen. De Oekraïner ging het akkoord niet tekenen.

‘Ik zou willen dat u naar mij luisterde,’ zei Janoekovitsj, en hij priemde nu driftig met zijn vinger. ‘Ik stond 3,5 jaar alleen in mijn onderhandelingen met Rusland, in zeer ongelijke posities. Een op een. Dat was niet makkelijk.’

Het verhaal kwam hier op neer.

Begin november had Vladimir Poetin een ontmoeting met Janoekovitsj georganiseerd op een militair vliegveld bij Moskou. Zo geheim was die bijeenkomst dat de Russen aanvankelijk ontkenden dat hij had plaatsgehad. In dat gesprek dreigde de Russische president met een import-blokkade van Oekraïense producten, met name van die uit het Oosten van het land, waar Janoekovitsj zijn machtsbasis had. Al in een eerder stadium had Rusland het de Oekraïners lastig gemaakt: door overdreven nauwgezette controles van vrachtvervoer aan de grens, door de import te weigeren van bepaalde producten en te schermen met een hogere gasprijs. Maar zou Poetin deze boycot doorzetten dan dreigden tienduizenden banen in Oekraïne op de tocht te komen staan. Het land zou miljarden euro’s aan inkomsten mislopen.

Poetin had een tegenvoorstel: zou Oekraïne zich aansluiten bij zijn Euraziatische Unie, samen met andere voormalige Sovjet-republieken, waaronder ook Armenië, dan kon Kiev rekenen op veel geld: miljarden aan subsidies, schuldkwijtscheldingen en tariefvrije importen. Janoekovitsj, die weliswaar bekend stond als pro-Russisch, maar die in werkelijkheid een gecompliceerde relatie onderhield met Poetin – die geen respect voor hem had – koos eieren voor z’n geld.

Wat had hij ook van de EU te verwachten? Voor een volwaardig lidmaatschap van de Unie kwam Oekraïne de komende decennia niet in aanmerking. En geld? De EU had leningen in het vooruitzicht gesteld, ter hoogte van 610 miljoen euro, met uitzicht op een lening van het Internationaal Monetair Fonds (IMF) van een miljard. Maar onder allerlei strenge voorwaarden.

Dan was Poetins aanbod, hoewel gedaan met een vlijmscherp mes op tafel, een stuk aantrekkelijker.

De EU was er vanuit gegaan dat het vooruitzicht voor Oekraïne om deel uit te maken van de beschaafde Europese landengroep op zichzelf al een belangrijke drijfveer zou zijn voor ondertekening van het associatie-verdrag. Oekraïne had vanaf dat moment immers een Europese toekomst in vrijheid voor het grijpen: welvarend en met een stabiele democratische rechtsorde. Ooit. De Europese softpower zou ongetwijfeld winnen van de Russische hardpower. Maar, zoals wel vaker, hadden Europese politici en bureaucraten zich schromelijk vergist.

Janoekovitsj’ weigering kwam als een enorme schok. Ook in eigen huis. De bekendmaking dat Kiev niet zou tekenen, had in Oekraïne onder pro-westerse burgers een golf van protest losgemaakt. Duizenden mensen waren de straat op gegaan. Velen met blauwe Europese vlaggen. ‘We horen bij de Europese Unie, niet bij de Sovjet Unie!’, hadden die demonstranten op hun spandoeken geschreven. Er deigde een revolutionaire situatie te ontstaan.

In de aanloop naar Vilnius hadden onzekerheid en nervositeit overheerst. Voor het eerst had een voormalig Oostblok-land het aanbod afgeslagen om te integreren in het Westen. Dat was voor veel betrokkenen moeilijk te accepteren. Zij bleven hopen. Ging president Janoekovitsj, die dubbele signalen bleef afgeven, wellicht alsnog tekenen?

Vanuit haar cel had ook voormalig minister-president Joelia Timosjenko zich in het debat gemengd. Zij deed een dramatische oproep aan Janoekovitsj. Timosjenko, de vrouw met de kenmerkende, folkloritische haarvlecht, was een bijzonder controversiële politica, met een duistere geschiedenis van corruptie en machtsmisbruik. Maar ze was ook een charismatische oppositieleidster, van wie werd verwacht dat zij in de toekomst in de Oekraïense politiek nog een rol van betekenis zou spelen. Haar invrijheidsstelling en medische behandeling in Duitsland waren voorwaarden voor de EU om de ondertekening van het associatie-verdrag met Oekraïne door te laten gaan.

Het gerucht ging dat Angela Merkel zich tegenover haar schuldig voelde. Timosjenko was immers gevangen gezet nadat zij, op aandringen van Merkel en andere Europese leiders, in 2009 als premier van Oekraïne, tijdens een ‘gasoorlog’ met het Kremlin – waardoor ook in Europa huishoudens in de kou kwamen te zitten – een gasakkoord had gesloten met Moskou. Toen zij vervolgens in de oppositie belandde, werd tegen haar een strafzaak geopend omdat door haar toedoen Oekraïne door de gasdeal zou zijn benadeeld. Timosjenko werd veroordeeld tot zeven jaar cel.

Ook in de kwestie Timosjenko had president Janoekovitsj tot het laatste moment geaarzeld. Hij had geen zin om zijn meest geduchte politieke tegenstander vrij te laten. Daarop bood Julia Timosjenko uit zichzelf aan om in gevangenschap te blijven. Als het verdrag met Brussel er maar zou komen. ‘Ik geef u mijn woord,’ schreef zij, ‘dat ik mij op dezelfde dag dat u het verdrag ondertekent zal wenden tot Europese leiders om hen te vragen akkoord te gaan, ondanks dat niet aan alle voorwaarden is voldaan, inclusief die van mijn vrijlating.’

Timosjenko’s volwassen dochter Jevgenija begon zich steeds meer zorgen te maken. Zij riep in Duitslands grootste dagblad, Bild Zeitung, kanselier Merkel op om nu in te grijpen. Zij vreesde dat haar zieke moeder anders ‘dreigde te sterven’.

Dit was de gespannen sfeer die zich meester had gemaakt van de top in Vilnius en waarin Angela Merkel en Viktor Janoekovitsj elkaar spraken. Het gesprek leverde niets op.

De Duitse bondskanselier begreep toen nog niet dat de situatie veel ernstiger was dan zij tot dan had aangenomen. Het Oostelijk Partnerschap was voor Vladimir Poetin in alle opzichten een brug te ver gebleken. De Rus was bereid om elk middel in te zetten om het slagen van het project te ondermijnen. Desnoods ook militair.

De zes voormalige Sovjet-republieken waren, tot schrik van de verraste EU-functionarissen, die zich ineens met ouderwetse machtspolitiek zagen geconfronteerd, inzet geworden van een explosief geopolitiek steekspel tussen Rusland en het Westen, waarin ook de Verenigde Staten en de NAVO rollen zouden opeisen. Oekraïne werd het slagveld.

De mislukte top in Vilnius bleek de opmaat naar de grootste crisis uit Angela Merkels politieke loopbaan. In Europa dreigde een burgeroorlog.”

Wat was er gebeurd? Wel, de Europese Unie had met het Oostelijk Partnerschap hardball geopolitiek gespeeld. En verloren.

Voor Vladimir Poetin was het EaP van begin af een affront. Poetin had zelf grote plannen met zijn Euraziatische Unie, waar de zes voormalige Sovjet-republieken deel van zouden uit moeten maken. Met de Baltische landen al stevig in het westerse kamp, beschouwt het Kremlin verder afdrijven van voormalige Sovjet-regio’s naar het westen als een strategische bedreiging – ook al betreft het in het geval van het Oostelijk Partnerschap formeel alleen afspraken over vrijhandel en de opheffing van visa-beperkingen.

Vraag het aan Nederlandse politici, Tweede Kamerleden, die destijds bij de onderhandelingen over het Oostelijk Partnerchap betrokken waren en ze zullen zeggen: “We hadden helemaal niet in de gaten dat de Russen hier zo zwaar aan tilden. We gingen ervan uit dat het niet zo’n vaart zou lopen. En bovendien: soevereine staten mogen zelf beslissen met wie ze verdragen sluiten.”

Dit is typisch voor de manier waarop ‘men’ in Europa denkt: de wereld laat zich organiseren via verdragen tussen rationeel handelende soevereine staten. Maar het Kremlin denkt niet zo, Russen denken in invloedsferen – net als de Amerikanen trouwens. Wellicht beseft een gemiddeld Nederlands Kamerlid dit te weinig, maar geroutineerde en ervaren politici en diplomaten als Radek Sikorski en Carl Bildt, die sinds jaar en dag internationaal opereren, weten dit wel degelijk.

CRIMEA BERLUSCONI VISIT

Voor Poetin hadden zij onder de dekmantel van een Europees ‘nabuurschap’- project een vehikel opgetuigd om de Russische invloedssfeer in Oost-Europa nog verder aan te tasten en Moskou internationaal verder te isoleren. Wat de Navo militair deed – voormalige Oostblok-landen opnemen in het militaire bondgenootschap – deed de Europese Unie in zijn ogen via het Oostelijk Partnerschap.

Natuurlijk ontkennen EU-betrokkenen dat achter het EaP ‘kwade bedoelingen’ jegens Moskou schuilgaan en dat de associatieverdragen zijn bedoeld om Poetins Euraziatische Unie te frustreren. Dat is in het Kremlin echter wel de gevoelde uitkomst.

Hoe dan ook zette het EaP de betrekkingen tussen de deelnemende landen eerder op scherp dan die te verdiepen: al in 2011 boycotte Wit-Rusland de Eastern Partnership-top in Warschau omdat de “EU president Loekasjenko discrimineert”.
Loekasjenko mag wegens zijn dictatoriale beleid namelijk helemaal geen toppen bijwonen.

Uiteindelijk resulteerde het Oostelijk Partnerschap-project in de chaos van de top in Vilnius – en het is niet overdreven te stellen dat de hoog opgelopen controverse rond het EaP heeft bijgedragen aan het uitbreken van de burgeroorlog in Oekraïne.

Er schuilt een grote tragiek in die mislukking. Kiev was door Brussel een vette worst voorgehouden – ‘We have won!‘, weet u nog? – maar toen het tijd werd om aan het Europese geopolitieke speelkwartier consequenties te verbinden, had Europa geen enkel wapen in handen.

‘We’ willen de landen in Moskou’s invloedssfeer wel verleiden, maar hen beschermen als de woede van de Russische beer eenmaal is gewekt – anders dan met sancties – daartoe zijn we niet bereid. Dat kán de EU ook helemaal niet.

Brussel en ook Nederland hadden met het Oostelijk Partnerschap, dat weliswaar nog bestaat, maar feitelijk is mislukt, een veel te grote broek aangetrokken. Aangespoord door overmoedige macho-diplomaten van het type Sikorski en Bildt en geïllustreerd door die onvergetelijk kolderieke beelden van Hans van Baalen en Guy Verhofdstadt, de euforische ‘overwinnaars’ op de Maidan.

Hoe liep het af met de initiatiefnemers? Carl Bildt moest in oktober 2014 het veld ruimen toen er in Zweden een nieuwe regeringscoalitie aantrad. Op twitter voert hij nog altijd een persoonlijke vendetta tegen Poetin.

De aftocht van Radek Sikorski was smadelijker. De Pool, die al geen minister van Buitenlandse Zaken meer was maar parlementsvoorzitter, struikelde over een aantal onhandige uitspraken en optredens. Eerst loog hij dat Poetin in Moskou in 2008 aan de toenmalige Poolse premier Donald Tusk – inderdaad de huidige ‘president’ van Europa – zou hebben voorgesteld om Oekraïne onder elkaar ‘te verdelen’. Natuurlijk ontkende Tusk deze bizarre aantijging, waarop Sikorski moest erkennen dat zijn geheugen hem ‘in de steek had gelaten’.

Sikorski’s positie werd onhoudbaar toen een afgetapt gesprek in een restaurant (Waitergate) door Poolse media naar buiten werd gebracht. Gebruikmakend van veel schuttingtaal fileerde Sikorski daarin de Pools-Amerikaanse betrekkingen, waarin hij de Polen afschilderde als een ‘slavenvolk’ dat de Amerikanen ‘pijpt’. Ook noemde hij de Britse premier David Cameron een incompetente loser. Dat was een brug te ver. In juni van dit jaar moest ‘Radek’ aftreden.

Tegenwoordig loopt Sikorksi ondermeer internationale conferenties af, waar hij argumenteert dat zijn Oostelijk Partnerschap op geen enkele manier was bedoeld als een provocatie aan het adres van Vladimir Poetin.

Dit is de ongemakkelijke geschiedenis achter het associatieverdrag met Oekraïne. Dat verdrag is dus niet los te zien van een veelomvattender project: het Oostelijk Partnerschap.

Wellicht was het beter geweest om de Nederlandse burgers de vraag voor te leggen of zij zo’n Eastern Partnership een verstandig initiatief vinden en of zij het wenselijk vinden dat Brussel openlijk recruteert in Ruslands geopolitieke achtertuin.

Maar als het raadgevend referendum er onder de huidige vraagstelling komt, is ook dat een overwinning voor de democratie. Het zal hopelijk (Europese) politici wakker schudden en hen erop wijzen dat niet alleen Vladimir Poetin, maar ook westerse burgers hun bedenkingen hebben over de uitbreiding van de Brusselse invloed naar de voormalige Sovjet-ruimte.

Bovendien geeft het referendum burgers de gelegenheid en de aanleiding om eens gedetailleerder het besluitvormingsproces in de Europese Unie onder de loep te nemen en de beweegredenen van sommige hoofdrolspelers te analyseren. Bijvoorbeeld die van onze protagonisten Radek Sikorski en Carl Bildt.

Dit alles is, ongeacht de uitkomst van #geenpeil, voor u en voor mij pure winst.
Dat associatieverdrag is wat minder onschuldig dan voorstanders ervan dit voorstellen. Maar wrs is dat niet bekend bij iedereen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ryan3 op 27-09-2015 11:42:29 ]
I´m back.
pi_156418121
Wat kinderachtig trouwens dat we in Nederland maar 6 weken hebben om handtekeningen te verzamelen.

Beetje van ja ja democratie maar het moet niet te makkelijk worden voor de burger he :/.
pi_156418267
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2015 23:00 schreef RolandArthur het volgende:

[..]

Dat baseer je op jouw eigen gebakken lucht. Je geeft geen enkele onderbouwing voor jouw stellingen. Zeg dan gewoon niets.
Hallo zeg. Avondhumeurtje?
pi_156418715
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2015 11:32 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Dat associatieverdrag is wat minder onschuldig dan voorstanders ervan dit voorstellen. Maar wrs is dat niet bekend bij iedereen.
Goed stuk.
pi_156419079
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2015 11:58 schreef Kandijfijn het volgende:
Wat kinderachtig trouwens dat we in Nederland maar 6 weken hebben om handtekeningen te verzamelen.

Beetje van ja ja democratie maar het moet niet te makkelijk worden voor de burger he :/.
6 weken blijkt toch meer dan voldoende, nu maar hopen dat de mensen ook gaan stemmen, ook al is het referendum niet bindend je kunt wel laten zien wat je van deze manier van regeren vindt.
pi_156419321
quote:
10s.gif Op zondag 27 september 2015 11:04 schreef SeLang het volgende:
Het is wel grappig hoe de EU geobsedeerd is met uitbreiding van het Reich terwijl het intern allemaal uit elkaar aan het vallen is...
EU gaat dit allemaal niet overleven, hooguit 10 jaar geef ik ze.. en dan ben ik nog gul.
pi_156419376
quote:
10s.gif Op zondag 27 september 2015 13:03 schreef karton2 het volgende:

[..]

EU gaat dit allemaal niet overleven, hooguit 10 jaar geef ik ze.. en dan ben ik nog gul.
Welnee. De EU blijft gewoon bestaan.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_156419377
quote:
14s.gif Op zondag 27 september 2015 12:31 schreef Cracka-ass het volgende:

[..]

Goed stuk.
Ja, vraag is in hoeverre de geest van die Sikorski en Bidt nog steeds leeft bij onze Eurocraten. Ze stellen dat associatieverdrag dus erg neutraal en menslievend voor, maar op de achtergrond zit er een umkreisung idee achter van Rusland...
I´m back.
pi_156419521
quote:
1s.gif Op zondag 27 september 2015 13:06 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Hooguit in een kaalgestripte vorm van wat het nu is; soort algemeen contactorgaan zoals ons eigen Beneluxparlement. Geen verkiezingen meer voor het EU parlement, alleen maar elkaar informeren wat ons zoal bezig houdt.
Kwestie van tijd voordat landen soevereiniteit gaan terughalen vanuit Brussel en dan zakt het als een kaartenhuis in elkaar.
  zondag 27 september 2015 @ 13:41:54 #216
321876 Cherna
Fuck the System
pi_156420006
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2015 11:32 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Flinke lap tekst, maar thx
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_156420033
quote:
1s.gif Op zondag 27 september 2015 12:50 schreef vipergts het volgende:

[..]

6 weken blijkt toch meer dan voldoende, nu maar hopen dat de mensen ook gaan stemmen, ook al is het referendum niet bindend je kunt wel laten zien wat je van deze manier van regeren vindt.
Het blijkt voldoende voor GeenStijl die de financiele en technische middelen heeft ;).
pi_156420610
Denk dat ze het sowieso wel hebben gehaald.
pi_156421243
Vanavond om 19:00 uur dus een tussenstand. Denk wel dat het ondertussen op zo'n 320k staat.
pi_156424073
Vraag allemaal nog eventjes aan mensen om te tekenen.

Alsjeblieft.
(she/her)
pi_156425154
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2015 16:33 schreef Fylax het volgende:
Vraag allemaal nog eventjes aan mensen om te tekenen.

Alsjeblieft.
Doe het zelf :O
pi_156425404
Hoelang mag de Kiesraad eigenlijk doen over het natellen/controleren?
pi_156425506
quote:
1s.gif Op zondag 27 september 2015 13:06 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Heb je nou ook commentaar op wat Wierd Duk gepubliceerd heeft. Of is dat don't read, too long of andersom?

[ Bericht 1% gewijzigd door Ryan3 op 27-09-2015 18:25:12 ]
I´m back.
pi_156426689
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2015 11:58 schreef Kandijfijn het volgende:

Voor jan alleman is zes weken idd. veel te kort in tegenstelling tot grote organisaties die de media achter zich hebben kunnen het al binnen 24 uur fiksen.
pi_156426799
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2015 17:20 schreef Physsic het volgende:
Hoelang mag de Kiesraad eigenlijk doen over het natellen/controleren?
14 Oktober zal de definitieve uitslag bekend worden gemaakt door de kiesraad.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
  zondag 27 september 2015 @ 18:52:48 #226
440653 BarryOSeven
pi_156427635
8 minuutjes :D
pi_156427641
Spannend.
(she/her)
  zondag 27 september 2015 @ 18:53:39 #228
440653 BarryOSeven
pi_156427671
En dan hebben ze het net niet gehaald 299.541 of zo :P
pi_156427753
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2015 18:53 schreef BarryOSeven het volgende:
En dan hebben ze het net niet gehaald 299.541 of zo :P
Lol, zou wel een leuk scenario zijn.
Maar eh kiesraad gaat het toch nog na lopen, pas als zij zeggen dat er 12 ondertekenaars tekort komen, dan wordt het leuk... krijg je hertelling...
I´m back.
pi_156427765
Nog HEEEL even.
(she/her)
pi_156427801
2
(she/her)
pi_156427822
1
(she/her)
pi_156427871
442992 :o
(she/her)
pi_156427874
SOOOOW
pi_156427877
KOEKOEK RTATATATATTAT
(she/her)
pi_156427882
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2015 19:00 schreef Fylax het volgende:
442992 :o
Waar kan je dat zien?!?!
pi_156427892
Nou gefeliciteerd Jan _O_
pi_156427906
Mooi hoor :)
pi_156427912
442.000 ?
I´m back.
pi_156427916
Zullen ze de +500.000 halen met geschreven handtekeningen?
pi_156427933
Mooi.
I´m back.
  zondag 27 september 2015 @ 19:02:47 #243
440653 BarryOSeven
pi_156427944
Holy shit, nice mensen. Gefeliciteerd!
pi_156427946
-

[ Bericht 100% gewijzigd door #ANONIEM op 27-09-2015 19:03:07 ]
pi_156427968
Gaat toch zand in de machine gooien wrs... Laat het debat maar komen.
I´m back.
pi_156427984
Wow! w/
pi_156428010
Ik vind het alleen wel erg jammer van dat het kabinet de uitslag gewoon naast zich neer kan leggen :{ Dat is toch geen democratie? Dat is gewoon een schijndemocratie.
  zondag 27 september 2015 @ 19:05:21 #248
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_156428011
Allerjezust, bijna half miljoen
Say what?
  Moderator zondag 27 september 2015 @ 19:05:45 #249
257132 crew  Awsom
pi_156428026
Damnnnnnnn
pi_156428035
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2015 19:05 schreef vigen98 het volgende:
Ik vind het alleen wel erg jammer van dat het kabinet de uitslag gewoon naast zich neer kan leggen :{ Dat is toch geen democratie? Dat is gewoon een schijndemocratie.
Hoeveel hebben niet getekend?
pi_156428048
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2015 19:01 schreef MrGuma het volgende:
Zullen ze de +500.000 halen met geschreven handtekeningen?
Vraag ik me af, want als je alle valse stemmen er nog tussenuit moet halen.
pi_156428051
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2015 19:05 schreef hardromacore2.0 het volgende:

[..]

Dan kan je net zo goed de zetels van D66 weg doen als maar 30% kwam opdagen :')
pi_156428059
Laat dat referendum maar komen! _O_ _O_ _O_
Copthorne 2.0
pi_156428065
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2015 19:06 schreef d4v1d het volgende:

[..]

Vraag ik me af, want als je alle valse stemmen er nog tussenuit moet halen.
Ik gok op zo'n 30.000 valse stemmen maar meer dan genoeg over :P
pi_156428092
Dit aantal geeft mij vertrouwen in een deel van de Nederlandse bevolking. Ik ben blij.
(she/her)
  zondag 27 september 2015 @ 19:08:06 #256
440653 BarryOSeven
pi_156428103
Is het al op de staatsomroep te zien?
pi_156428127
Dit is historisch te noemen.
Is definitief vertrokken na een ban voor het opstaan tegen slechteriken
pi_156428138
HI STO RISCH
(she/her)
pi_156428146
W T F!!!!!!
pi_156428147
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2015 19:08 schreef BarryOSeven het volgende:
Is het al op de staatsomroep te zien?
Nee tuurlijk niet die zijn bang dat ze meer budgetcuts krijgen :P
pi_156428159
En dit zijn dus alleen de digitale handtekeningen, verwacht ook nog zo'n 25.000 normale handtekeningen.
pi_156428163
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2015 19:07 schreef vigen98 het volgende:

[..]

380.000 bevestigde stemmen, dus ook nog meer dan genoeg inderdaad :)
pi_156428164
Ik ben bezig om het aantal stemmen in een leuk plaatje te krijgen. Misschien leuk voor in de OP ofzo. Voor die laatste 5 uurtjes :@

* d4v1d verveelt zich.
pi_156428175
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2015 19:07 schreef vigen98 het volgende:

[..]

Hmm ja die zitten er ook nog tussen. Ben benieuwd.
pi_156428208
Het is nog maar het begin, de discussie moet nog komen, hier op FOK!, bij jou op je werk, overal.
I´m back.
pi_156428226
Nou dat moet wel een veilige marge zijn :D _O_
pi_156428229
443k. :o
pi_156428247
Kan iemand met HTML rechten deze even misbruiken?

<iframe src="http://www.geenstijl.nl/paginas/geenpeil2015countdown/tellert.html" frameborder="0" width="534" height="151"></iframe>
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_156428266
Hey de NOS heeft een push notificatie
pi_156428275
Nou is mijn handtekening dus niet doorslaggevend geweest en voel ik me niet meer speciaal :@
pi_156428282
quote:
17s.gif Op zondag 27 september 2015 19:12 schreef d4v1d het volgende:
Hey de NOS heeft een push notificatie
RTL ook. :D
pi_156428298
Ben wel benieuwd hoeveel handtekeningen er over blijven na foutcontrole.
pi_156428315
Van onder op.
I´m back.
  zondag 27 september 2015 @ 19:14:07 #274
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_156428321
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2015 19:05 schreef vigen98 het volgende:
Nee, dat heb je nu eenmaal bij representatiedemocratie, dan kun je moeilijk bindende referenda gaan houden.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
  Moderator zondag 27 september 2015 @ 19:14:15 #275
257132 crew  Awsom
pi_156428326
quote:
1s.gif Op zondag 27 september 2015 19:09 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

380.000 bevestigde stemmen
Waar staat dat? :P
pi_156428329
quote:
10s.gif Op zondag 27 september 2015 19:13 schreef Infection het volgende:
Ben wel benieuwd hoeveel handtekeningen er over blijven na foutcontrole.
380.000 zijn er al bevestigd ;)
pi_156428345
Tis je boy Mehmed.

pi_156428367
quote:
9s.gif Op zondag 27 september 2015 19:14 schreef Specularium het volgende:
Tis je boy Mehmed.

[ afbeelding ]
Dat word lache
pi_156428374
quote:
Tis je boy Mehmed.

[ afbeelding ]
Hij heeft zelf wel getekend :P
pi_156428379
quote:
Tis je boy Mehmed.

[ afbeelding ]
'Wish I was old and a little sentimental'
Porcupine Tee - Normal
pi_156428383
quote:
Tis je boy Mehmed.

[ afbeelding ]
Ja, hij had zich al bedacht. Inmiddels 'steunt' hij het referendum _O-
pi_156428429
Ook mooi om te zien hoe die teller maar door blijft gaan. In een aantal minuten al zo'n 300 bij gekomen.
pi_156428437
GeenPeil haalt 443.000 handtekeningen

AMSTERDAM -
Er komt een referendum over het associatieverdrag van de EU met Oekraïne. Weblog Geenstijl haalde meer dan genoeg handtekeningen binnen om dat voor elkaar te krijgen.

Foto: GeenPeil.nl
De actie GeenPeil haalde tot nu toe al meer dan 443.000 handtekeningen binnen. Er waren er 300.000 nodig.
GeenPeil is een initiatief van Burgercomité-EU, weblog GeenStijl en het Forum voor Democratie van eurofoob Thierry Baudet. Ze zijn tegen de uitbreidingsdrift van de EU, die volgens hen ten koste gaat van de Nederlandse democratie. Volgens hen komt de regering in Den Haag niet meer op voor de belangen van het Nederlandse volk, maar doet zij enkel nog wat Brussel wil.
De afgelopen weken hebben de initiatiefnemers met hulp van vrijwilligers campagne gevoerd om handtekeningen te verzamelen.
http://www.telegraaf.nl/b(...)andtekeningen__.html

Jippie! Macht aan de burger! Geen fascistisch Oekraine bij de EU!
pi_156428458

Juichen.rar
Genot
pi_156428549
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2015 19:05 schreef hardromacore2.0 het volgende:

[..]

Hoeveel hebben niet gestemd bij de verkiezingen van het Europees Parlement? Met die redenatie kunnen we dat parlement beter ook ontbinden.
  zondag 27 september 2015 @ 19:21:29 #286
389816 PowerLoungen
Duurt een kwartiertje
pi_156428572
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2015 19:17 schreef Zipportal het volgende:
[ afbeelding ]

Juichen.rar
Genot
Pechtold is nu heel mad :)
RED ONS HENNIEGOD
  zondag 27 september 2015 @ 19:21:44 #287
78918 SeLang
Black swans matter
pi_156428581
Haha! mooi dit
Mijn reisverslagen
pi_156428598
quote:
9s.gif Op zondag 27 september 2015 19:21 schreef PowerLoungen het volgende:

[..]

Pechtold is nu heel mad :)
Pechtold neemt maar wat extra vluchtelingen in huis.
pi_156428617
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2015 19:17 schreef Loekie1 het volgende:

Jippie! Macht aan de burger! Geen fascistisch Oekraine bij de EU!
Wat begrijp je niet aan raadgevend?
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
pi_156428645
Edensnator over 'n out
pi_156428657
geertwilderspvv twitterde op zondag 27-09-2015 om 19:23:20 GEWELDIG! GEFELICITEERD GEENPEIL EN GEFELICITEERD NEDERLAND! #REFERENDUM https://t.co/4NflGwhEUL reageer retweet
pi_156428658
emileroemer twitterde op zondag 27-09-2015 om 19:18:37 440.000 handtekeningen. Mooi dat Nederland zich kan gaan uitspreken over EU-verdrag! #GeenPeil reageer retweet
pi_156428693
quote:
10s.gif Op zondag 27 september 2015 19:23 schreef Infection het volgende:
geertwilderspvv twitterde op zondag 27-09-2015 om 19:23:20 GEWELDIG! GEFELICITEERD GEENPEIL EN GEFELICITEERD NEDERLAND! #REFERENDUM https://t.co/4NflGwhEUL reageer retweet
Mwuaahh Geertje!! _O-
Dat wordt weer +3 zetels in de peiling als de debatten gaan losbarsten.
pi_156428697
quote:
En dan linkt die naar de Televaag :')

PVV :')
pi_156428702
quote:
JUICHEN
pi_156428722
En dan zijn de enveloppen met meer dan 1 getekend formulier ook niet eens meegeteld.
pi_156428724
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2015 19:14 schreef vigen98 het volgende:

[..]

380.000 zijn er al bevestigd ;)
Dat kan niet, de kiesraad begint dinsdag pas met de controle, waarschijnlijk steeksproefgewijs.
pi_156428739
Arme printer wel
pi_156428743
Nou, wie start alvast het volgende referendum? Over TTIP of het vluchtelingenprobleem bijvoorbeeld.
pi_156428770
quote:
10s.gif Op zondag 27 september 2015 19:26 schreef Infection het volgende:
Nou, wie start alvast het volgende referendum? Over TTIP of het vluchtelingenprobleem bijvoorbeeld.
We zijn afhankelijk van wetten die worden ingediend, nu maar hopen dat de Kamer verdragen niet opeens 'stilzwijgend' gaat goedkeuren.
pi_156428771
quote:
10s.gif Op zondag 27 september 2015 19:26 schreef Infection het volgende:
Kweste van tijd voordat gaat gebeuren.
Die EU machine gaat zo hard vastlopen :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')