abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_156376546
Originele OP:

Nog geen berichtje van gezien op fok geloof ik. Geenpeil claimt inmiddels 255.000 handtekeningen binnen te hebben voor de aanvraag van het raadgevend referendum. Hieronder een inleidend tekstje van geenpeil voor degenen die niet bekend zijn met de aanleiding en het onderwerp van de referendumaanvraag.

quote:
Op 21 maart 2014 tekenden 28 regeringsleiders van EU-landen en de Oekraïnse premier Jatsenjoek een associatieverdrag tussen de Oekraïne en de EU. De EU zal de Oekraïne politiek en financieel steunen, de Oekraïne zal op haar beurt “Europese normen en maatstaven” invoeren. Is u ooit gevraagd wat u van deze expansie van de EU vindt?

GeenPeil vindt dat uw mening belangrijk is. Het is tijd dat wij als volk een duidelijk democratisch signaal naar Den Haag zenden. Daarom hebben we een raadgevend referendum aangevraagd. Hiervoor zijn 300.000 handtekeningen nodig voor 28 september. Dat is veel, maar met uw steun zeker haalbaar. Of u nu voor het associatieverdrag bent of juist tegen, uw stem dient gehoord te worden.

Zet uw handtekening door op “DIRECT TEKENEN” te drukken. Vul uw gegevens in en onderteken het formulier met uw handtekening. Vergeet niet daarna op de link in de verificatiemail te drukken, dit maakt uw digitale handtekening rechtsgeldig. Als u vragen heeft, kunt u op de pagina “hulp bij digitaal tekenen” kijken of uw vraag daar beantwoord wordt. Anders kunt u contact opnemen met democratie@geenstijl.nl. We helpen u graag.

U kunt de GeenPeil campagne verder helpen door GeenPeil.nl te delen met vrienden, familie en collega’s. Elke handtekening is nodig. Ook vindt u onder de tabbladen “mediaoverzicht” en “promotiemateriaal” in het menu hierboven meer informatie over de campagne en posters om uit te printen. Uw steun wordt zeer gewaardeerd!

STEUN ONS EN TEKEN NU!
Hoe denken jullie er over? Heeft het referendum nut of is het iets dat aan de landelijke en Europese politiek overgelaten moet worden?

Verder uiteraard de vraag of ze de laatste 45.000 ook binnen gaan halen. Het lijkt me erg krap worden voor 28 september. Ze zullen het voornamelijk van hun eigen bezoekers moeten hebben, aangezien ik er verder nergens iets van heb gezien.

Verder Geenstijl :')

En dooooooor....
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
pi_156376781
Idioten.
pi_156376911
quote:
Een indicatie over het aantal ingezamelde handtekeningen wil de Kiesraad tot die tijd niet geven, zegt directeur Melle Bakker. "We hebben meegemaakt dat ze zeiden 150.000 ondertekeningen bij de Belastingdienst te hebben ingeleverd en dat het er na telling slechts 110.000 bleken te zijn."
Had ik overheen gelezen.

http://nos.nl/artikel/205(...)ndse-democratie.html
Movistar oh Movistar!
Team Movistar Topic
pi_156376949
Waarom zijn het idioten ?
Jij vindt het geen probleem dat een land als Oekraine in de toekomst misschien bij de EU komt ?
En dat Oekraine financieel gesteund wordt.
pi_156376956
quote:
Wie zijn 'ze'? En waar dienden die handtekeningen bij de belastingdienst voor?
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
  vrijdag 25 september 2015 @ 17:36:37 #6
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_156377072
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 september 2015 17:31 schreef bluemoon23 het volgende:
Waarom zijn het idioten ?
Jij vindt het geen probleem dat een land als Oekraine in de toekomst misschien bij de EU komt ?
En dat Oekraine financieel gesteund wordt.
Het is nutteloos een Nederlands referendum te houden over een Europese aangelegenheid.
De EU heeft een associatieverdrag met zo ongeveer ieder land dat enigszins in de buurt ligt van Europa.

Hier een lijstje van de landen: http://ec.europa.eu/resea(...)20-hi-list-ac_en.pdf

Een associatieverdrag zegt in principe ook niets over het eventueel bij de EU komen van het desbetreffende land.
pi_156377346
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 17:36 schreef TweeGrolsch het volgende:

[..]

Het is nutteloos een Nederlands referendum te houden over een Europese aangelegenheid.
De EU heeft een associatieverdrag met zo ongeveer ieder land dat enigszins in de buurt ligt van Europa.

Hier een lijstje van de landen: http://ec.europa.eu/resea(...)20-hi-list-ac_en.pdf

Een associatieverdrag zegt in principe ook niets over het eventueel bij de EU komen van het desbetreffende land.
En misschien willen een heleboel mensen al die associatieverdragen wel helemaal niet, maar hadden ze daar simpelweg nooit iets over te zeggen. Nu kan dat voor het eerst wel en daar maakt men gebruik van.
En nee, een associatieverdrag gaat niet altijd over in een toetreding, maar een toetreding gaat wel altijd vooraf door een associatieverdrag.
pi_156377352
quote:
BartNijman twitterde op vrijdag 25-09-2015 om 15:58:49 @OrbisDomum We hadden die dag 150.000 totaal, alleen pas 110.000 geprint. Die hebben we weggebracht. Dus het klopt precies. reageer retweet
pi_156377407
Genieten man, die hele EU _O_
Zonder wrijving geen glans
  vrijdag 25 september 2015 @ 17:56:11 #10
262 Re
Kiss & Swallow
pi_156377490
tegen dat verdrag heb ik weinig, dus mocht er gestemd gaan worden stem ik die richting op (ligt aan de vraagstelling, mag dat een negatieve vraag zijn?)
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_156377648
quote:
3s.gif Op vrijdag 25 september 2015 17:56 schreef Re het volgende:
tegen dat verdrag heb ik weinig, dus mocht er gestemd gaan worden stem ik die richting op (ligt aan de vraagstelling, mag dat een negatieve vraag zijn?)
Als er een referendum komt, dan mag je voor of tegen het wetsvoorstel Goedkeuring van de op 27 juni 2014 te Brussel tot stand gekomen Associatieovereenkomst tussen de Europese Unie en de Europese Gemeenschap voor Atoomenergie en haar lidstaten, enerzijds, en Oekraïne, anderzijds stemmen.
  vrijdag 25 september 2015 @ 18:07:09 #12
262 Re
Kiss & Swallow
pi_156377692
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 18:04 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Als er een referendum komt, dan mag je voor of tegen het wetsvoorstel Goedkeuring van de op 27 juni 2014 te Brussel tot stand gekomen Associatieovereenkomst tussen de Europese Unie en de Europese Gemeenschap voor Atoomenergie en haar lidstaten, enerzijds, en Oekraïne, anderzijds stemmen.
de wet is er al dacht ik
  vrijdag 25 september 2015 @ 18:10:34 #13
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_156377730
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 17:23 schreef loni55 het volgende:
Idioten.
Echt veel zinnige inbreng heb je steeds niet met je fipo's he? :')

Ik denk dat ze het wel gaan halen, de eindsprint de laatste dagen gaat hard, zeker met de inmiddels gekomen media aandacht, en steeds meer mensen zien dit als een interessant democratisch experiment, net als ik :s)
Are we not savages, innately destined to maim and kill?
Blame it on the environment, heredity or evolution: we're still responsible
Our intelligence may progress at geometric rates
Yet socially we remain belligerent neonates
pi_156377734
quote:
3s.gif Op vrijdag 25 september 2015 18:07 schreef Re het volgende:

[..]

de wet is er al dacht ik
De wet zou er geweest zijn als het inleidende verzoek om een referendum onvoldoende handtekeningen had opgeleverd (daarom zijn de wetten voor de associatieverdragen met Georgië en Moldavië er wel).
Volgens de Kiesraad is als er een referendum komt en in meerderheid "Nee" wordt gestemd een nieuw wetsvoorstel nodig om de wet in te trekken of toch in te voeren.
(Bron: https://www.kiesraad.nl//(...)d-tegen-de-wet-stemt).
  vrijdag 25 september 2015 @ 18:13:51 #15
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_156377783
Het nogal specifieke onderwerp van deze petitie wekt de indruk dat de bedoeling erachter weinig integer is. Met kritiek op de EU heb ik geen moeite (die heb ik zelf ook) maar om daarvoor de reet van Poetin te gaan kussen vind ik een ander uiterste. Waarom niet over de Euro, over de vluchtelingen of over TTIP? Waarom over een onderwerp waar we nauwelijks iets van merken en waarbij (met een stem voor) nogal nadrukkelijk Russische belangen worden ondersteund? Ik vind het erg raar.
  vrijdag 25 september 2015 @ 18:14:48 #16
262 Re
Kiss & Swallow
pi_156377798
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 18:10 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

De wet zou er geweest zijn als het inleidende verzoek om een referendum onvoldoende handtekeningen had opgeleverd (daarom zijn de wetten voor de associatieverdragen met Georgië en Moldavië er wel).
Volgens de Kiesraad is als er een referendum komt en in meerderheid "Nee" wordt gestemd een nieuw wetsvoorstel nodig om de wet in te trekken of toch in te voeren.
(Bron: https://www.kiesraad.nl//(...)d-tegen-de-wet-stemt).
thnx, dat was me niet geheel helder, dus daar stemmen we dan voor of tegen, het wetsvoorstel. Het associatieverdrag met de EU komt dan ook in "gevaar" als wij het niet ratificeren?
pi_156377872
quote:
3s.gif Op vrijdag 25 september 2015 18:14 schreef Re het volgende:

[..]

thnx, dat was me niet geheel helder, dus daar stemmen we dan voor of tegen, het wetsvoorstel. Het associatieverdrag met de EU komt dan ook in "gevaar" als wij het niet ratificeren?
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat het associatieverdrag alleen geldig is als het door alle lidstaten in een wet is verankerd, maar dat kan ik zo snel niet terugvinden.
pi_156377996
298.000 handtekeningen zijn er nu. (Radio1)
Movistar oh Movistar!
Team Movistar Topic
  vrijdag 25 september 2015 @ 18:33:44 #19
402566 SgtPorkbeans
Emmenaren olé olé
pi_156378121

*O*
Jij woont hier ver vandaan, zeggen ze elders in het land
Dan zeg ik, insgelijks, u ook, a'j ‘t zien van dizze kant.
pi_156378205
Getekend en ik ga tegen stemmen mocht het referendum er komen.
pi_156378225
Ik hang de vlag uit als dit weer achter de rug is.
Deze topicreeks lijkt alle posts op te zuigen als een zwart gat.
M.i. is het allemaal niet zo'n big deal en het resultaat is w.s. nul komma nihil.
Ik moet toegeven dat mijn sentiment mede komt omdat ik GS pure meuk vind.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  vrijdag 25 september 2015 @ 18:41:09 #22
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_156378243
quote:
12s.gif Op vrijdag 25 september 2015 18:26 schreef RemcoW23 het volgende:
Er is nog een instantie die vervolgens gaat controleren of de handtekening allemaal wel echt zijn. En aangezien iedereen zo vaak kon stemmen als hij wou kan dat nog wel eens tegenvallen.
pi_156378292
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 18:13 schreef beantherio het volgende:
Het nogal specifieke onderwerp van deze petitie wekt de indruk dat de bedoeling erachter weinig integer is. Met kritiek op de EU heb ik geen moeite (die heb ik zelf ook) maar om daarvoor de reet van Poetin te gaan kussen vind ik een ander uiterste. Waarom niet over de Euro, over de vluchtelingen of over TTIP? Waarom over een onderwerp waar we nauwelijks iets van merken en waarbij (met een stem voor) nogal nadrukkelijk Russische belangen worden ondersteund? Ik vind het erg raar.
Het siert je niet echt dat jou standpunt om voor het associatieverdrag te zijn dat werkelijk alle doelstellingen van datzelfde associatieverdrag het tegenovergestelde bereikt is met als dieptepunten een burgeroorlog en een uit de lucht geknalde airliner en als hoogtepunt de Krim die zich aangesloten heeft bij Rusland..alleen maar vanwege de gedachtegang dat je 'de reet van Poetin' zou kussen
Ik heb nooit haast, daar heb ik geen tijd voor
pi_156378299
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 18:41 schreef TweeGrolsch het volgende:

[..]

Er is nog een instantie die vervolgens gaat controleren of de handtekening allemaal wel echt zijn. En aangezien iedereen zo vaak kon stemmen als hij wou kan dat nog wel eens tegenvallen.
Er zijn ook papieren handtekeningen direct naar Kiesraad/GS gestuurd die niet zijn meegeteld. 298k is alleen digitaal. Kan elkaar dus een beetje opheffen.
Movistar oh Movistar!
Team Movistar Topic
  vrijdag 25 september 2015 @ 18:44:05 #25
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_156378304
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 17:50 schreef UltraR het volgende:

[..]

En misschien willen een heleboel mensen al die associatieverdragen wel helemaal niet, maar hadden ze daar simpelweg nooit iets over te zeggen. Nu kan dat voor het eerst wel en daar maakt men gebruik van.
En nee, een associatieverdrag gaat niet altijd over in een toetreding, maar een toetreding gaat wel altijd vooraf door een associatieverdrag.
Want een referendum is de enige manier waarop 'mensen er iets over te zeggen hebben' ? Dan kunnen we alle wetten van Nederland wel ter discussie stellen.

Dat tweede argument slaat natuurlijk nergens op. Er gaan honderden zaken vooraf aan een toetreding. Voor een associatie verdrag zal er overleg zijn geweest, kunnen we het daar al wel stopzetten. Schijnt ook dat voorafgaand aan toetreding van landen bij de EU, andere EU landen al ambassades daar hadden! Snel! Sluit alle ambassades!
pi_156378326
quote:
Er kan alleen een referendum aangevraagd worden over wetten die zijn aangenomen nadat de referendumwet is aangenomen. Een referendum over de euro kan dus niet. Het TTIP is nog niet aangenomen dus daar kan nog geen referendum over aangevraagd worden.
pi_156378332
quote:
12s.gif Op vrijdag 25 september 2015 18:26 schreef RemcoW23 het volgende:
JAAAA
(she/her)
pi_156378386
Gaat lukken.
  vrijdag 25 september 2015 @ 18:49:52 #29
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_156378407
Mensen die GeenStijl afdoen als een stel idioten en dan zelf op Fok zitten :'). Dan ben je ook padje af hoor.

Ik zie GS er trouwens wel voor aan om te doen alsof het spannend is terwijl de 300k allang gehaald is.
2000 light years from home
pi_156378434
Vandaag weer de flyer aan 2 collega's laten zien. Hadden er nog niet over gehood en vonden het direct interesant en gingen tekenen.

Zo zie je maar dat het leeft en was er betere media aandacht aangegeven, dan zouden er meer dan ruim voldoende handtekeningen voor binnen komen.

Het is een prestatie van jewelste dat een internetblogje in 6 weken tijd, zonder media aandacht en zonder budget deze prestatie voor elkaar heeft gebracht.
  vrijdag 25 september 2015 @ 18:53:21 #31
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_156378491
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 18:49 schreef Merkie het volgende:
Mensen die GeenStijl afdoen als een stel idioten en dan zelf op Fok zitten :'). Dan ben je ook padje af hoor.

:D :D :D
Op vrijdag 12 juni 2015 21:03 schreef Danny het volgende:
Jup. Ben dan ook apetrots op je ;)
  vrijdag 25 september 2015 @ 18:53:22 #32
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_156378493
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 18:51 schreef Glider76 het volgende:
Vandaag weer de flyer aan 2 collega's laten zien. Hadden er nog niet over gehood en vonden het direct interesant en gingen tekenen.

Zo zie je maar dat het leeft en was er betere media aandacht aangegeven, dan zouden er meer dan ruim voldoende handtekeningen voor binnen komen.

Het is een prestatie van jewelste dat een internetblogje in 6 weken tijd, zonder media aandacht en zonder budget deze prestatie voor elkaar heeft gebracht.
Het grootste internetblog van Nederland.
Met gigantische media aandacht.
En een miljoenenbudget.
  vrijdag 25 september 2015 @ 18:54:00 #33
38114 beantherio
pi_156378521
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 18:43 schreef ZOA het volgende:

[..]

Het siert je niet echt dat jou standpunt om voor het associatieverdrag te zijn dat werkelijk alle doelstellingen van datzelfde associatieverdrag het tegenovergestelde bereikt is met als dieptepunten een burgeroorlog en een uit de lucht geknalde airliner en als hoogtepunt de Krim die zich aangesloten heeft bij Rusland..alleen maar vanwege de gedachtegang dat je 'de reet van Poetin' zou kussen
Ik ben niet perse voor het associatieverdrag maar ik ben absoluut tegen het steunen van de imperialistische ambities van Poetin en Rusland. Dat associatieverdrag en het geneuzel van de EU zijn futiliteiten vergeleken met de bedreiging voor de wereldvrede die het huidige Russische regime vormt. En buigen voor Rusland gaat je niet tegen ze beschermen.
  vrijdag 25 september 2015 @ 18:55:31 #34
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_156378567
quote:
Deze vraag stel je alleen maar omdat je niet capabel bent om te zoeken op Google. Had je dat wél gedaan, dan had je namelijk dit gevonden: https://www.rijksoverheid(...)aadgevend-referendum

Daaruit kan je de volgende conclusies trekken:
- Aanvragen raadgevend referendum kan pas vanaf 1 juli 2015
- Aanvragen raadgevend referendum kan alleen over wetten die zijn aangenomen, maar nog niet in werking zijn getreden

Je kan niet zomaar een random kwestie voordragen voor een referendum.

Lekker makkelijk schoppen dus van jouw kant, niet? Snoepje?
  vrijdag 25 september 2015 @ 18:56:00 #35
38114 beantherio
pi_156378585
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 18:45 schreef grimselman het volgende:

[..]

Er kan alleen een referendum aangevraagd worden over wetten die zijn aangenomen nadat de referendumwet is aangenomen. Een referendum over de euro kan dus niet. Het TTIP is nog niet aangenomen dus daar kan nog geen referendum over aangevraagd worden.
Dan zijn er vast nog wel andere wetten waar het over zou kunnen gaan. Het komt nogal schimmig over dat het juist over dit specifieke onderwerp gaat.
pi_156378586
Vrees alleen dat het niets gaat uithalen. Het is immers een ''raadgevend'' referendum dus de regering kan en zal het uiteindelijk naast zich neerleggen :(
  vrijdag 25 september 2015 @ 18:56:31 #37
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_156378602
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 18:56 schreef beantherio het volgende:

[..]

Dan zijn er vast nog wel andere wetten waar het over zou kunnen gaan. Het komt nogal schimmig over dat het juist over dit specifieke onderwerp gaat.
Noem eens wat wetten?
  vrijdag 25 september 2015 @ 18:58:37 #38
78918 SeLang
Black swans matter
pi_156378665
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 18:49 schreef Merkie het volgende:

Het is afgunst. GeenPeil had ook Fok!Peil kunnen heten maar de Fok!ertjes zie ik dit nog niet voor elkaar krijgen. Het is klasse dat GeenStijl dit voor elkaar heeft gekregen, wat je verder ook van die site vindt.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  vrijdag 25 september 2015 @ 18:59:18 #39
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_156378685
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 18:58 schreef SeLang het volgende:

[..]

Het is afgunst. GeenPeil had ook Fok!Peil kunnen heten. Het is klasse dat GeenSteil dit voor elkaar heeft gekregen, wat je verder ook van die site vindt.
Absoluut. En wat is er mis met meer democratie? Willen deze mensen liever in een totalitaire dictatuur leven? Daar lijkt het op.
  vrijdag 25 september 2015 @ 19:00:27 #40
440653 BarryOSeven
Fiat justitia ruat caelum
pi_156378727
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 18:59 schreef Merkie het volgende:

[..]

Absoluut. En wat is er mis met meer democratie? Willen deze mensen liever in een totalitaire dictatuur leven? Daar lijkt het op.
Als ik om mij heen vraag hebben vooral mensen zoiets van: "laat me met rust, heb genoeg aan mijn kop en kan er toch niets aan doen"
  vrijdag 25 september 2015 @ 19:02:06 #41
38114 beantherio
pi_156378763
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 18:55 schreef Merkie het volgende:

[..]

Deze vraag stel je alleen maar omdat je niet capabel bent om te zoeken op Google. Had je dat wél gedaan, dan had je namelijk dit gevonden: https://www.rijksoverheid(...)aadgevend-referendum

Daaruit kan je de volgende conclusies trekken:
- Aanvragen raadgevend referendum kan pas vanaf 1 juli 2015
- Aanvragen raadgevend referendum kan alleen over wetten die zijn aangenomen, maar nog niet in werking zijn getreden

Je kan niet zomaar een random kwestie voordragen voor een referendum.

Lekker makkelijk schoppen dus van jouw kant, niet? Snoepje?
Nou reageer eerst maar eens op wat ik zeg. Waarom een tiran in de kaart spelen terwijl je ook voor een onderwerp kunt kiezen dat er toe doet? Waarom dit specifieke onderwerp? Over makkelijk schoppen gesproken. :')

quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 18:56 schreef Merkie het volgende:

[..]

Noem eens wat wetten?
Ik organiseer geen petitie dus waarom zou ik dat doen?
pi_156378784
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 18:56 schreef beantherio het volgende:

[..]

Schimmig? Het is georganiseerd door het burgercomité EU en geenstijl. Logisch toch dat ze een onderwerp kiezen dat betrekking heeft op de EU.
pi_156378868
quote:

[..]

Het is afgunst.
Dat inderdaad.
  vrijdag 25 september 2015 @ 19:07:13 #44
78918 SeLang
Black swans matter
pi_156378923

Heerlijk, de sentimenten die dit losmaakt. Mensen vinden het gewoon fijn dat ze eindelijk een keer iets mogen zeggen over Europa, ook al wordt het genegeerd.

Guldens O+ ;(
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_156378967
Het was ook het enige ding dat nog na de invoering van de referendumwet maar nog voor de zomerpauze is aangenomen, en was dus überhaupt het enige eerste onderwerp waar een referendumaanvraag over mogelijk was.

Edit: Ik moet verkeerd gekeken hebben, zie post hieronder.

[ Bericht 14% gewijzigd door #ANONIEM op 25-09-2015 19:14:33 ]
pi_156379028
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 19:02 schreef beantherio het volgende:

[..]

Nou reageer eerst maar eens op wat ik zeg. Waarom een tiran in de kaart spelen terwijl je ook voor een onderwerp kunt kiezen dat er toe doet? Waarom dit specifieke onderwerp? Over makkelijk schoppen gesproken. :')
Er valt niets te kiezen. Je kunt alleen een raadgevend referendum proberen te organiseren over wetten die sinds 1 juli 2015 zijn goedgekeurd en geschikt zijn verklaard voor een referendum. Als het aan geenstijl lag, hadden ze een veel directer onderwerp gekozen, maar dat kan dus niet.

Hieronder de lijst van wetten waar je momenteel een referendum over kunt proberen te organiseren:

quote:
Wet houdende goedkeuring van de op 21 mei 2014 te Brussel tot stand gekomen Overeenkomst betreffende de overdracht en mutualisatie van de bijdragen aan het gemeenschappelijk afwikkelingsfonds
Publicatiedatum: 14 september 2015
Verzoek moet uiterlijk zijn ontvangen op: 12 oktober 2015
Wet verkorting duur voortgezette uitkering Appa
Publicatiedatum: 14 juli 2015
U kunt geen verzoek meer indienen
Luchtvaartverdrag tussen het Koninkrijk der Nederlanden en de Republiek Colombia
Verdrag tussen het Koninkrijk der Nederlanden en het Vlaamse Gewest betreffende de aanleg van de Nieuwe Sluis Terneuzen
Wijzigingen van het Protocol van Kyoto bij het Raamverdrag van de Verenigde Naties inzake klimaatverandering
Associatieovereenkomst tussen de EU en de Europese Gemeenschap voor Atoomenergie en haar lidstaten, enerzijds en de Republiek Moldalvië, anderzijds
Publicatiedatum: 10 juli 2015
Associatieovereenkomst tussen de EU en de Europese Gemeenschap voor Atoomenergie en haar lidstaten, enerzijds, en Georgië, anderzijds
Associatieovereenkomst tussen de EU en de Europese Gemeenschap voor Atoomenergie en haar lidstaten, enerzijds, en Oekraïne, anderzijds
Verzoek moet uiterlijk zijn ontvangen op: 28 september 2015
Wet toezicht kredietunies
Publicatiedatum: 9 juli 2015
Verdrag inzake sociale zekerheid tussen het Koninkrijk der Nederlanden en de Republiek Chili
Publicatiedatum: 7 juli 2015
bron: https://www.referendumovereenwet.nl/allewetten
  vrijdag 25 september 2015 @ 19:12:42 #47
38114 beantherio
pi_156379083
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 september 2015 19:08 schreef Igen het volgende:
Het was ook het enige ding dat nog na de invoering van de referendumwet maar nog voor de zomerpauze is aangenomen, en was dus überhaupt het enige eerste onderwerp waar een referendumaanvraag over mogelijk was.
Het had fijn geweest als het over een onderwerp ging waar ik achter kon staan (in de zin van dat ik zo'n petitie had kunnen tekenen). Nu zet je je feitelijk af tegen de "tirannie" van de EU door een andere tiran (direct of indirect) te steunen. Dit voelt helemaal niet goed. :{
  vrijdag 25 september 2015 @ 19:12:43 #48
440653 BarryOSeven
pi_156379084
Ook zo debiel. Op Editie NL geloof ik net:

Een referendum is geen goed plan omdat je alleen maar ja of nee kunt stemmen, er zijn natuurlijk veel meer mogelijkheden.

Nou dan moeten die politici eens gaan doen waarvoor ze zijn aangenomen: luisteren naar wat het volk wil en een plan presenteren waar het volk Ja op stemt.

Verder is het natuurlijk bizar dat dit niet kan, maar stemmen op een aantal partijtjes met allemaal meningen wel. Laat ons dan op de meningen stemmen.
pi_156379120
Georgie en Moldavië, nog een paar van die schurkenstaten waar de EU niets bij te zoeken heeft.
En wat waarschijnlijk een bodemloze put gaat worden.
pi_156379133
quote:

[..]

Het is afgunst. GeenPeil had ook Fok!Peil kunnen heten maar de Fok!ertjes zie ik dit nog niet voor elkaar krijgen. Het is klasse dat GeenStijl dit voor elkaar heeft gekregen, wat je verder ook van die site vindt.
Geenstijl draagt een behoorlijk politiek getinte boodschap uit. FOK! is vooral een verzamelbak voor allerlei figuren zonder dat het zelf stelling neemt. Een vreemde vergelijking is het vooral.
pi_156379205
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 18:59 schreef Merkie het volgende:

[..]

Absoluut. En wat is er mis met meer democratie?
Ligt er nogal aan wat voor onderwerpen het betreft. Maar de suggestie dat dit meer democratie gaat brengen en GS ten strijde trekt tegen de ondergang van de democratie is vrij onzinnig. Er komt niets constructiefs uit dit referendum naar voren en stemmen tegen een dergelijk associatieverdrag terwijl daar an sich weinig mis mee is slaat ook nergens op. "Ja, maar het gaat om het geluid!" :')
pi_156379344
quote:
14s.gif Op vrijdag 25 september 2015 19:16 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Ligt er nogal aan wat voor onderwerpen het betreft. Maar de suggestie dat dit meer democratie gaat brengen en GS ten strijde trekt tegen de ondergang van de democratie is vrij onzinnig. Er komt niets constructiefs uit dit referendum naar voren en stemmen tegen een dergelijk associatieverdrag terwijl daar an sich weinig mis mee is slaat ook nergens op. "Ja, maar het gaat om het geluid!" :')
Er is genoeg mis met dat associatieverdrag...
pi_156379375
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 19:20 schreef ZOA het volgende:

[..]

Er is genoeg mis met dat associatieverdrag...
Vertel?
pi_156379442
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 18:54 schreef beantherio het volgende:

[..]

Ik ben niet perse voor het associatieverdrag maar ik ben absoluut tegen het steunen van de imperialistische ambities van Poetin en Rusland. Dat associatieverdrag en het geneuzel van de EU zijn futiliteiten vergeleken met de bedreiging voor de wereldvrede die het huidige Russische regime vormt. En buigen voor Rusland gaat je niet tegen ze beschermen.
Dat associatieverdrag bleek tot nu toe anders een veel grotere bedreiging voor vrede dan Rusland
pi_156379475
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 september 2015 19:21 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Vertel?
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 september 2015 19:21 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Vertel?
Dat doe ik al vanaf November 2013.. zoek het maar op
pi_156379500
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 19:24 schreef ZOA het volgende:

[..]

[..]

Dat doe ik al vanaf November 2013.. zoek het maar op
Ik ben overtuigd.

:')
pi_156379557
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 18:54 schreef beantherio het volgende:

[..]

^O^
pi_156379674
quote:
10s.gif Op vrijdag 25 september 2015 19:25 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Ik ben overtuigd.

:')
Ik zal je nog even helpen..

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/trb-2014-160.html

Artikel 1 Doelstellingen

1. Er wordt een associatie tot stand gebracht tussen de Unie en haar lidstaten, enerzijds, en Oekraïne, anderzijds.
2. Deze associatie heeft ten doel:
a. geleidelijke toenadering tussen de partijen te bewerkstelligen op basis van gemeenschappelijke waarden en nauwe en geprivilegieerde banden, en de associatie van Oekraïne met het EU-beleid en de deelname aan programma's en agentschappen te vergroten;
b. een passend kader voor een versterkte politieke dialoog tot stand te brengen over alle zaken van wederzijds belang;
c. vrede en stabiliteit te bevorderen, bewaren en versterken, zowel op regionaal als op internationaal niveau, in overeenstemming met de beginselen van het Handvest van de Verenigde Naties en van de Slotakte van Helsinki van 1975 van de Conferentie over veiligheid en samenwerking in Europa en met de doelstellingen van het Handvest van Parijs voor een Nieuw Europa van 1990;
d. de voorwaarden te scheppen voor versterkte economische en handelsrelaties in het licht van de geleidelijke integratie van Oekraïne in de interne markt van de EU, onder meer door het opzetten van een diepe en brede vrijhandelsruimte als bepaald in titel IV (Handel en daarmee verband houdende aangelegenheden) van deze Overeenkomst, en de inspanningen van Oekraïne te ondersteunen om de overgang naar een goed functionerende markteconomie te voltooien, onder meer door de wetgeving geleidelijk af te stemmen op de EU-wetgeving;
e. de samenwerking te versterken op het gebied van justitie, vrijheid en veiligheid, om zo de rechtsstaat en het respect voor de mensenrechten en de fundamentele vrijheden te versterken;
f. de voorwaarden te scheppen voor steeds nauwere samenwerking op andere gebieden van wederzijds belang.
pi_156379702
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 19:31 schreef ZOA het volgende:

[..]

Ik zal je nog even helpen..

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/trb-2014-160.html

Artikel 1 Doelstellingen

1. Er wordt een associatie tot stand gebracht tussen de Unie en haar lidstaten, enerzijds, en Oekraïne, anderzijds.
2. Deze associatie heeft ten doel:
a. geleidelijke toenadering tussen de partijen te bewerkstelligen op basis van gemeenschappelijke waarden en nauwe en geprivilegieerde banden, en de associatie van Oekraïne met het EU-beleid en de deelname aan programma's en agentschappen te vergroten;
b. een passend kader voor een versterkte politieke dialoog tot stand te brengen over alle zaken van wederzijds belang;
c. vrede en stabiliteit te bevorderen, bewaren en versterken, zowel op regionaal als op internationaal niveau, in overeenstemming met de beginselen van het Handvest van de Verenigde Naties en van de Slotakte van Helsinki van 1975 van de Conferentie over veiligheid en samenwerking in Europa en met de doelstellingen van het Handvest van Parijs voor een Nieuw Europa van 1990;
d. de voorwaarden te scheppen voor versterkte economische en handelsrelaties in het licht van de geleidelijke integratie van Oekraïne in de interne markt van de EU, onder meer door het opzetten van een diepe en brede vrijhandelsruimte als bepaald in titel IV (Handel en daarmee verband houdende aangelegenheden) van deze Overeenkomst, en de inspanningen van Oekraïne te ondersteunen om de overgang naar een goed functionerende markteconomie te voltooien, onder meer door de wetgeving geleidelijk af te stemmen op de EU-wetgeving;
e. de samenwerking te versterken op het gebied van justitie, vrijheid en veiligheid, om zo de rechtsstaat en het respect voor de mensenrechten en de fundamentele vrijheden te versterken;
f. de voorwaarden te scheppen voor steeds nauwere samenwerking op andere gebieden van wederzijds belang.
Met de inhoud ben ik in grote lijnen bekend, maar de vraag was niet hoe het er uit ziet.
  vrijdag 25 september 2015 @ 19:34:54 #60
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_156379757
quote:
14s.gif Op vrijdag 25 september 2015 19:16 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Het zegt wat als wij het met elkaar eens zijn.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_156379804
quote:
14s.gif Op vrijdag 25 september 2015 19:33 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Met de inhoud ben ik in grote lijnen bekend, maar de vraag was niet hoe het er uit ziet.
quote:
14s.gif Op vrijdag 25 september 2015 19:33 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Waarom moet ik dan vertellen wat er mis mee is?
Werkelijk alles is mis met het door de strot duwen van dit associatieverdrag waar zowel onderdanen van de EU en meer als de halve Oekraine niet achter staan...
pi_156379844
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 19:36 schreef ZOA het volgende:

[..]

[..]

Hmmm, geen flauw idee.

OMDAT DIT REFERENDUM TOCH GAAT OVER HET ASSOCIATIEVERDRAG?!
  vrijdag 25 september 2015 @ 19:39:16 #63
38114 beantherio
pi_156379873
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 19:23 schreef ZOA het volgende:

[..]

Dat associatieverdrag bleek tot nu toe anders een veel grotere bedreiging voor vrede dan Rusland
Zoals ik eigenlijk al eerder zei: wijken voor tirannie heeft ook een prijskaartje. De geschiedenisboeken staan vol met voorbeelden daarvan. En de Russen zijn echt wel een bedreiging.
pi_156379899
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 19:36 schreef ZOA het volgende:
Werkelijk alles is mis met het door de strot duwen van dit associatieverdrag waar zowel onderdanen van de EU en meer als de halve Oekraine niet achter staan...
Door de strot duwen, gekozen parlement kiest er toch voor?
Ja inderdaad, het is een beetje een zooitje aldaar, maar onze veiligheid en de veiligheid van een groot deel van de uks acht ik vrij belangrijk.
pi_156379990
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 19:39 schreef beantherio het volgende:

[..]

Zoals ik eigenlijk al eerder zei: wijken voor tirannie heeft ook een prijskaartje. De geschiedenisboeken staan vol met voorbeelden daarvan. En de Russen zijn echt wel een bedreiging.
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 19:39 schreef beantherio het volgende:

[..]

Dat Russen een bedreiging zijn is een mening wat je met geen enkel feit kan onderbouwen...de dreiging van het door het de strot duwen door de EU van het associatieverdrag is na November 2013 duidelijk geworden ... een staatsgreep in Oekraine die ontaard in een burgeroorlog ....
pi_156380026
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 19:43 schreef ZOA het volgende:

[..]

[..]

Dat Russen een bedreiging zijn is een mening wat je met geen enkel feit kan onderbouwen...de dreiging van het door het de strot duwen door de EU van het associatieverdrag is na November 2013 duidelijk geworden ... een staatsgreep in Oekraine die ontaard in een burgeroorlog ....
Maar kun je ook nog vertellen wat er mis is met het aangaan van een associatieverdrag met Oekraïne of blijft het hierbij?
pi_156380080
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 19:40 schreef hardromacore2.0 het volgende:

[..]

Ja inderdaad, het is een beetje een zooitje aldaar, maar onze veiligheid en de veiligheid van een groot deel van de uks acht ik vrij belangrijk.
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 19:40 schreef hardromacore2.0 het volgende:

[..]

In Oekraine is er niets meer gekozen na Maidan...
  vrijdag 25 september 2015 @ 19:49:53 #68
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_156380185
quote:
6s.gif Op vrijdag 25 september 2015 03:28 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:

[..]

Eh nee, ik zie graag dat het wel gaat lukken, alleen ben ik totaal geen fan van Geenstijl en dergelijke zooi.
Desondanks heb ik wel getekend en heb ik zelfs anderen opgeroepen hetzelfde te doen. :7
Dus daarom is aandacht in populaire media maar stom en slecht volgens jou :')

Maar wel goed dat je getekend hebt.
pi_156380214
He een geile piet
pi_156380222
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 19:44 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Maar kun je ook nog vertellen wat er mis is met het aangaan van een associatieverdrag met Oekraïne of blijft het hierbij?
Het zou prima zijn als de doelstellingen en uitvoering reëel zouden zijn...
pi_156380234
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 19:51 schreef ZOA het volgende:

[..]

Je geeft opnieuw geen antwoord op de vraag. Typisch dit.
  Forum Admin vrijdag 25 september 2015 @ 19:53:26 #72
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_156380279
quote:
10s.gif Op vrijdag 25 september 2015 19:51 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Je geeft opnieuw geen antwoord op de vraag. Typisch dit.
Dat doet 'ie nooit :D
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  vrijdag 25 september 2015 @ 19:53:26 #73
38114 beantherio
pi_156380280
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 19:43 schreef ZOA het volgende:

[..]

[..]

Misschien dat ik er gewoon wat minder naïef in sta dan jij. Ik ben namelijk kritisch over alle betrokken partijen terwijl jij er blijkbaar eentje uit de wind wilt houden. En da's dan toevallig net de ene partij die al ver voor de gebeurtenissen in Oekraïne bezig was om zich te roeren in z'n buurlanden.
pi_156380323
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 19:44 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Wat er mis is met het aangaan van een associatieverdrag met Oekraine is is dat de omstandigheden voor zo een associatieverdrag totaal niet voldoen aan de doelstelling en uitvoering ervan..
  vrijdag 25 september 2015 @ 19:59:57 #75
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_156380428
.

[ Bericht 99% gewijzigd door leolinedance op 25-09-2015 20:00:14 ]
pi_156380552
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 19:51 schreef ZOA het volgende:

[..]

Helemaal niet wat mij betreft. Gewoon weer een extra land naar wie de EU-subsidiekraan verder opengedraaid kan worden. En ja, dat staat in het associatieverdrag.

quote:
“Oekraïne komt in aanmerking voor financiële bijstand via de relevante EU-mechanismen en -instrumenten voor financiering”
pi_156380599
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 19:55 schreef ZOA het volgende:

[..]

Wat er mis is met het aangaan van een associatieverdrag met Oekraine is is dat de omstandigheden voor zo een associatieverdrag totaal niet voldoen aan de doelstelling en uitvoering ervan..
Goed, je hebt geen flauw idee dus. Ok.
  vrijdag 25 september 2015 @ 20:26:07 #78
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_156381152
quote:
3s.gif Op vrijdag 25 september 2015 17:56 schreef Re het volgende:
De vraag is impliciet bij wet vastgelegd, en komt neer op: "Bent u voor of tegen <naam wet>".
pi_156381330
Jet_Bussemaker twitterde op vrijdag 25-09-2015 om 20:09:18 Lieve mensen, acties als https://t.co/UrlkhE6ph1 sturen niet aan op meer democratie maar op heerschappij van de onderbuik. Trek uw stem in! reageer retweet
Er wordt aangestuurd op de heerschappij van de onderbuik, lieve mensen.
I´m back.
pi_156381421
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 20:31 schreef Ryan3 het volgende:
Jet_Bussemaker twitterde op vrijdag 25-09-2015 om 20:09:18 Lieve mensen, acties als https://t.co/UrlkhE6ph1 sturen niet aan op meer democratie maar op heerschappij van de onderbuik. Trek uw stem in! reageer retweet
Klopt. Veel mensen hebben geen flauw idee of zo'n associatieverdrag nu een goed of slecht idee is m.b.t. Oekraïne. En gezien de taal die GS bezigt hebben ze dat zelf ook niet echt.
pi_156381459
quote:
Ten eerste vraag ik me af of je überhaupt iets in kan trekken, ten tweede is het geen stem maar een verzoek (stemmen komt natuurlijk pas in het referendum zelf), en ten derde slaat het gewoon nergens op.

Wat wil ze, de PvdA nog verder op weg helpen naar 0 zetels?
pi_156381495
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 20:35 schreef Igen het volgende:

[..]

Ten eerste vraag ik me af of je überhaupt iets in kan trekken, ten tweede is het geen stem maar een verzoek (stemmen komt natuurlijk pas in het referendum zelf), en ten derde slaat het gewoon nergens op.

Wat wil ze, de PvdA nog verder op weg helpen naar 0 zetels?
Parodieaccount
pi_156381503
Dat is een parodie-account.

http://www.geenstijl.nl/m(...)roonjuwelen_d66.html

Leuk om die reacties op het allereerste GeenPeil-topic (voor dit referendum dan) te lezen. :D
Movistar oh Movistar!
Team Movistar Topic
pi_156381629
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 20:36 schreef arj1o1 het volgende:

[..]

Parodieaccount
:@
pi_156383698
-

[ Bericht 99% gewijzigd door karton2 op 25-09-2015 21:31:15 ]
pi_156386225
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 20:40 schreef Igen het volgende:

[..]

:@
Daar gaat het mis.
Het is m.i. wel het failliet van zo'n medium (in de zin dat we het serieus nemen en er iets aan hebben) dat je zomaar onder de naam van een autoriteit met boze opzet onzin gaat verkondigen om deze persoon dommer te laten lijken dan zij in het echt is.

Je kunt daar "echt" nauwelijks meer van "nep" onderscheiden en hoewel we dit blijkbaar leuk vinden is het een levensgevaarlijke ontwikkeling m.i.
pi_156386273
298.000 op 25/9 staat op Burgercomite.
pi_156386450
GeenPeil maakt het spannend.
Wil een mod eindelijk eens de spelfout in de TT verbeteren? Het is GeenPeil, niet Geenpeil! Zoek het maar op, de bedenker van de eigennaam mag zelf bepalen waar hij een hoofdletter plaatst.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_156386451
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 22:30 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Daar gaat het mis.
Het is m.i. wel het failliet van zo'n medium (in de zin dat we het serieus nemen en er iets aan hebben) dat je zomaar onder de naam van een autoriteit met boze opzet onzin gaat verkondigen om deze persoon dommer te laten lijken dan zij in het echt is.

Je kunt daar "echt" nauwelijks meer van "nep" onderscheiden en hoewel we dit blijkbaar leuk vinden is het een levensgevaarlijke ontwikkeling m.i.
Nou ja, dit profiel is blijkbaar duidelijk met een "#pardodie" gemarkeerd. Maar dan moet je het wel eerst ff aanklikken ipv. gelijk op Fok! op "quote" klikken. ;)

Wat ik eigenlijk veel ernstiger vind, is dat ik in eerste instantie geloofde dat dat bericht echt was. Al weet ik niet of dat aan mij ligt of aan de PvdA / de politiek, dat moeten jullie maar zeggen. :P
pi_156386562
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 22:30 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Daar gaat het mis.

Geverifieerde accounts zijn gewoon gemerkt hoor.
  vrijdag 25 september 2015 @ 22:41:42 #91
440653 BarryOSeven
pi_156386713
quote:
Misschien moeten heren en dames politici dan de bevolking wat meer betrekken bij de besluitvorming zodat dat onderbuik gevoel helemaal niet aan de orde hoeft te komen.
pi_156386720
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 19:12 schreef BarryOSeven het volgende:
Ook zo debiel. Op Editie NL geloof ik net:

Een referendum is geen goed plan omdat je alleen maar ja of nee kunt stemmen, er zijn natuurlijk veel meer mogelijkheden.

Nou dan moeten die politici eens gaan doen waarvoor ze zijn aangenomen: luisteren naar wat het volk wil en een plan presenteren waar het volk Ja op stemt.

Verder is het natuurlijk bizar dat dit niet kan, maar stemmen op een aantal partijtjes met allemaal meningen wel. Laat ons dan op de meningen stemmen.
Dat vinden ze eng, ze zijn bang dat wij op een andere mening stemmen dan die hen (de dominante meerderheid onder de politici) welgevallig is. Democratie is niet voor bange mensen maar veel politici zijn wel een bang mens.
Nu geloof ik niet in een referendumdemocratie maar ingrijpende belangrijke beslissingen moeten gewoon door de burgers van het land worden genomen, niet door een paar politici. De Grieken konden het vele duizenden jaren geleden niet, wij kunnen het wel! Organiseer voor dit soort beslissingen een goed maatschappelijk debat waarin beide kampen eminente sprekers afvaardigen en laat de burger dan maar kiezen. We hebben een staatsomroep (NPO), tig commerciële zenders, kranten, weblogs etc. die met alle plezier hen voldoende het podium geven. Bundel een paar van die onderwerpen en laat burgers 1 keer per jaar of zo voor een paar onderwerpen een stem geven en het open laten indien ze niet willen kiezen voor het betreffende punt. Maak het de mensen zo gemakkelijk mogelijk om te kiezen met als constraint dat het veilig verloopt.
#NoDAPL
pi_156386740
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 september 2015 22:37 schreef NewHorizon het volgende:

[..]

Geverifieerde accounts zijn gewoon gemerkt hoor.
Zeker. Verder geen verstand van Twitter.
Maar zoals je ziet hier in dit topic zijn het gewoon slimme mensen die dit serieus nemen.
En het account is met de echte naam en de echte foto (anders moeten ze daar b.v. een snor opplakken opdat het duidelijk satire is). Ik vermoed daar boze opzet.

Wat men ziet is Jet die (zoals gewoonlijk) niet zo snuggere dingen zegt. Dat beeld krijg je niet meer uit je systeem. Het kan eveneens voor echt kwaadaardige zaken gebruikt worden en ook zo dat niemand merkt dat het niet echt is.

En als er zo'n twitter afbeelding gepost wordt dan kun je al helemaal niet zien dat Jet Jet niet is.

[ Bericht 6% gewijzigd door Bart2002 op 25-09-2015 22:49:51 ]
pi_156386855
Natuurlijk is het onderwerp ongelukkig en veel te nauw. Ik had ook liever een referendum gehad over bijvoorbeeld het lidmaatschap van de EU, zoals de Britten dat nu krijgen. Maar na 2005 gaan de gevestigde partijen dat gewoon nooit meer doen, dus moet het helaas op deze manier.
pi_156386906
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 19:53 schreef beantherio het volgende:

[..]

Misschien dat ik er gewoon wat minder naïef in sta dan jij. Ik ben namelijk kritisch over alle betrokken partijen terwijl jij er blijkbaar eentje uit de wind wilt houden. En da's dan toevallig net de ene partij die al ver voor de gebeurtenissen in Oekraïne bezig was om zich te roeren in z'n buurlanden.
Al ben ik nog zo naief en jij nog zo kritisch .. de EU en VS roeren zich net zo hard in
buurlanden en ver daarbuiten en het zijn toch echt deze 2 mogendheden die Oekraine in de ellende gestort hebben met het associatieverdrag..
pi_156386959
quote:
Waarom niet over de Euro, over de vluchtelingen of over TTIP? Waarom over een onderwerp waar we nauwelijks iets van merken en waarbij (met een stem voor) nogal nadrukkelijk Russische belangen worden ondersteund? Ik vind het erg raar.
Dat begrijp ik ook niet helemaal. In mijn ogen zijn twee problemen met afstand de belangrijkste kwesties voor de Nederlandse democratie:
- alles wat met de EU en de EMU te maken heeft
- TTIP

Dat voor de EU dit concrete onderwerp wordt gekozen begrijp ik, je moet nu eenmaal een concreet ondewerp kiezen. Dat er nog geen referendumvoorstel is omarmd door GeenStijl voor het afwijzen van de TTIP begrijp ik niet. Veel mensen hebben er nog niet over gehoord, helaas blijken zelfs de meeste studenten niet te weten wat het inhoudt. GeenStijl weet wel wat het inhoudt.
#NoDAPL
  vrijdag 25 september 2015 @ 22:52:35 #97
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_156387129
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 22:46 schreef ZOA het volgende:

[..]

Al ben ik nog zo naief en jij nog zo kritisch .. de EU en VS roeren zich net zo hard in
buurlanden en ver daarbuiten en het zijn toch echt deze 2 mogendheden die Oekraine in de ellende gestort hebben met het associatieverdrag..
De EU heeft een associatieverdrag met zo'n beetje ieder land dat enigszins in de buurt ligt.
pi_156387188
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 18:40 schreef Bart2002 het volgende:
M.i. is het allemaal niet zo'n big deal en het resultaat is w.s. nul komma nihil.
Waarschijnlijk. Mensen zijn blij dat ze hun proteststem eens kunnen laten horen maar de politici zullen zich er weinig van aantrekken. Anderzijds kan dit een van de vele druppeltjes water zijn die de steen uitholt of in het lugubere geval de gemartelde doodt. Een zo'n druppeltje doet niets, vele druppeltjes samen...
Elke keer dat de politici de wensen van het volk negeren, zoals bij die EU-grondwet, wordt de ontevredenheid bij dat deel van het volk groter. Concreet heeft dit soort onvrede geleid tot het succes van Pim Fortuyn (betrekkelijk als het is, het is een uiting van iets wat er wel toe doet) en de PVV. Dit soort revoltes zijn vaak weinig verfijnd en genuanceerd en je moet ook allerlei negatieve zaken op de koop toe nemen maar een revolutie begint hier wel mee. In zo'n geval zijn er volgens mij twee mogelijke uitkomsten: de gevestigde orde maakt een pas op de plaats of de revolutionaire bewegingen krijgen vroeg of laat wel de macht.

quote:
Ik moet toegeven dat mijn sentiment mede komt omdat ik GS pure meuk vind.
Ik ben het minstens zo vaak niet als wel met de webloggers van GeenStijl eens als wel maar ze hebben op een aantal punten gelijk. Het mag allemaal verfijnder, gedetailleerder en genuanceerder, dat wel.
#NoDAPL
pi_156387489
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 22:52 schreef TweeGrolsch het volgende:

[..]

De EU heeft een associatieverdrag met zo'n beetje ieder land dat enigszins in de buurt ligt.
Ja ... dat is wel een reden en argument dat Oekraine er ook bij moest, maakt niet uit hoe
pi_156388232
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 22:48 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat voor de EU dit concrete onderwerp wordt gekozen begrijp ik, je moet nu eenmaal een concreet ondewerp kiezen. Dat er nog geen referendumvoorstel is omarmd door GeenStijl voor het afwijzen van de TTIP begrijp ik niet. Veel mensen hebben er nog niet over gehoord, helaas blijken zelfs de meeste studenten niet te weten wat het inhoudt. GeenStijl weet wel wat het inhoudt.
Er kan enkel een referendum aangevraagd worden over wetten die door de Tweede Kamer zijn aangenomen. Er is nog geen wet over TTIP aangenomen en dus kan er ook geen referendum worden aangevraagd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')