Hoe denken jullie er over? Heeft het referendum nut of is het iets dat aan de landelijke en Europese politiek overgelaten moet worden?quote:Op 21 maart 2014 tekenden 28 regeringsleiders van EU-landen en de Oekraïnse premier Jatsenjoek een associatieverdrag tussen de Oekraïne en de EU. De EU zal de Oekraïne politiek en financieel steunen, de Oekraïne zal op haar beurt “Europese normen en maatstaven” invoeren. Is u ooit gevraagd wat u van deze expansie van de EU vindt?
GeenPeil vindt dat uw mening belangrijk is. Het is tijd dat wij als volk een duidelijk democratisch signaal naar Den Haag zenden. Daarom hebben we een raadgevend referendum aangevraagd. Hiervoor zijn 300.000 handtekeningen nodig voor 28 september. Dat is veel, maar met uw steun zeker haalbaar. Of u nu voor het associatieverdrag bent of juist tegen, uw stem dient gehoord te worden.
Zet uw handtekening door op “DIRECT TEKENEN” te drukken. Vul uw gegevens in en onderteken het formulier met uw handtekening. Vergeet niet daarna op de link in de verificatiemail te drukken, dit maakt uw digitale handtekening rechtsgeldig. Als u vragen heeft, kunt u op de pagina “hulp bij digitaal tekenen” kijken of uw vraag daar beantwoord wordt. Anders kunt u contact opnemen met democratie@geenstijl.nl. We helpen u graag.
U kunt de GeenPeil campagne verder helpen door GeenPeil.nl te delen met vrienden, familie en collega’s. Elke handtekening is nodig. Ook vindt u onder de tabbladen “mediaoverzicht” en “promotiemateriaal” in het menu hierboven meer informatie over de campagne en posters om uit te printen. Uw steun wordt zeer gewaardeerd!
STEUN ONS EN TEKEN NU!
Had ik overheen gelezen.quote:Een indicatie over het aantal ingezamelde handtekeningen wil de Kiesraad tot die tijd niet geven, zegt directeur Melle Bakker. "We hebben meegemaakt dat ze zeiden 150.000 ondertekeningen bij de Belastingdienst te hebben ingeleverd en dat het er na telling slechts 110.000 bleken te zijn."
Wie zijn 'ze'? En waar dienden die handtekeningen bij de belastingdienst voor?quote:Op vrijdag 25 september 2015 17:29 schreef RemcoW23 het volgende:
[..]
Had ik overheen gelezen.
http://nos.nl/artikel/205(...)ndse-democratie.html
Het is nutteloos een Nederlands referendum te houden over een Europese aangelegenheid.quote:Op vrijdag 25 september 2015 17:31 schreef bluemoon23 het volgende:
Waarom zijn het idioten ?
Jij vindt het geen probleem dat een land als Oekraine in de toekomst misschien bij de EU komt ?
En dat Oekraine financieel gesteund wordt.
En misschien willen een heleboel mensen al die associatieverdragen wel helemaal niet, maar hadden ze daar simpelweg nooit iets over te zeggen. Nu kan dat voor het eerst wel en daar maakt men gebruik van.quote:Op vrijdag 25 september 2015 17:36 schreef TweeGrolsch het volgende:
[..]
Het is nutteloos een Nederlands referendum te houden over een Europese aangelegenheid.
De EU heeft een associatieverdrag met zo ongeveer ieder land dat enigszins in de buurt ligt van Europa.
Hier een lijstje van de landen: http://ec.europa.eu/resea(...)20-hi-list-ac_en.pdf
Een associatieverdrag zegt in principe ook niets over het eventueel bij de EU komen van het desbetreffende land.
quote:Op vrijdag 25 september 2015 17:29 schreef RemcoW23 het volgende:
[..]
Had ik overheen gelezen.
http://nos.nl/artikel/205(...)ndse-democratie.html
twitter:BartNijman twitterde op vrijdag 25-09-2015 om 15:58:49@OrbisDomum We hadden die dag 150.000 totaal, alleen pas 110.000 geprint. Die hebben we weggebracht. Dus het klopt precies. reageer retweet
Als er een referendum komt, dan mag je voor of tegen het wetsvoorstel Goedkeuring van de op 27 juni 2014 te Brussel tot stand gekomen Associatieovereenkomst tussen de Europese Unie en de Europese Gemeenschap voor Atoomenergie en haar lidstaten, enerzijds, en Oekraïne, anderzijds stemmen.quote:Op vrijdag 25 september 2015 17:56 schreef Re het volgende:
tegen dat verdrag heb ik weinig, dus mocht er gestemd gaan worden stem ik die richting op (ligt aan de vraagstelling, mag dat een negatieve vraag zijn?)
de wet is er al dacht ikquote:Op vrijdag 25 september 2015 18:04 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Als er een referendum komt, dan mag je voor of tegen het wetsvoorstel Goedkeuring van de op 27 juni 2014 te Brussel tot stand gekomen Associatieovereenkomst tussen de Europese Unie en de Europese Gemeenschap voor Atoomenergie en haar lidstaten, enerzijds, en Oekraïne, anderzijds stemmen.
Echt veel zinnige inbreng heb je steeds niet met je fipo's he?quote:
De wet zou er geweest zijn als het inleidende verzoek om een referendum onvoldoende handtekeningen had opgeleverd (daarom zijn de wetten voor de associatieverdragen met Georgië en Moldavië er wel).quote:
thnx, dat was me niet geheel helder, dus daar stemmen we dan voor of tegen, het wetsvoorstel. Het associatieverdrag met de EU komt dan ook in "gevaar" als wij het niet ratificeren?quote:Op vrijdag 25 september 2015 18:10 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
De wet zou er geweest zijn als het inleidende verzoek om een referendum onvoldoende handtekeningen had opgeleverd (daarom zijn de wetten voor de associatieverdragen met Georgië en Moldavië er wel).
Volgens de Kiesraad is als er een referendum komt en in meerderheid "Nee" wordt gestemd een nieuw wetsvoorstel nodig om de wet in te trekken of toch in te voeren.
(Bron: https://www.kiesraad.nl//(...)d-tegen-de-wet-stemt).
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat het associatieverdrag alleen geldig is als het door alle lidstaten in een wet is verankerd, maar dat kan ik zo snel niet terugvinden.quote:Op vrijdag 25 september 2015 18:14 schreef Re het volgende:
[..]
thnx, dat was me niet geheel helder, dus daar stemmen we dan voor of tegen, het wetsvoorstel. Het associatieverdrag met de EU komt dan ook in "gevaar" als wij het niet ratificeren?
Er is nog een instantie die vervolgens gaat controleren of de handtekening allemaal wel echt zijn. En aangezien iedereen zo vaak kon stemmen als hij wou kan dat nog wel eens tegenvallen.quote:Op vrijdag 25 september 2015 18:26 schreef RemcoW23 het volgende:
298.000 handtekeningen zijn er nu. (Radio1)
Het siert je niet echt dat jou standpunt om voor het associatieverdrag te zijn dat werkelijk alle doelstellingen van datzelfde associatieverdrag het tegenovergestelde bereikt is met als dieptepunten een burgeroorlog en een uit de lucht geknalde airliner en als hoogtepunt de Krim die zich aangesloten heeft bij Rusland..alleen maar vanwege de gedachtegang dat je 'de reet van Poetin' zou kussenquote:Op vrijdag 25 september 2015 18:13 schreef beantherio het volgende:
Het nogal specifieke onderwerp van deze petitie wekt de indruk dat de bedoeling erachter weinig integer is. Met kritiek op de EU heb ik geen moeite (die heb ik zelf ook) maar om daarvoor de reet van Poetin te gaan kussen vind ik een ander uiterste. Waarom niet over de Euro, over de vluchtelingen of over TTIP? Waarom over een onderwerp waar we nauwelijks iets van merken en waarbij (met een stem voor) nogal nadrukkelijk Russische belangen worden ondersteund? Ik vind het erg raar.
Er zijn ook papieren handtekeningen direct naar Kiesraad/GS gestuurd die niet zijn meegeteld. 298k is alleen digitaal. Kan elkaar dus een beetje opheffen.quote:Op vrijdag 25 september 2015 18:41 schreef TweeGrolsch het volgende:
[..]
Er is nog een instantie die vervolgens gaat controleren of de handtekening allemaal wel echt zijn. En aangezien iedereen zo vaak kon stemmen als hij wou kan dat nog wel eens tegenvallen.
Want een referendum is de enige manier waarop 'mensen er iets over te zeggen hebben' ? Dan kunnen we alle wetten van Nederland wel ter discussie stellen.quote:Op vrijdag 25 september 2015 17:50 schreef UltraR het volgende:
[..]
En misschien willen een heleboel mensen al die associatieverdragen wel helemaal niet, maar hadden ze daar simpelweg nooit iets over te zeggen. Nu kan dat voor het eerst wel en daar maakt men gebruik van.
En nee, een associatieverdrag gaat niet altijd over in een toetreding, maar een toetreding gaat wel altijd vooraf door een associatieverdrag.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |