abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_155746990
quote:
Woningzoeker krijgt voorrang boven asielzoeker
door Inge Lenton

DEN HAAG -
Nederlandse woningzoekenden mogen niet langer van de huurwoningenmarkt worden verdrongen door de instroom van asielzoekers die een verblijfsvergunning hebben gekregen. Dat vindt een Kamermeerderheid van VVD en PvdA.

De coalitiepartijen denken aan containerwoningen en andere tijdelijke huisvesting voor de asielzoekers. Gemeenten, bouwers en woningcorporaties zijn aan zet om zulke woningen te leveren. Laten ze dat na, dan is de PvdA bereid om de noodwet in te roepen. De huurmarkt wordt momenteel bemoeilijkt door mensen die asielzoekerscentra verlaten en voorrang krijgen bij het vinden van een huurwoning. Huurders die soms al jaren op de wachtlijst staan hebben het nakijken.

Schaarste

PvdA-Kamerlid Monasch vindt dat het tijd wordt voor corporaties en gemeenten om oplossingen te bieden. Volgens hem frustreren zij de markt voor goedkope huurwoningen en doen zij dit uit eigen belang. „Ze zijn gebaat bij schaarste. Corporaties kunnen dan meer huur vangen en voor gemeentes is het fijn dat de grondprijs omhoog gaat.” Hij wil dan ook dat ze de handen uit de mouwen steken. „De tijd van vrijblijvendheid is voorbij. Nu boter bij de vis. Desnoods door noodwetgeving moet dit worden afgedwongen.” Corporaties moeten ook minder huurwoningen slopen, vindt de sociaal-democraat.

Het felle PvdA-geluid valt in goede aarde bij coalitiegenoot VVD. „Ik krijg het een beginnend leraar uit Coevorden niet uitgelegd dat hij acht jaar op een wachtlijst moet staan, terwijl statushouders voorkruipen”, aldus Kamerlid Van der Linde.
Het zou GODVERDOMME eens tijd worden ook. Dat volk mag al dankbaar zijn dat ze gewoon een dak boven hun hoofd hebben en een warm maaltijd.

We moeten af van het taboe op de slogan 'eigen volk eerst' . Daar is namelijk helemaal niets maar dan ook niets mis mee.

[ Bericht 2% gewijzigd door Specularium op 02-09-2015 00:37:54 ]
pi_155747158
quote:
7s.gif Op dinsdag 1 september 2015 22:44 schreef Confetti het volgende:
„Ik krijg het een beginnend leraar uit Coevorden niet uitgelegd dat hij acht jaar op een wachtlijst moet staan, terwijl statushouders voorkruipen”
Kan een leraar in Nederland geen huis bouwen? Wat een pauperland...
are we infinite or am I alone
pi_155747249
racisten zijn het!
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
I stand with (the) Netherlands. w/
  dinsdag 1 september 2015 @ 22:50:01 #4
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_155747277
Aftellen totdat de VN ons op de vingers tikt van 3, 2, 1
The End Times are wild
  dinsdag 1 september 2015 @ 22:51:34 #5
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_155747331
De TT is een beetje flauw. Maar het plan is goed, hopelijk komt het erdoor.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_155747341
quote:

[..]

Het zou GODVERDOMME eens tijd worden ook. Dat volk mag al dankbaar zijn dat ze gewoon een dak boven hun hoofd hebben en een warm maaltijd.

We moeten af van het taboe op de slogan 'eigen volk eerst' . Daar is namelijk helemaal niets maar dan ook niets mis mee.
Gefeliciteerd TS met dit heugelijke nieuws!
  dinsdag 1 september 2015 @ 22:55:31 #7
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_155747489
Eindelijk doet het kabinet iets goed :Y
Nu nog een immigratiestop. *O*
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  dinsdag 1 september 2015 @ 22:56:03 #8
444982 okedoei
No pain no gain
pi_155747507
Mooi.
United States of America _O_
pi_155747597
Ach hoe zou de toekomst er in Nederland uitgaan zien?

Merendeel van het werk wordt geautomatiseerd waardoor de vraag is hoeveel Nederlanders er over 10 jaar nog een baan hebben, maar het kabinet het geld wat later beter besteed kan worden alvast op zodat de ellende alleen maar eerder begint.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_155747614
Komen zeker weer iets van verkiezingen aan? Geloof er geen bal van dat ze dit alleen al bedenken en dan ook nog echt zouden uitvoeren :')
  Milf dinsdag 1 september 2015 @ 23:02:01 #11
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_155747702
quote:
4s.gif Op dinsdag 1 september 2015 22:59 schreef admiraal_anaal het volgende:
Komen zeker weer iets van verkiezingen aan?
Dat was ook mijn eerste gedachte!
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
pi_155747824
Van der Linde roept volgens mij maar wat, niet gehinderd door enige feitenkennis:
quote:
„Ik krijg het een beginnend leraar uit Coevorden niet uitgelegd dat hij acht jaar op een wachtlijst moet staan, terwijl statushouders voorkruipen”
Uit de prestatieafspraken 2014-2018 (pagina 6) van de gemeente Coevorden met de woningcorporaties Domesta en Woonservice:
quote:
... Er is op dit moment een overschot aan ééngezins-huurwoningen ...

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 02-09-2015 06:36:47 ]
pi_155747828
Om mezelf maar eens te quoten begin dit jaar.

quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 17:52 schreef luxerobots het volgende:
Gemeenten moeten vluchtelingen binnen drie maanden een huis aanbieden, een autochtoon mag jaren op een wachtlijst staan. Het beleid van de overheid is in deze zo krom als een banaan.
pi_155747965
Je kunt NL'ers toch ook in containers zetten, betalen ze wrs eindelijk een keer een normale huurprijs ook...
I´m back.
pi_155747975
quote:

Ik vind er van alles mis mee. Om te beginnen: definieer 'eigen'...
pi_155748001
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2015 23:11 schreef Queller het volgende:

[..]

Ik vind er van alles mis mee. Om te beginnen: definieer 'eigen'...
Iedereen met een Nederlands paspoort. En nee, gelukszoekers krijgen geen paspoort.
  Donald Duck held dinsdag 1 september 2015 @ 23:12:29 #17
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_155748004
Woorden die omgezet moeten worden in daden. Het is van de zotte dat vreemde import voorrang krijgt op de eigen bevolking.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_155748043
Oké, nu mogen die mensen 7 jaar ipv 8 jaar wachten

Nice
pi_155748129
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2015 23:12 schreef Confetti het volgende:
Iedereen met een Nederlands paspoort. En nee, gelukszoekers krijgen geen paspoort.
Ja ja, interessant... dus iedereen zonder Nederlands paspoort is gelukszoeker. Gek eigenlijk.
Is voor jou iedereen mét een Nederlands paspoort gelijk, of heb je ook weer 'meer' en 'minder' eigen?

Laatste vraag: hoe lang wacht jij al op een huurwoning?
pi_155748195
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2015 23:16 schreef Queller het volgende:

[..]

Ja ja, interessant... dus iedereen zonder Nederlands paspoort is gelukszoeker. Gek eigenlijk.
Is voor jou iedereen mét een Nederlands paspoort gelijk, of heb je ook weer 'meer' en 'minder' eigen?

Laatste vraag: hoe lang wacht jij al op een huurwoning?
Iedereen met een Nederlands paspoort is gelijk maar iedereen zonder Nederlands paspoort is minder. Dat is de hele basis van onze welvaart.

En je stelling dat ik zou zeggen dat iedereen zonder NL paspoort een gelukszoeker is slaat natuurlijk nergens op. Ik zeg alleen dat mensen met een paspoort een bijzonder voorrecht hebben dat boven het recht van mensen zonder paspoort staat. En daar is helemaal niets mis mee.
pi_155748250
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2015 23:19 schreef Confetti het volgende:
Iedereen met een Nederlands paspoort is gelijk maar iedereen zonder Nederlands paspoort is minder. Dat is de hele basis van onze welvaart.
Ik geloof dat je wat delen van de basis van onze welvaart over het hoofd ziet :{
quote:
En je stelling dat ik zou zeggen dat iedereen zonder NL paspoort een gelukszoeker is slaat natuurlijk nergens op. Ik zeg alleen dat mensen met een paspoort een bijzonder voorrecht hebben dat boven het recht van mensen zonder paspoort staat. En daar is helemaal niets mis mee.
Dan begrijp ik je blijkbaar verkeerd.

Hoelang wacht je al op een huurhuis?
pi_155748376
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2015 23:21 schreef Queller het volgende:

[..]

Ik geloof dat je wat delen van de basis van onze welvaart over het hoofd ziet :{

[..]

Dan begrijp ik je blijkbaar verkeerd.

Ik wacht niet op een huurhuis en ik begrijp ook niet waarom dat van belang zou zijn.

En leg jij mij maar eens uit waarom mijn stelling dat iemand zonder Nederlands paspoort minder bevoorrecht is dan iemand met Nederlands paspoort niet zou kloppen. Het is een feit dat menig links hart maar niet kan accepteren maar probeer het toch maar eens.
pi_155748407
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2015 23:21 schreef Queller het volgende:
En dat doet ertoe precies waarom als ik vragen mag?
TS kan toch afgezien van het wel of niet wachten op een huurhuis de mening toebedeeld zijn dat eigen volk eerst helemaal geen slechte gang van zaken is?

Ik vind dat ook. Ik heb een koophuis.

:)
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_155748419
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2015 23:19 schreef Confetti het volgende:

[..]

En alle mensen die een Nederlands paspoort verkrijgen zijn ineens superduper? Toch zo'n 25.000 mensen per jaar.
pi_155748447
quote:
10s.gif Op dinsdag 1 september 2015 23:26 schreef Tchock het volgende:

[..]

En alle mensen die een Nederlands paspoort verkrijgen zijn ineens superduper? Toch zo'n 25.000 mensen per jaar.
Helemaal niet, maar die kunnen vervolgens gewoon netjes achter in de rij aansluiten. Zoals het hoort. En niet voorkruipen.

"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_155748478
quote:
10s.gif Op dinsdag 1 september 2015 23:26 schreef Tchock het volgende:

[..]

Nee, natuurlijk niet. Het is ook een doodzonde dat dat paspoort tegenwoordig zo makkelijk wordt uitgedeeld. Ik zeg ook niet dat mensen met een paspoort opeens op menselijk vlak superieur of iets dergelijks zijn. Ik zeg alleen dat mensen met een NL paspoort altijd een bijzondere positie hebben in dit land en we dat ook vooral zo moeten houden.
  dinsdag 1 september 2015 @ 23:29:34 #27
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_155748487
quote:
7s.gif Op dinsdag 1 september 2015 23:28 schreef Geralt het volgende:

[..]

Helemaal niet, maar die kunnen vervolgens gewoon netjes achter in de rij aansluiten. Zoals het hoort. En niet voorkruipen.

Dit. Ik heb ''slechts'' 12 jaar hoeven wachten voordat ik in mijn eigen gehucht kon huren. Mijn broer had geluk, duurde ''slechts'' 9 jaar.
pi_155748558
An sich ben ik het er best mee eens dat Nederland zijn eigen burgers zou moeten huisvesten, voordat er mensen opgevangen worden. Alleen is daar in de praktijk niet altijd plaats voor - asielzoekers móeten direct een dak boven hun hoofd hebben, terwijl er in realiteit maar weinig autochtonen dakloos zijn door ons huurbeleid. Dat kun je niet ontkennen.

Ik vind dat de Nederlandse huursector totaal niet functioneert en dat daar iets aan gedaan moet worden. Dat staat los van wat ik net boven heb opgemerkt.

Maar de TS... Alle asielzoekers "gelukszoekers" noemen (want dat heeft zo'n lekker negatieve connotatie gekregen de laatste tijd), "eigen volk eerst"... misplaatste superioriteitsgevoelens.
pi_155748579
Als ze nu eens gewoon een vaste prijs zouden voorschrijven per wet en dusdanig dat het exact break even is (opbrengsten alle woningen - kosten met normale salarissen voor alle werknemers inclusief de grote oppermanagerbeheerder etc.).
Of misschien nog beter, doe het als overheid weer zelf in plaats van het aan private partijen over te laten.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_155748585
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2015 23:32 schreef Tchock het volgende:
An sich ben ik het er best mee eens dat Nederland zijn eigen burgers zou moeten huisvesten, voordat er mensen opgevangen worden. Alleen is daar in de praktijk niet altijd plaats voor - asielzoekers móeten direct een dak boven hun hoofd hebben, terwijl er in realiteit maar weinig autochtonen dakloos zijn door ons huurbeleid. Dat kun je niet ontkennen.

Ik vind dat de Nederlandse huursector totaal niet functioneert en dat daar iets aan gedaan moet worden. Dat staat los van wat ik net boven heb opgemerkt.

Maar de TS... Alle asielzoekers "gelukszoekers" noemen (want dat heeft zo'n lekker negatieve connotatie gekregen de laatste tijd), "eigen volk eerst"... misplaatste superioriteitsgevoelens.
Ik vertrouw de vluchtmotieven van asielzoekers die door 10 veilige landen reizen om per se hier asiel aan te vragen niet. Ik denk dat het financiële gewin de hoofdrol speelt bij hun beslissing dus vandaar de term gelukszoekers.

Overigens kunnen we asielzoekers dus ook opvangen in containers zoals het kabinet voorstelt. Nood breekt wet.
pi_155748614
quote:
In het artikel kan je lezen dat die schaarste bewust wordt gecreëerd om de prijs op te drijven, die zou er dus - veronderstellende dat die aanname klopt - ook zijn indien we niet al die asielzoekers hier zouden krijgen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_155748791
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2015 23:34 schreef Confetti het volgende:

[..]

Ik vertrouw de vluchtmotieven van asielzoekers die door 10 veilige landen reizen om per se hier asiel aan te vragen niet. Ik denk dat het financiële gewin de hoofdrol speelt bij hun beslissing dus vandaar de term gelukszoekers.

Overigens kunnen we asielzoekers dus ook opvangen in containers zoals het kabinet voorstelt. Nood breekt wet.
Containerwoningen zijn ook prima. Wonen ook zat studenten zeer comfortabel in. Is het walhalla? Nee, maar dat hoeft ook niet.
  dinsdag 1 september 2015 @ 23:44:22 #33
444982 okedoei
No pain no gain
pi_155748882
Goede, objectieve titel. Je hebt overigens wel gelijk.
United States of America _O_
pi_155748969
quote:

Nou ja, dat dus.

quote:
7s.gif Op dinsdag 1 september 2015 23:26 schreef Geralt het volgende:
En dat doet ertoe precies waarom als ik vragen mag?
Ik ben gewoon benieuwd. Ik verwacht dat mensen die zo stellig zijn, de mensen zijn die persoonlijk last van hebben van dat waar ze zo stellig over zijn. Dus ik vraag tegenwoordig eens een beetje rond. Mijn verwachting blijkt in de meeste gevallen niet juist. En dat vind ik dan een beetje vreemd.
  dinsdag 1 september 2015 @ 23:46:53 #35
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_155748980
Ik vind dat er toch een verschil zit tussen een asielzoeker die vanuit een AZC naar een echt huis verhuist, of een Nederlander die van een echt huis naar een iets goedkoper echt huis verhuist.
pi_155749050
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2015 23:34 schreef Confetti het volgende:
Zou jij iets anders proberen als je in hun schoenen stond?
quote:
Lijkt me prima. Of in leegstaande kantoorpanden. Maar overeind blijft dat ze daar een keer weg moeten. Het verschil tussen 'eigen volk' dat op een wachtlijst staat en 'niet eigen volk' is dat het overgrote deel van het eigen volk gewoon een dak boven zijn / haar / hun (ik kan niet kiezen) hoofd heeft.
  dinsdag 1 september 2015 @ 23:51:10 #37
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_155749100
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2015 23:41 schreef Tchock het volgende:

[..]

Containerwoningen zijn ook prima. Wonen ook zat studenten zeer comfortabel in. Is het walhalla? Nee, maar dat hoeft ook niet.
Ja, lekker een getto creëren van asielzoekers in containerwoningen. Is ook goed voor de integratie en zo.
pi_155749748
quote:
4s.gif Op dinsdag 1 september 2015 23:46 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Ik vind dat er toch een verschil zit tussen een asielzoeker die vanuit een AZC naar een echt huis verhuist, of een Nederlander die van een echt huis naar een iets goedkoper echt huis verhuist.
Helemaal mee eens.
pi_155749777
Eerst zien, dan geloven. De situatie is momenteel zo dat er in de asielzoekerscentra nog ik weet niet hoeveel mensen zitten die recht hebben op een woning. Tegelijkertijd is er een enorme instroom van nieuwe asielzoekers. Ik ben benieuwd waar ze al die mensen gaan laten.
pi_155749779
quote:
4s.gif Op dinsdag 1 september 2015 23:46 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
De meeste huren zijn de laatste jaren juist flink hoger geworden.

Maarja, jij roept ook maar wat.

[ Bericht 0% gewijzigd door luxerobots op 02-09-2015 00:29:36 ]
pi_155749935
quote:

Daar is alles mis mee. Dat is het systematisch achterstellen van mensen die men niet tot 'eigen volk' rekent.Iedere burger heeft gelijke burgerrechten . Dat is de basis van deze samenleving.
pi_155750714
quote:

[..]

Ik beschouw die vluchtelingen als eigen volk en ik zou er geen problemen mee hebben als types zoals jij het land uitgezet zouden worden. :)
  woensdag 2 september 2015 @ 01:29:22 #43
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_155750715
quote:
7s.gif Op dinsdag 1 september 2015 22:58 schreef spierbal het volgende:
Ach hoe zou de toekomst er in Nederland uitgaan zien?

Merendeel van het werk wordt geautomatiseerd waardoor de vraag is hoeveel Nederlanders er over 10 jaar nog een baan hebben, maar het kabinet het geld wat later beter besteed kan worden alvast op zodat de ellende alleen maar eerder begint.
Ja ja tuurlijk. Je vergeet dat de markt ook verandert. Vergeleken met 100 jaar geleden is zoveel geautomatiseerd, maar de werkloosheid is niet veel hoger. Integendeel.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_155750743
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2015 23:49 schreef Queller het volgende:

[..]

Zou jij iets anders proberen als je in hun schoenen stond?

[..]

Lijkt me prima. Of in leegstaande kantoorpanden. Maar overeind blijft dat ze daar een keer weg moeten. Het verschil tussen 'eigen volk' dat op een wachtlijst staat en 'niet eigen volk' is dat het overgrote deel van het eigen volk gewoon een dak boven zijn / haar / hun (ik kan niet kiezen) hoofd heeft.
Ik zou exact hetzelfde doen maar dat doet niets af aan mijn standpunt. Ik hoor nou eenmaal bij de andere zijde.
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 00:26 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Daar is alles mis mee. Dat is het systematisch achterstellen van mensen die men niet tot 'eigen volk' rekent.Iedere burger heeft gelijke burgerrechten . Dat is de basis van deze samenleving.
Een huis is geen burgerrecht. En ja, mensen die niet tot ons 'eigen volk' behoren worden natuurlijk minder behandeld. Waarom kan Ahmed die in Kaboel woont hier geen uitkering aanvragen? Of Ahmed de illegaal? Juist ja.
quote:
17s.gif Op woensdag 2 september 2015 01:29 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Ik beschouw die vluchtelingen als eigen volk en ik zou er geen problemen mee hebben als types zoals jij het land uitgezet zouden worden. :)
Gelukkig ben ik hier geboren en kun jij mij helemaal niets maken O+
pi_155750832
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 01:36 schreef Confetti het volgende:

[..]

Ik zou exact hetzelfde doen maar dat doet niets af aan mijn standpunt. Ik hoor nou eenmaal bij de andere zijde.

[..]

Een huis is geen burgerrecht. En ja, mensen die niet tot ons 'eigen volk' behoren worden natuurlijk minder behandeld. Waarom kan Ahmed die in Kaboel woont hier geen uitkering aanvragen? Of Ahmed de illegaal? Juist ja.

[..]

Gelukkig ben ik hier geboren en kun jij mij helemaal niets maken O+
Gelukkig gedraag je je als een egoistische volgevreten zak. Want die vluchtelingen zijn beesten die "godverdomme" geen recht op een goed leven hebben he.

Hoeveel heb je op je rekening staan en hoeveel kun je missen?
pi_155751081
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2015 22:55 schreef Harvest89 het volgende:
Eindelijk doet het kabinet iets goed :Y
Nu nog een immigratiestop. *O*
Wat dan? Want als je goed leest, doet het kabinet nog steeds geen fuck eraan.
Gewoon even iets zeggen om de burgers te kalmeren maar in de praktijk gebeurt er geen fuck.
Zo werkt politiek
pi_155751249
De meeste mensen roepen dit al meer dan 10 jaar maar fijn dat het kabinet ook het licht gaat zien. Beter laat dan nooit zullen we maar zeggen.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 02-09-2015 04:16:16 ]
pi_155751250
quote:

[..]

Vluchtelingen als eigen volk. _O- _O- De zelfhaat van de Nederlander is eindeloos.
pi_155751258
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 00:18 schreef Elfletterig het volgende:
Eerst zien, dan geloven. De situatie is momenteel zo dat er in de asielzoekerscentra nog ik weet niet hoeveel mensen zitten die recht hebben op een woning. Tegelijkertijd is er een enorme instroom van nieuwe asielzoekers. Ik ben benieuwd waar ze al die mensen gaan laten.
In Delfzijl staat veel leeg.

[ Bericht 32% gewijzigd door #ANONIEM op 02-09-2015 04:28:48 ]
pi_155751375
Werd tijd.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  woensdag 2 september 2015 @ 06:44:03 #51
427108 flufffy
totò schillaci
pi_155751391
Waarom moeilijk doen, dump die azc-ers toch gewoon bij het leger des heils :')
pi_155751649
Het ligt kennelijk toch wat anders. De PvdA pleit, anders dan wat de Telegraaf schrijft, niet voor voorrang voor autochtonen, maar voor meer woningbouw:

quote:
Coalitiepartijen PvdA en VVD zijn het niets eens over de manier waarop de groeiende vraag naar huurwoningen moet worden aangepakt, die ontstaat door de toestroom van vluchtelingen.
Volgens de PvdA moeten er meer sociale huurwoningen bij worden gebouwd, om aan de vraag te voldoen. De VVD ziet niets in dat plan en wil niet dat er nog meer sociale huurwoningen bijkomen.

"De toename van het aantal vluchtelingen naar Europa mag hier niet leiden tot langere wachtlijsten", zegt PvdA-Kamerlid Jacques Monasch tegen NU.nl.
PvdA en VVD botsen over toekenning huurwoning vluchtelingen

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 02-09-2015 07:53:11 ]
pi_155751767
Nederlanders worden steeds racistischer.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
pi_155751780
quote:
1s.gif Op woensdag 2 september 2015 08:07 schreef HSG het volgende:
Nederlanders worden steeds racistischer.
:')2

Wat is het toch een makkelijk woord, he?

:')2
pi_155751798
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2015 23:12 schreef __Saviour__ het volgende:
Woorden die omgezet moeten worden in daden. Het is van de zotte dat vreemde import voorrang krijgt op de eigen bevolking.
Het is überhaupt van de zotte dat er zoveel vreemde import is
pi_155751811
quote:
1s.gif Op woensdag 2 september 2015 08:11 schreef BlauweSporttas het volgende:

[..]

Het is überhaupt van de zotte dat er zoveel vreemde import is
"Vreemde import"

:?

Het gaat hier over mensen, niet over goederen.
pi_155752008
quote:
1s.gif Op woensdag 2 september 2015 07:48 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Het ligt kennelijk toch wat anders. De PvdA pleit, anders dan wat de Telegraaf schrijft, niet voor voorrang voor autochtonen, maar voor meer woningbouw:

[..]

PvdA en VVD botsen over toekenning huurwoning vluchtelingen

Het is ook nogal ongeloofwaardig dat de VVD er ineens problemen mee zou hebben dat iemand die werkt als beginnend leerkracht 1200 per maand van dat geld moet verplaatsen naar een hardbezittende Nederlander omdat hij ergens moet wonen.

Het begint inmiddels een beproefde strategie te worden, je maakt een zooitje van elke enigzins sociale voorziening en vervolgens klaag je dat het niet houdbaar en niet betaalbaar is en dus de markt maar moet doen waarin de overheid faalt. Maar het is niet de overheid die faalt, maar de politiek die incompetent is.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_155752199
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 08:37 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Het is ook nogal ongeloofwaardig dat de VVD er ineens problemen mee zou hebben dat iemand die werkt als beginnend leerkracht 1200 per maand van dat geld moet verplaatsen naar een hardbezittende Nederlander omdat hij ergens moet wonen.

Het begint inmiddels een beproefde strategie te worden, je maakt een zooitje van elke enigzins sociale voorziening en vervolgens klaag je dat het niet houdbaar en niet betaalbaar is en dus de markt maar moet doen waarin de overheid faalt. Maar het is niet de overheid die faalt, maar de politiek die incompetent is.
Je vergeet er nog bij te zeggen dat vervolgens links de schuld krijgt van het falende beleid.
pi_155752279
Valt me mee van de PvdA. Maar goed, eerst zien dan geloven.
pi_155752455
Ze hebben boter op hun hoofd. Deze hele situatie duurt nu al 60 jaar. Vergroot woning contigenten en geef bouwgrond uit.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  woensdag 2 september 2015 @ 09:34:53 #61
38344 knokkels
Radio49 voor je kanus! O+
pi_155752649
Wikkelhuis
Duurzaam, binnen een dag te leveren. 't Is een idee.
Op zondag 7 oktober 2018 02:15 schreef MTheBassman het volgende:[/b]
Jij hebt wat rare shit in je lijst staan Knokkels :P
  woensdag 2 september 2015 @ 09:46:24 #62
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_155752809
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 09:34 schreef knokkels het volgende:
Wikkelhuis
Duurzaam, binnen een dag te leveren. 't Is een idee.
Maar het moet ergens staan. Een particulier kan geen bouwgrond kopen (kun je geen hypotheek voor afsluiten), gemeenten kunnen niet zomaar een bestemmingsplan wijzigen.
pi_155752884
quote:

[..]

:')

Iemand z'n eigen land uit willen sturen. Succes kerel ^O^

Als je zo begaan bent met die gasten, waarom stel jij geen kamer beschikbaar dan? Als die hard gutmensch kun jij dat toch best doen?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  woensdag 2 september 2015 @ 09:54:55 #64
38344 knokkels
Radio49 voor je kanus! O+
pi_155752938
quote:
1s.gif Op woensdag 2 september 2015 09:46 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Maar het moet ergens staan. Een particulier kan geen bouwgrond kopen (kun je geen hypotheek voor afsluiten), gemeenten kunnen niet zomaar een bestemmingsplan wijzigen.
Ja, ok.. Heb je gelijk in.
Daar is een leuke plaats voor het Rijk weggelegd dan :+
Op zondag 7 oktober 2018 02:15 schreef MTheBassman het volgende:[/b]
Jij hebt wat rare shit in je lijst staan Knokkels :P
pi_155753519
quote:
3s.gif Op woensdag 2 september 2015 04:28 schreef schvvmert het volgende:

[..]

Sowieso, los van asielzoekers, heeft Nederland een veel beter spreidingsbeleid nodig wat betreft woningbouw en werkgelegenheid. Het kabinet zou veel meer moeten doen om krimpregio's leefbaar te houden en om massale leegstand te voorkomen.

En asielzoekers moeten gelijkmatig over het land worden verspreid. We moeten niet dezelfde fouten maken als destijds bij de komst van Turkse en Marokkaanse gastarbeiders, namelijk alles concentreren op bepaalde plekken. De gevolgen daarvan - falende integratie en alles wat erbij hoort - ondervinden we tot op de dag van vandaag.
pi_155753591
quote:

[..]

pi_155753616
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 09:03 schreef Nielsch het volgende:
Valt me mee van de PvdA. Maar goed, eerst zien dan geloven.
Dit.

Beloftes al meer dan genoeg voorbij zien komen.

Alleen wat is dit? :

quote:
De VVD ziet echter niets in het plan om meer sociale huurwoningen te bouwen. "We hebben er al zat. We moeten nu niet nog meer sociale huurwoningen bouwen want dan blaas je het systeem op", aldus Van der Linde.
link: http://www.nu.nl/politiek(...)g-vluchtelingen.html

Ik heb gebaseerd op deze bron een tabelletje gemaakt met het aantal sociale huurwoningen in bepaalde jaartallen (moest omrekenen omdat het op afgeronde percentages was gebaseerd en ik wou absolute aantallen).

Ik kon helaas niks vinden over de gemiddelde wachttijd voor een sociale huurwoning, wel veel nieuwsartikelen over dat de wachttijd gestegen was, maar steeds zonder bron.
Ik heb dus maar de totale bevolkingsomvang genomen bij gebrek aan beter

quote:
links jaartal, midden totale hoeveelheid sociale huurwoningen, rechts bevolkingsomvang Nederland (de "k" staat voor x1000)

1985: 2062835 - 14484k
1990: 2262921 - 14951k
1995: 2352930 - 15459k
2000: 2372278 - 15924k
2005: 2331964 - 16320k
2010: 2295180 - 16575k
2012: 2252551 - 16730k

Sociale huurwoningen toename 1985 - 2012
9,20%

Toename bevolking Nederland 1985 - 2012
15,51%
Iemand een link naar een bron voor gemiddelde wachttijd sociale huurwoningen?
  woensdag 2 september 2015 @ 10:35:31 #68
399258 n0sferat2
houdt van vijgen
pi_155753618
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2015 23:29 schreef Confetti het volgende:

[..]

Nee, natuurlijk niet. Het is ook een doodzonde dat dat paspoort tegenwoordig zo makkelijk wordt uitgedeeld. Ik zeg ook niet dat mensen met een paspoort opeens op menselijk vlak superieur of iets dergelijks zijn. Ik zeg alleen dat mensen met een NL paspoort altijd een bijzondere positie hebben in dit land en we dat ook vooral zo moeten houden.
Zo makkelijk wordt het nou ook weer niet uitgedeeld.
Waar geen menselijkheid heerst, is het aan u om te streven naar humaniteit.
pi_155753662
Dit kabinet blijft grappen maken. Er zijn wetten die zorgen dat woningbouwverenigingen asielzoekers een huis moeten geven en nu is het de schuld van woningbouwverenigingen dat ze dat doen. In 2012 moesten asielzoekers sneller een huis krijgen en in 2015 moet dat niet ten koste gaan van de Nederlandse woningzoekers.
pi_155753667
Het lost natuurlijk niet de wachttijden voor woningen op. Ipv 75 zijn er dan 70 liefhebbers voor 1 woning.

En uiteindelijk zullen die asielzoekers die een status krijgen en werk vinden (het grootste deel werkt namelijk) ook een normale woning willen huren.

Zolang er niets wordt bijgebouwd blijft dit...
pi_155753691
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 10:35 schreef Voszje het volgende:

[..]

Zo makkelijk wordt het nou ook weer niet uitgedeeld.
Je moet met zo'n standpunt wel overdrijven zodat het nog ergens op lijkt.
  woensdag 2 september 2015 @ 10:41:40 #72
399258 n0sferat2
houdt van vijgen
pi_155753712
quote:
7s.gif Op woensdag 2 september 2015 10:40 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Je moet met zo'n standpunt wel overdrijven zodat het nog ergens op lijkt.
Daar heb je een punt. ;)
Waar geen menselijkheid heerst, is het aan u om te streven naar humaniteit.
pi_155753723
quote:
1s.gif Op woensdag 2 september 2015 10:38 schreef MaGNeT het volgende:
Het lost natuurlijk niet de wachttijden voor woningen op. Ipv 75 zijn er dan 70 liefhebbers voor 1 woning.

En uiteindelijk zullen die asielzoekers die een status krijgen en werk vinden (het grootste deel werkt namelijk) ook een normale woning willen huren.

Zolang er niets wordt bijgebouwd blijft dit...
De totale voorraad sociale huurwoningen is zelfs aan het afnemen terwijl de vraag blijft toenemen (niet alleen vanwege de bevolkingsaanwas maar ook vanwege het minder gunstige economische tij)
pi_155753754
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 10:38 schreef Wespensteek het volgende:
Dit kabinet blijft grappen maken. Er zijn wetten die zorgen dat woningbouwverenigingen asielzoekers een huis moeten geven en nu is het de schuld van woningbouwverenigingen dat ze dat doen. In 2012 moesten asielzoekers sneller een huis krijgen en in 2015 moet dat niet ten koste gaan van de Nederlandse woningzoekers.
Woningbouwcorporaties zitten vaak tot hun nek in projecten die niets met woningbouw te maken hebben.

Waar is vraag naar? Betaalbare huurwoningen.

Waar worden die nog neergezet?
pi_155753794
quote:
1s.gif Op woensdag 2 september 2015 10:43 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Woningbouwcorporaties zitten vaak tot hun nek in projecten die niets met woningbouw te maken hebben.

Waar is vraag naar? Betaalbare huurwoningen.

Waar worden die nog neergezet?
Dat zijn pas domme vragen. Zo zou je echte problemen oplossen en dat is duidelijk niet de bedoeling van het kabinetsbeleid, het enige dat daar telt is geen geld uitgeven, mensen moeten het zelf maar uitzoeken.
pi_155753816
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 10:42 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

De totale voorraad sociale huurwoningen is zelfs aan het afnemen terwijl de vraag blijft toenemen (niet alleen vanwege de bevolkingsaanwas maar ook vanwege het minder gunstige economische tij)
quote:
CORPORATIE MOET 75% WONINGEN AANBIEDEN
Woningcorporaties worden verplicht driekwart van hun woningvoorraad aan hun huurders te koop aan te bieden.
Eventueel kunnen ze een lager percentage van hun woningvoorraad aanbieden, maar dat moet dan met speciale toestemming van de minister van Binnenlandse Zaken, onder wie huisvesting valt, en volgens speciale regels.
Dit voorstel komt vrijdag in de ministerraad, zo heeft een bron in Den Haag laten weten. De corporatiesector is in alle staten. ‘Een zeer onverstandig besluit’, reageert voorzitter Marc Calon van de branchevereniging Aedes. ‘Wij zijn niet principieel tegen verkoop aan huurders. Maar waar het ophoudt, is als de huurder het recht krijgt om uit te maken welke woning wij moeten verkopen. Zo kunnen wij geen strategisch voorraadbeheer meer voeren.’
Sociale huursector verkleinen
Met dit voorstel geeft minister Liesbeth Spies van Binnenlandse Zaken uitvoering aan het regeerakkoord. De coalitie kondigde daarin aan dat er een recht voor huurders komt om hun huurwoning tegen een redelijke prijs over te nemen. Die prijs ligt op 90% van de WOZ-waarde. Het kwart van de woningen dat corporaties buiten de aanbiedingsplicht mogen houden, betreft vooral ouderenwoningen, studenten- en sloopwoningen.
De regering-Rutte hoopt via deze maatregel de sociale huursector wat te verkleinen. Een kwart van de huurders heeft een inkomen dat boven de Brusselse doelgroepgrens van ¤ 33.000 ligt. Tegelijk zou de verkoop de corporatiesector meer armslag geven om te investeren. Ook nu verkopen corporaties woningen, maar de vraag is flink teruggevallen door de economische crisis.
Gaan ministerraad, Raad van State en Kamer hiermee akkoord, dan stappen de corporaties naar de rechter, aldus Calon. ‘Dan gaan we procederen, tot aan het Europees Hof in Luxemburg.
Dit VVD beleid helpt niet echt mee.
pi_155753959
Het bouwen van nieuwe woningen heeft natuurlijk wel een aanzuigende werking.

:P
pi_155753971
quote:
1s.gif Op woensdag 2 september 2015 10:48 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

[..]

Waarom wil de VVD dit eigenlijk?

Ze weten toch dat niet iedereen kan kopen?

En hoe denkt de VVD dan dat mensen die nog geen sociale huurwoning hebben dan aan woonruimte kunnen komen, door de gewenste 75% verkoop zullen die nog langer moeten wachten en krijgen zij nooit onderdak, want kopen kan niet iedereen betalen.
pi_155754004
quote:
1s.gif Op woensdag 2 september 2015 10:55 schreef MaGNeT het volgende:
Het bouwen van nieuwe woningen heeft natuurlijk wel een aanzuigende werking.

:P
Nou, kan wel zeggen dat het beleid van de VVD wat betreft woningaanbod voor mensen die te arm zijn om te kopen, behoorlijk zuigt.

Waarom willen ze dit nou? Wat is het nut hiervan voor diegenen die gewoon niks kunnen vinden maar wel nodig hebben? Dak boven je hoofd is toch wel een must voor je ontplooiing
pi_155754044
Enige reden die ik me kan bedenken is omdat kopers vrijwel automatisch VVD zullen stemmen, omdat de VVD grootste voorstander is om de hypotheekrenteaftrek in stand te blijfen houden.

Ben je koper? Dan ben je achterlijk niet VVD te gaan stemmen en de rest mag lekker in de stront zakken (gewoon zeggen dat het hun eigen schuld is, hadden ze maar rijker moeten zijn..zoiets? )
pi_155754049
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 10:57 schreef magnetronkoffie het volgende:
Wat is het nut hiervan voor diegenen die gewoon niks kunnen vinden maar wel nodig hebben?
Het scheelt als mensen duurder gaan huren en daardoor geen recht hebben op huurtoeslag, daarnaast is het handig voor de ondernemers die huizen verhuren. Als er veel aanbod is van goedkope huizen dalen de huren immers.
  woensdag 2 september 2015 @ 11:02:17 #82
423584 begaaierd
Ik Begaai, Hij Begaait, Wij...
pi_155754085
Eigen volk eerst vind ik een beetje kort door de bocht.

Asielzoekers die hun land ontvlucht zijn wegens oorlog o.i.d. hebben ook recht op een huis.
Maar dit moet niet ten kosten van alles zijn. Als mensen als 9 jaar op een lijst staan en er komt een woning vrij die direct aan een asielzoeker wordt toegewezen snap ik de frustratie ook wel.

Zorg voor goede opvang van asielzoekers (dan wel in wooncontainers of gebouwen die leegstaan).
Vluchtelingen zijn welkom, moeten hier goed opgevangen worden maar moeten net als de rest van de Nederlanders gewoon wachten op hun beurt.
pi_155754101
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 11:00 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Het scheelt als mensen duurder gaan huren en daardoor geen recht hebben op huurtoeslag, daarnaast is het handig voor de ondernemers die huizen verhuren. Als er veel aanbod is van goedkope huizen dalen de huren immers.
Het legaal en globaal toestaan van het uitknijpen van grote delen van de bevolking is een stap terug in de tijd, dan kunnen we net zo goed de scheiding tussen kerk en staat weer opheffen (alleen vervangen we dit maal de kerk met het grootkapitaal en de macht dat eigendom zal zijn van een steeds kleiner wordende groep...de stoelendans is begonnen -O- ).

Zelfbeschikking is toch belangrijk? Geef de mensen die niet kunnen kopen (om wat voor reden dan ook) tenminste bestaansrecht, maar ga niet in de loop der jaren de strop steeds ietsje meer aanhalen, dat gaat op een gegeven moment gewoon fout.
pi_155754120
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 11:02 schreef begaaierd het volgende:
Eigen volk eerst vind ik een beetje kort door de bocht.

Asielzoekers die hun land ontvlucht zijn wegens oorlog o.i.d. hebben ook recht op een huis.
Maar dit moet niet ten kosten van alles zijn. Als mensen als 9 jaar op een lijst staan en er komt een woning vrij die direct aan een asielzoeker wordt toegewezen snap ik de frustratie ook wel.

Zorg voor goede opvang van asielzoekers (dan wel in wooncontainers of gebouwen die leegstaan).
Vluchtelingen zijn welkom, moeten hier goed opgevangen worden maar moeten net als de rest van de Nederlanders gewoon wachten op hun beurt.
Wat dacht je van die vluchtelingen lokaal opvangen? We hebben hier onze eigen shit, laat ze dan in Turkije blijven of Iran ofzo, die landen zijn relatief oorlogsvrij.

Probleem is ook dat hoe immigrantvriendelijker het hier wordt, hoe meer immigranten het zal aantrekken, schiet niet op zo.
pi_155754170
quote:
3s.gif Op woensdag 2 september 2015 04:28 schreef schvvmert het volgende:

[..]

Lang leegstaande huizen zijn daar destijds gesloopt.
pi_155754191
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 01:29 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Ja ja tuurlijk. Je vergeet dat de markt ook verandert. Vergeleken met 100 jaar geleden is zoveel geautomatiseerd, maar de werkloosheid is niet veel hoger. Integendeel.
we zullen zien.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_155754201
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2015 23:51 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Ja, lekker een getto creëren van asielzoekers in containerwoningen. Is ook goed voor de integratie en zo.
Voor vluchtelingen is dat geen probleem, die gaan toch weer terug als het in eigen land weer veilig is.
pi_155754459
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 11:05 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Wat dacht je van die vluchtelingen lokaal opvangen? We hebben hier onze eigen shit, laat ze dan in Turkije blijven of Iran ofzo, die landen zijn relatief oorlogsvrij.

Probleem is ook dat hoe immigrantvriendelijker het hier wordt, hoe meer immigranten het zal aantrekken, schiet niet op zo.
Omliggende landen hebben het een stuk zwaarder te verduren.
  woensdag 2 september 2015 @ 11:26:00 #89
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_155754541
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 10:29 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Sowieso, los van asielzoekers, heeft Nederland een veel beter spreidingsbeleid nodig wat betreft woningbouw en werkgelegenheid. Het kabinet zou veel meer moeten doen om krimpregio's leefbaar te houden en om massale leegstand te voorkomen.

En asielzoekers moeten gelijkmatig over het land worden verspreid. We moeten niet dezelfde fouten maken als destijds bij de komst van Turkse en Marokkaanse gastarbeiders, namelijk alles concentreren op bepaalde plekken. De gevolgen daarvan - falende integratie en alles wat erbij hoort - ondervinden we tot op de dag van vandaag.
De vele randstedelingen in de politiek en in het bestuur en BN'ers hebben lak aan alles voorbij de grote steden. En de mensen in minder bevolkte gebieden gedragen zich door hun minderwaardigheidscomplex veel te weinig strijdbaar en trots. En toen lieten we het toe dat het CBS weer deels in Den Haag zit, dat de gevangenissen in het noorden en oosten van Noord-Hollander Fred Teeven de zwaarste klappen kregen, dat de gasbel nietsontziend is leeggeroofd. Enzovoorts.
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
pi_155754662
quote:
1s.gif Op woensdag 2 september 2015 11:26 schreef Andromache het volgende:

[..]

De vele randstedelingen in de politiek en in het bestuur en BN'ers hebben lak aan alles voorbij de grote steden. En de mensen in minder bevolkte gebieden gedragen zich door hun minderwaardigheidscomplex veel te weinig strijdbaar en trots. En toen lieten we het toe dat het CBS weer deels in Den Haag zit, dat de gevangenissen in het noorden en oosten van Noord-Hollander Fred Teeven de zwaarste klappen kregen, dat de gasbel nietsontziend is leeggeroofd. Enzovoorts.
Klopt. Den Haag geeft alleen om de Randstad. De rest kan stikken.
Het kan geen kwaad af en toe je mond te houden, zelfs al weet je waarover je het hebt
pi_155755090
Goede beslissing. Sowieso hebben asielzoekers niks te zoeken in de randstad. Stop die mensen ergens weg in het noorden.
pi_155755173
quote:
1s.gif Op woensdag 2 september 2015 11:49 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Goede beslissing. Sowieso hebben asielzoekers niks te zoeken in de randstad. Stop die mensen ergens weg in het noorden.
De meeste AZC's zijn gevestigd buiten de Randstad, ver weg van het binnenhof, de koninklijke paleizen en riante optrekjes van tweede kamerleden.
  woensdag 2 september 2015 @ 11:54:57 #93
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_155755191
Heel leuk, maar dat verdringen vindt toch wel plaats! Als het niet via "urgentie" is, dan is het wel de komende jaren...
Momenteel komen er per week twee keer zoveel gelukszoekers het land binnen als er aan nieuwbouw wordt opgeleverd, en dat zijn voornamelijk koopwoningen. De woningnood is al decennia erg hoog, en ondertussen zijn er honderdduizenden woningen gevuld met niet-Nederlanders.

quote:
14s.gif Op woensdag 2 september 2015 11:22 schreef Xa1pt het volgende:
Omliggende landen hebben het een stuk zwaarder te verduren.
Daar zitten ze in tentenkampen in de woestijn, niet aantrekkelijk (dus willen ze naar Europa) maar wel goedkoop en het ontwricht niet het hele land. Plus dat ze daar qua cultuur en mentaliteit veel beter passen.
censuur :O
  woensdag 2 september 2015 @ 11:58:30 #94
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_155755258
Werd tijd, meteen doen ! Iedereen achter in de rij aansluiten :Y
Zal wel klachten geven, maar als ze het hier niet beter vinden dan thuis dan hebben ze hier ook niks te zoeken immers ?
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  woensdag 2 september 2015 @ 12:02:50 #95
423584 begaaierd
pi_155755324
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 11:05 schreef magnetronkoffie het volgende:
Wat dacht je van die vluchtelingen lokaal opvangen?
Dat zou idd de beste oplossing zijn. Maar dit is volgens mij op dit moment nog niet mogelijk in bijvoorbeeld Syrie.

Gisteren had de heer Buma hier een goede opmerking. Zorg er met een internationale troepenmacht voor dat een groot gebied in Syrie veilig is en vang in dit gebied deze mensen op.

Als er hier oorlog zou uitbreken zou ik ook liever opgevangen worden dicht bij huis ipv door 8 landen reizen om dan tot rust te komen.
pi_155755352
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 11:54 schreef RemcoDelft het volgende:
Heel leuk, maar dat verdringen vindt toch wel plaats! Als het niet via "urgentie" is, dan is het wel de komende jaren...
Momenteel komen er per week twee keer zoveel gelukszoekers het land binnen als er aan nieuwbouw wordt opgeleverd, en dat zijn voornamelijk koopwoningen. De woningnood is al decennia erg hoog, en ondertussen zijn er honderdduizenden woningen gevuld met niet-Nederlanders.

[..]

Daar zitten ze in tentenkampen in de woestijn, niet aantrekkelijk (dus willen ze naar Europa) maar wel goedkoop en het ontwricht niet het hele land. Plus dat ze daar qua cultuur en mentaliteit veel beter passen.
Dat ze "binnen komen" betekent niet dat ze ook een verblijfsstatus krijgen, de grote meerderheid krijgt een afwijzing en sinds 2002 gaat dat een stuk sneller (dankzij de vreemdelingenwet van Job Cohen).

Puur op de cijfers: in 2014 was het netto resultaat van de migratie in Nederland 6400 personen. Niet meer.

Dat we die niet kunnen huisvesten (1 persoon per woonplaats) zegt meer over het woningenbeleid.

Het aantal mensen groeit, het aantal goedkope huurwoningen neemt af. Dat is niet houdbaar, daar hoef je geen wiskundige voor te zijn.
  woensdag 2 september 2015 @ 12:06:23 #97
423584 begaaierd
pi_155755383
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 12:04 schreef MaGNeT het volgende:
in 2014 was het netto resultaat van de migratie in Nederland 6400 personen
De vraag die ik me dan stel; wat is het netto resultaat van de personen die ook daadwerkelijk terug zijn naar het land van herkomst?

Als er veel in de illegaliteit belanden is het waarschijnlijk nog beter om ze wel de benodigde papieren te geven.
pi_155755456
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 12:06 schreef begaaierd het volgende:

[..]

De vraag die ik me dan stel; wat is het netto resultaat van de personen die ook daadwerkelijk terug zijn naar het land van herkomst?

Als er veel in de illegaliteit belanden is het waarschijnlijk nog beter om ze wel de benodigde papieren te geven.
Dit zijn cijfers van de geregistreerde migratie over 2014.
Dat kan een Pool zijn die weer naar huis gaat maar ook een gastarbeidende 65+ Turk die in Nederland slecht kon rondkomen van zijn opgebouwde AOW.

Illegalen vallen niet binnen die cijfers, zou het je niet kunnen vertellen. Ze vallen echter ook niet onder de groep die voorrang krijgt bij de toekenning van woningen dus niet echt relevant voor deze discussie.
pi_155755491
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 12:02 schreef begaaierd het volgende:

[..]

Dat zou idd de beste oplossing zijn. Maar dit is volgens mij op dit moment nog niet mogelijk in bijvoorbeeld Syrie.
Met lokaal bedoel ik "meer in de buurt", genoeg ruimte op het arabisch schiereiland.
pi_155755531
Probleem in het beleid is dat er amper selectie aan de poort is.

In een verzorgingsstaat (niet mijn uitvinding) wordt veel beloofd, en gratis uitgedeeld zonder tegenprestatie, in de vorm van uitkeringen, subsidies en gratis huizen. Dat trekt goudzoekers aan. En dat zie je, de meeste migranten die juist naar noord-Europese landen willen zijn goudzoekers, geen oorlogsvluchtelingen. Is hier iets mis mee? Niet zozeer, iedereen heeft het recht een goudzoeker te zijn, en iedereen kan zich van plek A naar B migreren. Je zou zelfs kunnen afvragen waarom er niet nog veel meer goudzoekers richting Nederland komen, omdat het sociale stelsel zo extreem riant is vergeleken met de levenstandaarden in pakweg Somalie of Yemen. Beeld je ineens in: je bent een pauper in Yemen, en je kunt ineens naar Yemenitische standaarden in Nederland virtueel miljonair worden, door een sociale huurwoningen, uitkeringen en subsidies te regelen. Die mensen kunnen echt wel rekenen hoor. Die gasten (het zijn bijna allemaal mannen) hebben niets te verliezen, en gaan in groepen naar Europa. Wat oorlogsrumoer in de regio motiveert hen alleen maar meer.

Het 8 uur journaal legt helemaal niet uit wat de echte motieven zijn, en spiegelt voor dat alle migranten oorlogsvluchtelingen zijn. Zeer misleidend en feitelijk onjuist. Speelt natuurlijk een overgevoeligheid voor racist te worden uitgemaakt, maar daar gaat het hier helemaal niet om.

Voorbeeld: gisteren een stuk op het journaal dat allerlei migranten in Budapest op de trein wilden naar Duitsland. Werd totaal niet uitgelegd waarom ze juist per se naar Duitsland willen. In Hongarije heerst toch gewoon vrede?
  woensdag 2 september 2015 @ 12:16:50 #101
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_155755595
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 12:04 schreef MaGNeT het volgende:
Dat ze "binnen komen" betekent niet dat ze ook een verblijfsstatus krijgen, de grote meerderheid krijgt een afwijzing en sinds 2002 gaat dat een stuk sneller (dankzij de vreemdelingenwet van Job Cohen).
Onjuist! Meer dan 50% mag blijven, gevolgd door gezinshereniging.
Dat afwijzen gaat ook niet snel, want er waren juist weer 2 zielige kindjes in het nieuws die na 15 jaar procederen tegen ons land toch weg moesten en toch toch mochten blijven omdat ze in de krant stonden... Het wordt tijd dat kranten zich eens inzetten voor de publieke opinie om mensen weg te krijgen...
En als ze al weg moeten, dan blijven ze toch gewoon illegaal?!

quote:
Puur op de cijfers: in 2014 was het netto resultaat van de migratie in Nederland 6400 personen. Niet meer.
Zeg maar 106.000 analfabeten die het land binnenkomen en 100.000 hoogopgeleide Nederlanders die het land verlaten omdat ze hier geen huis kunnen betalen... Enorm slecht voor het land!

Het wordt tijd dat de overheid eens miljarden euro's subsidie beschikbaar stelt aan premiejagers die ze uitzetten i.p.v. miljarden subsidie aan de asielindustrie incl. advocaten die ze binnenhalen.
pi_155755614
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2015 23:11 schreef Ryan3 het volgende:
Je kunt NL'ers toch ook in containers zetten, betalen ze wrs eindelijk een keer een normale huurprijs ook...
Ik zou er zo voor tekenen hoor!
pi_155755675
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 12:18 schreef hpeopjes het volgende:

[..]

Ik zou er zo voor tekenen hoor!
Kinderen wil je toch niet opvoeden en grootbrengen in een container?
Want wat anders gaan ze (de ouders van die kinderen dus) niet krijgen tegen de tijd dat ze willen doorstromen naar een "echte" woning en ook mensen die niet als goedverdiendend 2-verdienersgezin geldt, krijgen vaak kinderen.
pi_155755694
quote:
1s.gif Op woensdag 2 september 2015 11:26 schreef Andromache het volgende:

[..]

Je hebt wel een punt, denk ik.
  woensdag 2 september 2015 @ 12:26:15 #105
78780 deedeetee
pi_155755755
pi_155755794
Het probleem ligt bij de beleidsmakers. Stop met het subsidiëren van wonen. Laat de woningmarkt eens los.
  woensdag 2 september 2015 @ 12:30:33 #107
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_155755838
quote:
quote:
... maar stelt dat er geen tekort is aan sociale huurwoningen.
Die man is zo compleet de weg kwijt... Zijn VVD-oplossing is de huren nog verder te verhogen, zodat mensen gedwongen worden een koopwoning te kopen zodat de prijzen daar weer stijgen want bouwen mag niet.
  woensdag 2 september 2015 @ 12:35:44 #108
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_155755927
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 00:18 schreef luxerobots het volgende:

[..]

De meeste huren zijn de laatste jaren juist flink hoger geworden.

Maarja, jij roept ook maar wat.
Dat is op geen enkele manier een kritiek op of weerlegging van wat ik stelde. :D
  woensdag 2 september 2015 @ 12:44:54 #109
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_155756108
quote:
Klopt als een bus. Die 600k huurders die 'teveel verdienen' denken we gewoon weg en dus hebben we 600k woningen over! Niks geen tekort!

pi_155756363
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 12:16 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Onjuist! Meer dan 50% mag blijven, gevolgd door gezinshereniging.
Dat afwijzen gaat ook niet snel, want er waren juist weer 2 zielige kindjes in het nieuws die na 15 jaar procederen tegen ons land toch weg moesten en toch toch mochten blijven omdat ze in de krant stonden... Het wordt tijd dat kranten zich eens inzetten voor de publieke opinie om mensen weg te krijgen...
En als ze al weg moeten, dan blijven ze toch gewoon illegaal?!

[..]

Zeg maar 106.000 analfabeten die het land binnenkomen en 100.000 hoogopgeleide Nederlanders die het land verlaten omdat ze hier geen huis kunnen betalen... Enorm slecht voor het land!

Het wordt tijd dat de overheid eens miljarden euro's subsidie beschikbaar stelt aan premiejagers die ze uitzetten i.p.v. miljarden subsidie aan de asielindustrie incl. advocaten die ze binnenhalen.
Zonder nu te gaan goochelen met verblijfsvergunningen voor "bepaalde tijd" en "onbepaalde tijd", a-status, b-status, c-status en f1-status, blijft het een feit dat we in 2014 een netto migratiecijfer van 6400 mensen hebben, niet 50.000, niet 22.000... Nee... 6400 migranten er netto bij... Voor degenen die weggaan komen woningen vrij, degenen die erbij komen hebben een woning nodig... moet te doen zijn... behalve als je al jaren geen goedkope woningen meer bouwt en de hele sociale huursector de nek omdraait... Want al zou er geen migrant meer bijkomen, de woningschaarste is er... de wachttijden van 10 jaar zijn er ook als we geen migrant meer toelaten...

[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 02-09-2015 13:08:48 ]
pi_155756393
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 12:21 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Kinderen wil je toch niet opvoeden en grootbrengen in een container?
Geen idee, ik heb geen kinderen.
  woensdag 2 september 2015 @ 13:03:59 #112
78780 deedeetee
pi_155756438
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 12:44 schreef Zelva het volgende:

[..]

Klopt als een bus. Die 600k huurders die 'teveel verdienen' denken we gewoon weg en dus hebben we 600k woningen over! Niks geen tekort!

Ja dat vond ik ook zó dwaas. Alsof die opeens allemaal * zomaar * opeens kunnen doorstromen naar een betaalbare koopwoning.
pi_155756568
Laat de overheid gewoon ophouden te denken dat zij de hele huurmarkt moeten controleren, van-hot-naar-her-sturen, platreguleren en vooral met politiek-ideologische maartegelen en een snufje populisme verder in het moeras van schaarste duwen.

nederland kent 2,5 miljoen sociale huurwoningen, dat is een derde van het totale woningaanbod en iets van 85% van de totale huurmarkt... enkel, voor die overdreven goedkope huurwoningen staan ondoordringbare wachtlijstsystemen, en als mensen eenmaal zulk een woning hebben, hebben ze vaak geen enkele zin nog te vertrekken (dat gaat ook niet).

daardoor is diezelfde huurmarkt vervolgens geheel vastgeroest.. juist een groot voordeel van Huren, namelijk de flexibiliteit hebben om zonder hoge meerkosten of problemen van woning te kunnen wisselen, ontbreekt vrijwel geheel.
dat enige kleine deel van die 15% van de rest van de huurmarkt, namelijk de private huur, daar worden de prijzen hoog opgedreven doordat de mensen die daar willen huren vaak ook door gebrek aan aanbod wel gedwongen zijn erg hoge rijzen te betalen vor flexibiliteit (terwijl ook verhurders een relatief hoog risico lopen en vaak ook aan erg zware eisen moeten voldoen).

Als de Overheid de huurmarkt in nederland gezond wil maken, laat ze dan zo snel mogelijk ervor zorgen dat minimaal 590% van de huidige sociale huurwoningen afgestoten worden.
dat er een sterke beperking komt aan de duur van de goedkope sociale huur en dit geen oneerlijke concurrentie is ten opzichte van de private huur...
Juist dat zal ook de druk op private huur doen verlagen en hierdoor zullen juist de private huren dalen (al kan het goed zijn dat de gemiddelde huur wel stijgt, als steeds minder woningen voor de idioot lage sociale huur verhuurd worden... dat is echter een voordel waarvan een erg kleine selecte minderheid profiteert die vaak dat enkel doet omdat ze totaal inflexibel zijn).
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_155756674
Doet het kabinet een keertje wat aan de verdringing op de woningmarkt, iets waar complete reeksen over zijn volgebaggerd met boze reacties, is het voor veel users weer niet goed.

Dus je krijgt je zin, maar je blijft toch boos. Rara politiepetje.

[ Bericht 0% gewijzigd door KoosVogels op 02-09-2015 13:27:31 ]
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_155756837
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 13:17 schreef KoosVogels het volgende:
Doet het kabinet een keertje wat aan de verdringing op de woningmarkt, iets waar complete reeksen over zijn volgebaggerd met boze reactie, is het voor veel users weer niet goed.

Dus je krijgt je zin, maar je blijft toch boos. Rara politiepetje.
Komt ook een beetje omdat het bericht in de OP niet correct is.

Zelfs al krijgen mensen met een verblijfsstatus niet meer voorrang op een woning, ze zullen zich wel inschrijven voor een woning en dus mee gaan concurreren op de bestaande wachtlijsten.

Op zich is dat geen probleem, ware het niet dat de VVD geen sociale woningbouw meer wil... er komen dus geen huizen bij en wie er woont gaat niet weg omdat andere opties duurder zijn en koop al helemaal buiten het bereik ligt...

Daar botsen de VVD en PvdA nu over...
pi_155756896
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 13:26 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Zelfs al krijgen mensen met een verblijfsstatus niet meer voorrang op een woning, ze zullen zich wel inschrijven voor een woning en dus mee gaan concurreren op de bestaande wachtlijsten.

Op zich is dat geen probleem, ware het niet dat de VVD geen sociale woningbouw meer wil... er komen dus geen huizen bij en wie er woont gaat niet weg omdat andere opties duurder zijn en koop al helemaal buiten het bereik ligt...

Het Rijk kan natuurlijk wel vinden dat het aantal sociale huurwoningen niet mag groeien, maar uiteindelijk is dat toch echt aan de corporaties en gemeenten.

Wel kan het kabinet woningcorporaties financieel naar de klote helpen zodat ze geen huizen meer kunnen bouwen.
  woensdag 2 september 2015 @ 13:29:21 #117
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_155756898
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 12:44 schreef Zelva het volgende:

[..]

Scheefwoner hier; wij zitten prima.
pi_155756918
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 13:26 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Overigens beginnen vluchtelingen die zich inschrijven natuurlijk gewoon onderaan de ladder. Daar heb je dus weinig last van als je al enige tijd staat ingeschreven.
pi_155756924
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 08:37 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 08:55 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Je vergeet er nog bij te zeggen dat vervolgens links de schuld krijgt van het falende beleid.
En we blijven dat tuig nog steunen/kiezen ook!
pi_155756949
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 09:20 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Ze hebben boter op hun hoofd. Deze hele situatie duurt nu al 60 jaar. Vergroot woning contigenten en geef bouwgrond uit.
Sloop al die overbodige kantoor- en winkelpanden en bouw daar (betaalbare) woningen/appartementen!!!
pi_155757039
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 13:30 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Overigens beginnen vluchtelingen die zich inschrijven natuurlijk gewoon onderaan de ladder. Daar heb je dus weinig last van als je al enige tijd staat ingeschreven.
Maar als je je net iets later inschrijft dan die vluchteling, dan zal je er toch weer last van hebben...evenals ALLE Nederlands geborene woningzoekenden die daarna komen...tot in de eeuwigheid totdat dat beleid weer verandert.
Je stelt daarmee alleen een probleem uit, elke vluchteling die een woning krijgt, levert 1 Nederlander op die NOG langer moet wachten.

Kortetermijnvisie van jou zeg.
pi_155757089
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 13:29 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Het Rijk kan natuurlijk wel vinden dat het aantal sociale huurwoningen niet mag groeien, maar uiteindelijk is dat toch echt aan de corporaties en gemeenten.

Wel kan het kabinet woningcorporaties financieel naar de klote helpen zodat ze geen huizen meer kunnen bouwen.
Oftewel heeft het rijk/het kabinet wel degelijk grote invloed op de groei van het aantal sociale huurwoningen.

Iets vinden is 1 ding, iets doen is iets totaal anders en persoonlijk geef ik de voorkeur aan het 2e, niet aan het 1e. Eerst doen dan geloven.
  woensdag 2 september 2015 @ 13:38:37 #123
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_155757123
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 13:37 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Oftewel heeft het rijk/het kabinet wel degelijk grote invloed op de groei van het aantal sociale huurwoningen.
Het rijk heeft grote invloed omdat het grote invloed wilt. Het rijk zal überhaupt geen invloed moeten hebben.
pi_155757172
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 13:38 schreef xzaz het volgende:

[..]

Het rijk heeft grote invloed omdat het grote invloed wilt. Het rijk zal überhaupt geen invloed moeten hebben.
Bepaalde dingen zijn beter af in handen van het rijk dan in handen van de alternatieven en sowieso is jouw discussiepunt nogal offtopic.
pi_155757260
quote:

[..]

Oh zeker, daar heb je in mij een medestander.

Daarom juist denk ik dat we teveel bezig zijn met "asielzoekers" en niet met de bron van alle ellende: de schaarste aan betaalbare woonruimte
pi_155757330
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 13:43 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Daarom juist denk ik dat we teveel bezig zijn met "asielzoekers" en niet met de bron van alle ellende: de schaarste aan betaalbare woonruimte
Waarom niet gewoon beide problemen aanpakken? Waarom kiezen?
pi_155757391
quote:

[..]

Je lult. "Vluchtelingen" krijgen urgentie en komen dus direct bovenaan te staan.
pi_155757392
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 10:57 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Nou, kan wel zeggen dat het beleid van de VVD wat betreft woningaanbod voor mensen die te arm zijn om te kopen, behoorlijk zuigt.

Waarom willen ze dit nou? Wat is het nut hiervan voor diegenen die gewoon niks kunnen vinden maar wel nodig hebben? Dak boven je hoofd is toch wel een must voor je ontplooiing
Als mensen (grote) zorgen hebben, zijn ze vnml. bezig met overleven en hebben ze geen tijd/energie over om te klagen/protesteren (laat staan in opstand komen).
In combinatie met de verdeel-en-heers-strategie is dit behoorlijk succesvol, zo blijkt maar weer eens....
pi_155757711
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 13:45 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Waarom niet gewoon beide problemen aanpakken? Waarom kiezen?
Dat mensen met een verblijfsstatus geen voorrang meer krijgen bij de toewijzing van een huurwoning, daar heb ik geen moeite mee. Nooit gehad.

Alleen wordt dat al jaren aangehaald als het hoofdprobleem. Het bekende "Zij krijgen zomaar een woning en ik sta 10 jaar op de wachtlijst".

En dat terwijl de woningschaarste in het betaalbare segment het grote probleem is.

Daarom zie ik liever dat er gewerkt wordt aan die wachtlijsten door betaalbare woningen bij te bouwen.

Het is al aangetoond, o.a. door Bouwconcern Dura Vermeer, dat je prima woningen kan bouwen in de prijsklasse van rond een ton. Deze hebben daarnaast een klein kavel nodig om op te bouwen.

Natuurlijk kan je ook kiezen voor een kavel van >250m2 maar niet iedereen heeft daar geld voor.
pi_155757764
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 13:47 schreef hpeopjes het volgende:

[..]

Je lult. "Vluchtelingen" krijgen urgentie en komen dus direct bovenaan te staan.
Nee, hij lult niet.

Deze reactie ging om de situatie uit de OP, waar vluchtelingen geen urgentie meer krijgen.
Je valt er middenin en reageert op wat je leest, zonder te weten waar het over gaat.
pi_155757974
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 13:43 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

We zitten natuurlijk ook in een overgangsfase. Er is een aantal jaar geleden een inkomensplafond voor sociale huurwoningen in het leven geroepen. Doel van die maatregel is om scheefhuur tegen te gaan zodat sociale huurhuizen ten goede komen aan de eigenlijke doelgroep: mensen met benedenmodaal inkomen.

Op dit moment zijn er echter nog relatief veel scheefwoners omdat corporaties deze mensen moeilijk uit huis kon zetten. Maar dat verandert dus naarmate de jaren vorderen.
pi_155757987
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 13:47 schreef hpeopjes het volgende:

[..]

En dat wil het kabinet dus aanpakken.

Misschien even de OP lezen.
pi_155759111
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 14:08 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

We zitten natuurlijk ook in een overgangsfase. Er is een aantal jaar geleden een inkomensplafond voor sociale huurwoningen in het leven geroepen. Doel van die maatregel is om scheefhuur tegen te gaan zodat sociale huurhuizen ten goede komen aan de eigenlijke doelgroep: mensen met benedenmodaal inkomen.

Op dit moment zijn er echter nog relatief veel scheefwoners omdat corporaties deze mensen moeilijk uit huis kon zetten. Maar dat verandert dus naarmate de jaren vorderen.
Je vergeet dat er ook geen alternatief is voor deze mensen.
'Woning onbereikbaar voor Jan Modaal'

Dat hele scheefhuur verhaal was vooral een afleidingsmanoeuvre om een extra belasting in te voeren op huren. Ik zei toen al dat er velen tussen wel en schip zouden komen. Dat aantal is overigens nu nog relatief laag door de lage rente.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_155759360
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 14:54 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Je vergeet dat er ook geen alternatief is voor deze mensen.
'Woning onbereikbaar voor Jan Modaal'

Dat hele scheefhuur verhaal was vooral een afleidingsmanoeuvre om een extra belasting in te voeren op huren. Ik zei toen al dat er velen tussen wel en schip zouden komen. Dat aantal is overigens nu nog relatief laag door de lage rente.
Het is mij ook gelukt. Niet zo janken.
pi_155759512
quote:
1s.gif Op woensdag 2 september 2015 15:05 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Het is mij ook gelukt. Niet zo janken.
N=1 en jij verdient waarschijnlijk bovenmodaal. Argument verworpen.
  woensdag 2 september 2015 @ 15:12:20 #136
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_155759535
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 13:58 schreef MaGNeT het volgende:
Natuurlijk kan je ook kiezen voor een kavel van >250m2 maar niet iedereen heeft daar geld voor.
Gek genoeg was dat 30+ jaar geleden geen probleem...
pi_155759579
quote:
1s.gif Op woensdag 2 september 2015 15:11 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

N=1 en jij verdient waarschijnlijk bovenmodaal. Argument verworpen.
Toen ik m'n huidige woning betrok, verdiende ik nog modaal.
pi_155759625
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 14:54 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

Scheefhuurder is vooral een eufemisme voor een hardwerkende Nederlander die te weinig van zijn geld overhevelt naar hardbezittende Nederlanders zoals een banken of huisjesmelkers naar de smaak van de liberalen die zo graag willen bepalen waar je je geld aan moet uitgeven.
pi_155759644
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 15:12 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Gek genoeg was dat 30+ jaar geleden geen probleem...
Er zijn wel meer dingen anders dan 30 jaar geleden, we hadden o.a. geen FOK
pi_155759721
quote:

[..]

En dat wil het kabinet dus aanpakken.

Misschien even de OP lezen.
Je bracht het alsof het nu al zo was.
pi_155759822
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 15:18 schreef hpeopjes het volgende:

[..]

Je bracht het alsof het nu al zo was.
Waarom zou dit topic bestaan als het 'al zo is'?
pi_155759879
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 13:58 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Dat mensen met een verblijfsstatus geen voorrang meer krijgen bij de toewijzing van een huurwoning, daar heb ik geen moeite mee. Nooit gehad.

Alleen wordt dat al jaren aangehaald als het hoofdprobleem. Het bekende "Zij krijgen zomaar een woning en ik sta 10 jaar op de wachtlijst".

En dat terwijl de woningschaarste in het betaalbare segment het grote probleem is.

Daarom zie ik liever dat er gewerkt wordt aan die wachtlijsten door betaalbare woningen bij te bouwen.

Het is al aangetoond, o.a. door Bouwconcern Dura Vermeer, dat je prima woningen kan bouwen in de prijsklasse van rond een ton. Deze hebben daarnaast een klein kavel nodig om op te bouwen.

Kavels zijn juist het probleem, die zijn namelijk heel erg duur. En met name de Gemeente/Overheid zorgt daar voor. Als ze dat trouwens niet zouden doen, zouden overal gaten in begrotingen ontstaan en blijkt de Overheid een stuk armer dan gedacht.
Het kan geen kwaad af en toe je mond te houden, zelfs al weet je waarover je het hebt
pi_155759881
Scheefwonen is ook weer zo'n term waar ik weinig mee kan.

De één wil op stand wonen en steekt zich diep in de schulden om in een mooi koophuis te wonen.

De andere heeft andere prioriteiten in het leven en woont het liefst zo goedkoop mogelijk.
pi_155759961
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 15:24 schreef H.FR het volgende:

[..]

Kavels zijn juist het probleem, die zijn namelijk heel erg duur. En met name de Gemeente/Overheid zorgt daar voor. Als ze dat trouwens niet zouden doen, zouden overal gaten in begrotingen ontstaan en blijkt de Overheid een stuk armer dan gedacht.
Klopt, gemeenten speculeren met grond, veranderen bestemmingsplannen, zorgen voor kunstmatige schaarste om de opbrengst te maximaliseren. Gevolg is dat er geen goedkope woningbouw mogelijk is.

Maar ook in de gebieden waar dat wel mogelijk is, waar grond enigzins betaalbaar is, worden er kasten van huizen neergezet. Kijk naar de nieuwe wijken rond Leeuwarden.
  woensdag 2 september 2015 @ 15:28:57 #145
346939 Janneke141
pi_155760041
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 15:24 schreef MaGNeT het volgende:

De één wil op stand wonen en steekt zich diep in de schulden om in een mooi koophuis te wonen.

De andere heeft andere prioriteiten in het leven en woont het liefst zo goedkoop mogelijk.
Scheefwonen moet je ook niet de scheefwoner verwijten, maar het systeem dat het mogelijk maakt om het te doen.
pi_155760042
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 15:24 schreef MaGNeT het volgende:

Tsja, het aanbod sociale huurwoningen is nou eenmaal beperkt. Het is dan niet gek dat de eigenlijke doelgroep - de minima - voorrang krijgt.
pi_155760059
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 15:28 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Scheefwonen moet je ook niet de scheefwoner verwijten, maar het systeem dat het mogelijk maakt om het te doen.
En dat systeem is nu dus aangepast.
pi_155760076
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 15:26 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Klopt, gemeenten speculeren met grond, veranderen bestemmingsplannen, zorgen voor kunstmatige schaarste om de opbrengst te maximaliseren. Gevolg is dat er geen goedkope woningbouw mogelijk is.

Maar ook in de gebieden waar dat wel mogelijk is, waar grond enigzins betaalbaar is, worden er kasten van huizen neergezet. Kijk naar de nieuwe wijken rond Leeuwarden.

Klopt, ook dat is weer in de handen van de gemeente en welstandscommissie e.d.
En als je je eigen lapje grond koopt en daar op wil bouwen, moet het ook weer aan zoveel eisen voldoen dat je altijd weer bij 1 of 2 standaard types terecht komt. Of je bouwt een klein huis, wat weer slecht is voor de algehele waarde van woning + perceel.
pi_155760112
quote:
1s.gif Op woensdag 2 september 2015 15:29 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Tsja, het aanbod sociale huurwoningen is nou eenmaal beperkt. Het is dan niet gek dat de eigenlijke doelgroep - de minima - voorrang krijgt.
Wat voor naam je er ook aan geeft, de wil om meer goedkope huurwoningen bij te bouwen is er niet, daar steekt het.

Er wordt wel gebouwd maar het is voor een doelgroep in het duurdere segment.
  woensdag 2 september 2015 @ 15:32:12 #150
346939 Janneke141
pi_155760133
quote:
1s.gif Op woensdag 2 september 2015 15:29 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

En dat systeem is nu dus aangepast.
Slechts tot op zekere hoogte. Je kunt mensen die er eenmaal inzitten, er nog steeds niet uitkrijgen.
pi_155760201
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 15:31 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Wat voor naam je er ook aan geeft, de wil om meer goedkope huurwoningen bij te bouwen is er niet, daar steekt het.

Er wordt wel gebouwd maar het is voor een doelgroep in het duurdere segment.
Een beetje woonwijk omvat zowel koopwoningen als sociale huurhuizen. Gelieve niet alleen maar de laatste categorie bouwen. Komt de wijk ook niet ten goede.

En op sommige plekken is het weer te duur om sociale huur uit de grond te stampen.

Persoonlijk zou ik graag zien dat de particuliere huursector sterk wordt uitgebreid.
  woensdag 2 september 2015 @ 15:36:31 #152
346939 Janneke141
pi_155760229
quote:
1s.gif Op woensdag 2 september 2015 15:34 schreef KoosVogels het volgende:
Persoonlijk zou ik graag zien dat de particuliere huursector sterk wordt uitgebreid.
Ik ook.
pi_155760252
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 15:32 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Slechts tot op zekere hoogte. Je kunt mensen die er eenmaal inzitten, er nog steeds niet uitkrijgen.
Dat gaat mij dan ook te ver. Een uitsterfconstructie is voldoende.
pi_155760260
quote:

[..]

Het bestaat helemaal niet, net zo min als er scheefrijders, scheefvakantiegangers en scheefeters bestaan. Het is niet aan de overheid om te bepalen wat voor je deel van je netto inkomen je waar aan uitgeeft.

Het is puur een verzinsel van de VVD om mensen die huren zich te laten vastketenen aan die bankenvriendjes van hun of in de handen van een dure huisjesmelker te drijven terwijl ze het prima naar hun zin hebben in hun kleine huisje.
pi_155760282
quote:

Een willekeurige vluchteling is op geen enkele manier meer of minder mijn 'eigen volk' dan een willekeurige Nederlander.
  woensdag 2 september 2015 @ 15:40:56 #156
346939 Janneke141
pi_155760347
quote:
1s.gif Op woensdag 2 september 2015 15:37 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Dat gaat mij dan ook te ver. Een uitsterfconstructie is voldoende.
Er bestaat geen uitsterfconstructie zo lang het mogelijk is dat je loon stijgt zonder dat je verhuist - en die mogelijkheid zie ik niet verdwijnen.
  woensdag 2 september 2015 @ 15:42:03 #157
346939 Janneke141
pi_155760371
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 15:37 schreef Weltschmerz het volgende:
Het bestaat helemaal niet, net zo min als er scheefrijders, scheefvakantiegangers en scheefeters bestaan. Het is niet aan de overheid om te bepalen wat voor je deel van je netto inkomen je waar aan uitgeeft.
Nee, maar wel of je in aanmerking komt voor een door de overheid gesubsidieerde woonmogelijkheid. Al jouw voorbeelden zijn dus van een totaal andere orde, aangezien de overheid noch financieel noch regelend een vinger in de pap heeft waar het gaat om eten, vakanties en autoverkoop.
pi_155760639
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 15:42 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Nee, maar wel of je in aanmerking komt voor een door de overheid gesubsidieerde woonmogelijkheid. Al jouw voorbeelden zijn dus van een totaal andere orde, aangezien de overheid noch financieel noch regelend een vinger in de pap heeft waar het gaat om eten, vakanties en autoverkoop.
Boehoe, die woningen zijn 10% goedkoper dan de wettelijk toegestane maximale huurprijs. Dat is menig particuliere verhuurder ook en dat is ook geen gesubsidieerde woonmogelijkheid. Het zijn gewoon kleine huisjes met matige voorzieningen en een vaak bemoeizuchtige, bureaucratische en incompetente huurbaas.

De inkomensgrens geldt op het moment dat ze daar gaan wonen, terwijl het de bedoeling is dat mensen hun inkomen zien stijgen. Donder dan op met ze naar grotere en luxere huizen te jagen waar de verhuurder kan vragen wat de gek ervoor geeft.
  woensdag 2 september 2015 @ 15:55:54 #159
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_155760816
quote:

[..]

Je mag op dit moment al in je handen knijpen als je modaal verdient.
De meeste jongeren die beginnen te werken gaan via een uitzendburo aan de gang en zijn dolsblij als ze een vast contract krijgen aangeboden na 1 of 2 jaar, en dat is meestal onder modaal.
Ergo: de groep die sociale woningbouw nodig heeft om te overleven word steeds groter.
En dat gaat uiteraard bosten met de asielzoekers instroom wat weer vreemdelingenhaat oplevert.
Mooie gelegenheid voor ultra rechts om te groeien.....(huisjesmelkende VVD'ers knijpen in hun handen van jolijt... )
  woensdag 2 september 2015 @ 16:00:27 #160
406871 pluff
albino-negerkat
pi_155760956
In duitsland is ook tekort aan betaalbare woningen voor vluchtelingen:
http://www.liveleak.com/view?i=a65_1441034785
Ik voel mij neger
pi_155761006
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 16:00 schreef pluff het volgende:
quote:
BERLIJN -
Duitsland heeft in augustus meer dan 104.000 asielzoekers opgenomen. Nog nooit eerder kwamen in een maand zoveel vluchtelingen en migranten naar het land.

Het is bijna een kwart van het totaal aantal asielzoekers dat dit jaar tot nu toe Duitsland is binnengekomen, namelijk 413.535. Het land verwacht dat dit aantal nog stijgt tot 800.000 aan het einde van 2015. Dat is vier keer zoveel als vorig jaar.

De asielwetten zijn in Duitsland relatief soepel, waardoor het land populair is bij asielzoekers. Bondskanselier Angela Merkel heeft gepleit voor een eerlijke distributie van vluchtelingen over EU-landen.
We mogen nog ontzettend dankbaar zijn dat die Duitsers tussen ons en Oost-Europa staan. Allemachtig. Daar valt niet tegenop te bouwen.
pi_155761202
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 16:00 schreef pluff het volgende:
Meer dan de helft gezien, maar wat een drama weer.

Nou is tv altijd nogal dramatisch, maar denk dat de cijfers er niet om zullen liegen.
pi_155761270
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 16:02 schreef Confetti het volgende:

[..]

[..]

We mogen nog ontzettend dankbaar zijn dat die Duitsers tussen ons en Oost-Europa staan. Allemachtig. Daar valt niet tegenop te bouwen.
In Nederland lukt het ook niet tegen deze instroom van vluchtelingen en de bevolkingsaanwas op te bouwen. Tussen 2000 en 2012 zijn er in totaal -119727 sociale huurwoningen bijgekomen

....ja dat klopt...MINUS 119 DUIZEND 727 sociale huurwoningen.
  woensdag 2 september 2015 @ 16:15:10 #164
406871 pluff
albino-negerkat
pi_155761407
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 13:35 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Maar als je je net iets later inschrijft dan die vluchteling, dan zal je er toch weer last van hebben...evenals ALLE Nederlands geborene woningzoekenden die daarna komen...tot in de eeuwigheid totdat dat beleid weer verandert.
Je stelt daarmee alleen een probleem uit, elke vluchteling die een woning krijgt, levert 1 Nederlander op die NOG langer moet wachten.

Kortetermijnvisie van jou zeg.
Precies, de nederlander kan nog langer gaan sparen voor een koophuis zonder een alternatief te hebben, zodat de zeepbel van woningen langer in stand gehouden kan worden. Goede oplossing volgens de lobbyisten en economen. ;(
Welkom in Nederland
Ik voel mij neger
pi_155761453
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 16:15 schreef pluff het volgende:

[..]

Precies, de nederlander kan nog langer gaan sparen voor een koophuis zonder een alternatief te hebben, zodat de zeepbel van woningen langer in stand gehouden kan worden. Goede oplossing volgens de lobbyisten en economen. ;(
Welkom in Nederland
Sparen? Ik dacht dat het duurder was een woning in 1x te kopen dan het in 30 jaar af te betalen ivm de HRA?
En 2e probleem is...waar moeten ze wonen terwijl ze sparen? Thuis? O wacht, dat hebben ze dus niet :')

En sowieso, zolang mensen VVD blijven stemmen, gaat deze wurggreep op diegenen die de banken niet kunnen spekken, alleen maar erger worden
pi_155761642
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 16:11 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

In Nederland lukt het ook niet tegen deze instroom van vluchtelingen en de bevolkingsaanwas op te bouwen. Tussen 2000 en 2012 zijn er in totaal -119727 sociale huurwoningen bijgekomen

Linkje.

Ik geloof namelijk niet dat er gemiddeld 1000 sociale huurwoningen per maand verdwenen zijn.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
  woensdag 2 september 2015 @ 16:22:51 #167
406871 pluff
albino-negerkat
pi_155761684
quote:

[..]

Waren wel grotendeels door corporatie afbetaalde woningen waar nu grotendeels hypotheken voor zijn afgesloten zodat geldcreatie niet gebaseerd op echte groei maar uit de woningmarkt-zeepbel nog wat langer kan doorgaan.
Ik voel mij neger
pi_155761706
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 16:16 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Sparen? Ik dacht dat het duurder was een woning in 1x te kopen dan het in 30 jaar af te betalen ivm de HRA?
Volgens mij snap je de HRA niet.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
  woensdag 2 september 2015 @ 16:24:29 #169
406871 pluff
albino-negerkat
pi_155761727
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 16:21 schreef hottentot het volgende:

[..]

Linkje.

Ik geloof namelijk niet dat er gemiddeld 1000 sociale huurwoningen per maand verdwenen zijn.
Een boel uitgeleefde sociale huurwoningen worden wanneer ze vrijkomen van huurders direct in de verkoop gezet als koopwoning. Vaak met de voorwaarde dat hij niet meer verhuurt mag worden.

De propoganda van de overheid is dat met het geld wat woningcorporaties ervoor vangen de corporaties nieuwe woningen kunnen bouwen. Dat gebeurd alleen niet door de verhuurdersheffing.

[ Bericht 1% gewijzigd door pluff op 02-09-2015 16:29:52 ]
Ik voel mij neger
  woensdag 2 september 2015 @ 16:30:46 #170
346939 Janneke141
pi_155761931
quote:

[..]

Linkje.

Laten we, nog los van het aantal, in ieder geval niet de denkfout maken dat die 119.000 woningen gesloopt zouden zijn.
pi_155761953
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 16:24 schreef pluff het volgende:

[..]

Een boel oude sociale huurwoningen worden wanneer ze vrijkomen van huurders direct in de verkoop gezet als koopwoning. Vaak met de voorwaarde dat hij niet meer verhuurt mag worden.
Maar 1000 per maand dat is nogal wat, als ik dan bekijk hoeveel woningen erbij zijn gebouwd en hoe het totaal woningaanbod ook is gegroeid, moeten er van de bestaande woningen dus veel meer dan 1000 per maand onttrokken worden aan de sociale woningvoorraad.

Alleen al in 2011 hebben de corporaties 28.900 huurwoningen gerealiseerd, al zou maar de helft sociaal zijn, dan nog zouden er dan gemiddeld meer dan 2200 sociale huurwoningen onttrokken zijn.
  woensdag 2 september 2015 @ 16:42:12 #172
406871 pluff
albino-negerkat
pi_155762374
linkje saldo immigratie per regio in nederland:
http://www.cbs.nl/nl-NL/m(...)in-aantal-regios.htm
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 16:30 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Laten we, nog los van het aantal, in ieder geval niet de denkfout maken dat die 119.000 woningen gesloopt zouden zijn.
http://vois.datawonen.nl/(...)3&geolevel=nederland
Sloop van woningen in nederland is ongeveer 10 000 per jaar.

is ook iets waar ik mij aan erger; dat bestaande huizen gesloopt worden om dan op precies dezelfde plek een nieuw(groter) huis neer te zetten.
Vaak omdat bouwgrond verkrijgen door een woning te slopen goedkoper is dan nieuwe bouwgrond kopen. Als de gemeente gewoon bouwgrond te koop zou zetten voor een normale prijs zou er, met minder werk, 2 huizen gerealiseerd kunnen worden ;( . Gewoon het oude huis niet slopen en het nieuwe huis op een andere plek zetten. :')

[ Bericht 0% gewijzigd door pluff op 02-09-2015 16:49:29 ]
Ik voel mij neger
  woensdag 2 september 2015 @ 16:52:58 #173
406871 pluff
albino-negerkat
pi_155762714
quote:

[..]

Linkje.

Misschien zijn een boel verdwenen als sociale huurwoning omdat door huurverhoging ze boven de maximale huurtoeslaggrens zijn gekomen.
Ik voel mij neger
pi_155762959
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 16:52 schreef pluff het volgende:

[..]

Misschien zijn een boel verdwenen als sociale huurwoning omdat door huurverhoging ze boven de maximale huurtoeslaggrens zijn gekomen.
Misschien wel, maar als hij met zo'n exact nummer komt heeft hij ook een bron, ik vind hem zo snel niet.
pi_155763508
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 15:42 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Die subsidies zijn 30 jaar geleden al afgelast. Dat hele argument doet er niet toe.
  woensdag 2 september 2015 @ 18:15:39 #176
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_155765131
quote:

[..]

Scheefwonen moet je ook niet de scheefwoner verwijten, maar het systeem dat het mogelijk noodzakelijk maakt om het te doen.
Fixed that for you!

Onze Minister-President betaalt voor zover ik weet 400 euro per maand aan hypotheek, krijgt daar renteaftrek op, en verdient 12k per maand. Als dat geen scheefwoner is dan weet ik het niet meer!
Ondertussen durft-ie wel te wijzen naar iemand die 700 euro per maand neertelt voor een klein huisje in een achterbuurt...
pi_155765648
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 18:15 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Fixed that for you!

Onze Minister-President betaalt voor zover ik weet 400 euro per maand aan hypotheek, krijgt daar renteaftrek op, en verdient 12k per maand. Als dat geen scheefwoner is dan weet ik het niet meer!
Ondertussen durft-ie wel te wijzen naar iemand die 700 euro per maand neertelt voor een klein huisje in een achterbuurt...
Hij woont niet in een sociale huurwoning...

Ik betaal netto 330 in de maand na aftrek HRA... Woon ik scheef? :D
pi_155765692
quote:

[..]

Fixed that for you!

Nou, dan koopt diegene toch ook zo'n klein goedkoop huisje?
pi_155765727
quote:
1s.gif Op woensdag 2 september 2015 18:34 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik betaal netto 330 in de maand na aftrek HRA... Woon ik scheef? :D
Ik zit nog lager. Per maand ben ik zo'n 10% van m'n netto-inkomen kwijt aan de hypotheek.

Geld heb je om van te leven, niet om aan de bank over te maken.
pi_155765837
quote:

[..]

Hij krijgt wel leensubsidie.

quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 18:35 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Nou, dan koopt diegene toch ook zo'n klein goedkoop huisje?
Want iedereen heeft een vaste baan op de plek waar die de rest van zijn leven wil blijven wonen, staat te trappelen om te verhuizen en zich vast te ketenen aan de bankenvriendjes van Rutte.
pi_155765909
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 18:40 schreef Weltschmerz het volgende:

Want iedereen heeft een vaste baan op de plek waar die de rest van zijn leven wil blijven wonen, staat te trappelen om te verhuizen en zich vast te ketenen aan de bankenvriendjes van Rutte.
Keuzes...

...maar dan ook niet zaniken.
pi_155766036
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 18:43 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Keuzes...

...maar dan ook niet zaniken.
Stel je voor dat een zelfverklaard liberaal eens zou proberen om je keuzevrijheid zo min mogelijk te knevelen, en dat mensen kunnen kiezen wat ze met hun geld doen, goedkoop wonen, duur wonen, huren, of kopen. Misschien zouden ze dan zelfs kunnen kiezen om hun vaste baan op te zeggen voor een betere baan, of zelfs gaan ondernemen... risico's nemen ipv je vastklampen aan wat je niet kwijt durft te raken.
pi_155766158
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 18:47 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Stel je voor dat een zelfverklaard liberaal eens zou proberen om je keuzevrijheid zo min mogelijk te knevelen, en dat mensen kunnen kiezen wat ze met hun geld doen, goedkoop wonen, duur wonen, huren, of kopen. Misschien zouden ze dan zelfs kunnen kiezen om hun vaste baan op te zeggen voor een betere baan, of zelfs gaan ondernemen... risico's nemen ipv je vastklampen aan wat je niet kwijt durft te raken.
Er bestaan ook woningen die tussen 1 en 1,5 ton kosten. Dan ben je maandelijks betrekkelijk weinig kwijt aan woonlasten.

Keuzes, keuzes.

Maar de meeste Nederlanders willen voor een duppie op de eerste rij zitten. En dat is nou eenmaal wat lastig in een land als dat van ons, waar grond toch ietwat schaars is.
pi_155766202
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 18:47 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Nee, ik denk dat die zelfverklaard liberaal dan toch gewoon liever de schuld bij anderen neerlegt.
pi_155766264
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 18:40 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Hij krijgt wel leensubsidie.

[..]
Mark Rutte heeft een hypotheek en betaalt inkomstenbelasting.
Daarom heeft hij net zoveel recht op HRA als jij of ik.

Zo te zien heeft hij al een flink deel afgelost dus hij betaalt weinig hypotheekrente en ontvangt weinig HRA.
pi_155766267
quote:
1s.gif Op woensdag 2 september 2015 18:53 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Er bestaan ook woningen die tussen 1 en 1,5 ton kosten. Dan ben je maandelijks betrekkelijk weinig kwijt aan woonlasten.
Nee, die woonlasten worden kunstmatig opgehoogd omdat je moet kopen, of groter in de particuliere sector moet gaan huren tegen prijzen van vaak meer dan 1000 per maand.

quote:
Keuzes, keuzes.
Wat snap je niet aan de keuze tussen huren en kopen?

quote:
Maar de meeste Nederlanders willen voor een duppie op de eerste rij zitten. En dat is nou eenmaal wat lastig in een land als dat van ons, waar grond toch ietwat schaars is.
Dat heeft er geen reet mee te maken.
  woensdag 2 september 2015 @ 19:04:52 #187
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_155766485
quote:
En dat is nou eenmaal wat lastig in een land als dat van ons, waar grond toch ietwat schaars is.
Zomaar een willekeurige foto uit de Randstad:

Zeggen dat grond schaars is is een dooddoener, want economisch gezien is elk goed schaars.
pi_155766505
quote:
Onzin er is grond zat alleen de gemeentes speculeren met grondprijzen door het aanbod bewust schaars te houden.
pi_155766818
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 19:04 schreef RemcoDelft het volgende:

Zeggen dat grond schaars is is een dooddoener, want economisch gezien is elk goed schaars.
Ja, en als de prijs stijgt worden er meer van die goederen geproduceerd, maar dat wil niet zo goed met grond he? ;(
pi_155766848
quote:

[..]

[ afbeelding ]

Gelieve niet elke vierkante meter in Nederland volbouwen, als het aan mij ligt.

Overigens ben ik het met je eens dat gemeenten vaak te hoge grondprijzen in rekening brengen (hoewel de boertjes die moeten worden uitgekocht de prijs vaak ook opdrijven), maar zelfs als worden prijs per vierkante meter wordt verlaagd, dan nog krijg je geen woning voor een prikkie.

En nogmaals, voor wie per se goedkoop wil wonen, zijn er ook huizen met een prijskaartje tussen 1 en 1,5 ton. Maar dan moet je vaak wel genoegen hebben met een wat kleiner huis. Als je toch wat groter wil wonen, dan kun je uitwijken naar de polder, waar grote staan die betrekkelijk weinig kosten.

Ik zou ook willen dat je overal kon wonen voor max. 500 p/m, ,maar dat is nou eenmaal niet realistisch.
  woensdag 2 september 2015 @ 19:18:24 #191
406871 pluff
albino-negerkat
pi_155766932
Verdeling van grond en bestemming in Nederland.:
https://twitter.com/DerkMoor/status/519746044825837569/photo/1

De overheid vindt kilometers lege weilanden waar geen mens is en in concentratie gerichte woonkernen waar huizen dicht op elkaar staan erg belangrijk. De weilanden en voornamelijk melkproductie gaan voor het woongenot van burgers. Het is in de randstad het "groene hart beleid" . En natuurlijk het bijna alleen maar toestaan van nieuwe bouwgrond bij al bestaande kernen in de vorm van woonwijken.
Ik voel mij neger
  woensdag 2 september 2015 @ 19:19:50 #192
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_155766982
quote:

[..]

[ afbeelding ]

Dat klopt, maar sommige goederen zijn schaarser dan anderen. Het gaat ook om de verhouding vraag en aanbod. Er is veel vraag naar grond, met wat voor bestemming dan ook, en de uit te geven hoeveelheid grond is per definitie beperkt.

Er is genoeg grond in Nederland om 100 miljoen mensen te huisvesten. Maar dat gaat dan onvermijdelijk ten koste van andere bestemmingen, zoals natuur en landbouw. Grond is dermate schaars in Nederland dat er gesteggeld wordt over iedere vierkante meter bestemmingsplan.
Daarom is grond in Nederland ook zo duur.
The End Times are wild
  woensdag 2 september 2015 @ 19:26:36 #193
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_155767178
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 19:19 schreef LXIV het volgende:
Er is genoeg grond in Nederland om 100 miljoen mensen te huisvesten. Maar dat gaat dan onvermijdelijk ten koste van andere bestemmingen, zoals natuur en landbouw. Grond is dermate schaars in Nederland dat er gesteggeld wordt over iedere vierkante meter bestemmingsplan.
Grond is helemaal niet duur, grond-met-bouwvergunning is duur! Voor 1500 euro koop je een stuk bos, waar je alleen hout mag sprokkelen... Landbouwgrond kost ook niet veel.

Om weer ontopic te gaan: als het excuus schaarste is, zou er geen enkele asielzoeker binnengelaten moeten worden, want meer vraag kunnen we dan blijkbaar niet aan.

quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 19:15 schreef KoosVogels het volgende:
Gelieve niet elke vierkante meter in Nederland volbouwen, als het aan mij ligt.
Niet zo dramatisch... Een half procent van het land zou al genoeg zijn om alle tekorten aan woningen voor decennia op te lossen!
  woensdag 2 september 2015 @ 19:27:21 #194
406871 pluff
albino-negerkat
pi_155767198
quote:

[..]

Dat klopt, maar sommige goederen zijn schaarser dan anderen. Het gaat ook om de verhouding vraag en aanbod. Er is veel vraag naar grond, met wat voor bestemming dan ook, en de uit te geven hoeveelheid grond is per definitie beperkt.

weiland kost zon 5 euro per vierkante meter(was 10 jaar terug 2 euro per vierkante meter).
Als we elke woning op een 2 keer zon groot perceel zouden hebben gezet zou dat 3502km2 ten kosten zijn gegaan van de 22644km2 landbouwgrond( is 15,5 %).
Maar nee, de overheid vindt hoe ruim burgers kunnen wonen niet belangrijk! De botervloot verder vergroten is belangrijker. :')

Ik denk dat Nederlanders het idee hebben dat Nederland vol is juist ook omdat ze zo geconcentreerd en krap op elkaar wonen. De meeste mensen "genieten" niet van de open ruimtes tussen de steden/dorpen en merken die alleen op vanaf de snelweg.

[ Bericht 1% gewijzigd door pluff op 02-09-2015 19:34:40 ]
Ik voel mij neger
pi_155767582
quote:

Vergeet de grondspeculanten niet, al dan niet ingeseind door wethouders van de usual suspects. Het probleem is dat iedereen die er invloed op heeft baat heeft bij prijsstijgingen van zowel grond als wonen, en iedereen die dat moet ophoesten, daar q.q. geen invloed op heeft. Gemeenten vangen meer OZB, het rijk vangt meer belasting, WBV's vangen meer geld, de politici die de banken waar ze later willen werken aan het spekken zijn etc..

Zelfs de mensen die het op moeten hoesten denken er belang bij te hebben dat huizenprijzen stijgen. Die zien hun eigen huis in prijs toenemen in de veronderstelling dat dat de waarde is, kloppen zichzelf op de borst voor hun aankoop, en verheugen zich op de winst bij verkoop. Zijn ze dan echt zo achterlijk dat ze zich niet realiseren dat het nieuwe huis wat ze dan kopen ook evenredig duurder is? Ja, echt waar, dat zijn ze.
pi_155767945
quote:

[..]

Linkje.

De post waar ik dit berekend en gelinkt heb, is deze NWS / Woningzoeker krijgt voorrang boven asielzoeker
  woensdag 2 september 2015 @ 20:00:31 #197
406871 pluff
albino-negerkat
pi_155768271
Ik stem voor asielzoekers op onvruchtbare heide plaatsen in plaggenhutten. Meeste Bouwmateriaal kunnen ze zelf sprokkelen op de heide, bouwen ervan mogen ze zelf doen. Kan er ook weer wat worden bespaard op containers. ^O^
Ik voel mij neger
  woensdag 2 september 2015 @ 20:37:35 #198
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_155769297
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 19:26 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Grond is helemaal niet duur, grond-met-bouwvergunning is duur! Voor 1500 euro koop je een stuk bos, waar je alleen hout mag sprokkelen... Landbouwgrond kost ook niet veel.
Als je gaat toestaan dat mensen overal mogen bouwen dan verrommelt het hele buitengebied. Daarmee verlies je ook een schaars goed, namelijk landschappelijke waarde.
quote:
Om weer ontopic te gaan: als het excuus schaarste is, zou er geen enkele asielzoeker binnengelaten moeten worden, want meer vraag kunnen we dan blijkbaar niet aan.

[..]
Zoals je zelf al zei, alles is per definitie schaars. Ook gezondheidszorg, onderwijs, uitkeringsgeld. Dus vanuit dat oogpunt zou je geen asielzoekers binnen laten. Maar die mogen niet binnenkomen omdat er toch geen schaarse is, maar om andere motieven.
quote:
Niet zo dramatisch... Een half procent van het land zou al genoeg zijn om alle tekorten aan woningen voor decennia op te lossen!
Dat denk ik niet. Je hebt veel meer dan enkel de kavels nodig. Pak voor de grap een kaart van Brabant in 1980 en een kaart van Brabant nu. Dan zie je goed hoe enorm de stedelijke gebieden uitgebreid zijn (ten koste van enorm veel groen). Steden als Tilburg, Waalwijk, Den Bosch zijn bijna aan elkaar vastgegroeid. Ik denk dat het bebouwde oppervlakte in Nederland gemakkelijk verdubbelt is de afgelopen 35 jaar.
The End Times are wild
pi_155769387
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 18:57 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Mark Rutte heeft een hypotheek en betaalt inkomstenbelasting.
Daarom heeft hij net zoveel recht op HRA als jij of ik.

Zo te zien heeft hij al een flink deel afgelost dus hij betaalt weinig hypotheekrente en ontvangt weinig HRA.
Het was mij niet gegund want huisvestingsvergunning in Delft. Voor goedkope koopwoningen gold wel degelijk een maximum inkomen.

Dat was vijf jaar geleden. Volgens mij is dat nu afgeschaft.
pi_155769488
Gold tot vier jaar geleden ook in Den Haag. Goedkope koopwoningen moesten worden verkocht aan mensen met een relatief laag inkomen.
  woensdag 2 september 2015 @ 20:44:47 #201
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_155769543
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 19:27 schreef pluff het volgende:

[..]

weiland kost zon 5 euro per vierkante meter(was 10 jaar terug 2 euro per vierkante meter).
Als we elke woning op een 2 keer zon groot perceel zouden hebben gezet zou dat 3502km2 ten kosten zijn gegaan van de 22644km2 landbouwgrond( is 15,5 %).
Maar nee, de overheid vindt hoe ruim burgers kunnen wonen niet belangrijk! De botervloot verder vergroten is belangrijker. :')

Ik denk dat Nederlanders het idee hebben dat Nederland vol is juist ook omdat ze zo geconcentreerd en krap op elkaar wonen. De meeste mensen "genieten" niet van de open ruimtes tussen de steden/dorpen en merken die alleen op vanaf de snelweg.
Ik vind het wel fijn dat er nog groene gebieden zijn om te fietsen en te wandelen. Ik vind het ook jammer dat veel gemeentes (om geld binnen te halen), grote stukken buitengebied (kavels van 15000 m2) verpatsen voor de bouw van landhuizen. Ik zie liever compactere dorpen (inbreiding), die mooi in een groene omgeving liggen. Iedereen kan van de bossen en de heide genieten, of je nu op een flat woont of op een boerderij. Als we alles volbouwen, dan wordt Nederland één foeilelijke aaneenschakeling van boerderettes en witte kamperwoningen, gescheiden door hekjes en coniferen. Dat zou toch zonde zijn!

In deze omgeving woon ik nu. Het zou toch zonde zijn als dit volgeplempt werd met 'villaatjes' voor tokkies?
The End Times are wild
pi_155769949
quote:
1s.gif Op woensdag 2 september 2015 10:48 schreef MaGNeT het volgende:
Vanmorgen op radio 1: vluchtelingen zijn maar een klein deel van het probleem met het aanbod huurwoningen. Ouderen blijven langer thuis wonen (minder doorstroom), wonigen worden te koop aangeboden (afname van de woningvoorraad) en corporaties moeten verhuurdersbelasting betalen (minder om te investeren in nieuwe woningen).

De vluchtelingen op een zijspoor zetten gaat maar marginaal werken :)
pi_155770083
Er is al jaar en dag een enorm tekort. Zeven jaar wachten in de steden is al jarenlang de norm. En inderdaad, al die mensen met urgentie is een drama.
pi_155770108
Overigens is het nu zo dat een asielzoeker voorrang heeft op een woningzoeker. Met het nieuwe plan krijgt de asielzoeker nog steeds een woning.

Als hij een sociale huurwoning wil, kan hij zich inschrijven zoals elke andere burger. Het is niet zo dat de gewone huurder voorgetrokken wordt (zoals de topictitel suggereert).
  woensdag 2 september 2015 @ 21:03:49 #205
346939 Janneke141
pi_155770145
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 21:02 schreef luxerobots het volgende:
Overigens is het nu zo dat een asielzoeker voorrang heeft op een woningzoeker. Met het nieuwe plan krijgt de asielzoeker nog steeds een woning.

Als hij een sociale huurwoning wil, kan hij zich inschrijven zoals elke andere burger. Het is niet zo dat de gewone huurder voorgetrokken wordt (zoals de topictitel suggereert).
Maar hij kruipt niet voor in de wachtlijst; hij (zij) moet ook gewoon eerst inschrijftijd opbouwen. Niet meer dan redelijk.
pi_155770232
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 19:49 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

De post waar ik dit berekend en gelinkt heb, is deze NWS / Woningzoeker krijgt voorrang boven asielzoeker
Dus eigenlijk stel jij niet dat er minder sociale woningen zijn, maar stel jij dat er:

In 1985 voor elke 7,021405 Inwoners 1 sociale huurwoning was.
en in 2012 voor elke 7,427135 inwoners er 1 sociale huurwoning was.

Daarbij laat je gemiddeld inkomen, armoedecijfers, huurwaarden, grote van huishoudens oftewel de gehele vraag naar dit soort woningen speelt totaal niet mee maar je neemt aan dat dit identiek is gebleven, en daarom beweer jij dat er ondanks dat er een daadwerkelijke groei in het sociale woningaanbod is geweest van 189.716 woningen er rond de 120.000 sociale huurwoningen minder zijn..

Ja zo lust ik er nog wel ééntje.
  woensdag 2 september 2015 @ 21:06:56 #207
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_155770240
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 21:01 schreef skrn het volgende:
Er is al jaar en dag een enorm tekort. Zeven jaar wachten in de steden is al jarenlang de norm. En inderdaad, al die mensen met urgentie is een drama.
Met een modaal inkomen heb je in Nederland sowieso niks te zoeken. Je mag wel hard werken, maar hebt nauwelijks meer bestedingsruimte dan een uitkeringstrekker. En als die uitkeringstrekker een beetje handig is zelfs minder.
Je hebt beperkte opties, want met dat lage inkomen en een huurprijs van 800 euro is het ook welhaast onmogelijk om vermogen op te bouwen. Daarnaast nog andere hoge lasten...
Voor de MBO en HBO'er is het verstandiger om iets op te bouwen in een ander land, waar je met hard werken en spaarzaam zijn nog iets op kunt bouwen. Hier kun je echt alleen maar marginaal leven om uiteindelijk van een karig pensioentje door te sappelen, terwijl je buurman iedere dag tot 10 uur in bed blijft liggen.
The End Times are wild
pi_155770302
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 21:06 schreef hottentot het volgende:

[..]

Dus eigenlijk stel jij niet dat er minder sociale woningen zijn, maar stel jij dat er:

Ehh...watte?
quote:
Daarbij laat je gemiddeld inkomen, armoedecijfers, huurwaarden, grote van huishoudens oftewel de gehele vraag naar dit soort woningen speelt totaal niet mee maar je neemt aan dat dit identiek is gebleven, en daarom beweer jij dat er ondanks dat er een daadwerkelijke groei in het sociale woningaanbod is geweest van 189.716 woningen er rond de 120.000 sociale huurwoningen minder zijn..
Ik heb al aangegeven dat ik het lastig vond om goeie cijfers hierover te vinden, dont shoot the messenger
quote:
Ik niet meer, word het een beetje beu dat mensen niet goed lezen
pi_155770320
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 21:03 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Maar hij kruipt niet voor in de wachtlijst; hij (zij) moet ook gewoon eerst inschrijftijd opbouwen. Niet meer dan redelijk.
Overigens moet dit nieuwe plan eerst nog door de kamer, moet er beleid van gemaakt worden en dan moeten die nieuwe woningen nog gebouwd worden ook.

Kortom, er moet nog heel wat water door de Rijn stromen.
pi_155770499
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 21:06 schreef hottentot het volgende:

[..]

Ik zie deel van jouw fout al, je bent in de war met het verschil tussen 1985 en 2012 en het verschil tussen 2000 en 2012 (zie onder)

quote:

[..]

quote:
1985: 2062835 - 14484k
2012: 2252551 - 16730k
verschil tussen 1985 en 2012 is idd 189716
pi_155770581
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 21:14 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Ik zie deel van jouw fout al, je bent in de war met het verschil tussen 1985 en 2012 en het verschil tussen 2000 en 2012 (zie onder)

[..]

[..]

verschil tussen 1985 en 2012 is idd 189716
Klopt, ik zag het ook net, Dan heb je gelijk :)

Dank je.
pi_155770659
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 21:17 schreef hottentot het volgende:

[..]

Klopt, ik zag het ook net, Dan heb je gelijk :)

Dank je.
Oké, geen probleem verder :)

En nogmaals, dit is door mijzelf berekend (en de percentages waren afgerond, wat jammer is maar het grove beeld klopt evengoed nog wel) omdat ik de door mij gezochte cijfers niet kon vinden (vaak vond ik cijfers van alleen maar 1 bepaalde stad enzo)

De bevolking heb ik eigenlijk vooral toegevoegd om het contrast wat duidelijker te maken tussen de voorraad sociale woningen en de totale bevolking.

edit: mn bronnen staan ook gewoon in die uitgebreide post, dus iedereen kan het narekenen als ze dat willen
pi_155770715
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 21:19 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Oké, geen probleem verder :)

En nogmaals, dit is door mijzelf berekend (en de percentages waren afgerond, wat jammer is maar het grove beeld klopt evengoed nog wel) omdat ik de door mij gezochte cijfers niet kon vinden (vaak vond ik cijfers van alleen maar 1 bepaalde stad enzo)

De bevolking heb ik eigenlijk vooral toegevoegd om het contrast wat duidelijker te maken tussen de voorraad sociale woningen en de totale bevolking.
Ik had ook wel verwacht om bij het CBS gewoon een grafiekje tevoorschijn te kunnen toveren, maar men doet zijn best om de totalen uit zicht te houden lijkt het wel.
pi_155770756
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 21:21 schreef hottentot het volgende:

[..]

Ik had ook wel verwacht om bij het CBS gewoon een grafiekje tevoorschijn te kunnen toveren, maar men doet zijn best om de totalen uit zicht te houden lijkt het wel.
Ja klopt. Ik heb gezocht en gezocht maar kan echt 0,niks vinden over de gemiddelde wachttijd voor een sociale woningbouwwoning (dat hebben ze blijkbaar erg goed verstopt/weggemoffeld)
  woensdag 2 september 2015 @ 21:39:50 #215
406871 pluff
albino-negerkat
pi_155771270
Ik stem voor het genot van burgers. Liever dat waar ze de meeste tijd doorbrengen, dat dat de meest mogelijk prettige omgeving is.

quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 20:44 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik vind het wel fijn dat er nog groene gebieden zijn om te fietsen en te wandelen. ... Ik vind het ook jammer dat veel gemeentes (om geld binnen te halen), grote stukken buitengebied (kavels van 15000 m2) verpatsen voor de bouw van landhuizen. Ik zie liever compactere dorpen (inbreiding), die mooi in een groene omgeving liggen.
Dus nog krapper op elkaar gebouwde huizen en minder grond om de huizen heen in bebouwd gebied voor ietsjes meer open groen buiten de (dan inmiddels echte)"concentratiekampen"?
quote:
Iedereen kan van de bossen en de heide genieten, of je nu op een flat woont of op een boerderij.
De meeste mensen wonen IN bebouwd gebied en genieten er alleen van als ze daar eerst een stukje voor reizen en er op uit gaan. Mensen zitten qua tijd meer in hun eigen woning en eigen tuin e.d. dan dat ze van buitengebied genieten.
quote:
Als we alles volbouwen, dan wordt Nederland één foeilelijke aaneenschakeling van boerderettes en witte kamperwoningen, gescheiden door hekjes en coniferen. Dat zou toch zonde zijn!
Als we heel Nederland gelijk versprijdt hadden volgebouwd(dus geen enkele flat of rijtjeswoning) waren alle 7.5 miljoen woningen vrijstaande villas/boerderijen elk op een perceel van 4 000 m2. Genoeg groen om de huizen heen dat zowat niemand coniferen of schuttingen nog nodig heeft om zoals nu hun postzegeltuintje af te bakenen. Geen kilometers open ruimte meer maar een heel ruim opgezetten amerikaanse-suburb waar iedereen de optie heeft te hobbyboeren en de optie heeft om heerlijk te genieten, of zijn kinderen te laten spelen, in hun eigen grote tuin.

quote:
In deze omgeving woon ik nu. Het zou toch zonde zijn als dit volgeplempt werd met 'villaatjes' voor tokkies?
Want van het groen wat overblijft om van te genieten als er minder van is, kan je minder lang rechtuit fietsen tot bebouwing? :? Wordt het nog superveel meer drukker van al de dagjesmensen? :?
quote:
Lelijk huis.
Ik voel mij neger
  woensdag 2 september 2015 @ 21:43:55 #216
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_155771389
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 21:39 schreef pluff het volgende:
Ik stem voor het genot van burgers. Liever dat waar ze de meeste tijd doorbrengen, dat dat de meest mogelijk prettige omgeving is.

[..]

Dus nog krapper op elkaar gebouwde huizen en minder grond om de huizen heen in bebouwd gebied voor ietsjes meer open groen buiten de (dan inmiddels echte)"concentratiekampen"?

[..]

De meeste mensen wonen IN bebouwd gebied en genieten er alleen van als ze daar eerst een stukje voor reizen en er op uit gaan. Mensen zitten qua tijd meer in hun eigen woning en eigen tuin e.d. dan dat ze van buitengebied genieten.

[..]

Als we heel Nederland gelijk versprijdt hadden volgebouwd(dus geen enkele flat of rijtjeswoning) waren alle 7.5 miljoen woningen vrijstaande villas/boerderijen elk op een perceel van 4 000 m2. Genoeg groen om de huizen heen dat zowat niemand coniferen of schuttingen nog nodig heeft om zoals nu hun postzegeltuintje af te bakenen. Geen kilometers open ruimte meer maar een heel ruim opgezetten amerikaanse-suburb waar iedereen de optie heeft te hobbyboeren en de optie heeft om heerlijk te genieten, of zijn kinderen te laten spelen, in hun eigen grote tuin.

[..]

Want van het groen wat overblijft om van te genieten als er minder van is, kan je minder lang rechtuit fietsen tot bebouwing? Wordt het nog superveel meer drukker van al de dagjesmensen?

[..]

Lelijk huis.
Als je een huis met grote tuin zo belangrijk vind, dan koop je er toch één? Ik denk dat veel meer mensen waarde hechten aan de natuur dan dat jij denkt. Hier vlakbij is de Kampina, daar kun je uren lopen zonder iemand te zien. Dat is een gevoel van vrijheid. Als dat hele gebied één aaneenschakeling van kavels van 4000m2 zou zijn met suffe boerderettes, dan had je dat gevoel helemaal niet.
Bovendien willen heel erg veel mensen helemaal geen hele grote tuin, die houden helemaal niet van tuinieren. Die willen een klein tuintje om te kunnen zitten en BBQ-en. Ik ben zeker 20 uur per week bezig in mijn tuin, en dat is die nog best wel 'wild' van opzet (dus niet altijd alles even netjes)
The End Times are wild
  woensdag 2 september 2015 @ 21:46:11 #217
406871 pluff
albino-negerkat
pi_155771450
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 21:43 schreef LXIV het volgende:

[..]

Als je een huis met grote tuin zo belangrijk vind, dan koop je er toch één? Ik denk dat veel meer mensen waarde hechten aan de natuur dan dat jij denkt. Hier vlakbij is de Kampina, daar kun je uren lopen zonder iemand te zien. Dat is een gevoel van vrijheid. Als dat hele gebied één aaneenschakeling van kavels van 4000m2 zou zijn met suffe boerderettes, dan had je dat gevoel helemaal niet.
Bovendien willen heel erg veel mensen helemaal geen hele grote tuin, die houden helemaal niet van tuinieren. Die willen een klein tuintje om te kunnen zitten en BBQ-en. Ik ben zeker 20 uur per week bezig in mijn tuin, en dat is die nog best wel 'wild' van opzet (dus niet altijd alles even netjes)
Ja oke ik gaf een extreem voorbeeld. Ik geef niets om natuur en natuurlijk zijn niet alle nederlanders zo.
Ik voel mij neger
  woensdag 2 september 2015 @ 21:47:51 #218
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_155771499
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 21:46 schreef pluff het volgende:

[..]

Ja oke ik gaf een extreem voorbeeld. Ik geef niets om natuur en natuurlijk zijn niet alle nederlanders zo.
Maar waarom wil je dan 4000m2 grond? Ga je daar beton leggen?

Hier een kaartje van de verstedelijking van Nederland in 25 jaar:
The End Times are wild
  woensdag 2 september 2015 @ 21:48:02 #219
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_155771509
Rechterplaatje neit relevant.
The End Times are wild
  woensdag 2 september 2015 @ 21:50:30 #220
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_155771585
Hier een beter plaatje van de verstedelijking

Nog een keer een factor 2, en het is één grote huizenmassa.
The End Times are wild
  woensdag 2 september 2015 @ 21:51:28 #221
406871 pluff
albino-negerkat
pi_155771610
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 21:47 schreef LXIV het volgende:

[..]

Maar waarom wil je dan 4000m2 grond? Ga je daar beton leggen?
Extreem voorbeeld voor als we collectief niets meer zouden geven om natuur en open ruimtes. Elke huishouden een tuin van 4000m2 :D.
quote:
Hier een kaartje van de verstedelijking van Nederland in 25 jaar:
[ afbeelding ]
Komt ook door het "alleen binnen de bestaande stadsgrenzen bouwen beleid". Vergelijk het eens met belgie. Bijna geen planologisch beleid, maar je krijgt wel een stuk meer waar voor je geld qua huizen.
Ik voel mij neger
  woensdag 2 september 2015 @ 21:54:49 #222
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_155771732
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 21:51 schreef pluff het volgende:

[..]

Extreem voorbeeld voor als we collectief niets meer zouden geven om natuur en open ruimtes. Elke huishouden een tuin van 4000m2 :D.

[..]

Komt ook door het "alleen binnen de bestaande stadsgrenzen bouwen beleid". Vergelijk het eens met belgie. Bijna geen planologisch beleid, maar je krijgt wel een stuk meer waar voor je geld qua huizen.
Ik betaal liever iets meer voor een huis en dat ik dan binnen 5 minuten in een mooi buitengebied zit.
The End Times are wild
  woensdag 2 september 2015 @ 21:55:10 #223
406871 pluff
albino-negerkat
pi_155771743
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 21:50 schreef LXIV het volgende:
Hier een beter plaatje van de verstedelijking
[ afbeelding ]
Nog een keer een factor 2, en het is één grote huizenmassa.
Mijn ouders wonen in de randstad. Ik zie bijna geen mensen genieten van de open ruimtes vergeleken met hoeveel mensen ik in steden zie.
Ik voel mij neger
  woensdag 2 september 2015 @ 21:57:01 #224
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_155771825
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 21:55 schreef pluff het volgende:

[..]

Mijn ouders wonen in de randstad. Ik zie bijna geen mensen genieten van de open ruimtes vergeleken met hoeveel mensen ik in steden zie.
De Randstad is ook niet zo mooi meer natuurlijk.
The End Times are wild
  woensdag 2 september 2015 @ 21:58:49 #225
406871 pluff
albino-negerkat
pi_155771893
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 21:54 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik betaal liever iets meer voor een huis en dat ik dan binnen 5 minuten in een mooi buitengebied zit.
De vraag is wat de asielzoekers graag willen. Misschien komen de "nieuwe nederlanders" uiteindelijk nog in de meerderheid overal.
Maar dan weer , het is niet dat er voorlopig iets verandert qua bouwgrond. Het gaat niet om idealen of Nederland mooier maken, maar het draait allemaal om geld.
Ik voel mij neger
  woensdag 2 september 2015 @ 21:59:35 #226
406871 pluff
albino-negerkat
pi_155771924
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 21:57 schreef LXIV het volgende:

[..]

De Randstad is ook niet zo mooi meer natuurlijk.
Alleen maar weilanden waar niemand komt. De parken(zoals het twiske) zijn wel nog best populair met mooi weer.
Ik voel mij neger
  woensdag 2 september 2015 @ 22:01:56 #227
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_155772026
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 21:58 schreef pluff het volgende:

[..]

De vraag is wat de asielzoekers graag willen. Misschien komen de "nieuwe nederlanders" uiteindelijk nog in de meerderheid overal.
Maar dan weer , het is niet dat er voorlopig iets verandert qua bouwgrond. Het gaat niet om idealen of Nederland mooier maken, maar het draait allemaal om geld.
Ik denk dat uiteindelijk de allochtonen de steden bevolken en de autochtonen de dorpen en het platteland.
The End Times are wild
  woensdag 2 september 2015 @ 22:02:32 #228
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_155772058
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 21:59 schreef pluff het volgende:

[..]

Alleen maar weilanden waar niemand komt. De parken(zoals het twiske) zijn wel nog best populair met mooi weer.
Die weilanden zijn ook erg saai vergeleken met het plaatje wat ik postte hier bovenaan de pagina. En dat kan ik hier uren aan een stuk zien als ik rondfiets.
The End Times are wild
  woensdag 2 september 2015 @ 22:09:39 #229
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_155772319
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 20:44 schreef LXIV het volgende:
Ik vind het wel fijn dat er nog groene gebieden zijn om te fietsen en te wandelen.
Wel jammer dat 80% van het land dan moet bestaan uit "groene gebieden" voor iets waar de gemiddelde Nederlander een keer per jaar doorheen loopt... Ik weet niet of je wel eens op de Veluwe bent geweest, maar daar komen vrijwel uitsluitend bejaarden voor de koffie...
  woensdag 2 september 2015 @ 22:17:06 #230
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_155772565
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 22:09 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Wel jammer dat 80% van het land dan moet bestaan uit "groene gebieden" voor iets waar de gemiddelde Nederlander een keer per jaar doorheen loopt... Ik weet niet of je wel eens op de Veluwe bent geweest, maar daar komen vrijwel uitsluitend bejaarden voor de koffie...
Dat er veel Nederlanders zijn die zich vooral verplaatsen tussen de bank voor de TV en het dichtstbijzijnde winkelcentrum doet niks af aan de vele mensen die wel graag buiten zijn, of dat nu op het strand, in het bos of op de hei is.
Bovendien zijn het niet alleen maar de mensen die groene gebieden nodig hebben. Denk ook aan de dieren en planten zelf. Veel grotere zoogdieren hebben grote en aaneengesloten gebieden nodig om duurzaam te kunnen bestaan.
Waarom toch die drang om heel Nederland in één groot ghetto te veranderen? Wie wordt daar beter van? Wat wordt Nederland dan beter van weer een nieuwe Vinexwijk vol middelmatige HBS'ers of een Vogelaarwijk vol Tokkies?
The End Times are wild
  woensdag 2 september 2015 @ 22:23:54 #231
406871 pluff
albino-negerkat
pi_155772818
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 22:09 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Er zijn ook voordelen aan bouwgrond schaars houden en verstedelijking. Lagere rioolkosten bijv want die worden anders wat hoger omdat de huizen wat verder van elkaar af staan :')
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 22:17 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat er veel Nederlanders zijn die zich vooral verplaatsen tussen de bank voor de TV en het dichtstbijzijnde winkelcentrum doet niks af aan de vele mensen die wel graag buiten zijn, of dat nu op het strand, in het bos of op de hei is.
Bovendien zijn het niet alleen maar de mensen die groene gebieden nodig hebben. Denk ook aan de dieren en planten zelf. Veel grotere zoogdieren hebben grote en aaneengesloten gebieden nodig om duurzaam te kunnen bestaan.
Waarom toch die drang om heel Nederland in één groot ghetto te veranderen? Wie wordt daar beter van? Wat wordt Nederland dan beter van weer een nieuwe Vinexwijk vol middelmatige HBS'ers of een Vogelaarwijk vol Tokkies?
Ja dan kan je beter voor die 0.1% meer open ruimte alleen maar flats nog bijbouwen vol met die tokkies. :')

helaas wel wat nu (omdat financieel aantrekkelijk) gebeurd :( :
http://www.architectenweb(...)etail.asp?iNID=37339
Ik voel mij neger
  woensdag 2 september 2015 @ 22:25:23 #232
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_155772885
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 22:23 schreef pluff het volgende:

[..]

Er zijn ook voordelen aan bouwgrond schaars houden en verstedelijking. Lagere rioolkosten bijv want die worden anders wat hoger omdat de huizen wat verder van elkaar af staan :')

[..]

Ja dan kan je beter voor die 0.1% meer open ruimte alleen maar flats nog bijbouwen vol met die tokkies.:')

helaas wel wat nu gebeurd :( :
http://www.architectenweb(...)etail.asp?iNID=37339
Het is vrij irrelevant wat voor soort huizen er gebouwd worden. Of iets verpauperd of niet en of het er prettig wonen is of niet hangt voor 98% af van de bewoners en slechts voor 2% van het type woning.
Wel is het zo dat goedkope woningen vaak slechter volk trekken. Maar zou je al die flat tokkies in vrijstaande woningen stoppen, waren het nog steeds tokkies en was het nog steeds een puinhoop.
The End Times are wild
  woensdag 2 september 2015 @ 22:26:03 #233
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_155772913
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 21:06 schreef LXIV het volgende:

[..]

Met een modaal inkomen heb je in Nederland sowieso niks te zoeken. Je mag wel hard werken, maar hebt nauwelijks meer bestedingsruimte dan een uitkeringstrekker. En als die uitkeringstrekker een beetje handig is zelfs minder.
Je hebt beperkte opties, want met dat lage inkomen en een huurprijs van 800 euro is het ook welhaast onmogelijk om vermogen op te bouwen. Daarnaast nog andere hoge lasten...
Voor de MBO en HBO'er is het verstandiger om iets op te bouwen in een ander land, waar je met hard werken en spaarzaam zijn nog iets op kunt bouwen. Hier kun je echt alleen maar marginaal leven om uiteindelijk van een karig pensioentje door te sappelen, terwijl je buurman iedere dag tot 10 uur in bed blijft liggen.
Dit is een mooie beschrijving van de realiteit. Daarnaast zit je het hele jaar met rotweer.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  woensdag 2 september 2015 @ 22:28:57 #234
406871 pluff
albino-negerkat
pi_155773033
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 22:25 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het is vrij irrelevant wat voor soort huizen er gebouwd worden. Of iets verpauperd of niet en of het er prettig wonen is of niet hangt voor 98% af van de bewoners en slechts voor 2% van het type woning.
enigszins waar, maar zwaar overdreven.
quote:
Wel is het zo dat goedkope woningen vaak slechter volk trekken. Maar zou je al die flat tokkies in vrijstaande woningen stoppen, waren het nog steeds tokkies en was het nog steeds een puinhoop.
Hebben ze minder overlast van elkaar en zitten ze minder op elkaars lip dus minder problemen.

-Zie al de rijdende rechter problemen eens die voorkomen hadden kunnen worden als de mensen wat minder dicht op elkaar zaten.
-Neem als voorbeeld de Bijlmer eens, dat ging meteen al mis.

Het ligt mi OOK aan de omgeving hoe mensen wonen.
Ik voel mij neger
  woensdag 2 september 2015 @ 22:32:46 #235
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_155773156
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 22:28 schreef pluff het volgende:

[..]

enigszins waar, maar zwaar overdreven.

[..]

Hebben ze minder overlast van elkaar en zitten ze minder op elkaars lip dus minder problemen.

-Zie al de rijdende rechter problemen eens die voorkomen hadden kunnen worden als de mensen wat minder dicht op elkaar zaten.
-Neem als voorbeeld de Bijlmer eens, dat ging meteen al mis.

Het ligt mi OOK aan de omgeving hoe mensen wonen.
Ik ga niet de hele natuur opofferen omdat Tokkies een onderlinge afstand moeten hebben om elkaar niet in de haren te vliegen. Dan vliegen ze elkaar maar in de haren, wat maakt mij dat nu uit?
Help, de Tokkies willen zich niet aanpassen? Weet je wat, laten we de Veluwe omploegen om daar Tokkies huizen te geven op kavels van een hectare! Jammer voor de herten en de bomen, maar als die Tokkies niet normaal willen doen, wat dan?
The End Times are wild
  woensdag 2 september 2015 @ 22:35:36 #236
406871 pluff
albino-negerkat
pi_155773259
quote:
14s.gif Op woensdag 2 september 2015 22:26 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Dit is een mooie beschrijving van de realiteit. Daarnaast zit je het hele jaar met rotweer.
In nederland allemaal doodwerken voor de bijna onbetaalbare woningmarkt.

quote:
Smit: Ehrlich gesagt, der einzige Ort, der mir einen Kulturschock verpasst ist Zuhause in den Niederlanden. Wenn ich sehe wie die Leute dort hart arbeiten, um die Schulden für ihr Haus abzubezahlen, obwohl sie dort kaum Zeit verbringen, weil sie die ganze Zeit arbeiten...Das ist so eine andere Kultur zu dem was ich kenne. Ich meine damit den Wert darauf zu legen Zeit mit Freunden und Familie zu verbringen und damit die Dinge zu tun, die man liebt, anstatt so viel Wert auf Geld und Status zu legen.
bron:http://www.rp-online.de/l(...)u-sein-aid-1.5353421

[ Bericht 21% gewijzigd door pluff op 02-09-2015 22:41:16 ]
Ik voel mij neger
  woensdag 2 september 2015 @ 22:38:13 #237
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_155773350
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 22:35 schreef pluff het volgende:

[..]

In nederland allemaal doodwerken voor de bijna onbetaalbare woningmarkt.
http://www.rp-online.de/l(...)u-sein-aid-1.5353421
Je moet er voor zorgen dat je jaarinkomen op 80K plus ligt. Daaronder is het niet zo interessant om in Nederland te wonen en te werken. Dan doe je het vooral voor een ander. Als je berekent wat het verschil is tussen werken en niet werken, dan werk je voor een euro of twee per uur meer.

ofwel, om met de langdurige bijstand te concurreren moet je al 130% van het minimumloon verdienen. En vooral niet te veel kinderopvangkosten en een goede reiskostenvergoeding hebben!
The End Times are wild
  woensdag 2 september 2015 @ 23:02:22 #238
406871 pluff
albino-negerkat
pi_155774182
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 22:38 schreef LXIV het volgende:

[..]

Je moet er voor zorgen dat je jaarinkomen op 80K plus ligt. Daaronder is het niet zo interessant om in Nederland te wonen en te werken. Dan doe je het vooral voor een ander. Als je berekent wat het verschil is tussen werken en niet werken, dan werk je voor een euro of twee per uur meer.
[ afbeelding ]

ofwel, om met de langdurige bijstand te concurreren moet je al 130% van het minimumloon verdienen. En vooral niet te veel kinderopvangkosten en een goede reiskostenvergoeding hebben!
Wonen is van alle uitgaven 1 van de grootste kostenposts. Doordat nederland een eigenlijk onbetaalbare huizenzeepbel heeft moet die worden verdeelt over de hele bevolking door geld te gaan rondpompen.
Ik voel mij neger
  woensdag 2 september 2015 @ 23:08:10 #239
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_155774421
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 23:02 schreef pluff het volgende:

[..]

Wonen is van alle uitgaven 1 van de grootste kostenposts. Doordat nederland een bijna onbetaalbare huizenzeepbel heeft moet die worden genivelleerd over de hele bevolking door geld te gaan rondpompen dmv hra,huursubsidie, etc.
Vanuit vermogensgroeioogpunt gezien valt die kostenpost bij kopen heel erg mee (qua cashflow minder natuurlijk). Stel je koopt een huis van 300.000 euro en je zit in het 52%'s tarief. Dan betaal je aan netto rente zo'n 500 euro per maand. En dan mag je (heel conservatief) ook nog wel uitgaan van een stijging van de huizenprijs van 1% pj over een langere periode gemiddeld door inflatie. Dan blijft er nog 250 euro p/m over, dat valt best mee.
En iets minder conservatief gerekend, je netto-rente (10 jaar vast) is nu iets van 1,8%. Dat is vergelijkbaar met de echte inflatie en dus ook met de te verwachten prijsstijging over langere termijn. Dan woon je (wederom vermogenstechnisch) eigenlijk voor niks. Ik vind dat nogal meevallen.
The End Times are wild
  woensdag 2 september 2015 @ 23:13:46 #240
406871 pluff
albino-negerkat
pi_155774629
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 23:08 schreef LXIV het volgende:

[..]

Vanuit vermogensgroeioogpunt gezien valt die kostenpost bij kopen heel erg mee (qua cashflow minder natuurlijk). Stel je koopt een huis van 300.000 euro en je zit in het 52%'s tarief. Dan betaal je aan netto rente zo'n 500 euro per maand. En dan mag je (heel conservatief) ook nog wel uitgaan van een stijging van de huizenprijs van 1% pj over een langere periode gemiddeld door inflatie. Dan blijft er nog 250 euro p/m over, dat valt best mee.
En iets minder conservatief gerekend, je netto-rente (10 jaar vast) is nu iets van 1,8%. Dat is vergelijkbaar met de echte inflatie en dus ook met de te verwachten prijsstijging over langere termijn. Dan woon je (wederom vermogenstechnisch) eigenlijk voor niks. Ik vind dat nogal meevallen.
En wanneer de rente stijgt zijn je rentelasten ineens een stuk hoger, en dalen de huizenprijzen waarschijnlijk ook dat een groot deel van je aflossing in leeglopende zeepbel is gaan zitten. Naar de vorige bewoners van het huis in het pyramidespel. Naar de "belasting" die op grond bouwgrond maken met bouwvergunning zit.

Al vraag ik mij zelf eigenlijk af hoe groot het effect is wanneer de rente stijgt, als de lti op de uit eu verplichte 4X blijft.
Ik voel mij neger
  woensdag 2 september 2015 @ 23:15:18 #241
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_155774703
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 23:13 schreef pluff het volgende:

[..]

En wanneer de rente stijgt zijn je lasten ineens een stuk hoger, en dalen de huizenprijzen waarschijnlijk ook dat een groot deel van je aflossing in leeglopende zeepbel is gaan zitten. Naar de vorige bewoners van het huis in het pyramidespel. Naar de "belasting" die op grond bouwgrond maken met bouwvergunning zit.

Al vraag ik mij zelf eigenlijk af hoe groot het effect is wanneer de rente stijgt, gezien de lti op 4X blijft.
Voor dat geld kun je het 10 jaar vastzetten! Of voor iets meer 20 jaar. Dan heb je al bijna afbetaald! Als je echt weinig risico wil lopen dan.
The End Times are wild
  woensdag 2 september 2015 @ 23:20:44 #242
406871 pluff
albino-negerkat
pi_155774898
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 23:15 schreef LXIV het volgende:

[..]

Voor dat geld kun je het 10 jaar vastzetten! Of voor iets meer 20 jaar. Dan heb je al bijna afbetaald! Als je echt weinig risico wil lopen dan.
Vanuit vermogensgroeioogpunt denk ik dat wanneer je al vermogen hebt(niet in een huis) het slimmer is om nog te wachten met een (groter)huis te kopen.
Ik voel mij neger
  woensdag 2 september 2015 @ 23:22:39 #243
155616 Proximo
For god, king & country
pi_155774970
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 21:06 schreef LXIV het volgende:

[..]

Wat zijn de plekken waar jij denkt dat je het beste je heil kan zoeken in bovenstaande situatie ? ;)
Life is visceral, rather than intellectual. And the most visceral practitioners of life are those who characterise themselves as “intellectuals”
  woensdag 2 september 2015 @ 23:24:48 #244
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_155775049
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 23:20 schreef pluff het volgende:

[..]

Vanuit vermogensgroeioogpunt denk ik dat wanneer je al vermogen hebt(niet in een huis) het slimmer is om nog te wachten met een huis te kopen.
Nou ja, als je een huis hebt kun je daar lekker in wonen. Dat kun je niet met geld op de bank of bij je broker.
Als je wil speculeren op de woningmarkt zijn er 2 opties, of de huizenprijzen dalen nog verder of de rente daalt nog verder. Dat kan natuurlijk allemaal en ook allebei tegelijkertijd. Maar op dit moment is de betaalbaarheidsindex van huizen gewoon erg goed (dus relatief lage huizenprijzen en relatief lage rente). Misschien komt er de komende 30 jaar geen kans meer voorbij dat het zó goedkoop is om te wonen. De financierbaarheidsindex is natuurlijk een ander verhaal. Je kunt niet makkelijk veel geld lenen.

Als je naar je zin woont maakt het sowieso niet zoveel uit. Maar zou je liever ergens anders wonen, en kun je het financieren, dan zou ik dat nu zeker doen. Je stapt in ieder geval veel beter (goedkoper) in dan de afgelopen 20 jaar. En wat nu als er na 30 jaar tóch nog een beter moment komt? Dan ben je goedkoper ingestapt, maar heb je wel 30 jaar tegen je zin gewoond. (en had je op dat moment ook je huis al afbetaald kunnen hebben als je nu ingestapt was).

Als je wil speculeren op dalende huizenprijzen of op een dalende rente, dan zijn er betere manieren om dit te doen dan te wachten met het uitstellen van het kopen van een woning.
The End Times are wild
  woensdag 2 september 2015 @ 23:25:33 #245
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_155775084
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 23:22 schreef Proximo het volgende:

[..]

Wat zijn de plekken waar jij denkt dat je het beste je heil kan zoeken in bovenstaande situatie ? ;)
Ik denk Angelsaksische landen, sommige Aziatische landen en misschien in NO-Europa?
The End Times are wild
  woensdag 2 september 2015 @ 23:28:16 #246
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_155775193
Eigenlijk zijn de enige mensen die nu nog huren mensen die dit noodgedwongen doen omdat ze geen hypotheek kunnen krijgen.

Mijn vorige woning (huur) kun je nu kopen voor 165.000 euro. Dat kost je zo'n 600 euro per maand en dan los je ook nog af! Als je precies dezelfde woningen wil huren betaal je al 700 euro, en binnen 10 jaar waarschijnlijk zo'n 1000 euro.
Bijna niemand die de mogelijkheid heeft om te kopen gaat dan toch huren. Die afweging was nooit zo gemakkelijk/overduidelijk als op dit moment.
The End Times are wild
  woensdag 2 september 2015 @ 23:29:22 #247
155616 Proximo
For god, king & country
pi_155775239
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 23:25 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik denk Angelsaksische landen, sommige Aziatische landen en misschien in NO-Europa?
Zelf geen emigratieplannen dan ? :D

Overigens ben ik het met je eens, sinds ik ben verhuist naar Spanje hou ik bakken met geld over. En het is niet alsof ik echt fantastisch verdien hier.
Voor de huur die ik hier betaal voor een appartement midden in de stad had ik in Nederland een kleine flat langs de A2
Life is visceral, rather than intellectual. And the most visceral practitioners of life are those who characterise themselves as “intellectuals”
  woensdag 2 september 2015 @ 23:30:23 #248
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_155775270
quote:
14s.gif Op woensdag 2 september 2015 23:29 schreef Proximo het volgende:

[..]

Zelf geen emigratieplannen dan ? :D

Overigens ben ik het met je eens, sinds ik ben verhuist naar Spanje hou ik bakken met geld over. En het is niet alsof ik echt fantastisch verdien hier.
Voor de huur die ik hier betaal voor een appartement midden in de stad had ik in Nederland een kleine flat langs de A2
Nee, Nederland is voor mij best prima.
Het gaat vooral over de mensen die én geen sociale huurwoning kunnen krijgen, en ook geen hypotheek. Die tussen de wal en het schip vallen
The End Times are wild
pi_155775300
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 23:28 schreef LXIV het volgende:
Eigenlijk zijn de enige mensen die nu nog huren mensen die dit noodgedwongen doen omdat ze geen hypotheek kunnen krijgen.

Mijn vorige woning (huur) kun je nu kopen voor 165.000 euro. Dat kost je zo'n 600 euro per maand en dan los je ook nog af! Als je precies dezelfde woningen wil huren betaal je al 700 euro, en binnen 10 jaar waarschijnlijk zo'n 1000 euro.
Bijna niemand die de mogelijkheid heeft om te kopen gaat dan toch huren. Die afweging was nooit zo gemakkelijk/overduidelijk als op dit moment.
Ik zit lekker voor 280 euro per maand, moet er echt niet aan denken om te huren. Het verschil tussen hypotheek en huur maakt een groot verschil tussen comfortabel leven of niet met een modaal inkomen.
pi_155775617
Pfff.

Wat een triestheid.

Hoeveel decennia zijn er nou al wachtlijsten voor de woningbouw?

En nog steeds denkt bijna iedereen dat het probleem is opgelost door maar iemand de zwarte piet toe te spelen en uit het systeem te knikkeren (in dit geval de asielzoekers) ipv. eindelijk eens ervoor te zorgen dat het voor investeerders financieel aantrekkelijk en qua ruimtelijke ordening mogelijk wordt om eindelijk eens genoeg huurwoningen te bouwen.

Wat een land :')
pi_155778448
Volgens mij zijn er in de grote steden meer dan genoeg kantoorpanden die staan te verpauperen. Met een paar kleine aanpassingen heb je sanitaire voorziening, plaats er wat simpele veldbedden neer en je kunt zo duizenden asielzoekers opvangen. Let wel bad bed en brood, meer hoeven we deze vluchtelingen niet aan te bieden.
  donderdag 3 september 2015 @ 10:19:46 #252
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_155780664
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 21:43 schreef LXIV het volgende:
k denk dat veel meer mensen waarde hechten aan de natuur dan dat jij denkt. Hier vlakbij is de Kampina, daar kun je uren lopen zonder iemand te zien. Dat is een gevoel van vrijheid.
Je spreekt jezelf tegen... Je ziet uren niemand juist omdat zo weinig mensen er waarde aan hechten! De meeste mensen zullen wel zeggen dat ze er waarde aan hechten, maar je ziet ze er niet...

quote:
Ik ben zeker 20 uur per week bezig in mijn tuin, en dat is die nog best wel 'wild' van opzet (dus niet altijd alles even netjes)
Dus je wil en een grote tuin en "natuur"? M.a.w. andere mensen mogen geen grote tuin zodat jij beide hebt?
  donderdag 3 september 2015 @ 10:25:05 #253
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_155780758
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2015 10:19 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Je spreekt jezelf tegen... Je ziet uren niemand juist omdat zo weinig mensen er waarde aan hechten! De meeste mensen zullen wel zeggen dat ze er waarde aan hechten, maar je ziet ze er niet...

[..]

Dus je wil en een grote tuin en "natuur"? M.a.w. andere mensen mogen geen grote tuin zodat jij beide hebt?
Van mij mogen ze dat gerust hoor! Er staan genoeg huizen met veel grond te koop. Maar wat aan natuur over is hoeft van mij niet volgebouwd te worden.
The End Times are wild
pi_155781875
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2015 22:47 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Kan een leraar in Nederland geen huis bouwen? Wat een pauperland...
jep
pi_155787026
quote:

[..]

Fixed that for you!

Ehh, dit meen je niet?!?!? :o

Hij betaalt dus ¤400/maand en dan nog krijgt hij een deel van die ¤400 terug ook?
Zijn maandinkomen is vergelijkbaar met mijn jaarinkomen en ik betaal bruto meer dan hij..teh fak -_-
pi_155787413
quote:

[..]

Fixed that for you!

Sinds wanneer is scheefwonen een begrip van toepassing op mensen met een koopwoning?
pi_155804472
quote:

[..]

Ah, dit zei je ook op nu.nl
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
  donderdag 3 september 2015 @ 23:39:07 #258
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_155805115
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2015 15:40 schreef MCH het volgende:
Sinds wanneer is scheefwonen een begrip van toepassing op mensen met een koopwoning?
Scheefwonen is een zinloos woord waarbij iemand die niets misdaan heeft als schuldige wordt aangewezen voor een halve eeuw falend woningbeleid.
Dus ja, ik denk dat ik dat woord wel elders mag toepassen.
  donderdag 3 september 2015 @ 23:43:08 #259
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_155805258
quote:
Kijk maar uit. Hans Janmaat is er voor de bak in gedraaid, toen hij "Eigen Volk Eerst" riep.

"Eigen Volk Laatst" -- dat mag wel. Verdien je punten mee bij GroenLinks.
pi_155805417
Terecht!
Zonder wrijving geen glans
pi_155808599
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2015 23:39 schreef RemcoDelft het volgende:
Scheefwonen is een zinloos woord waarbij iemand die niets misdaan heeft als schuldige wordt aangewezen voor een halve eeuw falend woningbeleid.
Alles mag, maar als je het gaat gebruiken in een stelling over de MP en zijn koopwoning, dan zet je jezelf wel een klein beetje voor aap en probeer je de discussie geforceerd een kant uit te drukken die nergens op slaat. Maar inderdaad: het mag gerust :)
quote:

Wij betalen netto 330 in de maand na aftrek HRA... Woon ik scheef? :D
Ik betaal net geen ¤ 250 na aftrek HRA. Wij vallen bijna om zo scheef!
pi_155808721
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2015 23:39 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Grappig wanneer Blok op tv verschijnt. Dan heeft hij het over scheefwoners en noemt dan Amsterdam en 3x modaal.

In de praktijk pakt hij echter ook mensen die een weduwenpensioen krijgen naast hun parttime baan in steden waar geen enkele woningnood is.
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
pi_155810081
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2015 08:44 schreef kawotski het volgende:

[..]

Grappig wanneer Blok op tv verschijnt. Dan heeft hij het over scheefwoners en noemt dan Amsterdam en 3x modaal.

In de praktijk pakt hij echter ook mensen die een weduwenpensioen krijgen naast hun parttime baan in steden waar geen enkele woningnood is.
In welke steden kun je zo een huurhuis krijgen?
pi_155810221
quote:

[..]

Waarom zouden die daar van uitgezonderd zijn?
pi_155810359
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2015 10:16 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Waarom zouden die daar van uitgezonderd zijn?
De term ‘scheefwonen’ wordt gebruikt voor huurders met een relatief hoog inkomen die in een sociale huurwoning wonen.
pi_155810426
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2015 10:23 schreef MCH het volgende:

[..]

De term ‘scheefwonen’ wordt gebruikt voor huurders met een relatief hoog inkomen die in een sociale huurwoning wonen.
Dat weet ik, maar dat slaat nergens op. Rutte zelf houdt immers ook een goedkoop huis bezet zodat iemand in een sociale huurwoning niet kan doorstromen.
pi_155810500
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2015 10:27 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Dat weet ik, maar dat slaat nergens op. Rutte zelf houdt immers ook een goedkoop huis bezet zodat iemand in een sociale huurwoning niet kan doorstromen.
Klopt maar aan de koopmarkt alleen kun je weinig doen. Gewoon een probleem wat nog decennia door blijft sudderen zolang partijen zoals de VVD aan het regeren blijven.
pi_155810528
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2015 10:32 schreef MCH het volgende:

[..]

Klopt maar aan de koopmarkt alleen kun je weinig doen. Gewoon een probleem wat nog decennia door blijft sudderen zolang partijen zoals de VVD aan het regeren blijven.
En een middel is de zogenaamde scheefwoners de schuld geven, daartoe dient die term. Dan moet je die niet overnemen want dan doe je daaraan mee.
pi_155810590
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2015 10:34 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

En een middel is de zogenaamde scheefwoners de schuld geven, daartoe dient die term. Dan moet je die niet overnemen want dan doe je daaraan mee.
Daarom hanteren wocos nu toch flexibel beleid. Lost het probleem vanzelf op. :z o|O
pi_155810656
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2015 10:34 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Tsja, als jij twee keer modaal verdient en je woont in een sociale huurwoning dan benadeeld je daarmee de minima.
  vrijdag 4 september 2015 @ 10:53:06 #271
326197 Psy-freak
Moderator i.o.
pi_155810892
Mijn huisbaas en maten met vastgoed willen graag kosten maken om vluchtelingen te helpen.
zaterdag 13 augustus 2011 11:41 schreef RockNijntje het volgende:
Psy-freak heeft wel de schattigste UI van heel FOK!
FOK!-vriendin: Pixxie. & AdoraBelle
pi_155811362
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2015 10:41 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Tsja, als jij twee keer modaal verdient en je woont in een sociale huurwoning dan benadeeld je daarmee de minima.
Iedereen die ergens blijft wonen benadeelt een woningzoekende. Ook onze premier met zijn 5x modaal in een veel te goedkoop huis.

De vraag is of de overheid moet bepalen welk deel van je netto inkomen je aan wonen moet uitgeven en of je moet verhuizen, of dat wij dat in een vrij land met zelfverklaarde liberalen aan het roer zelf uit mogen maken. Indien het antwoord daarop nee respectievelijk ja is dan moet je degene die een flinke inkomensgroei heeft weten te bewerkstelligen sinds die een huis betrok ook lekker met rust laten.
pi_155811468
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2015 11:15 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Iedereen die ergens blijft wonen benadeelt een woningzoekende. Ook onze premier met zijn 5x modaal in een veel te goedkoop huis.

De vraag is of de overheid moet bepalen welk deel van je netto inkomen je aan wonen moet uitgeven en of je moet verhuizen, of dat wij dat in een vrij land met zelfverklaarde liberalen aan het roer zelf uit mogen maken. Indien het antwoord daarop nee respectievelijk ja is dan moet je degene die een flinke inkomensgroei heeft weten te bewerkstelligen sinds die een huis betrok ook lekker met rust laten.
Tsja, je kunt ook een bedrijf oprichten dat zich bezighoudt met de bouw van spotgoedkope huur- en/of koopwoningen.

Woningcorporaties voeren nou eenmaal een doelgroepenbeleid. En terecht.
pi_155811704
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2015 11:20 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Tsja, je kunt ook een bedrijf oprichten dat zich bezighoudt met de bouw van spotgoedkope huur- en/of koopwoningen.

Klopt, maar wel inzake wonen en wonen is nou eenmaal een duurzame aangelegenheid. Je gaat niet mensen verhuizen bij elke inkomstenstijging of daling. Dat moeten ze zelf weten, het doelgroepenbeleid wordt gevoerd ten aanzien van het betrekken van een woning. De meeste mensen die duurzaam goed verdienen zullen ook wel uit dat lullige huisje willen vertrekken. Het meest onderscheidende aan WBV-huizen is namelijk niet dat de huurprijs zo laag is maar dat de waarde zo laag is omdat het woongenot vrij laag is.

Het probleem is het ontbreken van beleid en doelgroep ten aanzien van andere groepen mensen die ook een dak boven hun woning nodig hebben. Beter gebruik je de WBV's om van onderaf de woningmarkt voor iedereen te verbeteren.
  vrijdag 4 september 2015 @ 11:32:13 #275
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_155811740
quote:
Jij weet ook wel dat de overheid het onmogelijk maakt om te bouwen zonder 10k aan vergunningen weg te vergaderen en 100k voor een piepklein stukje weiland te betalen. Alle andere verzinsels, van huurtoeslag tot HRA en startersleningen zijn doekjes voor het bloeden die eigenlijk een mes in de rug zijn: het maakt wonen duurder i.p.v. dat het helpt.
  vrijdag 4 september 2015 @ 11:35:06 #276
261324 MPC60
Roger Linn Groupie
pi_155811798
In mijn gemeente staan op dit moment twee woningen te huur tot 600¤, de rest is allemaal voor vluchtelingen. Ik heb gewoon meegemaakt dat ik op een woning reageerde die vervolgens toch via een urgentie naar een vluchteling ging. Ik ben van mening dat je vluchtelingen moet helpen maar deze situatie is onhoudbaar aan het worden.

Ik zit zelf persoonlijk al vijf jaar in een sloopwoning. :')
Op maandag 8 januari 2018 14:29 schreef BadderHaring het volgende:
Ajax is geen club. Dat is een bedrijf.
pi_155811840
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 september 2015 11:35 schreef MPC60 het volgende:
Ik zit zelf persoonlijk al vijf jaar in een sloopwoning.
Wat een luxe.
  vrijdag 4 september 2015 @ 11:37:22 #278
261324 MPC60
Roger Linn Groupie
pi_155811856
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2015 11:36 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Wat een luxe.
M'n huis wiegt wel lekker mee met harde wind.

w/
Op maandag 8 januari 2018 14:29 schreef BadderHaring het volgende:
Ajax is geen club. Dat is een bedrijf.
pi_155811882
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 september 2015 11:37 schreef MPC60 het volgende:

[..]

M'n huis wiegt wel lekker mee met harde wind.

w/
Waarom zou dat belangrijk zijn?
  vrijdag 4 september 2015 @ 11:57:15 #280
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_155812382
Als al die asociale scheefhuurders nu eens uit hun sociale huurwoning geflikkert worden dan hebben de mensen die in de problemen komen snel een huis.
  vrijdag 4 september 2015 @ 16:43:31 #281
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_155818980
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2015 11:57 schreef Revolution-NL het volgende:
Als al die asociale scheefhuurders nu eens uit hun sociale huurwoning geflikkert worden dan hebben de mensen die in de problemen komen snel een huis.
Dit. Wanneer mensen ineens 1k betalen voor een opgevoerde schuur vertrekken ze vanzelf naar een woning die daadwerkelijk voor 1k aan ruimte biedt.
pi_155835593
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2015 10:10 schreef MCH het volgende:

[..]

In welke steden kun je zo een huurhuis krijgen?
In het noorden des lands en daar is de vrije huur ook nog voor normale prijzen beschikbaar.
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
  zaterdag 5 september 2015 @ 11:39:16 #283
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_155836738
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2015 11:57 schreef Revolution-NL het volgende:
Wat een geniale oplossing zeg! Als we 600.000 mensen dakloos maken zijn er voldoende woningen voor anderen. Je kan zo minister Blok opvolgen...
pi_155837332
quote:

[..]

Hoe ga je dat in godesnaam doen wanneer de overheid geen bouwgrond beschikbaar stelt (voor een normale prijs). En dan hebben we het nog niet eens over woning contigenten.
pi_155837388
quote:

[..]

Waarom niet.
  zaterdag 5 september 2015 @ 12:12:05 #286
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_155837451
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zaterdag 5 september 2015 @ 12:16:15 #287
346939 Janneke141
pi_155837529
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2015 12:08 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Waarom niet.
Je kunt natuurlijk overal je eigen definities voor verzinnen, maar in het politieke debat heeft de term 'scheefhuurder' uitsluitend betrekking op bewoners van sociale huurwoningen die daarvoor eigenlijk te veel verdienen.
pi_155837755
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2015 12:16 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Je kunt natuurlijk overal je eigen definities voor verzinnen, maar in het politieke debat heeft de term 'scheefhuurder' uitsluitend betrekking op bewoners van sociale huurwoningen die daarvoor eigenlijk te veel verdienen.
Wat ook een kul definitie is. De term is ingevoerd om de (ver)huurderheffing er door heen te drukken.
pi_155837798
Mensen die net teveel verdienen voor een sociale huurwoning zijn ook de mensen die keihard genaaid worden met toeslagen. Belachelijke heksenjacht.
  zaterdag 5 september 2015 @ 12:31:42 #290
pi_155837822
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2015 12:28 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Wat ook een kul definitie is. De term is ingevoerd om de (ver)huurderheffing er door heen te drukken.
Nee dat geloof ik niet. Het ging er om goedverdienende bewoners te motiveren te verhuizen. Maar waar naar toe is weer een heel ander verhaal.

De verhuurdersheffing is het afromen van woekerwinsten van de geprivatiseerde woningbouwverenigingen.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
  zaterdag 5 september 2015 @ 12:38:33 #291
346939 Janneke141
pi_155837976
quote:
7s.gif Op zaterdag 5 september 2015 12:31 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Nee dat geloof ik niet. Het ging er om goedverdienende bewoners te motiveren te verhuizen. Maar waar naar toe is weer een heel ander verhaal.

De verhuurdersheffing is het afromen van woekerwinsten van de geprivatiseerde woningbouwverenigingen.
Er was toch zo'n overschot aan te dure woningen volgens jullie? Daar kunnen ze dus prima naar toe. In sociale huurwoningen hebben ze in ieder geval niets te zoeken want ze vallen niet onder de doelgroep.
pi_155838009
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 september 2015 23:05 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Van der Linde roept volgens mij maar wat, niet gehinderd door enige feitenkennis:

[..]

Uit de prestatieafspraken 2014-2018 (pagina 6) van de gemeente Coevorden met de woningcorporaties Domesta en Woonservice:

[..]

Ja, en ook al zou er in Coevorden zelf geen huurwoning zijn, dan altijd wel in de dorpjes daar omheen.
  zaterdag 5 september 2015 @ 12:55:06 #293
406871 pluff
albino-negerkat
pi_155838293
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2015 12:38 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Er was toch zo'n overschot aan te dure woningen volgens jullie? Daar kunnen ze dus prima naar toe. In sociale huurwoningen hebben ze in ieder geval niets te zoeken want ze vallen niet onder de doelgroep.
Ik kwam dit net tegen. Jasper du Pont 9 maanden terug over duurdere woningen. http://www.ftm.nl/column/woningmarkt-snakt-naar-een-vut-regeling/
Ik voel mij neger
  zaterdag 5 september 2015 @ 13:03:06 #294
346939 Janneke141
pi_155838472
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2015 12:55 schreef pluff het volgende:

[..]

Ik kwam dit net tegen. Jasper du Pont 9 maanden terug over duurdere woningen. http://www.ftm.nl/column/woningmarkt-snakt-naar-een-vut-regeling/
Interessant verhaal, met zeker een kern van waarheid. Maar, zoals hij terecht opmerkt, kun je de 'vastzittende' groep niet echt dwingen om in beweging te komen.
pi_155838534
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2015 12:16 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dat politieke debat wordt daarmee dan dus geframed door de nogal antiliberale veronderstelling dat mensen een door de overheid bepaald deel van hun inkomen aan woonlasten kwijt moeten zijn.

quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2015 12:38 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik denk dat ze er een thuis te zoeken hebben, dat heb je namelijk met wonen. De doelgroep zijn de mensen die bij aanvang van de huurovereenkomst een benedenmodaal inkomen hebben. De bedoeling van de overheid is ook dat ze inkomensgroei doormaken gedurende hun leven.

De doelgroep van de HRA zijn ook de mensen die anders geen koophuis zouden kunnen betalen, die dwing je ook niet om meer te betalen of te verhuizen zodra ze die HRA niet meer nodig hebben.
  zaterdag 5 september 2015 @ 13:14:00 #296
346939 Janneke141
pi_155838707
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2015 13:05 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Dat politieke debat wordt daarmee dan dus geframed door de nogal antiliberale veronderstelling dat mensen een door de overheid bepaald deel van hun inkomen aan woonlasten kwijt moeten zijn.
Dat heeft er niets mee te maken, maar dat had je zelf ook al bedacht. Wat iemand wel of niet aan woonlasten wil uitgeven moet ie zelf weten, als iemand voor 250 euro per maand een studentenkot of een veredelde kippenschuur in Barger Compascuum bij een private aanbieder bewoont is er niemand die hem of haar tegenhoudt. De veronderstelling is dat mensen die niet tot een bepaalde doelgroep behoren, niet thuishoren in een woning die voor die bepaalde doelgroep is bedoeld.
quote:
[..]

Ik denk dat ze er een thuis te zoeken hebben, dat heb je namelijk met wonen. De doelgroep zijn de mensen die bij aanvang van de huurovereenkomst een benedenmodaal inkomen hebben. De bedoeling van de overheid is ook dat ze inkomensgroei doormaken gedurende hun leven.
Nee, de doelgroep van sociale huur is de groep mensen die onvoldoende eigen inkomsten/middelen hebben om volledig zelf woonruimte te bekostigen. Dat 'bij aanvang huurovereenkomst' is er pas later, en om louter praktische redenen, bijverzonnen.
quote:
De doelgroep van de HRA zijn ook de mensen die anders geen koophuis zouden kunnen betalen, die dwing je ook niet om meer te betalen of te verhuizen zodra ze die HRA niet meer nodig hebben.
En weer nee. In tegenstelling tot sociale huurwoningen heeft de HRA helemaal geen doelgroep. Maar voordat je weer meningen op mij gaat projecteren: wat mij betreft moet de HRA óók worden afgeschaft.
pi_155838875
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2015 13:14 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dat heeft er niets mee te maken, maar dat had je zelf ook al bedacht. Wat iemand wel of niet aan woonlasten wil uitgeven moet ie zelf weten, als iemand voor 250 euro per maand een studentenkot of een veredelde kippenschuur in Barger Compascuum bij een private aanbieder bewoont is er niemand die hem of haar tegenhoudt. De veronderstelling is dat mensen die niet tot een bepaalde doelgroep behoren, niet thuishoren in een woning die voor die bepaalde doelgroep is bedoeld.

[..]

Nee, de doelgroep van sociale huur is de groep mensen die onvoldoende eigen inkomsten/middelen hebben om volledig zelf woonruimte te bekostigen. Dat 'bij aanvang huurovereenkomst' is er pas later, en om louter praktische redenen, bijverzonnen.

[..]

En weer nee. In tegenstelling tot sociale huurwoningen heeft de HRA helemaal geen doelgroep. Maar voordat je weer meningen op mij gaat projecteren: wat mij betreft moet de HRA óók worden afgeschaft.
Sociale huur was sinds jaar en dag ook gewoon voor de middenklasse bestemd geweest. Dat dit een paar jaar geleden onder druk van de EU aangepast is zorgt er nu voor dat er veel te weinig aanbod is om al de scheefhuurders naar andere woningen te laten verhuizen.
pi_155838981
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2015 13:14 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dat verschil tussen een WBV-woning en een studentenkot of kippenschuur is er als zodanig niet. Het zijn allemaal woningen met een wettelijk gelimiteerde huurprijs, kleine woningen met weinig luxe. WBV's bouwen in die prijscategorie vanuit hun doelstelling, en verhuren alleen aan de op dat moment lagere inkomens. WBV's zitten per beleid vaak op 80 of 90% van die maximale huurprijs, particuliere huisjesmelkers zitten zowel op lagere als hogere percentages.

quote:
Nee, de doelgroep van sociale huur is de groep mensen die onvoldoende eigen inkomsten/middelen hebben om volledig zelf woonruimte te bekostigen.
Nee hoor, ze moeten die 700 euro gewoon zelf bekostigen.

quote:
Dat 'bij aanvang huurovereenkomst' is er pas later, en om louter praktische redenen, bijverzonnen.
Inkomensgroei is een gegeven en ook altijd geweest, het komt voor en dat wordt toegejuichd.

quote:
Wat mij betreft ook, maar ook in die situaties ben ik erop tegen om op basis van het huidige inkomen de verworven rechten met terugwerkende kracht ongedaan te maken. Je grijpt als overheid gewoon niet zover in op het leven van mensen.
  zaterdag 5 september 2015 @ 13:29:10 #299
346939 Janneke141
pi_155839058
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 september 2015 13:21 schreef Arthur_Spooner het volgende:

[..]

Sociale huur was sinds jaar en dag ook gewoon voor de middenklasse bestemd geweest. Dat dit een paar jaar geleden onder druk van de EU aangepast is zorgt er nu voor dat er veel te weinig aanbod is om al de scheefhuurders naar andere woningen te laten verhuizen.
Daar is het nooit voor bestemd geweest, daar werd het heel veel door gebruikt. Kwam vooral door de bizar grote voorraad sociale huurwoningen op de NL markt.
  zaterdag 5 september 2015 @ 13:30:52 #300
pi_155839100
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2015 13:29 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Daar is het nooit voor bestemd geweest, daar werd het heel veel door gebruikt. Kwam vooral door de bizar grote voorraad sociale huurwoningen op de NL markt.
Waarom moeten mensen dan al sinds jaar en dag tussen de 5 en 12 jaar op een woning wachten? Omdat er te veel woningen zijn? _O-
  zaterdag 5 september 2015 @ 13:34:37 #301
346939 Janneke141
pi_155839193
quote:
7s.gif Op zaterdag 5 september 2015 13:30 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Waarom moeten mensen dan al sinds jaar en dag tussen de 5 en 12 jaar op een woning wachten? Omdat er te veel woningen zijn? _O-
Nee, te veel vraag.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')