Dat maakt natuurlijk niet zoveel uit. Op het moment dat zij jou bedient, vertegenwoordigt ze het restaurant en is het gepast om (uit naam van dat restaurant) je excuses aan te bieden voor een door dat restaurant gemaakte fout. In dit geval een glas dat niet schoon is.quote:Op zaterdag 25 juli 2015 12:28 schreef Kandijfijn het volgende:
Ja, ze hoort excuus aan te bieden voor een smerig glas maar hoeveel meerwaarde heeft dit werkelijk? Kleine kans dat zij dit glas heeft schoon gemaakt.
Maar inderdaad correcter zou zijn geweest; Excuus/Sorry, ik zal een nieuw glas voor U halen.
Mag een gast er een troep van maken? Wat is dat nu voor een vreemde vraag? Nee natuurlijk mag een gast dit niet en ouders zijn verantwoordelijk voor hun kinderen.
Dat laatste komt me bekend voorquote:Op zaterdag 25 juli 2015 12:37 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat maakt natuurlijk niet zoveel uit. Op het moment dat zij jou bedient, vertegenwoordigt ze het restaurant en is het gepast om (uit naam van dat restaurant) je excuses aan te bieden voor een door dat restaurant gemaakte fout. In dit geval een glas dat niet schoon is.
Als andere gasten last krijgen van het gedrag van kinderen, vind ik dat het personeel best op een nette manier aan de ouders kan vragen om er wat beter op te letten. Eventueel met een alternatief.
En een sigaar uitdrukken in het restant van je gerecht lijkt me dan weer typisch iets wat niet hoort.
Maar gelukkig mag je niet meer roken in de meeste horeca-gelegenheden. Dus dat is hopelijk een zeldzaam fenomeen.quote:Op zaterdag 25 juli 2015 12:37 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat maakt natuurlijk niet zoveel uit. Op het moment dat zij jou bedient, vertegenwoordigt ze het restaurant en is het gepast om (uit naam van dat restaurant) je excuses aan te bieden voor een door dat restaurant gemaakte fout. In dit geval een glas dat niet schoon is.
Als andere gasten last krijgen van het gedrag van kinderen, vind ik dat het personeel best op een nette manier aan de ouders kan vragen om er wat beter op te letten. Eventueel met een alternatief.
En een sigaar uitdrukken in het restant van je gerecht lijkt me dan weer typisch iets wat niet hoort.
Ow eens hoor maar het is allemaal zo'n zinloos toneelstukje. Persoonlijk verwacht ik een nieuw glas geen excuses.quote:Op zaterdag 25 juli 2015 12:37 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik hecht eraan als gast/klant behandeld te worden. Doe mij dat 'toneelstukje' er maar bij.quote:Op zaterdag 25 juli 2015 12:42 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Ow eens hoor maar het is allemaal zo'n zinloos toneelstukje. Persoonlijk verwacht ik een nieuw glas geen excuses.
Precies, zo denk ik er ook over. Natuurlijk gaat je eten of drankje er niet anders van smaken, maar horecabezoek draait dan ook niet alleen om consumptie maar ook om beleving. In een supermarkt ben je klant. In een restaurant gast.quote:Op zaterdag 25 juli 2015 12:43 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Ik hecht eraan als gast/klant behandeld te worden. Doe mij dat 'toneelstukje' er maar bij.
Zo dacht ik ook inderdaad.quote:Op zaterdag 25 juli 2015 12:37 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
in mijn geval had - behalve onze tafel - niemand het gemerkt. Jouw (terechte!) opmerking slaat denk ik meer op geluidsoverlast? Ik zou inderdaad wel willen dat medewerkers een gast met herriemakers aanspreken, maar ik kan me voorstellen dat niet elk restaurant uitgerust is op kinderen (juist niet), dus wat is dan het alternatief? Je wil uitzetten voorkomen lijkt me.quote:Als andere gasten last krijgen van het gedrag van kinderen, vind ik dat het personeel best op een nette manier aan de ouders kan vragen om er wat beter op te letten. Eventueel met een alternatief.
Dat staat buiten kijf. Wel vraag ik me nog steeds af wat maakte dat ie dìt nodig achtte.quote:En een sigaar uitdrukken in het restant van je gerecht lijkt me dan weer typisch iets wat niet hoort.
Ja veel mensen hechten daar veel waarde aan, ik zou ook zonder schroom excuses aanbieden hoor dat is vrijwel een automatisme. Maar als gast zou ik mezelf er geen seconde druk om kunnen maken eigenlijk. Misschien was dat meisjes wel heel erg druk in haar hoofd en was net aan het nadenken als ze tafel 5 en 7 al uit had gevraagd. Moment afgeleid jij meldt dat je glas vies is en zij gaat direct een glas pakken terwijl ze nog in gedachten is.quote:Op zaterdag 25 juli 2015 12:43 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Ik hecht eraan als gast/klant behandeld te worden. Doe mij dat 'toneelstukje' er maar bij.
[..]quote:Op zaterdag 25 juli 2015 12:45 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Zo dacht ik ook inderdaad.
[..]
in mijn geval had - behalve onze tafel - niemand het gemerkt. Jouw (terechte!) opmerking slaat denk ik meer op geluidsoverlast? Ik zou inderdaad wel willen dat medewerkers een gast met herriemakers aanspreken, maar ik kan me voorstellen dat niet elk restaurant uitgerust is op kinderen (juist niet), dus wat is dan het alternatief? Je wil uitzetten voorkomen.
Zulke afwezigheid/ haast is voor mij een reden daar niet meer terug te komen.quote:Op zaterdag 25 juli 2015 12:47 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Ja veel mensen hechten daar veel waarde aan, ik zou ook zonder schroom excuses aanbieden hoor dat is vrijwel een automatisme. Maar als gast zou ik mezelf er geen seconde druk om kunnen maken eigenlijk. Misschien was dat meisjes wel heel erg druk in haar hoofd en was net aan het nadenken als ze tafel 5 en 7 al uit had gevraagd. Moment afgeleid jij meldt dat je glas vies is en zij gaat direct een glas pakken terwijl ze nog in gedachten is.
Kort gezegd: Excuses dienen gemaakt te worden maar ik kan me niet voorstellen dat je er langer dan 1,5 seconde bij stil staat.
Jij komt niet meer omdat een meisje vergeet haar excuses te maken voor een vies glas? Terwijl ze direct een schone neer zet?quote:Op zaterdag 25 juli 2015 12:48 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Zulke afwezigheid/ haast is voor mij een reden daar niet meer terug te komen.
Hoeren hebben klanten, wij hebben gastenquote:Op zaterdag 25 juli 2015 13:30 schreef hoas het volgende:
Klanten Gasten zijn de enigste inkomsten en daar moeten ze zuinig op zijn.
Ik kom niet terug als ik mij geen gast voel.quote:Op zaterdag 25 juli 2015 12:50 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Jij komt niet meer omdat een meisje vergeet haar excuses te maken voor een vies glas? Terwijl ze direct een schone neer zet?
Dat vraag ik me dus af, als je dan bij zo'n tent komt is dat blijkbaar gebruikelijk, is het dan aanpassen of wegwezen?quote:Op zaterdag 25 juli 2015 12:50 schreef Sunshine1982 het volgende:
Afknapper vind ik ook als ze ruim voor tijd zeggen dat je dan en dan je laatste gerecht kan bestellen (voornamelijk bij sushischuren). Ja, ik snap dat het druk is en ja ik snap dat het tafeltje na mij ook weer gereserveerd is. Maar om me ruim voor tijd hiermee lastig te vallen vind ik erg vervelend en klantonvriendelijk. Net alsof ze je snel weg willen hebben.
Die all-you-can-eat-hutten zijn in feite prijsvechters. Dat heeft gevolgen voor de service, en ze moeten om nog geld te verdienen alles ook wel dubbel bezetten, in ieder geval in het weekend. Ik denk dat dat inderdaad een gevalletje take it or leave it is - en ik leave it. Behalve pannenkoekenhuizen...quote:Op zaterdag 25 juli 2015 13:49 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Dat vraag ik me dus af, als je dan bij zo'n tent komt is dat blijkbaar gebruikelijk, is het dan aanpassen of wegwezen?
Die vind ik dan weer vreselijk. Vooral die waar de kindjes muntjes krijgen om rotzooi van te kopen. Alsof je ze speed geeft. Pannenkoekenhuis amelisweerd vind ik dan wel weer prima.quote:Op zaterdag 25 juli 2015 13:58 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Die all-you-can-eat-hutten zijn in feite prijsvechters. Dat heeft gevolgen voor de service, en ze moeten om nog geld te verdienen alles ook wel dubbel bezetten, in ieder geval in het weekend. Ik denk dat dat inderdaad een gevalletje take it or leave it is - en ik leave it. Behalve pannenkoekenhuizen...
Ga je dat zeggen tegen het kind van een andere gast? Want daar ging het volgens mij om.quote:Op zaterdag 25 juli 2015 15:35 schreef Sunshine1982 het volgende:
Maar ik snap het gevalletje kip in de vensterbank niet. Waarom moet je dat tegen het personeel zeggen? Je pakt een servetje en je maakt het zelf schoon. Of je kind. Om vervolgens tegen je kind te zeggen dat dat thuis niet mag dus ergens anders ook niet.
Oh zoquote:Op zaterdag 25 juli 2015 16:13 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Ga je dat zeggen tegen het kind van een andere gast? Want daar ging het volgens mij om.
Want als het je eigen kind is lijkt het me logisch dat je dat zelf oplost, en daar het personeel niet voor nodig hebt.
TS heeft het over een 8-jarige puff, gezien haar gebruikersnaam ga ik er dan vanuit dat het om haarzelf gaat. Maar misschien heb ik het mis, want ik snap ook niet echt waarom de ouders het dan niet gewoon zelf zouden opruimenquote:Op zaterdag 25 juli 2015 16:13 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Ga je dat zeggen tegen het kind van een andere gast? Want daar ging het volgens mij om.
Want als het je eigen kind is lijkt het me logisch dat je dat zelf oplost, en daar het personeel niet voor nodig hebt.
Ja, ik las het stukje terug onder het mom van ben ik nou gek? Maar er staat idd een 8 jarige puff.quote:Op zaterdag 25 juli 2015 16:42 schreef gelestipjes het volgende:
[..]
TS heeft het over een 8-jarige puff, gezien haar gebruikersnaam ga ik er dan vanuit dat het om haarzelf gaat. Maar misschien heb ik het mis, want ik snap ook niet echt waarom de ouders het dan niet gewoon zelf zouden opruimen
Ik zou waarschijnlijk eerder even het glas schoon poetsen met het servet dan er iemand bijhalen.quote:Op zaterdag 25 juli 2015 12:21 schreef MevrouwPuff het volgende:
Een glas dat niet goed schoon was. Er kwam wel een 'u krijgt een nieuwe', maar ze was niet verbaasd en er kwam geen excuses. Ik verwacht eigenlijk overal wel een excuses bij onvoldoende hygiene.
polonaise ook wel eens.quote:Op zaterdag 25 juli 2015 16:59 schreef Copycat het volgende:
Grotendeels eens met RobinOok, maar een haar in mijn eten of een vies glas meld ik wel. Een nieuw glas of maal vind ik dan weer overbodig.
ohhh man. echt niet netjes.quote:Op zaterdag 25 juli 2015 18:08 schreef RobinOok het volgende:
Over hoe het moet. Ik at ooit bij een 2 sterren restaurant en ik vroeg blijkbaar nogal vaak "pardon, wat zei je precies?" tegen de ober en "kunt u dat nog eens herhalen" (ik ben namelijk een beetje doof en de ene persoon versta ik slechter dan de ander) waarop mijnheer de ober mij toebijt "een sauuuhhsss van schaaahhhl en scheeehhhhlp dierrrrrtjuhs". Met de staccatie van een dove. Tsja, dan sta je ook even met je mond vol tanden. Ik tenminste.... Ik kan eigenlijk nog steeds niet helemaal geloven dat dit echt gebeurd is....
Als er op een bierglas een opdruk staat dan hoort deze naar mij toegedraaid te worden.quote:Hoe hoort het eigenlijk in de horeca?
Vorig jaar in een restaurant gegeten met mijn moeder en ik keek mijn ogen uit! Veel te veel (heel jong) personeel dat vooral met elkaar en de mobiele telefoon bezig wasquote:Op zaterdag 25 juli 2015 18:43 schreef Copycat het volgende:
Ik vind oprechte vriendelijkheid en alertheid erg belangrijk. Ongeïnteresseerd personeel dat alleen met zichzelf bezig is en niet alert is op de gast, vind ik een ergernis.
En een kat is niet gezellig?quote:Op zaterdag 25 juli 2015 23:24 schreef Sigaartje het volgende:
Wat vinden jullie van katten in een café die over de bar lopen en aandacht vragen van klanten?
Ik vind het namelijk helemaal niks. Ik kom voor de gezelligheid en niet voor de kat.
Ik vind het vooral onhygiënisch.quote:Op zaterdag 25 juli 2015 23:24 schreef Sigaartje het volgende:
Wat vinden jullie van katten in een café die over de bar lopen en aandacht vragen van klanten?
Ik vind het namelijk helemaal niks. Ik kom voor de gezelligheid en niet voor de kat.
Wtf? Heb je de volgende dag de eigenaar gebeld? Of in ieder geval contact met ze opgenomen? Als ik zo iets zou horen (en als het gebeurd dan hoor ik het graag) zou ik desbetreffende direct op non-actief zetten totdat we een gesprek hebben gehad en je etentje aanbieden om te laten zien dat we ons wel kunnen gedragen.quote:Op zaterdag 25 juli 2015 18:08 schreef RobinOok het volgende:
Over hoe het moet. Ik at ooit bij een 2 sterren restaurant en ik vroeg blijkbaar nogal vaak "pardon, wat zei je precies?" tegen de ober en "kunt u dat nog eens herhalen" (ik ben namelijk een beetje doof en de ene persoon versta ik slechter dan de ander) waarop mijnheer de ober mij toebijt "een sauuuhhsss van schaaahhhl en scheeehhhhlp dierrrrrtjuhs". Met de staccatie van een dove. Tsja, dan sta je ook even met je mond vol tanden. Ik tenminste.... Ik kan eigenlijk nog steeds niet helemaal geloven dat dit echt gebeurd is....
Nope. Niks. Ik ga uit van een misplaatst gevoel van "grapje kunnen maken". Ik heb mijn hele leven al dan mensen menen zich dingen te kunnen permiteren bij mij. Ik straal iets uit, denk ik. Normaal gesproken, als mensen over een grens gaan bijt ik wel van me af.quote:Op zaterdag 25 juli 2015 23:43 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Wtf? Heb je de volgende dag de eigenaar gebeld? Of in ieder geval contact met ze opgenomen? Als ik zo iets zou horen (en als het gebeurd dan hoor ik het graag) zou ik desbetreffende direct op non-actief zetten totdat we een gesprek hebben gehad en je etentje aanbieden om te laten zien dat we ons wel kunnen gedragen.
Paar van dit soort verhalen in de wereld over een restaurant kunnen echt heel erg naar uitvallen
Dan zijn jij en ik toch wel iets anders ik had hem waarschijnlijk aan zijn oren naar buiten getrokken of mijn spullen gepakt en per direct vertrokken.quote:Op zondag 26 juli 2015 00:23 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Nope. Niks. Ik ga uit van een misplaatst gevoel van "grapje kunnen maken". Ik heb mijn hele leven al dan mensen menen zich dingen te kunnen permiteren bij mij. Ik straal iets uit, denk ik. Normaal gesproken, als mensen over een grens gaan bijt ik wel van me af.
Ik heb er ook niks aan overgehouden. En heb ook niet aan mijzelf getwijfeld, zoals NoraLyz. Alleen aan hem. :-)
Maar raar blijft het.
En ik weet dat zulke verhalen niet leuk zijn voor een restaurant. Vandaar dat ik er niet bij zeg waar het was. Want het was denk ik echt gewoon 1 ober die een slechte afweging maakte. Of misschien was het ook wel een zak, kan ook. Maar ik heb niet de behoefte dat hij omwille van mij op zijn kloten krijgt. Dat laat ik aan anderen over. Want als hij vaker zoiets zou flikken zal hij vast wel eens tegen iemand aanlopen die het er niet bij laat zitten.
Precies.quote:Op zondag 26 juli 2015 01:13 schreef pietbier het volgende:
Och nee, mensen die pilsener biertje noemen.
Tutoyeren bij binnenkomst terwijl je bijna hun opa had kunnen zijn.
Eten van links serveren.
Borden stapelen aan tafel.
Bestek op je schoot laten vallen en dan schamper lachen, geen sorry of weet ik het wat, maar jou wel met een bevlekte broek achterlaten.
In het eerste uur 3x per 5 minuten vragen of je wat te drinken wilt, maar als het hoofdgerecht er is, dan kun je fluiten naar service, letterlijk.
Eten op, geen service meer krijgen. Alles wat nieuw binnenkomt, krijgt voorrang maar moet wel in de lounge wachten omdat jij niets te zuipen krijgt. Sneeuwbaleffect.
Bij het opnemen van de order, de man eerst aanspreken en aan blijven kijken.
Geen idee hebben wat medium rare is, en over saignant nog maar te spreken
In delen uitserveren...
Een verkeerde bestelling aan jouw tafel uitserveren, weer meenemen en de persoon zó laat zijn bestelling geven dat de overige disgenoten hun maal al verorberd hebben.
Ik kan nog wel uren doorgaan.
MAG IK DAT AUB GODVERDEGODVER GEWOON ZELF UITMAKEN HOE IK OP DINGEN REGEER. AL ZOU IK EEN DANSJE OM DE STOEL MAKEN.quote:Op zondag 26 juli 2015 09:45 schreef MutedFaith het volgende:
Of zeg er wat van, of niet. Maar dat gemompel heeft echt helemaal niemand iets aan.
Volgens mij help je vooral jezelf niet hoorquote:Op zondag 26 juli 2015 10:30 schreef RobinOok het volgende:
[..]
MAG IK DAT AUB GODVERDEGODVER GEWOON ZELF UITMAKEN HOE IK OP DINGEN REGEER. AL ZOU IK EEN DANSJE OM DE STOEL MAKEN.
Idioterie. Een ober is verantwoordelijk voor wat hij doet en een gast maakt gewoon lekker helemaal zelf uit hoe hij reageert, daar heeft die ober of Iwanius of de uitbater geen ene fuck over te zeggen. Hij mag hopen dat een klant reageert zoals zij het willen, dat ze er iets aan hebben en iets mee kunnen. Maar als die klant er anders mee om wil gaan en de ober of uitbater er niks aan heeft, dan heeft die ober/uitbater gewoon dikke, vette zultpech.
Lekkere werkgever ben je danquote:Op zaterdag 25 juli 2015 23:43 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Wtf? Heb je de volgende dag de eigenaar gebeld? Of in ieder geval contact met ze opgenomen? Als ik zo iets zou horen (en als het gebeurd dan hoor ik het graag) zou ik desbetreffende direct op non-actief zetten totdat we een gesprek hebben gehad en je etentje aanbieden om te laten zien dat we ons wel kunnen gedragen.
Paar van dit soort verhalen in de wereld over een restaurant kunnen echt heel erg naar uitvallen
Als t de bedoeling was dat de serveerster t hoorde, dan kun je t ook gewoon normaal zeggen. Als t niet de bedoeling is dat ze t hoorde, dan kun je wachten tot ze weg is en er daarna normaal mrt je tafelgenoten delen.quote:Op zondag 26 juli 2015 09:50 schreef Fietsertje70 het volgende:
Nou dat mompelde ik tegen de serveerster, en die heeft dat echt wel gehoord! (anders hadden we het nl nooit gekregen)
Waarom niet? Ik ben ruim 2 meter lang, behoorlijk fors. En heb jaren op kick boxen gezeten. Geloof me ik kan de meeste klanten wel aan!quote:Op zondag 26 juli 2015 09:54 schreef Fietsertje70 het volgende:
Maar instructie bij inwerken zou inderdaad zoiets moeten zijn: Ga nooit in discussie met de gast. Dat ga je op termijn nl nooit winnen
quote:Op zondag 26 juli 2015 12:12 schreef borbit het volgende:
[..]
Waarom niet? Ik ben ruim 2 meter lang, behoorlijk fors. En heb jaren op kick boxen gezeten. Geloof me ik kan de meeste klanten wel aan!
Dit dus, het is natuurlijk gewoon erg triest, dat je bij sommige "vreetschuur" restaurants nog beter/vriendelijker geholpen wordt, dan bij een klein "gezellig" restaurantje.quote:Op zaterdag 25 juli 2015 13:43 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Ik kom niet terug als ik mij geen gast voel.
Dan ga ik liever naar een gastvrije gelegenheid.Daar waar men tijd en aandacht heeft (en dat mag je best terug zien op de rekening, dat is geen probleem).
Dat ook wel eens, bediening vrolijk en gezellig. Maar terwijl het niet eens druk is toch steeds de drankjes fout hebben, of gewoon een heel gerecht verkeerd.quote:Op zondag 26 juli 2015 12:27 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Ontopic, veel te joviale bediening, maar het dan wel fout doen/bestellingen vergeten zonder dat te beseffen. Een Thai/Vietnamees in Utrecht heeft dat beide keren dat ik er was voor elkaar gekregen en ondanks dat het eten lekker was, is het wel reden om een paar deuren verder te gaan.
Bij Amarone vond ik het wel heel erg leuk dat de medewerker (Harrie was het volgens mij), zo losjes deed en een geintje kon maken met ons. Soms ervaar ik de luxere plekken als een beetje koud (ben ook geen standaardbezoeker denk ik).
Ik niet. Ik kom om lekker te eten. In de watten gelegd, jakkes.quote:Op zondag 26 juli 2015 12:30 schreef pietbier het volgende:
Je komt ergens eten en dan wil je in de watten gelegd worden.
Vind het zelf niet echt vergelijkbaar, net had je het over 5 min... maar je weet vast zelf ook wel dat het gebeurd dat een tafel na meerdere malen het aan te geven gewoon lekker een uur langer kan wachten.quote:Op zondag 26 juli 2015 13:01 schreef MutedFaith het volgende:
Over t hele 'gast'-gebeuren gesproken.
Bij mij thuis ben je ook 'te gast'. En je moet toch echt zin hebben om heul vroeg thuis te zijn als je hier begint te zeuren over een vlek op 'n glas, nog niet ingedekte tafels, of als je anderhalve minuut langer op je koffie moet wachten.
Als gast heb je je gewoon te gedragen en je gastheer/-vrouw te respecteren. Als er echt iets mis is mag je dat uiteraard gewoon netjes melden, maar gaan zeiken over elk klein kutdingetje dat mis gaat maakt je gewoon een eikel.
Ik ben geen werkgever ik ben F&B-manager en als ik hoor dat iemand mijn gasten letterlijk heeft geschoffeerd en belachelijk heeft lopen maken gaat die op non-actief totdat wij er het fijne van weten. Dat lijkt mij toch geen onlogische maatregel?quote:
Vooral de service en de beleving waarschijnlijk. Thuis kun je ook lekker eten.quote:Op zondag 26 juli 2015 13:04 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Ik niet. Ik kom om lekker te eten. In de watten gelegd, jakkes.
Onbeschofte bediening inderdaad maar zeg gewoon wat je mankeert dat laffe gemompel heeft niemand wat aan.quote:Op zondag 26 juli 2015 09:30 schreef Fietsertje70 het volgende:
Een keertje eten in zo'n strandtent, was er bij de salade geen sla-couvert aanwezig. Dus ik vraag om een extra vork-en-lepel, krijg ik als antwoord dat ik de sla met mijn eigen bestek op mijn bord kan doen.
Ik heb iets gemompeld over hygiëne, en vaatwasmachines die overwerkt zouden raken en dat ik dat wel kan maar niet wil en uiteraard kwam ze het toen wel brengen (met een gezicht als een oorwurm).
Uiteraard geen fooi, en van ons gezelschap is daarna niemand daar nog gaan eten.
Is toch ook best goeie deal? Zeg dat je met 20 volwassenen bent en 10 kinderen. Nemen die kids allemaal een warme choco met slagroom a 5 euro. En de volwassenen een dure whiskey a 20 euro per glas. Kom je op 450 euro aan gratis drinken. Dat is echt fantastisch. Verdien ik niet in 2.5 uur hoor.quote:Op zondag 26 juli 2015 13:10 schreef Pap89 het volgende:
[..]
Vind het zelf niet echt vergelijkbaar, net had je het over 5 min... maar je weet vast zelf ook wel dat het gebeurd dat een tafel na meerdere malen het aan te geven gewoon lekker een uur langer kan wachten.
Zeker vroeger met de familie naar een restaurant![]()
Die durfden ook niet snel wat te zeggen, een keer gewoon 2.5 uur gewacht op een pannenkoek verdomme zeg.
Waren van die dorpelingen, dus ze zeiden er wel wat van, maar dat werkte blijkbaar niet bij het restaurant, opeens kwam er wel een excuses en mocht iedereen 1x gratis drinken, ze waren er daar nog blij mee ook. 2.5 uur......... wij als kinderen werden echt helemaal gek natuurlijk.
Chocomelk á 5 euro en 20 whiskey van 20 euro in een pannenkoekenschuurquote:Op zondag 26 juli 2015 13:24 schreef borbit het volgende:
[..]
Is toch ook best goeie deal? Zeg dat je met 20 volwassenen bent en 10 kinderen. Nemen die kids allemaal een warme choco met slagroom a 5 euro. En de volwassenen een dure whiskey a 20 euro per glas. Kom je op 450 euro aan gratis drinken. Dat is echt fantastisch. Verdien ik niet in 2.5 uur hoor.
Ja ze vreten je arm en drinken je rijk.quote:Op zondag 26 juli 2015 13:26 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Chocomelk á 5 euro en 20 whiskey van 20 euro in een pannenkoekenschuur
Jij werkt(e) ook in de horeca?quote:Op zondag 26 juli 2015 13:33 schreef borbit het volgende:
[..]
Ja ze vreten je arm en drinken je rijk.
Eten doe ik thuis en bij simpele vreetschuren. Bij een goed restaurant wil ik verwend worden. Uitleg bij mijn eten, alles keurig in orde en naderhand met een geweldig gevoel naar huis. Uit eten moet een beleving zijn.quote:Op zondag 26 juli 2015 13:04 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Ik niet. Ik kom om lekker te eten. In de watten gelegd, jakkes.
Bij jou betaal ik niet voor service en beleving.quote:Op zondag 26 juli 2015 13:01 schreef MutedFaith het volgende:
Over t hele 'gast'-gebeuren gesproken.
Bij mij thuis ben je ook 'te gast'. En je moet toch echt zin hebben om heul vroeg thuis te zijn als je hier begint te zeuren over een vlek op 'n glas, nog niet ingedekte tafels, of als je anderhalve minuut langer op je koffie moet wachten.
Er is niets mis met op een fatsoenlijke manier aangeven dat zij hun WERK niet goed doen, want dát is 't. Het is hun WERK om alles op orde te hebben.quote:Als gast heb je je gewoon te gedragen en je gastheer/-vrouw te respecteren. Als er echt iets mis is mag je dat uiteraard gewoon netjes melden, maar gaan zeiken over elk klein kutdingetje dat mis gaat maakt je gewoon een eikel.
Wat mij betreft mag het ook hier hoor!quote:Op zondag 26 juli 2015 14:18 schreef Cinderella_Man het volgende:
Pietbier heeft natuurlijk helemaal gelijk.
Overigens kunnen gasten er natuurlijk ook wel wat van, maar dat is voor een ander topic
Nog even hierop reageren. De 'hoe het heurt' afspraak om eten vanuit rechts te serveren vind ik een van de meest verschrikkelijke. Ik heb een beperkt gezichtsveld en zie mensen (en borden) vanuit rechts niet aankomen. Dus bij elke nieuwe gang blijf ik maar stokstijf zitten zodat ik het personeel niet in de weg zit.quote:Op zondag 26 juli 2015 01:13 schreef pietbier het volgende:
Och nee, mensen die pilsener biertje noemen.
Tutoyeren bij binnenkomst terwijl je bijna hun opa had kunnen zijn.
Eten van links serveren.
Borden stapelen aan tafel.
Bestek op je schoot laten vallen en dan schamper lachen, geen sorry of weet ik het wat, maar jou wel met een bevlekte broek achterlaten.
In het eerste uur 3x per 5 minuten vragen of je wat te drinken wilt, maar als het hoofdgerecht er is, dan kun je fluiten naar service, letterlijk.
Eten op, geen service meer krijgen. Alles wat nieuw binnenkomt, krijgt voorrang maar moet wel in de lounge wachten omdat jij niets te zuipen krijgt. Sneeuwbaleffect.
Bij het opnemen van de order, de man eerst aanspreken en aan blijven kijken.
Geen idee hebben wat medium rare is, en over saignant nog maar te spreken
In delen uitserveren...
Een verkeerde bestelling aan jouw tafel uitserveren, weer meenemen en de persoon zó laat zijn bestelling geven dat de overige disgenoten hun maal al verorberd hebben.
Ik kan nog wel uren doorgaan.
Je krijgt heus geen strafpunten als je het 'fout' doet hoor. Behalve misschien als je luidruchtig en grof bent.quote:Op zondag 26 juli 2015 16:32 schreef Geerd het volgende:
Ik zou niet eens in een echt goed restaurant durven komen omdat ik niet eens weet wat de eet regels etc zijn.
het is inderdaad niet lekker als die big mac al 5 minuten warm gehouden wordt nee, vind het wel slim.quote:Op zondag 26 juli 2015 16:41 schreef uniekhoorn het volgende:
Ik bestel altijd ALLE gerechten net even wat anders...Zonder dit, met dat..
Is dat done?
Je krijgt altijd wel een vers gemaakt maaltje
quote:Op zondag 26 juli 2015 17:01 schreef Geerd het volgende:
Als ze dan serveren, komen ze altijd zo dichtbij, binnen je intieme zone.
Voelde mij zo ongemakkelijk steeds, dus had echt zo iets van ga weg man.
Pakte ik dat bord maar alvast aan wist ik veel dat die dingen in de oven ofzo staan om het gerecht langer warm te houden.
Als ekte bikkel natuurlijk rustig neergezet die persoon keek mij aan![]()
![]()
Van binnen ging ik natuurlijk kapot
quote:Op zondag 26 juli 2015 17:01 schreef roosjeroosje1988 het volgende:
[..]
Bord aanpakken in een restaurant![]()
Heerlijk karma bitch !quote:Op zondag 26 juli 2015 17:05 schreef roosjeroosje1988 het volgende:
Oeps, nu gaat het bij mij weer mis.
Ligt eraan. Als je bijvoorbeeld bij een van der Valk gaat eten geef ik je om die reden groot gelijk. Daar bakken ze vlees, vervolgens vriezen ze het in en de volgende dag bakken ze het snel op en serveren ze het uit.quote:Op zondag 26 juli 2015 16:41 schreef uniekhoorn het volgende:
Is dat done?
hangt ervan af waarom je doetquote:Op zondag 26 juli 2015 16:41 schreef uniekhoorn het volgende:
Is dat done?
Als je dat in een restaurant doet, zie je de kelner langzaam betrekken en verschijnen er letterlijk donkere wolken boven zijn hoofd.quote:Op zondag 26 juli 2015 17:17 schreef DancingPhoebe het volgende:
Ik doe dat bij de McDonalds
"zonder augurk graag"
Is het tenminste heet en nog enigszins eetbaar. Enigszins.
Om iets niet lusten terwijl alle andere perfect is (als ik bijvoorbeeld zeebaars wil met alles behalve die ene kruid die eroverheen gaat) zoietsquote:Op zondag 26 juli 2015 17:17 schreef Oceanonix het volgende:
[..]
hangt ervan af waarom je doet
allergie, geen enkel probleem
iets niet lusten, kan je geen ander gerecht kiezen?
heel veel niet lusten, kom eens uit je comfort zone of ga niet uit eten
het erom doen om alles vers te krijgen, de tering krijg een leven
als je in de laatste 2 valt heb je werkelijk geen idee hoeveel voorbereidingen er in de middag al gedaan zijn om een diner voor te bereiden. Als je echt allergisch bent dan meldt je het bij reservering.
Horecapersoneel moet al te vaak vooral goedkoop zijn is mijn indruk. Veel meer dan het opnemen van bestellingen, het brengen van eten en drinken kunnen ze niet, en als het foutloos geschied, kan je nog blij zijn. Dat is jammer. Prof bediening die het vak verstaat zie je niet zo vaak.quote:Op zondag 26 juli 2015 16:13 schreef golfer het volgende:
Eens met pietbier en nog wat anderen die terecht verwachten van professioneel (...) horecapersoneel dat die weten hoe het heurt.
een kruid wordt op het laatst toegevoegd maar wijn uit de saus laten kan gewoon niet. (ik laat de saus in zo'n geval weg).quote:Op zondag 26 juli 2015 17:27 schreef uniekhoorn het volgende:
[..]
Om iets niet lusten terwijl alle andere perfect is (als ik bijvoorbeeld zeebaars wil met alles behalve die ene kruid die eroverheen gaat) zoiets
Heb nog geen restaurant gezien die het eigenlijk best wel leuk vindt
Het soort mensen dat een lactoseintolerantie claimt en dat daar alles voor omgegooid moet worden en dan wel een irish coffee besteldquote:Op zondag 26 juli 2015 17:34 schreef Oceanonix het volgende:
[..]
een kruid wordt op het laatst toegevoegd maar wijn uit de saus laten kan gewoon niet. (ik laat de saus in zo'n geval weg).
De reden waarom ik zo reageer is mijn fijne schoonzus. Die staat aan de tafel aan te wijzen wat zij en haar zoontje niet lusten. En vooral zonder iets geproefd te hebben. Dat is zo makkelijk. Iedere bereiding kan er voor zorgen dat je iets minder of juist wel lekker vindt.
ja dat is vaak een goed ideequote:Op zondag 26 juli 2015 17:17 schreef Oceanonix het volgende:
iets niet lusten, kan je geen ander gerecht kiezen?
alcohol lost een hoop problemen opquote:Op zondag 26 juli 2015 17:37 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het soort mensen dat een lactoseintolerantie claimt en dat daar alles voor omgegooid moet worden en dan wel een irish coffee besteld
In de restaurants\ hotels waar ik verbleef irriteer ik mij vaker aan de F&B-Sturmbahnfuhrer dan aan een foutje van de bediening. Zodra die dudes langs komen slenteren word de bediening 9 vd 10x zo krampachtig dat je er misselijk van word.quote:Op zondag 26 juli 2015 13:18 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Ik ben geen werkgever ik ben F&B-manager en als ik hoor dat iemand mijn gasten letterlijk heeft geschoffeerd en belachelijk heeft lopen maken gaat die op non-actief totdat wij er het fijne van weten. Dat lijkt mij toch geen onlogische maatregel?
Dat is ook het voornaamste wat ik geleerd heb in die anderhalve dag dat ik daar gewerkt heb. Maar ja, de McDonalds draait om constante kwaliteit, niet om kwaliteit, dus alles is zo gemaakt dat die 7 minuten in de warmhoudbak nauwelijks wat uitmaken. Dat je er eigenlijk beter helemaal niet kan eten had ik daarvoor al geleerd.quote:Op zondag 26 juli 2015 17:17 schreef DancingPhoebe het volgende:
Ik doe dat bij de McDonalds
"zonder augurk graag"
Is het tenminste heet en nog enigszins eetbaar. Enigszins.
Iedereen is verschillend hey.. Jij noemt het een beleving, ik ongemakkelijk.quote:Op zondag 26 juli 2015 13:38 schreef pietbier het volgende:
[..]
Eten doe ik thuis en bij simpele vreetschuren. Bij een goed restaurant wil ik verwend worden. Uitleg bij mijn eten, alles keurig in orde en naderhand met een geweldig gevoel naar huis. Uit eten moet een beleving zijn.
inderdaad. En als je wel een allergie hebt die tot vervelende klachten (dag ziek tot shock) leidt hebt wordt het doordat soort niet serieus genomen.quote:Op zondag 26 juli 2015 17:37 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het soort mensen dat een lactoseintolerantie claimt en dat daar alles voor omgegooid moet worden en dan wel een irish coffee besteld
Zou je toch willen doen?quote:Op zondag 26 juli 2015 17:59 schreef Kandijfijn het volgende:
Trouwens nog eentje vanaf de andere kant hier omdat ook gasten zich aan bepaalde normen dienen te houden.
Idioterie van gasten
-Borden en glazen aanpakken vooral borden kunnen gloeiend heet zijn.
-Glazen van dienbladen pakken! Srsly? Heb je het IQ van een doperwt of zo?
-Boos worden dat een 18 jarige stagiair niet elke wijn feilloos kent en soms om help moet vragen betreft gerecht en drankkennis.
-Allergieën verzinnen, meldt gewoon wat je niet lekker vindt is helemaal niks mis mee. Liever geen noten in een gerecht is stukken makkelijker voor de keuken dan een notenallergie.
-Wiebelen als een gek van links naar rechts eten komt van rechts blijf gewoon stil zitten als we er niet bij kunnen vragen we het wel.
-Borden, bakjes, bestek stapelen en op het rand van de tafel zetten. Nee gewoon nee, ik ga niet eens uitleggen waarom.
-Lagge magiagato, expresoo of dergelijke wijze uitspreken.
-Shotjes bestellen in een restaurant? De bar is verderop
-Vragen naar de leidinggevende wanneer je hem niet nodig hebt.
-Boos worden wanneer je erg een plek is op zaterdag zonder reservering
BONUS!!!
Had alles naar wens gewenst meneer? Ja zekers en dan een kutreview achterlaten!!! Ben je echt zo'n lafhartig wezen?
Tyfus irritant inderdaad. Serveer die shit eens van links. Sowieso de discriminatie van linkshandigen in de horeca..quote:Op zondag 26 juli 2015 17:59 schreef Kandijfijn het volgende:
-Wiebelen als een gek van links naar rechts eten komt van rechts blijf gewoon stil zitten als we er niet bij kunnen vragen we het wel.
Als ik dat doe en je vind dat vervelend. Bedenk je dan dat ik het waarschijnlijk vervelend vond dat die tyfuszooi niet eerder opgehaald is.quote:-Borden, bakjes, bestek stapelen en op het rand van de tafel zetten. Nee gewoon nee, ik ga niet eens uitleggen waarom.
quote:-Lagge magiagato, expresoo of dergelijke wijze uitspreken.
Ik ook. Ik haat vieze borden voor mijn neus, die schuif ik aan de kant.quote:Op zondag 26 juli 2015 18:11 schreef Ole het volgende:
Dat stapelen doe ik wel als het te lang blijft staan
Ook een ergernis, lang lege borden op tafel laten staan, je glas leeghebben en bediening is drukker met elkaar dan met de gasten.quote:Op zondag 26 juli 2015 18:11 schreef Ole het volgende:
Dat stapelen doe ik wel als het te lang blijft staan
Nog erger: als je gasten niet vindt passen binnen je restaurant, ze wegpesten door ze gewoon te negeren en andere mensen eerst te bedienenquote:Op zondag 26 juli 2015 17:58 schreef littledrummergirl het volgende:
Ik kan me vooral storen aan opoplettend/ongeïnteresseerd personeel. Dat er niemand op je af komt als je binnen komt, dat er niemand naar je tafel komt als er lege glazen zijn en als je compleet genegeerd wordt zodra het afsluitende bakkie koffie erin zit.
Als ik ergens chagrijnig van kan worden is dat het wel
Dat soort volk kun je toch ook niet serieus nemen?quote:Op zondag 26 juli 2015 18:39 schreef sally-spectra het volgende:
Wat ik irritant vind is als gasten zeggen dat alles naar wens was en vervolgens een slechte recensie plaatsen.
Gasten die opeens tussen de gangen door een allergie hebben.
Gasten die denken dat ze zelf een gerecht kunnen samenstellen door bepaalde ingrediënten weg te halen en iets heel iets anders toevoegen.
Als je het zo'n idioterie vind moet je mensen de kans niet geven om die shizzle op te stapelen. Beetje je gasten lastigvallen met het feit dat je personeel lui isquote:Op zondag 26 juli 2015 18:51 schreef Kandijfijn het volgende:
Borden opstapelen is gewoon idioterie als het uithalen langer dan 5-7 minuten duurt moet je gewoon niet meer naar dergelijk restaurant gaan.
Nee inderdaad, maar je kunt moeilijk zeggen dat je er niet aan begint.quote:Op zondag 26 juli 2015 18:54 schreef Geerd het volgende:
[..]
Dat soort volk kun je toch ook niet serieus nemen?
ik heb er hele zooi. Maar geen enkele waar ik dood aan ga, dus ik bepaal graag zelf of ik de gevolgen de moeite waard vind.quote:Op zondag 26 juli 2015 19:06 schreef sally-spectra het volgende:
[..]
Nee inderdaad, maar je kunt moeilijk zeggen dat je er niet aan begint.
Tegenwoordig is het een trend als je een allergie hebt.
Niet iedereen is altijd tegelijk klaar natuurlijk.quote:Op zondag 26 juli 2015 18:51 schreef Kandijfijn het volgende:
Borden opstapelen is gewoon idioterie als het uithalen langer dan 5-7 minuten duurt moet je gewoon niet meer naar dergelijk restaurant gaan.
Ik denk dat dat ook automatisme is, beetje de leider van de groep misschien.quote:Op zondag 26 juli 2015 19:13 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Niet iedereen is altijd tegelijk klaar natuurlijk.
Het valt me sowieso op dat het personeel vaak een 'hoofdgast' per tafel uitzoekt en zich daar dan volledig op richt. Heeft u een keus kunnen maken? "Ik wel ja" Dan vraag je iets over het eten, en dan krijg ik alleen antwoord, de rest van de tafel die ook luistert wordt niet eens aangekeken. En vervolgens krijg je dan ook de rekening voorgezet alsof jij wel zult betalen. Hallo, ik ben geen gezinshoofd uit de jaren 50, ik heb niet eens kinderen mee. Ik vind het niet zo heel erg, maar even een blik voor iedereen, met een hele tafel praten ipv met één gast, is maar een kleine moeite extra en veel vriendelijker.
Paar jaar terug, 's winters, een maandag op Texel. Wat open was, was allemaal buiten ons studentenbudget, behalve de Chinees. Die was helemaal leeg. De bediening stond op 5 meter afstand te wachten tot we klaar waren steedsquote:Op zondag 26 juli 2015 19:17 schreef Fietsertje70 het volgende:
Borden te laat uithalen? Ik vind het ook heel irritant als je nog op je laatste hap zit te kauwen de hele handel wordt weggehaald. Of als de ene helft van de tafel al klaar is dat die borden al weggehaald worden terwijl de rest nog zit te eten
Is er niet uit te slaan bij de bediening, echt, vinden bij hoog en bij laag dat dit hoortquote:Op zondag 26 juli 2015 19:22 schreef pietbier het volgende:
Ook zo erg...
Zit je in een sterrenzaak en dan vraagt het personeel "Heeft het gesmaakt?".
NATUURLIJK SMAAKT HET! Anders serveer je het toch niet, debiel!
Ik kan het me ook heel goed voorstellen, alleen vind ik dat het personeel erop zou moeten letten/geinstrueerd moeten worden om dat niet te doen en contact met de hele tafel te blijven maken. Ik wil helemaal geen groepsleider zijn, ik ben uit eten.quote:Op zondag 26 juli 2015 19:17 schreef Geerd het volgende:
[..]
Ik denk dat dat ook automatisme is, beetje de leider van de groep misschien.
Als die de enige is dioe wat zegt vraagt etc dan richt je je daar toch op?
Dat kun je ook gewoon ongemerkt uitstralen natuurlijkquote:Op zondag 26 juli 2015 19:24 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik kan het me ook heel goed voorstellen, alleen vind ik dat het personeel erop zou moeten letten/geinstrueerd moeten worden om dat niet te doen en contact met de hele tafel te blijven maken. Ik wil helemaal geen groepsleider zijn, ik ben uit eten.
Andersom gebeurt me ook wel eens, vind ik ook niet optimaal.quote:Op zondag 26 juli 2015 19:26 schreef Geerd het volgende:
[..]
Dat kun je ook gewoon ongemerkt uitstralen natuurlijk
Lamskotelletjes bestellen en dan terugsturen omdat er botjes aan zitten. Wtf. Dam verdien je niks anders dan een mcd of zoquote:Op zondag 26 juli 2015 17:59 schreef Kandijfijn het volgende:
Trouwens nog eentje vanaf de andere kant hier omdat ook gasten zich aan bepaalde normen dienen te houden.
Idioterie van gasten
-Borden en glazen aanpakken vooral borden kunnen gloeiend heet zijn.
-Glazen van dienbladen pakken! Srsly? Heb je het IQ van een doperwt of zo?
-Boos worden dat een 18 jarige stagiair niet elke wijn feilloos kent en soms om help moet vragen betreft gerecht en drankkennis.
-Allergieën verzinnen, meldt gewoon wat je niet lekker vindt is helemaal niks mis mee. Liever geen noten in een gerecht is stukken makkelijker voor de keuken dan een notenallergie.
-Borden, bakjes, bestek stapelen en op het rand van de tafel zetten. Nee gewoon nee, ik ga niet eens uitleggen waarom.
-Lagge magiagato, expresoo of dergelijke wijze uitspreken.
-Shotjes bestellen in een restaurant? De bar is verderop
-Vragen naar de leidinggevende wanneer je hem niet nodig hebt.
-Boos worden wanneer je erg een plek is op zaterdag zonder reservering
BONUS!!!
Had alles naar wens gewenst meneer? Ja zekers en dan een kutreview achterlaten!!! Ben je echt zo'n lafhartig wezen?
Maar het lijkt mij als je zo een aandoening hebt je daar ook dagelijks mee bezig bent, en zeker als je buiten de deur eet.quote:Op zondag 26 juli 2015 19:12 schreef computergirl het volgende:
[..]
ik heb er hele zooi. Maar geen enkele waar ik dood aan ga, dus ik bepaal graag zelf of ik de gevolgen de moeite waard vind.
Dank u.
nee ik vergeet het niet, maar soms is iets toch de moeite waard om te eten en soms niet.quote:Op zondag 26 juli 2015 19:58 schreef sally-spectra het volgende:
[..]
Maar het lijkt mij als je zo een aandoening hebt je daar ook dagelijks mee bezig bent, en zeker als je buiten de deur eet.
En dan opeens vergeet dat je een allergie hebt.
En ook vriendelijk zijn naar het personeel. Het moet ook een beetje van 2 kanten komen. Niet gaan blaffen als het niet nodig is. Of je als een stel dronken boeren misdragen.quote:Op zondag 26 juli 2015 18:40 schreef Weltschmerz het volgende:
Het verschil tussen klanten en gasten is hier al voorbij gekomen, maar als ik mij ergens gast voel, wat mijn voorkeur heeft, dan is er daarmee ook niet meer zoveel dat hoort en niet hoort. Het is hun tent immers, en ik ben er te gast. Dat kan deel heel formeel en correct zijn, of losjes en hartelijk, ze moeten het maar doen zoals zij het willen, en dan beslis ik wel of ik daar vaker op bezoek kom. Ik hou niet van kruipende mensen, en het idee dat iedereen maar precies moet doen zoals jij wil omdat je toevallig een lullig bedragje komt stukslaan is mij vreemd. Dat vind ik van anderen ook heel irritant, en als dat in mijn buurt gebeurt geef ik daarover net iets te luid mijn mening aan mijn tafelgenoten.
Als ze naar eigen inzicht hun best doen om een goede maaltijd voor je te verzorgen vind ik het al snel best.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wij krijgen dan ook bijna overal wat van het huis. Irish Coffee bijvoorbeeld. Kennelijk zijn mijn eetmaatje en ik graag geziene gastenAls we het ergens naar ons zin hebben bestellen we ook altijd minimaal een fles wijn en een Irish na. En we tippen ook redelijk als we het naar ons zin hebben gehad en het eten goed was.
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
Dit ja, vooral als het om lege glazen gaat. Personeel is vaak maar bezig met één taak zoals het brengen van een gerecht in plaats van op de heen- en terugweg ook even de andere tafels in de gaten te houden. Dan zie je toch dat er ergens legen glazen staan of andere gasten iets van je willen...?quote:Op zondag 26 juli 2015 17:58 schreef littledrummergirl het volgende:
Ik kan me vooral storen aan opoplettend/ongeïnteresseerd personeel. Dat er niemand op je af komt als je binnen komt, dat er niemand naar je tafel komt als er lege glazen zijn en als je compleet genegeerd wordt zodra het afsluitende bakkie koffie erin zit.
Als ik ergens chagrijnig van kan worden is dat het wel
Tegenwoordig mogen ze vaak maar één ding doen. En als ze wel opletten dan moeten ze hun collega roepen die dan de bestelling komt opnemen. Kunnen ze niks aan doen, is de instructie. Zo is personeel makkelijker te vervangen. Echt gastvrij is het niet inderdaad.quote:Op zondag 26 juli 2015 20:22 schreef Black-Hole het volgende:
[..]
Dit ja, vooral als het om lege glazen gaat. Personeel is vaak maar bezig met één taak zoals het brengen van een gerecht in plaats van op de heen- en terugweg ook even de andere tafels in de gaten te houden. Dan zie je toch dat er ergens legen glazen staan of andere gasten iets van je willen...?
Dat iemand niet altijd van rechts serveert of een foutje maakt met bestek indekken haalt me niet zo heel veel uit, het gaat me meer om de aandacht die je als gast lang niet altijd krijgt.
Zelf jaren gewerkt in de horeca dus weet hoe het kan en moet maar het vaak jonge personeel lijkt het vaak maar weinig te interesseren.
kan ik je afraden naar tsjechie te gaan, daar trekken ze je bord weg op het moment dat je de laatste hap op je vorm neemtquote:Op zondag 26 juli 2015 19:17 schreef Fietsertje70 het volgende:
Borden te laat uithalen? Ik vind het ook heel irritant als je nog op je laatste hap zit te kauwen de hele handel wordt weggehaald. Of als de ene helft van de tafel al klaar is dat die borden al weggehaald worden terwijl de rest nog zit te eten
Herkenbaar inderdaad. Ik mag alleen bestellingen brengen, afrekenen bij mijn collega...quote:Op zondag 26 juli 2015 20:27 schreef Ole het volgende:
[..]
Tegenwoordig mogen ze vaak maar één ding doen. En als ze wel opletten dan moeten ze hun collega roepen die dan de bestelling komt opnemen. Kunnen ze niks aan doen, is de instructie. Zo is personeel makkelijker te vervangen. Echt gastvrij is het niet inderdaad.
quote:Op zondag 26 juli 2015 20:21 schreef Ole het volgende:
[..]
En ook vriendelijk zijn naar het personeel. Het moet ook een beetje van 2 kanten komen. Niet gaan blaffen als het niet nodig is. Of je als een stel dronken boeren misdragen.Dat begint ook al bij het reserveren, als je met 7 kerels gaat eten die elkaar lang niet meer hebben gezien en allemaal een boel praatjes hebben, dan wordt dat ongeacht het beschavingsniveau een beetje een drukke tafel. Dan kun je alvast om een achteraftafel vragen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik heb ook nog wel eens met de kok en de eigenaresse, een stel, behoorlijk zitten zuipen nadat de overige gasten weg waren. Was een heel klein restaurant, dan kan dat.quote:Wij krijgen dan ook bijna overal wat van het huis. Irish Coffee bijvoorbeeld. Kennelijk zijn mijn eetmaatje en ik graag geziene gastenAls we het ergens naar ons zin hebben bestellen we ook altijd minimaal een fles wijn en een Irish na. En we tippen ook redelijk als we het naar ons zin hebben gehad en het eten goed was.
Dat lijkt me niet goed voor de fooienpot. En ook niet voor de service, je kunt juist heel goed voor je gasten zorgen door ze in de loop van de avond een beetje te gaan aanvoelen.quote:Op zondag 26 juli 2015 20:31 schreef Black-Hole het volgende:
[..]
Herkenbaar inderdaad. Ik mag alleen bestellingen brengen, afrekenen bij mijn collega...Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
Ok duidelijkquote:Op zondag 26 juli 2015 20:03 schreef computergirl het volgende:
[..]
nee ik vergeet het niet, maar soms is iets toch de moeite waard om te eten en soms niet.
En als ik nou toevallig echt allergisch voor noten ben, moet ik dan toch maar uit mijn nek zwetsen en zeggen dat ik ze niet lekker vind?quote:Op zondag 26 juli 2015 17:59 schreef Kandijfijn het volgende:
Allergieën verzinnen, meldt gewoon wat je niet lekker vindt is helemaal niks mis mee. Liever geen noten in een gerecht is stukken makkelijker voor de keuken dan een notenallergie.
Zijn in mijn beleving ook vaak de terrassen/eetcafe's waar dit gebeurd met veel jong personeel. Daar is het woord service vaak niet bekend bij het personeel dus een fooi kunnen ze vergetenquote:Op zondag 26 juli 2015 20:58 schreef Weltschmerz het volgende:
Dat lijkt me niet goed voor de fooienpot. En ook niet voor de service, je kunt juist heel goed voor je gasten zorgen door ze in de loop van de avond een beetje te gaan aanvoelen.
Ik zou vriendelijk vragen om van de andere kant uit te serverenquote:Op zondag 26 juli 2015 16:26 schreef Cat22 het volgende:
Dat er conventies zijn wil niet zeggen dat iedere gast er blij mee is en ik word erg blij van personeel wat het in de gaten heeft en van links uitserveert.
Nee, gewoon vertellen dat je allergisch bent.quote:Op zondag 26 juli 2015 21:02 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
En als ik nou toevallig echt allergisch voor noten ben, moet ik dan toch maar uit mijn nek zwetsen en zeggen dat ik ze niet lekker vind?
quote:Op zondag 26 juli 2015 22:18 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Ik had een bakje extra patat besteld, omdat kleine snertbakjes en ik een vreetschuur ben.
Kreeg ik gewoon niet
Dus op het einde het welbekende "alles naar wens?"
Nee, want bakje patat bla bla
Geen excuses, bij het afrekenen wel de vraag of er nog iets voor me gedaan kon worden (???)
Hoe zouden jullie reageren? Ik stond wel met een mond vol tanden.
(Ja ik had kunnen vragen waar dat ding bleef, maar ik was in de veronderstelling dat ie nog kwam en later hoefde het voor mij niet meer)![]()
Oh en bij een ander restaurant hadden ze vergeten om de aardappels uit de magnetron () te halen en te serveren bij het voorgerecht. Dus ik kreeg alleen vlees en wat sla als hoofdgerecht ..
Had die knakker toch zelf mogen aanbieden of had ik dat moeten verzinnen voor hem?quote:Op zondag 26 juli 2015 22:24 schreef sally-spectra het volgende:
[..]Desnoods een drankje/koffie van het huis aangeboden.
Ik bedoel ook niet dat jij dat moet vragen.quote:Op zondag 26 juli 2015 22:27 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
[..]
Had die knakker toch zelf mogen aanbieden of had ik dat moeten verzinnen voor hem?
Vind t op die manier erg inhalig
Heb dan ook geen fooi gegeven, wat ik normaal wel doe
Tuurlijk niet, maar als je geen noten lust stoppen we er geen noten in kost weinig moeite.quote:Op zondag 26 juli 2015 21:02 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
En als ik nou toevallig echt allergisch voor noten ben, moet ik dan toch maar uit mijn nek zwetsen en zeggen dat ik ze niet lekker vind?
Allemaal prima maar als je een allergie hebt meld het dan bij de reservering. Zo vaak beledigde mensen die midden op een drukke avond binnenkomen dat er geen rekening gehouden kan worden met hun allergieën. Ja we koken ambachtelijk, maar dat betekent niet dat ik naar de chef toe kan lopen om eens vrolijk te overleggen welke gerechten mogelijk zijn als hij nog 6 bonnen heeft hangen. We kunnen een voorstel voor een gerecht doen, maar ik kan niet van de complete kaart vertellen wat wel en niet kan.quote:Op zondag 26 juli 2015 21:02 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat is iets wat overal mogelijk moet zijn. Valt imo ook niet onder bijzonderheden. Vaak zat mensen die liever patat met mayo hebben, graag een bakje knoflooksaus bij hun tournedos hebben of hun gerecht graag laten begeleiden door een glaasje Baileys. Goede bediening zou hier nooit raar van moeten opkijken, laat mensen lekker zelf bepalen wat ze prettig vinden.quote:Op maandag 27 juli 2015 00:09 schreef Elvi het volgende:
Bij het online reserveren is er toch altijd zo'n onderdeel "bijzonderheden"? Nou een allergie lijkt me wel een bijzonderheid
Ik heb 1 keer in een restaurant wel gevraagd of ik iets anders kon krijgen... bij elk gerecht werd risotto geserveerdJa en dat lust ik dus echt niet (en het was niet eens een Italiaans restaurant). Toen heb ik dat gewoon gezegd en hem vrij gelaten in wat er voor in de plaats kwam. Gebakken aardappeltjes dus dat was wel een mooie meevaller
Bijna goed. Het gaat er niet om óf iemand dat vraagt, maar dát iemand dat vraagt.quote:Op zondag 26 juli 2015 23:55 schreef habitue het volgende:
IEn waarom zou je je ergeren als er iemand vraagt of alles smaakt?
Prima, mij boeit dat helemaal niks. Zolang personeel maar niet onbeschoft is. Hele tijd geleden liep ik een restaurant binnen, met de vraag of ze nog een tafel hadden voor 2. Dat nare mannetje keek me echt zo aan met een blik van, gozer zie je niet dat het hele restaurant leeg is? En zei toen: "Dat lijkt me wel he." Meteen omgedraaid.quote:Op maandag 27 juli 2015 00:35 schreef pietbier het volgende:
[..]
Bijna goed. Het gaat er niet om óf iemand dat vraagt, maar dát iemand dat vraagt.
In een GOED restaurant hoor je dat niet te vragen, je serveert alleen eten dat uitstekend bereid is. Dan kun je er vanuit gaan dat alles smaakt. Wellicht lust iemand 't niet, maar daar kan de keuken niets aan doen.
Het is netter om te vragen of alles naar wens geweest is.
Een goede sommelier in een sterrentent weet perfecte alternatieven voor te stellen.quote:Op maandag 27 juli 2015 01:00 schreef Lienekien het volgende:
ik geloof dat ik me niet op mijn gemak zou voelen in een sterrenrestaurant, als ik dit topic zo lees. Die sommelier heeft aan mij al geen werk want wijn is niet aan mij besteed. Ik zou me nogal opgelaten voelen.
Een glaasje Evian?quote:Op maandag 27 juli 2015 01:02 schreef golfer het volgende:
[..]
Een goede sommelier in een sterrentent weet perfecte alternatieven voor te stellen.
Of en bepaald biertje of ander frisdrankje dat past bij het betreffende gerecht.quote:
quote:Op maandag 27 juli 2015 01:06 schreef golfer het volgende:
[..]
Of en bepaald biertje of ander frisdrankje dat past bij het betreffende gerecht.
Wij zijn sinds een jaartje of twee actief gaan vragen naar allergieën of speciale wensen wanneer mensen telefonisch reserveren.quote:Op zondag 26 juli 2015 23:55 schreef habitue het volgende:
Ik ben eigenlijk vrij snel tevreden over bediening. Interesseert mij het nou vanaf welke kant het bord op tafel komt. Heb hier echt nog nooit eens over nagedacht. En waarom zou je je ergeren als er iemand vraagt of alles smaakt? Lijkt me echt heel vermoeiend om je over al die dingen druk te maken.
Ik heb ook liever wat informele bediening, ook in een sterrentent. Enige waar k me wel snel aan erger is trage/onoplettende bediening. Als mijn glas leeg is, fill that fucker up.En als ik om de rekening heb gevraagd breng me dan ook meteen de rekening, niet pas na 15 min.
Over het eten kan ik wel vrij snobistisch zijn, afhankelijk van de prijs dan.
Dit dus zaterdag half 6? Ow ik mag vast zelf ergens gaan zitten?! En dan zijn we schlemiel omdat we geen bordjes op tafel pleuren zekers.quote:Op maandag 27 juli 2015 00:39 schreef focal het volgende:
Nog even wat irritaties vanuit de kant van de bediening:
- Niet begrijpen dat een restaurant 'vol' kan zitten als er nog tafels zijn. Vol zitten heeft ook te maken met de capaciteit van de bediening en keuken.
Eigenaar heeft ooit in pure wanhoop aan gasten gevraagd als hij het dan maar in een blender moest pleuren in moest trechtervoerenquote:- Niet van te voren melden dat u een strak tijdschema heeft... Nee, sorry ik kan niet opeens de laatste 2 gangen binnen 20 minuten op tafel hebben als het druk is
Ik heb dat nog nooit meegemaakt gelukkig, er zijn mensen die gewoon zelf met tafels gaan sjouwen in een luxe restaurant?quote:- De tent zelf verbouwen. Als u wensen heeft qua opstelling dan doen we dat wel samen...
Wat betekent die vetgemaakte zin?quote:Op maandag 27 juli 2015 01:14 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Dit dus zaterdag half 6? Ow ik mag vast zelf ergens gaan zitten?! En dan zijn sjemiel omdat we geen bordjes op tafel pleuren zekers.
[..]
Eigenaar heeft ooit in pure wanhoop aan gasten gevraagd als hij het dan maar in een blender moest pleuren in moest trechtervoeren. Totaal over de grens natuurlijk maar me stiekem ziek gelachen
[..]
Ik heb dat nog nooit meegemaakt gelukkig, er zijn mensen die gewoon zelf met tafels gaan sjouwen in een luxe restaurant?
[quote]
Van de andere kant: melden dat je een bepaald tijdschema hebt (theater, bioscoop) en dan te horen krijgen dat dat echt geen enkel probleem is, maar dan blijkt dat absoluut niet waar te zijn. En dan wilden we echt niet binnen een uur alles op hebben hoor.quote:Op maandag 27 juli 2015 00:39 schreef focal het volgende:
- Niet van te voren melden dat u een strak tijdschema heeft... Nee, sorry ik kan niet opeens de laatste 2 gangen binnen 20 minuten op tafel hebben als het druk is
Het verbouwen gebeurt eigenlijk alleen in onze lounge inderdaad. Ach ja, elke avond is weer anders. Als er niets raars zou gebeuren is het ook zo saai.quote:Op maandag 27 juli 2015 01:14 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Dit dus zaterdag half 6? Ow ik mag vast zelf ergens gaan zitten?! En dan zijn sjemiel omdat we geen bordjes op tafel pleuren zekers.
[..]
Eigenaar heeft ooit in pure wanhoop aan gasten gevraagd als hij het dan maar in een blender moest pleuren in moest trechtervoeren. Totaal over de grens natuurlijk maar me stiekem ziek gelachen
[..]
Ik heb dat nog nooit meegemaakt gelukkig, er zijn mensen die gewoon zelf met tafels gaan sjouwen in een luxe restaurant?
[quote]
Het woordje we miste en schlemiel had ik als een 3 jarige gespeld. Schlemiel=idioot pleuren=gooien/neerzetten.quote:
En wat voor bordjes?quote:Op maandag 27 juli 2015 01:23 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Het woordje we miste en schlemiel had ik als een 3 jarige gespeld. Schlemiel=idioot pleuren=gooien/neerzetten.
Oftewel in standaard Nederlands: En dan zijn wij zeker idioot omdat we geen bordjes op tafel zetten.
Ontleend aan Jiddisch sjlemiel, s(c)hlemiel ‘ongeluksvogel, mislukkeling, domkop’.quote:Op maandag 27 juli 2015 01:23 schreef Kandijfijn het volgende:
Het woordje we miste en schlemiel had ik als een 3 jarige gespeld. Schlemiel=idioot pleuren=gooien/neerzetten.
Ik begrijp nu de zin, maar ik snap het nog steeds niet. Wat doet die gast nou fout?quote:Op maandag 27 juli 2015 01:26 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Bordjes waar gereserveerd op staat
Ook zo geweldig zijn trends. Heb je in een keer allemaal experts, maar dan net niet. Tegenwoordig krijg je bijvoorbeeld weer commentaar als er geen komkommer in de gin-tonic zit. Dat er bij verschillende gins verschillende garneringen passen doet er niet toe.quote:Op maandag 27 juli 2015 01:23 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Oftewel in standaard Nederlands: En dan zijn wij zeker idioot omdat we geen bordjes op tafel zetten.
Ik reageerde dus op de reactie van Focalquote:Op maandag 27 juli 2015 01:27 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik begrijp nu de zin, maar ik snap het nog steeds niet. Wat doet die gast nou fout?
Mensen lopen regelmatig gewoon het restaurant naar binnen en willen zomaar ergens gaan zitten of gaan zelfs zomaar ergens zitten.quote:- Niet begrijpen dat een restaurant 'vol' kan zitten als er nog tafels zijn. Vol zitten heeft ook te maken met de capaciteit van de bediening en keuken.
Als ik dit soort geschamper lees, ontneemt het mij de lust om jouw tent te bezoeken.quote:Op maandag 27 juli 2015 01:29 schreef focal het volgende:
[..]
Ook zo geweldig zijn trends. Heb je in een keer allemaal experts, maar dan net niet. Tegenwoordig krijg je bijvoorbeeld weer commentaar als er geen komkommer in de gin-tonic zit. Dat er bij verschillende gins verschillende garneringen passen doet er niet toe.
Dit soort mensen stuur je dan toch de zaak uit? Zulke mensen wil je toch niet in je etablissement?quote:Op maandag 27 juli 2015 01:31 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Ik reageerde dus op de reactie van Focal
[..]
Mensen lopen regelmatig gewoon het restaurant naar binnen en willen zomaar ergens gaan zitten of gaan zelfs zomaar ergens zitten.
En dan kijken ze ons soms vreemd aan omdat we geen bordjes op gereserveerdbordjes op tafels hebben staan.
Nee, mevrouw/meneer in een fatsoenlijk restaurant laat je jezelf placeren je gaat niet ergens zomaar lomp zitten we zijn geen cafetaria.
Come on. ik ben al jaren barman en mijn kennis van drank is iets waar ik trots op ben. Als je bij mij iets besteld zal ik er alles aan doen om te zorgen dat het perfect is. Als je bij mij een gin-tonic besteldt ga ik eerst een groot glas voor je frapperen, waarna ik hem met nieuw ijs vul. Je krijgt een royale 5cl gin met een goede tonic die ik zo in je glas krijg dat het meeste koolzuur wordt behouden. Vervolgens kies ik een garnering die perfect matched bij de gin die je gekozen hebt. Als iemand dan vervolgens pissig wordt dat er geen halve geschaafde komkommer en ''ik niet weet hoe het hoort'' dan erger ik me daar aan. Ik denk niet iedereen het vervelend vindt als je kunde in twijfel wordt getrokken.quote:Op maandag 27 juli 2015 01:32 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Als ik dit soort geschamper lees, ontneemt het mij de lust om jouw tent te bezoeken.
Perfect. Vraag om komkommer en ik zal het met alle liefde doen! Niets mis met kommer trouwens, die trend is volgens mij ooit begonnen omdat Hendricks het zelf als garnering aanraadt en dat wordt gezien als de hipste gin van het moment.quote:Op maandag 27 juli 2015 01:33 schreef Ole het volgende:
En ik vind die komkommer in mijn gintonic wel lekker
Shoot me
Waarom zal ik mijn eigen inkomen weg sturen?quote:Op maandag 27 juli 2015 01:34 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dit soort mensen stuur je dan toch de zaak uit? Zulke mensen wil je toch niet in je etablissement?
En ik vind het gebrek aan tolerantie naar je gasten toe ergerlijk.quote:Op maandag 27 juli 2015 01:37 schreef focal het volgende:
[..]
Come on. ik ben al jaren barman en mijn kennis van drank is iets waar ik trots op ben. Als je bij mij iets besteld zal ik er alles aan doen om te zorgen dat het perfect is. Als je bij mij een gin-tonic besteld ga ik eerst een groot glas voor je frapperen, waarna ik hem met nieuw ijs vul. Je krijgt een royale 5cl gin met een goede tonic die ik zo in je glas krijg dat het meeste koolzuur wordt behouden. Vervolgens kies ik een garnering die perfect matched bij de gin die je gekozen hebt. Als iemand dan vervolgens pissig wordt dat er geen halve geschaafde komkommer in drijft dan erger ik me daaraan ja.
Ik heb allang afgeleerd overal het meeste kennis van te willen hebben. Ik probeer goed op de hoogte te blijven maar ik kan niet alles weten en wanneer echte fanaat tegen komt van een bepaalde drank is hij je toch wel de baas.quote:Op maandag 27 juli 2015 01:29 schreef focal het volgende:
[..]
Ook zo geweldig zijn trends. Heb je in een keer allemaal experts, maar dan net niet. Tegenwoordig krijg je bijvoorbeeld weer commentaar als er geen komkommer in de gin-tonic zit. Dat er bij verschillende gins verschillende garneringen passen doet er niet toe.
Kleine kans dat je daar ook maar iets van zal merken als je bij hem op bezoek bent.quote:Op maandag 27 juli 2015 01:40 schreef Lienekien het volgende:
[..]
En ik vind het gebrek aan tolerantie naar je gasten toe ergerlijk.
Ze horen toch thuis in een cafetaria, zei je net nog. (Alsog er niet zat prima eetgelegenheden zijn waar ze wel reserveringsbordjes neerzetten en je dus zelf kunt kiezen aan wel ander tafeltje je gaat zitten.)quote:Op maandag 27 juli 2015 01:37 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Waarom zal ik mijn eigen inkomen weg sturen?
Ik spreek ze vriendelijk aan en als er ruimte is plaats ik ze alsnog op een mooi tafeltje en probeer ze een aperitief te verkopen.
quote:Op maandag 27 juli 2015 01:41 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Kleine kans dat je daar ook maar iets van zal merken als je bij hem op bezoek bent.
Fantastisch. Vriendelijk glimlachen naar je gasten, maar achter hun rug om zeiken.quote:Op maandag 27 juli 2015 01:41 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Kleine kans dat je daar ook maar iets van zal merken als je bij hem op bezoek bent.
Dit draadje gaat over hoe het hoort, wel zo hoort het als je uit eten gaat laat je jezelf placeren door de gastheer/vrouw.quote:Op maandag 27 juli 2015 01:42 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ze horen toch thuis in een cafetaria, zei je net nog. (Alsog er niet zat prima eetgelegenheden zijn waar ze wel reserveringsbordjes neerzetten en je dus zelf kunt kiezen aan wel ander tafeltje je gaat zitten.)
Zelfde kritiek als je vakgenoot hierboven. Moet je het mensen zo kwalijk nemen als ze niet direct doorhebben hoe het er in jouw 'fatsoenlijke' restaurant aan toegaat?
Dit is misschien beter te begrijpen als je zelf in de horeca werkt. Klachten of onbegrip is geen enkel probleem en geeft ons juist de kans wat uit te leggen en op een persoonlijkere manier u te bedienen. De ergernis is vooral gericht tegen mensen die boos reageren terwijl ze zelf niet weten hoe het hoort. Iemand kan altijd iets niet begrijpen en dat is logisch, er is zoveel etiquette, maar reageer gewoon beleefd of vraag uitleg. Ik ben niet debiel. Ik kan me geen ander vak bedenken waar mensen zo vaak je kennis in twijfel trekken en dat is niet altijd makkelijk.quote:Op maandag 27 juli 2015 01:42 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ze horen toch thuis in een cafetaria, zei je net nog. (Alsog er niet zat prima eetgelegenheden zijn waar ze wel reserveringsbordjes neerzetten en je dus zelf kunt kiezen aan wel ander tafeltje je gaat zitten.)
Zelfde kritiek als je vakgenoot hierboven. Moet je het mensen zo kwalijk nemen als ze niet direct doorhebben hoe het er in jouw 'fatsoenlijke' restaurant aan toegaat?
Nogmaals, er zijn zat prima eetgelegenheden waar ze wel reserveringsbordjes neerzetten en je dus zelf kunt kiezen aan welk ander tafeltje je gaat zitten. Hoe weet ik dat ik in jouw restaurant geen geïrriteerde blik krijg als ik blijf staan wachten om een tafel te krijgen? Heb je een bordje 'please wait to be seated'?quote:Op maandag 27 juli 2015 01:46 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Dit draadje gaat over hoe het hoort, wel zo hoort het als je uit eten gaat laat je jezelf placeren door de gastheer/vrouw.
Het is elke keer meer een kleine verbazing dan echte oprechte ergernis alhoewel het je wel voor een lastig pakket kan zetten als je die tafel zo nodig hebt en alle andere tafels al besproken zijn. Dat is waarom je eerst naar de gastheer/vrouw gaat.
Het is niet dat ik direct op de persoon in kwestie neer kijk het is gewoon meer gedrag wat thuishoort in een cafetaria. Maar blijkbaar maakt mij dat een pedant mannetje omdat ik enigszins geef om etiquette
Deels omdat ons vak besmeurd is door studenten die niks om hun vak geven en geen hart voor de horeca hebben.quote:Op maandag 27 juli 2015 01:47 schreef focal het volgende:
[..]
Dit is misschien beter te begrijpen als je zelf in de horeca werkt. Klachten of onbegrip is geen enkel probleem en geeft ons juist de kans wat uit te leggen en op een persoonlijkere manier u te bedienen. De ergernis is vooral gericht tegen mensen die boos reageren terwijl ze zelf niet weten hoe het hoort. Iemand kan altijd iets niet begrijpen en dat is logisch, er is zoveel etiquette, maar reageer gewoon beleefd of vraag uitleg. Ik ben niet debiel. Ik kan me geen ander vak bedenken waar mensen zo vaak je kennis in twijfel trekken en dat is niet altijd makkelijk.
Ik ben alleen maar gast in de horeca en ik maak me liever niet druk over wat wel of niet hoort als ik een avondje uit ben. Als jij beleefd zegt dat je een GT met radijs echt van harte kunt aanbevelen en ik heb toch liever komkommer, wat is dan het probleem? Je maakt mij toch blij?quote:Op maandag 27 juli 2015 01:47 schreef focal het volgende:
[..]
Dit is misschien beter te begrijpen als je zelf in de horeca werkt. Klachten of onbegrip is geen enkel probleem en geeft ons juist de kans wat uit te leggen en op een persoonlijkere manier u te bedienen. De ergernis is vooral gericht tegen mensen die boos reageren terwijl ze zelf niet weten hoe het hoort. Iemand kan altijd iets niet begrijpen en dat is logisch, er is zoveel etiquette, maar reageer gewoon beleefd of vraag uitleg. Ik ben niet debiel. Ik kan me geen ander vak bedenken waar mensen zo vaak je kennis in twijfel trekken en dat is niet altijd makkelijk.
Er zijn ook heel veel mensen die zelden uit eten gaan en dus domweg niet weten 'hoe het hoort' volgens jouw regels hè? Gewoon vriendelijk helpen en niet smalend op neerkijken omdat ze beter naar de snackbar hadden kunnen gaan. Zo kwam het namelijk wel een beetje overquote:Op maandag 27 juli 2015 01:46 schreef Kandijfijn het volgende:
Het is niet dat ik direct op de persoon in kwestie neer kijk het is gewoon meer gedrag wat thuishoort in een cafetaria. Maar blijkbaar maakt mij dat een pedant mannetje omdat ik enigszins geef om etiquette
Dat weet je omdat we je zelf zullen benaderen om een leuk tafeltje uit te zoeken. En zelfs als je ons weet te ontwijken en zelf ergens gaat zitten houden we onze mond als dat mogelijk is. Pas als er echt geen andere optie is zullen we het vriendelijk uitleggen en een ander tafeltje voorstellen. Daar komt 0 ergernis bij kijken. Vervelend wordt het pas als mensen ons dingen gaan kwalijk nemen omdat ze zelf niet weten hoe het hoort.quote:Op maandag 27 juli 2015 01:49 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Nogmaals, er zijn zat prima eetgelegenheden waar ze wel reserveringsbordjes neerzetten en je dus zelf kunt kiezen aan welk ander tafeltje je gaat zitten. Hoe weet ik dat ik in jouw restaurant geen geïrriteerde blik krijg als ik blijf staan wachten om een tafel te krijgen? Heb je een bordje 'please wait to be seated'?
Is geen enkel probleem. Ik zou juist blij zijn dat je me de kans geeft het helemaal naar jouw wens te maken. Ik vind het pas vervelend als je dat niet aangeeft en het mij vervolgens kwalijk neemt dat er geen komkommer bij zit.quote:Op maandag 27 juli 2015 01:54 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik ben alleen maar gast in de horeca en ik maak me liever niet druk over wat wel of niet hoort als ik een avondje uit ben. Als jij beleefd zegt dat je een GT met radijs echt van harte kunt aanbevelen en ik heb toch liever komkommer, wat is dan het probleem? Je maakt mij toch blij?
Nee hij zou zich juist vereerd voelen dat jullie zijn restaurant kiezen voor een avondje uit en er alles aan doen het een prettige ervaring te maken. Ga je klagen en grimmig doen omdat je zelf geen idee hebt waar je mee bezig bent dan wek je irritatie op ja.quote:Op maandag 27 juli 2015 01:55 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Er zijn ook heel veel mensen die zelden uit eten gaan en dus domweg niet weten 'hoe het hoort' volgens jouw regels hè? Gewoon vriendelijk helpen en niet smalend op neerkijken omdat ze beter naar de snackbar hadden kunnen gaan. Zo kwam het namelijk wel een beetje over
Ik weet niet beter of er zit altijd komkommer in, dus ik dacht niet dat ik dat hoefde te zeggen.quote:Op maandag 27 juli 2015 01:55 schreef focal het volgende:
[..]
Is geen enkel probleem. Ik zou juist blij zijn dat je me de kans geeft het helemaal naar jouw wens te maken. Ik vind het pas vervelend als je dat niet aangeeft en het mij vervolgens kwalijk neemt dat er geen komkommer bij zit.
quote:Tipped In Your Favor
(I’m in a restaurant when a 20-something girl comes up to the waitress taking my order.)
Patron: “Excuse me.”
Waitress: “Is there a problem?”
Patron: “No, I just wanted to forewarn you that my grandmother is going to give you a hard time and probably complain about everything. I know that it’s frustrating dealing with those kinds of customers but she’s old and set in her ways which I know is no excuse, but please just take it with a grain of salt. And here:” *the girl hands the waitress two 20s* “because I know she probably won’t tip very well and you’ll need some incentive not to bludgeon her with a hot poker.”
''Ah mevrouw, dat kan ik begrijpen, bij Hendricks doen we dit inderdaad standaard maar bij andere gins serveren we andere garneringen. Je ziet tegenwoordig zo vaak komkommer dat ik me kan voorstellen dat u dat ondertussen bijna verwacht, ik zal even een bakje komkommer voor u halen!''quote:Op maandag 27 juli 2015 02:01 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik weet niet beter of er zit altijd komkommer in, dus ik dacht niet dat ik dat hoefde te zeggen.
Het werkt ongeveer zo in de praktijk het is of nog heel vroeg (iets over 5en) of superdruk anders missen we geen gasten en begroeten we ze bij binnenkomst en pakken we de jas etc. aan.quote:Op maandag 27 juli 2015 01:55 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Er zijn ook heel veel mensen die zelden uit eten gaan en dus domweg niet weten 'hoe het hoort' volgens jouw regels hè? Gewoon vriendelijk helpen en niet smalend op neerkijken omdat ze beter naar de snackbar hadden kunnen gaan. Zo kwam het namelijk wel een beetje over
Ik heb dit verhaal bijna letterlijk meegemaakt.quote:Op maandag 27 juli 2015 02:03 schreef Isabeau het volgende:
focal en Kandijfijn, wat zijn nou klanten from hell? Ik lees regelmatig op notalwaysright.com en dan kom je af en toe vreselijke situaties tegenOf juist komische!
[..]
Dat zeggen mensen tegen je: 'je weet niet waar je mee bezig bent want je vergeet mijn komkommer?'quote:Op maandag 27 juli 2015 02:04 schreef focal het volgende:
[..]
''Ah mevrouw, dat kan ik begrijpen, bij Hendricks doen we dit inderdaad standaard maar bij andere gins serveren we andere garneringen. Je ziet tegenwoordig zo vaak komkommer dat ik me kan voorstellen dat u dat ondertussen bijna verwacht, ik zal even een bakje komkommer voor u halen!''
Zie je, als je maar vriendelijk blijft is het niet zo lastig. Zo lang je maar niet gaat doen alsof ik geen idee heb waar ik mee bezig ben.
quote:Op maandag 27 juli 2015 02:06 schreef focal het volgende:
Ik heb dit verhaal bijna letterlijk meegemaakt.
''Ik wil je echt even bedanken hoe goed je met mijn moeder omging, ik weet dat ze nogal kan klagen''
- geen enkel probleem meneer, ze is hier vaste gast en altijd heel blij met wat we voor haar doen
''ja fijn dat je beleefd blijft maar ze is natuurlijk wel echt een kutwijf''
- ... Ehm...
Mensen die boos worden omdat dingen niet gaan zoals zij dat pre se willen, daar kan ik ook niet zo veel mee. Ik neem aan dat je mensen altijd tegemoet probeert te komen. Maar zolang je geen bordjes 'gereserveerd' hebt, wat je er ook van vindt, kan ik me voorstellen dat mensen zelf denken dat zo'n tafel wel vrij is.quote:Op maandag 27 juli 2015 02:06 schreef Kandijfijn het volgende:
Het werkt ongeveer zo in de praktijk het is of nog heel vroeg (iets over 5en) of superdruk anders missen we geen gasten en begroeten we ze bij binnenkomst en pakken we de jas etc. aan.
Maar in de zomer als het soms druk is zie je in een keer mensen op tafel 6 zitten. Je gedachte is van
"Huh, wie heeft mensen op tafel 6 geplaatst"
Je beseft dat ze er zelf zijn gaan zitten kijkt op de achterkant van je blokje (daar zet ik altijd reserveringen als extra neer). Ai, tafel 6 is specifiek gevraagd door meneer en mevrouw Jansen.
Op dit moment die in werkelijk enkele seconden duurt is er geen enkele ergernis. Maar je bent voor een dilemma gezet je moet ze sowieso teleurstellen en als je geen tafels meer over hebt is de teleurstelling nog veel groter.
De ergernis en het probleem begint vervolgens wanneer enkele gasten doen alsof ik de grote boeman ben en ze gaan je verwijten maken of zeggen ach we zijn zo klaar joh! Kan toch wel even! En dan heb ik het verkeerd gedaan omdat wij geen bordjes op tafel hebben. Nee sorry, de fout ligt hier toch echt wel heel duidelijk bij de gasten.
Maar meestal gaat het heel soepel in de trend van goedenavond ik zag dat u uzelf al had geplaatst?! Uhr ja, was dat niet de bedoeling? Nah, ik ben vooral blij dat u er bent maar u bent niet op een gereserveerde tafel gaan zitten ik heb daar nog een mooi plekje voor u.
Dit alles terwijl er nog 5 andere processen in je achterhoofd spelen het is gewoon vervelend en haalt je uit je ritme. Geen wereldprobleem ik kijk ook niet op ze neer. Maar de types die kwaad op jou worden terwijl ze toch zelf echt de etiquette niet kennen daar heb niks mee.
'De etiquette in jouw restaurant', bedoel je.quote:Op maandag 27 juli 2015 02:06 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Het werkt ongeveer zo in de praktijk het is of nog heel vroeg (iets over 5en) of superdruk anders missen we geen gasten en begroeten we ze bij binnenkomst en pakken we de jas etc. aan.
Maar in de zomer als het soms druk is zie je in een keer mensen op tafel 6 zitten. Je gedachte is van
"Huh, wie heeft mensen op tafel 6 geplaatst"
Je beseft dat ze er zelf zijn gaan zitten kijkt op de achterkant van je blokje (daar zet ik altijd reserveringen als extra neer). Ai, tafel 6 is specifiek gevraagd door meneer en mevrouw Jansen.
Op dit moment die in werkelijk enkele seconden duurt is er geen enkele ergernis. Maar je bent voor een dilemma gezet je moet ze sowieso teleurstellen en als je geen tafels meer over hebt is de teleurstelling nog veel groter.
De ergernis en het probleem begint vervolgens wanneer enkele gasten doen alsof ik de grote boeman ben en ze gaan je verwijten maken of zeggen ach we zijn zo klaar joh! Kan toch wel even! En dan heb ik het verkeerd gedaan omdat wij geen bordjes op tafel hebben. Nee sorry, de fout ligt hier toch echt wel heel duidelijk bij de gasten.
Maar meestal gaat het heel soepel in de trend van goedenavond ik zag dat u uzelf al had geplaatst?! Uhr ja, was dat niet de bedoeling? Nah, ik ben vooral blij dat u er bent maar u bent niet op een gereserveerde tafel gaan zitten ik heb daar nog een mooi plekje voor u.
Dit alles terwijl er nog 5 andere processen in je achterhoofd spelen het is gewoon vervelend en haalt je uit je ritme. Geen wereldprobleem ik kijk ook niet op ze neer. Maar de types die kwaad op jou worden terwijl ze toch zelf echt de etiquette niet kennen daar heb niks mee.
Nee de etiquette dat niet iedere gast zich daaraan houdt of iedere restaurant maakt het niet minder etiquette. Er zijn ook etiquette over hoe je een tafel dient te dekken dat veel restaurants dit verneuken maakt het niet minder een etiquette.quote:Op maandag 27 juli 2015 02:10 schreef Lienekien het volgende:
[..]
'De etiquette in jouw restaurant', bedoel je.
Non verbale communicatie speelt de grootste rol. Je merkt gelijk of iemand beledigd is of gewoon oprecht graag wat komkommer wilt. Ben je enthousiast en vriendelijk dan zou ik desnoods een komkommer op japanse wijze tot een draak voor je snijden. reageer je grimmig dan krijg je een vriendelijke uitleg over de keuze van garneren en ga ik door met het helpen van gasten die wel een leuke avond willen hebben.quote:Op maandag 27 juli 2015 02:07 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat zeggen mensen tegen je: 'je weet niet waar je mee bezig bent want je vergeet mijn komkommer?'
Als ze het letterlijk zo tegen je zeggen, ok. Maar voor het overige verdient die gast imo in principe altijd het voordeel van de twijfel.
We hebben ze wel hoorquote:Op maandag 27 juli 2015 02:10 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Mensen die boos worden omdat dingen niet gaan zoals zij dat pre se willen, daar kan ik ook niet zo veel mee. Ik neem aan dat je mensen altijd tegemoet probeert te komen. Maar zolang je geen bordjes 'gereserveerd' hebt, wat je er ook van vindt, kan ik me voorstellen dat mensen zelf denken dat zo'n tafel wel vrij is.
Bedenk je wel dat jij dit op je hotelschool opleiding hebt gehad hè. De mééste gasten zijn nooit naar de hotelschool geweest.quote:Op maandag 27 juli 2015 02:11 schreef Kandijfijn het volgende:
Nee de etiquette dat niet iedere gast zich daaraan houdt of iedere restaurant maakt het niet minder etiquette. Er zijn ook etiquette over hoe je een tafel dient te dekken dat veel restaurants dit verneuken maakt het niet minder een etiquette.
Ik denk alleen dat je je veel te zwaar op die etiquette beroept en dat gastvrijheid belangrijker is.quote:Op maandag 27 juli 2015 02:11 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Nee de etiquette dat niet iedere gast zich daaraan houdt of iedere restaurant maakt het niet minder etiquette. Er zijn ook etiquette over hoe je een tafel dient te dekken dat veel restaurants dit verneuken maakt het niet minder een etiquette.
Mag ik vragen wat voor werk je zelf doet?quote:Op maandag 27 juli 2015 02:14 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik denk alleen dat je je veel te zwaar op die etiquette beroept en dat gastvrijheid belangrijker is.
Misschien kom ik wel gewoon om te zuipen omdat ik een kutdag heb gehad. Kun je dat ook aan me zien?quote:Op maandag 27 juli 2015 02:11 schreef focal het volgende:
[..]
Non verbale communicatie speelt de grootste rol. Je merkt gelijk of iemand beledigd is of gewoon oprecht graag wat komkommer wilt. Ben je enthousiast en vriendelijk dan zou ik desnoods een komkommer op japanse wijze tot een draak voor je snijden. reageer je grimmig dan krijg je een vriendelijke uitleg over de keuze van garneren en ga ik door met het helpen van gasten die wel een leuke avond willen hebben.
Nee, liever niet.quote:Op maandag 27 juli 2015 02:15 schreef focal het volgende:
[..]
Mag ik vragen wat voor werk je zelf doet?
oef!quote:Op maandag 27 juli 2015 02:16 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Misschien kom ik wel gewoon om te zuipen omdat ik een kutdag heb gehad. Kun je dat ook aan me zien?
Ja heerlijk vind ik dat. Kom lekker aan de bar zitten; ''I see you do cocktails, just make me something strong'' Dan maak ik wat lekkers met net iets meer drank dan wat voor ons prijstechnisch handig is omdat ik mijn gasten ook wat gun. Geniet van je drankje en als je er over wilt praten dan is het ook goed. Ben ik barman voorquote:Op maandag 27 juli 2015 02:16 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Misschien kom ik wel gewoon om te zuipen omdat ik een kutdag heb gehad. Kun je dat ook aan me zien?
Ik heb ooit een gast in de houdgreep moeten leggen omdat hij kwaad was over zijn eten en de keuken in wilde stormen en mijn collega's bedreigde. Tot de dag van vandaag weet ik niet wat er mis was met zijn etenquote:Op maandag 27 juli 2015 02:03 schreef Isabeau het volgende:
focal en Kandijfijn, wat zijn nou klanten from hell? Ik lees regelmatig op notalwaysright.com en dan kom je af en toe vreselijke situaties tegenOf juist komische!
[..]
Wanneer ik de recensies teruglees versta ik mijn vak prima en voelen mensen zichzelf gastvrij behandeld. En wellicht hecht jij niet veel aan etiquette maar onze gasten doen dit vaak wel dus ik denk niet dat ik er te veel waarde aan hecht.quote:Op maandag 27 juli 2015 02:14 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik denk alleen dat je je veel te zwaar op die etiquette beroept en dat gastvrijheid belangrijker is.
Zijn helaas veel mannelijke gasten die onfatsoenlijk met vrouwelijke bediening omgaan. Het gaat bijna altijd om flirten maar ook dat is vervelend als het meisje niets anders kan dan beleefd blijven. Persoonlijk neem ik dan altijd -als man zijnde- die tafel over en als iemand te ver gaat mogen ze vertrekken. nee meneer, vragen of u ook een blowjob bij mijn collega kan bestellen is geen grapje en u mag blij zijn dat we u vriendelijk verzoeken te vertrekken. Was dit ergens anders dan in dit restaurant gebeurd had ik je over de tafel heen gesleurd.quote:Op maandag 27 juli 2015 02:39 schreef Isabeau het volgende:
Allemachtig, kandijfijnOvervallen worden gaat je niet in de koude kleren zitten zeg
En ik denk dat ik van je rijtje onfatsoenlijke gasten de handtastelijke gast wel het ergste vind. Hoe haal je het in je hoofd
Ik hoop niet iets waar positiviteit, redelijkheid en realiteitszin een vereiste is.quote:
Slachtofferhulp ontdekt als meest geweldige stichting.quote:Op maandag 27 juli 2015 02:39 schreef Isabeau het volgende:
Allemachtig, kandijfijnOvervallen worden gaat je niet in de koude kleren zitten zeg
En ik denk dat ik van je rijtje onfatsoenlijke gasten de handtastelijke gast wel het ergste vind. Hoe haal je het in je hoofd
Pfff, horeca be like :pquote:Op maandag 27 juli 2015 03:00 schreef focal het volgende:
Je merkt ook gelijk wie er over blijven in dit topic haha. Lang leve het horecaritme.
Snap je dat iemand die niet uit de horeca komt dit bijzonder kan vinden? In zo'n geval zou ik graag uitleg krijgen daarover. Tenzij er nog één a twee tafeltjes zouden zijn, zou ik me ongewenst kunnen voelen.quote:Op maandag 27 juli 2015 00:39 schreef focal het volgende:
Nog even wat irritaties vanuit de kant van de bediening:
- Niet begrijpen dat een restaurant 'vol' kan zitten als er nog tafels zijn. Vol zitten heeft ook te maken met de capaciteit van de bediening en keuken.
Bij maatschap/assistentenetentjes heb ik dit regelmatig gezien. De bazen zijn zo gewend aan regie hebben, dat iets dat 'beter kan' meteen verbouwd wordt tot iets dat misschien beter is voor de interactie, maar vreselijk als iemand er langs moet of nog erger: het eten en drinken komt! Tenzij iets subtiels als een tafeltje 20 cm aanschuiven, zou ik het niet doen. In een luxe tenr verwacht ik dat dat niet nodig is en heb ik het nog niet nodig gevonden.quote:- De tent zelf verbouwen. Als u wensen heeft qua opstelling dan doen we dat wel samen...
Zie OP. Heb nog geen duidelijke richtlijn gezien waar ik aan kan proeven of ik moet wachten tot ik aangesproken wordt of niet. Vaak besluiten we iemand aan te spreken als compromis, maar het zou duidelijk zijn als er òf iemand aan de deur staat (of snel ter plaatse is) òf niet.quote:- Zelf ergens gaan zitten. We hebben niet voor niets iemand ontvangst staan, we placeren u graag zelf. Gereserveerd bordjes zijn niet chique, dus die hebben we niet.
Ja, en de meeste mensen hebben ook geen rechten gestudeerd en worden toch geacht te weten hoe je je (niet) hoort te gedragen.quote:Op maandag 27 juli 2015 02:13 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Bedenk je wel dat jij dit op je hotelschool opleiding hebt gehad hè. De mééste gasten zijn nooit naar de hotelschool geweest.
Dit dus, gewoon manieren hebben is blijkbaar al een witte raaf.quote:Op maandag 27 juli 2015 07:36 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Ja, en de meeste mensen hebben ook geen rechten gestudeerd en worden toch geacht te weten hoe je je (niet) hoort te gedragen.
Gewoon maar ergens aan een tafeltje gaan zitten is lomp.
Dit soort manieren moet wel aangeleerd worden. Hoe krijg je het anders mee?quote:Op maandag 27 juli 2015 08:21 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dit dus, gewoon manieren hebben is blijkbaar al een witte raaf.
Opvoeding noem je datquote:Op maandag 27 juli 2015 08:53 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Dit soort manieren moet wel aangeleerd worden. Hoe krijg je het anders mee?
Vriendelijk zijn is natuurlijk gedrag, regeltjes niet perse.
En als ouders hun kinderen dan wel meenemen naar wat chiquere restaurants, dan wordt er weer geklaagd dat er kinderen zijnquote:Op maandag 27 juli 2015 09:05 schreef MevrouwPuff het volgende:
mea maxima culpa dat ik thuis niet verder gebracht ben dan de plaatselijke chinees
Omdat jij je, blijkbaar, nogal slecht in anderen kan verplaatsen. Word ICT'er, dan word je kennis ieder half uur in twijfel getrokken.quote:Op maandag 27 juli 2015 01:47 schreef focal het volgende:
[..]
Ik kan me geen ander vak bedenken waar mensen zo vaak je kennis in twijfel trekken en dat is niet altijd makkelijk.
En maar klagen dat iemand zegt dat het goed was maar achteraf een slechte recensie schrijft:')quote:Op maandag 27 juli 2015 01:43 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Fantastisch. Vriendelijk glimlachen naar je gasten, maar achter hun rug om zeiken.
Dit is natuurlijk vervelend, maar dat moet je allemaal kortsluiten als die mensen reserveren.quote:Op maandag 27 juli 2015 00:39 schreef focal het volgende:
- Zakelijke groepen die niet willen betalen voor het aantal afgesproken gasten. Als wij voor 30 man plek hebben vrijgehouden en menu's voorbereid hebben dan kunnen wij er ook weinig mee als u maar met 20 man op komt dagen...
- Zakelijke groepen waarvan de contactpersoon op de avond zelf meldt dat de drankjes voor eigen rekening zijn en of we voor 45 man persoonlijk een bon kunnen bijhouden...
Hier in Groningen heb je heel veel studenten in de bediening, in restaurants tot pak hem beet 50 euro is dat heel normaal. Ik heb daar geen problemen mee, zolang ze hun rol maar verstaan en beseffen dat ze het vak niet verstaan. Als ze goed het oog erin hebben, een gastvriendelijke houding hebben en niet doen alsof ze wel het hele vak beheersen is er niets aan de hand.quote:Op maandag 27 juli 2015 01:50 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Deels omdat ons vak besmeurd is door studenten die niks om hun vak geven en geen hart voor de horeca hebben.
Die types waar door andere FOK!'ers naar verwezen wordt die liever praten met hun collega's en geenszins de behoefte lijken te hebben ook maar iets te weten van de dranken en gerechten die ze wensen uit te serveren. Dan zijn mensen niet meer gewend in aanraking te komen met iemand die echt zijn vak verstaat.
In de restaurants waar ik heb gewerkt klaagde nooit iemand daar over.quote:Op maandag 27 juli 2015 09:10 schreef Isabeau het volgende:
[..]
En als ouders hun kinderen dan wel meenemen naar wat chiquere restaurants, dan wordt er weer geklaagd dat er kinderen zijn
Ik reageer op je uit oogpunt van een fictieve gast die graag komkommer in zijn gin en tonic heeft en niet weet wat jij weet, met een mogelijk kuthumeur. Jammer dat dat niet duidelijk was.quote:Op maandag 27 juli 2015 02:50 schreef focal het volgende:
[..]
Ik hoop niet iets waar positiviteit, redelijkheid en realiteitszin een vereiste is.
Waar het volgens mij gewoon om gaat is dat als jij als gast je gewoon een beetje vriendelijk en rustig gedraagt en vriendelijk en rustig om iets vraagt je (juist in die zogenaamde sterrenrestaurants) gewoon vriendelijk en rustig geholpen zult worden. Ongeacht of je nu weet hoe iets hoort of niet en ongeacht of het een extra dienst/gunst is. Iedereen blij: jij gezellig aan het eten, zij gezellig hun vak aan het uitoefenen en jou "in de watten aan het leggen".quote:Op maandag 27 juli 2015 09:05 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
mea maxima culpa dat ik thuis niet verder gebracht ben dan de plaatselijke chinees
vertel mij eens, welk gerecht past er bij cola of bij sinas? vlees en cola wel en vis en sinas niet?quote:Op maandag 27 juli 2015 01:06 schreef golfer het volgende:
[..]
Of en bepaald biertje of ander frisdrankje dat past bij het betreffende gerecht.
Ik ben geen sommelier. Een goede sommelier zou je dit allemaal kunnen uitleggen.quote:Op maandag 27 juli 2015 12:13 schreef Coritchando het volgende:
vertel mij eens, welk gerecht past er bij cola of bij sinas? vlees en cola wel en vis en sinas niet?
je hebt hopelijk wel door wat voor een onzin je het internet op slingert en het zogenaamd decadente toontje wat je tracht aan te slaan?quote:Op maandag 27 juli 2015 12:23 schreef golfer het volgende:
[..]
Ik ben geen sommelier. Een goede sommelier zou je dit allemaal kunnen uitleggen.
Dat begrijp ik, maar ik ben dan weer zo voorkomend dat ik het vervelend vind dat het niet volgens het boekje gegaan is, door mij.quote:Op maandag 27 juli 2015 12:06 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Waar het volgens mij gewoon om gaat is dat als jij als gast je gewoon een beetje vriendelijk en rustig gedraagt en vriendelijk en rustig om iets vraagt je (juist in die zogenaamde sterrenrestaurants) gewoon vriendelijk en rustig geholpen zult worden. Ongeacht of je nu weet hoe iets hoort of niet en ongeacht of het een extra dienst/gunst is. Iedereen blij: jij gezellig aan het eten, zij gezellig hun vak aan het uitoefenen en jou "in de watten aan het leggen".
Het probleem is dat veel gasten niet vriendelijk en rustig om iets vragen maar op geirriteerde, kleinerende, verontwaardigde, eisende toon. Dat op zich is al vervelend genoeg, maar als die gast dan ook nog eens denkt het beter te weten terwijl hij het niet weet, nou, dan kun je je voorstellen dat het NIET FIJN is voor het personeel om hun vak uit te oefenen, beleefd te blijven en die gast in de watten te leggen. Dat gaat toch echt makkelijker met iemand die een beetje normaal doet.
dat weet ik ook nietquote:Op maandag 27 juli 2015 12:28 schreef Vanyel het volgende:
Misschien geen frisdrank, maar er zijn best restaurants waar ze je geweldige alcoholvrije alternatieven kunnen bieden.
Ik heb zelfs wel eens gehad dat een paar van de alcoholvrije drankjes van mijn partner lekkerder waren bij het gerecht dan mijn wijnen (in de keuken van Floris).
Ik weet niet hoe je de bedenker van die dingen noemt, maar je moet er wel iets voor kunnen.
Bij cola, een goede hamburger met dikke frieten.quote:Op maandag 27 juli 2015 12:13 schreef Coritchando het volgende:
[..]
vertel mij eens, welk gerecht past er bij cola of bij sinas? vlees en cola wel en vis en sinas niet?
quote:Op maandag 27 juli 2015 12:28 schreef Vanyel het volgende:
Misschien geen frisdrank, maar er zijn best restaurants waar ze je geweldige alcoholvrije alternatieven kunnen bieden.
Ik heb zelfs wel eens gehad dat een paar van de alcoholvrije drankjes van mijn partner lekkerder waren bij het gerecht dan mijn wijnen (in de keuken van Floris).
Ik weet niet hoe je de bedenker van die dingen noemt, maar je moet er wel iets voor kunnen.
Ik las tieten.quote:Op maandag 27 juli 2015 12:30 schreef ZonnebankBob het volgende:
[..]
Bij cola, een goede hamburger met dikke frieten.
Ik zou dan ook een frisdrank verwelkomen die niet zoet is.quote:Op maandag 27 juli 2015 12:24 schreef Coritchando het volgende:
een sommelier is voor de wijn, voor bieren heb je een zytholoog. voor frisdrank hebben ze niet eens een naam uitgevonden, aangezien die zoete troep elk gerecht verpest.
Mine! Mine! Mine!quote:Op maandag 27 juli 2015 12:37 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik las tieten.
Overigens vorige week een goddelijke hamburger gegeten op het terras van een pub. Goddelijk, zeg ik je! Mét een cola.
Je mag gaan zitten waar je wilt, je bestelt binnen aan de bar en je betaalt direct. Geweldig systeem. Geweldig, zeg ik je!
zal ik je lintje hier uitreiken? je hebt wederom een topic verknoeit met je dwingende mening die je eenieder wil opleggen. je moet er maar trots op zijn. want grappig zijn je posts niet, mocht je dat idee per ongeluk hebbenquote:Op maandag 27 juli 2015 12:37 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik las tieten.
Overigens vorige week een goddelijke hamburger gegeten op het terras van een pub. Goddelijk, zeg ik je! Mét een cola.
Je mag gaan zitten waar je wilt, je bestelt binnen aan de bar en je betaalt direct. Geweldig systeem. Geweldig, zeg ik je!
helemaal mee eens. het is wel vreemd om eten uit te zoeken bij de drankquote:Op maandag 27 juli 2015 12:30 schreef ZonnebankBob het volgende:
[..]
Bij cola, een goede hamburger met dikke frieten.
Nee, ik vind het ook geen grappig topic.quote:Op maandag 27 juli 2015 12:47 schreef Coritchando het volgende:
[..]
zal ik je lintje hier uitreiken? je hebt wederom een topic verknoeit met je dwingende mening die je eenieder wil opleggen. je moet er maar trots op zijn. want grappig zijn je posts niet, mocht je dat idee per ongeluk hebben
Lijkt mij een vreemde tactiek, want aan drank verdien je en met eten mag je blij zijn dat je kiet speelt.quote:Op maandag 27 juli 2015 13:30 schreef Buurpoes het volgende:
Laatst waren mijn man en ik op zoek naar een terras om wat te eten (het was toen beduidend beter weer dan nu, zeg maar). En wij kwamen nogal wat terrassen tegen waarbij op alle tafels een bordje stond met 'gereserveerd'. Dus wij liepen door, want geen zin om binnen te gaan zitten.
Later hoorde ik dat het bedoeld was om mensen die wat wilden drinken te weren, om meer omzet uit dinergasten te halen.
Nu mijn vraag: is dat een gebruikelijke tactiek bij niet erg chique restaurants? Dit was in België, misschien dat t daar aan lag, andere lokale gebruiken?
Je bent gast of je bent t niet. Blijkbaar ben je in een restaurant dus gewoon klant, of dat nou lomp klimkt of niet.quote:Op zondag 26 juli 2015 13:41 schreef pietbier het volgende:
[..]
Bij jou betaal ik niet voor service en beleving.
Een gast hoeft niet te betalen.
In een restaurant betaal je wel, dan ben je ook een "gast" omdat klant zo'n lomp woord is, maar simpel gezegd ben je degene die hun loon betaalt. Daar mogen ze ook hun best voor doen.
[..]
Er is niets mis met op een fatsoenlijke manier aangeven dat zij hun WERK niet goed doen, want dát is 't. Het is hun WERK om alles op orde te hebben.
Nou quitte spelen is sterk overdreven, uitgezonderd misschien de toprestaurants waar ze met 7 man aan één gerecht zitten te priegelen voordat het de keuken uit gaat.quote:Op maandag 27 juli 2015 13:56 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Lijkt mij een vreemde tactiek, want aan drank verdien je en met eten mag je blij zijn dat je kiet speelt.
Nouja, in dit geval verkochten ze aan ons dus helemaal niks.quote:Op maandag 27 juli 2015 13:56 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Lijkt mij een vreemde tactiek, want aan drank verdien je en met eten mag je blij zijn dat je kiet speelt.
Het zal wel alles met het tijdstip te maken hebben. Als je om een uur of 6 nog allerlei volk drinken serveert is er geen plek meer voor de eters of blijven die weg. Ze serveren eten om ook s avonds een goede bezetting te hebben. De overgang van drinkprubliek naar eetpubliek wordt dan geregeld met reserveerbordjes.quote:Op maandag 27 juli 2015 13:30 schreef Buurpoes het volgende:
Laatst waren mijn man en ik op zoek naar een terras om wat te eten (het was toen beduidend beter weer dan nu, zeg maar). En wij kwamen nogal wat terrassen tegen waarbij op alle tafels een bordje stond met 'gereserveerd'. Dus wij liepen door, want geen zin om binnen te gaan zitten.
Later hoorde ik dat het bedoeld was om mensen die wat wilden drinken te weren, om meer omzet uit dinergasten te halen.
Nu mijn vraag: is dat een gebruikelijke tactiek bij niet erg chique restaurants? Dit was in België, misschien dat t daar aan lag, andere lokale gebruiken?
Ja, was rond zes uur.quote:Op maandag 27 juli 2015 14:40 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het zal wel alles met het tijdstip te maken hebben. Als je om een uur of 6 nog allerlei volk drinken serveert is er geen plek meer voor de eters of blijven die weg. Ze serveren eten om ook s avonds een goede bezetting te hebben. De overgang van drinkprubliek naar eetpubliek wordt dan geregeld met reserveerbordjes.
Ohw ja, een paar weken geleden op de Grote Markt in Breda, vrijdagavond rond tienen...Op zoek naar een tafeltje, gaan bij de Italiaan zitten om wat te drinken. Nou dat mocht van die uitbater alleen omdat er nog tafeltjes(stuk of 15) vrij waren, want zijn terras was eigenlijk bedoeld voor eters. Dat zal allemaal best, maar het kwam niet echt gastvrij over zeg maarquote:Op maandag 27 juli 2015 13:30 schreef Buurpoes het volgende:
Sommige mensen...quote:Op maandag 27 juli 2015 15:52 schreef MevrouwPuff het volgende:
Erg zo'n verhaal...
Onze krenterige opa wilde ons voor zijn 80e verjaardag wel meenemen voor indonesisch eten.
Prima allemaal, tot na 2 drankjes opa boos werd, 'juffie, je zit alleen maar geld uit de zak te kloppen, dat wil ik niet meer hoor' met rood hoofd vsn boosheid.
Mn tante heeft een nieuwe plek voor af te halen gezocht, ze durfde ze niet meer onder ogen te komen
Heb ontzettend veel respect voor de mensen van onze plaatselijke Chinees! Ze werken hard, zijn zeer klantvriendelijk en hebben het erg moeilijk door de komst van een wereldrestaurant.quote:Op maandag 27 juli 2015 09:05 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Oh, niets dan lof over de mentaliteit van de chinese restaurants! Ik bedoel vooral dat je er weinig restaurantetiquette mee krijgt, want conventies als wel/niet zelf gaan zitten is daar niet altijd van toepassing. Als je al jong naar meerdere plekken gebracht bent, zie je dat er verschil in beleving is.quote:Op maandag 27 juli 2015 16:36 schreef uniekhoorn het volgende:
[..]
Heb ontzettend veel respect voor de mensen van onze plaatselijke Chinees! Ze werken hard, zijn zeer klantvriendelijk en hebben het erg moeilijk door de komst van een wereldrestaurant.
Maar het blijft toch een 'respect elkaar' verhaal.
Jij bent uit. meestal voor leuke gelegenheid, degene die je helpt is aan het werk, dat mag je ook wel in je achterhoofd houden.
Wij gingen na de familie dag maar altijd bij Van Der Valk eten (Je kunt met bijna 20 man ook bijna nergens anders eten a la carte). En dan was ik altijd het enige kleinkind wat wel stil en rustig aan tafel zatquote:Op maandag 27 juli 2015 15:32 schreef Pap89 het volgende:
Ooit een keer met "de familie" (3 gezinnen + opa en oma)
Kwam neer op zo'n 8 kinderen (7-15), wilden ze dus "luxe" uit eten, Oma had het geregeld met alle goede bedoelingen.
Werd dus een 1-ster restaurant, vond het zelf een goed restaurant, goede bediening et cetera.
Alleen Oma was een beetje vergeten dat het dus eigenlijk voor 90% boeren waren, wat dus goed aan die kinderen te merken was, wilden alleen maar PATAT en alles buiten een frikadel om was raar en vies.
Zelfs iets simpels als een carpaccio was raar.
Gingen ze ook nog zitten klagen en scheten laten, als hoogtepunt na die helse avond, ook nog pepermuntjes jatten die daar blijkbaar stonden.
Moge duidelijk zijn dat ik ook nooit meer mee gaat.
Zoveel schaamte niet snel gevoeld![]()
Die bediening wist zich ook geen raad.
Whahaha rond commanderen? Uit laten kafferen? We hebben het hier over fatsoen, niet over slavendrijvers. Jij komt daar voor een dienst, en die dienst bestaat o.a. uit voedsel, maar ook uit bediening. En dat dienende in het woord bediening is toch echt bedoeld om iemand van dienst te zijn. Niet om ongeïnteresseerd rond te lopen en af en toe wat eten en drinken op een tafel te kwakken.quote:Op maandag 27 juli 2015 14:01 schreef MutedFaith het volgende:
[..]
Je bent gast of je bent t niet. Blijkbaar ben je in een restaurant dus gewoon klant, of dat nou lomp klimkt of niet.
En klanten zijn er om geld aan te verdienen. Niet om je door rond te laten commanderen en uit te laten kafferen.
Als de manier waarop die mensen hun werk doen je niet aanstaat, dan ga je toch lekker ergens anders eten.
Iwanius, ben jij het?quote:Op maandag 27 juli 2015 19:52 schreef pietbier het volgende:
En inderdaad ga ik lekker ergens anders eten als ik in een restaurant geweest ben en de "manier van werken" staat me niet aan. Helaas kun je dat van tevoren niet zien...
Staat dat ergens beschreven in een boekje van die four-in-hand of is dat eigen aversie??quote:Op maandag 27 juli 2015 03:09 schreef pietbier het volgende:
Ook nog eens alle etiquette aan zijn laars lapt en niet eens de moeite heeft genomen om zijn overhemd te strijken, zijn stropdas correct te knopen (geen four-in-hand!)
Van der Valk Maastricht: met handschoenen aan een vieze lepel op tafel leggen... Dat geeft overduidelijk aan dat het om de show draait, en niets anders.quote:Op zaterdag 25 juli 2015 12:21 schreef MevrouwPuff het volgende:
Een glas dat niet goed schoon was. Er kwam wel een 'u krijgt een nieuwe', maar ze was niet verbaasd en er kwam geen excuses. Ik verwacht eigenlijk overal wel een excuses bij onvoldoende hygiene.
Oh, je hebt het dus van geen vreemde!quote:Op maandag 27 juli 2015 16:19 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Sommige mensen...
Als klein pietje in restaurant met de familie
Kelner komt bestelling op nemen
Ma: wat wil je drinken?
Chocomel
Ma: JIJ KRIJGT GEEN CHOCOMEL BIJ JE ETEN DAT PAST NIET
Zelfde verhaal met wat je wilde eten, mocht helemaal niet kiezen
quote:Op maandag 27 juli 2015 22:16 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Oh, je hebt het dus van geen vreemde!
Ken mensen die daar gewerkt hebben, die deden wedstrijdjes wie het langste met een appelmoeskers konden doenquote:Op maandag 27 juli 2015 21:17 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Van der Valk Maastricht: met handschoenen aan een vieze lepel op tafel leggen... Dat geeft overduidelijk aan dat het om de show draait, en niets anders.
de jeugd van tegenwoordig is al zo oud als ten tijde van plato.quote:Op maandag 27 juli 2015 03:09 schreef pietbier het volgende:
Etiquette, dat gaat hetzelfde lot tegemoet als normen en waarden.
Verslonsd en vergane glorie.
En dat allemaal doordat de jeugd zich als een stel arrogante debieltjes opstelt omdat ze denken alles te weten en te bepalen. En niemand zegt er meer wat van omdat we te druk zijn met ons "sociale netwerk" op internet. Hiërarchie bestaat niet meer. Vroeger had je respect voor oudere mensen, die sprak je met u aan. Tegenwoordig is iedereen maar "je" en "jij" en krijg je een grote bek als je ergens iets van zegt.
(Tegen een jochie van net 20 in de supermarkt) "Pardon meneer, zou ik er even langs mogen?"
Hij: "Loop effe om gozer, we zijn aan het praten man".
*ROS-RAM-RINKEL* en ik ben erlangs. En dan 1 woeste blik die kant op en je hebt 2 bange jochies. Alsof je in de rimboe als opperaap je tanden moet laten zien en op je borst moet roffelen om respect te krijgen.
En zo gaat 't helaas overal. Alsof de evolutie is omgekeerd. Jongeren die zich steeds dommer gedragen, praten alsof ze halve marokkaantjes zijn die amper Nederlands kunnen, en dat moet dan stoer zijn. Of nog erger, die straattaal van ze....
"Ey swa, zit ik in me osso te tjappen, komt de popo me halen"
Dan ga je naar een fatsoenlijke tent om, zoals ik al eerder zei, in de watten gelegd te worden door iemand die zijn vak verstaat, en word je geconfronteerd met zo'n hersenloos losertje die zijn telefoon belangrijker vindt dan jou als gast. Ook nog eens alle etiquette aan zijn laars lapt en niet eens de moeite heeft genomen om zijn overhemd te strijken, zijn stropdas correct te knopen (geen four-in-hand!) en die 16 haren van zijn bek af te scheren!
En aan het einde van de avond, bij het afrekenen, vindt meneer dat je 'm niet genoeg fooi geeft, dus dan wenst hij je niet eens een prettige avond en de deur kun je zelf open houden, want meneertje is zijn fooi al uit de kassa aan het vissen.
Och praat me niet van die onzin. Er wordt hier geschreven alsof de gast zich maar in den minne moet schikken. Flikker op zeg, je betaalt grof geld voor een dienst. Niet voor alleen het eten. Anders had je naar een buffet moeten gaan. Dan kun je lekker je eigen eten opscheppen.
Waarom zou ik meer betalen voor eten dan ik in de winkel zou doen? Omdat een kok het gemaakt heeft? Nou, dat kan ik ook prima. Omdat ik graag ergens anders wil eten? Dan ga ik wel bij familie op bezoek en kook ik daar een maaltijd. Omdat ik graag veel betaal voor mijn eten? NATUURLIJK NIET!
Ik wil een beleving.
Wel met de kanttekening dat in een aantal restaurants het eten van een dusdanig niveau is, dat ik dat zelf ook niet kan bereiden, maar in die restaurants is de service ook van een kwaliteit die je ervan mag verwachten.
quote:Op maandag 27 juli 2015 23:04 schreef pietbier het volgende:
Nogmaals, je hoeft niemand rond te commanderen. Dat is wel het allerlaatste dat ik zal doen.
Maar als de bediende zich ook dienstbaar opstelt, en zijn best doet om je te verwennen, dan is dat toch niet teveel gevraagd? Daar betaal je immers voor.
Enneh, die four-in-hand...
Dat is een heel simpele knoop die prima toepasbaar is bij een dikke stropdas, maar erg goedkoop staat bij een wat dunnere, goedkope stropdas (zoals in bijna alle gevallen in de horeca). En vaak ook slordig geknoopt, nooit meer losgehaald en zwaar in de knel getrokken.
Zonde.
Wel prachtig om te zien dat je mijn frustratie in een bericht en het taalgebruik weet te benutten om even een tikje proberen uit te delen
Heerlijk.
een stropdas is helemaal fout in de horeca hoor. Hangt zomaar overal in. Vandaar dat een strikje beter isquote:Op maandag 27 juli 2015 23:04 schreef pietbier het volgende:
Nogmaals, je hoeft niemand rond te commanderen. Dat is wel het allerlaatste dat ik zal doen.
Maar als de bediende zich ook dienstbaar opstelt, en zijn best doet om je te verwennen, dan is dat toch niet teveel gevraagd? Daar betaal je immers voor.
Enneh, die four-in-hand...
Dat is een heel simpele knoop die prima toepasbaar is bij een dikke stropdas, maar erg goedkoop staat bij een wat dunnere, goedkope stropdas (zoals in bijna alle gevallen in de horeca). En vaak ook slordig geknoopt, nooit meer losgehaald en zwaar in de knel getrokken.
Zonde.
Wel prachtig om te zien dat je mijn frustratie in een bericht en het taalgebruik weet te benutten om even een tikje proberen uit te delen
Heerlijk.
52?quote:
of met dasspeld. Maar dat vind ik ook foutquote:
En een giletje dan?quote:Op dinsdag 28 juli 2015 00:20 schreef Ole het volgende:
[..]
een stropdas is helemaal fout in de horeca hoor. Hangt zomaar overal in. Vandaar dat een strikje beter is
toevallig zit ik nu in een tent waar de barmannen een gillet aan hebben. Alleen drank hier. Maar dat kan inderdaad prima. Zal proberen foto te plaatsenquote:
Ik bedoelde "studenten die niks om hun vak geven" dan ook heel bewust als een geheel. Er zijn veel studenten die met passie en hart in de horeca werken. Enkele daarvan mag ik mijn collega noemen.quote:Op maandag 27 juli 2015 09:57 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Hier in Groningen heb je heel veel studenten in de bediening, in restaurants tot pak hem beet 50 euro is dat heel normaal. Ik heb daar geen problemen mee, zolang ze hun rol maar verstaan en beseffen dat ze het vak niet verstaan. Als ze goed het oog erin hebben, een gastvriendelijke houding hebben en niet doen alsof ze wel het hele vak beheersen is er niets aan de hand.
Ik weet niet waar je woont, maar dit kom ik nooit tegen.quote:Op maandag 27 juli 2015 03:09 schreef pietbier het volgende:
Etiquette, dat gaat hetzelfde lot tegemoet als normen en waarden.
Verslonsd en vergane glorie.
En dat allemaal doordat de jeugd zich als een stel arrogante debieltjes opstelt omdat ze denken alles te weten en te bepalen. En niemand zegt er meer wat van omdat we te druk zijn met ons "sociale netwerk" op internet. Hiërarchie bestaat niet meer. Vroeger had je respect voor oudere mensen, die sprak je met u aan. Tegenwoordig is iedereen maar "je" en "jij" en krijg je een grote bek als je ergens iets van zegt.
(Tegen een jochie van net 20 in de supermarkt) "Pardon meneer, zou ik er even langs mogen?"
Hij: "Loop effe om gozer, we zijn aan het praten man".
*ROS-RAM-RINKEL* en ik ben erlangs. En dan 1 woeste blik die kant op en je hebt 2 bange jochies. Alsof je in de rimboe als opperaap je tanden moet laten zien en op je borst moet roffelen om respect te krijgen.
En zo gaat 't helaas overal. Alsof de evolutie is omgekeerd. Jongeren die zich steeds dommer gedragen, praten alsof ze halve marokkaantjes zijn die amper Nederlands kunnen, en dat moet dan stoer zijn. Of nog erger, die straattaal van ze....
"Ey swa, zit ik in me osso te tjappen, komt de popo me halen"
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |