abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_154620709
Naar aanleiding van CUL / Van sterrentent tot snackbar, waar heb jij gegeten? #17 Rotturdamm en de nodige discussie die daaruit voortkomt zo nu en dan, vraag ik me af wat er nou van de medewerkers of de gasten verwacht mag worden.
In hoeverre mag je de prijs als excuus aanhouden om bepaalde service wel of niet te leveren? Waar ga je meteen zitten, waar wacht je tot een tafel aangeboden wordt?

Van een smalend lachje op het antwoord dat iemand zijn vlees 'done' wil hebben tot klagen over een haar tussen een broodje dat al opgegeten was.

TS begint:
Een glas dat niet goed schoon was. Er kwam wel een 'u krijgt een nieuwe', maar ze was niet verbaasd en er kwam geen excuses. Ik verwacht eigenlijk overal wel een excuses bij onvoldoende hygiene.
Een 8-jarige puff schoot een stukje kip van haar saté in de vensterbank in een chinees restaurant. Ik durfde het niet te zeggen, maar mn ouders ook niet. Mag een gast er een troep van maken, of wordt op zijn minst verwacht dat dit aangegeven wordt?
pi_154620830
Ja, ze hoort excuus aan te bieden voor een smerig glas maar hoeveel meerwaarde heeft dit werkelijk? Kleine kans dat zij dit glas heeft schoon gemaakt.

Maar inderdaad correcter zou zijn geweest; Excuus/Sorry, ik zal een nieuw glas voor U halen.

Mag een gast er een troep van maken? Wat is dat nu voor een vreemde vraag? Nee natuurlijk mag een gast dit niet en ouders zijn verantwoordelijk voor hun kinderen.
  zaterdag 25 juli 2015 @ 12:37:02 #3
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_154620984
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2015 12:28 schreef Kandijfijn het volgende:
Ja, ze hoort excuus aan te bieden voor een smerig glas maar hoeveel meerwaarde heeft dit werkelijk? Kleine kans dat zij dit glas heeft schoon gemaakt.

Maar inderdaad correcter zou zijn geweest; Excuus/Sorry, ik zal een nieuw glas voor U halen.

Mag een gast er een troep van maken? Wat is dat nu voor een vreemde vraag? Nee natuurlijk mag een gast dit niet en ouders zijn verantwoordelijk voor hun kinderen.
Dat maakt natuurlijk niet zoveel uit. Op het moment dat zij jou bedient, vertegenwoordigt ze het restaurant en is het gepast om (uit naam van dat restaurant) je excuses aan te bieden voor een door dat restaurant gemaakte fout. In dit geval een glas dat niet schoon is.

Als andere gasten last krijgen van het gedrag van kinderen, vind ik dat het personeel best op een nette manier aan de ouders kan vragen om er wat beter op te letten. Eventueel met een alternatief.

En een sigaar uitdrukken in het restant van je gerecht lijkt me dan weer typisch iets wat niet hoort.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_154621025
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2015 12:37 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dat maakt natuurlijk niet zoveel uit. Op het moment dat zij jou bedient, vertegenwoordigt ze het restaurant en is het gepast om (uit naam van dat restaurant) je excuses aan te bieden voor een door dat restaurant gemaakte fout. In dit geval een glas dat niet schoon is.

Als andere gasten last krijgen van het gedrag van kinderen, vind ik dat het personeel best op een nette manier aan de ouders kan vragen om er wat beter op te letten. Eventueel met een alternatief.

En een sigaar uitdrukken in het restant van je gerecht lijkt me dan weer typisch iets wat niet hoort.
Dat laatste komt me bekend voor :D
pi_154621038
quote:

[..]

Maar gelukkig mag je niet meer roken in de meeste horeca-gelegenheden. Dus dat is hopelijk een zeldzaam fenomeen.
Professioneel gifmenger.
pi_154621048
quote:

[..]

Ow eens hoor maar het is allemaal zo'n zinloos toneelstukje. Persoonlijk verwacht ik een nieuw glas geen excuses.
pi_154621066
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2015 12:42 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Ow eens hoor maar het is allemaal zo'n zinloos toneelstukje. Persoonlijk verwacht ik een nieuw glas geen excuses.
Ik hecht eraan als gast/klant behandeld te worden. Doe mij dat 'toneelstukje' er maar bij. ^O^
Professioneel gifmenger.
  zaterdag 25 juli 2015 @ 12:44:51 #8
346939 Janneke141
pi_154621090
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 juli 2015 12:43 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

Ik hecht eraan als gast/klant behandeld te worden. Doe mij dat 'toneelstukje' er maar bij. ^O^
Precies, zo denk ik er ook over. Natuurlijk gaat je eten of drankje er niet anders van smaken, maar horecabezoek draait dan ook niet alleen om consumptie maar ook om beleving. In een supermarkt ben je klant. In een restaurant gast.
pi_154621105
quote:

[..]

Zo dacht ik ook inderdaad.
quote:
in mijn geval had - behalve onze tafel - niemand het gemerkt. Jouw (terechte!) opmerking slaat denk ik meer op geluidsoverlast? Ik zou inderdaad wel willen dat medewerkers een gast met herriemakers aanspreken, maar ik kan me voorstellen dat niet elk restaurant uitgerust is op kinderen (juist niet), dus wat is dan het alternatief? Je wil uitzetten voorkomen lijkt me.
quote:
Dat staat buiten kijf. Wel vraag ik me nog steeds af wat maakte dat ie dìt nodig achtte.
pi_154621129
Onafhankelijk van de prijs hoort de zaak (inclusief glazen) schoon te zijn. En als er niemand is om je welkom te heten en te placeren zoek je zelf een plekje, moeten e maar opletten.

Sowieso is de bedoeling dat je als gast wordt behandeld. Correct, vriendelijk en redelijk.
Whatever...
pi_154621135
Jemig, ik zat dat linkje van dat broodje te bekijken :{
Het was beter geweest als de medewerkster van het terras het filmpje gelijk had gewist toen ze de tel afpakte.
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
pi_154621136
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 juli 2015 12:43 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

Ja veel mensen hechten daar veel waarde aan, ik zou ook zonder schroom excuses aanbieden hoor dat is vrijwel een automatisme. Maar als gast zou ik mezelf er geen seconde druk om kunnen maken eigenlijk. Misschien was dat meisjes wel heel erg druk in haar hoofd en was net aan het nadenken als ze tafel 5 en 7 al uit had gevraagd. Moment afgeleid jij meldt dat je glas vies is en zij gaat direct een glas pakken terwijl ze nog in gedachten is.

Kort gezegd: Excuses dienen gemaakt te worden maar ik kan me niet voorstellen dat je er langer dan 1,5 seconde bij stil staat.
pi_154621138
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 juli 2015 12:45 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

Zo dacht ik ook inderdaad.

[..]

in mijn geval had - behalve onze tafel - niemand het gemerkt. Jouw (terechte!) opmerking slaat denk ik meer op geluidsoverlast? Ik zou inderdaad wel willen dat medewerkers een gast met herriemakers aanspreken, maar ik kan me voorstellen dat niet elk restaurant uitgerust is op kinderen (juist niet), dus wat is dan het alternatief? Je wil uitzetten voorkomen.
[..]

Dat staat buiten kijf. Wel vraag ik me nog steeds af wat maakte dat ie dìt nodig achtte.
[/quote]
Misschien had ie al drie keer om een asbak gevraagd?
Of misschien was ie gewoon lomp...
Professioneel gifmenger.
pi_154621167
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2015 12:47 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Ja veel mensen hechten daar veel waarde aan, ik zou ook zonder schroom excuses aanbieden hoor dat is vrijwel een automatisme. Maar als gast zou ik mezelf er geen seconde druk om kunnen maken eigenlijk. Misschien was dat meisjes wel heel erg druk in haar hoofd en was net aan het nadenken als ze tafel 5 en 7 al uit had gevraagd. Moment afgeleid jij meldt dat je glas vies is en zij gaat direct een glas pakken terwijl ze nog in gedachten is.

Kort gezegd: Excuses dienen gemaakt te worden maar ik kan me niet voorstellen dat je er langer dan 1,5 seconde bij stil staat.
Zulke afwezigheid/ haast is voor mij een reden daar niet meer terug te komen.
Professioneel gifmenger.
pi_154621212
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 juli 2015 12:48 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

Zulke afwezigheid/ haast is voor mij een reden daar niet meer terug te komen.
Jij komt niet meer omdat een meisje vergeet haar excuses te maken voor een vies glas? Terwijl ze direct een schone neer zet?
pi_154621214
Afknapper vind ik ook als ze ruim voor tijd zeggen dat je dan en dan je laatste gerecht kan bestellen (voornamelijk bij sushischuren). Ja, ik snap dat het druk is en ja ik snap dat het tafeltje na mij ook weer gereserveerd is. Maar om me ruim voor tijd hiermee lastig te vallen vind ik erg vervelend en klantonvriendelijk. Net alsof ze je snel weg willen hebben.
pi_154622077
Klanten zijn de enigste inkomsten en daar moeten ze zuinig op zijn.
pi_154622288
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2015 13:30 schreef hoas het volgende:
Klanten Gasten zijn de enigste inkomsten en daar moeten ze zuinig op zijn.
Hoeren hebben klanten, wij hebben gasten ;)
pi_154622368
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2015 12:50 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Jij komt niet meer omdat een meisje vergeet haar excuses te maken voor een vies glas? Terwijl ze direct een schone neer zet?
Ik kom niet terug als ik mij geen gast voel.

Dan ga ik liever naar een gastvrije gelegenheid. O+ Daar waar men tijd en aandacht heeft (en dat mag je best terug zien op de rekening, dat is geen probleem).
Professioneel gifmenger.
pi_154622503
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2015 12:50 schreef Sunshine1982 het volgende:
Afknapper vind ik ook als ze ruim voor tijd zeggen dat je dan en dan je laatste gerecht kan bestellen (voornamelijk bij sushischuren). Ja, ik snap dat het druk is en ja ik snap dat het tafeltje na mij ook weer gereserveerd is. Maar om me ruim voor tijd hiermee lastig te vallen vind ik erg vervelend en klantonvriendelijk. Net alsof ze je snel weg willen hebben.
Dat vraag ik me dus af, als je dan bij zo'n tent komt is dat blijkbaar gebruikelijk, is het dan aanpassen of wegwezen?
  zaterdag 25 juli 2015 @ 13:58:22 #21
346939 Janneke141
pi_154622676
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 juli 2015 13:49 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

Dat vraag ik me dus af, als je dan bij zo'n tent komt is dat blijkbaar gebruikelijk, is het dan aanpassen of wegwezen?
Die all-you-can-eat-hutten zijn in feite prijsvechters. Dat heeft gevolgen voor de service, en ze moeten om nog geld te verdienen alles ook wel dubbel bezetten, in ieder geval in het weekend. Ik denk dat dat inderdaad een gevalletje take it or leave it is - en ik leave it. Behalve pannenkoekenhuizen...
pi_154623154
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2015 13:58 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Die all-you-can-eat-hutten zijn in feite prijsvechters. Dat heeft gevolgen voor de service, en ze moeten om nog geld te verdienen alles ook wel dubbel bezetten, in ieder geval in het weekend. Ik denk dat dat inderdaad een gevalletje take it or leave it is - en ik leave it. Behalve pannenkoekenhuizen...
Die vind ik dan weer vreselijk. Vooral die waar de kindjes muntjes krijgen om rotzooi van te kopen. Alsof je ze speed geeft. Pannenkoekenhuis amelisweerd vind ik dan wel weer prima.
pi_154623999
Dat van die kinderen is ronduit aso :')
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_154625340
Maar ik snap het gevalletje kip in de vensterbank niet. Waarom moet je dat tegen het personeel zeggen? Je pakt een servetje en je maakt het zelf schoon. Of je kind. Om vervolgens tegen je kind te zeggen dat dat thuis niet mag dus ergens anders ook niet.
pi_154626584
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2015 15:35 schreef Sunshine1982 het volgende:
Maar ik snap het gevalletje kip in de vensterbank niet. Waarom moet je dat tegen het personeel zeggen? Je pakt een servetje en je maakt het zelf schoon. Of je kind. Om vervolgens tegen je kind te zeggen dat dat thuis niet mag dus ergens anders ook niet.
Ga je dat zeggen tegen het kind van een andere gast? Want daar ging het volgens mij om. ;)
Want als het je eigen kind is lijkt het me logisch dat je dat zelf oplost, en daar het personeel niet voor nodig hebt.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_154626768
En tja... wat is goede service?
Ik betaal voor goed bereid eten, als ik daarin wensen aangeef en men zegt toe dat dat gebeurt dan verwacht ik dat daarmee rekening gehouden wordt.
Soms smaakt iets anders of is op een andere wijze bereid dan ik had verwacht. Dan zal ik niet snel het restaurant erop aankijken, tenzij het echt niet eetbaar is.

Qua service ligt het aan het etablissement. Ik verwacht gehoord en gezien te worden als gast, maar dat maakt mij nog niet het prinsesje van de zaak. Ik wil best even wachten op service, andere klanten hebben er ook recht op.

Maar ik vind het slechte service als ik tien minuten moet seinen naar het personeel als ik bij voorbeeld de rekening wil.
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_154627614
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 juli 2015 16:13 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Ga je dat zeggen tegen het kind van een andere gast? Want daar ging het volgens mij om. ;)
Want als het je eigen kind is lijkt het me logisch dat je dat zelf oplost, en daar het personeel niet voor nodig hebt.
Oh zo :') Nee, dan ist een ander verhaal. Ik zou het dan voor me houden. Niet mijn zaak.
pi_154627630
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 juli 2015 16:13 schreef Cat22 het volgende:

[..]

TS heeft het over een 8-jarige puff, gezien haar gebruikersnaam ga ik er dan vanuit dat het om haarzelf gaat. Maar misschien heb ik het mis, want ik snap ook niet echt waarom de ouders het dan niet gewoon zelf zouden opruimen
pi_154627749
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2015 16:42 schreef gelestipjes het volgende:

[..]

TS heeft het over een 8-jarige puff, gezien haar gebruikersnaam ga ik er dan vanuit dat het om haarzelf gaat. Maar misschien heb ik het mis, want ik snap ook niet echt waarom de ouders het dan niet gewoon zelf zouden opruimen
Ja, ik las het stukje terug onder het mom van ben ik nou gek? Maar er staat idd een 8 jarige puff.
  zaterdag 25 juli 2015 @ 16:48:38 #30
5537 HighLander
Insane in the birdbrain
pi_154627797
dus je wil een sorry, wetende dat het meer een formaliteit is dan oprecht gemeend?
O really? And why would I care?
000000000010000000000/100101101011110100000/011010011111001110001/110100101101010001001/000011000100101011000/ [2/3]
  zaterdag 25 juli 2015 @ 16:54:55 #31
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_154627954
quote:
5s.gif Op zaterdag 25 juli 2015 12:21 schreef MevrouwPuff het volgende:
Een glas dat niet goed schoon was. Er kwam wel een 'u krijgt een nieuwe', maar ze was niet verbaasd en er kwam geen excuses. Ik verwacht eigenlijk overal wel een excuses bij onvoldoende hygiene.
Ik zou waarschijnlijk eerder even het glas schoon poetsen met het servet dan er iemand bijhalen.
Of het moet echt een heel smerig glas zijn. Een haar in mijn eten haal ik eruit en gooi op de grond. Een graatje leg ik op de rand van mijn bord. Ik vind het de discussie of het klagen allemaal niet waard. Shit happens.

Verder boeit het me eigenlijk niet zo heel erg als iemand geen excuses aanbiedt, maar vind het wel fijn als ze dat wel doen. En ik vind het ook fijn dat in de uitzonderlijke gevallen dat ik wel een keer mijn beklag doe daar ook iets mee gedaan wordt.

Verder vind ik het meestal alleen maar vermakelijk om te zien hoe "fout" personeel bezig is. Gedrag dat niet kan, veel te jofiaal of weet gewoon onhandig. Een vies tafeltje boeit me ook niet, of ik vraag of ze 'm schoon willen maken of ik offer er weer een servetje aan op. Ik vind het allemaal niet zo belangrijk, zolang mijn eten maar lekker is!!!
  zaterdag 25 juli 2015 @ 16:59:50 #32
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_154628061
Grotendeels eens met RobinOok, maar een haar in mijn eten of een vies glas meld ik wel. Een nieuw glas of maal vind ik dan weer overbodig.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_154628081
Niet alert en ongeïnteresseerd personeel stoort me het meest. Zowel in de keuken als in de bediening.

Ik hecht daarbuiten weinig aan formaliteiten en aan hoe het hoort.

Er kan altijd iets misgaan, als dat goed opgepakt en opgelost wordt, niets aan de hand.

Als gast zal ik me altijd aanpassen aan de tent waar ik ben. Qua gedrag, maar ook qua verwachting. Zal niet snel maar verwachten dat iedereen zich schikt naar mijn pedante willetje omdat ik de betalende gast ben.

Als ik mensen bij mij te gast heb verwacht ik ook dat ze zich niet zo gedragen.

Absoluut anders dan jn de horeca, maar je onfatsoenlijk gedragen omdat je een zak geld meebrengt maakt je precies dat, onfatsoenlijk.
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
  zaterdag 25 juli 2015 @ 17:53:06 #34
5537 HighLander
Insane in the birdbrain
pi_154629047
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 juli 2015 16:59 schreef Copycat het volgende:
Grotendeels eens met RobinOok, maar een haar in mijn eten of een vies glas meld ik wel. Een nieuw glas of maal vind ik dan weer overbodig.
polonaise ook wel eens.
Sommige mensen kunnen overal een probleem van maken.
Beetje hetzelfe type volk wat een NS medewerker uitkaffert op een station voor vertraging als er iemand voor de trein gesproken is.
Glijdende schaal naar amerikaanse praktijken om dingen gratis te krijgen.

Afgezien daarvan.. hoe het moet...
Ik vind in horeca een vriendelijke dienstverlening het belangrijkste, hoeft niet al te formeel, maar netjes en vriendelijk is een kleine moeite.
O really? And why would I care?
000000000010000000000/100101101011110100000/011010011111001110001/110100101101010001001/000011000100101011000/ [2/3]
  zaterdag 25 juli 2015 @ 18:08:10 #35
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_154629335
Over hoe het moet. Ik at ooit bij een 2 sterren restaurant en ik vroeg blijkbaar nogal vaak "pardon, wat zei je precies?" tegen de ober en "kunt u dat nog eens herhalen" (ik ben namelijk een beetje doof en de ene persoon versta ik slechter dan de ander) waarop mijnheer de ober mij toebijt "een sauuuhhsss van schaaahhhl en scheeehhhhlp dierrrrrtjuhs". Met de staccatie van een dove. Tsja, dan sta je ook even met je mond vol tanden. Ik tenminste.... Ik kan eigenlijk nog steeds niet helemaal geloven dat dit echt gebeurd is....
  zaterdag 25 juli 2015 @ 18:43:41 #36
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_154630010
Dat is wel heel grof!

Heb je er, nadat je ietwat van de verbijstering bekomen was, nog wel wat van gezegd?

Ik vind oprechte vriendelijkheid en alertheid erg belangrijk. Ongeïnteresseerd personeel dat alleen met zichzelf bezig is en niet alert is op de gast, vind ik een ergernis.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_154634477
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2015 18:08 schreef RobinOok het volgende:
Over hoe het moet. Ik at ooit bij een 2 sterren restaurant en ik vroeg blijkbaar nogal vaak "pardon, wat zei je precies?" tegen de ober en "kunt u dat nog eens herhalen" (ik ben namelijk een beetje doof en de ene persoon versta ik slechter dan de ander) waarop mijnheer de ober mij toebijt "een sauuuhhsss van schaaahhhl en scheeehhhhlp dierrrrrtjuhs". Met de staccatie van een dove. Tsja, dan sta je ook even met je mond vol tanden. Ik tenminste.... Ik kan eigenlijk nog steeds niet helemaal geloven dat dit echt gebeurd is....
ohhh man. echt niet netjes.

doet me denken aan iets dat ik eens meemaakte (als 17-jarige werkend in een toffe strandtent); ik hoor een stuk minder met 1 van mijn 2 oren. als het flink waait op het strand, hoor je dus vooral een hoop wind, tenzij je vlak naast iemand staat. ik liep met een paar koffie het terras op, maar de vrouw van wie de bestelling was, was intussen het halve terras over verhuisd tussen haar bestelling en het brengen... de drankjes waren ook opgenomen door een collega, dus ik wist niet hoe de gasten eruit zagen. toen heeft ze dus enorm lopen schreeuwen vanaf de andere kant van het terras, (tegen de wind in :') ), en toen ik er na een minuut of wat achter kwam dat de koffie voor haar was (netjes geexcuseerd etc), beet ze me snoeihard toe 'jezus, je bent zeker doof of zo'. toen zei ik 'helaas wel, aan 1 oor' en toen zei ze 'ja, dat dacht ik al, niet normaal zeg.'

ik met mijn pubergevoelens zo :{ ;( :o
pi_154634869
quote:
Hoe hoort het eigenlijk in de horeca?
Als er op een bierglas een opdruk staat dan hoort deze naar mij toegedraaid te worden.

Hier in de kroeg is dat ook standard practice (doodnormaal bruin café), dus in een tent waar ik met 100 euro voor 2 man niet klaar ben verwacht ik dat ook.

Klaarblijkelijk vinden een hoop mensen van niet. Het is zelfs zo dat het me opvalt als het ergens wél gebeurd.

Maargoed, ik heb niet zo een dure smaak en mijn vriendin ook niet, dus heel erg sjiek gaan we eigenlijk nooit eten. Denk dat zo rond de 100 euro voor twee man wel een beetje het max is wat we uitgeven; maargoed, als het hier in de kroeg kan dan moet dat ook kunnen bij het eten vind ik.

:)
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_154636110
Ik ben doorgaans best makkelijk en snel tevreden en mensen kunnen fouten maken, ook daar heb ik alle begrip voor. Maar als mijn port naar azijn smaakt en ik dat aangeef na 1 klein slokje, dan verwacht ik niet dat die port vervolgens wel op de rekening staat :? Overigens ook geen excuses, niets, eerder een zucht en een geïrriteerde blik...
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_154636237
quote:
15s.gif Op zaterdag 25 juli 2015 18:43 schreef Copycat het volgende:
Ik vind oprechte vriendelijkheid en alertheid erg belangrijk. Ongeïnteresseerd personeel dat alleen met zichzelf bezig is en niet alert is op de gast, vind ik een ergernis.
Vorig jaar in een restaurant gegeten met mijn moeder en ik keek mijn ogen uit! Veel te veel (heel jong) personeel dat vooral met elkaar en de mobiele telefoon bezig was :o Mensen probeerden te seinen, stonden te wachten etc en die jongelui maar vrolijk met elkaar kletsen. Dat was toen eigenlijk wel vermakelijk, maar als eigenaar zou ik daar echt helemaal niet blij mee zijn geweest.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_154636280
Wat vinden jullie van katten in een café die over de bar lopen en aandacht vragen van klanten?
Ik vind het namelijk helemaal niks. Ik kom voor de gezelligheid en niet voor de kat.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_154636404
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2015 23:24 schreef Sigaartje het volgende:
Wat vinden jullie van katten in een café die over de bar lopen en aandacht vragen van klanten?
Ik vind het namelijk helemaal niks. Ik kom voor de gezelligheid en niet voor de kat.
En een kat is niet gezellig? :D
Je zou mij willen zijn gladde sales boy en na het werk crimi
pi_154636414
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2015 23:30 schreef MrSalazar het volgende:

[..]

En een kat is niet gezellig? :D
Nee
  zaterdag 25 juli 2015 @ 23:31:44 #44
346939 Janneke141
pi_154636449
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2015 23:24 schreef Sigaartje het volgende:
Ik vind het vooral onhygiënisch.
pi_154636478
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2015 23:30 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Nee
-O-
Professioneel gifmenger.
pi_154636501
Ik ben wel een poes-liefhebber maar ik hou niet van katten.
pi_154636527
Maar katten houden wel van mij, ongelooflijk maar waar. En ze vinden me nog leuk ook.
pi_154636682
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2015 18:08 schreef RobinOok het volgende:
Wtf? Heb je de volgende dag de eigenaar gebeld? Of in ieder geval contact met ze opgenomen? Als ik zo iets zou horen (en als het gebeurd dan hoor ik het graag) zou ik desbetreffende direct op non-actief zetten totdat we een gesprek hebben gehad en je etentje aanbieden om te laten zien dat we ons wel kunnen gedragen.

Paar van dit soort verhalen in de wereld over een restaurant kunnen echt heel erg naar uitvallen ;(
  zondag 26 juli 2015 @ 00:23:45 #49
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_154637400
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2015 23:43 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Wtf? Heb je de volgende dag de eigenaar gebeld? Of in ieder geval contact met ze opgenomen? Als ik zo iets zou horen (en als het gebeurd dan hoor ik het graag) zou ik desbetreffende direct op non-actief zetten totdat we een gesprek hebben gehad en je etentje aanbieden om te laten zien dat we ons wel kunnen gedragen.

Paar van dit soort verhalen in de wereld over een restaurant kunnen echt heel erg naar uitvallen ;(
Nope. Niks. Ik ga uit van een misplaatst gevoel van "grapje kunnen maken". Ik heb mijn hele leven al dan mensen menen zich dingen te kunnen permiteren bij mij. Ik straal iets uit, denk ik. Normaal gesproken, als mensen over een grens gaan bijt ik wel van me af.

Ik heb er ook niks aan overgehouden. En heb ook niet aan mijzelf getwijfeld, zoals NoraLyz. Alleen aan hem. :-)
Maar raar blijft het.

En ik weet dat zulke verhalen niet leuk zijn voor een restaurant. Vandaar dat ik er niet bij zeg waar het was. Want het was denk ik echt gewoon 1 ober die een slechte afweging maakte. Of misschien was het ook wel een zak, kan ook. Maar ik heb niet de behoefte dat hij omwille van mij op zijn kloten krijgt. Dat laat ik aan anderen over. Want als hij vaker zoiets zou flikken zal hij vast wel eens tegen iemand aanlopen die het er niet bij laat zitten.
pi_154637674
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2015 00:23 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Nope. Niks. Ik ga uit van een misplaatst gevoel van "grapje kunnen maken". Ik heb mijn hele leven al dan mensen menen zich dingen te kunnen permiteren bij mij. Ik straal iets uit, denk ik. Normaal gesproken, als mensen over een grens gaan bijt ik wel van me af.

Ik heb er ook niks aan overgehouden. En heb ook niet aan mijzelf getwijfeld, zoals NoraLyz. Alleen aan hem. :-)
Maar raar blijft het.

En ik weet dat zulke verhalen niet leuk zijn voor een restaurant. Vandaar dat ik er niet bij zeg waar het was. Want het was denk ik echt gewoon 1 ober die een slechte afweging maakte. Of misschien was het ook wel een zak, kan ook. Maar ik heb niet de behoefte dat hij omwille van mij op zijn kloten krijgt. Dat laat ik aan anderen over. Want als hij vaker zoiets zou flikken zal hij vast wel eens tegen iemand aanlopen die het er niet bij laat zitten.
Dan zijn jij en ik toch wel iets anders ik had hem waarschijnlijk aan zijn oren naar buiten getrokken of mijn spullen gepakt en per direct vertrokken.

Iemand kleineren vanwege een handicap. Sorry dan moet je echt een ander vak gaan zoeken
pi_154638157
Och nee, mensen die pilsener biertje noemen.
Tutoyeren bij binnenkomst terwijl je bijna hun opa had kunnen zijn.
Eten van links serveren.
Borden stapelen aan tafel.
Bestek op je schoot laten vallen en dan schamper lachen, geen sorry of weet ik het wat, maar jou wel met een bevlekte broek achterlaten.
In het eerste uur 3x per 5 minuten vragen of je wat te drinken wilt, maar als het hoofdgerecht er is, dan kun je fluiten naar service, letterlijk.
Eten op, geen service meer krijgen. Alles wat nieuw binnenkomt, krijgt voorrang maar moet wel in de lounge wachten omdat jij niets te zuipen krijgt. Sneeuwbaleffect.
Bij het opnemen van de order, de man eerst aanspreken en aan blijven kijken.
Geen idee hebben wat medium rare is, en over saignant nog maar te spreken :P
In delen uitserveren...
Een verkeerde bestelling aan jouw tafel uitserveren, weer meenemen en de persoon zó laat zijn bestelling geven dat de overige disgenoten hun maal al verorberd hebben.

Ik kan nog wel uren doorgaan.
pi_154638443
Ik vind het toch altijd een raadsel waarom veel mensen zoveel waarde hechten aan excuses. Neem een klacht liever serieus en zorg dat het niet meer voor komt. Aan excuses heb je helemaal niks.
pi_154639509
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2015 01:13 schreef pietbier het volgende:
Eten van links serveren.
Bestek op je schoot laten vallen en dan schamper lachen, geen sorry of weet ik het wat, maar jou wel met een bevlekte broek achterlaten.
In het eerste uur 3x per 5 minuten vragen of je wat te drinken wilt, maar als het hoofdgerecht er is, dan kun je fluiten naar service, letterlijk.
Eten op, geen service meer krijgen. Alles wat nieuw binnenkomt, krijgt voorrang maar moet wel in de lounge wachten omdat jij niets te zuipen krijgt. Sneeuwbaleffect.
In delen uitserveren...
Een verkeerde bestelling aan jouw tafel uitserveren, weer meenemen en de persoon zó laat zijn bestelling geven dat de overige disgenoten hun maal al verorberd hebben.

Precies.

In een professioneel horecabedrijf moet omzet worden gemaakt want er moeten salarissen worden uitbetaalt en dat gaat niet als het personeel laks is en fouten maakt en alles maar op hun manier doet omdat zij menen dat zij op het zelfde niveau staan als die gast die binnenkomt. Dat zijn zij niet! Zij bedienen,zij serveren en betalen zichzelf niet! Het is een business! Pure business waar keihard geld moet worden verdiend! De gast is er niet voor hun,de gast is er voor zichzelf en wil culinair verwend worden en misschien kan jouw toko hem daarin tegemoet komen maar dan moet jij het mij als gast het wel naar de zin maken. Dat is hoe het spelletje gespeeld wordt!

En gasten die niets durven te zeggen als personeel zich gewoonweg onbeschoft of horkerig opstellen ,niet luisteren en doelbewust fouten maken, tijdens bestellingen en zich er dan nonchalant vanaf maken (want men wil niet als lastig worden ervaren als men er iets van zegt) die gasten moeten zich helemaal de ogen uit het lijf schamen want je naait ook nog de uitbater van de zaak door hem niet te vertellen hoe zijn personeel jou heeft behandeld of opereert terwijl hij daar juist baat bij kan hebben. En wat als de klandizie terugloopt en hij moet de deuren sluiten,dan weet hij nog niet wat de ware reden is van die sluiting is. Leuk hoor.. En het excuus laat anderen het maar vertellen: Ja..lekker makkelijk.. Doe jij het maar,kan ik niet worden aangesproken. Nou...geweldig hoor die lafheid en niet die extra stap willen zetten als het erop aankomt en je alleen maar aan jezelf denkt.

[ Bericht 3% gewijzigd door Isabeau op 26-07-2015 04:18:44 (vals en kwetsend stuk tekst verwijderd) ]
  zondag 26 juli 2015 @ 04:53:19 #54
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_154639677
Mwoah. Als ik ga uiteten dan doe ik dat om van t eten te genieten. Dan ga ik mijn avond niet lopen verklote door tijd te steken in t zeiken over eten waar je 5 minuten langer op moet wachten, een lepel die scheef ligt of een vlek op m'n glas.

Je bent dan wel 'gast' in een restaurant, maar zonder bediening en keuken was er helemaal niks om te gast te zijn. In plaats van op alle slakken zout leggen mag men zich ook wel eens realiseren dat restaurantpersoneel ook maar mensen zijn, die (*gasp*) fouten kunnen (en mogen!) maken. Het zij geen knipmes-robots.
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
  zondag 26 juli 2015 @ 08:32:18 #55
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_154640220
Kijk, dat vind ik dan weer niet mijn taak. Uitbaters behoeden voor teruglopende klandizie. Ha, jij bent een mooie, Iwanius. Ik schaam mij nulkommanul. Ik kom er om te eten. Punt! Niet om mee te helpen die zaak te runnen. Dat zoeken ze maar mooi zelf uit.
pi_154640336
Ik heb ten eerste geen behoefte aan een confrontatie wanneer ik uit eten ga om een leuke avond te hebben en vind het daarnaast aanmatigend om je ongevraagd op te stellen als een soort Meneer Reimers.

Onvrede laat ik blijken door gebrek aan tip, nooit meer terug te komen en eventueel een commentaar op Iens.
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
  zondag 26 juli 2015 @ 09:30:26 #57
410477 Fietsertje70
als vlinders wespen worden :-)
pi_154640458
Een keertje eten in zo'n strandtent, was er bij de salade geen sla-couvert aanwezig. Dus ik vraag om een extra vork-en-lepel, krijg ik als antwoord dat ik de sla met mijn eigen bestek op mijn bord kan doen.
Ik heb iets gemompeld over hygiëne, en vaatwasmachines die overwerkt zouden raken en dat ik dat wel kan maar niet wil en uiteraard kwam ze het toen wel brengen (met een gezicht als een oorwurm).

Uiteraard geen fooi, en van ons gezelschap is daarna niemand daar nog gaan eten.
  zondag 26 juli 2015 @ 09:45:38 #58
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_154640554
Dat is wellicht nog wel erger dan er 'gewoon' iets van zeggen. Zoeen beetje erachteraan mompelen in de hoop dat ze het stiekem toch een beetje horen, maar de kritiek niet hardop te durven geven.

Of zeg er wat van, of niet. Maar dat gemompel heeft echt helemaal niemand iets aan.
  zondag 26 juli 2015 @ 09:50:19 #59
410477 Fietsertje70
pi_154640581
Nou dat mompelde ik tegen de serveerster, en die heeft dat echt wel gehoord! (anders hadden we het nl nooit gekregen)

[ Bericht 21% gewijzigd door Fietsertje70 op 26-07-2015 09:56:32 ]
  zondag 26 juli 2015 @ 09:54:35 #60
410477 Fietsertje70
pi_154640609
Maar instructie bij inwerken zou inderdaad zoiets moeten zijn: Ga nooit in discussie met de gast. Dat ga je op termijn nl nooit winnen
  zondag 26 juli 2015 @ 10:30:35 #61
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_154640921
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2015 09:45 schreef MutedFaith het volgende:
Of zeg er wat van, of niet. Maar dat gemompel heeft echt helemaal niemand iets aan.
MAG IK DAT AUB GODVERDEGODVER GEWOON ZELF UITMAKEN HOE IK OP DINGEN REGEER. AL ZOU IK EEN DANSJE OM DE STOEL MAKEN.

Idioterie. Een ober is verantwoordelijk voor wat hij doet en een gast maakt gewoon lekker helemaal zelf uit hoe hij reageert, daar heeft die ober of Iwanius of de uitbater geen ene fuck over te zeggen. Hij mag hopen dat een klant reageert zoals zij het willen, dat ze er iets aan hebben en iets mee kunnen. Maar als die klant er anders mee om wil gaan en de ober of uitbater er niks aan heeft, dan heeft die ober/uitbater gewoon dikke, vette zultpech.
  zondag 26 juli 2015 @ 11:09:30 #62
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_154641288
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2015 10:30 schreef RobinOok het volgende:

[..]

MAG IK DAT AUB GODVERDEGODVER GEWOON ZELF UITMAKEN HOE IK OP DINGEN REGEER. AL ZOU IK EEN DANSJE OM DE STOEL MAKEN.

Idioterie. Een ober is verantwoordelijk voor wat hij doet en een gast maakt gewoon lekker helemaal zelf uit hoe hij reageert, daar heeft die ober of Iwanius of de uitbater geen ene fuck over te zeggen. Hij mag hopen dat een klant reageert zoals zij het willen, dat ze er iets aan hebben en iets mee kunnen. Maar als die klant er anders mee om wil gaan en de ober of uitbater er niks aan heeft, dan heeft die ober/uitbater gewoon dikke, vette zultpech.
Volgens mij help je vooral jezelf niet hoor :'). Dat gemompel, typisch Nederlands. Wel zaniken als de ober net weg is, maar daadwerkelijk feedback geven op de situatie, ho maar. En dan wel geirriteerd zijn aan het einde van de avond want ze hebben niet bediend zoals jij wilt.
Once in a while, I just wanna dance and feel good
  zondag 26 juli 2015 @ 12:03:35 #63
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_154642199
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2015 23:43 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Lekkere werkgever ben je dan :D
  zondag 26 juli 2015 @ 12:10:49 #64
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_154642317
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2015 09:50 schreef Fietsertje70 het volgende:
Nou dat mompelde ik tegen de serveerster, en die heeft dat echt wel gehoord! (anders hadden we het nl nooit gekregen)
Als t de bedoeling was dat de serveerster t hoorde, dan kun je t ook gewoon normaal zeggen. Als t niet de bedoeling is dat ze t hoorde, dan kun je wachten tot ze weg is en er daarna normaal mrt je tafelgenoten delen.

Dat gemompel achter iemands rug, al dan niet met de bedoeling dat iemand t nog net hoort is gewoon onbeschoft. Of je nou in een restaurant zit, over straat loopt of wat dan ook.
  zondag 26 juli 2015 @ 12:12:45 #65
68091 borbit
pi_154642344
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2015 09:54 schreef Fietsertje70 het volgende:
Maar instructie bij inwerken zou inderdaad zoiets moeten zijn: Ga nooit in discussie met de gast. Dat ga je op termijn nl nooit winnen
Waarom niet? Ik ben ruim 2 meter lang, behoorlijk fors. En heb jaren op kick boxen gezeten. Geloof me ik kan de meeste klanten wel aan!
pi_154642524
quote:
7s.gif Op zondag 26 juli 2015 12:12 schreef borbit het volgende:

[..]

Waarom niet? Ik ben ruim 2 meter lang, behoorlijk fors. En heb jaren op kick boxen gezeten. Geloof me ik kan de meeste klanten wel aan!
:D

Ontopic, veel te joviale bediening, maar het dan wel fout doen/bestellingen vergeten zonder dat te beseffen. Een Thai/Vietnamees in Utrecht heeft dat beide keren dat ik er was voor elkaar gekregen en ondanks dat het eten lekker was, is het wel reden om een paar deuren verder te gaan.

Bij Amarone vond ik het wel heel erg leuk dat de medewerker (Harrie was het volgens mij), zo losjes deed en een geintje kon maken met ons. Soms ervaar ik de luxere plekken als een beetje koud (ben ook geen standaardbezoeker denk ik).
pi_154642566
Ik verbaas me echt over de opstelling van de meeste mensen die hier reageren.
Je komt ergens eten en dan wil je in de watten gelegd worden. Dat is een stuk van het geheel.
Als ik lekker wil eten, dan kan ik net zo goed zelf koken.

En dan word je bediend...
... door iemand die zijn VAK niet verstaat! Ja een VAK, dat is 't! Je bent daar niet om borden en glazen te verplaatsen vanaf de ene kant van de tent naar de andere kant van de tent, je bent daar om iemand in de watten te leggen. Iemand een fijne avond te bezorgen. En als je daarvoor een stapje extra moet lopen omdat iemand dat wenst, dan doe je dat. Daar word je uiteindelijk ook voor beloond met een fooi.
Het is écht belachelijk dat hier mensen genoegen nemen met een prutser aan tafel die zich onbeschoft gedraagt richting de gasten en zijn werk maar ten dele uitvoert. Ook schoon tafelservies en glaswerk hoort bij zijn werk!

Tegenwoordig mag personeel niets meer kosten. Studentjes die nog te lui zijn om hun veters te strikken en schone kleren aan te trekken, lopen rond te paraderen alsof zij jóu een plezier doen door daar te werken. Goede manieren zijn VER te zoeken!

Zelf zeg ik het wel als iets me niet aanstaat. Niet stiekem of mompelend, maar ik zeg het tegen de persoon in kwestie. Zo heeft hij/zij er iets aan en jij wellicht ook voor de volgende keer.
Schijnheilig mompelen en achteraf klagen op een reviewsite is echt typisch Nederlands. Zo gaat dit hele land al naar de kloten. Kutmarokkaantjes hebben een grote bek en doen vervelend, wij durven er niets van te zeggen maar mompelen wat. En ondertussen op internet de grootste smoel hebben over wat je ze wel aan zou doen en weet ik 't wat!
Laf, dat is 't.
pi_154642820
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 juli 2015 13:43 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

Ik kom niet terug als ik mij geen gast voel.

Dan ga ik liever naar een gastvrije gelegenheid. O+ Daar waar men tijd en aandacht heeft (en dat mag je best terug zien op de rekening, dat is geen probleem).
Dit dus, het is natuurlijk gewoon erg triest, dat je bij sommige "vreetschuur" restaurants nog beter/vriendelijker geholpen wordt, dan bij een klein "gezellig" restaurantje.

Al een paar keer meegemaakt, dat er maar 2-3 gezinnen zitten in een klein plaatselijk restaurant, maar qua bediening/service gewoon echt slecht scoren.
pi_154642857
quote:
1s.gif Op zondag 26 juli 2015 12:27 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

:D

Ontopic, veel te joviale bediening, maar het dan wel fout doen/bestellingen vergeten zonder dat te beseffen. Een Thai/Vietnamees in Utrecht heeft dat beide keren dat ik er was voor elkaar gekregen en ondanks dat het eten lekker was, is het wel reden om een paar deuren verder te gaan.

Bij Amarone vond ik het wel heel erg leuk dat de medewerker (Harrie was het volgens mij), zo losjes deed en een geintje kon maken met ons. Soms ervaar ik de luxere plekken als een beetje koud (ben ook geen standaardbezoeker denk ik).
Dat ook wel eens, bediening vrolijk en gezellig. Maar terwijl het niet eens druk is toch steeds de drankjes fout hebben, of gewoon een heel gerecht verkeerd.
  zondag 26 juli 2015 @ 13:01:22 #70
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_154643020
Over t hele 'gast'-gebeuren gesproken.

Bij mij thuis ben je ook 'te gast'. En je moet toch echt zin hebben om heul vroeg thuis te zijn als je hier begint te zeuren over een vlek op 'n glas, nog niet ingedekte tafels, of als je anderhalve minuut langer op je koffie moet wachten.

Als gast heb je je gewoon te gedragen en je gastheer/-vrouw te respecteren. Als er echt iets mis is mag je dat uiteraard gewoon netjes melden, maar gaan zeiken over elk klein kutdingetje dat mis gaat maakt je gewoon een eikel.
  zondag 26 juli 2015 @ 13:04:28 #71
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_154643098
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2015 12:30 schreef pietbier het volgende:
Je komt ergens eten en dan wil je in de watten gelegd worden.
Ik niet. Ik kom om lekker te eten. In de watten gelegd, jakkes.
pi_154643236
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2015 13:01 schreef MutedFaith het volgende:

Bij mij thuis ben je ook 'te gast'. En je moet toch echt zin hebben om heul vroeg thuis te zijn als je hier begint te zeuren over een vlek op 'n glas, nog niet ingedekte tafels, of als je anderhalve minuut langer op je koffie moet wachten.

Als gast heb je je gewoon te gedragen en je gastheer/-vrouw te respecteren. Als er echt iets mis is mag je dat uiteraard gewoon netjes melden, maar gaan zeiken over elk klein kutdingetje dat mis gaat maakt je gewoon een eikel.
Vind het zelf niet echt vergelijkbaar, net had je het over 5 min... maar je weet vast zelf ook wel dat het gebeurd dat een tafel na meerdere malen het aan te geven gewoon lekker een uur langer kan wachten.

Zeker vroeger met de familie naar een restaurant :')
Die durfden ook niet snel wat te zeggen, een keer gewoon 2.5 uur gewacht op een pannenkoek verdomme zeg.

Waren van die dorpelingen, dus ze zeiden er wel wat van, maar dat werkte blijkbaar niet bij het restaurant, opeens kwam er wel een excuses en mocht iedereen 1x gratis drinken, ze waren er daar nog blij mee ook. 2.5 uur......... wij als kinderen werden echt helemaal gek natuurlijk.
pi_154643386
quote:
7s.gif Op zondag 26 juli 2015 12:03 schreef borbit het volgende:

[..]

Lekkere werkgever ben je dan :D
Ik ben geen werkgever ik ben F&B-manager en als ik hoor dat iemand mijn gasten letterlijk heeft geschoffeerd en belachelijk heeft lopen maken gaat die op non-actief totdat wij er het fijne van weten. Dat lijkt mij toch geen onlogische maatregel?
pi_154643403
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2015 13:04 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Vooral de service en de beleving waarschijnlijk. Thuis kun je ook lekker eten.

Ik ben blij als gasten het zeggen dat ze ergens ontevreden over zijn, anders kun je er weinig aan veranderen. :)
pi_154643467
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2015 09:30 schreef Fietsertje70 het volgende:
Een keertje eten in zo'n strandtent, was er bij de salade geen sla-couvert aanwezig. Dus ik vraag om een extra vork-en-lepel, krijg ik als antwoord dat ik de sla met mijn eigen bestek op mijn bord kan doen.
Ik heb iets gemompeld over hygiëne, en vaatwasmachines die overwerkt zouden raken en dat ik dat wel kan maar niet wil en uiteraard kwam ze het toen wel brengen (met een gezicht als een oorwurm).

Uiteraard geen fooi, en van ons gezelschap is daarna niemand daar nog gaan eten.
Onbeschofte bediening inderdaad maar zeg gewoon wat je mankeert dat laffe gemompel heeft niemand wat aan.
  zondag 26 juli 2015 @ 13:24:10 #76
68091 borbit
pi_154643487
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2015 13:10 schreef Pap89 het volgende:

[..]

Vind het zelf niet echt vergelijkbaar, net had je het over 5 min... maar je weet vast zelf ook wel dat het gebeurd dat een tafel na meerdere malen het aan te geven gewoon lekker een uur langer kan wachten.

Zeker vroeger met de familie naar een restaurant :')
Die durfden ook niet snel wat te zeggen, een keer gewoon 2.5 uur gewacht op een pannenkoek verdomme zeg.

Waren van die dorpelingen, dus ze zeiden er wel wat van, maar dat werkte blijkbaar niet bij het restaurant, opeens kwam er wel een excuses en mocht iedereen 1x gratis drinken, ze waren er daar nog blij mee ook. 2.5 uur......... wij als kinderen werden echt helemaal gek natuurlijk.
Is toch ook best goeie deal? Zeg dat je met 20 volwassenen bent en 10 kinderen. Nemen die kids allemaal een warme choco met slagroom a 5 euro. En de volwassenen een dure whiskey a 20 euro per glas. Kom je op 450 euro aan gratis drinken. Dat is echt fantastisch. Verdien ik niet in 2.5 uur hoor.
pi_154643534
quote:
7s.gif Op zondag 26 juli 2015 13:24 schreef borbit het volgende:

[..]

Is toch ook best goeie deal? Zeg dat je met 20 volwassenen bent en 10 kinderen. Nemen die kids allemaal een warme choco met slagroom a 5 euro. En de volwassenen een dure whiskey a 20 euro per glas. Kom je op 450 euro aan gratis drinken. Dat is echt fantastisch. Verdien ik niet in 2.5 uur hoor.
Chocomelk á 5 euro en 20 whiskey van 20 euro in een pannenkoekenschuur :?
  zondag 26 juli 2015 @ 13:33:36 #78
68091 borbit
pi_154643682
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2015 13:26 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Chocomelk á 5 euro en 20 whiskey van 20 euro in een pannenkoekenschuur :?
Ja ze vreten je arm en drinken je rijk.
pi_154643757
quote:
7s.gif Op zondag 26 juli 2015 13:33 schreef borbit het volgende:

[..]

Ja ze vreten je arm en drinken je rijk.
Jij werkt(e) ook in de horeca? *;
pi_154643797
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2015 13:04 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Eten doe ik thuis en bij simpele vreetschuren. Bij een goed restaurant wil ik verwend worden. Uitleg bij mijn eten, alles keurig in orde en naderhand met een geweldig gevoel naar huis. Uit eten moet een beleving zijn.
pi_154643849
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2015 13:01 schreef MutedFaith het volgende:

Bij jou betaal ik niet voor service en beleving.
Een gast hoeft niet te betalen.
In een restaurant betaal je wel, dan ben je ook een "gast" omdat klant zo'n lomp woord is, maar simpel gezegd ben je degene die hun loon betaalt. Daar mogen ze ook hun best voor doen.

quote:
Er is niets mis met op een fatsoenlijke manier aangeven dat zij hun WERK niet goed doen, want dát is 't. Het is hun WERK om alles op orde te hebben.
pi_154644874
Pietbier heeft natuurlijk helemaal gelijk.

Gastman/vrouwschap is een vak; een bijzonder vak dat naast inhoudelijke skills (uitserveren, indekken, warenkennis etc) ook nog vraagt om sociale skills, namelijk om op een leuke en enthousiaste wijze om te gaan met de gasten die lekker en gezellig bij jou willen komen eten.

In de ideale situatie heeft een gastvrouw/man beide skills in de vingers maar persoonlijk vind ik (zeker in het wat lagere segment) de social skills belangrijker dan de inhoudelijke skills. In een eetcafe vind ik het niet zo'n probleem als vanuit de verkeerde kant wordt uitgeserveerd, of als ze even naar de keuken moeten gaan om te vragen wat er nu precies in gerecht zus of zo zit. Zolang het maar op een vriendelijke, betrokken en enthousiaste manier gebeurt.

In een sterrenrestaurant mag je overigens verwachten dat beide skills aanwezig zijn. Maar ook dan vind ik de sociale skills toch iets belangrijker. Zeker bij dergelijke restaurants is het belangrijk om in te schatten hoe je gasten behandeld willen/moeten worden. Zakelijk en formeel of is er ruimte voor een informelere houding (zeker bij gasten die zelden naar een sterren-restaurant gaan).

Zelf erger ik mij met name aan laks en niet kijkend personeel zodat je telkens constant met de hand aarzelend omhoog, half omgedraaid moet zitten om de aandacht te krijgen om iets te vragen, bestellen of iets anders. Of nog erger, "u zit niet in mijn wijk mijnheer". Kom op zeg, dat is echt treurnis ten top. :X

Overigens kunnen gasten er natuurlijk ook wel wat van, maar dat is voor een ander topic :o
pi_154645001
100% mee eens, hulde!
pi_154645849
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2015 14:18 schreef Cinderella_Man het volgende:
Pietbier heeft natuurlijk helemaal gelijk.

Overigens kunnen gasten er natuurlijk ook wel wat van, maar dat is voor een ander topic :o
Wat mij betreft mag het ook hier hoor!
  zondag 26 juli 2015 @ 16:13:33 #85
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_154648578
Eens met pietbier en nog wat anderen die terecht verwachten van professioneel (...) horecapersoneel dat die weten hoe het heurt.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_154648960
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2015 01:13 schreef pietbier het volgende:
Eten van links serveren.
In delen uitserveren...

Nog even hierop reageren. De 'hoe het heurt' afspraak om eten vanuit rechts te serveren vind ik een van de meest verschrikkelijke. Ik heb een beperkt gezichtsveld en zie mensen (en borden) vanuit rechts niet aankomen. Dus bij elke nieuwe gang blijf ik maar stokstijf zitten zodat ik het personeel niet in de weg zit.

Dat er conventies zijn wil niet zeggen dat iedere gast er blij mee is en ik word erg blij van personeel wat het in de gaten heeft en van links uitserveert.
Flexibel omgaan met afspraken en je aanpassen aan de individuele gast vind ik dan een groter teken van gastheer/vrouwschap dan het strak houden aan conventies.
pi_154649166
Ik zou niet eens in een echt goed restaurant durven komen omdat ik niet eens weet wat de eet regels etc zijn.
Ik zwaai naar dieren.
pi_154649468
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2015 16:32 schreef Geerd het volgende:
Ik zou niet eens in een echt goed restaurant durven komen omdat ik niet eens weet wat de eet regels etc zijn.
Je krijgt heus geen strafpunten als je het 'fout' doet hoor. Behalve misschien als je luidruchtig en grof bent.
Of je aangesproken zal worden op het gebruiken van het bestek dat voor een andere gang was, zou misschien wel kunnen.
Hamburger snijden bijvoorbeeld vind ik wel een beetje bijzonder, maar dat is toch niet iets voor een 'echt goed' restaurant en dat zal de meeste mensen ook niet echt interesseren. Mocht de bediening er wat van zeggen, zou het niet netjes zijn ook denk ik.
  zondag 26 juli 2015 @ 16:41:51 #89
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_154649496
Ik bestel altijd ALLE gerechten net even wat anders...Zonder dit, met dat..
Is dat done?
Je krijgt altijd wel een vers gemaakt maaltje
Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
pi_154649821
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2015 16:41 schreef uniekhoorn het volgende:
Is dat done?
het is inderdaad niet lekker als die big mac al 5 minuten warm gehouden wordt nee, vind het wel slim.

zelf niet zoveel rare ervaringen, ben nogal makkelijk als gast. wel opgevallen dat zowel in azie als in amerika er op een hele andere manier met gasten wordt omgesprongen. kunnen wij horken in europa veel van leren.
pi_154650061
Als ze dan serveren, komen ze altijd zo dichtbij, binnen je intieme zone.
Voelde mij zo ongemakkelijk steeds, dus had echt zo iets van ga weg man.

Pakte ik dat bord maar alvast aan wist ik veel dat die dingen in de oven ofzo staan om het gerecht langer warm te houden.

Als ekte bikkel natuurlijk rustig neergezet die persoon keek mij aan _O- _O-
Van binnen ging ik natuurlijk kapot :Y)
Ik zwaai naar dieren.
  zondag 26 juli 2015 @ 17:05:04 #92
157031 roosjeroosje1988
viesdik/lelijk/daddy-issues
pi_154650209
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2015 17:01 schreef Geerd het volgende:
Als ze dan serveren, komen ze altijd zo dichtbij, binnen je intieme zone.
Voelde mij zo ongemakkelijk steeds, dus had echt zo iets van ga weg man.

Pakte ik dat bord maar alvast aan wist ik veel dat die dingen in de oven ofzo staan om het gerecht langer warm te houden.

Als ekte bikkel natuurlijk rustig neergezet die persoon keek mij aan _O- _O-
Van binnen ging ik natuurlijk kapot :Y)
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2015 17:01 schreef roosjeroosje1988 het volgende:

[..]

Bord aanpakken in een restaurant :') _O-
  zondag 26 juli 2015 @ 17:05:32 #93
157031 roosjeroosje1988
viesdik/lelijk/daddy-issues
pi_154650227
Oeps, nu gaat het bij mij weer mis. :')
pi_154650238
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2015 17:05 schreef roosjeroosje1988 het volgende:
Oeps, nu gaat het bij mij weer mis. :')
Heerlijk karma bitch !
Ik zwaai naar dieren.
pi_154650277
Ik zwaai naar dieren.
pi_154650420
quote:
Is dat done?
Ligt eraan. Als je bijvoorbeeld bij een van der Valk gaat eten geef ik je om die reden groot gelijk. Daar bakken ze vlees, vervolgens vriezen ze het in en de volgende dag bakken ze het snel op en serveren ze het uit.
Maar als je naar een normaal restaurant gaat maken ze het gewoon vers hoor. Althans, ik heb nooit ergens gewerkt of gegeten waar ze geen verse gerechten maken. Zoiets proef je echt wel en dan heb je naar mijn mening gewoon recht op een nieuw vers( :P) gerecht
pi_154650597
quote:
Is dat done?
hangt ervan af waarom je doet

allergie, geen enkel probleem
iets niet lusten, kan je geen ander gerecht kiezen?
heel veel niet lusten, kom eens uit je comfort zone of ga niet uit eten
het erom doen om alles vers te krijgen, de tering krijg een leven

als je in de laatste 2 valt heb je werkelijk geen idee hoeveel voorbereidingen er in de middag al gedaan zijn om een diner voor te bereiden. Als je echt allergisch bent dan meldt je het bij reservering.
pi_154650625
Ik doe dat bij de McDonalds :D

"zonder augurk graag"

Is het tenminste heet en nog enigszins eetbaar. Enigszins.
pi_154650768
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2015 17:17 schreef DancingPhoebe het volgende:
Ik doe dat bij de McDonalds :D

"zonder augurk graag"

Is het tenminste heet en nog enigszins eetbaar. Enigszins.
Als je dat in een restaurant doet, zie je de kelner langzaam betrekken en verschijnen er letterlijk donkere wolken boven zijn hoofd.
Ik hoorde een keer een verklaring van zo'n kelner: Het gerecht is door ons speciaal gemaakt, zodat de smaak er in helemaal afgestemd is. Als je er iets uit laat maak je het kapot en daarmee onze naam als restaurant. :7

Vond ik een logisch verhaal. Als een chef hier maanden over gedaan heeft....

McDonald's slaat natuurlijk helemaal nergens op. Dat is voor gepeupel Augurkje eraf, ok, no problem, maar we praten hier ook niet over een gerecht, we praten hier over varkensvoer.
  zondag 26 juli 2015 @ 17:27:13 #100
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_154650893
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2015 17:17 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

hangt ervan af waarom je doet

allergie, geen enkel probleem
iets niet lusten, kan je geen ander gerecht kiezen?
heel veel niet lusten, kom eens uit je comfort zone of ga niet uit eten
het erom doen om alles vers te krijgen, de tering krijg een leven

als je in de laatste 2 valt heb je werkelijk geen idee hoeveel voorbereidingen er in de middag al gedaan zijn om een diner voor te bereiden. Als je echt allergisch bent dan meldt je het bij reservering.
Om iets niet lusten terwijl alle andere perfect is (als ik bijvoorbeeld zeebaars wil met alles behalve die ene kruid die eroverheen gaat) zoiets
Heb nog geen restaurant gezien die het eigenlijk best wel leuk vindt
Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')