abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 26 juli 2015 @ 10:30:35 #61
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_154640921
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2015 09:45 schreef MutedFaith het volgende:
Of zeg er wat van, of niet. Maar dat gemompel heeft echt helemaal niemand iets aan.
MAG IK DAT AUB GODVERDEGODVER GEWOON ZELF UITMAKEN HOE IK OP DINGEN REGEER. AL ZOU IK EEN DANSJE OM DE STOEL MAKEN.

Idioterie. Een ober is verantwoordelijk voor wat hij doet en een gast maakt gewoon lekker helemaal zelf uit hoe hij reageert, daar heeft die ober of Iwanius of de uitbater geen ene fuck over te zeggen. Hij mag hopen dat een klant reageert zoals zij het willen, dat ze er iets aan hebben en iets mee kunnen. Maar als die klant er anders mee om wil gaan en de ober of uitbater er niks aan heeft, dan heeft die ober/uitbater gewoon dikke, vette zultpech.
  zondag 26 juli 2015 @ 11:09:30 #62
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_154641288
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2015 10:30 schreef RobinOok het volgende:

[..]

MAG IK DAT AUB GODVERDEGODVER GEWOON ZELF UITMAKEN HOE IK OP DINGEN REGEER. AL ZOU IK EEN DANSJE OM DE STOEL MAKEN.

Idioterie. Een ober is verantwoordelijk voor wat hij doet en een gast maakt gewoon lekker helemaal zelf uit hoe hij reageert, daar heeft die ober of Iwanius of de uitbater geen ene fuck over te zeggen. Hij mag hopen dat een klant reageert zoals zij het willen, dat ze er iets aan hebben en iets mee kunnen. Maar als die klant er anders mee om wil gaan en de ober of uitbater er niks aan heeft, dan heeft die ober/uitbater gewoon dikke, vette zultpech.
Volgens mij help je vooral jezelf niet hoor :'). Dat gemompel, typisch Nederlands. Wel zaniken als de ober net weg is, maar daadwerkelijk feedback geven op de situatie, ho maar. En dan wel geirriteerd zijn aan het einde van de avond want ze hebben niet bediend zoals jij wilt.
Once in a while, I just wanna dance and feel good
  zondag 26 juli 2015 @ 12:03:35 #63
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_154642199
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2015 23:43 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Wtf? Heb je de volgende dag de eigenaar gebeld? Of in ieder geval contact met ze opgenomen? Als ik zo iets zou horen (en als het gebeurd dan hoor ik het graag) zou ik desbetreffende direct op non-actief zetten totdat we een gesprek hebben gehad en je etentje aanbieden om te laten zien dat we ons wel kunnen gedragen.

Paar van dit soort verhalen in de wereld over een restaurant kunnen echt heel erg naar uitvallen ;(
Lekkere werkgever ben je dan :D
  zondag 26 juli 2015 @ 12:10:49 #64
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_154642317
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2015 09:50 schreef Fietsertje70 het volgende:
Nou dat mompelde ik tegen de serveerster, en die heeft dat echt wel gehoord! (anders hadden we het nl nooit gekregen)
Als t de bedoeling was dat de serveerster t hoorde, dan kun je t ook gewoon normaal zeggen. Als t niet de bedoeling is dat ze t hoorde, dan kun je wachten tot ze weg is en er daarna normaal mrt je tafelgenoten delen.

Dat gemompel achter iemands rug, al dan niet met de bedoeling dat iemand t nog net hoort is gewoon onbeschoft. Of je nou in een restaurant zit, over straat loopt of wat dan ook.
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
  zondag 26 juli 2015 @ 12:12:45 #65
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_154642344
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2015 09:54 schreef Fietsertje70 het volgende:
Maar instructie bij inwerken zou inderdaad zoiets moeten zijn: Ga nooit in discussie met de gast. Dat ga je op termijn nl nooit winnen
Waarom niet? Ik ben ruim 2 meter lang, behoorlijk fors. En heb jaren op kick boxen gezeten. Geloof me ik kan de meeste klanten wel aan!
pi_154642524
quote:
7s.gif Op zondag 26 juli 2015 12:12 schreef borbit het volgende:

[..]

Waarom niet? Ik ben ruim 2 meter lang, behoorlijk fors. En heb jaren op kick boxen gezeten. Geloof me ik kan de meeste klanten wel aan!
:D

Ontopic, veel te joviale bediening, maar het dan wel fout doen/bestellingen vergeten zonder dat te beseffen. Een Thai/Vietnamees in Utrecht heeft dat beide keren dat ik er was voor elkaar gekregen en ondanks dat het eten lekker was, is het wel reden om een paar deuren verder te gaan.

Bij Amarone vond ik het wel heel erg leuk dat de medewerker (Harrie was het volgens mij), zo losjes deed en een geintje kon maken met ons. Soms ervaar ik de luxere plekken als een beetje koud (ben ook geen standaardbezoeker denk ik).
pi_154642566
Ik verbaas me echt over de opstelling van de meeste mensen die hier reageren.
Je komt ergens eten en dan wil je in de watten gelegd worden. Dat is een stuk van het geheel.
Als ik lekker wil eten, dan kan ik net zo goed zelf koken.

En dan word je bediend...
... door iemand die zijn VAK niet verstaat! Ja een VAK, dat is 't! Je bent daar niet om borden en glazen te verplaatsen vanaf de ene kant van de tent naar de andere kant van de tent, je bent daar om iemand in de watten te leggen. Iemand een fijne avond te bezorgen. En als je daarvoor een stapje extra moet lopen omdat iemand dat wenst, dan doe je dat. Daar word je uiteindelijk ook voor beloond met een fooi.
Het is écht belachelijk dat hier mensen genoegen nemen met een prutser aan tafel die zich onbeschoft gedraagt richting de gasten en zijn werk maar ten dele uitvoert. Ook schoon tafelservies en glaswerk hoort bij zijn werk!

Tegenwoordig mag personeel niets meer kosten. Studentjes die nog te lui zijn om hun veters te strikken en schone kleren aan te trekken, lopen rond te paraderen alsof zij jóu een plezier doen door daar te werken. Goede manieren zijn VER te zoeken!

Zelf zeg ik het wel als iets me niet aanstaat. Niet stiekem of mompelend, maar ik zeg het tegen de persoon in kwestie. Zo heeft hij/zij er iets aan en jij wellicht ook voor de volgende keer.
Schijnheilig mompelen en achteraf klagen op een reviewsite is echt typisch Nederlands. Zo gaat dit hele land al naar de kloten. Kutmarokkaantjes hebben een grote bek en doen vervelend, wij durven er niets van te zeggen maar mompelen wat. En ondertussen op internet de grootste smoel hebben over wat je ze wel aan zou doen en weet ik 't wat!
Laf, dat is 't.
pi_154642820
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 juli 2015 13:43 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

Ik kom niet terug als ik mij geen gast voel.

Dan ga ik liever naar een gastvrije gelegenheid. O+ Daar waar men tijd en aandacht heeft (en dat mag je best terug zien op de rekening, dat is geen probleem).
Dit dus, het is natuurlijk gewoon erg triest, dat je bij sommige "vreetschuur" restaurants nog beter/vriendelijker geholpen wordt, dan bij een klein "gezellig" restaurantje.

Al een paar keer meegemaakt, dat er maar 2-3 gezinnen zitten in een klein plaatselijk restaurant, maar qua bediening/service gewoon echt slecht scoren.
pi_154642857
quote:
1s.gif Op zondag 26 juli 2015 12:27 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

:D

Ontopic, veel te joviale bediening, maar het dan wel fout doen/bestellingen vergeten zonder dat te beseffen. Een Thai/Vietnamees in Utrecht heeft dat beide keren dat ik er was voor elkaar gekregen en ondanks dat het eten lekker was, is het wel reden om een paar deuren verder te gaan.

Bij Amarone vond ik het wel heel erg leuk dat de medewerker (Harrie was het volgens mij), zo losjes deed en een geintje kon maken met ons. Soms ervaar ik de luxere plekken als een beetje koud (ben ook geen standaardbezoeker denk ik).
Dat ook wel eens, bediening vrolijk en gezellig. Maar terwijl het niet eens druk is toch steeds de drankjes fout hebben, of gewoon een heel gerecht verkeerd.
  zondag 26 juli 2015 @ 13:01:22 #70
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_154643020
Over t hele 'gast'-gebeuren gesproken.

Bij mij thuis ben je ook 'te gast'. En je moet toch echt zin hebben om heul vroeg thuis te zijn als je hier begint te zeuren over een vlek op 'n glas, nog niet ingedekte tafels, of als je anderhalve minuut langer op je koffie moet wachten.

Als gast heb je je gewoon te gedragen en je gastheer/-vrouw te respecteren. Als er echt iets mis is mag je dat uiteraard gewoon netjes melden, maar gaan zeiken over elk klein kutdingetje dat mis gaat maakt je gewoon een eikel.
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
  zondag 26 juli 2015 @ 13:04:28 #71
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_154643098
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2015 12:30 schreef pietbier het volgende:
Je komt ergens eten en dan wil je in de watten gelegd worden.
Ik niet. Ik kom om lekker te eten. In de watten gelegd, jakkes.
pi_154643236
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2015 13:01 schreef MutedFaith het volgende:
Over t hele 'gast'-gebeuren gesproken.

Bij mij thuis ben je ook 'te gast'. En je moet toch echt zin hebben om heul vroeg thuis te zijn als je hier begint te zeuren over een vlek op 'n glas, nog niet ingedekte tafels, of als je anderhalve minuut langer op je koffie moet wachten.

Als gast heb je je gewoon te gedragen en je gastheer/-vrouw te respecteren. Als er echt iets mis is mag je dat uiteraard gewoon netjes melden, maar gaan zeiken over elk klein kutdingetje dat mis gaat maakt je gewoon een eikel.
Vind het zelf niet echt vergelijkbaar, net had je het over 5 min... maar je weet vast zelf ook wel dat het gebeurd dat een tafel na meerdere malen het aan te geven gewoon lekker een uur langer kan wachten.

Zeker vroeger met de familie naar een restaurant :')
Die durfden ook niet snel wat te zeggen, een keer gewoon 2.5 uur gewacht op een pannenkoek verdomme zeg.

Waren van die dorpelingen, dus ze zeiden er wel wat van, maar dat werkte blijkbaar niet bij het restaurant, opeens kwam er wel een excuses en mocht iedereen 1x gratis drinken, ze waren er daar nog blij mee ook. 2.5 uur......... wij als kinderen werden echt helemaal gek natuurlijk.
pi_154643386
quote:
7s.gif Op zondag 26 juli 2015 12:03 schreef borbit het volgende:

[..]

Lekkere werkgever ben je dan :D
Ik ben geen werkgever ik ben F&B-manager en als ik hoor dat iemand mijn gasten letterlijk heeft geschoffeerd en belachelijk heeft lopen maken gaat die op non-actief totdat wij er het fijne van weten. Dat lijkt mij toch geen onlogische maatregel?
pi_154643403
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2015 13:04 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Ik niet. Ik kom om lekker te eten. In de watten gelegd, jakkes.
Vooral de service en de beleving waarschijnlijk. Thuis kun je ook lekker eten.

Ik ben blij als gasten het zeggen dat ze ergens ontevreden over zijn, anders kun je er weinig aan veranderen. :)
pi_154643467
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2015 09:30 schreef Fietsertje70 het volgende:
Een keertje eten in zo'n strandtent, was er bij de salade geen sla-couvert aanwezig. Dus ik vraag om een extra vork-en-lepel, krijg ik als antwoord dat ik de sla met mijn eigen bestek op mijn bord kan doen.
Ik heb iets gemompeld over hygiëne, en vaatwasmachines die overwerkt zouden raken en dat ik dat wel kan maar niet wil en uiteraard kwam ze het toen wel brengen (met een gezicht als een oorwurm).

Uiteraard geen fooi, en van ons gezelschap is daarna niemand daar nog gaan eten.
Onbeschofte bediening inderdaad maar zeg gewoon wat je mankeert dat laffe gemompel heeft niemand wat aan.
  zondag 26 juli 2015 @ 13:24:10 #76
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_154643487
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2015 13:10 schreef Pap89 het volgende:

[..]

Vind het zelf niet echt vergelijkbaar, net had je het over 5 min... maar je weet vast zelf ook wel dat het gebeurd dat een tafel na meerdere malen het aan te geven gewoon lekker een uur langer kan wachten.

Zeker vroeger met de familie naar een restaurant :')
Die durfden ook niet snel wat te zeggen, een keer gewoon 2.5 uur gewacht op een pannenkoek verdomme zeg.

Waren van die dorpelingen, dus ze zeiden er wel wat van, maar dat werkte blijkbaar niet bij het restaurant, opeens kwam er wel een excuses en mocht iedereen 1x gratis drinken, ze waren er daar nog blij mee ook. 2.5 uur......... wij als kinderen werden echt helemaal gek natuurlijk.
Is toch ook best goeie deal? Zeg dat je met 20 volwassenen bent en 10 kinderen. Nemen die kids allemaal een warme choco met slagroom a 5 euro. En de volwassenen een dure whiskey a 20 euro per glas. Kom je op 450 euro aan gratis drinken. Dat is echt fantastisch. Verdien ik niet in 2.5 uur hoor.
pi_154643534
quote:
7s.gif Op zondag 26 juli 2015 13:24 schreef borbit het volgende:

[..]

Is toch ook best goeie deal? Zeg dat je met 20 volwassenen bent en 10 kinderen. Nemen die kids allemaal een warme choco met slagroom a 5 euro. En de volwassenen een dure whiskey a 20 euro per glas. Kom je op 450 euro aan gratis drinken. Dat is echt fantastisch. Verdien ik niet in 2.5 uur hoor.
Chocomelk á 5 euro en 20 whiskey van 20 euro in een pannenkoekenschuur :?
  zondag 26 juli 2015 @ 13:33:36 #78
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_154643682
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2015 13:26 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Chocomelk á 5 euro en 20 whiskey van 20 euro in een pannenkoekenschuur :?
Ja ze vreten je arm en drinken je rijk.
pi_154643757
quote:
7s.gif Op zondag 26 juli 2015 13:33 schreef borbit het volgende:

[..]

Ja ze vreten je arm en drinken je rijk.
Jij werkt(e) ook in de horeca? *;
pi_154643797
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2015 13:04 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Ik niet. Ik kom om lekker te eten. In de watten gelegd, jakkes.
Eten doe ik thuis en bij simpele vreetschuren. Bij een goed restaurant wil ik verwend worden. Uitleg bij mijn eten, alles keurig in orde en naderhand met een geweldig gevoel naar huis. Uit eten moet een beleving zijn.
pi_154643849
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2015 13:01 schreef MutedFaith het volgende:
Over t hele 'gast'-gebeuren gesproken.

Bij mij thuis ben je ook 'te gast'. En je moet toch echt zin hebben om heul vroeg thuis te zijn als je hier begint te zeuren over een vlek op 'n glas, nog niet ingedekte tafels, of als je anderhalve minuut langer op je koffie moet wachten.
Bij jou betaal ik niet voor service en beleving.
Een gast hoeft niet te betalen.
In een restaurant betaal je wel, dan ben je ook een "gast" omdat klant zo'n lomp woord is, maar simpel gezegd ben je degene die hun loon betaalt. Daar mogen ze ook hun best voor doen.

quote:
Als gast heb je je gewoon te gedragen en je gastheer/-vrouw te respecteren. Als er echt iets mis is mag je dat uiteraard gewoon netjes melden, maar gaan zeiken over elk klein kutdingetje dat mis gaat maakt je gewoon een eikel.
Er is niets mis met op een fatsoenlijke manier aangeven dat zij hun WERK niet goed doen, want dát is 't. Het is hun WERK om alles op orde te hebben.
pi_154644874
Pietbier heeft natuurlijk helemaal gelijk.

Gastman/vrouwschap is een vak; een bijzonder vak dat naast inhoudelijke skills (uitserveren, indekken, warenkennis etc) ook nog vraagt om sociale skills, namelijk om op een leuke en enthousiaste wijze om te gaan met de gasten die lekker en gezellig bij jou willen komen eten.

In de ideale situatie heeft een gastvrouw/man beide skills in de vingers maar persoonlijk vind ik (zeker in het wat lagere segment) de social skills belangrijker dan de inhoudelijke skills. In een eetcafe vind ik het niet zo'n probleem als vanuit de verkeerde kant wordt uitgeserveerd, of als ze even naar de keuken moeten gaan om te vragen wat er nu precies in gerecht zus of zo zit. Zolang het maar op een vriendelijke, betrokken en enthousiaste manier gebeurt.

In een sterrenrestaurant mag je overigens verwachten dat beide skills aanwezig zijn. Maar ook dan vind ik de sociale skills toch iets belangrijker. Zeker bij dergelijke restaurants is het belangrijk om in te schatten hoe je gasten behandeld willen/moeten worden. Zakelijk en formeel of is er ruimte voor een informelere houding (zeker bij gasten die zelden naar een sterren-restaurant gaan).

Zelf erger ik mij met name aan laks en niet kijkend personeel zodat je telkens constant met de hand aarzelend omhoog, half omgedraaid moet zitten om de aandacht te krijgen om iets te vragen, bestellen of iets anders. Of nog erger, "u zit niet in mijn wijk mijnheer". Kom op zeg, dat is echt treurnis ten top. :X

Overigens kunnen gasten er natuurlijk ook wel wat van, maar dat is voor een ander topic :o
pi_154645001
100% mee eens, hulde!
pi_154645849
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2015 14:18 schreef Cinderella_Man het volgende:
Pietbier heeft natuurlijk helemaal gelijk.

Overigens kunnen gasten er natuurlijk ook wel wat van, maar dat is voor een ander topic :o
Wat mij betreft mag het ook hier hoor!
  zondag 26 juli 2015 @ 16:13:33 #85
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_154648578
Eens met pietbier en nog wat anderen die terecht verwachten van professioneel (...) horecapersoneel dat die weten hoe het heurt.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_154648960
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2015 01:13 schreef pietbier het volgende:
Och nee, mensen die pilsener biertje noemen.
Tutoyeren bij binnenkomst terwijl je bijna hun opa had kunnen zijn.
Eten van links serveren.
Borden stapelen aan tafel.
Bestek op je schoot laten vallen en dan schamper lachen, geen sorry of weet ik het wat, maar jou wel met een bevlekte broek achterlaten.
In het eerste uur 3x per 5 minuten vragen of je wat te drinken wilt, maar als het hoofdgerecht er is, dan kun je fluiten naar service, letterlijk.
Eten op, geen service meer krijgen. Alles wat nieuw binnenkomt, krijgt voorrang maar moet wel in de lounge wachten omdat jij niets te zuipen krijgt. Sneeuwbaleffect.
Bij het opnemen van de order, de man eerst aanspreken en aan blijven kijken.
Geen idee hebben wat medium rare is, en over saignant nog maar te spreken :P
In delen uitserveren...
Een verkeerde bestelling aan jouw tafel uitserveren, weer meenemen en de persoon zó laat zijn bestelling geven dat de overige disgenoten hun maal al verorberd hebben.

Ik kan nog wel uren doorgaan.
Nog even hierop reageren. De 'hoe het heurt' afspraak om eten vanuit rechts te serveren vind ik een van de meest verschrikkelijke. Ik heb een beperkt gezichtsveld en zie mensen (en borden) vanuit rechts niet aankomen. Dus bij elke nieuwe gang blijf ik maar stokstijf zitten zodat ik het personeel niet in de weg zit.

Dat er conventies zijn wil niet zeggen dat iedere gast er blij mee is en ik word erg blij van personeel wat het in de gaten heeft en van links uitserveert.
Flexibel omgaan met afspraken en je aanpassen aan de individuele gast vind ik dan een groter teken van gastheer/vrouwschap dan het strak houden aan conventies.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_154649166
Ik zou niet eens in een echt goed restaurant durven komen omdat ik niet eens weet wat de eet regels etc zijn.
Ik zwaai naar dieren.
pi_154649468
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2015 16:32 schreef Geerd het volgende:
Ik zou niet eens in een echt goed restaurant durven komen omdat ik niet eens weet wat de eet regels etc zijn.
Je krijgt heus geen strafpunten als je het 'fout' doet hoor. Behalve misschien als je luidruchtig en grof bent.
Of je aangesproken zal worden op het gebruiken van het bestek dat voor een andere gang was, zou misschien wel kunnen.
Hamburger snijden bijvoorbeeld vind ik wel een beetje bijzonder, maar dat is toch niet iets voor een 'echt goed' restaurant en dat zal de meeste mensen ook niet echt interesseren. Mocht de bediening er wat van zeggen, zou het niet netjes zijn ook denk ik.
  zondag 26 juli 2015 @ 16:41:51 #89
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_154649496
Ik bestel altijd ALLE gerechten net even wat anders...Zonder dit, met dat..
Is dat done?
Je krijgt altijd wel een vers gemaakt maaltje
Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
pi_154649821
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2015 16:41 schreef uniekhoorn het volgende:
Ik bestel altijd ALLE gerechten net even wat anders...Zonder dit, met dat..
Is dat done?
Je krijgt altijd wel een vers gemaakt maaltje
het is inderdaad niet lekker als die big mac al 5 minuten warm gehouden wordt nee, vind het wel slim.

zelf niet zoveel rare ervaringen, ben nogal makkelijk als gast. wel opgevallen dat zowel in azie als in amerika er op een hele andere manier met gasten wordt omgesprongen. kunnen wij horken in europa veel van leren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')