Het werkt ongeveer zo in de praktijk het is of nog heel vroeg (iets over 5en) of superdruk anders missen we geen gasten en begroeten we ze bij binnenkomst en pakken we de jas etc. aan.quote:Op maandag 27 juli 2015 01:55 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Er zijn ook heel veel mensen die zelden uit eten gaan en dus domweg niet weten 'hoe het hoort' volgens jouw regels hè? Gewoon vriendelijk helpen en niet smalend op neerkijken omdat ze beter naar de snackbar hadden kunnen gaan. Zo kwam het namelijk wel een beetje over
Ik heb dit verhaal bijna letterlijk meegemaakt.quote:Op maandag 27 juli 2015 02:03 schreef Isabeau het volgende:
focal en Kandijfijn, wat zijn nou klanten from hell? Ik lees regelmatig op notalwaysright.com en dan kom je af en toe vreselijke situaties tegenOf juist komische!
[..]
Dat zeggen mensen tegen je: 'je weet niet waar je mee bezig bent want je vergeet mijn komkommer?'quote:Op maandag 27 juli 2015 02:04 schreef focal het volgende:
[..]
''Ah mevrouw, dat kan ik begrijpen, bij Hendricks doen we dit inderdaad standaard maar bij andere gins serveren we andere garneringen. Je ziet tegenwoordig zo vaak komkommer dat ik me kan voorstellen dat u dat ondertussen bijna verwacht, ik zal even een bakje komkommer voor u halen!''
Zie je, als je maar vriendelijk blijft is het niet zo lastig. Zo lang je maar niet gaat doen alsof ik geen idee heb waar ik mee bezig ben.
quote:Op maandag 27 juli 2015 02:06 schreef focal het volgende:
Ik heb dit verhaal bijna letterlijk meegemaakt.
''Ik wil je echt even bedanken hoe goed je met mijn moeder omging, ik weet dat ze nogal kan klagen''
- geen enkel probleem meneer, ze is hier vaste gast en altijd heel blij met wat we voor haar doen
''ja fijn dat je beleefd blijft maar ze is natuurlijk wel echt een kutwijf''
- ... Ehm...
Mensen die boos worden omdat dingen niet gaan zoals zij dat pre se willen, daar kan ik ook niet zo veel mee. Ik neem aan dat je mensen altijd tegemoet probeert te komen. Maar zolang je geen bordjes 'gereserveerd' hebt, wat je er ook van vindt, kan ik me voorstellen dat mensen zelf denken dat zo'n tafel wel vrij is.quote:Op maandag 27 juli 2015 02:06 schreef Kandijfijn het volgende:
Het werkt ongeveer zo in de praktijk het is of nog heel vroeg (iets over 5en) of superdruk anders missen we geen gasten en begroeten we ze bij binnenkomst en pakken we de jas etc. aan.
Maar in de zomer als het soms druk is zie je in een keer mensen op tafel 6 zitten. Je gedachte is van
"Huh, wie heeft mensen op tafel 6 geplaatst"
Je beseft dat ze er zelf zijn gaan zitten kijkt op de achterkant van je blokje (daar zet ik altijd reserveringen als extra neer). Ai, tafel 6 is specifiek gevraagd door meneer en mevrouw Jansen.
Op dit moment die in werkelijk enkele seconden duurt is er geen enkele ergernis. Maar je bent voor een dilemma gezet je moet ze sowieso teleurstellen en als je geen tafels meer over hebt is de teleurstelling nog veel groter.
De ergernis en het probleem begint vervolgens wanneer enkele gasten doen alsof ik de grote boeman ben en ze gaan je verwijten maken of zeggen ach we zijn zo klaar joh! Kan toch wel even! En dan heb ik het verkeerd gedaan omdat wij geen bordjes op tafel hebben. Nee sorry, de fout ligt hier toch echt wel heel duidelijk bij de gasten.
Maar meestal gaat het heel soepel in de trend van goedenavond ik zag dat u uzelf al had geplaatst?! Uhr ja, was dat niet de bedoeling? Nah, ik ben vooral blij dat u er bent maar u bent niet op een gereserveerde tafel gaan zitten ik heb daar nog een mooi plekje voor u.
Dit alles terwijl er nog 5 andere processen in je achterhoofd spelen het is gewoon vervelend en haalt je uit je ritme. Geen wereldprobleem ik kijk ook niet op ze neer. Maar de types die kwaad op jou worden terwijl ze toch zelf echt de etiquette niet kennen daar heb niks mee.
'De etiquette in jouw restaurant', bedoel je.quote:Op maandag 27 juli 2015 02:06 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Het werkt ongeveer zo in de praktijk het is of nog heel vroeg (iets over 5en) of superdruk anders missen we geen gasten en begroeten we ze bij binnenkomst en pakken we de jas etc. aan.
Maar in de zomer als het soms druk is zie je in een keer mensen op tafel 6 zitten. Je gedachte is van
"Huh, wie heeft mensen op tafel 6 geplaatst"
Je beseft dat ze er zelf zijn gaan zitten kijkt op de achterkant van je blokje (daar zet ik altijd reserveringen als extra neer). Ai, tafel 6 is specifiek gevraagd door meneer en mevrouw Jansen.
Op dit moment die in werkelijk enkele seconden duurt is er geen enkele ergernis. Maar je bent voor een dilemma gezet je moet ze sowieso teleurstellen en als je geen tafels meer over hebt is de teleurstelling nog veel groter.
De ergernis en het probleem begint vervolgens wanneer enkele gasten doen alsof ik de grote boeman ben en ze gaan je verwijten maken of zeggen ach we zijn zo klaar joh! Kan toch wel even! En dan heb ik het verkeerd gedaan omdat wij geen bordjes op tafel hebben. Nee sorry, de fout ligt hier toch echt wel heel duidelijk bij de gasten.
Maar meestal gaat het heel soepel in de trend van goedenavond ik zag dat u uzelf al had geplaatst?! Uhr ja, was dat niet de bedoeling? Nah, ik ben vooral blij dat u er bent maar u bent niet op een gereserveerde tafel gaan zitten ik heb daar nog een mooi plekje voor u.
Dit alles terwijl er nog 5 andere processen in je achterhoofd spelen het is gewoon vervelend en haalt je uit je ritme. Geen wereldprobleem ik kijk ook niet op ze neer. Maar de types die kwaad op jou worden terwijl ze toch zelf echt de etiquette niet kennen daar heb niks mee.
Nee de etiquette dat niet iedere gast zich daaraan houdt of iedere restaurant maakt het niet minder etiquette. Er zijn ook etiquette over hoe je een tafel dient te dekken dat veel restaurants dit verneuken maakt het niet minder een etiquette.quote:Op maandag 27 juli 2015 02:10 schreef Lienekien het volgende:
[..]
'De etiquette in jouw restaurant', bedoel je.
Non verbale communicatie speelt de grootste rol. Je merkt gelijk of iemand beledigd is of gewoon oprecht graag wat komkommer wilt. Ben je enthousiast en vriendelijk dan zou ik desnoods een komkommer op japanse wijze tot een draak voor je snijden. reageer je grimmig dan krijg je een vriendelijke uitleg over de keuze van garneren en ga ik door met het helpen van gasten die wel een leuke avond willen hebben.quote:Op maandag 27 juli 2015 02:07 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat zeggen mensen tegen je: 'je weet niet waar je mee bezig bent want je vergeet mijn komkommer?'
Als ze het letterlijk zo tegen je zeggen, ok. Maar voor het overige verdient die gast imo in principe altijd het voordeel van de twijfel.
We hebben ze wel hoorquote:Op maandag 27 juli 2015 02:10 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Mensen die boos worden omdat dingen niet gaan zoals zij dat pre se willen, daar kan ik ook niet zo veel mee. Ik neem aan dat je mensen altijd tegemoet probeert te komen. Maar zolang je geen bordjes 'gereserveerd' hebt, wat je er ook van vindt, kan ik me voorstellen dat mensen zelf denken dat zo'n tafel wel vrij is.
Bedenk je wel dat jij dit op je hotelschool opleiding hebt gehad hè. De mééste gasten zijn nooit naar de hotelschool geweest.quote:Op maandag 27 juli 2015 02:11 schreef Kandijfijn het volgende:
Nee de etiquette dat niet iedere gast zich daaraan houdt of iedere restaurant maakt het niet minder etiquette. Er zijn ook etiquette over hoe je een tafel dient te dekken dat veel restaurants dit verneuken maakt het niet minder een etiquette.
Ik denk alleen dat je je veel te zwaar op die etiquette beroept en dat gastvrijheid belangrijker is.quote:Op maandag 27 juli 2015 02:11 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Nee de etiquette dat niet iedere gast zich daaraan houdt of iedere restaurant maakt het niet minder etiquette. Er zijn ook etiquette over hoe je een tafel dient te dekken dat veel restaurants dit verneuken maakt het niet minder een etiquette.
Mag ik vragen wat voor werk je zelf doet?quote:Op maandag 27 juli 2015 02:14 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik denk alleen dat je je veel te zwaar op die etiquette beroept en dat gastvrijheid belangrijker is.
Misschien kom ik wel gewoon om te zuipen omdat ik een kutdag heb gehad. Kun je dat ook aan me zien?quote:Op maandag 27 juli 2015 02:11 schreef focal het volgende:
[..]
Non verbale communicatie speelt de grootste rol. Je merkt gelijk of iemand beledigd is of gewoon oprecht graag wat komkommer wilt. Ben je enthousiast en vriendelijk dan zou ik desnoods een komkommer op japanse wijze tot een draak voor je snijden. reageer je grimmig dan krijg je een vriendelijke uitleg over de keuze van garneren en ga ik door met het helpen van gasten die wel een leuke avond willen hebben.
Nee, liever niet.quote:Op maandag 27 juli 2015 02:15 schreef focal het volgende:
[..]
Mag ik vragen wat voor werk je zelf doet?
oef!quote:Op maandag 27 juli 2015 02:16 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Misschien kom ik wel gewoon om te zuipen omdat ik een kutdag heb gehad. Kun je dat ook aan me zien?
Ja heerlijk vind ik dat. Kom lekker aan de bar zitten; ''I see you do cocktails, just make me something strong'' Dan maak ik wat lekkers met net iets meer drank dan wat voor ons prijstechnisch handig is omdat ik mijn gasten ook wat gun. Geniet van je drankje en als je er over wilt praten dan is het ook goed. Ben ik barman voorquote:Op maandag 27 juli 2015 02:16 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Misschien kom ik wel gewoon om te zuipen omdat ik een kutdag heb gehad. Kun je dat ook aan me zien?
Ik heb ooit een gast in de houdgreep moeten leggen omdat hij kwaad was over zijn eten en de keuken in wilde stormen en mijn collega's bedreigde. Tot de dag van vandaag weet ik niet wat er mis was met zijn etenquote:Op maandag 27 juli 2015 02:03 schreef Isabeau het volgende:
focal en Kandijfijn, wat zijn nou klanten from hell? Ik lees regelmatig op notalwaysright.com en dan kom je af en toe vreselijke situaties tegenOf juist komische!
[..]
Wanneer ik de recensies teruglees versta ik mijn vak prima en voelen mensen zichzelf gastvrij behandeld. En wellicht hecht jij niet veel aan etiquette maar onze gasten doen dit vaak wel dus ik denk niet dat ik er te veel waarde aan hecht.quote:Op maandag 27 juli 2015 02:14 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik denk alleen dat je je veel te zwaar op die etiquette beroept en dat gastvrijheid belangrijker is.
Zijn helaas veel mannelijke gasten die onfatsoenlijk met vrouwelijke bediening omgaan. Het gaat bijna altijd om flirten maar ook dat is vervelend als het meisje niets anders kan dan beleefd blijven. Persoonlijk neem ik dan altijd -als man zijnde- die tafel over en als iemand te ver gaat mogen ze vertrekken. nee meneer, vragen of u ook een blowjob bij mijn collega kan bestellen is geen grapje en u mag blij zijn dat we u vriendelijk verzoeken te vertrekken. Was dit ergens anders dan in dit restaurant gebeurd had ik je over de tafel heen gesleurd.quote:Op maandag 27 juli 2015 02:39 schreef Isabeau het volgende:
Allemachtig, kandijfijnOvervallen worden gaat je niet in de koude kleren zitten zeg
En ik denk dat ik van je rijtje onfatsoenlijke gasten de handtastelijke gast wel het ergste vind. Hoe haal je het in je hoofd
Ik hoop niet iets waar positiviteit, redelijkheid en realiteitszin een vereiste is.quote:
Slachtofferhulp ontdekt als meest geweldige stichting.quote:Op maandag 27 juli 2015 02:39 schreef Isabeau het volgende:
Allemachtig, kandijfijnOvervallen worden gaat je niet in de koude kleren zitten zeg
En ik denk dat ik van je rijtje onfatsoenlijke gasten de handtastelijke gast wel het ergste vind. Hoe haal je het in je hoofd
Pfff, horeca be like :pquote:Op maandag 27 juli 2015 03:00 schreef focal het volgende:
Je merkt ook gelijk wie er over blijven in dit topic haha. Lang leve het horecaritme.
Snap je dat iemand die niet uit de horeca komt dit bijzonder kan vinden? In zo'n geval zou ik graag uitleg krijgen daarover. Tenzij er nog één a twee tafeltjes zouden zijn, zou ik me ongewenst kunnen voelen.quote:Op maandag 27 juli 2015 00:39 schreef focal het volgende:
Nog even wat irritaties vanuit de kant van de bediening:
- Niet begrijpen dat een restaurant 'vol' kan zitten als er nog tafels zijn. Vol zitten heeft ook te maken met de capaciteit van de bediening en keuken.
Bij maatschap/assistentenetentjes heb ik dit regelmatig gezien. De bazen zijn zo gewend aan regie hebben, dat iets dat 'beter kan' meteen verbouwd wordt tot iets dat misschien beter is voor de interactie, maar vreselijk als iemand er langs moet of nog erger: het eten en drinken komt! Tenzij iets subtiels als een tafeltje 20 cm aanschuiven, zou ik het niet doen. In een luxe tenr verwacht ik dat dat niet nodig is en heb ik het nog niet nodig gevonden.quote:- De tent zelf verbouwen. Als u wensen heeft qua opstelling dan doen we dat wel samen...
Zie OP. Heb nog geen duidelijke richtlijn gezien waar ik aan kan proeven of ik moet wachten tot ik aangesproken wordt of niet. Vaak besluiten we iemand aan te spreken als compromis, maar het zou duidelijk zijn als er òf iemand aan de deur staat (of snel ter plaatse is) òf niet.quote:- Zelf ergens gaan zitten. We hebben niet voor niets iemand ontvangst staan, we placeren u graag zelf. Gereserveerd bordjes zijn niet chique, dus die hebben we niet.
Ja, en de meeste mensen hebben ook geen rechten gestudeerd en worden toch geacht te weten hoe je je (niet) hoort te gedragen.quote:Op maandag 27 juli 2015 02:13 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Bedenk je wel dat jij dit op je hotelschool opleiding hebt gehad hè. De mééste gasten zijn nooit naar de hotelschool geweest.
Dit dus, gewoon manieren hebben is blijkbaar al een witte raaf.quote:Op maandag 27 juli 2015 07:36 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Ja, en de meeste mensen hebben ook geen rechten gestudeerd en worden toch geacht te weten hoe je je (niet) hoort te gedragen.
Gewoon maar ergens aan een tafeltje gaan zitten is lomp.
Dit soort manieren moet wel aangeleerd worden. Hoe krijg je het anders mee?quote:Op maandag 27 juli 2015 08:21 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dit dus, gewoon manieren hebben is blijkbaar al een witte raaf.
Opvoeding noem je datquote:Op maandag 27 juli 2015 08:53 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Dit soort manieren moet wel aangeleerd worden. Hoe krijg je het anders mee?
Vriendelijk zijn is natuurlijk gedrag, regeltjes niet perse.
En als ouders hun kinderen dan wel meenemen naar wat chiquere restaurants, dan wordt er weer geklaagd dat er kinderen zijnquote:Op maandag 27 juli 2015 09:05 schreef MevrouwPuff het volgende:
mea maxima culpa dat ik thuis niet verder gebracht ben dan de plaatselijke chinees
Omdat jij je, blijkbaar, nogal slecht in anderen kan verplaatsen. Word ICT'er, dan word je kennis ieder half uur in twijfel getrokken.quote:Op maandag 27 juli 2015 01:47 schreef focal het volgende:
[..]
Ik kan me geen ander vak bedenken waar mensen zo vaak je kennis in twijfel trekken en dat is niet altijd makkelijk.
En maar klagen dat iemand zegt dat het goed was maar achteraf een slechte recensie schrijft:')quote:Op maandag 27 juli 2015 01:43 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Fantastisch. Vriendelijk glimlachen naar je gasten, maar achter hun rug om zeiken.
Dit is natuurlijk vervelend, maar dat moet je allemaal kortsluiten als die mensen reserveren.quote:Op maandag 27 juli 2015 00:39 schreef focal het volgende:
- Zakelijke groepen die niet willen betalen voor het aantal afgesproken gasten. Als wij voor 30 man plek hebben vrijgehouden en menu's voorbereid hebben dan kunnen wij er ook weinig mee als u maar met 20 man op komt dagen...
- Zakelijke groepen waarvan de contactpersoon op de avond zelf meldt dat de drankjes voor eigen rekening zijn en of we voor 45 man persoonlijk een bon kunnen bijhouden...
Hier in Groningen heb je heel veel studenten in de bediening, in restaurants tot pak hem beet 50 euro is dat heel normaal. Ik heb daar geen problemen mee, zolang ze hun rol maar verstaan en beseffen dat ze het vak niet verstaan. Als ze goed het oog erin hebben, een gastvriendelijke houding hebben en niet doen alsof ze wel het hele vak beheersen is er niets aan de hand.quote:Op maandag 27 juli 2015 01:50 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Deels omdat ons vak besmeurd is door studenten die niks om hun vak geven en geen hart voor de horeca hebben.
Die types waar door andere FOK!'ers naar verwezen wordt die liever praten met hun collega's en geenszins de behoefte lijken te hebben ook maar iets te weten van de dranken en gerechten die ze wensen uit te serveren. Dan zijn mensen niet meer gewend in aanraking te komen met iemand die echt zijn vak verstaat.
In de restaurants waar ik heb gewerkt klaagde nooit iemand daar over.quote:Op maandag 27 juli 2015 09:10 schreef Isabeau het volgende:
[..]
En als ouders hun kinderen dan wel meenemen naar wat chiquere restaurants, dan wordt er weer geklaagd dat er kinderen zijn
Ik reageer op je uit oogpunt van een fictieve gast die graag komkommer in zijn gin en tonic heeft en niet weet wat jij weet, met een mogelijk kuthumeur. Jammer dat dat niet duidelijk was.quote:Op maandag 27 juli 2015 02:50 schreef focal het volgende:
[..]
Ik hoop niet iets waar positiviteit, redelijkheid en realiteitszin een vereiste is.
Waar het volgens mij gewoon om gaat is dat als jij als gast je gewoon een beetje vriendelijk en rustig gedraagt en vriendelijk en rustig om iets vraagt je (juist in die zogenaamde sterrenrestaurants) gewoon vriendelijk en rustig geholpen zult worden. Ongeacht of je nu weet hoe iets hoort of niet en ongeacht of het een extra dienst/gunst is. Iedereen blij: jij gezellig aan het eten, zij gezellig hun vak aan het uitoefenen en jou "in de watten aan het leggen".quote:Op maandag 27 juli 2015 09:05 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
mea maxima culpa dat ik thuis niet verder gebracht ben dan de plaatselijke chinees
vertel mij eens, welk gerecht past er bij cola of bij sinas? vlees en cola wel en vis en sinas niet?quote:Op maandag 27 juli 2015 01:06 schreef golfer het volgende:
[..]
Of en bepaald biertje of ander frisdrankje dat past bij het betreffende gerecht.
Ik ben geen sommelier. Een goede sommelier zou je dit allemaal kunnen uitleggen.quote:Op maandag 27 juli 2015 12:13 schreef Coritchando het volgende:
vertel mij eens, welk gerecht past er bij cola of bij sinas? vlees en cola wel en vis en sinas niet?
je hebt hopelijk wel door wat voor een onzin je het internet op slingert en het zogenaamd decadente toontje wat je tracht aan te slaan?quote:Op maandag 27 juli 2015 12:23 schreef golfer het volgende:
[..]
Ik ben geen sommelier. Een goede sommelier zou je dit allemaal kunnen uitleggen.
Dat begrijp ik, maar ik ben dan weer zo voorkomend dat ik het vervelend vind dat het niet volgens het boekje gegaan is, door mij.quote:Op maandag 27 juli 2015 12:06 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Waar het volgens mij gewoon om gaat is dat als jij als gast je gewoon een beetje vriendelijk en rustig gedraagt en vriendelijk en rustig om iets vraagt je (juist in die zogenaamde sterrenrestaurants) gewoon vriendelijk en rustig geholpen zult worden. Ongeacht of je nu weet hoe iets hoort of niet en ongeacht of het een extra dienst/gunst is. Iedereen blij: jij gezellig aan het eten, zij gezellig hun vak aan het uitoefenen en jou "in de watten aan het leggen".
Het probleem is dat veel gasten niet vriendelijk en rustig om iets vragen maar op geirriteerde, kleinerende, verontwaardigde, eisende toon. Dat op zich is al vervelend genoeg, maar als die gast dan ook nog eens denkt het beter te weten terwijl hij het niet weet, nou, dan kun je je voorstellen dat het NIET FIJN is voor het personeel om hun vak uit te oefenen, beleefd te blijven en die gast in de watten te leggen. Dat gaat toch echt makkelijker met iemand die een beetje normaal doet.
dat weet ik ook nietquote:Op maandag 27 juli 2015 12:28 schreef Vanyel het volgende:
Misschien geen frisdrank, maar er zijn best restaurants waar ze je geweldige alcoholvrije alternatieven kunnen bieden.
Ik heb zelfs wel eens gehad dat een paar van de alcoholvrije drankjes van mijn partner lekkerder waren bij het gerecht dan mijn wijnen (in de keuken van Floris).
Ik weet niet hoe je de bedenker van die dingen noemt, maar je moet er wel iets voor kunnen.
Bij cola, een goede hamburger met dikke frieten.quote:Op maandag 27 juli 2015 12:13 schreef Coritchando het volgende:
[..]
vertel mij eens, welk gerecht past er bij cola of bij sinas? vlees en cola wel en vis en sinas niet?
quote:Op maandag 27 juli 2015 12:28 schreef Vanyel het volgende:
Misschien geen frisdrank, maar er zijn best restaurants waar ze je geweldige alcoholvrije alternatieven kunnen bieden.
Ik heb zelfs wel eens gehad dat een paar van de alcoholvrije drankjes van mijn partner lekkerder waren bij het gerecht dan mijn wijnen (in de keuken van Floris).
Ik weet niet hoe je de bedenker van die dingen noemt, maar je moet er wel iets voor kunnen.
Ik las tieten.quote:Op maandag 27 juli 2015 12:30 schreef ZonnebankBob het volgende:
[..]
Bij cola, een goede hamburger met dikke frieten.
Ik zou dan ook een frisdrank verwelkomen die niet zoet is.quote:Op maandag 27 juli 2015 12:24 schreef Coritchando het volgende:
een sommelier is voor de wijn, voor bieren heb je een zytholoog. voor frisdrank hebben ze niet eens een naam uitgevonden, aangezien die zoete troep elk gerecht verpest.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |