abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_154666227
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2015 01:55 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Er zijn ook heel veel mensen die zelden uit eten gaan en dus domweg niet weten 'hoe het hoort' volgens jouw regels hè? Gewoon vriendelijk helpen en niet smalend op neerkijken omdat ze beter naar de snackbar hadden kunnen gaan. Zo kwam het namelijk wel een beetje over ;)
Het werkt ongeveer zo in de praktijk het is of nog heel vroeg (iets over 5en) of superdruk anders missen we geen gasten en begroeten we ze bij binnenkomst en pakken we de jas etc. aan.

Maar in de zomer als het soms druk is zie je in een keer mensen op tafel 6 zitten. Je gedachte is van
"Huh, wie heeft mensen op tafel 6 geplaatst :?"
Je beseft dat ze er zelf zijn gaan zitten kijkt op de achterkant van je blokje (daar zet ik altijd reserveringen als extra neer). Ai, tafel 6 is specifiek gevraagd door meneer en mevrouw Jansen.

Op dit moment die in werkelijk enkele seconden duurt is er geen enkele ergernis. Maar je bent voor een dilemma gezet je moet ze sowieso teleurstellen en als je geen tafels meer over hebt is de teleurstelling nog veel groter.

De ergernis en het probleem begint vervolgens wanneer enkele gasten doen alsof ik de grote boeman ben en ze gaan je verwijten maken of zeggen ach we zijn zo klaar joh! Kan toch wel even! En dan heb ik het verkeerd gedaan omdat wij geen bordjes op tafel hebben. Nee sorry, de fout ligt hier toch echt wel heel duidelijk bij de gasten.

Maar meestal gaat het heel soepel in de trend van goedenavond ik zag dat u uzelf al had geplaatst?! Uhr ja, was dat niet de bedoeling? Nah, ik ben vooral blij dat u er bent maar u bent niet op een gereserveerde tafel gaan zitten ik heb daar nog een mooi plekje voor u.

Dit alles terwijl er nog 5 andere processen in je achterhoofd spelen het is gewoon vervelend en haalt je uit je ritme. Geen wereldprobleem ik kijk ook niet op ze neer. Maar de types die kwaad op jou worden terwijl ze toch zelf echt de etiquette niet kennen daar heb niks mee.
pi_154666233
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2015 02:03 schreef Isabeau het volgende:
focal en Kandijfijn, wat zijn nou klanten from hell? Ik lees regelmatig op notalwaysright.com en dan kom je af en toe vreselijke situaties tegen :X Of juist komische!

[..]

Ik heb dit verhaal bijna letterlijk meegemaakt.

''Ik wil je echt even bedanken hoe goed je met mijn moeder omging, ik weet dat ze nogal kan klagen''
- geen enkel probleem meneer, ze is hier vaste gast en altijd heel blij met wat we voor haar doen
''ja fijn dat je beleefd blijft maar ze is natuurlijk wel echt een kutwijf''
- ... Ehm...
*meneer geeft fooi*

Maar de vervelendse gasten zijn mensen die totaal geen besef van realiteit hebben. We hadden laatst via het hotel een arrangement waar 1 drankje bij een 3-gangen diner zat inbegrepen. Meneer had een biertje besteld voor het voorgerecht en wilde daar blijkbaar de hele avond mee doen. Ging hij vervolgens bij het hoofdgerecht klagen dat zijn halve biertje warm was omdat hij er al een half uur zat. Sorry, ik doe veel voor mijn gasten maar ik ga echt niet iemand uitleggen dat een biertje warm wordt als je het een half uur laat staan. Ik weiger het.
We komen hard, zo hard.
  maandag 27 juli 2015 @ 02:07:48 #207
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_154666239
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2015 02:04 schreef focal het volgende:

[..]

''Ah mevrouw, dat kan ik begrijpen, bij Hendricks doen we dit inderdaad standaard maar bij andere gins serveren we andere garneringen. Je ziet tegenwoordig zo vaak komkommer dat ik me kan voorstellen dat u dat ondertussen bijna verwacht, ik zal even een bakje komkommer voor u halen!''

Zie je, als je maar vriendelijk blijft is het niet zo lastig. Zo lang je maar niet gaat doen alsof ik geen idee heb waar ik mee bezig ben.
Dat zeggen mensen tegen je: 'je weet niet waar je mee bezig bent want je vergeet mijn komkommer?'

Als ze het letterlijk zo tegen je zeggen, ok. Maar voor het overige verdient die gast imo in principe altijd het voordeel van de twijfel.
The love you take is equal to the love you make.
pi_154666241
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2015 02:06 schreef focal het volgende:

Ik heb dit verhaal bijna letterlijk meegemaakt.

''Ik wil je echt even bedanken hoe goed je met mijn moeder omging, ik weet dat ze nogal kan klagen''
- geen enkel probleem meneer, ze is hier vaste gast en altijd heel blij met wat we voor haar doen
''ja fijn dat je beleefd blijft maar ze is natuurlijk wel echt een kutwijf''
- ... Ehm...
_O- nooit beamen uiteraard :7
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_154666255
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2015 02:06 schreef Kandijfijn het volgende:

Het werkt ongeveer zo in de praktijk het is of nog heel vroeg (iets over 5en) of superdruk anders missen we geen gasten en begroeten we ze bij binnenkomst en pakken we de jas etc. aan.

Maar in de zomer als het soms druk is zie je in een keer mensen op tafel 6 zitten. Je gedachte is van
"Huh, wie heeft mensen op tafel 6 geplaatst :?"
Je beseft dat ze er zelf zijn gaan zitten kijkt op de achterkant van je blokje (daar zet ik altijd reserveringen als extra neer). Ai, tafel 6 is specifiek gevraagd door meneer en mevrouw Jansen.

Op dit moment die in werkelijk enkele seconden duurt is er geen enkele ergernis. Maar je bent voor een dilemma gezet je moet ze sowieso teleurstellen en als je geen tafels meer over hebt is de teleurstelling nog veel groter.

De ergernis en het probleem begint vervolgens wanneer enkele gasten doen alsof ik de grote boeman ben en ze gaan je verwijten maken of zeggen ach we zijn zo klaar joh! Kan toch wel even! En dan heb ik het verkeerd gedaan omdat wij geen bordjes op tafel hebben. Nee sorry, de fout ligt hier toch echt wel heel duidelijk bij de gasten.

Maar meestal gaat het heel soepel in de trend van goedenavond ik zag dat u uzelf al had geplaatst?! Uhr ja, was dat niet de bedoeling? Nah, ik ben vooral blij dat u er bent maar u bent niet op een gereserveerde tafel gaan zitten ik heb daar nog een mooi plekje voor u.

Dit alles terwijl er nog 5 andere processen in je achterhoofd spelen het is gewoon vervelend en haalt je uit je ritme. Geen wereldprobleem ik kijk ook niet op ze neer. Maar de types die kwaad op jou worden terwijl ze toch zelf echt de etiquette niet kennen daar heb niks mee.
Mensen die boos worden omdat dingen niet gaan zoals zij dat pre se willen, daar kan ik ook niet zo veel mee. Ik neem aan dat je mensen altijd tegemoet probeert te komen. Maar zolang je geen bordjes 'gereserveerd' hebt, wat je er ook van vindt, kan ik me voorstellen dat mensen zelf denken dat zo'n tafel wel vrij is.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  maandag 27 juli 2015 @ 02:10:10 #210
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_154666257
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2015 02:06 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Het werkt ongeveer zo in de praktijk het is of nog heel vroeg (iets over 5en) of superdruk anders missen we geen gasten en begroeten we ze bij binnenkomst en pakken we de jas etc. aan.

Maar in de zomer als het soms druk is zie je in een keer mensen op tafel 6 zitten. Je gedachte is van
"Huh, wie heeft mensen op tafel 6 geplaatst :?"
Je beseft dat ze er zelf zijn gaan zitten kijkt op de achterkant van je blokje (daar zet ik altijd reserveringen als extra neer). Ai, tafel 6 is specifiek gevraagd door meneer en mevrouw Jansen.

Op dit moment die in werkelijk enkele seconden duurt is er geen enkele ergernis. Maar je bent voor een dilemma gezet je moet ze sowieso teleurstellen en als je geen tafels meer over hebt is de teleurstelling nog veel groter.

De ergernis en het probleem begint vervolgens wanneer enkele gasten doen alsof ik de grote boeman ben en ze gaan je verwijten maken of zeggen ach we zijn zo klaar joh! Kan toch wel even! En dan heb ik het verkeerd gedaan omdat wij geen bordjes op tafel hebben. Nee sorry, de fout ligt hier toch echt wel heel duidelijk bij de gasten.

Maar meestal gaat het heel soepel in de trend van goedenavond ik zag dat u uzelf al had geplaatst?! Uhr ja, was dat niet de bedoeling? Nah, ik ben vooral blij dat u er bent maar u bent niet op een gereserveerde tafel gaan zitten ik heb daar nog een mooi plekje voor u.

Dit alles terwijl er nog 5 andere processen in je achterhoofd spelen het is gewoon vervelend en haalt je uit je ritme. Geen wereldprobleem ik kijk ook niet op ze neer. Maar de types die kwaad op jou worden terwijl ze toch zelf echt de etiquette niet kennen daar heb niks mee.
'De etiquette in jouw restaurant', bedoel je.

8)7
The love you take is equal to the love you make.
pi_154666271
quote:
1s.gif Op maandag 27 juli 2015 02:10 schreef Lienekien het volgende:

[..]

'De etiquette in jouw restaurant', bedoel je.

8)7
Nee de etiquette dat niet iedere gast zich daaraan houdt of iedere restaurant maakt het niet minder etiquette. Er zijn ook etiquette over hoe je een tafel dient te dekken dat veel restaurants dit verneuken maakt het niet minder een etiquette.
pi_154666276
quote:
1s.gif Op maandag 27 juli 2015 02:07 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Dat zeggen mensen tegen je: 'je weet niet waar je mee bezig bent want je vergeet mijn komkommer?'

Als ze het letterlijk zo tegen je zeggen, ok. Maar voor het overige verdient die gast imo in principe altijd het voordeel van de twijfel.
Non verbale communicatie speelt de grootste rol. Je merkt gelijk of iemand beledigd is of gewoon oprecht graag wat komkommer wilt. Ben je enthousiast en vriendelijk dan zou ik desnoods een komkommer op japanse wijze tot een draak voor je snijden. reageer je grimmig dan krijg je een vriendelijke uitleg over de keuze van garneren en ga ik door met het helpen van gasten die wel een leuke avond willen hebben.
We komen hard, zo hard.
pi_154666298
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2015 02:10 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Mensen die boos worden omdat dingen niet gaan zoals zij dat pre se willen, daar kan ik ook niet zo veel mee. Ik neem aan dat je mensen altijd tegemoet probeert te komen. Maar zolang je geen bordjes 'gereserveerd' hebt, wat je er ook van vindt, kan ik me voorstellen dat mensen zelf denken dat zo'n tafel wel vrij is.
We hebben ze wel hoor :) en als ik solo sta op een rustige middag gooi ik ze wel op tafel als ik enkele reserveringen heb.

Maar ik vind dat ze niet thuishoren op mooi gedekte tafels je zal ze ook heel weinig tegenkomen in restaurants met een beetje uitstraling.
pi_154666299
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2015 02:11 schreef Kandijfijn het volgende:

Nee de etiquette dat niet iedere gast zich daaraan houdt of iedere restaurant maakt het niet minder etiquette. Er zijn ook etiquette over hoe je een tafel dient te dekken dat veel restaurants dit verneuken maakt het niet minder een etiquette.
Bedenk je wel dat jij dit op je hotelschool opleiding hebt gehad hè. De mééste gasten zijn nooit naar de hotelschool geweest.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  maandag 27 juli 2015 @ 02:14:57 #215
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_154666329
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2015 02:11 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Nee de etiquette dat niet iedere gast zich daaraan houdt of iedere restaurant maakt het niet minder etiquette. Er zijn ook etiquette over hoe je een tafel dient te dekken dat veel restaurants dit verneuken maakt het niet minder een etiquette.
Ik denk alleen dat je je veel te zwaar op die etiquette beroept en dat gastvrijheid belangrijker is.
The love you take is equal to the love you make.
pi_154666340
quote:
1s.gif Op maandag 27 juli 2015 02:14 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ik denk alleen dat je je veel te zwaar op die etiquette beroept en dat gastvrijheid belangrijker is.
Mag ik vragen wat voor werk je zelf doet?
We komen hard, zo hard.
  maandag 27 juli 2015 @ 02:16:41 #217
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_154666352
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2015 02:11 schreef focal het volgende:

[..]

Non verbale communicatie speelt de grootste rol. Je merkt gelijk of iemand beledigd is of gewoon oprecht graag wat komkommer wilt. Ben je enthousiast en vriendelijk dan zou ik desnoods een komkommer op japanse wijze tot een draak voor je snijden. reageer je grimmig dan krijg je een vriendelijke uitleg over de keuze van garneren en ga ik door met het helpen van gasten die wel een leuke avond willen hebben.
Misschien kom ik wel gewoon om te zuipen omdat ik een kutdag heb gehad. Kun je dat ook aan me zien?
The love you take is equal to the love you make.
  maandag 27 juli 2015 @ 02:17:34 #218
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_154666369
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2015 02:15 schreef focal het volgende:

[..]

Mag ik vragen wat voor werk je zelf doet?
Nee, liever niet.
The love you take is equal to the love you make.
  Moderator / Miss SHO maandag 27 juli 2015 @ 02:19:41 #219
22592 crew  Ole
pi_154666396
quote:
1s.gif Op maandag 27 juli 2015 02:16 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Misschien kom ik wel gewoon om te zuipen omdat ik een kutdag heb gehad. Kun je dat ook aan me zien?
oef!
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_154666403
quote:
1s.gif Op maandag 27 juli 2015 02:16 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Misschien kom ik wel gewoon om te zuipen omdat ik een kutdag heb gehad. Kun je dat ook aan me zien?
Ja heerlijk vind ik dat. Kom lekker aan de bar zitten; ''I see you do cocktails, just make me something strong'' Dan maak ik wat lekkers met net iets meer drank dan wat voor ons prijstechnisch handig is omdat ik mijn gasten ook wat gun. Geniet van je drankje en als je er over wilt praten dan is het ook goed. Ben ik barman voor :) Zolang je je frustraties maar niet op mij loslaat.
We komen hard, zo hard.
pi_154666481
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2015 02:03 schreef Isabeau het volgende:
focal en Kandijfijn, wat zijn nou klanten from hell? Ik lees regelmatig op notalwaysright.com en dan kom je af en toe vreselijke situaties tegen :X Of juist komische!

[..]

Ik heb ooit een gast in de houdgreep moeten leggen omdat hij kwaad was over zijn eten en de keuken in wilde stormen en mijn collega's bedreigde. Tot de dag van vandaag weet ik niet wat er mis was met zijn eten :').

Ik had een zeer lief mannetje als vaste gast die altijd dezelfde wijn wilde en hetzelfde eten en hetzelfde dessert. Dat wij regelmatig van kaart wisselen vond hij geen argument en dus belde hij gewoon een week van te voren _O-. Gaf nooit fooi maar nam soms volkomen onverwachts een geschenk mee als een boek over wijnen etc. Maar als hij zijn zoon mee nam moesten de meest exclusieve wijnen gedronken worden werden er gerechten voor hem besteld waarvan ik vrij zeker wist dat hij ze niet wilde en werd er gezeurd over "fouten" die ik maakte. Een preek gehad dat Irish coffee niet in een mok moest terwijl zijn vader dit al 4 jaar lang op deze wijze bestelde. Echt dat figuur kon ik niet uitstaan |:(.

Groepen van 10+ man zonder reservering waarvan de helft al aangeschoten is. Serieus? Nee sorry. we zitten vol op deze drukke maandagavond :{w. Ja, iedereen komt om 8 uur.

Mensen die heel erg kwaad worden omdat sus en so in hun eten zit! Terwijl dit vaak ook nog gewoon op de kaart stond vermeld ;(.

En op een of andere vreemde manier bestaan er nog steeds mannen die menen handtastelijk te mogen worden bij mijn vrouwelijke collega's. Dat is echt de enige manier om mij oprecht kwaad te krijgen. Echt wtf mankeert je denk ik dan?

Voor de rest maak je van de gekste dingen mee, afgewezen huwelijksaanzoek, huilende gasten die in een keer breken (vaak i.c.m. alcohol). Mensen die verwachten dat je "die ene wijn uit Frankrijk hebt" die ze toen bij de boer hebben gedronken. En als je die onverhoopt mocht hebben is het toch een andere 8)7.

Het ergste wat ik heb meegemaakt is dat ik eenmaal ben overvallen met pistool bij het afsluiten op mijn 18e en twee jaar later nog een keer door iemand met een mes. De laatste had extreem veel geluk dat er een collega bij was anders had ik hem 100% zeker aangevallen.
pi_154666511
quote:
1s.gif Op maandag 27 juli 2015 02:14 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ik denk alleen dat je je veel te zwaar op die etiquette beroept en dat gastvrijheid belangrijker is.
Wanneer ik de recensies teruglees versta ik mijn vak prima en voelen mensen zichzelf gastvrij behandeld. En wellicht hecht jij niet veel aan etiquette maar onze gasten doen dit vaak wel dus ik denk niet dat ik er te veel waarde aan hecht.
pi_154666536
Allemachtig, kandijfijn :o Overvallen worden gaat je niet in de koude kleren zitten zeg :o En ik denk dat ik van je rijtje onfatsoenlijke gasten de handtastelijke gast wel het ergste vind. Hoe haal je het in je hoofd :N
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_154666556
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2015 02:39 schreef Isabeau het volgende:
Allemachtig, kandijfijn :o Overvallen worden gaat je niet in de koude kleren zitten zeg :o En ik denk dat ik van je rijtje onfatsoenlijke gasten de handtastelijke gast wel het ergste vind. Hoe haal je het in je hoofd :N
Zijn helaas veel mannelijke gasten die onfatsoenlijk met vrouwelijke bediening omgaan. Het gaat bijna altijd om flirten maar ook dat is vervelend als het meisje niets anders kan dan beleefd blijven. Persoonlijk neem ik dan altijd -als man zijnde- die tafel over en als iemand te ver gaat mogen ze vertrekken. nee meneer, vragen of u ook een blowjob bij mijn collega kan bestellen is geen grapje en u mag blij zijn dat we u vriendelijk verzoeken te vertrekken. Was dit ergens anders dan in dit restaurant gebeurd had ik je over de tafel heen gesleurd.

Her ergste was in een welness restaurant waar ik ooit gewerkt heb, daar zaten de mensen in badjas. Heeeel veel mannen doen graag even hun badjas wat losser zodat ze hun penis kunnen showen aan de bediening. Zo zeldzaam goor. Alhoewel ook leuke vrouwen af en toe express hun badjas wat voor me verschoven. Daar had ik dan wat minder moeite mee.
We komen hard, zo hard.
pi_154666574
quote:
1s.gif Op maandag 27 juli 2015 02:17 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Nee, liever niet.
Ik hoop niet iets waar positiviteit, redelijkheid en realiteitszin een vereiste is.
We komen hard, zo hard.
pi_154666600
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2015 02:39 schreef Isabeau het volgende:
Allemachtig, kandijfijn :o Overvallen worden gaat je niet in de koude kleren zitten zeg :o En ik denk dat ik van je rijtje onfatsoenlijke gasten de handtastelijke gast wel het ergste vind. Hoe haal je het in je hoofd :N
Slachtofferhulp ontdekt als meest geweldige stichting. :). Heb er weinig aan overgehouden behalve de vreemde overtuiging dat ik vind dat je ze legaal zou mogen doden mocht je de kans zien tijdens een overal.

Ja, aan vrouwen zitten is ook een van de weinige dingen die mij oprecht pissig krijgen. Je kan in mijn gezicht staan schreeuwen en ik geef geen krimp maar vrouwen in de bediening zijn al kwetsbaar zoals focal al uitlegde. Voor de rest handel ik net als hem dergelijke gasten gaan der uit.
pi_154666620
Je merkt ook gelijk wie er over blijven in dit topic haha. Lang leve het horecaritme.
We komen hard, zo hard.
pi_154666651
Etiquette, dat gaat hetzelfde lot tegemoet als normen en waarden.
Verslonsd en vergane glorie.
En dat allemaal doordat de jeugd zich als een stel arrogante debieltjes opstelt omdat ze denken alles te weten en te bepalen. En niemand zegt er meer wat van omdat we te druk zijn met ons "sociale netwerk" op internet. Hiërarchie bestaat niet meer. Vroeger had je respect voor oudere mensen, die sprak je met u aan. Tegenwoordig is iedereen maar "je" en "jij" en krijg je een grote bek als je ergens iets van zegt.
(Tegen een jochie van net 20 in de supermarkt) "Pardon meneer, zou ik er even langs mogen?"
Hij: "Loop effe om gozer, we zijn aan het praten man".
*ROS-RAM-RINKEL* en ik ben erlangs. En dan 1 woeste blik die kant op en je hebt 2 bange jochies. Alsof je in de rimboe als opperaap je tanden moet laten zien en op je borst moet roffelen om respect te krijgen.
En zo gaat 't helaas overal. Alsof de evolutie is omgekeerd. Jongeren die zich steeds dommer gedragen, praten alsof ze halve marokkaantjes zijn die amper Nederlands kunnen, en dat moet dan stoer zijn. Of nog erger, die straattaal van ze....
"Ey swa, zit ik in me osso te tjappen, komt de popo me halen"

Dan ga je naar een fatsoenlijke tent om, zoals ik al eerder zei, in de watten gelegd te worden door iemand die zijn vak verstaat, en word je geconfronteerd met zo'n hersenloos losertje die zijn telefoon belangrijker vindt dan jou als gast. Ook nog eens alle etiquette aan zijn laars lapt en niet eens de moeite heeft genomen om zijn overhemd te strijken, zijn stropdas correct te knopen (geen four-in-hand!) en die 16 haren van zijn bek af te scheren!
En aan het einde van de avond, bij het afrekenen, vindt meneer dat je 'm niet genoeg fooi geeft, dus dan wenst hij je niet eens een prettige avond en de deur kun je zelf open houden, want meneertje is zijn fooi al uit de kassa aan het vissen.

Och praat me niet van die onzin. Er wordt hier geschreven alsof de gast zich maar in den minne moet schikken. Flikker op zeg, je betaalt grof geld voor een dienst. Niet voor alleen het eten. Anders had je naar een buffet moeten gaan. Dan kun je lekker je eigen eten opscheppen.
Waarom zou ik meer betalen voor eten dan ik in de winkel zou doen? Omdat een kok het gemaakt heeft? Nou, dat kan ik ook prima. Omdat ik graag ergens anders wil eten? Dan ga ik wel bij familie op bezoek en kook ik daar een maaltijd. Omdat ik graag veel betaal voor mijn eten? NATUURLIJK NIET!
Ik wil een beleving.
Wel met de kanttekening dat in een aantal restaurants het eten van een dusdanig niveau is, dat ik dat zelf ook niet kan bereiden, maar in die restaurants is de service ook van een kwaliteit die je ervan mag verwachten.
pi_154666697
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2015 03:00 schreef focal het volgende:
Je merkt ook gelijk wie er over blijven in dit topic haha. Lang leve het horecaritme.
Pfff, horeca be like :p
  Moderator / Miss SHO maandag 27 juli 2015 @ 03:40:58 #230
22592 crew  Ole
pi_154666740
Net thuis. Goeie avond gehad
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_154666909
De andere kant, leuk ook deze ervaringen.
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2015 00:39 schreef focal het volgende:
Nog even wat irritaties vanuit de kant van de bediening:
- Niet begrijpen dat een restaurant 'vol' kan zitten als er nog tafels zijn. Vol zitten heeft ook te maken met de capaciteit van de bediening en keuken.
Snap je dat iemand die niet uit de horeca komt dit bijzonder kan vinden? In zo'n geval zou ik graag uitleg krijgen daarover. Tenzij er nog één a twee tafeltjes zouden zijn, zou ik me ongewenst kunnen voelen.
quote:
- De tent zelf verbouwen. Als u wensen heeft qua opstelling dan doen we dat wel samen...
Bij maatschap/assistentenetentjes heb ik dit regelmatig gezien. De bazen zijn zo gewend aan regie hebben, dat iets dat 'beter kan' meteen verbouwd wordt tot iets dat misschien beter is voor de interactie, maar vreselijk als iemand er langs moet of nog erger: het eten en drinken komt! Tenzij iets subtiels als een tafeltje 20 cm aanschuiven, zou ik het niet doen. In een luxe tenr verwacht ik dat dat niet nodig is en heb ik het nog niet nodig gevonden.
quote:
- Zelf ergens gaan zitten. We hebben niet voor niets iemand ontvangst staan, we placeren u graag zelf. Gereserveerd bordjes zijn niet chique, dus die hebben we niet.
Zie OP. Heb nog geen duidelijke richtlijn gezien waar ik aan kan proeven of ik moet wachten tot ik aangesproken wordt of niet. Vaak besluiten we iemand aan te spreken als compromis, maar het zou duidelijk zijn als er òf iemand aan de deur staat (of snel ter plaatse is) òf niet.
Zoals eerder gezegd, als ik iets 'fout doe' voel ik me toch minder gewenst (en niet minder door dit topic tot nu, al wilde ik juist wat meer duidelijkheid :)).
  maandag 27 juli 2015 @ 07:36:48 #232
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_154667002
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2015 02:13 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Bedenk je wel dat jij dit op je hotelschool opleiding hebt gehad hè. De mééste gasten zijn nooit naar de hotelschool geweest.
Ja, en de meeste mensen hebben ook geen rechten gestudeerd en worden toch geacht te weten hoe je je (niet) hoort te gedragen.

Gewoon maar ergens aan een tafeltje gaan zitten is lomp.
  maandag 27 juli 2015 @ 08:21:54 #233
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_154667271
quote:
1s.gif Op maandag 27 juli 2015 07:36 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Ja, en de meeste mensen hebben ook geen rechten gestudeerd en worden toch geacht te weten hoe je je (niet) hoort te gedragen.

Gewoon maar ergens aan een tafeltje gaan zitten is lomp.
Dit dus, gewoon manieren hebben is blijkbaar al een witte raaf.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_154667425
Mooie en herkenbare verhalen Kandijfijn en Focal.
pi_154667533
quote:
1s.gif Op maandag 27 juli 2015 08:21 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dit dus, gewoon manieren hebben is blijkbaar al een witte raaf.
Dit soort manieren moet wel aangeleerd worden. Hoe krijg je het anders mee?
Vriendelijk zijn is natuurlijk gedrag, regeltjes niet perse.
  maandag 27 juli 2015 @ 09:01:18 #236
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_154667596
quote:
1s.gif Op maandag 27 juli 2015 08:53 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

Dit soort manieren moet wel aangeleerd worden. Hoe krijg je het anders mee?
Vriendelijk zijn is natuurlijk gedrag, regeltjes niet perse.
Opvoeding noem je dat
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_154667629
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2015 09:01 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Opvoeding noem je dat
mea maxima culpa dat ik thuis niet verder gebracht ben dan de plaatselijke chinees :?
pi_154667678
quote:
1s.gif Op maandag 27 juli 2015 09:05 schreef MevrouwPuff het volgende:

mea maxima culpa dat ik thuis niet verder gebracht ben dan de plaatselijke chinees :?
En als ouders hun kinderen dan wel meenemen naar wat chiquere restaurants, dan wordt er weer geklaagd dat er kinderen zijn :+
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  maandag 27 juli 2015 @ 09:22:26 #239
139380 Keltie
Meemeemeemee
pi_154667797
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2015 01:47 schreef focal het volgende:

[..]

Ik kan me geen ander vak bedenken waar mensen zo vaak je kennis in twijfel trekken en dat is niet altijd makkelijk.
Omdat jij je, blijkbaar, nogal slecht in anderen kan verplaatsen. Word ICT'er, dan word je kennis ieder half uur in twijfel getrokken.
  maandag 27 juli 2015 @ 09:24:50 #240
139380 Keltie
Meemeemeemee
pi_154667826
quote:
1s.gif Op maandag 27 juli 2015 01:43 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Fantastisch. Vriendelijk glimlachen naar je gasten, maar achter hun rug om zeiken.
En maar klagen dat iemand zegt dat het goed was maar achteraf een slechte recensie schrijft:')
  maandag 27 juli 2015 @ 09:46:20 #241
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_154668056
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2015 00:39 schreef focal het volgende:
- Zakelijke groepen die niet willen betalen voor het aantal afgesproken gasten. Als wij voor 30 man plek hebben vrijgehouden en menu's voorbereid hebben dan kunnen wij er ook weinig mee als u maar met 20 man op komt dagen...
- Zakelijke groepen waarvan de contactpersoon op de avond zelf meldt dat de drankjes voor eigen rekening zijn en of we voor 45 man persoonlijk een bon kunnen bijhouden...

Dit is natuurlijk vervelend, maar dat moet je allemaal kortsluiten als die mensen reserveren.
Siesta & Fiesta!
pi_154668186
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2015 01:50 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Deels omdat ons vak besmeurd is door studenten die niks om hun vak geven en geen hart voor de horeca hebben.

Die types waar door andere FOK!'ers naar verwezen wordt die liever praten met hun collega's en geenszins de behoefte lijken te hebben ook maar iets te weten van de dranken en gerechten die ze wensen uit te serveren. Dan zijn mensen niet meer gewend in aanraking te komen met iemand die echt zijn vak verstaat.
Hier in Groningen heb je heel veel studenten in de bediening, in restaurants tot pak hem beet 50 euro is dat heel normaal. Ik heb daar geen problemen mee, zolang ze hun rol maar verstaan en beseffen dat ze het vak niet verstaan. Als ze goed het oog erin hebben, een gastvriendelijke houding hebben en niet doen alsof ze wel het hele vak beheersen is er niets aan de hand.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_154668233
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2015 09:10 schreef Isabeau het volgende:

[..]

En als ouders hun kinderen dan wel meenemen naar wat chiquere restaurants, dan wordt er weer geklaagd dat er kinderen zijn :+
In de restaurants waar ik heb gewerkt klaagde nooit iemand daar over.
Maar ze moeten er niet van op kijken dat we geen kindermenu hebben.
In alle sterrenzaken waar ik heb gewerkt aten de kinderen gewoon wat op de kaart stond. ^O^
  maandag 27 juli 2015 @ 10:03:50 #244
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_154668275
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2015 02:50 schreef focal het volgende:

[..]

Ik hoop niet iets waar positiviteit, redelijkheid en realiteitszin een vereiste is.
Ik reageer op je uit oogpunt van een fictieve gast die graag komkommer in zijn gin en tonic heeft en niet weet wat jij weet, met een mogelijk kuthumeur. Jammer dat dat niet duidelijk was.
The love you take is equal to the love you make.
  maandag 27 juli 2015 @ 12:06:47 #245
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_154670608
quote:
1s.gif Op maandag 27 juli 2015 09:05 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

mea maxima culpa dat ik thuis niet verder gebracht ben dan de plaatselijke chinees :?
Waar het volgens mij gewoon om gaat is dat als jij als gast je gewoon een beetje vriendelijk en rustig gedraagt en vriendelijk en rustig om iets vraagt je (juist in die zogenaamde sterrenrestaurants) gewoon vriendelijk en rustig geholpen zult worden. Ongeacht of je nu weet hoe iets hoort of niet en ongeacht of het een extra dienst/gunst is. Iedereen blij: jij gezellig aan het eten, zij gezellig hun vak aan het uitoefenen en jou "in de watten aan het leggen".

Het probleem is dat veel gasten niet vriendelijk en rustig om iets vragen maar op geirriteerde, kleinerende, verontwaardigde, eisende toon. Dat op zich is al vervelend genoeg, maar als die gast dan ook nog eens denkt het beter te weten terwijl hij het niet weet, nou, dan kun je je voorstellen dat het NIET FIJN is voor het personeel om hun vak uit te oefenen, beleefd te blijven en die gast in de watten te leggen. Dat gaat toch echt makkelijker met iemand die een beetje normaal doet.
pi_154670758
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2015 01:06 schreef golfer het volgende:

[..]

Of en bepaald biertje of ander frisdrankje dat past bij het betreffende gerecht.
vertel mij eens, welk gerecht past er bij cola of bij sinas? vlees en cola wel en vis en sinas niet?
  maandag 27 juli 2015 @ 12:23:07 #247
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_154670955
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2015 12:13 schreef Coritchando het volgende:

vertel mij eens, welk gerecht past er bij cola of bij sinas? vlees en cola wel en vis en sinas niet?
Ik ben geen sommelier. Een goede sommelier zou je dit allemaal kunnen uitleggen.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_154670994
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2015 12:23 schreef golfer het volgende:

[..]

Ik ben geen sommelier. Een goede sommelier zou je dit allemaal kunnen uitleggen.
je hebt hopelijk wel door wat voor een onzin je het internet op slingert en het zogenaamd decadente toontje wat je tracht aan te slaan?

een sommelier is voor de wijn, voor bieren heb je een zytholoog. voor frisdrank hebben ze niet eens een naam uitgevonden, aangezien die zoete troep elk gerecht verpest.
pi_154671079
Misschien geen frisdrank, maar er zijn best restaurants waar ze je geweldige alcoholvrije alternatieven kunnen bieden.
Ik heb zelfs wel eens gehad dat een paar van de alcoholvrije drankjes van mijn partner lekkerder waren bij het gerecht dan mijn wijnen (in de keuken van Floris).

Ik weet niet hoe je de bedenker van die dingen noemt, maar je moet er wel iets voor kunnen.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_154671101
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2015 12:06 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Waar het volgens mij gewoon om gaat is dat als jij als gast je gewoon een beetje vriendelijk en rustig gedraagt en vriendelijk en rustig om iets vraagt je (juist in die zogenaamde sterrenrestaurants) gewoon vriendelijk en rustig geholpen zult worden. Ongeacht of je nu weet hoe iets hoort of niet en ongeacht of het een extra dienst/gunst is. Iedereen blij: jij gezellig aan het eten, zij gezellig hun vak aan het uitoefenen en jou "in de watten aan het leggen".

Het probleem is dat veel gasten niet vriendelijk en rustig om iets vragen maar op geirriteerde, kleinerende, verontwaardigde, eisende toon. Dat op zich is al vervelend genoeg, maar als die gast dan ook nog eens denkt het beter te weten terwijl hij het niet weet, nou, dan kun je je voorstellen dat het NIET FIJN is voor het personeel om hun vak uit te oefenen, beleefd te blijven en die gast in de watten te leggen. Dat gaat toch echt makkelijker met iemand die een beetje normaal doet.
Dat begrijp ik, maar ik ben dan weer zo voorkomend dat ik het vervelend vind dat het niet volgens het boekje gegaan is, door mij.
Denk wel dat veel bediening me dat kan laten vergeten hoor, maar ik hou van duidelijkheid :)
pi_154671121
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2015 12:28 schreef Vanyel het volgende:
Misschien geen frisdrank, maar er zijn best restaurants waar ze je geweldige alcoholvrije alternatieven kunnen bieden.
Ik heb zelfs wel eens gehad dat een paar van de alcoholvrije drankjes van mijn partner lekkerder waren bij het gerecht dan mijn wijnen (in de keuken van Floris).

Ik weet niet hoe je de bedenker van die dingen noemt, maar je moet er wel iets voor kunnen.
dat weet ik ook niet ;) ik ken alleen de sommelier en zytholoog eigenlijk.
  maandag 27 juli 2015 @ 12:30:09 #252
439461 ZonnebankBob
I am the king of the Zonnebank
pi_154671140
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2015 12:13 schreef Coritchando het volgende:

[..]

vertel mij eens, welk gerecht past er bij cola of bij sinas? vlees en cola wel en vis en sinas niet?
Bij cola, een goede hamburger met dikke frieten.
pi_154671165
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2015 12:28 schreef Vanyel het volgende:
Misschien geen frisdrank, maar er zijn best restaurants waar ze je geweldige alcoholvrije alternatieven kunnen bieden.
Ik heb zelfs wel eens gehad dat een paar van de alcoholvrije drankjes van mijn partner lekkerder waren bij het gerecht dan mijn wijnen (in de keuken van Floris).

Ik weet niet hoe je de bedenker van die dingen noemt, maar je moet er wel iets voor kunnen.
O+ Floris O+
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
  maandag 27 juli 2015 @ 12:37:36 #254
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_154671316
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2015 12:30 schreef ZonnebankBob het volgende:

[..]

Bij cola, een goede hamburger met dikke frieten.
Ik las tieten.

Overigens vorige week een goddelijke hamburger gegeten op het terras van een pub. Goddelijk, zeg ik je! Mét een cola.

Je mag gaan zitten waar je wilt, je bestelt binnen aan de bar en je betaalt direct. Geweldig systeem. Geweldig, zeg ik je!
The love you take is equal to the love you make.
  maandag 27 juli 2015 @ 12:37:39 #255
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_154671320
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2015 12:24 schreef Coritchando het volgende:


een sommelier is voor de wijn, voor bieren heb je een zytholoog. voor frisdrank hebben ze niet eens een naam uitgevonden, aangezien die zoete troep elk gerecht verpest.
Ik zou dan ook een frisdrank verwelkomen die niet zoet is.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')