abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_154666600
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2015 02:39 schreef Isabeau het volgende:
Allemachtig, kandijfijn :o Overvallen worden gaat je niet in de koude kleren zitten zeg :o En ik denk dat ik van je rijtje onfatsoenlijke gasten de handtastelijke gast wel het ergste vind. Hoe haal je het in je hoofd :N
Slachtofferhulp ontdekt als meest geweldige stichting. :). Heb er weinig aan overgehouden behalve de vreemde overtuiging dat ik vind dat je ze legaal zou mogen doden mocht je de kans zien tijdens een overal.

Ja, aan vrouwen zitten is ook een van de weinige dingen die mij oprecht pissig krijgen. Je kan in mijn gezicht staan schreeuwen en ik geef geen krimp maar vrouwen in de bediening zijn al kwetsbaar zoals focal al uitlegde. Voor de rest handel ik net als hem dergelijke gasten gaan der uit.
pi_154666620
Je merkt ook gelijk wie er over blijven in dit topic haha. Lang leve het horecaritme.
We komen hard, zo hard.
pi_154666651
Etiquette, dat gaat hetzelfde lot tegemoet als normen en waarden.
Verslonsd en vergane glorie.
En dat allemaal doordat de jeugd zich als een stel arrogante debieltjes opstelt omdat ze denken alles te weten en te bepalen. En niemand zegt er meer wat van omdat we te druk zijn met ons "sociale netwerk" op internet. Hiërarchie bestaat niet meer. Vroeger had je respect voor oudere mensen, die sprak je met u aan. Tegenwoordig is iedereen maar "je" en "jij" en krijg je een grote bek als je ergens iets van zegt.
(Tegen een jochie van net 20 in de supermarkt) "Pardon meneer, zou ik er even langs mogen?"
Hij: "Loop effe om gozer, we zijn aan het praten man".
*ROS-RAM-RINKEL* en ik ben erlangs. En dan 1 woeste blik die kant op en je hebt 2 bange jochies. Alsof je in de rimboe als opperaap je tanden moet laten zien en op je borst moet roffelen om respect te krijgen.
En zo gaat 't helaas overal. Alsof de evolutie is omgekeerd. Jongeren die zich steeds dommer gedragen, praten alsof ze halve marokkaantjes zijn die amper Nederlands kunnen, en dat moet dan stoer zijn. Of nog erger, die straattaal van ze....
"Ey swa, zit ik in me osso te tjappen, komt de popo me halen"

Dan ga je naar een fatsoenlijke tent om, zoals ik al eerder zei, in de watten gelegd te worden door iemand die zijn vak verstaat, en word je geconfronteerd met zo'n hersenloos losertje die zijn telefoon belangrijker vindt dan jou als gast. Ook nog eens alle etiquette aan zijn laars lapt en niet eens de moeite heeft genomen om zijn overhemd te strijken, zijn stropdas correct te knopen (geen four-in-hand!) en die 16 haren van zijn bek af te scheren!
En aan het einde van de avond, bij het afrekenen, vindt meneer dat je 'm niet genoeg fooi geeft, dus dan wenst hij je niet eens een prettige avond en de deur kun je zelf open houden, want meneertje is zijn fooi al uit de kassa aan het vissen.

Och praat me niet van die onzin. Er wordt hier geschreven alsof de gast zich maar in den minne moet schikken. Flikker op zeg, je betaalt grof geld voor een dienst. Niet voor alleen het eten. Anders had je naar een buffet moeten gaan. Dan kun je lekker je eigen eten opscheppen.
Waarom zou ik meer betalen voor eten dan ik in de winkel zou doen? Omdat een kok het gemaakt heeft? Nou, dat kan ik ook prima. Omdat ik graag ergens anders wil eten? Dan ga ik wel bij familie op bezoek en kook ik daar een maaltijd. Omdat ik graag veel betaal voor mijn eten? NATUURLIJK NIET!
Ik wil een beleving.
Wel met de kanttekening dat in een aantal restaurants het eten van een dusdanig niveau is, dat ik dat zelf ook niet kan bereiden, maar in die restaurants is de service ook van een kwaliteit die je ervan mag verwachten.
pi_154666697
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2015 03:00 schreef focal het volgende:
Je merkt ook gelijk wie er over blijven in dit topic haha. Lang leve het horecaritme.
Pfff, horeca be like :p
  Moderator / Miss SHO maandag 27 juli 2015 @ 03:40:58 #230
22592 crew  Ole
pi_154666740
Net thuis. Goeie avond gehad
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_154666909
De andere kant, leuk ook deze ervaringen.
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2015 00:39 schreef focal het volgende:
Nog even wat irritaties vanuit de kant van de bediening:
- Niet begrijpen dat een restaurant 'vol' kan zitten als er nog tafels zijn. Vol zitten heeft ook te maken met de capaciteit van de bediening en keuken.
Snap je dat iemand die niet uit de horeca komt dit bijzonder kan vinden? In zo'n geval zou ik graag uitleg krijgen daarover. Tenzij er nog één a twee tafeltjes zouden zijn, zou ik me ongewenst kunnen voelen.
quote:
- De tent zelf verbouwen. Als u wensen heeft qua opstelling dan doen we dat wel samen...
Bij maatschap/assistentenetentjes heb ik dit regelmatig gezien. De bazen zijn zo gewend aan regie hebben, dat iets dat 'beter kan' meteen verbouwd wordt tot iets dat misschien beter is voor de interactie, maar vreselijk als iemand er langs moet of nog erger: het eten en drinken komt! Tenzij iets subtiels als een tafeltje 20 cm aanschuiven, zou ik het niet doen. In een luxe tenr verwacht ik dat dat niet nodig is en heb ik het nog niet nodig gevonden.
quote:
- Zelf ergens gaan zitten. We hebben niet voor niets iemand ontvangst staan, we placeren u graag zelf. Gereserveerd bordjes zijn niet chique, dus die hebben we niet.
Zie OP. Heb nog geen duidelijke richtlijn gezien waar ik aan kan proeven of ik moet wachten tot ik aangesproken wordt of niet. Vaak besluiten we iemand aan te spreken als compromis, maar het zou duidelijk zijn als er òf iemand aan de deur staat (of snel ter plaatse is) òf niet.
Zoals eerder gezegd, als ik iets 'fout doe' voel ik me toch minder gewenst (en niet minder door dit topic tot nu, al wilde ik juist wat meer duidelijkheid :)).
  maandag 27 juli 2015 @ 07:36:48 #232
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_154667002
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2015 02:13 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Bedenk je wel dat jij dit op je hotelschool opleiding hebt gehad hè. De mééste gasten zijn nooit naar de hotelschool geweest.
Ja, en de meeste mensen hebben ook geen rechten gestudeerd en worden toch geacht te weten hoe je je (niet) hoort te gedragen.

Gewoon maar ergens aan een tafeltje gaan zitten is lomp.
  maandag 27 juli 2015 @ 08:21:54 #233
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_154667271
quote:
1s.gif Op maandag 27 juli 2015 07:36 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Ja, en de meeste mensen hebben ook geen rechten gestudeerd en worden toch geacht te weten hoe je je (niet) hoort te gedragen.

Gewoon maar ergens aan een tafeltje gaan zitten is lomp.
Dit dus, gewoon manieren hebben is blijkbaar al een witte raaf.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_154667425
Mooie en herkenbare verhalen Kandijfijn en Focal.
pi_154667533
quote:
1s.gif Op maandag 27 juli 2015 08:21 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dit dus, gewoon manieren hebben is blijkbaar al een witte raaf.
Dit soort manieren moet wel aangeleerd worden. Hoe krijg je het anders mee?
Vriendelijk zijn is natuurlijk gedrag, regeltjes niet perse.
  maandag 27 juli 2015 @ 09:01:18 #236
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_154667596
quote:
1s.gif Op maandag 27 juli 2015 08:53 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

Dit soort manieren moet wel aangeleerd worden. Hoe krijg je het anders mee?
Vriendelijk zijn is natuurlijk gedrag, regeltjes niet perse.
Opvoeding noem je dat
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_154667629
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2015 09:01 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Opvoeding noem je dat
mea maxima culpa dat ik thuis niet verder gebracht ben dan de plaatselijke chinees :?
pi_154667678
quote:
1s.gif Op maandag 27 juli 2015 09:05 schreef MevrouwPuff het volgende:

mea maxima culpa dat ik thuis niet verder gebracht ben dan de plaatselijke chinees :?
En als ouders hun kinderen dan wel meenemen naar wat chiquere restaurants, dan wordt er weer geklaagd dat er kinderen zijn :+
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  maandag 27 juli 2015 @ 09:22:26 #239
139380 Keltie
Meemeemeemee
pi_154667797
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2015 01:47 schreef focal het volgende:

[..]

Ik kan me geen ander vak bedenken waar mensen zo vaak je kennis in twijfel trekken en dat is niet altijd makkelijk.
Omdat jij je, blijkbaar, nogal slecht in anderen kan verplaatsen. Word ICT'er, dan word je kennis ieder half uur in twijfel getrokken.
  maandag 27 juli 2015 @ 09:24:50 #240
139380 Keltie
Meemeemeemee
pi_154667826
quote:
1s.gif Op maandag 27 juli 2015 01:43 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Fantastisch. Vriendelijk glimlachen naar je gasten, maar achter hun rug om zeiken.
En maar klagen dat iemand zegt dat het goed was maar achteraf een slechte recensie schrijft:')
  maandag 27 juli 2015 @ 09:46:20 #241
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_154668056
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2015 00:39 schreef focal het volgende:
- Zakelijke groepen die niet willen betalen voor het aantal afgesproken gasten. Als wij voor 30 man plek hebben vrijgehouden en menu's voorbereid hebben dan kunnen wij er ook weinig mee als u maar met 20 man op komt dagen...
- Zakelijke groepen waarvan de contactpersoon op de avond zelf meldt dat de drankjes voor eigen rekening zijn en of we voor 45 man persoonlijk een bon kunnen bijhouden...

Dit is natuurlijk vervelend, maar dat moet je allemaal kortsluiten als die mensen reserveren.
Siesta & Fiesta!
pi_154668186
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2015 01:50 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Deels omdat ons vak besmeurd is door studenten die niks om hun vak geven en geen hart voor de horeca hebben.

Die types waar door andere FOK!'ers naar verwezen wordt die liever praten met hun collega's en geenszins de behoefte lijken te hebben ook maar iets te weten van de dranken en gerechten die ze wensen uit te serveren. Dan zijn mensen niet meer gewend in aanraking te komen met iemand die echt zijn vak verstaat.
Hier in Groningen heb je heel veel studenten in de bediening, in restaurants tot pak hem beet 50 euro is dat heel normaal. Ik heb daar geen problemen mee, zolang ze hun rol maar verstaan en beseffen dat ze het vak niet verstaan. Als ze goed het oog erin hebben, een gastvriendelijke houding hebben en niet doen alsof ze wel het hele vak beheersen is er niets aan de hand.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_154668233
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2015 09:10 schreef Isabeau het volgende:

[..]

En als ouders hun kinderen dan wel meenemen naar wat chiquere restaurants, dan wordt er weer geklaagd dat er kinderen zijn :+
In de restaurants waar ik heb gewerkt klaagde nooit iemand daar over.
Maar ze moeten er niet van op kijken dat we geen kindermenu hebben.
In alle sterrenzaken waar ik heb gewerkt aten de kinderen gewoon wat op de kaart stond. ^O^
  maandag 27 juli 2015 @ 10:03:50 #244
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_154668275
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2015 02:50 schreef focal het volgende:

[..]

Ik hoop niet iets waar positiviteit, redelijkheid en realiteitszin een vereiste is.
Ik reageer op je uit oogpunt van een fictieve gast die graag komkommer in zijn gin en tonic heeft en niet weet wat jij weet, met een mogelijk kuthumeur. Jammer dat dat niet duidelijk was.
The love you take is equal to the love you make.
  maandag 27 juli 2015 @ 12:06:47 #245
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_154670608
quote:
1s.gif Op maandag 27 juli 2015 09:05 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

Waar het volgens mij gewoon om gaat is dat als jij als gast je gewoon een beetje vriendelijk en rustig gedraagt en vriendelijk en rustig om iets vraagt je (juist in die zogenaamde sterrenrestaurants) gewoon vriendelijk en rustig geholpen zult worden. Ongeacht of je nu weet hoe iets hoort of niet en ongeacht of het een extra dienst/gunst is. Iedereen blij: jij gezellig aan het eten, zij gezellig hun vak aan het uitoefenen en jou "in de watten aan het leggen".

Het probleem is dat veel gasten niet vriendelijk en rustig om iets vragen maar op geirriteerde, kleinerende, verontwaardigde, eisende toon. Dat op zich is al vervelend genoeg, maar als die gast dan ook nog eens denkt het beter te weten terwijl hij het niet weet, nou, dan kun je je voorstellen dat het NIET FIJN is voor het personeel om hun vak uit te oefenen, beleefd te blijven en die gast in de watten te leggen. Dat gaat toch echt makkelijker met iemand die een beetje normaal doet.
pi_154670758
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2015 01:06 schreef golfer het volgende:

[..]

Of en bepaald biertje of ander frisdrankje dat past bij het betreffende gerecht.
vertel mij eens, welk gerecht past er bij cola of bij sinas? vlees en cola wel en vis en sinas niet?
  maandag 27 juli 2015 @ 12:23:07 #247
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_154670955
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2015 12:13 schreef Coritchando het volgende:

vertel mij eens, welk gerecht past er bij cola of bij sinas? vlees en cola wel en vis en sinas niet?
Ik ben geen sommelier. Een goede sommelier zou je dit allemaal kunnen uitleggen.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_154670994
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2015 12:23 schreef golfer het volgende:

[..]

Ik ben geen sommelier. Een goede sommelier zou je dit allemaal kunnen uitleggen.
je hebt hopelijk wel door wat voor een onzin je het internet op slingert en het zogenaamd decadente toontje wat je tracht aan te slaan?

een sommelier is voor de wijn, voor bieren heb je een zytholoog. voor frisdrank hebben ze niet eens een naam uitgevonden, aangezien die zoete troep elk gerecht verpest.
pi_154671079
Misschien geen frisdrank, maar er zijn best restaurants waar ze je geweldige alcoholvrije alternatieven kunnen bieden.
Ik heb zelfs wel eens gehad dat een paar van de alcoholvrije drankjes van mijn partner lekkerder waren bij het gerecht dan mijn wijnen (in de keuken van Floris).

Ik weet niet hoe je de bedenker van die dingen noemt, maar je moet er wel iets voor kunnen.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_154671101
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2015 12:06 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Waar het volgens mij gewoon om gaat is dat als jij als gast je gewoon een beetje vriendelijk en rustig gedraagt en vriendelijk en rustig om iets vraagt je (juist in die zogenaamde sterrenrestaurants) gewoon vriendelijk en rustig geholpen zult worden. Ongeacht of je nu weet hoe iets hoort of niet en ongeacht of het een extra dienst/gunst is. Iedereen blij: jij gezellig aan het eten, zij gezellig hun vak aan het uitoefenen en jou "in de watten aan het leggen".

Het probleem is dat veel gasten niet vriendelijk en rustig om iets vragen maar op geirriteerde, kleinerende, verontwaardigde, eisende toon. Dat op zich is al vervelend genoeg, maar als die gast dan ook nog eens denkt het beter te weten terwijl hij het niet weet, nou, dan kun je je voorstellen dat het NIET FIJN is voor het personeel om hun vak uit te oefenen, beleefd te blijven en die gast in de watten te leggen. Dat gaat toch echt makkelijker met iemand die een beetje normaal doet.
Dat begrijp ik, maar ik ben dan weer zo voorkomend dat ik het vervelend vind dat het niet volgens het boekje gegaan is, door mij.
Denk wel dat veel bediening me dat kan laten vergeten hoor, maar ik hou van duidelijkheid :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')