Slachtofferhulp ontdekt als meest geweldige stichting.quote:Op maandag 27 juli 2015 02:39 schreef Isabeau het volgende:
Allemachtig, kandijfijnOvervallen worden gaat je niet in de koude kleren zitten zeg
En ik denk dat ik van je rijtje onfatsoenlijke gasten de handtastelijke gast wel het ergste vind. Hoe haal je het in je hoofd
Pfff, horeca be like :pquote:Op maandag 27 juli 2015 03:00 schreef focal het volgende:
Je merkt ook gelijk wie er over blijven in dit topic haha. Lang leve het horecaritme.
Snap je dat iemand die niet uit de horeca komt dit bijzonder kan vinden? In zo'n geval zou ik graag uitleg krijgen daarover. Tenzij er nog één a twee tafeltjes zouden zijn, zou ik me ongewenst kunnen voelen.quote:Op maandag 27 juli 2015 00:39 schreef focal het volgende:
Nog even wat irritaties vanuit de kant van de bediening:
- Niet begrijpen dat een restaurant 'vol' kan zitten als er nog tafels zijn. Vol zitten heeft ook te maken met de capaciteit van de bediening en keuken.
Bij maatschap/assistentenetentjes heb ik dit regelmatig gezien. De bazen zijn zo gewend aan regie hebben, dat iets dat 'beter kan' meteen verbouwd wordt tot iets dat misschien beter is voor de interactie, maar vreselijk als iemand er langs moet of nog erger: het eten en drinken komt! Tenzij iets subtiels als een tafeltje 20 cm aanschuiven, zou ik het niet doen. In een luxe tenr verwacht ik dat dat niet nodig is en heb ik het nog niet nodig gevonden.quote:- De tent zelf verbouwen. Als u wensen heeft qua opstelling dan doen we dat wel samen...
Zie OP. Heb nog geen duidelijke richtlijn gezien waar ik aan kan proeven of ik moet wachten tot ik aangesproken wordt of niet. Vaak besluiten we iemand aan te spreken als compromis, maar het zou duidelijk zijn als er òf iemand aan de deur staat (of snel ter plaatse is) òf niet.quote:- Zelf ergens gaan zitten. We hebben niet voor niets iemand ontvangst staan, we placeren u graag zelf. Gereserveerd bordjes zijn niet chique, dus die hebben we niet.
Ja, en de meeste mensen hebben ook geen rechten gestudeerd en worden toch geacht te weten hoe je je (niet) hoort te gedragen.quote:Op maandag 27 juli 2015 02:13 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Bedenk je wel dat jij dit op je hotelschool opleiding hebt gehad hè. De mééste gasten zijn nooit naar de hotelschool geweest.
Dit dus, gewoon manieren hebben is blijkbaar al een witte raaf.quote:Op maandag 27 juli 2015 07:36 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Ja, en de meeste mensen hebben ook geen rechten gestudeerd en worden toch geacht te weten hoe je je (niet) hoort te gedragen.
Gewoon maar ergens aan een tafeltje gaan zitten is lomp.
Dit soort manieren moet wel aangeleerd worden. Hoe krijg je het anders mee?quote:Op maandag 27 juli 2015 08:21 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dit dus, gewoon manieren hebben is blijkbaar al een witte raaf.
Opvoeding noem je datquote:Op maandag 27 juli 2015 08:53 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Dit soort manieren moet wel aangeleerd worden. Hoe krijg je het anders mee?
Vriendelijk zijn is natuurlijk gedrag, regeltjes niet perse.
En als ouders hun kinderen dan wel meenemen naar wat chiquere restaurants, dan wordt er weer geklaagd dat er kinderen zijnquote:Op maandag 27 juli 2015 09:05 schreef MevrouwPuff het volgende:
mea maxima culpa dat ik thuis niet verder gebracht ben dan de plaatselijke chinees
Omdat jij je, blijkbaar, nogal slecht in anderen kan verplaatsen. Word ICT'er, dan word je kennis ieder half uur in twijfel getrokken.quote:Op maandag 27 juli 2015 01:47 schreef focal het volgende:
[..]
Ik kan me geen ander vak bedenken waar mensen zo vaak je kennis in twijfel trekken en dat is niet altijd makkelijk.
En maar klagen dat iemand zegt dat het goed was maar achteraf een slechte recensie schrijft:')quote:Op maandag 27 juli 2015 01:43 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Fantastisch. Vriendelijk glimlachen naar je gasten, maar achter hun rug om zeiken.
Dit is natuurlijk vervelend, maar dat moet je allemaal kortsluiten als die mensen reserveren.quote:Op maandag 27 juli 2015 00:39 schreef focal het volgende:
- Zakelijke groepen die niet willen betalen voor het aantal afgesproken gasten. Als wij voor 30 man plek hebben vrijgehouden en menu's voorbereid hebben dan kunnen wij er ook weinig mee als u maar met 20 man op komt dagen...
- Zakelijke groepen waarvan de contactpersoon op de avond zelf meldt dat de drankjes voor eigen rekening zijn en of we voor 45 man persoonlijk een bon kunnen bijhouden...
Hier in Groningen heb je heel veel studenten in de bediening, in restaurants tot pak hem beet 50 euro is dat heel normaal. Ik heb daar geen problemen mee, zolang ze hun rol maar verstaan en beseffen dat ze het vak niet verstaan. Als ze goed het oog erin hebben, een gastvriendelijke houding hebben en niet doen alsof ze wel het hele vak beheersen is er niets aan de hand.quote:Op maandag 27 juli 2015 01:50 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Deels omdat ons vak besmeurd is door studenten die niks om hun vak geven en geen hart voor de horeca hebben.
Die types waar door andere FOK!'ers naar verwezen wordt die liever praten met hun collega's en geenszins de behoefte lijken te hebben ook maar iets te weten van de dranken en gerechten die ze wensen uit te serveren. Dan zijn mensen niet meer gewend in aanraking te komen met iemand die echt zijn vak verstaat.
In de restaurants waar ik heb gewerkt klaagde nooit iemand daar over.quote:Op maandag 27 juli 2015 09:10 schreef Isabeau het volgende:
[..]
En als ouders hun kinderen dan wel meenemen naar wat chiquere restaurants, dan wordt er weer geklaagd dat er kinderen zijn
Ik reageer op je uit oogpunt van een fictieve gast die graag komkommer in zijn gin en tonic heeft en niet weet wat jij weet, met een mogelijk kuthumeur. Jammer dat dat niet duidelijk was.quote:Op maandag 27 juli 2015 02:50 schreef focal het volgende:
[..]
Ik hoop niet iets waar positiviteit, redelijkheid en realiteitszin een vereiste is.
Waar het volgens mij gewoon om gaat is dat als jij als gast je gewoon een beetje vriendelijk en rustig gedraagt en vriendelijk en rustig om iets vraagt je (juist in die zogenaamde sterrenrestaurants) gewoon vriendelijk en rustig geholpen zult worden. Ongeacht of je nu weet hoe iets hoort of niet en ongeacht of het een extra dienst/gunst is. Iedereen blij: jij gezellig aan het eten, zij gezellig hun vak aan het uitoefenen en jou "in de watten aan het leggen".quote:Op maandag 27 juli 2015 09:05 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
mea maxima culpa dat ik thuis niet verder gebracht ben dan de plaatselijke chinees
vertel mij eens, welk gerecht past er bij cola of bij sinas? vlees en cola wel en vis en sinas niet?quote:Op maandag 27 juli 2015 01:06 schreef golfer het volgende:
[..]
Of en bepaald biertje of ander frisdrankje dat past bij het betreffende gerecht.
Ik ben geen sommelier. Een goede sommelier zou je dit allemaal kunnen uitleggen.quote:Op maandag 27 juli 2015 12:13 schreef Coritchando het volgende:
vertel mij eens, welk gerecht past er bij cola of bij sinas? vlees en cola wel en vis en sinas niet?
je hebt hopelijk wel door wat voor een onzin je het internet op slingert en het zogenaamd decadente toontje wat je tracht aan te slaan?quote:Op maandag 27 juli 2015 12:23 schreef golfer het volgende:
[..]
Ik ben geen sommelier. Een goede sommelier zou je dit allemaal kunnen uitleggen.
Dat begrijp ik, maar ik ben dan weer zo voorkomend dat ik het vervelend vind dat het niet volgens het boekje gegaan is, door mij.quote:Op maandag 27 juli 2015 12:06 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Waar het volgens mij gewoon om gaat is dat als jij als gast je gewoon een beetje vriendelijk en rustig gedraagt en vriendelijk en rustig om iets vraagt je (juist in die zogenaamde sterrenrestaurants) gewoon vriendelijk en rustig geholpen zult worden. Ongeacht of je nu weet hoe iets hoort of niet en ongeacht of het een extra dienst/gunst is. Iedereen blij: jij gezellig aan het eten, zij gezellig hun vak aan het uitoefenen en jou "in de watten aan het leggen".
Het probleem is dat veel gasten niet vriendelijk en rustig om iets vragen maar op geirriteerde, kleinerende, verontwaardigde, eisende toon. Dat op zich is al vervelend genoeg, maar als die gast dan ook nog eens denkt het beter te weten terwijl hij het niet weet, nou, dan kun je je voorstellen dat het NIET FIJN is voor het personeel om hun vak uit te oefenen, beleefd te blijven en die gast in de watten te leggen. Dat gaat toch echt makkelijker met iemand die een beetje normaal doet.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |