Ik bedoel ook niet dat jij dat moet vragen.quote:Op zondag 26 juli 2015 22:27 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
[..]
Had die knakker toch zelf mogen aanbieden of had ik dat moeten verzinnen voor hem?
Vind t op die manier erg inhalig
Heb dan ook geen fooi gegeven, wat ik normaal wel doe
Tuurlijk niet, maar als je geen noten lust stoppen we er geen noten in kost weinig moeite.quote:Op zondag 26 juli 2015 21:02 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
En als ik nou toevallig echt allergisch voor noten ben, moet ik dan toch maar uit mijn nek zwetsen en zeggen dat ik ze niet lekker vind?
Allemaal prima maar als je een allergie hebt meld het dan bij de reservering. Zo vaak beledigde mensen die midden op een drukke avond binnenkomen dat er geen rekening gehouden kan worden met hun allergieën. Ja we koken ambachtelijk, maar dat betekent niet dat ik naar de chef toe kan lopen om eens vrolijk te overleggen welke gerechten mogelijk zijn als hij nog 6 bonnen heeft hangen. We kunnen een voorstel voor een gerecht doen, maar ik kan niet van de complete kaart vertellen wat wel en niet kan.quote:Op zondag 26 juli 2015 21:02 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
En als ik nou toevallig echt allergisch voor noten ben, moet ik dan toch maar uit mijn nek zwetsen en zeggen dat ik ze niet lekker vind?
Dat is iets wat overal mogelijk moet zijn. Valt imo ook niet onder bijzonderheden. Vaak zat mensen die liever patat met mayo hebben, graag een bakje knoflooksaus bij hun tournedos hebben of hun gerecht graag laten begeleiden door een glaasje Baileys. Goede bediening zou hier nooit raar van moeten opkijken, laat mensen lekker zelf bepalen wat ze prettig vinden.quote:Op maandag 27 juli 2015 00:09 schreef Elvi het volgende:
Bij het online reserveren is er toch altijd zo'n onderdeel "bijzonderheden"? Nou een allergie lijkt me wel een bijzonderheid
Ik heb 1 keer in een restaurant wel gevraagd of ik iets anders kon krijgen... bij elk gerecht werd risotto geserveerdJa en dat lust ik dus echt niet (en het was niet eens een Italiaans restaurant). Toen heb ik dat gewoon gezegd en hem vrij gelaten in wat er voor in de plaats kwam. Gebakken aardappeltjes dus dat was wel een mooie meevaller
Bijna goed. Het gaat er niet om óf iemand dat vraagt, maar dát iemand dat vraagt.quote:Op zondag 26 juli 2015 23:55 schreef habitue het volgende:
IEn waarom zou je je ergeren als er iemand vraagt of alles smaakt?
Prima, mij boeit dat helemaal niks. Zolang personeel maar niet onbeschoft is. Hele tijd geleden liep ik een restaurant binnen, met de vraag of ze nog een tafel hadden voor 2. Dat nare mannetje keek me echt zo aan met een blik van, gozer zie je niet dat het hele restaurant leeg is? En zei toen: "Dat lijkt me wel he." Meteen omgedraaid.quote:Op maandag 27 juli 2015 00:35 schreef pietbier het volgende:
[..]
Bijna goed. Het gaat er niet om óf iemand dat vraagt, maar dát iemand dat vraagt.
In een GOED restaurant hoor je dat niet te vragen, je serveert alleen eten dat uitstekend bereid is. Dan kun je er vanuit gaan dat alles smaakt. Wellicht lust iemand 't niet, maar daar kan de keuken niets aan doen.
Het is netter om te vragen of alles naar wens geweest is.
Een goede sommelier in een sterrentent weet perfecte alternatieven voor te stellen.quote:Op maandag 27 juli 2015 01:00 schreef Lienekien het volgende:
ik geloof dat ik me niet op mijn gemak zou voelen in een sterrenrestaurant, als ik dit topic zo lees. Die sommelier heeft aan mij al geen werk want wijn is niet aan mij besteed. Ik zou me nogal opgelaten voelen.
Een glaasje Evian?quote:Op maandag 27 juli 2015 01:02 schreef golfer het volgende:
[..]
Een goede sommelier in een sterrentent weet perfecte alternatieven voor te stellen.
Of en bepaald biertje of ander frisdrankje dat past bij het betreffende gerecht.quote:
quote:Op maandag 27 juli 2015 01:06 schreef golfer het volgende:
[..]
Of en bepaald biertje of ander frisdrankje dat past bij het betreffende gerecht.
Wij zijn sinds een jaartje of twee actief gaan vragen naar allergieën of speciale wensen wanneer mensen telefonisch reserveren.quote:Op zondag 26 juli 2015 23:55 schreef habitue het volgende:
Ik ben eigenlijk vrij snel tevreden over bediening. Interesseert mij het nou vanaf welke kant het bord op tafel komt. Heb hier echt nog nooit eens over nagedacht. En waarom zou je je ergeren als er iemand vraagt of alles smaakt? Lijkt me echt heel vermoeiend om je over al die dingen druk te maken.
Ik heb ook liever wat informele bediening, ook in een sterrentent. Enige waar k me wel snel aan erger is trage/onoplettende bediening. Als mijn glas leeg is, fill that fucker up.En als ik om de rekening heb gevraagd breng me dan ook meteen de rekening, niet pas na 15 min.
Over het eten kan ik wel vrij snobistisch zijn, afhankelijk van de prijs dan.
Dit dus zaterdag half 6? Ow ik mag vast zelf ergens gaan zitten?! En dan zijn we schlemiel omdat we geen bordjes op tafel pleuren zekers.quote:Op maandag 27 juli 2015 00:39 schreef focal het volgende:
Nog even wat irritaties vanuit de kant van de bediening:
- Niet begrijpen dat een restaurant 'vol' kan zitten als er nog tafels zijn. Vol zitten heeft ook te maken met de capaciteit van de bediening en keuken.
Eigenaar heeft ooit in pure wanhoop aan gasten gevraagd als hij het dan maar in een blender moest pleuren in moest trechtervoerenquote:- Niet van te voren melden dat u een strak tijdschema heeft... Nee, sorry ik kan niet opeens de laatste 2 gangen binnen 20 minuten op tafel hebben als het druk is
Ik heb dat nog nooit meegemaakt gelukkig, er zijn mensen die gewoon zelf met tafels gaan sjouwen in een luxe restaurant?quote:- De tent zelf verbouwen. Als u wensen heeft qua opstelling dan doen we dat wel samen...
Wat betekent die vetgemaakte zin?quote:Op maandag 27 juli 2015 01:14 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Dit dus zaterdag half 6? Ow ik mag vast zelf ergens gaan zitten?! En dan zijn sjemiel omdat we geen bordjes op tafel pleuren zekers.
[..]
Eigenaar heeft ooit in pure wanhoop aan gasten gevraagd als hij het dan maar in een blender moest pleuren in moest trechtervoeren. Totaal over de grens natuurlijk maar me stiekem ziek gelachen
[..]
Ik heb dat nog nooit meegemaakt gelukkig, er zijn mensen die gewoon zelf met tafels gaan sjouwen in een luxe restaurant?
[quote]
Van de andere kant: melden dat je een bepaald tijdschema hebt (theater, bioscoop) en dan te horen krijgen dat dat echt geen enkel probleem is, maar dan blijkt dat absoluut niet waar te zijn. En dan wilden we echt niet binnen een uur alles op hebben hoor.quote:Op maandag 27 juli 2015 00:39 schreef focal het volgende:
- Niet van te voren melden dat u een strak tijdschema heeft... Nee, sorry ik kan niet opeens de laatste 2 gangen binnen 20 minuten op tafel hebben als het druk is
Het verbouwen gebeurt eigenlijk alleen in onze lounge inderdaad. Ach ja, elke avond is weer anders. Als er niets raars zou gebeuren is het ook zo saai.quote:Op maandag 27 juli 2015 01:14 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Dit dus zaterdag half 6? Ow ik mag vast zelf ergens gaan zitten?! En dan zijn sjemiel omdat we geen bordjes op tafel pleuren zekers.
[..]
Eigenaar heeft ooit in pure wanhoop aan gasten gevraagd als hij het dan maar in een blender moest pleuren in moest trechtervoeren. Totaal over de grens natuurlijk maar me stiekem ziek gelachen
[..]
Ik heb dat nog nooit meegemaakt gelukkig, er zijn mensen die gewoon zelf met tafels gaan sjouwen in een luxe restaurant?
[quote]
Het woordje we miste en schlemiel had ik als een 3 jarige gespeld. Schlemiel=idioot pleuren=gooien/neerzetten.quote:
En wat voor bordjes?quote:Op maandag 27 juli 2015 01:23 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Het woordje we miste en schlemiel had ik als een 3 jarige gespeld. Schlemiel=idioot pleuren=gooien/neerzetten.
Oftewel in standaard Nederlands: En dan zijn wij zeker idioot omdat we geen bordjes op tafel zetten.
Ontleend aan Jiddisch sjlemiel, s(c)hlemiel ‘ongeluksvogel, mislukkeling, domkop’.quote:Op maandag 27 juli 2015 01:23 schreef Kandijfijn het volgende:
Het woordje we miste en schlemiel had ik als een 3 jarige gespeld. Schlemiel=idioot pleuren=gooien/neerzetten.
Ik begrijp nu de zin, maar ik snap het nog steeds niet. Wat doet die gast nou fout?quote:Op maandag 27 juli 2015 01:26 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Bordjes waar gereserveerd op staat
Ook zo geweldig zijn trends. Heb je in een keer allemaal experts, maar dan net niet. Tegenwoordig krijg je bijvoorbeeld weer commentaar als er geen komkommer in de gin-tonic zit. Dat er bij verschillende gins verschillende garneringen passen doet er niet toe.quote:Op maandag 27 juli 2015 01:23 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Het woordje we miste en schlemiel had ik als een 3 jarige gespeld. Schlemiel=idioot pleuren=gooien/neerzetten.
Oftewel in standaard Nederlands: En dan zijn wij zeker idioot omdat we geen bordjes op tafel zetten.
Ik reageerde dus op de reactie van Focalquote:Op maandag 27 juli 2015 01:27 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik begrijp nu de zin, maar ik snap het nog steeds niet. Wat doet die gast nou fout?
Mensen lopen regelmatig gewoon het restaurant naar binnen en willen zomaar ergens gaan zitten of gaan zelfs zomaar ergens zitten.quote:- Niet begrijpen dat een restaurant 'vol' kan zitten als er nog tafels zijn. Vol zitten heeft ook te maken met de capaciteit van de bediening en keuken.
Als ik dit soort geschamper lees, ontneemt het mij de lust om jouw tent te bezoeken.quote:Op maandag 27 juli 2015 01:29 schreef focal het volgende:
[..]
Ook zo geweldig zijn trends. Heb je in een keer allemaal experts, maar dan net niet. Tegenwoordig krijg je bijvoorbeeld weer commentaar als er geen komkommer in de gin-tonic zit. Dat er bij verschillende gins verschillende garneringen passen doet er niet toe.
Dit soort mensen stuur je dan toch de zaak uit? Zulke mensen wil je toch niet in je etablissement?quote:Op maandag 27 juli 2015 01:31 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Ik reageerde dus op de reactie van Focal
[..]
Mensen lopen regelmatig gewoon het restaurant naar binnen en willen zomaar ergens gaan zitten of gaan zelfs zomaar ergens zitten.
En dan kijken ze ons soms vreemd aan omdat we geen bordjes op gereserveerdbordjes op tafels hebben staan.
Nee, mevrouw/meneer in een fatsoenlijk restaurant laat je jezelf placeren je gaat niet ergens zomaar lomp zitten we zijn geen cafetaria.
Come on. ik ben al jaren barman en mijn kennis van drank is iets waar ik trots op ben. Als je bij mij iets besteld zal ik er alles aan doen om te zorgen dat het perfect is. Als je bij mij een gin-tonic besteldt ga ik eerst een groot glas voor je frapperen, waarna ik hem met nieuw ijs vul. Je krijgt een royale 5cl gin met een goede tonic die ik zo in je glas krijg dat het meeste koolzuur wordt behouden. Vervolgens kies ik een garnering die perfect matched bij de gin die je gekozen hebt. Als iemand dan vervolgens pissig wordt dat er geen halve geschaafde komkommer en ''ik niet weet hoe het hoort'' dan erger ik me daar aan. Ik denk niet iedereen het vervelend vindt als je kunde in twijfel wordt getrokken.quote:Op maandag 27 juli 2015 01:32 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Als ik dit soort geschamper lees, ontneemt het mij de lust om jouw tent te bezoeken.
Perfect. Vraag om komkommer en ik zal het met alle liefde doen! Niets mis met kommer trouwens, die trend is volgens mij ooit begonnen omdat Hendricks het zelf als garnering aanraadt en dat wordt gezien als de hipste gin van het moment.quote:Op maandag 27 juli 2015 01:33 schreef Ole het volgende:
En ik vind die komkommer in mijn gintonic wel lekker
Shoot me
Waarom zal ik mijn eigen inkomen weg sturen?quote:Op maandag 27 juli 2015 01:34 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dit soort mensen stuur je dan toch de zaak uit? Zulke mensen wil je toch niet in je etablissement?
En ik vind het gebrek aan tolerantie naar je gasten toe ergerlijk.quote:Op maandag 27 juli 2015 01:37 schreef focal het volgende:
[..]
Come on. ik ben al jaren barman en mijn kennis van drank is iets waar ik trots op ben. Als je bij mij iets besteld zal ik er alles aan doen om te zorgen dat het perfect is. Als je bij mij een gin-tonic besteld ga ik eerst een groot glas voor je frapperen, waarna ik hem met nieuw ijs vul. Je krijgt een royale 5cl gin met een goede tonic die ik zo in je glas krijg dat het meeste koolzuur wordt behouden. Vervolgens kies ik een garnering die perfect matched bij de gin die je gekozen hebt. Als iemand dan vervolgens pissig wordt dat er geen halve geschaafde komkommer in drijft dan erger ik me daaraan ja.
Ik heb allang afgeleerd overal het meeste kennis van te willen hebben. Ik probeer goed op de hoogte te blijven maar ik kan niet alles weten en wanneer echte fanaat tegen komt van een bepaalde drank is hij je toch wel de baas.quote:Op maandag 27 juli 2015 01:29 schreef focal het volgende:
[..]
Ook zo geweldig zijn trends. Heb je in een keer allemaal experts, maar dan net niet. Tegenwoordig krijg je bijvoorbeeld weer commentaar als er geen komkommer in de gin-tonic zit. Dat er bij verschillende gins verschillende garneringen passen doet er niet toe.
Kleine kans dat je daar ook maar iets van zal merken als je bij hem op bezoek bent.quote:Op maandag 27 juli 2015 01:40 schreef Lienekien het volgende:
[..]
En ik vind het gebrek aan tolerantie naar je gasten toe ergerlijk.
Ze horen toch thuis in een cafetaria, zei je net nog. (Alsog er niet zat prima eetgelegenheden zijn waar ze wel reserveringsbordjes neerzetten en je dus zelf kunt kiezen aan wel ander tafeltje je gaat zitten.)quote:Op maandag 27 juli 2015 01:37 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Waarom zal ik mijn eigen inkomen weg sturen?
Ik spreek ze vriendelijk aan en als er ruimte is plaats ik ze alsnog op een mooi tafeltje en probeer ze een aperitief te verkopen.
quote:Op maandag 27 juli 2015 01:41 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Kleine kans dat je daar ook maar iets van zal merken als je bij hem op bezoek bent.
Fantastisch. Vriendelijk glimlachen naar je gasten, maar achter hun rug om zeiken.quote:Op maandag 27 juli 2015 01:41 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Kleine kans dat je daar ook maar iets van zal merken als je bij hem op bezoek bent.
Dit draadje gaat over hoe het hoort, wel zo hoort het als je uit eten gaat laat je jezelf placeren door de gastheer/vrouw.quote:Op maandag 27 juli 2015 01:42 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ze horen toch thuis in een cafetaria, zei je net nog. (Alsog er niet zat prima eetgelegenheden zijn waar ze wel reserveringsbordjes neerzetten en je dus zelf kunt kiezen aan wel ander tafeltje je gaat zitten.)
Zelfde kritiek als je vakgenoot hierboven. Moet je het mensen zo kwalijk nemen als ze niet direct doorhebben hoe het er in jouw 'fatsoenlijke' restaurant aan toegaat?
Dit is misschien beter te begrijpen als je zelf in de horeca werkt. Klachten of onbegrip is geen enkel probleem en geeft ons juist de kans wat uit te leggen en op een persoonlijkere manier u te bedienen. De ergernis is vooral gericht tegen mensen die boos reageren terwijl ze zelf niet weten hoe het hoort. Iemand kan altijd iets niet begrijpen en dat is logisch, er is zoveel etiquette, maar reageer gewoon beleefd of vraag uitleg. Ik ben niet debiel. Ik kan me geen ander vak bedenken waar mensen zo vaak je kennis in twijfel trekken en dat is niet altijd makkelijk.quote:Op maandag 27 juli 2015 01:42 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ze horen toch thuis in een cafetaria, zei je net nog. (Alsog er niet zat prima eetgelegenheden zijn waar ze wel reserveringsbordjes neerzetten en je dus zelf kunt kiezen aan wel ander tafeltje je gaat zitten.)
Zelfde kritiek als je vakgenoot hierboven. Moet je het mensen zo kwalijk nemen als ze niet direct doorhebben hoe het er in jouw 'fatsoenlijke' restaurant aan toegaat?
Nogmaals, er zijn zat prima eetgelegenheden waar ze wel reserveringsbordjes neerzetten en je dus zelf kunt kiezen aan welk ander tafeltje je gaat zitten. Hoe weet ik dat ik in jouw restaurant geen geïrriteerde blik krijg als ik blijf staan wachten om een tafel te krijgen? Heb je een bordje 'please wait to be seated'?quote:Op maandag 27 juli 2015 01:46 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Dit draadje gaat over hoe het hoort, wel zo hoort het als je uit eten gaat laat je jezelf placeren door de gastheer/vrouw.
Het is elke keer meer een kleine verbazing dan echte oprechte ergernis alhoewel het je wel voor een lastig pakket kan zetten als je die tafel zo nodig hebt en alle andere tafels al besproken zijn. Dat is waarom je eerst naar de gastheer/vrouw gaat.
Het is niet dat ik direct op de persoon in kwestie neer kijk het is gewoon meer gedrag wat thuishoort in een cafetaria. Maar blijkbaar maakt mij dat een pedant mannetje omdat ik enigszins geef om etiquette
Deels omdat ons vak besmeurd is door studenten die niks om hun vak geven en geen hart voor de horeca hebben.quote:Op maandag 27 juli 2015 01:47 schreef focal het volgende:
[..]
Dit is misschien beter te begrijpen als je zelf in de horeca werkt. Klachten of onbegrip is geen enkel probleem en geeft ons juist de kans wat uit te leggen en op een persoonlijkere manier u te bedienen. De ergernis is vooral gericht tegen mensen die boos reageren terwijl ze zelf niet weten hoe het hoort. Iemand kan altijd iets niet begrijpen en dat is logisch, er is zoveel etiquette, maar reageer gewoon beleefd of vraag uitleg. Ik ben niet debiel. Ik kan me geen ander vak bedenken waar mensen zo vaak je kennis in twijfel trekken en dat is niet altijd makkelijk.
Ik ben alleen maar gast in de horeca en ik maak me liever niet druk over wat wel of niet hoort als ik een avondje uit ben. Als jij beleefd zegt dat je een GT met radijs echt van harte kunt aanbevelen en ik heb toch liever komkommer, wat is dan het probleem? Je maakt mij toch blij?quote:Op maandag 27 juli 2015 01:47 schreef focal het volgende:
[..]
Dit is misschien beter te begrijpen als je zelf in de horeca werkt. Klachten of onbegrip is geen enkel probleem en geeft ons juist de kans wat uit te leggen en op een persoonlijkere manier u te bedienen. De ergernis is vooral gericht tegen mensen die boos reageren terwijl ze zelf niet weten hoe het hoort. Iemand kan altijd iets niet begrijpen en dat is logisch, er is zoveel etiquette, maar reageer gewoon beleefd of vraag uitleg. Ik ben niet debiel. Ik kan me geen ander vak bedenken waar mensen zo vaak je kennis in twijfel trekken en dat is niet altijd makkelijk.
Er zijn ook heel veel mensen die zelden uit eten gaan en dus domweg niet weten 'hoe het hoort' volgens jouw regels hè? Gewoon vriendelijk helpen en niet smalend op neerkijken omdat ze beter naar de snackbar hadden kunnen gaan. Zo kwam het namelijk wel een beetje overquote:Op maandag 27 juli 2015 01:46 schreef Kandijfijn het volgende:
Het is niet dat ik direct op de persoon in kwestie neer kijk het is gewoon meer gedrag wat thuishoort in een cafetaria. Maar blijkbaar maakt mij dat een pedant mannetje omdat ik enigszins geef om etiquette
Dat weet je omdat we je zelf zullen benaderen om een leuk tafeltje uit te zoeken. En zelfs als je ons weet te ontwijken en zelf ergens gaat zitten houden we onze mond als dat mogelijk is. Pas als er echt geen andere optie is zullen we het vriendelijk uitleggen en een ander tafeltje voorstellen. Daar komt 0 ergernis bij kijken. Vervelend wordt het pas als mensen ons dingen gaan kwalijk nemen omdat ze zelf niet weten hoe het hoort.quote:Op maandag 27 juli 2015 01:49 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Nogmaals, er zijn zat prima eetgelegenheden waar ze wel reserveringsbordjes neerzetten en je dus zelf kunt kiezen aan welk ander tafeltje je gaat zitten. Hoe weet ik dat ik in jouw restaurant geen geïrriteerde blik krijg als ik blijf staan wachten om een tafel te krijgen? Heb je een bordje 'please wait to be seated'?
Is geen enkel probleem. Ik zou juist blij zijn dat je me de kans geeft het helemaal naar jouw wens te maken. Ik vind het pas vervelend als je dat niet aangeeft en het mij vervolgens kwalijk neemt dat er geen komkommer bij zit.quote:Op maandag 27 juli 2015 01:54 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik ben alleen maar gast in de horeca en ik maak me liever niet druk over wat wel of niet hoort als ik een avondje uit ben. Als jij beleefd zegt dat je een GT met radijs echt van harte kunt aanbevelen en ik heb toch liever komkommer, wat is dan het probleem? Je maakt mij toch blij?
Nee hij zou zich juist vereerd voelen dat jullie zijn restaurant kiezen voor een avondje uit en er alles aan doen het een prettige ervaring te maken. Ga je klagen en grimmig doen omdat je zelf geen idee hebt waar je mee bezig bent dan wek je irritatie op ja.quote:Op maandag 27 juli 2015 01:55 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Er zijn ook heel veel mensen die zelden uit eten gaan en dus domweg niet weten 'hoe het hoort' volgens jouw regels hè? Gewoon vriendelijk helpen en niet smalend op neerkijken omdat ze beter naar de snackbar hadden kunnen gaan. Zo kwam het namelijk wel een beetje over
Ik weet niet beter of er zit altijd komkommer in, dus ik dacht niet dat ik dat hoefde te zeggen.quote:Op maandag 27 juli 2015 01:55 schreef focal het volgende:
[..]
Is geen enkel probleem. Ik zou juist blij zijn dat je me de kans geeft het helemaal naar jouw wens te maken. Ik vind het pas vervelend als je dat niet aangeeft en het mij vervolgens kwalijk neemt dat er geen komkommer bij zit.
quote:Tipped In Your Favor
(I’m in a restaurant when a 20-something girl comes up to the waitress taking my order.)
Patron: “Excuse me.”
Waitress: “Is there a problem?”
Patron: “No, I just wanted to forewarn you that my grandmother is going to give you a hard time and probably complain about everything. I know that it’s frustrating dealing with those kinds of customers but she’s old and set in her ways which I know is no excuse, but please just take it with a grain of salt. And here:” *the girl hands the waitress two 20s* “because I know she probably won’t tip very well and you’ll need some incentive not to bludgeon her with a hot poker.”
''Ah mevrouw, dat kan ik begrijpen, bij Hendricks doen we dit inderdaad standaard maar bij andere gins serveren we andere garneringen. Je ziet tegenwoordig zo vaak komkommer dat ik me kan voorstellen dat u dat ondertussen bijna verwacht, ik zal even een bakje komkommer voor u halen!''quote:Op maandag 27 juli 2015 02:01 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik weet niet beter of er zit altijd komkommer in, dus ik dacht niet dat ik dat hoefde te zeggen.
Het werkt ongeveer zo in de praktijk het is of nog heel vroeg (iets over 5en) of superdruk anders missen we geen gasten en begroeten we ze bij binnenkomst en pakken we de jas etc. aan.quote:Op maandag 27 juli 2015 01:55 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Er zijn ook heel veel mensen die zelden uit eten gaan en dus domweg niet weten 'hoe het hoort' volgens jouw regels hè? Gewoon vriendelijk helpen en niet smalend op neerkijken omdat ze beter naar de snackbar hadden kunnen gaan. Zo kwam het namelijk wel een beetje over
Ik heb dit verhaal bijna letterlijk meegemaakt.quote:Op maandag 27 juli 2015 02:03 schreef Isabeau het volgende:
focal en Kandijfijn, wat zijn nou klanten from hell? Ik lees regelmatig op notalwaysright.com en dan kom je af en toe vreselijke situaties tegenOf juist komische!
[..]
Dat zeggen mensen tegen je: 'je weet niet waar je mee bezig bent want je vergeet mijn komkommer?'quote:Op maandag 27 juli 2015 02:04 schreef focal het volgende:
[..]
''Ah mevrouw, dat kan ik begrijpen, bij Hendricks doen we dit inderdaad standaard maar bij andere gins serveren we andere garneringen. Je ziet tegenwoordig zo vaak komkommer dat ik me kan voorstellen dat u dat ondertussen bijna verwacht, ik zal even een bakje komkommer voor u halen!''
Zie je, als je maar vriendelijk blijft is het niet zo lastig. Zo lang je maar niet gaat doen alsof ik geen idee heb waar ik mee bezig ben.
quote:Op maandag 27 juli 2015 02:06 schreef focal het volgende:
Ik heb dit verhaal bijna letterlijk meegemaakt.
''Ik wil je echt even bedanken hoe goed je met mijn moeder omging, ik weet dat ze nogal kan klagen''
- geen enkel probleem meneer, ze is hier vaste gast en altijd heel blij met wat we voor haar doen
''ja fijn dat je beleefd blijft maar ze is natuurlijk wel echt een kutwijf''
- ... Ehm...
Mensen die boos worden omdat dingen niet gaan zoals zij dat pre se willen, daar kan ik ook niet zo veel mee. Ik neem aan dat je mensen altijd tegemoet probeert te komen. Maar zolang je geen bordjes 'gereserveerd' hebt, wat je er ook van vindt, kan ik me voorstellen dat mensen zelf denken dat zo'n tafel wel vrij is.quote:Op maandag 27 juli 2015 02:06 schreef Kandijfijn het volgende:
Het werkt ongeveer zo in de praktijk het is of nog heel vroeg (iets over 5en) of superdruk anders missen we geen gasten en begroeten we ze bij binnenkomst en pakken we de jas etc. aan.
Maar in de zomer als het soms druk is zie je in een keer mensen op tafel 6 zitten. Je gedachte is van
"Huh, wie heeft mensen op tafel 6 geplaatst"
Je beseft dat ze er zelf zijn gaan zitten kijkt op de achterkant van je blokje (daar zet ik altijd reserveringen als extra neer). Ai, tafel 6 is specifiek gevraagd door meneer en mevrouw Jansen.
Op dit moment die in werkelijk enkele seconden duurt is er geen enkele ergernis. Maar je bent voor een dilemma gezet je moet ze sowieso teleurstellen en als je geen tafels meer over hebt is de teleurstelling nog veel groter.
De ergernis en het probleem begint vervolgens wanneer enkele gasten doen alsof ik de grote boeman ben en ze gaan je verwijten maken of zeggen ach we zijn zo klaar joh! Kan toch wel even! En dan heb ik het verkeerd gedaan omdat wij geen bordjes op tafel hebben. Nee sorry, de fout ligt hier toch echt wel heel duidelijk bij de gasten.
Maar meestal gaat het heel soepel in de trend van goedenavond ik zag dat u uzelf al had geplaatst?! Uhr ja, was dat niet de bedoeling? Nah, ik ben vooral blij dat u er bent maar u bent niet op een gereserveerde tafel gaan zitten ik heb daar nog een mooi plekje voor u.
Dit alles terwijl er nog 5 andere processen in je achterhoofd spelen het is gewoon vervelend en haalt je uit je ritme. Geen wereldprobleem ik kijk ook niet op ze neer. Maar de types die kwaad op jou worden terwijl ze toch zelf echt de etiquette niet kennen daar heb niks mee.
'De etiquette in jouw restaurant', bedoel je.quote:Op maandag 27 juli 2015 02:06 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Het werkt ongeveer zo in de praktijk het is of nog heel vroeg (iets over 5en) of superdruk anders missen we geen gasten en begroeten we ze bij binnenkomst en pakken we de jas etc. aan.
Maar in de zomer als het soms druk is zie je in een keer mensen op tafel 6 zitten. Je gedachte is van
"Huh, wie heeft mensen op tafel 6 geplaatst"
Je beseft dat ze er zelf zijn gaan zitten kijkt op de achterkant van je blokje (daar zet ik altijd reserveringen als extra neer). Ai, tafel 6 is specifiek gevraagd door meneer en mevrouw Jansen.
Op dit moment die in werkelijk enkele seconden duurt is er geen enkele ergernis. Maar je bent voor een dilemma gezet je moet ze sowieso teleurstellen en als je geen tafels meer over hebt is de teleurstelling nog veel groter.
De ergernis en het probleem begint vervolgens wanneer enkele gasten doen alsof ik de grote boeman ben en ze gaan je verwijten maken of zeggen ach we zijn zo klaar joh! Kan toch wel even! En dan heb ik het verkeerd gedaan omdat wij geen bordjes op tafel hebben. Nee sorry, de fout ligt hier toch echt wel heel duidelijk bij de gasten.
Maar meestal gaat het heel soepel in de trend van goedenavond ik zag dat u uzelf al had geplaatst?! Uhr ja, was dat niet de bedoeling? Nah, ik ben vooral blij dat u er bent maar u bent niet op een gereserveerde tafel gaan zitten ik heb daar nog een mooi plekje voor u.
Dit alles terwijl er nog 5 andere processen in je achterhoofd spelen het is gewoon vervelend en haalt je uit je ritme. Geen wereldprobleem ik kijk ook niet op ze neer. Maar de types die kwaad op jou worden terwijl ze toch zelf echt de etiquette niet kennen daar heb niks mee.
Nee de etiquette dat niet iedere gast zich daaraan houdt of iedere restaurant maakt het niet minder etiquette. Er zijn ook etiquette over hoe je een tafel dient te dekken dat veel restaurants dit verneuken maakt het niet minder een etiquette.quote:Op maandag 27 juli 2015 02:10 schreef Lienekien het volgende:
[..]
'De etiquette in jouw restaurant', bedoel je.
Non verbale communicatie speelt de grootste rol. Je merkt gelijk of iemand beledigd is of gewoon oprecht graag wat komkommer wilt. Ben je enthousiast en vriendelijk dan zou ik desnoods een komkommer op japanse wijze tot een draak voor je snijden. reageer je grimmig dan krijg je een vriendelijke uitleg over de keuze van garneren en ga ik door met het helpen van gasten die wel een leuke avond willen hebben.quote:Op maandag 27 juli 2015 02:07 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat zeggen mensen tegen je: 'je weet niet waar je mee bezig bent want je vergeet mijn komkommer?'
Als ze het letterlijk zo tegen je zeggen, ok. Maar voor het overige verdient die gast imo in principe altijd het voordeel van de twijfel.
We hebben ze wel hoorquote:Op maandag 27 juli 2015 02:10 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Mensen die boos worden omdat dingen niet gaan zoals zij dat pre se willen, daar kan ik ook niet zo veel mee. Ik neem aan dat je mensen altijd tegemoet probeert te komen. Maar zolang je geen bordjes 'gereserveerd' hebt, wat je er ook van vindt, kan ik me voorstellen dat mensen zelf denken dat zo'n tafel wel vrij is.
Bedenk je wel dat jij dit op je hotelschool opleiding hebt gehad hè. De mééste gasten zijn nooit naar de hotelschool geweest.quote:Op maandag 27 juli 2015 02:11 schreef Kandijfijn het volgende:
Nee de etiquette dat niet iedere gast zich daaraan houdt of iedere restaurant maakt het niet minder etiquette. Er zijn ook etiquette over hoe je een tafel dient te dekken dat veel restaurants dit verneuken maakt het niet minder een etiquette.
Ik denk alleen dat je je veel te zwaar op die etiquette beroept en dat gastvrijheid belangrijker is.quote:Op maandag 27 juli 2015 02:11 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Nee de etiquette dat niet iedere gast zich daaraan houdt of iedere restaurant maakt het niet minder etiquette. Er zijn ook etiquette over hoe je een tafel dient te dekken dat veel restaurants dit verneuken maakt het niet minder een etiquette.
Mag ik vragen wat voor werk je zelf doet?quote:Op maandag 27 juli 2015 02:14 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik denk alleen dat je je veel te zwaar op die etiquette beroept en dat gastvrijheid belangrijker is.
Misschien kom ik wel gewoon om te zuipen omdat ik een kutdag heb gehad. Kun je dat ook aan me zien?quote:Op maandag 27 juli 2015 02:11 schreef focal het volgende:
[..]
Non verbale communicatie speelt de grootste rol. Je merkt gelijk of iemand beledigd is of gewoon oprecht graag wat komkommer wilt. Ben je enthousiast en vriendelijk dan zou ik desnoods een komkommer op japanse wijze tot een draak voor je snijden. reageer je grimmig dan krijg je een vriendelijke uitleg over de keuze van garneren en ga ik door met het helpen van gasten die wel een leuke avond willen hebben.
Nee, liever niet.quote:Op maandag 27 juli 2015 02:15 schreef focal het volgende:
[..]
Mag ik vragen wat voor werk je zelf doet?
oef!quote:Op maandag 27 juli 2015 02:16 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Misschien kom ik wel gewoon om te zuipen omdat ik een kutdag heb gehad. Kun je dat ook aan me zien?
Ja heerlijk vind ik dat. Kom lekker aan de bar zitten; ''I see you do cocktails, just make me something strong'' Dan maak ik wat lekkers met net iets meer drank dan wat voor ons prijstechnisch handig is omdat ik mijn gasten ook wat gun. Geniet van je drankje en als je er over wilt praten dan is het ook goed. Ben ik barman voorquote:Op maandag 27 juli 2015 02:16 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Misschien kom ik wel gewoon om te zuipen omdat ik een kutdag heb gehad. Kun je dat ook aan me zien?
Ik heb ooit een gast in de houdgreep moeten leggen omdat hij kwaad was over zijn eten en de keuken in wilde stormen en mijn collega's bedreigde. Tot de dag van vandaag weet ik niet wat er mis was met zijn etenquote:Op maandag 27 juli 2015 02:03 schreef Isabeau het volgende:
focal en Kandijfijn, wat zijn nou klanten from hell? Ik lees regelmatig op notalwaysright.com en dan kom je af en toe vreselijke situaties tegenOf juist komische!
[..]
Wanneer ik de recensies teruglees versta ik mijn vak prima en voelen mensen zichzelf gastvrij behandeld. En wellicht hecht jij niet veel aan etiquette maar onze gasten doen dit vaak wel dus ik denk niet dat ik er te veel waarde aan hecht.quote:Op maandag 27 juli 2015 02:14 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik denk alleen dat je je veel te zwaar op die etiquette beroept en dat gastvrijheid belangrijker is.
Zijn helaas veel mannelijke gasten die onfatsoenlijk met vrouwelijke bediening omgaan. Het gaat bijna altijd om flirten maar ook dat is vervelend als het meisje niets anders kan dan beleefd blijven. Persoonlijk neem ik dan altijd -als man zijnde- die tafel over en als iemand te ver gaat mogen ze vertrekken. nee meneer, vragen of u ook een blowjob bij mijn collega kan bestellen is geen grapje en u mag blij zijn dat we u vriendelijk verzoeken te vertrekken. Was dit ergens anders dan in dit restaurant gebeurd had ik je over de tafel heen gesleurd.quote:Op maandag 27 juli 2015 02:39 schreef Isabeau het volgende:
Allemachtig, kandijfijnOvervallen worden gaat je niet in de koude kleren zitten zeg
En ik denk dat ik van je rijtje onfatsoenlijke gasten de handtastelijke gast wel het ergste vind. Hoe haal je het in je hoofd
Ik hoop niet iets waar positiviteit, redelijkheid en realiteitszin een vereiste is.quote:
Slachtofferhulp ontdekt als meest geweldige stichting.quote:Op maandag 27 juli 2015 02:39 schreef Isabeau het volgende:
Allemachtig, kandijfijnOvervallen worden gaat je niet in de koude kleren zitten zeg
En ik denk dat ik van je rijtje onfatsoenlijke gasten de handtastelijke gast wel het ergste vind. Hoe haal je het in je hoofd
Pfff, horeca be like :pquote:Op maandag 27 juli 2015 03:00 schreef focal het volgende:
Je merkt ook gelijk wie er over blijven in dit topic haha. Lang leve het horecaritme.
Snap je dat iemand die niet uit de horeca komt dit bijzonder kan vinden? In zo'n geval zou ik graag uitleg krijgen daarover. Tenzij er nog één a twee tafeltjes zouden zijn, zou ik me ongewenst kunnen voelen.quote:Op maandag 27 juli 2015 00:39 schreef focal het volgende:
Nog even wat irritaties vanuit de kant van de bediening:
- Niet begrijpen dat een restaurant 'vol' kan zitten als er nog tafels zijn. Vol zitten heeft ook te maken met de capaciteit van de bediening en keuken.
Bij maatschap/assistentenetentjes heb ik dit regelmatig gezien. De bazen zijn zo gewend aan regie hebben, dat iets dat 'beter kan' meteen verbouwd wordt tot iets dat misschien beter is voor de interactie, maar vreselijk als iemand er langs moet of nog erger: het eten en drinken komt! Tenzij iets subtiels als een tafeltje 20 cm aanschuiven, zou ik het niet doen. In een luxe tenr verwacht ik dat dat niet nodig is en heb ik het nog niet nodig gevonden.quote:- De tent zelf verbouwen. Als u wensen heeft qua opstelling dan doen we dat wel samen...
Zie OP. Heb nog geen duidelijke richtlijn gezien waar ik aan kan proeven of ik moet wachten tot ik aangesproken wordt of niet. Vaak besluiten we iemand aan te spreken als compromis, maar het zou duidelijk zijn als er òf iemand aan de deur staat (of snel ter plaatse is) òf niet.quote:- Zelf ergens gaan zitten. We hebben niet voor niets iemand ontvangst staan, we placeren u graag zelf. Gereserveerd bordjes zijn niet chique, dus die hebben we niet.
Ja, en de meeste mensen hebben ook geen rechten gestudeerd en worden toch geacht te weten hoe je je (niet) hoort te gedragen.quote:Op maandag 27 juli 2015 02:13 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Bedenk je wel dat jij dit op je hotelschool opleiding hebt gehad hè. De mééste gasten zijn nooit naar de hotelschool geweest.
Dit dus, gewoon manieren hebben is blijkbaar al een witte raaf.quote:Op maandag 27 juli 2015 07:36 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Ja, en de meeste mensen hebben ook geen rechten gestudeerd en worden toch geacht te weten hoe je je (niet) hoort te gedragen.
Gewoon maar ergens aan een tafeltje gaan zitten is lomp.
Dit soort manieren moet wel aangeleerd worden. Hoe krijg je het anders mee?quote:Op maandag 27 juli 2015 08:21 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dit dus, gewoon manieren hebben is blijkbaar al een witte raaf.
Opvoeding noem je datquote:Op maandag 27 juli 2015 08:53 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Dit soort manieren moet wel aangeleerd worden. Hoe krijg je het anders mee?
Vriendelijk zijn is natuurlijk gedrag, regeltjes niet perse.
En als ouders hun kinderen dan wel meenemen naar wat chiquere restaurants, dan wordt er weer geklaagd dat er kinderen zijnquote:Op maandag 27 juli 2015 09:05 schreef MevrouwPuff het volgende:
mea maxima culpa dat ik thuis niet verder gebracht ben dan de plaatselijke chinees
Omdat jij je, blijkbaar, nogal slecht in anderen kan verplaatsen. Word ICT'er, dan word je kennis ieder half uur in twijfel getrokken.quote:Op maandag 27 juli 2015 01:47 schreef focal het volgende:
[..]
Ik kan me geen ander vak bedenken waar mensen zo vaak je kennis in twijfel trekken en dat is niet altijd makkelijk.
En maar klagen dat iemand zegt dat het goed was maar achteraf een slechte recensie schrijft:')quote:Op maandag 27 juli 2015 01:43 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Fantastisch. Vriendelijk glimlachen naar je gasten, maar achter hun rug om zeiken.
Dit is natuurlijk vervelend, maar dat moet je allemaal kortsluiten als die mensen reserveren.quote:Op maandag 27 juli 2015 00:39 schreef focal het volgende:
- Zakelijke groepen die niet willen betalen voor het aantal afgesproken gasten. Als wij voor 30 man plek hebben vrijgehouden en menu's voorbereid hebben dan kunnen wij er ook weinig mee als u maar met 20 man op komt dagen...
- Zakelijke groepen waarvan de contactpersoon op de avond zelf meldt dat de drankjes voor eigen rekening zijn en of we voor 45 man persoonlijk een bon kunnen bijhouden...
Hier in Groningen heb je heel veel studenten in de bediening, in restaurants tot pak hem beet 50 euro is dat heel normaal. Ik heb daar geen problemen mee, zolang ze hun rol maar verstaan en beseffen dat ze het vak niet verstaan. Als ze goed het oog erin hebben, een gastvriendelijke houding hebben en niet doen alsof ze wel het hele vak beheersen is er niets aan de hand.quote:Op maandag 27 juli 2015 01:50 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Deels omdat ons vak besmeurd is door studenten die niks om hun vak geven en geen hart voor de horeca hebben.
Die types waar door andere FOK!'ers naar verwezen wordt die liever praten met hun collega's en geenszins de behoefte lijken te hebben ook maar iets te weten van de dranken en gerechten die ze wensen uit te serveren. Dan zijn mensen niet meer gewend in aanraking te komen met iemand die echt zijn vak verstaat.
In de restaurants waar ik heb gewerkt klaagde nooit iemand daar over.quote:Op maandag 27 juli 2015 09:10 schreef Isabeau het volgende:
[..]
En als ouders hun kinderen dan wel meenemen naar wat chiquere restaurants, dan wordt er weer geklaagd dat er kinderen zijn
Ik reageer op je uit oogpunt van een fictieve gast die graag komkommer in zijn gin en tonic heeft en niet weet wat jij weet, met een mogelijk kuthumeur. Jammer dat dat niet duidelijk was.quote:Op maandag 27 juli 2015 02:50 schreef focal het volgende:
[..]
Ik hoop niet iets waar positiviteit, redelijkheid en realiteitszin een vereiste is.
Waar het volgens mij gewoon om gaat is dat als jij als gast je gewoon een beetje vriendelijk en rustig gedraagt en vriendelijk en rustig om iets vraagt je (juist in die zogenaamde sterrenrestaurants) gewoon vriendelijk en rustig geholpen zult worden. Ongeacht of je nu weet hoe iets hoort of niet en ongeacht of het een extra dienst/gunst is. Iedereen blij: jij gezellig aan het eten, zij gezellig hun vak aan het uitoefenen en jou "in de watten aan het leggen".quote:Op maandag 27 juli 2015 09:05 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
mea maxima culpa dat ik thuis niet verder gebracht ben dan de plaatselijke chinees
vertel mij eens, welk gerecht past er bij cola of bij sinas? vlees en cola wel en vis en sinas niet?quote:Op maandag 27 juli 2015 01:06 schreef golfer het volgende:
[..]
Of en bepaald biertje of ander frisdrankje dat past bij het betreffende gerecht.
Ik ben geen sommelier. Een goede sommelier zou je dit allemaal kunnen uitleggen.quote:Op maandag 27 juli 2015 12:13 schreef Coritchando het volgende:
vertel mij eens, welk gerecht past er bij cola of bij sinas? vlees en cola wel en vis en sinas niet?
je hebt hopelijk wel door wat voor een onzin je het internet op slingert en het zogenaamd decadente toontje wat je tracht aan te slaan?quote:Op maandag 27 juli 2015 12:23 schreef golfer het volgende:
[..]
Ik ben geen sommelier. Een goede sommelier zou je dit allemaal kunnen uitleggen.
Dat begrijp ik, maar ik ben dan weer zo voorkomend dat ik het vervelend vind dat het niet volgens het boekje gegaan is, door mij.quote:Op maandag 27 juli 2015 12:06 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Waar het volgens mij gewoon om gaat is dat als jij als gast je gewoon een beetje vriendelijk en rustig gedraagt en vriendelijk en rustig om iets vraagt je (juist in die zogenaamde sterrenrestaurants) gewoon vriendelijk en rustig geholpen zult worden. Ongeacht of je nu weet hoe iets hoort of niet en ongeacht of het een extra dienst/gunst is. Iedereen blij: jij gezellig aan het eten, zij gezellig hun vak aan het uitoefenen en jou "in de watten aan het leggen".
Het probleem is dat veel gasten niet vriendelijk en rustig om iets vragen maar op geirriteerde, kleinerende, verontwaardigde, eisende toon. Dat op zich is al vervelend genoeg, maar als die gast dan ook nog eens denkt het beter te weten terwijl hij het niet weet, nou, dan kun je je voorstellen dat het NIET FIJN is voor het personeel om hun vak uit te oefenen, beleefd te blijven en die gast in de watten te leggen. Dat gaat toch echt makkelijker met iemand die een beetje normaal doet.
dat weet ik ook nietquote:Op maandag 27 juli 2015 12:28 schreef Vanyel het volgende:
Misschien geen frisdrank, maar er zijn best restaurants waar ze je geweldige alcoholvrije alternatieven kunnen bieden.
Ik heb zelfs wel eens gehad dat een paar van de alcoholvrije drankjes van mijn partner lekkerder waren bij het gerecht dan mijn wijnen (in de keuken van Floris).
Ik weet niet hoe je de bedenker van die dingen noemt, maar je moet er wel iets voor kunnen.
Bij cola, een goede hamburger met dikke frieten.quote:Op maandag 27 juli 2015 12:13 schreef Coritchando het volgende:
[..]
vertel mij eens, welk gerecht past er bij cola of bij sinas? vlees en cola wel en vis en sinas niet?
quote:Op maandag 27 juli 2015 12:28 schreef Vanyel het volgende:
Misschien geen frisdrank, maar er zijn best restaurants waar ze je geweldige alcoholvrije alternatieven kunnen bieden.
Ik heb zelfs wel eens gehad dat een paar van de alcoholvrije drankjes van mijn partner lekkerder waren bij het gerecht dan mijn wijnen (in de keuken van Floris).
Ik weet niet hoe je de bedenker van die dingen noemt, maar je moet er wel iets voor kunnen.
Ik las tieten.quote:Op maandag 27 juli 2015 12:30 schreef ZonnebankBob het volgende:
[..]
Bij cola, een goede hamburger met dikke frieten.
Ik zou dan ook een frisdrank verwelkomen die niet zoet is.quote:Op maandag 27 juli 2015 12:24 schreef Coritchando het volgende:
een sommelier is voor de wijn, voor bieren heb je een zytholoog. voor frisdrank hebben ze niet eens een naam uitgevonden, aangezien die zoete troep elk gerecht verpest.
Mine! Mine! Mine!quote:Op maandag 27 juli 2015 12:37 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik las tieten.
Overigens vorige week een goddelijke hamburger gegeten op het terras van een pub. Goddelijk, zeg ik je! Mét een cola.
Je mag gaan zitten waar je wilt, je bestelt binnen aan de bar en je betaalt direct. Geweldig systeem. Geweldig, zeg ik je!
zal ik je lintje hier uitreiken? je hebt wederom een topic verknoeit met je dwingende mening die je eenieder wil opleggen. je moet er maar trots op zijn. want grappig zijn je posts niet, mocht je dat idee per ongeluk hebbenquote:Op maandag 27 juli 2015 12:37 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik las tieten.
Overigens vorige week een goddelijke hamburger gegeten op het terras van een pub. Goddelijk, zeg ik je! Mét een cola.
Je mag gaan zitten waar je wilt, je bestelt binnen aan de bar en je betaalt direct. Geweldig systeem. Geweldig, zeg ik je!
helemaal mee eens. het is wel vreemd om eten uit te zoeken bij de drankquote:Op maandag 27 juli 2015 12:30 schreef ZonnebankBob het volgende:
[..]
Bij cola, een goede hamburger met dikke frieten.
Nee, ik vind het ook geen grappig topic.quote:Op maandag 27 juli 2015 12:47 schreef Coritchando het volgende:
[..]
zal ik je lintje hier uitreiken? je hebt wederom een topic verknoeit met je dwingende mening die je eenieder wil opleggen. je moet er maar trots op zijn. want grappig zijn je posts niet, mocht je dat idee per ongeluk hebben
Lijkt mij een vreemde tactiek, want aan drank verdien je en met eten mag je blij zijn dat je kiet speelt.quote:Op maandag 27 juli 2015 13:30 schreef Buurpoes het volgende:
Laatst waren mijn man en ik op zoek naar een terras om wat te eten (het was toen beduidend beter weer dan nu, zeg maar). En wij kwamen nogal wat terrassen tegen waarbij op alle tafels een bordje stond met 'gereserveerd'. Dus wij liepen door, want geen zin om binnen te gaan zitten.
Later hoorde ik dat het bedoeld was om mensen die wat wilden drinken te weren, om meer omzet uit dinergasten te halen.
Nu mijn vraag: is dat een gebruikelijke tactiek bij niet erg chique restaurants? Dit was in België, misschien dat t daar aan lag, andere lokale gebruiken?
Je bent gast of je bent t niet. Blijkbaar ben je in een restaurant dus gewoon klant, of dat nou lomp klimkt of niet.quote:Op zondag 26 juli 2015 13:41 schreef pietbier het volgende:
[..]
Bij jou betaal ik niet voor service en beleving.
Een gast hoeft niet te betalen.
In een restaurant betaal je wel, dan ben je ook een "gast" omdat klant zo'n lomp woord is, maar simpel gezegd ben je degene die hun loon betaalt. Daar mogen ze ook hun best voor doen.
[..]
Er is niets mis met op een fatsoenlijke manier aangeven dat zij hun WERK niet goed doen, want dát is 't. Het is hun WERK om alles op orde te hebben.
Nou quitte spelen is sterk overdreven, uitgezonderd misschien de toprestaurants waar ze met 7 man aan één gerecht zitten te priegelen voordat het de keuken uit gaat.quote:Op maandag 27 juli 2015 13:56 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Lijkt mij een vreemde tactiek, want aan drank verdien je en met eten mag je blij zijn dat je kiet speelt.
Nouja, in dit geval verkochten ze aan ons dus helemaal niks.quote:Op maandag 27 juli 2015 13:56 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Lijkt mij een vreemde tactiek, want aan drank verdien je en met eten mag je blij zijn dat je kiet speelt.
Het zal wel alles met het tijdstip te maken hebben. Als je om een uur of 6 nog allerlei volk drinken serveert is er geen plek meer voor de eters of blijven die weg. Ze serveren eten om ook s avonds een goede bezetting te hebben. De overgang van drinkprubliek naar eetpubliek wordt dan geregeld met reserveerbordjes.quote:Op maandag 27 juli 2015 13:30 schreef Buurpoes het volgende:
Laatst waren mijn man en ik op zoek naar een terras om wat te eten (het was toen beduidend beter weer dan nu, zeg maar). En wij kwamen nogal wat terrassen tegen waarbij op alle tafels een bordje stond met 'gereserveerd'. Dus wij liepen door, want geen zin om binnen te gaan zitten.
Later hoorde ik dat het bedoeld was om mensen die wat wilden drinken te weren, om meer omzet uit dinergasten te halen.
Nu mijn vraag: is dat een gebruikelijke tactiek bij niet erg chique restaurants? Dit was in België, misschien dat t daar aan lag, andere lokale gebruiken?
Ja, was rond zes uur.quote:Op maandag 27 juli 2015 14:40 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het zal wel alles met het tijdstip te maken hebben. Als je om een uur of 6 nog allerlei volk drinken serveert is er geen plek meer voor de eters of blijven die weg. Ze serveren eten om ook s avonds een goede bezetting te hebben. De overgang van drinkprubliek naar eetpubliek wordt dan geregeld met reserveerbordjes.
Ohw ja, een paar weken geleden op de Grote Markt in Breda, vrijdagavond rond tienen...Op zoek naar een tafeltje, gaan bij de Italiaan zitten om wat te drinken. Nou dat mocht van die uitbater alleen omdat er nog tafeltjes(stuk of 15) vrij waren, want zijn terras was eigenlijk bedoeld voor eters. Dat zal allemaal best, maar het kwam niet echt gastvrij over zeg maarquote:Op maandag 27 juli 2015 13:30 schreef Buurpoes het volgende:
Laatst waren mijn man en ik op zoek naar een terras om wat te eten (het was toen beduidend beter weer dan nu, zeg maar). En wij kwamen nogal wat terrassen tegen waarbij op alle tafels een bordje stond met 'gereserveerd'. Dus wij liepen door, want geen zin om binnen te gaan zitten.
Later hoorde ik dat het bedoeld was om mensen die wat wilden drinken te weren, om meer omzet uit dinergasten te halen.
Nu mijn vraag: is dat een gebruikelijke tactiek bij niet erg chique restaurants? Dit was in België, misschien dat t daar aan lag, andere lokale gebruiken?
Sommige mensen...quote:Op maandag 27 juli 2015 15:52 schreef MevrouwPuff het volgende:
Erg zo'n verhaal...
Onze krenterige opa wilde ons voor zijn 80e verjaardag wel meenemen voor indonesisch eten.
Prima allemaal, tot na 2 drankjes opa boos werd, 'juffie, je zit alleen maar geld uit de zak te kloppen, dat wil ik niet meer hoor' met rood hoofd vsn boosheid.
Mn tante heeft een nieuwe plek voor af te halen gezocht, ze durfde ze niet meer onder ogen te komen
Heb ontzettend veel respect voor de mensen van onze plaatselijke Chinees! Ze werken hard, zijn zeer klantvriendelijk en hebben het erg moeilijk door de komst van een wereldrestaurant.quote:Op maandag 27 juli 2015 09:05 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
mea maxima culpa dat ik thuis niet verder gebracht ben dan de plaatselijke chinees
Oh, niets dan lof over de mentaliteit van de chinese restaurants! Ik bedoel vooral dat je er weinig restaurantetiquette mee krijgt, want conventies als wel/niet zelf gaan zitten is daar niet altijd van toepassing. Als je al jong naar meerdere plekken gebracht bent, zie je dat er verschil in beleving is.quote:Op maandag 27 juli 2015 16:36 schreef uniekhoorn het volgende:
[..]
Heb ontzettend veel respect voor de mensen van onze plaatselijke Chinees! Ze werken hard, zijn zeer klantvriendelijk en hebben het erg moeilijk door de komst van een wereldrestaurant.
Maar het blijft toch een 'respect elkaar' verhaal.
Jij bent uit. meestal voor leuke gelegenheid, degene die je helpt is aan het werk, dat mag je ook wel in je achterhoofd houden.
Wij gingen na de familie dag maar altijd bij Van Der Valk eten (Je kunt met bijna 20 man ook bijna nergens anders eten a la carte). En dan was ik altijd het enige kleinkind wat wel stil en rustig aan tafel zatquote:Op maandag 27 juli 2015 15:32 schreef Pap89 het volgende:
Ooit een keer met "de familie" (3 gezinnen + opa en oma)
Kwam neer op zo'n 8 kinderen (7-15), wilden ze dus "luxe" uit eten, Oma had het geregeld met alle goede bedoelingen.
Werd dus een 1-ster restaurant, vond het zelf een goed restaurant, goede bediening et cetera.
Alleen Oma was een beetje vergeten dat het dus eigenlijk voor 90% boeren waren, wat dus goed aan die kinderen te merken was, wilden alleen maar PATAT en alles buiten een frikadel om was raar en vies.
Zelfs iets simpels als een carpaccio was raar.
Gingen ze ook nog zitten klagen en scheten laten, als hoogtepunt na die helse avond, ook nog pepermuntjes jatten die daar blijkbaar stonden.
Moge duidelijk zijn dat ik ook nooit meer mee gaat.
Zoveel schaamte niet snel gevoeld![]()
Die bediening wist zich ook geen raad.
Whahaha rond commanderen? Uit laten kafferen? We hebben het hier over fatsoen, niet over slavendrijvers. Jij komt daar voor een dienst, en die dienst bestaat o.a. uit voedsel, maar ook uit bediening. En dat dienende in het woord bediening is toch echt bedoeld om iemand van dienst te zijn. Niet om ongeïnteresseerd rond te lopen en af en toe wat eten en drinken op een tafel te kwakken.quote:Op maandag 27 juli 2015 14:01 schreef MutedFaith het volgende:
[..]
Je bent gast of je bent t niet. Blijkbaar ben je in een restaurant dus gewoon klant, of dat nou lomp klimkt of niet.
En klanten zijn er om geld aan te verdienen. Niet om je door rond te laten commanderen en uit te laten kafferen.
Als de manier waarop die mensen hun werk doen je niet aanstaat, dan ga je toch lekker ergens anders eten.
Iwanius, ben jij het?quote:Op maandag 27 juli 2015 19:52 schreef pietbier het volgende:
En inderdaad ga ik lekker ergens anders eten als ik in een restaurant geweest ben en de "manier van werken" staat me niet aan. Helaas kun je dat van tevoren niet zien...
Staat dat ergens beschreven in een boekje van die four-in-hand of is dat eigen aversie??quote:Op maandag 27 juli 2015 03:09 schreef pietbier het volgende:
Ook nog eens alle etiquette aan zijn laars lapt en niet eens de moeite heeft genomen om zijn overhemd te strijken, zijn stropdas correct te knopen (geen four-in-hand!)
Van der Valk Maastricht: met handschoenen aan een vieze lepel op tafel leggen... Dat geeft overduidelijk aan dat het om de show draait, en niets anders.quote:Op zaterdag 25 juli 2015 12:21 schreef MevrouwPuff het volgende:
Een glas dat niet goed schoon was. Er kwam wel een 'u krijgt een nieuwe', maar ze was niet verbaasd en er kwam geen excuses. Ik verwacht eigenlijk overal wel een excuses bij onvoldoende hygiene.
Oh, je hebt het dus van geen vreemde!quote:Op maandag 27 juli 2015 16:19 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Sommige mensen...
Als klein pietje in restaurant met de familie
Kelner komt bestelling op nemen
Ma: wat wil je drinken?
Chocomel
Ma: JIJ KRIJGT GEEN CHOCOMEL BIJ JE ETEN DAT PAST NIET
Zelfde verhaal met wat je wilde eten, mocht helemaal niet kiezen
quote:Op maandag 27 juli 2015 22:16 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Oh, je hebt het dus van geen vreemde!
Ken mensen die daar gewerkt hebben, die deden wedstrijdjes wie het langste met een appelmoeskers konden doenquote:Op maandag 27 juli 2015 21:17 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Van der Valk Maastricht: met handschoenen aan een vieze lepel op tafel leggen... Dat geeft overduidelijk aan dat het om de show draait, en niets anders.
de jeugd van tegenwoordig is al zo oud als ten tijde van plato.quote:Op maandag 27 juli 2015 03:09 schreef pietbier het volgende:
Etiquette, dat gaat hetzelfde lot tegemoet als normen en waarden.
Verslonsd en vergane glorie.
En dat allemaal doordat de jeugd zich als een stel arrogante debieltjes opstelt omdat ze denken alles te weten en te bepalen. En niemand zegt er meer wat van omdat we te druk zijn met ons "sociale netwerk" op internet. Hiërarchie bestaat niet meer. Vroeger had je respect voor oudere mensen, die sprak je met u aan. Tegenwoordig is iedereen maar "je" en "jij" en krijg je een grote bek als je ergens iets van zegt.
(Tegen een jochie van net 20 in de supermarkt) "Pardon meneer, zou ik er even langs mogen?"
Hij: "Loop effe om gozer, we zijn aan het praten man".
*ROS-RAM-RINKEL* en ik ben erlangs. En dan 1 woeste blik die kant op en je hebt 2 bange jochies. Alsof je in de rimboe als opperaap je tanden moet laten zien en op je borst moet roffelen om respect te krijgen.
En zo gaat 't helaas overal. Alsof de evolutie is omgekeerd. Jongeren die zich steeds dommer gedragen, praten alsof ze halve marokkaantjes zijn die amper Nederlands kunnen, en dat moet dan stoer zijn. Of nog erger, die straattaal van ze....
"Ey swa, zit ik in me osso te tjappen, komt de popo me halen"
Dan ga je naar een fatsoenlijke tent om, zoals ik al eerder zei, in de watten gelegd te worden door iemand die zijn vak verstaat, en word je geconfronteerd met zo'n hersenloos losertje die zijn telefoon belangrijker vindt dan jou als gast. Ook nog eens alle etiquette aan zijn laars lapt en niet eens de moeite heeft genomen om zijn overhemd te strijken, zijn stropdas correct te knopen (geen four-in-hand!) en die 16 haren van zijn bek af te scheren!
En aan het einde van de avond, bij het afrekenen, vindt meneer dat je 'm niet genoeg fooi geeft, dus dan wenst hij je niet eens een prettige avond en de deur kun je zelf open houden, want meneertje is zijn fooi al uit de kassa aan het vissen.
Och praat me niet van die onzin. Er wordt hier geschreven alsof de gast zich maar in den minne moet schikken. Flikker op zeg, je betaalt grof geld voor een dienst. Niet voor alleen het eten. Anders had je naar een buffet moeten gaan. Dan kun je lekker je eigen eten opscheppen.
Waarom zou ik meer betalen voor eten dan ik in de winkel zou doen? Omdat een kok het gemaakt heeft? Nou, dat kan ik ook prima. Omdat ik graag ergens anders wil eten? Dan ga ik wel bij familie op bezoek en kook ik daar een maaltijd. Omdat ik graag veel betaal voor mijn eten? NATUURLIJK NIET!
Ik wil een beleving.
Wel met de kanttekening dat in een aantal restaurants het eten van een dusdanig niveau is, dat ik dat zelf ook niet kan bereiden, maar in die restaurants is de service ook van een kwaliteit die je ervan mag verwachten.
quote:Op maandag 27 juli 2015 23:04 schreef pietbier het volgende:
Nogmaals, je hoeft niemand rond te commanderen. Dat is wel het allerlaatste dat ik zal doen.
Maar als de bediende zich ook dienstbaar opstelt, en zijn best doet om je te verwennen, dan is dat toch niet teveel gevraagd? Daar betaal je immers voor.
Enneh, die four-in-hand...
Dat is een heel simpele knoop die prima toepasbaar is bij een dikke stropdas, maar erg goedkoop staat bij een wat dunnere, goedkope stropdas (zoals in bijna alle gevallen in de horeca). En vaak ook slordig geknoopt, nooit meer losgehaald en zwaar in de knel getrokken.
Zonde.
Wel prachtig om te zien dat je mijn frustratie in een bericht en het taalgebruik weet te benutten om even een tikje proberen uit te delen
Heerlijk.
een stropdas is helemaal fout in de horeca hoor. Hangt zomaar overal in. Vandaar dat een strikje beter isquote:Op maandag 27 juli 2015 23:04 schreef pietbier het volgende:
Nogmaals, je hoeft niemand rond te commanderen. Dat is wel het allerlaatste dat ik zal doen.
Maar als de bediende zich ook dienstbaar opstelt, en zijn best doet om je te verwennen, dan is dat toch niet teveel gevraagd? Daar betaal je immers voor.
Enneh, die four-in-hand...
Dat is een heel simpele knoop die prima toepasbaar is bij een dikke stropdas, maar erg goedkoop staat bij een wat dunnere, goedkope stropdas (zoals in bijna alle gevallen in de horeca). En vaak ook slordig geknoopt, nooit meer losgehaald en zwaar in de knel getrokken.
Zonde.
Wel prachtig om te zien dat je mijn frustratie in een bericht en het taalgebruik weet te benutten om even een tikje proberen uit te delen
Heerlijk.
52?quote:
of met dasspeld. Maar dat vind ik ook foutquote:
En een giletje dan?quote:Op dinsdag 28 juli 2015 00:20 schreef Ole het volgende:
[..]
een stropdas is helemaal fout in de horeca hoor. Hangt zomaar overal in. Vandaar dat een strikje beter is
toevallig zit ik nu in een tent waar de barmannen een gillet aan hebben. Alleen drank hier. Maar dat kan inderdaad prima. Zal proberen foto te plaatsenquote:
Ik bedoelde "studenten die niks om hun vak geven" dan ook heel bewust als een geheel. Er zijn veel studenten die met passie en hart in de horeca werken. Enkele daarvan mag ik mijn collega noemen.quote:Op maandag 27 juli 2015 09:57 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Hier in Groningen heb je heel veel studenten in de bediening, in restaurants tot pak hem beet 50 euro is dat heel normaal. Ik heb daar geen problemen mee, zolang ze hun rol maar verstaan en beseffen dat ze het vak niet verstaan. Als ze goed het oog erin hebben, een gastvriendelijke houding hebben en niet doen alsof ze wel het hele vak beheersen is er niets aan de hand.
Ik weet niet waar je woont, maar dit kom ik nooit tegen.quote:Op maandag 27 juli 2015 03:09 schreef pietbier het volgende:
Etiquette, dat gaat hetzelfde lot tegemoet als normen en waarden.
Verslonsd en vergane glorie.
En dat allemaal doordat de jeugd zich als een stel arrogante debieltjes opstelt omdat ze denken alles te weten en te bepalen. En niemand zegt er meer wat van omdat we te druk zijn met ons "sociale netwerk" op internet. Hiërarchie bestaat niet meer. Vroeger had je respect voor oudere mensen, die sprak je met u aan. Tegenwoordig is iedereen maar "je" en "jij" en krijg je een grote bek als je ergens iets van zegt.
(Tegen een jochie van net 20 in de supermarkt) "Pardon meneer, zou ik er even langs mogen?"
Hij: "Loop effe om gozer, we zijn aan het praten man".
*ROS-RAM-RINKEL* en ik ben erlangs. En dan 1 woeste blik die kant op en je hebt 2 bange jochies. Alsof je in de rimboe als opperaap je tanden moet laten zien en op je borst moet roffelen om respect te krijgen.
En zo gaat 't helaas overal. Alsof de evolutie is omgekeerd. Jongeren die zich steeds dommer gedragen, praten alsof ze halve marokkaantjes zijn die amper Nederlands kunnen, en dat moet dan stoer zijn. Of nog erger, die straattaal van ze....
"Ey swa, zit ik in me osso te tjappen, komt de popo me halen"
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |