abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_154658397
quote:
1s.gif Op zondag 26 juli 2015 16:26 schreef Cat22 het volgende:

Dat er conventies zijn wil niet zeggen dat iedere gast er blij mee is en ik word erg blij van personeel wat het in de gaten heeft en van links uitserveert.
Ik zou vriendelijk vragen om van de andere kant uit te serveren :o Je kan niet verwachten dat ze allemaal een beetje helderziend zijn, toch?
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  zondag 26 juli 2015 @ 21:41:39 #152
445573 sally-spectra
B*tch please
pi_154659821
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2015 21:02 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

En als ik nou toevallig echt allergisch voor noten ben, moet ik dan toch maar uit mijn nek zwetsen en zeggen dat ik ze niet lekker vind?
Nee, gewoon vertellen dat je allergisch bent.
Misschien zit het wel in het gerecht verwerkt en kan het niet weggelaten worden, waardoor je heel het gerecht niet mag.
pi_154661364
Ik had een bakje extra patat besteld, omdat kleine snertbakjes en ik een vreetschuur ben.
Kreeg ik gewoon niet :{
Dus op het einde het welbekende "alles naar wens?"
Nee, want bakje patat bla bla

Geen excuses, bij het afrekenen wel de vraag of er nog iets voor me gedaan kon worden (???)
Hoe zouden jullie reageren? Ik stond wel met een mond vol tanden.

(Ja ik had kunnen vragen waar dat ding bleef, maar ik was in de veronderstelling dat ie nog kwam en later hoefde het voor mij niet meer) ;(

Oh en bij een ander restaurant hadden ze vergeten om de aardappels uit de magnetron ( :') ) te halen en te serveren bij het voorgerecht. Dus ik kreeg alleen vlees en wat sla als hoofdgerecht ..
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
In the end all you can hope for. Is the love you felt to equal the pain you've gone through.
  zondag 26 juli 2015 @ 22:24:30 #154
445573 sally-spectra
B*tch please
pi_154661577
quote:
15s.gif Op zondag 26 juli 2015 22:18 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Ik had een bakje extra patat besteld, omdat kleine snertbakjes en ik een vreetschuur ben.
Kreeg ik gewoon niet :{
Dus op het einde het welbekende "alles naar wens?"
Nee, want bakje patat bla bla

Geen excuses, bij het afrekenen wel de vraag of er nog iets voor me gedaan kon worden (???)
Hoe zouden jullie reageren? Ik stond wel met een mond vol tanden.

(Ja ik had kunnen vragen waar dat ding bleef, maar ik was in de veronderstelling dat ie nog kwam en later hoefde het voor mij niet meer) ;(

Oh en bij een ander restaurant hadden ze vergeten om de aardappels uit de magnetron ( :') ) te halen en te serveren bij het voorgerecht. Dus ik kreeg alleen vlees en wat sla als hoofdgerecht ..
:? Desnoods een drankje/koffie van het huis aangeboden.
pi_154661669
quote:
1s.gif Op zondag 26 juli 2015 22:24 schreef sally-spectra het volgende:

[..]

:? Desnoods een drankje/koffie van het huis aangeboden.
Had die knakker toch zelf mogen aanbieden of had ik dat moeten verzinnen voor hem?
Vind t op die manier erg inhalig
Heb dan ook geen fooi gegeven, wat ik normaal wel doe
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
In the end all you can hope for. Is the love you felt to equal the pain you've gone through.
pi_154662534
Restaurants waar de bediening uit schoolmeisjes bestaat, die na elke gang vragen of het 'lekker gesmaakt' had.

Voorts is het niet zozeer een kwestie van etiquette, maar valt het me op dat de wat nettere zaken een slecht gevoel voor inrichting hebben: goedkope attributen die chic moeten lijken, bijzondere behangetjes, kroonluchters in het algemeen.
Graag op anoniem
  zondag 26 juli 2015 @ 23:34:04 #157
445573 sally-spectra
B*tch please
pi_154663768
quote:
1s.gif Op zondag 26 juli 2015 22:27 schreef 4EverBlackEyed het volgende:

[..]

Had die knakker toch zelf mogen aanbieden of had ik dat moeten verzinnen voor hem?
Vind t op die manier erg inhalig
Heb dan ook geen fooi gegeven, wat ik normaal wel doe
Ik bedoel ook niet dat jij dat moet vragen.
Maar dat zij dat moeten aanbieden!
pi_154664266
quote:

[..]

En als ik nou toevallig echt allergisch voor noten ben, moet ik dan toch maar uit mijn nek zwetsen en zeggen dat ik ze niet lekker vind?
Tuurlijk niet, maar als je geen noten lust stoppen we er geen noten in kost weinig moeite.

Als iemand aangeeft een (noten)allergie te hebben moet er gewerkt worden op een andere plek tegen kruisbesmetting en op regelmatig van achter alternatieve ingrediënten gepakt worden omdat er regelmatig producten inzitten die ook in een omgeving zijn bereid met noten.

Je hebt steeds meer aandachtshoeren die zichzelf een voedselallergie/gevoeligheid hebben aangepraat :'). Vooral de allergie tegen gluten is in enkele jaren vertwintigvoudigd terwijl ik vrij zeker weet dat er geen gigantische stijging is geweest in mensen met coeliakie.
pi_154664292
Ik ben eigenlijk vrij snel tevreden over bediening. Interesseert mij het nou vanaf welke kant het bord op tafel komt. Heb hier echt nog nooit eens over nagedacht. En waarom zou je je ergeren als er iemand vraagt of alles smaakt? Lijkt me echt heel vermoeiend om je over al die dingen druk te maken.

Ik heb ook liever wat informele bediening, ook in een sterrentent. Enige waar k me wel snel aan erger is trage/onoplettende bediening. Als mijn glas leeg is, fill that fucker up. :+ En als ik om de rekening heb gevraagd breng me dan ook meteen de rekening, niet pas na 15 min.

Over het eten kan ik wel vrij snobistisch zijn, afhankelijk van de prijs dan.
A man is not old until regrets take the place of dreams.
pi_154664439
quote:

[..]

Allemaal prima maar als je een allergie hebt meld het dan bij de reservering. Zo vaak beledigde mensen die midden op een drukke avond binnenkomen dat er geen rekening gehouden kan worden met hun allergieën. Ja we koken ambachtelijk, maar dat betekent niet dat ik naar de chef toe kan lopen om eens vrolijk te overleggen welke gerechten mogelijk zijn als hij nog 6 bonnen heeft hangen. We kunnen een voorstel voor een gerecht doen, maar ik kan niet van de complete kaart vertellen wat wel en niet kan.

''worden er ook noten in jullie keuken verwerkt?"
- Ja mevrouw en we kunnen natuurlijk een gerecht maken waarbij we er alles aan doen om te voorkomen dat het in aanraking komt met noten, maar als u echt extreem allergisch bent dan is het misschien verstandiger het risico niet te nemen.
''Ja, wat moet ik dan eten...?''

Natuurlijk regelen we uiteindelijk wel wat, maar het is voor niemand prettig dit soort gesprekken. Bel gewoon even van te voren om de mogelijkheden door te spreken. Dan is de keuken van te voren al op de hoogte.

[ Bericht 13% gewijzigd door focal op 27-07-2015 00:22:45 ]
We komen hard, zo hard.
  maandag 27 juli 2015 @ 00:09:55 #161
47102 Elvi
miemkwien
pi_154664582
Bij het online reserveren is er toch altijd zo'n onderdeel "bijzonderheden"? Nou een allergie lijkt me wel een bijzonderheid :P

Ik heb 1 keer in een restaurant wel gevraagd of ik iets anders kon krijgen... bij elk gerecht werd risotto geserveerd :') Ja en dat lust ik dus echt niet (en het was niet eens een Italiaans restaurant). Toen heb ik dat gewoon gezegd en hem vrij gelaten in wat er voor in de plaats kwam. Gebakken aardappeltjes dus dat was wel een mooie meevaller :P
pi_154664713
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2015 00:09 schreef Elvi het volgende:
Bij het online reserveren is er toch altijd zo'n onderdeel "bijzonderheden"? Nou een allergie lijkt me wel een bijzonderheid :P

Ik heb 1 keer in een restaurant wel gevraagd of ik iets anders kon krijgen... bij elk gerecht werd risotto geserveerd :') Ja en dat lust ik dus echt niet (en het was niet eens een Italiaans restaurant). Toen heb ik dat gewoon gezegd en hem vrij gelaten in wat er voor in de plaats kwam. Gebakken aardappeltjes dus dat was wel een mooie meevaller :P
Dat is iets wat overal mogelijk moet zijn. Valt imo ook niet onder bijzonderheden. Vaak zat mensen die liever patat met mayo hebben, graag een bakje knoflooksaus bij hun tournedos hebben of hun gerecht graag laten begeleiden door een glaasje Baileys. Goede bediening zou hier nooit raar van moeten opkijken, laat mensen lekker zelf bepalen wat ze prettig vinden.

En ik zou altijd even aanraden te bellen over allergieën. Je wilt vaak toch even weten wat iemand wilt eten en hoe erg allergisch iemand is. Het maakt uit of iemand diarree kan krijgen van wat noten of dat iemand in shock raakt als er een pinda naast zijn bord heeft gelegen. Met heftige allergieen is het handiger de gerechten voor te bereiden op het moment dat de keuken nog helemaal schoon en fris is. Niet als er de hele dag al aan de mis en place is gewerkt.

[ Bericht 6% gewijzigd door focal op 27-07-2015 00:25:01 ]
We komen hard, zo hard.
  maandag 27 juli 2015 @ 00:29:36 #163
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_154664931
Ik zie weinig klachten over 2 of 3 sterren Michelintenten, dus blijkbaar kan het wel goed als je deskundig en opgeleid personeel hebt rond lopen en goed wilt betalen.
Geen studenten die een bijbaan zoeken in dat soort tenten te bekennen

Mijn ervaring in al die 2- of 3-sterrententen zijn onberispelijk. Oké, je betaalt wat meer ervoor, maar dan weet je wel dat je bedient wordt en geadviseerd wordt door mensen die er verstand van hebben, netjes kunnen uitleggen wat je te eten op jouw bord krijgt, een sommelier met verstand van zaken en bedienend (de term alleen al zou iets moeten losmaken..dienen..bedienend) kunnen inschatten of je met u of je wilt worden aangesproken als klant/gast.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_154665007
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2015 23:55 schreef habitue het volgende:
IEn waarom zou je je ergeren als er iemand vraagt of alles smaakt?
Bijna goed. Het gaat er niet om óf iemand dat vraagt, maar dát iemand dat vraagt.
In een GOED restaurant hoor je dat niet te vragen, je serveert alleen eten dat uitstekend bereid is. Dan kun je er vanuit gaan dat alles smaakt. Wellicht lust iemand 't niet, maar daar kan de keuken niets aan doen.
Het is netter om te vragen of alles naar wens geweest is.
pi_154665071
Nog even wat irritaties vanuit de kant van de bediening:

- Iets terugsturen als er nog 1 hapje over is
- Niet begrijpen dat een restaurant 'vol' kan zitten als er nog tafels zijn. Vol zitten heeft ook te maken met de capaciteit van de bediening en keuken.
- Het dagmenu is een vast menu. Als u zelf een menu samen wilt stellen bestel dan a la carte. (kleine wijzigingen zijn mogelijk)
- Niet van te voren melden dat u een strak tijdschema heeft... Nee, sorry ik kan niet opeens de laatste 2 gangen binnen 20 minuten op tafel hebben als het druk is
- Allergieën niet van te voren melden
- De tent zelf verbouwen. Als u wensen heeft qua opstelling dan doen we dat wel samen...
- Vraag even of ik u qua taal tegemoet kan komen. Ik kan er weinig mee als je in het Frans een of ander verhaal begint af te steken.
- Zelf ergens gaan zitten. We hebben niet voor niets iemand ontvangst staan, we placeren u graag zelf. Gereserveerd bordjes zijn niet chique, dus die hebben we niet.
- Zakelijke groepen die niet willen betalen voor het aantal afgesproken gasten. Als wij voor 30 man plek hebben vrijgehouden en menu's voorbereid hebben dan kunnen wij er ook weinig mee als u maar met 20 man op komt dagen...
- Zakelijke groepen waarvan de contactpersoon op de avond zelf meldt dat de drankjes voor eigen rekening zijn en of we voor 45 man persoonlijk een bon kunnen bijhouden...

[ Bericht 13% gewijzigd door focal op 27-07-2015 00:53:40 ]
We komen hard, zo hard.
pi_154665164
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2015 00:35 schreef pietbier het volgende:

[..]

Bijna goed. Het gaat er niet om óf iemand dat vraagt, maar dát iemand dat vraagt.
In een GOED restaurant hoor je dat niet te vragen, je serveert alleen eten dat uitstekend bereid is. Dan kun je er vanuit gaan dat alles smaakt. Wellicht lust iemand 't niet, maar daar kan de keuken niets aan doen.
Het is netter om te vragen of alles naar wens geweest is.
Prima, mij boeit dat helemaal niks. Zolang personeel maar niet onbeschoft is. Hele tijd geleden liep ik een restaurant binnen, met de vraag of ze nog een tafel hadden voor 2. Dat nare mannetje keek me echt zo aan met een blik van, gozer zie je niet dat het hele restaurant leeg is? En zei toen: "Dat lijkt me wel he." Meteen omgedraaid.
A man is not old until regrets take the place of dreams.
  maandag 27 juli 2015 @ 01:00:57 #167
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_154665442
ik geloof dat ik me niet op mijn gemak zou voelen in een sterrenrestaurant, als ik dit topic zo lees. Die sommelier heeft aan mij al geen werk want wijn is niet aan mij besteed. Ik zou me nogal opgelaten voelen.
The love you take is equal to the love you make.
  maandag 27 juli 2015 @ 01:02:57 #168
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_154665469
quote:
15s.gif Op maandag 27 juli 2015 01:00 schreef Lienekien het volgende:
ik geloof dat ik me niet op mijn gemak zou voelen in een sterrenrestaurant, als ik dit topic zo lees. Die sommelier heeft aan mij al geen werk want wijn is niet aan mij besteed. Ik zou me nogal opgelaten voelen.
Een goede sommelier in een sterrentent weet perfecte alternatieven voor te stellen.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 27 juli 2015 @ 01:04:09 #169
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_154665489
quote:
14s.gif Op maandag 27 juli 2015 01:02 schreef golfer het volgende:

[..]

Een goede sommelier in een sterrentent weet perfecte alternatieven voor te stellen.
Een glaasje Evian?
  maandag 27 juli 2015 @ 01:06:57 #170
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_154665520
quote:
1s.gif Op maandag 27 juli 2015 01:04 schreef Lienekien het volgende:

Een glaasje Evian?
Of en bepaald biertje of ander frisdrankje dat past bij het betreffende gerecht.
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 27 juli 2015 @ 01:07:52 #171
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_154665534
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2015 01:06 schreef golfer het volgende:

[..]

Of en bepaald biertje of ander frisdrankje dat past bij het betreffende gerecht.
:{
pi_154665561
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2015 23:55 schreef habitue het volgende:
Ik ben eigenlijk vrij snel tevreden over bediening. Interesseert mij het nou vanaf welke kant het bord op tafel komt. Heb hier echt nog nooit eens over nagedacht. En waarom zou je je ergeren als er iemand vraagt of alles smaakt? Lijkt me echt heel vermoeiend om je over al die dingen druk te maken.

Ik heb ook liever wat informele bediening, ook in een sterrentent. Enige waar k me wel snel aan erger is trage/onoplettende bediening. Als mijn glas leeg is, fill that fucker up. :+ En als ik om de rekening heb gevraagd breng me dan ook meteen de rekening, niet pas na 15 min.

Over het eten kan ik wel vrij snobistisch zijn, afhankelijk van de prijs dan.
Wij zijn sinds een jaartje of twee actief gaan vragen naar allergieën of speciale wensen wanneer mensen telefonisch reserveren.

Dat scheelt echt een slok op de borrel van de reserveringen hebben we veel minder mensen met onaangekondigde allergieën en de keuken kan er rekening mee houden. De gasten met een allergie hebben daardoor ook een veel betere ervaring bij ons gekregen :)
pi_154665614
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2015 00:39 schreef focal het volgende:
Nog even wat irritaties vanuit de kant van de bediening:

- Niet begrijpen dat een restaurant 'vol' kan zitten als er nog tafels zijn. Vol zitten heeft ook te maken met de capaciteit van de bediening en keuken.
Dit dus zaterdag half 6? Ow ik mag vast zelf ergens gaan zitten?! En dan zijn we schlemiel omdat we geen bordjes op tafel pleuren zekers.
quote:
- Niet van te voren melden dat u een strak tijdschema heeft... Nee, sorry ik kan niet opeens de laatste 2 gangen binnen 20 minuten op tafel hebben als het druk is
Eigenaar heeft ooit in pure wanhoop aan gasten gevraagd als hij het dan maar in een blender moest pleuren in moest trechtervoeren :'). Totaal over de grens natuurlijk maar me stiekem ziek gelachen :'(
quote:
- De tent zelf verbouwen. Als u wensen heeft qua opstelling dan doen we dat wel samen...
Ik heb dat nog nooit meegemaakt gelukkig, er zijn mensen die gewoon zelf met tafels gaan sjouwen in een luxe restaurant?
[quote]

[ Bericht 0% gewijzigd door Kandijfijn op 27-07-2015 01:21:49 ]
  maandag 27 juli 2015 @ 01:20:24 #174
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_154665686
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2015 01:14 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Dit dus zaterdag half 6? Ow ik mag vast zelf ergens gaan zitten?! En dan zijn sjemiel omdat we geen bordjes op tafel pleuren zekers.

[..]

Eigenaar heeft ooit in pure wanhoop aan gasten gevraagd als hij het dan maar in een blender moest pleuren in moest trechtervoeren :'). Totaal over de grens natuurlijk maar me stiekem ziek gelachen :'(

[..]

Ik heb dat nog nooit meegemaakt gelukkig, er zijn mensen die gewoon zelf met tafels gaan sjouwen in een luxe restaurant?
[quote]
Wat betekent die vetgemaakte zin?
pi_154665691
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2015 00:39 schreef focal het volgende:
Van de andere kant: melden dat je een bepaald tijdschema hebt (theater, bioscoop) en dan te horen krijgen dat dat echt geen enkel probleem is, maar dan blijkt dat absoluut niet waar te zijn. En dan wilden we echt niet binnen een uur alles op hebben hoor.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_154665701
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2015 01:14 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Dit dus zaterdag half 6? Ow ik mag vast zelf ergens gaan zitten?! En dan zijn sjemiel omdat we geen bordjes op tafel pleuren zekers.

[..]

[..]

[quote]
Het verbouwen gebeurt eigenlijk alleen in onze lounge inderdaad. Ach ja, elke avond is weer anders. Als er niets raars zou gebeuren is het ook zo saai.
We komen hard, zo hard.
pi_154665731
quote:
1s.gif Op maandag 27 juli 2015 01:20 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Wat betekent die vetgemaakte zin?
Het woordje we miste en schlemiel had ik als een 3 jarige gespeld. Schlemiel=idioot pleuren=gooien/neerzetten.

Oftewel in standaard Nederlands: En dan zijn wij zeker idioot omdat we geen bordjes op tafel zetten.
  maandag 27 juli 2015 @ 01:26:12 #178
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_154665756
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2015 01:23 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Het woordje we miste en schlemiel had ik als een 3 jarige gespeld. Schlemiel=idioot pleuren=gooien/neerzetten.

Oftewel in standaard Nederlands: En dan zijn wij zeker idioot omdat we geen bordjes op tafel zetten.
En wat voor bordjes?
pi_154665764
quote:
1s.gif Op maandag 27 juli 2015 01:26 schreef Lienekien het volgende:

[..]

En wat voor bordjes?
Bordjes waar gereserveerd op staat
  maandag 27 juli 2015 @ 01:27:14 #180
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_154665768
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2015 01:23 schreef Kandijfijn het volgende:

Ontleend aan Jiddisch sjlemiel, s(c)hlemiel ‘ongeluksvogel, mislukkeling, domkop’.
Poef.....gone! ©golfer
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')