Horecapersoneel moet al te vaak vooral goedkoop zijn is mijn indruk. Veel meer dan het opnemen van bestellingen, het brengen van eten en drinken kunnen ze niet, en als het foutloos geschied, kan je nog blij zijn. Dat is jammer. Prof bediening die het vak verstaat zie je niet zo vaak.quote:Op zondag 26 juli 2015 16:13 schreef golfer het volgende:
Eens met pietbier en nog wat anderen die terecht verwachten van professioneel (...) horecapersoneel dat die weten hoe het heurt.
een kruid wordt op het laatst toegevoegd maar wijn uit de saus laten kan gewoon niet. (ik laat de saus in zo'n geval weg).quote:Op zondag 26 juli 2015 17:27 schreef uniekhoorn het volgende:
[..]
Om iets niet lusten terwijl alle andere perfect is (als ik bijvoorbeeld zeebaars wil met alles behalve die ene kruid die eroverheen gaat) zoiets
Heb nog geen restaurant gezien die het eigenlijk best wel leuk vindt
Het soort mensen dat een lactoseintolerantie claimt en dat daar alles voor omgegooid moet worden en dan wel een irish coffee besteldquote:Op zondag 26 juli 2015 17:34 schreef Oceanonix het volgende:
[..]
een kruid wordt op het laatst toegevoegd maar wijn uit de saus laten kan gewoon niet. (ik laat de saus in zo'n geval weg).
De reden waarom ik zo reageer is mijn fijne schoonzus. Die staat aan de tafel aan te wijzen wat zij en haar zoontje niet lusten. En vooral zonder iets geproefd te hebben. Dat is zo makkelijk. Iedere bereiding kan er voor zorgen dat je iets minder of juist wel lekker vindt.
ja dat is vaak een goed ideequote:Op zondag 26 juli 2015 17:17 schreef Oceanonix het volgende:
iets niet lusten, kan je geen ander gerecht kiezen?
alcohol lost een hoop problemen opquote:Op zondag 26 juli 2015 17:37 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het soort mensen dat een lactoseintolerantie claimt en dat daar alles voor omgegooid moet worden en dan wel een irish coffee besteld
In de restaurants\ hotels waar ik verbleef irriteer ik mij vaker aan de F&B-Sturmbahnfuhrer dan aan een foutje van de bediening. Zodra die dudes langs komen slenteren word de bediening 9 vd 10x zo krampachtig dat je er misselijk van word.quote:Op zondag 26 juli 2015 13:18 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Ik ben geen werkgever ik ben F&B-manager en als ik hoor dat iemand mijn gasten letterlijk heeft geschoffeerd en belachelijk heeft lopen maken gaat die op non-actief totdat wij er het fijne van weten. Dat lijkt mij toch geen onlogische maatregel?
Dat is ook het voornaamste wat ik geleerd heb in die anderhalve dag dat ik daar gewerkt heb. Maar ja, de McDonalds draait om constante kwaliteit, niet om kwaliteit, dus alles is zo gemaakt dat die 7 minuten in de warmhoudbak nauwelijks wat uitmaken. Dat je er eigenlijk beter helemaal niet kan eten had ik daarvoor al geleerd.quote:Op zondag 26 juli 2015 17:17 schreef DancingPhoebe het volgende:
Ik doe dat bij de McDonalds
"zonder augurk graag"
Is het tenminste heet en nog enigszins eetbaar. Enigszins.
Iedereen is verschillend hey.. Jij noemt het een beleving, ik ongemakkelijk.quote:Op zondag 26 juli 2015 13:38 schreef pietbier het volgende:
[..]
Eten doe ik thuis en bij simpele vreetschuren. Bij een goed restaurant wil ik verwend worden. Uitleg bij mijn eten, alles keurig in orde en naderhand met een geweldig gevoel naar huis. Uit eten moet een beleving zijn.
inderdaad. En als je wel een allergie hebt die tot vervelende klachten (dag ziek tot shock) leidt hebt wordt het doordat soort niet serieus genomen.quote:Op zondag 26 juli 2015 17:37 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het soort mensen dat een lactoseintolerantie claimt en dat daar alles voor omgegooid moet worden en dan wel een irish coffee besteld
Zou je toch willen doen?quote:Op zondag 26 juli 2015 17:59 schreef Kandijfijn het volgende:
Trouwens nog eentje vanaf de andere kant hier omdat ook gasten zich aan bepaalde normen dienen te houden.
Idioterie van gasten
-Borden en glazen aanpakken vooral borden kunnen gloeiend heet zijn.
-Glazen van dienbladen pakken! Srsly? Heb je het IQ van een doperwt of zo?
-Boos worden dat een 18 jarige stagiair niet elke wijn feilloos kent en soms om help moet vragen betreft gerecht en drankkennis.
-Allergieën verzinnen, meldt gewoon wat je niet lekker vindt is helemaal niks mis mee. Liever geen noten in een gerecht is stukken makkelijker voor de keuken dan een notenallergie.
-Wiebelen als een gek van links naar rechts eten komt van rechts blijf gewoon stil zitten als we er niet bij kunnen vragen we het wel.
-Borden, bakjes, bestek stapelen en op het rand van de tafel zetten. Nee gewoon nee, ik ga niet eens uitleggen waarom.
-Lagge magiagato, expresoo of dergelijke wijze uitspreken.
-Shotjes bestellen in een restaurant? De bar is verderop
-Vragen naar de leidinggevende wanneer je hem niet nodig hebt.
-Boos worden wanneer je erg een plek is op zaterdag zonder reservering
BONUS!!!
Had alles naar wens gewenst meneer? Ja zekers en dan een kutreview achterlaten!!! Ben je echt zo'n lafhartig wezen?
Tyfus irritant inderdaad. Serveer die shit eens van links. Sowieso de discriminatie van linkshandigen in de horeca..quote:Op zondag 26 juli 2015 17:59 schreef Kandijfijn het volgende:
-Wiebelen als een gek van links naar rechts eten komt van rechts blijf gewoon stil zitten als we er niet bij kunnen vragen we het wel.
Als ik dat doe en je vind dat vervelend. Bedenk je dan dat ik het waarschijnlijk vervelend vond dat die tyfuszooi niet eerder opgehaald is.quote:-Borden, bakjes, bestek stapelen en op het rand van de tafel zetten. Nee gewoon nee, ik ga niet eens uitleggen waarom.
quote:-Lagge magiagato, expresoo of dergelijke wijze uitspreken.
Ik ook. Ik haat vieze borden voor mijn neus, die schuif ik aan de kant.quote:Op zondag 26 juli 2015 18:11 schreef Ole het volgende:
Dat stapelen doe ik wel als het te lang blijft staan
Ook een ergernis, lang lege borden op tafel laten staan, je glas leeghebben en bediening is drukker met elkaar dan met de gasten.quote:Op zondag 26 juli 2015 18:11 schreef Ole het volgende:
Dat stapelen doe ik wel als het te lang blijft staan
Nog erger: als je gasten niet vindt passen binnen je restaurant, ze wegpesten door ze gewoon te negeren en andere mensen eerst te bedienenquote:Op zondag 26 juli 2015 17:58 schreef littledrummergirl het volgende:
Ik kan me vooral storen aan opoplettend/ongeïnteresseerd personeel. Dat er niemand op je af komt als je binnen komt, dat er niemand naar je tafel komt als er lege glazen zijn en als je compleet genegeerd wordt zodra het afsluitende bakkie koffie erin zit.
Als ik ergens chagrijnig van kan worden is dat het wel
Dat soort volk kun je toch ook niet serieus nemen?quote:Op zondag 26 juli 2015 18:39 schreef sally-spectra het volgende:
Wat ik irritant vind is als gasten zeggen dat alles naar wens was en vervolgens een slechte recensie plaatsen.
Gasten die opeens tussen de gangen door een allergie hebben.
Gasten die denken dat ze zelf een gerecht kunnen samenstellen door bepaalde ingrediënten weg te halen en iets heel iets anders toevoegen.
Als je het zo'n idioterie vind moet je mensen de kans niet geven om die shizzle op te stapelen. Beetje je gasten lastigvallen met het feit dat je personeel lui isquote:Op zondag 26 juli 2015 18:51 schreef Kandijfijn het volgende:
Borden opstapelen is gewoon idioterie als het uithalen langer dan 5-7 minuten duurt moet je gewoon niet meer naar dergelijk restaurant gaan.
Nee inderdaad, maar je kunt moeilijk zeggen dat je er niet aan begint.quote:Op zondag 26 juli 2015 18:54 schreef Geerd het volgende:
[..]
Dat soort volk kun je toch ook niet serieus nemen?
ik heb er hele zooi. Maar geen enkele waar ik dood aan ga, dus ik bepaal graag zelf of ik de gevolgen de moeite waard vind.quote:Op zondag 26 juli 2015 19:06 schreef sally-spectra het volgende:
[..]
Nee inderdaad, maar je kunt moeilijk zeggen dat je er niet aan begint.
Tegenwoordig is het een trend als je een allergie hebt.
Niet iedereen is altijd tegelijk klaar natuurlijk.quote:Op zondag 26 juli 2015 18:51 schreef Kandijfijn het volgende:
Borden opstapelen is gewoon idioterie als het uithalen langer dan 5-7 minuten duurt moet je gewoon niet meer naar dergelijk restaurant gaan.
Ik denk dat dat ook automatisme is, beetje de leider van de groep misschien.quote:Op zondag 26 juli 2015 19:13 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Niet iedereen is altijd tegelijk klaar natuurlijk.
Het valt me sowieso op dat het personeel vaak een 'hoofdgast' per tafel uitzoekt en zich daar dan volledig op richt. Heeft u een keus kunnen maken? "Ik wel ja" Dan vraag je iets over het eten, en dan krijg ik alleen antwoord, de rest van de tafel die ook luistert wordt niet eens aangekeken. En vervolgens krijg je dan ook de rekening voorgezet alsof jij wel zult betalen. Hallo, ik ben geen gezinshoofd uit de jaren 50, ik heb niet eens kinderen mee. Ik vind het niet zo heel erg, maar even een blik voor iedereen, met een hele tafel praten ipv met één gast, is maar een kleine moeite extra en veel vriendelijker.
Paar jaar terug, 's winters, een maandag op Texel. Wat open was, was allemaal buiten ons studentenbudget, behalve de Chinees. Die was helemaal leeg. De bediening stond op 5 meter afstand te wachten tot we klaar waren steedsquote:Op zondag 26 juli 2015 19:17 schreef Fietsertje70 het volgende:
Borden te laat uithalen? Ik vind het ook heel irritant als je nog op je laatste hap zit te kauwen de hele handel wordt weggehaald. Of als de ene helft van de tafel al klaar is dat die borden al weggehaald worden terwijl de rest nog zit te eten
Is er niet uit te slaan bij de bediening, echt, vinden bij hoog en bij laag dat dit hoortquote:Op zondag 26 juli 2015 19:22 schreef pietbier het volgende:
Ook zo erg...
Zit je in een sterrenzaak en dan vraagt het personeel "Heeft het gesmaakt?".
NATUURLIJK SMAAKT HET! Anders serveer je het toch niet, debiel!
Ik kan het me ook heel goed voorstellen, alleen vind ik dat het personeel erop zou moeten letten/geinstrueerd moeten worden om dat niet te doen en contact met de hele tafel te blijven maken. Ik wil helemaal geen groepsleider zijn, ik ben uit eten.quote:Op zondag 26 juli 2015 19:17 schreef Geerd het volgende:
[..]
Ik denk dat dat ook automatisme is, beetje de leider van de groep misschien.
Als die de enige is dioe wat zegt vraagt etc dan richt je je daar toch op?
Dat kun je ook gewoon ongemerkt uitstralen natuurlijkquote:Op zondag 26 juli 2015 19:24 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik kan het me ook heel goed voorstellen, alleen vind ik dat het personeel erop zou moeten letten/geinstrueerd moeten worden om dat niet te doen en contact met de hele tafel te blijven maken. Ik wil helemaal geen groepsleider zijn, ik ben uit eten.
Andersom gebeurt me ook wel eens, vind ik ook niet optimaal.quote:Op zondag 26 juli 2015 19:26 schreef Geerd het volgende:
[..]
Dat kun je ook gewoon ongemerkt uitstralen natuurlijk
Lamskotelletjes bestellen en dan terugsturen omdat er botjes aan zitten. Wtf. Dam verdien je niks anders dan een mcd of zoquote:Op zondag 26 juli 2015 17:59 schreef Kandijfijn het volgende:
Trouwens nog eentje vanaf de andere kant hier omdat ook gasten zich aan bepaalde normen dienen te houden.
Idioterie van gasten
-Borden en glazen aanpakken vooral borden kunnen gloeiend heet zijn.
-Glazen van dienbladen pakken! Srsly? Heb je het IQ van een doperwt of zo?
-Boos worden dat een 18 jarige stagiair niet elke wijn feilloos kent en soms om help moet vragen betreft gerecht en drankkennis.
-Allergieën verzinnen, meldt gewoon wat je niet lekker vindt is helemaal niks mis mee. Liever geen noten in een gerecht is stukken makkelijker voor de keuken dan een notenallergie.
-Wiebelen als een gek van links naar rechts eten komt van rechts blijf gewoon stil zitten als we er niet bij kunnen vragen we het wel.
-Borden, bakjes, bestek stapelen en op het rand van de tafel zetten. Nee gewoon nee, ik ga niet eens uitleggen waarom.
-Lagge magiagato, expresoo of dergelijke wijze uitspreken.
-Shotjes bestellen in een restaurant? De bar is verderop
-Vragen naar de leidinggevende wanneer je hem niet nodig hebt.
-Boos worden wanneer je erg een plek is op zaterdag zonder reservering
BONUS!!!
Had alles naar wens gewenst meneer? Ja zekers en dan een kutreview achterlaten!!! Ben je echt zo'n lafhartig wezen?
Maar het lijkt mij als je zo een aandoening hebt je daar ook dagelijks mee bezig bent, en zeker als je buiten de deur eet.quote:Op zondag 26 juli 2015 19:12 schreef computergirl het volgende:
[..]
ik heb er hele zooi. Maar geen enkele waar ik dood aan ga, dus ik bepaal graag zelf of ik de gevolgen de moeite waard vind.
Dank u.
nee ik vergeet het niet, maar soms is iets toch de moeite waard om te eten en soms niet.quote:Op zondag 26 juli 2015 19:58 schreef sally-spectra het volgende:
[..]
Maar het lijkt mij als je zo een aandoening hebt je daar ook dagelijks mee bezig bent, en zeker als je buiten de deur eet.
En dan opeens vergeet dat je een allergie hebt.
En ook vriendelijk zijn naar het personeel. Het moet ook een beetje van 2 kanten komen. Niet gaan blaffen als het niet nodig is. Of je als een stel dronken boeren misdragen.quote:Op zondag 26 juli 2015 18:40 schreef Weltschmerz het volgende:
Het verschil tussen klanten en gasten is hier al voorbij gekomen, maar als ik mij ergens gast voel, wat mijn voorkeur heeft, dan is er daarmee ook niet meer zoveel dat hoort en niet hoort. Het is hun tent immers, en ik ben er te gast. Dat kan deel heel formeel en correct zijn, of losjes en hartelijk, ze moeten het maar doen zoals zij het willen, en dan beslis ik wel of ik daar vaker op bezoek kom. Ik hou niet van kruipende mensen, en het idee dat iedereen maar precies moet doen zoals jij wil omdat je toevallig een lullig bedragje komt stukslaan is mij vreemd. Dat vind ik van anderen ook heel irritant, en als dat in mijn buurt gebeurt geef ik daarover net iets te luid mijn mening aan mijn tafelgenoten.
Als ze naar eigen inzicht hun best doen om een goede maaltijd voor je te verzorgen vind ik het al snel best.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wij krijgen dan ook bijna overal wat van het huis. Irish Coffee bijvoorbeeld. Kennelijk zijn mijn eetmaatje en ik graag geziene gastenAls we het ergens naar ons zin hebben bestellen we ook altijd minimaal een fles wijn en een Irish na. En we tippen ook redelijk als we het naar ons zin hebben gehad en het eten goed was.
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
Dit ja, vooral als het om lege glazen gaat. Personeel is vaak maar bezig met één taak zoals het brengen van een gerecht in plaats van op de heen- en terugweg ook even de andere tafels in de gaten te houden. Dan zie je toch dat er ergens legen glazen staan of andere gasten iets van je willen...?quote:Op zondag 26 juli 2015 17:58 schreef littledrummergirl het volgende:
Ik kan me vooral storen aan opoplettend/ongeïnteresseerd personeel. Dat er niemand op je af komt als je binnen komt, dat er niemand naar je tafel komt als er lege glazen zijn en als je compleet genegeerd wordt zodra het afsluitende bakkie koffie erin zit.
Als ik ergens chagrijnig van kan worden is dat het wel
Tegenwoordig mogen ze vaak maar één ding doen. En als ze wel opletten dan moeten ze hun collega roepen die dan de bestelling komt opnemen. Kunnen ze niks aan doen, is de instructie. Zo is personeel makkelijker te vervangen. Echt gastvrij is het niet inderdaad.quote:Op zondag 26 juli 2015 20:22 schreef Black-Hole het volgende:
[..]
Dit ja, vooral als het om lege glazen gaat. Personeel is vaak maar bezig met één taak zoals het brengen van een gerecht in plaats van op de heen- en terugweg ook even de andere tafels in de gaten te houden. Dan zie je toch dat er ergens legen glazen staan of andere gasten iets van je willen...?
Dat iemand niet altijd van rechts serveert of een foutje maakt met bestek indekken haalt me niet zo heel veel uit, het gaat me meer om de aandacht die je als gast lang niet altijd krijgt.
Zelf jaren gewerkt in de horeca dus weet hoe het kan en moet maar het vaak jonge personeel lijkt het vaak maar weinig te interesseren.
kan ik je afraden naar tsjechie te gaan, daar trekken ze je bord weg op het moment dat je de laatste hap op je vorm neemtquote:Op zondag 26 juli 2015 19:17 schreef Fietsertje70 het volgende:
Borden te laat uithalen? Ik vind het ook heel irritant als je nog op je laatste hap zit te kauwen de hele handel wordt weggehaald. Of als de ene helft van de tafel al klaar is dat die borden al weggehaald worden terwijl de rest nog zit te eten
Herkenbaar inderdaad. Ik mag alleen bestellingen brengen, afrekenen bij mijn collega...quote:Op zondag 26 juli 2015 20:27 schreef Ole het volgende:
[..]
Tegenwoordig mogen ze vaak maar één ding doen. En als ze wel opletten dan moeten ze hun collega roepen die dan de bestelling komt opnemen. Kunnen ze niks aan doen, is de instructie. Zo is personeel makkelijker te vervangen. Echt gastvrij is het niet inderdaad.
quote:Op zondag 26 juli 2015 20:21 schreef Ole het volgende:
[..]
En ook vriendelijk zijn naar het personeel. Het moet ook een beetje van 2 kanten komen. Niet gaan blaffen als het niet nodig is. Of je als een stel dronken boeren misdragen.Dat begint ook al bij het reserveren, als je met 7 kerels gaat eten die elkaar lang niet meer hebben gezien en allemaal een boel praatjes hebben, dan wordt dat ongeacht het beschavingsniveau een beetje een drukke tafel. Dan kun je alvast om een achteraftafel vragen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik heb ook nog wel eens met de kok en de eigenaresse, een stel, behoorlijk zitten zuipen nadat de overige gasten weg waren. Was een heel klein restaurant, dan kan dat.quote:Wij krijgen dan ook bijna overal wat van het huis. Irish Coffee bijvoorbeeld. Kennelijk zijn mijn eetmaatje en ik graag geziene gastenAls we het ergens naar ons zin hebben bestellen we ook altijd minimaal een fles wijn en een Irish na. En we tippen ook redelijk als we het naar ons zin hebben gehad en het eten goed was.
Dat lijkt me niet goed voor de fooienpot. En ook niet voor de service, je kunt juist heel goed voor je gasten zorgen door ze in de loop van de avond een beetje te gaan aanvoelen.quote:Op zondag 26 juli 2015 20:31 schreef Black-Hole het volgende:
[..]
Herkenbaar inderdaad. Ik mag alleen bestellingen brengen, afrekenen bij mijn collega...Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
Ok duidelijkquote:Op zondag 26 juli 2015 20:03 schreef computergirl het volgende:
[..]
nee ik vergeet het niet, maar soms is iets toch de moeite waard om te eten en soms niet.
En als ik nou toevallig echt allergisch voor noten ben, moet ik dan toch maar uit mijn nek zwetsen en zeggen dat ik ze niet lekker vind?quote:Op zondag 26 juli 2015 17:59 schreef Kandijfijn het volgende:
Allergieën verzinnen, meldt gewoon wat je niet lekker vindt is helemaal niks mis mee. Liever geen noten in een gerecht is stukken makkelijker voor de keuken dan een notenallergie.
Zijn in mijn beleving ook vaak de terrassen/eetcafe's waar dit gebeurd met veel jong personeel. Daar is het woord service vaak niet bekend bij het personeel dus een fooi kunnen ze vergetenquote:Op zondag 26 juli 2015 20:58 schreef Weltschmerz het volgende:
Dat lijkt me niet goed voor de fooienpot. En ook niet voor de service, je kunt juist heel goed voor je gasten zorgen door ze in de loop van de avond een beetje te gaan aanvoelen.
Ik zou vriendelijk vragen om van de andere kant uit te serverenquote:Op zondag 26 juli 2015 16:26 schreef Cat22 het volgende:
Dat er conventies zijn wil niet zeggen dat iedere gast er blij mee is en ik word erg blij van personeel wat het in de gaten heeft en van links uitserveert.
Nee, gewoon vertellen dat je allergisch bent.quote:Op zondag 26 juli 2015 21:02 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
En als ik nou toevallig echt allergisch voor noten ben, moet ik dan toch maar uit mijn nek zwetsen en zeggen dat ik ze niet lekker vind?
quote:Op zondag 26 juli 2015 22:18 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Ik had een bakje extra patat besteld, omdat kleine snertbakjes en ik een vreetschuur ben.
Kreeg ik gewoon niet
Dus op het einde het welbekende "alles naar wens?"
Nee, want bakje patat bla bla
Geen excuses, bij het afrekenen wel de vraag of er nog iets voor me gedaan kon worden (???)
Hoe zouden jullie reageren? Ik stond wel met een mond vol tanden.
(Ja ik had kunnen vragen waar dat ding bleef, maar ik was in de veronderstelling dat ie nog kwam en later hoefde het voor mij niet meer)![]()
Oh en bij een ander restaurant hadden ze vergeten om de aardappels uit de magnetron () te halen en te serveren bij het voorgerecht. Dus ik kreeg alleen vlees en wat sla als hoofdgerecht ..
Had die knakker toch zelf mogen aanbieden of had ik dat moeten verzinnen voor hem?quote:Op zondag 26 juli 2015 22:24 schreef sally-spectra het volgende:
[..]Desnoods een drankje/koffie van het huis aangeboden.
Ik bedoel ook niet dat jij dat moet vragen.quote:Op zondag 26 juli 2015 22:27 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
[..]
Had die knakker toch zelf mogen aanbieden of had ik dat moeten verzinnen voor hem?
Vind t op die manier erg inhalig
Heb dan ook geen fooi gegeven, wat ik normaal wel doe
Tuurlijk niet, maar als je geen noten lust stoppen we er geen noten in kost weinig moeite.quote:Op zondag 26 juli 2015 21:02 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
En als ik nou toevallig echt allergisch voor noten ben, moet ik dan toch maar uit mijn nek zwetsen en zeggen dat ik ze niet lekker vind?
Allemaal prima maar als je een allergie hebt meld het dan bij de reservering. Zo vaak beledigde mensen die midden op een drukke avond binnenkomen dat er geen rekening gehouden kan worden met hun allergieën. Ja we koken ambachtelijk, maar dat betekent niet dat ik naar de chef toe kan lopen om eens vrolijk te overleggen welke gerechten mogelijk zijn als hij nog 6 bonnen heeft hangen. We kunnen een voorstel voor een gerecht doen, maar ik kan niet van de complete kaart vertellen wat wel en niet kan.quote:Op zondag 26 juli 2015 21:02 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
En als ik nou toevallig echt allergisch voor noten ben, moet ik dan toch maar uit mijn nek zwetsen en zeggen dat ik ze niet lekker vind?
Dat is iets wat overal mogelijk moet zijn. Valt imo ook niet onder bijzonderheden. Vaak zat mensen die liever patat met mayo hebben, graag een bakje knoflooksaus bij hun tournedos hebben of hun gerecht graag laten begeleiden door een glaasje Baileys. Goede bediening zou hier nooit raar van moeten opkijken, laat mensen lekker zelf bepalen wat ze prettig vinden.quote:Op maandag 27 juli 2015 00:09 schreef Elvi het volgende:
Bij het online reserveren is er toch altijd zo'n onderdeel "bijzonderheden"? Nou een allergie lijkt me wel een bijzonderheid
Ik heb 1 keer in een restaurant wel gevraagd of ik iets anders kon krijgen... bij elk gerecht werd risotto geserveerdJa en dat lust ik dus echt niet (en het was niet eens een Italiaans restaurant). Toen heb ik dat gewoon gezegd en hem vrij gelaten in wat er voor in de plaats kwam. Gebakken aardappeltjes dus dat was wel een mooie meevaller
Bijna goed. Het gaat er niet om óf iemand dat vraagt, maar dát iemand dat vraagt.quote:Op zondag 26 juli 2015 23:55 schreef habitue het volgende:
IEn waarom zou je je ergeren als er iemand vraagt of alles smaakt?
Prima, mij boeit dat helemaal niks. Zolang personeel maar niet onbeschoft is. Hele tijd geleden liep ik een restaurant binnen, met de vraag of ze nog een tafel hadden voor 2. Dat nare mannetje keek me echt zo aan met een blik van, gozer zie je niet dat het hele restaurant leeg is? En zei toen: "Dat lijkt me wel he." Meteen omgedraaid.quote:Op maandag 27 juli 2015 00:35 schreef pietbier het volgende:
[..]
Bijna goed. Het gaat er niet om óf iemand dat vraagt, maar dát iemand dat vraagt.
In een GOED restaurant hoor je dat niet te vragen, je serveert alleen eten dat uitstekend bereid is. Dan kun je er vanuit gaan dat alles smaakt. Wellicht lust iemand 't niet, maar daar kan de keuken niets aan doen.
Het is netter om te vragen of alles naar wens geweest is.
Een goede sommelier in een sterrentent weet perfecte alternatieven voor te stellen.quote:Op maandag 27 juli 2015 01:00 schreef Lienekien het volgende:
ik geloof dat ik me niet op mijn gemak zou voelen in een sterrenrestaurant, als ik dit topic zo lees. Die sommelier heeft aan mij al geen werk want wijn is niet aan mij besteed. Ik zou me nogal opgelaten voelen.
Een glaasje Evian?quote:Op maandag 27 juli 2015 01:02 schreef golfer het volgende:
[..]
Een goede sommelier in een sterrentent weet perfecte alternatieven voor te stellen.
Of en bepaald biertje of ander frisdrankje dat past bij het betreffende gerecht.quote:
quote:Op maandag 27 juli 2015 01:06 schreef golfer het volgende:
[..]
Of en bepaald biertje of ander frisdrankje dat past bij het betreffende gerecht.
Wij zijn sinds een jaartje of twee actief gaan vragen naar allergieën of speciale wensen wanneer mensen telefonisch reserveren.quote:Op zondag 26 juli 2015 23:55 schreef habitue het volgende:
Ik ben eigenlijk vrij snel tevreden over bediening. Interesseert mij het nou vanaf welke kant het bord op tafel komt. Heb hier echt nog nooit eens over nagedacht. En waarom zou je je ergeren als er iemand vraagt of alles smaakt? Lijkt me echt heel vermoeiend om je over al die dingen druk te maken.
Ik heb ook liever wat informele bediening, ook in een sterrentent. Enige waar k me wel snel aan erger is trage/onoplettende bediening. Als mijn glas leeg is, fill that fucker up.En als ik om de rekening heb gevraagd breng me dan ook meteen de rekening, niet pas na 15 min.
Over het eten kan ik wel vrij snobistisch zijn, afhankelijk van de prijs dan.
Dit dus zaterdag half 6? Ow ik mag vast zelf ergens gaan zitten?! En dan zijn we schlemiel omdat we geen bordjes op tafel pleuren zekers.quote:Op maandag 27 juli 2015 00:39 schreef focal het volgende:
Nog even wat irritaties vanuit de kant van de bediening:
- Niet begrijpen dat een restaurant 'vol' kan zitten als er nog tafels zijn. Vol zitten heeft ook te maken met de capaciteit van de bediening en keuken.
Eigenaar heeft ooit in pure wanhoop aan gasten gevraagd als hij het dan maar in een blender moest pleuren in moest trechtervoerenquote:- Niet van te voren melden dat u een strak tijdschema heeft... Nee, sorry ik kan niet opeens de laatste 2 gangen binnen 20 minuten op tafel hebben als het druk is
Ik heb dat nog nooit meegemaakt gelukkig, er zijn mensen die gewoon zelf met tafels gaan sjouwen in een luxe restaurant?quote:- De tent zelf verbouwen. Als u wensen heeft qua opstelling dan doen we dat wel samen...
Wat betekent die vetgemaakte zin?quote:Op maandag 27 juli 2015 01:14 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Dit dus zaterdag half 6? Ow ik mag vast zelf ergens gaan zitten?! En dan zijn sjemiel omdat we geen bordjes op tafel pleuren zekers.
[..]
Eigenaar heeft ooit in pure wanhoop aan gasten gevraagd als hij het dan maar in een blender moest pleuren in moest trechtervoeren. Totaal over de grens natuurlijk maar me stiekem ziek gelachen
[..]
Ik heb dat nog nooit meegemaakt gelukkig, er zijn mensen die gewoon zelf met tafels gaan sjouwen in een luxe restaurant?
[quote]
Van de andere kant: melden dat je een bepaald tijdschema hebt (theater, bioscoop) en dan te horen krijgen dat dat echt geen enkel probleem is, maar dan blijkt dat absoluut niet waar te zijn. En dan wilden we echt niet binnen een uur alles op hebben hoor.quote:Op maandag 27 juli 2015 00:39 schreef focal het volgende:
- Niet van te voren melden dat u een strak tijdschema heeft... Nee, sorry ik kan niet opeens de laatste 2 gangen binnen 20 minuten op tafel hebben als het druk is
Het verbouwen gebeurt eigenlijk alleen in onze lounge inderdaad. Ach ja, elke avond is weer anders. Als er niets raars zou gebeuren is het ook zo saai.quote:Op maandag 27 juli 2015 01:14 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Dit dus zaterdag half 6? Ow ik mag vast zelf ergens gaan zitten?! En dan zijn sjemiel omdat we geen bordjes op tafel pleuren zekers.
[..]
Eigenaar heeft ooit in pure wanhoop aan gasten gevraagd als hij het dan maar in een blender moest pleuren in moest trechtervoeren. Totaal over de grens natuurlijk maar me stiekem ziek gelachen
[..]
Ik heb dat nog nooit meegemaakt gelukkig, er zijn mensen die gewoon zelf met tafels gaan sjouwen in een luxe restaurant?
[quote]
Het woordje we miste en schlemiel had ik als een 3 jarige gespeld. Schlemiel=idioot pleuren=gooien/neerzetten.quote:
En wat voor bordjes?quote:Op maandag 27 juli 2015 01:23 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Het woordje we miste en schlemiel had ik als een 3 jarige gespeld. Schlemiel=idioot pleuren=gooien/neerzetten.
Oftewel in standaard Nederlands: En dan zijn wij zeker idioot omdat we geen bordjes op tafel zetten.
Ontleend aan Jiddisch sjlemiel, s(c)hlemiel ‘ongeluksvogel, mislukkeling, domkop’.quote:Op maandag 27 juli 2015 01:23 schreef Kandijfijn het volgende:
Het woordje we miste en schlemiel had ik als een 3 jarige gespeld. Schlemiel=idioot pleuren=gooien/neerzetten.
Ik begrijp nu de zin, maar ik snap het nog steeds niet. Wat doet die gast nou fout?quote:Op maandag 27 juli 2015 01:26 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Bordjes waar gereserveerd op staat
Ook zo geweldig zijn trends. Heb je in een keer allemaal experts, maar dan net niet. Tegenwoordig krijg je bijvoorbeeld weer commentaar als er geen komkommer in de gin-tonic zit. Dat er bij verschillende gins verschillende garneringen passen doet er niet toe.quote:Op maandag 27 juli 2015 01:23 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Het woordje we miste en schlemiel had ik als een 3 jarige gespeld. Schlemiel=idioot pleuren=gooien/neerzetten.
Oftewel in standaard Nederlands: En dan zijn wij zeker idioot omdat we geen bordjes op tafel zetten.
Ik reageerde dus op de reactie van Focalquote:Op maandag 27 juli 2015 01:27 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik begrijp nu de zin, maar ik snap het nog steeds niet. Wat doet die gast nou fout?
Mensen lopen regelmatig gewoon het restaurant naar binnen en willen zomaar ergens gaan zitten of gaan zelfs zomaar ergens zitten.quote:- Niet begrijpen dat een restaurant 'vol' kan zitten als er nog tafels zijn. Vol zitten heeft ook te maken met de capaciteit van de bediening en keuken.
Als ik dit soort geschamper lees, ontneemt het mij de lust om jouw tent te bezoeken.quote:Op maandag 27 juli 2015 01:29 schreef focal het volgende:
[..]
Ook zo geweldig zijn trends. Heb je in een keer allemaal experts, maar dan net niet. Tegenwoordig krijg je bijvoorbeeld weer commentaar als er geen komkommer in de gin-tonic zit. Dat er bij verschillende gins verschillende garneringen passen doet er niet toe.
Dit soort mensen stuur je dan toch de zaak uit? Zulke mensen wil je toch niet in je etablissement?quote:Op maandag 27 juli 2015 01:31 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Ik reageerde dus op de reactie van Focal
[..]
Mensen lopen regelmatig gewoon het restaurant naar binnen en willen zomaar ergens gaan zitten of gaan zelfs zomaar ergens zitten.
En dan kijken ze ons soms vreemd aan omdat we geen bordjes op gereserveerdbordjes op tafels hebben staan.
Nee, mevrouw/meneer in een fatsoenlijk restaurant laat je jezelf placeren je gaat niet ergens zomaar lomp zitten we zijn geen cafetaria.
Come on. ik ben al jaren barman en mijn kennis van drank is iets waar ik trots op ben. Als je bij mij iets besteld zal ik er alles aan doen om te zorgen dat het perfect is. Als je bij mij een gin-tonic besteldt ga ik eerst een groot glas voor je frapperen, waarna ik hem met nieuw ijs vul. Je krijgt een royale 5cl gin met een goede tonic die ik zo in je glas krijg dat het meeste koolzuur wordt behouden. Vervolgens kies ik een garnering die perfect matched bij de gin die je gekozen hebt. Als iemand dan vervolgens pissig wordt dat er geen halve geschaafde komkommer en ''ik niet weet hoe het hoort'' dan erger ik me daar aan. Ik denk niet iedereen het vervelend vindt als je kunde in twijfel wordt getrokken.quote:Op maandag 27 juli 2015 01:32 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Als ik dit soort geschamper lees, ontneemt het mij de lust om jouw tent te bezoeken.
Perfect. Vraag om komkommer en ik zal het met alle liefde doen! Niets mis met kommer trouwens, die trend is volgens mij ooit begonnen omdat Hendricks het zelf als garnering aanraadt en dat wordt gezien als de hipste gin van het moment.quote:Op maandag 27 juli 2015 01:33 schreef Ole het volgende:
En ik vind die komkommer in mijn gintonic wel lekker
Shoot me
Waarom zal ik mijn eigen inkomen weg sturen?quote:Op maandag 27 juli 2015 01:34 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dit soort mensen stuur je dan toch de zaak uit? Zulke mensen wil je toch niet in je etablissement?
En ik vind het gebrek aan tolerantie naar je gasten toe ergerlijk.quote:Op maandag 27 juli 2015 01:37 schreef focal het volgende:
[..]
Come on. ik ben al jaren barman en mijn kennis van drank is iets waar ik trots op ben. Als je bij mij iets besteld zal ik er alles aan doen om te zorgen dat het perfect is. Als je bij mij een gin-tonic besteld ga ik eerst een groot glas voor je frapperen, waarna ik hem met nieuw ijs vul. Je krijgt een royale 5cl gin met een goede tonic die ik zo in je glas krijg dat het meeste koolzuur wordt behouden. Vervolgens kies ik een garnering die perfect matched bij de gin die je gekozen hebt. Als iemand dan vervolgens pissig wordt dat er geen halve geschaafde komkommer in drijft dan erger ik me daaraan ja.
Ik heb allang afgeleerd overal het meeste kennis van te willen hebben. Ik probeer goed op de hoogte te blijven maar ik kan niet alles weten en wanneer echte fanaat tegen komt van een bepaalde drank is hij je toch wel de baas.quote:Op maandag 27 juli 2015 01:29 schreef focal het volgende:
[..]
Ook zo geweldig zijn trends. Heb je in een keer allemaal experts, maar dan net niet. Tegenwoordig krijg je bijvoorbeeld weer commentaar als er geen komkommer in de gin-tonic zit. Dat er bij verschillende gins verschillende garneringen passen doet er niet toe.
Kleine kans dat je daar ook maar iets van zal merken als je bij hem op bezoek bent.quote:Op maandag 27 juli 2015 01:40 schreef Lienekien het volgende:
[..]
En ik vind het gebrek aan tolerantie naar je gasten toe ergerlijk.
Ze horen toch thuis in een cafetaria, zei je net nog. (Alsog er niet zat prima eetgelegenheden zijn waar ze wel reserveringsbordjes neerzetten en je dus zelf kunt kiezen aan wel ander tafeltje je gaat zitten.)quote:Op maandag 27 juli 2015 01:37 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Waarom zal ik mijn eigen inkomen weg sturen?
Ik spreek ze vriendelijk aan en als er ruimte is plaats ik ze alsnog op een mooi tafeltje en probeer ze een aperitief te verkopen.
quote:Op maandag 27 juli 2015 01:41 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Kleine kans dat je daar ook maar iets van zal merken als je bij hem op bezoek bent.
Fantastisch. Vriendelijk glimlachen naar je gasten, maar achter hun rug om zeiken.quote:Op maandag 27 juli 2015 01:41 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Kleine kans dat je daar ook maar iets van zal merken als je bij hem op bezoek bent.
Dit draadje gaat over hoe het hoort, wel zo hoort het als je uit eten gaat laat je jezelf placeren door de gastheer/vrouw.quote:Op maandag 27 juli 2015 01:42 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ze horen toch thuis in een cafetaria, zei je net nog. (Alsog er niet zat prima eetgelegenheden zijn waar ze wel reserveringsbordjes neerzetten en je dus zelf kunt kiezen aan wel ander tafeltje je gaat zitten.)
Zelfde kritiek als je vakgenoot hierboven. Moet je het mensen zo kwalijk nemen als ze niet direct doorhebben hoe het er in jouw 'fatsoenlijke' restaurant aan toegaat?
Dit is misschien beter te begrijpen als je zelf in de horeca werkt. Klachten of onbegrip is geen enkel probleem en geeft ons juist de kans wat uit te leggen en op een persoonlijkere manier u te bedienen. De ergernis is vooral gericht tegen mensen die boos reageren terwijl ze zelf niet weten hoe het hoort. Iemand kan altijd iets niet begrijpen en dat is logisch, er is zoveel etiquette, maar reageer gewoon beleefd of vraag uitleg. Ik ben niet debiel. Ik kan me geen ander vak bedenken waar mensen zo vaak je kennis in twijfel trekken en dat is niet altijd makkelijk.quote:Op maandag 27 juli 2015 01:42 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ze horen toch thuis in een cafetaria, zei je net nog. (Alsog er niet zat prima eetgelegenheden zijn waar ze wel reserveringsbordjes neerzetten en je dus zelf kunt kiezen aan wel ander tafeltje je gaat zitten.)
Zelfde kritiek als je vakgenoot hierboven. Moet je het mensen zo kwalijk nemen als ze niet direct doorhebben hoe het er in jouw 'fatsoenlijke' restaurant aan toegaat?
Nogmaals, er zijn zat prima eetgelegenheden waar ze wel reserveringsbordjes neerzetten en je dus zelf kunt kiezen aan welk ander tafeltje je gaat zitten. Hoe weet ik dat ik in jouw restaurant geen geïrriteerde blik krijg als ik blijf staan wachten om een tafel te krijgen? Heb je een bordje 'please wait to be seated'?quote:Op maandag 27 juli 2015 01:46 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Dit draadje gaat over hoe het hoort, wel zo hoort het als je uit eten gaat laat je jezelf placeren door de gastheer/vrouw.
Het is elke keer meer een kleine verbazing dan echte oprechte ergernis alhoewel het je wel voor een lastig pakket kan zetten als je die tafel zo nodig hebt en alle andere tafels al besproken zijn. Dat is waarom je eerst naar de gastheer/vrouw gaat.
Het is niet dat ik direct op de persoon in kwestie neer kijk het is gewoon meer gedrag wat thuishoort in een cafetaria. Maar blijkbaar maakt mij dat een pedant mannetje omdat ik enigszins geef om etiquette
Deels omdat ons vak besmeurd is door studenten die niks om hun vak geven en geen hart voor de horeca hebben.quote:Op maandag 27 juli 2015 01:47 schreef focal het volgende:
[..]
Dit is misschien beter te begrijpen als je zelf in de horeca werkt. Klachten of onbegrip is geen enkel probleem en geeft ons juist de kans wat uit te leggen en op een persoonlijkere manier u te bedienen. De ergernis is vooral gericht tegen mensen die boos reageren terwijl ze zelf niet weten hoe het hoort. Iemand kan altijd iets niet begrijpen en dat is logisch, er is zoveel etiquette, maar reageer gewoon beleefd of vraag uitleg. Ik ben niet debiel. Ik kan me geen ander vak bedenken waar mensen zo vaak je kennis in twijfel trekken en dat is niet altijd makkelijk.
Ik ben alleen maar gast in de horeca en ik maak me liever niet druk over wat wel of niet hoort als ik een avondje uit ben. Als jij beleefd zegt dat je een GT met radijs echt van harte kunt aanbevelen en ik heb toch liever komkommer, wat is dan het probleem? Je maakt mij toch blij?quote:Op maandag 27 juli 2015 01:47 schreef focal het volgende:
[..]
Dit is misschien beter te begrijpen als je zelf in de horeca werkt. Klachten of onbegrip is geen enkel probleem en geeft ons juist de kans wat uit te leggen en op een persoonlijkere manier u te bedienen. De ergernis is vooral gericht tegen mensen die boos reageren terwijl ze zelf niet weten hoe het hoort. Iemand kan altijd iets niet begrijpen en dat is logisch, er is zoveel etiquette, maar reageer gewoon beleefd of vraag uitleg. Ik ben niet debiel. Ik kan me geen ander vak bedenken waar mensen zo vaak je kennis in twijfel trekken en dat is niet altijd makkelijk.
Er zijn ook heel veel mensen die zelden uit eten gaan en dus domweg niet weten 'hoe het hoort' volgens jouw regels hè? Gewoon vriendelijk helpen en niet smalend op neerkijken omdat ze beter naar de snackbar hadden kunnen gaan. Zo kwam het namelijk wel een beetje overquote:Op maandag 27 juli 2015 01:46 schreef Kandijfijn het volgende:
Het is niet dat ik direct op de persoon in kwestie neer kijk het is gewoon meer gedrag wat thuishoort in een cafetaria. Maar blijkbaar maakt mij dat een pedant mannetje omdat ik enigszins geef om etiquette
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |