quote:Op zaterdag 7 juni 2014 14:05 schreef Jigzoz het volgende:
Van alle zaken rondom religie is er toch een die me het meest blijft verbazen: hoe is het mogelijk dat er intelligente mensen zijn die toch in een god geloven? En om nog een stap verder te gaan: hoe kan het dat er intelligente creationisten bestaan? Je hoeft echt geen genie te zijn om te zien wat een flauwekul het is, maar toch zijn er universitair afgestudeerde mensen die echt geloven dat de wereld slechts een paar duizend jaar oud is, dat evolutie een fabeltje is, enzovoort.
Nu zijn er natuurlijk wel onderzoeken geweest die aantonen dat gelovigen gemiddeld minder intelligent zijn dan ongelovigen, maar die gemiddelden interesseren me nu even niet. Het gaat me nu om die eenlingen.
Nee.quote:Op woensdag 25 maart 2015 19:33 schreef hardromacore2.0 het volgende:
Ik vind het deïsme argument niet zo sterk.
Immers als er op het moment bewijs is voor de oerknal, wil dat toch niet zeggen dat de opvatting:
God heeft dat gedaan direct ongeldig is, wat een kul.
Jaja ik snap je verhaal nu wel..quote:Op woensdag 25 maart 2015 19:36 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nee.
Maar als er een natuurlijke verklaring voor de oerknal wordt ontdekt, dan is "God heeft het gedaan" daarmee wel direct ongeldig.
Hetzelfde geldt voor heel veel zaken die in het verleden werden toegeschreven aan goden.
Puur deisme is niet vatbaar voor een dergelijke ontkrachting van geloofsovertuigingen, omdat er eenvoudig geen uitspraken worden gedaan over de empirische werkelijkheid.
Maar zoals gezegd: gelovigen die zo verstandig zijn om daar geen uitspraken over de empirische werkelijkheid aan te koppelen bestaan niet.
Als je daar steekhoudende argumenten voor hebt dan hoor ik die graag.quote:Op woensdag 25 maart 2015 19:38 schreef hardromacore2.0 het volgende:
[..]
Jaja ik snap je verhaal nu wel..
Al blijf ik pertinent oneens met een tweede stukje.
Gelovigen (neem ik aan) vinden dat ook al zijn er bewijzen voor dat de natuur de oerknal heeft veroorzaakt, zij nog altijd kunnen zeggen dat god dit heeft veroorzaakt.quote:Op woensdag 25 maart 2015 19:39 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als je daar steekhoudende argumenten voor hebt dan hoor ik die graag.
En een soortgelijke discussie hebben we ook veelvuldig ten aanzien van evolutie. Als voorbeeld interessanter, aangezien de wetenschap daar al een verklaring voor heeft ontdekt.quote:Op woensdag 25 maart 2015 19:45 schreef hardromacore2.0 het volgende:
[..]
Gelovigen (neem ik aan) vinden dat ook al zijn er bewijzen voor dat de natuur de oerknal heeft veroorzaakt, zij nog altijd kunnen zeggen dat god dit heeft veroorzaakt.
Als er een natuurlijke verklaring bestaat voor de oerknal, dan is dat direct strijdig met deze veronderstelling.quote:Op woensdag 25 maart 2015 19:45 schreef hardromacore2.0 het volgende:
God is volmaakt, god is de natuurkracht, god kwam tegelijk met de oerknal.
God is de oerknal, god staat buiten het universum, lichtte zijn vinger op en bam daar was de natuur in al haar glorie, met al haar wetten.. etcetcetc.
Op dit moment is de oerknal nog een open vraagstuk, daarom vind ik evolutie een beter voorbeeld van exact hetzelfde probleem.quote:Op woensdag 25 maart 2015 19:45 schreef hardromacore2.0 het volgende:
Zo tekkel je gelovigen niet hoor. En terecht.
Wie heeft beslist dat dit niet zo is? Literatuur?
Nee hoor. Dan maakt God mogelijk dat er een natuurlijke verklaring voor is. Net als God de mens in staat heeft gesteld medicijnen te ontwikkelen. Toen God de mens daar rijp voor achtte.quote:Op woensdag 25 maart 2015 19:48 schreef Molurus het volgende:
Als er een natuurlijke verklaring bestaat voor de oerknal, dan is dat direct strijdig met deze veronderstelling.
Ik ben bang dat de oerknal een toch wat ingewikkelder probleem is..quote:Op dit moment is de oerknal nog een open vraagstuk, daarom vind ik evolutie een beter voorbeeld van exact hetzelfde probleem.
quote:Op woensdag 25 maart 2015 19:51 schreef hoatzin het volgende:
Ik ben bang dat de oerknal een toch wat ingewikkelder probleem is..
Dat is inderdaad het idee van gatentheologie: god verstoppen net achter de horizon van wetenschappelijk begrip.quote:Op woensdag 25 maart 2015 19:51 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Nee hoor. Dan maakt God mogelijk dat er een natuurlijke verklaring voor is. Net als God de mens in staat heeft gesteld medicijnen te ontwikkelen. Toen God de mens daar rijp voor achtte.
De grens van wetenschappelijk begrip is altijd ingewikkelder dan wat al wel binnen het domein van de wetenschap valt.quote:Op woensdag 25 maart 2015 19:51 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ik ben bang dat de oerknal een toch wat ingewikkelder probleem is..
Dat lijkt me toch logisch een topic/deelforum dat daar specifiek om gaat? Als je op games komt zal je discussiepunten over games tegenkomen.quote:Op woensdag 25 maart 2015 19:23 schreef hardromacore2.0 het volgende:
[..]
Dat jullie selectief discussiepunten aanvoeren.
Bij de oerknal heb je het probleem dat er niets is vóór die knal. Met de knal begon de tijd en ruimte. (tijdruimte) Dat is wel een behoorlijk complicerende factor als je de, of een "oorzaak" van het begin wilt achterhalen. Of het mechanisme.quote:Op woensdag 25 maart 2015 19:53 schreef Molurus het volgende:
[..]
De grens van wetenschappelijk begrip is altijd ingewikkelder dan wat al wel binnen het domein van de wetenschap valt.
Dat was voor evolutie ten tijde van Darwin niet anders dan het nu is voor de oerknal.
En de vraag is waarom jij dat interessanter vindt, of vindt je dat niet interessant?quote:Op woensdag 25 maart 2015 19:54 schreef ems. het volgende:
[..]
Dat lijkt me toch logisch een topic/deelforum dat daar specifiek om gaat? Als je op games komt zal je discussiepunten over games tegenkomen.
Verder zie ik niet zo snel iemand hier die gelovigen probeert te tackelen. Er worden ideeën en perspectieven uitgewisseld. Ik vind geloof op zichzelf een van de minst interessante zaken die er op de wereld bestaan maar -waarom- mensen geloven weet mij wel weer te grijpen. Wat is er mis mee om daar dan vragen over te stellen en eventuele inconsistenties aan te wijzen en te vragen hoe een gelovig persoon daar dan mee omgaat?
Omdat het geloof in mijn ogen een zeer omvangrijk stuk fictie is. En qua fictie ben ik toch meer een star trek of game of thrones-man. De psyche van de mens daarentegen is iets tastbaars en het geloof is iets dat al duizenden jaren mensen compleet in hun greep houdt (en nu nog). Dat maakt het in mijn ogen interessanter dan de ins en outs van dat eerdergenoemde stuk fictie.quote:Op woensdag 25 maart 2015 19:57 schreef hardromacore2.0 het volgende:
[..]
En de vraag is waarom jij dat interessanter vindt
Waarom ik het één interessanter vindt dan het ander? Dat vind ik eindeloos interessant. Maar daar gaat het niet om in dit topic.quote:, of vindt je dat niet interessant?
En een gelovige moet kunnen aantonen waarom deze gelooft?quote:Op woensdag 25 maart 2015 20:01 schreef ems. het volgende:
[..]
Omdat het geloof in mijn ogen een zeer omvangrijk stuk fictie is. En qua fictie ben ik toch meer een star trek of game of thrones-man. De psyche van de mens daarentegen is iets tastbaars en het geloof is iets dat al duizenden jaren mensen compleet in hun greep houdt (en nu nog). Dat maakt het in mijn ogen interessanter dan de ins en outs van dat eerdergenoemde stuk fictie.
[..]
Waarom ik het één interessanter vindt dan het ander? Dat vind ik eindeloos interessant. Maar daar gaat het niet om in dit topic.
Wie zegt dat? Zover ik weet is dit niet iets dat de wetenschap beweert. (En als het al waar was dan was er vanzelfsprekend ook geen god.quote:Op woensdag 25 maart 2015 19:57 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Bij de oerknal heb je het probleem dat er niets is vóór die knal.
Analoog: met abiogenese begon het leven op aarde. Dat is een behoorlijk complicerende factor, als je wilt achterhalen hoe leven is ontstaan.quote:Op woensdag 25 maart 2015 19:57 schreef hoatzin het volgende:
Met de knal begon de tijd en ruimte. (tijdruimte) Dat is wel een behoorlijk complicerende factor als je de, of een "oorzaak" van het begin wilt achterhalen. Of het mechanisme.
Een gelovige moet niets?quote:Op woensdag 25 maart 2015 20:03 schreef hardromacore2.0 het volgende:
[..]
En een gelovige moet kunnen aantonen waarom deze gelooft?
Anders kan niet wat?quote:Anders kan niet ofzo..
Laten wij het bij een meningsverschil laten.quote:Op woensdag 25 maart 2015 20:12 schreef ems. het volgende:
[..]
Een gelovige moet niets?
[..]
Anders kan niet wat?
Ik weet nog steeds niet waarover we precies van mening zouden moeten verschillen, maar ok.quote:Op woensdag 25 maart 2015 20:14 schreef hardromacore2.0 het volgende:
[..]
Laten wij het bij een meningsverschil laten.
En mensen op de onzinnigheid van hun interesses wijzen is relevant want? Moet ik ook in [VBL] gaan klagen over dat voetbal stom is?quote:Jij vind kritisch kijken naar het geloof interessant, ik vind het een vrij onzinnige besteding.
Behalve als God "buiten het universum" existeert. Zoals wel wordt beweerd.quote:Op woensdag 25 maart 2015 20:04 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wie zegt dat? Zover ik weet is dit niet iets dat de wetenschap beweert. (En als het al waar was dan was er vanzelfsprekend ook geen god.)
Op aarde, wellicht elders ook. Maar nu heb je het over abiogenese. De evolutietheorie van Darwin doet daar geen uitspraak over.quote:[..]
Analoog: met abiogenese begon het leven op aarde. Dat is een behoorlijk complicerende factor, als je wilt achterhalen hoe leven is ontstaan.
Nope, ik zie daar geen fundamenteel verschil.
Ik vind het onzinnig.quote:Op woensdag 25 maart 2015 20:45 schreef ems. het volgende:
Waar op? Dat jij mijn interesses stom vindt? Dat mag, maar voor iemand die mijn interesses dan als onzinnig afdoet lijkt het me een stukje ironie dat je het blijkbaar wel heel zinnig vindt om mensen daarop te wijzen.
Hou er mee op dan.quote:Op woensdag 25 maart 2015 20:14 schreef hardromacore2.0 het volgende:
Jij vind kritisch kijken naar het geloof interessant, ik vind het een vrij onzinnige besteding.
Een natuurlijke oorzaak van het universum zou zich eveneens buiten het universum bevinden. En in beide gevallen is dat niet 'niets'.quote:Op woensdag 25 maart 2015 20:52 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Behalve als God "buiten het universum" existeert. Zoals wel wordt beweerd.
Klopt.quote:Op woensdag 25 maart 2015 20:52 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Op aarde, wellicht elders ook. Maar nu heb je het over abiogenese. De evolutietheorie van Darwin doet daar geen uitspraak over.
Nogmaals: Wat is de meerwaarde van dat melden? Zie het eerdergenoemde voorbeeld van klagen over voetbal op het voetbalforum.quote:Op woensdag 25 maart 2015 20:52 schreef hardromacore2.0 het volgende:
[..]
Ik vind het onzinnig.
Jij niet, prima toch?
Want jij wordt daarin tegengehoudenquote:Man man man, zal leuk worden, dat je niet meer kan zeggen wat je zinnig of onzinnig vindt.
Prima wijsneus.quote:Op woensdag 25 maart 2015 20:54 schreef ems. het volgende:
[..]
Nogmaals: Wat is de meerwaarde van dat melden? Zie het eerdergenoemde voorbeeld van klagen over voetbal op het voetbalforum.
[..]
Want jij wordt daarin tegengehouden
Succes nog met whatever je aan het doen bent.
Wat mij niet weerhoudt om het wat aan de kaak word gesteld niet aan de kaak te stellen,quote:
Misschien sluiten ze elkaar wel uit.quote:Op woensdag 25 maart 2015 20:54 schreef Molurus het volgende:
Een natuurlijke oorzaak van het universum zou zich eveneens buiten het universum bevinden
Misschien sluiten het universum en een god elkaar wel uit.quote:Op woensdag 25 maart 2015 20:58 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Misschien sluiten ze elkaar wel uit.
Ik ga toch ook niet op een postduifforum toeteren dat het zo'n raar clubske is? Laat die lui. Zij vinden het interessant. Ik niet.quote:Op woensdag 25 maart 2015 20:58 schreef hardromacore2.0 het volgende:
[..]
Wat mij niet verhoudt om het wat aan de kaak word gesteld niet aan de kaak te stellen,
wat is dit hier?
Iets inhoudelijker mag wat mij betreft wel.quote:Op woensdag 25 maart 2015 20:58 schreef hardromacore2.0 het volgende:
[..]
Wat mij niet weerhoudt om het wat aan de kaak word gesteld niet aan de kaak te stellen,
wat is dit hier?
Interessante visie...mooi uitgelegd ook.quote:Op woensdag 25 maart 2015 18:53 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Er is slechts een realisatie van de toekomst. De alwetende God weet de uitkomst, maar de keuzemaker niet, de keuze is vrij maar de uitkomst ligt vast. Te vergelijken met een loterij waar iemand een getal opschrijft. Je bent vrij om te kiezen maar het winnende getal ligt al vast.
Miljoenen jaren geleden had je nog geen moderne mens. De mens was er circa 200.000 jaar geleden, en religie was er altijd al, ook bij de neandenthalers. http://en.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_religionquote:Op donderdag 26 maart 2015 13:49 schreef jodelahity het volgende:
Even indekken: ik ben atheïst. Maar mensen in het algemeen doen net alsof het zo raar is om in een God te geloven. Maar van de andere kant vinden ze het niet raar dat over de hele wereld verhalen zijn ontstaan, in ongeveer dezelfde tijdsperiode, na miljoenen jaren, zonder dat er contact was tussen de continenten (trans-Atlantisch) in die periodes. Mijn mening is ook dat er geen God is of Goden, maar het gemak waarmee anderen stellen dat het niet zo is terwijl ze juist niet nadenken over o.a. dat soort zaken is wel speciaal voor mij.
Nonsens.quote:Op donderdag 26 maart 2015 13:10 schreef Semisane het volgende:
[..]
Interessante visie...mooi uitgelegd ook.![]()
Maar ik zie hier toch een probleem. De uitslag is al bekent, dus daar kan geen vrije wil tegenop.
In het voorbeeld van de loterij is de keuze of ik wel of niet ga meespelen en niet welk getal ik zal kiezen als ik meespeel.
Gezien de uitkomst van de loterij al vaststaat, maar het ook al vaststaat dat ik wel of niet ga meespelen vervalt de vrije wil in mijn ogen toch wel.
Waar in de bijbel staat dat, of bedenk je dit zelf?quote:Op donderdag 26 maart 2015 13:53 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Nonsens.
De uitkomst staat helemaal niet vast. Tenminste niet per persoon of wie er gaat winnen, aangezien elke persoon vrije keuze heeft. Maar aan de hand van de gekochte loterijen kan men wel zien dat de jackpot gaat vallen. (of zoiets. Ik weet niet precies hoe ze het bedrag bepalen)
Per persoon is het pas te bepalen als die persoon zijn lot al heeft gekocht.
Nee, eigenlijk is het geen goede vergelijking.
Wat ik wil zeggen is dat het niet zo is dat God weet wat jou aan het eind te wachten staat. Omdat je onderweg misschien nog wel andere keuzes gaat maken. Hij weet alleen dat, omdat hij jou karakter kent (hij ziet alles wat je doet) hij weet (zoals jij weet dat een kind nooit snoep gaat afslaan) welke keuze jij gaat maken.
Maar misschien verras je hem wel en kies je de juiste
Als je de hele bijbel kent, dan weet je hoe het werkt. Er is geen bepaalde tekst die dit letterlijk zegt.quote:Op donderdag 26 maart 2015 13:55 schreef NobodyKers het volgende:
[..]
Waar in de bijbel staat dat, of bedenk je dit zelf?
Ik ben me hiervan bewust.quote:Op donderdag 26 maart 2015 13:51 schreef NobodyKers het volgende:
[..]
Miljoenen jaren geleden had je nog geen moderne mens. De mens was er circa 200.000 jaar geleden, en religie was er altijd al, ook bij de neandenthalers. http://en.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_religion
Hij is ook niet alwetend in de zin van dat hij alles al heeft gepland en gezien. Hij is alwetend over hoe de mens werkt, wat er gaat gebeuren door hun gedragingen. Wat jij op dit moment doe en waar het toe gaat leiden.quote:Op donderdag 26 maart 2015 13:55 schreef Molurus het volgende:
Als god alwetend is dan maakt het toch niet uit of de toekomst vaststaat?
Ook een toekomst die nog niet vaststaat zou dan bij hem bekend moeten zijn. (Anders is hij niet alwetend!)
Sowieso is de hele notie van bepaaldheid in relatie tot de vrije wil in mijn ogen nogal vaag. Ook als de toekomst niet vaststaat kun je de toekomst niet veranderen. De toekomst is gewoon 'wat er gaat gebeuren'. Iets dat zou kunnen gebeuren maar niet echt gebeurt is geen toekomst.
Dus god bestaat in jouw ogen in de tijd?quote:Op donderdag 26 maart 2015 13:58 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Hij is ook niet alwetend in de zin van dat hij alles al heeft gepland en gezien. Hij is alwetend over hoe de mens werkt, wat er gaat gebeuren door hun gedragingen. Wat jij op dit moment doe en waar het toe gaat leiden.
Huh? Nee, dat is helemaal niet wat ik bedoel...quote:Op donderdag 26 maart 2015 14:01 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dus god bestaat in jouw ogen in de tijd?
Dat heeft nogal wat eigenaardige implicaties namelijk.
1) wat het 'nu' is is niet waarnemeronafhankelijk. Dat kan voor de ene persoon iets anders zijn dan voor de ander.
2) tijd is een eigenschap van dit universum. Hoe kan een god die buiten het universum staat onderhevig zijn aan tijd?
Lees anders nog even datgene wat de_tevreden_atheist schreef?quote:Op donderdag 26 maart 2015 13:53 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Nonsens.
De uitkomst staat helemaal niet vast. Tenminste niet per persoon of wie er gaat winnen, aangezien elke persoon vrije keuze heeft. Maar aan de hand van de gekochte loterijen kan men wel zien dat de jackpot gaat vallen. (of zoiets. Ik weet niet precies hoe ze het bedrag bepalen)
Per persoon is het pas te bepalen als die persoon zijn lot al heeft gekocht.
Nee, eigenlijk is het geen goede vergelijking.
Hij weet welke keuzes ik ga maken, hij weet wat mij aan het eind te wachten staat, maar vrije wil bestaat, want ik kan god verrassen met mijn keuzes? (Dus hij weet eigenlijk weer niet welke keuzes ik ga maken?) Begrijp je het zelf nog wel?quote:Op donderdag 26 maart 2015 13:53 schreef Hexxenbiest het volgende:
Wat ik wil zeggen is dat het niet zo is dat God weet wat jou aan het eind te wachten staat. Omdat je onderweg misschien nog wel andere keuzes gaat maken. Hij weet alleen dat, omdat hij jou karakter kent (hij ziet alles wat je doet) hij weet (zoals jij weet dat een kind nooit snoep gaat afslaan) welke keuze jij gaat maken.
Maar misschien verras je hem wel en kies je de juiste
Ik begrijp het zelf wel. Maar jij blijkbaar niet.quote:Op donderdag 26 maart 2015 14:07 schreef Semisane het volgende:
[..]
Lees anders nog even datgene wat de_tevreden_atheist schreef?Ik reageer daarop, niet op een loterij in het algemeen.
[..]
Hij weet welke keuzes ik ga maken, hij weet wat mij aan het eind te wachten staat, maar vrije wil bestaat, want ik kan god verrassen met mijn keuzes (dus hij weet eigenlijk weer niet welke keuzes ik ga maken?) Begrijp je het zelf wel?![]()
![]()
Als er iets nonsense is, dan is het dit bovenstaande wel.
Dat impliceert toch dat God in de tijd bestaat?quote:Op donderdag 26 maart 2015 14:06 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Huh? Nee, dat is helemaal niet wat ik bedoel...
Hij is God. Hij weet wat er gaat gebeuren als je naar links gaat. Maar je kan opeens ook van gedachte veranderen en naar rechts gaan en dan weet hij ook wat er dan gaat gebeuren. In die zin alwetend.
Hoe kan hij alles na een vrije keuze wel weten maar niet de vrije keuze zelf? Alles na die vrije keus is toch ook vrije keus volgens jou neem ik aan?quote:Op donderdag 26 maart 2015 14:06 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Huh? Nee, dat is helemaal niet wat ik bedoel...
Hij is God. Hij weet wat er gaat gebeuren als je naar links gaat. Maar je kan opeens ook van gedachte veranderen en naar rechts gaan en dan weet hij ook wat er dan gaat gebeuren. In die zin alwetend.
Ik begrijp inderdaad niet hoe er vrije wil kan zijn als alle keuzes en haar consequenties al vast staan.quote:Op donderdag 26 maart 2015 14:10 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Ik begrijp het zelf wel. Maar jij blijkbaar niet.
Kan ook zijn dat ik me weer niet goed uitdruk.
Dus hij weet hoe mensen zich gedragen en waar dat anartoe leidt, maar weet niet wanneer dat gedrag zich plots aanpast. Hij doet dus telkens een gok?quote:Op donderdag 26 maart 2015 13:58 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Hij is ook niet alwetend in de zin van dat hij alles al heeft gepland en gezien. Hij is alwetend over hoe de mens werkt, wat er gaat gebeuren door hun gedragingen. Wat jij op dit moment doe en waar het toe gaat leiden.
Omdat de rest hier onredelijk is? Ik ben het er trouwens mee eens dat de oerknal ook ontstaan kan zijn door een God. Maar er wordt hier over veel meer gesproken naar aanleiding van wat zij stelt..quote:Op donderdag 26 maart 2015 14:14 schreef hardromacore2.0 het volgende:
Hexxenbiest kies eieren voor je geld.
De oerknal kan ook ontstaan zijn door aliens of magische kabouters.quote:Op donderdag 26 maart 2015 14:23 schreef jodelahity het volgende:
[..]
Omdat de rest hier onredelijk is? Ik ben het er trouwens mee eens dat de oerknal ook ontstaan kan zijn door een God. Maar er wordt hier over veel meer gesproken naar aanleiding van wat zij stelt..
Ja, of doe eens gek: door volstrekt deterministische natuurlijke processen.quote:Op donderdag 26 maart 2015 14:24 schreef NobodyKers het volgende:
[..]
De oerknal kan ook ontstaan zijn door aliens of magische kabouters.
Kunnen deterministisch natuurlijke processen een boek schrijven?quote:Op donderdag 26 maart 2015 14:25 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ja, of doe eens gek: door volstrekt deterministische natuurlijke processen.
Ik zou niet weten waarom niet.quote:Op donderdag 26 maart 2015 14:25 schreef NobodyKers het volgende:
[..]
Kunnen deterministisch natuurlijke processen een boek schrijven?
Ik krijg een beetje (vervangende) schaamte na aanleiding van al de vragen die op haar worden afgeschoten.quote:Op donderdag 26 maart 2015 14:23 schreef jodelahity het volgende:
[..]
Omdat de rest hier onredelijk is? Ik ben het er trouwens mee eens dat de oerknal ook ontstaan kan zijn door een God. Maar er wordt hier over veel meer gesproken naar aanleiding van wat zij stelt..
Ik weet niet of ik duidelijk ben. Maar wat jij stelt klopt ook. Ik kan zoiets niet uitsluiten. Maar ik kan wel van waarschijnlijkheden uitgaan op basis van wat ik denk te weten. En het lijkt mij onwaarschijnlijk dat een God de oerknal heeft veroorzaakt terwijl de basis van hoe God alles schiep in Genesis 1 wordt omschreven en niet daarmee overeenkomt.quote:Op donderdag 26 maart 2015 14:24 schreef NobodyKers het volgende:
[..]
De oerknal kan ook ontstaan zijn door aliens of magische kabouters.
Dus hij kan macroscopisch zien wat je waarschijnlijk gaat doen en is dus semi-alwetend?quote:Op donderdag 26 maart 2015 14:25 schreef Hexxenbiest het volgende:
Hm.
Ik weet wat jullie bedoelen. Maar zo moeilijk om te typen wat ik wel bedoel...
Aangezien je vrije wil hebt, heb je alle mogelijkheden. Aan de hand van karakters en gedragingen kan hij weten wat jij gaat kiezen. Als je een sportief bent, weet hij dat jij sportschool gaat kiezen en dat je daar gaat trainen en dat je een prachtig lichaam gaat krijgen. Maar dan krijg je een heel drukke baan. Nu gaat hij zien dat jij gaat kiezen om niet meer naar sportschool te gaan, maar om lange dagen te maken op het werk. Dan weet hij dat jij overspannen gaat raken enzovoort enzovoort.
Dat is je vrije wil.
Eigenlijk kan je zelf kiezen hoe je toekonst eruit ziet.
Dit is per persoon.
Dan heb je de hele mensheid. Hij ziet hoe hebzuchtig en kwaadaardig de meeste mensen zijn. Dus hij voorziet vele oorlogen.
Tis ook niet dat hij gokt. Hij last jou vrij kiezen en kijkt niet in je hart om te zien. Waarvoor anders de vrije wil?quote:Op donderdag 26 maart 2015 14:18 schreef NobodyKers het volgende:
[..]
Dus hij weet hoe mensen zich gedragen en waar dat anartoe leidt, maar weet niet wanneer dat gedrag zich plots aanpast. Hij doet dus telkens een gok?
Ik vind dit alles wat je zegt niet echt ergens op slaan. Het lijkt net of je een logisch verhaal voor jezelf tefergeefs probeert te forceren.
Zoals ik het zie heeft ze een bepaald beeld en vinden anderen hier dat beeld niet logisch. Zij maakt mensen hier niet blij, het lijkt voor mij gewoon een neutrale discussie. Althans mij maakt ze niet blij.quote:Op donderdag 26 maart 2015 14:26 schreef hardromacore2.0 het volgende:
[..]
Ik krijg een beetje (vervangende) schaamte na aanleiding van al de vragen die op haar worden afgeschoten.
In mijn ogen wringt zij zich in alle hoeken, om de rest maar een beetje blij te maken.
Kan aan mij liggen hoor, mij hier niet meer gezien.
Mij wel. Gewoon omdat ze een afwijkend standpunt inneemt, en daar netjes en beleefd over debatteert.quote:Op donderdag 26 maart 2015 14:29 schreef jodelahity het volgende:
[..]
Zoals ik het zie heeft ze een bepaald beeld en vinden anderen hier dat beeld niet logisch. Zij maakt mensen hier niet blij, het lijkt voor mij gewoon een neutrale discussie. Althans mij maakt ze niet blij.
Nu klinkt het net alsof ik dat niet waardeer xd Ik reageerde zo omdat hij impliceert dat zij haar best doet om ons blij te maken xd En dat ervaar ik niet zo.quote:Op donderdag 26 maart 2015 14:30 schreef Molurus het volgende:
[..]
Mijn wel. Gewoon omdat ze een afwijkend standpunt inneemt, en daar netjes en beleefd over debatteert.
En dat is best bijzonder.
Ah, zo. Nee... een debat gaat natuurlijk niet over elkaar blij maken. Het gaat over een uitwisseling van ideeen en argumenten, in de hoop dat we daar allemaal iets van leren.quote:Op donderdag 26 maart 2015 14:31 schreef jodelahity het volgende:
[..]
Nu klinkt het net alsof ik dat niet waardeer xd Ik reageerde zo omdat hij impliceert dat zij haar best doet om ons blij te maken xd En dat ervaar ik niet zo.
Waarvoor vrije wil? Eens denken: omdat we hersens hebben?quote:Op donderdag 26 maart 2015 14:28 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Tis ook niet dat hij gokt. Hij last jou vrij kiezen en kijkt niet in je hart om te zien. Waarvoor anders de vrije wil?
Maar de kern is dus of er vrije wil is of niet. Jij gelooft dat zomaar omdat jij dat zo ervaart. Maar is het voor jou voor te stellen dat je het zo ervaart terwijl het niet zo is?quote:Op donderdag 26 maart 2015 14:28 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Tis ook niet dat hij gokt. Hij last jou vrij kiezen en kijkt niet in je hart om te zien. Waarvoor anders de vrije wil?
Sorry, maar ik laat mij niet kistenquote:Op donderdag 26 maart 2015 14:14 schreef hardromacore2.0 het volgende:
Hexxenbiest kies eieren voor je geld.
Ondanks dat je meegaat met hem op zo'n manier alsof we dat doen... voor zover ik kan inzien zit niemand jou te 'kisten' maar is het tot nu toe een normale discussie. We lezen ook wat je typt, we zijn alleen benieuwd waarom jij bepaalde grenzen stelt aan een almachtige God (of ik ben daarnaar benieuwd) en waarom je gelooft dat die grenzen er zijn en op dat punt die grenzen er zijn (vrije keuze is er wel maar hij kan wel alle gevolgen ervan zien ook al zijn er daarna ook nog 'vrije' keuzes).quote:Op donderdag 26 maart 2015 14:41 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Sorry, maar ik laat mij niet kisten![]()
Ze zullen allemaal horen wat ik te zeggen heb.
That's the spirit!quote:Op donderdag 26 maart 2015 14:41 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Snappen is een tweedequote:Op donderdag 26 maart 2015 14:41 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Ze heeft totaal geen verplichting om te posten.quote:Op donderdag 26 maart 2015 14:26 schreef hardromacore2.0 het volgende:
[..]
Ik krijg een beetje (vervangende) schaamte na aanleiding van al de vragen die op haar worden afgeschoten.
In mijn ogen wringt zij zich in alle hoeken, om de rest maar een beetje blij te maken.
Goddank!quote:Kan aan mij liggen hoor, mij hier niet meer gezien.
Bij voorbaat een van de toffere gelovigen die ik kenquote:Op donderdag 26 maart 2015 14:41 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Jehova getuigen heet datquote:Op donderdag 26 maart 2015 14:50 schreef ems. het volgende:
[..]
Ze heeft totaal geen verplichting om te posten.
[..]
Goddank!
[..]
Bij voorbaat een van de toffere gelovigen die ik ken
Ik weet dat allemaal hoor. "Kisten" was een grapje (wat niet aansloeg, blijkbaarquote:Op donderdag 26 maart 2015 14:46 schreef jodelahity het volgende:
[..]
Ondanks dat je meegaat met hem op zo'n manier alsof we dat doen... voor zover ik kan inzien zit niemand jou te 'kisten' maar is het tot nu toe een normale discussie. We lezen ook wat je typt, we zijn alleen benieuwd waarom jij bepaalde grenzen stelt aan een almachtige God (of ik ben daarnaar benieuwd) en waarom je gelooft dat die grenzen er zijn en op dat punt die grenzen er zijn (vrije keuze is er wel maar hij kan wel alle gevolgen ervan zien ook al zijn er daarna ook nog 'vrije' keuzes).
Fijn zo'n mes in mijn rug,quote:Op donderdag 26 maart 2015 14:50 schreef ems. het volgende:
[..]
Ze heeft totaal geen verplichting om te posten.
[..]
Goddank!
[..]
Bij voorbaat een van de toffere gelovigen die ik ken
Tis maar internet hoor. Hier een groepje pixels om je op te vrolijken:quote:Op donderdag 26 maart 2015 14:52 schreef hardromacore2.0 het volgende:
[..]
Fijn zo'n mes in mijn rug,
walgelijk persoon.
Nou ja, ik ga niet echt verder, ik ga terug naar mijn vorige post. Waar leg jij de grens van wat een almachtige kan en weet? Blijkbaar bij het punt vanaf dat je je eigen keuze hebt gemaakt mogelijk gemaakt door vrije wil, correct? En dat hij dus niet weet wat je gaat doen, want je kan hem verrassen. Maar moet hij niet weten wat jij gaat kiezen aan de hand van alle tijd die eraan voorafgaat? Want hij weet immers toch wat je gaat doen en je hebt ervoor ook vast al wel een keer eerder een vrije keuze gemaakt.. Hoe rijm je dat? (en ik hoop dat je dit dus kan begrijpen). En waar ligt jouw grens van waar zijn almachtigheid eindigt (ook al is het dus direct al niet meer een God die almachtig is maar oke).quote:Op donderdag 26 maart 2015 14:51 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Ik weet dat allemaal hoor. "Kisten" was een grapje (wat niet aansloeg, blijkbaar)
Ik ben niet hier om mensen blij te maken trouwens. Vind het gewoon leuk onderwerp. Anders was ik wel weg.
Ook hoe jullie denken is interessant voor mij. Dus ga verder
Over de OP.quote:Op woensdag 25 maart 2015 19:30 schreef Molurus het volgende:
OP:
Op zaterdag 7 juni 2014 14:05 schreef Jigzoz het volgende:
Van alle zaken rondom religie is er toch een die me het meest blijft verbazen: hoe is het mogelijk dat er intelligente mensen zijn die toch in een god geloven? En om nog een stap verder te gaan: hoe kan het dat er intelligente creationisten bestaan? Je hoeft echt geen genie te zijn om te zien wat een flauwekul het is, maar toch zijn er universitair afgestudeerde mensen die echt geloven dat de wereld slechts een paar duizend jaar oud is, dat evolutie een fabeltje is, enzovoort.
Nu zijn er natuurlijk wel onderzoeken geweest die aantonen dat gelovigen gemiddeld minder intelligent zijn dan ongelovigen, maar die gemiddelden interesseren me nu even niet. Het gaat me nu om die eenlingen.
Maar omdat hij de mens een vrije wil heeft gegeven, gaat hij zich er niet mee bemoeien tot op zekere hoogte.quote:Op donderdag 26 maart 2015 14:33 schreef NobodyKers het volgende:
[..]
Waarvoor vrije wil? Eens denken: omdat we hersens hebben?
Ik spring niet uit vrije wil in de rivier omdat ik niet dood wil, ik schiet mensen niet overhoop omdat mijn spiegelneuronen en inzicht op gevolgen me hiervan weerhouden.
Alles wat mensen doen wordt veroorzaakt door processen, als god alziend is weet hij precies hoe deze processen zich afspelen en wat er zou gaan gebeuren vanaf het eerste moment na de bigbang.
Wat je zegt over vrije wil klinkt als een pseudo filosofische babbeletje dat alleen logisch voor jouzelf klinkt. Maar vanuit een objectief logisch perspectief gaat het nergens over. No offence.
Ik begrijp hoe je het kan geloven. Maar God stelt dat de Bijbel klopt. Als iets niet klopt, hoe kan je dan zo gemakkelijk maar je eigen interpretatie eraan geven en dat geloven? Terwijl je dus de basis niet gelooft, dat het allemaal waarheid is.quote:Op donderdag 26 maart 2015 14:56 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Over de OP.
Ten eerste is er wat verdeeldheid onder gelovige mi; de een gelooft heilig dat de aarde in 6 dagen gemaakt is.
Een ander niet.
Ik geloof dat niet. Die 6 dagen moeten symbolisch zijn. De evolutie heeft natuurlijk plaatsgevonden.
de aarde is natuurlijk mijlarden jaren oude en natuurlijk geen duizendenjaren.
Hij bemoeit zich er niet mee maar wist op het eerste moment na de oerknal al dat miljarden en miljarden mensen, vanwege de configuratie van de hersens en omgeving, gedoemd waren om niet eens te weten wat jezus was. Dus als die niet wreed is, is hij wel super incompetent.quote:Op donderdag 26 maart 2015 14:57 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Maar omdat hij de mens een vrije wil heeft gegeven, gaat hij zich er niet mee bemoeien tot op zekere hoogte.
Ik zeg tot op zekere hoogte omdat hij een oplossing heeft bedacht om ons hieruit te halen. Namelijk het offer van Jezus. Nu heb jij dus de keuze om die te aanvaarden of niet. Zo lang zal niet ingrijpen.
En niet omdat hij wreed is, maar om jou tijd te geven te bepalen wat je wilt.
Eh nee, zeer ongelukkig eigenlijk. Ik kan er niet uit wijs. Zo als jij het uitlegt lijkt mij onmogelijk.quote:Op donderdag 26 maart 2015 14:10 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Ik begrijp het zelf wel. Maar jij blijkbaar niet.
Kan ook zijn dat ik me weer niet goed uitdruk.
Jij komt hier alleen maar om te klagen over dat we vragen stellen aan iemand die al meerdere keren heeft aangegeven er open voor te staan. Als je daar problemen mee hebt kan je beter weggaan en de grote mensen laten praten, ja.quote:Op donderdag 26 maart 2015 14:52 schreef hardromacore2.0 het volgende:
[..]
Fijn zo'n mes in mijn rug,
walgelijk persoon.
Ik heb onlangs aangetoond met bijbelteksten dat God dit wel doet. Daar reageer je niet op en nu beweer je het doodleuk weer.quote:Op donderdag 26 maart 2015 14:28 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 26 maart 2015 14:57 schreef jodelahity het volgende:
[..]
Ik begrijp hoe je het kan geloven. Maar God stelt dat de Bijbel klopt. Als iets niet klopt, hoe kan je dan zo gemakkelijk maar je eigen interpretatie eraan geven en dat geloven? Terwijl je dus de basis niet gelooft, dat het allemaal waarheid is.
Ik kan me voorstellen dat als je overal om je heen ogenschijnlijke doelmatigheid ziet, je verwacht dat wij ook een doel hebben/dienen. Ook omdat we zelf ook dingen creeeren met een doel. Maar wellicht is de vraag "wat is ons doel?" simpelweg de verkeerde vraag.quote:Op woensdag 25 maart 2015 12:51 schreef Hexxenbiest het volgende:
Ik zocht wat er nog meer is. Alleen een paar decennia leven lijkt me toch zo leeg. Ik ben niet tevreden met het antwoord: je bestaat gewoon. Is dat circulair?
Wat? Wat?quote:Op donderdag 26 maart 2015 15:09 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ik heb onlangs aangetoond met bijbelteksten dat God dit wel doet. Daar reageer je niet op en nu beweer je het doodleuk weer.
Echt flauw dit.
Nou, kijk.quote:Op donderdag 26 maart 2015 14:55 schreef jodelahity het volgende:
[..]
Nou ja, ik ga niet echt verder, ik ga terug naar mijn vorige post. Waar leg jij de grens van wat een almachtige kan en weet? Blijkbaar bij het punt vanaf dat je je eigen keuze hebt gemaakt mogelijk gemaakt door vrije wil, correct? En dat hij dus niet weet wat je gaat doen, want je kan hem verrassen. Maar moet hij niet weten wat jij gaat kiezen aan de hand van alle tijd die eraan voorafgaat? Want hij weet immers toch wat je gaat doen en je hebt ervoor ook vast al wel een keer eerder een vrije keuze gemaakt.. Hoe rijm je dat? (en ik hoop dat je dit dus kan begrijpen). En waar ligt jouw grens van waar zijn almachtigheid eindigt (ook al is het dus direct al niet meer een God die almachtig is maar oke).
De Koran is van dezelfde God. En daarin staat het sowieso letterlijk.quote:Op donderdag 26 maart 2015 15:10 schreef Eficaz het volgende:
Waar staat dat God stelt dat de bijbel klopt? God heeft het ergens over geschriften.
Dus hij weet niet alles en kan ook niet alles. Dat hij niet alles weet is duidelijk. Dat hij niet alles kan is moeilijker om te begrijpen maar hij wordt dus beperkt door zijn eigen etiquette, net zoals dat wij beperkt worden in onze vrije wil waardoor we niet zomaar willekeurige acties allemaal ondernemen.quote:Op donderdag 26 maart 2015 15:24 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Nou, kijk.
Hij weet alles en kan alles. Maar hij respecteert de "privacy" van de mens, laat ik het zo zeggen. Hij geeft ze een vrije wil, maar kijkt niet in hun hart om alles te zien. Hij kijkt van buiten.
Tussen de mannen maakt niet uit toch? Het is digitaal, je zit niet in mannen-zweetlucht of zo..quote:Op donderdag 26 maart 2015 15:22 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Wat? Wat?
Soms mis ik posts. Of soms kom ik te laat binnen en dan is er al een heel discussie aan de gang en wil ik niet zomaar binnenvallen met posts van gisteren ofzo.
Of soms twijfel ik gewoon om tussen de mannen te komen (denk soms ook, wat doe ik hier tussen de mannen? Maar dan komt er een reactie langs waar ik echt toch wel op MOET reageren).
Maar over die bijbelteksten dus....
Teksten: nogmaalsquote:Hij last jou vrij kiezen en kijkt niet in je hart om te zien.
Koran en bijbel hebben veel gemeeschappelijk.quote:Op donderdag 26 maart 2015 15:28 schreef jodelahity het volgende:
[..]
De Koran is van dezelfde God. En daarin staat het sowieso letterlijk.
Daar zeg je het.quote:Op donderdag 26 maart 2015 14:59 schreef NobodyKers het volgende:
[..]
Hij bemoeit zich er niet mee maar wist op het eerste moment na de oerknal al dat miljarden en miljarden mensen, vanwege de configuratie van de hersens en omgeving, gedoemd waren om niet eens te weten wat jezus was. Dus als die niet wreed is, is hij wel super incompetent.
Geloven is geen keuze maar compulsie. Ik KAN niet in god geloven, want hij is te onlogisch. Jij kan dat wel; vermoedelijk omdat je niet echt wetenschappelijk aangelegd bent, of omdat je hersens zo werken dat je vrede hebt met de tegensrijdigheden en onlogische dingen die bij het bestaan van (vooral) de bijbelse god komen kijken
Mooie documentairequote:Op donderdag 26 maart 2015 15:16 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Ik kan me voorstellen dat als je overal om je heen ogenschijnlijke doelmatigheid ziet, je verwacht dat wij ook een doel hebben/dienen. Ook omdat we zelf ook dingen creeeren met een doel. Maar wellicht is de vraag "wat is ons doel?" simpelweg de verkeerde vraag.
In dat kader kan ik je de volgende BBC-docu "Why are we here?" aanraden (+/- 24 min):
Hij is niet beperkt. Hij heeft er zelf voor gekozen toen hij de mens een vrije wil gaf. Hij kan weten, maar doet het niet.quote:Op donderdag 26 maart 2015 15:29 schreef jodelahity het volgende:
[..]
Dus hij weet niet alles en kan ook niet alles. Dat hij niet alles weet is duidelijk. Dat hij niet alles kan is moeilijker om te begrijpen maar hij wordt dus beperkt door zijn eigen etiquette, net zoals dat wij beperkt worden in onze vrije wil waardoor we niet zomaar willekeurige acties allemaal ondernemen.
Ook op Netflix te zien? Zal deze bij de lijst toevoegen. Al heeft tot nu toe nog geen enkele geleerde mij van gedachte doen veranderen.quote:Op donderdag 26 maart 2015 15:16 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Ik kan me voorstellen dat als je overal om je heen ogenschijnlijke doelmatigheid ziet, je verwacht dat wij ook een doel hebben/dienen. Ook omdat we zelf ook dingen creeeren met een doel. Maar wellicht is de vraag "wat is ons doel?" simpelweg de verkeerde vraag.
In dat kader kan ik je de volgende BBC-docu "Why are we here?" aanraden (+/- 24 min):
Voor alle duidelijkheid: ongelovigen denken niets over een god waarvan ze niet geloven dat die bestaat.quote:Op donderdag 26 maart 2015 15:37 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Daarom zei ik ook al dat hij niet in die zin alwetend is(zijn eigen keus, hij kan wel). Niet in eindbestemming, wat jullie ongelovigen vaak denken.
Mohammed is gewoon de laatste profeet van dezelfde God... Dat is iets wat gewoon gemakkelijk na te zoeken is.quote:Op donderdag 26 maart 2015 15:31 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Koran en bijbel hebben veel gemeeschappelijk.![]()
De bijbel is nog altijd door mensen geschreven. Geïnspreerd door God. Dat geloof ik.
Geen idee of tie op Netflix is te zien. Hij hoeft je ook niet van gedachten doen veranderen, maar het geeft heel duidelijk aan hoe, denk ik, veel mensen hier over doelmatigheid denken.quote:Op donderdag 26 maart 2015 15:39 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Ook op Netflix te zien? Zal deze bij de lijst toevoegen. Al heeft tot nu toe nog geen enkele geleerde mij van gedachte doen veranderen.
Dus skeptisch en niet blind geloven is een afwijkend hersendeeltje? Meer geneigd zijn tot analytisch denken i.p.v gevoelsmatig is een foutje?quote:Op donderdag 26 maart 2015 15:31 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Daar zeg je het.
Niemand is hetzelfde. En ja, hij weet dat omdat hij de mens zelf heeft ontworpen. Zijn ontwerp was met de zonde een beetje "mislukt" dus weet hij waar het toe zal leiden. Namelijk dat sommigen zullen geloven en sommigen niet.
Misschien zoals jij zegt, door afwijkende hersendeeltjes.
Maarrr.. Door het offer van Jezus kunnen deze ongelovigen ook nog een kans krijgen. Na hun dood.
Dit is serieus niet stom bedoeld. Maar de redenaties die ik hierna anders zou geven kan je niet begrijpen en 'geloven'. En dat baseer ik op o.a. deze post.quote:Op donderdag 26 maart 2015 15:37 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Hij is niet beperkt. Hij heeft er zelf voor gekozen toen hij de mens een vrije wil gaf. Hij kan weten, maar doet het niet.
Daarom zei ik ook al dat hij niet in die zin alwetend is(zijn eigen keus, hij kan wel). Niet in eindbestemming, wat jullie ongelovigen vaak denken.
Dat is vermoed ik ook niet de bedoeling van die docu. Maar je zou wel eens anders kunnen gaan denken over de schijnbare doelmatigheid die je om je heen ziet.quote:Op donderdag 26 maart 2015 15:39 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Ook op Netflix te zien? Zal deze bij de lijst toevoegen. Al heeft tot nu toe nog geen enkele geleerde mij van gedachte doen veranderen.
Dat denken moslims, ik vind dat prima.quote:Op donderdag 26 maart 2015 15:40 schreef jodelahity het volgende:
[..]
Mohammed is gewoon de laatste profeet van dezelfde God... Dat is iets wat gewoon gemakkelijk na te zoeken is.
Nou ja dat is algemeen bekend. Dat geloven Moslims juist niet en Christelijken, Katholieken en alles niet, maar dat is gewoon een feit.quote:Op donderdag 26 maart 2015 15:48 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Dat denken moslims, ik vind dat prima.
Ik denk weer dat Jezus God is.
En weer andere godsdiensten denken weer andere dingen.
Ongelovigen begrijp ik ook![]()
Ik heb geen zin meer anderen te bestrijden. Kijken wat er gemeescchappelijk is oke. Vragen beantwoorden vind ik ook oke.
Maar ja, ik zal bijvoorbeeld nooit meer, terwijl ik ook christelijk ben, naar een christelijke gemeente gaan, omdat ik daar hele erge negatieve ervaringen heb gehad, zie: http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/article/detail/1131292/2009/04/03/Ooit-evangelisch-nu-afgeknapt-De-ervaringsverhalen-zijn-schokkend-pijnlijk-en-schrijnend.dhtml
Dat wil dan weer niet zeggen dat ik niet bevriend zou kunnen zijn met een lid van zo een gemeente.
Geloof is het bewijs der dingen die men niet ziet.quote:Op donderdag 26 maart 2015 15:49 schreef jodelahity het volgende:
[..]
Nou ja dat is algemeen bekend. Dat geloven Moslims juist niet en Christelijken, Katholieken en alles niet, maar dat is gewoon een feit.
Nou ja dat is klaar dan. Het geloof is bewijs an sich. Daar kan ik niet tegenopquote:Op donderdag 26 maart 2015 15:54 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Geloof is het bewijs der dingen die men niet ziet.
Hebr. 1- 11 "Het geloof nu is de zekerheid der dingen waarop men hoopt en het bewijs der dingen die men niet ziet."
lol ;-)quote:Op donderdag 26 maart 2015 15:56 schreef jodelahity het volgende:
[..]
Nou ja dat is klaar dan. Het geloof is bewijs an sich. Daar kan ik niet tegenop
Stelt zij dat ze het zich niet kan voorstellen? Ik zie vooral dat ze het niet gelooft.quote:Op donderdag 26 maart 2015 15:59 schreef vaarsuvius het volgende:
Ik loop hier nu al jaren rond en nog nooit ben ik een 'rationele gelovige' tegengekomen.
Zoals altijd is de reden van hun geloof een existentiële reden. Zie bv hexxenbiest die zich niet kan voorstellen dat 'enkele tientallen jaren leven op aarde' alles is wat er is. Het gevoel vraagt meer en een geloof biedt dat. Daarom kunnen ook intelligente mensen gelovig zijn.
Ik denk niet dat ik ooit een uitzondering op deze stelling ben tegengekomen (afgezien van paplepelgelovigen die er gewoon zelf (nog) nooit over nagedacht hebben maar gewoon automatisch het geloof van hun omgeving hebben overgenomen.)
Deze niet... Unbelievers welquote:Op donderdag 26 maart 2015 15:39 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Zegt mijn ouwe moer ook altijd. Het raakt kant noch wal.quote:Op donderdag 26 maart 2015 15:54 schreef Eficaz het volgende:
Hebr. 1- 11 "Het geloof nu is de zekerheid der dingen waarop men hoopt en het bewijs der dingen die men niet ziet."
Unbelievers vond ik, als ik eerlijk ben, een nogal matige docu. Leuk voor de fans van Dawkins en Krauss, inhoudelijk totaal oninteressant.quote:
Klopt, maar dan kun je op een luchtige manier even aan de mannen wennen. Zal sowieso voor betreffende user even wennen zijn als ik het zo hoorquote:Op donderdag 26 maart 2015 16:21 schreef Molurus het volgende:
[..]
Unbelievers vond ik, als ik eerlijk ben, een nogal matige docu. Leuk voor de fans van Dawkins en Krauss, inhoudelijk totaal oninteressant.
Die tekst schoot me gewoon even te binnen.quote:Op donderdag 26 maart 2015 16:21 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Zegt mijn ouwe moer ook altijd. Het raakt kant noch wal.
"Zekerheid der dingen waarop men hoopt"quote:Op donderdag 26 maart 2015 15:54 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Dat telt.quote:Op donderdag 26 maart 2015 16:37 schreef Tchock het volgende:
[..]
"Zekerheid der dingen waarop men hoopt"
Dan hopen mensen op aarde heel vreemde dingen. Vorige week nog een massagraf ontdekt van door Boko Haram gemartelde en onthoofde burgers. Vraag me af wie van hun familieleden dat allemaal gehoopt hadden.
Of telt dat niet?
Idd, voorzichtiger zijn met oordelen; oordelen over anderen keur ik zelf niet goed, en ik was niet eens voorzichtig tov van JG.quote:Op dinsdag 24 maart 2015 16:45 schreef Molurus het volgende:
Dat we allemaal wel eens inschattingsfouten maken betekent natuurlijk niet dat alle mensen gelijk zijn.
Dat lijkt me eerder een reden om gewoon iets voorzichter te zijn met oordelen.
Zo'n God wil ik ook wel.quote:Op donderdag 26 maart 2015 16:33 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Die tekst schoot me gewoon even te binnen.
Geloven is existentieel , dwz verband houden met het menselijk bestaan.
Als ik voor mezelf spreek: Geloven is voor mij een gevoel van zeker weten dat God bestaat.
God die mij begrijpt, want ik ben naar zijn gelijkenis gemaakt.
God die leert wat vergeven is(ja, indien berouw natuurlijk), opdat relaties hersteld kunnen worden wat anders niet of nauwelijk zal kunnen.
God die geduld heeft met mij. ik moet niets. ik mag wel heel erg veel
God die mij kent, en dus alles weet en mij daardoor helemaal begrijpt, zoals ik alleen mezelf kan begrijpen, dat is voor mij bemoedigend.
Ik kan ook alleen voor mezelf spreken, ik kan niet een hele groep christelijke gelovigen of alle christelijke gelovigen representeren.
Ik heb ook helemaal niets tegen ongelovigen, of mensen die een ander geloof dan het christelijke geloof hebben. ik begrijp hun erg vaak wel.
Ik kan alleen, proberen te antwoorden waarom ik geloof. Het 1ste antwoord zal zijn dat het me gelukkig maakt. en in moeilijke tijden biedt het me troost en bemoedigt het me.
Dat is mooi dat ze dat hopen en zeker weten. Maar hoe weten ze dat? Wie heeft dat hun verteld? Want het staat niet in de bijbel of zo, integendeel. De doden zijn dood, zij weten van niets. Volgens de bijbel gaan pas op de jongste dag de graven open en zullen de zeeën hun doden prijsgeven. Dan pas wordt er geoordeeld. Niet eerder.quote:Op donderdag 26 maart 2015 16:50 schreef Eficaz het volgende:
Dat is verschrikkelijk. Met hopen hierin bedoel ik de hoop (en het zeker weten dus)dat hun vermoorde geliefden nu in de hemel zijn.
Waarom niet?quote:Op donderdag 26 maart 2015 17:40 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Zo'n God wil ik ook wel.![]()
Ik herken in jouw God echter niet de God van de bijbel.
God is rechtvaardig. De bijbel spreekt over het bestaan van een hemel waar mensen na de dood heengaan. #eeuwig leven.quote:Op donderdag 26 maart 2015 17:43 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dat is mooi dat ze dat hopen en zeker weten. Maar hoe weten ze dat? Wie heeft dat hun verteld? Want het staat niet in de bijbel of zo, integendeel. De doden zijn dood, zij weten van niets. Volgens de bijbel gaan pas op de jongste dag de graven open en zullen de zeeën hun doden prijsgeven. Dan pas wordt er geoordeeld. Niet eerder.
Nergens staat dat je naar je dood floep in de hemel bent.
Nee, maar jullie praten andersquote:Op donderdag 26 maart 2015 15:30 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Tussen de mannen maakt niet uit toch? Het is digitaal, je zit niet in mannen-zweetlucht of zo..
Ik heb juist steeds met nadruk gezegd dat God wel in het hart kan kijken maar het niet doet vanwege de vrije wil.quote:Op donderdag 26 maart 2015 15:30 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Teksten: nogmaals
Exodus:
God verhardde het hart van Farao. Had Farao een vrije wil of moest hij doen wat God hem ingaf? (uiteraard wist Farao dit niet en handelde hij volgens zichzelf "uit eigen vrije wil". Maar wij weten dat dit dus niet zo is..)
I Koningen
Hier wordt van God getoond dat Hij zelf een ‘leugengeest’ (22:22) uitstuurt die koning Achab zal verleiden en hem naar zijn ondergang zal leiden. Ook hier grijpt God rechtstreeks in het hart (het hoofd dus) van een mens.
Ook uit de rest van de bijbel blijkt dat God in je hart kan kijken en je gedachten kent.
Dan hebben ongelovigen het verkeerd begrepen...quote:Op donderdag 26 maart 2015 15:39 schreef Molurus het volgende:
[..]
Voor alle duidelijkheid: ongelovigen denken niets over een god waarvan ze niet geloven dat die bestaat.
Het zijn uitsluitend vragen die jouw beeld van een god oproepen.
Ok, nog heel even...quote:Op donderdag 26 maart 2015 17:40 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ik herken in jouw God echter niet de God van de bijbel. Het is meer een God naar jouw wens, naar jouw gelijkenis gemaakt.
quote:Op donderdag 26 maart 2015 15:42 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Geen idee of tie op Netflix is te zien. Hij hoeft je ook niet van gedachten doen veranderen, maar het geeft heel duidelijk aan hoe, denk ik, veel mensen hier over doelmatigheid denken.
Laat ik het dan zo zeggen: het is ze nog niet gelukt dat ik ga denken: Huh? Bestaat God dan wel of niet?"quote:Op donderdag 26 maart 2015 15:48 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is vermoed ik ook niet de bedoeling van die docu. Maar je zou wel eens anders kunnen gaan denken over de schijnbare doelmatigheid die je om je heen ziet.
De wereld zit vol zaken die er ontworpen uitzien, maar die dat eigenlijk niet zijn.
Ja, heb het al op de lijst. Alleen de eerste minuten gezien. Ik kijk in het weekend wel verder.quote:
Een puur deistisch godsbeeld is ook niet te ontkrachten, of te beargumenteren. Dat lijkt me ook niet de strekking van die docu.quote:Op donderdag 26 maart 2015 18:48 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Laat ik het dan zo zeggen: het is ze nog niet gelukt dat ik ga denken: huh? Bestaat God dan wel of niet?"
Over de documentaire zelf kan ik nu nog niets zeggen.quote:Op donderdag 26 maart 2015 18:51 schreef Molurus het volgende:
[..]
Een puur deistisch godsbeeld is ook niet te ontkrachten, of te beargumenteren. Dat lijkt me ook niet de strekking van die docu.
De problemen ontstaan pas als er vanuit dat godsbeeld uitspraken worden gedaan over de werkelijkheid waarin wij leven.
Zo is het bekende beeld van een god die goed *en* almachtig is inconsistent. Het is een bekend dilemma in de theologie.
Wat is er goed aan mensen overtuigen door ze te laten lijden of zelfs uit te roeien?quote:Op donderdag 26 maart 2015 18:56 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Over de documentaire zelf kan ik nu nog niets zeggen.
Maar over een goede en almachtige god kan ik wel zeggen dat alles wat hij doet, met een heel goede reden is. In onze moderne ogen mogen het wrede daden zijn, maar uit de verhalen in de bijbel leest men dat zijn daden wel degelijk doel troffen. De mensen die het meemaakten geloofden daarna wel dat Hij wel bestond en machtig was.
Dat is volgens jou een goede reden om mensen te laten lijden? Kom óp, hey.quote:Op donderdag 26 maart 2015 18:56 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
De mensen die het meemaakten geloofden daarna wel dat Hij wel bestond en machtig was.
Een mooie uitleg! Jij bent ook een fraai voorbeeld van mijn stelling.quote:Op donderdag 26 maart 2015 16:33 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Als ik voor mezelf spreek: Geloven is voor mij een gevoel van zeker weten dat God bestaat.
God die leert wat vergeven is(ja, indien berouw natuurlijk), opdat relaties hersteld kunnen worden wat anders niet of nauwelijk zal kunnen.
God die mij kent, en dus alles weet en mij daardoor helemaal begrijpt, zoals ik alleen mezelf kan begrijpen, dat is voor mij bemoedigend.
Ik kan ook alleen voor mezelf spreken, ik kan niet een hele groep christelijke gelovigen of alle christelijke gelovigen representeren.
Ik heb ook helemaal niets tegen ongelovigen, of mensen die een ander geloof dan het christelijke geloof hebben. ik begrijp hun erg vaak wel.
Ik kan alleen, proberen te antwoorden waarom ik geloof. Het 1ste antwoord zal zijn dat het me gelukkig maakt. en in moeilijke tijden biedt het me troost en bemoedigt het me.
In onze moderne ogen, niets. Maar toen was het anders, Toen was God dichter bij de mensen en dat de mensen die hij had geschapen hem niet erkenden, krenkte hem. Hij moest iets doen om zijn bestaan te bewijzen. Het waren andere tijden, Molurus. Nu doet hij het niet meer.quote:Op donderdag 26 maart 2015 19:02 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat is er goed aan mensen overtuigen door ze te laten lijden of zelfs uit te roeien?
Daar was een reden voor, toch?quote:Op donderdag 26 maart 2015 19:02 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat dat betreft kan ik mij prima vinden in deze beschrijving van de god van het oude testament, door de maker van eerder genoemde docu, Richard Dawkins:
"The God of the Old Testament is arguably the most unpleasant character in all fiction: jealous and proud of it; a petty, unjust, unforgiving control-freak; a vindictive, bloodthirsty ethnic cleanser; a misogynistic, homophobic, racist, infanticidal, genocidal, filicidal, pestilential, megalomaniacal, sadomasochistic, capriciously malevolent bully."
Denk bijvoorbeeld aan het boek Job, waarin God een man en zijn familie die helemaal niets hebben misdaan vreselijk laat lijden, met als enige doel om de duivel iets te bewijzen.
Ik kan dat alleen maar uitleggen als 'zeer verwerpelijk'. Daar is niets goed aan.
Misschien dacht Hij: wie niet horen wil...quote:Op donderdag 26 maart 2015 19:12 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat is volgens jou een goede reden om mensen te laten lijden? Kom óp, hey.
Het was toen niet verwerpelijk? Of was het toen de enige manier om mensen te overtuigen van zijn bestaan?quote:Op donderdag 26 maart 2015 19:14 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
In onze moderne ogen, niets. Maar toen was het anders, Toen was God dichter bij de mensen en dat de mensen die hij had geschapen hem niet erkenden, krenkte hem. Hij moest iets doen om zijn bestaan te bewijzen. Het waren andere tijden, Molurus. Nu doet hij het niet meer.
Alleen was zijn familie nog steeds morsdood.quote:Op donderdag 26 maart 2015 19:14 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Daar was een reden voor, toch?
Job kreeg later wel vele zegeningen.
Veruit zijn minste boek wat mij betreft. Het staat hoog aangeschreven als religiekritisch werk, maar persoonlijk vind ik de boeken van bijvoorbeeld Christopher Hitchens wat dat betreft veel beter.quote:Op donderdag 26 maart 2015 19:14 schreef Hexxenbiest het volgende:
De beroemde -ahum beruchte- Richard Dawkins, he? Zag laatst dat iemand zijn boek God Als Misvatting in mijn Aldiko heeft toegevoegd(in de hoop...?)
Dat vind ik raar. Juist bij gevoelszaken zoals geloof lijkt me het belangrijk dat je er een goed gevoel bij krijgt. Hoe kan je nu een prettig gevoel krijgen bij zulke wreedheid?quote:Op donderdag 26 maart 2015 19:16 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Misschien dacht Hij: wie niet horen wil...
Maar hoe wreed of onbegrijpelijk zijn daden waren heeft niets te maken met het feit dat ik geloof dat Hij bestaat.
Het hoe en waarom is hoe ik bij god belandde. Dus deze zal ik ook op mijn steeds langer wordende lijst toevoegen...quote:Op donderdag 26 maart 2015 19:19 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het was toen niet verwerpelijk? Of was het toen de enige manier om mensen te overtuigen van zijn bestaan?
Ik vind geen van beide erg geloofwaardig eerlijk gezegd.
[..]
Alleen was zijn familie nog steeds morsdood.
En je kunt daar wel 'vele zegeningen' bij optellen. Een onschuldig man laten lijden omdat je zo nodig de duivel iets wilt bewijzen slaat echt nergens op.
[..]
Veruit zijn minste boek wat mij betreft. Het staat hoog aangeschreven als religiekritisch werk, maar persoonlijk vind ik de boeken van bijvoorbeeld Christopher Hitchens wat dat betreft veel beter.
De boeken van 'de beroemde Dawkins' die gaan over biologie zijn wat mij betreft veel beter.
En ook deze serie kan ik je van harte aanbevelen:
Heeft verder niets met goden te maken, maar wel met het hoe en waarom we hier zijn.
Omdat ik weet dat hij het doet met een doel. Ik begrijp zijn beweegredenen en de uiteindelijke oplossing is voor mij liefdevol genoeg.quote:Op donderdag 26 maart 2015 19:21 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Dat vind ik raar. Juist bij gevoelszaken zoals geloof lijkt me het belangrijk dat je er een goed gevoel bij krijgt. Hoe kan je nu een prettig gevoel krijgen bij zulke wreedheid?
Zo'n standpunt zou ik juist eerder bij een kille rationalist verwachten: ' waar gehakt wordt vallen spaanders... ok die oorlog kostte 1 miljoen levens, maar we hebben er wel deze mooie techniek aan over gehouden..... ' en die miljoen doden kende ik toch niet....
Ik begrijp je. Dat is ook waarom je niet gelooftquote:Op donderdag 26 maart 2015 19:29 schreef vaarsuvius het volgende:
Ik moet me er maar bij neerleggen dat ik er nooit iets van zal begrijpen.....
Net als Saddamquote:Op donderdag 26 maart 2015 19:25 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Omdat ik weet dat hij het doet met een doel. Ik begrijp zijn beweegredenen en de uiteindelijke oplossing is voor mij liefdevol genoeg.
Misschien, maar de vergelijking is ergens wel accuraat toch? Miljoenen mensen wereldwijd die hem bleven steunen ondanks dat het misschien een beetje twijfelachtig is wat hij zoal deed met zijn macht. Zijn intenties waren ongetwijfeld nobel.quote:
But he was not God...quote:Op donderdag 26 maart 2015 19:36 schreef ems. het volgende:
[..]
Misschien, maar de vergelijking is ergens wel accuraat toch? Miljoenen mensen wereldwijd die hem bleven steunen ondanks dat het misschien een beetje twijfelachtig is wat hij zoal deed met zijn macht. Zijn intenties waren ongetwijfeld nobel.
Dus als een mens het doet is het verwerpelijk, maar als God precies hetzelfde doet is het goed?quote:
Daar verschillen de meningen overquote:
Tja...quote:Op donderdag 26 maart 2015 19:40 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dus als een mens het doet is het verwerpelijk, maar als God precies hetzelfde doet is het goed?
Ik zou Saddams bedoelingen en kunnen toch niet willen vergelijken met die van God, hoor.quote:Op donderdag 26 maart 2015 19:46 schreef ems. het volgende:
[..]
Daar verschillen de meningen over
En tsja, het maakt mij persoonlijk verder ook niet zoveel uit of het nou een mens, alien of god betreft. Maar als het god zijn het uitmoorden van mensen legitimeert heb ik op zich ook wel interesse. Alleen zou ik dan wel weer zo'n toffe dude zijn dat ik geen mensen ga vermoorden die niets met mijn toorn te maken hebben.
Job heeft erg veel geleden...quote:Op donderdag 26 maart 2015 19:16 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Misschien dacht Hij: wie niet horen wil...
Maar hoe wreed of onbegrijpelijk zijn daden waren heeft niets te maken met het feit dat ik geloof dat Hij bestaat.
En zo heeft God bewezen dat de mens trouw aan Hem kan zijnquote:Op donderdag 26 maart 2015 19:58 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Job heeft erg veel geleden...
toch bleef hij in idd God geloven.![]()
Hij kreeg een nieuwe vrouw, kinderen alles...
@ Molorus: ja, die anderen waren morsdood, maar wel levend in de hemel #eeuwigeleven
Hij bewees dat aan de duivel. Hoe is dat waardevol?quote:Op donderdag 26 maart 2015 20:01 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
En zo heeft God bewezen dat de mens trouw aan Hem kan zijn
Ook aan ons. Als we te maken krijgen met tegenslagen en God de schuld willen geven, kunnen we terug denken aan Job en zijn voorbeeld nemen. We putten daar kracht uit. Weer daad van God die een doel heeft.quote:Op donderdag 26 maart 2015 20:02 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hij bewees dat aan de duivel. Hoe is dat waardevol?
Voor mij bewijst het boek van Job maar 1 ding: dat het een zelfzuchtig gewelddadig slecht wezen is. Precies zoals Dawkins hem omschrijft.quote:Op donderdag 26 maart 2015 20:05 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Ook aan ons. Als we te maken krijgen met tegenslagen en God de schuld willen geven, kunnen we terug denken aan Job en zijn voorbeeld nemen. We putten daar kracht uit. Weer daad van God die een doel heeft.
Job?quote:Op donderdag 26 maart 2015 20:07 schreef Molurus het volgende:
[..]
Voor mij bewijst het boek van Job maar 1 ding: dat het een zelfzuchtig egocentrisch slecht wezen is.
"Ja edelachtbare, ik heb welliswaar ontelbare onschuldige mensen vermoord om mijn eigen ego te strelen. Maar er zijn er ook een aantal wiens leven ik heb gered."quote:Op donderdag 26 maart 2015 20:09 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Haha!
Toch heb je zijn leven aan hem te danken...
Nee nee! Hij heeft jou niet gered, maar wel gezorgd dat je bestaat.quote:Op donderdag 26 maart 2015 20:11 schreef Molurus het volgende:
[..]
"Ja edelachtbare, ik heb welliswaar ontelbare onschuldige mensen vermoord om mijn eigen ego te strelen. Maar er zijn er ook een aantal wiens leven ik heb gered."
Ik weet het niet hoor... als ik rechter was, en ik zou moeten oordelen over die God dan zou hij toch nooit meer vrij komen.
Als de duivel werkelijk slechter wil zijn dan de God van het oude testament dan zal die erg zijn best moeten doen.
job wel, maar die was dan ook onderwerp van een weddenschap(!) tussen God en Satanquote:Op donderdag 26 maart 2015 19:58 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Job heeft erg veel geleden...
toch bleef hij in idd God geloven.![]()
Hij kreeg een nieuwe vrouw, kinderen alles...
@ Molorus: ja, die anderen waren morsdood, maar wel levend in de hemel #eeuwigeleven
.quote:Let me tell you what a wonderful comfort and healer "god" has been to me:
One year ago today (18 September 2007) "god" stopped loving me.
He ignored my prayers, the prayers of friends, family, a whole church, and he made a brave man who loved his family and worked hard, become ill with an excruiciating afflication. He then continued to ignore all those prayers, and made, or allowed, this beloved man to become sicker and sicker, causing his lung to collapse and spend 6 weeks struggling to breathe in Critical Care. Your damn god took this healthy, happy, vibrant man and piled malady after malady upon him, until his strong, broad shoulders could carry no more.
Your "god" took his leg, then his kidneys, then made him bleed internally, then took his mind away, so that he lay in bed crying and pleading for his daughter, yet his daughter was beside him the whole time. Only he could not see his daughter either - as your "god" had taken the eyesight of this man when he was just a little boy. Nor could he hear his daughter praying at his side, as your "god" had stolen this man's hearing when he was a little boy. Your "loving god" had damaged this man's mind in such that he could not longer understand his only means of communication - talking on his hand.
"god" took a total of one hundred and one days to kill this dear gentleman, this man who had had a great christian faith all his life. He finally got bored with tormenting this man - who loved him - and killed him on 13 December 2007.
When this man was a child, he was forced to abandon his lovely island home, Guernsey, and be evacuated to Cornwall. Thank "god" there was a boat for them to board. Thank "god" that this was the boat from the Isolation Hospital, full of children with measles and scarlet fever. Thank "god" that this man, John, and his sister, Yvonne - both under 5, both caught these diseases, and thank "god" for striking them both totally blind and profoundly deaf. (In fact, why not praise god for all those poor children being maimed and disabled by sickness).
Thank "god" that John professed his faith all this life saying "it's my 'very strong faith' in god that gets me through".
Because when dear John, my lovely father, lay dying in intensive care for 101 days, "god" was there - according to you DM, watching him suffering, allowing him to die painfully, slowly, whilst his weeping family spent 3 months at the bedside, faithful christians, praying till they were hoarse
Er staan verschrikkelijke verhalen in het oude testament over oorlogen, moorden etc.quote:Op donderdag 26 maart 2015 19:40 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dus als een mens het doet is het verwerpelijk, maar als God precies hetzelfde doet is het goed?
Ik zie god gewoon als een karakter uit een boek. Om hem te beoordelen, hoeft hij natuurlijk niet noodzakelijkerwijs te bestaan.quote:Op donderdag 26 maart 2015 20:16 schreef Hexxenbiest het volgende:
Wat ik niet begrijp is waarom jullie niet geloven dat hij bestaat maar wel vinden dat hij wreed is...
De boze stiefmoeder van Sneeuwwitje bestaat ook niet en is ook wreed.quote:Op donderdag 26 maart 2015 20:16 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Nee nee! Hij heeft jou niet gered, maar wel gezorgd dat je bestaat.
Wat ik niet begrijp is waarom jullie niet geloven dat hij bestaat maar wel vinden dat hij wreed is...
Ik geloof niet dat die god bestaat, nog dat hij wreed is.quote:Op donderdag 26 maart 2015 20:16 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Ja, ik weet het weer. Je zei eerder al dat wij dat beeld gevenquote:Op donderdag 26 maart 2015 20:29 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat die god bestaat, nog dat hij wreed is.
Mijn commentaar gaat over het godsbeeld dat Christenen hebben.
Je kunt toch ook best een mening hebben over het personage 'the Joker', zonder te veronderstellen dat die echt bestaat?
Wait..quote:Op donderdag 26 maart 2015 20:29 schreef Molurus het volgende:
[..]
Maar om Hitchens te quoten: ik ben blij en opgelucht dat er geen bewijs is voor zo'n gruwelijke hypothese.
Het OT moet je oa lezen in de context van die tijd, met in gedachten dat het Joodse volk Gods oogappel was. De mensen, en sowieso alle mensen die omkwamen en nog zullen omkomen gaan naar de hemel #eeuwig levenquote:Op donderdag 26 maart 2015 20:23 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
De boze stiefmoeder van Sneeuwwitje bestaat ook niet en is ook wreed.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nou zijn er natuurlijk ook ongelovigen, heidenen genoemt, die van nature goed leven, daardoor gerechtvaadigd zijn door God en daarom dus ook eeuwig leven hebben in de hemel, want God is rechtvaardig.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dus het verhaaltje dat alleen diegene die geloven naar de Hemel gaan klopt niet!
[ Bericht 1% gewijzigd door Eficaz op 26-03-2015 20:49:00 ]“Integrity is doing the right thing, even when no one is watching.”
― C.S. Lewis
idd. Job had alle redenen om God af te wijzen, en toch bleef hij geloven. Ondanks dat zijn vrienden hem aan het twijfelen bleven brengen.quote:Op donderdag 26 maart 2015 20:01 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
En zo heeft God bewezen dat de mens trouw aan Hem kan zijn
Heel goed, Eficaz. Je werd op de proef gesteld, maar niet opgevenquote:Op donderdag 26 maart 2015 21:02 schreef Eficaz het volgende:
[..]
idd. Job had alle redenen om God af te wijzen, en toch bleef hij geloven. Ondanks dat zijn vrienden hem aan het twijfelen bleven brengen.
Dat betekend denk ik dat als een mens eens een moeilijke nare tijd heeft, en gelooft, ook niet meteen God afwijst als het echt heel akelig tegen zit.
Ik zat in een nare tijd, en toch bleef ik altijd in God geloven en in zijn goedheid vertouwen. En nu heb ik alles weer.
![]()
Het leven met God is ook niet altijd leuk, want omdat wij in een gebroken wereld leven, kunnen
we ook regelmatig te maken krijgen met nare dingen, de een meer dan de ander. Kan, hoeft natuurlijk niet. Maar het leven hier op aarde is maar tijdelijk, niet te vergelijken met eeuwig leven.
En in moeilijke tijden troost God mij en bemoedigt mij.
Hij doet het dus wel. Dit zijn zomaar twee voorbeeldjes. Geen vrije wil. Heel duidelijk. Dit zijn lage streken, net zoals het God in het Job verhaal een misdaad begaat door zich te laten verleiden door Satan. En als hij het in deze voorbeelden zo overduidelijk doet kan hij het ook doen bij jouw en mij he? Waarom niet? Kijk die Farao en ook Achab, hadden die door dat ze gemanipuleerd werden? Tuurlijk niet, die dachten ook dat ze uit vrije wil handelden. Maar ondertussen...quote:Op donderdag 26 maart 2015 18:41 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Nee, maar jullie praten anders
[..]
Ik heb juist steeds met nadruk gezegd dat God wel in het hart kan kijken maar het niet doet vanwege de vrije wil.
In het geval van de farao en de koning deed hij het wel en heel eg opzettelijk omdat hij iets wil bewijzen. Er was dus een reden.
quote:Op donderdag 26 maart 2015 20:39 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Het OT moet je oa lezen in de context van die tijd, met in gedachten dat het Joodse volk Gods oogappel was. De mensen, en sowieso alle mensen die omkwamen en nog zullen omkomen gaan naar de hemel #eeuwig leven
Het NT is voor alle mensen, met het evangelie, goed nieuws.waarom moest de ark dan gebouwd, dan was god immers klaar geweest, iedereen in de hemel door de zondvloed.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nou zijn er natuurlijk ook ongelovigen, heidenen genoemt, die van nature goed leven, daardoor gerechtvaadigd zijn door God en daarom dus ook eeuwig leven hebben in de hemel, want God is rechtvaardig.![]()
[spoiler]Rom 2 13 want niet de hoorders der wet zijn rechtvaardig bij God, maar de daders der wet zullen gerechtvaardigd worden.
14 Wanneer toch heidenen, die de wet niet hebben, van nature doen wat de wet gebiedt, dan zijn dezen, ofschoon zonder wet, zichzelf tot wet;
15 immers, zij tonen, dat het werk der wet in hun harten geschreven is, terwijl hun geweten medegetuigt en hun gedachten elkander onderling aanklagen of ook verontschuldigen...
Dus het verhaaltje dat alleen diegene die geloven naar de Hemel gaan klopt niet!![]()
"Maar voor hen die laf en trouweloos zijn geweest, die zich hebben ingelaten met gruwelijke dingen, met moord, ontucht, toverij of afgodendienst, voor allen die de leugen hebben gediend: hun deel is de vuurpoel met brandende zwavel, dat is de tweede dood.' (Openbaring 21:8)
Je ziet het: ik moet naar de vuurpoel.
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
Dank voor deze post!quote:Op donderdag 26 maart 2015 21:09 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Heel goed, Eficaz. Je werd op de proef gesteld, maar niet opgeven
Er zijn denk ik twee zaken die in dit soort discussies soms door elkaar lopen. Allereerst dat gelovigen in een bovennatuurlijk wezen geloven, zonder dat daar bewijs of argument voor is. Ik geloof niet dat er uberhaupt een bovennatuurlijk wezen bestaat. Dat draait dus om de vraag "waarom geloof je dat God bestaat?"quote:Op donderdag 26 maart 2015 20:16 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 26 maart 2015 21:22 schreef Slip het volgende:
Maakt niet uit, zelfs gelovigen weten wel dat het een verhaal is. Eentje waar ze bewust voor hebben gekozen om kracht in te vinden, omdat ze dit niet in hen zelf kunnen vinden. gelovigen zijn niks anders dan oud-zwakke mensen. Wie komt er dan met een betere oplossing voor mensen die iets zoeken om kracht te vinden? de psycholoog? nein.
quote:Op donderdag 26 maart 2015 21:21 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Er zijn denk ik twee zaken die in dit soort discussies soms door elkaar lopen. Allereerst dat gelovigen in een bovennatuurlijk wezen geloven, zonder dat daar bewijs of argument voor is. Ik geloof niet dat er uberhaupt een bovennatuurlijk wezen bestaat. Dat draait dus om de vraag "waarom geloof je dat God bestaat?"
Daarnaast de verbazing dat, als je dan toch gelooft, waarom dan in de Bijbelse God, terwijl dat zo'n wreed/immoreel wezen lijkt te zijn als je z'n boek leest. Mocht deze God zich ooit presenteren aan de wereld als de Bijbelse God, zou ik wel geloven in z'n bestaan, maar is deze God niet mijn aanbidding waard. Ik heb een hogere moraal dan de Bijbelse God.
Dat draait meer om bepaalde uitspraken die gedaan worden over deze God zoals bijv "God is goed" of "God is liefde". Dan kun je naar bepaalde acties in de Bijbel kijken en stellen dat dit duidelijk niet het geval is, gezien de genocides en bv. de weddenschap over Job.
Maar daar hebben gelovigen hun get-out-of-jail-for-free-pass voor in de vorm van "God werkt op mysterieuze manieren" of "Ik geloof dat het een goed/hoger doel is geweest". Als je eigenlijk in je achterhoofd weet dat het inderdaad niet helemaal zuiver is, kun je die kaart inzetten. En woop, instant cognitieve dissonantie opgelost.
Waarom moest Job op de proef worden gesteld? Of Abraham? God wist toch van tevoren hoe het zou aflopen?quote:Op donderdag 26 maart 2015 21:09 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Heel goed, Eficaz. Je werd op de proef gesteld, maar niet opgeven
Omdat toen in die tijd iedereen, met uitzondering van Noach en zijn gezin slecht was.quote:Op donderdag 26 maart 2015 21:20 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
waarom moest de ark dan gebouwd, dan was god immers klaar geweest, iedereen in de hemel door de zondvloed.
Iedereen is zondig. Erfzonde he?quote:Op donderdag 26 maart 2015 22:00 schreef Eficaz het volgende:
Hij deed geen slechte dingen, want hij leefde met God
In de gehele bijbel komt niet een keer het woordje ´erfzonde´ voor.....quote:Op donderdag 26 maart 2015 22:04 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Iedereen is zondig. Erfzonde he?![]()
Bijbel.
Door mensen bedacht. Ja dan zijn we het eens.quote:Op donderdag 26 maart 2015 22:13 schreef Eficaz het volgende:
[..]
In de gehele bijbel komt niet een keer het woordje ´erfzonde´ voor.....
Door mensen bedacht.
Er zijn wel heel veel tegenstrijdigheden in de bijbel, dat wel.
Dat komt weer, omdat dingen aan heel erg veel verschillende groepen mensen en individuele mensen is gericht.
Wat voor de een opgaat, gaat weer helemaal niet voor de ander op. Of wat voor een groep mensen opgaat gaat niet voor een andere groep mensen op.
Het woord ´erfzonde´is door mensen bedacht.quote:Op donderdag 26 maart 2015 22:16 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Door mensen bedacht. Ja dan zijn we het eens.
voor god niet nee, alle 'bewijs' komt neer op wishfull thinking of een cirkelredenatiequote:Op donderdag 26 maart 2015 20:32 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Wait..
Er is nergens bewijs van?
Laat maar. Ik praat teveel.
Zekers. De mens verzint wat af. Boeken vol. Is niet erg zolang het maar niet als vaststaande waarheid wordt geduid. Met alle gevolgen van dien.quote:Op donderdag 26 maart 2015 22:18 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Het woord ´erfzonde´is door mensen bedacht.
Die god van de bijbel die mensen in zijn naam anderen laat verkrachten en uitmoorden?quote:Op donderdag 26 maart 2015 17:49 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Waarom niet?
Ik herken in 'mijn' God wel de God van de Bijbel.
Ik wil hier later op ingaan om te verduidelijken waarom ik 'mijn' God als de God van de bijbel zie.
Ik moet nu gaan werken... en morgen ook, dus of ik vind een gaatje om inhoudelijk te reageren, en anders wordt het in het weekend, of maandag. iig zo snel mogelijk.
Alvast een fijn weekend!
Wat moet het veschrikkelijk zijn om zo'n kinderlijke denkwereld te hebben.quote:Op donderdag 26 maart 2015 22:30 schreef Eficaz het volgende:
Mi,
God kent je gedachten.
God weet van te voren wat er gaat gebeuren, uiteindelijk.
Dat wil niet zeggen, dat God, ook al weet Hij wat iemand denkt, dan ook weet wat iemand in de toekomst gaat doen, wat voor een keuze iemand gaat maken.
Anders zou er geen sprake kunnen zijn van de vrije wil door God gegeven.
Dan zou de tekst Romeinen 8:28,
Wij weten nu, dat God alle dingen doet medewerken ten goede voor hen, die God liefhebben, die volgens zijn voornemen geroepenen zijn.
nergens op slaan. Ook al doe ik wat stoms, omdat ik weer es een keer niet goed heb nagedacht, dan laat God, dát ook ten goed meewerken.![]()
Er is er één die de gedachten van de mens niet weet, dat is de satan...
quote:Op donderdag 26 maart 2015 22:39 schreef NobodyKers het volgende:
Deze moet iedereen zien:
Je kan niet dit lezen en dan de bijbel serieus nemen. Ow en nog iets, het oude testament geldt nog steeds, dus elke christen uit de moderne tijd gaat gewoon naar de hel. Nergens zegt de bijbel dat je het oude testament moet verwerpen.
Lees jij je bijbel eigenlijk wel?quote:Op donderdag 26 maart 2015 22:30 schreef Eficaz het volgende:
Dat wil niet zeggen, dat God, ook al weet Hij wat iemand denkt, dan ook weet wat iemand in de toekomst gaat doen, wat voor een keuze iemand gaat maken.
quote:God weet van te voren wat er gaat gebeuren, uiteindelijk.
quote:
Dat maakt deze post nog grappiger.quote:Op donderdag 26 maart 2015 17:49 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Waarom niet?
Ik herken in 'mijn' God wel de God van de Bijbel.
Ik wil hier later op ingaan om te verduidelijken waarom ik 'mijn' God als de God van de bijbel zie.
Ik moet nu gaan werken... en morgen ook, dus of ik vind een gaatje om inhoudelijk te reageren, en anders wordt het in het weekend, of maandag. iig zo snel mogelijk.
Alvast een fijn weekend!
Dat was oude testament. Dat bertof Het Joods volk, als het volk door God uitverkoren.quote:Op donderdag 26 maart 2015 22:27 schreef NobodyKers het volgende:
[..]
Die god van de bijbel die mensen in zijn naam anderen laat verkrachten en uitmoorden?
Die god waar jij van spreekt is je eigen alterego. Dat rustgevende gevoel dat je ervaart vind je niet alleen bij christenen, elke religieuze aanhanger ervaart dit. Vooral boedisten en hindoes.
Je kan zelfs in de hersens bepaalde activiteit meten als religieuzen tot hun god bidden.
“For truly, I say to you, till heaven and earth pass away, not an iota, not a dot, will pass the law until all is accomplished. Whoever then relaxes one of the least of these commandments and teaches men so, shall be called least in the kingdom of heaven; but he who does them and teaches them shall be called great in the kingdom of heaven.” (Matthew 5:18-19 RSV) Clearly the Old Testament is to be abided by until the end of human existence itself. None other then Jesus said so.quote:Op donderdag 26 maart 2015 22:55 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Dat was oude testament. Dat bertof Het Joods volk, als het volk door God uitverkoren.
Dat zijn verhalen die zich in die tijd afspeelden.
Het nieuwe testament betreft de Messias, verlosser, die is gekomen om te redden.
Joh 10 vers10
Een dief komt alleen maar om te roven en te slachten, en om verloren te laten gaan; Ik ben gekomen opdat ze leven mogen bezitten, en wel in overvloed.
(een leven met inhoud en doel)
Niets is, o Oppermajesteit,quote:Op donderdag 26 maart 2015 22:49 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Lees jij je bijbel eigenlijk wel?
nogmaals psalm 139
Niets is, o Oppermajesteit,
Bedekt voor Uw alwetendheid.
Gij kent mij; Gij doorgrondt mijn daân;
Gij weet mijn zitten en mijn staan;
Wat ik beraad', of wil betrachten,
Gij kent van verre mijn gedachten.
Niets vrije wil. God ziet je van verre aankomen.Hij weet al lang wat jij van plan bent. Daar is niets meer aan te doen. Jij gaat doen wat God al weet dat je gaat doen.
[..]![]()
Zonder voorhuid neem ik aan?quote:Op donderdag 26 maart 2015 23:03 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Klopt.
Maar omdat God mijn gedachten kent, wil nog niet zeggen dat God weet wat ik ga beslissen. Wel wat ik ´beraad´ of ´wil betrachten´, maar dus niet wat ik uiteindelijk beslis.
en nu ga iken
![]()
![]()
De alwetendheid van jouw God is beperkt? Geen volstrekte almacht dus...quote:Op donderdag 26 maart 2015 23:03 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Klopt.
Maar omdat God mijn gedachten kent, wil nog niet zeggen dat God weet wat ik ga beslissen. Wel wat ik ´beraad´ of ´wil betrachten´, maar dus niet wat ik uiteindelijk beslis.
Kijk voor de grap eens dat filmpje die ik postte, is best wel komisch(in de zin dat men het serieus neemt) wat voor dingen god mensen liet doenquote:Op donderdag 26 maart 2015 23:10 schreef hoatzin het volgende:
[..]
De alwetendheid van jouw God is beperkt? Geen volstrekte almacht dus...
de psalm is van David. Het begin is wel mooi maar dan aan het eind komt de ware aard naar boven:
19God, breng de zondaars om,
– weg uit mijn ogen, jullie die bloed vergieten –
20ze spreken kwaadaardig over u,
uw vijanden misbruiken uw naam.
21Zou ik niet haten wie u haten, HEER,
niet verachten wie tegen u opstaan?
22Ik haat hen, zo fel als ik haten kan,
ze zijn mijn vijand geworden.
als je weet wat voor afgrijselijke wandaden deze man zelf verrichte (genocide) in opdacht van de liefdevolle God...
het is nog erger dan je dachtquote:Op donderdag 26 maart 2015 22:18 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Het woord ´erfzonde´is door mensen bedacht.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
quote:Op donderdag 26 maart 2015 15:54 schreef Eficaz het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 26 maart 2015 16:33 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Waarom is Jesuz gekomen?quote:Op donderdag 26 maart 2015 17:40 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ik herken in jouw God echter niet de God van de bijbel. Het is meer een God naar jouw wens, naar jouw gelijkenis gemaakt.
We hadden het toch over God?quote:Op vrijdag 27 maart 2015 10:03 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Waarom is Jesuz gekomen?
Wat is het evangelie(goed nieuws) waard?
Wat is 'uit genade leven'?
Als jij zoveel kennis van christelijk geloof en bijbel hebt, zou het kunnen zijn dat je weet wat ik bedoel.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 10:19 schreef hoatzin het volgende:
[..]
We hadden het toch over God?
Jezus is niets anders dan de Joodse versie van het oeroude verhaal van een stervende god/godmens zoals de Egyptische Osiris. Deze godmens stierf en herrees op de derde dag. Deze Osiris is dan weer gebaseerd op nog oudere goden en uiteindelijk blijkt het allemaal te draaien om de zon. De zon die "sterft" en in de onderwereld belandt, daar een strijd voert maar 's ochtends uit de dood opstaat (nog rood van de bloederige strijd) en weer herrijst. Er zijn verschillende mythes op gebaseerd die nogal wat overeenkomsten vertonen zoals de maagdelijke geboorte (ook Osiris dus, en Mythras..), het sterven en weer opstaan uit de dood. Ook kenmerken als 12 dicipelen en een (laatste) avondmaal komen in deze verhalen voor.
Of dacht je dat dat unieke kenmerken van Jezus waren? Het zal wel een schok voor je zijn maar Jezus is de zoveelste in een rijtje.
Er is inderdaad geen enkel bewijs voor het bestaan van de Christelijke God.quote:Op donderdag 26 maart 2015 20:32 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Wait..
Er is nergens bewijs van?
Laat maar. Ik praat teveel.
Je gaat volledig voorbij aan wat ik aantoon. Maar ok, de zon is de bron van ons leven. Logisch dat die aanbeden werd door de primitieve mens. Dus in dat licht (Jezus is eigenlijk de zon) klopt het dat wij daardoor leven hebben en overvloed.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 10:26 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Als jij zoveel kennis van christelijk geloof en bijbel hebt, zou het kunnen zijn dat je weet wat ik bedoel.
Edit: Johannes 10:10 Jezus zei: "Ik ben gekomen, opdat zij leven hebben en overvloed "
Leven in overvloed, daar bedoel ik mee in geestelijke zin. Nml geluk. gemoedsrust, vrede en blijdschap.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 10:52 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Je gaat volledig voorbij aan wat ik aantoon. Maar ok, de zon is de bron van ons leven. Logisch dat die aanbeden werd door de primitieve mens. Dus in dat licht (Jezus is eigenlijk de zon) klopt het dat wij daardoor leven hebben en overvloed.
btw: Johannes is gnostisch. Lees Joh 1 maar, het spat er van af. Net als Paulus die het nergens over een historische Jezus heeft. Lees maar na.
En wat is "de diepte van het evangelie" voor jou?quote:Op vrijdag 27 maart 2015 11:16 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Leven in overvloed, daar bedoel ik mee in geestelijke zin. Nml geluk. gemoedsrust, vrede en blijdschap.
Ja, oke geld heeft men nu eenmaal nodig. Maar geld maakt zeker niet gelukkig. Wel kan geld geluk toevoegen aan het geluk dat iemand al bezit. Maar dat is dan ook echt alles...
Edit: en ik heb het nu ook weleens moeilijk. Maar dat is te overzien, en is niet meer of minder dan gemiddelde anderen, denk ik.
Maar het echte moeilijk hebben, dat ik echt ongelukkig was enzo, dat is wegggegaan toen ik de diepte van het evangelie begon te snappen...Het was wel een proces dat wel.
En dat is niet alles aannemen wat men erover zegt, maar wat ik zelf denk dat zo is, ik bedoel, zelf interpreteren/begrijpen van teksten. Ze staan er in gewoon Nederlands.
God kan ook door mij heen dingen duidelijk maken. daar heeft god geen voorganger of gemeentelden voor nodig. zie ooit evangelisch: http://www.eo.nl/magazines/visie/artikel-detail/ooit-was-ik-evangelisch/
quote:Op vrijdag 27 maart 2015 11:24 schreef hoatzin het volgende:
[..]
En wat is "de diepte van het evangelie" voor jou?
Ik zou er nu graag op ingaan.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 10:52 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Je gaat volledig voorbij aan wat ik aantoon. Maar ok, de zon is de bron van ons leven. Logisch dat die aanbeden werd door de primitieve mens. Dus in dat licht (Jezus is eigenlijk de zon) klopt het dat wij daardoor leven hebben en overvloed.
btw: Johannes is gnostisch. Lees Joh 1 maar, het spat er van af. Net als Paulus die het nergens over een historische Jezus heeft. Lees maar na.
Heb je mijn post wel met aandacht gelezen?quote:Op donderdag 26 maart 2015 21:14 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Hij doet het dus wel. Dit zijn zomaar twee voorbeeldjes. Geen vrije wil. Heel duidelijk. Dit zijn lage streken, net zoals het God in het Job verhaal een misdaad begaat door zich te laten verleiden door Satan. En als hij het in deze voorbeelden zo overduidelijk doet kan hij het ook doen bij jouw en mij he? Waarom niet? Kijk die Farao en ook Achab, hadden die door dat ze gemanipuleerd werden? Tuurlijk niet, die dachten ook dat ze uit vrije wil handelden. Maar ondertussen...
Als je gelooft dat God alwetend is (almachtig dus) dan is jouw vrije wil een schijnvrijheid. Ook al voelt dat niet zo.
quote:Op donderdag 26 maart 2015 22:21 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
voor god niet nee, alle 'bewijs' komt neer op wishfull thinking of een cirkelredenatie
Er is wel bewijs van het bestaan van Jezus en Jezus predikte over God. Dus...quote:Op vrijdag 27 maart 2015 10:28 schreef Molurus het volgende:
[..]
Er is inderdaad geen enkel bewijs voor het bestaan van de Christelijke God.
Daarom noemen we het toch 'geloof'? Als er bewijs was zouden we dat wel 'kennis' noemen.
En persoonlijk ben ik opgelucht dat dat bewijs er niet is. Althans, als we veronderstellen dat wat het oude testament schrijft gaat over die god. Want dat is in mijn ogen niets anders dan een egocentrische dictator.
Wellicht dat men dat 2000 jaar geleden een heel acceptabel personage vond, maar ik ben blij dat er geen reden is om te denken dat die werkelijk bestaat.
Sowieso hebben de menselijke godsbeelden, of dat nu de Christelijke God is of Allah, opvallend menselijke onhebbelijkheden. Eigenschappen die een god, als die bestaat, onwaardig zouden zijn.
Want laten we wel wezen: trachten de duivel te bewijzen hoe populair je wel niet bent onder de mensen is niets meer dan kleutergedrag. Wat moet een almachtig wezen met erkenning van de duivel? Of van wie of wat dan ook?
Jezus was gewoon een mens. Er is geen enkel bewijs dat hij iets anders was dan dat.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 12:31 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Er is wel bewijs van het bestaan van Jezus en Jezus predikte over God. Dus...
Ik ben zéér benieuwd naar dat bewijs. Ik ga er van uit dat je buitenbijbels bewijs bedoelt toch? Voor zover ik weet is dat er niet of nauwelijks. Dat nauwelijks is dan ook nog zeer discutabel.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 12:31 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
[..]
Er is geen (buitenbijbels) bewijs dat Jezus (de Nazoreeër of van Nazareth) een fysiek mens was.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 12:37 schreef Molurus het volgende:
[..]
Jezus was gewoon een mens. Er is geen enkel bewijs dat hij iets anders was dan dat.
Jezus is pas na z'n dood tot mythisch figuur verheven door mensen die hem bij leven niet of nauwelijks gekend hebben. Hij is gebruikt als mascotte om de plannen van andere mensen (zoals Paulus) erdoor te drukken.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 12:31 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
True, de bewijzen voor zijn bestaan zijn redelijk mager... maar mocht ie bestaan hebben dan zou dat op zichzelf niet interessant zijn.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 13:31 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Er is geen (buitenbijbels) bewijs dat Jezus (de Nazoreeër of van Nazareth) een fysiek mens was.
Voor veel christenen is het van wezenlijk belang dat er een levende Jezus van vlees en bloed heeft rondgelopen. Diezelfde christenen sluiten uiteraard hun ogen voor alle ongerijmdheden en het feit dat het Jezusverhaal (lijden, sterven en weer opstaan) in feite oeroud is en gebaseerd op de zonne-aanbidding.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 13:43 schreef Molurus het volgende:
[..]
True, de bewijzen voor zijn bestaan zijn redelijk mager... maar mocht ie bestaan hebben dan zou dat op zichzelf niet interessant zijn.
Dit. Ik bedracht me laatst dat er ook eigenlijk helemaal geen reden is om aan te nemen dat er een god bestaat. Althans, in mijn leven kom ik niets tegen waaruit dat moet blijken.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 10:28 schreef Molurus het volgende:
maar ik ben blij dat er geen reden is om te denken dat die werkelijk bestaat.
Sommigen zeggen zelfs dat hij alleen maar een literair verzinsel was, net als hercules en Horusquote:Op vrijdag 27 maart 2015 12:37 schreef Molurus het volgende:
[..]
Jezus was gewoon een mens. Er is geen enkel bewijs dat hij iets anders was dan dat.
tsja.....what's new...quote:Op vrijdag 27 maart 2015 17:23 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Sommigen zeggen zelfs dat hij alleen maar een literair verzinsel was, net als hercules en Horus
[ afbeelding ]
O ja? Wat voor bewijs heb je ?quote:Op vrijdag 27 maart 2015 12:31 schreef Hexxenbiest het volgende:
Er is wel bewijs van het bestaan van Jezus
Kun je hier iets meer over vertellen? In mijn kennis van de Griekse mythologie waren Orpheus en Bacchos/Dionysus twee totaal verschillende figuren.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 18:06 schreef hoatzin het volgende:
[..]
tsja.....what's new...
Hieronder een amulet van de Griekse God/mens Orpheus-Dionysus die werd gekruisigd en weer opstond...
[ afbeelding ]
http://www.skepsis.nl/carotta.htmlquote:Op vrijdag 27 maart 2015 18:42 schreef vaarsuvius het volgende:
Nee joh, jullie hebben het allemaal fout, sprookjes!
De Echte Jezus is Divius Iulius!
(Afbeelding)
Divius nog wel.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 18:42 schreef vaarsuvius het volgende:
Nee joh, jullie hebben het allemaal fout, sprookjes!
De Echte Jezus is Divius Iulius! [ afbeelding ]
Mat 5quote:Op donderdag 26 maart 2015 22:57 schreef NobodyKers het volgende:
[..]
“For truly, I say to you, till heaven and earth pass away, not an iota, not a dot, will pass the law until all is accomplished. Whoever then relaxes one of the least of these commandments and teaches men so, shall be called least in the kingdom of heaven; but he who does them and teaches them shall be called great in the kingdom of heaven.” (Matthew 5:18-19 RSV) Clearly the Old Testament is to be abided by until the end of human existence itself. None other then Jesus said so.
"It is easier for Heaven and Earth to pass away than for the smallest part of the letter of the law to become invalid." (Luke 16:17 NAB)
"Do not think that I have come to abolish the law or the prophets. I have come not to abolish but to fulfill. Amen, I say to you, until heaven and earth pass away, not the smallest part or the smallest part of a letter will pass from the law, until all things have taken place." (Matthew 5:17 NAB)
Veel pelzier in de hel. Of heb je al een mes gepakt om je voorhuid er af te hakken?
Er staat gewoon dat jij je aan de oude wetten moet houden. Dat liefde vervulling is van de wet houdt niet in dat je elke andere wet naast de 10 geboden mag negeren. Weg met die voorhuid, en niet werken op zondag anders gaat zij dood. Dood alle homo's, dood dierenneukers, dood je ongehoorzame kinderen.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 21:46 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Mat 5
17Denk niet dat ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen. 18Ik verzeker jullie: zolang de hemel en de aarde bestaan, blijft elke jota, elke tittel in de wet van kracht, totdat alles gebeurd zal zijn. 19Wie dus ook maar een van de kleinste van deze geboden afschaft en aan anderen leert datzelfde te doen, zal als de kleinste worden beschouwd in het koninkrijk van de hemel. Maar wie ze onderhoudt en dat aan anderen leert, zal in het koninkrijk van de hemel in hoog aanzien staan. 20Want ik zeg jullie: als jullie gerechtigheid niet groter is dan die van de schriftgeleerden en de farizeeën, zullen jullie zeker het koninkrijk van de hemel niet binnengaan.
ik=Jezus
Ja, en...
Jezus is niet gekomen om de geboden af te schaffen, maar om ze te vervullen. Idd.
En:
Romeinen 13:8-10
"8 Zijt niemand iets schuldig dan elkander lief te hebben; want wie de ander liefheeft, heeft de wet vervuld.
9 Want de geboden: gij zult niet echtbreken, gij zult niet doodslaan, gij zult niet stelen, gij zult niet begeren en welk ander gebod er ook zij, worden samengevat in dit woord: gij zult uw naaste liefhebben als uzelf.
10 De liefde doet de naaste geen kwaad; daarom is de liefde de vervulling der wet. "
Logisch he?![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
En Luc. 16
13. Geen huisknecht kan twee heren dienen; want of hij zal den enen haten, en den anderen liefhebben, of hij zal den enen aanhangen, en den anderen verachten; gij kunt God niet dienen en den Mammon.
14. En al deze dingen hoorden ook de Farizeen, die geldgierig waren, en zij beschimpten Hem.
15. En Hij zeide tot hen: Gij zijt het, die uzelven rechtvaardigt voor de mensen; maar God kent uw harten; want dat hoog is onder de mensen, is een gruwel voor God.
16. De wet en de profeten zijn tot op Johannes; van dien tijd af wordt het Koninkrijk Gods verkondigd, en een iegelijk doet geweld op hetzelve.
17. En het is lichter, dat de hemel en de aarde voorbijgaan, dan dat een tittel der wet valle.
Dit zeide Jezus tegen de farizeeërs omdat ze geldgierig zijn/waren. (Wel in zijn verband lezen![]()
Klopt.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 22:25 schreef NobodyKers het volgende:
[..]
Er staat gewoon dat jij je aan de oude wetten moet houden.
Dat is logisch. Maar ja niemand kan zich aan de gehele wet houden en dat betreft ook alle geboden en verboden in het OT en NT, dus niet enkel die 10 geboden van Mozes.quote:Dat liefde vervulling is van de wet houdt niet in dat je elke andere wet naast de 10 geboden mag negeren.
quote:Weg met die voorhuid, en niet werken op zondag anders gaat zij dood. Dood alle homo's, dood dierenneukers, dood je ongehoorzame kinderen.
Streven naar heiligheid, niet naar schijnheiligheid: "Jaagt naar vrede met allen en naar de heiliging, zonder welke niemand de Here zal zien." (Hebreeën 12:14)quote:Lekker schijnheilig.![]()
Zijn Zoon was even verlaten: Mat 27 45Rond het middaguur viel er duisternis over het hele land, die drie uur aanhield. 46Aan het einde daarvan, in het negende uur, gaf Jezus een schreeuw en riep luid: 'Eli, Eli, lema sabachtani?' Dat wil zeggen: 'Mijn God, mijn God, waarom hebt u mij verlaten?' 47Toen de omstanders dat hoorden, zeiden enkelen van hen: 'Hij roept om Elia!' 48Meteen kwam er uit hun midden iemand toegesneld die een spons pakte en in zure wijn doopte. Hij stak de spons op een stok en probeerde hem te laten drinken. 49De anderen zeiden: 'Niet doen, laten we eens kijken of Elia hem komt redden.' 50Nog eens schreeuwde Jezus het uit, toen gaf hij de geest.quote:Verder, zelfs al zou het oude testament niet meer gelden, dan alsnog kan je er niet omheen hoeveel bullshit god is. Was god een incompetente randdebiel voor hij zijn eigen zoon offerde?
Bij geschiedenis op openbare scholen leerde we altijd, 'zoveel jaren voor Christus', 'zoveel jaren ná Christus'. Dan heeft Christus dus bestaan, zelfs de jaartelling is bij Hem begonnen.quote:
Nogmaals, nergens staat dat jij je daarom niet aan die wetten hoeft te houden. Dat maak je er van omdat je graag wl geloven dat god van een tiran in een aardige kerstman-wannabe is veranderd omdat dat je jezelf goed laat voelen.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 23:06 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Klopt.
[..]
Dat is logisch. Maar ja niemand kan zich aan de gehele wet houden en dat betreft ook alle geboden en verboden in het OT en NT, dus niet enkel die 10 geboden van Mozes.
En daarom is Juist Jezus gekomen!![]()
Whaaaha!quote:Op vrijdag 27 maart 2015 23:19 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Bij geschiedenis op openbare scholen leerde we altijd, 'zoveel jaren voor Christus', 'zoveel jaren ná Christus'. Dan heeft Christus dus bestaan, zelfs de jaartelling is bij Hem begonnen.
Ik bedoel met diep: Bijzonder, Diepzinnig, Echt, Doorvoeld, Devoot, Intens, Intensief, Innigquote:Op vrijdag 27 maart 2015 11:24 schreef hoatzin het volgende:
[..]
En wat is "de diepte van het evangelie" voor jou?
Ik streef ernaar, het lukt me niet altijd helemaal, daarom de genade van God.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 23:43 schreef NobodyKers het volgende:
[..]
Nogmaals, nergens staat dat jij je daarom niet aan die wetten hoeft te houden. Dat maak je er van omdat je graag wl geloven dat god van een tiran in een aardige kerstman-wannabe is veranderd omdat dat je jezelf goed laat voelen.
Je weet veel van de bijbel neem ik aan, waarom bekijk je deze dan niet even? Dat is de god waar wij het over hebben toch?
lolquote:Op vrijdag 27 maart 2015 23:48 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Whaaaha!
Heel goed geantwoord. Zelfs nu ze twijfelen aan zijn bestaan gebruiken ze nog vChr. en nChr.
quote:Op vrijdag 27 maart 2015 23:48 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Whaaaha!
Heel goed geantwoord. Zelfs nu ze twijfelen aan zijn bestaan gebruiken ze nog vChr. en nChr.
Die jaartelling is gebasseerd op de Gregogoriaanse kalender.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 23:19 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Bij geschiedenis op openbare scholen leerde we altijd, 'zoveel jaren voor Christus', 'zoveel jaren ná Christus'. Dan heeft Christus dus bestaan, zelfs de jaartelling is bij Hem begonnen.
Wie god verlaat hoeft niets te vrezen. Maar de realisatie dat je jaren lang jezelf voor de gek hebt gehouden komt wel hard binnen.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 23:54 schreef Manke het volgende:
Aan de christenen hier:
Ben je meteen "gered en gereinigd en geheiligd" en vervuld van zijn geest bij het geloven en aannemen van Jezus?
Ik geloof al een tijdje, maar ik voel me extreem leeg van binnen en depri, terwijl de bijbel wat anders belooft.
Ligt een beetje aan wat dat geloof is. Geloven in jahweh is veel dommer dan geloven in het potentiele bestaan van geest-achtige wezens.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 00:43 schreef Villas_Rubin het volgende:
Ik vind niet alle religies per definitie te dom, of elke vorm van levensovertuiging (met geloofsovertuigingen), want ik ken ze ten eerste niet allemaal. Ten tweede vind ik een levensbeschouwing nastreven op zich geen verkeerd streven . Dus 'intelligent en toch gelovig' vind ik sowieso geen terechte tegenstelling.
Een levensbeschouwing hebben lijkt me toch iets anders dan gelovig zijn.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 00:43 schreef Villas_Rubin het volgende:
Ik vind niet alle religies per definitie te dom, of elke vorm van levensovertuiging (met geloofsovertuigingen), want ik ken ze ten eerste niet allemaal. Ten tweede vind ik een levensbeschouwing nastreven op zich geen verkeerd streven . Dus 'intelligent en toch gelovig' vind ik sowieso geen terechte tegenstelling.
Hoe je het leven ook beschouwt, er zitten altijd aannames bij, ofwel overtuigingen die worden geloofd.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 00:45 schreef Molurus het volgende:
Een levensbeschouwing hebben lijkt me toch iets anders dan gelovig zijn.
veel seculiere mensen / instanties gebruiken dan ook BCE Before the Common Era als politiek correct alternatief.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 23:48 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Whaaaha!
Dat is waar, maar dat maakt niet uit. dat geldt namelijk ook voor elke andere Jezus hypothese....quote:Op vrijdag 27 maart 2015 20:14 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
http://www.skepsis.nl/carotta.html
Er ontbreekt nogal wat aan de bewijslast voor deze hypothese.
Het klopt wel dat je dan de heilige geest(geest van God) hebt, want zonder de geest van God kan je namelijk niet geloven. Gered ben je natuurlijk ook.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 23:54 schreef Manke het volgende:
Aan de christenen hier:
Ben je meteen "gered en gereinigd en geheiligd" en vervuld van zijn geest bij het geloven en aannemen van Jezus?
Ik geloof al een tijdje, maar ik voel me extreem leeg van binnen en depri, terwijl de bijbel wat anders belooft.
Mijn vraag was; welk bewijs heeft men dat Jezus ( de nazarener ) bestaan heeft en niet het begin van onze jaartelling.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 23:19 schreef Eficaz het volgende:
Ik wacht nog steeds op uw antwoord op de vraag : welk bewijs heb je dat Jezus bestaan heeft ?quote:Op vrijdag 27 maart 2015 23:48 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Whaaaha!
Dus een schepping van 6000 jaar, Adam en Eva, mensen die meer dan 800 jaar oud worden, een pratende slang, een pratende braamstruik, een pratende ezel, de wonderstok van Mozes, het verzuipen van alle mensen en dieren, de internationale dierenboot van Noach, rondvliegende engelen met zwaarden, een meneer in een vis, vliegend woestijnvoedsel, de zon die een dag stil stond, een bijl die op het water drijft, mannen die in een oven rondwandelen, een uit de dood opgestane Jezus die op een wolk rondvliegt, etc, etc, etc, zijn voor jouw idee volstrekt normaal en logische verhalen en zijn voor jou gewoon geschiedenis?quote:Het OT is oa een GESCHIEDENISBOEK, wat over God en Gods volk, de Joden gaat.
Zeg maar "je". Zo oud ben ik nog nietquote:Op zaterdag 28 maart 2015 03:53 schreef ATON het volgende:
[..]
Ik wacht nog steeds op uw antwoord op de vraag : welk bewijs heb je dat Jezus bestaan heeft ?
Is deze vraag te moeilijk voor je ?
Jesus Christ Superstarquote:
Ja hoor, een schepping van 6000 jaar....quote:Op zaterdag 28 maart 2015 05:21 schreef Monomeism het volgende:
[..]
Dus een schepping van 6000 jaar, Adam en Eva, mensen die meer dan 800 jaar oud worden, een pratende slang, een pratende braamstruik, een pratende ezel, de wonderstok van Mozes, het verzuipen van alle mensen en dieren, de internationale dierenboot van Noach, rondvliegende engelen met zwaarden, een meneer in een vis, vliegend woestijnvoedsel, de zon die een dag stil stond, een bijl die op het water drijft, mannen die in een oven rondwandelen, een uit de dood opgestane Jezus die op een wolk rondvliegt, etc, etc, etc, zijn voor jouw idee volstrekt normaal en logische verhalen en zijn voor jou gewoon geschiedenis?
quote:Op zaterdag 28 maart 2015 00:59 schreef Villas_Rubin het volgende:
[..]
Hoe je het leven ook beschouwt, er zitten altijd aannames bij, ofwel overtuigingen die worden geloofd.
Je vergat nog een massale exodus van de werkzame bevolking waar niemand iets van merkte. Als dat hier zou gebeuren hebben we een enorme crisis.. maar in Egypte ging alles gewoon probleemloos door.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 05:21 schreef Monomeism het volgende:
[..]
Dus een schepping van 6000 jaar, Adam en Eva, mensen die meer dan 800 jaar oud worden, een pratende slang, een pratende braamstruik, een pratende ezel, de wonderstok van Mozes, het verzuipen van alle mensen en dieren, de internationale dierenboot van Noach, rondvliegende engelen met zwaarden, een meneer in een vis, vliegend woestijnvoedsel, de zon die een dag stil stond, een bijl die op het water drijft, mannen die in een oven rondwandelen, een uit de dood opgestane Jezus die op een wolk rondvliegt, etc, etc, etc, zijn voor jouw idee volstrekt normaal en logische verhalen en zijn voor jou gewoon geschiedenis?
Ik zou toch wel een onderscheid willen maken tussen 'reasonable faith' en 'blind faith'.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 00:59 schreef Villas_Rubin het volgende:
[..]
Hoe je het leven ook beschouwt, er zitten altijd aannames bij, ofwel overtuigingen die worden geloofd.
Het is een typische drogreden: neem een woord met verschillende betekenissen en gooi die betekenissen op één hoop of scheid ze zoals het je uitkomt. Om een heel simpel voorbeeld te geven: het is als iemand dom noemen omdat hij zegt dat hij zijn geld op een bank heeft gezet, omdat een zitmeubel geen goede plek voor geld is.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 09:54 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik zou toch wel een onderscheid willen maken tussen 'reasonable faith' en 'blind faith'.
Ja, ook zwaartekracht is een geloof. Maar dat is niet wat we doorgaans 'geloof' noemen.
Wat we normaal gesproken 'geloof' noemen is geen vereiste voor een levensbeschouwing.
Het hebben van een levensbeschouwing lijkt hier een soort excuus voor het erop nahouden van irrationele ideeen. "Iedereen heeft wel eens irrationele ideeen, dus dan is het goed". Nee, dat is niet goed en dat maakt het ook niet goed.
Precies.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 10:19 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Om te doen alsof al die gevallen gelijk zijn, is dan ook domheid in het beste geval, en intellectuele oneerlijkheid in het slechtste geval.
Het *kan* ook onwetendheid zijn. In debatten over de evolutietheorie worden ook regelmatig de begrippen "wetenschappelijke theorie" en "theorie" door elkaar gehaald. Mensen die dat doen lijken werkelijk nooit geleerd te hebben wat het verschil is.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 10:28 schreef Molurus het volgende:
Dat inderdaard.
[..]
Precies.
En met name dit vind ik heel moeilijk in te schatten. Ik kan me bijna niet voorstellen dat het domheid is. Voor mensen die deze drogreden hanteren kan het toch nauwelijks een mysterie zijn dat ze betekenissen van dat woord door elkaar halen?
De conclusie is dan inderdaad wel dat het regelrecht doelbewust gesjoemel is.
Goed punt inderdaad.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 10:39 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Het *kan* ook onwetendheid zijn. In debatten over de evolutietheorie worden ook regelmatig de begrippen "wetenschappelijke theorie" en "theorie" door elkaar gehaald. Mensen die dat doen lijken werkelijk nooit geleerd te hebben wat het verschil is.
Hoe men een middelbare school met natuurkunde, scheikunde etc. is doorlopen zonder dat dit ooit ter sprake kwam is mij een raadsel, maar het kan.
Ik denk dat het een klein deel van de mensen is die opzettelijk de twee door elkaar gooit. De rest praat gewoon de roergangers van hun groepje na.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 10:39 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Het *kan* ook onwetendheid zijn. In debatten over de evolutietheorie worden ook regelmatig de begrippen "wetenschappelijke theorie" en "theorie" door elkaar gehaald. Mensen die dat doen lijken werkelijk nooit geleerd te hebben wat het verschil is.
Hoe men een middelbare school met natuurkunde, scheikunde etc. is doorlopen zonder dat dit ooit ter sprake kwam is mij een raadsel, maar het kan.
Ik acht het ook wel mogelijk dat mensen die twee onbewust door elkaar halen, zonder dat ze een roerganger napraten.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 10:43 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ik denk dat het een klein deel van de mensen is die opzettelijk de twee door elkaar gooit. De rest praat gewoon de roergangers van hun groepje na.
Iedereen is wel eens irrationeel. Het is de vraag hoe je daarmee omgaat: erken je dat, of ontken je dat?quote:Op zaterdag 28 maart 2015 10:42 schreef Molurus het volgende:
[..]
Goed punt inderdaad.![]()
Hoe dan ook komt het sterk op mij over als een tu quoque. Men kan eigenlijk niet goed beargumenteren waarom men er irrationele ideeen op nahoudt, men weet dat ook, dus zegt men maar 'ach man, jij bent toch ook wel s irrationeel?'
Maar het zou kunnen dat ze over dat laatste dan eigenlijk nog niet echt hebben nagedacht.
Ik denk dat het een minderheid is. De meeste mensen hebben waarschijnlijk zoiets van: "Als dat niet klopt, waarom zegt de paus/Ken Ham/Alex Jones/willekeurig welke muppet het dan voortdurend?"quote:Op zaterdag 28 maart 2015 10:48 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik acht het ook wel mogelijk dat mensen die twee onbewust door elkaar halen, zonder dat ze een roerganger napraten.
Zie het als een bijeffect van cognitieve dissonantie.
Dat erken ik volledig, vanzelfsprekend.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 10:48 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Iedereen is wel eens irrationeel. Het is de vraag hoe je daarmee omgaat: erken je dat, of ontken je dat?
quote:Op zaterdag 28 maart 2015 10:48 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Helaas leven we tegenwoordig in een overdreven gedemocratiseerde samenleving, waarin de meeste mensen vinden dat hun mening (en wat sommigen daaronder verstaan is ook niet bijzonder redelijk of zelfs ook maar rationeel) niet alleen overal geuit moet mogen worden, maar ook nog eens serieus genomen en gerespecteerd moet worden. Zo'n cultuur van 'alles wat je zegt is gelegitimeerd' is dodelijk voor de manier waarop mensen met hun irrationaliteit omgaan...
Zwaartekracht is empirisch zodra je als peuter op je neus valt, geloof wordt je aangepraat.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 09:54 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik zou toch wel een onderscheid willen maken tussen 'reasonable faith' en 'blind faith'.
Ja, ook zwaartekracht is een geloof. Maar dat is niet wat we doorgaans 'geloof' noemen.
Wat we normaal gesproken 'geloof' noemen is geen vereiste voor een levensbeschouwing.
Het hebben van een levensbeschouwing lijkt hier een soort excuus voor het erop nahouden van irrationele ideeen. "Iedereen heeft wel eens irrationele ideeen, dus dan is het goed". Nee, dat is niet goed en dat maakt het ook niet goed.
Dat op je neus vallen zou nog steeds een illusie kunnen zijn.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 12:37 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Zwaartekracht is empirisch zodra je als peuter op je neus valt, geloof wordt je aangepraat.
Maar in the end weet niemand uiteindelijk de uiteinden des levens. Ja, we hebben een beeld, maar die strekt voor iedereen maar tot een bepaald punt waar we niet verder kunnen en weten plaats maakt voor aannames of overtuigingen. Daarin zijn we allen gelijk, toch?quote:Op zaterdag 28 maart 2015 09:54 schreef Molurus het volgende:
Behalve dan dat een rationeel persoon gewoon toeggeeft dat ie het niet weet. Wetenschappers geven toe dat ze niet weten welk mechanisme de big bang heeft veroorzaakt. Gelovigen doen hun oren dicht en schreeuwen god.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 13:36 schreef Villas_Rubin het volgende:
[..]
Maar in the end weet niemand uiteindelijk de uiteinden des levens. Ja, we hebben een beeld, maar die strekt voor iedereen maar tot een bepaald punt waar we niet verder kunnen en weten plaats maakt voor aannames of overtuigingen. Daarin zijn we allen gelijk, toch?
Verder zie ik het begrip 'levensbeschouwing' in de ruimste in van het woord. Een levensbeschouwing kan zowel irrationeel als juist heel rationeel zijn.
De beste tot nu toe!quote:Op vrijdag 27 maart 2015 23:19 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Alleen als je solipsist bentquote:Op zaterdag 28 maart 2015 12:38 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat op je neus vallen zou nog steeds een illusie kunnen zijn.
Waar staat dat? Ik ben heel benieuwd.quote:Op donderdag 26 maart 2015 17:56 schreef Eficaz het volgende:
[..]
God is rechtvaardig. De bijbel spreekt over het bestaan van een hemel waar mensen na de dood heengaan. #eeuwig leven.
Ook al weten ze het niet, dan nog gaan goede mensen naar de hemel, slechte niet. Een eenvoudig kinderlijk geloof. (kinderlijk is niet kinderachtig...)
Hoeveel ongelovigen die goed leven denken dat er na de dood niets meer is. Dat wil niet zeggen dat ze niet naar de hemel gaan.
Nu moet ik dus gaan werken #geentijdmeeromtereageren
Strikt genomen is de gedachte dat solipsisme incorrect is een aanname. Niet iets dat je kunt vaststellen. Dat was mijn punt.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 16:04 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Alleen als je solipsist bent
Tja, je kan 2 dingen doen: de onzekerheid van het niet-weten open laten en er niets mee doen, of die onzekerheid wél invullen met iets. Er zijn zat redenen (ook rationele) waarom mensen het invullen met God en daar hun leven van in het teken stellen. Als mensen denken dat het leven wel een of andere spirituele bedoeling heeft, dan staat het ze wat mij betreft vrij daar invulling aan te geven.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 13:46 schreef NobodyKers het volgende:
Behalve dan dat een rationeel persoon gewoon toeggeeft dat ie het niet weet. Wetenschappers geven toe dat ze niet weten welk mechanisme de big bang heeft veroorzaakt. Gelovigen doen hun oren dicht en schreeuwen god.
Natuurlijk jongen...quote:Op zaterdag 28 maart 2015 18:26 schreef Molurus het volgende:
[..]
Strikt genomen is de gedachte dat solipsisme incorrect is een aanname. Niet iets dat je kunt vaststellen. Dat was mijn punt.
Natuurlijk is dat een veel redelijker aanname dan de aanname dat er een god bestaat. Dat is waarom 'reasonable faith' en 'blind faith' fundamenteel verschillende dingen zijn.
quote:0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 17:56 schreef Eficaz het volgende:
[..]
God is rechtvaardig. De bijbel spreekt over het bestaan van een hemel waar mensen na de dood heengaan. #eeuwig leven.
Ook al weten ze het niet, dan nog gaan goede mensen naar de hemel, slechte niet. Een eenvoudig kinderlijk geloof. (kinderlijk is niet kinderachtig...)
Hoeveel ongelovigen die goed leven denken dat er na de dood niets meer is. Dat wil niet zeggen dat ze niet naar de hemel gaan.
Nu moet ik dus gaan werken #geentijdmeeromtereageren
Waar dat staat dat goede mensen naar de hemel gaan?quote:Op zaterdag 28 maart 2015 18:04 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Waar staat dat? Ik ben heel benieuwd.
Waar staat nu dat goede mensen naar de hemel gaan ? In bovenstaande verzen zie ik dit niet.quote:Op zondag 29 maart 2015 03:27 schreef Eficaz het volgende:
quote:
[..]
Waar dat staat dat goede mensen naar de hemel gaan?
Hier:
Romeinen 2
13 De hoorders der wet zijn niet rechtvaardig voor God, maar de daders der wet zullen gerechtvaardigd worden;
14 Want wanneer de heidenen, die de wet niet hebben, van nature de dingen doen, die der wet zijn, deze, de wet niet hebbende, zijn zichzelven een wet;
15 Als die betonen het werk der wet geschreven in hun harten, hun geweten medegetuigende.
De daders der wet zullen gerechtvaardigd worden; heidenen (ongelovigen) die van nature(van nature nog wel!...) de dingen doen die der wet zijn en betonen (laten zien) dat het werk der wet in hun harten is geschreven...
En hier:
Romeinen 4
5 Doch dengene, die niet werkt, maar gelooft in Hem, Die den goddeloze rechtvaardigt, wordt zijn geloof gerekend tot rechtvaardigheid.
In Hem die de goddeloze rechtvaardigt...
![]()
![]()
Ik ben nog steeds wachtende.....quote:Op zaterdag 28 maart 2015 06:01 schreef Hexxenbiest het volgende:
En nee, niet te moeilijk. Nu gewoon even te lui. Ik kan ook een link plaatsen, maar ik dacht om nog even te wachten met zelf antwoorden tot ik wat geconcentreerd was.
En ja, het is toch buitenbijbels bewijs.
quote:Op zondag 29 maart 2015 07:41 schreef ATON het volgende:
[..]
Waar staat nu dat goede mensen naar de hemel gaan ? In bovenstaande verzen zie ik dit niet.
Ik lees het wel in bovenstaande verzen.quote:Romeinen 2
13 De hoorders der wet zijn niet rechtvaardig voor God, maar de daders der wet zullen gerechtvaardigd worden;
14 Want wanneer de heidenen, die de wet niet hebben, van nature de dingen doen, die der wet zijn, deze, de wet niet hebbende, zijn zichzelven een wet;
15 Als die betonen het werk der wet geschreven in hun harten, hun geweten medegetuigende.
(De daders der wet zullen gerechtvaardigd worden; heidenen (ongelovigen) die van nature(van nature nog wel!...) de dingen doen die der wet zijn en betonen (laten zien) dat het werk der wet in hun harten is geschreven...)
En hier:
Romeinen 4
5 Doch dengene, die niet werkt, maar gelooft in Hem, Die den goddeloze rechtvaardigt, wordt zijn geloof gerekend tot rechtvaardigheid.
Inderdaad er staat dat gelovige mensen naar de hemel gaan: conclusie ongelovigen zijn niet goed en gaan allemaal de vuurpoel in. Ik ook dus.quote:Op zondag 29 maart 2015 07:41 schreef ATON het volgende:
[..]
Waar staat nu dat goede mensen naar de hemel gaan ? In bovenstaande verzen zie ik dit niet.
Enkel wat je er wil in lezen, gezien zonder gekleurde bril er helemaal geen sprake is van een hemel.quote:
Niet in deze verzen. En hel is niet hetzelfde als Gehenna.quote:Op zondag 29 maart 2015 11:04 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
Inderdaad er staat dat gelovige mensen naar de hemel gaan: conclusie ongelovigen zijn niet goed en gaan allemaal de vuurpoel in. Ik ook dus.
Buiten wat ze je wijsmaken in de Wachttoren heb je dus geen enkele bron of bewijs dat Jezus ooit bestaan heeft. Je bent niet lui maar onwetend.quote:Op zondag 29 maart 2015 12:03 schreef Hexxenbiest het volgende:
Ik ga toch maar lui doen...
http://wol.jw.org/nl/wol/d/r18/lp-o/2003440
Oké, mr. de Alwetend. Van jou zal ik nog heel veel leren.quote:Op zondag 29 maart 2015 12:05 schreef ATON het volgende:
[..]
Buiten wat ze je wijsmaken in de Wachttoren heb je dus geen enkele bron of bewijs dat Jezus ooit bestaan heeft. Je bent niet lui maar onwetend.
quote:Op zondag 29 maart 2015 11:04 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Inderdaad er staat dat gelovige mensen naar de hemel gaan: conclusie ongelovigen zijn niet goed en gaan allemaal de vuurpoel in. Ik ook dus.
Immers als goede ongelovigen ook naar de hemel gaan, dan is evangelisatie overbodig.
How TV evangelists perform fake miracles, and steal your moneyquote:Immers als goede ongelovigen ook naar de hemel gaan, dan is evangelisatie overbodig.
Het is natuurlijk geen wetenschappelijk instituut. En dat maakt eventuele controversiele claims al op voorhand verdacht.quote:Op zondag 29 maart 2015 12:08 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
PS
Ik wist eigenlijk al dat wat de WT ook schrijft, door jullie al bij voorbaat afgewezen wordt.
Nee, helaas. Enkeltje gekkenhuis voor jou.quote:Op zondag 29 maart 2015 12:51 schreef GrumpyFish het volgende:
14 (93%) Te snel ingevuld en bij de laatste de mist in![]()
Mag ik blijven?
Ja, het grapje is dat als je 14% hebt dat je dan naar het gekkenhuis moet.quote:Op zondag 29 maart 2015 12:54 schreef Molurus het volgende:
Hee, ik had ook 14 (93%), terwijl ik achteraf gezien niet zie welke in nou fout had. Mijn antwoorden klopten zover ik kan zien precies.
Hebben ze hier een grapje in gestopt ofzo?
Dat je je logische vermogen in dit topic niet gebruikt...quote:Op zondag 29 maart 2015 13:00 schreef Hexxenbiest het volgende:
Ik heb de zelfde uitkomst. Wat zegt dat over jou en mij?
Voor mij: Als Jezus niet heeft bestaan, dan is de bijbel niets.quote:Op zondag 29 maart 2015 12:35 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het is natuurlijk geen wetenschappelijk instituut. En dat maakt eventuele controversiele claims al op voorhand verdacht.
Maar zoals gezegd: of Jezus nu wel of niet heeft bestaan lijkt me voor het vraagstuk 'bestaat de Christelijke God' niet bepaald interessant. Ik kan ieg niet heel warm of koud worden van theorieen dat JC mogelijk nooit heeft bestaan. Either way zou dat niet vreemd zijn.
Voor mij: Als Jezus wel heeft bestaan, dan is de bijbel ook niets.quote:Op zondag 29 maart 2015 13:03 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Voor mij: Als Jezus niet heeft bestaan, dan is de bijbel niets.
Ik breek mijn hoofd over waar ik niet logisch ben...quote:Op zondag 29 maart 2015 13:01 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat je je logische vermogen in dit topic niet gebruikt...
Oh ja, en enkeltje gekkenhuis natuurlijk.
Omdat de claim van Goddelijkheid van Jezus niet volgt uit z'n bestaan.quote:Op zondag 29 maart 2015 13:04 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Ik breek mijn hoofd over waar ik niet logisch ben...
Echt.
Toch wel, vind ik.quote:Op zondag 29 maart 2015 13:04 schreef Molurus het volgende:
[..]
Voor mij: Als Jezus wel heeft bestaan, dan is de bijbel ook niets.
Het is eenvoudig niet relevant voor het vraagstuk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |