Deelnemers:quote:Op maandag 29 september 2014 04:36 schreef Grunge. het volgende:
Ik ben christelijk opgevoed maar het bleek niets voor mij. Door de jaren heen heb ik wel veel meegekregen van de Bijbel en zodoende best veel kennis. De gehele Bijbel daarentegen - van kaft tot kaft - heb ik nooit gelezen. Nu lijkt het mij heel leuk en interessant om de Bijbel te lezen met meerdere FOK!kers, van Genesis tot en met Openbaring. Dit vooral omdat ik me in het algemeen erg interesseer voor geschiedenis en cultuur en om me te verbazen over de gruwelijkheden uit het Oude Testament. We kunnen afspreken wat we per periode lezen en dat dan met elkaar bespreken. Wie wil?
Oh, dat stuit mij zeer tegen de borst. Ik heb dat ook altijd zo van mijn moeder geleerd: God zag dat de kinderen als embryo al slecht waren. Ik moet daar helemaal niets van hebben, het impliceert predestinatie. Dat het niet uitmaakt wat je allemaal doet omdat God toch al heeft gezien of jij 'goed' of 'slecht' bent. En vervangbaar... doet me denken aan het verhaal van Job die zijn hele familie en vee kwijtraakte. Vervolgens kreeg hij alles in tienvoud(?) terug. Alsof dat vervangbaar is. Maar daar komen we later op, op dat verhaal van Job, eerst de zondvloed maar lezen, dan kan ik er ook weer een nieuw oordeel over vellen aangezien mijn mening nu gebaseerd is op herinneringen.quote:Op maandag 13 oktober 2014 17:41 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Mij niet. De mens was door en door rot en de dieren boeiden kennelijk niet. De kinderen zouden net zo rot worden als hun ouders en de dieren waren vervangbaar... Ik zou niet weten waarom je dat dwars zou moeten zitten.
?quote:Op maandag 13 oktober 2014 20:07 schreef mc-lovin het volgende:
Nice!welke sprookjesboeken behandelen jullie hier nog meer?
Alleen de bijbel hier, zoals in het topic staat...quote:Op maandag 13 oktober 2014 20:07 schreef mc-lovin het volgende:
Nice!welke sprookjesboeken behandelen jullie hier nog meer?
Pak dan meteen 6-9 erbij, zoveel is het nietquote:Op maandag 13 oktober 2014 20:13 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
Alleen de bijbel hier, zoals in het topic staat...
Ik moet nogsteeds beginnin met Gen 1-4... is daar nog tijd voor?
Ik zeg niet dat het een mooi aspect van het leven is, maar het is nu eenmaal zo... lijkt het.quote:Op maandag 13 oktober 2014 19:53 schreef Grunge. het volgende:
Oh, dat stuit mij zeer tegen de borst. Ik heb dat ook altijd zo van mijn moeder geleerd: God zag dat de kinderen als embryo al slecht waren. Ik moet daar helemaal niets van hebben, het impliceert predestinatie. Dat het niet uitmaakt wat je allemaal doet omdat God toch al heeft gezien of jij 'goed' of 'slecht' bent. En vervangbaar...
Nou ik zal proberen mee te doen. Ik zal Genesis 1-9 (her)lezen.quote:Op maandag 13 oktober 2014 19:46 schreef Grunge. het volgende:
Maandag 13 oktober - zondag 19 oktober.
Genesis hoofdstuk 6-9: de zondvloed.
Meedoen? Meld dat duidelijk in het topic of DM Grunge.!
Dat hangt ervan af hoe je naar je leven kijkt.quote:Op maandag 13 oktober 2014 20:13 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
Het is niet veel. Je kunt prima 1-9 lezen, dan ben je bij.quote:Op maandag 13 oktober 2014 20:13 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
Dat heb je zo gelezen.quote:Op maandag 13 oktober 2014 23:45 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Nou ik zal proberen mee te doen. Ik zal Genesis 1-9 (her)lezen.
Het kan wel. Ik heb laatst een documentaire gezien over Indiase mensen die zich van het kastenstelsel afscheidden, van het hindoeļsme. Dat is knap, met een omgeving waarin men allemaal hindoe is. Maar het internet helpt daar erg bij. En om even bij het jihadgedachtengoed te blijven: meerdere kinderen van Bin Laden hebben zich resoluut afwijzend uitgesproken tegen wat hun vader heeft gedaan.quote:Op maandag 13 oktober 2014 23:44 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat het een mooi aspect van het leven is, maar het is nu eenmaal zo... lijkt het.
Kijk naar ISIS in het midden-oosten. De kans is wel erg klein dat de ISIS-kinderen later als volwassenen niks van ISIS en jihad moeten hebben. Ze leren immers van hun ISIS-ouders dat strijden/moorden voor Jihad goed is, nietwaar?
Een kind zal niet als embryo al slecht zijn, maar met 2 slechte ouders vergroot je die kans wel.
Daarom is alwetendheid ook een probleem, zeker ook als je het toepast op wat jullie net gelezen hebben. God wist al wat er ging gebeuren in die tuin.quote:Op maandag 13 oktober 2014 19:53 schreef Grunge. het volgende:
[..]
Oh, dat stuit mij zeer tegen de borst. Ik heb dat ook altijd zo van mijn moeder geleerd: God zag dat de kinderen als embryo al slecht waren. Ik moet daar helemaal niets van hebben, het impliceert predestinatie. Dat het niet uitmaakt wat je allemaal doet omdat God toch al heeft gezien of jij 'goed' of 'slecht' bent. En vervangbaar... doet me denken aan het verhaal van Job die zijn hele familie en vee kwijtraakte. Vervolgens kreeg hij alles in tienvoud(?) terug. Alsof dat vervangbaar is. Maar daar komen we later op, op dat verhaal van Job, eerst de zondvloed maar lezen, dan kan ik er ook weer een nieuw oordeel over vellen aangezien mijn mening nu gebaseerd is op herinneringen.
Het water moet sowieso ergens vandaan komen. Zelfs als alle gletsjers smelten, is dat te weinig om aarde helemaal onder water te krijgen. Dan vind ik de verklaring van Halcon logischer klinken.quote:Op maandag 13 oktober 2014 17:35 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
Geen idee. Ik heb geen camera op de aarde kunnen plaatsen miljoenen jaren geleden met genoeg opslaggeheugen om miljoenen jaren op te nemen.
Mee eens!quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 10:46 schreef Jovatov het volgende:
Gave topicreeks
Ik volg het hier wel even, al zou ik jullie aanraden om na Genesis wat andere boeken te pakken.
Als je gewoon doorgaat kom je voor je het weet in de ellenlange wetten- en leefregels van Leviticus en Numeri.
Lees dan liever het filosofische Prediker, het prachtige Esther (bijbelboek zonder dat God er in voorkomt) of natuurlijk een nieuw-testamentisch evangelie
Ja ik weet hetquote:Op dinsdag 14 oktober 2014 00:23 schreef Grunge. het volgende:
[..]
Het is niet veel. Je kunt prima 1-9 lezen, dan ben je bij.
Het is mogelijk, maar de vraag is hoe groot de kans is. Zeker in die tijd.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 00:27 schreef Grunge. het volgende:
[..]
Het kan wel. Ik heb laatst een documentaire gezien over Indiase mensen die zich van het kastenstelsel afscheidden, van het hindoeļsme. Dat is knap, met een omgeving waarin men allemaal hindoe is. Maar het internet helpt daar erg bij. En om even bij het jihadgedachtengoed te blijven: meerdere kinderen van Bin Laden hebben zich resoluut afwijzend uitgesproken tegen wat hun vader heeft gedaan.
Dat was alleen zijn vrouwquote:Op dinsdag 14 oktober 2014 18:27 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
Ja ik weet het
Had dat al eerder gelezen, tot aan lot die in zout veranderde ofzo...
Oh ja klopt ik dacht dat die vrouw Lot heet...quote:Op woensdag 15 oktober 2014 11:16 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Dat was alleen zijn vrouw
Die toch omkeek toen ze vluchten uit sodom en gomorra, terwijl het ze afgeraden/ verboden werd om om te kijken.
In dat heilig boek moet dat kunnen.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 18:27 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
Oh ja klopt ik dacht dat die vrouw Lot heet...
Maar die Lot van die gene met seks met zijn dochters.
Nee niet verzonnen. Staat in de Torah. Genesis 8:11 volgens mijquote:Op donderdag 16 oktober 2014 10:35 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
Oja: is de duif met de olijftak er bij verzonnen voor de kinderbijbel oid? Daarover staat er niets en dat vond ik altijd juist zo leuk.
http://www.online-bijbel.nl/quote:Op donderdag 16 oktober 2014 17:35 schreef t4rt4rus het volgende:
Biblija heeft geen Nederlandse bijbel meer, dus King James dan maar lezen?
Dank u.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 18:23 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
http://www.online-bijbel.nl/
Dat is wel alleen de Statenvertaling.
Katholieke en NBV versie:
http://www.willibrordbijbel.nl/
Inderdaad, dat is is ook een woord-voor-woordvertaling, wat nogal tot vreemd nederlands kan leiden: de zgn "Tale Kanaans"quote:Op donderdag 16 oktober 2014 20:37 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
Dank u.
Die Statenvertaling in de eerste link is dat de Jongbloed editie, dat is toch de versie die grefo's veel gebruiken?
In hun perceptie zijn ze goed en strijden ze tegen het kwaad.quote:Op maandag 13 oktober 2014 23:44 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
Een kind zal niet als embryo al slecht zijn, maar met 2 slechte ouders vergroot je die kans wel.
Wat voor slechtheid kan dat nu allemaal geweest zijn? Zou de mens toen slechter zijn dan de geld- en machtbeluste geldmonsters van tegenwoordig?quote:Op donderdag 16 oktober 2014 10:34 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
Ik heb het gelezen. Weer een aantal opmerkingen:
- In Genesis 6 begint de onderdrukking van de vrouw direct weer: 'de zonen van de goden zagen hoe mooi de dochters van de mensen waren, en ze kozen uit hen de vrouwen die ze maar wilden.' Fijn dat de vrouwen zelf ook keus hadden.![]()
- Ik had niet verwacht dat de zondvloed al zo snel komt. Er wordt eigenlijk niet uitgeweid over 'al die slechte mensen'. Ik dacht dat er meer verteld zou worden over de aanleiding tot de zondvloed.
- Wat zijn reine en onreine dieren? Ik wist niet dat Noach van sommige dieren 7 mannetjes en vrouwtjes mee mocht nemen. Ik vind dit sowieso wat verwarrend: er wordt om en om over 7 en over 2 dieren gerept.
- Sem, Cham en Jafet waren in mijn verbeelding altijd nog kinderen. Blijken ze al 100 te zijn bij de zondvloed.
- Waarom moeten de dieren het ook ontgelden? Wat kunnen die verkeerd hebben gedaan?
-
De erfzonde moet je, denk ik, meer zien als "de mens is niet perfect".quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:01 schreef hoatzin het volgende:
[..]
In hun perceptie zijn ze goed en strijden ze tegen het kwaad.
Dat klinkt heel wat sympatieker. Het woord zonde is al zo beladen en als dan ook nog blijkt dat je het erft, ongeacht de omstandigheden....quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:49 schreef Halcon het volgende:
[..]
De erfzonde moet je, denk ik, meer zien als "de mens is niet perfect".
En is ook bedenksel van veel later. Oorsprong :quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 11:48 schreef hoatzin het volgende:
Dat klinkt heel wat sympatieker. Het woord zonde is al zo beladen en als dan ook nog blijkt dat je het erft, ongeacht de omstandigheden....
Erfzonde is maar een term. Ook toen al.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 11:54 schreef ATON het volgende:
[..]
En is ook bedenksel van veel later. Oorsprong :
http://nl.wikipedia.org/w(...)n_het_erfzondebegrip
Yep. Je kunt je afvragen natuurlijk hoe bewust destijds nu dat woord is gekozen en of het zo beladen als het door sommigen wordt opgepakt, is bedoeld.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 11:48 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dat klinkt heel wat sympatieker. Het woord zonde is al zo beladen en als dan ook nog blijkt dat je het erft, ongeacht de omstandigheden....
Weet ik.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:01 schreef hoatzin het volgende:
[..]
In hun perceptie zijn ze goed en strijden ze tegen het kwaad.
Slechter in geest waarschijnlijk niet, maar slechter in het openbaar wel. Een echte rechtsstaat was er namelijk nog niet. En Amsterdam wordt wel eens Sodom en/of Gomorra genoemd, maar in Amsterdam hoef je niet als man bang te zijn om te worden verkracht...dacht ik.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:15 schreef hoatzin het volgende:
Wat voor slechtheid kan dat nu allemaal geweest zijn? Zou de mens toen slechter zijn dan de geld- en machtbeluste geldmonsters van tegenwoordig?
Zelfde geldt voor Sodom en Gomorra. Zou het erger zijn dan bv in Amsterdam?
Er staan wel meerdere zaken in waarvan ik het jammer vind dat er niet iets meer over wordt verteldquote:Op donderdag 16 oktober 2014 10:34 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
Er wordt eigenlijk niet uitgeweid over 'al die slechte mensen'. Ik dacht dat er meer verteld zou worden over de aanleiding tot de zondvloed.
Kan je dat even beter toelichten ? Ik begrijp uit deze term dat er een zonde overerfelijk is, en dat is niet zo. Hoe zie jij dit ?quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 12:06 schreef Halcon het volgende:
[..]
Erfzonde is maar een term. Ook toen al.
Het is een woord. Een woord dat nu een erg zware lading heeft. De vraag is of dat toen ook zo was.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 17:56 schreef ATON het volgende:
[..]
Kan je dat even beter toelichten ? Ik begrijp uit deze term dat er een zonde overerfelijk is, en dat is niet zo. Hoe zie jij dit ?
Kan je dit bewijzen ? Je moet eerst al eens aantonen in welk tijdvak deze gebeurtenis plaats vond .quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 17:15 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
Slechter in geest waarschijnlijk niet, maar slechter in het openbaar wel. Een echte rechtsstaat was er namelijk nog niet.
Kan je echt niks beters motiveren ? Hier kan ik niks mee hoor. Blijft een verzinsel om de goedgelovigen met een schuldgevoel opzadelen en de dood van Jezus een religieus motief te geven. Wat denk je daar van ?quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 17:59 schreef Halcon het volgende:
Het is een woord. Een woord dat nu een erg zware lading heeft. De vraag is of dat toen ook zo was.
Er zijn wel meer dingen die toen veel zwaarder klonken / aan werden gezet.
En nu nog even duidelijk maken wat men toen onder ' de hele wereld ' verstond.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 18:39 schreef Shokirbek85 het volgende:
Dat er 'iemand de hele wereld kan redden' wat er in het Nieuwe Testament staat is niet vreemd. Er staat iets soortgelijks in de mishna.
1quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 18:06 schreef ATON het volgende:
[..]
Kan je dit bewijzen ? Je moet eerst al eens aantonen in welk tijdvak deze gebeurtenis plaats vond .
Hier kende men reeds een zeer geordende rechtstaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Codex_Hammurabi
En enkele honderd jaar ervoor was dit ook reeds zo:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ur-Nammu_van_Ur
Lees de tekst maar ( Sanhedrin 4:5 )quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 18:48 schreef ATON het volgende:
[..]
En nu nog even duidelijk maken wat men toen onder ' de hele wereld ' verstond.
Er staat in de Torah niet de reden waarom ze 'vernietigd' waren. Alleen dat hun 'zonde' zeer ernstig waren en het 'misdrijf' dat is aLles. We krijgen geen details.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 18:58 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
Misschien een andere link lezen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Sodom_en_Gomorra
Hier hebben we het toch over? Er wordt gesproken over de morele verdorvenheid en de homoseksuele verkrachting
Sedom lag in de Jordaanvallei inderdaad. Ze zijn relevant omdat als je deze wetboeken ( lipit Ishtar van koning Isin bvb) erbij pakt je ook kan begrijpen waarom Sara het recht had om haar dienstmaagd Hagar vrij te laten (wat meestal de dood betekende toen) en ze later ook de zoon van Hagar kan onterven.quote:Jouw links gaan toch over Mesopotamiė? Ik dacht dat Sodom en Gomorra, als ze al bestaan hebben, in Kanaän lagen. Waarom zijn die wetboeken uit jouw links dan relevant?
Deze fantasie van jou :quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 18:58 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
1
We hebben het over de Bijbel. Dus hoezo moet ik iets bewijzen?
quote:Een echte rechtsstaat was er namelijk nog niet.
Hoe stel je dit dan voor? Een internationaal gerechtshof Den Haag erbij of zoiets ?quote:2
Jij en ik hebben kennelijk verschillende definities van een rechtsstaat. Misschien moet je eens bij je eigen links naar beneden scrollen?!?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Codex_Hammurabi#Belangrijke_passages
Bedoel je dit uit jouw link ?quote:3
Misschien een andere link lezen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Sodom_en_Gomorra
Hier hebben we het toch over? Er wordt gesproken over de morele verdorvenheid en de homoseksuele verkrachting. Kan je wel met iets anders aan komen zetten, maar dat slaat natuurlijk nergens op.
quote:Er is tot op heden geen archeologisch bewijs gevonden, dat deze steden daadwerkelijk hebben bestaan.
[/quote]quote:4
Jouw links gaan toch over Mesopotamiė? Ik dacht dat Sodom en Gomorra, als ze al bestaan hebben, in Kanaän lagen.
Omdat je uit je neus pulkte dat er vroeger geen rechtstaten bestonden. Ben ik ver genoeg in de tijd gegaan of gaat dit boven je bevattingsvermogen ?quote:Waarom zijn die wetboeken uit jouw links dan relevant?
Dat is wat kort door de bocht. Sinds Adam en Eva zit de dood in de menselijke genen en dat wordt erfzonde genoemd. De dood is een belangrijk onderdeel van de evolutie. Dat wist men toen echter nog niet.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 18:11 schreef ATON het volgende:
[..]
Kan je echt niks beters motiveren ? Hier kan ik niks mee hoor. Blijft een verzinsel om de goedgelovigen met een schuldgevoel opzadelen en de dood van Jezus een religieus motief te geven. Wat denk je daar van ?
Dat is jouw persoonlijke interpretatie en ook niks meer. Erfzonde is een Christelijk begrip en komt zelfs niet voor in het Judaļsme. Volgens het Christendom zou Jezus gestorven zijn om de erfzonde ongedaan te maken, of heb ik het mis voor ? Kennelijk is ie dan niet geslaagd in zijn goddelijke opdracht met jouw interpretatie. De erfzonde zou het gevolg zijn door het eten van de boom van kennis van goed en kwaad. Aan de levensboom die A &E het eeuwig leven zou bezorgen, hebben ze niet aangeraakt. Eeuwig leven deden ze al zo wie zo niet. Erfzonde en dood hebben volgens mij geen onderling verband.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 02:20 schreef Halcon het volgende:
Dat is wat kort door de bocht. Sinds Adam en Eva zit de dood in de menselijke genen en dat wordt erfzonde genoemd.
Volgens mij moet jij eerst eens leren LEZEN! Maar dat is misschien te veel voor jouw bevattingsvermogen?quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 20:16 schreef ATON het volgende:
[..]
Deze fantasie van jou :
[..]
[..]
Hoe stel je dit dan voor? Een internationaal gerechtshof Den Haag erbij of zoiets ?
[..]
Bedoel je dit uit jouw link ?
[..]
[..]
Niet dus.
[..]
Omdat je uit je neus pulkte dat er vroeger geen rechtstaten bestonden. Ben ik ver genoeg in de tijd gegaan of gaat dit boven je bevattingsvermogen ?
Maar we krijgen wel een inzicht, voorafgaande op de vernietiging, wat er aan Sodom en Gomorra dan zo verdorven was. Lijkt mij dat het voorbeeld-verhaaltje van de angst voor verkrachting een voorbeeld was van een 'zeer ernstige zonde'.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 19:27 schreef Shokirbek85 het volgende:
Er staat in de Torah niet de reden waarom ze 'vernietigd' waren. Alleen dat hun 'zonde' zeer ernstig waren en het 'misdrijf' dat is aLles. We krijgen geen details.
Dat heb je maar weer duidelijk aan mij uitgelegdquote:Sedom lag in de Jordaanvallei inderdaad. Ze zijn relevant omdat als je deze wetboeken ( lipit Ishtar van koning Isin bvb) erbij pakt je ook kan begrijpen waarom Sara het recht had om haar dienstmaagd Hagar vrij te laten (wat meestal de dood betekende toen) en ze later ook de zoon van Hagar kan onterven.
Er is een curitisch document gevonden in Nuzi ( Mesopotamie) en daar lezen we : " als Gilimninu geen kinderen kan krijgen, zal Gilimninu voor Shennima een vrouw uit het land Lulloe laten komen een slavin (als bijvrouw) , in dat geval heeft Gilimninu zeggenzag over de nakomelingen"
Dit komt dus compleet overheen met Sarah en haar dienstmaagd Hagar uit de Torah
Nog een keer maar verander de namen eens:
" Als Sara geen kinderen kan krijgen, zal Sara voor Abraham een vrouw uit het land Egypte laten komen , een slavin ( bijvrouw) , in dat geval heeft Sara zeggenschap over de nakomelingen ( Ismael)"
Sara stelt Abraham haar Egyptische dienstmaagd Hagar ter beschikking als bijvrouw. Sara wordt jaloers en behandeld Hagar rot waardoor Hagar vlucht. God stuurt Hagar terug en ze krijgt een zoon. Zijn naam Ishmael. Dan verteld JHWH op dit punt de besnijdenis tot het teken van het verbond met Abraham. Maar dan krijgt Sara toch ineens een kind. Izak wordt hij genoemd (lach , vreugde). Maar de jaloerze Sarah dwint Abraham om Hagar en Ishmael weg te sturen.
Sara had wettelijk gezien dus gezag over Ishmael volgens het Mesopotamische wetboek Lipit Ishtar. Ze had hier ook het recht om Hagar en haar zoon vrij te laten om zodoende hun kans op de erfenis te niet te doen.
quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 09:56 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
Een plek zoals Sodom & Gomorra, waar je in het verhaal van de Bijbel als man verkracht kan worden, lijkt niet veel op te hebben met mijn definitie van een rechtsstaat. Dus dat is niet mijn fantasie, zoals jij beweert. Maar gewoon een conclusie aan de hand van de verhaaltjes in de Bijbel. Een paar wetteksten uit een gebied dat vele kilometers verderop lag, verandert daar niks aan
O dat zit zo. Je wil deze verhalen dus projecteren met de huidige normen en maatstaven ?quote:(en een paar regeltjes, maakt nog geen rechtsstaat). Zeker niet wanneer je dat als rechtsstaat bestempeld, terwijl je voor de kleinste zaken al de doodstraf kon krijgen. Misschien vindt jij dat wel al een rechtsstaat, i don't care. Anyway die wetteksten vind ik niet primair relevant, omdat je dan de verhalen van de Bijbel gaat mengen met historische gebeurtenissen.
Dat heb je zeker ! Kort geheugen ?quote:En ik beweer nergens dat er historisch gezien geen rechtsstaat bestond.
Dat is jouw persoonlijke interpretatie en niets meer. Dat dood en erfzonde verband houden met elkaar, staat in de Bijbel uitgelegd.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 07:54 schreef ATON het volgende:
[..]
Dat is jouw persoonlijke interpretatie en ook niks meer. Erfzonde is een Christelijk begrip en komt zelfs niet voor in het Judaļsme. Volgens het Christendom zou Jezus gestorven zijn om de erfzonde ongedaan te maken, of heb ik het mis voor ? Kennelijk is ie dan niet geslaagd in zijn goddelijke opdracht met jouw interpretatie. De erfzonde zou het gevolg zijn door het eten van de boom van kennis van goed en kwaad. Aan de levensboom die A &E het eeuwig leven zou bezorgen, hebben ze niet aangeraakt. Eeuwig leven deden ze al zo wie zo niet. Erfzonde en dood hebben volgens mij geen onderling verband.
Ik kan mij niet herinneren dat ik ooit voor Pontius Pilatus heb gestemd...quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 12:40 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat is jouw persoonlijke interpretatie en niets meer. Dat dood en erfzonde verband houden met elkaar, staat in de Bijbel uitgelegd.
Het kruisigen van Jezus was de ultieme verwerping door de mens van de redding door God in de persoon van Jezus.
Ok! Weet je waarom het dan niet in de bijbel staat? (Ik lees de NBV). Ik heb net even mijn oude kinderbijbel erbij gepakt, en daar staat het in als Genesis 8.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 12:13 schreef Shokirbek85 het volgende:
[..]
Nee niet verzonnen. Staat in de Torah. Genesis 8:11 volgens mij
http://www.mechon-mamre.org/p/pt/pt0108.htm
Geen idee. Maar het moet toch wel erg geweest zijn om de hele wereld weg te vagen... Hoewel ik Sodom en Gomorra in mijn verbeelding altijd als een soort Las Vegas heb gezien: een stad waar aan alle verleidingen toegegeven wordt en waar God / het Christendom gewoon niet achter staat.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:15 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Wat voor slechtheid kan dat nu allemaal geweest zijn? Zou de mens toen slechter zijn dan de geld- en machtbeluste geldmonsters van tegenwoordig?
Zelfde geldt voor Sodom en Gomorra. Zou het erger zijn dan bv in Amsterdam?
In het O.T. of het N.T. ? Waar ergens ???quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 12:40 schreef Halcon het volgende:
Dat is jouw persoonlijke interpretatie en niets meer. Dat dood en erfzonde verband houden met elkaar, staat in de Bijbel uitgelegd.
Dat is wat ik zou noemen ' ouwewijvenpraat '. ' DE mens ', zijn dat de Romeinen of de joden?quote:Het kruisigen van Jezus was de ultieme verwerping door de mens van de redding door God in de persoon van Jezus.
De oudste bijbelvertalingen spreken nog van ' zonen van god ' en geleidelijk aan zie je een verschuiving naar ' engelen '. De nefilim stammen nog uit de oorspronkelijke Soemerische sage die de Judeeėrs na hun ballingschap hebben overgenomen. Hier nog wat randinformatie:quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 15:43 schreef Grunge. het volgende:
Jeetje, wat een tempo weer in deze teksten, te beginnen met de Nefilim. Herinner ik me nog erg goed uit mijn jeugd. Ik had toen ook een boek met bijbelverhalen voor kinderen met illustraties erbij en de Nefilim waren heuse reuzen van bijna drie meter en fysiek ook enorm sterk. Zoals ik het lees zijn de Nefilim niet alleen de afstammelingen van de aardse vrouwen en de engelen maar ook al de engelen zelf ('de zonen gods' zie ik in deze tekst even als engelen. Jullie? Ik zie het als 'gevallen engelen'). Vanuit de hemel zagen de engelen deze beeldschone vrouwen en ze wilden seks met hen. Misschien waren de Nefilim ook wel zo lang en breed omdat ze geen normale mensen waren maar engelen. Of demonen, if you will.
Bron: http://www.ibstudiehuis.n(...)noach-vervloekt.htmlquote:Vloek
Cham, de vader van Kanaän, ziet zijn vader Noach naakt in zijn tent liggen en vertelt dat, waarschijnlijk gniffelend of spottend, aan zijn beide broers buiten. Zijn broers hebben meer respect voor hun vader en bedekken – met hun gezichten afgewend – zijn naakte lichaam. Er staat dan zo treffend bij: “zodat zij de naaktheid van hun vader niet zagen”. Als Noach uit zijn roes ontwaakt en hoort wat Cham hem heeft aangedaan, spreekt hij een vloek uit. De tekst in de HSV spreekt over de ´jongste´ zoon, maar andere vertalingen vertalen met ´jongere´ zoon. De betekenis van het Hebreeuwse woord moet uit de context duidelijk worden en Cham was niet de jongste maar jonger (dan de oudere).
De vloek luidt: “Vervloekt is Kanaän. Laat hij voor zijn broers een dienaar van dienaren zijn!” Het is belangrijk om goed te lezen wat er staat. Niet Cham maar zijn jongste zoon Kanaän wordt vervloekt. We lezen of horen vaak dat Cham en/of zijn (hele) nageslacht is vervloekt. Zijn nageslacht zijn ook de inwoners van het Afrikaanse continent en dus meenden slavenhandelaars op grond van de Bijbel het recht te hebben hen als dienaren/knechten te verhandelen. Terwijl de slaven in het ruim onder erbarmelijke omstandigheden waren opgesloten, las de kapitein op het dek uit de Bijbel! Men zei zelfs dat negers geen mensen waren en je met hen dus alles kon doen wat je wilde; zij waren immers vervloekt. Verschrikkelijk dat door een tekst niet goed te lezen en ook nog verkeerd te interpreteren, schepselen van God zo misbruikt konden worden. Ook Nederland heeft hierin een zeer dubieuze rol gespeeld.
Het komt op ons in eerste instantie vreemd over dat niet Cham maar zijn zoon Kanaän wordt vervloekt. Waarom doet Noach dat? Het kan zijn dat hij in de jongste zoon van Cham iets heeft gezien dat ook bij zijn vader aanwezig was, namelijk een afwijkende houding met betrekking tot naaktheid/seksualiteit. In dit geval: ‘zo vader, zo zoon’. Maar ik geloof dat er een meer voor de hand liggende oorzaak is voor de uitspraak van Noach. Hij was een profeet, die in 2 Petrus 2:5 ´de prediker der gerechtigheid’ wordt genoemd. Voor mij staat vast dat hij hier profetisch heeft gesproken. Hij heeft als het ware in de toekomst gezien hoe het met Kanaän zou gaan.
Oh, je kijkt alleen naar mijn taalgebruik, maar niet naar je eigen taalgebruik?... idioot!quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 12:10 schreef ATON het volgende:
En jij noemt me IDIOOT ? Zo werkt hier een dialoog niet hoor.
Je moet beter leren lezen, dat zei ik al eerder...quote:Dat heb je zeker ! Kort geheugen ?
Zoals ?quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 18:40 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
Oh, je kijkt alleen naar mijn taalgebruik, maar niet naar je eigen taalgebruik?... idioot!
Dat viel mij de 1e keer ook op toen ik het las. Toen ik 12 was als bevooroordeeld kind nooit gedacht zoiets te gaan lezen in de Bijbel. ik vond het wel iets moois hebben... Want alle gelovigen eren een God die in den beginne spijt had van zijn creatie, zijn evenbeeld, etc.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 15:43 schreef Grunge. het volgende:
Wat ik ook wel bijzonder vind is dat God het blijkbaar een oplossing vond om zijn hele schepping qua organismen maar even van de aarde te vegen. 'Van mens tot huisdier', want hij had er werkelijk spijt van.
Hmmm zou had ik het nog niet bekeken. Je hebt gelijk, zie alleen al Abel.quote:Naļef bijna. Alsof de mensen die mee gingen met Noach veel beter zouden worden. Ik lees zelfs dat 'elke neiging van de gedachten van zijn (de mensen op aarde destijds, red.) hart te allen tijde alleen maar slecht was'. Noach was echter een voorbeeld. Hij 'wandelde met God' en was de uitverkorene om een nieuwe wereld te creėren wat betreft leven. [b]Dat God dacht dat dit werkelijk zou werken... [/b]
Why? ik vind er niks walgelijks aan.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 16:50 schreef Grunge. het volgende:
'Alles wat op aarde is zal zijn laatste adem uitblazen.'
Disgusting vind ik dit.
quote:Eerst zond Noach een raaf uit, zo lees ik, en daarna een duif en die duif komt op een dag terug met een verse olijftak waardoor Noach weet dat het water eindelijk weg is. Iedereen gaat vervolgens uit de ark en Noach brengt dan ook brandoffers aan God. Ben benieuwd wat voor offers dat waren.
Een God van Spijt dusquote:Vervolgens is alles pais en vree. God spant een regenboog als belofte aan alle mensen en dieren(!) dat dit nooit weer zal gebeuren. Hardheid en empathie volgen elkaar in rap tempo op.
Ik geloof het half. Mensen zijn geneigd tot zowel het goede als het slechte. Soms doordat je overal opgelicht kan worden zou ik pessimistisch gezien God gelijk kunnen geven, maar een halflege glas is nog niet leeg.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 16:53 schreef Grunge. het volgende:
'[...] want de neiging van 's mensens hart is slecht van zijn jeugd af[...].'
Interessant wat God hier zei. Het lijkt uit te gaan van 'alle mensen zijn van nature slecht'. Hetgeen ikzelf beslist niet geloof trouwens.
Wat is er moeilijk aan?quote:Ik vind het sowieso moeilijk om te bepalen wat een 'slecht mens' is. Ik denk eigenlijk dat als iemand echt heel slechte dingen doet er neurologisch iets niet goed zit. Van 'jeugd af aan', net als bij veel psychopaten (die ik overigens als geesteszieken zie) of predestinatie?
quote:
quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 20:16 schreef ATON het volgende:
Omdat je uit je neus pulkte dat er vroeger geen rechtstaten bestonden. Ben ik ver genoeg in de tijd gegaan of gaat dit boven je bevattingsvermogen ?
Waarom gebruik je elke keer de term Judaisme eigenlijk?quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 07:54 schreef ATON het volgende:
[..]
Dat is jouw persoonlijke interpretatie en ook niks meer. Erfzonde is een Christelijk begrip en komt zelfs niet voor in het Judaļsme. Volgens het Christendom zou Jezus gestorven zijn om de erfzonde ongedaan te maken, of heb ik het mis voor ? Kennelijk is ie dan niet geslaagd in zijn goddelijke opdracht met jouw interpretatie. De erfzonde zou het gevolg zijn door het eten van de boom van kennis van goed en kwaad. Aan de levensboom die A &E het eeuwig leven zou bezorgen, hebben ze niet aangeraakt. Eeuwig leven deden ze al zo wie zo niet. Erfzonde en dood hebben volgens mij geen onderling verband.
We zijn eigenlijk nog bij Sidra Noach. Sidra Wajera (genesis 18:1 - 22:24) spreekt over Sedom en Amorra.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 10:16 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
Maar we krijgen wel een inzicht, voorafgaande op de vernietiging, wat er aan Sodom en Gomorra dan zo verdorven was. Lijkt mij dat het voorbeeld-verhaaltje van de angst voor verkrachting een voorbeeld was van een 'zeer ernstige zonde'.
Dat weet ik niet. Maar de vele archeologische gevonden documenten kunnen we een kijkje nemen in de Oudheid.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 10:16 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
Dat heb je maar weer duidelijk aan mij uitgelegd
Maar hoe weet je zeker dat ze in het land van Kanaän op de hoogte waren van de wetten uit Mesopotamiė?
Men leest de Bijbel zo omdat de massa dit doet. Het anders benaderen wordt niet geaccepteerd.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 10:16 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
Overigens zit je nu de verhalen uit de Bijbel te mengen met historische gebeurtenissen. Iets waarvan ik vind dat de discussie 'lastiger' maakt. Want hoe bespreek je een religieus boek met zowel gelovigen als ongelovigen? Ik denk allereerst naar het religieuze boek zelf te kijken en pas later in de context proberen te plaatsen van historische gebeurtenissen.
Kijk eens op Wiki.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 19:51 schreef Shokirbek85 het volgende:
[..]
Waarom gebruik je elke keer de term Judaisme eigenlijk?
Ik dacht eerst dat je Engels was maar je schrijft nooit Christianity maar gebruikt wel correct Nederlands woord voor Christendom. Dus waarom dan geen Jodendom ?quote:
Romeinen.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 16:25 schreef ATON het volgende:
[..]
In het O.T. of het N.T. ? Waar ergens ???
[..]
Dat is wat ik zou noemen ' ouwewijvenpraat '. ' DE mens ', zijn dat de Romeinen of de joden?
Jezus is namelijk niet gestorven" voor de mensen in het algemeen ".quote:Op zondag 19 oktober 2014 01:15 schreef Halcon het volgende:
[..]
Romeinen.
De mens = alle mensen. Als we nu zeggen 'de mens' bedoelen we toch ook de mens in zijn algemeenheid?
Romeinen was het antwoord op jouw vraag waar in de Bijbel.quote:Op zondag 19 oktober 2014 01:23 schreef ATON het volgende:
[..]
Jezus is namelijk niet gestorven" voor de mensen in het algemeen ".
Romeinen zijn ook mensen, net zoals de joden. Daarom vroeg ik ook wie hem veroordeeld hadden.
Och, je had het over ' brief a/d Romeinen. Staat er niet in. Geef me anders maar eens de vermeende vers.quote:Op zondag 19 oktober 2014 01:24 schreef Halcon het volgende:
Romeinen was het antwoord op jouw vraag waar in de Bijbel.
Daar vroeg je toch ook naar?quote:Op zondag 19 oktober 2014 01:27 schreef ATON het volgende:
[..]
Och, je had het over ' brief a/d Romeinen. Staat er niet in. Geef me anders maar eens de vermeende vers.
Haha, door al je commentaar kijk ik toch ook weer eens met andere ogen naar het hele verhaal. Dit laatste verhaal over Kanaän is wel erg apart.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 17:08 schreef Grunge. het volgende:
Ik zie dat in Genesis negen ook al besloten was dat al het gedierte gegeten mocht worden. Ik heb namelijk ook weleens gehoord dat dieren pas geslacht en gegeten mochten worden van God toen er honger kwam.
Tot slot: leuke man, die Noach. Hij werd dronken en kleedde zich uit. Zoon Cham ziet dit en vertelt het aan zijn twee broers, dus de andere twee zoons van Noach. Deze zoons bedekken hem zonder naar hun naakte vader te kijken. De volgende dag wordt Noach katerig wakker en vervloekt hij Kanaän. Wie, zeg je? Ene Kanaän - zoon van Cham - wordt vervloekt in de zin van dat hij de slaaf van zijn broers zal zijn voor altijd. De minste van alle broers. Dus ik lezen wat die Kanaän dan gedaan had. Maar blijkbaar was hij nog niet eens geboren en omdat Cham had doorverteld dat Noach dronken en mal deed in de tent moest hij - of zijn toekomstige zoon dus - daarvoor boeten. Begrijp ik dat goed?
Nou, het was weer interessant kan ik wel zeggen.
Misschien is het handig om je commentaren nu tot genesis te beperken?quote:Op zondag 19 oktober 2014 01:27 schreef ATON het volgende:
[..]
Och, je had het over ' brief a/d Romeinen. Staat er niet in. Geef me anders maar eens de vermeende vers.
@ Halcon, dit staat er niet :quote:Op zondag 19 oktober 2014 01:23 schreef ATON het volgende:
[..]
Jezus is namelijk niet gestorven" voor de mensen in het algemeen ".
Romeinen zijn ook mensen, net zoals de joden. Daarom vroeg ik ook wie hem veroordeeld hadden.
Heb je nog iets buiten deze gnostische gedachte ?quote:Rom.5:12
Daarom, gelijk door een mens de zonde in de wereld ingekomen is, en door de zonde de dood; en alzo de dood tot alle mensen doorgegaan is, in welken allen gezondigd hebben.
Eensch. Bij Romeinen komen we later nog wel aan lijkt me.quote:Op zondag 19 oktober 2014 09:37 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Misschien is het handig om je commentaren nu tot genesis te beperken?
Mee eens. Ik dacht dat Halcon een link naar de erfzonde wou zien, wat dan wel on topic zou geweest zijn. Vandaar.quote:Op zondag 19 oktober 2014 10:30 schreef Molurus het volgende:
[..]
Eensch. Bij Romeinen komen we later nog wel aan lijkt me.
Ok.quote:Op zondag 19 oktober 2014 10:43 schreef ATON het volgende:
[..]
Mee eens. Ik dacht dat Halcon een link naar de erfzonde wou zien, wat dan wel on topic zou geweest zijn. Vandaar.
Mee eens.quote:Op zondag 19 oktober 2014 10:54 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ok.
In een topic zoals deze is de kans natuurlijk enorm groot dat we hier en daar afdwalen. Wat op zich niet eens heel erg is, maar het lijkt me wel goed als we elkaar een beetje bij de les houden.
Dat ligt er maar net aan hoe je het vertaalt.quote:Op zondag 19 oktober 2014 10:08 schreef ATON het volgende:
[..]
@ Halcon, dit staat er niet :
[..]
Heb je nog iets buiten deze gnostische gedachte ?
Definitie van zonde en dan gaan we deze gnostische vers ' vertalen '.quote:Op zondag 19 oktober 2014 15:21 schreef Halcon het volgende:
Dat ligt er maar net aan hoe je het vertaalt.
Daarom, gelijk door één mens de zonde de wereld is binnengekomen en door de zonde de dood, zo is ook de dood tot alle mensen doorgegaan, WAAROP allen zondigden...
Geef jij maar de definitie die jou past.quote:Op zondag 19 oktober 2014 15:24 schreef ATON het volgende:
[..]
Definitie van zonde en dan gaan we deze gnostische vers ' vertalen '.
Niet meer op deze topic. Zoek een gepaste topic voor je antwoord.quote:Op zondag 19 oktober 2014 15:36 schreef Halcon het volgende:
[..]
Geef jij maar de definitie die jou past.
Dit topic gaat zonder "kruisverwijzingen" niet werken.quote:Op zondag 19 oktober 2014 16:17 schreef ATON het volgende:
[..]
Niet meer op deze topic. Zoek een gepaste topic voor je antwoord.
Niet mijn probleem.quote:Op zondag 19 oktober 2014 16:21 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dit topic gaat zonder "kruisverwijzingen" niet werken.
Gaan de commentatoren voorbij aan de poging tot verkrachting?quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 20:24 schreef Shokirbek85 het volgende:
Men weet niet waarom de inwoners van Sedom en Gomorra gedood waren want dat staat niet in de Bijbel de reden. Door de eeuwen heen hebben (joodse) verklaarders wel gepeinsd wat de redenen zou kunnen zijn. Pirke de Eliezer (25) geeft redenen. Maar ook Tosefta op sota 3 en Sanhedrin 109a geven rabbijnen commentaren op wat zij dachten wat de oorzaken zouden kunnen geweest zijn.
De commentatoren geven deze redenen:
1. Ze weigerden hun rijkdom met anderen te delen. Rabbi Jehuda zei bvb dat de autoriteiten van Sedom iedereen weigerde om de armen brood te geven. Volgens hem zal iedereen die dat deed op de brandstapel belanden. Pelotit (dochter van Lot) zag een arme man op straat brood zoeken. Ze was begaan met deze man. Dus ze bracht elke dag water voor hem uit de put en gaf hem brood of ander voedsel. Toen de autoriteit van Sedom hier achter kwamen dat zij deze arme man hielp brachten ze haar ter dood ( Pirke de Rabbi Eliezer 25)
2. De inwoners maakten de armen en mensen die hulp nodig hadden belachelijk en maakten daarbij hun leven met opzet nog ellendiger dan het al was
3. Ze weigerde om de zieken te verzorgen en armen te steunen. En weigerden gastvrij te zijn voor de vreemdeling of immigrant. Rabbi Nathaniel zei bvb dat de inwoners van Sedom weigerde voedsel te geven aan de vreemdeling en de reizigers en dat ze zelfs schuttingen over hun hele tuinen zetten zodat er geen vogel kon eten van hun bomen.
4. De leiders van Sedom waren zo hebzuchtig dat ze wreedheid tot een officieel beleid verhieven. Rabbi Joshua ben Korcha zei bvb dat de autoriteiten van Sedom rechters aanstelden die oneerlijk waren. Zij logen en bedrogen, ze onderukten de reizigers en vreemdelingen. Ze stonden wel toe dat reizigers Sedom mochten doortrekken maar als ze eenmaal in de stad waren veroordeelden zij deze reizigers wegens het overtreden van de wet. En beroofden ze de reizigers van hun bezittingen en verjoegen hen het land uit.
5. Ze gingen zelfs zo ver dat ze zelfs hun eigen inwoners gingen straven als ze zelfs probeerden de mensen die hongerig waren te voedden of mensen die geen huis hadden onderdak te bieden. Vandaar Lot's reactie
Klopt, maar zo wordt het 'moeilijk' de Bijbel te lezen. Er zitten levenslessen in, die door het fixeren op historische gebeurtenissen gemist worden. Bovendien heb ik helemaal geen zin om op die manier over de Bijbel te praten. Mijn reacties naar Grunge moeten dat toch wel duidelijk maken? Maar ik vind jouw toevoegingen zeker wel interessant hoor! Maar dat heb ik in andere topics jou ook al duidelijk gemaaktquote:Dat weet ik niet. Maar de vele archeologische gevonden documenten kunnen we een kijkje nemen in de Oudheid.
Maar ik ben de massa nietquote:Men leest de Bijbel zo omdat de massa dit doet. Het anders benaderen wordt niet geaccepteerd.
Geen religieus boek? Geen bundel boeken van papier? Ehm, sorry ik vind van wel. En ik vind dat het wijsheid is. Of het ook de sleutel tot vrede is, weet ik niet. het zou kunnen dat het een sleutel is.quote:Het is geen religieus boek. De Torah is ook geen bundel boeken van papier. De Torah is wijsheid. De sleutel tot vrede. De Torah is ook voor volk Israel. Dit is geen gewoon volk zoals Nederlanders of Fransen of Russen bvb.
Dus dan zou ik als Nederlander in de Torah lezen, dat als boek niet voor mij is bestemd, totdat ik mij bekeer tot het Jodendom? Dat is een beetje raar/tegenstrijdig.quote:Iedereen die bekeert tot het Jodendom en lid wordt van het volk Israel wordt een Jood. Hij ( Jood) vormt dan een eenheid 'ehud' ( http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Ehud ) en is daarom een Yehudi
Homoseksualiteit of verkrachtingen is volgens hen niet de reden dat Sedom is vernietigd.quote:Op zondag 19 oktober 2014 19:37 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
Gaan de commentatoren voorbij aan de poging tot verkrachting?
De Bijbel is bedoeld voor Israel. Het was nooit bedoeld voor de ongeletterde. Vandaar dat het ook altijd verborgen was.quote:
Je hebt twee Bijbels. Geschreven en de Matan Torahquote:Op zondag 19 oktober 2014 19:37 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
Geen religieus boek? Geen bundel boeken van papier? Ehm, sorry ik vind van wel. En ik vind dat het wijsheid is. Of het ook de sleutel tot vrede is, weet ik niet. het zou kunnen dat het een sleutel is.
De Torah is geen boek. Het is niet tegenstrijdig. De Torah is voor het volk Israel. Maar het volk Israel is geen gewoon volk. Iedereen die 'bekeerd' ( iedereen moet elke dag bekeren) vormt een eenheid ( ehud) en wordt dan Yehudi genoemt.quote:Op zondag 19 oktober 2014 19:37 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
Dan zou ik als Nederlander in de Torah lezen, dat als boek niet voor mij is bestemd, totdat ik mij bekeer tot het Jodendom? Dat is een beetje raar/tegenstrijdig.
Juist, en hier heeft men het over : de Bijbel, en die is aanvankelijk in het Grieks geschreven en in die cultuur kent men dit wel.quote:Op zondag 19 oktober 2014 16:37 schreef Shokirbek85 het volgende:
Zonde kan niet vertaald worden in het Hebreeuws maar het staat wel in elke Bijbel.
Ik heb geen idee waarom de wereld zo enorm tegen Joden is. Maar vertel het mij maar danquote:Op zondag 19 oktober 2014 20:11 schreef Shokirbek85 het volgende:
Waarom denk je dat de wereld tegen de Joden is? Denk eens na. Wat is de ware reden van antisemitisme? Neem de staat Israel als voorbeeld. Het conflict aldaar ligt volledig in handen van de Arabieren. Op aards niveau.
quote:Maar de schuld ligt op spiritueel niveau volledig bij de Joden. De Joden bezitten het gebod "heb uw naasten lief als uzelf" maar ze geven deze wijsheid want ze vormen geen eenheid. En daar zit de wereld zo wanhopig op te wachten en ze dwingen het volk Israel om een licht te zijn voor alle naties. En dat(!) is het ware antisemitisme.
Eu...misschien om uitspraken zoals deze ? :quote:Op zondag 19 oktober 2014 20:11 schreef Shokirbek85 het volgende:
Waarom denk je dat de wereld tegen de Joden is? Denk eens na.
quote:Maar het volk Israel is geen gewoon volk.
Oke dat wist ik niet. Kenden de zwarthoofden uit Sumer ook de term 'zonde'?quote:Op zondag 19 oktober 2014 20:12 schreef ATON het volgende:
[..]
Juist, en hier heeft men het over : de Bijbel, en die is aanvankelijk in het Grieks geschreven en in die cultuur kent men dit wel.
Echt niets?quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 19:01 schreef Shokirbek85 het volgende:
[..]
Lees de tekst maar ( Sanhedrin 4:5 )
Er heeft geen Jezus bestaan. Niets wat er in de Bijbel staat heeft plaats gevonden. ( Pirkei 6:1 en Sanhedrin 99b)
Grunge. I'm outquote:Op maandag 13 oktober 2014 19:46 schreef Grunge. het volgende:
Deel twee alweer!
Originele OP:
[..]
Deelnemers:
• ATON
• Goldenrush
• Grunge.
• Halcon
• LuNaTiC
• Likdoorn
• MAHL
• Milchat
• Morrigan
• PurePoisonPerfume
• Schrijfveer
• Shokirbek85
• T4rt4rus
Kende jij het verhaal over Kanaän? Ik dacht bij Kanaän altijd aan de plaats Kanaän (wat het óók is). Noach kende ik alleen van het verhaal van de ark.quote:Op zondag 19 oktober 2014 09:36 schreef Milchat het volgende:
[..]
Haha, door al je commentaar kijk ik toch ook weer eens met andere ogen naar het hele verhaal. Dit laatste verhaal over Kanaän is wel erg apart.
Nou ja, nu ik het zo ineens las herken ik het wel. Maar had er niet aan gedacht nee, zo bekend is het ook weer niet. Dat verhaal over die giganten eveneens onbekend. Doet me denken aan een korte verklaring voor de griekse goden ofzo.quote:Op maandag 20 oktober 2014 01:10 schreef Grunge. het volgende:
[..]
Kende jij het verhaal over Kanaän? Ik dacht bij Kanaän altijd aan de plaats Kanaän (wat het óók is). Noach kende ik alleen van het verhaal van de ark.
quote:Op maandag 20 oktober 2014 20:57 schreef Milchat het volgende:
Was dat Jakob, nadat hij heeft geworsteld met God?
Kanaan is niet de juiste benaming. Kanaan is Christelijk. Je schrijft Kena'an. De klemtoon in dit woord ligt op de 2e lettergreep.quote:Op maandag 20 oktober 2014 20:57 schreef Milchat het volgende:
Nu ik erover denk, zou die naam iets te maken hebben met het latere Kanaän?
Nee Yaakov vecht niet met God.quote:Ergens verderop heb je ook iemand die Israėl wordt genoemd door God. Was dat Jakob, nadat hij heeft geworsteld met God? Mijn bijbelkennis is niet zo vers in mijn geheugen dat ik nu kan bedenken wie dat was
Nee, het is niet christelijk het is nederlands. De juiste spelling is Kanaän.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 16:49 schreef Shokirbek85 het volgende:
[..]
Kanaan is niet de juiste benaming. Kanaan is Christelijk. Je schrijft Kena'an. De klemtoon in dit woord ligt op de 2e lettergreep.
Nee.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 17:06 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Nee, het is niet christelijk het is nederlands. De juiste spelling is Kanaän.
Nee, laten we het houden op Kanaän. Dat is namelijk hoe het in het Nederlands geschreven wordt.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 17:28 schreef Shokirbek85 het volgende:
[..]
Nee.
Maar ik heb geen zin om hier in discussie te gaan. Vind het behoorlijk irritant te worden . Je voegt niets aan het topic toe. Telkens weer dit.
Ja het is een apart probleem de plaats en persoonsnamen. De joodse vertalingen verschillen onderling. De Christelijke vertalingen hebben een heel eigen transcriptiesysteem.
De plaatsnamen die men in de archeologische literatuur aantreft zijn weer anders gespeld dan de richtlijnen van het NIK ( Nederlands Israelish Kerkgenootschap)
Verder hebben hedendaagse plaats en persoonsnamen e.d de kranten spelling ( Judaisme oa)
Laten we maar houden op Kenaan. Kanaan = typisch Christelijk. Kena'an = typisch joods.
Er moet een compromis genomen worden en gevonden worden tussen zoveel verschillende transcriptiewijze , waar ieder partij overeen kan komen , maar onhaalbaar doel.
Laten we het topic maar niet verneuken, lijkt mij beter een plan. Ik stoor me niet aan Kanaan. Jullie niet (meer) aan Kenaan of Kena'an. Dit is de term die ik gebruik.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 17:34 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Nee, laten we het houden op Kanaän. Dat is namelijk hoe het in het Nederlands geschreven wordt.
Lekker stug bro.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 17:58 schreef Shokirbek85 het volgende:
[..]
Laten we het topic maar niet verneuken, lijkt mij beter een plan. Ik stoor me niet aan Kanaan. Jullie niet (meer) aan Kenaan of Kena'an. Dit is de term die ik gebruik.
Judaļsme is een gewoon Nederlands woord voor het Jodendom.quote:Ik zit ATON ook niet constant op zijn nek omdat hij de Engelse term voor het Jodendom gebruikt. Ook niet dat het feit dat F&L centraal Jodendom topic het verkeerde term gebruikt ( Judaisme). Het is niet alleen een verkeerde term maar ook nog eens ongewoon.
Nee. Taal is conventioneel. Dat betekent dat iedereen dezelfde termen moet gebruiken, als we elkaar willen snappen. Je bent dus niet vrij in het gebruik van termen.quote:We zijn vrij in gebruik van termen.
Feitelijk verziek je het harder door onconventionele termen te gebruiken. Dat zorgt namelijk voor misverstanden.quote:Als je er problemen mee hebt moet je het topic niet verzieken.
Het is niet christelijk, het is Nederlands.quote:Feit is dat het christelijke transcripite is. Dat mag best eens gezegd worden zonder jankende users.
Nope, Judaisme is een Engelse journalistieke term. Beetje in onze taal geslopen. In iedergeval is de term 'Judaisme' onder Nederlandse joden niet gebruikelijk. Hetzelfde dat Christenen ook niet de term 'Christianity' gebruiken.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 18:11 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Lekker stug bro.
[..]
Judaļsme is een gewoon Nederlands woord voor het Jodendom.
[..]
Nee. Taal is conventioneel. Dat betekent dat iedereen dezelfde termen moet gebruiken, als we elkaar willen snappen. Je bent dus niet vrij in het gebruik van termen.
[..]
Feitelijk verziek je het harder door onconventionele termen te gebruiken. Dat zorgt namelijk voor misverstanden.
[..]
Het is niet christelijk, het is Nederlands.
Verbastering noemen we dat. Dat heb je met talen.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 21:48 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
Voor de zoveelste keer: Kanaan is niet christelijk in de griekse septuagint (joods!) staat al chanaan.
Waarde Shokirbek85,quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 23:02 schreef Shokirbek85 het volgende:
[..]
Verbastering noemen we dat. Dat heb je met talen.
De richtlijnen van het NIK (opgesteld door rabbijn H. Rodriguez Pereira ) houdt Kena'an aan. Voor velen zijn dit soort transcripties inderdaad ontoegankelijk (merk ik wederom) omdat ze geen kennis hiervan hebben. Daarom staat er in veel boeken (vanuit het Hebreeuws naar het Nederlands) geen Kena'an ( = joods) maar Kenaan. Als compromis. Omdat we te maken hebben met verschillende factoren. Prof Lea Dasberg helpt vaak mee om dit soort vertalingen in een Christelijke wereld om te zetten. In Dasberg-vertaling komt nog een Joods karakteristiek taalgebruik naar voren. De Nederlandse Joden schrijven geen Kanaan iig.
Maar ik geef je hierbij gelijk. Ik heb het compleet fout. Zijn we daar ook weer vanaf.
Punt 1 : Je bent geen moderator.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 23:53 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Waarde Shokirbek85,
Als je gewend bent om de Tenach regelmatig in de brontaal voor te lezen, dan is het logisch dat je in je besprekingen ook transliteraties van de Hebreeuwse namen gebruikt die het dichtst bij het oorspronkelijk Hebreeuws liggen. Nu hebben we hier te maken met een groep die het Hebreeuws niet machtig is, en dus gebruik maakt van een gangbare Nederlandse vertaling. Helaas voor jou zijn de Hebreeuwse transliteraties niet de ingeburgerde namen in het Nederlands. Dus als jij over Moshe en Yaakov schrijft, dan moet de nederlandstalige mens twee keer lezen "over wie heeft hij het eigenlijk". Dus als je begrepen wil worden op dit forum kun je stijfkoppig de Hebreeuwse transliteratie volhouden met als gevolg dat niemand je begrijpt of je kunt ook gewoon de gangbare Nederlandstalige terminologie gebruiken. Wel zo handig bij een discussie zou ik zo zeggen.
De keus is aan jou.
O, voel je je door mij onbegrepen? Wat zielig. En kan je me duidelijk maken waar ik je niet begrepen heb ? En misschien is het je nog niet opgevallen, maar deze topic gaat over het Christendom en niet over het Judaļsme. Je kan je ei misschien op een andere topic kwijt.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 09:33 schreef Shokirbek85 het volgende:
Geen enkele user (op jou en ATON) zit te klagen dat ze me niet begrijpen.
Dit probleem is eigenlijk in Nederland. De Amerikaans - Joodse Bijbelvertaling gebruikt dezelfde benamingen als in de Amerikaans- christelijke Bijbelvertalingen. In Nederland ontbreekt die overeenkomst tussen joodse en christelijke Bijbelvertaling echterquote:Op woensdag 22 oktober 2014 18:16 schreef Milchat het volgende:
Maar even he, al zou Kanaän typisch christelijk zijn, dan is dat toch prima? We lezen toch niet persé het Joodse OT hier of heb ik iets gemist?
O jazeker ! Het N.T. heeft de Griekse vertaling gebruikt en niet de Hebreeuwse. Volgens jouw eigen uitspraken zijn vertalingen nooit hetzelfde. Wat zal het nu wezen ??quote:Op woensdag 22 oktober 2014 18:48 schreef Shokirbek85 het volgende:
Oude testament is in het Jodendom en Christendom precies hetzelfde dus daar ligt het niet aan. Het gaat om de transcriptie die in Nederland moeilijk ligt.
Dat verhaal van Kanaän kwam bij mij ook niet bekend voor. Ik heb die tekst dan ook meerdere keren gelezen om te begrijpen wat er precies stond. Zeker omdat het me op heg begin ook niet duidelijk was of Kanaän al geboren was.quote:Op maandag 20 oktober 2014 01:09 schreef Grunge. het volgende:
Buiten de teksten die de week in kwestie aan bod zijn geweest mogen de teksten daarvoor ook nog aan bod komen in dit topic. Zoals Molurus ook al zegt lijkt het me wel goed om zoveel mogelijk bij Genesis te blijven nu. Alles komt uiteindelijk toch aan bod.
Laten we de nieuwe opdracht maar bij hoofdstuk elf houden: De Toren van Babel. En nogmaals: heb het vooral over de vorige teksten want ik ben erg benieuwd wat jullie daar allemaal aan opviel. Dat verhaal van Kanaän bijvoorbeeld was helemaal nieuw voor mij (en mijn christelijke moeder kende het ook niet).
Ja naast de Torah tekst. En dan? Gebeurd al eeuwen. Wat is het probleem? De joden in Arabische landen gebruikten de Tafsir (Arabische vertaling) tegenwoordig gebruikt men de vertaling van Onkelos (complete Arameese vertaling) binnen het rabinale jodendom standaard naast de Torah tekst. so wat? Dat is en was heel normaal. Tot op de dag vandaag gebruikelijk. En dat heeft niet te maken met het probleem van de transcripties in Nederland wat betreft persoonsnamen en plaatsnamenquote:Op woensdag 22 oktober 2014 19:15 schreef ATON het volgende:
[..]
O jazeker ! Het N.T. heeft de Griekse vertaling gebruikt en niet de Hebreeuwse. Volgens jouw eigen uitspraken zijn vertalingen nooit hetzelfde. Wat zal het nu wezen ??
Nee ik probeer het ook. Ik houd er rekening meequote:Op woensdag 22 oktober 2014 17:06 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
Als je een welgemeend advies in de wind wil slaan, is dat jouw eigen keus
Ah my bad. Pardon. Ik dacht dat dit topic over het lezen van de Bijbel ging. Ik wist niet dat dit topic over the christianity ging. Daar hebben we toch al een topic over? Central Bible and christianityquote:Op woensdag 22 oktober 2014 17:46 schreef ATON het volgende:
[..]
O, voel je je door mij onbegrepen? Wat zielig. En kan je me duidelijk maken waar ik je niet begrepen heb ? En misschien is het je nog niet opgevallen, maar deze topic gaat over het Christendom en niet over het Judaļsme. Je kan je ei misschien op een andere topic kwijt.
Deze domme uitspraak:quote:Op donderdag 23 oktober 2014 16:20 schreef Shokirbek85 het volgende:
Ja naast de Torah tekst. En dan? Gebeurd al eeuwen. Wat is het probleem?
quote:Dit probleem is eigenlijk in Nederland. De Amerikaans - Joodse Bijbelvertaling gebruikt dezelfde benamingen als in de Amerikaans- christelijke Bijbelvertalingen. In Nederland ontbreekt die overeenkomst tussen joodse en christelijke Bijbelvertaling echter
Waarom kom je dan aanzetten met de Tenach en midrash ?quote:Op donderdag 23 oktober 2014 16:54 schreef Shokirbek85 het volgende:
Ah my bad. Pardon. Ik dacht dat dit topic over het lezen van de Bijbel ging.
Wat heb je er voor leerzaams van opgestoken?quote:Op woensdag 22 oktober 2014 21:53 schreef TitanicLover het volgende:
Ik lees laatste dagen ook Bijbel.
Ik ben bezig nu met Genesis. Het blijft erg leerzaam.
Wat ik tot nu toe geleerd heb:quote:Op donderdag 23 oktober 2014 19:28 schreef Milchat het volgende:
[..]
Wat heb je er voor leerzaams van opgestoken?
Alles wat niet past in jouw visie is dom, achterlijk of idioot. Whats's new?quote:
Omdat men in dit topic de Bijbel leest mischien ?quote:Op donderdag 23 oktober 2014 19:05 schreef ATON het volgende:
[..]
Waarom kom je dan aanzetten met de Tenach
quote:Nu lijkt het mij heel leuk en interessant om de Bijbel te lezen met meerdere FOK!kers, van Genesis tot en met Openbaring. Dit vooral omdat ik me in het algemeen erg interesseer voor geschiedenis en cultuur en om me te verbazen over de gruwelijkheden uit het Oude Testament. We kunnen afspreken wat we per periode lezen en dat dan met elkaar bespreken. Wie wil?
Assalomu Alaykum hayirli Kech. Lees je de Bijbel ook in het Hebreeuws met een Hebreeuws woordenboek in de hand gezien je kennis hebt van het Arabisch? Ik heb dat met een maat (Marokkaan) van mij gedaan. Hij spreekt Arabisch en hij kon middels een Hebreeuws woordenboek de Bijbel goed lezen. En zodoende veel uitleggen voor mijquote:Op donderdag 23 oktober 2014 19:35 schreef TitanicLover het volgende:
[..]
Wat ik tot nu toe geleerd heb:
Kinderen van Adam: Abraham, Jozef, Mozes etc.
Rijken: Assyriė, Syriė, Egypte, Perziė, Israėl, Babyloniė, Medie etc.
Verhalen over profeten.
Ik mis logica in Bijbel. Koran zit vol met logica. Niet dat ik Bijbel minder zie dan Koran. Ik hou van beide even veel.
Bijbel is groter in omvang, ouder en duidelijker.
Koran is kort en krachtig.
Natuurlijk hebben ze beide andere talen.
Koran=Arabisch
Bijbel=Grieks, Aramees, Hebreeuws, Armeens
Waleikum Asalam =ook vrede zij met jequote:Op donderdag 23 oktober 2014 22:56 schreef Shokirbek85 het volgende:
[..]
Assalomu Alaykum hayirli Kech. Lees je de Bijbel ook in het Hebreeuws met een Hebreeuws woordenboek in de hand gezien je kennis hebt van het Arabisch? Ik heb dat met een maat (Marokkaan) van mij gedaan. Hij spreekt Arabisch en hij kon middels een Hebreeuws woordenboek de Bijbel goed lezen. En zodoende veel uitleggen voor mij
Het Arabisch : de taal der engelen. Het voertuig voor het woord van Allah zoals onthuld door Muhammed ( Mohammed of Mahomet)quote:Op donderdag 23 oktober 2014 23:04 schreef TitanicLover het volgende:
[..]
Waleikum Asalam =ook vrede zij met je
Ik hou van Bijbel en Thora. Zijn pure heilige boeken even als Koran!
Ik kan heel goed Arabisch lezen en reciteren(lees zingend Koran). Ik heb godzijdank mooi stem!
Hebreeuws is een oude en mooie taal. Het is een Semitische taal net zoals Arabisch. Alleen hoe ze schrijven is anders.
Ik heb heel Koran in Arabisch uitgelezen toen ik een jaar of 6 was.
Ook heb ik het uitgelezen in het Nederlandse vertaling.
Arabische taal is erg belangrijk om Koran te snappen. Maar je kan ook vertalingen lezen.
Het verbranden van boeken is iets wat altijd gebeurd is. Ook de Taliban hebben veel boeken verbrandt.quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 01:50 schreef Shokirbek85 het volgende:
[..]
Het Arabisch : de taal der engelen. Het voertuig voor het woord van Allah zoals onthuld door Muhammed ( Mohammed of Mahomet)
Helaas in 1499 in Granada enorme openbare verbranding van Arabische manuscripten. De halvemanen werden weggehaald en vervangen door kruizen. Alle nachtegalen waren tot zwijgen gebracht...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dit is mijn laatste post op FOK!forum( maw reageren hierop is zinloos)
Je hoeft niet weg hoor.quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 18:03 schreef Shokirbek85 het volgende:
Dit is mijn laatste post op FOK!forum( maw reageren hierop is zinloos)
Is de toren van Babel uiteindelijk wel hoger geworden als de ziggurat van Ur? (Aannemende dat die op de afbeelding staat ga ik er van uit dat dat de ziggurat is.)quote:Op zondag 26 oktober 2014 14:48 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
De toren van babel is geinspireerd op de ziggurat van ur, en leek meer op een piramide dan op een toren
[ afbeelding ]
Historicus Jona Lendering heeft archeologische informatie:quote:Op zondag 26 oktober 2014 14:53 schreef Dactylus het volgende:
[..]
Is de toren van Babel uiteindelijk wel hoger geworden als de ziggurat van Ur? (Aannemende dat die op de afbeelding staat ga ik er van uit dat dat de ziggurat is.)
Ik heb me ook altijd afgevraagd hoe dat kan. Verder dan dat ze destijds flink hebben overdreven of telkens andere begrippen hadden van "jaar" ben ik nooit gekomen.quote:Op zondag 26 oktober 2014 17:41 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
Wat me trouwens opvalt aan de geslachtsregisters (deze lees ik niet minutieus, maar ik 'scan' ze wel steeds even): de leeftijd wordt nu al flink korter. In Genesis 11 worden de heren nog maar zo'n 250 jaar, dat gaat vlug achteruit.
Ik denk dat laatste. Wie weet was een 'jaar' toen maar 100 dagen o.i.d. . Kan me best voorstellen dat dat nogal arbitrair was tot men meer wist over de duur van seizoenen e.d., helemaal in gebieden waar de seizoenen elkaar niet zo duidelijk afwisselen.quote:Op zondag 26 oktober 2014 19:00 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik heb me ook altijd afgevraagd hoe dat kan. Verder dan dat ze destijds flink hebben overdreven of telkens andere begrippen hadden van "jaar" ben ik nooit gekomen.
De Egyptische kalender ging ook al uit voor 365 dagen per jaar. Die is ook al van minimaal 2700 voor Christus... Zo oud wordt Genesis niet verondersteld te zijn toch?quote:Op zondag 26 oktober 2014 19:10 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
[..]
Ik denk dat laatste. Wie weet was een 'jaar' toen maar 100 dagen o.i.d. . Kan me best voorstellen dat dat nogal arbitrair was tot men meer wist over de duur van seizoenen e.d., helemaal in gebieden waar de seizoenen elkaar niet zo duidelijk afwisselen.
Ok, dat wist ik niet!quote:Op zondag 26 oktober 2014 19:16 schreef Halcon het volgende:
[..]
De Egyptische kalender ging ook al uit voor 365 dagen per jaar. Die is ook al van minimaal 2700 voor Christus... Zo oud wordt Genesis niet verondersteld te zijn toch?
Nee. Volgens mij is Genesis betrekkelijk jong, gedateerd tijdens de Bab. ballingschapquote:Op zondag 26 oktober 2014 19:16 schreef Halcon het volgende:
[..]
De Egyptische kalender ging ook al uit voor 365 dagen per jaar. Die is ook al van minimaal 2700 voor Christus... Zo oud wordt Genesis niet verondersteld te zijn toch?
Nou...toen is het op schrift gesteld. De verhalen zijn wellicht een stuk ouder. Zeker dat van de zondvloed.quote:Op maandag 27 oktober 2014 16:01 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee. Volgens mij is Genesis betrekkelijk jong, gedateerd tijdens de Bab. ballingschap
Dit uit bescherming voor zichzelf vooral. Lees de verhalen in de context van die tijd. Abram is bang dat één of ander Egyptenaar zijn vrouw zal willen hebben en verkrachten en Abram zal doden. Daarom onthult Abram sara niet als zijn vrouw maar als zijn zuster .Hij zegt dit ook tegen de farao 'mijn zuster'. Later ontdekt de farao dat dit niet waar is.quote:Op zondag 2 november 2014 17:38 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
- Lekker verhaal van Abram, die zijn vrouw zich laat voordoen als zijn zus.Ze wordt min of meer geprostitueerd door hem.
Nogmaals lees de tekst ui de context van die tijd. De besnijdenis komt uit de Oudheid. Deze praktijk was heel normaal onder de volkeren in het Midden Oosten. Het was gebruikelijk bij de Egyptenaren, Edomieten, Ammonieten en de Moabieten en werd later gebruik bij alle moslims. Bij de meeste volkeren uit de Oudheid werd de besnijdenis verricht vlak voordat een huwelijk werd gesloten in de hoop dat het offer van de voorhuid iemand tot vader van vele kinderen zou maken.quote:Hier wordt verteld over de besnijdenis als teken van verbond met God. Hoe leggen Christenen dit uit? Want zij doen dit, itt de joden, natuurlijk niet.
Dat was voor Christus komst en valt voor Christenen dan ook onder het oude verbond. Het Nieuwe Testament leert dat veel van de wetten die voor Joden golden in het Oude Testament volbracht(niet afgeschaft dus) zijn door de dood van Christus aan het kruis, want hij stierf voor allen. Besnijdenis en bepaalde werken zijn niet meer nodig, alleen geloof in Christus als middelaar is voldoende.quote:Op zondag 2 november 2014 17:38 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
- Hier wordt verteld over de besnijdenis als teken van verbond met God. Hoe leggen Christenen dit uit? Want zij doen dit, itt de joden, natuurlijk niet.
Ho ja ? Sumerische Kisj I dynastie : 2900 - 2550 . Ik zie hier maar 350 jaar hoor.quote:Op zondag 26 oktober 2014 20:12 schreef Iblardi het volgende:
Misschien Babylonische invloed. Zie https://en.wikipedia.org/wiki/Sumerian_King_List. De eerste koningen van Soemeriė krijgen daar regeringsperiodes van tienduizenden jaren toegeschreven.
Mee eens. Een herwerkte versie van http://www.ancienttexts.org/library/mesopotamian/enuma.htmlquote:Op maandag 27 oktober 2014 16:01 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee. Volgens mij is Genesis betrekkelijk jong, gedateerd tijdens de Bab. ballingschap
Ik heb het over de mythische koningen uit de tijd voor de "zondvloed" zoals die worden vermeld in de oude koningslijsten, en die zo lang regeren dat je er ook met een veel korter jaar niet uitkomt.quote:Op zondag 2 november 2014 20:12 schreef ATON het volgende:
[..]
Ho ja ? Sumerische Kisj I dynastie : 2900 - 2550 . Ik zie hier maar 350 jaar hoor.
quote:Sumerian King List: list of rulers of ancient Sumer, used as a framework for the study of Mesopotamian chronology. Sixteen copies (indicated as A, B, C... P) of this text are known, all of them written in Sumerian, although some of them clearly show Akkadian influence. The text appears to have been composed in the late third millennium BCE (Ur III period), and was later updated. The sequence of cities is identical to the Eridu Genesis.
http://www.livius.org/k/kinglist/sumerian.html
OK. Ik had niet begrepen dat je deze mythologische tijd bedoelde.quote:Op zondag 2 november 2014 23:15 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Ik heb het over de mythische koningen uit de tijd voor de "zondvloed" zoals die worden vermeld in de oude koningslijsten, en die zo lang regeren dat je er ook met een veel korter jaar niet uitkomt.
Alulim was de eerste koning en regeerde 28.000 jaar lang in Eridu; Alalgar regeerde 36.000 jaar; na de val van Eridu regeerde Enmen-lu-ana 43.200 jaar in Bad-tibira (...) Vijf steden, acht koningen regeerden 385.200 jaar lang. Toen kwam de Overstroming... (enz.)
[..]
Ah ok. Dit bedoelde ik met mijn vraag over besnijdenis. Dank voor je uitleg.quote:Op zondag 2 november 2014 20:07 schreef brojo het volgende:
[..]
Dat was voor Christus komst en valt voor Christenen dan ook onder het oude verbond. Het Nieuwe Testament leert dat veel van de wetten die voor Joden golden in het Oude Testament volbracht(niet afgeschaft dus) zijn door de dood van Christus aan het kruis, want hij stierf voor allen. Besnijdenis en bepaalde werken zijn niet meer nodig, alleen geloof in Christus als middelaar is voldoende.
Wel zijn er andere sacramenten ingesteld die onder het verbond van Christus vallen.
Maar daar zijn jullie nog lange niet
Precies: uit zelfbescherming. Dat vind ik niet echt een nobel motiefquote:Op zondag 2 november 2014 19:42 schreef Szikha het volgende:
[..]
Dit uit bescherming voor zichzelf vooral. Lees de verhalen in de context van die tijd. Abram is bang dat één of ander Egyptenaar zijn vrouw zal willen hebben en verkrachten en Abram zal doden. Daarom onthult Abram sara niet als zijn vrouw maar als zijn zuster .Hij zegt dit ook tegen de farao 'mijn zuster'. Later ontdekt de farao dat dit niet waar is.
In feite vertelt Abram ook de waarheid. Zij was de dochter van zijn vader en daadwerkelijk zijn zuster
[..]
Ik zou mijn vrouw wel beschermen altijd.quote:Op maandag 3 november 2014 10:17 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
[..]
Precies: uit zelfbescherming. Dat vind ik niet echt een nobel motief.
Waar in de bijbel wordt naar de mening van een vrouw gevraagd?quote:Op dinsdag 4 november 2014 09:21 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
Als je het zo stelt, zit er inderdaad wel wat in. Wat mij echter tegen de borst stuit, is dat er nergens in het verhaal gerept wordt over het al dan niet instemmen van Sara met dit plan. Als ze dit samen zouden bedenken, zou ik er helemaal achter staan. Echter, nu legt Abraham Sara dit plan gewoon op (althans, zo wordt het verteld).
Wat is trouwens de nieuwe opdracht deze week? De 'rest' van het verhaal van Abraham?
Er zijn wel wat voorbeelden waarin vrouwen gevraagd werd wat ze willen, maar dat zijn geen positieve verhalen.quote:Op dinsdag 4 november 2014 15:55 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Waar in de bijbel wordt naar de mening van een vrouw gevraagd?
Sara oa. Zij beveelt. Abraham volgt haar opdrachten uit. Als een braaf hondjequote:Op dinsdag 4 november 2014 15:55 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ze zijn met heel Abraham bezig. Maar volgens mij leest niemand meer.quote:Op dinsdag 4 november 2014 09:21 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
Als je het zo stelt, zit er inderdaad wel wat in. Wat mij echter tegen de borst stuit, is dat er nergens in het verhaal gerept wordt over het al dan niet instemmen van Sara met dit plan. Als ze dit samen zouden bedenken, zou ik er helemaal achter staan. Echter, nu legt Abraham Sara dit plan gewoon op (althans, zo wordt het verteld).
Wat is trouwens de nieuwe opdracht deze week? De 'rest' van het verhaal van Abraham?
Ja er zijn een paar passages te vinden. Maar over't algemeen tellen ze niet mee, letterlijk.quote:Op dinsdag 4 november 2014 17:38 schreef Szikha het volgende:
Sara oa. Zij beveelt. Abraham volgt haar opdrachten uit. Als een braaf hondje
Ik ga later even de andere reacties hier lezen.quote:Op zondag 2 november 2014 17:38 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
Ik heb het gelezen.
Een paar opmerkingen weer:
- Misschien heb ik het gemist, of stond het al in een eerder hoofdstuk, maar waarom wordt Abram er zo uitgehaald? Is hij bijzonder godvrezend o.i.d.? Want er wordt niets over gezegd in deze hoofdstukken.
Ja, ben ik ook heel erg benieuwd naar! Ik denk dat we later wellicht nog wel wat te weten komen over Abraham's persoonlijkheid.
- Lekker verhaal van Abram, die zijn vrouw zich laat voordoen als zijn zus.Ze wordt min of meer geprostitueerd door hem.
Hoe zie jij dat, dat ze min of meer geprostitueerd wordt? Eigenlijk begrijp ik Abraham wel hierin. Het was natuurlijk bedoeld voor die Egyptenaren die er niet voor schuwden hem te vermoorden om zijn bloedmooie vrouw te kapen. Dat het zover zou gaan en bij Farao terecht zou komen wist hij ook niet. Maar het is wel liegen. Blijkbaar toen nog niet zo'n zonde of in levensgevaar wel getolereerd.
- Er wordt niet echt verteld wat men in Sodom allemaal deed, behalve 'de mensen waren slecht, ze zondigden zwaar tegen de heer'. Zelf zie ik Sodom & Gomorra een beetje zoals een Las Vegas van de oudheid: steden waar men zich overgeeft aan allerlei verleidingen. Of dit nu een verwoesting waard is...?
Ja, ik ben hier ook zo benieuwd naar! Dat zou in hoofdstuk achttien moeten staan als het goed is. Ik denk inderdaad dat het gewoon heel hedonistisch was zoals het in Rome bijvoorbeeld ook ging. Waarschijnlijk vindt God het walgelijk dat alles maar om lust gaat, qua seks maar ook qua eten en drinken stel ik me zo voor. Luiheid er nog bij misschien. Of dat hij dan ziet dat mannen met elkaar seks hebben of dat er orgiėn zijn en dat dat voor hem heel erg is omdat hij seks als iets ziet wat liefdevol is tussen man en vrouw en zo. Misschien zag hij het als pure provocatie. Maar goed, eerst maar eens lezen wat er nu precies gebeurde daar inderdaad.
- Hier wordt verteld over de besnijdenis als teken van verbond met God. Hoe leggen Christenen dit uit? Want zij doen dit, itt de joden, natuurlijk niet.
Ja, ik ben ook benieuwd waar het gestopt is en waarom.
Hmmm, zo heb ik het nog niet bekeken, maar je hebt gelijk. Sara was ook echt gewoon zijn zus, namelijk zijn halfzus. Het was dus geen leugen.quote:Op zondag 2 november 2014 19:42 schreef Szikha het volgende:
[..]
Dit uit bescherming voor zichzelf vooral. Lees de verhalen in de context van die tijd. Abram is bang dat één of ander Egyptenaar zijn vrouw zal willen hebben en verkrachten en Abram zal doden. Daarom onthult Abram sara niet als zijn vrouw maar als zijn zuster .Hij zegt dit ook tegen de farao 'mijn zuster'. Later ontdekt de farao dat dit niet waar is.
In feite vertelt Abram ook de waarheid. Zij was de dochter van zijn vader en daadwerkelijk zijn zuster
[..]
Nogmaals lees de tekst ui de context van die tijd. De besnijdenis komt uit de Oudheid. Deze praktijk was heel normaal onder de volkeren in het Midden Oosten. Het was gebruikelijk bij de Egyptenaren, Edomieten, Ammonieten en de Moabieten en werd later gebruik bij alle moslims. Bij de meeste volkeren uit de Oudheid werd de besnijdenis verricht vlak voordat een huwelijk werd gesloten in de hoop dat het offer van de voorhuid iemand tot vader van vele kinderen zou maken.
Christenen verwijzen deze besnijdenis van Abraham naar Mozes waarin hij spreekt over de besnijdenis van het hart ( wat ook de brit mila = verbond genoemd). Hoewel het verwijderen van de voorhuid een teken is van de Joden is de parallel die Mozes trekt in Deuteronomium tussen het besnijden van de penis en het besnijden van het hart echt raar.
Nog grappig is de uitspraak van Mozes : '' Besnijdt de verharding rond jullie hart''
Wanneer je deze vers op een iets andere manier de leestekens gaat zetten krijg je : "Als je de verharding rond jullie hart en jullie nek wilt besnijden , stel dan geen vragen meer"
Tja, vreemde verhalen. Maar de voorhuid weghalen waarbij je glans te voorschijn komt was heel gewoon onder de volkeren.
Wat heeft Abaraham verkeerd gedaan in jouw ogen? En geen lieverdtje? Wat voor verkeerde dingen heeft hij gedaan?quote:Op dinsdag 4 november 2014 20:47 schreef Grunge. het volgende:
Want blijkbaar is God nogal gek op Abraham. Er zijn bepaalde mensen in de Bijbel die heel veel dingen verkeerd doen maar die toch lieverdjes van God zijn en Abraham is daar één van.
Abraham niet, hoor. Met 'Abraham was daar één van' bedoel ik één van die lieverdjes, niet één van die mensen die heel wat verkeerd doen en het toch zijn, staat er wat raar inderdaad. Maar David bijvoorbeeld was geen lieverdje en toch heel speciaal voor God. Over Abrahams persoonlijkheid hebben we verder nog niet gelezen dus ik was benieuwd waarom juist hij zo bijzonder voor God was.quote:Op woensdag 5 november 2014 16:45 schreef Szikha het volgende:
[..]
Wat heeft Abaraham verkeerd gedaan in jouw ogen? En geen lieverdtje? Wat voor verkeerde dingen heeft hij gedaan?
Als ik zo blader
-Hij redt Lot en zijn gehele familie.
- Hij springt in de bres voor de Sedomieten
- Hij is gastvrij (hij rent zelfs naar de vreemdelingen toe) geeft voedsel water en wast hun voeten. ( dit itt Lot die niet echt gastvrij is)
-Hij weigert schatten te aanvaarden.
Okeej. Weet je? In de Bijbel staat niet de reden waarom Abraham uitgekozen werd door God.quote:Op woensdag 5 november 2014 19:00 schreef Grunge. het volgende:
Over Abrahams persoonlijkheid hebben we verder nog niet gelezen dus ik was benieuwd waarom juist hij zo bijzonder voor God was.
Het boek De bijbel als mythe komt tot de conclusie dat zelfs tot aan de boeken Kronieken en Koningen er geen historische grond in de verhalen zit. Dus Genesis, Exodus, Leviticus, Deuteronomium, Jozua, Ruth, Rechters en Samuel.quote:Op woensdag 5 november 2014 22:45 schreef Szikha het volgende:
Ja absoluut. Niet alleen Genesis maar al die boeken vermoed ik
Tot?quote:Op woensdag 5 november 2014 23:58 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Het boek De bijbel als mythe komt tot de conclusie dat zelfs tot aan de boeken Kronieken en Koningen er geen historische grond in de verhalen zit. Dus Genesis, Exodus, Leviticus, Deuteronomium, Jozua, Ruth, Rechters en Samuel.
Ja, dat vind ik dus lastig. Ik wist natuurlijk vooruit al wel dat de vrouw niet echt meetelt in de bijbel, maar toch stuit het me tegen de borst. Nu ben ik echt geen feministe oid, maar natuurlijk wel gewend aan de mate van gelijk(waardig)heid die we als vrouw gelukkig in Nederland verworven hebben. Het ergert me dat vrouwen zo weinig mee tellen en amper genoemd worden. In dit verhaal bijvoorbeeld, zou het toch leuk zijn als er ook verteld werd wat Sara van dit idee vond.quote:Op dinsdag 4 november 2014 15:55 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Nou ja, ik kan me dat best voorstellen. Het schokt mij hier en daar ook hoe dingen in die tijd gaan. Gelukkig zijn dit soort dingen nu niet meer gangbaar (hoewel er nog genoeg mis is natuurlijk). Het is net zoiets als wanneer je verhalen hoort over de middeleeuwen: schokkend voor onze 'moderne' visie, normaal voor de mensen toen.quote:Op dinsdag 4 november 2014 17:38 schreef Szikha het volgende:
[..]
Dat mensen anno 2014 zo verbaasd en zelfs verontwaardigd zijn over de inhoud van de Bijbelse verhalen laat mijn wenkbrauwen fronsen. Zo ging het gewoon aan toe destijds.
Ok! Ik lees dit weekend weer verder.quote:Op dinsdag 4 november 2014 20:50 schreef Grunge. het volgende:
Zullen we het deze week even op hoofdstuk achttien en negentien houden? Dat zijn nogal heftige en belangrijke hoofdstukken namelijk, over Sodom en Gomorra en over Lot. Daarbij geeft het mensen die nog meedoen of mee willen doen de kans om wat bij te lezen misschien.
Inmiddels is het inderdaad wat genuanceerd, Abrahams beslissing. Ik vind het vooral lastig in dit verhaal dat Sara's gevoelens of mening nergens bij betrokken wordt.quote:Op dinsdag 4 november 2014 20:56 schreef Grunge. het volgende:
[..]
Ik ga later even de andere reacties hier lezen.
En niet enkel Finkelstein & Silberman hebben deze mening :quote:Op woensdag 5 november 2014 23:58 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
Het boek De bijbel als mythe komt tot de conclusie dat zelfs tot aan de boeken Kronieken en Koningen er geen historische grond in de verhalen zit. Dus Genesis, Exodus, Leviticus, Deuteronomium, Jozua, Ruth, Rechters en Samuel.
Mischien moet je nogmaals de OP lezen.quote:Op donderdag 6 november 2014 11:19 schreef ATON het volgende:
[..]
En niet enkel Finkelstein & Silberman hebben deze mening :
http://skepp.be/nl/levens(...)jericho#.VFtJB480kYy
En hoe de Bijbel tot stand gekomen is kan je hier ontdekken :
http://www.uitgeverijtenh(...)hreef-de-bijbel.html
Ik zie hier te weinig kritische vragen betreft de inhoud en gaat men gewoon mee in het verhaaltje en daarom haak ik hier ook af.
quote:Op donderdag 6 november 2014 16:01 schreef Szikha het volgende:
[..]
Mischien moet je nogmaals de OP lezen.
Als hij daarvoor kwam heeft hij op zich wel een punt.quote:Op maandag 29 september 2014 04:36 schreef Grunge. het volgende:
Dit vooral omdat ik me in het algemeen erg interesseer voor geschiedenis en cultuur en om me te verbazen over de gruwelijkheden uit het Oude Testament.
Een keer is genoeg. Nu de rest nog.quote:Op donderdag 6 november 2014 16:01 schreef Szikha het volgende:
Misschien moet je nogmaals de OP lezen.
Deze is wel leukquote:Op donderdag 6 november 2014 18:19 schreef Szikha het volgende:
Als je kritische vragen wilt omtrent de Bijbel dans l'ensemble dan verwacht je ene theologische discussie. En dat is iets wat ts niet wil als ik haar openingpost lees. Dat maakt haar topic wat unieker dan de rest van het F&L forum waar genoeg ruimte is voor kritische vragen en andere kant van de Bijbel. Bijvoorbeeld het centraal topic
Een gruwelijk verhaal overigens. Maar daarover later dus.quote:Op donderdag 6 november 2014 18:27 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Deze is wel leuk
(edit; excuses dat hoofdstuk is volgende week pas aan de beurt)
Aller eerst staat in de Bijbel niet de reden voor de vernietiging dus we zullen het nooit weten. Verder denk ik persoonlijk niet dat dit uberhaubt één van de redenen zou kunnen zijn (daar had ik geen wikipagina voor nodig)quote:de term Sodomie is afkomstig van de naam van de Bijbelse stad Sodom waar vele vormen van seks gepraktiseerd zouden zijn, waarbij ook veel onvrijwillige. De Bijbel noemt Sodom 48 keer. Niet één keer gaat het over homoseksualiteit. Jezus noemt Sodom in Mattheus, Marcus en Lucas, en ook Jezus legt geen enkel verband tussen homoseksualiteit in connectie met Sodom
quote:Op zondag 9 november 2014 17:19 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
(Overigens: wat IS een zoutpilaar?!)
Bedankt voor de afbeelding. Ik had er nooit echt een beeld bij.quote:Op zondag 9 november 2014 18:52 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Gewoon, een pilaar van zeezout, ontstaat door indamping in de Dode Zee
Ik dus ook niet, thanks.quote:Op zondag 9 november 2014 22:33 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Bedankt voor de afbeelding. Ik had er nooit echt een beeld bij.
Geschiekundig vindt ik dit best vreemd wat Abraham hier doet. Kijk de Kenaanieten baden tot hun Goden om een lang leven en een goede oogst. Ze baden tot El ( hun bejaarde hoofdgod) die zij aanspraken als Vader der Mensheid of de Welwillende , de Barmhartige , de Schepper van al het Geschapene. Op de gevonden tabletten (in Ugarit) wordt hij 'kadosh' genoemd ( = heilige). De geleerden vertalen het Ugaritische woord fonetisch als 'qds' (op de s een v-tje). Het Ugaritisch kent geen klinkers dus hoe iets precies uitgesproken moet worden weten we nooit. Het Bijbelse woord voor heilig is ook kadosh. En 1 van de Bijbelse naam voor God is ook El.quote:Op zondag 9 november 2014 17:19 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
- Wel goed om te lezen dat Abraham gewoon tegen God in gaat; hij is het niet eens met het plan om Sodom en Gomorra te verwoesten, vanwege het feit dat er mogelijk onschuldige mensen tussen zitten. Er wordt iig niet klakkeloos overgenomen wat God goed vindt.
Ik heb Sodom altijd gelinkt aan onder anderen seksualiteit waaronder homoseksualiteit. In hoofdstuk achttien van Genesis valt ook al te lezen dat het wel degelijk met losbandige seksualiteit te maken had en ook al meteen homoseksuele trouwens, want in die menigte waren mannen aan het roepen om de mannelijke engelen. Maar net als veel andere verhalen die we tot nu toe behandeld hebben in Genesis wordt dit ook nog breder uitgemeten. Ik heb ook wel meer over Sodom en Gomorra gehoord vroeger door mijn christelijke opvoeding en dan ging het ook over orgiėn en 'mannen die bij mannen liggen'. Maar ook over drankgelag bijvoorbeeld. Algeheel hedonisme.quote:Op zaterdag 8 november 2014 20:34 schreef Szikha het volgende:
Sodom wordt altijd gelinkt aan homoseksualiteit. Dat vind ik altijd vreemd dat mensen denken dat Sodom is vernietigd vanwege homoseksualiteit. Op Wiki:
[..]
Aller eerst staat in de Bijbel niet de reden voor de vernietiging dus we zullen het nooit weten. Verder denk ik persoonlijk niet dat dit uberhaubt één van de redenen zou kunnen zijn (daar had ik geen wikipagina voor nodig)
Om mijn stelling kracht bij te zetten gebruik ik de teksten zelf. Ik vergelijk oa de verschillende verhalen van gastvrijheid ( die Abraham en Lot ) met elkaar. En dan valt me veel dingen op. Het voorbeeld van Abraham hoe hij zijn gasten verwelkomt. De Bijbel zegt:
" hij sloeg zijn ogen op en zag drie mannen dichtbij hem staan. Meteen nadat hij hen zag, rende hij hen tegemoet vanuit de opening van zijn tent om hen te begroeten, waarbij hij ter aarde boog en zei : " ga dan niet aan uw dienaar voorbij. Laat er toch wat water gehaald worden, zodat u uw voeten kunt wassen en uitrusten onder de boom. Ik zal wat eten halen, zodat u weer op krachten kunt komen, voordat u verder gaat"
De gastvrijheid van Abraham kent duidelijk geen passiviteit. Hij zoekt naar gasten. Het lijkt erop dat hij kijkt wie er voorbij komt en hulp nodig zou kunnen hebben. Ook wacht hij dus niet tot vreemdelingen zijn tent naderen maar rent hij meteen naar ze toe zodra hij ze gezien heeft. Hij stelt ze geen vragen waar ze naartoe gaan wie ze zijn maar in plaats daarvan begroet hij hen en toont hij hen respect door voor ze te buigen. Daarna smeekt hij hen zelfs :"Indien u mij vriendelijk wilt bejegenen, ga dan niet aan uw dienaar voorbij". Abraham maakt zijn gasten gemakkelijk door water en voedsel te halen. Opvallend is dat hij ook nog eens net besneden was , want dat las je daarvoor. Dus is hij herstellende van deze toch wel pijnlijke ingreep. Maar ondanks dat lette hij op anderen die uitgeput hongerig waren en haastte hij zelfs naar hen toe op ze te begroeten. En om voor ze te zorgen middels water en voedsel te geven. Bovendien denkt Abraham aan de gasten vermoed ik want het was midden op de dag, ze hadden gereisd en wilden neem ik aan, graag rusten. Hun voeten zullen wel pijnlijk zijn geweest en door de zon waren ze zeer waarschijnlijk vermoeid. Daarom gaf Abraham hen water waarmee ze hun voeten konden afkoelen. Verder vertelt de Bijbel ook dat Abraham niet de enige was die gastvrij was voor zijn gasten. Ook Sara hielp hem. Zij haasten zich voor de vreemdeling te zorgen. Bovendien stond Abraham erop zijn gasten te bedienen bij de ingang van zijn huis.... Waarom? Wilde hij hiermee andere vreemdelingen laten zien dat ze ook welkom waren?
Deze manier van gastvrijheid is iets anders dan hoe dat bij Lot ging. En hoe Lot zijn gasten ontving in Sodom Waarom?? Lot handelde zelf ongastvrij naar mijn mening. Was Lot zelf ongastvrij of had het te maken met de stad waarin hij woonden?
En dan komt mijn punt. Lot handelde zo denk ik omdat de autoriteiten van Sodom daar problemen mee hadden met vreemdelingen. Lot woonde in een stad (anders dan die van Abraham) waar men ter dood kon worden gebracht als men gasten voedsel en onderdak bood en vriendschap sloot.
Ik lees dat hij weigerde de vreemdelingen uit te leveren aan de menigte die zich hadden verzameld voor zijn deur. Hij riskeerde dus wel zijn leven door naar buiten te gaan. Lot zei tegen de menigte dat ze moesten verdwijnen maar de menigte eisten dat hij de bezoekers naar hen toe zou sturen. En toen pas bood Lot (om de vreemdelingen te beschermen) zijn dochters aan. Had hij zo'n aanbod mogen doen? Dat is weer een andere vraag.
Waarom wilden de menigten perse de bezoekers hebben? Wat was er aan de hand in Sodom?Toen God vertelde dat Sodom vernietigd zou worden vanwege de verschrikkelijke dingen die de inwoners deden probeerde Abraham nog voor de goede te pleiten. Maar desondanks werd Somdom en Gormorra vernietigd. Waarom?? Helaas verteld de Bijbel het ons niet. Je kan je daarna afvragen "wat was er zo slecht aan de inwoners van deze steden dat God besloot hen te vernietigen" ?
Ik hoor altijd homoseksualiteit of lust als redenen. Nu weer in dit topic. Maar door de verhalen beter te bestuderen en te vergelijken denk ik dat het aan het egoļsme van de inwoners lag. Ze waren waarschijnlijk niet gastvrij, behandelden de inwoners en vreemdelingen (blijkbaar) vreselijk.
Als ik de vroegste commentaren die we nog hebben lees over wat zij dachten wat de reden(en) konden zijn kom ik nergens homoseksualiteit als één van de mogelijk reden tegen. Blijkbaar zagen zij dat helemaal niet als een goede reden. Ik zie ook niet waarom dat (homoseksualiteit) verkeerd is of een reden zou kunnen zijn voor totale vernietiging.
Nee, in mijn ogen is Sodom en Gomorra absoluut niet vernietigd vanwege 'verkeerde' seksuele gedrag maar vanwege hun egoļsme en wanbeleid. Ik zou bijna zeggen dat de inwoners hun vernietiging zelf afgeroepen hebben. Ze hadden elkaar moeten helpen, gastvrij zijn en altijd klaar moeten staan voor de medemens. En dat deden zij niet. Sterker nog als je vriendelijk was dat strafbaar en werd je zelfs gedood.
Gastvrijheid wordt in de Bijbel steevast als goed gezien. En on gastvrijheid wordt zelfs elke keer afgestraft Daar is de Bijbel dus heel duidelijk in. En dat is volgens mij de redenen als ik de verhalen bestudeer : egoļsme , niet zorgen voor je medemensen , hebzuchtige leiders , oneerlijke rechtbanken ect.
En dan komt meteen mijn antwoord op de vraag waarom God Abraham geschikt vond als leider. Abraham was zo'n persoon die zeer gastvrij handelde ondanks alles. God koos Abraham denk ik vanwege zijn wijsheid en moed. Hij kwam in opstand tegen afgoderij. Blijkbaar had hij de perfecte kwaliteiten voor een leiderschap. Door al zijn kwaliteiten en eigenschappen zou Abraham waarschijnlijk uitgekozen zijn om de stichter en leider van het Joodse volk te worden door God
Leuk hč, dat Abraham dan zegt bang te zijn dat God boos wordt maar hij móet nog even doorgaan met afdingen. Dat vertelt al meer over waarom Abraham bijzonder was.quote:Op zondag 9 november 2014 17:19 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
Ik heb het weer gelezen.
- Begrijp ik nu goed, in het eerste stukje van Genesis 18, dat God bij Abraham op bezoek komt? Wat een vreemd idee; ik dacht altijd dat de verschijningsvorm/het uiterlijk van God niet bekend is. Hier wordt hij weergegeven als een man.
- Wel goed om te lezen dat Abraham gewoon tegen God in gaat; hij is het niet eens met het plan om Sodom en Gomorra te verwoesten, vanwege het feit dat er mogelijk onschuldige mensen tussen zitten. Er wordt iig niet klakkeloos overgenomen wat God goed vindt.
- Moeilijk om te lezen dat Lot zijn maagdelijke dochters aanbiedt aan de mannen in ruil voor het met rust laten van zijn gasten.
- Vreemd dat God eerst belooft te zoeken naar onschuldigen, terwijl een bladzijde verder de Engelen gewoon aangeven naar Sodom en Gomorra te zijn gekomen om de steden te verwoesten. Er wordt dus blijkbaar geen evaluatie afgewacht. Lot wordt natuurlijk wel gespaard, maar ik vind niet helemaal dat dit genoeg is voor het nakomen van de afspraak.
- Waarom verandert de vrouw van Lot nu in een zoutpilaar? Ik dacht altijd dat dit verhaal te vergelijken was met Orpheus en Euridice: dat zij niet om mocht kijken en dit toch deed. Echter, er wordt nergens gezegd dat ze niet om mag kijken... beetje extreem om iemand zo te straffen terwijl zij niet wist iets fout te doen. (Overigens: wat IS een zoutpilaar?!)
- Ehm tja, de incest tussen de dochters van Lot en Lot zelf... ik weet niet zo goed wat ik daarover moet zeggen.
Ja, vond ik ook erg leuk!quote:Op woensdag 12 november 2014 06:26 schreef Grunge. het volgende:
[..]
Leuk hč, dat Abraham dan zegt bang te zijn dat God boos wordt maar hij móet nog even doorgaan met afdingen. Dat vertelt al meer over waarom Abraham bijzonder was.
Linkje voor wie de papieren versie niet heeft:quote:Op woensdag 12 november 2014 06:30 schreef Grunge. het volgende:
Twintig tot en met vijfentwintig lijkt mij wel goed voor de rest van deze week. Dan hebben we het Abraham-stuk in Genesis trouwens ook afgesloten.
Lot biedt doodleuk zijn dochters aan aan de inwoners (mannen) van Sodom, om met hen te doen wat ze willen. Gewoon als speledingetje dus. Uit het verhaal blijkt dat dat niet zo veel goeds kan zijn.quote:Op donderdag 6 november 2014 10:12 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
[..]
Ja, dat vind ik dus lastig. Ik wist natuurlijk vooruit al wel dat de vrouw niet echt meetelt in de bijbel, maar toch stuit het me tegen de borst. Nu ben ik echt geen feministe oid, maar natuurlijk wel gewend aan de mate van gelijk(waardig)heid die we als vrouw gelukkig in Nederland verworven hebben. Het ergert me dat vrouwen zo weinig mee tellen en amper genoemd worden. In dit verhaal bijvoorbeeld, zou het toch leuk zijn als er ook verteld werd wat Sara van dit idee vond.
Ja, dat vond ik echt schokkend, dat Lot zijn dochters zo aanbiedt.quote:Op donderdag 13 november 2014 15:40 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Lot biedt doodleuk zijn dochters aan aan de inwoners (mannen) van Sodom, om met hen te doen wat ze willen. Gewoon als speledingetje dus. Uit het verhaal blijkt dat dat niet zo veel goeds kan zijn.
Ook hier wordt niet naar de mening van de dames in kwestie gevraagd. Ook nergens een woord van afkeuring. Lijkt een beetje op het gebrek aan afkeuring van slavernij. Slavernij is in de bijbel heel gewoon, zelfs Jezus heeft het erover en keurt het niet af. Sterker nog, hij gebruikt het in zijn gelijkenissen.
Zeker is dat te verklaren door de tijdsgeest. Het was toentertijd doodnormaal. Maar dat waren wel meer zaken. Veel christenen zien de bijbel als het boek met de absolute moraal. Gods woord immers. God verbood een hoop in zijn wetten. Tot de meest absurde en onzinnige dingen aan toe. Jezus leert later van naastenliefde, gelijkheid en broederschap. Voor hem een uitgelezen kans om slavernij, in onze ogen uiterst barbaars, te veroordelen. Maar nee.... Nooit één woord van afkeur. Het is blijkbaar belangrijker voor God dat je een bokje niet in de melk van zijn moeder mag koken dan dat slavernij een halt wordt toegeroepen.quote:Op donderdag 13 november 2014 19:46 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
[..]
Ja, dat vond ik echt schokkend, dat Lot zijn dochters zo aanbiedt.
Slavernij zal in 'bijbelse tijden' ook wel als heel normaal zijn beschouwd denk ik. Bij de Egyptenaren/Grieken/Romeinen etc. was het heel gewoon om slaven te hebben. Ik denk dat daar weinig over na werd gedacht. Maakt het niet goed natuurlijk, maar dit is denk ik zoiets dat te verklaren is door de tijdgeest.
En als mensen vegetariėrs zouden worden, hoeft dat bokje al helemaal niet gekookt te worden. Waarin dan ookquote:Op donderdag 13 november 2014 21:08 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Zeker is dat te verklaren door de tijdsgeest. Het was toentertijd doodnormaal. Maar dat waren wel meer zaken. Veel christenen zien de bijbel als het boek met de absolute moraal. Gods woord immers. God verbood een hoop in zijn wetten. Tot de meest absurde en onzinnige dingen aan toe. Jezus leert later van naastenliefde, gelijkheid en broederschap. Voor hem een uitgelezen kans om slavernij, in onze ogen uiterst barbaars, te veroordelen. Maar nee.... Nooit één woord van afkeur. Het is blijkbaar belangrijker voor God dat je een bokje niet in de melk van zijn moeder mag koken dan dat slavernij een halt wordt toegeroepen.
Dat mag het humanisme uitvinden, vele eeuwen later.
Braden is dan ook veel lekkerder.quote:Op vrijdag 14 november 2014 21:50 schreef BerjanII het volgende:
[..]
En als mensen vegetariėrs zouden worden, hoeft dat bokje al helemaal niet gekookt te worden. Waarin dan ook![]()
Dat mag het hindoeļsme en boeddhisme dan weer uitvinden, vele eeuwen eerder.
Nņg vreemder is dat God al zijn vrouwen straft. Kijk het is natuurlijk voor een groot man een straf als hij geen kinderen (meer) krijgt, maar onderschat de moerderwens van vrouwen niet. Die worden gewoon (terloops) meegestraft .quote:Op zondag 16 november 2014 20:58 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
- Een beetje vreemd dat God Abimelech toch straft voor het laten overbrengen van Sara naar zijn paleis (hij sluit de moederschoot van al zijn vrouwen). Abimelech was immers onschuldig; hij wist echt niet dat Sara getrouwd was.
Niet als je in acht neemt dat het in die tijd niet ongewoon was een zoon te offeren aan een god.quote:- Moeilijk voor te stellen dat Abraham, zonder enige vorm van protest, bereid is zijn zoon te offeren.
Hier is een plausibele verklaringquote:Op maandag 17 november 2014 15:52 schreef hoatzin het volgende:
Niet als je in acht neemt dat het in die tijd niet ongewoon was een zoon te offeren aan een god.
Ik vind het veel erger dat een God, (DE God van Liefde volgens velen) zoiets vraagt van zijn trouwe dienaar. Het is nņg erger als je merkt dat christenen dit doodnormaal vinden en uitleggen dat God zo zijn geloof op de proef stelde. Te walgelijk voor woorden. God kent al onze gedachten (alwetend immers) maar toch moet Abraham (čn Isak) door een hel.
Dit is wellicht het vreemdste verhaal uit de Bijbel. Dit verhaal is bekend onder de naam Akedah en is in zowel de Islam als het Christendom als het Jodendom het symbool voor trouw aan God en het grootste voorbeeld van religieus vertrouwen in God. Het gekke is dat Abraham idd niet protesteert en kort daarvoor wel opkomt voor de Kenaanieten. Dit wordt ook wel een voorbeeld van 'blind geloof' genoemd. Trouw aan God betekent niet 'blind geloof' overigens.quote:Op zondag 16 november 2014 20:58 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
Ik heb het gelezen, hierbij weer mijn opmerkingen.
- Moeilijk voor te stellen dat Abraham, zonder enige vorm van protest, bereid is zijn zoon te offeren.
Er staat ook dat Abraham de hoge leeftijd van 175 jaar bereikte. Voor ons is dat onvoorstelbaar oud voor iemand die in het tweede millennium voor Chr. leefde. Maar het is piepjong in vergelijking met zijn voorvaderen zoals Noach, die eventjes 950 optekende.quote:Op maandag 17 november 2014 22:19 schreef Morrigan het volgende:
Wat ik trouwens opvallend vind, in Genesis 21 worden Hagar en Ismael weggestuurd, maar is Genesis 25 is Ismael opeens weer terug om Abraham te begraven. Waar kwam hij dan vandaan en hoe wist hij dat Abraham overleden was.
God heeft Abraham verzekerd dat ook Ismael tot een groot volk zal uitgroeien.quote:Op maandag 17 november 2014 22:19 schreef Morrigan het volgende:
Wat ik trouwens opvallend vind, in Genesis 21 worden Hagar en Ismael weggestuurd, maar is Genesis 25 is Ismael opeens weer terug om Abraham te begraven. Waar kwam hij dan vandaan en hoe wist hij dat Abraham overleden was.
Chaje Sara ( genesis23:1 - 25:18) betekent letterlijk 'het leven van Sara' maar het vertelt eigenlijk over de dood van Sara. Was Sara niet dood toen hij die andere vrouw nam? Volgens de Bijbel kreeg Abraham 6 zonen (dacht ik)quote:Op dinsdag 18 november 2014 09:15 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Er staat ook dat Abraham de hoge leeftijd van 175 jaar bereikte. Voor ons is dat onvoorstelbaar oud voor iemand die in het tweede millennium voor Chr. leefde. Maar het is piepjong in vergelijking met zijn voorvaderen zoals Noach, die eventjes 950 optekende.
Ook apart: Abraham neemt (!) nņg een vrouw: Ketura. Waarom hij dat deed staat er niet bij. Wel staat er in Gen24 dat hij van Rebecca hield. Maar dat weerhield hem er blijkbaar niet van nog es even flink te ketsen met een ander, want er kwam een hele rits zonen uit voort.
Over dochters geen woord.![]()
'En ja hoor'quote:Zie je bij wie Dina hier op bezoek gaat? Bij een paar meisjes die in Kanaän wonen. Zou haar vader Jakob dit wel goedvinden? Voor het antwoord op deze vraag moet je even terugdenken aan Abraham en Isaäk. Hoe dachten zij over de vrouwen in het land Kanaän?
Wilde Abraham dat zijn zoon Isaäk met een meisje uit Kanaän trouwde? Nee. Wilden Isaäk en Rebekka dat hun zoon Jakob met een Kanaänitisch meisje trouwde? Nee. Weet je waarom niet?
Omdat de Kanaänieten valse goden aanbaden. Het waren geen goede mensen om mee te trouwen of als vrienden te hebben. Daarom heeft Jakob het vast niet prettig gevonden dat zijn dochter met deze Kanaänitische meisjes omging.
En ja hoor, Dina raakte in moeilijkheden. Zie je op het plaatje de Kanaänitische man die naar Dina kijkt? Zijn naam is Sichem. Op een dag toen Dina weer eens op bezoek kwam, greep Sichem haar beet en dwong haar bij hem te gaan liggen. Dat was verkeerd, want alleen getrouwde mannen en vrouwen mogen bij elkaar liggen. En door die slechte daad van Sichem met Dina kwam er nog veel meer narigheid.
Toen Dina’s broers hoorden wat er was gebeurd, werden zij erg boos. Twee van hen, Simeon en Levi, pakten woedend hun zwaard en overvielen de stad. Samen met hun broers doodden zij Sichem en alle andere mannen. Jakob was erg kwaad over deze slechte daad van zijn zonen.
En hoe was al deze narigheid nu begonnen? Door Dina’s vriendschap met mensen die Gods wetten niet gehoorzaamden. Zulke vrienden willen wij vast niet hebben!
Volgens mij vrij gewoon in die periode. Heeft te maken met de cultuur waarin die teksten is geschreven.quote:Op donderdag 11 december 2014 00:00 schreefGrunge. het volgende:
Dina's hoofdstuk gelezen.
Die Sichem, zeg. Hij verkracht Dina maar hij is ook verliefd op haar. Hij wil haar als zijn vrouw. Goede tactiek wel op iemand voor je te winnen.
Shechem is de zoon van Chamor die de vorst van het land Shechem wasquote:Ik weet niet of Sichems vader, Chamor (een koning?), weet dat zijn zoon zijn object of affection heeft verkracht maar ik ga er maar vanuit van niet. De koning wil Dina namelijk 'regelen' voor zijn zoon en gaat daarvoor naar Dina's vader, Jakob.
Chamor vraagt aan de broers van Dina of Shechem met haar mag trouwen, maar de broers weigeren. Zij smeden al plannen voor een wrAakactie maar zeggen tegen Shechem dat ze inderdaad akkood gaan als alle mannen uit zijn gemeenschap zich hebben laten besnedenquote:Jakob weet wčl al van de verkrachting dus wat dat aangaat zou je ervan uit kunnen gaan dat het 'rond ging'. Nu denk ik dat Chamor het ook wel geweten heeft. Dina's broers zijn op dat moment niet thuis en Jakob wil wachten tot zij thuis zijn voor hij er in ieder geval iets van gaat zeggen, van de verkrachting. Maar het gaat rond als een lopend vuurtje en Dina's broer horen dus ook al gauw van de verkrachting. Zij snellen naar huis. Ze zijn erg boos, zowel omdat ze zich gekrenkt voelen in hun eergevoel als voor hun zusje. Ik weet niet of ze dat op dat moment tonen aan de Chamor, want die doet alsnog een voorstel: Sichem is verliefden zijn vader vraagt dus of Jakob Dinah aan hem wil geven
De broers beloven na de besnijdenis om vrienden te worden. Dan zullen ze inderdaad onderling trouwen zeggen de broers. En verder zeggen de broers van Dina dat zij dan bij hun wonen en 1 volk worden.quote:In ruil daarvoor mogen Jakobs zoons ook met Chamors dochters trouwen. De jongens doen alsof ze het een schande vinden als hun zusje met iemand zou trouwen die niet besneden is. Sichem laat zich meteen besnijden. De hele stad laat zich zelfs besnijden.
Was een list , ze hadden al plannen voor wraak.quote:Drie dagen later zijn de mannen zwak - 'koortsig' -, blijkbaar is dat wat er gebeurde na zo'n besnijdenis en daarom lijkt dit een list geweest te zijn van Dina's broers.
Jakob zegt eigenlijk dat zij hem een slechte naaam hebben gegeven bij de inwoners van dat land. Hij zegt tegens " wij zijn een kleine familie en als we aangevallen worden zal ik met mijn hele familie vernietigd worden"quote:Twee van Dina's broers vermoorden alle mannen op dit moment. Alle mannen in de stad. Ze halen Dina uit het huis van Chamor en Sichem en nemen haar mee. Een hele stad vermoorden, dat was wat mij betreft niet nodig. Dina's andere broers gaan ook nog even los en plunderen de hele stad en nemen geheel in traditie van plundering alle vrouwen en kinderen mee. En het vee.
Jakob is het hier beslist niet mee eens. De jongens zijn te ver gegaan.
Dit is wellicht de kern van het verhaal. Wat hadden ze moeten doen? Geen wraak nemen? Zij waren immers met veel minder mensen , ze waren zwakker dan de machtige strijders van Chamor.quote:Maar Dina's broers staan nog steeds achter deze actie; "Moeten wij onze zus dan als hoer laten behandelen?"
Dank je voor je uitgebreide reactie, interessant. Waar ik zelf vaak moeite mee heb in de Bijbel is met het compleet uitmoorden van een hele stad of een heel dorp. Het gaat er bij mij niet in dat al die mensen 'slecht' waren. Die wraak van die broers ook, waarom niet alleen de verkrachter? Zelfs dat zou ik in deze tijd niet goedkeuren maar in die tijd kan ik me daar nog in inleven. Maar het hele volk? Bij Sodom en Gomorra zagen we dat ook al. Abraham haalde God toen nog over om de 'goede mensen' te sparen, dingde(?) af. Familie en kennissen die gelovig zijn zeggen mij altijd dat geloof juist is dat je ervan uitgaat dat God weet hoe de harten van die mensen waren. Hij kan dat doorzien. Dus zelfs wanneer God iets doet waarvan ik denk: moet dat nou zo? denken zij: God is liefde, hij zal er wel een reden voor hebben. Juist daarom zou het wel geloof heten. Er is hier wat mij betreft inderdaad sprake van eerwraak avant la lettre. Dat gaat uit van emotie en niet van rationaliteit. Tegenwoordig gebeurt dat nog steeds, zoals jij al aanhaalt, ook als schuld van de verkrachtte vrouw.quote:Op vrijdag 19 december 2014 19:18 schreef Szikha het volgende:
Heb het ook gelezen.
[..]
Volgens mij vrij gewoon in die periode. Heeft te maken met de cultuur waarin die teksten is geschreven.
[..]
Shechem is de zoon van Chamor die de vorst van het land Shechem was
[..]
Chamor vraagt aan de broers van Dina of Shechem met haar mag trouwen, maar de broers weigeren. Zij smeden al plannen voor een wrAakactie maar zeggen tegen Shechem dat ze inderdaad akkood gaan als alle mannen uit zijn gemeenschap zich hebben laten besneden
[..]
De broers beloven na de besnijdenis om vrienden te worden. Dan zullen ze inderdaad onderling trouwen zeggen de broers. En verder zeggen de broers van Dina dat zij dan bij hun wonen en 1 volk worden.
[..]
Was een list , ze hadden al plannen voor wraak.
[..]
Jakob zegt eigenlijk dat zij hem een slechte naaam hebben gegeven bij de inwoners van dat land. Hij zegt tegens " wij zijn een kleine familie en als we aangevallen worden zal ik met mijn hele familie vernietigd worden"
Jakob lijkt eerder bezorgd te zijn om zichzelf
[..]
Dit is wellicht de kern van het verhaal. Wat hadden ze moeten doen? Geen wraak nemen? Zij waren immers met veel minder mensen , ze waren zwakker dan de machtige strijders van Chamor.
Dus was het gerechtvaardigd hierdoor om onder valse voorwaarden hen te vragen om te besnijden? Hierdoor konden de broers Levi en Simon misbruik van hen maken en makkelijk te stad plunderen en ze te doden.
Inderdaad komt de vraag wie er verantwoordelijk was ? Dina? Die op stap ging zonder beschermers? Of Shechem die zich opdrong aan haar? Maimonides zegt dat het de schuld ligt bij de inwoners van Shechem. Zij hadden hem moeten veroordelen van zijn daad. Hij is van mening dat de inwoners net zo schuldig waren als Shechem want "ze stonden erbij en deden niets" en volgens Maimonides is dat het daarom hun eigen schuld was en het daarom verdienden om te worden afgeslacht door Simon en Levi
Hirsch , ook een bekende Bijbel verklaarder noemt ook iets op wat in het voordeel van Simon en Levi zou zijn. Hij wijst vooral op dat zij in een kleinere en zwakke groep zaten in vergelijking met de machtige inwoners van Shechem. Hirsch zei dat een protest over de verkrachting van Dina toch op niets zou hebben gestuit. Volgens hem viel Shechem op een onschuldige zwakke Joodse vrouw en viel hij haar aan en zij was lid van een zwakkere volk.
Ook zegt hij dat dit geweld de enige oplossing was en verder prijst hij de daad van Simon en Levi voor het opkomen van hun zuster en het wraak nemen op Shechem en Chamor.
Velen zijn het oneens met deze gedachtengoed (gelukkig maar).
Er zijn mensen die vinden dat het Lea d'r schuld was. Ze zou een slecht voorbeeld zijn geweest voor haar dochter door niet op te leteen. Het gebeurd vaak dat de familie de schuld krijgen van een verkrachting.
Joseph Hertz noemt dit verhaal een verlies van eer, ongekende wraak en een nietszeggende slachtpartij
Dat is ook mijn bevindingen. Wreedheid van Simon en Levi. Je mag het recht niet in eigen handen nemen. Het doodden van mensen die helemaal geen kwaad hebben gedaan is onaanvaardbaar.
Jakob vergaf Simon en Levi niet pas op de dag dat hij stierf. Op zijn sterfbed zei Jakob in zijn zegen voor Simon en Levi (sorry kan even geen Nederlandse tekst vinden)
"5 Simeon and Levi are brothers their swords[a] are weapons of violence.
6 Let me not enter their council, let me not join their assembly, for they have killed men in their anger and hamstrung oxen as they pleased.
7 Cursed be their anger, so fierce, and their fury, so cruel!"
(Genesis 49:5-7)
Het is allemaal ook niet waargebeurd. Het was wel een wrede tijd.quote:Op woensdag 24 december 2014 05:36 schreef Grunge. het volgende:
[..]
Dank je voor je uitgebreide reactie, interessant. Waar ik zelf vaak moeite mee heb in de Bijbel is met het compleet uitmoorden van een hele stad of een heel dorp. Het gaat er bij mij niet in dat al die mensen 'slecht' waren. Die wraak van die broers ook, waarom niet alleen de verkrachter? Zelfs dat zou ik in deze tijd niet goedkeuren maar in die tijd kan ik me daar nog in inleven. Maar het hele volk? Bij Sodom en Gomorra zagen we dat ook al. Abraham haalde God toen nog over om de 'goede mensen' te sparen, dingde(?) af. Familie en kennissen die gelovig zijn zeggen mij altijd dat geloof juist is dat je ervan uitgaat dat God weet hoe de harten van die mensen waren. Hij kan dat doorzien. Dus zelfs wanneer God iets doet waarvan ik denk: moet dat nou zo? denken zij: God is liefde, hij zal er wel een reden voor hebben. Juist daarom zou het wel geloof heten. Er is hier wat mij betreft inderdaad sprake van eerwraak avant la lettre. Dat gaat uit van emotie en niet van rationaliteit. Tegenwoordig gebeurt dat nog steeds, zoals jij al aanhaalt, ook als schuld van de verkrachtte vrouw.
Persoonlijk heb ik het wat moeilijk als men spreekt over de Bijbel, terwijl het O.T. totaal anders moet begrepen worden als het N.T. wat meer Helleens gedachtegoed bevat. De hier gebruikte beeldspraak en dubbelzinnigheden vinden zijn oorzaak in het feit dat deze manuscripten zijn geschreven onder bezetting van de Romeinen.quote:Op vrijdag 26 december 2014 19:57 schreef Szikha het volgende:
De Bijbel boeken is ook op zo'n manier geschreven waar je alle kanten mee op kan ( indien je wilt)
Niet zo verwonderlijk als men bedenkt dat deze geschriften aan de basis liggen van drie wereldgodsdiensten. Indien deze geschriften binnen de joodse gemeenschap waren gebleven zou dit wel een ander beeld hebben gegeven.quote:Wat ik het meest fascinerend vind is dat de mensheid maar niet uitgesproken raakt over de Bijbel. Deze bundel boeken is nog altijd anno 2014 het meest besproken en iedereen heeft er wel zijn mening over! Waar de mensen het meest om hebben gestreden en nog altijd om strijden. En het lijkt maar niet op te houden. Opmerkelijk!
Daniel boek. Kan geen wiki link quoten op mobiel.quote:Op zaterdag 27 december 2014 10:23 schreef ATON het volgende:
[..]
Persoonlijk heb ik het wat moeilijk als men spreekt over de Bijbel, terwijl het O.T. totaal anders moet begrepen worden als het N.T. wat meer Helleens gedachtegoed bevat. De hier gebruikte beeldspraak en dubbelzinnigheden vinden zijn oorzaak in het feit dat deze manuscripten zijn geschreven onder bezetting van de Romeinen.
Niet aleen Daniel. Veel boeken uit het OT zijn hellenistisch (mischien nog meer hellenistischer dan NT)quote:Het boek Daniėl behoort tot het genre Apocalyptiek, waartoe ook de Openbaring van Johannes (Nieuwe Testament) en allerlei apocriefen behoren, zoals Henoch en 4 Ezra
Ik heb het dan wel in de originele versie en niet die van de Septuagint.quote:Op zaterdag 27 december 2014 12:19 schreef Szikha het volgende:
Niet aleen Daniel. Veel boeken uit het OT zijn hellenistisch (mischien nog meer hellenistischer dan NT)
Daar heb ik reeds op geantwoord. Geen problemen.quote:Ik merk inderdaad dat je problemen hebt met het NT. Heb je al eerder gevraagd of je problemen hebt met Christenen.
Het zijn nu net wel die ' religieuze joden ' die de belangrijkste rol gespeeld hebben in het N.T.quote:Je mag je trouwens (is geen aanval gewoon een tip) wat meer verdiepen in de Joodse literatuur en zijn geschiedenis. Je praat (aapt) vooral religieuze Joden na zonder zelf na te denken.
Ik probeer namelijk de Christenen te verdedigen.quote:Op zaterdag 27 december 2014 12:53 schreef ATON het volgende:
[..]
Ik heb het dan wel in de originele versie en niet die van de Septuagint.
[..]
Daar heb ik reeds op geantwoord. Geen problemen.
[..]
Het zijn nu net wel die ' religieuze joden ' die de belangrijkste rol gespeeld hebben in het N.T.
quote:Op zaterdag 27 december 2014 16:19 schreef Szikha het volgende:
Ik probeer namelijk de Christenen te verdedigen.
Vanwege eigen achtergrond moet ik niets van die orthodoxe stijfkoppen hebben.
Nee, die bewering moet van iemand anders komen denk ik.quote:Mijn opmerking was na aanleiding van jouw opmerking over messiaanse Joden die jij Christen vindt
Je had zelfs bijgehouden en geteld wie volgens jou messiaans was.
Jaquote:Op zaterdag 27 december 2014 20:05 schreef ATON het volgende:
[..]Ik ook niet, maar hier gaat het over die stijfkoppen aan het begin van onze jaartelling, beter bekend onder de naam ' ijveraars '.
Moet vast iets te maken gehad hebben met de politieke fracties binnen de gemeenteraad.quote:Op maandag 29 december 2014 14:10 schreef hoatzin het volgende:
Vreemd overigens dat God zich eerst van de slechtheid van Sodom en Gomorra moet overtuigen door naar die steden af te reizen, omdat hem iets ter ore is gekomen.
Dit strookt niet met de alwetendheid van de Heere.
Ook vreemd is dat alleen die 2 steden "omgekeerd" worden. Het lijkt me toch sterk dat die 2 steden, die we waarschijnlijk ergens in de buurt van de dode zee moeten plaatsen, de enige steden ter wereld waren die zo in en in slecht waren.
Wat is die verklaring?quote:Op maandag 12 januari 2015 19:58 schreef Szikha het volgende:
Als je een verklaring leest uit de targum Jeruzalmi ( een 14e eeuwse Aramese Tora vertaling) kan je snappen waarom dit verhaal over Jehuda en Tamar midden in het verhaal van Josef geplaatst is
Je weet dat zo'n verklaring buiten Bijbels is he?quote:Op maandag 12 januari 2015 20:22 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Wat is die verklaring?
Ik denk dat ts is gestopt !quote:Op donderdag 22 januari 2015 23:56 schreef MidnightB00m het volgende:
Oh wat leuk! Ben heel vaak al begonnen en stukjes gelezen, maar de Bijbel als geheel (die netjes in mijn boekenkast naast de Koran staat overigens) nog nooit inderdaad! Alleen de Kinderbijbel hen ik 'gelezen' en plaatjes bekeken
Mag ik misschien met jullie meedoen? Lijkt me heel leuk om vervolgens met elkaar te discussiėren over de hoofdstukken.
En volgens mij ben ik de enige die mee wil doenquote:Op maandag 13 oktober 2014 19:46 schreef Grunge. het volgende:
Deel twee alweer!
Originele OP:
Leesopdracht:
Maandag 6 oktober - zaterdag 11 oktober/zondag 12 oktober.
Genesis hoofdstuk 1-4: schepping, Adam en Eva, zondeval.
Maandag 13 oktober - zondag 19 oktober.
Genesis hoofdstuk 6-9: de zondvloed.
Maandag 20 oktober - zondag 26 oktober.
Genesis hoofdstuk 11: Toren van Babel.
Maandag 27 oktober - zondag 2 november.
Genesis hoofdstuk 12-17: Abraham deel I.
Maandag 3 november - zondag 9 november.
Genesis hoofdstuk 18-19: Sodom & Gomorra en Lot.
Maandag 10 november - zondag 16 november.
Genesis hoofdstuk 20-25: Abraham deel II.
Maandag 17 november - zondag 23 november.
Genesis 25-30: Abraham op de proef werd gesteld door God, zijn dood en Isaak, Esau en Jakob.
Maandag 24 november - zondag 30 november.
Genesis 31-33: Jakob, Lea, Rachel en de hereniging tussen Jakob en Esau.
Maandag 1 december - maandag 8 december.
Genesis hoofdstuk 34: Dina.
Ik ben daar nu, wat een drama is dat boek zegquote:Op maandag 26 januari 2015 19:01 schreef Szikha het volgende:
Heb zo'n vermoeden dat we (in dit topic) nooit voorbij Leviticus komen.
Laat staan de gehele Bijbel
--quote:Op woensdag 28 januari 2015 00:29 schreef luukert het volgende:
[..]
Ik ben daar nu, wat een drama is dat boek zeg
Leviticus is dan ook zware kost.quote:Op maandag 26 januari 2015 19:01 schreef Szikha het volgende:
Heb zo'n vermoeden dat we (in dit topic) nooit voorbij Leviticus komen.
Laat staan de gehele Bijbel
Leviticus valt toch mee?quote:Op zaterdag 31 januari 2015 22:10 schreef Molurus het volgende:
[..]
Leviticus is dan ook zware kost.
Ik lees zelf niet mee, maar vind het wel leuk dat er een topic zoals dit is. Maar inderdaad, de kans dat het ergens onderweg doodbloedt is redelijk groot.
quote:Op zondag 18 januari 2015 20:09 schreef luukert het volgende:
Leuk project, heb het me ook al vaker voorgenomen het boek eens in zijn geheel te lezen en ben nu ook begonnen. Ik heb genesis nu in een aantal dagen gelezen en ben net begonnen aan exodus. Ik denk dat ik op dit tempo doorga aangezien het een jaar of 5/6 duurt als ik op het tempo van dit topic doorga. Ik blijf het topic wel volgen en zal af en toe ook m'n mening geven.
Jullie zijn van harte welkom, leuk! We zijn vanaf maandag 2 februari (vandaag dus eigenlijk) bij hoofdstuk 40 van Genesis aanbeland. De bedoeling is bijlezen in een week, voor deze week is dat tot en met hoofdstuk tweeėnveertig.quote:Op donderdag 22 januari 2015 23:56 schreef MidnightB00m het volgende:
Oh wat leuk! Ben heel vaak al begonnen en stukjes gelezen, maar de Bijbel als geheel (die netjes in mijn boekenkast naast de Koran staat overigens) nog nooit inderdaad! Alleen de Kinderbijbel hen ik 'gelezen' en plaatjes bekeken
Mag ik misschien met jullie meedoen? Lijkt me heel leuk om vervolgens met elkaar te discussiėren over de hoofdstukken.
Josef helpt zijn oudere broers bij het weiden van zijn vaders kudden.quote:Jozef. Het 'probleem' rondom Jozef is er door jaloezie van zijn broers, en die lijkt ze zijn ontstaan door Jozefs vader die Jozef op late leeftijd kreeg. Jozef was zodoende zijn favoriete zoon.
Ruben wilde hem inderdaad in put gooien, hiermee hoopte hij Josef daarna te kunnen redden (lezen we later ook terug)quote:Jozefs broers willen de 'meesterdromer' vermoorden. Zijn broer Ruben wilde dat voorkomen en stelde voor hem 'slechts' in een put te gooien.
Jehuda doet het voorstel om Josef te verkopen. Inderdaad wat schoten ze ermee op om Josef te doden?quote:Zo geschiedde maar toen kwam er een karavaan aan en besloten de broers hem te verkopen. Verkopen was altijd beter dan vermoorden, ten slotte.
In de gevangenis maakt Josef indruk op de gevangenis directeur door zijn kwaliteiten en hierdoor krijgt hij zorg voor alle gevangenen.quote:Blijkbaar moest hun vader, Jakob dus, denken dat Jozef wel degelijk vermoord was want zijn overige zoons vermoordden een bok om aan bloed voor op Jozefs kleding te komen zodat het leek alsof die wel degelijk vermoord was. Jozef werd verkocht aan Potifar, een verhaal dat ik nog herinner uit mijn jeugd. Jozef schijnt nogal aantrekkelijk geweest te zijn. Dat ontging de vrouw van Porifar niet. Ze wilde seks met Jozef. Jozef weigerde, voornamelijk uit respect voor God. Helaas, helaas, hoewel Jozef bleef ontkennen werd hij toch wederom in een val geluisd. Deze keer die van de vrouw van Potifar, uit wraak voor alle afwijzingen hield ze zijn 'kleed' - laten we zeggen hetgeen wat hij droeg, een soort jurk, en dat ze dat te pakken had gekregen tijdens een soort aanranding waarna Jozef alsnog was weggerend - en werd Jozef gearresteerd vanwege in ieder geval aanranding. Jozef werd echter beschermd door God en kreeg een speciale taak in de gevangenis, hij was zowat de baas daar.
Het is in een compleet andere tijd met compleet andere context geschreven. Daardoor is het natuurlijk niet een boek dat "lekker weg leest". Dat begrijp ik wel.quote:Op woensdag 28 januari 2015 16:14 schreef Szikha het volgende:
[..]
--
Offtopic: Wat is daar zo'n drama aan?
--
Ik had gewoon een heel bericht getypt.quote:Op zondag 8 februari 2015 10:52 schreef Halcon het volgende:
[..]
Het is in een compleet andere tijd met compleet andere context geschreven. Daardoor is het natuurlijk niet een boek dat "lekker weg leest". Dat begrijp ik wel.
Dat maakt ook dat het topic doodbloedt. Het is een flinke pil, zeker als je je er nooit echt voor geļnteresseerd hebt. Als je de afgelopen pakweg 25 jaar er nooit in gelezen hebt en dat nu out of the blue opeens gaat doen... tja...dan is de kans dat je onderweg ergens afhaakt best groot.
Ik kan me er ook nooit toe zetten om de Bijbel van voor naar achter door te lezen, en ik ben christen. Ik vind het knap dat het jullie tot zo ver in Genesis is gelukt! Om het leuk te houden is het wellicht handiger om per Bijbelboek te kijken of het interessant genoeg is/lekker weg leest. In Leviticus staan vooral religieuze voorschriften, het is een soort wetboek. Ook interessant maar een stuk taaier. In Numeri gaat dat nog even door maar na een paar hoofdstukken gaat het verhaal weer verder: hoe het volk vertrekt uit de woestijn en hoe ze Kanaän in gaan. Deutronomium is daarentegen weer vooral een boek met allerhande voorschriften, en het eindigt met de dood van Mozes.quote:Op zondag 8 februari 2015 10:52 schreef Halcon het volgende:
[..]
Het is in een compleet andere tijd met compleet andere context geschreven. Daardoor is het natuurlijk niet een boek dat "lekker weg leest". Dat begrijp ik wel.
Dat maakt ook dat het topic doodbloedt. Het is een flinke pil, zeker als je je er nooit echt voor geļnteresseerd hebt. Als je de afgelopen pakweg 25 jaar er nooit in gelezen hebt en dat nu out of the blue opeens gaat doen... tja...dan is de kans dat je onderweg ergens afhaakt best groot.
Dat sowieso. De Bijbel is meer een bibliotheek c.q. een verzameling van boeken dan één boek. Wie denkt 'n verhaal van begin tot einde vlot weg te kunnen lezen, komt erg bedrogen uit. Het begin van Genesis is voor veel mensen wel aardig, brengt ook veel discussie. Wellicht na het scheppingsverhaal en de zondvloed beter met een ander verhaal begonnen inderdaad. Het is erg taaie kost.quote:Op vrijdag 13 februari 2015 10:26 schreef Lot_1 het volgende:
[..]
Ik kan me er ook nooit toe zetten om de Bijbel van voor naar achter door te lezen, en ik ben christen. Ik vind het knap dat het jullie tot zo ver in Genesis is gelukt! Om het leuk te houden is het wellicht handiger om per Bijbelboek te kijken of het interessant genoeg is/lekker weg leest. In Leviticus staan vooral religieuze voorschriften, het is een soort wetboek. Ook interessant maar een stuk taaier. In Numeri gaat dat nog even door maar na een paar hoofdstukken gaat het verhaal weer verder: hoe het volk vertrekt uit de woestijn en hoe ze Kanaän in gaan. Deutronomium is daarentegen weer vooral een boek met allerhande voorschriften, en het eindigt met de dood van Mozes.
Het boek Jozua gaat weer verder met het verhaal: het vertelt hoe het volk zich settelt in Kanaän; hoe het grond wordt verdeeld en dergelijke. De boeken daarna vertellen ook voornamelijk hoe het verder gaat met het volk Israėl. Daar zitten fascinerende verhalen tussen, maar soms is het ook wat langdradig.
Als je de verhalen zat bent, kun je afwisselen met bijbelboeken als Psalmen (liedboek), spreuken (boek met, jawel, wijze spreuken), prediker (fantastisch boek, heel postmodern) en Hooglied (liefdeslied).
Oh, en een andere tip: 'de Bijbel in gewone taal' is net uit, dat is weer een andere bijbelvertaling. Deze vertaling is heel eenvoudig en leest heerlijk weg. Misschien een tip als je het taalgebruik lastig vindt.
Niet om te zeuren hoor, maar de jongste was Benjaminquote:Op zondag 1 maart 2015 15:11 schreef Grunge. het volgende:
Hoofdstuk veertig tot en met vijfenveertig!
Jozef speelt een slim spel door de mannen in een benauwde positie te brengen door ze te vragen hun jongste broer (Jozef zelf) bij hem te brengen
KJV is de beste bijbel.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 17:35 schreef t4rt4rus het volgende:
https://www.debijbel.nl/homequote:Op donderdag 16 oktober 2014 17:35 schreef t4rt4rus het volgende:
Ah joh toe, speel kat tussen de duiven...quote:Op donderdag 5 maart 2015 18:46 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
Daar heb je een account voor nodig.
Ik ga mij niet bij een christelijk organisatie inschrijven
Ik heb eindelijk weer een normale online bijbelvertaling gevonden, op de site van de EO. Wellicht ook handig voor jullie:quote:Op donderdag 5 maart 2015 18:46 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
Daar heb je een account voor nodig.
Ik ga mij niet bij een christelijk organisatie inschrijven
Hé tof.quote:Op dinsdag 10 maart 2015 17:47 schreef Lot_1 het volgende:
[..]
Ik heb eindelijk weer een normale online bijbelvertaling gevonden, op de site van de EO. Wellicht ook handig voor jullie:
http://www.jongerenbijbel.nl/bijbel/
(de Jongerenbijbel is gewoon de Nieuwe Bijbel Vertaling, maar dan met wat weetjes en informatie erbij)
Dat sprookje kennen we hier ondertussen wel, maar wat is je punt ?quote:Op zaterdag 2 mei 2015 16:55 schreef Szikha het volgende:
Exodus 10:1 - 13: 6 gelezen
'Bo' heet het. Bo heeft zijn naam te danken aan het 1e woord van Gods opdracht aan Mozes namelijk " GO ( = bo) to the farao"
Nadat God Egypte 7 plagen heeft laten ondergaan stuurt God Mozes en zijn broer Aharon opnieuw naar de farao. En als ze voor hem staan vragen ze aan hem hoelang de farao zich blijft weigeren om zich aan God te onderwerpen en waarschuwen ze de farao dat God een sprinkhanenplaag over Egypte zal laten strooien als hij hun volk niet laat gaan
Dan geven de adviseurs van de farao hem de raad om hen te laten gaan, dat ze hun God mogen vereren. Ze zeggen " beseft u nog niet dat Egypte zo ten gronde gaat?"
Daarom roept de farao Mozes en Aharon terug naar zijn paleis en vraagt wie ze eigenlijk willen meenemen. Mozes zegt dat ze iedereen , jong en oud , zonen en dochter , hun schapen geiten en koeien meenemen want ze willen een feest voor God vieren.
De farao weigert hun verzoek en laat Mozes en Aharond het paleis uitgooien
En ja daarna stuurt God dus een sprinkhanenplag op Egypte
Het hele land is met sprinkhanen bedekt.
Wanneer de farao ziet wat er gebeurt laat hij Mozes halen. Tegen Mozes zegt hij "vergeef me"
Mozes pleit voor hem bij God en God maakt een einde aan de plaag maar het hart van de farao verhardt zich opnieuw
Dit keer straft God Egypte met de plaag van de duisternis. 3 dagen heerst er duisterinis in het land behalve waar de Israelieten wonen
Weer laat de farao Mozes roepen. Hij geeft Mozes toestemming dat ze hun God mogen eren. Ook de kinderen mogen mee maar het vee moet achterblijven.
Mozes weigert .. En het hart van de farao verhardt zich opnieuw en hij schreeuwd tegen Mozes dat hij hem niet meer wil zien
God laat Mozes weten dat nog 1 plaag Egypte zal teisteren. Hij geeft Mozes ook de opdracht tegen de Israelieten te zeggen dat zij zilveren en gouden voorwerpen van hun Egyptische buren moeten vragen.
De Egyptenaren zijn zeer goedwillig en geven de Israelieten de voorwerpen
Dan stuurt God Egypte de 10e plaag. Elke eerst geboren zoon en elk eerstgeboren lam of kalf sterft.
Nadat de farao zijn eigen zoon heeft verloren en ziet welke ramp aan zijn volk en land heeft geteisterd laat hij Mozes en Aharon bij zich komen.
Gods macht heeft hem gebroken en hij zegt "ga die Eeuwige vereren en vraag Hem ook mij te zegenen"
De andere Egyptenaren verzoeken de Israelieten aan om zo spoedig mogelijk te vertrekken
Daarom nemen zij hun deeg mee voordat het heeft kunnen rijzen en het goud en zilver dat zij aan hun Egyptische buren hebben gevraagd.
Midden in de nacht op de 14e dag van de eerdte maand van het jaar leidt Mozes het volk Egypte uit nadat het 430 jaar in Egypte heeft geleefd
Op de avond van de Exodus uit Egypte verklaart Mozes dat God het volk de opdracht heeft gegeven om hun bevrijding ieder jaar in herinnering te roepen met een speciaal herdenkingsritueel
Ieder huishouden moet op de 10 dag van de maand een lam uitzoeken en het bij het vallen van de avond op de 14e van de maand slachten. Het bloed van het lam moet op de deurposten van ieder huis van het gezin worden gesmeerd en het vlees geroosterd en savonds samen met ongezuurd brood (matza) en bittere kruiden worden gegeten en wanneer de ochtends aanbreekt moet het allemaal zijn opgegeten. Als er sochtends nog iets over is moet het worden verbrand
Ook moet tijdens het eten van het maal de Israelitische mannen een gordel rond hun middel dragen en sandalen aan hun voeten.
En elk van hen moet een staf in zijn hand houden en het lam snel opeten.
Wanneer de kinderen dit vreemde ritueel zien en vrage wat de betekenis is van dit ritueel moet men hun antwoorden met " het is het Pesachoffer voor God want Hij heeft de huizen van de Israelieten in Egypte overgeslagen (Pasach) toen Hij de Egyptenaren doodde en onze levens redde
Mozes laat de Israelieten ook weten dat God hun de opdracht heeft gegeven ieder jaar hun uittocht uit Egypte in herinnering te roepen door 7 dagen alleen maar ongezuurd brood te eten. Alles wat gezuurd en gerezen is ( khamets) moet uit hun huizen worden verwijderd , tijdens de 7 dagen die het feest duurt mag er niets te vinden zijn waar ze ook wonen.
Bovendien zijn de eerste en 7e dag bestemd voor een plechtige bijeenkomst van de gemeente
1) Voor de 10e plaag krijgt mozes de opdracht van God om aan de Isralieten te zeggen dat iedere man van zijn buurman en iedere vrouw van haar buurvrouw zilveren en gouden voorwerpen moet vragen
De tora (bijbel) zegt dat de Egyptenaren de Israelieten vrijwillig geven waar ze om vroegen en zodoende hebben de Isralieten de Egyptenaren hen van alles berooft
Vreemde beschrijving. Waarom stonden de Egyptenaren vrijwillig hun kostbaarheden aan de Israelieten af?
Het Hebreewuse woord voor vragen is shaal. Het kan ook lenen of eisen beteken. Maar wat is de meest nauwkeukige vertaling in dit geval? Vroegen , leenden of eisten de Israelieten de kostbaarheden van de Egyptenaren?
2) In dit hoofstuk wordt ook de oorsprong van de pesachviering beschreven.
In de tijd voordat de Hebreeers in Egypte tot slaven werden gemaakt namen de schaapherders in de lente een lam van 1 jaar oud voor elk huishouden. Op de avond van de 14e van de maand nisan werd het lam in het schemerdonker dus geslacht.
Ook de boeren vierden een lentefeest. En 1 van hun gebruiken was dat ze al het gezuurde en gedesemde voedsel uit hun huizen verwijderde en in plaats van brood dus 7 dagen alleen matza aten (van de 14e tot de 21ste nisan)
2 tradities die met elkaar op 1 of ander manier samen zijn gesmolten. Niemand weet waarom
Is dit gebeurd doordat Mozes het volk uit de slavernij bevrijde?
Of was het pas later?
De vroegste 'cermonie' waarin de pesachrituelen terug te zien zijn was de seder mitrashim ( de Egyptische ode)
Komt er een nieuwe editie van de bijbel?quote:Op zaterdag 2 mei 2015 17:23 schreef PeteSampras het volgende:
Ik doe graag mee met de volgende editie..!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Deze zet ik in de nieuwe OP, dank je!quote:Op dinsdag 10 maart 2015 17:47 schreef Lot_1 het volgende:
[..]
Ik heb eindelijk weer een normale online bijbelvertaling gevonden, op de site van de EO. Wellicht ook handig voor jullie:
http://www.jongerenbijbel.nl/bijbel/
(de Jongerenbijbel is gewoon de Nieuwe Bijbel Vertaling, maar dan met wat weetjes en informatie erbij)
In het volgende topic? Die ga ik nu openen.quote:Op zaterdag 2 mei 2015 17:23 schreef PeteSampras het volgende:
Ik doe graag mee met de volgende editie..!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |